Wat is extreem hoog? Er zijn nu al camera's die met iso waardes van 102.000 werken.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 23:06 schreef Microtubuli het volgende:
Is het mogelijk dat ruis bij hogere iso-waardes over een paar jaar zo minimaal aanwezig is dat je met extreem hoge isowaardes kunt fotograferen? En dan bv in donkere omgevingen probleemloos sluitertijden van 1/100 kunt gebruiken?
Ruisprestaties worden alsmaar verder verbeterd, dus ja, ongetwijfeld zal het over enige tijd vast wel mogelijk zijn om op hoge ISO's redelijk ruisvrije beelden te schieten. Vergeet niet dat er ook nu al camera's zijn die tot zeker 12.800 nog vrij goed presteren.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 23:06 schreef Microtubuli het volgende:
Is het mogelijk dat ruis bij hogere iso-waardes over een paar jaar zo minimaal aanwezig is dat je met extreem hoge isowaardes kunt fotograferen? En dan bv in donkere omgevingen probleemloos sluitertijden van 1/100 kunt gebruiken?
Persoonlijk heb ik een abonnement op Advanced Photoshop. Daar staan altijd leuke tutorials in met soms erg goeie tips voor het soepen van foto's.quote:Op zondag 13 maart 2011 10:27 schreef kanovinnie het volgende:
Ik ben op zoek naar een boek waarin het verbeteren van foto's in photoshop (liefst cs5, die heb ik namelijk) wordt uitgelegd. Ik merk dat online tutorials niet echt werken voor mij.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kom wel redelijk wat boeken tegen, zoals bijvoorbeeld deze of deze. Maar welke nou de beste is kan ik zo ook niet zien.
Zijn er nog andere boeken die stap voor stap de functies van photoshop uitleggen?
Dat kan nu al:quote:Op zaterdag 12 maart 2011 23:07 schreef Microtubuli het volgende:
Is het mogelijk dat ruis bij hogere iso-waardes over een paar jaar zo minimaal aanwezig is dat je met extreem hoge isowaardes kunt fotograferen? En dan bv in donkere omgevingen probleemloos sluitertijden van 1/100 kunt gebruiken?
Maar met zulke ISO waarden is je sensor toch van belang? Sowieso heb je een fullframe nodig zodat de pixels niet zo op elkaar gedrukt zijn.quote:Op zondag 13 maart 2011 17:54 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Dat kan nu al:
[ link | afbeelding ]
ISO12800, 50/1.4 1/50. Nog donkerder en je ziet met het blote oog ook niks meer. Dit was met mn D700 trouwens, met een D3s kom je nog een of 2 stops verder. Danny weet daar wel wat vanaf gok ik
Kan toch best?quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:45 schreef Neo-Mullen het volgende:
Of is dit plaatje zo uit je camera komen rollen? Nee toch?
Ik krijg nooit zulke mooie kleurenquote:Op donderdag 17 maart 2011 15:47 schreef Omniej het volgende:
[..]
Kan toch best?
Ik zie in de grote versie niet echt iets wat op enorme ruisreductie lijkt eerlijk gezegd...
Je hebt ook geen D700 en 50/1.4 denk ik.quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:48 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Ik krijg nooit zulke mooie kleuren
Altijd verzadiging doen met PS enzo...
Dat een lens goed kan zijn voor de kleuren, ok. Maar wat heeft een body daar mee te maken?quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:51 schreef Omniej het volgende:
[..]
Je hebt ook geen D700 en 50/1.4 denk ik.
Het ging toch over de ISO-prestaties?quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:54 schreef Neo-Mullen het volgende:
Dat een lens goed kan zijn voor de kleuren, ok. Maar wat heeft een body daar mee te maken?
Heb een 450D met de 18-55 IS 70-300 IS USM en de 50/1,8.
Sorry ik week ook eigenlijk af van het onderwerp en stelde daardoor zelf mijn eigen vraag.quote:Op donderdag 17 maart 2011 16:06 schreef Omniej het volgende:
[..]
Het ging toch over de ISO-prestaties?Op mijn 450D werd ik al gek van de ruis als ik op ISO800 schoot, om over 1600 nog maar niet te praten.
Die foto van Ener-G hierboven is dus geschoten op 12.800 en dat hoef je met de 450D zoals je weet niet te proberen. Ik dacht dat jij je afvroeg of deze zo uit de camera kwam en ging er vanuit dat je het over het ruisniveau had, vandaar dat ik de body erbij haalde.
Denk dat het ook aan de kleurtjes van de Led-lampen ligt...quote:Op donderdag 17 maart 2011 16:10 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Sorry ik week ook eigenlijk af van het onderwerp en stelde daardoor zelf mijn eigen vraag.
Ik doelde even puur op het feit hoe je zulke kleuren krijgt, want dat lukt mij zonder nabewerking niet.
Over het algemeen wordt het bij een brandpunt van meer dan 200mm problematisch om de boel onder alle omstandigheden stil te houden, zeker wanneer je een niet al te vaste hand hebt.*quote:Op zondag 27 maart 2011 12:55 schreef jappy-b het volgende:
vanaf welk brandpunt is beeldstabilisatie echt een must? ik heb een leuke 70-300mm gezien maar die heeft geen beeldstabilisatie en ik heb geen vaste hand. Moet ik deze aanschaffen (voor minder dan ¤200)?
Als je de vetgedrukte onderdelen aan elkaar knoopt of schroeft ben je al een heel endquote:Op zondag 3 april 2011 13:22 schreef Neo-Mullen het volgende:
Mijn oma schildert nog wel eens graagEnkele jaren geleden heeft ze op een klein blaadje iets geschilderd waar ze heel trots op is. Zo trots dat ze deze op groter formaat wil laten afdrukken, echter wij hebben geen scanner in de familie dus vroeg ze mij of ik er in hoge resolutie een foto van kon maken.
Ik beschik over een 450D, 18-55mm IS, 50mm f/1.8, statief, UV- en polarisatiefilter. Ik denk dat ik het beste de 50mm prime kan gebruiken, maar ik heb geen idee met welke instellingen en welk materiaal ik het beste resultaat eruit kan halen.
Alle tips en ideeën zijn welkom
Ik zou even foto van der waal in Schiedam bellenquote:Op dinsdag 5 april 2011 11:34 schreef bl0emetjE het volgende:
Hallo!
Weet iemand misschien waar ik een cable release a la: http://shop.lomography.com/accessories/cable-release kan vinden in een Nederlandse online winkel? Of eventueel een winkel in Leiden mag ook?
Ik heb hem het liefst deze week nog nodig, dus die van de lomo shop heeft een te lange levertijd (een dag of 10).
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
Hee dankjewel, ik ga ze morgen contacten!quote:Op dinsdag 5 april 2011 16:48 schreef Azreal het volgende:
[..]
Ik zou even foto van der waal in Schiedam bellen
http://www.fotovanderwaal.nl/htm/home.htm
Die hebben vast nog wel iets liggen.
Mochten ze niks hebben of dat de levering te lang duurt, PM dan even, dan mag je er eentje van mij lenen (als ik 'm maar weer terugkrijg). Die kan ik dan vanavond nog op de post doen.
Is goed, wel even rekening mee houden dat ik morgen pas om 18.00u thuis ben en je 'm dan pas op z'n vroegst vrijdag hebt...quote:Op dinsdag 5 april 2011 19:25 schreef bl0emetjE het volgende:
Hee dankjewel, ik ga ze morgen contacten!
Mocht het niet lukken en ik heb hem nodig, dan zal ik je PMen (en je krijgt hem dan uiteraard netjes terug!).
F/2.8 is lichtsterk bij een telelens. Hoe groter het F getal, hoe kleiner de opening is. Dat wist je?quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:48 schreef een2drie het volgende:
Wat heb je nou eigenlijk aan lichtsterke telelenzen als je het diafragma toch vaak niet op de minimale waarde hebt staan? Of begrijp ik nu niet wat een lichtsterke lens is?
Dit zal wel niet zo'n slimme vraag zijn, maar goed
Als je het diafragma toch altijd dichtknijpt, heeft de lichtsterkte van een lens inderdaad weinig meerwaarde.quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:48 schreef een2drie het volgende:
Wat heb je nou eigenlijk aan lichtsterke telelenzen als je het diafragma toch vaak niet op de minimale waarde hebt staan? Of begrijp ik nu niet wat een lichtsterke lens is?
Dit zal wel niet zo'n slimme vraag zijn, maar goed
Met macro fotografie heb je vaak veel licht nodig en een grote scherpte-diepteverhouding.quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:48 schreef een2drie het volgende:
Wat heb je nou eigenlijk aan lichtsterke telelenzen als je het diafragma toch vaak niet op de minimale waarde hebt staan? Of begrijp ik nu niet wat een lichtsterke lens is?
Dit zal wel niet zo'n slimme vraag zijn, maar goed
F/2.8 zijn toch over het algemeen scherper dan f/4 lenzen?quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:52 schreef Omniej het volgende:
[..]
Als je het diafragma toch altijd dichtknijpt, heeft de lichtsterkte van een lens inderdaad weinig meerwaarde.
Niet per definitie, maar veel lichtsterkte vind je over het algemeen wel terug bij de kwalitatief betere lenzen ja.quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:53 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
F/2.8 zijn toch over het algemeen scherper dan f/4 lenzen?
Even los van de rest van je post:quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:48 schreef een2drie het volgende:
Wat heb je nou eigenlijk aan lichtsterke telelenzen als je het diafragma toch vaak niet op de minimale waarde hebt staan?
quote:Of begrijp ik nu niet wat een lichtsterke lens is?
Dit zal wel niet zo'n slimme vraag zijn, maar goed
Jupquote:Op dinsdag 5 april 2011 22:52 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
F/2.8 is lichtsterk bij een telelens. Hoe groter het F getal, hoe kleiner de opening is. Dat wist je?
Met "selective desaturation" moet je een eind kunnen komen.quote:Op dinsdag 5 april 2011 23:18 schreef Schanulleke het volgende:
Ik wil in PSP X2 een foto zo bewerken dat alles grijstinten wordt muv een rood detail. Hoe heet zo'n bewerking ook alweer?
Dank. Ik heb inmiddels via een selectie en verzadiging het gewenste effect bereikt.quote:Op dinsdag 5 april 2011 23:35 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Met "selective desaturation" moet je een eind kunnen komen.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. En wat is precies het verschil tussen een balg en tussenringen? Die laatste heb ik ooit aangeschaft maar nog maar zelden gebruikt.quote:Op donderdag 7 april 2011 09:02 schreef DutchErrorist het volgende:
Even vraagje.. Als ik Macro foto's wil maken lukt dat dan goed met een balg en een 35/50mm lens? Ik snap dat het veel beter lukt met gespecialiseerde lensen maar die zijn heel duur, een balg en een 35/50mm kost mij hoogstens 150 euro... Iemand hier die zijn ervaringen wil delen of mij er wat over kan vertellen?
Gaat prima als je niet te hoge eisen aan de scherpte stelt. Tenzij je natuurlijk een 50mm APO-Rodagon op een helicoid zet, dan zijn de gespecialiseerde lenzen een lachertjequote:Op donderdag 7 april 2011 09:02 schreef DutchErrorist het volgende:
Even vraagje.. Als ik Macro foto's wil maken lukt dat dan goed met een balg en een 35/50mm lens? Ik snap dat het veel beter lukt met gespecialiseerde lensen maar die zijn heel duur, een balg en een 35/50mm kost mij hoogstens 150 euro... Iemand hier die zijn ervaringen wil delen of mij er wat over kan vertellen?
In feite doet het hetzelfde. Alleen bij een balg is de afstand tussen je lens en camera variabel, waarmee je dacht ik de vergroting kunt bepalen. Met tussenringen kan dat ook wel, maar dan moet je steeds een andere ring ertussen schroeven of ze gaan combineren.quote:Op donderdag 7 april 2011 09:46 schreef Schanulleke het volgende:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. En wat is precies het verschil tussen een balg en tussenringen? Die laatste heb ik ooit aangeschaft maar nog maar zelden gebruikt.
Ik heb er online eentje gevonden die als het goed is morgen hier binnen is!quote:Op dinsdag 5 april 2011 16:48 schreef Azreal het volgende:
[..]
Ik zou even foto van der waal in Schiedam bellen
http://www.fotovanderwaal.nl/htm/home.htm
Die hebben vast nog wel iets liggen.
Mochten ze niks hebben of dat de levering te lang duurt, PM dan even, dan mag je er eentje van mij lenen (als ik 'm maar weer terugkrijg). Die kan ik dan vanavond nog op de post doen.
Top! Wat ga je er eigenlijk mee doen?quote:Op donderdag 7 april 2011 13:58 schreef bl0emetjE het volgende:
Ik heb er online eentje gevonden die als het goed is morgen hier binnen is!
Nogmaals super bedankt voor de hulp en je aanbod
Ik wil mijn analoge camera er mee bedienen bij het maken van double exposures. Voor sommige doubles wil ik mijn statief gebruiken en dan twee keer hetzelfde fotograferen, maar met in de scene een verandering. De achtergrond moet dan dus precies gelijk blijven, dus mijn camera zo min mogelijk aanraken om beweging te voorkomen. Dus ik hoop dat de draadontspanner daarbij kan helpenquote:Op donderdag 7 april 2011 14:11 schreef Azreal het volgende:
[..]
Top! Wat ga je er eigenlijk mee doen?
Oh, dat komt helemaal goed met een draadontspanner. Zolang je camera maar een fatsoenlijke functie voor multi-exposure heeft en je 'm niet van het statief hoeft te halen om de film te ontgrendelen voordat je de sluiter weer spant enzoquote:Op donderdag 7 april 2011 14:30 schreef bl0emetjE het volgende:
Ik wil mijn analoge camera er mee bedienen bij het maken van double exposures. Voor sommige doubles wil ik mijn statief gebruiken en dan twee keer hetzelfde fotograferen, maar met in de scene een verandering. De achtergrond moet dan dus precies gelijk blijven, dus mijn camera zo min mogelijk aanraken om beweging te voorkomen. Dus ik hoop dat de draadontspanner daarbij kan helpenVorige keer op het statief had ik namelijk toch net een hele kleine beweging erin gekregen. Was gelukkig mijn testrolletje, maar toen zag ik dus dat ik nog voorzichtiger moet zijn met de bewegingen.
Ik heb voor m'n testrolletje 1 van m'n holga's gebruikt, dus dat is geen probleem daarmee. Het doordraai mechanisme is niet gekoppeld aan het sluitermechanisme, dus beide los te bedienen.quote:Op donderdag 7 april 2011 14:54 schreef Azreal het volgende:
[..]
Oh, dat komt helemaal goed met een draadontspanner. Zolang je camera maar een fatsoenlijke functie voor multi-exposure heeft en je 'm niet van het statief hoeft te halen om de film te ontgrendelen voordat je de sluiter weer spant enzo.
Krijgen we het resultaat ook te zien? Ben wel benieuwd.
Voor 'normale' landschapsfoto's zit ik doorgaans ergens tussen de f/11 en f/16... Wanneer gebruik ik een kleiner diafragma: domweg als ik te veel licht heb voor de sluitertijd die ik wil hebben, en m'n ISO ook niet meer lager kan.quote:Op maandag 11 april 2011 10:58 schreef Visitor.Q het volgende:
Ik kwam er gisteren achter dat een groot diafragma (F/5.6) helemaal niet lekker werkt voor landschappen e.d. het staat in alle tutorials maar zo onthoud ik het beterToen heb ik de opening maar op F/22 gezet (ik ben van de extremen), maar ook dan zijn de foto's niet optimaal scherp. Even googlen, en het blijkt door diffractie te komen.
De vraag is, waarom zou je nu een diafragma kleiner dan ongeveer F/11 gebruiken als dat je scherpte feitelijk weer negatief beinvloedt? Moet je dit effect echt per lens/body combinatie leren kennen door veel foto's te maken of is er een soort regel dat je in het geval van landschappen niet verder moet gaan dan zo-en-zoveel. Kun je hier door de zoeker kijkend al op letten (ik zag het niet duidelijk). Hoe reageert de autofocus hierop?
Klik in dit topic een op wat linkjes;quote:Op maandag 11 april 2011 20:06 schreef Landgeld het volgende:
Ik heb een nieuwe Nikon camera.
Wat is een goede informatieve site om wat te leren?
Thx. Maar ik zoek sites die de camera stap voor stap uitleggen. Ik heb al een boekje, maar bewegende beelden of extra tekstuele uitleg lijkt me handig voor mijn Nikon camera.quote:Op maandag 11 april 2011 20:13 schreef muzas het volgende:
[..]
Klik in dit topic een op wat linkjes;
Handige linkjes naar van alles en nog wat
Nikon d90!quote:Op maandag 11 april 2011 20:43 schreef Timmos het volgende:
Een type camera erbij vermelden lijkt mij ook wel handig..
Je koopt een semi-pro DSLR en je wilt een guide hoe je stap voor stap de camera leert kennen? Waarom geen D5000/5100 of een D3100 gekocht?quote:
Zo gek vind ik dat niet hoor. Als geld niet echt een probleem is kan je nou eenmaal duurdere/betere camera's kopen. En je camera door en door kennen is ook best handig.quote:Op maandag 11 april 2011 21:39 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Je koopt een semi-pro DSLR en je wilt een guide hoe je stap voor stap de camera leert kennen? Waarom geen D5000/5100 of een D3100 gekocht?
Zelf op pad gaan en leren is dus nog altijd het bestequote:Op maandag 11 april 2011 21:50 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
En je camera door en door kennen is ook best handig.
Maar soms zie je dingen over het hoofd of snap je een functie niet.quote:Op maandag 11 april 2011 22:00 schreef Timmos het volgende:
[..]
Zelf op pad gaan en leren is dus nog altijd het beste
En dan kom je naar hierquote:Op maandag 11 april 2011 22:13 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Maar soms zie je dingen over het hoofd of snap je een functie niet.
True, maar stel, na een half jaar blijkt fotografie toch niet je ding te zijn. Dan heb je toch wel een goeie 700,- weggegooidquote:Op maandag 11 april 2011 21:50 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Zo gek vind ik dat niet hoor. Als geld niet echt een probleem is kan je nou eenmaal duurdere/betere camera's kopen. En je camera door en door kennen is ook best handig.
Liever iemand die een boek door leest en daar al zijn kennis uit haalt dan iemand zoals ik die het meeste komt vragen
Verkoop je 'm weer voor 400-500 euro. Ben je een paar honderd kwijt, maar dat ben je sowieso als je stopt en je meuk verkoopt.quote:Op maandag 11 april 2011 22:20 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
True, maar stel, na een half jaar blijkt fotografie toch niet je ding te zijn. Dan heb je toch wel een goeie 700,- weggegooid
Je hebt hierover nagedacht he?quote:Op maandag 11 april 2011 22:21 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Verkoop je 'm weer voor 400-500 euro. Ben je een paar honderd kwijt, maar dat ben je sowieso als je stopt en je meuk verkoopt.
Nee. Bij van Canon. Daar komt bij dat:quote:
Dus je bent 700 euro kwijt als je hem verkoopt.quote:Op maandag 11 april 2011 21:50 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Zo gek vind ik dat niet hoor. Als <knipperdeknipperdeknip> iemand zoals ik die het meeste komt vragen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
Et voila!quote:Op maandag 11 april 2011 20:35 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Thx. Maar ik zoek sites die de camera stap voor stap uitleggen. Ik heb al een boekje, maar bewegende beelden of extra tekstuele uitleg lijkt me handig voor mijn Nikon camera.
Ja, van die cameras waar je je als je je 4 je's, yeah! ook maar even in fotografie verdiept al snel aan loopt te ergeren omdat je steeds op tig toetsen moet drukken om iets te willen veranderen.quote:Op maandag 11 april 2011 21:39 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Je koopt een semi-pro DSLR en je wilt een guide hoe je stap voor stap de camera leert kennen? Waarom geen D5000/5100 of een D3100 gekocht?
We zijnn veroordeeld tot het gaan op zaterdag. Helaas...quote:Op dinsdag 12 april 2011 15:22 schreef Marc H het volgende:
Voor de autorai heb je veel groothoek nodig. De meeste auto's sta je erg dichtbij, en als je iets verder weg wilt staan, gaan anderen voor je staan. Ga NIET op zaterdag, want dan kan je leuk fotograferen wel vergeten.
Daar heb je wel een punt idd.quote:Op dinsdag 12 april 2011 16:15 schreef Ericr het volgende:
Je kan natuurlijk ook voor de details van de auto's gaan, scheelt weer een hoop gelazer met mensen die constant in de weg staan als je een auto wilt fotograferen. Dan is een 35-105 wel handig.
en dan is er altijd nog de weerspiegeling die de meeste auto's daar wel zullen hebben... maar neemt niet weg dat je gelijk hebt!quote:Op dinsdag 12 april 2011 16:15 schreef Ericr het volgende:
Je kan natuurlijk ook voor de details van de auto's gaan, scheelt weer een hoop gelazer met mensen die constant in de weg staan als je een auto wilt fotograferen. Dan is een 35-105 wel handig.
'quote:Op maandag 11 april 2011 22:19 schreef Yvesss het volgende:
Die site door Visitor.Q genoemd. Staat erg veel op: http://www.cambridgeincolour.com/
Bedankt, daar kan ik weer even wat mee vooruit. Proberen maar weerquote:Op maandag 11 april 2011 17:43 schreef Omniej het volgende:
[..]
Voor 'normale' landschapsfoto's zit ik doorgaans ergens tussen de f/11 en f/16... Wanneer gebruik ik een kleiner diafragma: domweg als ik te veel licht heb voor de sluitertijd die ik wil hebben, en m'n ISO ook niet meer lager kan.Dus als ik een wat langere sluitertijd wil hebben en ik zit al op ISO 50, is m'n enige optie het diafragma nog verder te knijpen naar bijvoorbeeld f/22.
En ja, je zult echt per lens moeten bekijken waar 'ie het scherpst is. Maar eerlijk gezegd is dat af en toe ook een beetje pixelneuken hoor... Voor landschappen ga ik standaard uit van f/11, welke lens ik er ook op heb zitten. Door de zoeker kijkend zul je er niet zo gek veel aan zien; sowieso heb je dan ook een scherptediepte-controleknop nodig, die niet op elke body zit. Zonder zo'n knop is het beeld dat je door de zoeker ziet sowieso met de maximale lensopening namelijk.
Voor de autofocus maakt het niet uit; net zoals het beeld dat je door je zoeker ziet, werkt je autofocus met de maximale opening die je op dat moment hebt.
Dan zet je er toch beter een ND(neutral density)-filter op om wat stops in te leveren. Betere optie dan verder knijpen met het diafragma waarbij je op zeker tegen diffractie gaat aanlopen boven de f16.quote:Op maandag 11 april 2011 17:43 schreef Omniej het volgende:
[..]
Voor 'normale' landschapsfoto's zit ik doorgaans ergens tussen de f/11 en f/16... Wanneer gebruik ik een kleiner diafragma: domweg als ik te veel licht heb voor de sluitertijd die ik wil hebben, en m'n ISO ook niet meer lager kan.Dus als ik een wat langere sluitertijd wil hebben en ik zit al op ISO 50, is m'n enige optie het diafragma nog verder te knijpen naar bijvoorbeeld f/22.
Ook met een ND heb ik 'm soms nog wel eens verder willen knijpen.quote:Op dinsdag 12 april 2011 23:36 schreef Ericr het volgende:
[..]
Dan zet je er toch beter een ND(neutral density)-filter op om wat stops in te leveren. Betere optie dan verder knijpen met het diafragma waarbij je op zeker tegen diffractie gaat aanlopen boven de f16.
Yep, daarvoor heb je een camera nodig waarvan de sensor daarop ontworpen is.quote:Op dinsdag 12 april 2011 23:58 schreef Neo-Mullen het volgende:
Dacht laatst dat ik met PS het beeld wel weer kon ophalen als ie zwaar overlicht was (lees: bijna volledig wit).
Maar helaas blijkt alle data in die plekken toch verloren te gaan.
Nice!quote:Op woensdag 13 april 2011 00:05 schreef Azreal het volgende:
[..]
Yep, daarvoor heb je een camera nodig waarvan de sensor daarop ontworpen is.
Heb zo een keer de Nikon D200 met de Fuji S5 Pro vergeleken. Zelfde instellingen, zelfde licht, foto's van de D200 waren onbruikbaar en van de S5 waren ze prachtig terug te halen.
AV of TV. Dus diafragma of sluiterstand voorkeur. Dan past hij het andere automatisch aan. Moet je wel zelf je iso een beetje in de gaten houden. En anders P stand, maar nooit automatisch.quote:Op dinsdag 12 april 2011 23:55 schreef Iemand91 het volgende:
Nou dan ga ik (hopelijk) nog even wat uitproberen met zowel de 18-55 als de 35-105 en kijk wel wat het fijnst is. Thanks alvast!
EDIT: en qua stand? Lui op de automatische stand, of iets anders? (Niet dat ik constant instellingen wil veranderen, ik wil ook wel gewoon op m'n gemak rond lopen; voor zover mogelijk op een zaterdag)
Bridge of Lightroomquote:Op woensdag 13 april 2011 21:09 schreef Jethee het volgende:
Met welk software programmaatje kan je je foto's bekijken waarbij je daaronder direct de ingestelde waardes (sluitertijd, ISO, diafragma)? Ik heb een Nikon en dit lijkt me handig bij het bekijken van de foto's om er direct wat van te leren. Ik weet dat je het op de camera kan zien, maar wellicht is hier ook een goed software programmaatje voor?
Hoe kleiner je diafragma, hoe groter je DOF (Dept Of Field).quote:Op woensdag 13 april 2011 21:56 schreef Jethee het volgende:
Wat is de ideale diafragma instelling als je een plaatje volledig scherp wilt krijgen? Volgens mij is dat ergens tussen de f/10 en f/20, maar welke omstandigheden zijn afhankelijk van deze keuze? Wanneer moet ik een f/10 instellen en wanneer f/15 of f/20? Of kan je het beste dan een automatisch programma kiezen bij het fotograferen van bijvoorbeeld landschappen?
Ik heb geen UV of poli filter. Ik mis het niet. Het is denk ik 1 van die dingen die je vanzelf wel koopt als je het nodig hebt.quote:Op woensdag 13 april 2011 23:20 schreef SP22 het volgende:
Ik heb net een nieuwe 550d besteld met 2 objectieven. Nu vroeg ik me af hoe belangrijk bijvoorbeeld een UV filter of een polarisatie filter is. Is het handig om er daar meteen 1 van aan te schaffen?
nr 1 van de vast ontelbare vragen die ik hier ga stellen..![]()
Als je hem laat vallen beschermt hij min of meer je frontelement omdat je UV filter dan kapot gaat. Ook komen de krassen op het filter ipv je lens.quote:Op woensdag 13 april 2011 23:26 schreef SP22 het volgende:
Ik had ergens gelezen geloof ik dat een UV filter ook je lens beschermd. Of valt dat wel mee?
Valt best mee. Ik heb nog geen enkele kras volgens mij (en kleine krasjes maken echt niets uit). Of de dop zit er op en hij zit in de tas, of ik heb hem in mijn handen. Dus alleen als ik hem langs een hek/muur trek kan er een kras op komen. En die kans is wel zo klein.quote:Op woensdag 13 april 2011 23:30 schreef SP22 het volgende:
Ok.. Ik snap hem! Hama heeft filters vanaf 15e ongeveer. Dat zou het me misschien nog wel waard zijn. Een kras zit in een klein hoekje!
De goedkope gaat van het lijstje af, de goede komt er als je hem nodig hebt.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |