abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96035365
Door een blog op de weblog over spinnen ging ik eens googlen naar 'springspin'.

Daar kwam ik de volgende foto tegen, die ik echt supervet vond:

Nu is eigenlijk mijn vraag: zijn dit soort foto's meestal in een studio gemaakt? Of zijn ze ook prima te maken 'in de vrije natuur'? Hoe pak je dit vooral aan, en waar op letten? Is een speciale macro lens een must?
pi_96037548
De meeste natuur macrofoto's zullen niet in een studio gemaakt zijn. Dan zou elk plantje en beestje uit hun omgeving gehaald moeten worden, allesbehalve praktisch ;)

Wil je serieus met macro beginnen, dan zijn over het algemeen macrolenzen met vaste brandpuntsafstand de betere keus omdat je daar op 1:1 mee kunt werken. Veel zoomlenzen met macro functie hebben een 1:2 vergroting, dus het voorwerp komt maar half zo groot op de sensor.

En als je veel dieren wil fotograferen, dan is een langere lens prettiger dan een korte, aangezien je dan meer afstand kunt houden. Maar hoe langer de lens, hoe groter/zwaarder en tevens hoe duurder. Wel heeft een lange macrolens een bijkomend voordeel dat er minder achtergrond in beeld komt, dus dikwijls rustiger zal zijn. Dit omdat je verder van het voorwerp staat.

Ben je dikwijls in omgevingen met weinig licht, dan zou je ook kunnen kijken naar een ringflitser. Dit omdat een normale flitser eerder schaduw zal genereren omdat je op vrij korte afstanden fotografeert. Maar voor buiten is dat niet dikwijls noodzakelijk is mijn ervaring.

[ Bericht 0% gewijzigd door Yngwie op 27-04-2011 11:56:55 ]
  woensdag 27 april 2011 @ 11:53:34 #3
105095 ElectricEye
Je Maintiendrai
pi_96037955
Wat Yngwie zegt en denk ook aan bv een A4 of A3-vel van een stevige papiersoort met een prettige kleur die mooi als achtergrondkleur kan fungeren als de daadwerkelijke achtergrond erg lelijk is.

Ik heb in de tuin wel eens gewerkt met 2 witte A3-tjes om licht te weerkaatsen en een groene als achtergrond en dat allemaal om roze bloemetjes heen die op dat moment een ware bijen-magneet waren.

Om goedkoop te beginnen kun je ook werken met macroringen, die doe je tussen camera en lens. Dat dwingt je automatisch tot manueel scherpstellen, maar dat doe je bij macrofotografie toch meestentijds wel.

Al met al is het een tijdrovende precisiehobby waar je veel geduld voor nodig hebt. Meer dan ik meestentijds heb iig! :D
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
pi_96038086
een macroring, is dat zoiets als dit? http://www.dealextreme.com/p/macro-lens-adapter-for-nikon-2326
hoe werkt dat?
heb je daar verschillende maten in ofzo, of schroef je dat direct op je body, en je andere lens daar weer bovenop? :@
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  woensdag 27 april 2011 @ 12:42:52 #5
105095 ElectricEye
Je Maintiendrai
pi_96039691
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 11:57 schreef Mirjam het volgende:
een macroring, is dat zoiets als dit? http://www.dealextreme.com/p/macro-lens-adapter-for-nikon-2326
hoe werkt dat?
heb je daar verschillende maten in ofzo, of schroef je dat direct op je body, en je andere lens daar weer bovenop? :@
Yep, dat is er één. Of eigenlijk meerdere zo te zien.
En ja, dat ding gaat op de body en je lens gaat daar weer op, waardoor je lens verder van je sensor af komt te staan. Je kunt kiezen hoever door er één of meerdere delen te gebruiken.
De veranderde afstand van lens tot sensor is van invloed op je DOF, je lichtsterkte en je vergrotingsfactor.
Oftewel, objecten lijken groter, je hebt meer licht nodig, je moet handmatig scherpstellen wat weer lastig gaat omdat je DOF extreem kort wordt! En geloof me, dat is echt een uitdaging in het begin.
Overigens zijn er wel tussenringen met contactpunten waardoor je AF kan blijven werken, maar ik heb ze nog nooit gezien.
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
pi_96085101
Tussenringen
Deze hebben contactpunten, bevallen mij goed.
pi_96085153
nog even over die dinbgen van dealextreme, is lees bij deze http://www.dealextreme.co(...)r-dslr-cameras-12458 veel ellende over dat die dingen aan je camera vast blijven zitten etc.
maar ik snap niet helemaal waar ik dan op moet letten om dat te voorkomen.
wie wil even met me meedenken? :@
pi_96091352
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 12:32 schreef Mirjam het volgende:
nog even over die dinbgen van dealextreme, is lees bij deze http://www.dealextreme.co(...)r-dslr-cameras-12458 veel ellende over dat die dingen aan je camera vast blijven zitten etc.
maar ik snap niet helemaal waar ik dan op moet letten om dat te voorkomen.
wie wil even met me meedenken? :@
Zo te lezen gaat dat over dat kleine schroefje aan de zijkant (bovenste foto, linksonder). Die kun je er het beste afhalen blijkbaar. En verder is de bouwkwaliteit niet geweldig, maar dat is ook niet zo gek voor dat geld ;)
pi_96114406
ach, voor die paar centen wil ik het best proberen :D
pi_96114901
Ik heb een net mijn macro balg binnen :D
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_96117910
quote:
17s.gif Op donderdag 28 april 2011 22:41 schreef DutchErrorist het volgende:
Ik heb een net mijn macro balg binnen :D
wat is het? :o
pi_96119489
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 23:31 schreef Mirjam het volgende:

[..]

wat is het? :o
Een balg met 50mm 1.8 lens. Ik heb al een paar foto's gemaakt uit de losse hand want ik heb nog geen EF-FD adapter, dus ze zijn brak, maar laten wel de potentie zien.

&

Was een heel klein bijtje van 2cm oid (zijn geen crops btw)
pi_96187953
pi_96188475

zondag 1 mei 2011 @ 07:13:40 #15
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_96197967
Wow die iris is vet....
pi_96199664
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 07:13 schreef Holy_Goat het volgende:
Wow die iris is vet....
Dat is mijn oog :D kostte me heel wat foto's :D
pi_96202858
quote:
17s.gif Op zondag 1 mei 2011 10:50 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Dat is mijn oog :D kostte me heel wat foto's :D
Zo herkenbaar. :')

Ik heb een paar weken terug ook m'n eigen oog op die manier zitten fotograferen, behoorlijk vervelend om hem echt goed scherp te krijgen. :D Ook echt met één oog in de lens kijken en met het andere oog de live view proberen te zien enzo. :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')