abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76809379

Hoe is het zover gekomen:

'Huizenprijzen dalen 20%'
'Huizenprijzen dalen 20%' #2
'Huizenprijzen dalen 20%' #3
Huizenprijzen dalen 20% deel 3
'Huizenprijzen dalen 20%' #4
'Huizenprijzen dalen 20%' #5: De daling is begonnen
Huizenmarkt #6: kopers staken, verkopers geven niet toe.
Huizenmarkt #7: waar de markt muurvast zit
Huizenmarkt # 8: Woningmarkt totaal ingestort
De huizenmarkt #9: *pop* goes the bubble.
Huizenmarkt #10 waar nog steeds een stijging waarneembaar is
Huizenmarkt #11 Woningen in de ramsj?
Huizenmarkt #12 Stevige fundering of door en door rot?
Huizenmarkt #13 Ongeluksgetal? Of blijft het nog stabiel?
Huizenmarkt #14 Waar de meningen verdeeld zijn...
Huizenmarkt #15 Is 't al tijd voor stimuleringsmaatregelen?
Huizenmarkt #16: Waar makelaars hun aanbod photoshoppen
Huizenmarkt 17. Is er verschil in Koop en Huur?
De Huizenmarkt #18: Waar de tophypotheken worden afgeschaft
De Huizenmarkt #19: Waar de tophypotheken toch nog mogen
De Huizenmarkt #20: Waar de bubble in stand moet blijven
De Huizenmarkt #21 Over sukkels en fundimentalisten
De Huizenmarkt #22: waar het CDA de de HRA wil beperken
De Huizenmarkt #23: Waar het er heet aan toe gaat
De Huizenmarkt #24
Huizenmarkt deeltje 25
De Huizenmarkt #26: De discussie gaat door
De Huizenmarkt #27: Fundamenteel discusiėren
Huizenmarkt #28: Stilte voor de storm?
Huizenmarkt #29: Stilstand is achteruitgang!
Huizenmarkt #30: Waar er nog steeds mensen in fase 2 zitten
De Huizenmarkt #31 - Waar de koopjes worden gevonden
De Huizenmarkt 32: Waar 6% in 18 maanden een bubble is
Huizenmarkt #33: Waar de boerderijen in Brabant nog verkopen
Huizenmarkt# 34: De woningmarkt vrij maken of niet?
Huizenmarkt #35: Speculeer hier over wijzigingen HRA
Huizenmarkt #36: Vol verwachting klopt ons hart
Huizenmarkt #37: Waar we ingesneeuwd raken
Huizenmarkt #38 Waar we bullshit verkopen, en anderen dissen
Huizenmarkt #39: Waar aflossen weer de norm wordt?

Inmiddels zijn er ook positieve geluiden te horen:
http://www.nu.nl/economie(...)ig-herstel-zien.html
quote:
Huizenmarkt laat voorzichtig herstel zien
De Nederlandse huizenmarkt krabbelt op. In het laatste kwartaal van vorig jaar daalde de prijs van een gemiddelde koopwoning minder hard dan in voorgaande kwartalen.
[..]
Ten opzichte van het derde kwartaal steeg de prijs van een gemiddelde woning zelfs, met 0,4 procent tot 228.000 euro. Ook werden er bijna 5 procent meer huizen verkocht door makelaars.
''Vanaf de zomer zijn we vals plat omhoog gegaan'', zo zei NVM-voorzitter Ger Hukker. ''De prijs stijgt en daalt al twee kwartalen nauwelijks. Er ligt nog fundament in de markt.''
[..]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_76809758
De prijs daalde minder hard, dat is toch geen herstel .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_76810073
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 15:39 schreef PietjePuk007 het volgende:
De prijs daalde minder hard, dat is toch geen herstel .
Tov het vorige kwartaal steeg zowel de prijs als het aantal verkopen weer...das natuurlijk wel positief nieuws.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_76810199
tvp
Ik verwacht dat de prijzen de komende jaren weer ligt gaan stijgen. De stijging zal lager zijn dan de inflatie.
pi_76810247
tvp
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_76810354
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 15:49 schreef Revolution-NL het volgende:
tvp
Ik verwacht dat de prijzen de komende jaren weer ligt gaan stijgen. De stijging zal lager zijn dan de inflatie.
Vandaar de TT
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_76812913
tvp
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  donderdag 14 januari 2010 @ 17:39:50 #8
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
  donderdag 14 januari 2010 @ 17:46:56 #9
pi_76815017
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 15:49 schreef Revolution-NL het volgende:
tvp
Ik verwacht dat de gemiddelde huizenprijs binnen 3 jaar onder de 180000 EUR daalt en dat tienduizenden leenkneusjes in zware problemen komen. Een beetje realisme mag toch wel op fok?
pi_76816358
Realisme :´)
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 10:51 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Dat kan helemaal niet! Er moet nog 40% van de prijs af volgens huizenmarktzeepbel
Huiseigenaren moeten hun huis nu verkopen voordat het te laat is!!!!
50% minimaal, als je de experts in dit topic gelooft in elk geval. Vooral digene die op Fok een schouderklopje zoeken voor hun vooruitstrevende visie
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_76816956
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 18:23 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Realisme :´)
[..]

50% minimaal, als je de experts in dit topic gelooft in elk geval. Vooral digene die op Fok een schouderklopje zoeken voor hun vooruitstrevende visie
Heb nu toch wel veeel van deze topics gelezen. Mss heb ik erover gelezen. Dus graag iemand quoten die zegt dat de prijzen met minimaal 50% onderuit gaan....
  donderdag 14 januari 2010 @ 18:44:56 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76817151
Nou, ik weet het niet zo zeker meer met die dalingen. De overheid verbaast me echt met hoever zij wil gaan om daling tot iedere prijs te voorkomen. En daar valt toch moeilijk tegen op te roeien.

Als de markt de markt zou zijn dan hadden we die -30% allang bereikt. Maar de markt is de markt dus niet en dat zal denk ik ook niet veranderen.
The End Times are wild
  donderdag 14 januari 2010 @ 19:04:50 #13
pi_76817957
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 18:44 schreef LXIV het volgende:
Nou, ik weet het niet zo zeker meer met die dalingen. De overheid verbaast me echt met hoever zij wil gaan om daling tot iedere prijs te voorkomen. En daar valt toch moeilijk tegen op te roeien.

Als de markt de markt zou zijn dan hadden we die -30% allang bereikt. Maar de markt is de markt dus niet en dat zal denk ik ook niet veranderen.
De subsidiepot voor starters is bijna leeg. Nu komen de gemeenten met (sub-prime) startersleningen, dat klopt.

Maar: "Je kunt een paard wel naar de bron leiden, maar je kunt het niet dwingen te drinken"

Gemeentelijke sub-prime leningen helpen dus waarschijnlijk helemaal niets..
  donderdag 14 januari 2010 @ 19:25:07 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76818647
Op je eigen site staat een artikel over starters!leningen in Helmond tot 350K! En daarbij ook nog NHG tot dat bedrag!
Wat let de staat om niet 50% (zoals nu met HRA), maar 65% (HRA + starterslening) tot zelfs 80% te gaan financieren, met 100% dekking van het risico? Daar kun je nooit tegenop.
The End Times are wild
pi_76819973
De rente op zo'n starterslening is 6% en dat over het bedrag wat je eigenlijk al niet meer kan betalen!
Tenminste, volgens de geldende normen, maar bij de inkomensgroepen die in aanmerking komen is die norm niet onverstandig.
Maar ach, je hoeft drie jaar niet te betalen (de rente loopt waarschijnlijk wel gewoon) dus who cares.
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_76820094
De overheid zit natuurlijk al vuistdiep in de subprime leningen, dus dit kan er nog wel bij

Maar het gaat gewoon niet werken zet je maar schrap want ik achter de drempel zit een diep ravijn, tijd om een ultra-light te kopen
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  donderdag 14 januari 2010 @ 20:02:11 #17
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_76820252
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 19:04 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:

[..]

De subsidiepot voor starters is bijna leeg. Nu komen de gemeenten met (sub-prime) startersleningen, dat klopt.

Maar: "Je kunt een paard wel naar de bron leiden, maar je kunt het niet dwingen te drinken"

Gemeentelijke sub-prime leningen helpen dus waarschijnlijk helemaal niets..
Ach, komende jaren flinke inflatie en dito loonstijgingen en over 3 jaar is alles weer bij het oude.

In de tussnetijd verwacht ik heus geen stijgingen, die rek is er wle uit. Of het moet en standaard worden om als man een huishouden met 2 werkende vrouwen te runnen...
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_76820254
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 19:58 schreef xenobinol het volgende:
De overheid zit natuurlijk al vuistdiep in de subprime leningen, dus dit kan er nog wel bij

Maar het gaat gewoon niet werken zet je maar schrap want ik achter de drempel zit een diep ravijn, tijd om een ultra-light te kopen
Dat lokkertje van 3 vrije jaren trekt nog wel wat mensen over de streep hoor.
Ik ben wel benieuwd wat er met die lening gebeurt als je wil verhuizen. Die lening is slechts geldig voor de eerste koopwoning.
pi_76820300
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 20:02 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Ach, komende jaren flinke inflatie en dito loonstijgingen en over 3 jaar is alles weer bij het oude.

In de tussnetijd verwacht ik heus geen stijgingen, die rek is er wle uit. Of het moet en standaard worden om als man een huishouden met 2 werkende vrouwen te runnen...
Dan worden wij mannen niet oud.
We kunnen onze kinderen een hypotheek op basis van hun schoolrapport (=toekomstkansen) voor hun slaapkamer laten afsluiten. Mogelijkheden genoeg, je moet creatief zijn in crisistijden.
pi_76820309
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 17:39 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:

Ach de NVM....
Ger Hukker is al jaren niet meer geloofwaardig. Laat die man naar Tahiti gaan voor een peptalk
I'll sing you a lullaby.
pi_76820367
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 20:02 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Loonstijging, waar dan
2010 word het jaar van de loondaling.
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 14 januari 2010 @ 20:23:12 #22
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_76821269
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 20:03 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Dan worden wij mannen niet oud.
We kunnen onze kinderen een hypotheek op basis van hun schoolrapport (=toekomstkansen) voor hun slaapkamer laten afsluiten. Mogelijkheden genoeg, je moet creatief zijn in crisistijden.
Hahaha, idd op basis van de cito toets mede-schuldenaar.

Nee het is idd uit de hand gelopen met name voor de 8 x inkomen dsb leningen. Dat duurt even, maar de woning zijn nog steeds betaalbaar in NL (sommige delen meer dan andere uiteraard).
and made it rain upward
  donderdag 14 januari 2010 @ 20:23:49 #23
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_76821310
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 20:03 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ger Hukker is al jaren niet meer geloofwaardig. Laat die man naar Tahiti gaan voor een peptalk
Het is Haļti en niet grappig gast, duizenden mensen overleden...
and made it rain upward
  donderdag 14 januari 2010 @ 20:25:44 #24
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_76821397
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 20:04 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Loonstijging, waar dan
2010 word het jaar van de loondaling.
Als je nu in loondaling trapt ben je echt dom, collectief samen als arbeiders. Nu of nooit. Als we super miljoenen winst maken krijg ik er geen 10% bij, dus nu geen 10% eraf. Dat er een andere sukkel dat wel wil doen dan graaft hij het graf voor zichzelf en voor de andere arbeiders.

Jammer dat de vakbonden dit laten liggen. Bedrijf hier in de buurt wilde 20% loondaling van het personeel.... Hoe durf je. Beter financieel beleid zal je bedoelen...
and made it rain upward
pi_76821632
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 20:23 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Het is Haļti en niet grappig gast, duizenden mensen overleden...
Haiti, daar is het een zooitje, daar is nu vast een 'schaarste' aan goede woningen, alleen de locatie is wat minder

Nee... ik bedoel Tahiti, de paradijselijke eilandengroep in de stille Zuidzee. Daar kunnen ze vast nog wel wat NVM makelaars gebruiken, want het is daar de hemel.
I'll sing you a lullaby.
pi_76821789
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 20:25 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Als je nu in loondaling trapt ben je echt dom, collectief samen als arbeiders. Nu of nooit. Als we super miljoenen winst maken krijg ik er geen 10% bij, dus nu geen 10% eraf. Dat er een andere sukkel dat wel wil doen dan graaft hij het graf voor zichzelf en voor de andere arbeiders.

Jammer dat de vakbonden dit laten liggen. Bedrijf hier in de buurt wilde 20% loondaling van het personeel.... Hoe durf je. Beter financieel beleid zal je bedoelen...
Als de centjes op zijn gaat een bedrijf gewoon kapot, als je geen geld krijgt als het goed gaat..... dan ben je pas dom
Zo gaat dat toch, had je maar moeten leren voor bankier, makelaar of verzekeringsagent
I'll sing you a lullaby.
pi_76821992
In Belgie zijn er ook zo van die redenen waarom de prijzen slechts licht gedaald zijn. Je betaald op de eerste 50.000 euro namelijk slechts 6% btw in plaats van de gebruikelijke 21% btw (dus besparing van 7500 euro). Als de overheid dat niet had gedaan, was dit een echt bloedbad geweest bij heel wat projectontwikkelaars. Regel zou eindigen op 31 maart 2010, maar die datum zie ik nog wel veranderen.

Huurmarkt zit hier ook helemaal scheef, wij hebben geen huurtoeslag of enige vergoeding dat de overheid betaald aan de huurder. Maar wetende dat je voor een appartement wat je in totaal 150.000 kost, 6000 euro brutohuur (= ong 4800 nettohuur) vangt... zegt genoeg.

Hoe doet de huurmarkt in Nederland het? Wat vang je voor een appartement van 150.000 euro?

Edit: Kan iemand me mss helpen aan een link waar de Nederlandse hypotheekaftrek in detail uitgelegd wordt, ik wil me daar wel eens in verdiepen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Emu op 14-01-2010 20:44:52 ]
pi_76822932
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 20:38 schreef Emu het volgende:
In Belgie zijn er ook zo van die redenen waarom de prijzen slechts licht gedaald zijn. Je betaald op de eerste 50.000 euro namelijk slechts 6% btw in plaats van de gebruikelijke 21% btw (dus besparing van 7500 euro). Als de overheid dat niet had gedaan, was dit een echt bloedbad geweest bij heel wat projectontwikkelaars. Regel zou eindigen op 31 maart 2010, maar die datum zie ik nog wel veranderen.

Huurmarkt zit hier ook helemaal scheef, wij hebben geen huurtoeslag of enige vergoeding dat de overheid betaald aan de huurder. Maar wetende dat je voor een appartement wat je in totaal 150.000 kost, 6000 euro brutohuur (= ong 4800 nettohuur) vangt... zegt genoeg.

Hoe doet de huurmarkt in Nederland het? Wat vang je voor een appartement van 150.000 euro?

Edit: Kan iemand me mss helpen aan een link waar de Nederlandse hypotheekaftrek in detail uitgelegd wordt, ik wil me daar wel eens in verdiepen.
De meest betrouwbare informatie over de HRA: http://www.belastingdiens(...)oopt-01.html#P13_956
pi_76822939
Ik denk dat Belgie en NL op sommige punten moeilijk vergelijkbaar zijn.
In Belgie kennen ze hypotheken-constructies die iets soberder zijn dan in NL.
Heb ook geen idee of ze overdrachtsbelasting kennen in Belgie?
WOZ?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_76823775
In Belgiė heb je de vraagprijs (uit betrouwbare bron weet ik, je kan momenteel gemiddeld 7% van de vraagprijs af onderhandelen) en daar komt bovenop bij:

Nieuwbouw = 10% registratierechten op de grondwaarde en 21% btw op constructiewaarde + notariskosten op grondwaarde + constructiewaarde (gemiddeld 2%)

Bestaande bouw = registratierechten 10 % op verkoopprijs (met uitzondering kan je kopen tegen 5% registratierechten, dit gaat dan vooral op krotten, of verkortte gebieden, of kleine en bescheiden woningen).

We kennen ook een soort hypotheekaftrek en die werkt als volgt: je mag zowel kapitaal en rente aftrekken van de belastingen met een bepaald maximum dit maximum is 2080 euro maar wordt de eerste 10 jaar verhoogd met 690 euro.

Deze kosten mag je vermenigvuldigen met je hoogste aanslagvoet op de belastingsbrief. Voor een modaal gezin is dat 45%. Het eerste jaar moet je dus 1.246,50 euro minder belastingen betalen dan als je de hypotheek niet zou hebben. Deze aftrekbare bedragen worden ook elk jaar geindexeerd met inflatie (of deflatie). Dat maakt dat bij ons dus ook de financieringskost laag is.
pi_76823821
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 21:00 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

De meest betrouwbare informatie over de HRA: http://www.belastingdiens(...)oopt-01.html#P13_956
Dank voor de link, ik bekijk het even!
pi_76823898
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 21:00 schreef capricia het volgende:
Ik denk dat Belgie en NL op sommige punten moeilijk vergelijkbaar zijn.

Probeer maar eens een goede frites te vinden in NL, ondanks de schaarste aan goede friet is de overige friet hier veel te duur
I'll sing you a lullaby.
pi_76823972
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 21:19 schreef Emu het volgende:
In Belgiė heb je de vraagprijs (uit betrouwbare bron weet ik, je kan momenteel gemiddeld 7% van de vraagprijs af onderhandelen) en daar komt bovenop bij:

Nieuwbouw = 10% registratierechten op de grondwaarde en 21% btw op constructiewaarde + notariskosten op grondwaarde + constructiewaarde (gemiddeld 2%)

Bestaande bouw = registratierechten 10 % op verkoopprijs (met uitzondering kan je kopen tegen 5% registratierechten, dit gaat dan vooral op krotten, of verkortte gebieden, of kleine en bescheiden woningen).

We kennen ook een soort hypotheekaftrek en die werkt als volgt: je mag zowel kapitaal en rente aftrekken van de belastingen met een bepaald maximum dit maximum is 2080 euro maar wordt de eerste 10 jaar verhoogd met 690 euro.

Deze kosten mag je vermenigvuldigen met je hoogste aanslagvoet op de belastingsbrief. Voor een modaal gezin is dat 45%. Het eerste jaar moet je dus 1.246,50 euro minder belastingen betalen dan als je de hypotheek niet zou hebben. Deze aftrekbare bedragen worden ook elk jaar geindexeerd met inflatie (of deflatie). Dat maakt dat bij ons dus ook de financieringskost laag is.
Damn, dat klinkt veel ingewikkelder dan in NL. Je weet hoe het hier gaat?

Wat ik wel heel goed geregeld vind in Belgie is de inflatie-correctie op je salaris. Iedereen heeft daar in Belgie kennelijk recht op. In NL zijn er afgelopen jaar veel mensen met 0% salarisverhoging geweest. En in Belgie krijg je in ieder geval de inflatie gecorrigeerd!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_76824048
En ik weet ook dat mijn Belgische collega's (ik werk direct voor de Benelux afdeling bij ' ons' ) voor hetzelfde leasebedrag een BMW 3 rijden waarvoor ik een uitgeklede Golf rijd...over oneerlijkheid gesproken!
Geen BPM, he...
Maar zij hebben daarentegen weer geen gegarandeerde pensioenopbouw.

Tja, zelf kies ik ook voor het nu..
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_76824722
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 21:21 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Probeer maar eens een goede frites te vinden in NL, ondanks de schaarste aan goede friet is de overige friet hier veel te duur
Tijd voor www.friet-zeepbel.nl!
(is nog te koop)
pi_76826064
quote:
NVM ziet woningmarkt 'opkrabbelen'
14 januari 2010, 10:01 uur | FD.nl

Door: Hans Verbraeken

De woningmarkt heeft in het vierde kwartaal een lichte verbetering laten zien. De prijs van de gemiddelde woning is met 0,4% gestegen.

Over heel 2009 is de prijs gedaald met 2% en de vierkantemeterprijs met 1,9%. In de 2010 zullen de prijzen zich op hetzelfde niveau stabiliseren. Dat meldt de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) vandaag.

De verkochte gemiddelde woning in het vierde kwartaal bedroeg 228.000 euro tegen 230.000 euro in het derde kwartaal. De prijsdaling over heel 2009 valt de NVM mee. 'De gevreesde prijzenval in 2009 is al met al binnen de perken gebleven', aldus de makelaarsvereniging. Ze had voor 2009 op een prijsdaling van 5% gerekend.Ten opzichte van het tweede kwartaal 2008 zijn de huizenprijzen in Nederland wel met 5,6% omlaag gegaan.

Zie ook: dossier huizenmarkt

En de beweging in de prijzen verschillen per regio sterk. Zo lag de prijs voor de gemiddelde verkochte woning in Almere in het vierde kwartaal 9,9% lager dan in hetzelfde kwartaal 2008. In Amsterdam daarentegen lag de prijs in het vierde kwartaal 3,9% hoger en jaar op jaar 0,1% hoger. Maar ten opzichte van de gerealiseerde gemiddelde prijs in Amsterdam in het tweede kwartaal 2008 was het prijsniveau in het afgelopen kwartaal toch 8,7% lager.

Relativering

Onlangs relativeerde de voorzitter van de NVM, Ger Hukker, voor FD TV zijn eigen statistieken wel enigszins. 'Alleen het gemiddelde daalt niet meer', zei hij op 16 december 2009 voor de camera. De duidelijk lagere prijzen zijn ook voor hem een gegeven. 'Je kunt voor veel minder hetzelfde huis kopen, of voor hetzelfde geld krijg je een beter huis.' 'Je ziet de prijzen in de straat gluiperig dalen', zei hij.

Bekijk het interview met Hukker voor FD TV

Het aantal in het vierde kwartaal verkochte vrijstaande huizen bedroeg 2824 tegen 4959 in het tweede kwartaal van 2008. 'Er zijn wat meer grotere, dure woningen verkocht', meldt de NVM. Maar 'het dure segment blijft moeizaam'.

Drie kwartalen prijsstijging

Van kwartaal op kwartaal stijgt de prijs van de gemiddelde verkochte woning nu al weer drie kwartalen achtereen, maar de prijsstijging is minimaal. Na een flinke prijsdaling met 3,1% in het eerste kwartaal van 2009, lag de prijs in het tweede kwartaal al weer 1,4% hoger, in het derde 0,2% en nu - in het vierde kwartaal dus - 0,4% hoger.

Net als de gemiddelde verkoopprijs lag ook het aantal transacties in het vierde kwartaal hoger. 4,8%, vooral door de sterke toegenomen verkoop van appartementen. Er wisselden bijna 34.000 woningen van eigenaar, waarvan ruim een kwart appartementen. Er werden 11% meer appartementen verkocht dan in het derde kwartaal tegen een gemiddelde prijs van 174.000 euro. In het tweede kwartaal was de gemiddelde verkoopprijs van een appartement 184.000 euro.

Transacties in 2009 for lager

Toch is de markt nog flink gedrukt. Het totaal aantal transacties in 2009 - 125.000 - ligt 31,3% lager dan de ruim 182.000 in 2008 en 42% lager dan de 215.000 in 2006. Bijna 30% van de bijna 175.000 woningen die nu te koop staan, staan al langer dan 1 jaar in de etalage. 'We kunnen echt spreken van een kopersmarkt. Veel kopers blijven de markt aftasten. De huizenverkopers kunnen daar soms maar moeilijk aan wennen en blijven vaak te lang vasthouden aan de vraagprijs', aldus Ger Hukker. Ze hopen dat het prijsniveau op korte termijn weer terugkeert naar het oude niveau, maar die verwachting is niet realistisch.'

De makelaardij heeft dan ook afgelopen jaar 'zware klappen te verwerken gehad', aldus Hukker. Sinds september 2008 zijn er 139 NVM-kantoren verdwenen en hebben 2350 werknemers bij NVM-kantoren hun baan verloren, Dat is ruim 18% van het personeelsbestand in de makelaardij. De zwaarst getroffen regio's is Brabant. Apeldoorn-Epe en Rotterdam kenden in de sector relatief het minst aantal ontslagen.
Wat een gesmijt met getallen zeg. Je hebt leugens, grote leugens en statistiek, maar blijkbaar heeft de NVM een overstreffendste trap gevonden: Getallenregen.
quote:
De verkochte gemiddelde woning in het vierde kwartaal bedroeg 228.000 euro tegen 230.000 euro in het derde kwartaal.

Van kwartaal op kwartaal stijgt de prijs van de gemiddelde verkochte woning nu al weer drie kwartalen achtereen, maar de prijsstijging is minimaal. Na een flinke prijsdaling met 3,1% in het eerste kwartaal van 2009, lag de prijs in het tweede kwartaal al weer 1,4% hoger, in het derde 0,2% en nu - in het vierde kwartaal dus - 0,4% hoger.
Hoe reken je zo'n stijging uit?
Het verkopen in het vierde kwartaal waren ook hoger. Volgens een grafiekje op hun site doet het vierde kwartaal het vaak beter dan het derde.
Hier is de NVM dan wel weer eerlijk:
quote:
De huizenverkopers kunnen daar soms maar moeilijk aan wennen en blijven vaak te lang vasthouden aan de vraagprijs', aldus Ger Hukker. Ze hopen dat het prijsniveau op korte termijn weer terugkeert naar het oude niveau, maar die verwachting is niet realistisch.'
Ook leuk trouwens dat ze met voorlopige getallen gerekend hebben. Zullen ze na bijstelling daarvan ook nog jubelen?
pi_76827456
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 21:19 schreef Emu het volgende:

je vraagt je af welke idiote ambtenaar zulke onnozele constructies bedenkt...
pi_76827849
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 21:23 schreef capricia het volgende:

[..]

Damn, dat klinkt veel ingewikkelder dan in NL. Je weet hoe het hier gaat?

Wat ik wel heel goed geregeld vind in Belgie is de inflatie-correctie op je salaris. Iedereen heeft daar in Belgie kennelijk recht op. In NL zijn er afgelopen jaar veel mensen met 0% salarisverhoging geweest. En in Belgie krijg je in ieder geval de inflatie gecorrigeerd!
Ja heb Nederlandse vriendin, dus ik weet het wel ongeveer. Inflatiecorectie heeft voor en nadelen. Zo is mijn loon deze maand nog 0,51% gedaalt op maandbasis. Die index gaat is de meeste sectoren 1 maal per jaar in januari. Vorig jaar kreeg ik er nog 4,51% bij, dat was natuurlijk heel netjes.
pi_76827938
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 21:24 schreef capricia het volgende:
En ik weet ook dat mijn Belgische collega's (ik werk direct voor de Benelux afdeling bij ' ons' ) voor hetzelfde leasebedrag een BMW 3 rijden waarvoor ik een uitgeklede Golf rijd...over oneerlijkheid gesproken!
Geen BPM, he...
Maar zij hebben daarentegen weer geen gegarandeerde pensioenopbouw.

Tja, zelf kies ik ook voor het nu..
Ik betaald per maand wel lekker afgerond 170 euro voor mijn Peugeot 308 SW. Voor een BMW 3 zullen ze een 190 euro betalen. Minder dan in Nederland, maar gratis is het niet.
pi_76828083
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 22:32 schreef Emu het volgende:

[..]

Ik betaald per maand wel lekker afgerond 170 euro voor mijn Peugeot 308 SW. Voor een BMW 3 zullen ze een 190 euro betalen. Minder dan in Nederland, maar gratis is het niet.
Dat klopt!
Mijn Belgische collega vertelde dat hij ongeveer 200 euro kwijt was voor zijn BMW 3. Nou, als je in NL een Clio prive rijdt, dan betaal je al 200 euro netto aan bijtelling!
Bijtelling gemiddeld 25% van de nieuwwaarde van de auto (en die nieuwwaarde is incl. BPM, dus die clio is al 22K of zo).

Ik ben niet jaloers op Belgische collega's, maar ik wil alleen maar zeggen dat het moeilijk te vergelijken is.
Hell, ik zit 2 klasses boven een programmeur, maar een BMW 3 kan ik echt niet leasen!
(het is ze trouwens gegund!)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_76828184
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 22:34 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat klopt!
Mijn Belgische collega vertelde dat hij ongeveer 200 euro kwijt was voor zijn BMW 3. Nou, als je in NL een Clio prive rijdt, dan betaal je al 200 euro netto aan bijtelling!
Bijtelling gemiddeld 25% van de nieuwwaarde van de auto (en die nieuwwaarde is incl. BPM, dus die clio is al 22K of zo).
Dus buiten goedkope supermarkten, heeft Nederland weinig te bieden, alleszinds geen huizen of auto's. Daarom dat er zoveel over de grens komen maar Belgen hebben ook veel nadelen, helaas.
pi_76828272
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 22:36 schreef Emu het volgende:

[..]

Dus buiten goedkope supermarkten, heeft Nederland weinig te bieden, alleszinds geen huizen of auto's. Daarom dat er zoveel over de grens komen maar Belgen hebben ook veel nadelen, helaas.
Noem mij eens 3 nadelen van Belgen dan? (Vlamingen)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_76829569
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 22:38 schreef capricia het volgende:

[..]

Noem mij eens 3 nadelen van Belgen dan? (Vlamingen)

- Meer belastingen (hogere aanslagvoeten en minder aftrek)
- Afdragen voor een collectieve pensioenpot, waar je wrs later zelf niets van ziet, wegens op
- Verplicht nemen van ziekenfonds (hebben niets als noclaim enzo, nee gewoon iedereen volle pot)
- Alle consumptiegoederen zijn algemeen gezien duurder, en niet alleen de supermakt
- Nettolonen voor hoger opgeleiden zijn opmerkelijk lager, wegens hogere belasting en sociale bijdragen
- Constante ruzie in de 3 regeringen die we hebben
- Staatschuld die een pak hoger ligt
- ....

Ter info:

Jij krijgt 3000 bruto na alles blijft er voor een alleenstaande 1600 netto over. De werkgever betaald wel nog eens 1020 extra sociale bijdragen bovenop jou brutoloon aan de staat.

Als je huiseigenaar bent betaal je bovendien ook nog eens jaarlijks belastingen op je huis.
  donderdag 14 januari 2010 @ 23:16:57 #44
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76830093
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 23:05 schreef Emu het volgende:

[..]

- Meer belastingen (hogere aanslagvoeten en minder aftrek)
- Afdragen voor een collectieve pensioenpot, waar je wrs later zelf niets van ziet, wegens op
- Verplicht nemen van ziekenfonds (hebben niets als noclaim enzo, nee gewoon iedereen volle pot)
- Alle consumptiegoederen zijn algemeen gezien duurder, en niet alleen de supermakt
- Nettolonen voor hoger opgeleiden zijn opmerkelijk lager, wegens hogere belasting en sociale bijdragen
- Constante ruzie in de 3 regeringen die we hebben
- Staatschuld die een pak hoger ligt
- ....

Ter info:

Jij krijgt 3000 bruto na alles blijft er voor een alleenstaande 1600 netto over. De werkgever betaald wel nog eens 1020 extra sociale bijdragen bovenop jou brutoloon aan de staat.

Als je huiseigenaar bent betaal je bovendien ook nog eens jaarlijks belastingen op je huis.
+ Beter bier
+ Betere friet
+ Beter geklede vrouwen

(Geldt ook allemaal voor Brabant)
The End Times are wild
pi_76840071
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 23:16 schreef LXIV het volgende:

[..]

+ Beter bier
+ Betere friet
+ Beter geklede vrouwen

(Geldt ook allemaal voor Brabant)
Vergeet niet de brugdagen die men in belgie heeft. Die hebben komend jaar wel vrije dagen van kerstmis en oud en nieuw, wij niet omdat het in het weekend valt.

En waar is die betere friet in brabant te krijgen, bij de frituren die overgenomen zijn door aziaten?
  vrijdag 15 januari 2010 @ 09:31:56 #46
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76840164
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 09:28 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Vergeet niet de brugdagen die men in belgie heeft. Die hebben komend jaar wel vrije dagen van kerstmis en oud en nieuw, wij niet omdat het in het weekend valt.

En waar is die betere friet in brabant te krijgen, bij de frituren die overgenomen zijn door aziaten?
In het westen van Brabant is dat inderdaad zo. En die friet is ook minder. Maar in midden-Brabant is de kwaliteit nog altijd goed!
The End Times are wild
  vrijdag 15 januari 2010 @ 11:40:34 #47
pi_76844576
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 20:03 schreef xenobinol het volgende:

[..]

pi_76845487
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 17:46 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:

[..]

Ik verwacht dat de gemiddelde huizenprijs binnen 3 jaar onder de 180000 EUR daalt en dat tienduizenden leenkneusjes in zware problemen komen. Een beetje realisme mag toch wel op fok?

Net zoals dat je in 2003 verkondigde dat alle kopers hun huis moesten verkopen en moesten gaan huren
pi_76845620
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 22:32 schreef Emu het volgende:

[..]

Ik betaal 110 euro p/mnd voor een middenklasser bom vol met opties
Het is dan wel een hybride maar zo goedkoop rij je geen auto in Belgie.

Mensen die denken dat het gras groener is over de grens moet lekker zsm vertrekken ipv hier te blijven en alsmaar lopen klagen. Zure mensen

Van mij mag de woningprijs lekker inelkaar zakken. Als als alle huizen 20% dalen de komende jaren verbeterd mijn doorstroom positie

Maar dat zal helaas niet tot amper gebeuren.
pi_76848866
Is de crisis op de huizenmarkt definitief afgewend? Nee, er valt nog veel te griezelen voor huiseigenaren. Z24's Mathijs Bouman maakte een horrorshow in vijf grafieken.

http://www.z24.nl/analyse(...)r_huiseigenaren.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')