abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport zondag 29 november 2009 @ 15:49:24 #1
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75111452

Hier alweer deel 194 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:

- Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten?
Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig.

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de meeste treinen naar het buitenland. Op dit moment gaat er nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog niet in gebruik is voor buitenlands vervoer. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.

Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal andere vervoerders, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.

Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress) (stopt niet tussen Hengelo en Bentheim)
Zevenaar - Emmerich: ICE International (stopt niet tussen Arnhem en Oberhausen)
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein

Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.

Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen en Stavoren maar ook naar Groningen. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2011 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische Spurts.
Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.

Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.

Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Aangezien er te weinig stellen zijn voor een goede dienstuitvoering wordt daarnaast Plan V 867 ingezet.

Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze Velios genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia twee Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De elektrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein).

Naast de treinen rijdt NS ook op 1 traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Vanaf december zullen de trams hier vervangen worden door sprinters. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.

De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, VIRM, SLT, Mat´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.

NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag, elke 2 uur), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt met een groene NMBS-Traxx. Ooit zal de Benelux over de HSL gaan rijden, maar wanneer precies is afwachten.
De Thalys is, op de nachttreinen na, de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.
Thalys en Benelux met 'nieuwe' prio-rijtuigen (gepimpt ICRm materieel). Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

De HSL-Zuid
Sinds 7 september rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 42 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol, en dan nog eens 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra.

Voor Fyra geldt een toeslag van maar liefst ¤ 7,- per rit. Een maandtoeslagkaart kost zelfs ¤ 224, dit is de prijs bovenop een normaal treinkaartje.

Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios

Afkortingen
Soms worden in dit topic stations aangegeven met afkortingen, zoals Es voor Enschede en Amr voor Alkmaar. Deze kun je hier opzoeken. Ook worden soms treinseries gebruikt, deze vind je hier. Mocht je er niet uitkomen (en dat geldt ook voor ander jargon) vraag dan gewoon even wat het betekent.

Regels

Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport zondag 29 november 2009 @ 15:51:41 #2
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75111540
Lapo:
quote:
Op zondag 29 november 2009 14:52 schreef Peter het volgende:

[..]

Waar wordt die schoongemaakt dan? In Zwolle staat hij ook maar 10 minuten.. Zie daar vaak wel de prullenbakken geleegd worden, maar echt schoon wordt de trein daar niet van..
In Zwolle heeft de 3600 normaal gesproken een lange kering (> 30 minuten). Soms wil er echter wel eens kort gekeerd worden.
quote:
Op zondag 29 november 2009 15:16 schreef Peter het volgende:

[..]

[..]

Wat is RSS?
Ik denk RandStadSpoor, o.a. Utrecht-Harderwijk.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_75111547
Fipo !

Oh en abcoude -> holendrecht is ook al 3.5k en daar doet ie 4minuten over

Wat is dat voor slakkengang?
  zondag 29 november 2009 @ 15:54:30 #4
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_75111638
Zijn er ook mensen WEL blij met de nieuwe dienstregeling dan?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_75111763
quote:
Op zondag 29 november 2009 15:51 schreef dennistd het volgende:
Lapo:
[..]

In Zwolle heeft de 3600 normaal gesproken een lange kering (> 30 minuten). Soms wil er echter wel eens kort gekeerd worden.
[..]

Ik denk RandStadSpoor, o.a. Utrecht-Harderwijk.
Dan krijgt Soestduinen weer een stop? Stapt daar iemand in dan?
quote:
Op zondag 29 november 2009 15:54 schreef De_Hertog het volgende:
DHG-Centraal - enschede gaat in de toekomst via schiphol las ik? Hoeveel langer is dat qua minuten?
dag
pi_75111851
quote:
Nee, mijn trein vertrekt een minuut eerder EN DAT VIND IK ECHT NIET KUNNEN!!!
  Redactie Sport zondag 29 november 2009 @ 16:01:58 #7
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75111895
quote:
jawel hoor, de overstap op min bus vanuit de IC in Enschede is een stuk beter geworden (8 min tov 5 min), waardoor ik ook bij vertraging (indien opgelopen tussen Amersfoort en Enschede) ook de bus kan halen (die 's avonds 1x per uur rijdt).
PM mij!
pi_75112295
Ik niet, ik moet 's ochtends 2 minuten eerder op Leeuwarden Hbf zijn, voor de 6:43 IC ri Amf... Jammer en onnodige extra rijtijd tussen Lw en Zl, want nu is het ook geen probleem.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 29 november 2009 @ 16:23:36 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_75112553
quote:
Op zondag 29 november 2009 15:57 schreef Peter het volgende:
DHG-Centraal - enschede gaat in de toekomst via schiphol las ik? Hoeveel langer is dat qua minuten?
Je kunt ook via Utrecht blijven reizen
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 29 november 2009 @ 16:32:23 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75112880
Breda - Rotterdam, 1 minuut eerder vertrekken maar de reistijd neemt met 1 minuut toe. Wtf?
pi_75113252
quote:
Op zondag 29 november 2009 15:42 schreef Yreal het volgende:
kom op dat betekent dat ie wel 30 km/uur rijdt
Het gaat om een symbolisch klein traject, wat even wat ruimer in zijn rijtijd gezet wordt. Sowieso rij je met optrekken en afremmen gemiddeld niet veel harder dan 30 over zo'n trutte-eindje. Maak me maar weer wakker als er ECHT wat aan de hand is
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75113367
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:32 schreef James1988 het volgende:
Breda - Rotterdam, 1 minuut eerder vertrekken maar de reistijd neemt met 1 minuut toe. Wtf?
Wat vind je daar raar aan? Het verandert praktisch niets, en het maakt het een stuk makkelijker om op tijd te rijden.
pi_75113660
Eigenlijk opvallend veel treinen die een minuutje langer onderweg zijn. De marges waren toch niet te klein? Of nu opeens wel?
pi_75113957
Wat een paniek allemaal om dat ene minutje zeg, sjonge. Het maakt de dienstregeling robuuster, dat is alles. Doorlopen mensen, niks te zien hier.
pi_75114032
Ik vind het ook niet erg, het viel mij alleen op.
  Moderator zondag 29 november 2009 @ 17:59:55 #16
155227 crew  Guppy
dus
pi_75115255
Volgens mij veranderd er voor mij niks met de nieuwe dienstregeling
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_75115273
Ben ik nou de enige hier die niet weet wat een DRGL is?
  Moderator zondag 29 november 2009 @ 18:05:39 #18
155227 crew  Guppy
dus
pi_75115387
DienstReGeLing? Gok ik
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_75115707
Ik moet een trein eerder nemen, dus een half uur eerder naar bed (lees: minder slapen)

ik kan er niet mee omgaan
pi_75115948
Voor mij verandert er ook niks.. nog steeds elke dag een overstap van een kwartier en een totale reistijd van 1:10 waar je met de auto 3 kwartier over doet..
  zondag 29 november 2009 @ 18:26:25 #21
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_75115970
quote:
Op zondag 29 november 2009 18:00 schreef IntercityAPT het volgende:
Ben ik nou de enige hier die niet weet wat een DRGL is?
Speciaal voor die mensen had ik het uitgeschreven
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_75116043
Woon op 40 meter van het spoor, altijd gezelig als er weer een trein voorbij komt.

Treinreizen blijft leuk en avontuurlijk.
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story."
pi_75116204
  zondag 29 november 2009 @ 19:07:18 #24
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_75117385
* Ofyles2 ook geen wijzigingen ziet op zijn traject.
pi_75118068
Ik ga wel een leuk nieuwighedenrondje maken hoor, op 13 december. Doe ik eigenlijk elk jaar
pi_75118140
Een actueel fotootje van gisteren:
1601 tot 1608.
pi_75118245
Station Tilburg West zou toch vervangen worden door de naam Tilburg University? Kan er niks over vinden
  zondag 29 november 2009 @ 19:33:16 #28
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_75118409
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:29 schreef jens007 het volgende:
Station Tilburg West zou toch vervangen worden door de naam Tilburg University? Kan er niks over vinden
Waarom zo Engels? http://www.uvt.nl/univers/nieuws/0809/16/stationwest.html
http://www.omroepbrabant.(...)rg+Universiteit.aspx
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_75118483
Dacht dat ze het Univerity gingen noemen.
Maargoed, dat is dus nieuws van begin dit jaar, ik dacht, misschien kan ik het in de veranderingen vinden of in de reisplanner, maar daar is niets aangepast
pi_75118984
Och, tegenwoordig willen ze alles in het engels hebben.
Kijk maar naar de kaart automaat, stond eerst kaartjes op en tegenwoordig (oke ook al een paar jaar) Tickets
Me.. me.. me.. Me too
pi_75119176
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:26 schreef trainfreak het volgende:
1601 tot 1608.
[ afbeelding ]
Was eoa speciale happening voor in Oostende toch?>
pi_75119510
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:49 schreef STTSJT het volgende:
Kijk maar naar de kaart automaat, stond eerst kaartjes op en tegenwoordig (oke ook al een paar jaar) Tickets
Ticket is ook gewoon een Nederlands woord hoor.
pi_75119564
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:49 schreef STTSJT het volgende:
Hoe noemden ze InterCity's vroeger eigenlijk?
  zondag 29 november 2009 @ 20:02:46 #34
111382 Ofyles2
pi_75119582
quote:
In Duitsland wisten de taalpuristen de KUT (Katholieke Universiteit Tilburg) wel te vinden.

Vergeef me deze woordspeling.
  zondag 29 november 2009 @ 20:03:08 #35
111382 Ofyles2
pi_75119598
quote:
Op zondag 29 november 2009 20:02 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Misschien Expres?
  zondag 29 november 2009 @ 20:05:24 #36
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_75119695
Nou, vandaag op pad geweest, begonnen met Kippenlijntje:

Dag Protos naar Amersfoort in Ede-Wageningen

Alwaar het perron golft waar de stopper naar Arnhem staat

In Arnhem op de volgende gesprongen:

Voor het eerst dus in Winterswijk geweest (en de laatste keer denk ik) waar wel die fraaie DE-II (geel) stond achter een frut hekje(1x blazen en het ligt om).

Helaas niet alles kunnen doen van mijn planning door een uitgevallen stoptrein (Almelo-Zwolle), dus wel (een half uur later) even voor het eerst (ook) in Nijverdal geweest want dat kan vanaf 13 december 3 jaar niet meer (geen leuke foto) en Nijverdal West in aanbouw mogen bewonderen. (Geheel offtopic is dat ik er geen hout van snap dat daar zo'n kunstwerk wordt gelegd, leek me nou niet een plek waar elke dag kilometers file staan).

In Zwolle stond een hele mooi en schone 449 te glimmen. ) (toekomstig museumgeval?)

Op de terugweg zag ik plan U te staan is Amersfoort, ik had niks gelezen erover btw dus was erg verbaasd en was laat met foto (op de heenweg sliep ik toen nog, denk ik).

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_75119737
quote:
Op zondag 29 november 2009 20:01 schreef KapiteinT het volgende:
Tegenwoordig wel, maar het blijft een engels woord (ondanks dat hij vaak in de nederlandse taal wordt gebruikt )
Me.. me.. me.. Me too
pi_75119765
quote:

[..]

Veertig steden tempotrein
pi_75119801
quote:
Op zondag 29 november 2009 20:01 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Nee.
pi_75120357
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:53 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Was eoa speciale happening voor in Oostende toch?>
Ja, we wouden voor de laatste keer de 16tjes fotograferen.
13 december gaan ze officieel buiten dienst. Maar ze worden nu bijna nooit meer ingezet (de laatste rit was 11 dagen geleden ofzo)
pi_75120428
de 1500s zijn er toch al een tijdje uit? Ik moet ze eigenlijk allebei nog wel ergens op de foto hebben
pi_75120620
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:26 schreef trainfreak het volgende:
1601 tot 1608.
[ afbeelding ]
Ik zie er maar 7
pi_75121151
quote:
Op zondag 29 november 2009 20:26 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik zie er maar 7
De 1607 is gesloopt in 1994 ofzo.
Hij was per ongeluk in de stootblok in Oostende geduwd, sommigen zeggen dat de bestuurders het expres deden omdat ze niet graag met de 16 reden...
  zondag 29 november 2009 @ 20:48:06 #44
136283 knars
Teethgrinder
pi_75121787
Die mooie rooie U maakte mij donderdag en vrijdag ook al zo blij tijdens het wachten op Amf
pi_75122203
quote:
Op zondag 29 november 2009 20:48 schreef knars het volgende:
Die mooie rooie U
Ik ben ooit eens met zon ding zo recht de productiehal van een zinkfabriek in gereden

zondag 29 november 2009 @ 21:11:25 #46
136283 knars
Teethgrinder
pi_75123167
overigens, als je van Gouda naar Bijlmer moet - waarom zou je dan :uberhaupt die verschrikkelijke directe stoptrein pakken? Neem een IC naar Utrecht, en daar staat om het kwartier een virm of icrm op je te wachten om je naar bijlmer te brengen.
  zondag 29 november 2009 @ 21:12:10 #47
136283 knars
Teethgrinder
pi_75123210
quote:
Op zondag 29 november 2009 20:54 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik ben ooit eens met zon ding zo recht de productiehal van een zinkfabriek in gereden

[ afbeelding ]
niiiice
pi_75123329
quote:
Op zondag 29 november 2009 21:11 schreef knars het volgende:
overigens, als je van Gouda naar Bijlmer moet - waarom zou je dan :uberhaupt die verschrikkelijke directe stoptrein pakken? Neem een IC naar Utrecht, en daar staat om het kwartier een virm of icrm op je te wachten om je naar bijlmer te brengen.
Omdat DDAR of SGMm zelfs nog > VIRM is
  zondag 29 november 2009 @ 21:15:34 #49
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75123387
Mwa, daar verschillen de meningen over. DD-AR vind ik echt een ramp, vooral vanwege de opstelling en die krappe bankjes. Hopelijk wordt 't een stuk ruimer wanneer 't DDZ is.
pi_75123869
quote:
op het moment dat ik vanuit zoetermeer de 7.22 neem, sta ik 35 op gouda.

Vanaf daar verder over utrecht kom ik aan om 8.28, en als ik 10 minuten wacht op de stoptrein, ben ik nog 10 minuten eerder in de bijlmer, plus dat ik wat mooie klasgenotes heb uit den haag
pi_75124684
quote:
Omdat je dan VIRM treft en daarmee een ernstig risico loopt op een ontmoeting met de gezochte psychopaat James 1.
pi_75125033
pi_75125562
Ik zit haast elke dag in een SLT op de lijn Gouda Goverwelle - Rotterdam Centraal, prima treintje alleen vorige keer was de trein in de war, Rotterdam Alexander was ineens Rotterdam Noord, gelukkig greep de machinist in.
  Redactie Sport zondag 29 november 2009 @ 22:19:30 #54
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75127049
quote:
Op zondag 29 november 2009 20:05 schreef bork het volgende:
Op de terugweg zag ik plan U te staan is Amersfoort, ik had niks gelezen erover btw dus was erg verbaasd en was laat met foto (op de heenweg sliep ik toen nog, denk ik).

[ afbeelding ]
Die Plan U staat daar al een paar maanden, en wordt hersteld door de SHD (stel is van de HIJSM, en is in februari door vandalen vernield). Het gele stel op de achtergrond is trouwens Mat'54 766, die daar staat in eraan te kunnen werken (op de Dijksgracht kon men er niet bij).
PM mij!
  zondag 29 november 2009 @ 22:20:28 #55
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_75127097
quote:
Op zondag 29 november 2009 20:05 schreef bork het volgende:
(Geheel offtopic is dat ik er geen hout van snap dat daar zo'n kunstwerk wordt gelegd, leek me nou niet een plek waar elke dag kilometers file staan).
Er staat meestal geen file, maar de N35 is wel een drukke weg (het is de doorgaande weg Zwolle-Almelo-Enschede, tussen Wierden en Enschede is het de snelweg A35). In Nijverdal loopt de N35 dwars door het dorpscentrum, door de belangrijkste winkelstraat. Een rondweg zou een behoorlijke omweg betekenen. en bovendien allerlei natuurgebieden doorkruisen. De tunnel vergroot de capaciteit van de weg, en Nijverdal is verlost van al het verkeer door het centrum.
pi_75128218
Ik sta er serieus al een paar jaar van te kijken Hoe krijgt iemand het voor elkaar om te doen alsof NIJVERDAL een groot stedelijk knooppunt is waar allerlei infrastructurele Problemen met spoed opgelost moeten worden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 29 november 2009 @ 22:50:40 #57
136283 knars
Teethgrinder
pi_75128642
tsja, in de spits verkies ik toch echt VIRM boven DD-AR, zelfs de doedelzakvariant. Buiten de spits ook. Hell, als mij na dit leven door die knakker met de hoorntjes een vurige drietand op mijn scrotum wordt gedrukt met de keuze de rest van mijn ondode bestaan te moeten doorbrengen in een DD-AR of een VIRm,z ou ik voor de VIRM kiezen.

ik heb het niet zo op het comfort van de DD-AR
pi_75128763
quote:
Op zondag 29 november 2009 22:50 schreef knars het volgende:
Hell, als mij na dit leven door die knakker met de hoorntjes een vurige drietand op mijn scrotum wordt gedrukt met de keuze de rest van mijn ondode bestaan te moeten doorbrengen in een DD-AR of een VIRm,z ou ik voor de VIRM kiezen
Tsjonge, een religieus ingegeven keuze voor VIRM. Ik vind idd wel dat dat ding ritueel verantwoord geslacht moet worden, maar hoe het daarna verder gaat daarmoeten we het nog maar eens over hebben
  zondag 29 november 2009 @ 22:53:35 #59
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75128772
vanavond was er even actie op Zwijndrecht..
Tijdens me werk (Pizza bezorgen) werd ik ingehaald door een auto van ProRail Ongevallenbestrijding, welke met zwaailichten reed, en de auto bij station Zwijndrecht neerkwakte, waarop ik even later 2 ambulances en 2 politie busjes met loeiende sirene naar het station zag rijden..

Weet iemand wat er aan de hand was?

Een kennis die er was wezen kijken, kon weinig bijzonders zien. Wel zei hij dat er omgeroepen werd : "Wegens problemen zal de reistijd langer zijn. Excuses voor het ongemak."
Nou, lekker duidelijk..

De ambulance was binnen 10 minuten zonder patiënt weg.
  zondag 29 november 2009 @ 22:57:31 #60
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_75128958
quote:
Op zondag 29 november 2009 22:42 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik sta er serieus al een paar jaar van te kijken Hoe krijgt iemand het voor elkaar om te doen alsof NIJVERDAL een groot stedelijk knooppunt is waar allerlei infrastructurele Problemen met spoed opgelost moeten worden?
Nou ja spoed. Het eerste tunnelplan dateert uit de jaren ´70, en daarvoor was er ook al sprake van een rondweg. Dit is niet zomaar een bevlieging van een wethouder Hekking. Die weg ligt er echt ongelukkig, en de tunnel is een prima oplossing. En het schijnt nog de goedkoopste optie te zijn ook, omdat Nijverdal ingeklemd ligt tussen allerlei natuurgebieden. Dan had een rondweg ook verdiept aangelegd moeten worden.
  Redactie Sport zondag 29 november 2009 @ 23:17:29 #61
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75129704
quote:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nijverdal kost naar verhouding gewoon gigantisch veel tijd als je uit Twente naar Zwolle wil.
PM mij!
  zondag 29 november 2009 @ 23:28:25 #62
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75130087
De aflevering van KRO Reporter over de HSL-affaire staat nu online: http://player.omroep.nl/?aflID=10353308
pi_75130286
Waar is de nieuwe dienstregeling te vinden dan?
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
pi_75131031
quote:
Op zondag 29 november 2009 23:34 schreef Sjoegerd het volgende:
Gewoon in de NS Reisplanner en dan plannen na 13 december. En hier vind je een overzicht met veranderingen.
pi_75131241
Mooie plaatjes
pi_75131322
quote:
Op zondag 29 november 2009 23:54 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Gewoon in de NS Reisplanner en dan plannen na 13 december. En hier vind je een overzicht met veranderingen.
Aah, dankjewel.
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
pi_75132681
quote:
Die bestonden gewoon niet. Er waren louter stoptreinen en sneltreinen. Bij de dienstregeling ´70 - ´71 deed de Intercity zijn intrede bij het zogenaamde ´Spoorslag 70´.

Hier waren keurige normen voor vastgelegd. Op het gebied van materieelinzet, vereiste snelheid, catering etc.

Deze zijn helaas in 2007 losgelaten waardoor er sindsdien ook allemaal "nepintercity´s" rijden... Ook zijn er bijna geen restauratiewagens meer te vinden en wordt er niet zelden in gehuchten gehalteerd.
pi_75132764
quote:
Op zondag 29 november 2009 23:34 schreef Sjoegerd het volgende:
In het nieuwe Spoorboekje!

Laat ik ook nog even een paar dingen noemen uit de nieuwe dienstregeling waar ik blij van wordt en/of zelf wat aan heb:
- In de zomer van 2010 een aantal weken een ICE-verbinding tussen Utrecht en Eindhoven (non-stop)
- De laatste trein van Amersfoort naar Leeuwarden (vertrek 0.08u, aankomst 2.01u of 2.10u) rijdt straks op alle dagen van de week (behalve zondagavond).
- Ook op zaterdag met de Sneltrein van Leeuwarden naar Groningen.
- En... Saillant detail: het oude ´letter- dan wel cijfertype´ is terug in het spoorboekje.
pi_75132801
Voor mij veranderd er niks voor de dagelijkse reis Putten-Utrecht Centraal-Putten
pi_75132806
Owja, nu nog niet van toepassing. Maar het traject Leeuwarden - Harlingen v.v. krijgt ´snelle´ wissels waar straks met 140 km/u overheen gereden kan worden. Geen idee in hoeverre dit ook invloed heeft op de baanvaksnelheid (Volgens mij nu slechts 100 km/u). Men spreekt wel van een reistijdwinst van enkele minuten waardoor de ´korte kering´ te Harlingen Haven (wanneer dit station in juni 2010 weer opengaat) opgelost zou zijn. Ben benieuwd...
pi_75134752
quote:
SPOILER
;{
Ze willen bij ons toch ook nogsteeds een tunnel, al 25 jaar lang ofzo? Is dr toch nog niet en zal dr ook nog niet zijn. ;o

Ik was gister wel op Nijverdal West.
En heb leuke foto's. ;o
  maandag 30 november 2009 @ 10:00:14 #72
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_75135502
Dames en Heren, het volgende station is Amersfoort, denk bij het verlaten van de trein, aan de stroomafnemer, die op het 2 balkon ligt.

pi_75135571
Geheel aansluitend op deze discussie over Nijverdal West hier een actuele foto van gisteren, Je kunt zien dat ze in een week tijd, de rails hebben geplaatst, (dat waren de rails die in het gewone spoor lagen, want daar ligt nu niets meer), balast hebben gestort, dat ze een hek werk om op het perron hebben geplaatst.
pi_75135636
quote:
Op maandag 30 november 2009 10:00 schreef Hr-Flip het volgende:
Dames en Heren, het volgende station is Amersfoort, denk bij het verlaten van de trein, aan de stroomafnemer, die op het 2 balkon ligt.

[ afbeelding ]

Ik vind die grondschildering trouwers best wel vet, als je niet heeeel goed kijkt vind ik het net echt water
pi_75135645
quote:
Op zondag 29 november 2009 23:28 schreef James1988 het volgende:
De aflevering van KRO Reporter over de HSL-affaire staat nu online: http://player.omroep.nl/?aflID=10353308
Het is jammer dat ze eigenlijk niet goed laten zien dat ERMTS niks te maken heeft met de stoffering van de stoelen. Daarnaast had de order van de Denen veel duidelijker naar voren moeten komen, dit laat zien dat de italianen het nog niet kunnen leveren.

En die politici: 'AnsaldoBreda sommige dacht het in Breda lag dus daar kunnen we wel even langsgaan .

Maar het laat wel zien dat de fouten te verwijten zijn aan de HSA en niet bij de overheid, want eigenlijk zou het materieel allang moeten zijn!
pi_75136183
quote:
Op maandag 30 november 2009 10:03 schreef thats-me het volgende:
Geheel aansluitend op deze discussie over Nijverdal West hier een actuele foto van gisteren, Je kunt zien dat ze in een week tijd, de rails hebben geplaatst, (dat waren de rails die in het gewone spoor lagen, want daar ligt nu niets meer), balast hebben gestort, dat ze een hek werk om op het perron hebben geplaatst.
[ link | afbeelding ]
^^. k zal mijn foto's vanmiddag uploaden. ;o
pi_75136342
quote:

[ afbeelding ]
Woow, dat kan niet goed zijn! Enig idee waar ie vandaan kwam?
pi_75136413
Zou mij niets verbazen als die van het dak af komt
  Redactie Frontpage / Sport maandag 30 november 2009 @ 10:44:06 #79
Maffe Fries
pi_75136547
quote:

[ afbeelding ]

Nu nog hopen dat het stel richting Groningen is gestuurd
pi_75136559
Lijkt mij niet dat een trein waarbij de stroomafnemers van het dak vallen gewoon door mag rijden...
pi_75137038
Hoe sloom kunnen ze zijn... CTA is nu nogsteeds niet gemaakt. ;o

pi_75137153
Oh ja. Ik stond op de rails gister. ;o

maandag 30 november 2009 @ 11:24:40 #83
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_75137413
quote:
Op maandag 30 november 2009 10:44 schreef KapiteinT het volgende:
Lijkt mij niet dat een trein waarbij de stroomafnemers van het dak vallen gewoon door mag rijden...
Nee natuurlijk mag dat niet, Deze foto is genomen op een opstelterrein. Waar ik hem toen net had neergezet.
pi_75137493
quote:
Op maandag 30 november 2009 11:03 schreef Crientj het volgende:
Hoe sloom kunnen ze zijn... CTA is nu nogsteeds niet gemaakt. ;o

[ afbeelding ]
In de vertrekhal van Utrecht Centraal wordt deze trein ook nog altijd aangegeven als intercity...
pi_75137500
quote:
Op maandag 30 november 2009 11:24 schreef Hr-Flip het volgende:

[..]

Nee natuurlijk mag dat niet, Deze foto is genomen op een opstelterrein. Waar ik hem toen net had neergezet.
Ah, dat verklaard een boel.
pi_75137811
quote:
Op maandag 30 november 2009 11:28 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

In de vertrekhal van Utrecht Centraal wordt deze trein ook nog altijd aangegeven als intercity...
Oh ja, dat is ook altijd nog die stomme fout.
  maandag 30 november 2009 @ 11:48:01 #87
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_75138115
quote:

[ afbeelding ]
Goed bezig
  maandag 30 november 2009 @ 11:59:19 #88
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_75138469
quote:
Op maandag 30 november 2009 01:45 schreef Socios het volgende:Hier waren keurige normen voor vastgelegd. Op het gebied van materieelinzet, vereiste snelheid, catering etc.

Deze zijn helaas in 2007 losgelaten waardoor er sindsdien ook allemaal "nepintercity´s" rijden... Ook zijn er bijna geen restauratiewagens meer te vinden en wordt er niet zelden in gehuchten gehalteerd.
Niet voor het eerst overigens, eind jaren '80 was het ook een puinhoop wat er toe leidde dat begin jaren '90 nieuwe normen werden ingevoerd en dus veel Intercity's weer werden gedegradeerd tot Sneltrein. Als de geschiedenis zich blijft herhalen hebben we rond 2015 weer onderscheid tussen de echt snelle verbindingen en de neppers. Al heb je grote kans dat de langzamere dan Intercity heten (je kan het al die kleinere plaatsen natuurlijk niet aandoen hun "intercitystatus" weer af te pakken) en wat we vroeger intercity noemden heet dan Fyra of zoiets (als dat concept tegen die tijd nog bestaat tenminste).
  maandag 30 november 2009 @ 14:46:29 #89
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75143455
quote:
Op maandag 30 november 2009 11:59 schreef ReisT het volgende:

[..]

Niet voor het eerst overigens, eind jaren '80 was het ook een puinhoop wat er toe leidde dat begin jaren '90 nieuwe normen werden ingevoerd en dus veel Intercity's weer werden gedegradeerd tot Sneltrein. Als de geschiedenis zich blijft herhalen hebben we rond 2015 weer onderscheid tussen de echt snelle verbindingen en de neppers. Al heb je grote kans dat de langzamere dan Intercity heten (je kan het al die kleinere plaatsen natuurlijk niet aandoen hun "intercitystatus" weer af te pakken) en wat we vroeger intercity noemden heet dan Fyra of zoiets (als dat concept tegen die tijd nog bestaat tenminste).
Heb niet teveel hoop
NS HiSpeed is al meermalen van hun faillissement gered, al proberen ze zelf andere berichten naar boven te brengen
De overheid heeft geen zin om dat bedrijf failliet te laten gaan, wegens die dure HSL lijn, wat toch al een grote fout is geweest
  maandag 30 november 2009 @ 15:21:22 #90
216495 Mkr
Stay out of trouble, boys.
pi_75144749
hmm, deze 2 stoptreinen uit amersfoort gaat niet verder dan den dolder, maar er staat geen storing op NS.nl ?

14:44 + 38 min. Utrecht Centraal 6 Den Dolder, Utrecht Overv Stoptrein , Rijdt niet verder dan Den Dolder
15:14 + 15 min. Utrecht Centraal 7 Den Dolder, Utrecht Overv Stoptrein , Rijdt niet verder dan Den Dolder
"I am nice, and if that makes me a pussy, so be it."
pi_75145850
Mss door de grote van de vertraging, dat ze daar keren en dat reizigers zich maar met de Sprinter moeten redden?
Hooray for beer.
pi_75147292
quote:
Op maandag 30 november 2009 15:21 schreef Mkr het volgende:
hmm, deze 2 stoptreinen uit amersfoort gaat niet verder dan den dolder, maar er staat geen storing op NS.nl ?

14:44 + 38 min. Utrecht Centraal 6 Den Dolder, Utrecht Overv Stoptrein , Rijdt niet verder dan Den Dolder
15:14 + 15 min. Utrecht Centraal 7 Den Dolder, Utrecht Overv Stoptrein , Rijdt niet verder dan Den Dolder
Vanwege de vertraging laten ze hem niet verder rijden omdat anders de stoptrein vanuit Zwolle vertraging heeft.
Dus dan rijdt ie niet verder dan Den Dolder, mensen stappen op de stoptrein vanuit Zwolle en komen dan alsnog met vertraging aan op hun bestemming.
  Redactie Sport maandag 30 november 2009 @ 16:54:08 #93
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75148591
quote:
Op maandag 30 november 2009 16:25 schreef Crientj het volgende:

[..]

Vanwege de vertraging laten ze hem niet verder rijden omdat anders de stoptrein vanuit Zwolle vertraging heeft.
Dus dan rijdt ie niet verder dan Den Dolder, mensen stappen op de stoptrein vanuit Zwolle en komen dan alsnog met vertraging aan op hun bestemming.
Amersfoort-Utrecht rijdt maar één stoptrein hoor, en dat is die uit Zwolle. Die zal wel keren op het middenspoor tussen Den Dolder en Bilthoven (om zo vertraging richting Zwolle te voorkomen). Reizigers mogen dan met de stopper uit Baarn mee, die 16 minuten later vertrekt.
PM mij!
pi_75150574
quote:
Op maandag 30 november 2009 16:54 schreef dennistd het volgende:

[..]

Amersfoort-Utrecht rijdt maar één stoptrein hoor, en dat is die uit Zwolle. Die zal wel keren op het middenspoor tussen Den Dolder en Bilthoven (om zo vertraging richting Zwolle te voorkomen). Reizigers mogen dan met de stopper uit Baarn mee, die 16 minuten later vertrekt.
Whoops. Lekker handig van mij. ;o
  maandag 30 november 2009 @ 18:37:48 #95
216495 Mkr
Stay out of trouble, boys.
pi_75152911
Hier ook wat beginnersfotot's van mij! Afgelopen zaterdag gemaakt te Harderwijk

Intercity Leeuwarden-Rotterdam

Intercity Schiphol-Groningen

Stoptrein Utrecht-Zwolle

Stoptrein Zwolle-Utrecht
"I am nice, and if that makes me a pussy, so be it."
pi_75153988
Stond ik net op Ede-Wageningen voor de trein naar Utrecht, wat denk je? DDAR!

Opdondere. Volgende was weer een virm, ben ik daar maar in gaan zitten
pi_75154063
Zag vanmorgen op Nm een hele zooi ICK staan. Dacht dat ze gesloopt zouden worden?
pi_75154482
quote:
Op maandag 30 november 2009 19:02 schreef Irritatie100 het volgende:
Zag vanmorgen op Nm een hele zooi ICK staan. Dacht dat ze gesloopt zouden worden?
Hopen op een materieeltekort zodat ze weer terug in de 1900 komen
pi_75154743
quote:
Op maandag 30 november 2009 19:10 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Hopen op een materieeltekort zodat ze weer terug in de 1900 komen
Dan vrees ik dat ze niet ICK gaan terugzetten. Ik had laatst een Plan V op de 1900
pi_75154849
1900 is welke lijn?
pi_75155068
Den Haag Centraal - Venlo

Zie Wikipedia.
pi_75155069
quote:
Op maandag 30 november 2009 19:16 schreef MarkoAlmelo het volgende:
1900 is welke lijn?
Venlo - Den Haag
pi_75155135
quote:
1900 is welke lijn?
Den Haag CS - Venlo.. Tot vorig jaar onlosmakelijk met ICK verbonden

Oh nieuwe pagina alweer
pi_75155181
Dankje
  maandag 30 november 2009 @ 19:29:04 #105
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75155538
quote:
Op maandag 30 november 2009 19:02 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik hoop persoonlijk van niet, dan zit ik nog liever in DD-AR
pi_75155720
quote:
Op maandag 30 november 2009 19:29 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik hoop persoonlijk van niet, dan zit ik nog liever in DD-AR
Als jij in deze wintermaanden elke dag tussen Breda - Eindhoven zo'n coupé met heerlijk zachte stoelen en verwarming voor jezelf zou hebben, zou je wel anders piepen

Oh 'k zag niet waar je op reageerde.. dan mag het bovenstaande bij dezen als een algemene opmerking worden beschouwd
pi_75155738
ICK

Nergens ben je zo Op Reis als op een stukje, hoe kort ook, met ICK
  maandag 30 november 2009 @ 19:54:48 #108
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75156835
quote:
Op maandag 30 november 2009 19:31 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Als jij in deze wintermaanden elke dag tussen Breda - Eindhoven zo'n coupé met heerlijk zachte stoelen en verwarming voor jezelf zou hebben, zou je wel anders piepen

Oh 'k zag niet waar je op reageerde.. dan mag het bovenstaande bij dezen als een algemene opmerking worden beschouwd
Mm, verkeerde quote-knop aangeklikt. Mijn ICK-ervaringen beperken zich tot bloedhete coupé's in bomvolle rijtuigen met doorgezakte stoelen. Lekker tegenover elkaar zitten met de knieën tegen elkaar.

Nee, dan VIRM-4 onderin of ICRm
  Redactie Sport maandag 30 november 2009 @ 20:07:38 #109
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75157467
quote:
1900 is welke lijn?
Lees de OP eens (ergens onderin)
PM mij!
pi_75158040
Dankje dennis
  maandag 30 november 2009 @ 20:42:19 #111
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75159182
>.< Ik had een mailtje van Thalys, verzonden om 16:09, dat ik meemocht om een proefrit te maken over de HSL-Zuid naar Parijs... vul ik m'n gegevens in, klik ik op 'bevestigen', krijg ik dan pas "Helaas zijn er geen plaatsen meer vrij"

-_-
pi_75159275
pwnd
pi_75171454
quote:
Op maandag 30 november 2009 20:42 schreef James1988 het volgende:
>.< Ik had een mailtje van Thalys, verzonden om 16:09, dat ik meemocht om een proefrit te maken over de HSL-Zuid naar Parijs... vul ik m'n gegevens in, klik ik op 'bevestigen', krijg ik dan pas "Helaas zijn er geen plaatsen meer vrij"

-_-
Volgens mij loopt die NSHispeed Twitter-kerel je te fucken
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 1 december 2009 @ 10:26:19 #114
Maffe Fries
pi_75174190
quote:
Op maandag 30 november 2009 18:37 schreef Mkr het volgende:
Hier ook wat beginnersfotot's van mij! Afgelopen zaterdag gemaakt te Harderwijk

Intercity Leeuwarden-Rotterdam
[ afbeelding ]

Intercity Schiphol-Groningen
[ afbeelding ]

Stoptrein Utrecht-Zwolle
[ afbeelding ]

Stoptrein Zwolle-Utrecht
[ afbeelding ]
Die eerste is wel mooi geworden.

Probeer bij de anderen iets verder van de trap/ het spoor af te gaan staan
  dinsdag 1 december 2009 @ 10:35:52 #115
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_75174433
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 10:26 schreef Peterselieman het volgende:
Die eerste is wel mooi geworden.
Ja, staan tenminste lekker weinig bovenleidingportalen op

[/ouwezeurmodus]
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 1 december 2009 @ 10:44:53 #116
Maffe Fries
pi_75174658
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 10:35 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Het zou pas nieuws zijn als het ICM er zonder kon
  Moderator dinsdag 1 december 2009 @ 11:26:48 #117
155227 crew  Guppy
dus
pi_75175914
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 10:35 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

[/ouwezeurmodus]
Ik vind die bovenleidingen juist wel tof, voor het perspectief en zo
pi_75176027
quote:
Op maandag 30 november 2009 01:53 schreef Socios het volgende:

[..]

In het nieuwe Spoorboekje!

Laat ik ook nog even een paar dingen noemen uit de nieuwe dienstregeling waar ik blij van wordt en/of zelf wat aan heb:
- In de zomer van 2010 een aantal weken een ICE-verbinding tussen Utrecht en Eindhoven (non-stop)
(..)
- En... Saillant detail: het oude ´letter- dan wel cijfertype´ is terug in het spoorboekje.
Dit is het laatste spoorboekje dat wordt uitgegeven dus koopt hem allen: het wordt een collectorsitem

ICE in de zomer naar Eindhoven + geen toeslag in de ICE meer bij nieuwe DRGL = wordt leuk tripje in de zomer.
quote:
Op maandag 30 november 2009 01:45 schreef Socios het volgende:

[..]

Die bestonden gewoon niet. Er waren louter stoptreinen en sneltreinen. Bij de dienstregeling ´70 - ´71 deed de Intercity zijn intrede bij het zogenaamde ´Spoorslag 70´.

Hier waren keurige normen voor vastgelegd. Op het gebied van materieelinzet, vereiste snelheid, catering etc.

Vreselijk inderdaad, sinds spoorslag '70 zijn bijna alle verbindingen (met name ICs) trager geworden. Nou nou, wat een vooruitgang in 40 jaar tijd zeg Het enige wat we erbij hebben is een HSL.
Killing as few patients as possible.
pi_75176151
Dat krijg je als je sneltreinen intercity gaat noemen
pi_75176718
Waar kun je dat spoorboekje kopen dan? Gewoon aan 't loket?
pi_75176999
De toeslag voor ice's verdwijnt?
  dinsdag 1 december 2009 @ 11:58:28 #122
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_75177002
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 11:30 schreef davidov2009 het volgende:
Dit is het laatste spoorboekje dat wordt uitgegeven dus koopt hem allen: het wordt een collectorsitem
Bron link url?
  dinsdag 1 december 2009 @ 11:58:49 #123
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_75177009
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 11:49 schreef Ireyon het volgende:
Waar kun je dat spoorboekje kopen dan? Gewoon aan 't loket?
Ja. En bij de Bruna's op het station

¤ 5,50. VDU-houders krijgen 40 % korting en Jaarkaarthouders krijgen m gratis met de bon uit Spoor
pi_75177473
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 11:58 schreef MarkoAlmelo het volgende:
De toeslag voor ice's verdwijnt?
Ja, de toeslag voor ICE's verdwijnt per 13 december Kan je overigens ook checken in de reisplanner: plan een reisje A'dam-Arnhem en zoek de ICE verbinding op: er staat in een blauw kader bovenaan dat toeslag verplicht is. Maak dezelfde reis ná 13 december en weg is het kader

Deze beslissing komt door (a) door invoering van de OV chipkaart, waarbij aanschaf van toeslagen ingewikkeld en omslachtig wordt en (b) doordat ICE wordt opgenomen in het IC netwerk van Nederland: na volledige ingebruikname van de HSL rijdt de ICE door naar Den Haag CS.
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 11:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Bron link url?
Dit gaat over het verdwijnen van het spoorboekje na deze editie (2010)

Geen openbare bron, maar zeer betrouwbare bronnen binnen NS. Is ook op Somda genoemd trouwens, zie maar hier , bericht van 27 nov 2009 om 00:09 uur.

Is ook niet echt verrassend natuurlijk: tegenwoordig is het spoorboekje al verouderd op moment van drukken. Door alle wijzigingsbladen die het hele jaar door plaatsvinden en ICT-mogelijkheden zijn dynamische bronnen veel belangrijker geworden. Reizigers kijken tegenwoordig ook zelden meer op de gele vertrekstaten in de stations: men kijkt naar de Actuele vertrektijden op de info-schermen of via NS Mobiel en plant de reis vooraf via NS of 9292ov, en niet met het spoorboekje op schoot.
  dinsdag 1 december 2009 @ 12:22:17 #125
50691 Christiaan
Futue te ipsum
pi_75177779
Weet iemand hoe de IC AdamCS - UtrechtCS komend weekend gaat worden omgeleid?
Op maandag 9 november 2009 12:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Dat interesseert GroenLinks voor geen meter, ze zien je als een wandelende zak euro's waar ze handig een tap in kunnen drukken voor hun socialistische hobbies.
  dinsdag 1 december 2009 @ 12:24:49 #126
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_75177860
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 12:22 schreef Christiaan het volgende:
Via Hilversum lijkt me he, zoals gebruikelijk
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 1 december 2009 @ 12:25:17 #127
Maffe Fries
pi_75177871
quote:
Via Hilversum
  dinsdag 1 december 2009 @ 12:28:32 #128
50691 Christiaan
Futue te ipsum
pi_75177989
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 12:24 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Via Hilversum lijkt me he, zoals gebruikelijk
Ik had dan ook geen enkel idee wat gebruikelijk was . Maargoed, dan moet ik dus op Centraal opstappen in plaats van Amstel.
Dat interesseert GroenLinks voor geen meter, ze zien je als een wandelende zak euro's waar ze handig een tap in kunnen drukken voor hun socialistische hobbies.
pi_75178211
Via hilversum zoals altijd dacht ik
pi_75178420
quote:
Ja, de IC rijdt (non-stop) de route Diemen, Weesp, Naarden-Bussem, Hilversum, Utrecht Overvecht, Utrecht CS.

Edit: haha, in een paar minuten 10-dubbel antwoord op je vraag, Christiaan
  dinsdag 1 december 2009 @ 13:06:05 #131
50691 Christiaan
Futue te ipsum
pi_75179246
En nu kan niemand meer zeggen dat jullie niet behulpzaam zijn .
  dinsdag 1 december 2009 @ 13:22:08 #132
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_75179734
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 12:12 schreef davidov2009 het volgende:
Ja, de toeslag voor ICE's verdwijnt per 13 december
Geweldig nieuws. De enige trein die redelijk SOV-tuig vrij te houden was wordt gewoon opgegeven. Leuk.
pi_75180113
Inderdaad, wat een slecht nieuws ineens.

Zo een toeslagkaartje kan prima blijven bestaan naast de toch al zo vervloekte ov-chipkaart die geen hond gebruikt.

En dan ook nog het Spoorboekje weg? Ook al zoiets onbegrijpelijks.
pi_75180202
Niet het spoorboekje weg
Daar kan je zo leuk en nutteloos in bladeren. ;o
pi_75180306
En sowieso, hoe kunnen mensen straks thuis of tijdens het reizen hun treinreis plannen?

Enige mooie is dat het ICE-netwerk in Nederland uitgebreid wordt.
  dinsdag 1 december 2009 @ 13:37:28 #136
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_75180307
Spoorboekje is onderweg gewoon verrekte handig Maar NS moet weer hip doen en bepalen dat "iedereen online gaat voor de treintijden".

En dit is ook totale onzin:
quote:
Reizigers kijken tegenwoordig ook zelden meer op de gele vertrekstaten in de stations:
Gaan die ook verdwijnen?
  dinsdag 1 december 2009 @ 13:38:22 #137
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_75180339
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:35 schreef Crientj het volgende:
Niet het spoorboekje weg
Nou ja, wat dat betreft heb je aan een spoorboekje van 1992 ook wel genoeg natuurlijk
pi_75180359
Echt he, ik kijk altijd op de gele vertrekstaten. Zou niet weten hoe ik anders kan zien op welk perron ik moet zijn. (Vertreksporen staan logischerwijs niet in het Spoorboekje)
pi_75180625
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:38 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou ja, wat dat betreft heb je aan een spoorboekje van 1992 ook wel genoeg natuurlijk
Nou, op zich wel.
heeft die van dit jaar gekocht, en ik zat daar toen lekker in te bladeren en te kijken enzovoort.
Dan zou het nog bijvoorbeeld wel leuk zijn om er nog een te hebben en dan de verschillen naast elkaar te kunnen leggen enzo

Ik kan niet zonder vertrekstaten heur. Ja oke, met ActueleVertrektijden kan ik ook wel kijken (Heeft namelijk ook een mobiele versie), maar ik heb geen internet op mn telefoon.
pi_75181030
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:46 schreef Crientj het volgende:
Dan zou het nog bijvoorbeeld wel leuk zijn om er nog een te hebben en dan de verschillen naast elkaar te kunnen leggen enzo
Ik maak er ieder jaar een studie van. In de weken tussen het uitkomen van het nieuwe Spoorboekje en het ingaan van de nieuwe dienstregeling bestudeer ik alle verschillen in de tabellen zodat ik weer helemaal op de hoogte ben.
pi_75183792
quote:
Arnhem-Winterswijk Dinsdag 1 December 15:12
Oorzaak De beperkingen tussen Doetinchem en Winterswijk als gevolg van een sein- en overwegstoring zijn voorbij.
Het treinverkeer is volledig hervat.
Best snel verholpen vandaag.
............................
  dinsdag 1 december 2009 @ 15:25:19 #142
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_75184124
Sluipt wel wat routine in natuurlijk he
pi_75184413
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:38 schreef Socios het volgende:
Echt he, ik kijk altijd op de gele vertrekstaten. Zou niet weten hoe ik anders kan zien op welk perron ik moet zijn. (Vertreksporen staan logischerwijs niet in het Spoorboekje)
Dat , en als ik voor de lol ga treinen kijk ik er ook altijd op om te zien wat de eerst volgende mogelijkheid om van dat statuion af te komen en waarheen dat dan is.
  dinsdag 1 december 2009 @ 15:48:49 #144
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75184908
Vandaag dit bericht ergens gelezen:
quote:
Fietsenstalling bij NS-Station Zwijndrecht een chaos

ZWIJNDRECHT - Bij het NS Station in Zwijndrecht is de fietsenstalling een chaos, met name de voorzijde.

Prorail heeft een aantal weken geleden de zwaar verouderde fietsenstalling aan de achterzijde van het station vervangen, voor nieuwe rekken. Hier kunnen op 2 lagen fietsen worden geplaatst, beneden en boven dus.
Prorail heeft aan de voorkant ook een aantal rekken vervangen, maar niet alles.

Sinds een aantal weken is het een bende op station Zwijndrecht met fietsen, maar tevens ook met scooters.
Fietsen worden nu overal neergezet, midden op de stoepen, maar ook voor de trappen en de vertrekstaten buiten het station.

De Gemeente Zwijndrecht heeft borden staan, dat fout gestalde fietsen worden verwijderd. Je kan je fiets terugkopen. Deze woorden zijn al jaren niet nageleefd, want er worden nooit fietsen verwijderd, volgens een wethouder.

Gemeente Zwijndrecht heeft overlegd met Prorail om dit probleem op te lossen, door meer rekken te plaatsen. Hierover is nog geen besluit genomen.
W\aar de stalling aan de voorzijde overvol is, is er aan de achterzijde nog genoeg ruimte. Helaas word dit nooit gebruikt.
En ja, dit is waar
Het is een chaotische bende daarzo...
Hier word er over prorail gesproken, is de fietsenstalling dan niet van de gemeente?
Mij lijkt dat stallingen bij stations van gemeentes zijn?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 1 december 2009 @ 15:55:07 #145
Maffe Fries
pi_75185123
mja, het probleem van meer fietsenrekken plaatsen is dat er nog meer fietsen komen en de chaos niet helemaal opgelost wordt. ze moeten ook bij gaan houden of er niet fietsen staan die al tijden niet meer gebruikt worden. Als je die er tussenuit haalt zorg je er voor dat er voor andere fietsen meer plek is.
  dinsdag 1 december 2009 @ 16:01:07 #146
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_75185317
quote:
Fietsen worden nu overal neergezet, midden op de stoepen, maar ook voor de trappen en de vertrekstaten buiten het station.
Nou en? Daar kijkt toch nooit iemand op
pi_75187860
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:38 schreef Socios het volgende:
Wat dat betreft is de mobiele site toch een stuk handiger.. Ook ideaal dat vertragingen daar gewoon fatsoenlijk op staan
pi_75188465
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 15:34 schreef RealZeus het volgende:
Dat , en als ik voor de lol ga treinen kijk ik er ook altijd op om te zien wat de eerst volgende mogelijkheid om van dat statuion af te komen en waarheen dat dan is.
Precies. Of wanneer men op een station aankomt en wil weten, voor later op de dag, wanneer de laatste reismogelijkheid terug is.
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 15:55 schreef Peterselieman het volgende:
mja, het probleem van meer fietsenrekken plaatsen is dat er nog meer fietsen komen en de chaos niet helemaal opgelost wordt. ze moeten ook bij gaan houden of er niet fietsen staan die al tijden niet meer gebruikt worden. Als je die er tussenuit haalt zorg je er voor dat er voor andere fietsen meer plek is.
Ben al vier fietsen kwijtgeraakt op station Leeuwarden. Verwijderd al dan niet gejat.
pi_75188620
Ik heb zojuist een, op papier, onmogelijke overstap gehaald te Lw. Van de 2951 op de 30149.
pi_75188703
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 17:10 schreef Ireyon het volgende:
Wat dat betreft is de mobiele site toch een stuk handiger.. Ook ideaal dat vertragingen daar gewoon fatsoenlijk op staan
Oh, dat is wel handig, ja. Daar gebruik ik de CTA´s en omroepberichten voor. Die blijven wel?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 1 december 2009 @ 17:36:01 #151
Maffe Fries
pi_75188885
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 17:30 schreef Socios het volgende:
Ik heb zojuist een, op papier, onmogelijke overstap gehaald te Lw. Van de 2951 op de 30149.
Die is wel vaker toch te halen. Er wordt nu met ICM gereden en zeker als ze die op 3 binnen laten komen kun je m halen. Afgelopen vrijdag stond de 2951 al om .31 langs het perron en kon je de 30149 eenvoudig halen.
pi_75189267
Hmmz... Okey, zovaak maak ik die overstap ook niet... Nu kwamen we ´gewoon´ op spoor 5 aan. In de nieuwe dienstregeling wordt de 2951 vijf minuten vervroegd.
  dinsdag 1 december 2009 @ 19:00:23 #153
146033 ReisT
pi_75191797
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 12:12 schreef davidov2009 het volgende:

doordat ICE wordt opgenomen in het IC netwerk van Nederland: na volledige ingebruikname van de HSL rijdt de ICE door naar Den Haag CS.
Ben jij nu niet in de war met de Pimpel-express? (de IC uit Berlijn dus). Die gaat in DRGL2011 samen met de treinen uit Groningen/Leeuwarden/Enschede doorrijden naar Den Haag.

ICE integreren in de binnenlandse dienst dat is iets uit een van de vele plannen voor 'om de tien minuten een trein' dat is dus nog lang niet duidelijk.
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 11:30 schreef davidov2009 het volgende:

ICE in de zomer naar Eindhoven
Leuk ja, maar heb je die dienstregeling al eens goed bekeken? Utrecht-Eindhoven duurt met die ICE meer dan een uur! Grote kans dat 'ie lekker 10 minuten gaat staan niksen op een perronloos spoor in Den Bosch. Of Geldermalsen.
pi_75193926
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 19:00 schreef ReisT het volgende:

[..]

Ben jij nu niet in de war met de Pimpel-express? (de IC uit Berlijn dus). Die gaat in DRGL2011 samen met de treinen uit Groningen/Leeuwarden/Enschede doorrijden naar Den Haag.

ICE integreren in de binnenlandse dienst dat is iets uit een van de vele plannen voor 'om de tien minuten een trein' dat is dus nog lang niet duidelijk.
[..]

Leuk ja, maar heb je die dienstregeling al eens goed bekeken? Utrecht-Eindhoven duurt met die ICE meer dan een uur! Grote kans dat 'ie lekker 10 minuten gaat staan niksen op een perronloos spoor in Den Bosch. Of Geldermalsen.
Ja, hij heeft gelijk , ideaal de ICE lekker naar Ut vanuit Ah . Ding zou wel propvol zitten met reizigers omdat het 4 minuten eerder vertrekt dan de gewone IC (die dan leeg is). Betekend wel een reistijd vermindering van vijf minuten bijna .
pi_75194487
hey dat is goed nieuws van die ICE
pi_75194503
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 17:31 schreef Socios het volgende:

[..]

Oh, dat is wel handig, ja. Daar gebruik ik de CTA´s en omroepberichten voor. Die blijven wel?
Net als vanochtend in Breda zeker, wachten op de IC naar Venlo die om 07:21 zou moeten vertrekken;

07:10 uur; mobiel zegt +7, CTA zegt niks.
07:21 uur; mobiel zegt +10, CTA zegt "5 minuten".
07:26 uur; mobiel zegt +10, CTA zegt "10 minuten"
en dan komt-ie inderdaad om 07:30 aankakken
pi_75194588
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 19:52 schreef Brembo het volgende:

[..]

Ja, hij heeft gelijk , ideaal de ICE lekker naar Ut vanuit Ah . Ding zou wel propvol zitten met reizigers omdat het 4 minuten eerder vertrekt dan de gewone IC (die dan leeg is). Betekend wel een reistijd vermindering van vijf minuten bijna .
Dat plebs leert 't na een weekje wel af, de ICE zit van Ah -> Ut altijd wel vol. Ook met 2 euro toeslag is het maar afwachten of er nog plek is.
pi_75195500
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 20:07 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Dat plebs leert 't na een weekje wel af, de ICE zit van Ah -> Ut altijd wel vol. Ook met 2 euro toeslag is het maar afwachten of er nog plek is.
Moet zeggen in de zomer zit de ICE behoorlijk vol maar in de Winter is het soms behoorlijk leeg . Denk alleen dat de IC naar Den Helder wel met een VIRM IV gereden kan worden als de ICE vooruit gaat. Maar die stoelen in de ICE .
  dinsdag 1 december 2009 @ 20:59:30 #159
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75197021
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 20:06 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Net als vanochtend in Breda zeker, wachten op de IC naar Venlo die om 07:21 zou moeten vertrekken;

07:10 uur; mobiel zegt +7, CTA zegt niks.
07:21 uur; mobiel zegt +10, CTA zegt "5 minuten".
07:26 uur; mobiel zegt +10, CTA zegt "10 minuten"
en dan komt-ie inderdaad om 07:30 aankakken
Op CTA's vertrouw ik nooit blindelings
Ze geven vaker foutieve informatie, ook als er een trein van ander perron vertrekt.
Kzit altijd op me mobiel de actueelste informatie te lezen, over me rit
Alhoewel de NS sms service voor geen goede kak werkt
Een keer ingesteld, meer dan anderhalf uur vertraging wegens bovenleiding breuk tussen amersfoort en zwolle, waardoor omreizen uit Utrecht via Arnhem - Deventer, krijg je der niet eens bericht over
T is wel beter dat de CTA's digitaal worden (lijkt mij) maar de oude flappen dingen vind ik toch het mooist..
pi_75197095
Op de oude flappen kan ook alles staan. Soms zelfs meer.
pi_75197107
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 20:59 schreef greavy het volgende:

Alhoewel de NS sms service voor geen goede kak werkt
Een keer ingesteld, meer dan anderhalf uur vertraging wegens bovenleiding breuk tussen amersfoort en zwolle, waardoor omreizen uit Utrecht via Arnhem - Deventer, krijg je der niet eens bericht over
T is wel beter dat de CTA's digitaal worden (lijkt mij) maar de oude flappen dingen vind ik toch het mooist..
'k Vond de sms'jes met "Uw reis is gewijzigd, raadpleeg ns.nl voor actuele informatie" ook een beetje overdreven als m'n trein +1 had

Dat laatste weet ik trouwens ook nog niet zo zeker.. 't Ziet er wel een stuk beter uit, maar de keren dat ze op Schiphol of Amersfoort op "Geen reisinformatie beschikbaar" stonden, zijn niet op 10 handen te tellen.
  dinsdag 1 december 2009 @ 23:48:39 #162
111382 Ofyles2
pi_75197204
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:35 schreef Crientj het volgende:
Niet het spoorboekje weg
Dat zeiden de Duitsers ook...
pi_75197334
Vanuit hoofddorp rijden alleen maar DDaR en Sprinters. Is er een manier om naar A'dam zuid, rai, amstel, lelylaan, sloterdijk of centraal te komen met een IRM of een ICM? Ik weet dat ik met IRM kan door op Schiphol over te stappen maar geef toch voorkeur aan ICM... Of rijdt dat niet?
Zeuren is het mooiste wat er is!
pi_75197413
Je kan vanaf Schiphol Airport naar Amsterdam Zuid WTC met ICM.
pi_75197435
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 23:53 schreef Socios het volgende:
Je kan vanaf Schiphol Airport naar Amsterdam Zuid WTC met ICM.
Weet je ook wanneer deze rijden? Bv uit HFD rijdt de DDaR om :21 en :51. Alvast bedankt!
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 1 december 2009 @ 23:57:27 #166
Maffe Fries
pi_75197538
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 23:51 schreef zeurpietcoen het volgende:
Vanuit hoofddorp rijden alleen maar DDaR en Sprinters. Is er een manier om naar A'dam zuid, rai, amstel, lelylaan, sloterdijk of centraal te komen met een IRM of een ICM? Ik weet dat ik met IRM kan door op Schiphol over te stappen maar geef toch voorkeur aan ICM... Of rijdt dat niet?
Naar Amsterdam Zuid kun je met ICM komen door op Schiphol over te stappen. Naar Amstel kun je met IRM komen door via Centraal te reizen. Sloterdijk is ook via Centraal met IRM te doen. Voor RAI kun je nog Mat 64 treffen en bij Lelylaan stopt eigenlijk alleen maar DDAR en sprintermaterieel.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 1 december 2009 @ 23:58:45 #167
Maffe Fries
pi_75197590
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 23:54 schreef zeurpietcoen het volgende:

[..]

Weet je ook wanneer deze rijden? Bv uit HFD rijdt de DDaR om :21 en :51. Alvast bedankt!
ICM vertrekt om .19 en .49 vanaf Schiphol richting Amsterdam Zuid/WTC
pi_75197656
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 23:58 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ICM vertrekt om .19 en .49 vanaf Schiphol richting Amsterdam Zuid/WTC
Je bent geweldig!
pi_75197673
Lachen als je toevallig de 16.49u ofzo pakt.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 december 2009 @ 00:02:45 #170
Maffe Fries
pi_75197731
quote:
Op woensdag 2 december 2009 00:00 schreef Socios het volgende:
Voor die trein zou ik tekenen. Daar reizen altijd de goudgele rakkers mee
pi_75197732
quote:
Op woensdag 2 december 2009 00:00 schreef Socios het volgende:
Hoezo?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 december 2009 @ 00:05:28 #172
Maffe Fries
pi_75197826
quote:
Op woensdag 2 december 2009 00:02 schreef zeurpietcoen het volgende:

[..]

Hoezo?
quote:
Op woensdag 2 december 2009 00:02 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Voor die trein zou ik tekenen. Daar reizen altijd de goudgele rakkers mee
pi_75198043
pi_75198254
Trouwens wat vinden sommigen het probleem met IRM ? DDaR, Mat 64 en plan t, u, v enz. zijn toch veel minder comfortabel?

Wat mij betreft:
Stoptreinen -> DDaR, Mat '64, paupersprinters e.d.
Sneltreinen -> IRM
Intercitys -> ICM(m)
pi_75199063
quote:
Op woensdag 2 december 2009 00:15 schreef zeurpietcoen het volgende:
Trouwens wat vinden sommigen het probleem met IRM ? DDaR, Mat 64 en plan t, u, v enz. zijn toch veel minder comfortabel?

Wat mij betreft:
Sneltreinen -> IRM
Intercitys -> ICM(m)
Stoptreinen: Alles behalve Sprinter en DDAR
IC: ICRM of ICM en vanaf volgende dienstregeling ICE
  woensdag 2 december 2009 @ 00:45:36 #176
111382 Ofyles2
pi_75199286
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 23:57 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Naar Amsterdam Zuid kun je met ICM komen door op Schiphol over te stappen. Naar Amstel kun je met IRM komen door via Centraal te reizen. Sloterdijk is ook via Centraal met IRM te doen. Voor RAI kun je nog Mat 64 treffen en bij Lelylaan stopt eigenlijk alleen maar DDAR en sprintermaterieel.
IRM's stoppen ook te Lelylaan.
pi_75200111
Vanavond een aantal filmpjes gemaakt op Utrecht Centraal, waaronder diegene hieronder.

Kijkk beiden voor het effect in HD

En een leuk aanpassinkje aan de afspeelsnelheid:

[ Bericht 31% gewijzigd door busfoto.nl op 02-12-2009 03:07:05 ]
  woensdag 2 december 2009 @ 08:14:30 #178
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75201942
De 2200 (sneltrein Breda - Amsterdam) is met +10 vertrokken uit Breda... hoeveel vertraging heeft dat ding onderweg dan wel niet opgelopen?

Btw, feedback over reizen op saldo bij NS kun je hier kwijt: http://nsforum.uservoice.com/pages/30994-ikchip-ns-reizigersforum
pi_75202501
Mooie filmpjes hoor busfoto.nl ook van goede beeld kwaliteit, ik vind alleen de muziek keuze wat minder.
pi_75202756
Mooie filmpjes idd Ik kan hier op kantoor alleen geen muziek erbij luisteren, dus daar kan ik niks over zeggen
  woensdag 2 december 2009 @ 09:20:48 #181
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_75202864
quote:
'Eurlings gaf onterechte steun aan HSL-Zuid'
BREDA - Minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings heeft mogelijk verboden staatssteun verleend aan NS-dochter High Speed Alliance (HSA). Dat blijkt uit de uitzending van KRO Reporter zondagavond.

HSA, het bedrijf dat de HSL-Zuid exploiteert, dreigde vorig jaar failliet te gaan. Minister Eurlings wilde HSA helpen maar kon dat op grond van Europees mededingingsrecht alleen doen als er sprake was van overmacht. Volgens HSA was dat het geval. Het bedrijf kon niet beschikken over treinen, omdat de bouw daarvan werd opgehouden door problemen met het Europese veiligheidssysteem ERTMS. Eurlings accepteerde die uitleg en verleende voor 180 miljoen euro uitstel van betaling.

In de uitzending van zondagavond bestrijdt het European Railway Agency (ERA) dat het veiligheidssysteem invloed heeft op de bouw van een trein.
http://www.bndestem.nl/re(...)teun-aan-HSLZuid.ece

Ben benieuwd wat dat nog voor gevolgen heeft. In het brabants dagblad stond overigens dat de directeur van het ERA vrijwel letterlijk zei dat HSA de problemen aan zichzelf te wijten door het sluiten van een slecht contract, maar dat artikel kon ik (nog) niet online vinden.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_75203193
quote:
Op woensdag 2 december 2009 00:15 schreef zeurpietcoen het volgende:

Wat mij betreft:
Sneltreinen -> IRM
Intercitys -> ICM(m)
DD-AR en Mat '64 zijn stoptreinen waar men meestal binnen no-time weer uit kan. IRM rijdt intercities en is daar volkomen ongeschikt voor, daar je er na een half uur al een houten reet van krijgt. Stoelen voor intercities moeten gewoon zodanig comfortabel zijn dat men er makkelijk urenlang pijnloos kan blijven zitten, dan blijft er behalve ICRm of ICM(m) niet veel meer over
pi_75203461
Ik ben meerdere keren bijna kotsend in Maastricht uit een VIRM gestrompeld na een rit van 2 uur kutschommelboot

Dan liever 4 uur in Roemenië in het gaarste ICK wat je kunt verzinnen
  woensdag 2 december 2009 @ 10:26:51 #184
50691 Christiaan
Futue te ipsum
pi_75204274
Zeg, als ik van Amsterdam Centraal naar Groningen reis met een kaartje kost me dat 26,60. Als ik dan vergeet uit te checken als ik met OV-chip reis, betaal ik toch eigenlijk maar 20 euro?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 december 2009 @ 10:35:16 #185
Maffe Fries
pi_75204500
quote:
Op woensdag 2 december 2009 00:45 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

IRM's stoppen ook te Lelylaan.
Dus toch
pi_75204692
Ik las gister dat je chipkaart de korste weg registreert. Als je nou een rondje nl doet en je komt weer dicht bij uit betaal je dan weinig. Of gaat het ook nog op tijd?
pi_75204855
quote:
Op woensdag 2 december 2009 08:59 schreef thats-me het volgende:
Mooie filmpjes hoor busfoto.nl ook van goede beeld kwaliteit, ik vind alleen de muziek keuze wat minder.
Heb je gelijk in, gisteravond vond ik het wel aardig klinken bij de snelheid van de filmpjes. Was ff dat AudioSwap van Youtube aan het uitproberen. Er staat als het goed is nu wat anders onder
pi_75204916
quote:
Op woensdag 2 december 2009 10:26 schreef Christiaan het volgende:
Zeg, als ik van Amsterdam Centraal naar Groningen reis met een kaartje kost me dat 26,60. Als ik dan vergeet uit te checken als ik met OV-chip reis, betaal ik toch eigenlijk maar 20 euro?
En hoe kom je dan weer terug? Opnieuw 'inchecken' in Groningen? Dan betaal je alsnog 26,60 + die 20 euro krijg je niet meer terug. Daarnaast kan je over een jaartje station Groningen niet eens meer uit zonder uit te checken
pi_75204978
quote:
Op woensdag 2 december 2009 01:28 schreef busfoto.nl het volgende:
Vanavond een aantal filmpjes gemaakt op Utrecht Centraal, waaronder diegene hieronder.
--

Wat een ontzettend gaaf filmpje, zo mag je ze wel vaker maken
  woensdag 2 december 2009 @ 11:03:21 #190
50691 Christiaan
Futue te ipsum
pi_75205354
quote:
Op woensdag 2 december 2009 10:48 schreef Ireyon het volgende:

[..]

En hoe kom je dan weer terug? Opnieuw 'inchecken' in Groningen? Dan betaal je alsnog 26,60 + die 20 euro krijg je niet meer terug. Daarnaast kan je over een jaartje station Groningen niet eens meer uit zonder uit te checken
Na x uur verloopt je chip toch en wordt dat afgeschreven? Als ik 's ochtends in Groningen kom en 's avonds terugga, is die 20 euro al afgeschreven. Als ik weer incheck en terugga naar Amsterdam is dat gewoon een nieuwe reis.
pi_75205817
quote:
Op woensdag 2 december 2009 10:50 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Wat een ontzettend gaaf filmpje, zo mag je ze wel vaker maken
Maar dan op Geerdijk of zo. Dan je een veulentje in de wei ziet lopen, en dan een poepkever over het perron, en dan een vlindertje op de rails, en dan in 2 seconden een trein, en dan weer minuten lang niksigheid
  woensdag 2 december 2009 @ 11:23:43 #192
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75206016
quote:
Op woensdag 2 december 2009 11:03 schreef Christiaan het volgende:

[..]

Na x uur verloopt je chip toch en wordt dat afgeschreven? Als ik 's ochtends in Groningen kom en 's avonds terugga, is die 20 euro al afgeschreven. Als ik weer incheck en terugga naar Amsterdam is dat gewoon een nieuwe reis.
Je blijft ingecheckt tot je uitcheckt, of tot 4:00 's nachts. Als jij 's ochtends naar Groningen reist, en terugreist, en daarna op je startstation weer uitcheckt, kost dat je ¤ 20 (het instaptarief ben je wanneer je na een uur uitcheckt op hetzelfde station kwijt). Check je uit op een ander station dan betaal je van je startstation tot dat specifieke station.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 december 2009 @ 11:24:48 #193
Maffe Fries
pi_75206051
Werken met 2 chipkaarten is dus aan te raden
pi_75206341
ik ben echt heel benieuwd hoe het gaat al we straks overal met de OVC kunnen betalen. Ik ga echt wel even een ervaringsrondje maken dan Ben benieuwd waar ik dan allemaal tegenaan loop...
pi_75206769
quote:
Op woensdag 2 december 2009 11:32 schreef Dr_Flash het volgende:
ik ben echt heel benieuwd hoe het gaat al we straks overal met de OVC kunnen betalen. Ik ga echt wel even een ervaringsrondje maken dan Ben benieuwd waar ik dan allemaal tegenaan loop...
Defecte poortjes natuurlijk
  woensdag 2 december 2009 @ 12:47:43 #196
50691 Christiaan
Futue te ipsum
pi_75208758
quote:
Op woensdag 2 december 2009 11:23 schreef James1988 het volgende:

[..]

Je blijft ingecheckt tot je uitcheckt, of tot 4:00 's nachts. Als jij 's ochtends naar Groningen reist, en terugreist, en daarna op je startstation weer uitcheckt, kost dat je ¤ 20 (het instaptarief ben je wanneer je na een uur uitcheckt op hetzelfde station kwijt). Check je uit op een ander station dan betaal je van je startstation tot dat specifieke station.
Maar mijn idee dat een enkele reis zonder uitchecken goedkoper is klopt in essentie toch? Stel dat je de volgende dag pas teruggaat.
pi_75208895
Wat deed die V250 vanmorgen rond 10.30 op het rangeerterrein bij Eindhoven station?
Hij kwam net aanrijden vanuit de richting Best.
gr gr
pi_75209008
Fijn, die toiletten in de DD-AR. Ik ben uiteraard goed opgevoed dus waste ik mijn handen na het toiletgebruik, gooi het doekje in het toilet (er was geen apart vuilnisbakje voor de handdoekjes...), vervolgens volgt een windvlaag door die afvoerbuis die niet afgesloten was en uiteindelijk kreeg ik m'n handdoekje dus weer terug in m'n gezicht
pi_75209086
Iemand enig idee of het spoorboekje (het hele spoorboekje) ook digitaal te vinden is? Ik ben van plan een nieuw hobby web projectje te starten...
  Redactie Sport woensdag 2 december 2009 @ 13:03:01 #200
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75209151
quote:
Op woensdag 2 december 2009 12:52 schreef Quyxz_ het volgende:
Wat deed die V250 vanmorgen rond 10.30 op het rangeerterrein bij Eindhoven station?
Hij kwam net aanrijden vanuit de richting Best.
Die zal wel weer gaan testrijden tussen Helmond en Horst-Sevenum denk ik.
PM mij!
  woensdag 2 december 2009 @ 13:06:57 #201
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75209249
quote:
Op woensdag 2 december 2009 12:57 schreef Irritatie100 het volgende:
uiteindelijk kreeg ik m'n handdoekje dus weer terug in m'n gezicht
quote:
Op woensdag 2 december 2009 13:03 schreef dennistd het volgende:

[..]

Die zal wel weer gaan testrijden tussen Helmond en Horst-Sevenum denk ik.
Alweer?
pi_75210076
quote:
Fijn, die toiletten in de DD-AR. Ik ben uiteraard goed opgevoed dus waste ik mijn handen na het toiletgebruik, gooi het doekje in het toilet (er was geen apart vuilnisbakje voor de handdoekjes...), vervolgens volgt een windvlaag door die afvoerbuis die niet afgesloten was en uiteindelijk kreeg ik m'n handdoekje dus weer terug in m'n gezicht

Ik wil een KLB-topic met Paint
pi_75210078
quote:
Op woensdag 2 december 2009 11:17 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Maar dan op Geerdijk of zo. Dan je een veulentje in de wei ziet lopen, en dan een poepkever over het perron, en dan een vlindertje op de rails, en dan in 2 seconden een trein, en dan weer minuten lang niksigheid
Geerdijk... Altijd een feest als er iemand op het perron staat.
pi_75210372
Ik heb gisteren demonstratief een nieuwe strippenkaart gekocht op het station.
pi_75210693
quote:
Op woensdag 2 december 2009 13:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik wil een KLB-topic met Paint
Dat is misschien wel een idee ja, maar ik kan totaal niet painten
pi_75210814
quote:
Op woensdag 2 december 2009 13:58 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Dat is misschien wel een idee ja, maar ik kan totaal niet painten
Dat kan niemand, dat is juist de pret
pi_75213111
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 19:00 schreef ReisT het volgende:

[..]

[..]

In spoorland is veel niet duidelijk en aan vele veranderingen onderhevig, maar aangezien DB steeds minder treinen gaat krijgen die eindigen in A'dam CS willen ze hiervoor enige compensatie (ze zijn niet echt gecharmeerd van het NS idee: we gooien alles over de zuidas). Dus dringen ze aan, wanneer de een internationale trein naar Schiphol rijdt (niet via CS dus), deze doorrijdt naar Den Haag en/of Rotterdam. In eerste instantie is dat inderdaad de IC Berlijn, maar ook de ICE wordt in de nabije toekomst (dat kan 2011 of 2012 zijn) over de zuidas geleid. Dit inderdaad mede door het SAAL project (hoge belasting bij Diemen en A'dam CS) en 6/maatwerk (hoge belasting A'dam CS-Utrecht), dat elke 10 minuten een IC voorziet + 2 tot 6 keer per uur een sprinter. Op het spoor past het allemaal wel (net), maar in de stations niet. In A'dam CS in ieder geval niet. Ook Schiphol komt onder druk te staan met treinen die keren (al dan niet via Hoofddorp Opstel). Dus worden treinen zo mogelijk naar Shl gebracht ipv Asd, en als ze dan in Shl zijn, liever door rijden naar 't zuiden dan daar keren.

En ach, in de zomer heb je toch geen haast, dan ga je voor het comfort van ICE terwijl de rest als sardines in een VIRM zit te zweten

Ook snap ik de opmerkingen 'oh nu wordt het superdruk in de ICE, nu komen de SOV'ers etc.' niet: voor (de meesten van) jullie was het ook 'nieuws' dat de toeslag verdwijnt. Wel, als de deelnemers van het treinentopic al niet eens weten dat ie verdwijnt, hoe zulleen de honderduizenden doorsnee reizigers het dan weten Die denken nog steeds dat je niet zomaar de ICE in mag stappen (waarschijnlijk weten de meesten nu al niet eens dat je ermee binnenlands mag reizen, mits je een toeslagbiljet hebt).
  Moderator woensdag 2 december 2009 @ 15:49:52 #208
155227 crew  Guppy
dus
pi_75214230
quote:

woensdag 2 december 2009 @ 16:52:08 #209
50691 Christiaan
Futue te ipsum
pi_75216615
quote:
Op woensdag 2 december 2009 15:15 schreef davidov2009 het volgende:

[..]

In spoorland is veel niet duidelijk en aan vele veranderingen onderhevig, maar aangezien DB steeds minder treinen gaat krijgen die eindigen in A'dam CS willen ze hiervoor enige compensatie (ze zijn niet echt gecharmeerd van het NS idee: we gooien alles over de zuidas). Dus dringen ze aan, wanneer de een internationale trein naar Schiphol rijdt (niet via CS dus), deze doorrijdt naar Den Haag en/of Rotterdam. In eerste instantie is dat inderdaad de IC Berlijn, maar ook de ICE wordt in de nabije toekomst (dat kan 2011 of 2012 zijn) over de zuidas geleid. Dit inderdaad mede door het SAAL project (hoge belasting bij Diemen en A'dam CS) en 6/maatwerk (hoge belasting A'dam CS-Utrecht), dat elke 10 minuten een IC voorziet + 2 tot 6 keer per uur een sprinter. Op het spoor past het allemaal wel (net), maar in de stations niet. In A'dam CS in ieder geval niet. Ook Schiphol komt onder druk te staan met treinen die keren (al dan niet via Hoofddorp Opstel). Dus worden treinen zo mogelijk naar Shl gebracht ipv Asd, en als ze dan in Shl zijn, liever door rijden naar 't zuiden dan daar keren.

En ach, in de zomer heb je toch geen haast, dan ga je voor het comfort van ICE terwijl de rest als sardines in een VIRM zit te zweten

Ook snap ik de opmerkingen 'oh nu wordt het superdruk in de ICE, nu komen de SOV'ers etc.' niet: voor (de meesten van) jullie was het ook 'nieuws' dat de toeslag verdwijnt. Wel, als de deelnemers van het treinentopic al niet eens weten dat ie verdwijnt, hoe zulleen de honderduizenden doorsnee reizigers het dan weten Die denken nog steeds dat je niet zomaar de ICE in mag stappen (waarschijnlijk weten de meesten nu al niet eens dat je ermee binnenlands mag reizen, mits je een toeslagbiljet hebt).
Deze SOVer is wel dankbaar voor de openbaringen in dit topic
  woensdag 2 december 2009 @ 17:26:01 #210
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75217881
Wisselstoring Breda - Gilze-Rijen, reizigers tussen Tilburg/Eindhoven en Den Haag/Rotterdam reizen via Utrecht. I.p.v. 10 bakken ICRm (Den Haag - Venlo) zit ik nu in een zesbaks VIRM die beperkt wordt tot Breda.

Ach, ik klaag niet... ik moet naar Breda
pi_75218090
quote:
Op woensdag 2 december 2009 01:28 schreef busfoto.nl het volgende:

Die plan V/T op 2.43: da's een pas snel optrekken.

En treinen die met een rotgang door het station en door de wisselstraat heen denderen.
  woensdag 2 december 2009 @ 17:34:14 #212
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75218186
Ik checkte gisteravond te Rotterdam Centraal in met mijn persoonlijke OV-chipkaart, en er werd toen ¤ 10 borg afgeschreven. 3 minuten later checkte ik op hetzelfde station uit, en werd er ¤ 20 borg bijgeschreven, ik had een cadeautje gehad dus.

Nu probeerde ik het net nog eens, toen werd er 2x afgeschreven (¤ 10 en ¤ 20), toen ik weer uitcheckte werd er ¤ 20 teruggeschreven. NS heeft het foutje inmiddels dus hersteld.
pi_75218659
Ingewikkeld allemaal.

Ik heb een SOV. Enige tijd geleden heb ik daarvoor al een ov-chipkaart toegestuurd gekregen. Deze heb ik nog nooit gebruikt. Vanaf 1 januari 2010 verdwijnt de gewone OV-studentenkaart en kan men alleen nog maar met die SOV-chipkaart reizen. Deze dient meen ik eerst geactiveerd te worden.

Echter, ik wil dat helemaal niet. Sowieso ben ik bijna klaar met mijn studie waardoor ik geen SOV meer heb. Daarbij wil ik helemaal niet met een ov-chipkaart reizen.

Ik wil dus mijn SOV stopzetten per 1 januari cq. niet reizen per SOV-chipkaart per diezelfde datum.

Nu mijn vraag: welke actie dien ik hiervoor te ondernemen? Is het bijvoorbeeld voldoende om gewoon mijn SOV-chipkaart niet te activeren? Of moet ik iets opzeggen? Ook na bestudering van enkele meegestuurde folders snap ik er allemaal niet veel van.

B.V.D,

Socios
pi_75218753
quote:
Tof
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story."
pi_75219155
quote:
Op woensdag 2 december 2009 17:26 schreef James1988 het volgende:
Wisselstoring Breda - Gilze-Rijen, reizigers tussen Tilburg/Eindhoven en Den Haag/Rotterdam reizen via Utrecht. I.p.v. 10 bakken ICRm (Den Haag - Venlo) zit ik nu in een zesbaks VIRM die beperkt wordt tot Breda.

Ach, ik klaag niet... ik moet naar Breda
Mja en ik zat dus in de intercity naar Rsd tussen Tilburg - Breda.. zo'n 50 minuten stilgestaan "Wegens een defecte goederentrein voor ons kunnen wij niet verder rijden. Wegens een goederentrein achter ons kunnen we ook niet terugrijden". Toen met een slakkengangetje naar Breda gereden, aankomst 17:10. "We zullen nu met aangepaste snelheid naar Roosendaal rijden". Aangepaste snelheid was het inderdaad, binnen 10 minuten waren we in Roosendaal. Zo snel rijdt-ie anders nooit
  woensdag 2 december 2009 @ 18:33:21 #216
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_75220245
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 10:12 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Die ambitie is er hier ook, en ik ben er ook wel wat werk van aan het maken.
Dat ging over spoorwegpersoneel op FOK!.

Dat ben ik vanaf 1 januari officieel ook. Dan begint namelijk mijn contract bij ProRail, ik word opgeleid tot treindienstleider!
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  woensdag 2 december 2009 @ 18:35:05 #217
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75220313
Wat een drukte was dat net in Breda zag... er stond een bus, die vol wegreed. Er stonden nog minstens 10 busladingen te wachten
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 december 2009 @ 18:36:27 #218
Maffe Fries
pi_75220360
quote:
Op woensdag 2 december 2009 18:33 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Dat ben ik vanaf 1 januari officieel ook. Dan begint namelijk mijn contract bij ProRail, ik word opgeleid tot treindienstleider!
Gefeliciteerd

Nu niet alles in de soep laten lopen he
  Redactie Sport woensdag 2 december 2009 @ 18:40:48 #219
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75220544
quote:

[..]

gefeliciteerd
(had het ook al op OHIH gelezen )
PM mij!
pi_75220599
quote:

[..]

Gefeliciteerd
pi_75221234
quote:

Gefeliciteerd!

Hier, kan je vast oefenen

Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 december 2009 @ 19:01:15 #222
Maffe Fries
pi_75221348

© Duvel
pi_75222426
quote:

[..]

Proficiat!
  woensdag 2 december 2009 @ 19:27:50 #224
111382 Ofyles2
pi_75222495
quote:

[..]

Gefeliciteerd.
  woensdag 2 december 2009 @ 19:30:28 #225
111382 Ofyles2
pi_75222592
quote:
Dat is ook de reden waarom ik het zolang mogelijk ophoud tot thuis...
pi_75222641

't Gaat goed daar
pi_75223188
Ik ben dus ook onderweg naar breda, als ik het zo bekijk had volgens mij beter vanaf den bosch terug naar geldermalsen gekunt om een ommetje via dordt te maken. We zien het wel in Tilburg dadelijk.

Maar, ik moet komende week mijn maandnetkaart weer verversen. Zal ik dat op mijn ov-chip doen (heb ook een voordeelurending). Of trek ik nog beter een papiertje uit de automaat?
pi_75223625
iK HEB GEWOON EEN PAPIERTJE UIT DE automaat getrokken. En dat blijf ik doen zo lang het kan
pi_75223825
quote:
Op woensdag 2 december 2009 16:52 schreef Christiaan het volgende:

[..]

Deze SOVer is wel dankbaar voor de openbaringen in dit topic
Inderdaad! En zeker als ie naar Schiphol gaat rijden wordt het helemaal interessant !
pi_75224084
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 23:51 schreef zeurpietcoen het volgende:
Hé een mede Hoofddorper!

.04, .08, .21, .34, .38 en .51 kan je met overstap op Schiphol naar Amsterdam Zuid. Als je .08 en .38 gaat kom je in een ICM terecht deze stopt ook in Duivendrecht.

.08, .21, .38 en .51 kan je met overstap in een VIRM naar Amsterdam Centraal komen. Die trein van .21 en .51 stopt ook in de Lelylaan.

RAI kan je niet komen met VIRM of ICMm en Amstel kom je alleen via Duivendrecht of Centraal.
pi_75224121
quote:
Op woensdag 2 december 2009 17:48 schreef Socios het volgende:
Ingewikkeld allemaal.

Ik heb een SOV. Enige tijd geleden heb ik daarvoor al een ov-chipkaart toegestuurd gekregen. Deze heb ik nog nooit gebruikt. Vanaf 1 januari 2010 verdwijnt de gewone OV-studentenkaart en kan men alleen nog maar met die SOV-chipkaart reizen. Deze dient meen ik eerst geactiveerd te worden.

Echter, ik wil dat helemaal niet. Sowieso ben ik bijna klaar met mijn studie waardoor ik geen SOV meer heb. Daarbij wil ik helemaal niet met een ov-chipkaart reizen.

Ik wil dus mijn SOV stopzetten per 1 januari cq. niet reizen per SOV-chipkaart per diezelfde datum.

Nu mijn vraag: welke actie dien ik hiervoor te ondernemen? Is het bijvoorbeeld voldoende om gewoon mijn SOV-chipkaart niet te activeren? Of moet ik iets opzeggen? Ook na bestudering van enkele meegestuurde folders snap ik er allemaal niet veel van.

B.V.D,

Socios
Ik hoefde hem niet in te leveren en ook niet te activeren, want je ov-chip werkt gewoon als je er 20 euro te goed opzet.(of dat is alles)
Je kan het abonnement er af laten halen bij een ov-chipkaart balie, zodat je hem als normale ov-chipkaart kan nog gebruiken.

Zelf kwam ik er bij toeval achter dat je gewoon nog met je ov week abonnement kan reizen terwijl je geen recht meer op hebt.(Dit is met de bus)

Als je gecontroleerd word schijnen ze wel te kunnen zien dat je helemaal geen rechten meer hebt op je week ov.
Je word toch nooit bijna gecontroleerd dus ik neem het risico.

[ Bericht 0% gewijzigd door sander89 op 02-12-2009 20:16:18 ]
pi_75224410
quote:
Op woensdag 2 december 2009 20:09 schreef sander89 het volgende:

[..]

Ik hoefde hem niet in te leveren en ook niet te activeren, want je ov-chip werkt gewoon als je er 20 euro te goed opzet.
Je kan het abonnement er af laten halen bij een ov-chipkaart balie, zodat je hem als normale ov-chipkaart kan nog gebruiken.

Zelf kwam ik er bij toeval achter dat je gewoon nog met je ov week abonnement kan reizen terwijl je geen recht meer op hebt.

Als je gecontroleerd word schijnen ze wel te kunnen zien dat je helemaal geen rechten meer hebt op je week ov.
Da's zo ongeveer hetzelfde trucje als je ov als vermist opgeven als je ergens halverwege het jaar afstudeert. Je nieuwe lever je in en op je ouide blijf je reizen. Tot ze het kaartnummer controleren: zwart rijden, fraude en valse aangifte.
pi_75225303
quote:
Op woensdag 2 december 2009 17:31 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Die plan V/T op 2.43: da's een pas snel optrekken.

En treinen die met een rotgang door het station en door de wisselstraat heen denderen.
T lijkt wel een beetje op de gemiddelde modelbaan..
pi_75225505
quote:
Op woensdag 2 december 2009 20:38 schreef busfoto.nl het volgende:

[..]

T lijkt wel een beetje op de gemiddelde modelbaan..
Ja vond ik ook soms Maar vooral die shots waarin 2, 3 of nog meer treinen door elkaar heen bewegen zeg maar, gaf een goed beeld van de drukte
  woensdag 2 december 2009 @ 20:49:46 #235
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75225798
quote:
Op woensdag 2 december 2009 20:09 schreef sander89 het volgende:

[..]
Euhm ja. Totdat de IB-Groep bij TLS navraag doet naar de kaarten die wel een einddatum zouden moeten hebben voor het OV-studentenreisproduct, maar dat nog niet hebben gekregen. Dat kan TLS namelijk zo opvragen.

En dan hang je alsnog
pi_75225888
quote:
Op woensdag 2 december 2009 20:17 schreef Fixers het volgende:

[..]

Da's zo ongeveer hetzelfde trucje als je ov als vermist opgeven als je ergens halverwege het jaar afstudeert. Je nieuwe lever je in en op je ouide blijf je reizen. Tot ze het kaartnummer controleren: zwart rijden, fraude en valse aangifte.
Dit is toch een andere trucje, al reis ik nog steeds zwart.
Het misbruik maken is ook zo makkelijk en de kans dat je betrapt word is zo klein.

Is gewoon een van de vele dingen die slecht geregeld zijn met de ov chipkaart.
Al moet ik mij eigenlijk gewoon aan de regels houden als reiziger.

Mijn traditionele week ov kaart heb ik ingeleverd bij het postkantoor.
pi_75225991
quote:
Op woensdag 2 december 2009 20:51 schreef sander89 het volgende:

[..]

Het misbruik maken is ook zo makkelijk en de kans dat je betrapt word is zo klein.

Is gewoon een van de vele dingen die slecht geregeld zijn met de ov chipkaart.
Al moet ik mij eigenlijk gewoon aan de regels houden als reiziger.

Mijn traditionele week ov kaart heb ik ingeleverd bij het postkantoor.
Het is een ander trucje met dezelfde uitkomst. Je reist met een OV-studentenkaart zonder er recht op te hebben. De valse aangifte vervalt, maar de fraude en zwartrijden blijft.
  woensdag 2 december 2009 @ 21:00:00 #238
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75226229
En de boete is niet mals... ¤ 68,- per halve maand.

Lever dat ding nou maar gewoon in, het bespaart je een hoop moeite want hiermee tegen de lamp lopen is een stuk simpeler dan met dat papieren ding wat je eerst had -- hier is een controleerbare backend van namelijk.
pi_75226370
quote:
Op woensdag 2 december 2009 20:51 schreef sander89 het volgende:

[..]

Ik wacht wel op het moment dat je hier vreselijk komt janken hoe oneerlijk het allemaal wel is dat jij gepakt bent en allerlei zware criminelen nog niet. En dan ga ik je steenhard uitlachen
pi_75226553
Net even gebeld met een informatielijn van de Studenten OV-Chipkaart. Ik moet het reisproduct dat ik nooit gebruikt dan wel geactiveerd heb en nooit van plan was te gebruiken eraf laten halen. Waar dat tegenwoordig moet, ben ik even kwijt. (Postkantoren verdwijnen ook allemaal ineens). Enfin, het een en ander voor 1 januari even regelen en dan kan ik zonder OV-Chipkaart blijven reizen. Beetje omslachtig omdat einde van studie ongeveer samenvalt met start SOV-chipkaart.
pi_75226618
quote:
Op woensdag 2 december 2009 21:00 schreef James1988 het volgende:
En de boete is niet mals... ¤ 68,- per halve maand.

Lever dat ding nou maar gewoon in, het bespaart je een hoop moeite want hiermee tegen de lamp lopen is een stuk simpeler dan met dat papieren ding wat je eerst had -- hier is een controleerbare backend van namelijk.
Dat is gelukkig niet zo van die 68 euro.
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 18:01 schreef sander89 het volgende:

Net nog even gebeld over mijn OV-Chipkaart.
Ik hoef geen abonnement geld te betalen ik kan alleen beboet worden voor zwartrijden al ik gecontroleerd was. (gebeurt gelukkig nooit in de bus )
Volgende keer maar gewoon weer met de strippenkaart.
Al heb ik mij niet aan mijn goede voornemens gehouden.
Het is zo dat je alleen in Amsterdam of Rotterdam je abonnement er af kan laten halen, toevallig ben ik daar binnenkort misschien moet ik toch maar verstandig gaan doen.
quote:
Op woensdag 2 december 2009 21:03 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik wacht wel op het moment dat je hier vreselijk komt janken hoe oneerlijk het allemaal wel is dat jij gepakt bent en allerlei zware criminelen nog niet. En dan ga ik je steenhard uitlachen
Zo sneu ben ik ook weer niet.
Als ik toch gepakt word dan ben ik gewoon de lul want ik heb zelf het risico genomen en zal ik gewoon de boete betalen.

Maarja ik zal mijn ophouden met deels offtopic geleuter van mij over dit onderwerp.
pi_75227390
quote:
Op woensdag 2 december 2009 21:09 schreef sander89 het volgende:

[..]

Dat is gelukkig niet zo van die 68 euro.
[..]

Al heb ik mij niet aan mijn goede voornemens gehouden.
Het is zo dat je alleen in Amsterdam of Rotterdam je abonnement er af kan laten halen, toevallig ben ik daar binnenkort misschien moet ik toch maar verstandig gaan doen.
[..]

Zo sneu ben ik ook weer niet.
Als ik toch gepakt word dan ben ik gewoon de lul want ik heb zelf het risico genomen en zal ik gewoon de boete betalen.

Maarja ik zal mijn ophouden met deels offtopic geleuter van mij over dit onderwerp.
Als ze in groningen niet te moeilijk doen over het oneigenlijk gebruik à raison van ¤68,- per halve maand. Dan heb je nog altijd een Officier van Justitie en een rechter te vriend te houden. Valsheid in geschrifte wordt beboet met een boete uit de vijfde categorie, ofwel maximaal ¤ 74.000. Kan je 11 jaar eerste klas van reizen.

Ik verwacht dat de pakkans voor SOV-fraude behoorlijk toe gaat nemen met de OV-chip.
  woensdag 2 december 2009 @ 21:33:24 #243
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_75227607
quote:
Op woensdag 2 december 2009 12:47 schreef Christiaan het volgende:

[..]

Maar mijn idee dat een enkele reis zonder uitchecken goedkoper is klopt in essentie toch? Stel dat je de volgende dag pas teruggaat.
In principe wel. Een enkele reis Amsterdam Centraal - Groningen kost met de OV-Chipkaart ¤21,20. Tel uit je winst. Ik kan me wel voorstellen dat een OV-Chipkaart na een aantal keer "inchecken-zonder-uitchecken" geblokkeerd wordt.
pi_75228184
Ik ging vanavond terug van Nijmegen naar Almelo. De trein had al 15 min vertraging en daarom stopte hij niet op Lent, Elst en op Arnhem zuid. Nog nooit meegemaakt dat de trein dan stations overslaat.

Op de brug voor Zutphen maakte de trein in een keer een behoorlijke remming, en alle lichten gingen uit boven de zittingen. Foutje van de machinist ?
  woensdag 2 december 2009 @ 21:50:12 #245
146033 ReisT
pi_75228328
quote:
Op woensdag 2 december 2009 19:55 schreef Dr_Flash het volgende:
iK HEB GEWOON EEN PAPIERTJE UIT DE automaat getrokken. En dat blijf ik doen zo lang het kan
Voorlopig kan het niet eens anders. Zo'n papiertje is ook veel beter want dan heb je lekker HELEMAAL NIETS met die blieppaaltjes te maken.
  woensdag 2 december 2009 @ 21:52:42 #246
146033 ReisT
pi_75228442
quote:
Op woensdag 2 december 2009 21:47 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Op de brug voor Zutphen maakte de trein in een keer een behoorlijke remming, en alle lichten gingen uit boven de zittingen. Foutje van de machinist ?
Onderbreking in de bovenleiding op de hefbrug misschien? Daar willen lichten nog weleens van uitgaan.
pi_75228514
quote:
Op woensdag 2 december 2009 21:33 schreef freako het volgende:
In principe wel. Een enkele reis Amsterdam Centraal - Groningen kost met de OV-Chipkaart ¤21,20. Tel uit je winst. Ik kan me wel voorstellen dat een OV-Chipkaart na een aantal keer "inchecken-zonder-uitchecken" geblokkeerd wordt.
Klopt ja, zie "Voorwaarden Reizen op Saldo bij NS". Dat wordt dan gezien als een reis zonder geldig vervoerbewijs met consequenties zoals vermeld in de AVR-NS.
pi_75228611
quote:
Op woensdag 2 december 2009 21:52 schreef ReisT het volgende:
Onderbreking in de bovenleiding op de hefbrug misschien? Daar willen lichten nog weleens van uitgaan.
Net als de individuele luchtkoeling.
pi_75228632
quote:
Op woensdag 2 december 2009 21:52 schreef ReisT het volgende:

[..]

Ah oke, wist niet dat er een onderbreking tussen kon zitten?
pi_75228686
quote:
Op woensdag 2 december 2009 19:55 schreef Dr_Flash het volgende:
Dit. Alhoewel, ik ga zelfs meestal naar het loket voor een papiertje.
quote:
Op woensdag 2 december 2009 21:50 schreef ReisT het volgende:
Zo'n papiertje is ook veel beter want dan heb je lekker HELEMAAL NIETS met die blieppaaltjes te maken.
En dat.
pi_75228717
quote:
Op woensdag 2 december 2009 21:57 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

Ja hoor, zijn meer van die plekken. Bij ALkmaar is ook een spanningsloze brug, in Friesland liggen er minstens 3, en bijvoorbeeld de spanningssluis bij Roosendaal. Kwestie van op tijd je panto laten zakken, zorgen dat je niet in het midden stil komt te staan, en aan de overkant weer omhoog doen
pi_75228779
Gaat daarvoor de panto omlaag, ja?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 december 2009 @ 21:59:55 #253
Maffe Fries
pi_75228782
alleen al tussen Leeuwarden en Heerenveen liggen er 4
pi_75228808
quote:
Op woensdag 2 december 2009 21:57 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

Dat kan dus

Hier info:
http://www.nicospilt.com/bovenleiding-bijzonder.htm
pi_75228832
quote:
Op woensdag 2 december 2009 21:59 schreef Socios het volgende:
Lijkt me handig voor de zekerheid he. Anders schietie omoog zodra de BL ophoudt en blijftie hangen aan de overkant
pi_75228882
quote:
Op woensdag 2 december 2009 21:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja hoor, zijn meer van die plekken. Bij ALkmaar is ook een spanningsloze brug, in Friesland liggen er minstens 3, en bijvoorbeeld de spanningssluis bij Roosendaal. Kwestie van op tijd je panto laten zakken, zorgen dat je niet in het midden stil komt te staan, en aan de overkant weer omhoog doen
Dus als hij niet genoeg snelheid heeft, en hij komt stil te staan heeft tie een probleem?
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:00 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Lijkt me handig voor de zekerheid he. Anders schietie omoog zodra de BL ophoudt en blijftie hangen aan de overkant
BL houdt in?
pi_75228905
quote:
Op woensdag 2 december 2009 21:59 schreef Peterselieman het volgende:
alleen al tussen Leeuwarden en Heerenveen liggen er 4
Ja dat traject doelde ik ook op. Alle bruggen tussen Lw en Harlingen en tussen Lw en Stavoren zijn trouwens ook spanningsloos
pi_75228967
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:02 schreef MarkoAlmelo het volgende:

Dus als hij niet genoeg snelheid heeft, en hij komt stil te staan heeft tie een probleem?
Als er op een dusdanig moment aan de noodrem getrokken wordt dat het moment van stilstand dreigt samen te vallen met de passage van een spanningsloze brug, dan zou ik als mcn zeker een vulstoot proberen ja. Maar goed, wat weet ik er ook van he Misschien zijn er nog wel accu's of zo waarmee je de overkant kan halen in geval van nood, dat zou kunnen
  woensdag 2 december 2009 @ 22:05:38 #259
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75229041
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:02 schreef MarkoAlmelo het volgende:
BL houdt in?
Bovenleiding.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 december 2009 @ 22:08:53 #260
Maffe Fries
pi_75229178
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:04 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Als er op een dusdanig moment aan de noodrem getrokken wordt dat het moment van stilstand dreigt samen te vallen met de passage van een spanningsloze brug, dan zou ik als mcn zeker een vulstoot proberen ja. Maar goed, wat weet ik er ook van he Misschien zijn er nog wel accu's of zo waarmee je de overkant kan halen in geval van nood, dat zou kunnen
Met wat miezer is een vertrekkende trein van Akkrum richting Leeuwarden daarom leuk. Doorslippende wielen en een trein die maar net over de spanningsloze brug komt.
pi_75229440
quote:
Op woensdag 2 december 2009 21:59 schreef Socios het volgende:
Nee normaal gesproken niet:
quote:
Nederlands materieel houdt gewoon de boel omhoog bij een stroomloze brug. Het uiteinde van de bovenleiding loopt iets naar boven zodat de stroomafnemer netjes weer tegen de draad wordt geleid. Wel moet de tractie er af om te voorkomen dat er vlambogen worden getrokken

ohih forum
pi_75229513
Fraaie muurschildering in de lokettenzaal van....?

pi_75230185
Bedankt voor de info allen
pi_75231182
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:32 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Bedankt voor de info allen
Kwam dit nog tegen, de spoorbrug van Zutphen heeft gewoon een vaste bovenleiding.

pi_75231330
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:56 schreef sander89 het volgende:

[..]

Kwam dit nog tegen, de spoorbrug van Zutphen heeft gewoon een vaste bovenleiding.

[ afbeelding ]
Dat dacht ik ook al inderdaad, ook niet zo gek. Aangezien het station vlakbij de brug ligt.
  Redactie Sport woensdag 2 december 2009 @ 23:10:12 #266
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75231724
Interessante presentatie over DDAR/DDZ: http://www.nsprocurement.(...)rnization.080901.ppt
PM mij!
pi_75231834
quote:
Op woensdag 2 december 2009 23:10 schreef dennistd het volgende:
Interessante presentatie over DDAR/DDZ: http://www.nsprocurement.(...)rnization.080901.ppt
Wat een irritant KUTverhaal.

het begint al met dia 1, die opgeleukt wordt met een plaatje van een VIRM terwijl het verhaal over DDAR gaat. Ten tweede leven we hier nog steeds in NEDERLANDSTALIG gebied. Wat is dit voor kolderieke quasi-interessant-doenerij?
  woensdag 2 december 2009 @ 23:20:35 #268
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75232116
quote:
Op woensdag 2 december 2009 23:13 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat een irritant KUTverhaal.

het begint al met dia 1, die opgeleukt wordt met een plaatje van een VIRM terwijl het verhaal over DDAR gaat.
Dat zal wel de huisstijl van NedTrain zijn
quote:
Ten tweede leven we hier nog steeds in NEDERLANDSTALIG gebied. Wat is dit voor kolderieke quasi-interessant-doenerij?
Europese aanbesteding
  donderdag 3 december 2009 @ 00:04:20 #269
111382 Ofyles2
pi_75233620
Bijzondere treinrit meegemaakt van Delft naar Amsterdam Sloterdijk.

Sneltrein uit Dordrecht was een kwartier te laat en in Haarlem mocht ik overstappen op de IC uit Zandvoort (ja, ik moest weer eens rennen).
pi_75234257
Wat ook nog kan met de studenten-OV-chipkaart; ruilen met je huisgenoot. Stel: jij week, hij/zij weekend; wissel de chipkaart uit en stop hem ergens in je portemonnee en laat op momenten dat je eigen kaart gratis reizen geeft je kaart zien, op momenten dat je zou moeten betalen je gewone OV even wegstoppen en piepen met de OV-chip.
Ik heb mijn chip namelijk in mijn portemonnee achter een rits, al meerdere keren mee gereisd (okee, bus) en nog nooit is mij verzocht deze pas te laten zien om mijn pasfoto te controleren (maar dat zullen alleen de controleurs doen, die ik amper zie hier in Twente bij Connexxion...). In mijn geval is het weliswaar mijn eigen pas dus doe ik weinig verkeerds, maar in theorie is er nog een maandje fraude te gaan .
pi_75234859
Even wat buitenlandse treinnieuws:

Op de Oberalppas sleurde een lawine een RE trein van de Matterhorn Gotthard Bahn van het spoor.
Alle 4 wagons werden van het spoor geslagen, hierdoor raakte twee van de negen passagiers lichtgewond.
Dit was de laatste trein die maandag even na 14 uur over de Oberalppas reedt, ivm extreem sneeuwval die dag waardoor er lawine gevaar ontstond.

De loc bleef als enige in het spoor en kon later zelfstandig zijn weg vervolgen.

De sneeuwploeg die de passagiers heeft geëvacueerd.

De bergingswerkzaamheden van vandaag

Bron+meer info en foto's: 1, 2, 3 en 4
pi_75235810
Sick.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 3 december 2009 @ 07:19:59 #273
Maffe Fries
pi_75236341
heftig
  donderdag 3 december 2009 @ 08:12:22 #274
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_75236806
quote:
Op donderdag 3 december 2009 07:19 schreef Peterselieman het volgende:
heftig
Nogal.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_75237221
Zo! Dat is nogeens praat Komen wij aan met geneuzel over blaadjes
  Moderator donderdag 3 december 2009 @ 09:03:09 #276
155227 crew  Guppy
dus
pi_75237388
Twee lichtgewonden maar... Komen ze goed mee weg!
  donderdag 3 december 2009 @ 09:07:09 #277
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75237436
Zojuist mijn eerste OV-chipkaartreis met NS gehad... ging goed.

Aanvankelijk nam de conducteur genoegen met het zien van mijn chipkaart, pas toen hij verderliep dacht hij "Ohja, even checken"... dat duurde ook nog even. Of 't controleren nou sneller gaat door de OV-chipkaart durf ik te betwijfelen, hij was er iig niet al te snel mee
pi_75237477
quote:
Op donderdag 3 december 2009 09:07 schreef James1988 het volgende:
Zojuist mijn eerste OV-chipkaartreis met NS gehad... ging goed.

Aanvankelijk nam de conducteur genoegen met het zien van mijn chipkaart, pas toen hij verderliep dacht hij "Ohja, even checken"... dat duurde ook nog even. Of 't controleren nou sneller gaat door de OV-chipkaart durf ik te betwijfelen, hij was er iig niet al te snel mee
Kon je wel een uitcheckpaaltje vinden op je bestemming en hoeveel bussen heb je daardoor gemist?
pi_75237563
quote:
NS splitst herrie en stilte in trein

In dubbeldekkers van de NS moeten mensen voor een rustige plek binnenkort boven zijn en voor gezelligheid beneden. De NS gaat de treinen zo inrichten dat het onderscheid tussen stiltecoupés en plekken voor gesprekken en ontmoetingen duidelijk zichtbaar wordt.
bron en meer

Lijkt me een voordehandliggend moment om dat bij de renovatie van de DDARs te beginnen
  Moderator donderdag 3 december 2009 @ 09:19:35 #280
155227 crew  Guppy
dus
pi_75237682
quote:
Op donderdag 3 december 2009 09:13 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

bron en meer

Lijkt me een voordehandliggend moment om dat bij de renovatie van de DDARs te beginnen
Ik zou het dan andersom doen, als het toch moet. Boven herrie en rust onder. Kinderen die een dagje met de trein willen, vinden het machtig interessant om bovenin te zitten. Die kun je maar moeilijk verplichten om stil te zijn.

Dat mensen daar niet over nadenken...
  donderdag 3 december 2009 @ 09:24:03 #281
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75237789
quote:
Op donderdag 3 december 2009 09:08 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Kon je wel een uitcheckpaaltje vinden op je bestemming en hoeveel bussen heb je daardoor gemist?
Jep, die stonden in Rotterdam keurig in de loop. Verder geen aansluitende bussen gemist, ik ging toch verder met de metro
  donderdag 3 december 2009 @ 09:31:27 #282
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_75237934
quote:
Lobby voor derde spoor Tilburg - Breda

BREDA - Tussen Tilburg en Breda moet een derde spoorlijn komen. De huidige spoorcapaciteit is ontoereikend en daarom zijn de Brabantse spoorgemeenten een lobby begonnen bij minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat.

Een nieuwe lijn moet ervoor zorgen dat er meer personentreinen kunnen rijden en het goederenvervoer beter afgewikkeld kan worden.

Uitbreiding van de spoorcapaciteit tussen Breda en Tilburg is al langer een wens van de Brabantse gemeenten. De capaciteit van de lijn heeft nagenoeg het maximum bereikt. „Het is een drukke corridor”, vindt wethouder Wilbert Willems van Breda. „Wij hebben een eerder plan voor capaciteitsuitbreiding ook al omarmd. Aanleiding toen was meer personenvervoer. Het plan is echter wegens bezuinigingen naar een later stadium verhuisd.”
http://www.brabantsdagbla(...)r-Tilburg--Breda.ece

Wat niet online staat maar wel in de krant stond: de Brabantse lobby merkt dat veel ('gevaarlijke') goederentreinen nog altijd niet over de betuwelijn rijden en verwacht dat dit voorlopig ook niet zal gaan gebeuren. Ze willen deze treinen langzamer laten rijden en daar is dit derde spoor voor nodig.

Lijkt mij persoonlijk onhandig dit hieraan te koppelen, omdat nu een eventueel slagen van deze lobby gekoppeld zou kunnen worden aan een 'bekentenis' dat de betuwelijn niet geslaagd is. En dat lijkt me politiek gezien onhandig..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Redactie Sport donderdag 3 december 2009 @ 09:36:15 #283
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75238013
Ja, laat ze langzamer dan 40 rijden zodat de ATB niet ingrijpt bij een rood sein, geweldig idee
PM mij!
  Redactie Sport donderdag 3 december 2009 @ 09:42:47 #284
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75238144
Hoe druk is het eigenlijk daar, je hebt de:
- 13600 ST Ht-Bd
- 1900 IC Gvc-Vl
- 3600 IC Zl-Rsd
- 5200 ST Tbw-Ehv

Vier treinen per halfuur dus, waarvan één maar op een heel kort stukje.
Het hele traject is pak 'm beet 15-20km lang, op dat stukje hoeven de IC's, ST's en GO's elkaar toch nog niet in de weg te zitten? Als je het vergelijkt met Hengelo-Almelo, dat is ongeveer dezelfde afstand, en daar gaat het ook goed met elk halfuur een goederenpad (en daar zitten 2 stopper ipv 1).
PM mij!
  donderdag 3 december 2009 @ 09:49:55 #285
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_75238303
quote:
Op donderdag 3 december 2009 09:42 schreef dennistd het volgende:
- 13600 ST Ht-Bd
- 1900 IC Gvc-Vl
- 3600 IC Zl-Rsd
- 5200 ST Tbw-Ehv

Het hele traject is pak 'm beet 15-20km lang, op dat stukje hoeven de IC's, ST's en GO's elkaar toch nog niet in de weg te zitten? Als je het vergelijkt met Hengelo-Almelo, dat is ongeveer dezelfde afstand, en daar gaat het ook goed met elk halfuur een goederenpad (en daar zitten 2 stopper ipv 1).
Ik zie dit dan ook eerder als een verkapte lobby om die verschrikkelijke goederentreinen zoveel mogelijk tegen te werken. En ja, als je die dingen met een slakkengangetje laat rijden kan ik me voorstellen dat het andere verkeer hier last van heeft.

Overigens, eerlijk is eerlijk, in de praktijk was het tot een jaar geleden inderdaad wel zo dat in Tilburg geregeld treinen op elkaar moesten wachten omdat ze niet netjes eens per kwartier langs komen. Ik weet niet of dat inmiddels al veranderd is.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 3 december 2009 @ 09:58:24 #286
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75238512
Gisteren een wisselstoring bij Gilze-Rijen, en meteen liggen 2 drukke lijnen eruit (Den Haag - Venlo en Roosendaal - Zwolle). Ook bij een ongeluk danwel zelfdoding (een paar keer per jaar) ligt er urenlang een hoop uit.

Een derde spoor zou daar zeker wel wenselijk zijn, maar of er plek is pal naast de bestaande twee is zeer de vraag: bij Gilze-Rijen heeft men pasgeleden het oude 3e spoor wat er lag opgebroken...
pi_75238619
quote:
Op donderdag 3 december 2009 09:58 schreef James1988 het volgende:
Gisteren een wisselstoring bij Gilze-Rijen, en meteen liggen 2 drukke lijnen eruit (Den Haag - Venlo en Roosendaal - Zwolle). Ook bij een ongeluk danwel zelfdoding (een paar keer per jaar) ligt er urenlang een hoop uit.

Een derde spoor zou daar zeker wel wenselijk zijn, maar of er plek is pal naast de bestaande twee is zeer de vraag: bij Gilze-Rijen heeft men pasgeleden het oude 3e spoor wat er lag opgebroken...
Bij een ongeluk of zelfdoding maakt het echt niet uit of er nou 1 of 2 of 3 of tachtig sporen liggen, dan gaat gewoon alles eruit, simpel zat. Dus daarvoor hoef je dat extra spoor niet aan te leggen
  donderdag 3 december 2009 @ 10:10:57 #288
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75238802
Ja, is ook zo... daarom kan dat derde spoor misschien met een boog eromheen worden aangelegd zodat er iig nog iets kan rijden van Breda naar Tilburg
  donderdag 3 december 2009 @ 10:13:35 #289
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_75238854
quote:
Op donderdag 3 december 2009 10:10 schreef James1988 het volgende:
Ja, is ook zo... daarom kan dat derde spoor misschien met een boog eromheen worden aangelegd zodat er iig nog iets kan rijden van Breda naar Tilburg
Dat is een goed idee. En als we die boog nou een beetje ruim nemen, om alle bewoning heen, dan hebben al die steden helemaal geen last van het goederenvervoer. Misschien kunnen we die lijn zelfs zo rechtstreeks mogelijk van Rotterdam naar Duitsland aanleggen, is dat een idee?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_75238960
quote:
Op donderdag 3 december 2009 10:13 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Dat is een goed idee. En als we die boog nou een beetje ruim nemen, om alle bewoning heen, dan hebben al die steden helemaal geen last van het goederenvervoer. Misschien kunnen we die lijn zelfs zo rechtstreeks mogelijk van Rotterdam naar Duitsland aanleggen, is dat een idee?
Naah kan niet. Daar ligt al een spoordijk met eoa hip testbaantje erop
  donderdag 3 december 2009 @ 10:19:07 #291
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_75239000
quote:
Op donderdag 3 december 2009 10:17 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Naah kan niet. Daar ligt al een spoordijk met eoa hip testbaantje erop
He jammer, het klonk zo mooi. Nederland ligt ook veel te vol met proefprojecten.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_75239252
quote:
Op donderdag 3 december 2009 09:42 schreef dennistd het volgende:

[..]

4 personentreinen per halfuur en praktisch altijd dezelfde hoeveelheid goederentreinen. Verder komen de 1900 of 3600 bij slechts 5 minuten vertraging al achter de 13600 te zitten en die eerste mag richting Venlo ook regelmatig wachten omdat de 3600 en 5200 tegelijk vanuit Tilburg naar Tbw rijden en daar dus alle sporen bezetten. 't Is er serieus gewoon te druk .

Verder heb je het gisteren misschien gemist, maar bij een simpele wisselstoring zit je dus al met zo'n situatie en 't komt nou niet bepaald zelden voor dat zo heel Brabant plat komt te liggen..

Wat ik dan weer niet snap, wat is er gebeurd met de plannen voor Viersporigheid? De bruggen bij Tilburg aan de Ht/Ehv kant zijn er al voor gemaakt en vanuit Breda liggen er ook al zo'n 400 meter lang 4 sporen waarvan er 2 gewoon doodlopen

Tenslotte, uit die presentatie eerder haal ik dus dat dit het definitieve uiterlijk van de DDZ wordt?

'k Vind het zowaar wel wat hebben
  donderdag 3 december 2009 @ 10:32:23 #293
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_75239334
quote:
Op donderdag 3 december 2009 10:28 schreef Ireyon het volgende:

[..]

4 personentreinen per halfuur en praktisch altijd dezelfde hoeveelheid goederentreinen. Verder komen de 1900 of 3600 bij slechts 5 minuten vertraging al achter de 13600 te zitten en die eerste mag richting Venlo ook regelmatig wachten omdat de 3600 en 5200 tegelijk vanuit Tilburg naar Tbw rijden en daar dus alle sporen bezetten. 't Is er serieus gewoon te druk .

Verder heb je het gisteren misschien gemist, maar bij een simpele wisselstoring zit je dus al met zo'n situatie en 't komt nou niet bepaald zelden voor dat zo heel Brabant plat komt te liggen..
Zoals hierboven al gezegd wordt zoiets echt niet opgelost met een derde spoor. Sterker, ik denk dat daar alleen maar meer wissels voor nodig zijn om dat in te passen, met dus ook meer kans op storingen.
quote:
Tenslotte, uit die presentatie eerder haal ik dus dat dit het definitieve uiterlijk van de DDZ wordt?
[ afbeelding ]

Ik weet niet of dat dak echt helemaal donkerblauw gaat blijven, lijkt me niet echt praktisch. Verder heeft het wel wat ja. Al houdt het totaal geen rekening met de lijnen van de trein zelf
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Redactie Sport donderdag 3 december 2009 @ 10:34:16 #294
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75239378
quote:

[..]

4 personentreinen per halfuur en praktisch altijd dezelfde hoeveelheid goederentreinen. Verder komen de 1900 of 3600 bij slechts 5 minuten vertraging al achter de 13600 te zitten
Dat gebeurt in Almelo ook met de 1600/1700
quote:
die eerste mag richting Venlo ook regelmatig wachten omdat de 3600 en 5200 tegelijk vanuit Tilburg naar Tbw rijden en daar dus alle sporen bezetten. 't Is er serieus gewoon te druk .
Alleen Tb-Tbw een derde spoor lijkt me een stuk goedkoper dan
quote:
Ook met drie sporen heb je de boel dan plat liggen...
PM mij!
pi_75239559
quote:

[..]

Wat ik dan weer niet snap, wat is er gebeurd met de plannen voor Viersporigheid? De bruggen bij Tilburg aan de Ht/Ehv kant zijn er al voor gemaakt en vanuit Breda liggen er ook al zo'n 400 meter lang 4 sporen waarvan er 2 gewoon doodlopen

[ afbeelding ]

Oeh, me likes.
  donderdag 3 december 2009 @ 10:42:22 #296
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_75239609
Hoe gaat het er eigenlijk uitzien op het motorrijtuig?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_75239780
quote:
Op donderdag 3 december 2009 10:32 schreef De_Hertog het volgende:
Ik weet niet of dat dak echt helemaal donkerblauw gaat blijven, lijkt me niet echt praktisch. Verder heeft het wel wat ja. Al houdt het totaal geen rekening met de lijnen van de trein zelf
Huh? Juist wel. De blauwe banden over de ramen. Net als bij VIRM, met als bij ICM, net als bij Mat'54, net als al honderd jaar gebeurt ongeveer
  donderdag 3 december 2009 @ 10:54:51 #298
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_75239914
quote:
Op donderdag 3 december 2009 10:49 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Huh? Juist wel. De blauwe banden over de ramen. Net als bij VIRM, met als bij ICM, net als bij Mat'54, net als al honderd jaar gebeurt ongeveer
Ik bedoelde het voorste deel, het gaat zo half langs de cabineramen op en net wel/net niet over de deur heen. Het past wel in de huisstijl hoor, maar die kop is nou eenmaal nogal 'blokkig' en die vloeiende lijnen passen daar, vind ik, niet echt bij.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 3 december 2009 @ 11:00:13 #299
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75240047
quote:
vanuit Breda liggen er ook al zo'n 400 meter lang 4 sporen waarvan er 2 gewoon doodlopen
Dat zijn keer/opstelsporen

Vroeger waren dat de doorgaande sporen, maar toen men begon met het heraanleggen van station Breda werd er besloten dat de buitenste sporen de doorgaande sporen moesten worden, en dat de binnensporen zouden worden gebruikt "om de toekomstige HSL-shuttle op te laten keren".

I kid you not, zo zei iemand bij het projectbureau het tijdens een bewonersbijeenkomst...
pi_75240290
quote:
Op donderdag 3 december 2009 11:00 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat zijn keer/opstelsporen

Vroeger waren dat de doorgaande sporen, maar toen men begon met het heraanleggen van station Breda werd er besloten dat de buitenste sporen de doorgaande sporen moesten worden, en dat de binnensporen zouden worden gebruikt "om de toekomstige HSL-shuttle op te laten keren".

I kid you not, zo zei iemand bij het projectbureau het tijdens een bewonersbijeenkomst...
Zie ook http://www.sporenplan.nl/
  Redactie Sport donderdag 3 december 2009 @ 11:21:58 #301
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75240646
Die blauwe voorkant bij DDAR moeten ze schrappen trouwens, ziet er echt niet uit...
PM mij!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')