abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport zondag 29 november 2009 @ 15:49:24 #1
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75111452

Hier alweer deel 194 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:

- Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten?
Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig.


De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de meeste treinen naar het buitenland. Op dit moment gaat er nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog niet in gebruik is voor buitenlands vervoer. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal andere vervoerders, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress) (stopt niet tussen Hengelo en Bentheim)
Zevenaar - Emmerich: ICE International (stopt niet tussen Arnhem en Oberhausen)
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen en Stavoren maar ook naar Groningen. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2011 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische Spurts.
Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Aangezien er te weinig stellen zijn voor een goede dienstuitvoering wordt daarnaast Plan V 867 ingezet.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze Velios genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia twee Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De elektrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein).



Naast de treinen rijdt NS ook op 1 traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Vanaf december zullen de trams hier vervangen worden door sprinters. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.



De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, VIRM, SLT, Mat´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.


NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag, elke 2 uur), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt met een groene NMBS-Traxx. Ooit zal de Benelux over de HSL gaan rijden, maar wanneer precies is afwachten.
De Thalys is, op de nachttreinen na, de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.
Thalys en Benelux met 'nieuwe' prio-rijtuigen (gepimpt ICRm materieel). Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

De HSL-Zuid
Sinds 7 september rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 42 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol, en dan nog eens 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra.

Voor Fyra geldt een toeslag van maar liefst ¤ 7,- per rit. Een maandtoeslagkaart kost zelfs ¤ 224, dit is de prijs bovenop een normaal treinkaartje.

Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios

Afkortingen
Soms worden in dit topic stations aangegeven met afkortingen, zoals Es voor Enschede en Amr voor Alkmaar. Deze kun je hier opzoeken. Ook worden soms treinseries gebruikt, deze vind je hier. Mocht je er niet uitkomen (en dat geldt ook voor ander jargon) vraag dan gewoon even wat het betekent.

Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport zondag 29 november 2009 @ 15:51:41 #2
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75111540
Lapo:
quote:
Op zondag 29 november 2009 14:52 schreef Peter het volgende:

[..]

Waar wordt die schoongemaakt dan? In Zwolle staat hij ook maar 10 minuten.. Zie daar vaak wel de prullenbakken geleegd worden, maar echt schoon wordt de trein daar niet van..
In Zwolle heeft de 3600 normaal gesproken een lange kering (> 30 minuten). Soms wil er echter wel eens kort gekeerd worden.
quote:
Op zondag 29 november 2009 15:16 schreef Peter het volgende:

[..]


[..]

Wat is RSS?
Ik denk RandStadSpoor, o.a. Utrecht-Harderwijk.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_75111547
Fipo !

Oh en abcoude -> holendrecht is ook al 3.5k en daar doet ie 4minuten over

Wat is dat voor slakkengang?
  zondag 29 november 2009 @ 15:54:30 #4
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_75111638
Zijn er ook mensen WEL blij met de nieuwe dienstregeling dan?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_75111763
quote:
Op zondag 29 november 2009 15:51 schreef dennistd het volgende:
Lapo:
[..]

In Zwolle heeft de 3600 normaal gesproken een lange kering (> 30 minuten). Soms wil er echter wel eens kort gekeerd worden.
[..]

Ik denk RandStadSpoor, o.a. Utrecht-Harderwijk.
Dan krijgt Soestduinen weer een stop? Stapt daar iemand in dan?
quote:
Op zondag 29 november 2009 15:54 schreef De_Hertog het volgende:
Zijn er ook mensen WEL blij met de nieuwe dienstregeling dan?
DHG-Centraal - enschede gaat in de toekomst via schiphol las ik? Hoeveel langer is dat qua minuten?
dag
pi_75111851
quote:
Op zondag 29 november 2009 15:54 schreef De_Hertog het volgende:
Zijn er ook mensen WEL blij met de nieuwe dienstregeling dan?
Nee, mijn trein vertrekt een minuut eerder EN DAT VIND IK ECHT NIET KUNNEN!!!
  Redactie Sport zondag 29 november 2009 @ 16:01:58 #7
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75111895
quote:
Op zondag 29 november 2009 15:54 schreef De_Hertog het volgende:
Zijn er ook mensen WEL blij met de nieuwe dienstregeling dan?
jawel hoor, de overstap op min bus vanuit de IC in Enschede is een stuk beter geworden (8 min tov 5 min), waardoor ik ook bij vertraging (indien opgelopen tussen Amersfoort en Enschede) ook de bus kan halen (die 's avonds 1x per uur rijdt).
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_75112295
Ik niet, ik moet 's ochtends 2 minuten eerder op Leeuwarden Hbf zijn, voor de 6:43 IC ri Amf... Jammer en onnodige extra rijtijd tussen Lw en Zl, want nu is het ook geen probleem.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 29 november 2009 @ 16:23:36 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_75112553
quote:
Op zondag 29 november 2009 15:57 schreef Peter het volgende:
DHG-Centraal - enschede gaat in de toekomst via schiphol las ik? Hoeveel langer is dat qua minuten?
Je kunt ook via Utrecht blijven reizen
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 29 november 2009 @ 16:32:23 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75112880
Breda - Rotterdam, 1 minuut eerder vertrekken maar de reistijd neemt met 1 minuut toe. Wtf?
pi_75113252
quote:
Op zondag 29 november 2009 15:42 schreef Yreal het volgende:
kom op dat betekent dat ie wel 30 km/uur rijdt
Het gaat om een symbolisch klein traject, wat even wat ruimer in zijn rijtijd gezet wordt. Sowieso rij je met optrekken en afremmen gemiddeld niet veel harder dan 30 over zo'n trutte-eindje. Maak me maar weer wakker als er ECHT wat aan de hand is
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75113367
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:32 schreef James1988 het volgende:
Breda - Rotterdam, 1 minuut eerder vertrekken maar de reistijd neemt met 1 minuut toe. Wtf?
Wat vind je daar raar aan? Het verandert praktisch niets, en het maakt het een stuk makkelijker om op tijd te rijden.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75113660
Eigenlijk opvallend veel treinen die een minuutje langer onderweg zijn. De marges waren toch niet te klein? Of nu opeens wel?
pi_75113957
Wat een paniek allemaal om dat ene minutje zeg, sjonge. Het maakt de dienstregeling robuuster, dat is alles. Doorlopen mensen, niks te zien hier.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75114032
Ik vind het ook niet erg, het viel mij alleen op.
  Moderator zondag 29 november 2009 @ 17:59:55 #16
155227 crew  Guppy
dus
pi_75115255
Volgens mij veranderd er voor mij niks met de nieuwe dienstregeling
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_75115273
Ben ik nou de enige hier die niet weet wat een DRGL is?
  Moderator zondag 29 november 2009 @ 18:05:39 #18
155227 crew  Guppy
dus
pi_75115387
DienstReGeLing? Gok ik
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_75115707
Ik moet een trein eerder nemen, dus een half uur eerder naar bed (lees: minder slapen)

ik kan er niet mee omgaan
pi_75115948
Voor mij verandert er ook niks.. nog steeds elke dag een overstap van een kwartier en een totale reistijd van 1:10 waar je met de auto 3 kwartier over doet..
  zondag 29 november 2009 @ 18:26:25 #21
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_75115970
quote:
Op zondag 29 november 2009 18:00 schreef IntercityAPT het volgende:
Ben ik nou de enige hier die niet weet wat een DRGL is?
Speciaal voor die mensen had ik het uitgeschreven
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_75116043
Woon op 40 meter van het spoor, altijd gezelig als er weer een trein voorbij komt.

Treinreizen blijft leuk en avontuurlijk.
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story."
pi_75116204
  zondag 29 november 2009 @ 19:07:18 #24
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_75117385
* Ofyles2 ook geen wijzigingen ziet op zijn traject.
pi_75118068
Ik ga wel een leuk nieuwighedenrondje maken hoor, op 13 december. Doe ik eigenlijk elk jaar
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75118140
Een actueel fotootje van gisteren:
1601 tot 1608.
pi_75118245
Station Tilburg West zou toch vervangen worden door de naam Tilburg University? Kan er niks over vinden
  zondag 29 november 2009 @ 19:33:16 #28
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_75118409
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:29 schreef jens007 het volgende:
Station Tilburg West zou toch vervangen worden door de naam Tilburg University? Kan er niks over vinden
Waarom zo Engels? http://www.uvt.nl/univers/nieuws/0809/16/stationwest.html
http://www.omroepbrabant.(...)rg+Universiteit.aspx
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_75118483
Dacht dat ze het Univerity gingen noemen.
Maargoed, dat is dus nieuws van begin dit jaar, ik dacht, misschien kan ik het in de veranderingen vinden of in de reisplanner, maar daar is niets aangepast
pi_75118984
Och, tegenwoordig willen ze alles in het engels hebben.
Kijk maar naar de kaart automaat, stond eerst kaartjes op en tegenwoordig (oke ook al een paar jaar) Tickets
Me.. me.. me.. Me too
pi_75119176
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:26 schreef trainfreak het volgende:
Een actueel fotootje van gisteren:
1601 tot 1608.
[ afbeelding ]
Was eoa speciale happening voor in Oostende toch?>
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75119510
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:49 schreef STTSJT het volgende:
Och, tegenwoordig willen ze alles in het engels hebben.
Kijk maar naar de kaart automaat, stond eerst kaartjes op en tegenwoordig (oke ook al een paar jaar) Tickets
Ticket is ook gewoon een Nederlands woord hoor.
pi_75119564
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:49 schreef STTSJT het volgende:
Och, tegenwoordig willen ze alles in het engels hebben.
Kijk maar naar de kaart automaat, stond eerst kaartjes op en tegenwoordig (oke ook al een paar jaar) Tickets
Hoe noemden ze InterCity's vroeger eigenlijk?
  zondag 29 november 2009 @ 20:02:46 #34
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_75119582
quote:
In Duitsland wisten de taalpuristen de KUT (Katholieke Universiteit Tilburg) wel te vinden.

Vergeef me deze woordspeling.
  zondag 29 november 2009 @ 20:03:08 #35
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_75119598
quote:
Op zondag 29 november 2009 20:02 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Hoe noemden ze InterCity's vroeger eigenlijk?
Misschien Expres?
  zondag 29 november 2009 @ 20:05:24 #36
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_75119695
Nou, vandaag op pad geweest, begonnen met Kippenlijntje:

Dag Protos naar Amersfoort in Ede-Wageningen



Alwaar het perron golft waar de stopper naar Arnhem staat



In Arnhem op de volgende gesprongen:



Voor het eerst dus in Winterswijk geweest (en de laatste keer denk ik) waar wel die fraaie DE-II (geel) stond achter een frut hekje(1x blazen en het ligt om).





Helaas niet alles kunnen doen van mijn planning door een uitgevallen stoptrein (Almelo-Zwolle), dus wel (een half uur later) even voor het eerst (ook) in Nijverdal geweest want dat kan vanaf 13 december 3 jaar niet meer (geen leuke foto) en Nijverdal West in aanbouw mogen bewonderen. (Geheel offtopic is dat ik er geen hout van snap dat daar zo'n kunstwerk wordt gelegd, leek me nou niet een plek waar elke dag kilometers file staan).

In Zwolle stond een hele mooi en schone 449 te glimmen. ) (toekomstig museumgeval?)



Op de terugweg zag ik plan U te staan is Amersfoort, ik had niks gelezen erover btw dus was erg verbaasd en was laat met foto (op de heenweg sliep ik toen nog, denk ik).

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_75119737
quote:
Op zondag 29 november 2009 20:01 schreef KapiteinT het volgende:
Ticket is ook gewoon een Nederlands woord hoor.
Tegenwoordig wel, maar het blijft een engels woord (ondanks dat hij vaak in de nederlandse taal wordt gebruikt )
Me.. me.. me.. Me too
pi_75119765
quote:
Op zondag 29 november 2009 20:02 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Hoe noemden ze InterCity's vroeger eigenlijk?
Veertig steden tempotrein
pi_75119801
quote:
Op zondag 29 november 2009 20:01 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Ticket is ook gewoon een Nederlands woord hoor.
Nee.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75120357
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:53 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Was eoa speciale happening voor in Oostende toch?>
Ja, we wouden voor de laatste keer de 16tjes fotograferen.
13 december gaan ze officieel buiten dienst. Maar ze worden nu bijna nooit meer ingezet (de laatste rit was 11 dagen geleden ofzo)
pi_75120428
de 1500s zijn er toch al een tijdje uit? Ik moet ze eigenlijk allebei nog wel ergens op de foto hebben
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75120620
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:26 schreef trainfreak het volgende:
Een actueel fotootje van gisteren:
1601 tot 1608.
[ afbeelding ]
Ik zie er maar 7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75121151
quote:
Op zondag 29 november 2009 20:26 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik zie er maar 7
De 1607 is gesloopt in 1994 ofzo.
Hij was per ongeluk in de stootblok in Oostende geduwd, sommigen zeggen dat de bestuurders het expres deden omdat ze niet graag met de 16 reden...
  zondag 29 november 2009 @ 20:48:06 #44
136283 knars
Teethgrinder
pi_75121787
Die mooie rooie U maakte mij donderdag en vrijdag ook al zo blij tijdens het wachten op Amf
pi_75122203
quote:
Op zondag 29 november 2009 20:48 schreef knars het volgende:
Die mooie rooie U
Ik ben ooit eens met zon ding zo recht de productiehal van een zinkfabriek in gereden

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 29 november 2009 @ 21:11:25 #46
136283 knars
Teethgrinder
pi_75123167
overigens, als je van Gouda naar Bijlmer moet - waarom zou je dan :uberhaupt die verschrikkelijke directe stoptrein pakken? Neem een IC naar Utrecht, en daar staat om het kwartier een virm of icrm op je te wachten om je naar bijlmer te brengen.
  zondag 29 november 2009 @ 21:12:10 #47
136283 knars
Teethgrinder
pi_75123210
quote:
Op zondag 29 november 2009 20:54 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik ben ooit eens met zon ding zo recht de productiehal van een zinkfabriek in gereden

[ afbeelding ]
niiiice
pi_75123329
quote:
Op zondag 29 november 2009 21:11 schreef knars het volgende:
overigens, als je van Gouda naar Bijlmer moet - waarom zou je dan :uberhaupt die verschrikkelijke directe stoptrein pakken? Neem een IC naar Utrecht, en daar staat om het kwartier een virm of icrm op je te wachten om je naar bijlmer te brengen.
Omdat DDAR of SGMm zelfs nog > VIRM is
  zondag 29 november 2009 @ 21:15:34 #49
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75123387
Mwa, daar verschillen de meningen over. DD-AR vind ik echt een ramp, vooral vanwege de opstelling en die krappe bankjes. Hopelijk wordt 't een stuk ruimer wanneer 't DDZ is.
pi_75123869
quote:
Op zondag 29 november 2009 21:11 schreef knars het volgende:
overigens, als je van Gouda naar Bijlmer moet - waarom zou je dan :uberhaupt die verschrikkelijke directe stoptrein pakken? Neem een IC naar Utrecht, en daar staat om het kwartier een virm of icrm op je te wachten om je naar bijlmer te brengen.
op het moment dat ik vanuit zoetermeer de 7.22 neem, sta ik 35 op gouda.

Vanaf daar verder over utrecht kom ik aan om 8.28, en als ik 10 minuten wacht op de stoptrein, ben ik nog 10 minuten eerder in de bijlmer, plus dat ik wat mooie klasgenotes heb uit den haag
pi_75124684
quote:
Op zondag 29 november 2009 21:11 schreef knars het volgende:
overigens, als je van Gouda naar Bijlmer moet - waarom zou je dan :uberhaupt die verschrikkelijke directe stoptrein pakken? Neem een IC naar Utrecht, en daar staat om het kwartier een virm of icrm op je te wachten om je naar bijlmer te brengen.
Omdat je dan VIRM treft en daarmee een ernstig risico loopt op een ontmoeting met de gezochte psychopaat James 1.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75125033
pi_75125562
Ik zit haast elke dag in een SLT op de lijn Gouda Goverwelle - Rotterdam Centraal, prima treintje alleen vorige keer was de trein in de war, Rotterdam Alexander was ineens Rotterdam Noord, gelukkig greep de machinist in.
  Redactie Sport zondag 29 november 2009 @ 22:19:30 #54
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75127049
quote:
Op zondag 29 november 2009 20:05 schreef bork het volgende:
Op de terugweg zag ik plan U te staan is Amersfoort, ik had niks gelezen erover btw dus was erg verbaasd en was laat met foto (op de heenweg sliep ik toen nog, denk ik).

[ afbeelding ]
Die Plan U staat daar al een paar maanden, en wordt hersteld door de SHD (stel is van de HIJSM, en is in februari door vandalen vernield). Het gele stel op de achtergrond is trouwens Mat'54 766, die daar staat in eraan te kunnen werken (op de Dijksgracht kon men er niet bij).
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 29 november 2009 @ 22:20:28 #55
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_75127097
quote:
Op zondag 29 november 2009 20:05 schreef bork het volgende:
(Geheel offtopic is dat ik er geen hout van snap dat daar zo'n kunstwerk wordt gelegd, leek me nou niet een plek waar elke dag kilometers file staan).
Er staat meestal geen file, maar de N35 is wel een drukke weg (het is de doorgaande weg Zwolle-Almelo-Enschede, tussen Wierden en Enschede is het de snelweg A35). In Nijverdal loopt de N35 dwars door het dorpscentrum, door de belangrijkste winkelstraat. Een rondweg zou een behoorlijke omweg betekenen. en bovendien allerlei natuurgebieden doorkruisen. De tunnel vergroot de capaciteit van de weg, en Nijverdal is verlost van al het verkeer door het centrum.
pi_75128218
Ik sta er serieus al een paar jaar van te kijken Hoe krijgt iemand het voor elkaar om te doen alsof NIJVERDAL een groot stedelijk knooppunt is waar allerlei infrastructurele Problemen met spoed opgelost moeten worden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 29 november 2009 @ 22:50:40 #57
136283 knars
Teethgrinder
pi_75128642
tsja, in de spits verkies ik toch echt VIRM boven DD-AR, zelfs de doedelzakvariant. Buiten de spits ook. Hell, als mij na dit leven door die knakker met de hoorntjes een vurige drietand op mijn scrotum wordt gedrukt met de keuze de rest van mijn ondode bestaan te moeten doorbrengen in een DD-AR of een VIRm,z ou ik voor de VIRM kiezen.

ik heb het niet zo op het comfort van de DD-AR
pi_75128763
quote:
Op zondag 29 november 2009 22:50 schreef knars het volgende:
Hell, als mij na dit leven door die knakker met de hoorntjes een vurige drietand op mijn scrotum wordt gedrukt met de keuze de rest van mijn ondode bestaan te moeten doorbrengen in een DD-AR of een VIRm,z ou ik voor de VIRM kiezen
Tsjonge, een religieus ingegeven keuze voor VIRM. Ik vind idd wel dat dat ding ritueel verantwoord geslacht moet worden, maar hoe het daarna verder gaat daarmoeten we het nog maar eens over hebben
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 29 november 2009 @ 22:53:35 #59
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75128772
vanavond was er even actie op Zwijndrecht..
Tijdens me werk (Pizza bezorgen) werd ik ingehaald door een auto van ProRail Ongevallenbestrijding, welke met zwaailichten reed, en de auto bij station Zwijndrecht neerkwakte, waarop ik even later 2 ambulances en 2 politie busjes met loeiende sirene naar het station zag rijden..

Weet iemand wat er aan de hand was?

Een kennis die er was wezen kijken, kon weinig bijzonders zien. Wel zei hij dat er omgeroepen werd : "Wegens problemen zal de reistijd langer zijn. Excuses voor het ongemak."
Nou, lekker duidelijk..

De ambulance was binnen 10 minuten zonder patiënt weg.
  zondag 29 november 2009 @ 22:57:31 #60
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_75128958
quote:
Op zondag 29 november 2009 22:42 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik sta er serieus al een paar jaar van te kijken Hoe krijgt iemand het voor elkaar om te doen alsof NIJVERDAL een groot stedelijk knooppunt is waar allerlei infrastructurele Problemen met spoed opgelost moeten worden?
Nou ja spoed. Het eerste tunnelplan dateert uit de jaren ´70, en daarvoor was er ook al sprake van een rondweg. Dit is niet zomaar een bevlieging van een wethouder Hekking. Die weg ligt er echt ongelukkig, en de tunnel is een prima oplossing. En het schijnt nog de goedkoopste optie te zijn ook, omdat Nijverdal ingeklemd ligt tussen allerlei natuurgebieden. Dan had een rondweg ook verdiept aangelegd moeten worden.
  Redactie Sport zondag 29 november 2009 @ 23:17:29 #61
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75129704
quote:
Op zondag 29 november 2009 22:42 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik sta er serieus al een paar jaar van te kijken Hoe krijgt iemand het voor elkaar om te doen alsof NIJVERDAL een groot stedelijk knooppunt is waar allerlei infrastructurele Problemen met spoed opgelost moeten worden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nijverdal kost naar verhouding gewoon gigantisch veel tijd als je uit Twente naar Zwolle wil.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 29 november 2009 @ 23:28:25 #62
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75130087
De aflevering van KRO Reporter over de HSL-affaire staat nu online: http://player.omroep.nl/?aflID=10353308
pi_75130286
Waar is de nieuwe dienstregeling te vinden dan?
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
pi_75131031
quote:
Op zondag 29 november 2009 23:34 schreef Sjoegerd het volgende:
Waar is de nieuwe dienstregeling te vinden dan?
Gewoon in de NS Reisplanner en dan plannen na 13 december. En hier vind je een overzicht met veranderingen.
pi_75131241
Mooie plaatjes
pi_75131322
quote:
Op zondag 29 november 2009 23:54 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Gewoon in de NS Reisplanner en dan plannen na 13 december. En hier vind je een overzicht met veranderingen.
Aah, dankjewel.
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
pi_75132681
quote:
Op zondag 29 november 2009 20:02 schreef Ireyon het volgende:
Hoe noemden ze InterCity's vroeger eigenlijk?
Die bestonden gewoon niet. Er waren louter stoptreinen en sneltreinen. Bij de dienstregeling ´70 - ´71 deed de Intercity zijn intrede bij het zogenaamde ´Spoorslag 70´.

Hier waren keurige normen voor vastgelegd. Op het gebied van materieelinzet, vereiste snelheid, catering etc.

Deze zijn helaas in 2007 losgelaten waardoor er sindsdien ook allemaal "nepintercity´s" rijden... Ook zijn er bijna geen restauratiewagens meer te vinden en wordt er niet zelden in gehuchten gehalteerd.
pi_75132764
quote:
Op zondag 29 november 2009 23:34 schreef Sjoegerd het volgende:
Waar is de nieuwe dienstregeling te vinden dan?
In het nieuwe Spoorboekje!

Laat ik ook nog even een paar dingen noemen uit de nieuwe dienstregeling waar ik blij van wordt en/of zelf wat aan heb:
- In de zomer van 2010 een aantal weken een ICE-verbinding tussen Utrecht en Eindhoven (non-stop)
- De laatste trein van Amersfoort naar Leeuwarden (vertrek 0.08u, aankomst 2.01u of 2.10u) rijdt straks op alle dagen van de week (behalve zondagavond).
- Ook op zaterdag met de Sneltrein van Leeuwarden naar Groningen.
- En... Saillant detail: het oude ´letter- dan wel cijfertype´ is terug in het spoorboekje.
pi_75132801
Voor mij veranderd er niks voor de dagelijkse reis Putten-Utrecht Centraal-Putten
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
pi_75132806
Owja, nu nog niet van toepassing. Maar het traject Leeuwarden - Harlingen v.v. krijgt ´snelle´ wissels waar straks met 140 km/u overheen gereden kan worden. Geen idee in hoeverre dit ook invloed heeft op de baanvaksnelheid (Volgens mij nu slechts 100 km/u). Men spreekt wel van een reistijdwinst van enkele minuten waardoor de ´korte kering´ te Harlingen Haven (wanneer dit station in juni 2010 weer opengaat) opgelost zou zijn. Ben benieuwd...
pi_75134752
quote:
Op zondag 29 november 2009 22:42 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik sta er serieus al een paar jaar van te kijken Hoe krijgt iemand het voor elkaar om te doen alsof NIJVERDAL een groot stedelijk knooppunt is waar allerlei infrastructurele Problemen met spoed opgelost moeten worden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
;{
Ze willen bij ons toch ook nogsteeds een tunnel, al 25 jaar lang ofzo? Is dr toch nog niet en zal dr ook nog niet zijn. ;o

Ik was gister wel op Nijverdal West.
En heb leuke foto's. ;o
  maandag 30 november 2009 @ 10:00:14 #72
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_75135502
Dames en Heren, het volgende station is Amersfoort, denk bij het verlaten van de trein, aan de stroomafnemer, die op het 2 balkon ligt.

pi_75135571
Geheel aansluitend op deze discussie over Nijverdal West hier een actuele foto van gisteren, Je kunt zien dat ze in een week tijd, de rails hebben geplaatst, (dat waren de rails die in het gewone spoor lagen, want daar ligt nu niets meer), balast hebben gestort, dat ze een hek werk om op het perron hebben geplaatst.
pi_75135636
quote:
Op maandag 30 november 2009 10:00 schreef Hr-Flip het volgende:
Dames en Heren, het volgende station is Amersfoort, denk bij het verlaten van de trein, aan de stroomafnemer, die op het 2 balkon ligt.

[ afbeelding ]


Ik vind die grondschildering trouwers best wel vet, als je niet heeeel goed kijkt vind ik het net echt water
pi_75135645
quote:
Op zondag 29 november 2009 23:28 schreef James1988 het volgende:
De aflevering van KRO Reporter over de HSL-affaire staat nu online: http://player.omroep.nl/?aflID=10353308
Het is jammer dat ze eigenlijk niet goed laten zien dat ERMTS niks te maken heeft met de stoffering van de stoelen. Daarnaast had de order van de Denen veel duidelijker naar voren moeten komen, dit laat zien dat de italianen het nog niet kunnen leveren.

En die politici: 'AnsaldoBreda sommige dacht het in Breda lag dus daar kunnen we wel even langsgaan .

Maar het laat wel zien dat de fouten te verwijten zijn aan de HSA en niet bij de overheid, want eigenlijk zou het materieel allang moeten zijn!
pi_75136183
quote:
Op maandag 30 november 2009 10:03 schreef thats-me het volgende:
Geheel aansluitend op deze discussie over Nijverdal West hier een actuele foto van gisteren, Je kunt zien dat ze in een week tijd, de rails hebben geplaatst, (dat waren de rails die in het gewone spoor lagen, want daar ligt nu niets meer), balast hebben gestort, dat ze een hek werk om op het perron hebben geplaatst.
[ link | afbeelding ]
^^. k zal mijn foto's vanmiddag uploaden. ;o
pi_75136342
quote:
Op maandag 30 november 2009 10:00 schreef Hr-Flip het volgende:
Dames en Heren, het volgende station is Amersfoort, denk bij het verlaten van de trein, aan de stroomafnemer, die op het 2 balkon ligt.

[ afbeelding ]
Woow, dat kan niet goed zijn! Enig idee waar ie vandaan kwam?
pi_75136413
Zou mij niets verbazen als die van het dak af komt
  Redactie Frontpage / Sport maandag 30 november 2009 @ 10:44:06 #79
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_75136547
quote:
Op maandag 30 november 2009 10:00 schreef Hr-Flip het volgende:
Dames en Heren, het volgende station is Amersfoort, denk bij het verlaten van de trein, aan de stroomafnemer, die op het 2 balkon ligt.

[ afbeelding ]


Nu nog hopen dat het stel richting Groningen is gestuurd
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_75136559
Lijkt mij niet dat een trein waarbij de stroomafnemers van het dak vallen gewoon door mag rijden...
pi_75137038
Hoe sloom kunnen ze zijn... CTA is nu nogsteeds niet gemaakt. ;o

pi_75137153
Oh ja. Ik stond op de rails gister. ;o

  maandag 30 november 2009 @ 11:24:40 #83
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_75137413
quote:
Op maandag 30 november 2009 10:44 schreef KapiteinT het volgende:
Lijkt mij niet dat een trein waarbij de stroomafnemers van het dak vallen gewoon door mag rijden...
Nee natuurlijk mag dat niet, Deze foto is genomen op een opstelterrein. Waar ik hem toen net had neergezet.
pi_75137493
quote:
Op maandag 30 november 2009 11:03 schreef Crientj het volgende:
Hoe sloom kunnen ze zijn... CTA is nu nogsteeds niet gemaakt. ;o

[ afbeelding ]
In de vertrekhal van Utrecht Centraal wordt deze trein ook nog altijd aangegeven als intercity...
pi_75137500
quote:
Op maandag 30 november 2009 11:24 schreef Hr-Flip het volgende:

[..]

Nee natuurlijk mag dat niet, Deze foto is genomen op een opstelterrein. Waar ik hem toen net had neergezet.
Ah, dat verklaard een boel.
pi_75137811
quote:
Op maandag 30 november 2009 11:28 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

In de vertrekhal van Utrecht Centraal wordt deze trein ook nog altijd aangegeven als intercity...
Oh ja, dat is ook altijd nog die stomme fout.
  maandag 30 november 2009 @ 11:48:01 #87
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_75138115
quote:
Op maandag 30 november 2009 10:00 schreef Hr-Flip het volgende:
Dames en Heren, het volgende station is Amersfoort, denk bij het verlaten van de trein, aan de stroomafnemer, die op het 2 balkon ligt.

[ afbeelding ]
Goed bezig
  maandag 30 november 2009 @ 11:59:19 #88
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_75138469
quote:
Op maandag 30 november 2009 01:45 schreef Socios het volgende:Hier waren keurige normen voor vastgelegd. Op het gebied van materieelinzet, vereiste snelheid, catering etc.

Deze zijn helaas in 2007 losgelaten waardoor er sindsdien ook allemaal "nepintercity´s" rijden... Ook zijn er bijna geen restauratiewagens meer te vinden en wordt er niet zelden in gehuchten gehalteerd.
Niet voor het eerst overigens, eind jaren '80 was het ook een puinhoop wat er toe leidde dat begin jaren '90 nieuwe normen werden ingevoerd en dus veel Intercity's weer werden gedegradeerd tot Sneltrein. Als de geschiedenis zich blijft herhalen hebben we rond 2015 weer onderscheid tussen de echt snelle verbindingen en de neppers. Al heb je grote kans dat de langzamere dan Intercity heten (je kan het al die kleinere plaatsen natuurlijk niet aandoen hun "intercitystatus" weer af te pakken) en wat we vroeger intercity noemden heet dan Fyra of zoiets (als dat concept tegen die tijd nog bestaat tenminste).
  maandag 30 november 2009 @ 14:46:29 #89
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75143455
quote:
Op maandag 30 november 2009 11:59 schreef ReisT het volgende:

[..]

Niet voor het eerst overigens, eind jaren '80 was het ook een puinhoop wat er toe leidde dat begin jaren '90 nieuwe normen werden ingevoerd en dus veel Intercity's weer werden gedegradeerd tot Sneltrein. Als de geschiedenis zich blijft herhalen hebben we rond 2015 weer onderscheid tussen de echt snelle verbindingen en de neppers. Al heb je grote kans dat de langzamere dan Intercity heten (je kan het al die kleinere plaatsen natuurlijk niet aandoen hun "intercitystatus" weer af te pakken) en wat we vroeger intercity noemden heet dan Fyra of zoiets (als dat concept tegen die tijd nog bestaat tenminste).
Heb niet teveel hoop
NS HiSpeed is al meermalen van hun faillissement gered, al proberen ze zelf andere berichten naar boven te brengen
De overheid heeft geen zin om dat bedrijf failliet te laten gaan, wegens die dure HSL lijn, wat toch al een grote fout is geweest
  maandag 30 november 2009 @ 15:21:22 #90
216495 Mkr
Stay out of trouble, boys.
pi_75144749
hmm, deze 2 stoptreinen uit amersfoort gaat niet verder dan den dolder, maar er staat geen storing op NS.nl ?

14:44 + 38 min. Utrecht Centraal 6 Den Dolder, Utrecht Overv Stoptrein , Rijdt niet verder dan Den Dolder
15:14 + 15 min. Utrecht Centraal 7 Den Dolder, Utrecht Overv Stoptrein , Rijdt niet verder dan Den Dolder
"I am nice, and if that makes me a pussy, so be it."
pi_75145850
Mss door de grote van de vertraging, dat ze daar keren en dat reizigers zich maar met de Sprinter moeten redden?
Hooray for beer.
pi_75147292
quote:
Op maandag 30 november 2009 15:21 schreef Mkr het volgende:
hmm, deze 2 stoptreinen uit amersfoort gaat niet verder dan den dolder, maar er staat geen storing op NS.nl ?

14:44 + 38 min. Utrecht Centraal 6 Den Dolder, Utrecht Overv Stoptrein , Rijdt niet verder dan Den Dolder
15:14 + 15 min. Utrecht Centraal 7 Den Dolder, Utrecht Overv Stoptrein , Rijdt niet verder dan Den Dolder
Vanwege de vertraging laten ze hem niet verder rijden omdat anders de stoptrein vanuit Zwolle vertraging heeft.
Dus dan rijdt ie niet verder dan Den Dolder, mensen stappen op de stoptrein vanuit Zwolle en komen dan alsnog met vertraging aan op hun bestemming.
  Redactie Sport maandag 30 november 2009 @ 16:54:08 #93
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75148591
quote:
Op maandag 30 november 2009 16:25 schreef Crientj het volgende:

[..]

Vanwege de vertraging laten ze hem niet verder rijden omdat anders de stoptrein vanuit Zwolle vertraging heeft.
Dus dan rijdt ie niet verder dan Den Dolder, mensen stappen op de stoptrein vanuit Zwolle en komen dan alsnog met vertraging aan op hun bestemming.
Amersfoort-Utrecht rijdt maar één stoptrein hoor, en dat is die uit Zwolle. Die zal wel keren op het middenspoor tussen Den Dolder en Bilthoven (om zo vertraging richting Zwolle te voorkomen). Reizigers mogen dan met de stopper uit Baarn mee, die 16 minuten later vertrekt.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_75150574
quote:
Op maandag 30 november 2009 16:54 schreef dennistd het volgende:

[..]

Amersfoort-Utrecht rijdt maar één stoptrein hoor, en dat is die uit Zwolle. Die zal wel keren op het middenspoor tussen Den Dolder en Bilthoven (om zo vertraging richting Zwolle te voorkomen). Reizigers mogen dan met de stopper uit Baarn mee, die 16 minuten later vertrekt.
Whoops. Lekker handig van mij. ;o
  maandag 30 november 2009 @ 18:37:48 #95
216495 Mkr
Stay out of trouble, boys.
pi_75152911
Hier ook wat beginnersfotot's van mij! Afgelopen zaterdag gemaakt te Harderwijk

Intercity Leeuwarden-Rotterdam


Intercity Schiphol-Groningen


Stoptrein Utrecht-Zwolle


Stoptrein Zwolle-Utrecht
"I am nice, and if that makes me a pussy, so be it."
pi_75153988
Stond ik net op Ede-Wageningen voor de trein naar Utrecht, wat denk je? DDAR!

Opdondere. Volgende was weer een virm, ben ik daar maar in gaan zitten
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75154063
Zag vanmorgen op Nm een hele zooi ICK staan. Dacht dat ze gesloopt zouden worden?
pi_75154482
quote:
Op maandag 30 november 2009 19:02 schreef Irritatie100 het volgende:
Zag vanmorgen op Nm een hele zooi ICK staan. Dacht dat ze gesloopt zouden worden?
Hopen op een materieeltekort zodat ze weer terug in de 1900 komen
pi_75154743
quote:
Op maandag 30 november 2009 19:10 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Hopen op een materieeltekort zodat ze weer terug in de 1900 komen
Dan vrees ik dat ze niet ICK gaan terugzetten. Ik had laatst een Plan V op de 1900
pi_75154849
1900 is welke lijn?
pi_75155068
Den Haag Centraal - Venlo

Zie Wikipedia.
pi_75155069
quote:
Op maandag 30 november 2009 19:16 schreef MarkoAlmelo het volgende:
1900 is welke lijn?
Venlo - Den Haag
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75155135
quote:
Op maandag 30 november 2009 19:16 schreef MarkoAlmelo het volgende:
1900 is welke lijn?
Den Haag CS - Venlo.. Tot vorig jaar onlosmakelijk met ICK verbonden

Oh nieuwe pagina alweer
pi_75155181
Dankje
  maandag 30 november 2009 @ 19:29:04 #105
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75155538
quote:
Op maandag 30 november 2009 19:02 schreef Irritatie100 het volgende:
Zag vanmorgen op Nm een hele zooi ICK staan. Dacht dat ze gesloopt zouden worden?
Ik hoop persoonlijk van niet, dan zit ik nog liever in DD-AR
pi_75155720
quote:
Op maandag 30 november 2009 19:29 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik hoop persoonlijk van niet, dan zit ik nog liever in DD-AR
Als jij in deze wintermaanden elke dag tussen Breda - Eindhoven zo'n coupé met heerlijk zachte stoelen en verwarming voor jezelf zou hebben, zou je wel anders piepen

Oh 'k zag niet waar je op reageerde.. dan mag het bovenstaande bij dezen als een algemene opmerking worden beschouwd
pi_75155738
ICK

Nergens ben je zo Op Reis als op een stukje, hoe kort ook, met ICK
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 30 november 2009 @ 19:54:48 #108
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75156835
quote:
Op maandag 30 november 2009 19:31 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Als jij in deze wintermaanden elke dag tussen Breda - Eindhoven zo'n coupé met heerlijk zachte stoelen en verwarming voor jezelf zou hebben, zou je wel anders piepen

Oh 'k zag niet waar je op reageerde.. dan mag het bovenstaande bij dezen als een algemene opmerking worden beschouwd
Mm, verkeerde quote-knop aangeklikt. Mijn ICK-ervaringen beperken zich tot bloedhete coupé's in bomvolle rijtuigen met doorgezakte stoelen. Lekker tegenover elkaar zitten met de knieën tegen elkaar.

Nee, dan VIRM-4 onderin of ICRm
  Redactie Sport maandag 30 november 2009 @ 20:07:38 #109
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75157467
quote:
Op maandag 30 november 2009 19:16 schreef MarkoAlmelo het volgende:
1900 is welke lijn?
Lees de OP eens (ergens onderin)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_75158040
Dankje dennis
  maandag 30 november 2009 @ 20:42:19 #111
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75159182
>.< Ik had een mailtje van Thalys, verzonden om 16:09, dat ik meemocht om een proefrit te maken over de HSL-Zuid naar Parijs... vul ik m'n gegevens in, klik ik op 'bevestigen', krijg ik dan pas "Helaas zijn er geen plaatsen meer vrij"

-_-
pi_75159275
pwnd
pi_75171454
quote:
Op maandag 30 november 2009 20:42 schreef James1988 het volgende:
>.< Ik had een mailtje van Thalys, verzonden om 16:09, dat ik meemocht om een proefrit te maken over de HSL-Zuid naar Parijs... vul ik m'n gegevens in, klik ik op 'bevestigen', krijg ik dan pas "Helaas zijn er geen plaatsen meer vrij"

-_-
Volgens mij loopt die NSHispeed Twitter-kerel je te fucken
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 1 december 2009 @ 10:26:19 #114
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_75174190
quote:
Op maandag 30 november 2009 18:37 schreef Mkr het volgende:
Hier ook wat beginnersfotot's van mij! Afgelopen zaterdag gemaakt te Harderwijk

Intercity Leeuwarden-Rotterdam
[ afbeelding ]

Intercity Schiphol-Groningen
[ afbeelding ]

Stoptrein Utrecht-Zwolle
[ afbeelding ]

Stoptrein Zwolle-Utrecht
[ afbeelding ]
Die eerste is wel mooi geworden.

Probeer bij de anderen iets verder van de trap/ het spoor af te gaan staan
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 1 december 2009 @ 10:35:52 #115
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_75174433
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 10:26 schreef Peterselieman het volgende:
Die eerste is wel mooi geworden.
Ja, staan tenminste lekker weinig bovenleidingportalen op

[/ouwezeurmodus]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 1 december 2009 @ 10:44:53 #116
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_75174658
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 10:35 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, staan tenminste lekker weinig bovenleidingportalen op
Het zou pas nieuws zijn als het ICM er zonder kon
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator dinsdag 1 december 2009 @ 11:26:48 #117
155227 crew  Guppy
dus
pi_75175914
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 10:35 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, staan tenminste lekker weinig bovenleidingportalen op

[/ouwezeurmodus]
Ik vind die bovenleidingen juist wel tof, voor het perspectief en zo
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_75176027
quote:
Op maandag 30 november 2009 01:53 schreef Socios het volgende:

[..]

In het nieuwe Spoorboekje!

Laat ik ook nog even een paar dingen noemen uit de nieuwe dienstregeling waar ik blij van wordt en/of zelf wat aan heb:
- In de zomer van 2010 een aantal weken een ICE-verbinding tussen Utrecht en Eindhoven (non-stop)
(..)
- En... Saillant detail: het oude ´letter- dan wel cijfertype´ is terug in het spoorboekje.
Dit is het laatste spoorboekje dat wordt uitgegeven dus koopt hem allen: het wordt een collectorsitem

ICE in de zomer naar Eindhoven + geen toeslag in de ICE meer bij nieuwe DRGL = wordt leuk tripje in de zomer.
quote:
Op maandag 30 november 2009 01:45 schreef Socios het volgende:

[..]

Die bestonden gewoon niet. Er waren louter stoptreinen en sneltreinen. Bij de dienstregeling ´70 - ´71 deed de Intercity zijn intrede bij het zogenaamde ´Spoorslag 70´.

Hier waren keurige normen voor vastgelegd. Op het gebied van materieelinzet, vereiste snelheid, catering etc.

Deze zijn helaas in 2007 losgelaten waardoor er sindsdien ook allemaal "nepintercity´s" rijden... Ook zijn er bijna geen restauratiewagens meer te vinden en wordt er niet zelden in gehuchten gehalteerd.
Vreselijk inderdaad, sinds spoorslag '70 zijn bijna alle verbindingen (met name ICs) trager geworden. Nou nou, wat een vooruitgang in 40 jaar tijd zeg Het enige wat we erbij hebben is een HSL.
Killing as few patients as possible.
pi_75176151
Dat krijg je als je sneltreinen intercity gaat noemen
pi_75176718
Waar kun je dat spoorboekje kopen dan? Gewoon aan 't loket?
pi_75176999
De toeslag voor ice's verdwijnt?
  dinsdag 1 december 2009 @ 11:58:28 #122
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_75177002
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 11:30 schreef davidov2009 het volgende:
Dit is het laatste spoorboekje dat wordt uitgegeven dus koopt hem allen: het wordt een collectorsitem
Bron link url?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 1 december 2009 @ 11:58:49 #123
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_75177009
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 11:49 schreef Ireyon het volgende:
Waar kun je dat spoorboekje kopen dan? Gewoon aan 't loket?
Ja. En bij de Bruna's op het station

¤ 5,50. VDU-houders krijgen 40 % korting en Jaarkaarthouders krijgen m gratis met de bon uit Spoor
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75177473
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 11:58 schreef MarkoAlmelo het volgende:
De toeslag voor ice's verdwijnt?
Ja, de toeslag voor ICE's verdwijnt per 13 december Kan je overigens ook checken in de reisplanner: plan een reisje A'dam-Arnhem en zoek de ICE verbinding op: er staat in een blauw kader bovenaan dat toeslag verplicht is. Maak dezelfde reis ná 13 december en weg is het kader

Deze beslissing komt door (a) door invoering van de OV chipkaart, waarbij aanschaf van toeslagen ingewikkeld en omslachtig wordt en (b) doordat ICE wordt opgenomen in het IC netwerk van Nederland: na volledige ingebruikname van de HSL rijdt de ICE door naar Den Haag CS.
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 11:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Bron link url?
Dit gaat over het verdwijnen van het spoorboekje na deze editie (2010)

Geen openbare bron, maar zeer betrouwbare bronnen binnen NS. Is ook op Somda genoemd trouwens, zie maar hier , bericht van 27 nov 2009 om 00:09 uur.

Is ook niet echt verrassend natuurlijk: tegenwoordig is het spoorboekje al verouderd op moment van drukken. Door alle wijzigingsbladen die het hele jaar door plaatsvinden en ICT-mogelijkheden zijn dynamische bronnen veel belangrijker geworden. Reizigers kijken tegenwoordig ook zelden meer op de gele vertrekstaten in de stations: men kijkt naar de Actuele vertrektijden op de info-schermen of via NS Mobiel en plant de reis vooraf via NS of 9292ov, en niet met het spoorboekje op schoot.
Killing as few patients as possible.
  dinsdag 1 december 2009 @ 12:22:17 #125
50691 Christiaan
Futue te ipsum
pi_75177779
Weet iemand hoe de IC AdamCS - UtrechtCS komend weekend gaat worden omgeleid?
Op maandag 9 november 2009 12:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Dat interesseert GroenLinks voor geen meter, ze zien je als een wandelende zak euro's waar ze handig een tap in kunnen drukken voor hun socialistische hobbies.
  dinsdag 1 december 2009 @ 12:24:49 #126
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_75177860
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 12:22 schreef Christiaan het volgende:
Weet iemand hoe de IC AdamCS - UtrechtCS komend weekend gaat worden omgeleid?
Via Hilversum lijkt me he, zoals gebruikelijk
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 1 december 2009 @ 12:25:17 #127
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_75177871
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 12:22 schreef Christiaan het volgende:
Weet iemand hoe de IC AdamCS - UtrechtCS komend weekend gaat worden omgeleid?
Via Hilversum
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 1 december 2009 @ 12:28:32 #128
50691 Christiaan
Futue te ipsum
pi_75177989
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 12:24 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Via Hilversum lijkt me he, zoals gebruikelijk
Ik had dan ook geen enkel idee wat gebruikelijk was . Maargoed, dan moet ik dus op Centraal opstappen in plaats van Amstel.
Op maandag 9 november 2009 12:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Dat interesseert GroenLinks voor geen meter, ze zien je als een wandelende zak euro's waar ze handig een tap in kunnen drukken voor hun socialistische hobbies.
pi_75178211
Via hilversum zoals altijd dacht ik
pi_75178420
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 12:22 schreef Christiaan het volgende:
Weet iemand hoe de IC AdamCS - UtrechtCS komend weekend gaat worden omgeleid?
Ja, de IC rijdt (non-stop) de route Diemen, Weesp, Naarden-Bussem, Hilversum, Utrecht Overvecht, Utrecht CS.

Edit: haha, in een paar minuten 10-dubbel antwoord op je vraag, Christiaan
Killing as few patients as possible.
  dinsdag 1 december 2009 @ 13:06:05 #131
50691 Christiaan
Futue te ipsum
pi_75179246
En nu kan niemand meer zeggen dat jullie niet behulpzaam zijn .
Op maandag 9 november 2009 12:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Dat interesseert GroenLinks voor geen meter, ze zien je als een wandelende zak euro's waar ze handig een tap in kunnen drukken voor hun socialistische hobbies.
  dinsdag 1 december 2009 @ 13:22:08 #132
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_75179734
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 12:12 schreef davidov2009 het volgende:
Ja, de toeslag voor ICE's verdwijnt per 13 december
Geweldig nieuws. De enige trein die redelijk SOV-tuig vrij te houden was wordt gewoon opgegeven. Leuk.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75180113
Inderdaad, wat een slecht nieuws ineens.

Zo een toeslagkaartje kan prima blijven bestaan naast de toch al zo vervloekte ov-chipkaart die geen hond gebruikt.

En dan ook nog het Spoorboekje weg? Ook al zoiets onbegrijpelijks.
pi_75180202
Niet het spoorboekje weg
Daar kan je zo leuk en nutteloos in bladeren. ;o
pi_75180306
En sowieso, hoe kunnen mensen straks thuis of tijdens het reizen hun treinreis plannen?

Enige mooie is dat het ICE-netwerk in Nederland uitgebreid wordt.
  dinsdag 1 december 2009 @ 13:37:28 #136
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_75180307
Spoorboekje is onderweg gewoon verrekte handig Maar NS moet weer hip doen en bepalen dat "iedereen online gaat voor de treintijden".

En dit is ook totale onzin:
quote:
Reizigers kijken tegenwoordig ook zelden meer op de gele vertrekstaten in de stations:
Gaan die ook verdwijnen?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 1 december 2009 @ 13:38:22 #137
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_75180339
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:35 schreef Crientj het volgende:
Niet het spoorboekje weg
Daar kan je zo leuk en nutteloos in bladeren. ;o
Nou ja, wat dat betreft heb je aan een spoorboekje van 1992 ook wel genoeg natuurlijk
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75180359
Echt he, ik kijk altijd op de gele vertrekstaten. Zou niet weten hoe ik anders kan zien op welk perron ik moet zijn. (Vertreksporen staan logischerwijs niet in het Spoorboekje)
pi_75180625
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:38 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou ja, wat dat betreft heb je aan een spoorboekje van 1992 ook wel genoeg natuurlijk
Nou, op zich wel.
heeft die van dit jaar gekocht, en ik zat daar toen lekker in te bladeren en te kijken enzovoort.
Dan zou het nog bijvoorbeeld wel leuk zijn om er nog een te hebben en dan de verschillen naast elkaar te kunnen leggen enzo

Ik kan niet zonder vertrekstaten heur. Ja oke, met ActueleVertrektijden kan ik ook wel kijken (Heeft namelijk ook een mobiele versie), maar ik heb geen internet op mn telefoon.
pi_75181030
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:46 schreef Crientj het volgende:
Dan zou het nog bijvoorbeeld wel leuk zijn om er nog een te hebben en dan de verschillen naast elkaar te kunnen leggen enzo
Ik maak er ieder jaar een studie van. In de weken tussen het uitkomen van het nieuwe Spoorboekje en het ingaan van de nieuwe dienstregeling bestudeer ik alle verschillen in de tabellen zodat ik weer helemaal op de hoogte ben.
pi_75183792
quote:
Arnhem-Winterswijk Dinsdag 1 December 15:12
Oorzaak De beperkingen tussen Doetinchem en Winterswijk als gevolg van een sein- en overwegstoring zijn voorbij.
Het treinverkeer is volledig hervat.
Best snel verholpen vandaag.
............................
  dinsdag 1 december 2009 @ 15:25:19 #142
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_75184124
Sluipt wel wat routine in natuurlijk he
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75184413
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:38 schreef Socios het volgende:
Echt he, ik kijk altijd op de gele vertrekstaten. Zou niet weten hoe ik anders kan zien op welk perron ik moet zijn. (Vertreksporen staan logischerwijs niet in het Spoorboekje)
Dat , en als ik voor de lol ga treinen kijk ik er ook altijd op om te zien wat de eerst volgende mogelijkheid om van dat statuion af te komen en waarheen dat dan is.
  dinsdag 1 december 2009 @ 15:48:49 #144
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75184908
Vandaag dit bericht ergens gelezen:
quote:
Fietsenstalling bij NS-Station Zwijndrecht een chaos

ZWIJNDRECHT - Bij het NS Station in Zwijndrecht is de fietsenstalling een chaos, met name de voorzijde.

Prorail heeft een aantal weken geleden de zwaar verouderde fietsenstalling aan de achterzijde van het station vervangen, voor nieuwe rekken. Hier kunnen op 2 lagen fietsen worden geplaatst, beneden en boven dus.
Prorail heeft aan de voorkant ook een aantal rekken vervangen, maar niet alles.

Sinds een aantal weken is het een bende op station Zwijndrecht met fietsen, maar tevens ook met scooters.
Fietsen worden nu overal neergezet, midden op de stoepen, maar ook voor de trappen en de vertrekstaten buiten het station.

De Gemeente Zwijndrecht heeft borden staan, dat fout gestalde fietsen worden verwijderd. Je kan je fiets terugkopen. Deze woorden zijn al jaren niet nageleefd, want er worden nooit fietsen verwijderd, volgens een wethouder.

Gemeente Zwijndrecht heeft overlegd met Prorail om dit probleem op te lossen, door meer rekken te plaatsen. Hierover is nog geen besluit genomen.
W\aar de stalling aan de voorzijde overvol is, is er aan de achterzijde nog genoeg ruimte. Helaas word dit nooit gebruikt.
En ja, dit is waar
Het is een chaotische bende daarzo...
Hier word er over prorail gesproken, is de fietsenstalling dan niet van de gemeente?
Mij lijkt dat stallingen bij stations van gemeentes zijn?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 1 december 2009 @ 15:55:07 #145
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_75185123
mja, het probleem van meer fietsenrekken plaatsen is dat er nog meer fietsen komen en de chaos niet helemaal opgelost wordt. ze moeten ook bij gaan houden of er niet fietsen staan die al tijden niet meer gebruikt worden. Als je die er tussenuit haalt zorg je er voor dat er voor andere fietsen meer plek is.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 1 december 2009 @ 16:01:07 #146
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_75185317
quote:
Fietsen worden nu overal neergezet, midden op de stoepen, maar ook voor de trappen en de vertrekstaten buiten het station.
Nou en? Daar kijkt toch nooit iemand op
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75187860
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:38 schreef Socios het volgende:
Echt he, ik kijk altijd op de gele vertrekstaten. Zou niet weten hoe ik anders kan zien op welk perron ik moet zijn. (Vertreksporen staan logischerwijs niet in het Spoorboekje)
Wat dat betreft is de mobiele site toch een stuk handiger.. Ook ideaal dat vertragingen daar gewoon fatsoenlijk op staan
pi_75188465
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 15:34 schreef RealZeus het volgende:
Dat , en als ik voor de lol ga treinen kijk ik er ook altijd op om te zien wat de eerst volgende mogelijkheid om van dat statuion af te komen en waarheen dat dan is.
Precies. Of wanneer men op een station aankomt en wil weten, voor later op de dag, wanneer de laatste reismogelijkheid terug is.
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 15:55 schreef Peterselieman het volgende:
mja, het probleem van meer fietsenrekken plaatsen is dat er nog meer fietsen komen en de chaos niet helemaal opgelost wordt. ze moeten ook bij gaan houden of er niet fietsen staan die al tijden niet meer gebruikt worden. Als je die er tussenuit haalt zorg je er voor dat er voor andere fietsen meer plek is.
Ben al vier fietsen kwijtgeraakt op station Leeuwarden. Verwijderd al dan niet gejat.
pi_75188620
Ik heb zojuist een, op papier, onmogelijke overstap gehaald te Lw. Van de 2951 op de 30149.
pi_75188703
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 17:10 schreef Ireyon het volgende:
Wat dat betreft is de mobiele site toch een stuk handiger.. Ook ideaal dat vertragingen daar gewoon fatsoenlijk op staan
Oh, dat is wel handig, ja. Daar gebruik ik de CTA´s en omroepberichten voor. Die blijven wel?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 1 december 2009 @ 17:36:01 #151
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_75188885
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 17:30 schreef Socios het volgende:
Ik heb zojuist een, op papier, onmogelijke overstap gehaald te Lw. Van de 2951 op de 30149.
Die is wel vaker toch te halen. Er wordt nu met ICM gereden en zeker als ze die op 3 binnen laten komen kun je m halen. Afgelopen vrijdag stond de 2951 al om .31 langs het perron en kon je de 30149 eenvoudig halen.
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')