abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73525242
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 11:42 schreef zoost het volgende:

[..]

Al enkele malen, nog net verkocht op het hoogtepunt ( voor werk in het buitenland), nu huur ik, en wacht af.
En nu huur je particulier?

Kan iemand mij overigens uitleggen hoe een daling van ongeveer 6% sinds het hoogtepunt een bubble is?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_73526017
Ik zag wel een leuke kop voor de baissers in de locale huiskrant:

Luchtballonactie NVM zuidoost Brabant groot succes!

(opdrachtgevers van makelaars maakten kans op een ballon rondvlucht)
pi_73526164
tvp
pi_73526575
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 15:22 schreef capricia het volgende:

[..]

Tja...een vereniging van makelaars...tuurlijk hebben zij belangen...tis helaas niet anders.
Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik tot de conclusie kom dat er bijna niemand belangenloos in deze kwestie staat.
Natuurlijk is niemand belangeloos:
Huiseigenaren willen de prijzen graag stabiel of stijgend houden. Ze komen anders in de problemen met de bank of het huis is de oudedagvoorziening.
Aspirant huiseigenaren hebben het liefst een daling van de prijzen. Hoe goedkoper er ingestapt kan worden , hoe beter.
Principieel huurders zien ook liever een daling want dan hoeven de minder mee te betalen aan de HRA.
Banken, makelaars, notarissen en de overheid vangen een percentage van elk verkocht huis dus hoe hoger de prijzen hoe beter.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_73526597
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 17:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik zag wel een leuke kop voor de baissers in de locale huiskrant:

Luchtballonactie NVM zuidoost Brabant groot succes!

(opdrachtgevers van makelaars maakten kans op een ballon rondvlucht)
Zie je wel, er is wel een luchtbel in de huizenmarkt!
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_73526766
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 17:52 schreef RvLaak het volgende:
tvp
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73526823
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 18:08 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Natuurlijk is niemand belangeloos:
Huiseigenaren willen de prijzen graag stabiel of stijgend houden. Ze komen anders in de problemen met de bank of het huis is de oudedagvoorziening.
Aspirant huiseigenaren hebben het liefst een daling van de prijzen. Hoe goedkoper er ingestapt kan worden , hoe beter.
Principieel huurders zien ook liever een daling want dan hoeven de minder mee te betalen aan de HRA.
Banken, makelaars, notarissen en de overheid vangen een percentage van elk verkocht huis dus hoe hoger de prijzen hoe beter.
Ja, zo zie ik het ook.
Ordinaire tegenstellingen tussen de 'haves' en de 'have nots' dus..
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73526895
Ik zit dit artikel uit de Telegraaf te lezen: Banken ongenadig streng bij verstrekken hypotheek
De kop is weer lekker sensationeel: 1 op de 18 krijgt geen hypotheek, wat ik wel mee vind vallen. Maar deze reactie wil ik jullie niet onthouden:
quote:
Ben benieuwd hoe dat bij mij en mijn vriend gaat lopen nu. Onze ontbindende voorwaarden zijn verlopen, dus moeten het huis kopen. Alleen de financiering laat nog op zich wachten. Hopen jullie allemaal mee dat wij niet horen bij de 1 op de 18 gevallen?!
Het is verbazingwekkend dat mensen zich onvoldoende laten voorlichten cq. wat research doen voordat ze zo'n grote beslissing nemen. Het is al vaker beschreven dat veel mensen een half jaar uittrekken om de inrichting uit te zoeken om vervolgens in een week een hypotheek te regelen. Als de maandlasten maar laag zijn, dan is het goed.
pi_73526928
Leuke TT
pi_73526938
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 18:17 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja, zo zie ik het ook.
Ordinaire tegenstellingen tussen de 'haves' en de 'have nots' dus..
Vergeet het groepje 'want not' niet. Een huis kopen blijft een keuze.
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 18:47:55 #12
271819 haatbaard
El Capitano!
pi_73527557
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 18:22 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Jazeker, maar veel mensen (met name huizenbezitters) lijken toch wat moeite te hebben om dat concept te begrijpen.
pi_73527852
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 17:03 schreef HarryP het volgende:
Ach we bubbelen nog wel even door.
En daar veranderd weinig aan totdat de huizenprijzen ook worden meegenomen in het berekenen van de inflatie.
Als de woonlasten worden meegenomen dan krijgen we nu deflatie
pi_73527893
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 18:47 schreef haatbaard het volgende:

[..]

Jazeker, maar veel mensen (met name huizenbezitters) lijken toch wat moeite te hebben om dat concept te begrijpen.
Huizenbezitters die zich rijk rekenen met hun waardestijging, er zijn er ook die het niets uitmaakt en wat verder kijken dan hun persoonlijk belang.
pi_73527964
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 18:47 schreef haatbaard het volgende:

[..]

oe, maar jij gaat ons de staar lichten, nietwaar? Leg het ons eens uit, pretty please?
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 19:06:04 #16
271819 haatbaard
El Capitano!
pi_73528078
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 19:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

oe, maar jij gaat ons de staar lichten, nietwaar? Leg het ons eens uit, pretty please?
Wat valt eraan uit te leggen? Dat sommigen het niet begrijpen betekent nog niet dat verdere uitleg nodig en/of nuttig is. Als iemand een blinde vlek heeft kan die beter zelf eens bij een oogarts langsgaan.
pi_73528274
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 19:06 schreef haatbaard het volgende:

[..]

Wat valt eraan uit te leggen? Dat sommigen het niet begrijpen betekent nog niet dat verdere uitleg nodig en/of nuttig is. Als iemand een blinde vlek heeft kan die beter zelf eens bij een oogarts langsgaan.
kom, ik ben dom, ik begrijp het graag, ik werp me aan je voeten.... leg het me uit aub

welk concept begrijp ik en miljoenen andere Nederlanders niet? Please.
pi_73528378
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 17:15 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

En nu huur je particulier?
Ja, en dat is duurder dan als ik zelf eigenaar van dit huis was geweest. Maar er zijn omstandigheden waarom ik hiervoor wil/moet kiezen.
quote:
Kan iemand mij overigens uitleggen hoe een daling van ongeveer 6% sinds het hoogtepunt een bubble is?
De huizenprijzen in Nederland zijn de laatste jaren enorm gestegen. Eengezinswoningen zijn sinds 1996 gemiddeld bijna drie keer zo duur geworden. Vooral in de periode 1999-2001 zijn de prijzen sterk toegenomen. Ook de prijzen van appartementen zijn in de afgelopen twaalf jaar ruim verdubbeld. Een gemiddeld appartement kostte in 1996 zo'n ¤ 75.000.

Dat is de bubble
pi_73528388
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 19:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

kom, ik ben dom, ik begrijp het graag, ik werp me aan je voeten.... leg het me uit aub

Leren leven met domheid geeft veel rust in het leven, beter dan je te laten verscheuren door een structurele staat van ontkenningsgedrag.
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 19:15:52 #20
271819 haatbaard
El Capitano!
pi_73528457
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 19:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Het concept dat lang niet iedereen een eigen huis wil bezitten, zelfs niet als diegene geld genoeg heeft. Dat schijnt er bij velen maar moeilijk in te gaan.

Maar ik zou werkelijk waar niet weten wat ik daar verder nog aan uit zou kunnen leggen, behalve dan door een praktijkvoorbeeld te geven: ik ken een multimiljonair die in een oude caravan woont. Gewoon, omdat het kan.
  Moderator vrijdag 9 oktober 2009 @ 19:17:28 #21
236264 crew  capricia
pi_73528511
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 18:22 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Dat groepje zou wel eens het meest belangenloos in deze materie kunnen staan!
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 9 oktober 2009 @ 19:18:56 #22
236264 crew  capricia
pi_73528568
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 19:15 schreef haatbaard het volgende:

[..]

Het concept dat lang niet iedereen een eigen huis wil bezitten, zelfs niet als diegene geld genoeg heeft. Dat schijnt er bij velen maar moeilijk in te gaan.

Maar ik zou werkelijk waar niet weten wat ik daar verder nog aan uit zou kunnen leggen, behalve dan door een praktijkvoorbeeld te geven: ik ken een multimiljonair die in een oude caravan woont. Gewoon, omdat het kan.
Ik vraag me af hoe groot die groep is.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73528748
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 19:15 schreef haatbaard het volgende:

[..]

niks mis mee, is dat dan direct de norm voor enkele miljoenen Nederlanders die een andere afweging maken?

Ieder z'n ding, wat is je punt?
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 19:37:25 #24
271819 haatbaard
El Capitano!
pi_73529105
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 19:18 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik ook. Maar ik ken er genoeg, inclusief mezelf. Mensen die gewoon goed zitten in hun huidige huur- of (anti)kraakwoning, die een hoge hypotheek alleen maar als een enorme last zouden ervaren of die gewoon zo flexibel mogelijk willen blijven i.v.m. werk dat zich nogal eens verplaatst. Maar die mensen hoor je bijna nooit, die hoeven namelijk niet te pochen.
  Moderator vrijdag 9 oktober 2009 @ 19:44:16 #25
236264 crew  capricia
pi_73529302
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 19:37 schreef haatbaard het volgende:

[..]

Ik ook. Maar ik ken er genoeg, inclusief mezelf. Mensen die gewoon goed zitten in hun huidige huur- of (anti)kraakwoning, die een hoge hypotheek alleen maar als een enorme last zouden ervaren of die gewoon zo flexibel mogelijk willen blijven i.v.m. werk dat zich nogal eens verplaatst. Maar die mensen hoor je bijna nooit, die hoeven namelijk niet te pochen.
Een hoge last...tja, dat klinkt als een starter op de wonignmarkt.
En die groep heeft er juist baat bij dat de prijzen naar beneden gaan.

Wbt je argument voor flexibilitet ben ik het wel met je eens hoor!

In zijn algemeenheid denk ik dat je kunt stellen dat met een redelijk inkomen huren minstens even duur of duurder is dan kopen. En dat met een lager inkomen je in de randstad gewoon heel erg lang op een wachtlijst moet staan om een huurhuisje toegewezen krijgen. Bovendien vaak in een buurt waar je zelf niet voor zou kiezen.
Voor veel mensen is kopen nou eenmaal een van de weinige mogelijkheden om leuk te wonen. Het probleem is niet alleen de dure prijzen van de koopwoningen, maar ook aan de verrotte huurmarkt.

Ik zelf heb nooit een serieuze kans gehad om in Utrecht een huis te huren: Of de buurt was ronduit kut (Overvecht, Kanaleneiland), of ik moest 8 jaar op een wachtlijst staan... Zeker toen ik nog een wat lager inkomen had, en particulier (boven de 800 euro) niet haalbaar was.
Kopen was gewoon veel makkelijker.
Dus vandaar de keuze om te kopen.

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 10-10-2009 00:13:49 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 19:59:16 #26
271819 haatbaard
El Capitano!
pi_73529763
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 19:44 schreef capricia het volgende:

[..]

Een hoge last...tja, dat klinkt als een starter op de wonignmarkt.
Iemand die nog geen huis heeft is in de ogen van de huizenbezitter natuurlijk altijd een 'starter'. Zelfs iemand die 300k op een spaarrekening heeft en daar ook liever houdt, in plaats van er een in waarde dalend huis van te kopen.
quote:
En die groep heeft er juist baat bij dat de prijzen naar beneden gaan.
Niet als diegene helemaal niet van plan is een huis te kopen. Bijvoorbeeld omdat die die 300k lekker beschikbaar wil houden en ook niet van plan is een hoge hypotheek aan te gaan. Snappez-vous?
quote:
Voor veel mensen is kopen nou eenmaal een van de weinige mogelijkheden om leuk te wonen.
Zelfs 'leuk wonen' is geen universele wens. Mij interesseert het bijvoorbeeld helemaal niks, ik ben toch zelden thuis.
quote:
Ik zelf heb nooit een serieuze kans gehad om in Utrecht een huis te huren: Of de buurt was ronduit kut (Overvecht, Kanaleneiland)
Een bevriend stel woont in een huurwoning in Overvecht. Hij is dr.ir. en werkt voor Shell, zij is ook dr.ir. en werkt aan de universiteit. Niet de minsten dus. Maar ze vinden het wel prima daar en hebben zo hun redenen om daar te blijven zitten.
pi_73532379
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 19:18 schreef capricia het volgende:

[..]

Iig een stuk kleiner dan een jaar geleden. Een jaar (en langer) geleden hoorde ik vrij regelmatig mensen zeggen dat je "een dief van je eigen portemonnee" bent als je geen eigen huis had. En iedereen moest kopen. Huren was dom.

Nu hoor ik dat nooit meer . Zit nu ook in een andere omgeving, kan ook de oorzaak zijn. Maar ik denk eerder dat vele van die mensen nu ook snappen dat een huis kopen geen must is voor iedereen .
pi_73532541
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 19:13 schreef zoost het volgende:

[..]

Ja, en dat is duurder dan als ik zelf eigenaar van dit huis was geweest. Maar er zijn omstandigheden waarom ik hiervoor wil/moet kiezen.
[..]

De huizenprijzen in Nederland zijn de laatste jaren enorm gestegen. Eengezinswoningen zijn sinds 1996 gemiddeld bijna drie keer zo duur geworden. Vooral in de periode 1999-2001 zijn de prijzen sterk toegenomen. Ook de prijzen van appartementen zijn in de afgelopen twaalf jaar ruim verdubbeld. Een gemiddeld appartement kostte in 1996 zo'n ¤ 75.000.

Dat is de bubble
Blijkbaar niet, want dan waren de prijzen wel harder gezakt in een recessie van anderhalf jaar en nog steeds aanhoudt
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_73533873
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 21:23 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Blijkbaar niet, want dan waren de prijzen wel harder gezakt in een recessie van anderhalf jaar en nog steeds aanhoudt
Als prijzen in twaalf jaar verdubbelen, waarom is het dan geen bubble omdat de prijzen in ruim één jaar 'slechts' 10% zakken?
pi_73534015
Omdat het dan schijnbaar een gewone stijging is
pi_73534208
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 22:12 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Omdat het dan schijnbaar een gewone stijging is
Dus die 10% die eraf gegaan is, is een gewone daling?
Bedoel je dat huizenprijzen over langere termijn een golfbeweging doormaken?
pi_73534317
Is een lichte correctie en die is inderdaad redelijk normaal
pi_73534442
En als deze trend komend jaar doorzet? Wat is het dan?
De berichten die ik lees wijzen nog niet echt op herstel.
pi_73534566
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 22:25 schreef Prutzenberg het volgende:
En als deze trend komend jaar doorzet? Wat is het dan?
De berichten die ik lees wijzen nog niet echt op herstel.
Welke berichten lees jij? En hoe kan je daaruit opmaken dat de trend zich doorzet?

Je moet nu dus je mening onderbouwen
pi_73535105
Ik zei niet DAT de trend zich doorzet. Ik vraag aan jou of je de prijsdaling nog steeds een lichte correctie noemt ALS de trend zich doorzet.
En voor het geval je geen krant of nieuwssite gelezen hebt, de afgelopen dagen/weken: bericht 1, bericht 2 en bericht 3.
Het laatste bericht gaat over een eventueel herstel over een jaar. Dat is het scenario waarover ik je een vraag stelde.
pi_73535322
En hoe analyseer je aan de hand van die berichten dat de trend zich doorzet?

Over welke trend heb je het overigens?
  Moderator vrijdag 9 oktober 2009 @ 23:10:18 #37
236264 crew  capricia
pi_73535879
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 22:46 schreef Prutzenberg het volgende:
Ik zei niet DAT de trend zich doorzet. Ik vraag aan jou of je de prijsdaling nog steeds een lichte correctie noemt ALS de trend zich doorzet.
En voor het geval je geen krant of nieuwssite gelezen hebt, de afgelopen dagen/weken: bericht 1, bericht 2 en bericht 3.
Het laatste bericht gaat over een eventueel herstel over een jaar. Dat is het scenario waarover ik je een vraag stelde.
Ik zie maar een paar redenen waarom de huizenprijzen echt naar beneden zullen gaan:
a. De rente wordt veel hoger
b. De hyp.rente aftrek wordt extreem beperkt.

Verders zie ik geen reden waarom de huizenprijzen structureel onder druk zouden blijven staan.
Wil je soms zeggen dat de huurmarkt zo geweldig is? Want dat is het alternatief als je niet thuis bij je ouders wil blijven wonen en niet naar het buitenland verkast.
Ik denk dat de druk op koopwoningen ook te maken heeft met de kut huurmarkt. En daar zie ik op termijn helemaal niets verbeteren...sterker nog...hoe meer 'potentiele kopers' er op de huurmarkt blijven hangen, hoe dichter die markt ook gaat zitten.

Maar ja: Veel mensen op fok noemen mij te pas (en te onpas) naief...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73537328
Waarom zou de rente VEEL hoger worden?
  Moderator vrijdag 9 oktober 2009 @ 23:55:51 #39
236264 crew  capricia
pi_73537364
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 23:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Geen idee....ik heb een eigen woning dus ik zie het allemaal veel naiever in dan de mensen hier..
Ik zit tenslotte nog in de ontkenningsfase...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73537464
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 23:55 schreef capricia het volgende:

[..]

Geen idee....ik heb een eigen woning dus ik zie het allemaal veel naiever in dan de mensen hier..
Ik zit tenslotte nog in de ontkenningsfase...
Pariculiere huur dan?
pi_73538289
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 22:53 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
En hoe analyseer je aan de hand van die berichten dat de trend zich doorzet?

Over welke trend heb je het overigens?
Weet je wat een hypothetische vraag is?
pi_73538327
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 00:27 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Weet je wat een hypothetische vraag is?
Ah, u bent ook nog wakker....!
Wat denk jij... is dat het diepte punt, of gaat de huizenmarkt volgend jaar (het al bijna 2010) nog verder naar beneden?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73538460
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 23:10 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik zie maar een paar redenen waarom de huizenprijzen echt naar beneden zullen gaan:
a. De rente wordt veel hoger
b. De hyp.rente aftrek wordt extreem beperkt.

Verders zie ik geen reden waarom de huizenprijzen structureel onder druk zouden blijven staan.
Wil je soms zeggen dat de huurmarkt zo geweldig is? Want dat is het alternatief als je niet thuis bij je ouders wil blijven wonen en niet naar het buitenland verkast.
Ik denk dat de druk op koopwoningen ook te maken heeft met de kut huurmarkt. En daar zie ik op termijn helemaal niets verbeteren...sterker nog...hoe meer 'potentiele kopers' er op de huurmarkt blijven hangen, hoe dichter die markt ook gaat zitten.

Maar ja: Veel mensen op fok noemen mij te pas (en te onpas) naief...
Op de lange termijn gaan we te maken krijgen met een krimpende bevolking. Over 20 jaar zit de hele babyboom generatie in het bejaardentehuis. Dan zal er voldoende aanbod zijn van eengezinswoningen. Ik verwacht dat het feest van de afgelopen 15 jaar voorlopig niet meer terugkomt.
pi_73538559
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 00:33 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Op de lange termijn gaan we te maken krijgen met een krimpende bevolking. Over 20 jaar zit de hele babyboom generatie in het bejaardentehuis. Dan zal er voldoende aanbod zijn van eengezinswoningen. Ik verwacht dat het feest van de afgelopen 15 jaar voorlopig niet meer terugkomt.
Oh, daar denk ik ook wel aan hoor!
Maar gaat de toekomstige generatie dan in huizen wonen alle jaren '00...of willen ze eigen nieuwbouw?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73538571
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 00:28 schreef capricia het volgende:

[..]

Ah, u bent ook nog wakker....!
Wat denk jij... is dat het diepte punt, of gaat de huizenmarkt volgend jaar (het al bijna 2010) nog verder naar beneden?
Ik verwacht komend jaar nog een daling. Daarna zou je best weer een jaar-op-jaar stijging kunnen zien, maar misschien ook niet. Mijn langetermijnvisie heb ik hierboven al gemeld.
pi_73538611
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 00:37 schreef capricia het volgende:

[..]

Oh, daar denk ik ook wel aan hoor!
Maar gaat de toekomstige generatie dan in huizen wonen alle jaren '00...of willen ze eigen nieuwbouw?
Misschien zijn dat dan wel de 'jaren dertig-woningen' van nu.
pi_73538628
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 00:37 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Ik verwacht komend jaar nog een daling. Daarna zou je best weer een jaar-op-jaar stijging kunnen zijn, maar misschien ook niet. Mijn langetermijnvisie heb ik hierboven al gemeld.
jep...
Denk je dat het dan tijd is om massaal van koop over te stappen op huur?
Los van de problematiek dat de huurmarkt een massale overstap niet aan zal kunnen...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73538742
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 00:39 schreef capricia het volgende:

[..]

jep...
Denk je dat het dan tijd is om massaal van koop over te stappen op huur?
Los van de problematiek dat de huurmarkt een massale overstap niet aan zal kunnen...
Als dat massaal gebeurt kan niemand zijn huis meer verkopen!
Massale bewegingen op markten kunnen nog wel eens verkeerd uitpakken. Volgens mij noemen ze dat bubbles en crashes.
pi_73538804
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 00:44 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Als dat massaal gebeurt kan niemand zijn huis meer verkopen!
Massale bewegingen op markten kunnen nog wel eens verkeerd uitpakken. Volgens mij noemen ze dat bubbles en crashes.
Ja, daar heb je gelijk in.

Maar zou het jouws inziens verstandig zijn om NU je koopwoning te verkopen?
Ik denk juist dat we de daling wel gehad hebben...misschien 5%, misschien wordt het 10%...maar thats it..veel lager zullen we niet gaan...
Dat is mijn persoonlijke overtuiging.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73538926
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 00:46 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik denk juist dat we de daling wel gehad hebben...misschien 5%, misschien wordt het 10%...maar thats it..veel lager zullen we niet gaan...
Dat hangt er van af. Als je hypotheek iets te hoog gegrepen is en je kan nu zonder restschuld verkopen, dan kan het verstandig zijn. Als je bij een daling van twintig procent nog wat overwaarde hebt dan is er volgens mij niets aan de hand. En als je je huis zat bent ga je gewoon verhuizen.
pi_73539237
Als je weinig hypotheek hebt en je woont gewoon lekker waarom zou je dan gaan verhuizen, zelfs als je bij verkoop een hoge overwaarde incasseert.
pi_73539347
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 01:06 schreef antonwachter het volgende:
Als je weinig hypotheek hebt en je woont gewoon lekker waarom zou je dan gaan verhuizen, zelfs als je bij verkoop een hoge overwaarde incasseert.
Tja. Zo denken heel veel mensen erover...zelfs zonder eigen huis...om mij heen hoor ik: "zitten waar je zit, geen risico's nemen. Ik zit die crisis wel uit met 2 inkomens". Of het nu over je huis of over je werk gaat.
En natuurlijk is het zo dat bepaalde groepen beter uit deze crisis gaan komen dan bepaalde andere groepen.
Mijn gevoel is dat het verschil tussen de haves en de have nots niet minder groot geworden is...Er is misschien wel 3 of 5% daling...maar wellicht dat de banken wel 8% minder uitlenen...Wie is hiervan de dupe denk jij?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73540118
Als je geen huis hebt kun je ook geen hypotheek hebben. Ik zie om me heen wel heel wat grotere dalingen dan 3 of 5%, maar als dat wordt afgezet tegen de exorbitante prijsstijging van de afgelopen jaren gaat het om peanuts. De mensen die de laatste jaren een huis gekocht hebben die zijn de pineut, vaak gaat het dan ook nog om jonge gezinnen en dat is gewoon triest.

Kun je dat eens uitleggen over de haves and have nots eens uitleggen, het komt vrij zwartwit over.
pi_73540137
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 02:10 schreef antonwachter het volgende:
Als je geen huis hebt kun je ook geen hypotheek hebben. Ik zie om me heen wel heel wat grotere dalingen dan 3 of 5%, maar als dat wordt afgezet tegen de exorbitante prijsstijging van de afgelopen jaren gaat het om peanuts. De mensen die de laatste jaren een huis gekocht hebben die zijn de pineut, vaak gaat het dan ook nog om jonge gezinnen en dat is gewoon triest.

Kun je dat eens uitleggen over de haves and have nots eens uitleggen, het komt vrij zwartwit over.
Mag het morgen..mijn vent komt net thuis!
En die heb ik 2 dagen niet gezien...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73540170
Ga jij eerst maar eens even een goed gesprek met je vent houden, er is nog al wat gespreksstof, en komt het morgen maar eens goed onderbouwd uitleggen.
pi_73544895
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 23:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
'

"De" rente bestaat niet. Jij weet werkelijk niet waar over loopt te brallen.
pi_73545089
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 23:10 schreef capricia het volgende:

Ga eens kijken in wat provincie dorpjes en kleine steden, genoeg aanbod van sociale huurwoningen en koopwoningen. Je focus ligt denk ik te sterk op de randstad. Die zit vol en blijft vol met jongeren, veel ouderen willen volgens mij wel weg maar kunnen niet omdat ze de hoofdprijs voor hun huisje willen hebben. De corporatie waar ik huur bouwt zelfs in hard tempo bij om te voorzien in de vraag naar huizen voor jongeren en ouderen omdat ze begrijpen dat er genoeg aanbod is van gezinswoningen. Het gevolg is wel dat koopwoningen onverkoopbaar zijn voor de huidige vraagprijzen, als ik me morgen inschrijf om te huren kan ik kiezen waar ik wil wonen en in welke prijsklasse
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_73545322
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 00:46 schreef capricia het volgende:

[..]

De daling die we tot nu toe hebben gezien is slechts de voorbode van wat gaat komen. Deze daling is voortgekomen uit de verkochte bestaande woningen. Nieuwbouw is aan de straatstenen niet meer te slijten! Mits daar de prijzen enorm dalen gaat de hele sector op de fles, dus ik voorzie dat de staat weer enorme premies gaat verstrekken
Want naar goed Nederlands gebruik zal en moet de huizenmarkt verziekt blijven, maar dat gaat niet lukken deze keer Als onze politici niet goed uitkijken zou het gevolg van hun handelen wel eens heel destructief kunnen uitpakken, veel ruimte om te spenderen is er nl. niet met de uit de pan vliegende kosten van de vergrijzing. Zelfs in de tijd dat het voorspoedig ging kon al niemand bedenken hoe dat betaald moest worden.
We zitten met opkomende economieėn in het oosten en daarmee is deze crisis heel anders dan de vorige crisis op de huizenmarkt. De komende jaren gaan wij de slaafjes worden van het oosten i.p.v. andersom. Zij gaan zich verrijken en wij worden netto armer. Dus van een waardestijging op de huizenmarkt zal echt geen sprake meer zijn, dat feestje is over en uit.
I'll sing you a lullaby.
pi_73555767
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 13:11 schreef Startertjes het volgende:

[..]

'

"De" rente bestaat niet. Jij weet werkelijk niet waar over loopt te brallen.
Bedankt voor je reactie, moest je daar nu speciaal een kloon voor aanmaken?
pi_73558957
quote:
130.000 Bezoekers tijdens de NVM Open Huizen Dag
10.10.2009

De NVM Open Huizen Dag van zaterdag 10 oktober heeft naar schatting circa 130.000 bezoekers getrokken. Gemiddeld kreeg een woning circa drie bezoekers. Eén op de vijf openstaande huizen kreeg echter geen bezoek. Ruim 45.000 woningen waren aangemeld.

Woningzoekenden konden op de NVM Open Huizen Dag zonder afspraak binnenlopen bij te koop staande woningen om zich vrijblijvend te oriėnteren op aanbod en prijs. Door het grote aantal deelnemende woningen konden potentiėle kopers eenvoudig thuis een route uitstippelen om vervolgens op hun gemak een aantal huizen te bekijken, de sfeer te proeven en prijzen te vergelijken. Een persoonlijke bezichtiging geeft een betrouwbaarder beeld dan alleen oriėnteren via internet.

NVM-voorzitter Ger Hukker ziet in de goede opkomst tijdens de NVM Open Huizen Dag een bewijs dat de woningmarkt nog altijd in beweging is. “De krapte op de woningmarkt van voorgaande jaren is minder. Nog steeds wil een groot aantal consumenten doorstromen naar een grotere woning en ook het aantal starters op de woningmarkt neemt weer toe. Door de economische crisis is iedereen alleen een stuk voorzichtiger geworden. Terwijl daar eigenlijk geen reden voor is, want er zijn genoeg redenen om juist nu een woning te kopen.”

Volgens de NVM kunnen woningzoekenden profiteren door juist nś een huis te kopen. De prijzen liggen gemiddeld 5% lager dan vorig jaar, de rentestand is gunstig en de keuze is ruim. Op de lange termijn blijkt het kopen van een woning een solide investering. Een bijkomend voordeel is dat het kabinet in juli de grens voor de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) heeft verhoogd van 265.000 naar 350.000 euro. Daarmee vallen ook de iets duurdere woningen binnen de zekerheid die de NHG biedt.

Wie echt interesse heeft in een woning, wordt geadviseerd om een NVM-aankoopmakelaar in te schakelen. Deze geeft deskundig advies, onderhandelt met de verkopende partij en biedt bij de aankoop van het begin tot het eind professionele begeleiding.
Bron: NVM
Het zal wel rustig geweest zijn bij de IKEA vandaag.
Leuk dat ze bij NVN al het Hallelujah inzetten maar ik ben meer benieuwd naar de daadwerkelijke verkopen a.h.v. zo'n Open-huizendag.
pi_73559008
Lijkt me een prima idee voor mensen die zich aan het orienteren zijn
pi_73559072
BTW. Heeft er iemand ervaring met een aankoopmakelaar? Ik heb er persoonlijk gemengde gevoelens bij:
Aan de ene kant heeft zo'n makelaar verstand van zaken (als je het juiste kantoor opzoekt), maar aan de andere kant is zijn core-business het verkopen van huizen (met provisie!) waardoor ik me afvraag of er écht het onderste uit de kan gehaald wordt door zo'n figuur.
pi_73559126
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 21:28 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Lijkt me een prima idee voor mensen die zich aan het orienteren zijn
Dat ben ik met je eens. Je kan je op één dag vrijblijvend oriėnteren op de te koop staande huizen in je regio.
Maar voor sommigen zal het een leuk verzetje zijn, kijken bij de buren.

Ik ben meer benieuwd naar de uiteindelijke resultaten. Ofwel, zorgt zo'n dag voor significant meer verkopen?
pi_73559128
Je bent er zelf bij
pi_73559143
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 21:34 schreef Prutzenberg het volgende:

Ik ben meer benieuwd naar de uiteindelijke resultaten. Ofwel, zorgt zo'n dag voor significant meer verkopen?
Is toch niet te meten
pi_73559155
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 21:34 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Je bent er zelf bij
Ik heb nog nooit een huis gekocht. Vandaar mijn vraag.
Heb jij toevallig ervaring met een aankoopmakelaar?
pi_73559190
Iemand op zoek naar 200m2 woonoppervlak en 440m2 perceel? In de aller mooiste regio van NL?
pi_73559221
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 21:34 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Is toch niet te meten
Tuurlijk wel. Er kan een stijging zijn van afgesloten voorlopige koopcontracten in een bepaalde periode na zo'n open dag, ten opzicht van een periode zonder open dag. Daarbij is bekend welke huizen hebben meegedaan aan die dag.
pi_73559222
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 21:35 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit een huis gekocht. Vandaar mijn vraag.
Heb jij toevallig ervaring met een aankoopmakelaar?
Nee, maar als je iemand het bieden laat doen die er geld voor krijgt moet je wel heel erg zwakzinnig zijn
pi_73559260
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 21:36 schreef draaijer het volgende:
Iemand op zoek naar 200m2 woonoppervlak en 440m2 perceel? In de aller mooiste regio van NL?
Ik ben al jaren op zoek naar zo'n plekje in de prijsklasse ¤135.000,- tot ¤195.000,-.
pi_73559273
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 21:39 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Ik ben al jaren op zoek naar zo'n plekje in de prijsklasse ¤135.000,- tot ¤195.000,-.
Ehm helaas. Het is geen Friesland
pi_73559276
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 21:37 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Nee, maar als je iemand het bieden laat doen die er geld voor krijgt moet je wel heel erg zwakzinnig zijn
Dat dus.
pi_73559305
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 21:39 schreef draaijer het volgende:

[..]

Ehm helaas. Het is geen Friesland
Ik ben daar vorige week toevallig geweest en zelfs daar moet je zoeken.
Als je buren wil hebben tenminste.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 21:41:23 #74
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_73559307
De prijzen zullen wellicht even stabiliseren maar op de middellange termijn gaat de rente sterk omhoog (onontkoombaar), wordt een hypotheek dus een stuk duurder (onontkoombaar), kan je minder lenen gezien het hogere percentage (onontkombaar) en gaat er dus nog een behoorlijk percentage van de prijs af (gezien punt A. B en C onontkoombaar). Zeker in het hogere segment.

Ik denk dat het verstandig is om even te wachten. Aan de andere kant zou ik een huis in het segment tot 225.000 euro op het moment rustig kopen. Nu kan je je hypotheek nog vastzetten voor een procent of 5-6 (?) en als je twee jaar wacht kan je het zelfde huis wellicht kopen voor 190.000 euro maar klok je je hypotheek wel 3-4 % hoger. Per saldo ben je dan duurder uit.

Dat is de afweging die je op het moment maakt.. Wil je relatief lage maandlasten, voel je je prettig bij het huis en verwacht je op de middellange termijn niet verplicht te verhuizen dan kan je het nu best kopen. Zou je je niet prettig voelen bij een huis dat (fictief) minder waard is dan je hypotheek en prefereer je dus een lagere hypotheek met hogere maandlasten dan kan je het best nog even wachten.

Bovenstaande gaat overigens alleen op voor starters met geen tot weinig eigen geld. Als je veel eigen geld hebt dan zou ik nu zeker niet kopen en wachten tot de hypotheekrente over een jaar of twee de lucht in schiet.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_73559346
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 21:36 schreef draaijer het volgende:
Wat is volgens jou de mooiste regio van NL trouwens?
pi_73559368
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 21:41 schreef Hanoying het volgende:
De prijzen zullen wellicht even stabiliseren maar op de middellange termijn gaat de rente sterk omhoog (onontkoombaar), wordt een hypotheek dus een stuk duurder (onontkoombaar), kan je minder lenen gezien het hogere percentage (onontkombaar) en gaat er dus nog een behoorlijk percentage van de prijs af (gezien punt A. B en C onontkoombaar). Zeker in het hogere segment.

Ik denk dat het verstandig is om even te wachten. Aan de andere kant zou ik een huis in het segment tot 225.000 euro op het moment rustig kopen. Nu kan je je hypotheek nog vastzetten voor een procent of 5-6 (?) en als je twee jaar wacht kan je het zelfde huis wellicht kopen voor 190.000 euro maar klok je je hypotheek wel 3-4 % hoger. Per saldo ben je dan duurder uit.

Dat is de afweging die je op het moment maakt.. Wil je relatief lage maandlasten, voel je je prettig bij het huis en verwacht je op de middellange termijn niet verplicht te verhuizen dan kan je het nu best kopen. Zou je je niet prettig voelen bij een huis dat (fictief) minder waard is dan je hypotheek en prefereer je dus een lagere hypotheek met hogere maandlasten dan kan je het best nog even wachten.

Bovenstaande gaat overigens alleen op voor starters met geen tot weinig eigen geld. Als je veel eigen geld hebt dan zou ik nu zeker niet kopen en wachten tot de hypotheekrente over een jaar of twee de lucht in schiet.
Onlangs ons huis laten taxeren om het op de markt te zetten en de taxatie waarden was erg goed. Uiteraard moet je het nog wel zien te verkopen, maar vergelijkbare huizen met dezelfde specificaties zijn hier al 200k duurder. Dus weinig competitie.. Kopen?
pi_73559386
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 21:42 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Wat is volgens jou de mooiste regio van NL trouwens?
Ooit de serie Gooische vrouwen gezien? Daar.
pi_73559396
Waarom gaat de rente omhoog? Dus een onderbouwing graag

Waarom maakt dat wat uit als je de rente vast kan zetten?

Waarom zou je niet kopen als je eigen geld hebt?
pi_73559464
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 21:44 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Als je voldoende eigen geld hebt, gaat je rente percentage omlaag
Dat haal je volgens mij als he hypotheek 70% is van de executie waarde
pi_73559500
Welk rentepercentage gaat omlaag?
pi_73559517
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 21:43 schreef draaijer het volgende:

[..]

Ooit de serie Gooische vrouwen gezien? Daar.
Ik geloof dat wij een andere smaak hebben.
pi_73559546
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 21:47 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Ik geloof dat wij een andere smaak hebben.
Ow
Zo enorm centraal en zo gezellig. Wat zoek je dan?
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 22:07:26 #83
194833 Hanoying
pi_73560047
quote:
Het rentepercentage is historisch laag (In de VS effectief 0 % en in Europa 1 %) en wordt kunstmatig laag gehouden om de economie weer een beetje uit het slop te trekken. Als de economie het toe laat zal de rente stapsgewijs worden verhoogd, zelfs nog een stuk hoger dan hij voor de crisis was omdat al het geld dat door de centrale overheden momenteel in de economie (en steun cq reddingsoperaties) wordt gepompt (en hiervoor is gecreerd) lijdt tot hogere staatsschulden, inflatie en rentestanden.

quote:
Je kan de rente nu vastzetten op 5,5 % omdat de euribor op 1 % staat. Als de euribor stijgt stijgt de rente die banken rekenen voor een hypotheek ook en kan je hem dus ook niet meer vastzetten op 5,5 %. Het feit dat je nu niet op 3 % vast kan zetten zou maar dat banken maar liefst 4,5 % meer dan de Euribor in rekening brengen (dat is een zeer hoog verschil) geeft al aan dat ze bij de bank al ingecalculeerd hebben dat de rente binnen een paar jaar hard gaat stijgen.
quote:
Omdat ik denk dat de hogere hypotheekrente die er aan zit te komen de prijs van het hogere segment behoorlijk onder druk zal zetten en je dus meer huis koopt met hetzelfde geld als je even een jaar of twee geduld hebt.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 22:09:31 #84
194833 Hanoying
pi_73560093
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 21:46 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Welk rentepercentage gaat omlaag?
De bank loopt minder risico als je veel eigen geld inbrengt (je huis zal immers ook bij een daling waarschijnlijk meer waard blijven dan de waarde van je hypotheek) dus biedt de bank je in het geval van een groot bedrag eigen geld een lagere rante aan voor je hypotheek. Minder risico voor de bank = minder reden voor hun om een hoge rente aan je te vragen.
pi_73560145
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 22:07 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Het rentepercentage is historisch laag (In de VS effectief 0 % en in Europa 1 %) en wordt kunstmatig laag gehouden om de economie weer een beetje uit het slop te trekken. Als de economie het toe laat zal de rente stapsgewijs worden verhoogd, zelfs nog een stuk hoger dan hij voor de crisis was omdat al het geld dat door de centrale overheden momenteel in de economie (en steun cq reddingsoperaties) wordt gepompt (en hiervoor is gecreerd) lijdt tot hogere staatsschulden, inflatie en rentestanden.

In dat geval leidt het ook tot hogere inkomens en een herstellende huizenmarkt, dus dan ben je per saldo net zo ver

[..]

Je kan de rente nu vastzetten op 5,5 % omdat de euribor op 1 % staat. Als de euribor stijgt stijgt de rente die banken rekenen voor een hypotheek ook en kan je hem dus ook niet meer vastzetten op 5,5 %. Het feit dat je nu niet op 3 % vast kan zetten zou maar dat banken maar liefst 4,5 % meer dan de Euribor in rekening brengen (dat is een zeer hoog verschil) geeft al aan dat ze bij de bank al ingecalculeerd hebben dat de rente binnen een paar jaar hard gaat stijgen.
[..]

Het gaat natuurlijk vooral om mensen die nu hun rente vasthebben staan, dat kon de laatste jaren behoorlijk goedkoop. Die mensen zal het allemaal niet veel interesseren

Omdat ik denk dat de hogere hypotheekrente die er aan zit te komen de prijs van het hogere segment behoorlijk onder druk zal zetten en je dus meer huis koopt met hetzelfde geld als je even een jaar of twee geduld hebt.

Als de hypotheekrente stijgt kun je met het zelfde geld minder huis kopen in plaats van meer]
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 22:11:44 #86
194833 Hanoying
pi_73560149
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 21:43 schreef draaijer het volgende:

[..]

Onlangs ons huis laten taxeren om het op de markt te zetten en de taxatie waarden was erg goed. Uiteraard moet je het nog wel zien te verkopen, maar vergelijkbare huizen met dezelfde specificaties zijn hier al 200k duurder. Dus weinig competitie.. Kopen?
Ik snap je vraag niet Vergelijkbare huizen zijn 200 k duurder dan wat? Dan jullie huis
pi_73560187
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 22:09 schreef Hanoying het volgende:

[..]

De bank loopt minder risico als je veel eigen geld inbrengt (je huis zal immers ook bij een daling waarschijnlijk meer waard blijven dan de waarde van je hypotheek) dus biedt de bank je in het geval van een groot bedrag eigen geld een lagere rante aan voor je hypotheek. Minder risico voor de bank = minder reden voor hun om een hoge rente aan je te vragen.
Dus is het slim om nu te kopen omdat de rente niet extreem hoog is(en jij denkt dat hij gaat stijgen).

Lijkt me interessanter dan nu je geld weg te zetten tegen 3% en 1,2% te gaan betalen over 18.000-36.000 euro
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 22:17:55 #88
194833 Hanoying
pi_73560309
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 22:11 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
In dat geval leidt het ook tot hogere inkomens en een herstellende huizenmarkt, dus dan ben je per saldo net zo ver
De centrale rente en de inflatie zullen een stuk sneller en harder omhoog gaan dan de inkomens. De ikomens zullen er wel achter aan hobbelen op een gegeven moment maar zeker niet direct.

quote:
Het gaat natuurlijk vooral om mensen die nu hun rente vasthebben staan, dat kon de laatste jaren behoorlijk goedkoop. Die mensen zal het allemaal niet veel interesseren
Daarom zeg ik ook dat je op zich nu best kan kopen omdat je nu je rente nog laag vast kan zetten en dus relatief lage maandlasten zal hebben. Maar als de rente hard stijgt dan zal de huizenprijs toch echt wel dalen hoor, zeker in het hogere segment omdat veel particulieren simpelweg geen huis van 3,5 ton meer gefinancieerd kunnen krijgen bij een rentestand van 9 %.
pi_73560397
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 22:17 schreef Hanoying het volgende:

[..]

De centrale rente en de inflatie zullen een stuk sneller en harder omhoog gaan dan de inkomens. De ikomens zullen er wel achter aan hobbelen op een gegeven moment maar zeker niet direct.

Jou mening is geen feit

[..]

Daarom zeg ik ook dat je op zich nu best kan kopen omdat je nu je rente nog laag vast kan zetten en dus relatief lage maandlasten zal hebben. Maar als de rente hard stijgt dan zal de huizenprijs toch echt wel dalen hoor, zeker in het hogere segment omdat veel particulieren simpelweg geen huis van 3,5 ton meer gefinancieerd kunnen krijgen bij een rentestand van 9 %.

Dan ga je lekker over 3 jaar kopen met een rente van 9% en dan kijken hoeveel huis je overhoudt met je geld. Voor iemand die koopt zijn slechts 2 dingen van belang

1: Het huis moet voldoen aan je eisen
2: Je maandlasten moeten op te brengen zijn

Als je aan beide voorwaarden voldoet kan je nooit een miskoop doen

zaterdag 10 oktober 2009 @ 22:29:26 #90
194833 Hanoying
pi_73560616
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 22:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Jou mening is geen feit
Mijn mening is geen feit maar het is wel een feit dat de cetrale rente historisch laag staat, dat de staatschulden wereldwijd enorm oplopen en dat men dit niet eeuwig vol kan houden. De VS kan haar eigen staatsobligaties al niet meer kwijt en koopt ze zelf op met nieuw gecreerde Dollars, Europa doet al niet veel anders. Dit gaat een terugslag vinden in de vorm van inflatie, dat is niet mijn mening maar er is redelijke consensus over. ook de mensen die dit beleid momenteel sturen verwachten niet anders en speculeren er zelfs op.
quote:
Dan ga je lekker over 3 jaar kopen met een rente van 9% en dan kijken hoeveel huis je overhoudt met je geld. Voor iemand die koopt zijn slechts 2 dingen van belang

1: Het huis moet voldoen aan je eisen
2: Je maandlasten moeten op te brengen zijn

Als je aan beide voorwaarden voldoet kan je nooit een miskoop doen
In het lagere segment zou ik dan ook rustig kopen en mijn rente lang vastleggen, als ik veel eigen geld had zou ik het echter niet doen want ik denk dat er best een kans is dat het huis dat je nu voor 380 k koopt over 2 jaar een waarde van 300-320 zal hebben en dan kan je dus beter even wachten. Snappez vous?
  Moderator zondag 11 oktober 2009 @ 00:17:10 #91
236264 crew  capricia
pi_73563749
quote:

bovendien kun je je rente makkelijk voor 20 jaar vastzetten. En in deze tijd doen veel mensen die ik ken dat ook.
Die zijn dus ongevoelig voor rentestijgingen...hooguit op hun spaargeld
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73564289
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 21:34 schreef Prutzenberg het volgende:

Maar voor sommigen zal het een leuk verzetje zijn, kijken bij de buren.

Vandaag weer veel appelgebak met slagroom gegeten

En natuurlijk vaak vermeld dat het huis voor dat bedrag een 'koopje' was, "lekkere taart overigens buurvrouw, mag ik nog een stukje?"

Moeten ze vaker doen zo'n open dag
I'll sing you a lullaby.
  Moderator zondag 11 oktober 2009 @ 00:37:32 #93
236264 crew  capricia
pi_73564340
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 00:35 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Vandaag weer veel appelgebak met slagroom gegeten

En natuurlijk vaak vermeld dat het huis voor dat bedrag een 'koopje' was, "lekkere taart overigens buurvrouw, mag ik nog een stukje?"

Moeten ze vaker doen zo'n open dag
Ben je echt wezen kijken? Want dat vind ik dan wel weer leuk van je!
Of schrijf je maar wat?
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 11 oktober 2009 @ 01:16:27 #94
2651 svann
night-hawk
pi_73565084

* meelurkt  -vooralsnog zonder appelgebak.
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  zondag 11 oktober 2009 @ 09:08:10 #95
271819 haatbaard
El Capitano!
pi_73567556
quote:
laatst gewijzigd: 10-10-2009 20:07
Veel mensen komen af op open huis

De Nederlandse Vereniging van Makelaars is enthousiast over het aantal bezoekers van de openhuizendag.

Kooplustig of niet?
Zo'n 130.000 hebben een kijkje genomen bij een huis dat te koop staat. Op de openhuizendag waren ditmaal 45.000 woningen te bekijken. Niet alle woningen trokken overigens kooplustige of nieuwsgierige kijkers. Eén op de vijf woningen trok geen enkele bezoeker.

Lagere prijzen
Volgens de NVM is het nu een goede tijd om een huis te kopen. De prijzen liggen gemiddeld 5% lager dan vorig jaar. Maar door de economische crisis is iedereen wel voorzichtiger geworden.
http://www.rtl.nl/%28/fin(...)zendag_succesvol.xml

*proest* wat een leugens. Ik heb hier in de straat en in m'n familie diverse mensen gesproken die hier aan meededen (allemaal met een woning boven de 400k), mensen die moeite hadden gedaan, het huis aan kant hadden gemaakt, hapjes in huis hadden gehaald, en uiteindelijk kwamen er welgeteld nul komma nul kijkers opdraven. Dat kan gewoon geen toeval zijn.
pi_73568258
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 22:29 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Mijn mening is geen feit maar het is wel een feit dat de cetrale rente historisch laag staat, dat de staatschulden wereldwijd enorm oplopen en dat men dit niet eeuwig vol kan houden. De VS kan haar eigen staatsobligaties al niet meer kwijt en koopt ze zelf op met nieuw gecreerde Dollars, Europa doet al niet veel anders. Dit gaat een terugslag vinden in de vorm van inflatie, dat is niet mijn mening maar er is redelijke consensus over. ook de mensen die dit beleid momenteel sturen verwachten niet anders en speculeren er zelfs op.
[..]

In het lagere segment zou ik dan ook rustig kopen en mijn rente lang vastleggen, als ik veel eigen geld had zou ik het echter niet doen want ik denk dat er best een kans is dat het huis dat je nu voor 380 k koopt over 2 jaar een waarde van 300-320 zal hebben en dan kan je dus beter even wachten. Snappez vous?
Wanneer gaan mensen het nou eindelijk eens doorkrijgen dat je een huis koopt om er iin te WONEN, niet om er WINST mee te maken.
pi_73569084
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 22:29 schreef Hanoying het volgende:

[..]

[..]

Geef eens een voorbeeldje van die consensus?

Ik denk dat ik jou niet wil begrijpen, ik zou het pas een probleem vinden als ik dat wel zou doen

Eigen geld is per defenitie niet boeiend, omdat mensen over het algemeen toch voor een zo duur huis zullen gaan wat voor hun binnen hun mogelijkheden ligt. Dat er hier een paar hippies rondlopen die dat niet willen kunnen, wil nog niet zeggen dat het geld voor de grote meerderheid van de Nederlanders die wil gewoon zo mooi mogelijk wonen als wat realistisch gezien mogelijk is

Ik weet niet hoe jij telt maar ik financier liever een eigen huis van 380k tegen 5% dan 320k tegen 9%. Verder koop ik ook liever een huis dan dat ik ga huren

Verder kun je op dit moment vrij weinig met eigen geld en wordt je er bovendien voor gestraft en wordt je beloond als je koopt. Je moet echt vrij zwakzinnig zijn als je liever gestraft wordt dan beloond
pi_73569130
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 09:08 schreef haatbaard het volgende:

[..]

http://www.rtl.nl/%28/fin(...)zendag_succesvol.xml

*proest* wat een leugens. Ik heb hier in de straat en in m'n familie diverse mensen gesproken die hier aan meededen (allemaal met een woning boven de 400k), mensen die moeite hadden gedaan, het huis aan kant hadden gemaakt, hapjes in huis hadden gehaald, en uiteindelijk kwamen er welgeteld nul komma nul kijkers opdraven. Dat kan gewoon geen toeval zijn.
Knap dat jij weet dat verschillende mensen een referentie is voor heel Nederland
  zondag 11 oktober 2009 @ 12:24:34 #99
194833 Hanoying
pi_73570497
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 11:32 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Eigen geld is per defenitie niet boeiend, omdat mensen over het algemeen toch voor een zo duur huis zullen gaan wat voor hun binnen hun mogelijkheden ligt. Dat er hier een paar hippies rondlopen die dat niet willen/ kunnen..

Ik weet niet hoe jij telt maar ik financier liever een eigen huis van 380k tegen 5% dan 320k tegen 9%. Verder koop ik ook liever een huis dan dat ik ga huren
Natuurlijk is het al dan niet aanschaffen met eigen geld wel belangrijk.. Stel dat je 200 k eigen geld hebt, dan zou je nu dus ten minste 180 k hypotheek moeten nemen voor het huis uit je voorbeeld, als je wacht en het huis zakt inderdaad richting de 300 k dan hoef je slechts 100 k hypotheek. Ik heb liever 100 k hypotheek tegen 10 % dan 200 k tegen 5 % ook al kost het je per saldo hetzelfde.

Ik ben overigens geen hippie die niet kan/wil kopen. Momenteel wonen we niet in Nederland maar we hebben wel een huis in Hanoi (de grondprijs in Hanoi is overigens een stuk hoger dan in Amsterdam met helemaal niets onder de 1000 euro/m2 terwijl het een veel armer land betreft dus soms doet men in Nederland ook wel wat te dramatisch btw) en een groot kavel in Da Lat, een stadje dat vroeger door de fransen werd gebruikt om aan de zomerhitte te ontsnappen.

Als we weer terug naar NL komen houden we ze waarschijnlijk gewoon allebei aan en verhuren we het huis in Hanoi. In dat geval zou ik een huis in NL dus volledig met een hypotheek financiėren en zou ik op zich rustig kopen (zonder haast, dat wel). Mochten we toch besluiten ons huis in Hanoi in de verkoop te zetten dan hebben we dus wel een bedrag eigen geld en in dat geval zou ik even wachten met kopen in NL.

Er zitten behoorlijk wat drama queens in dit topic die niets anders kunnen dan roepen dat de huizen in NL zo duur zijn en ze gaan wachten tot een huis van 200 k nu gezakt is naar 130 k. Die mensen zijn wat mij betreft niet goed bij hun hoofd maar jij staat ook te ver aan de andere kant van het spectrum. Jij doet net alsof er helemaal niets aan de hand is, alsof de rente niet kan stijgen en de prijzen niet kunnen dalen. Ook met die opvatting heb je oogkleppen op.
pi_73570879
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 22:13 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Dus is het slim om nu te kopen omdat de rente niet extreem hoog is

In 2007 had ik 4,7 voor 15 jaar met nhg , doet nu 5,9.
euribor is iets van 3% gezakt.

[ Bericht 4% gewijzigd door corus op 11-10-2009 12:51:30 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')