abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 19:59:16 #26
271819 haatbaard
El Capitano!
pi_73529763
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 19:44 schreef capricia het volgende:

[..]

Een hoge last...tja, dat klinkt als een starter op de wonignmarkt.
Iemand die nog geen huis heeft is in de ogen van de huizenbezitter natuurlijk altijd een 'starter'. Zelfs iemand die 300k op een spaarrekening heeft en daar ook liever houdt, in plaats van er een in waarde dalend huis van te kopen.
quote:
En die groep heeft er juist baat bij dat de prijzen naar beneden gaan.
Niet als diegene helemaal niet van plan is een huis te kopen. Bijvoorbeeld omdat die die 300k lekker beschikbaar wil houden en ook niet van plan is een hoge hypotheek aan te gaan. Snappez-vous?
quote:
Voor veel mensen is kopen nou eenmaal een van de weinige mogelijkheden om leuk te wonen.
Zelfs 'leuk wonen' is geen universele wens. Mij interesseert het bijvoorbeeld helemaal niks, ik ben toch zelden thuis.
quote:
Ik zelf heb nooit een serieuze kans gehad om in Utrecht een huis te huren: Of de buurt was ronduit kut (Overvecht, Kanaleneiland)
Een bevriend stel woont in een huurwoning in Overvecht. Hij is dr.ir. en werkt voor Shell, zij is ook dr.ir. en werkt aan de universiteit. Niet de minsten dus. Maar ze vinden het wel prima daar en hebben zo hun redenen om daar te blijven zitten.
pi_73532379
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 19:18 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik vraag me af hoe groot die groep is.
Iig een stuk kleiner dan een jaar geleden. Een jaar (en langer) geleden hoorde ik vrij regelmatig mensen zeggen dat je "een dief van je eigen portemonnee" bent als je geen eigen huis had. En iedereen moest kopen. Huren was dom.

Nu hoor ik dat nooit meer . Zit nu ook in een andere omgeving, kan ook de oorzaak zijn. Maar ik denk eerder dat vele van die mensen nu ook snappen dat een huis kopen geen must is voor iedereen .
pi_73532541
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 19:13 schreef zoost het volgende:

[..]

Ja, en dat is duurder dan als ik zelf eigenaar van dit huis was geweest. Maar er zijn omstandigheden waarom ik hiervoor wil/moet kiezen.
[..]

De huizenprijzen in Nederland zijn de laatste jaren enorm gestegen. Eengezinswoningen zijn sinds 1996 gemiddeld bijna drie keer zo duur geworden. Vooral in de periode 1999-2001 zijn de prijzen sterk toegenomen. Ook de prijzen van appartementen zijn in de afgelopen twaalf jaar ruim verdubbeld. Een gemiddeld appartement kostte in 1996 zo'n ¤ 75.000.

Dat is de bubble
Blijkbaar niet, want dan waren de prijzen wel harder gezakt in een recessie van anderhalf jaar en nog steeds aanhoudt
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_73533873
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 21:23 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Blijkbaar niet, want dan waren de prijzen wel harder gezakt in een recessie van anderhalf jaar en nog steeds aanhoudt
Als prijzen in twaalf jaar verdubbelen, waarom is het dan geen bubble omdat de prijzen in ruim één jaar 'slechts' 10% zakken?
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_73534015
Omdat het dan schijnbaar een gewone stijging is
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_73534208
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 22:12 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Omdat het dan schijnbaar een gewone stijging is
Dus die 10% die eraf gegaan is, is een gewone daling?
Bedoel je dat huizenprijzen over langere termijn een golfbeweging doormaken?
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_73534317
Is een lichte correctie en die is inderdaad redelijk normaal
pi_73534442
En als deze trend komend jaar doorzet? Wat is het dan?
De berichten die ik lees wijzen nog niet echt op herstel.
pi_73534566
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 22:25 schreef Prutzenberg het volgende:
En als deze trend komend jaar doorzet? Wat is het dan?
De berichten die ik lees wijzen nog niet echt op herstel.
Welke berichten lees jij? En hoe kan je daaruit opmaken dat de trend zich doorzet?

Je moet nu dus je mening onderbouwen
pi_73535105
Ik zei niet DAT de trend zich doorzet. Ik vraag aan jou of je de prijsdaling nog steeds een lichte correctie noemt ALS de trend zich doorzet.
En voor het geval je geen krant of nieuwssite gelezen hebt, de afgelopen dagen/weken: bericht 1, bericht 2 en bericht 3.
Het laatste bericht gaat over een eventueel herstel over een jaar. Dat is het scenario waarover ik je een vraag stelde.
pi_73535322
En hoe analyseer je aan de hand van die berichten dat de trend zich doorzet?

Over welke trend heb je het overigens?
  Moderator vrijdag 9 oktober 2009 @ 23:10:18 #37
236264 crew  capricia
pi_73535879
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 22:46 schreef Prutzenberg het volgende:
Ik zei niet DAT de trend zich doorzet. Ik vraag aan jou of je de prijsdaling nog steeds een lichte correctie noemt ALS de trend zich doorzet.
En voor het geval je geen krant of nieuwssite gelezen hebt, de afgelopen dagen/weken: bericht 1, bericht 2 en bericht 3.
Het laatste bericht gaat over een eventueel herstel over een jaar. Dat is het scenario waarover ik je een vraag stelde.
Ik zie maar een paar redenen waarom de huizenprijzen echt naar beneden zullen gaan:
a. De rente wordt veel hoger
b. De hyp.rente aftrek wordt extreem beperkt.

Verders zie ik geen reden waarom de huizenprijzen structureel onder druk zouden blijven staan.
Wil je soms zeggen dat de huurmarkt zo geweldig is? Want dat is het alternatief als je niet thuis bij je ouders wil blijven wonen en niet naar het buitenland verkast.
Ik denk dat de druk op koopwoningen ook te maken heeft met de kut huurmarkt. En daar zie ik op termijn helemaal niets verbeteren...sterker nog...hoe meer 'potentiele kopers' er op de huurmarkt blijven hangen, hoe dichter die markt ook gaat zitten.

Maar ja: Veel mensen op fok noemen mij te pas (en te onpas) naief...
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73537328
Waarom zou de rente VEEL hoger worden?
  Moderator vrijdag 9 oktober 2009 @ 23:55:51 #39
236264 crew  capricia
pi_73537364
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 23:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waarom zou de rente VEEL hoger worden?
Geen idee....ik heb een eigen woning dus ik zie het allemaal veel naiever in dan de mensen hier..
Ik zit tenslotte nog in de ontkenningsfase...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73537464
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 23:55 schreef capricia het volgende:

[..]

Geen idee....ik heb een eigen woning dus ik zie het allemaal veel naiever in dan de mensen hier..
Ik zit tenslotte nog in de ontkenningsfase...
Pariculiere huur dan?
pi_73538289
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 22:53 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
En hoe analyseer je aan de hand van die berichten dat de trend zich doorzet?

Over welke trend heb je het overigens?
Weet je wat een hypothetische vraag is?
pi_73538327
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 00:27 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Weet je wat een hypothetische vraag is?
Ah, u bent ook nog wakker....!
Wat denk jij... is dat het diepte punt, of gaat de huizenmarkt volgend jaar (het al bijna 2010) nog verder naar beneden?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73538460
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 23:10 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik zie maar een paar redenen waarom de huizenprijzen echt naar beneden zullen gaan:
a. De rente wordt veel hoger
b. De hyp.rente aftrek wordt extreem beperkt.

Verders zie ik geen reden waarom de huizenprijzen structureel onder druk zouden blijven staan.
Wil je soms zeggen dat de huurmarkt zo geweldig is? Want dat is het alternatief als je niet thuis bij je ouders wil blijven wonen en niet naar het buitenland verkast.
Ik denk dat de druk op koopwoningen ook te maken heeft met de kut huurmarkt. En daar zie ik op termijn helemaal niets verbeteren...sterker nog...hoe meer 'potentiele kopers' er op de huurmarkt blijven hangen, hoe dichter die markt ook gaat zitten.

Maar ja: Veel mensen op fok noemen mij te pas (en te onpas) naief...
Op de lange termijn gaan we te maken krijgen met een krimpende bevolking. Over 20 jaar zit de hele babyboom generatie in het bejaardentehuis. Dan zal er voldoende aanbod zijn van eengezinswoningen. Ik verwacht dat het feest van de afgelopen 15 jaar voorlopig niet meer terugkomt.
pi_73538559
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 00:33 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Op de lange termijn gaan we te maken krijgen met een krimpende bevolking. Over 20 jaar zit de hele babyboom generatie in het bejaardentehuis. Dan zal er voldoende aanbod zijn van eengezinswoningen. Ik verwacht dat het feest van de afgelopen 15 jaar voorlopig niet meer terugkomt.
Oh, daar denk ik ook wel aan hoor!
Maar gaat de toekomstige generatie dan in huizen wonen alle jaren '00...of willen ze eigen nieuwbouw?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73538571
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 00:28 schreef capricia het volgende:

[..]

Ah, u bent ook nog wakker....!
Wat denk jij... is dat het diepte punt, of gaat de huizenmarkt volgend jaar (het al bijna 2010) nog verder naar beneden?
Ik verwacht komend jaar nog een daling. Daarna zou je best weer een jaar-op-jaar stijging kunnen zien, maar misschien ook niet. Mijn langetermijnvisie heb ik hierboven al gemeld.
pi_73538611
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 00:37 schreef capricia het volgende:

[..]

Oh, daar denk ik ook wel aan hoor!
Maar gaat de toekomstige generatie dan in huizen wonen alle jaren '00...of willen ze eigen nieuwbouw?
Misschien zijn dat dan wel de 'jaren dertig-woningen' van nu.
pi_73538628
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 00:37 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Ik verwacht komend jaar nog een daling. Daarna zou je best weer een jaar-op-jaar stijging kunnen zijn, maar misschien ook niet. Mijn langetermijnvisie heb ik hierboven al gemeld.
jep...
Denk je dat het dan tijd is om massaal van koop over te stappen op huur?
Los van de problematiek dat de huurmarkt een massale overstap niet aan zal kunnen...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73538742
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 00:39 schreef capricia het volgende:

[..]

jep...
Denk je dat het dan tijd is om massaal van koop over te stappen op huur?
Los van de problematiek dat de huurmarkt een massale overstap niet aan zal kunnen...
Als dat massaal gebeurt kan niemand zijn huis meer verkopen!
Massale bewegingen op markten kunnen nog wel eens verkeerd uitpakken. Volgens mij noemen ze dat bubbles en crashes.
pi_73538804
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 00:44 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Als dat massaal gebeurt kan niemand zijn huis meer verkopen!
Massale bewegingen op markten kunnen nog wel eens verkeerd uitpakken. Volgens mij noemen ze dat bubbles en crashes.
Ja, daar heb je gelijk in.

Maar zou het jouws inziens verstandig zijn om NU je koopwoning te verkopen?
Ik denk juist dat we de daling wel gehad hebben...misschien 5%, misschien wordt het 10%...maar thats it..veel lager zullen we niet gaan...
Dat is mijn persoonlijke overtuiging.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73538926
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 00:46 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja, daar heb je gelijk in.

Maar zou het jouws inziens verstandig zijn om NU je koopwoning te verkopen?
Ik denk juist dat we de daling wel gehad hebben...misschien 5%, misschien wordt het 10%...maar thats it..veel lager zullen we niet gaan...
Dat is mijn persoonlijke overtuiging.
Dat hangt er van af. Als je hypotheek iets te hoog gegrepen is en je kan nu zonder restschuld verkopen, dan kan het verstandig zijn. Als je bij een daling van twintig procent nog wat overwaarde hebt dan is er volgens mij niets aan de hand. En als je je huis zat bent ga je gewoon verhuizen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')