quote:
Huis van de toekomst achtig iets, bedrijven gaan patsen met zooi die ze kunnen maken. Veel van de dingen die er waren wil ik niet hebben, of waren tegenstrijdig met andere dingen in het huis. Zo was de gids trots op een lichtkoker, waardoor je met een lamp een grote zaal kon verlichten en die lamp kon dan op maximaal 40 meter afstand staan. Dat scheelde tl-buizen en zo. Demonstratie ging alleen niet, want de lamp was stuk. Dan heb je dus in een keer NERGENS in de zaal nog licht

. In de volgende ruimte waar je kwam hing een "kunstwerk" wat bestond uit een heleboel gekleurde gloeilampen vrolijk te branden en hing er een mega-tv, zodat die energiebesparing weer weg is

. De tv had zelf ambilight en in het plafond hing ook een soort ambilight, die contrasterende kleuren leverde en het geluid als basis had. Dat vond ik vrij irritant. Ook werden we hier gewezen op een zeer efficiënte radiator, dan had je minder water nodig. Vervolgens hing in de badkamer een droogrek waar een zeer decoratieve stenen plaat voor nodig was, en die moest ook warm gehouden worden natuurlijk... Een spiegel waarop je tv kon kijken, dan stond je tegelijk op een tegel in de vloer die meette hoe zwaar je was, voor een camera zodat de spiegel ook wist wie je was, onder een infraroodsensor zodat gemeten kon worden hoe lang je was (hoe vaak veranderd dat nou?) Het demobad was van een zacht schuimmateriaal en werd van onderen gevuld zodat je een stevige pomp nodig hebt om het bad vol te krijgen, de douche was lekker groot maar leek me niet prettig, en er was nog een hoop zooi waar ik niet op zit te wachten. In de toekomst worden mensen erg lui en dom, maar wel goed in Engels. Een goed deel van de teksten was namelijk niet of slecht vertaald. Kleding met RFID kon je in een wasautomaat met RFID doen zodat de automaat kon uitzoeken wat je er in gooide en een waarschuwing gaf als je een rode en witte handdoek bij elkaar gooide, maar je moest wel weer zelf selecteren wat voor vlekken er op zaten. Het was goed voor het milieu volgens de gids, omdat de machine niet meer zeep gebruikte dan nodig was. Zeep die werd aangeleverd in cartridges, die volgens mij toch wel redelijk milieuvervuilend zijn. Ook kon je met een draadloos device kijken wat je allemaal in de koelkast hebt liggen en tot wanneer het houdbaar is, maar dan moet je wel weer naar de koelkast om het te pakken. Handig he?
Ook vinden sommige mensen het blijkbaar een goed idee om vuur aan te kunnen zetten met een afstandsbediening, dat vond ik ook nogal vreemd. De dingen uit het huis die ik wil hebben bleven beperkt tot de traditionele oven en eventueel de stoomoven (want die heb ik nog niet), de kick-ass mega-tv en de stofzuigrobot. Misschien ook de automatische strijker als ik wat vaker een overhemd zou dragen, vrij weinig dus