Venetie ja
![]()
Nou het was super, we gingen woensdag en juist die dag dat we er in die week zijn is het een beetje kutweer (geen zon dus) prima uitgekozen.
![]()
We gingen met de trein naar het centrum want anders betaal je zon 10 pleuros per uur om je auto in venetie te parkeren (eigk ervoor want er rijden geen autos in venetie
![]()
) ook geen fietsen trouwens. Alles lopend gedaan door die kleine verrekte rotsteegjes. Er is 1 zon grote weg die door heel venetie heen loopt en waar dus ook de meeste toeristische winkeltjes zijn. En ook de meeste toeristen lopen. Maargoed, uit de trein meteen de brug over over het grote kanaal. De eerste gondel was al meteen gecheckt
![]()
. Zon superlelijke italiaan erbij maar dat terzijde
![]()
. Mijn vader wilde perse door de kleine steegjes ipv die grote winkelstraat want dan zie je veel meer. En terecht, was veel leuker en je kreeg een echt soort venetie gevoel
![]()
. Ook zijn daar de goedkope souvenirwinkels ipv die grote straat, daar is alles echt duuuuuuuuuuuuur
![]()
. Via via naar het San Marco plein. Helaas werd er veel verbouwd en stond het vol met steigers maar het plein leek de dam wel. Onmeunig (JJ
![]()
) veel duiven, het leek de dam wel en die domme chinezen met 40 duiven op hun lichaam en maar fotos maken he
![]()
. Opeens een regenbui, alle duiven weg en hoppa iedereen schuilen onder de zijkant van de basiliek. Die is mooi trouwens
![]()
. Toen zijn we met een taxiboot even een stukje wezen varen, aanrader want dat is echt heel leuk. Is gewoon de metro maar dan met de boot. ALLES wordt daar met de boot gedaan, ambulance, brandweer, winkelen, politie, post noem maar op. Ik heb foto's van een ambulanceboot, komen nog wel vanavond ofzo
![]()
. Maar dat is echt grappig om te zien. Nou verder lopen in de stad zelf, vreselijk veel gondels gezien in allemaal kleuren. Toen wilde mijn vader perse met de taxiboot naar het cimitore (zo schrijf je het dacht ik), waar alle inwoners van venetie liggen begraven. Ik had daar niet echt zin aan maar het moest
![]()
. Mijn god zeg, wat is dat groot. Echt abnormaal groot, very indruwekkend
![]()
. Daarna hapje wezen eten en weer terug naar San Marco plein. Alles even bekeken en fotootjes geschoten. Toen via via en via de grote straten terug naar het station. Midden in Venetie kwam ik nog een klasgenoot tegen
![]()
, ik wist dat hij in Italie was
![]()
. Wat me wel opviel is dat er belachelijk veel vuilnis op de straat ligt want dat wordt opgehaald door die boten en dat duurt lang, en ook dat het best oud oud is. Overal scheuren in de muren enzo, maar ze restaureren wel overal. Echt overal. Maar in ieder geval was het super helemaal geweldig de toffie
![]()
.
Beetje lang, mrja