abonnement Unibet Coolblue
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 15 augustus 2007 @ 19:07:12 #1
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_52398252

Hier alweer deel 78 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts (GTW's), uiteindelijk moeten op alle Arriva-lijnen alleen Spurts overblijven.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. De lijn wordt door Syntus in opdracht van Connexxion geëxploiteerd met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten. Sinds Mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 gaat Veolia op de Maaslijn rijden met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. De trein gaat zo uitzien:


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor:
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu zou er een tram moeten rijden van de HTM (tweedehandsje uit Hannover), maar het ding is al sinds half april kapot.

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Tevens is het huilen over de \'lange\' OP ook not done. Iedereen kan en mag meedenken over de OP, maar ga niet klagen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Dr_Flash op 16-08-2007 18:12:57 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 15 augustus 2007 @ 19:08:24 #2
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_52398285
Goddomme EDS
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 15 augustus 2007 @ 19:14:57 #3
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_52398487
Anyway, verder over toeslagen en andere *kosten*. Of over iets anders treinigs.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 15 augustus 2007 @ 19:16:34 #4
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_52398539
Ik zal trouwens volgende week een foto maken van de TukkerLint ter vervanging van die wadloper in de OP voor de veenexpress.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_52399174
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 19:16 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik zal trouwens volgende week een foto maken van de TukkerLint ter vervanging van die wadloper in de OP voor de veenexpress.
Goed plan!
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 15 augustus 2007 @ 19:53:47 #6
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_52399493
Komen er nog afscheidsritten voor de wadjes bij VEO?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 augustus 2007 @ 20:01:59 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_52399716
Geen idee. Ik denk dat ze daar de stellen liever kwijt zijn dan rijk.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 augustus 2007 @ 20:03:05 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_52399744
Het castellum trammetje is weer eens defect

En Arrivabuffel 3448 is terug naar de NS en is ondertussen weer getooid met NS logo's.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 15 augustus 2007 @ 20:07:26 #9
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_52399863
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 20:03 schreef Peterselieman het volgende:
Het castellum trammetje is weer eens defect
Ik heb er ooit eens mee GEREDEN

2 slagjes zelfs
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_52400782
Castellum trammetje.. defect.. kan mooi die Buffel 3448 ff invallen!!

hoewel zohard rijd die vast ook niet.. een 6de hands DH-2 kan er ook wel op!
  woensdag 15 augustus 2007 @ 20:46:54 #11
136283 knars
Teethgrinder
pi_52401338
Als we het dan toch over trammetjes hebben... Hadden jullie deze brief van de NS al gelezen waarin de RijnGouweLijn wordt voorgedragen voor een genadevolle dood?

Vervolgens verschenen in de lokale krantjes van Gouda jubelbrieven over het verdubbelen van het spoor tussen Gouda en Alphen en het verdwijnen van de Lightrail Beetje voorbarig, maar niemand zal er rouwig om zijn als al die rampgevallen naar Irak worden verscheept om dienst te doen als nieuwe martelkamers in de Abu Ghraib gevangenis.
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 15 augustus 2007 @ 20:50:48 #12
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_52401491
ik geloof er de tering van. Het lijkt mij een hoax
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 augustus 2007 @ 20:53:14 #13
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_52401580
Buffeltje 3447 is ook retour NS.

Ik denk dat het laten varen van de lightrail in de tot nu toe voorgestelde vorm op de rijngouwelijn een goede zet is. Persoonlijk zie ik ook meer in de spoorverdubbeling ipv een tram.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 augustus 2007 @ 21:16:16 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_52402454
Dit kwam ik tegen op OViB:
quote:
Trein in goot over bodem van IJsselmeer

Pastoor Van Ulden bedenkt oplossing voor snelle spoorverbinding

Sneek - Niet een spoortunnel of een spoorbrug, maar een goot. Dat zou volgens pastoor Leo van Ulden uit Sneek de ideale optie zijn voor een snelle spoorverbinding tussen Amsterdam en Noord-Nederland. Een betonnen buis in de IJsselmeerbodem, die onoverdekt boven het water uitsteekt. Om de tweehonderd meter duikt de goot de grond in, om water en scheepvaart door te laten. Veel goedkoper dan een tunnel en lang niet zo’n aantasting voor het landschap als een brug, meent Van Ulden. Want de trein kan desnoods gewoon een dieseltje zijn, zodat je geen bovenleidingen nodig hebt.

Nu de Zuiderzeelijn - een hogesnelheidslijn van Schiphol naar Groningen, via Lelystad, Emmeloord en Heerenveen - politiek een gepasseerd station is, acht Van Ulden de tijd rijp nog eenmaal aandacht te vragen voor zijn oude idee: een spoorlijn van Amsterdam, via Stavoren en Leeuwarden naar Groningen, door het IJsselmeer. Hij heeft zijn idee wel van een nieuw jasje voorzien. Het graven van een tunnel onder het meer wordt veel te duur; in plaats daarvan heeft Van Ulden een goot bedacht. Deze variant is volgens hem veel goedkoper dan het aanleggen van een tunnel. Of dit nieuwe soort kunstwerk haalbaar en echt betaalbaar is, durft Van Ulden niet te zeggen. Daar zouden echte ingenieurs over moeten oordelen.

In zijn plan komen er om de tweehonderd meter traversen voor water en scheepvaart, wat neerkomt op 130 doorgangen. In deze twaalf meter brede en vijf meter diepe passages varen de schepen over de daar dichtgemaakte goot (zie ‘zijaanzicht’ in illustratie). Volgens Van Uldens berekeningen blijft de goot altijd boven het water liggen. Het nieuwe spoor verkort de reistijd van Groningen naar Amsterdam tot een dikke twee uur en van Leeuwarden naar Amsterdam tot anderhalf uur. Op het spoor best een traag optrekkende diesel rijden, want de trein hoeft volgens Van Ulden toch maar een paar keer te stoppen.

Dubbelsporig
Civiele techniek heeft altijd de interesse gehad van Van Ulden, die in het dagelijks leven vicaris-generaal is van het bisdom Groningen-Leeuwarden. Voor zijn werk reist hij eenmaal per week met de trein van Sneek naar Groningen en terug. Daar viel hem op hoeveel potentie het spoor op die route heeft. Tussen Hoorn en Groningen ligt weliswaar veel enkelspoor, maar wel op een zware dijk die voor een dubbelsporige hoofdlijn bedoeld is. ,,Je hebt het gevoel over een fietspad te rijden, terwijl er een snelweg zou moeten liggen.”

Spoorverdubbeling is daardoor volgens Van Ulden mogelijk zonder onteigening. Alleen op het 26 kilometer lange stuk over de bodem van het IJsselmeer moet een volledig nieuw spoor komen. Dat maakt zijn idee mogelijk tot een betaalbare variant, denkt de pastoor.

Boemeltje
Ooit was het spoor dat sinds 1885 tussen Stavoren en Groningen ligt ook bedoeld voor treinverkeer van Amsterdam naar Oldenburg, weet de pastoor te melden. Reizigers moesten tussen Enkhuizen en Stavoren de boot nemen. Concurrentie van de lijn Amsterdam-Zwolle-Leeuwarden deed de spoorlijn langzaam wegkwijnen. De aandacht ervoor verzwakte nog meer toen in 1932 de Afsluitdijk werd aangelegd. In die tijd heerste nog de gedachte dat het wegverkeer het treinverkeer uiteindelijk overbodig zou maken. Daardoor is in de ogen van Van Ulden in de vergetelheid geraakt dat het spoor tussen Stavoren en Leeuwarden veel meer potentie heeft dan het boemeltje dat er nu over rijdt.

Zijn oude, in 2000 gelanceerde idee, als inbreng voor een variant van de Zuiderzeelijn, is dan ook nooit echt serieus bekeken. Gedeputeerde Bijman begon destijds meteen lacherig over het boemellijntje. Verkeer en Waterstaat en de stuurgroep Zuiderzeelijn hebben er ook nooit op gereageerd. Alleen Jan Pronk heeft er als minister van ruimtelijke ordening een keer een mondelinge opmerking over gemaakt: dat het goed was dat het idee uitging van bestaand spoor. Van Ulden hoopt dat zijn plan nu wel wordt opgepikt. ,,Het hele idee is gratis. Men mag het zo gebruiken.”
Een drijvende spoordijk met enkele tunnels in het IJsselmeer
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 15 augustus 2007 @ 21:22:59 #15
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_52402693
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 21:16 schreef Peterselieman het volgende:
Dit kwam ik tegen op OViB:
[..]

Een drijvende spoordijk met enkele tunnels in het IJsselmeer
Morgen komt hij met een geëlectrificeerde 4sporige lijn naar de maan hoor, heel normaal.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_52408329
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 21:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Morgen komt hij met een geëlectrificeerde 4sporige lijn naar de maan hoor, heel normaal.
idd..

maar dan heb je wel leuk groningen - leeuwarden - sneek - stavoren - amsterdam!

alleen ik twijvel er aan als het zo veel sneller is
pi_52414154
De 4011 en de 4012 rijden weer gescheiden tussen Amsterdam en Amersfoort.
De 4012 is goed onderhanden genomen door een stel kunstenaars.
pi_52414526
HSL-zuid zoekt een grote groep mensen die mee willen doen aan een evacuatieoefening in de tunnel onder het groene hart. Datum: zaterdag 1 september.
quote:
Voor deze oefening, die duurt van 9.30 uur tot ongeveer 16.00 uur, zijn wij op zoek naar 350 vrijwilligers. Heb jij interesse om een figurantenrol te spelen en pionier te zijn voor alle toekomstige reizigers? Lijkt het je leuk om tegelijkertijd een kijkje te nemen in deze unieke tunnel onder het Groene Hart? Sein dan je familie in en maak er een uitje van, want wij zijn op zoek naar een dwarsdoorsnede van de bevolking.
Treinreis naar de tunnel plus lunch in de trein is op kosten van de NS. Wie interesse heeft mag me pm'en voor meer info.

[ Bericht 5% gewijzigd door vw_caddy op 16-08-2007 09:55:38 ]
Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
pi_52415457
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 08:57 schreef Dichterbijer het volgende:
De 4011 en de 4012 rijden weer gescheiden tussen Amsterdam en Amersfoort.
De 4012 is goed onderhanden genomen door een stel kunstenaars.
Hadden die treinen niet een speciale coating gekregen om dat soort "kunst" tegen te gaan?

Mijn OV is weer geldig
pi_52416429
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 09:22 schreef vw_caddy het volgende:
HSL-zuid zoekt een grote groep mensen die mee willen doen aan een evacuatieoefening in de tunnel onder het groene hart. Datum: zaterdag 1 september.
[..]

Treinreis naar de tunnel plus lunch in de trein is op kosten van de NS. Wie interesse heeft mag me pm'en voor meer info.
jaaaaaaaaaaaa dat is wel tof uh
pi_52416863
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 10:11 schreef SNArky het volgende:

[..]

Hadden die treinen niet een speciale coating gekregen om dat soort "kunst" tegen te gaan?

Mijn OV is weer geldig
Ja dat hebben ze... maar dan zit het er wel op...maar kunnen ze het er volgens mij makkelijker er af te halen.
Het laat wel een hoop krassen achter
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 16 augustus 2007 @ 12:29:39 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_52419181
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 10:11 schreef SNArky het volgende:
Mijn OV is weer geldig
Gelukkig wel ja. Heb er al weer gebruik van gemaakt
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 16 augustus 2007 @ 12:30:38 #23
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_52419213
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 19:16 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik zal trouwens volgende week een foto maken van de TukkerLint ter vervanging van die wadloper in de OP voor de veenexpress.
Voor Arriva hebben we ook een nieuwe foto nodig, die groen wadloper rijdt ook al weer een tijdje voor Veolia.
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 20:32 schreef Ou-Tannu het volgende:
Castellum trammetje.. defect.. kan mooi die Buffel 3448 ff invallen!!

hoewel zohard rijd die vast ook niet.. een 6de hands DH-2 kan er ook wel op!
Droom maar lekker verder, er komt daar never nooit een trein te rijden, dat pas niet omdat het spoortje daarvoor te dicht langs het perron ligt (anders was gat tussen perron en tram te groot geweest). En over een jaartje wordt dat lijntje toch opgedoekt...
pi_52419688
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 12:30 schreef ReisT het volgende:

[..]

Voor Arriva hebben we ook een nieuwe foto nodig, die groen wadloper rijdt ook al weer een tijdje voor Veolia.
[..]

Droom maar lekker verder, er komt daar never nooit een trein te rijden, dat pas niet omdat het spoortje daarvoor te dicht langs het perron ligt (anders was gat tussen perron en tram te groot geweest). En over een jaartje wordt dat lijntje toch opgedoekt...
gewoon die dh2 er in duwen! :p die vouwt zich er wel tussen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 16 augustus 2007 @ 12:48:04 #25
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_52419765
Ik denk dat dat net niet lukt. Wadjes geven mee, maar niet zoveel.
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')