Die Wallpapers zou ik niet missen als ze verdwenenquote:Op woensdag 8 februari 2006 21:24 schreef SHERMAN het volgende:
Morgen maak ik een nieuwe.
Nu geen zin meer in, noem maar dingen die er in moeten of andere dingen.
Ik heb dit kunnen vinden, maar dat is al gedateerd. geen idee hoe ver men nu met het project is.quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:31 schreef PsychoDude_666 het volgende:
Even een tvpje. Trouwens in 't vorige topique zei iemand dat er een Nederlands UAV projectje was? Iemand misschien meer info, ben benieuwd!
Daarom, echt geweldig!quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:51 schreef M5 het volgende:
Als ik dit jaar ga, dan alleen omdat de Blue Angels langs komen.Die komen namelijk zelden in Europa', laat staan Nederland. (laatste keer was '92 dacht ik)
die staat al in de OP,quote:Op woensdag 8 februari 2006 22:03 schreef yvonne het volgende:
Hoi M5, deze graag nog
[Centraal] Defensie topic #37 over JSFs en zo
quote:Op woensdag 8 februari 2006 22:05 schreef M5 het volgende:
[..]
die staat al in de OP,
Ctrl-F en dan zoeken op Veteranen
Nee dat is een andere UAV die er al veel langer is.quote:Op donderdag 9 februari 2006 15:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
die uav die NL aan het ontwikkelen was heet volgens mij de sperwer
Hmm, aan de ene kant klinkt het wel goed maar toch. Het leger is best een goede werkgever voor een hoop mensen, dus dat zou je daarmee al afschaffen. Dan krijg je ook nog het dillema van, moet je dan enkele legers afschaffen of bij elk land het laten inkrimpen (en welke landen dan ivm werkgelegenheid). Daarnaast vraag ik me af in wat voor soort technologieen er dan veel meer geld gestoken moet worden? Aangezien er niet extreem veel Europese projecten onwijs succesvol waren? (Grote kans dat ik hiermee fout zit, maar ik bekijk het even vanuit mijn optiek en wat ik van heb gelezen/gezien..)quote:Op zondag 12 februari 2006 14:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
ik las vrijdag in de spits dat solana wil dat de EU legermachten soldaten weg doen vanwege redudantie
(zit een punt in de gezamenlijk EU strijdmachten bevat meer dan 2 miljoen soldaten wat meer is dan de VS en zelfs china) Om de besparing die zo uitblijft te besteden aan research om zo het gat te dichten wat de VS en de EU uitgeeft aan onderzoek (de VS geeft 5x meer uit dan de EU doet)
wat vinden jullie van dat plan.
ik vind het wel wat hebben.
ik noem een duitsland waar ze nu nog de dienstplicht hebben.quote:Op zondag 12 februari 2006 14:32 schreef PsychoDude_666 het volgende:
[..]
Hmm, aan de ene kant klinkt het wel goed maar toch. Het leger is best een goede werkgever voor een hoop mensen, dus dat zou je daarmee al afschaffen. Dan krijg je ook nog het dillema van, moet je dan enkele legers afschaffen of bij elk land het laten inkrimpen (en welke landen dan ivm werkgelegenheid). Daarnaast vraag ik me af in wat voor soort technologieen er dan veel meer geld gestoken moet worden? Aangezien er niet extreem veel Europese projecten onwijs succesvol waren? (Grote kans dat ik hiermee fout zit, maar ik bekijk het even vanuit mijn optiek en wat ik van heb gelezen/gezien..)
quote:Op woensdag 8 februari 2006 22:01 schreef M5 het volgende:
en ook niet onaardigen géén fake:
[[url=http://i1.tinypic.com/nei24m.jpg]afbeelding][/url]
Korps Mariniers?quote:Op zaterdag 18 februari 2006 23:35 schreef Witchfynder het volgende:
Beste fanatici,
weet iemand wat de Nederlandse equivalent is van het Britse marine commando "beat to quarters"?
Ik heb het nodig voor een nummer wat ik met mijn band aan het maken ben over de Staatse vloot.
ik denk "Alle hens aan dek"quote:Op zaterdag 18 februari 2006 23:35 schreef Witchfynder het volgende:
Beste fanatici,
weet iemand wat de Nederlandse equivalent is van het Britse marine commando "beat to quarters"?
Ik heb het nodig voor een nummer wat ik met mijn band aan het maken ben over de Staatse vloot.
Het vervelende van nieuwe vliegtuigtypen is dat ze voor een groot deel gemaakt zijn van kunststof, wat lastiger te repareren is. De canards (en dus de ophanging daarvan) hebben een optater gehad - zie de linker canard. De (variabele) intake heeft een soortgelijke pets gehad. Er is behoorlijk wat asfalt (en dus grind) door het toestel gegaan. En de neuskegel is afgebroken (wie weet wat dat voor schade produceert - cockpit sectie krom?). Dit toestel moet zeker naar Warton (al was het maar zodat ze bij BAe eens kunnen zien wat een dergelijke landing voor gevolgen heeft).quote:Op zondag 19 februari 2006 14:34 schreef M5 het volgende:
2 nieuwe motoren er in, nieuwe neus en gaan. Ik denk niet dat deze kist damaged beyond repair is. En aangezien die kisten bijna geen uren op de klok hebben is beyond economical repair nog niet aan de orde. Indien dat het wel het geval is, jammer maar de productie lijnen zijn nog in volle gang dus er eentje extra maken mag niet zo'n probleem zijn.
De canards zijn makkelijk te repareren, en de klap die ze hebben gehad lijkt me wel mee vallen, ze zitten er nog aan, en alleen het onderste stuk is een beetje geknikt en het puntje er af geschaaft.quote:Op zondag 19 februari 2006 14:41 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Het vervelende van nieuwe vliegtuigtypen is dat ze voor een groot deel gemaakt zijn van kunststof, wat lastiger te repareren is. De canards (en dus de ophanging daarvan) hebben een optater gehad - zie de linker canard. De (variabele) intake heeft een soortgelijke pets gehad. Er is behoorlijk wat asfalt (en dus grind) door het toestel gegaan. En de neuskegel is afgebroken (wie weet wat dat voor schade produceert - cockpit sectie krom?). Dit toestel moet zeker naar Warton (al was het maar zodat ze bij BAe eens kunnen zien wat een dergelijke landing voor gevolgen heeft).
quote:PR Newswire US
February 16, 2006 Thursday 2:00 PM GMT
HEADLINE: North American Team Poised to Break Land Speed Record
DATELINE: SEATTLE Feb. 16
SEATTLE, Feb. 16 /PRNewswire/ -- To push the limits of engineering, daring Californian Ed Shadle plans to become the fastest man on the ground to date. Shadle's mission, along with partner and co-owner Keith Zanghi, is to shatter the world's land speed record with North American Eagle (NAE) -- a Lockheed F-104 Starfighter/land vehicle conversion presently undergoing the test runs for setting a new land speed record in excess of 800 MPH.
"Continuous testing is the key to our success -- the horsepower is there and we know it will go fast," says a confident Shadle. The conversion of a celebrated Mach 2 fighter jet to the equivalent of every hot rodder's dream is no easy feat and has presented a variety of challenges to Shadle, Zanghi, and their team of 36 highly-trained engineers and technicians. However, October 2005 tests conducted at Rogers Dry Lake at Edwards Air Force Base have convinced the NAE team that their goal of 800 MPH is achievable.
The current land speed record of 763 MPH was set October 15th 1997 by Andy Green of Great Britain and the Thrust SSC. Ed, his craft, and his American- Canadian team intend to change all that.
"Clearly, this project is more than breaking a land-speed record, it's about history and the opportunity to be a part of it," says Shadle proudly. Before the conversion, this F-104 had a significant history having served as a chase plane for the X-15 project and flown by a Who's Who of aviation -- test pilots Chuck Yeager, Scott Crossfield, Pete Knight, and former shuttle pilot Joe Engle. It is now destined to make history again.
Safely achieving a ground speed record of 800 MPH has made the NAE Project a test bed for significant research. The NAE has been fitted with over fifty accelerometers, microphones, and strain gauges to collect and evaluate critical data concerning the structural integrity, magnetic braking and propulsion systems at extreme speeds.
The NAE will be appearing February 25-26 at the Northwest Aviation Conference and Tradeshow in Puyallup, WA ( http://washington-aviation.org/ ). In May the team will begin its next round of test runs at Edward's AFB.
CONTACT: Douglas Schwartz, Principal of SterlingCi, +1-408-246-3749 or
at [email]doug@sterlingci.com[/email] , for NAE
Web site: http://washington-aviation.org/
SOURCE SterlingCi
URL: http://www.prnewswire.com
NOTES: NOTE TO EDITORS: High resolution images can be found at http://sterlingci.com/client_pr.htm
LOAD-DATE: February 17, 2006
nice!quote:Lockheed Martin F-35 JSF rolls out fully assembled
Lockheed Martin has released some photographs of the first F-35A-1 Joint Strike Fighter (JSF) development aircraft assembled in its Fort Worth, Texas facility as it was moved out of its hangar on Sunday (pictured below).
The aircraft will now undergo an intensive period of ground testing and its maiden flight is planned for the final quarter.
The move on 19 February marked the end of a design update from the concept development phase of the programme. “Our team’s engineers, mechanics and assemblers deserve high praise for the precise way in which this aircraft came together with very few issues,” says Dan Crowley, Lockheed Martin executive vice president and JSF programme manager. “This level of quality, [which] was achieved on our first aircraft, at the beginning of our learning curve, signals good things for the reliability and affordability of the thousands of F-35s that will follow,” he says.
The aircraft (a conventional take-off and landing variant) will now undergo a fuel system check followed by structural coupling and ground vibration testing. Engine runs will begin in the second quarter and will lead into taxi tests in advance of first flight.
Lockheed Martin built two X-35A JSF concept demonstrators in Palmdale, California in the late 1990s, the first of which took its maiden flight in October 2000.
http://www.flightglobal.c(...)fully+assembled.html
Heel Sci-fi?quote:Op zaterdag 25 februari 2006 18:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
hier een link naar
http://en.wikipedia.org/wiki/Future_Force_Warrior
systeem.
zijn ze in europa ook met dit soort initiatieven bezig
want het ziet er allemaal heel scifi uit
Mja moet het ook nog zien werken, op Discovery is er een tijd geleden ookal eens zo'n bepakking geshowed. Tja, kan je beetje om hoekjes kijken enzo, tja zag er wel flitsend uit. Maar zie het eigelijk voornamelijk werken bij Spec Ops. De normale "grunt" heeft er denk ik vrij weinig aan, iig in de gebieden waar ze nu opereren.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 19:13 schreef RonaldV het volgende:
Ik zie het er nog van komen dat bij a-symmetrische oorlogsvoering de boer met baksteen het gaat winnen van deze supersoldaat. Soldaten gaan zo veel meekrijgen wat stuk kan gaan, dat moet wel fout lopen. En dan weten ze niet meer hoe een gevecht ook al weer ging.
je hoeft mij geen engels te leren ik doelde dan vooral op het gebruik van nanobots en liquid armor.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 19:13 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Heel Sci-fi?
The suit will be powered by a 2- to 20- watt microturbine generator fueled by a liquid hydrocarbon.
In gewoon Nederlands: je krijgt een pak op je rug waarin een kleine op een koolwaterstof (benzine/diesel oid) lopende straalturbine zit die 2-20Watt aan stroom moet genereren. Daar is niks Sci-fi aan, die dingen bestaan al. Ik wil alleen wel eens zien hoe stil een militair is met zo'n pakket op zijn rug.
een exo-skeleton? In gewoon Nederlands: een skelet buiten je lichaam? Zal waarschijnlijk gekoppeld worden aan lichaamsbepantsering. Zo'n skelet wordt wel nodig ook, want had de infanterist vroeger al een enorm pakket te versjouwen (o.a. de SAS torst een 60 kilo zware bepakking mee, aangevuld met water en munitie), daar komt nog een computersysteem bij met tactische info, het al genoemde generatortje+ brandstof, en je lichaamspantser!
Ik zie het er nog van komen dat bij a-symmetrische oorlogsvoering de boer met baksteen het gaat winnen van deze supersoldaat. Soldaten gaan zo veel meekrijgen wat stuk kan gaan, dat moet wel fout lopen. En dan weten ze niet meer hoe een gevecht ook al weer ging.
ik denk dat het vooral in stedelijke gebieden zeer handig zal zijnquote:Op zaterdag 25 februari 2006 19:44 schreef PsychoDude_666 het volgende:
[..]
Mja moet het ook nog zien werken, op Discovery is er een tijd geleden ookal eens zo'n bepakking geshowed. Tja, kan je beetje om hoekjes kijken enzo, tja zag er wel flitsend uit. Maar zie het eigelijk voornamelijk werken bij Spec Ops. De normale "grunt" heeft er denk ik vrij weinig aan, iig in de gebieden waar ze nu opereren.
Deze vliegt nu bij NASA (of eigenlijk: hij staat er opgeslagen, samen met zijn twee-zitterzusje). Het toestel was de General Dynamics tegenhanger van wat later de F-15E werd. Om louter politieke redenen is het de F-15 geworden.quote:
Ik denk dat je de F-16I bedoelt, met die CFTs (Conformal Fuel Tanks) op de rug. Dat zijn "normale" F-16s, er zijn maar twee delta-vleugel F-16s in de wereld.quote:Op donderdag 2 maart 2006 22:08 schreef cheukert het volgende:
Israel heeft toch ook van zulke omgebouwde toestellen?
Kan best kloppen ja, ik dacht dat die Israelische F-16 Lavi heette ofzoquote:Op donderdag 2 maart 2006 22:15 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik denk dat je de F-16I bedoelt, met die CFTs (Conformal Fuel Tanks) op de rug. Dat zijn "normale" F-16s, er zijn maar twee delta-vleugel F-16s in de wereld.
zou even een snelle blik lijkt het een 1 op 1 kopiequote:Op vrijdag 3 maart 2006 08:49 schreef RonaldV het volgende:
Lavi
[afbeelding]
De Lavi was een product van Israel Aircraft Industries (IAI) en bedoeld om Israel haar eigen gevechtsvliegtuig te geven onafhankelijk van het buitenland. Het was een goed toestel, op punten zelfs beter dan de F-16. De VS, bang voor de verkoop van de F-16 met een zo sterke concurrent op de markt, oefenden zeer veel druk uit op de Israelis om het project te stoppen. Israel eiste daar wel wat tegenover: ze wilden zeer veel nieuwe F-16s voor het vervangen van hun A-4, F-4 en Kfir jachtbommenwerpers.
De 3 prototypes hebben nog een poos gevlogen voor onderzoeksdoeleinden, en zijn waarschijnlijk ook gebruikt voor het ontwikkelen van de Chinese J-10
[afbeelding] J-10
[afbeelding] Lavi
Als dat nou toch eens waar mocht worden...quote:4 MAART 2006 - DEN HAAG - Defensie overweegt de aanschaf van grote Amerikaanse C-17 Globemaster vliegtuigen voor de transportvloot van de luchtmacht. De C-17’s kosten 210 miljoen dollar per stuk en worden gebouwd door Boeing.
De viermotorige Globemaster is 53 meter lang en 17 meter hoog, heeft een vleugelwijdte van 52 meter en kan maximaal 77 ton vracht meenemen. Foto GPD
Het ministerie denkt deze vliegtuigen in de toekomst nodig te hebben omdat de Nederlandse defensie zich steeds meer richt op operaties ver buiten Europa en omdat er binnen de NAVO een schreeuwend tekort is aan transportcapaciteit. Nu moeten voortdurend vliegtuigen van het type C-17 worden ingehuurd om bijvoorbeeld grote Chinook-helikopters naar Afghanistan te transporten.
Ik vraag me alleen maar af hoeveel gevechtskracht het gaat kosten. Nog een F-16 squadron opdoeken?quote:Op zondag 5 maart 2006 00:07 schreef sp3c het volgende:
de c17 is een stuk flexibeler als de c5
mwah, het lijkt mij een goed plan maar ik zie het nog niet vandaag of morgen gebeuren ... wacht maar tot ze in den haag wind van deze deal krijgen, die beginnen gelijk geweertjes op hun hoofd te breken en in het wilde weg te roepen wat ze wel niet met al dat geld kunnen doen
Australie gaat er trouwens ook 4 kopen las ik laatst
quote:F16 beschoten
vandaag boven Uruzgan is onze F16 beschoten met luchtdoelraketten, het toestel heeft hierdoor enige schade opgelopen. Het toestel vloog een escorte vlucht boven een konvooi motorfietsen waarbij beiden landmachtmilitairen en de marinier betrokken waren. De soldaten werden ook beschoten, deze hebben het vuur beantwoord. Door een slimme krijgslist hebben zij steeds het geweer naar elkaar overgeworpen zodat het leek of de vijand met een grotere strijdmacht te maken had, alle 30 kogels zijn hierbij verschoten. De minister van defensie heeft inmiddels bij de tweede kamer een verzoek ingedient voor de aanschaf van een kist 5.56 kogels.
De marinier is tijdens dit incident lichtgewond geraakt, hij is met een C17 naar het Amerikaanse militaire ziekenhuis in Kabul gevlogen. Zijn conditie is stabiel maar het korps mariniers heeft nu gedurende zijn rehabilitaitie periode geen infanterie meer beschikbaar. Ook de luchtmacht heeft gedurende de herstelwerkzaamheden even geen jachtvliegtuigen meer, er wordt gesproken over het bewapenen van een van de C17's om beide landmachtmilitairen toch nog van enige luchtdekking te kunnen voorzien.
www.mindef.nl
Gewoon uitbreiden, niet inruilen voor F-16's/JSF's.quote:Op zondag 5 maart 2006 00:23 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik vraag me alleen maar af hoeveel gevechtskracht het gaat kosten. Nog een F-16 squadron opdoeken?Nog minder JSFs?
die longbows zouden er toch al 10 jaar geleden op moeten zitten.quote:Op zondag 5 maart 2006 00:45 schreef sp3c het volgende:
de Longbow radars zullen wel weer 'uitgesteld' worden en misschien toch geen kruisraketten
ik vind het zowieso raar, 'we' willen steeds meer en vooral grotere en gevaarlijkere missies in het buitenland en daar worden allerlei spulletjes voor aangeschaft maar het budget blijft dalen!
als meneer Kamp denkt dat het nu al een leegloop is bij defensie dan moet hij opletten wat er gebeurt als militairen strax minstens 50% van het jaar in het buitenland zitten!
strax krijg je nieuwsberichten als
[..]
A400M is voor de vervanging van oude Herculesjes en Transallen. Maatje kleiner dus.quote:Op zondag 5 maart 2006 13:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
die longbows zouden er toch al 10 jaar geleden op moeten zitten.![]()
is die c17 nu groter dan de a400m of niet want dan ben ik liever een voorstander van europeesche waer
Niet helemaal: de A400M is een mix van de C-130 en de C-17. Het toestel is oorspronkelijk geplanned met 4 straalmotoren, net als de C-17, en moet net als de C-17 een tank kunnen vervoeren. Als je oude plaatjes op het web weet te vinden van de A400 zul je zien dat A400 en C-17 verdacht veel op elkaar lijken, zowel qua capaciteiten als qua uiterlijk.quote:Op zondag 5 maart 2006 13:04 schreef M5 het volgende:
[..]
A400M is voor de vervanging van oude Herculesjes en Transallen. Maatje kleiner dus.
Het laadvermogen van de C-17 76,6 ton is en de A400M neemt 37 ton mee.quote:Op zondag 5 maart 2006 13:31 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Niet helemaal: de A400M is een mix van de C-130 en de C-17. Het toestel is oorspronkelijk geplanned met 4 straalmotoren, net als de C-17, en moet net als de C-17 een tank kunnen vervoeren. Als je oude plaatjes op het web weet te vinden van de A400 zul je zien dat A400 en C-17 verdacht veel op elkaar lijken, zowel qua capaciteiten als qua uiterlijk.
Zowel C-130 als C-160 hebben één zeer groot manco, en dat is hun (gebrek aan) binnenruimte. De doorsnede van de laadruimte is niet groot genoeg om alles te kunnen vervoeren, terwijl de C-17 en de A400M juist een extra groot vrachtruim hebben gekregen om MBTs te kunnen vervoeren. Puur naar laadvermogen kijken is niet genoeg, zaken als volume tellen ZEKER zo hard mee. De A-400M is in ieder geval niet zo maar een vervanger voor de C-130. De RAF kiest er niet voor niets voor om een mix van C-17, A400M en C-130J aan te schaffen. De Aeronautica Militare Italiana (AMI) kiest ook voor een mix van A400M en C-130J.quote:Op zondag 5 maart 2006 13:37 schreef M5 het volgende:
[..]
Het laadvermogen van de C-17 76,6 ton is en de A400M neemt 37 ton mee.
De C-130J kan 19 ton tillen, en een Transall 22 ton.
De C-17 is gewoon een klasse groter, maar niet perse in afmetingen.
waarom zijn die straalmotoren vervangen eigenlijkquote:Op zondag 5 maart 2006 13:49 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Zowel C-130 als C-160 hebben één zeer groot manco, en dat is hun (gebrek aan) binnenruimte. De doorsnede van de laadruimte is niet groot genoeg om alles te kunnen vervoeren, terwijl de C-17 en de A400M juist een extra groot vrachtruim hebben gekregen om MBTs te kunnen vervoeren. Puur naar laadvermogen kijken is niet genoeg, zaken als volume tellen ZEKER zo hard mee. De A-400M is in ieder geval niet zo maar een vervanger voor de C-130. De RAF kiest er niet voor niets voor om een mix van C-17, A400M en C-130J aan te schaffen. De Aeronautica Militare Italiana (AMI) kiest ook voor een mix van A400M en C-130J.
Goeie vraag, en ik weet het precieze antwoord niet meerquote:Op zondag 5 maart 2006 14:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
waarom zijn die straalmotoren vervangen eigenlijk![]()
ik weet wel dat de fabrikant van de motoren onder druk van regeringen van een VS bedrijf een EU bedrijf is geworden.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:06 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Goeie vraag, en ik weet het precieze antwoord niet meer
Midden jaren 90 begonnen de Duitsers plots allerlei eisen te stellen aan hun militaire vliegtuigprogramma's omdat de kosten te hoog werden, en ze krap zaten vanwege de eenwording. De EFA (nu Typhoon) werd zwaar aangepast (alhoewel dat uiteindelijk in het voordeel uitpakte) en ongeveer tegelijkertijd werden de straalmotoren van de FLA (nu A400M) vervangen door turboprops. Ik geloof dat het niet zo zeer te maken had met de prijs van de motoren, maar met de gebruikskosten. Ik ben net even snel wezen zoeken, maar er is nog bitter weinig te vinden over de historie van de A400M.
Efficientie. De Turboprops die op de A400M komen zijn een stuk beter dan de turboporps die op een C-130/C-160 zitten. Als Airbus z'n berekeningen na kan komen krijgt de A400M een kruissnelheid van Mach 0.72 op 37.000 ft (C-17: Mach 0.77 op 45.000 ft), terwijl er 20% minder brandstof nodig is dan wanneer er turbofans ('straalmotoren') op zouden zitten. De 4 motoren krijgen elk 10.000 SHP, terwijl de C-130J 4x 4.600 SHP heeft en de C-160 2x 5.700 SHP.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
waarom zijn die straalmotoren vervangen eigenlijk![]()
Dat de A400M groot genoeg is om een MBT te kunnen vervoeren is leuk, maar met een laadgewicht van 37 ton kun je er geen één mee nemen. terwijl een C-17 met 76 ton er eentje en nog een slordige 10 ton support mee kan nemen. Volume telt wel, maar je hebt er niets aan als je laadvermogen er niet naar is.quote:Op zondag 5 maart 2006 13:49 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Zowel C-130 als C-160 hebben één zeer groot manco, en dat is hun (gebrek aan) binnenruimte. De doorsnede van de laadruimte is niet groot genoeg om alles te kunnen vervoeren, terwijl de C-17 en de A400M juist een extra groot vrachtruim hebben gekregen om MBTs te kunnen vervoeren. Puur naar laadvermogen kijken is niet genoeg, zaken als volume tellen ZEKER zo hard mee. De A-400M is in ieder geval niet zo maar een vervanger voor de C-130. De RAF kiest er niet voor niets voor om een mix van C-17, A400M en C-130J aan te schaffen. De Aeronautica Militare Italiana (AMI) kiest ook voor een mix van A400M en C-130J.
Edit: de AMI heeft zich teruggetrokken uit de A400M
Volgens mij is dat juist de achterliggende gedachte: we kunnen ze nu nooit meenemen omdat het te lang duurt. Met 4 C-17s kunnen we in één keer binnen 24 uur een peloton ter plaatse brengen. veel meer dan 4 pelotons zullen we gegeven de huidige "sterkte" niet snel inzetten denk ik.quote:Op zondag 5 maart 2006 15:11 schreef sp3c het volgende:
mjah om tanks te vervoeren hoeven we het niet te doen natuurlijk want we zullen er nooit genoeg kopen om ook maar 1 eskadron te verplaatsen binnnen een redelijke tijd, sterker nog voor een peloton heb je er al 4 nodig ... als die er weer een keer op uit gaan dan gaan ze gewoon met de boot
We hebben er toch ook een stel door Bosnië scheuren? En ze komen tegenwoordig ook in Polen om te oefenen, daar is tenminste veel ruimte.quote:Op zondag 5 maart 2006 15:16 schreef SHERMAN het volgende:
Alsof onze tanks ooit buiten Nederland en Duitsland zullen komen.
Nou vooruit Polen dan ook nog.quote:Op zondag 5 maart 2006 15:31 schreef RonaldV het volgende:
ze gaan niet mee omdat het logistiek te duur is om ze daar te houden, we hebben zowieso niet de capaciteit om eenheden van bataljonssterkte in te vliegen (c17 zou wel helpen wat dat betreft overigens) dus die gaan met RoRo's, kun je net zo gemakkelijk een paar tanks inschuiven en dan duurt het even lang.quote:Op zondag 5 maart 2006 15:31 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Volgens mij is dat juist de achterliggende gedachte: we kunnen ze nu nooit meenemen omdat het te lang duurt. Met 4 C-17s kunnen we in één keer binnen 24 uur een peloton ter plaatse brengen. veel meer dan 4 pelotons zullen we gegeven de huidige "sterkte" niet snel inzetten denk ik.
we hadden er een stel in Bosnie en Kosovo maar die zijn al lang thuis ... maar binnenkort (dit jaar) gaan ze met de marine naar de Antillen om Chavez een beetje in zijn broek te laten poepenquote:[..]
We hebben er toch ook een stel door Bosnië scheuren? En ze komen tegenwoordig ook in Polen om te oefenen, daar is tenminste veel ruimte.
congoquote:Op zondag 5 maart 2006 16:01 schreef sp3c het volgende:
we hebben ook leopard 2 a5's in Bosnie gehad en M109's in Kosovo, ik denk wel dat er binnenkort weer een aantal op uitgaan (congo)
[..]
ze gaan niet mee omdat het logistiek te duur is om ze daar te houden, we hebben zowieso niet de capaciteit om eenheden van bataljonssterkte in te vliegen (c17 zou wel helpen wat dat betreft overigens) dus die gaan met RoRo's, kun je net zo gemakkelijk een paar tanks inschuiven en dan duurt het even lang.
het zal wel voor de helikopters zijn want die worden altijd op het laatste moment pas ingevlogen met russische toestellen
[..]
we hadden er een stel in Bosnie en Kosovo maar die zijn al lang thuis ... maar binnenkort (dit jaar) gaan ze met de marine naar de Antillen om Chavez een beetje in zijn broek te laten poepen
das in Afrika, zoek is een Belg in je omgeving, die kent het welquote:
Caribbean Lionquote:en hoe heete die oefening ook alweer
ik weet wel waar congo ligt ik heb alleen geen idee wat onze tanks daar gaan doenquote:Op zondag 5 maart 2006 17:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
das in Afrika, zoek is een Belg in je omgeving, die kent het wel
[..]
Caribbean Lion
in een oerwoud lijkt mij nu niet echt een plek waar een tank op zijn plaats isquote:Op zondag 5 maart 2006 19:40 schreef sp3c het volgende:
militanten doodschieten mag ik hopen
binnen de EU wordt gesproken over het sturen van troepen naar Congo voor de verkiezingen, ik hoop dat het ditmaal om zware eenheden gaat die daadwerkelijk wat kunnen uitrichten want lichte eenheden heeft MONUC genoeg
ik snap zowieso niet dat ze die er 4 heen sturen om de basis te beveiliggenquote:Op dinsdag 7 maart 2006 14:46 schreef sp3c het volgende:
mjah, als (heel veel nadruk op als) er Europese (Nederlandse) troepen naar Congo gaan dan hebben die daar meer behoefte aan grote vuurkracht dan de Nederlanders in Afghanistan want in Congo is het niet alleen gevaarlijker opereren maar de vijand is ook nog is beter georganiseerd, die kun je daadwerkelijk opzoeken en stukschieten ... in Afghanistan zal het grootste gevaar komen van individuele jihadji's die mijnen en bommen langs de weg verstoppen en vanuit een hinderlaag een beetje op langsrijdende voertuigen schieten, dan heb je meer aan een paar handenvol extra .50's
of de cheetah's met antipersoneels munitie uitrusten en er naar toevliegen
niet dat ik het niet zou toejuichen als er leopard2's naar Afghanistan gaan hoor, die zet je gewoon op de hoek van de straat neer en de hele regio is stil![]()
Bring it on Hugo!quote:Kamp niet bang voor Hugo Chávez
DEN HAAG - De inwoners van de Nederlandse Antillen en Aruba hoeven niet bang te zijn voor een militaire aanval van Venezuela. Volgens minister Kamp (Defensie) is daarvoor geen reden en kan de Nederlandse krijgsmacht een aanval van Venezuela gemakkelijk pareren. Kamp zei dat donderdag in een debat met de Tweede Kamer over de Nederlandse kustwacht op de Antillen.
Kamp noemde de Venezolaanse president Hugo Chávez een onverdraagzame volkspopulist met veel geld die „met grote ogen kijkt naar de snippertjes voor de kust van Venezuela die onderdeel vormen van het Nederlands Koninkrijk”. Chávez zou de eilanden voor de kust onder zijn controle willen brengen. De Antillen liggen ongeveer 50 kilometer voor de kust van Venezuela.
Volgens Kamp is Venezuela met slechts een tweedehands marineschip geen enkele partij voor de Nederlandse marine. Maar Chávez wil investeren en kan binnen vijf tot tien jaar een aanmerkelijk krachtiger krijgsmacht hebben. Nederland zal via diplomatieke en politieke weg proberen te voorkomen dat Venezuela alsnog een serieuze militaire dreiging voor de Antillen gaat vormen, aldus Kamp.
Bron
Goedzo kamp! blijven bezuinigen! vant Venuzuela stelt toch niks voor!quote:
quote:De slagkracht van het Venezolaanse leger is volgens de website ww.defensieforum.nl echter groter dan dat ene vaartuig. Het land heeft meerdere marineschepen en 22 F16’s. Ook zijn er enkele Mig-straaljagers besteld. Volgens een aantal kenners maakt Venezuela daarom wel degelijk kans op een militair succes. Nederland heeft eenvoudigweg niet genoeg manschappen op de bases op Aruba en Curacao om een grote aanval te pareren. En ook het permanent in ‘De West’ aanwezige marinefregat krijgt het met een grootscheepse aanval van straaljagers moeilijk.
Blijkbaar, maar er zit wel een hoop deskundig defensie personeel daar online.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 18:35 schreef Wuder het volgende:
Gebruiken ze nou een internet forum als objectieve, professionele expert advies bron?
Met alle respect voor dit forum en defensieforum: er zwerven op het internet natuurlijk veel meer wannabe's rond dan echte professionals. Toch ben ik het op bepaalde punten wel eens met defensieforum: wat Kamp in de Kamer liegt, liegt hij niet expres, maar omdat hem dat vanuit de staven wordt verteld. De werkelijke staat van Defensie is al sinds het verdwijnen van de dienstplicht veel lager dan wordt weergegeven. Maar wat wil je ook, in een organisatie waar kritische kanttekeningen worden gezien aan niet loyaal aan de organisatie en je collegas. Ik heb het meerdere malen meegemaakt dat kritische kanttekeningen werden afgewimpeld, en de collega (of ikzelf) in kwestie belachelijk werd gemaakt, terwijl je 2-3 jaar later gewoon op alle punten gelijk bleek te hebben. En dan is het jouw schuld natuurlijk dat de zaken niet gelopen zijn zoals gepland, met al dat negativismequote:Op zaterdag 11 maart 2006 18:35 schreef Wuder het volgende:
Gebruiken ze nou een internet forum als objectieve, professionele expert advies bron?
2 LCF'jes en M-fregat, wat F-16's en een KDC-10 er heen sturen als het nodig is en klaar is Kamp.quote:Op zondag 12 maart 2006 16:17 schreef sp3c het volgende:
ja als het enigszins strookte met de waarheid zou ik me gedissed voelen als Venezolaans marinepersoneel ... maar op deze manier zou ik hard moeten lachen om die domme hollander die zijn eigen marine naar het graf aan het dragen is want reken maar dat ze daar van op de hoogte zijn
Waarom maar twee fregatten? Gewoon alles sturen wat je kunt inzetten daar. St. Maarten als uitvalsbesis, 3 squadrons F-16 op oorlogssterkte die kant op, met allebei de tankers. De 3e DC-10 kan voor die tijd mooi nog even snel omgebouwd worden tot KDC-10, zo snel zal Chavez toch niet zijn.quote:Op zondag 12 maart 2006 21:21 schreef M5 het volgende:
[..]
2 LCF'jes en M-fregat, wat F-16's en een KDC-10 er heen sturen als het nodig is en klaar is Kamp.
eventueel een sub mee sturen.
Je kunt wel alles sturen, maar dat heeft ook geen zin als het niet nodig is. Zo sterk is Venezuela helemaal niet.quote:Op zondag 12 maart 2006 21:32 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Waarom maar twee fregatten? Gewoon alles sturen wat je kunt inzetten daar. St. Maarten als uitvalsbesis, 3 squadrons F-16 op oorlogssterkte die kant op, met allebei de tankers. De 3e DC-10 kan voor die tijd mooi nog even snel omgebouwd worden tot KDC-10, zo snel zal Chavez toch niet zijn.
Dan twee Walrussen voor de kust van Venezuela laten patrouilleren. De eerste de beste grijze boot die vanuit Venezuela naar de Antillen zeilt, jaag je gelijk naar de kelder. Moet je eens opletten wat er dan met de Venezolaanse economie gebeurt: geen tanker die meer die kant op wil. dan kun je alle olie hebben die je wilt verkopen, maar als niemand het komt ophalen heb je mooi pech.
Bij de eerstvolgende verkiezingen is hetChavez.
Waarom zou je gepast antwoorden als je met een enorme klap duidelijk aan iedereen duidelijk kunt maken wat de gevolgen zijn als je Nederland pest?quote:Op zondag 12 maart 2006 21:39 schreef M5 het volgende:
[..]
Je kunt wel alles sturen, maar dat heeft ook geen zin als het niet nodig is. Zo sterk is Venezuela helemaal niet.
Ik zou er zelf nooit voor kiezen om onnodig hard terug te slaan. Gewoon de aanval afweren, en dan zie je wel weer of hij nog materieel overheeft voor 'n tweede poging. Nederland heeft er geen baat bij om het hele militaire aparaat van Venezuela op z'n gat te leggen.quote:Op zondag 12 maart 2006 21:45 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Waarom zou je gepast antwoorden als je met een enorme klap duidelijk aan iedereen duidelijk kunt maken wat de gevolgen zijn als je Nederland pest?
Was de tocht naar Chatham militair noodzakelijk? Nee, maar De Ruijter wilde een duidelijk signaal afgeven: mess with us, and you will face the awful consequences. Je prikt me op de ene plek, en ik sla ongenadig hard terug daar waar het het meeste zeer doet.
In de problemen door de VN?quote:Op zondag 12 maart 2006 21:46 schreef M5 het volgende:
Verder is Venezuela lid van de VN dus mocht Chavez zoiets proberen als de Antillen te annexeren zit hij diep in de problemen. De USA heeft het ook al niet echt op Chavez en Venezuela, dus die zullen ook wel 'n handje helpen als de beste man z'n boekje te buiten gaat.
idd en het jaar erop gelijk een miljard meer vragen voor defensie.quote:Op zondag 12 maart 2006 23:24 schreef sp3c het volgende:
ja dan probeert hij het volgende week weer
gewoon zo hard terugslaan als we kunnen imo, zeker als we dan toch kruisraketten aan gaan schaffen, dan wil ik ze ook allemaal minstens een half uur boven Caracas rondjes zien draaien op CNN voordat ze de afslag richting de boorplatforms nemen
oorlog is al een tijdje geen gentleman's sport meer
Ja. lidmaatschap geschrapt, VN-handelsembargo's (incl. militair materieel), VN-resolutie voor het aanvallen van Venezuela, etc. etc.quote:
ze vallen ons aan ... dat lijkt me reden genoeg, je moet zien te voorkomen dat ze het de volgende zomer weer proberen met meer materiaal, dat doe je door zoveel mogelijk van hun spulletjes in brand te schieten en het leger/volk zo bang te maken voor Nederland dat ze al in hun broek beginnen te poepen als ze het eiland bij helder weer in de verte kunnen zien liggen!quote:Op maandag 13 maart 2006 16:40 schreef M5 het volgende:
Je moet ook het financiele plaatje bekijken. Als je Venezuela plat wil leggen heb je serieus wat bommen en raketten nodig, en wat schiet je er vervolgens mee op? Niets, maar je moet wel een flinke zak geld hebben om die troep aan te schaffen. Dus de aanval afslaan is voldoende.
Alles plat gooien is leuk, maar dan moet daar wel een reden voor zijn.
Nee anders om, Venezuela valt als VN lid een VN land aan, dus heeft Venezuela problemen. Daarom doet ie dat nooit.quote:Op maandag 13 maart 2006 17:06 schreef sp3c het volgende:
Venezuela valt Nederland aan en dan zou Nederland problemen krijgen omdat ze terugslaat?
dat vind ik vreemd
ik denk dat daar wel geld voor gevonden kan wordenquote:Op maandag 13 maart 2006 16:40 schreef M5 het volgende:
Je moet ook het financiele plaatje bekijken. Als je Venezuela plat wil leggen heb je serieus wat bommen en raketten nodig, en wat schiet je er vervolgens mee op? Niets, maar je moet wel een flinke zak geld hebben om die troep aan te schaffen. Dus de aanval afslaan is voldoende.
Alles plat gooien is leuk, maar dan moet daar wel een reden voor zijn.
en van welk hoopje mag dat dan geschraapt worden? ik zie NL niet zo maar ff zelfstandig een oorlogje financieren. Daar is serieus wat geld voor nodig.quote:Op maandag 13 maart 2006 17:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik denk dat daar wel geld voor gevonden kan worden
erm ... maar ik ben ziek!quote:Op maandag 13 maart 2006 17:07 schreef M5 het volgende:
[..]
Nee anders om, Venezuela valt als VN lid een VN land aan, dus heeft Venezuela problemen. Daarom doet ie dat nooit.
ff lezen he
beterschap dan!quote:Op maandag 13 maart 2006 17:15 schreef sp3c het volgende:
[..]
erm ... maar ik ben ziek!
en niet in mijn hoofd nee![]()
ten tijde van oorlog denk ik niet dat er moeilijk gedaan wodrt over de staatsschuldquote:Op maandag 13 maart 2006 17:10 schreef M5 het volgende:
[..]
en van welk hoopje mag dat dan geschraapt worden? ik zie NL niet zo maar ff zelfstandig een oorlogje financieren. Daar is serieus wat geld voor nodig.
ik bedoel hoppa weg ermee.quote:Op maandag 13 maart 2006 17:56 schreef sp3c het volgende:
ja en als de Venezolanen zulke problemen maken van onze Apache's nadat we hun troepen van onze eilanden hebben geschoven, dan verhuizen ze toch gewoon?
interesseert me vrij weinig
Dat zou zo maar kunnen. Dat is dan gewoon een oefenvlucht.quote:Op vrijdag 17 maart 2006 19:32 schreef PsychoDude_666 het volgende:
Trouwens, kan het kloppen dat er een Apache vanmiddag rond 13.00 uur over Rotterdam vloog? Zo ja, wat doet dat ding daar?
Nou kijk, M5 we zijn beide Zeeuw, en was behoorlijk verbaast dat er een tijdje geleden enkele boven mijn huis hingen. En nu ookal Rotterdam?quote:Op vrijdag 17 maart 2006 20:03 schreef M5 het volgende:
[..]
Dat zou zo maar kunnen. Dat is dan gewoon een oefenvlucht.
Hoe weet jij nou dat ik uit zeeland kom? of heb je dat onthouden. staat niet meer in m'n profiel dacht ikquote:Op vrijdag 17 maart 2006 20:17 schreef PsychoDude_666 het volgende:
[..]
Nou kijk, M5 we zijn beide Zeeuw, en was behoorlijk verbaast dat er een tijdje geleden enkele boven mijn huis hingen. En nu ookal Rotterdam?Tof
Dat is alleen voor de keuring van officier vlieger (piloot) 99% van de keuringen voor defensie funcites staan er niet op.quote:
quote:Defensie: pantserwielvoertuig Fennek naar Afghanistan
DEN HAAG - Defensie stuurt in november acht pantserwielvoertuigen van het nieuwe type Fennek naar de Afghaanse provincie Uruzgan.
Dat heeft staatssecretaris Van der Knaap (Defensie) vrijdag aangekondigd.
De Fennek is een gepantserd verkenningsvoertuig voor maximaal drie personen. Het Duitse leger heeft de Fennek sinds kort operationeel in Afghanistan en is daarmee zeer tevreden, aldus Defensie. Pantservoertuigen zijn beter bestand tegen wegbommen dan niet-gepantserde voertuigen.
Nederland krijgt in totaal ruim vierhonderd Fenneks. De eerste zijn sinds enige maanden in gebruik bij oefeningen van eenheden van de landmacht. De eerste acht gaan in november mee met het verkenningspeloton van het 11e Tankbataljon. Defensie besloot eerder al Patria-pantserwielvoertuigen en YPR-pantserrupsvoertuigen te sturen naar Uruzgan.
De Fennek is een pantserwielvoertuig met vier wielen. Het voertuig weegt 11 ton, heeft een actieradius van duizend kilometer en heeft een maximale snelheid van 112 kilometer per uur. De Fennek heeft GPS en camera's aan bood, alsook een laserapparaat waarmee afstanden kunnen worden gemeten, en een warmtegevoelige camera.
De Fennek is vooral geschikt voor verkenningen van grote gebieden en het controleren van routes die bijvoorbeeld Nederlandse konvooien zullen volgen. „Zien zonder gezien te worden is van toepassing op de Fennek”, aldus Defensie.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/35445831/Defensie:_pantserwielvoertuig_Fennek_naar_Afghanistan.html
Een minister op de werkvloer krijgt nooit alle shit te horen. En wat hij hoort wordt door de onderdeels leiding zwaar afgezwakt. Wat helpt is als je een weekje meedraait met de mannen. Wat helpt is als je kijkt naar de OT, om te zien of die wel gevuld is. Wat helpt, is je realiseren dat een OT gevuld moet zijn met gekwalificeerde mensen, en niet met mensen die nog in opleiding zijn, of die opleiding geven op de werkvloer. En daar dan ook aktie op nemen, in de zin van meer volk beschikbaar stellen. Want bezuinigen kan elke lul.quote:Op zondag 19 maart 2006 22:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
kijktip
22 maart om 1950 op NL 3
gaat minister kamp de werkvloer op en gaat kijken wat voor effect zijn besluiten hebben.
als het goed is gaat hij half undercover het zelfde programma doet dat ook met bedrijven etc.quote:Op zondag 19 maart 2006 22:38 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Een minister op de werkvloer krijgt nooit alle shit te horen. En wat hij hoort wordt door de onderdeels leiding zwaar afgezwakt. Wat helpt is als je een weekje meedraait met de mannen. Wat helpt is als je kijkt naar de OT, om te zien of die wel gevuld is. Wat helpt, is je realiseren dat een OT gevuld moet zijn met gekwalificeerde mensen, en niet met mensen die nog in opleiding zijn, of die opleiding geven op de werkvloer. En daar dan ook aktie op nemen, in de zin van meer volk beschikbaar stellen. Want bezuinigen kan elke lul.
Bezuinigen is een kwestie van een dik potlood. Verstandig investeren is een kunst. Met de nadruk op "verstandig" uiteraard.quote:Op zondag 19 maart 2006 23:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
als het goed is gaat hij half undercover het zelfde programma doet dat ook met bedrijven etc.
en dat laatste ben ik niet met je eens bezuinigen is 1 van de moeilijkste dingen om te doen er is altijd veel kritiek en je kunt het nooit goed doen. meer uitgeven is een stuk makkelijker
en daar verschillen we van mening ook om te bezuinigen moet je verstandig zijnquote:Op zondag 19 maart 2006 23:04 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Bezuinigen is een kwestie van een dik potlood. Verstandig investeren is een kunst. Met de nadruk op "verstandig" uiteraard.
Waar in de afgelopen 15 jaar is er "verstandi"g bezuinigd" dan? Want het vredesdividend was de stomste reden die je kon verzinnen.quote:Op zondag 19 maart 2006 23:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
en daar verschillen we van mening ook om te bezuinigen moet je verstandig zijn
eh ik zeg niet dat ik het er mee eens ben maar je moet roeien met de riemen die je hebtquote:Op zondag 19 maart 2006 23:20 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Waar in de afgelopen 15 jaar is er "verstandi"g bezuinigd" dan? Want het vredesdividend was de stomste reden die je kon verzinnen.
De wereld wordt instabieler, dus laten we maar ons leger inkrimpen.
is dat een greep of is het alles wat ze hebben. vind het niet zo indrukwekkend namelijk.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 17:18 schreef -calimero- het volgende:
om weer ff terug te komen op Venuzuela, hier een topic van een ander forum met daarin wat foto's van het Venuzueelse (?) leger:
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?t=75126
Zo te zien zijn ze nog behoorlijk uitgerust, met o.a. amfibische pantservoertuigen die geschikt zijn voor landingen op het strand. (hoe heeten die dingen ook alweer?)
lvtp7 staat erop (AAV7) maar die hebben met 10km per uur op het water toch net niet het bereik om de Antillen te hallenquote:Op dinsdag 21 maart 2006 17:18 schreef -calimero- het volgende:
om weer ff terug te komen op Venuzuela, hier een topic van een ander forum met daarin wat foto's van het Venuzueelse (?) leger:
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?t=75126
Zo te zien zijn ze nog behoorlijk uitgerust, met o.a. amfibische pantservoertuigen die geschikt zijn voor landingen op het strand. (hoe heeten die dingen ook alweer?)
Ach zolang Rijk de Gooijer maar wel meedoetquote:Op donderdag 23 maart 2006 17:42 schreef sp3c het volgende:
het is iig leuke stof voor eens een serieuze moderne Nederlandse oorlogsfilm.
ik zou gaan kijken in de bioscoop (mits johnnie de mol er niet in speelt)
quote:Den Haag worstelt met Venezolaanse president Chavez, die wil dat Nederland als koloniale mogendheid 'oprot' uit de regio. Nu gaat het leger er oefenen
Veel Nederlanders denken dat Duitsland hun grootste buurland is, maar het is Venezuela. Aruba ligt 40 kilometer uit de Venezolaanse kust. Willemstad op Curaçao ligt dichter bij de Venezolaanse hoofdstad Caracas dan Amsterdam bij Düsseldorf.
Met 25 miljoen inwoners is Venezuela geen machtig land, maar het zit wel in de top-5 van olie-exporteurs. En het heeft een president, Hugo Chavez, die bijna op voet van oorlog leeft met de Verenigde Staten. Hij slaat krijgshaftige taal uit en wil een volksmilitie vormen van één miljoen man. In Moskou bestelde Chavez 100.000 kalasjnikovs en 50 Mig-29 gevechtsvliegtuigen. Amerikaanse waarnemers hebben de eerste van te leveren Migs al gesignaleerd nabij Curaçao.
Voortdurend onthult Chavez vermeende Amerikaanse invasieplannen en steeds duidelijker zinspeelt hij erop dat het 'yanqui-imperialismo' - het imperialisme van de yankees - vanuit Curaçao opereert. Zo beweerde hij eind vorig jaar dat de Amerikanen vanaf Curaçao een invasie in Venezuela voorbereiden. Venezuela, kortom, behoort tot de wereldwijde 'gordel van instabiliteit'. Loopt het er uit de hand, dan zit Nederland eerste rang. Twee weken geleden riep Chavez dat de 'koloniale mogendheden' in de regio moesten 'oprotten'. Het is duidelijk op wie hij doelde.
Dat Venezuela Curaçao ziet als een Amerikaans militair steunpunt is op zich niet vreemd. Vanaf de luchthaven Hato bij Willemstad patrouilleren Amerikaanse vliegtuigen vanwege de drugsbestrijding. Soms stationeren de Verenigde Staten er zelfs F-16's. Volgens plaatselijke berichten schenden deze toestellen het Venezolaanse luchtruim.
De olie-inkomsten bieden Venezuela de mogelijkheid grote bedragen te investeren op de Antillen. Met een olieraffinaderij, hotels, banken en andere bezittingen is Venezuela bezig Curaçao economisch te annexeren. Caracas ervaart de eenheden van de Nederlandse marine als een lastige, maar hooguit tijdelijke hinderpaal bij volledige dominantie. Op de Nederlandse eilanden geniet Chavez ook een zekere sympathie.
In Nederland zien weinigen in Chavez een bedreiging, maar daar komt verandering in. Onlangs leek het Jaarverslag Kustwacht Antillen weer ongemerkt de Tweede Kamer te passeren, maar opeens sloegen enkele kamerleden alarm. Tijdens een werkbezoek aan Curaçao en Aruba was hen opgevallen hoe doodsbenauwd de autoriteiten zijn voor Chavez. CDA-kamerlid Roland Kortenhorst en VVD'er Zsolt Szabo vroegen VVD-minister Henk Kamp van Defensie een analyse te maken van de risico's.
De bewindsman schoot uit zijn slof. Hij beschreef Chavez als een roekeloze 'linkse volkspopulist' die gelukkig over geen noemenswaardige militaire capaciteit beschikt. Met een enkele roestige oorlogsbodem is Venezuela geen partij voor de Koninklijke Marine! En desnoods zou Kamp de F-16's van de luchtmacht in stelling brengen.
Dat beeld klopt niet helemaal. Venezuela heeft zelf 22 F-16's, plus een aantal marineschepen. Nederland patrouilleert in de regio met één fregat gedurende tien maanden per jaar, vooral om drugssmokkelaars te zoeken.
PvdA-kamerlid Frans Timmermans noemt het onverstandig dat 'Kamp de Venezolaanse president afschildert als een idioot'. Hij vreest dat de scherpe uitlatingen tot een escalatie leiden. CDA'er Kortenhorst begrijpt weer niet dat Kamp weigert een dreigings-analyse op te stellen. 'Ik wil geen expliciete vergelijking maken met de Argentijnse overval op de Britse Falklandeilanden in 1982 en met de bloedige oorlog die daarop volgde, maar de overeenkomsten zijn natuurlijk wel bij mij opgekomen.'
Kamp vindt dat Nederland niet mag pretenderen de regio te beveiligen. 'Zoiets is ridicuul,' zei hij. Waarop Kortenhorst de minister toebeet dat juist het antwoord op zijn vraag 'ridicuul' was. Het illustreert de twijfels rond de verdediging van het Koninkrijk. Amerikaanse oorlogsbodems en vliegtuigen krijgen beperkingen opgelegd voordat ze Curaçao of Aruba mogen aandoen. Den Haag wil Chavez niet schofferen en hoopt op een bemiddelende rol in het conflict met de Verenigde Staten. Aan de andere kant is machtsvertoon dringend geboden. Chavez ziet zichzelf als de opvolger van Fidel Castro in het verzet van het continent tegen de Amerikanen. Nederland moet hem duidelijk maken dat hij geen vinger naar Curaçao, Bonaire of Aruba mag uitsteken.
Hoe diplomatiek of hoe robuust moet Den Haag zich opstellen? Een duidelijke reactie op de dreiging van Hugo Chavez is de grote militaire oefening die eind mei begint: Joint Caribbean Lion. Naast fregatten, marinierseenheden en landingsplatforms, stuurt Nederland ook F-16's, helikopters, een onderzeeboot en pantserwagens. Amerikaanse, Franse, Canadese en Belgische eenheden nemen deel aan de oefening. In totaal zijn bijna vijfduizend militairen op de been.
Vanuit Rotterdam worden zelfs Leopardtanks ingescheept. Begin juni worden ze onder meer op de kust van Curaçao afgezet, zodat de Gemechaniseerde Brigade van de landmacht op het eiland kan oefenen in het verdrijven van bezetters . Hoe reageert Chavez hierop? Officieel heeft de oefening geen actueel-politieke aanleiding. De Venezolaanse marine ontving zelfs een uitnodiging om mee te doen, maar die is zonder veel omhaal van woorden afgewezen. Het land stuurt alleen een paar waarnemers. Misschien is president Chavez straks onder de indruk van het vlagvertoon. Maar hij zal dat nooit laten blijken - hij zal spreken van een vuige kapitalistische provocatie.
laat iran maar varen venezuela wordt hetquote:
Het is natuurlijk wel duidelijk naar welke toestellen ze gekeken hebben bij het ontwerpenquote:Op zondag 26 maart 2006 16:00 schreef RonaldV het volgende:
Op wat lelijke details na vind ik het best een mooie bak. Zeker als je nagaat dat het beste wat de Chinezen tot dit toestel ontworpen hadden doorontwikkelde MiGs en Sukhois waren.
Omdat de Russen een onbetrouwbare partner zijn, in ieder geval op de langere termijn. De Russen en de Chinezen zijn geen vrienden, en dat zijn ze ook nooit geweest, ook al hingen ze dezelfde ideologie aan (ooit). Ten tijde van de Vietnam oorlog stuurden de Sovjets enorme hoeveelheden materieel naar Noord-Vietnam, maar de helft is daar nooit aangekomen omdat de Chinezen het voor zichzelf hielden. En diezelfde Chinezen vielen na de Vietnam-oorlog vrolijk hun communistische broederstaat binnen. De Chinese kopiën van Sovjet toestellen zijn dan ook tot de MiG21 (eerste varianten) gekomen, daarna moesten ze zelf hun toestellen gaan ontwikkelen. De eerste resultaten daarvan waren de A-5 en de J-8, beiden ver doorontwikkelde uitvoeringen van de MiG toestellen die ze al hadden (resp MiG-19 en MiG-21).quote:Op zondag 26 maart 2006 16:11 schreef M5 het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel duidelijk naar welke toestellen ze gekeken hebben bij het ontwerpen. Overigens snap ik niet waarom ze zoveel moeite steken in het ontwerpen van de J-10 als je met een Su-27/ Su-30 net zo'n goede kist (of misschien betere) kist hebt.
Tjsa dat is ook relatief, de motor is zoals ik aangaf de motor uit de Su-27/30/33/35's. Dus wil je die kisten vliegend houden ben je afhankelijk van Rusland. Als je van plan bent om in het vervolg je reserve onderdelen na te maken en zelf te produceren, dan kun je dat ook met een heel vliegtuig.quote:Op zondag 26 maart 2006 16:24 schreef cheukert het volgende:
Bij de Sukhoi's blijf je wel afhankelijk, waarschijnlijk willen ze dit dus niet meer
We hebben het wel over Chinezen he? De Japanners/Koreanen van de 21e eeuwquote:Op zondag 26 maart 2006 20:54 schreef M5 het volgende:
[..]
Tjsa dat is ook relatief, de motor is zoals ik aangaf de motor uit de Su-27/30/33/35's. Dus wil je die kisten vliegend houden ben je afhankelijk van Rusland. Als je van plan bent om in het vervolg je reserve onderdelen na te maken en zelf te produceren, dan kun je dat ook met een heel vliegtuig.
Wat betreft technologie lopen de Chinezen op de Japanners nog wel wat achter. Ze kunnen goedkoop produceren, maar de techniek komt vaak ergens anders vandaan. Dat ze er aan komen is wel een feit.quote:Op zondag 26 maart 2006 21:02 schreef RonaldV het volgende:
[..]
We hebben het wel over Chinezen he? De Japanners/Koreanen van de 21e eeuw
Dat is precies wat ik bedoelde. Die andere twee zijn ook begonnen met namaken in licentie bouwen.quote:Op zondag 26 maart 2006 21:08 schreef M5 het volgende:
[..]
Wat betreft technologie lopen de Chinezen op de Japanners nog wel wat achter. Ze kunnen goedkoop produceren, maar de techniek komt vaak ergens anders vandaan. Dat ze er aan komen is wel een feit.
De eerste A400M wordt pas in 2009 afgeleverd, terwijl er nu een behoefte is aan transport capaciteit. De C-17's zijn niet meer dan een wens. Ik zie ze eerlijk gezegd niet komen. Zeker niet met een 3e DC-10-30CF.quote:Op maandag 27 maart 2006 17:03 schreef sp3c het volgende:
waarom zetten wij eigenlijk al onze centjes in op de C130?
is de A400 niet een veel geschikter toestel op alle vlakken (behalve prijs?) goed er kunnen geen gevechtstanks aan boord maar ik heb zitten denken (jaja doet pijn) maar ik weet eigenlijk niet waar we meer aan hebben, 4 C130's en 2 C17's of 8 A400M's, ik ben geneigd om voor de laatste te kiezen.
Ik zie nog een 4e (K)DC-10, en zelfs een 4-tal C-17s. waarna we dus een mix van 4 C-130H(-30), 4(K)DC-10 en 4 C-17 hebben. Waarbij de laatste uiteraard dringend gewenst is, wat niet betekent dat ze er ook komen. Maar logistiek wordt steeds belangrijker, en huren bij anderen (USAF of RAF) is niet altijd mogelijk.quote:Op maandag 27 maart 2006 17:20 schreef M5 het volgende:
[..]
De eerste A400M wordt pas in 2009 afgeleverd, terwijl er nu een behoefte is aan transport capaciteit. De C-17's zijn niet meer dan een wens. Ik zie ze eerlijk gezegd niet komen. Zeker niet met een 3e DC-10-30CF.
Nee, 't zijn oude EC-130Q's van de USAF. Dat worden dan C-130H's en geen C-130H-30's zoals de 2 die we nu hebben.quote:Op maandag 27 maart 2006 20:31 schreef sp3c het volgende:
die nieuwe C130's zijn/worden niet verlengd (H30 standaard) toch?
Vorige week nog tijdje met wat luchtmachtpersoneel staan praten, die zagen ze ook niet zo snel komen, wel jammer natuurlijk. Is een geweldige kist.quote:Op maandag 27 maart 2006 17:20 schreef M5 het volgende:
[..]
De eerste A400M wordt pas in 2009 afgeleverd, terwijl er nu een behoefte is aan transport capaciteit. De C-17's zijn niet meer dan een wens. Ik zie ze eerlijk gezegd niet komen.
Snel uitwijken he?quote:
Idd, snel uitwijken ik was ehm aan het uploaden en posten ben jij me 2 min. voor.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 19:27 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Snel uitwijken he?
Kijk even in alt.binaries.pictures.aviation , daar vind je een hele serie met de meest onwaarschijnlijke vliegvelden, waaronder Saba en Midway. Absoluut spannender dan je foto van Jamaica (Jah, man!)
Ik geloof dat een of andere policitus had voorgesteld om ze te veravangen door NH-90's ofzo iets? iig had het temaken met het feit dat een 3 heli's van 1 type duurder is dan een paar heli's neerzetten waarvan er toch al een aantal zijn. (net als met de Alouette-III's dus).quote:Op vrijdag 31 maart 2006 20:00 schreef RonaldV het volgende:
Bij mijn weten blijven de SAR heli's gewoon op Leeuwarden, omdat anders de range op de Vliehors (één van de belangrijkste van de NAVO) dicht moet. Daarbij zijn ze gedeeltelijk betaald door een ander ministerie, voor het ziekenvervoer op de waddeneilanden. Eéns in de zoveel tijd wordt weer eens geroepen dat de heli's zullen verdwijenen, maar de laatste serieuze poging was nog onder de Alouette-III. Een jaar of twee later werden ze vervangen door de Tweeties.
Ik heb ff rondgelezen, en je schijnt gelijk te hebben: de AB-412s moeten er uit. Vreemd als je bedenkt dat nog geen 3 jaar gelden werd voorgesteld om er meer van te kopen omdat de Cougars voor nogal wat missies te groot zijn, terwijl de Bo-105 werd uitgefaseerd. Ook vreemd dat er wel nog 6 Alouette-III taxi's uit 1910 of zo rondkachelen.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 20:09 schreef M5 het volgende:
[..]
Ik geloof dat een of andere policitus had voorgesteld om ze te veravangen door NH-90's ofzo iets? iig had het temaken met het feit dat een 3 heli's van 1 type duurder is dan een paar heli's neerzetten waarvan er toch al een aantal zijn. (net als met de Alouette-III's dus).
Officieel zijn de Alouettes voor algemene taken. We hebben hier geen Royal Flight, ook al zijn er Alouettes aangepast om de Koningin een rok of jurk te kunnen laten dragen als ze per helicopter reist.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 22:54 schreef PsychoDude_666 het volgende:
Die Alouette's zijn er voor de koninginDie vond de Cougar te hoog om in- en uit te stappen...
[afbeelding]
Beetje jammer...
Wat ze mij vertelde was dat ze misschien juist de Cougars met NH-90's wilde vervangen, over de AB's niets gehoord.
Die van de Luchtmacht zijn aangeschaft met een flinke injectie van het ministerie van VROM als ik me niet vergis, juist omdat ze ook ambulance vervoer op de Wadden-eilanden moesten doen. En laten we wel wezen: Leeuwarden ligt geografiisch een stuk beter voor de eilanden dan De Kooij, en is ook handiger voor boven de Noordzee neergestorte jachtvliegers (er ligt daar een groot stuk luchtruim voor het oefenen van luchtgevechten). Die 10 minuten extra vliegtijd van en naar De Kooij zullen je de kop maar kosten...quote:Op zaterdag 1 april 2006 19:26 schreef Dennis789 het volgende:
Die van de Luchtmacht zijn daar eigenlijk ook alleen maar officieel voor neergestorte F16 vliegers in zee. Waddeneilanden vervoer is ook maar een neventaak namelijk.
Natuurlijk moet er een keertje opgehouden worden met bezuinigen van Defensie. Helaas moet Kamp het met geld doen wat hij van Financien krijgt, dus moet er we; gesneden worden. Ik heb overigens zelf geen zicht op zijn beslissingen, aangezien mijn kennis niet groot genoeg is om hierover te oordelen, al ben ik zelf ook een slachtoffer van het beleidquote:Op zaterdag 1 april 2006 21:17 schreef RonaldV het volgende:
Kamp moet eens ophouden met van alles te sluiten. Ik kan me geen minister herinneren die zo gemakkelijk overal deuren permanent op slot gooit.
Dat de AB-412 er uit gaat wil niet zeggen dat het hele SAR gebeuren van Leeuwarden/Vlieland gaat verdwijnen, volgens mij was het de bedoeling de heli's te vervangen en niet gewoon te schrappen. (Dat kunnen ze idd niet maken met ambulance vervoer imo.)quote:Op zaterdag 1 april 2006 21:17 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Die van de Luchtmacht zijn aangeschaft met een flinke injectie van het ministerie van VROM als ik me niet vergis, juist omdat ze ook ambulance vervoer op de Wadden-eilanden moesten doen. En laten we wel wezen: Leeuwarden ligt geografiisch een stuk beter voor de eilanden dan De Kooij, en is ook handiger voor boven de Noordzee neergestorte jachtvliegers (er ligt daar een groot stuk luchtruim voor het oefenen van luchtgevechten). Die 10 minuten extra vliegtijd van en naar De Kooij zullen je de kop maar kosten...
Kamp moet eens ophouden met van alles te sluiten. Ik kan me geen minister herinneren die zo gemakkelijk overal deuren permanent op slot gooit.
Wat een onzin. Ik snap dat die gele rijders zich al jaren op de kazerne zitten te vervelen maar wat moet je daar nou met 3 (quote:***************************************
Zware houwitsers mee naar Uruzgan
***************************************
` Defensie zet het zwaarste type kanon
in voor de missie naar Afghanistan.De
Pantserhouwitser 2000 gaat mee naar de
provincie Uruzgan om de Nederlanders te
beschermen tegen mogelijke aanvallen
van al-Qaida of van de Taliban.
De houwitser is een 135 mm-kanon met
een bereik van 35 kilometer.Het is de
eerste keer dat het wapen meegaat naar
het buitenland.Defensie stuurt er drie
mee:eén naar het hoofdkwartier in Tarin
Kowt,één naar de basis in Deh Rawood en
de derde is reserve.
Vorige week besloot Defensie al om
pantservoertuigen van het type Fennek
mee te sturen als extra bescherming.
***************************************
vuursteun leveren als er problemen zijn.quote:Op donderdag 6 april 2006 14:41 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Wat een onzin. Ik snap dat die gele rijders zich al jaren op de kazerne zitten te vervelen maar wat moet je daar nou met 3 () houwitsers.
Die dingen kunnen redelijk nauwkeurig schieten en in als je weet waar't vandaan komt met behulp van wat verkenners is het snel afgelopen met de problemen denk ikquote:Op donderdag 6 april 2006 14:45 schreef PLAE@ het volgende:
Ja en hoe zie je dat voor je?
Stel een paar km verderop zitten ze met een mortier op het kamp te schieten.
ok...dan kan ik me er iets bij voorstellen. Maar 1 Howitser? Neem er dan 10 mee om de boel mee plat te gooien. Of Apaches zodat je daar snel ter plaatse bent, preciezer bent etc. Of gewoon een andere snelle eenheid die je snel daar heen kunt sturen.
Dat zeker. Er gaat altijd veels te licht materiaal mee op elke missie waar Nederland aan begint (naar mijn idee).quote:
Inderdaad, en zeker icm die mortier-radars. Als je die dingen gaat koppelen kan je binnen enkele minuten terugslaan, en met zo'n nauwkeurigheid dat die gasten echt wel een probleem hebben. Nu alleen hopen dat die basis zo gelegen is dat mensen met mortieren niet vanuit stedelijk gebied kunnen schieten.quote:Op donderdag 6 april 2006 14:47 schreef M5 het volgende:
[..]
Die dingen kunnen redelijk nauwkeurig schieten en in als je weet waar't vandaan komt met behulp van wat verkenners is het snel afgelopen met de problemen denk ik
En het is beter dan helemaal niets toch? En dan krijgen die gasten ook nog wat te doen.
Ik meende dat we nog iets van 400 Leopards hadden. Zijn die dan ook allemaal verpatst?quote:De laatste jaren is het traditionele materieel van de landmacht sterk ingekrompen. Bijvoorbeeld van 913 tanks in 1991 naar 179 tanks nu en van 481 artilleriestukken naar 57 pantserhouwitsers
mwah.. koude oorlog is voorbij, dus ik zie ook het nut niet meer van zoeveel rollend zwaarmaterieel.quote:Op vrijdag 7 april 2006 20:31 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Ik meende dat we nog iets van 400 Leopards hadden. Zijn die dan ook allemaal verpatst?
179 is wel erg zielig IMO
staan volgensmij allemaal nog in opslag die 179 zijn degene die wel gemoderniseert wordenquote:Op vrijdag 7 april 2006 20:31 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Ik meende dat we nog iets van 400 Leopards hadden. Zijn die dan ook allemaal verpatst?
179 is wel erg zielig IMO
Nederland heeft 445 Leopard's 2A4 gehad.quote:Op zaterdag 8 april 2006 12:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
staan volgensmij allemaal nog in opslag die 179 zijn degene die wel gemoderniseert worden
quote:Op zondag 9 april 2006 00:48 schreef Alexxxxx het volgende:
[afbeelding]
Merk en type: Mercedes-Benz TROPCO (TRekker OPlegger COmbinatie) 600kN
Eigenaar: Ministerie van Defensie
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Eindhoven: Tongelresestraat
Datum: 19 augustus 1999
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
[afbeelding]
[afbeelding]
Merk en type: DAF YA-326 YA- 328, (3 ton laadvermogen, 2e model, 8 wielen)
Eigenaar: onbekend
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Franeker
Datum: 7-5-2005
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: foto genomen tijdens Oldtimer Elfstedentocht
[afbeelding]
Merk en type: DAF YA - 314, (3 ton laadvermogen, 1ste model, 4 wielen)
Eigenaar: onbekend
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Minnertsga
Datum: maart 2001
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: truck staat bij een particulier, maar heeft nog een legerkenteken?
[afbeelding]
Merk en type: DAF YBZ2300? YTV 2300 (YBZ 3300 is een bergingsvoertuig)
Eigenaar: Ministerie van Defensie
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Assen: TT-Circuit
Datum: juli 2002
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: foto genomen tijdens Truckstar Festival
[afbeelding]
Merk en type: DAF YA-126
Eigenaar: onbekend
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Harlingen
Datum: 30 augustus 1999
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: bouwjaar 1956; Massa ledig voertuig 3.320 kg; Maximum massa voertuig 3.500 kg --> lekker laadvermogen danlaad vermogen van een YA 126 = 1 Ton! max. 3500 kg. is ivm klein rijbewijs. (YA 126 betekend: YA = Militair voertuig, algemeene dienst, 126 = 1 ton laadvermogen, 2e model, 6 wielen)
[afbeelding]
Merk en type: Mercedes-Benz G-klasse 290 GD 10 kN
Eigenaar: Ministerie van Defensie
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Lauwersoog: haven
Datum: 3 september 1999
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: ambulance
[afbeelding]
Merk en type: Land Rover 109" 7,5 kN
Eigenaar: onbekend
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Scheveningen: haven
Datum: 06-01-2006
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
[afbeelding]
Merk en type: Nekaf (NEderlandse KAizer Fabriek) Licentie van de Willy's M38A1
Eigenaar: Legermuseum
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Delft: Legermuseum
Datum: 1-2005
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: Oude wagen van Prins Bernhard; Nederlandse Jeep licentie
[afbeelding]
Merk en type: onbekend Centurion MK3
Eigenaar: Koninklijke Landmacht
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Utrecht: veemarkthallen
Datum: 10-10-2004
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: foto genomen tijdens Mackdag
Een deel van mijn militair grut, inclusief wat ex-leger vehikels. Alle foto's © Alex Miedema
KP-xx-xx zijn burger voertuigen die krijgsmacht breed worden gebruikt. meestal blauw personen auto's (peugots), busjes (VW) en combi's. Deze worden dan ook KP-voertuigen genoemt.quote:Op zondag 9 april 2006 14:39 schreef RonaldV het volgende:
Nog wat aanvullingen:
MinDef gebruikt min of meer vaste letter combinaties in de kentekens van de voertuigen:
KL-xx-xx Kon. Landmacht, algemeen
KM-xx-xx Kon. Marine/Korps Mariniers
KN-xx-xx Kon. Landmacht, meestal voertuigen van Genie
KO-xx-xx Kon. Landmacht, algemeen, tegenwoordig veel interservice voertuigen
KP-xx-xx Kon. Marechaussee
KR-xx-xx Kon. Landmacht, meestal voertuigen van Genie
KY-xx-xx Kon. Landmacht, meestal rupsvoertuigen
KZ-xx.xx Kon. Landmacht
LM-xx-xx Kon. Luchtmacht
niet volledig, en niet 100% accuraat
KP is dus interservice geworden? Weer wat geleerd. Ik ging weg toen het interservice-deel geïntroduceerd werd. Als ik me goed herinner had de KMar toen nog KP-xx-xxquote:Op zondag 9 april 2006 16:45 schreef -calimero- het volgende:
[..]
KP-xx-xx zijn burger voertuigen die krijgsmacht breed worden gebruikt. meestal blauw personen auto's (peugots), busjes (VW) en combi's. Deze worden dan ook KP-voertuigen genoemt.
Hey, dank jequote:Op zondag 9 april 2006 13:57 schreef -calimero- het volgende:
Even wat aanvullingen gedaan op Alexxxxx post
[..]
ideaal als Light-CAS aircraftquote:Op maandag 10 april 2006 09:18 schreef RonaldV het volgende:
Leuk/goed nieuws: het USMC is volgens Janes Defense Weekly aan het bekijken of ze hun OV-10D Broncos niet weer in dienst moeten nemen. De OV-10 zag voor het laatst strijd tijdens Desert Storm.
[afbeelding]
dat heet coin (COunter INsurrrection) geloof ik tegenwoordig, eerlijk gezegd ben ik van mening dat gevechtshelikopters die taken even goed zo niet beter als fixed wing toestellen uit kunnen voeren maar ik weet het niet zo goed eigenlijk, in principe zouden we om te testen de pc7 uit moeten rusten met gun en rocketpods en meesturen naar Uruzgan, het is met de toestellen op zich wel mogelijk afaikquote:Op maandag 10 april 2006 15:46 schreef M5 het volgende:
[..]
ideaal als Light-CAS aircraftff wat zaken vernieuwen en fladderen maar
COIN is inderdaad niet hetzelfde als CAS. CAS richt zich op het bestrijden van vijandelijke troepenconcentraties vanuit de lucht als ondersteuning van troepen op de grond, terwijl COIN zich richt op het bestrijden van guerrillas. Voor de laatste missie is vooral een lange "on station" tijd belangrijk, en dat is precies wat helicopters missen. Lichte straaltoestellen gaan daarvoor te snel, de OV-10 vult precies het gat tussen helicopters en lichte straaltoestellen, EN heeft daarbij ook nog eens een zeer riant uitzicht, zodat ze op hun gemak een situatie kunnen bekijken en inschatten voor ze in de aanval gaan.quote:Op dinsdag 11 april 2006 02:17 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat heet coin (COunter INsurrrection) geloof ik tegenwoordig, eerlijk gezegd ben ik van mening dat gevechtshelikopters die taken even goed zo niet beter als fixed wing toestellen uit kunnen voeren maar ik weet het niet zo goed eigenlijk, in principe zouden we om te testen de pc7 uit moeten rusten met gun en rocketpods en meesturen naar Uruzgan, het is met de toestellen op zich wel mogelijk afaik
ik ben wel voor de aanschaf van lichte straaltrainers met een evt dubbelrol als lichte gevechtsvliegtuigen
Voordeel van z'n vliegtuigje is dat ie sneller ter plaatsen kan zijn dan een heli, gevechts heli's halen 140-150 kts, een beetje vliegtuig gaat al harder. Voordeel van een heli is dat ie op een FARP te recht kan en een vliegtuig zal terug naar z'n basis moeten.quote:Op dinsdag 11 april 2006 02:17 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat heet coin (COunter INsurrrection) geloof ik tegenwoordig, eerlijk gezegd ben ik van mening dat gevechtshelikopters die taken even goed zo niet beter als fixed wing toestellen uit kunnen voeren maar ik weet het niet zo goed eigenlijk, in principe zouden we om te testen de pc7 uit moeten rusten met gun en rocketpods en meesturen naar Uruzgan, het is met de toestellen op zich wel mogelijk afaik
ik ben wel voor de aanschaf van lichte straaltrainers met een evt dubbelrol als lichte gevechtsvliegtuigen
De OV-10 kan vanaf onverharde nauwelijks voorbereide airstrips opereren, het is een STOL toestel. In principe is elk stukje vlakke grond van een paar 100 meter al voldoende. Toegegeven: het is niet hetzelfde als een vertikale landing, maar dan blijft er alsnog meer dan voldoende terrein over om te landen, elk stukje autoweg van een paar 100 meter kan als "airstrip" functioneren.quote:Op dinsdag 11 april 2006 17:03 schreef M5 het volgende:
[..]
Voordeel van z'n vliegtuigje is dat ie sneller ter plaatsen kan zijn dan een heli, gevechts heli's halen 140-150 kts, een beetje vliegtuig gaat al harder. Voordeel van een heli is dat ie op een FARP te recht kan en een vliegtuig zal terug naar z'n basis moeten.Elk voordeel heeft z'n nadeel
in nederland heb je veel wegen, in andere landen misschien in de weide omtrek nog niet eens een open gat van 30 meter.quote:Op dinsdag 11 april 2006 17:11 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De OV-10 kan vanaf onverharde nauwelijks voorbereide airstrips opereren, het is een STOL toestel. In principe is elk stukje vlakke grond van een paar 100 meter al voldoende. Toegegeven: het is niet hetzelfde als een vertikale landing, maar dan blijft er alsnog meer dan voldoende terrein over om te landen, elk stukje autoweg van een paar 100 meter kan als "airstrip" functioneren.
Vergis je niet in Irak, qua geschikt terrein. Er is ZEER veel vlak open terrein, en in de buurt van de Eufraat en de Tigris verschilt het niet veel van zeg Zuid-Italië qua landschapsinrichting (zij het veel vlakker)quote:Op dinsdag 11 april 2006 17:18 schreef M5 het volgende:
[..]
in nederland heb je veel wegen, in andere landen misschien in de weide omtrek nog niet eens een open gat van 30 meter.
Ik denk dat je Counter Insurgency bedoelt, alhoewel de betekenis van 'insurrection' ook aardig in de buurt komtquote:Op dinsdag 11 april 2006 02:17 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat heet coin (COunter INsurrrection) geloof ik tegenwoordig,
ja iets van die trent iigquote:Op dinsdag 11 april 2006 20:13 schreef Lone_Gunman het volgende:
[..]
Ik denk dat je Counter Insurgency bedoelt, alhoewel de betekenis van 'insurrection' ook aardig in de buurt komt
De PC-7 kan uitgerust worden met lichte wapens. Als ik me goed herinner heeft Pilatus ooit eens een export-order voor een behoorlijke hoeveelheid van deze toestellen niet door zien gaan, omdat ze de Zwitserse overheid niet kon garanderen dat door hen verwijderde/niet ingebouwde bekabeling niet alsnog achteraf ingebouwd zou worden door de klant. De PC-7 is in ieder geval in één land in gebruik als zeer licht aanvalstoestel. Het heeft 6 externe ophangpuntenquote:Op woensdag 12 april 2006 21:24 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja iets van die trent iig
maar zou Nederland dit nu kunnen gebruiken?
en zou het bewapenen van de pc7 een optie zijn of is die echt totaal ongeschikt?
PC21 anders?
wel mooie plaatjesquote:When can their glory fade?
O the wild charge they made!
All the world wondered.
Honor the charge they made,
Honor the Light Brigade,
Noble six hundred.
de duitsers hadden dat toch ook al in noord frankrijkquote:Op zondag 16 april 2006 00:45 schreef RonaldV het volgende:
En iedereen maar roepen dat James Bond hopeloze fictie is... een ondergrondse voormalige Sovjet duikbootbasis
Hier ook, ik help graag.quote:Op zondag 16 april 2006 02:52 schreef PLAE@ het volgende:
Ik word gek van al die plaatjes van oninteressante voertuigen (grotendeels voor mij) hoog tijd om naar een volgende pagina te gaan.
Briljant wel. Sperwers meenemen naar Afghanistan. Heeft Kamp dan niets geleerd van de Canadese ervaringen met Sperwer in Afghanistan?quote:Op woensdag 19 april 2006 09:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
er gaan meer militairen naar uruzgan en kamp wil uav`s aan schaffen daar voor.
vertelquote:Op vrijdag 21 april 2006 14:41 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Briljant wel. Sperwers meenemen naar Afghanistan. Heeft Kamp dan niets geleerd van de Canadese ervaringen met Sperwer in Afghanistan?
De Canadezen bestelden Sperwers in Frankrijk, en nog voor die dingen überhaupt in Canada geweest waren werden ze al naar Afghanistan gebracht. Probleempje: die dingen zijn helemaal niet ontworpen om in een hot-and-high bergachtige omgeving te functioneren, en de gebruikers hadden alleen hun fabriekstraining nog maar gehad. Resultaat: door onervarenheid EN de ongeschikt van de omgeving gingen vrijwel alle Sperwers naar de haaien. Ze stortten neer, vlogen tegen bergen, etc. Er waren gevallen van Sperwers die wegvlogen omdat de operator op de laptop met vluchtprofielen de muis even opzij duwde, waardoor het vluchtprofielen werden aangepast. Andere Sperwers gingen verloren door valwinden die je in de bergen nu eenmaal hebt.quote:
Haha goed plan, leest best lastig als die onderste post steeds verspringt doordat ie foto's laat. En bij mensen met traag internet is 't al helemaal funest.quote:Op zaterdag 22 april 2006 15:49 schreef Alexxxxx het volgende:
volgende keer zal ik wat minder foto's in een post stoppen, excuses voor mijn overenthousiasme
daar is de stop knop in je internet explorer voor, dan stoptie met het laden van al die foto'squote:Op zaterdag 22 april 2006 17:56 schreef PsychoDude_666 het volgende:
[..]
Haha goed plan, leest best lastig als die onderste post steeds verspringt doordat ie foto's laat. En bij mensen met traag internet is 't al helemaal funest.
25 post per pagina instellen is ook een hippe optiequote:Op maandag 24 april 2006 01:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
daar is de stop knop in je internet explorer voor, dan stoptie met het laden van al die foto's
Probleem is dat er dan onder die lading foto's weer nieuwe foto's staan van dingen die ik wel wil zien.quote:Op maandag 24 april 2006 01:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
daar is de stop knop in je internet explorer voor, dan stoptie met het laden van al die foto's
Als ik naar de kabine kijk zou ik denken dat ze misschien bij de luchtmacht in gebruik zijn geweest om vliegtuigen te verslepen. Maar ik weet dat er tussen de jaren 50 en 70 regelmatig potten olijfkleurige verf buiten defensie terechtkwamen, en dat daarmee van alles werd beschilderd. En tractoren waren daarbij geliefd onderwerp: goedkoop beschilderen, want uiterlijk was daar niet zo belangrijk.quote:Op zaterdag 29 april 2006 21:42 schreef Alexxxxx het volgende:
Kan iemadn me meer vertellen over de legergroene Bolinder-Munktell's? Kwam er vandaag twee tegen op een oldtimer evenement. Zijn deze door het NL leger gebruikt, en zo ja, waarvoor?
[afbeelding]
Merk en type: Bolinder-Munktell
Eigenaar: onbekend
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Minnertsga
Datum: 29-04-2006
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: foto genomen bij het oldtimerevenement dat ieder jaar in Minnertsga op koninginnedag gehouden word
Ja, maar als je hem dan restaureerd schilder je hem terug naar de originel kleuren, en dit waren twee gerestaureerde exemplaren. Maar de ander heeft inderdaad een soort sleepconstructie zag ik net.quote:Op zaterdag 29 april 2006 21:53 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Als ik naar de kabine kijk zou ik denken dat ze misschien bij de luchtmacht in gebruik zijn geweest om vliegtuigen te verslepen. Maar ik weet dat er tussen de jaren 50 en 70 regelmatig potten olijfkleurige verf buiten defensie terechtkwamen, en dat daarmee van alles werd beschilderd. En tractoren waren daarbij geliefd onderwerp: goedkoop beschilderen, want uiterlijk was daar niet zo belangrijk.
Als je het echt 100% zeker wilt weten, neem dan even contact op met het Militaire Luchtvaart Museum, die hebben ook een kleine collectie tractoren.quote:Op zaterdag 29 april 2006 21:56 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Ja, maar als je hem dan restaureerd schilder je hem terug naar de originel kleuren, en dit waren twee gerestaureerde exemplaren. Maar de ander heeft inderdaad een soort sleepconstructie zag ik net.
[afbeelding]
goddamned, we hebben er meer dan genoeg van natuurlijk ... stupid Ruskiesquote:30-04-2006 12:52
APACHE BESCHADIGD IN KANDAHAR
Vanochtend is op Kandahar Airfield in Afghanistan een geparkeerde Nederlandse Apache AH-64 gevechtshelikopter beschadigd geraakt door een manoeuvre van een Iljushin/76 vrachtvliegtuig. Op het moment van het ongeval waren er geen mensen in de nabijheid van de helikopters.
Bij het incident is niemand gewond geraakt. Wel is er sprake van materiële schade aan de helikopter. Het door de NAVO gecharterde vrachtvliegtuig was op weg naar de startbaan toen het wilde keren in de buurt van een aantal geparkeerde Nederlandse helikopters. Door de back thrust van de straalmotoren werd een van de toestellen omgeblazen en kwam op zijn kant te liggen. De omvang van de schade aan de Apache is nog niet duidelijk. Die wordt, samen met de toedracht, nader onderzocht.
http://www.mindef.nl/actu(...)adigdinKandahar.aspx
Mijn mening is dat je de professionaliteit moet hebben om minstens 24 uur voor je dienst niks meer te gebruiken. Maar liever nog: helemaal niks.quote:Op donderdag 25 mei 2006 15:28 schreef Heatseeker het volgende:
Vraag: wat vinden jullie van drugsgebruik binnen defensie, ikzelf geef toe wel eens wanneer ik thuis ben, dat ik soms een joint rook.
Mijn mening hierover is, zolang het niet schadelijk is voor het werk, in de vrije tijd blowen toestaan.
Wat vinden jullie?
Ik weet niet wat het is met die gasten, maar de testosteron vliegt je om de oren bij de Yanks. Toen ik met ze in Zuid-Italië zat waren ze ook al steeds op zoek naar "bar fights"quote:Op vrijdag 26 mei 2006 21:12 schreef PsychoDude_666 het volgende:
Ik ben net terug uit Kreta. Wel veel F-16 activiteit sinds die botsing tussen die Griek en die Turk. Trouwens, ik was in de stad Chania op Kreta daar lag een Amerikaanse carrier. Weet iemand hoe je er achter kan komen welke dat was?
edit;
Blijkbaar The Enterprise.meteen relletjes in Souda/Chania.
Da's het leuke van de film: iedereen roept "het is film, zo is het niet echt."quote:
Vraagje: Hoe weet je dat er een piloot in de kamer staat?quote:Op vrijdag 26 mei 2006 23:53 schreef cheukert het volgende:
Ben benieuwd, deze zomer een uitwisseling met de air cadets naar Amerika, even kijken of de toekomstige piloten ook zo'n hoog Top Gun gehalte hebben
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
in grote lijnen wel, maar d'r zijn wel wat verschillen zo heeft de De Witt een groter vliegdek dacht ik en een kleiner dok voor LCU's en LCVP's. De afmetingen zijn ook groter dan de Rotterdam, 10 meter langer en 2 meter breder.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 16:09 schreef cheukert het volgende:
Is de Johan de Witt hetzelfde ontwerp als de Rotterdam?
Door de toegenomen breedte is het dan wel weer mogelijk geworden om een Amerikaanse LCAC in en uit te laden. Tevens kan hij meerdere Chinooks tegelijk (4 meen ik) aan bord hebben.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 16:27 schreef M5 het volgende:
[..]
in grote lijnen wel, maar d'r zijn wel wat verschillen zo heeft de De Witt een groter vliegdek dacht ik en een kleiner dok voor LCU's. De afmetingen zijn ook groter dan de Rotterdam, 10 meter langer en 2 meter breder.
een grap hoop ikquote:
Dat zijn het natuurlijk ook, maar dan met een speciale taak.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 16:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
ik vind die schepen altijd zo hoekig overkomen net een vrachtschip
Omdat Nederland toch niet meer solo optreedt, maar wel in een (gelegenheids)bondgenootschap. En dan is het handig als je spullen compatible zijn met die van je vrienden.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 21:03 schreef DarthNick het volgende:
Vraagje, waarom zou een NL schip een LCAC moeten kunnen meenemen, die dingen kosten per stuk toch paar miljoen, en we hebben geen MEU eenheden?
Het is meer "de wens is de vader van de gedachte" of zoiets. Als de KM eens met een USMC LCAC kan oefenen is dat een mooie gelegenheid om Nederland te laten zien wat je daarmee kan. En het excuus dat we geen boten hebben waar die dingen in kunnen gaat dan niet op. Maar afgezien daarvan: je zult zien dat militaire organisaties steeds meer materiaal aan gaan schaffen dat compatible is met dat van bondgenoten. Met uitzondering van de VS (en zelfs die eigenlijk niet) kan eigenlijk niemand zich meer veroorloven om zijn eigen plan te trekken. Voorbeelden zijn het aanschaffen van wapens die nog maar één standaardmaat munitie verschieten, en het overschakelen om één soort brandstof (iedereen moet op jetfuel/diesel over).quote:Op zondag 28 mei 2006 11:42 schreef DarthNick het volgende:
Uiteraard, maar alleen omdat de yanks die LCAC hebben (bij mijn weten) lijkt het me beetje absurd om alleen daarom het schip er op aan te passen. Dan lijkt het me beter om het meer compatible te maken met europees materiaal.
De amerikanen hebben zelf meer dan genoeg schepen die LCAC kunnen vervoeren. Toch?
Eens. Maar dat laat onverlet dat ik de verhouding tot de VS vooral goed moet blijven, mits de inzet daarvoor van beide kanten komt. "Europees" omdat het Europees is, is een slechte reden.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 14:32 schreef DarthNick het volgende:
Omdat ze op maar een steenworp afstand liggen tot Amerika. Das een puur logistieke reden dus. Daarnaast ben ik een voorstander van een sterker Europa, en daarbij hoort een sterke en daadkrachtige Europese Interventie macht.
En elke interventiemacht valt of staat bij de logistiek steun die ze krijgen dus lijkt het me gezien de maritieme geschiedenis die NL en UK hebben, we een goed team kunnen vormen. Daarnaast ga ik er wel nog altijd een beetje van uit dat de NL en UK marine tot een van de beste ter wereld behoren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |