is dat een greep of is het alles wat ze hebben. vind het niet zo indrukwekkend namelijk.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 17:18 schreef -calimero- het volgende:
om weer ff terug te komen op Venuzuela, hier een topic van een ander forum met daarin wat foto's van het Venuzueelse (?) leger:
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?t=75126
Zo te zien zijn ze nog behoorlijk uitgerust, met o.a. amfibische pantservoertuigen die geschikt zijn voor landingen op het strand. (hoe heeten die dingen ook alweer?)
lvtp7 staat erop (AAV7) maar die hebben met 10km per uur op het water toch net niet het bereik om de Antillen te hallenquote:Op dinsdag 21 maart 2006 17:18 schreef -calimero- het volgende:
om weer ff terug te komen op Venuzuela, hier een topic van een ander forum met daarin wat foto's van het Venuzueelse (?) leger:
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?t=75126
Zo te zien zijn ze nog behoorlijk uitgerust, met o.a. amfibische pantservoertuigen die geschikt zijn voor landingen op het strand. (hoe heeten die dingen ook alweer?)
Ach zolang Rijk de Gooijer maar wel meedoetquote:Op donderdag 23 maart 2006 17:42 schreef sp3c het volgende:
het is iig leuke stof voor eens een serieuze moderne Nederlandse oorlogsfilm.
ik zou gaan kijken in de bioscoop (mits johnnie de mol er niet in speelt)
quote:Den Haag worstelt met Venezolaanse president Chavez, die wil dat Nederland als koloniale mogendheid 'oprot' uit de regio. Nu gaat het leger er oefenen
Veel Nederlanders denken dat Duitsland hun grootste buurland is, maar het is Venezuela. Aruba ligt 40 kilometer uit de Venezolaanse kust. Willemstad op Curaçao ligt dichter bij de Venezolaanse hoofdstad Caracas dan Amsterdam bij Düsseldorf.
Met 25 miljoen inwoners is Venezuela geen machtig land, maar het zit wel in de top-5 van olie-exporteurs. En het heeft een president, Hugo Chavez, die bijna op voet van oorlog leeft met de Verenigde Staten. Hij slaat krijgshaftige taal uit en wil een volksmilitie vormen van één miljoen man. In Moskou bestelde Chavez 100.000 kalasjnikovs en 50 Mig-29 gevechtsvliegtuigen. Amerikaanse waarnemers hebben de eerste van te leveren Migs al gesignaleerd nabij Curaçao.
Voortdurend onthult Chavez vermeende Amerikaanse invasieplannen en steeds duidelijker zinspeelt hij erop dat het 'yanqui-imperialismo' - het imperialisme van de yankees - vanuit Curaçao opereert. Zo beweerde hij eind vorig jaar dat de Amerikanen vanaf Curaçao een invasie in Venezuela voorbereiden. Venezuela, kortom, behoort tot de wereldwijde 'gordel van instabiliteit'. Loopt het er uit de hand, dan zit Nederland eerste rang. Twee weken geleden riep Chavez dat de 'koloniale mogendheden' in de regio moesten 'oprotten'. Het is duidelijk op wie hij doelde.
Dat Venezuela Curaçao ziet als een Amerikaans militair steunpunt is op zich niet vreemd. Vanaf de luchthaven Hato bij Willemstad patrouilleren Amerikaanse vliegtuigen vanwege de drugsbestrijding. Soms stationeren de Verenigde Staten er zelfs F-16's. Volgens plaatselijke berichten schenden deze toestellen het Venezolaanse luchtruim.
De olie-inkomsten bieden Venezuela de mogelijkheid grote bedragen te investeren op de Antillen. Met een olieraffinaderij, hotels, banken en andere bezittingen is Venezuela bezig Curaçao economisch te annexeren. Caracas ervaart de eenheden van de Nederlandse marine als een lastige, maar hooguit tijdelijke hinderpaal bij volledige dominantie. Op de Nederlandse eilanden geniet Chavez ook een zekere sympathie.
In Nederland zien weinigen in Chavez een bedreiging, maar daar komt verandering in. Onlangs leek het Jaarverslag Kustwacht Antillen weer ongemerkt de Tweede Kamer te passeren, maar opeens sloegen enkele kamerleden alarm. Tijdens een werkbezoek aan Curaçao en Aruba was hen opgevallen hoe doodsbenauwd de autoriteiten zijn voor Chavez. CDA-kamerlid Roland Kortenhorst en VVD'er Zsolt Szabo vroegen VVD-minister Henk Kamp van Defensie een analyse te maken van de risico's.
De bewindsman schoot uit zijn slof. Hij beschreef Chavez als een roekeloze 'linkse volkspopulist' die gelukkig over geen noemenswaardige militaire capaciteit beschikt. Met een enkele roestige oorlogsbodem is Venezuela geen partij voor de Koninklijke Marine! En desnoods zou Kamp de F-16's van de luchtmacht in stelling brengen.
Dat beeld klopt niet helemaal. Venezuela heeft zelf 22 F-16's, plus een aantal marineschepen. Nederland patrouilleert in de regio met één fregat gedurende tien maanden per jaar, vooral om drugssmokkelaars te zoeken.
PvdA-kamerlid Frans Timmermans noemt het onverstandig dat 'Kamp de Venezolaanse president afschildert als een idioot'. Hij vreest dat de scherpe uitlatingen tot een escalatie leiden. CDA'er Kortenhorst begrijpt weer niet dat Kamp weigert een dreigings-analyse op te stellen. 'Ik wil geen expliciete vergelijking maken met de Argentijnse overval op de Britse Falklandeilanden in 1982 en met de bloedige oorlog die daarop volgde, maar de overeenkomsten zijn natuurlijk wel bij mij opgekomen.'
Kamp vindt dat Nederland niet mag pretenderen de regio te beveiligen. 'Zoiets is ridicuul,' zei hij. Waarop Kortenhorst de minister toebeet dat juist het antwoord op zijn vraag 'ridicuul' was. Het illustreert de twijfels rond de verdediging van het Koninkrijk. Amerikaanse oorlogsbodems en vliegtuigen krijgen beperkingen opgelegd voordat ze Curaçao of Aruba mogen aandoen. Den Haag wil Chavez niet schofferen en hoopt op een bemiddelende rol in het conflict met de Verenigde Staten. Aan de andere kant is machtsvertoon dringend geboden. Chavez ziet zichzelf als de opvolger van Fidel Castro in het verzet van het continent tegen de Amerikanen. Nederland moet hem duidelijk maken dat hij geen vinger naar Curaçao, Bonaire of Aruba mag uitsteken.
Hoe diplomatiek of hoe robuust moet Den Haag zich opstellen? Een duidelijke reactie op de dreiging van Hugo Chavez is de grote militaire oefening die eind mei begint: Joint Caribbean Lion. Naast fregatten, marinierseenheden en landingsplatforms, stuurt Nederland ook F-16's, helikopters, een onderzeeboot en pantserwagens. Amerikaanse, Franse, Canadese en Belgische eenheden nemen deel aan de oefening. In totaal zijn bijna vijfduizend militairen op de been.
Vanuit Rotterdam worden zelfs Leopardtanks ingescheept. Begin juni worden ze onder meer op de kust van Curaçao afgezet, zodat de Gemechaniseerde Brigade van de landmacht op het eiland kan oefenen in het verdrijven van bezetters . Hoe reageert Chavez hierop? Officieel heeft de oefening geen actueel-politieke aanleiding. De Venezolaanse marine ontving zelfs een uitnodiging om mee te doen, maar die is zonder veel omhaal van woorden afgewezen. Het land stuurt alleen een paar waarnemers. Misschien is president Chavez straks onder de indruk van het vlagvertoon. Maar hij zal dat nooit laten blijken - hij zal spreken van een vuige kapitalistische provocatie.
laat iran maar varen venezuela wordt hetquote:
Het is natuurlijk wel duidelijk naar welke toestellen ze gekeken hebben bij het ontwerpenquote:Op zondag 26 maart 2006 16:00 schreef RonaldV het volgende:
Op wat lelijke details na vind ik het best een mooie bak. Zeker als je nagaat dat het beste wat de Chinezen tot dit toestel ontworpen hadden doorontwikkelde MiGs en Sukhois waren.
Omdat de Russen een onbetrouwbare partner zijn, in ieder geval op de langere termijn. De Russen en de Chinezen zijn geen vrienden, en dat zijn ze ook nooit geweest, ook al hingen ze dezelfde ideologie aan (ooit). Ten tijde van de Vietnam oorlog stuurden de Sovjets enorme hoeveelheden materieel naar Noord-Vietnam, maar de helft is daar nooit aangekomen omdat de Chinezen het voor zichzelf hielden. En diezelfde Chinezen vielen na de Vietnam-oorlog vrolijk hun communistische broederstaat binnen. De Chinese kopiën van Sovjet toestellen zijn dan ook tot de MiG21 (eerste varianten) gekomen, daarna moesten ze zelf hun toestellen gaan ontwikkelen. De eerste resultaten daarvan waren de A-5 en de J-8, beiden ver doorontwikkelde uitvoeringen van de MiG toestellen die ze al hadden (resp MiG-19 en MiG-21).quote:Op zondag 26 maart 2006 16:11 schreef M5 het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel duidelijk naar welke toestellen ze gekeken hebben bij het ontwerpen. Overigens snap ik niet waarom ze zoveel moeite steken in het ontwerpen van de J-10 als je met een Su-27/ Su-30 net zo'n goede kist (of misschien betere) kist hebt.
Tjsa dat is ook relatief, de motor is zoals ik aangaf de motor uit de Su-27/30/33/35's. Dus wil je die kisten vliegend houden ben je afhankelijk van Rusland. Als je van plan bent om in het vervolg je reserve onderdelen na te maken en zelf te produceren, dan kun je dat ook met een heel vliegtuig.quote:Op zondag 26 maart 2006 16:24 schreef cheukert het volgende:
Bij de Sukhoi's blijf je wel afhankelijk, waarschijnlijk willen ze dit dus niet meer
We hebben het wel over Chinezen he? De Japanners/Koreanen van de 21e eeuwquote:Op zondag 26 maart 2006 20:54 schreef M5 het volgende:
[..]
Tjsa dat is ook relatief, de motor is zoals ik aangaf de motor uit de Su-27/30/33/35's. Dus wil je die kisten vliegend houden ben je afhankelijk van Rusland. Als je van plan bent om in het vervolg je reserve onderdelen na te maken en zelf te produceren, dan kun je dat ook met een heel vliegtuig.
Wat betreft technologie lopen de Chinezen op de Japanners nog wel wat achter. Ze kunnen goedkoop produceren, maar de techniek komt vaak ergens anders vandaan. Dat ze er aan komen is wel een feit.quote:Op zondag 26 maart 2006 21:02 schreef RonaldV het volgende:
[..]
We hebben het wel over Chinezen he? De Japanners/Koreanen van de 21e eeuw
Dat is precies wat ik bedoelde. Die andere twee zijn ook begonnen met namaken in licentie bouwen.quote:Op zondag 26 maart 2006 21:08 schreef M5 het volgende:
[..]
Wat betreft technologie lopen de Chinezen op de Japanners nog wel wat achter. Ze kunnen goedkoop produceren, maar de techniek komt vaak ergens anders vandaan. Dat ze er aan komen is wel een feit.
De eerste A400M wordt pas in 2009 afgeleverd, terwijl er nu een behoefte is aan transport capaciteit. De C-17's zijn niet meer dan een wens. Ik zie ze eerlijk gezegd niet komen. Zeker niet met een 3e DC-10-30CF.quote:Op maandag 27 maart 2006 17:03 schreef sp3c het volgende:
waarom zetten wij eigenlijk al onze centjes in op de C130?
is de A400 niet een veel geschikter toestel op alle vlakken (behalve prijs?) goed er kunnen geen gevechtstanks aan boord maar ik heb zitten denken (jaja doet pijn) maar ik weet eigenlijk niet waar we meer aan hebben, 4 C130's en 2 C17's of 8 A400M's, ik ben geneigd om voor de laatste te kiezen.
Ik zie nog een 4e (K)DC-10, en zelfs een 4-tal C-17s. waarna we dus een mix van 4 C-130H(-30), 4(K)DC-10 en 4 C-17 hebben. Waarbij de laatste uiteraard dringend gewenst is, wat niet betekent dat ze er ook komen. Maar logistiek wordt steeds belangrijker, en huren bij anderen (USAF of RAF) is niet altijd mogelijk.quote:Op maandag 27 maart 2006 17:20 schreef M5 het volgende:
[..]
De eerste A400M wordt pas in 2009 afgeleverd, terwijl er nu een behoefte is aan transport capaciteit. De C-17's zijn niet meer dan een wens. Ik zie ze eerlijk gezegd niet komen. Zeker niet met een 3e DC-10-30CF.
Nee, 't zijn oude EC-130Q's van de USAF. Dat worden dan C-130H's en geen C-130H-30's zoals de 2 die we nu hebben.quote:Op maandag 27 maart 2006 20:31 schreef sp3c het volgende:
die nieuwe C130's zijn/worden niet verlengd (H30 standaard) toch?
Vorige week nog tijdje met wat luchtmachtpersoneel staan praten, die zagen ze ook niet zo snel komen, wel jammer natuurlijk. Is een geweldige kist.quote:Op maandag 27 maart 2006 17:20 schreef M5 het volgende:
[..]
De eerste A400M wordt pas in 2009 afgeleverd, terwijl er nu een behoefte is aan transport capaciteit. De C-17's zijn niet meer dan een wens. Ik zie ze eerlijk gezegd niet komen.
Snel uitwijken he?quote:
Idd, snel uitwijken ik was ehm aan het uploaden en posten ben jij me 2 min. voor.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 19:27 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Snel uitwijken he?
Kijk even in alt.binaries.pictures.aviation , daar vind je een hele serie met de meest onwaarschijnlijke vliegvelden, waaronder Saba en Midway. Absoluut spannender dan je foto van Jamaica (Jah, man!)
Ik geloof dat een of andere policitus had voorgesteld om ze te veravangen door NH-90's ofzo iets? iig had het temaken met het feit dat een 3 heli's van 1 type duurder is dan een paar heli's neerzetten waarvan er toch al een aantal zijn. (net als met de Alouette-III's dus).quote:Op vrijdag 31 maart 2006 20:00 schreef RonaldV het volgende:
Bij mijn weten blijven de SAR heli's gewoon op Leeuwarden, omdat anders de range op de Vliehors (één van de belangrijkste van de NAVO) dicht moet. Daarbij zijn ze gedeeltelijk betaald door een ander ministerie, voor het ziekenvervoer op de waddeneilanden. Eéns in de zoveel tijd wordt weer eens geroepen dat de heli's zullen verdwijenen, maar de laatste serieuze poging was nog onder de Alouette-III. Een jaar of twee later werden ze vervangen door de Tweeties.
Ik heb ff rondgelezen, en je schijnt gelijk te hebben: de AB-412s moeten er uit. Vreemd als je bedenkt dat nog geen 3 jaar gelden werd voorgesteld om er meer van te kopen omdat de Cougars voor nogal wat missies te groot zijn, terwijl de Bo-105 werd uitgefaseerd. Ook vreemd dat er wel nog 6 Alouette-III taxi's uit 1910 of zo rondkachelen.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 20:09 schreef M5 het volgende:
[..]
Ik geloof dat een of andere policitus had voorgesteld om ze te veravangen door NH-90's ofzo iets? iig had het temaken met het feit dat een 3 heli's van 1 type duurder is dan een paar heli's neerzetten waarvan er toch al een aantal zijn. (net als met de Alouette-III's dus).
Officieel zijn de Alouettes voor algemene taken. We hebben hier geen Royal Flight, ook al zijn er Alouettes aangepast om de Koningin een rok of jurk te kunnen laten dragen als ze per helicopter reist.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 22:54 schreef PsychoDude_666 het volgende:
Die Alouette's zijn er voor de koninginDie vond de Cougar te hoog om in- en uit te stappen...
[afbeelding]
Beetje jammer...
Wat ze mij vertelde was dat ze misschien juist de Cougars met NH-90's wilde vervangen, over de AB's niets gehoord.
Die van de Luchtmacht zijn aangeschaft met een flinke injectie van het ministerie van VROM als ik me niet vergis, juist omdat ze ook ambulance vervoer op de Wadden-eilanden moesten doen. En laten we wel wezen: Leeuwarden ligt geografiisch een stuk beter voor de eilanden dan De Kooij, en is ook handiger voor boven de Noordzee neergestorte jachtvliegers (er ligt daar een groot stuk luchtruim voor het oefenen van luchtgevechten). Die 10 minuten extra vliegtijd van en naar De Kooij zullen je de kop maar kosten...quote:Op zaterdag 1 april 2006 19:26 schreef Dennis789 het volgende:
Die van de Luchtmacht zijn daar eigenlijk ook alleen maar officieel voor neergestorte F16 vliegers in zee. Waddeneilanden vervoer is ook maar een neventaak namelijk.
Natuurlijk moet er een keertje opgehouden worden met bezuinigen van Defensie. Helaas moet Kamp het met geld doen wat hij van Financien krijgt, dus moet er we; gesneden worden. Ik heb overigens zelf geen zicht op zijn beslissingen, aangezien mijn kennis niet groot genoeg is om hierover te oordelen, al ben ik zelf ook een slachtoffer van het beleidquote:Op zaterdag 1 april 2006 21:17 schreef RonaldV het volgende:
Kamp moet eens ophouden met van alles te sluiten. Ik kan me geen minister herinneren die zo gemakkelijk overal deuren permanent op slot gooit.
Dat de AB-412 er uit gaat wil niet zeggen dat het hele SAR gebeuren van Leeuwarden/Vlieland gaat verdwijnen, volgens mij was het de bedoeling de heli's te vervangen en niet gewoon te schrappen. (Dat kunnen ze idd niet maken met ambulance vervoer imo.)quote:Op zaterdag 1 april 2006 21:17 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Die van de Luchtmacht zijn aangeschaft met een flinke injectie van het ministerie van VROM als ik me niet vergis, juist omdat ze ook ambulance vervoer op de Wadden-eilanden moesten doen. En laten we wel wezen: Leeuwarden ligt geografiisch een stuk beter voor de eilanden dan De Kooij, en is ook handiger voor boven de Noordzee neergestorte jachtvliegers (er ligt daar een groot stuk luchtruim voor het oefenen van luchtgevechten). Die 10 minuten extra vliegtijd van en naar De Kooij zullen je de kop maar kosten...
Kamp moet eens ophouden met van alles te sluiten. Ik kan me geen minister herinneren die zo gemakkelijk overal deuren permanent op slot gooit.
Wat een onzin. Ik snap dat die gele rijders zich al jaren op de kazerne zitten te vervelen maar wat moet je daar nou met 3 (quote:***************************************
Zware houwitsers mee naar Uruzgan
***************************************
` Defensie zet het zwaarste type kanon
in voor de missie naar Afghanistan.De
Pantserhouwitser 2000 gaat mee naar de
provincie Uruzgan om de Nederlanders te
beschermen tegen mogelijke aanvallen
van al-Qaida of van de Taliban.
De houwitser is een 135 mm-kanon met
een bereik van 35 kilometer.Het is de
eerste keer dat het wapen meegaat naar
het buitenland.Defensie stuurt er drie
mee:eén naar het hoofdkwartier in Tarin
Kowt,één naar de basis in Deh Rawood en
de derde is reserve.
Vorige week besloot Defensie al om
pantservoertuigen van het type Fennek
mee te sturen als extra bescherming.
***************************************
vuursteun leveren als er problemen zijn.quote:Op donderdag 6 april 2006 14:41 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Wat een onzin. Ik snap dat die gele rijders zich al jaren op de kazerne zitten te vervelen maar wat moet je daar nou met 3 () houwitsers.
Die dingen kunnen redelijk nauwkeurig schieten en in als je weet waar't vandaan komt met behulp van wat verkenners is het snel afgelopen met de problemen denk ikquote:Op donderdag 6 april 2006 14:45 schreef PLAE@ het volgende:
Ja en hoe zie je dat voor je?
Stel een paar km verderop zitten ze met een mortier op het kamp te schieten.
ok...dan kan ik me er iets bij voorstellen. Maar 1 Howitser? Neem er dan 10 mee om de boel mee plat te gooien. Of Apaches zodat je daar snel ter plaatse bent, preciezer bent etc. Of gewoon een andere snelle eenheid die je snel daar heen kunt sturen.
Dat zeker. Er gaat altijd veels te licht materiaal mee op elke missie waar Nederland aan begint (naar mijn idee).quote:
Inderdaad, en zeker icm die mortier-radars. Als je die dingen gaat koppelen kan je binnen enkele minuten terugslaan, en met zo'n nauwkeurigheid dat die gasten echt wel een probleem hebben. Nu alleen hopen dat die basis zo gelegen is dat mensen met mortieren niet vanuit stedelijk gebied kunnen schieten.quote:Op donderdag 6 april 2006 14:47 schreef M5 het volgende:
[..]
Die dingen kunnen redelijk nauwkeurig schieten en in als je weet waar't vandaan komt met behulp van wat verkenners is het snel afgelopen met de problemen denk ik
En het is beter dan helemaal niets toch? En dan krijgen die gasten ook nog wat te doen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |