[urlhttp://www.mindef.nl/Images/DK45_tcm6-40678.pdf]Download[/url]quote:Enkele onderwerpen uit Defensiekrant 45 zijn:
* Overzicht van militaire steun bij uitvaart van prins Bernhard
* Stingers beproefd op Kreta
toen ik ze poste welquote:Op woensdag 9 februari 2005 15:05 schreef RonaldV het volgende:
Je plaatjes doen het hier niet
Link naar ander topic: De tank ontwerpen van Geallieerden van het westen
Ik heb de hele .txt bijgewerkt, en bij mij doet hij het ook. Volgens mij ligt het aan FOK, al snap ik nog niet waarom.quote:Op woensdag 9 februari 2005 15:49 schreef Wuder het volgende:
Die enters zijn irritant..
Wil je die foto's ajb NIET resizen, zodat ik ze vanavond kan opslaan?quote:Op woensdag 9 februari 2005 21:26 schreef M5 het volgende:
Swiss Airforce F/A-18C
[afbeelding]
[afbeelding]
Wat valt hier aan op? De nieuwe IFF kit op de neus van de eerste kist en de live-ammo AIM-9's en AIM-120. Zo beveiligen de zwitsers het World Economic Forum in Geneve (?) met permanente CAP missies. Relaxed...
Ik resize ze niet iig. Ik kan nog wel ff de originele opzoeken. Die waren nog ietsjes groterquote:Op donderdag 10 februari 2005 11:25 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Wil je die foto's ajb NIET resizen, zodat ik ze vanavond kan opslaan?
Overigens heet de IFF kit een "bird-slicer"
Als je een vrouw was ging ik je zoenenquote:Op donderdag 10 februari 2005 11:48 schreef M5 het volgende:
[..]
Ik resize ze niet iig. Ik kan nog wel ff de originele opzoeken. Die waren nog ietsjes groter
Ja, waarom doen ze dat eigenlijk? Of is het een domme vraag, aangezien er best wel veel belangrijke gebouwen in Geneve staan..quote:Op woensdag 9 februari 2005 21:26 schreef M5 het volgende:
Swiss Airforce F/A-18C
[afbeelding]
[afbeelding]
Wat valt hier aan op? De nieuwe IFF kit op de neus van de eerste kist en de live-ammo AIM-9's en AIM-120. Zo beveiligen de zwitsers het World Economic Forum in Geneve (?) met permanente CAP missies. Relaxed...
Normaal gespoken vliegen de zwitsers ook heel wat af met hun F-18's en F-5's. Maar nu zat er scherpe munitie onder. Gewoon voor het geval dat.quote:Op donderdag 10 februari 2005 12:12 schreef Wuder het volgende:
[..]
Ja, waarom doen ze dat eigenlijk? Of is het een domme vraag, aangezien er best wel veel belangrijke gebouwen in Geneve staan..
Dus dan moet er wel "neeffie" op de zijkant komen te staanquote:Op donderdag 10 februari 2005 14:58 schreef sp3c het volgende:
[afbeelding]
als het werkt dan zie ik dit natuurlijk liever dan A129i of AH1Z![]()
![]()
![]()
zolang de marine ze zelf maar aanschaft
Een Alpha.... Dit werkt uiteraard niet.. Je moet wel Delta Longbow kisten hebbenquote:Op donderdag 10 februari 2005 14:58 schreef sp3c het volgende:
[afbeelding]
als het werkt dan zie ik dit natuurlijk liever dan A129i of AH1Z![]()
![]()
![]()
zolang de marine ze zelf maar aanschaft
Hellfires voldoen ook wel om een scheepje te kelderen hoor, allen moet je ze net boven golf hoogte lanceren (ideaal met een heli) en een vlak vluchtpatroon hebben. Dan kun je redelijke fregatten laten zinken denk ik.quote:Op donderdag 10 februari 2005 15:13 schreef sp3c het volgende:
ja en hij moet grijs geschildert worden (en eigenlijk zou je er een harpoon aan moeten zien te hangen)
[sub]toch is het niet hetzelfde zonder Piro die zit te schreeuwen dat je moet resizen)
och veel Piloten zweren bij de ah64A omdat die niet zo veel rotzooi aan boord heeft en dus lichter en dus wendbaarder is ... jammer dat hij zo onbetrouwbaar isquote:Op donderdag 10 februari 2005 15:09 schreef M5 het volgende:
[..]
Een Alpha.... Dit werkt uiteraard niet.. Je moet wel Delta Longbow kisten hebben
<Piro>quote:Op donderdag 10 februari 2005 15:13 schreef sp3c het volgende:
ja en hij moet grijs geschildert worden (en eigenlijk zou je er een harpoon aan moeten zien te hangen)
[sub]toch is het niet hetzelfde zonder Piro die zit te schreeuwen dat je moet resizen)
Delta's zijn superieur over de Alpha's. En ik heb geen Apache vlieger ooit horen zeggen dat hij liever een Alpha wilde dan een Delta.quote:Op donderdag 10 februari 2005 15:24 schreef sp3c het volgende:
[..]
och veel Piloten zweren bij de ah64A omdat die niet zo veel rotzooi aan boord heeft en dus lichter en dus wendbaarder is ... jammer dat hij zo onbetrouwbaar is
maar goed, met het oog op compatibiliteit moet de marine natuurlijk ook gewoon Delta's scoren
enkel als je dichtbij de kust zit en je je ergens kunt verstoppenquote:Op donderdag 10 februari 2005 15:18 schreef M5 het volgende:
[..]
Hellfires voldoen ook wel om een scheepje te kelderen hoor, allen moet je ze net boven golf hoogte lanceren (ideaal met een heli) en een vlak vluchtpatroon hebben. Dan kun je redelijke fregatten laten zinken denk ik.
ja en dan volhangen met FN gunpods naast het snelvuurkanonquote:Komt ook wel van pas bij de bestrijding van die snelle drugstransportspeedboodjes![]()
Hellfire is 8km max. Maar ik vraag me af als je op een halve meter boven het water met 5 kts vliegt of je snel op gepikt wordt, denk niet dat veel radars die nu op schepen zitten de radar direct als Apache herkennen. Maar goed, je kunt er iiig de landingsvaartuigen mee proberen te kelderen. Dat gaat wel lukken denk ik.quote:Op donderdag 10 februari 2005 15:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
enkel als je dichtbij de kust zit en je je ergens kunt verstoppen
anders kun je met de hellfire (10 km) niet ver genoeg schieten om de Rim-7 Sea Sparrow te verslaan (55 km) en op zee zien ze je echt wel aankomen
[..]
ja en dan volhangen met FN gunpods naast het snelvuurkanon
[afbeelding]
bring it on
Met 5kt vaart elke boot van je weg. Maar dat terzijde: SeaSparrows zijn bedoeld om luchtdoelen neer te halen. Sea skimmers vallen daar niet onder, die worden "gezien" als oppervlakte doel. Op golftophoogte val je eerst weg onder de radarhorizon, en daarna wordt je door de radar uitgefilterd als ground noise, en dus niet herkend tot je ZEER nabij bent. Hooguit dat de scheepsradar (voor oppervlakte doelen) je detecteert. Tegen die tijd begin je doel te worden voor Goalkeeper/Phalanx . Natuurlijk moet je wel met laserguided missiles komen: de ESM systemen op een schip zijn zo goed dat ze niet alleen vertellen wat er aankomt, maar ook hoeveel en uit welke richting. Dus de Longbow verraadt je als je hem aanzet.quote:Op donderdag 10 februari 2005 15:57 schreef M5 het volgende:
[..]
Hellfire is 8km max. Maar ik vraag me af als je op een halve meter boven het water met 5 kts vliegt of je snel op gepikt wordt, denk niet dat veel radars die nu op schepen zitten de radar direct als Apache herkennen. Maar goed, je kunt er iiig de landingsvaartuigen mee proberen te kelderen. Dat gaat wel lukken denk ik.
dat is wel even schrikken ja danquote:Op donderdag 10 februari 2005 15:57 schreef M5 het volgende:
[..]
Hellfire is 8km max. Maar ik vraag me af als je op een halve meter boven het water met 5 kts vliegt of je snel op gepikt wordt, denk niet dat veel radars die nu op schepen zitten de radar direct als Apache herkennen. Maar goed, je kunt er iiig de landingsvaartuigen mee proberen te kelderen. Dat gaat wel lukken denk ik.
En het standaard 30mm boordkannon van de Apache is effectiever dan die FN GunpodsMaakt ook wat meer indruk aangezien je naast het speedbootje kunt gaan hangen met de loop gericht op het bootje.
![]()
Die 5kts zou ik willen vliegen vanaf firingposition. Daar voor uiteraard harder, maar nog steeds laag. Goalkeeper/Phalanx zijn niet effectief op 8km, dus daar zul je niet veel last van hebben denk ik. Uiteraard laserguided. Misschien dat er een gemodificeerde hellfire zou moeten komen als anti-ship versie, met grotere range, eventueel wat zwaardere warhead.quote:Op donderdag 10 februari 2005 16:10 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Met 5kt vaart elke boot van je weg. Maar dat terzijde: SeaSparrows zijn bedoeld om luchtdoelen neer te halen. Sea skimmers vallen daar niet onder, die worden "gezien" als oppervlakte doel. Op golftophoogte val je eerst weg onder de radarhorizon, en daarna wordt je door de radar uitgefilterd als ground noise, en dus niet herkend tot je ZEER nabij bent. Hooguit dat de scheepsradar (voor oppervlakte doelen) je detecteert. Tegen die tijd begin je doel te worden voor Goalkeeper/Phalanx . Natuurlijk moet je wel met laserguided missiles komen: de ESM systemen op een schip zijn zo goed dat ze niet alleen vertellen wat er aankomt, maar ook hoeveel en uit welke richting. Dus de Longbow verraadt je als je hem aanzet.
correcte term is trouwens volgens mij HELicopter Launched FIRE and forget missile btwquote:Op dinsdag 8 februari 2005 16:38 schreef RonaldV het volgende:
HELicopter LaserguidedFIRE-and-forget missile (tel de hoofdletters bij elkaar op. Overigens postte ik geen reactie wegens druk
correct. teminste, dit is de huidige benaming.quote:Op donderdag 10 februari 2005 17:09 schreef sp3c het volgende:
[..]
correcte term is trouwens volgens mij HELicopter Launched FIRE and forget missile btw
Zo zijn ze ooit ook begonnen. Maar in de jaren 60 zaten ze inmiddels al boven de 100 bij de C- en F- series, dus toen zijn ze maar weer opnieuw begonnen, en werd de F4H-1 Phantom II (NAVY) en de F-110 Phantom-II (USAF) opnieuw genummerd naar F-4 (interservice). De Hercules zit nog n de C-1xx serie, maar de latere (in de tijdsbalk) Greyhound werd de C-2. Bij de rakette zal binnenkort wel iets soortgelijks gaan gebeuren. De AIM-9 uit de Korea-oorlog is er nog steeds (inmiddels heeft de AIM-9X gevlogen) maar daarnaast staat de AIM-120B AMRAAM (en een hele rij daartussen). Daarnaast krijgen alle vliegtuigen een makkelijk te onthouden, en toch krijgshaftige naam. Bij de luchtmacht zijn roofvogels de laatste 30 jaar populair (Eagle, Falcon, Raptor). Bij de landmacht krijgen de vliegtuigen traditioneel de naam van een indianen "native-american" stam(Apache, Cheyenne, Iroquois, Blackhawk, Cayuse). Bij de USN was Grumman een tijd hofleverancier, en die gebruikten katachtigen (Tiger, Tomcat, Hellcat). Alleen maken ze er wel een potje van: de H-60 serie leek de -hawk serie te gaan worden (Blackhawk, Seahawk, Jayhawk, Pave Hawk), en toen gooiden ze er plots een Goshawk (T-45) en Global Hawk (RQ-4) tussen.quote:Op donderdag 10 februari 2005 17:35 schreef sp3c het volgende:
ik snap niet dat die Amerikanen altijd zo ingewikkeld moeten doen met die namen
imo noem je het gewoon raket 1 en tel je zo op totdat je het te lang duurt om het uit te spreken en daarna ga je naar de volgende
Kun je nagaan... Na al die tijd zit het nog steeds in mijn hoofdquote:
Kruisbogen ja.. om touwtjes mee te spannen, niet voor combat.quote:
Beetje donker beeld, maar wel stoer laag!quote:Op vrijdag 11 februari 2005 10:34 schreef M5 het volgende:
Nederlandse F-16 in Noorwegen met een low-pass....
hier
Maar kruisbogen kunnen vaak nog steeds handig zijn.. Lekker stealthyquote:
http://www.worldtribune.c(...)ng2453413.05625.htmlquote:Israel downed 2 Syrian MiGs
last September over sea
SPECIAL TO WORLD TRIBUNE.COM
Friday, February 11, 2005
Diplomatic sources said Israel Air Force F-16 multi-role fighters intercepted and downed two Syrian MiG-29 fighter-jets last year. The sources said the dogfight took place in September 2004 over the eastern Mediterranean Sea.
This was the first engagement between Israeli and Syrian fighter-jets since the 1980s. The sources said the air battle took place when Israel Air Force fighter-jets buzzed the Syrian city of Latakia, a port used by Iran for the shipment of weapons to Hizbullah.
The Washington-based Reform Party of Syria first provided details of the Israeli-Syrian dogfight. RPS said the air battle took place on Sept. 14, 2004, adding that both downed pilots were rescued by Syrian military helicopters, Middle East Newsline reported.
RPS, quoting a European source, said the Israeli fighter-jets used an Israeli-origin Python-4 air-to-air missile to down one of the MiG-29s. The other Syrian MiG-29 was shot down by a U.S.-origin AIM-9M Sidewinder.
The pilots of the MiG-29s were identified by RPS as Maj. Arshad Midhat Mubarak and Capt. Ahmad Al Khatib.
Diplomatic sources said the Syrian losses led President Bashar Assad to accelerate efforts to procure advanced anti-aircraft systems from Russia.
Syria has requested a range of anti-aircraft systems, including the SA-18, TOR-M1, S-300PMU2 and the S-400 systems.
The most likely Russian sale to Damascus is that of the SA-18, the sources said. They said Russia would supply the first SA-18 short-range systems – either directly or through a third country – within several months.
In January, Russia and Syria – overriding objections from Israel and the United States – agreed on the sale of the SA-18 to Damascus. Russian officials said the sale of the SA-18 would not violate any international arms agreement.
"Russia has cooperated with Syria for decades, and my country is convinced that Syria has a strong right to get defensive weapons," Russian ambassador in Tunisia Aleksei Tserub said.
Stoer filmpje.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 08:41 schreef HarigeKerel het volgende:
http://www.warforum.net/movies/f15_dog_fighting.mpg
Het is denk ik een AIM-9 Sidewinder (aangezien het ding reageerd op flares). En hij ontwijkt ze niet, maar de raket raakt in de war door de flares en kan daarna het doel niet meer vinden. Iig duurt het fragement te kort om dat goed te kunnen zien.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 13:37 schreef Lone_Gunman het volgende:
[..]
Stoer filmpje.
Wat is eigenlijk het object wat de F-15 bij ongeveer 4.08 lanceert en die flares ontwijkt? En dan zo keihard lachen![]()
Übergeil filmpje, ware het niet dat er weer een paar Phabulous Phantoms in overlijdenquote:Op zaterdag 12 februari 2005 15:03 schreef M5 het volgende:
[..]
Het is denk ik een AIM-9 Sidewinder (aangezien het ding reageerd op flares). En hij ontwijkt ze niet, maar de raket raakt in de war door de flares en kan daarna het doel niet meer vinden. Iig duurt het fragement te kort om dat goed te kunnen zien.
Eglin is groot. Het beslaat niet één vliegveld, maar verschillende, en daarnaast ook nog een enorm groot natuurgebied. Hurlburt Field is één van de velden die op het complex van Eglin liggen. Ik heb gewerkt met 728ACS, een Air Command & Reporting Squadron van die basis, en volgens de mensen daar beslaat Eglin een heel erg groot deel van de Florida Panhandle. Als ik me goed herinner hoort Tyndall -als dat nog steeds bestaat- ook bij het complex.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 16:44 schreef M5 het volgende:
[..]
Haal je niet Point Mugu NAS en Eglin AFB door elkaar? Eglin AFB ligt niet aan het strand, Point Mugu wel.
Daar was ik zelf ook al achter komen, ik zag eerst een paar sateliet foto's van een paar startbanen van Eglin AFB en zag geen kust/strand in de buurt. Was iets te snel met m'n post.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 16:59 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Eglin is groot. Het beslaat niet één vliegveld, maar verschillende, en daarnaast ook nog een enorm groot natuurgebied. Hurlburt Field is één van de velden die op het complex van Eglin liggen. Ik heb gewerkt met 728ACS, een Air Command & Reporting Squadron van die basis, en volgens de mensen daar beslaat Eglin een heel erg groot deel van de Florida Panhandle. Als ik me goed herinner hoort Tyndall -als dat nog steeds bestaat- ook bij het complex.
maar ze kiezen juist voor de eh-101quote:Op maandag 14 februari 2005 18:10 schreef M5 het volgende:
Het is dus een Sikorsky S-92 (of H-92 Superhawk) en geen S-90. Maar dat is een detail. Veder wel apart dat amerikanen kiezen voor een europees ontwerp. Al lijkt mij de EH-101 wel wat beter dan de S-92.
Weet ik, maar het gebeurd niet zo vaak dat de USA een Europees model kiest boven een product uti eigenland wat ook niet slecht is. Komt wel vaker voor, C-27, HH-65, bijvoorbeeld.quote:Op maandag 14 februari 2005 20:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
maar ze kiezen juist voor de eh-101
Al die 90 projecten... haal ik ze laat op de avond nog door elkaar ookquote:Op maandag 14 februari 2005 18:10 schreef M5 het volgende:
Het is dus een Sikorsky S-92 (of H-92 Superhawk) en geen S-90. Maar dat is een detail. Veder wel apart dat amerikanen kiezen voor een europees ontwerp. Al lijkt mij de EH-101 wel wat beter dan de S-92.
Het gebeurt eigenlijk nog vrij vaak, maar meestal in niet al te grote aantallen.quote:Op maandag 14 februari 2005 20:48 schreef M5 het volgende:
[..]
Weet ik, maar het gebeurd niet zo vaak dat de USA een Europees model kiest boven een product uti eigenland wat ook niet slecht is. Komt wel vaker voor, C-27, HH-65, bijvoorbeeld.
Vrij vaak.. tsja. verglijk het met de aankopen van producten uit de USA zelf en het stelt allemaal bar weinig meer voor. Daarom zei ik dat het niet vaak voor komt.quote:Op maandag 14 februari 2005 21:39 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Het gebeurt eigenlijk nog vrij vaak, maar meestal in niet al te grote aantallen.
De C-27A Spartan (Aeritalia G222): 12 stuks, voor gebruik vanaf Howard AFB in Panama naar korte airstrips. C-130s konden daar niet uit de voeten. De geupdate C-27J Spartan bestaat imho alleen maar omdat LM een kansje ziet om het succes van de C-130 nog iets verder uit te buiten. Orders van de Amerikaans strijdkrachten heb ik nog niet gezien.
HH-65 Dolphin (Eurocopter Dauphin): Alleen aangeschaft voor de USCG, voor gebruik op CG cutters die te klein zijn om de grotere HH-60 Jayhawk te herbergen.
HH-66 (Agusta 109): alleen voor de USCG voor drug-interdiction.
C-31A Troopship (Fokker F.27 Troopship): 2 stuks, aangeschaft voor de Golden Knights, het parachute demo team van de USAr
[afbeelding]
C-23A Sherpa (Shorts 330) begon ooit als de "SRV-man" van USAFE om goederen en post tussen de verschillende USAFE eenheden te transporteren. Toen die rol 10 jaar later in Europa door het verkleinen van USAFE kwam te vervallen werden de toestellen in de woestijn gezet. Later werden ze gereactiveerd voor de National Guard, waar het toestel zo'n succes was dat de doorontwikkeling van de Shorts 330, de Shorts 360, besteld werd (44stuks, een redelijk succes) en teruggeconverteerd naar Shorts 330 (aanduiding C-23B/B+ Super Sherpa).
De F-21 Kfir is eigenlijk ook Europees (Mirage-5), maar er hebben er maar 24 dienst gedaan bij de USMC en USN.
Verder vliegt er op dit moment nog een koppel L-39s bij de Test Pilot School op Edwards.
De enige echt succesvolle Europese ontwerpen in de VS zijn de Harrier (alhoewel dat eigenlijk geen 100% Europees ontwerp is, want de VS zaten al heel vroeg in het ontwikkelen van de Kestrel, de voorloper van de Harrier), die prompt als ontwerp door de VS is overgenomen als een toestel van eigen bodem (de AV-8B, dan, de oudere AV-8A en C waren wel van British Aerospace), de Hawk (omgekat tot de "Amerikaanse" Boeing T-45 Goshawk), en de Texan-II (doorontwikkeling van Pilatus PC-9). In het verleden kwam daar bijvoorbeeld de Martin/GD B-57 nog bij, wat eigenlijk een British Aerospace Canberra was.
en eerlijk gezegt hoop ik dat europa dat ook meer gaat doen.quote:Op maandag 14 februari 2005 21:48 schreef M5 het volgende:
[..]
Vrij vaak.. tsja. verglijk het met de aankopen van producten uit de USA zelf en het stelt allemaal bar weinig meer voor. Daarom zei ik dat het niet vaak voor komt.
De HH-66 waar je het overhebt is dus de MH-68 Enforcer van de US Coast Guard. HH-66 komt niet voor in de US history.
Dan moet of ik, of de drukker aan een nieuwe bril. Ik zou gezworen hebben dat het de H-66 was.quote:Op maandag 14 februari 2005 21:48 schreef M5 het volgende:
[..]
De HH-66 waar je het overhebt is dus de MH-68 Enforcer van de US Coast Guard. HH-66 komt niet voor in de US history.
Aan de hoeveelheid R&D ligt het niet, daar wordt door de verschillende landen meer dan voldoende geïnvesteerd. Eurocopter spendeerd zo'n 15% van haar budget aan R&D bijvoorbeeld, en da's best veel. Het probleem ligt vooral in het feit dat de VS één hele grote klant is, terwijl in Europa allemaal kruideniers zitten. Als Europese landen eindelijk eens op één gemeenschappelijke lijn gaan zitten, in plaats van de fransen die een Rafale ontwerpen terwijl de rest achter de Eurofighter aanjaagt (om maar iets te noemen), dan zouden toestellen in fatsoelijke series ontworpen en gebouwd worden. Nu kloot iedereen maar wat aan, en de weinige samenwerkingsproducten krijgen naderhand allemaal verschillende updates, waardoor ze weer geen geheel vormen. De TTTE (Tri-national Tornado Trainings Establishment) bijvoorbeeld is opgeheven omdat de 3 oorspronkelijke klanten hun Tornado's inmiddels zo verbouwd hebben dat het geen zin meer heeft om een gemaanschappelijke trainingseenheid te runnen. Europa is op defensie gebied enorm inefficient bezig wat dat betreft.quote:Op maandag 14 februari 2005 23:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
en eerlijk gezegt hoop ik dat europa dat ook meer gaat doen.
want ik heb er eens over na zitten denken en we hebben een goede wapenindustrie die zeker als we willen tegen die van de VS op kan als er maar eens wat meer geld in r&d gestoken word.
ik zou daaraan toe willen voegen: en hou het op dezelfde standaard.quote:dus het devies is Koop Europeesche waar
In dit rijtje passen de verkenningsvliegtuigen volgens mij ook wel. Die kan je denk ik onderverdelen in long-range, medium-range en carrier-based. Denk bij long-range aan de U-2, de E-3, E-6 en E-8, bij medium-range de P-3 en bij carrier-based de E-2, de S-2 en S-3. Of wordt het rijtje te groot zo...quote:Op maandag 14 februari 2005 23:39 schreef RonaldV het volgende:
fighters
bommenwerpers
Transport
tankers
en wat kan europa daar tegen over zetten?quote:Op maandag 14 februari 2005 23:39 schreef RonaldV het volgende:
Hieraan gerelateerd:
Als het motto "koop Europees" zou zijn, en je moest platformen selecteren voor een EU-luchtmacht (waarbij ik voor het gemak even de marines en landmachten meetel als luchtmacht), wat zouden dan in jouw opinie de beste platformen zijn? Graag met motivatie, en zonder aantallen.
Randvoorwaarde: je kunt wel van alles het grootste, snelste en zwaarste kiezen, maar het moet wel betaalbaar blijven. Je luchtmacht moet dus bestaan uit een mix van zware, middelzware en eventueel lichte toestellen. Tevens moeten de toestellen in productie zijn, of in ieder geval een productierijp prototype hebben. EU-luchtmacht betekent overigens EU poductie. Sukhoi, MiG, etc doen niet mee!
Als voorbeeld neem ik even de Amerikaanse Luchtmacht:
fighters
zwaar: de F-15C (binnenkort de F-22)
medium fighter: de F-16CG en CJ (binnenkort de F-35)
light fighter: de F-16C (vroege varianten) en F-16A (ADF)
bommenwerpers
Zware: B-52, B-1 en B-2
medium: F-15E
Lichte: A-10 (alhoewel die eigenlijk naast de F-15E moet staan)
Transport
Zwaar: C-5 en C-17
Medium: C-130
Light: te veel om op te noemen
tankers
Zwaar: KC-10
medium: KC-135
Leef je uit!
Ik bedoelde niet een vergelijking met de VS te maken, maar gewoon een EU luchtmacht te creëren. Overigens ben ik het met je conclusies niet eens, volgens mij valt de Eurofighter bijvoorbeeld in de klasse van de F-22.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 00:36 schreef M5 het volgende:
[..]
en wat kan europa daar tegen over zetten?
fighters
zwaar: de F-15C (binnenkort de F-22)--> niets?
medium fighter: de F-16CG en CJ (binnenkort de F-35) -->Eurofighter, Rafale
light fighter: de F-16C (vroege varianten) en F-16A (ADF) --> JAS-39 Gripen (maar kan ook bij de medium fighters
bommenwerpers
Zware: B-52, B-1 en B-2 -->niets..
medium: F-15E, F-117--> Eurofighter
Lichte: A-10 (alhoewel die eigenlijk naast de F-15E moet staan)--> Rafale, Gripen
Transport
Zwaar: C-5 en C-17 --> niets
Medium: C-130 -->(ooit de Airbus A400M, die propkist. als die ooit komt)
Light: te veel om op te noemen -->ook veel
tankers
Zwaar: KC-10 -->A330 Tanker
medium: KC-135 -->A330 Tanker
Waar heeft europa dus gebrek aan om alles zelf te kunnen, zware bommenwerps, zware fighters, medium en lichte bommenwerpers wat minder (je kan de Eurofighter/Rafale/Gripen daar voor geschikt maken), een Tank killer á la A-10, zwaar transport. Verder zou Europa redelijk zelf voerzienend kunnen zijn, en op heli gebied (behalve de zware transport heli's en echte tank killers á la AH-64D) kan europa mee komen of beter.
Uiteraard, vandaar dat ik de marine- en legerluchtmachten er ook bijzette. De bedoeling is om een zo compleet mogelijke luchtmacht te bouwen. Daarbij is het niet de bedoeling dat je zelf toestellen bedenkt, alleen productierijpe prototypes tellen. Wanneer een fabrikant een kist aanbiedt op basis van een bestaand toestel (bijvoorbeeld een JSTARS of tanker versie van de A-330) dan mag je die wel meetellen, maar dan graag wel met een linkje erbij naar de fabrikant zijn aanbieding.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 00:12 schreef ToXiCitY het volgende:
[..]
In dit rijtje passen de verkenningsvliegtuigen volgens mij ook wel. Die kan je denk ik onderverdelen in long-range, medium-range en carrier-based. Denk bij long-range aan de U-2, de E-3, E-6 en E-8, bij medium-range de P-3 en bij carrier-based de E-2, de S-2 en S-3. Of wordt het rijtje te groot zo...
De RAF vliegt ook met Vickers VC-10 tankers.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 00:36 schreef M5 het volgende:
en wat kan europa daar tegen over zetten?
tankers
Zwaar: KC-10 -->A330 Tanker
medium: KC-135 -->A330 Tanker
dat bedoelde ik ook samenwerking maar aan bepaalde dingen is nog geen vraag omdat de VS dat goedkoper doet en er dus geen behoefte is ervoor..quote:Op maandag 14 februari 2005 23:23 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Aan de hoeveelheid R&D ligt het niet, daar wordt door de verschillende landen meer dan voldoende geïnvesteerd. Eurocopter spendeerd zo'n 15% van haar budget aan R&D bijvoorbeeld, en da's best veel. Het probleem ligt vooral in het feit dat de VS één hele grote klant is, terwijl in Europa allemaal kruideniers zitten. Als Europese landen eindelijk eens op één gemeenschappelijke lijn gaan zitten, in plaats van de fransen die een Rafale ontwerpen terwijl de rest achter de Eurofighter aanjaagt (om maar iets te noemen), dan zouden toestellen in fatsoelijke series ontworpen en gebouwd worden. Nu kloot iedereen maar wat aan, en de weinige samenwerkingsproducten krijgen naderhand allemaal verschillende updates, waardoor ze weer geen geheel vormen. De TTTE (Tri-national Tornado Trainings Establishment) bijvoorbeeld is opgeheven omdat de 3 oorspronkelijke klanten hun Tornado's inmiddels zo verbouwd hebben dat het geen zin meer heeft om een gemaanschappelijke trainingseenheid te runnen. Europa is op defensie gebied enorm inefficient bezig wat dat betreft.
[..]
ik zou daaraan toe willen voegen: en hou het op dezelfde standaard.
Ander motto: Gooi alle Europese defensie op één grote hoop, kijk wat het beste is, en concentreer je daarop. Dat scheelt uiteindelijk bakken met geld.
Wow, vet!quote:Op dinsdag 15 februari 2005 10:47 schreef Wuder het volgende:
Ze Germans
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Feit blijft dat A400 speicaal ontworpen is om de verouderde vloot van C-130's en C-160 Transal toestellen te vervangen. De C-17 heeft namelijk 76.000 kg payload, de A400 max 37.000 kg. Dus het is geen enkel opzicht een concurrent/tegenhanger van de C-17.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 23:52 schreef RonaldV het volgende:
Volgens mij wordt de A-400 trouwens in de markt gezet als tegenhanger van de C-17, en niet van de Hercules. De RAF heeft net nieuwe C-130Js, en 4 C-17s als stop-gap tot de A-400 komt. Al heb ik geruchten gezien dat die 4 C-17s blijven als de A-400 er eenmaal is, ze blijken wel erg veel mee te kunnen nemen.
voor heavy lift helikopter moeten we ff wachten op een nieuwe Eurocopter (voorlopig heet hij Eurocopter HTH)quote:Op vrijdag 18 februari 2005 09:24 schreef RonaldV het volgende:
Of jullie zijn allemaal bezig met bedenken hoe je luchtmacht eruit moet zien, of het topic is aan het afsterven. Om dat laatste te voorkomen komt hier mijn eerste poging:
Typhoon (Eurofighter) // heavy FBA/AD/recce // Air Force
Gripen // medium FBA/AD/recce // Air Force
Rafale // FBA/AD/recce // Navy/Marines
Harrier GR9 // Attack // Marines
Tornado GR4/4A/4B // Strike/Anti-shipping/recce // Air Force
Tornado ECR // SEAD // Air Force
Erieye+ATR42 // AWACS // Air Force
A330 // Airborne ground Surveillance // Air Force (develop)
A330 // Airborne Early Warning & Control // Air Force (develop)
A330 (KC-330) // Tanker // Air Force
A330 // Elint // Air Force (develop)
Nimrod MRA4 // Maritime recce/ASW // Navy
CN235/295 // Trnsp // Air Force/Navy/Marines
G222J(C-27J) // Trnsp // Air Force/Navy/Marines
A400M // Trnsp // Air Force/Navy/Marines
Tiger // Anti Tank // Army/Marines
A-129 Mangusta // Anti-tank // Army/Marines
EH101 // Tact Transp // Army/Marines
EH101 Merlin // ASW // Navy
NH90 TTH // Tact Transp // Army/Marines
NH90 NFH // ASW // Navy
Eaglet // flight screening // interservice
PC21 // training // interservice
Hawk srs100 // training // AF/Navy
De A330 toestellen zijn allemaal een keer door Airbus geopperd, alleen de A330MRTT (KC330) is op dit moment in productie (voor Australië). Erieye als systeem is in productie, en kan volgens
de makers in elk toestel dat het kan vervoeren gepast worden (op dit moment Saab 340 en
EMB-145), ook achteraf. Ik heb de keuze gemaakt voor de ATR omdat die als enige Europeaan nog in productie is. De Nimrod is weliswaar een oud airframe, maar wordt op dit moment door BAe compleet omgebouwd, waarbij de helft van het airframe opnieuw gebouwd wordt. Voor de rompen zou nog tooling bestaan uit de jaren 80, en anders hebben de Britten nog zeker 40 airframes. De "mission suite" zou eventueel ook in een Airbus A-310 gebouwd kunnen worden.
De enige twee dingen die echt ontbreken zijn een zware bommenwerper, een strategisch
transport toestel en een heavy lift helicopter, alle andere rollen zijn te creëren door
een bestaand ontwerp aan te passen.
http://www.simondog.com/mvd/8salvaspreng.WMVquote:Op vrijdag 18 februari 2005 10:13 schreef -calimero- het volgende:
Promo filmpje van een CV 90 met 30mm kanon. Filmpje van Hägglund Vehicle
Ik had m ook in [Defensie] NL koopt 184 CV90 Infantry Fighting Vehicles gezet, maar wou m toch met jullie allemaal delen.
De vraag was of Europa het zelfstandig zou kunnen, dus zonder de VS. Volgens mij kan dat wel, mits we bereid zijn om onze nationale belangen op te offeren voor de gemeenschappelijk Europese.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 11:14 schreef sp3c het volgende:
waarom moet er per se Europees gekocht worden??
ik snap dat nooit zo, we moeten het beste hebben wat we voor ons geld kunnen krijgen (zolang het niet russisch of chinees is) en Amerika is nu eenmaal een enorm belangrijk handelspartner, niet alleen voor ons maar ook voor de rest van Europa en zeker voor Amerika zelf.
Als het om vergelijkbaar materiaal gaat zoals bv A129 international en AH1Z cobra dan zou ik Europees kiezen maar verder hoeft het van mij niet zo.
dus imo kopen we gewoon weer met zijn allen (nu ja zo veel mogelijk iig) in een Europees samenwerkingsverband F35's en er mogen ook wat meer Apache's komen in Europa en de grondstrijdkrachten zijn over het algemeen beter af met Europees materiaal (en de marine Nederlands materiaal)
Waarom staat dat ding op Mars?quote:Op vrijdag 18 februari 2005 11:30 schreef sp3c het volgende:
[..]
voor heavy lift helikopter moeten we ff wachten op een nieuwe Eurocopter (voorlopig heet hij Eurocopter HTH)
hoeveel beetje? het moet natuurlijk wel voor meer dan de helft Europees zijn...quote:daarnaast voor de luchtverdediging
MEADS ipv Patriot (geplande vervanging van de Patriot, is ook Europees een beetje)
Alhoewel een goed systeem, zijn de raketten (niet onbelangrijk onderdeel) Amerikaans. Alternatief?quote:[afbeelding]
NASAMS (Noors, werkt met AIM-120 AMRAAM) of Bamse (Zweeds schiet 15 km ver) ipv de Hawk die is wegbezuinigd
quote:[afbeelding]
Mistral ipv Stinger (Frans, schiet 6 km in 9 seconden en er is de Blazer Turret met gau-12 25 mm kanon voor de PALUA
Stormshadow (wat een naam...) is OKquote:[afbeelding]
en Stormshadow kruisraketten voor minister Kamp
potentiele exportmarkt denk ik ... Europa denkt grootsquote:
58% Amerikaans, 25% Duits, 17% Italiaansquote:[..]
hoeveel beetje? het moet natuurlijk wel voor meer dan de helft Europees zijn...
Bamse RBS23 schiet Zweedse raketten, het systeem komt van Saab Bofors en heeft een effectief bereik van 15 kmquote:[..]
Alhoewel een goed systeem, zijn de raketten (niet onbelangrijk onderdeel) Amerikaans. Alternatief?
w00tquote:[..]
[..]
Stormshadow (wat een naam...) is OK
Waarom heb je die Tornado's nog in je lijst staan? Die dingen gaan binnenkort de dienst uit, je kunt beter Eurofighters nemen.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 09:24 schreef RonaldV het volgende:
Of jullie zijn allemaal bezig met bedenken hoe je luchtmacht eruit moet zien, of het topic is aan het afsterven. Om dat laatste te voorkomen komt hier mijn eerste poging:
<Complete luchtmacht>
De Tornados worden op dit moment ge-upgrade naar GR4. De eerste platforms die er uitgaan zijn de Jaguars en de Tornado F.3. De GR4 blijft nog wel even. En aangezien er naast de F-15E geen betere bommenwerper in die klasse bestaat hou ik ze nog even. Ook al omdat er meer dan genoeg grondaanvals Torren zijn in Europa om er een behoorlijke deuk mee te maken. Alleen moeten ze dan wel allemaal op GR4 en/of ECR standaard gemaakt wordenquote:Op vrijdag 18 februari 2005 20:20 schreef M5 het volgende:
[..]
Waarom heb je die Tornado's nog in je lijst staan? Die dingen gaan binnenkort de dienst uit, je kunt beter Eurofighters nemen.
zou je daar toch niet beter de griphen voor kunnen gebruikenquote:Op vrijdag 18 februari 2005 20:27 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De Tornados worden op dit moment ge-upgrade naar GR4. De eerste platforms die er uitgaan zijn de Jaguars en de Tornado F.3. De GR4 blijft nog wel even. En aangezien er naast de F-15E geen betere bommenwerper in die klasse bestaat hou ik ze nog even. Ook al omdat er meer dan genoeg grondaanvals Torren zijn in Europa om er een behoorlijke deuk mee te maken. Alleen moeten ze dan wel allemaal op GR4 en/of ECR standaard gemaakt worden
Die wapens zijn nu nog zo gecompliceerd dat de VS nog niet eens durven denken aan een ruwe schatting van de tijdsbalk waarop ze ingevoerd moeten worden. De YAL-1A is het eerste laser wapensysteem, en zelfs daarvan is niet eens bekend of het wel zal doen wat het programma belooft. Over railguns en plasma geweren wil ik het dan nog niet eens hebben. Het budget wat daarvoor gebruikt zou moeten worden kun je beter in de intelligence gemeenschap steken. Het schijnt dat de Russen nog een flinke stapel interessante technlogie op dat gebied in het laboratorium hebben liggen.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 22:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
trouwens met meer geld in r&d bedoelde ik vooral echt sterk veranderde wapenssustemen zoals lasers railguns plasma geweren etc
nu laser is toch al ver gevorderd daar zijn al redelijk wat werkende prototypes vanquote:Op vrijdag 18 februari 2005 22:48 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Die wapens zijn nu nog zo gecompliceerd dat de VS nog niet eens durven denken aan een ruwe schatting van de tijdsbalk waarop ze ingevoerd moeten worden. De YAL-1A is het eerste laser wapensysteem, en zelfs daarvan is niet eens bekend of het wel zal doen wat het programma belooft. Over railguns en plasma geweren wil ik het dan nog niet eens hebben. Het budget wat daarvoor gebruikt zou moeten worden kun je beter in de intelligence gemeenschap steken. Het schijnt dat de Russen nog een flinke stapel interessante technlogie op dat gebied in het laboratorium hebben liggen.
Een werkend prototype is één, maar klaarmaken voor militair gebruik is wat anders. De Raptor en Osprey vliegen al sinds resp. 1990 en 1986. Toch zijn ze allebei nog steeds niet klaar voor operationele inzet. En dat zijn systemen die relatief conventioneel zijn. Laserwapens zijn (voor zover bekend) nog nooit gebruikt in een operationele omgeving. Railguns zijn op dit moment zo groot dat men eerder denkt om ze te gaan gebruiken als vervanging voor de stoomcatapult op carriers dan als offensief wapen. En plasma... Het schijnt dat de Soviets er leuke kunsten mee kunnen, zoals het stealthy maken van toestellen die dat helemaal niet zijn. Maar van toepassing als wapen heb ik (in een non-sci-fi omgeving) nog helemaal niks serieus gehoord, tenzij theoretisch.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 23:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
nu laser is toch al ver gevorderd daar zijn al redelijk wat werkende prototypes van
dat vliegtuig die humvee en nog zo`n vrachtwagen.
ik vind dat europa daar toch weleens wat meer mee kan gaan doen
daarna komt railgun
en in de verre toekomst plasma
je hebt met het 2de stuk gelijk.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 23:28 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Een werkend prototype is één, maar klaarmaken voor militair gebruik is wat anders. De Raptor en Osprey vliegen al sinds resp. 1990 en 1986. Toch zijn ze allebei nog steeds niet klaar voor operationele inzet. En dat zijn systemen die relatief conventioneel zijn. Laserwapens zijn (voor zover bekend) nog nooit gebruikt in een operationele omgeving. Railguns zijn op dit moment zo groot dat men eerder denkt om ze te gaan gebruiken als vervanging voor de stoomcatapult op carriers dan als offensief wapen. En plasma... Het schijnt dat de Soviets er leuke kunsten mee kunnen, zoals het stealthy maken van toestellen die dat helemaal niet zijn. Maar van toepassing als wapen heb ik (in een non-sci-fi omgeving) nog helemaal niks serieus gehoord, tenzij theoretisch.
Ik zou er eerst voor kiezen om mijn Euro-leger tot één leger te maken. Op dit moment is dat nog bij lange na niet het geval. Zelfs gecombineerde korpsen werken vaak nog niet eens met dezelfde materialen. Als je als Europa eerst eens werkt aan een geïntegreerd leger, met standaard wapens (niet nationaal, maar collectief aangeschaft), dan heb je al een belangrijke slag te pakken. Daarna kun je je druk gaan maken over R&D projecten die misschien over 30-40 jaar gaan spelen.
je kan ze beter oprapen en verkopen aan de lokale dump zaak....quote:
Hierzo 5kg aan 7,62 hulzen staanquote:Op dinsdag 22 februari 2005 23:54 schreef -calimero- het volgende:
[..]
je kan ze beter oprapen en verkopen aan de lokale dump zaak....
heel wat centen verdient zo.![]()
Een 7,62mm huls met schakel is door een dump al gauw voor 10 tot 15 cent p/s te verkopen.
Loop een middagje over een mil. oefenterrein met je ogen open en je hebt er zo 200...
quote:Warriors (1999)
Groot-Brittannië
Drama/Oorlog
175 minuten
geregisseerd door Peter Kosminsky
met Matthew MacFadyen, Cal Macaninch en Damian Lewis
Liverpool, 1992. Vier jonge Engelse soldaten op verlof staan op het punt hun vreedzaam bestaan te verruilen voor de verschrikkingen van een burgeroorlog. Ze maken deel uit van een van de eerste contigenten, uitgezonden door de VN naar het oorlogsgebied in Bosnië. Hun doel is het beschermen van de bedreigde burgerbevolking. In hartje winter weten ze zich gevangen in een verschrikkelijke oorlog vol onvoorstelbare wreedheden en volkerenmoord.
En een ouwe niet-meer-uitzendbare stomp worden op mijn 45e?quote:Op donderdag 24 februari 2005 15:44 schreef sp3c het volgende:
dan had je niet de burgerij in moeten gaan voor je pensioen
http://www.imdb.com/title/tt0293191/combinedquote:Op donderdag 24 februari 2005 10:58 schreef sp3c het volgende:
http://www.imdb.com/title/tt0119873/
gister die film gekeken over UNPROFOR (met Britten en veel Warrior gevechtsvoertuigen) ik vond hem best goed
Kunnen de mannen ook eens doen waar ze voor getraind hebben. Of het gebeurt natuurlijk al langer en geven ze het nu voor het eerst toe. Ik begrijp alleen niet wat het nu wordt, mariniers of commando's? Ze gebruiken de namen nl willekeurig door elkaar heen.quote:Speciale troepen naar Afghanistan
Nederlandse militairen in Afghanistan
Het kabinet wil 150 mariniers naar Afghanistan sturen om de VS bij het opsporen van terroristen te helpen. Dat hebben Haagse bronnen bevestigd tegenover het NOS Journaal.
De commando's zullen de Amerikanen ondersteunen bij de operatie "Enduring Freedom".
De missie ligt politiek gevoelig, omdat de commando's zeer waarschijnlijk oorlogshandelingen gaan uitvoeren.
De voorbereidingen voor de missie zijn in het diepste geheim tussen Nederland en Amerika besproken. De eenheden worden ingezet bij geheime operaties tegen de radicaal-islamitische beweging al-Qaeda van Osama bin Laden.
Ministerraad
Deze groep commando's komt bovenop de vier F16's en 100 luchtmachtmilitairen waarvan eerder al bekend werd dat ze eind maart voor een jaar naar Afghanistan gaan.
Ook wil het kabinet een bataljon van 750 mariniers beschikbaar stellen voor het bewaken van de rust tijdens de verkiezingen in het land.
Die verkiezingen worden waarschijnlijk in het voorjaar gehouden. Het sturen van de militairen komt vandaag aan de orde in de ministerraad.
Bron
Kan beiden zijn, er gaan ook wel eens mariniers de commando-opleiding in.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 08:17 schreef Mikkel het volgende:
Ik begrijp alleen niet wat het nu wordt, mariniers of commando's? Ze gebruiken de namen nl willekeurig door elkaar heen.
Ja, ik ken die film ook. Hij is zeker goed! werd er wel ff stil van toen ik m gezien had.quote:Op donderdag 24 februari 2005 10:58 schreef sp3c het volgende:
http://www.imdb.com/title/tt0119873/
gister die film gekeken over UNPROFOR (met Britten en veel Warrior gevechtsvoertuigen) ik vond hem best goed
quote:Nieuwe voertuigen voor de landcomponent
De tijden veranderen, en dat doen de benodigdheden voor militaire operaties ook. De laatste jaren onderging de Belgische Defensie een metamorfose. Haar structuur en haar opdrachten zijn geëvolueerd. Het is dus logisch dat ze ook haar materiaal moet vervangen. Het MPPV-programma (Multi Purpose Protected Vehicles) is de eerste stap in de modernisering van de uitrusting. Defensie kon het programma trouwens in een recordtijd realiseren. De ministerraad gaf haar akkoord voor de aankoop immers slechts zes maanden eerder.
Defensie koos voor het Duitse voertuig KMW-Dingo II. De landcomponent gaat 220 van deze voertuigen in gebruik nemen (ook de medische component gaat daar enkele van in gebruik nemen). Bovendien heeft de component een optie op twee extra aankoopschijven van elk 66 MPPV’s. Tussen 2007 en 2012 zal het Duitse merk vijf verschillende versies van het voertuig leveren.
De Dingo II is niet alleen snel en mobiel, hij is ook te vervoeren per vliegtuig. Bovendien biedt hij een goede bescherming tegen wapens van een klein kaliber (tot 7,62mm) en tegen ontploffingen van anti-tank-mijnen. Verder beschikt hij over een issolatiesysteem dat de volledige bemanning kan beschermen. Dat kan bijvoorbeeld nodig zijn bij een chemische aanval.
Het zijn vooral de lichte companies van de infanterie-eenheden, pantser-eenheden en paracommando-eenheden van de landcomponent die de Dingo’s gaan gebruiken. Het voertuig kreeg zijn naam trouwens van een wilde Australische hond.
http://www.mil.be/def/subject/index.asp?LAN=nl&ID=482
Filmpje!!quote:Op vrijdag 25 februari 2005 15:33 schreef sp3c het volgende:
het is wel weer gelijk wereldnieuws geloof ik, 2vandaag springt er iig bovenop zometeen
http://www.2vandaag.nl/
cool.quote:Op zondag 27 februari 2005 02:15 schreef RonaldV het volgende:
Fokking groot, maar ik wou m als eerste gepost hebben:
[afbeelding]
Reden dat ik hem postte is dat het het eerste serieze toestel van de nieuwe Iraqi Air Force is. Dat het toestel tweedehands is (een ex-Jordanese AF C-130B meen ik) is niet zo spannend nieuws, de halve wereld vliegt met tweedehands spullen.quote:Op zondag 27 februari 2005 13:53 schreef M5 het volgende:
[..]
cool.
Maar 't is gewoon een ex-USAF kist waarbij US is overschreven met Iraqi, plus een vlaggetje op de staart, en wat reg nrs verweiderd.
Jordaanse AF vliegt met C-130H's. De kisten (2 kisten) die Irak krijgt stonden al een jaartje of 10 in de opslag en zijn idd stokoude C-130B's.quote:Op zondag 27 februari 2005 21:48 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Reden dat ik hem postte is dat het het eerste serieze toestel van de nieuwe Iraqi Air Force is. Dat het toestel tweedehands is (een ex-Jordanese AF C-130B meen ik) is niet zo spannend nieuws, de halve wereld vliegt met tweedehands spullen.
De C-130 crews worden getrained door USAF niet door de RJAF.quote:Op maandag 28 februari 2005 10:51 schreef RonaldV het volgende:
De C-130s worden nog dit voorjaar uitgebreid naar 6 stuks. Ik kom er alleen niet achter of dat ex-USAF C130Es zijn, of nog meer C-130Bs. De Seekers zijn deze zomer een jaar in dienst, maar ik kan ze nou niet echt serieuze toestellen noemen, alhoewel ze zeer nuttig schijnen te zijn. De RJAF is druk bezig met het trainen van C-130 en UH-1H crews, en beide typen toestellen zijn inmiddels limited operational binnen de IqAF. De rest is nog onderweg, alhoewel ik mijn twijfels heb over de Mi-17s. Het zou niet de eerste keer zijn dat iets wat beloofd is niet geleverd word, of zelfs botweg geweigerd door de ontvangende partij.
Vijf crews in Jordanië, en één in Little Rock, Ark.quote:Op maandag 28 februari 2005 11:11 schreef M5 het volgende:
[..]
De C-130 crews worden getrained door USAF niet door de RJAF.
Dat de Mi-17 geweigerd worden door de ontvangende partij lijkt met erg sterk aangezien ze er zelf om gevraagd hebben (contract van 105 Miljoen USD). De Mi-17's worden net als de PZL Swidniks geleverd door BUMAR wat een Pools staatsbedrijf is.
Huh? Waaar is die stellage rond de tank voor?quote:Op woensdag 2 maart 2005 13:21 schreef sp3c het volgende:
http://www.sfu.ca/casr/id-fisher1-1.htm
beetje veel lezen maar het is wel interessant, gaat over tanks in straatgevechten maar dan vanuit canadees oogpunt (lav3+ gun of leo1 + upgrade)
[afbeelding]
[afbeelding]
ik vind hem wel cool, hebben wij niet nog ergens een paar oude leopard1v's staan of zijn die allemaal aan chili oid verkocht?
TEGEN RPG S EN ZELFMOORDCOMMANDO Squote:Op woensdag 2 maart 2005 17:26 schreef Wuder het volgende:
[..]
Huh? Waaar is die stellage rond de tank voor?
OWJAJOH???quote:Op woensdag 2 maart 2005 17:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
TEGEN RPG S EN ZELFMOORDCOMMANDO S
En al helemaal als ze harig zijn natuurlijkquote:Op donderdag 3 maart 2005 10:26 schreef HarigeKerel het volgende:
Je kunt er ook mooi je natte kleding aan te drogen hangen, da's wel zo handig want een paar kerels met vochtige kleding in een kleine ruimte gaan flink stinken![]()
Met andere woorden: ze gooien een brandbom door de deur, en komen er dan pas achter dat ze zelf nog binnen zitten??quote:Op donderdag 3 maart 2005 14:32 schreef sp3c het volgende:
servische paramilitairen willen zich nog wel eens in de buurt van brandende gebouwen bevinden, het is heel handig dat ze zichzelf eruit kunnen bevrijden als de gebouwen beginnen te branden voor ze weg zijn.
ja of 1 van de collegae gooit de brandbom naar binnen terwijl een andere collegae nog steeds in het gebouw van de 'gastvrijheid' van de gastvrouw ligt te genieten.quote:Op donderdag 3 maart 2005 15:07 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Met andere woorden: ze gooien een brandbom door de deur, en komen er dan pas achter dat ze zelf nog binnen zitten??![]()
Daar maak je een denkfout. Hitler wilde de Me-262 inzetten als jachtbommenwerper, terwijl zijn generaals hem liever als jager hadden gehad. Het ombouwprogramma duurde heel lang, en uiteindelijk werden de Me-262s toch maar als (nacht)jager ingezet. Als jager kwam het toestel echter veel te laat, en door de schade aan de industrie ook nog eens in te kleine aantallen. Ze waren echter wel bruikbaar!quote:Op vrijdag 4 maart 2005 11:52 schreef sp3c het volgende:
hij had ook eerder straaljagers, maar als ze niet echt bruikbaar zijn kun je er niet zo bar veel mee
ja iets met vliegtuigen. is van pumatjequote:Op vrijdag 4 maart 2005 18:03 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Daar maak je een denkfout. Hitler wilde de Me-262 inzetten als jachtbommenwerper, terwijl zijn generaals hem liever als jager hadden gehad. Het ombouwprogramma duurde heel lang, en uiteindelijk werden de Me-262s toch maar als (nacht)jager ingezet. Als jager kwam het toestel echter veel te laat, en door de schade aan de industrie ook nog eens in te kleine aantallen. Ze waren echter wel bruikbaar!
Hetzelfde (te laat en te weinig) geldt ook voor de Arado bommenwerper en nog een paar van die projecten (persoonlijk ben ik zeer gecharmeerd van de Horten vliegende vleuge, die helaas nooit productie gehaald heeftl). Hitler bewees wel één ding: je kunt technisch superieur zijn, als je het eindproduct niet in het veld kunt zetten verlies je toch.
Is er op Fok niet ergens een verzameltopic voor de geavanceerde ontwerpen van Nazi-Duitsland trouwens?
It's alive!quote:Op vrijdag 4 maart 2005 21:54 schreef HAL9000S het volgende:
"Korporaal HAL9000S meldt klas IMO(S)2005 1B gereed, geen bijzonderheden..."
quote:Op vrijdag 4 maart 2005 21:56 schreef Oversight het volgende:iemand hier nog recente .mil open dirs gezien ?
Werd wel eens tijd.. Zo'n grote economie kan best wat meer defensie betalen..quote:Op zaterdag 5 maart 2005 16:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
en nog iets defensie budget china met meer dan 12% gestegen
Hitler (en de VS misschien ook) bewees ook: je kunt technisch superieur zijn, je kunt toch nog verliezen van een tegenstander met boeren technologie..quote:Op vrijdag 4 maart 2005 18:03 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Hitler bewees wel één ding: je kunt technisch superieur zijn, als je het eindproduct niet in het veld kunt zetten verlies je toch.
Zoiets zeg ik toch?quote:Op zaterdag 5 maart 2005 17:55 schreef Wuder het volgende:
[..]
Hitler (en de VS misschien ook) bewees ook: je kunt technisch superieur zijn, je kunt toch nog verliezen van een tegenstander met boeren technologie..
Die gasten bij Rafael hebben zowiezo teveel Star Trek gekekenquote:Op dinsdag 8 maart 2005 23:43 schreef HarigeKerel het volgende:
Mister Sharon, raise shields and arm photon torpedos![]()
http://www.idf.il/media/LIC/Refael_trophy.wmv
Vage shit, dit filmpjehet lijkt Star Trek wel!
![]()
MAWS, Misslie Approach Warning System, dacht ik. Staat vast wel ergens op de site van het squadron of de KLu.quote:Op donderdag 10 maart 2005 00:43 schreef M5 het volgende:
kan iemand mij precies vertellen wat deze herc uit nederland aan z'n underwing store heeft hangen? lijkt mij iets van self-defence/counter-measures. maar ik wil het ff zeker weten.... iemand?
[afbeelding]
Ik had hem al gezien op een website, hij stond toen aan de overkant van het veld, waar het oude platform is. Ik begreep gelijk waarom ze er bijna 2 jaar voor nodig hebben om hem een complete check te geven, iets waarvoor je normaal "maar" 4 maanden of zo nodig hebt.quote:en een update
zie hier de 3e DC-10 van de KLu... in opslag op eindhoven.. nog niets mee gedaan zo te zien.
[afbeelding]
Dat die check zo lang duurt komt omdat ze overgaan op een Glass-cockpit a la MD-11 en niet meer de oude anologe stijl van de DC-10. Heeft verder weinig met de staat van het toestel te maken. het ding is op eindhoven aan gekomen, dus luchtwaardig. dan de tijdsduur voor de check niet langer dan anders.quote:Op donderdag 10 maart 2005 10:44 schreef RonaldV het volgende:
Ik had hem al gezien op een website, hij stond toen aan de overkant van het veld, waar het oude platform is. Ik begreep gelijk waarom ze er bijna 2 jaar voor nodig hebben om hem een complete check te geven, iets waarvoor je normaal "maar" 4 maanden of zo nodig hebt.
Ik weet dat hij een "MD-10" cockpit (net zoals de FedEx kisten) gaat krijgen, maar dat bedoelde ik niet. De kist is met vrij veel haast aangeschaft, maar men verwacht hem pas over twee jaar aan de operationele vloot te kunnen toevoegen. Met dit tempo halen ze dat wel.quote:Op donderdag 10 maart 2005 18:24 schreef M5 het volgende:
[..]
Dat die check zo lang duurt komt omdat ze overgaan op een Glass-cockpit a la MD-11 en niet meer de oude anologe stijl van de DC-10. Heeft verder weinig met de staat van het toestel te maken. het ding is op eindhoven aan gekomen, dus luchtwaardig. dan de tijdsduur voor de check niet langer dan anders.
Zijn ze nou aan het proberen Shields te bouwen?quote:Op dinsdag 8 maart 2005 23:43 schreef HarigeKerel het volgende:
Mister Sharon, raise shields and arm photon torpedos![]()
http://www.idf.il/media/LIC/Refael_trophy.wmv
Vage shit, dit filmpjehet lijkt Star Trek wel!
![]()
De reden dat ze die kist met 'haast' gekocht hebben is het feit dat er maar weinig originele DC-10-30CF's zijn. Je kunt een gewone DC-10-30 kopen en die naar een Combi-Freighter ombouwen, maar dat was te duur.quote:Op donderdag 10 maart 2005 20:55 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik weet dat hij een "MD-10" cockpit (net zoals de FedEx kisten) gaat krijgen, maar dat bedoelde ik niet. De kist is met vrij veel haast aangeschaft, maar men verwacht hem pas over twee jaar aan de operationele vloot te kunnen toevoegen. Met dit tempo halen ze dat wel.
Op zich heb je gelijk, maar ze zijn wel de meest compatibele versie als je ze tegen de KC-10 houdt, die is gebaseerd op de DC-10-30F. Dat garandeert tot in lengte van jaren onderdelen. Kijk maar naar de KC-135 serie.quote:Op donderdag 10 maart 2005 23:24 schreef M5 het volgende:
[..]
De reden dat ze die kist met 'haast' gekocht hebben is het feit dat er maar weinig originele DC-10-30CF's zijn. Je kunt een gewone DC-10-30 kopen en die naar een Combi-Freighter ombouwen, maar dat was te duur.
Naar mijn mening moet je gewoon investeren in je vloot en 2ehands MD-11's kopen (van swiss staan er nog wel een paar in de woestijn of te koop op zurich kloten airport.) Die KDC-10's zijn werkelijk stok-oud.
Onderdelen zijn niet het probleem. Het airframe (dragende constructie) wel. Dat is op een aantal vlieguren/cycles ontworpen. Ga je daar overheen dan zul je flink moeten investeren. Zie wat NL nu doet met de F-16's. Diverse projecten die haarscheurtjes aan het licht moeten brengen en stoppen. Kun je beter een nieuwere kist kopen als het maar om 2 of 3 kisten gaat.quote:Op donderdag 10 maart 2005 23:31 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Op zich heb je gelijk, maar ze zijn wel de meest compatibele versie als je ze tegen de KC-10 houdt, die is gebaseerd op de DC-10-30F. Dat garandeert tot in lengte van jaren onderdelen. Kijk maar naar de KC-135 serie.
Ik bedoelde compatibiliteit met de kisten van de USAF. Die houden de KC-10s (de laatst gebouwde DC-10s) nog wel enige decennia in dienst. Van commerciële DC-10s moet je dat maar afwachten. De KC-10s garanderen door hun compatibiliteit onderdelen voor de NL KDC-10s. En het onderhoud wordt inderdaad wel uitbesteed, maar ook die moeten onderdelen inkopen, en die moeten gewoon betaald worden. Dus het speelt wel degelijkquote:Op donderdag 10 maart 2005 23:38 schreef M5 het volgende:
[..]
Onderdelen zijn niet het probleem. Het airframe (dragende constructie) wel. Dat is op een aantal vlieguren/cycles ontworpen. Ga je daar overheen dan zul je flink moeten investeren. Zie wat NL nu doet met de F-16's. Diverse projecten die haarscheurtjes aan het licht moeten brengen en stoppen. Kun je beter een nieuwere kist kopen als het maar om 2 of 3 kisten gaat.
Compatibiliteit is wel een probleem als je 1 MD-11CF en 2 KDC-10's zou hebben. Maar je kan ook die 2 KDC-10's in ruilen voor 2 MD-11(F/CF)'s en die ombouwen naar KMD-11's.De boom en andere apparatuur kun je zo op de andere kisten plaatsen omdat het om bijna de zelfde kisten gaat.
Verder is compatibiliteit ook niet zo'n heel groot probleem aangezien het meeste onderhoud van de KDC-10's uitbesteed wordt.
nee het is een rookgranaatwerpertje en een 360 graden radar eraan, de radar zoekt het inkomende projectiel op, het granaatwerpertje schiet een granaat die kant op, het rookgranaatje ontploft zo dicht mogelijk in de buurt van het inkomende projectiel waardoor die ontploft of uit zijn baan wordt geslagenquote:Op donderdag 10 maart 2005 22:10 schreef Wuder het volgende:
[..]
Zijn ze nou aan het proberen Shields te bouwen?
Maar als dit lukt, geweldig!![]()
Block 60 toch?quote:Op zaterdag 12 maart 2005 15:46 schreef M5 het volgende:
[afbeelding]
Nieuwe F-16's voor UAE Air Force.
Block 60 ja. Maar heet officeel F-16F. De single seater is dan de F-16E.quote:Op zaterdag 12 maart 2005 16:37 schreef Lone_Gunman het volgende:
[..]
Block 60 toch?
Wel meesterlijk![]()
Die bol op de neus, is dat zo'n IRST sensor net als die op de Sukhoi en Mig 29's?
De F-16E/F vliegt al een poosje bij Lockheed-Martin met civiele registraties omdat ze direct bij de fabriek zijn besteld, in plaats van (zoals normaal geproken) via de USAF. Reden is dat dit de eerste F-16s zijn waarin de modificaties dermate afwijkend zijn van de standaard vloot van de USAF dat de USAF ze niet kon aanschaffen zonder eerst een geheel nieuwe subversie door het congres te moeten loodsen. Door ze direct van de fabriek te betrekken kon dit worden vermeden. De UAE heeft zo'n beetje alle opties besteld die in 2003 in het programmaboekje van Lockeed-Martin leverbaar stonden aangegeven.quote:Op zaterdag 12 maart 2005 16:59 schreef M5 het volgende:
[..]
Block 60 ja. Maar heet officeel F-16F. De single seater is dan de F-16E.
[afbeelding]
Ik heb alleen geen idee wat die bol op de neus precies doet.
Echt helemaal nieuw is het niet meer, ergens vanaf half 2004 vliegen ze al rond.
Dat van die civiele registraties wist ik al, maar verklaar me deze foto dan eens:quote:Op zaterdag 12 maart 2005 19:47 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De F-16E/F vliegt al een poosje bij Lockheed-Martin met civiele registraties omdat ze direct bij de fabriek zijn besteld, in plaats van (zoals normaal geproken) via de USAF. Reden is dat dit de eerste F-16s zijn waarin de modificaties dermate afwijkend zijn van de standaard vloot van de USAF dat de USAF ze niet kon aanschaffen zonder eerst een geheel nieuwe subversie door het congres te moeten loodsen. Door ze direct van de fabriek te betrekken kon dit worden vermeden. De UAE heeft zo'n beetje alle opties besteld die in 2003 in het programmaboekje van Lockeed-Martin leverbaar stonden aangegeven.
The AZ ANG is het opleidingsinstituut voor het grootste deel van de buitenlandse F-16 gebruikers. Alleen op Luke AFB zit nog een deel voor de Republic of Singapore Air Force, maar die zijn tevens operationeel squadron, en bedoeld om wat meer luchtruim ter beschikking te hebben dan ze in Singapore hebben. In Cazaux (Frankrijk) hebben ze nog een A-4 eenheid, en bij de Army NG hebben ze nog een CH-47 detachement.quote:Op zaterdag 12 maart 2005 20:40 schreef M5 het volgende:
[..]
Dat van die civiele registraties wist ik al, maar verklaar me deze foto dan eens:
[afbeelding]
UAE AF F-16F met USAF reg.
Goeie platen, met dank aan http://www.F-16.net natuurlijkquote:
Een reden die ik kan bedenken voor de uitstulpingen van de nav. verlichting lijkt me verbeterde zichtbaarheid. (ivm met alle andere uitstekende zeken op de E/F modellen) Maar misschien ook geintegreerd met een antenne of een sensor.quote:Op zaterdag 12 maart 2005 21:03 schreef RonaldV het volgende:
[..]
The AZ ANG is het opleidingsinstituut voor het grootste deel van de buitenlandse F-16 gebruikers. Alleen op Luke AFB zit nog een deel voor de Republic of Singapore Air Force, maar die zijn tevens operationeel squadron, en bedoeld om wat meer luchtruim ter beschikking te hebben dan ze in Singapore hebben. In Cazaux (Frankrijk) hebben ze nog een A-4 eenheid, en bij de Army NG hebben ze nog een CH-47 detachement.
[..]
Goeie platen, met dank aan http://www.F-16.net natuurlijk
Dat ding op de neus is een IRST, InfraRed Search and Track, idd net zoiets als op de MiG en Sukhoi. Verder zie ik nog wat ECM/ESM sensoren opzij van de neus, de 'birdslicers' (IFF antennes) en wat testprobes op de pitot-tube. En de FAST-packs natuurlijk, die zijn niet te missen. Het enige wat ik niet helemaal kan plaatsen zijn de uitsteeksels waarop de navigatie verlichting zit: bij de KLu F-16s zaten die altijd direct op de inlaat, en hier op 10cm lange uitstulpingen. Enig idee?
Jammer dat er wel nooit beelden van vrij zullen worden gegeven.quote:March 9, 2005: The U.S. Navy is going to sink a decommissioned aircraft carrier, the USS America, during six weeks of tests, to how well the 80,000 ton carrier could survive torpedoes, cruise missiles, and suicide boat attacks. These tests will take place in the Atlantic ocean, and cost $22 million, before the carrier is deliberately sunk in 6,000 feet of water. This is actually cheaper than scrapping the carrier, as environmental rules make scrapping prohibitively expensive. The 1060 foot long America served from 1965-96. The ship carried a crew of 5,400, and was one of the few ships to serve as long as it did without going through a refurbishment program (SLEP , or Service Life Extension Program). As a result, the carrier is pretty decrepit, and does not contain a lot of small safety and protection improvements normally added during a SLEP. Nevertheless, the tests will be important. No one has been able to land a punch on an American carrier for over half a century. So there is no practical knowledge about exactly how sturdy, or not, these big ships are. The tests on the America will administer a reality check to decades of theoretical calculations about the effects of weapons on carriers.
lijken veel op de apachequote:Op dinsdag 15 maart 2005 10:10 schreef sp3c het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Mang00sta in Irak
Gaan ze ook proberen een Sunburn (Als de Amerikanen eentje hebben...) tegen de carrier schieten?quote:Op maandag 14 maart 2005 08:33 schreef CeeJee het volgende:
Cool !
[..]
Jammer dat er wel nooit beelden van vrij zullen worden gegeven.
ach wat is taaiquote:Op woensdag 16 maart 2005 22:18 schreef CeeJee het volgende:
Carriers zijn best wel taai. De USS Saratoga heeft er 8 uur over gedaan te zinken nadat er een 23 kiloton atoombom op 300 meter afstand af is gegaan bij de atoombomtesten in 1946. De America is bijna 3 keer zo groot en gebouwd om atoomexplosies beter te doorstaan.
Nu vraag ik me af of het een airburst was (denk het niet maar je weet maar nooit) of was het een ondergrondse detonatie?quote:Op woensdag 16 maart 2005 22:18 schreef CeeJee het volgende:
Carriers zijn best wel taai. De USS Saratoga heeft er 8 uur over gedaan te zinken nadat er een 23 kiloton atoombom op 300 meter afstand af is gegaan bij de atoombomtesten in 1946. De America is bijna 3 keer zo groot en gebouwd om atoomexplosies beter te doorstaan.
Er zijn op dat atol geen ondergrondse tests uitgevoerd, alleen bovengrondse, en ik geloof ook nog een paar onderzeese. De bovengrondse zijn onder te verdelen in airburst (op grote hoogte) en groundburst (letterlijk van op de grond tot een meter of 100 hoog) De test waar het hier over gaat heb ik wel op een filmpje thuis geloof ik, maar is nogal pittig van formaat. Google helpt je beter. Dat was overigens een onderzeeburst. Rond het atol was een vloot voor anker gelegd, waaronder de Sara, compleet met airwing. De hele carrier kun je tegenwoordig tijdens je duikvakantie bezoeken, maar wees voorzichtig: de explosieven die aan boord van een carrier altijd aanwezig zijn liggen er geloof ik ook nog.quote:Op donderdag 17 maart 2005 13:21 schreef Lone_Gunman het volgende:
[..]
Nu vraag ik me af of het een airburst was (denk het niet maar je weet maar nooit) of was het een ondergrondse detonatie?
Ja klopt, maar zijn er eigenlijk wel overleefden na zo'n klap? Zinken en onschadelijk maken zijn niet hetzelfde..quote:Op woensdag 16 maart 2005 22:18 schreef CeeJee het volgende:
Carriers zijn best wel taai. De USS Saratoga heeft er 8 uur over gedaan te zinken nadat er een 23 kiloton atoombom op 300 meter afstand af is gegaan bij de atoombomtesten in 1946. De America is bijna 3 keer zo groot en gebouwd om atoomexplosies beter te doorstaan.
De kiel van de "Sara" werd gelegd in de jaren 20 als battle-ship, maar ze is afgebouwd als carrier. Het schip werd ontworpen tegen conventionele aanvallen. Moderne carriers, en zeker super-carriers zijn ontworpen voor de strijd in een nuclaire omgeving. De lessen van de test explosies bij Bikini zijn erin verwerkt. Vergeet ook niet dat de eerste test bij Bikini op 2KM afstand van diezelfde Sara is gehouden, en die doorstond ze heel goed. Pas de tweede, onderwater, op 300m afstand, bracht haar tot zinken. Moderne carriers zijn ontworpen op nuclaire aanvallen, en aan alle kanten afsluitbaar. Het enige wat bij een verassingsaanval gevaar oploopt zijn personeel en de vliegtuigen aan dek, de rest is allemaal nuclair af te schermen, zelfs voor een klap op een of twee kilometer afstand.quote:Op donderdag 17 maart 2005 20:45 schreef Wuder het volgende:
[..]
Ja klopt, maar zijn er eigenlijk wel overleefden na zo'n klap? Zinken en onschadelijk maken zijn niet hetzelfde..
Oei.. aardig goed gebouwdquote:Op zaterdag 19 maart 2005 14:38 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De kiel van de "Sara" werd gelegd in de jaren 20 als battle-ship, maar ze is afgebouwd als carrier. Het schip werd ontworpen tegen conventionele aanvallen. Moderne carriers, en zeker super-carriers zijn ontworpen voor de strijd in een nuclaire omgeving. De lessen van de test explosies bij Bikini zijn erin verwerkt. Vergeet ook niet dat de eerste test bij Bikini op 2KM afstand van diezelfde Sara is gehouden, en die doorstond ze heel goed. Pas de tweede, onderwater, op 300m afstand, bracht haar tot zinken. Moderne carriers zijn ontworpen op nuclaire aanvallen, en aan alle kanten afsluitbaar. Het enige wat bij een verassingsaanval gevaar oploopt zijn personeel en de vliegtuigen aan dek, de rest is allemaal nuclair af te schermen, zelfs voor een klap op een of twee kilometer afstand.
Radars zijn duur, en voor grondaanvalsmissies niet echt nuttig, dus als je ze niet echt nodig hebt voor je missie, dan laat je ze weg. De MiG-27 en Jaguar waren in eerste instantie bedoeld als toestel voor nabij-luchtsteun (CAS), en bij die missies wil je meer bommen vervoeren dan gewicht waar je weinig tot niets aan hebt. De eerste Harriers hadden ook geen radar, en de britten vliegen nog altijd zonder (in de RAF versie). In plaats daarvan vertrouwen ze op traagheidsnaviagtie en tegenwoordig steeds meer op GPS. Dat de Tornado wel radar heeft komt doordat dat toestel (evenals de F-111 bijvoorbeeld) zijn radar gebruikt voor navigatie en terreinvolging. Torren en Aardvarks zijn dan ook eigenlijk geen aanvalsvliegtuigen, maar eigenlijk meer tactische bommenwerpers.quote:Op woensdag 23 maart 2005 22:27 schreef Lone_Gunman het volgende:
Weet iemand waarom een Jaguar (luchtmacht versie) en bijvoorbeeld ook de MiG-27geen radar heeft?
Laat ik het anders zeggen. Want tegenwoordig heeft met GPS enzo.
Waarom zijn er bepaalde vliegtuigen gebouwd zonder radar?
Ik zie de nut hier wel van in.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 10:05 schreef sp3c het volgende:
tja dat krijg je al snel als je geen geld meer hebt voor munitie
strax gaan ze ook met kruisbogen werken en shit ... mwah ik houd het gewoon bij vuurwapentuig
jij moet nodig wat minder tv kijkenquote:Op donderdag 24 maart 2005 09:54 schreef Wuder het volgende:
[..]
Ik zie de nut hier wel van in.
Sta je tegen zo'n gast met zo'n mes en denk je: het is maar een mes, ik blijf gewoon afstand houden..Schiet hij leuk zo'n mes door je heen
En ik neem ook aan dat het heel "silenced" is, dus lekker moordaanslagen plegen van dichtbij
in de blades gezogen???quote:Op donderdag 24 maart 2005 08:43 schreef HarigeKerel het volgende:
http://pao.hood.army.mil/(...)ve_comrades_in_d.htm
Zeg, kan iemand mij uitleggen hoe het kan dat die man of iniedergreval zijn benen ofzo niet in die blades is gezogen?
Hij zat zo dicht er bij lijkt het wel...
Die blades blazen lucht omlaag, dus dat is geen enkel probleem. En zo dicht bij de rotormast kun je ook niet gerakt worden door op en neer zwiepende rotorbladen.quote:Op donderdag 24 maart 2005 08:43 schreef HarigeKerel het volgende:
http://pao.hood.army.mil/(...)ve_comrades_in_d.htm
Zeg, kan iemand mij uitleggen hoe het kan dat die man of iniedergreval zijn benen ofzo niet in die blades is gezogen?
Hij zat zo dicht er bij lijkt het wel...
Wat is een trawler?quote:Op zaterdag 26 maart 2005 11:30 schreef HarigeKerel het volgende:
http://www.militaryphotos.net/forums/viewtopic.php?t=42230&sid=b41b6f7831fd082b9ac4caa9a0d798f4![]()
![]()
Een AGI. Ook bekend als bijvoorbeeld een Russische intel verzamelaar, vermomd als onschuldig visserbootje.quote:
Oh ja de Chinezen doen dat ookquote:Op zaterdag 26 maart 2005 16:33 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Een AGI. Ook bekend als bijvoorbeeld een Russische intel verzamelaar, vermomd als onschuldig visserbootje.
Vissen naar informatie is ook vissenquote:Op zaterdag 26 maart 2005 18:04 schreef ToXiCitY het volgende:
Achja dat incident met die visser, maart of april 2004 was dat geloof ik. Het ging daarbij om een normale visser en niet om een intelligence vaartuig, en hij is ook niet tot zinken gebracht door de Hr.Ms. Dolfijn. Deze sub was inderdaad in de buurt, maar reageerde juist op de noodoproepen en hielp op de plek des onheils met het zoeken naar de vermiste visser (die dus niet meer gevonden werd).
Bij oefeningen met subs wordt er altijd een oppervlakteschip aangewezen als FVSS (Fishing Vessel Safety Ship), zodra een visser in de buurt van de positie van de sub komt wordt de sub gewaarschuwd waar de visser vandaan komt en duikt hij van de visser weg. Een sub wordt ook nooit verantwoordelijk gehouden voor het onder water trekken van vissers, maar het FVSS.
AGI`s zijn best grappig, een bootje he-le-maal volgestampt met antennes en schotels, en geen hengel te bekennen, laat staan netten. En dan nog volhouden dat je aan het vissen bent.
Neem aan dat in oorlogs tijd geen FVSS in de buurt is? Een sub is toch gemaakt helemaal alleen te opereren zonder dat iemand weet waar ie is.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 18:04 schreef ToXiCitY het volgende:
Achja dat incident met die visser, maart of april 2004 was dat geloof ik. Het ging daarbij om een normale visser en niet om een intelligence vaartuig, en hij is ook niet tot zinken gebracht door de Hr.Ms. Dolfijn. Deze sub was inderdaad in de buurt, maar reageerde juist op de noodoproepen en hielp op de plek des onheils met het zoeken naar de vermiste visser (die dus niet meer gevonden werd).
Bij oefeningen met subs wordt er altijd een oppervlakteschip aangewezen als FVSS (Fishing Vessel Safety Ship), zodra een visser in de buurt van de positie van de sub komt wordt de sub gewaarschuwd waar de visser vandaan komt en duikt hij van de visser weg. Een sub wordt ook nooit verantwoordelijk gehouden voor het onder water trekken van vissers, maar het FVSS.
AGI`s zijn best grappig, een bootje he-le-maal volgestampt met antennes en schotels, en geen hengel te bekennen, laat staan netten. En dan nog volhouden dat je aan het vissen bent.
mwah als iemand met een mes naar me staat te wijzen gaan er bij mij zowieso al wat belletjes rinkelenquote:
In oorlogstijd varen ze ook op een andere manier dan bij een onderzeebootbestrijdingsoefening. Bij zo`n oefening moeten ze binnen torpedobereik komen om te kunnen aanvallen, maar de oppervlakteschepen zijn dan altijd actief aan het zoeken waardoor de sub constant moet koers veranderen, duiken, opduiken. Dan wil het nog wel eens gebeuren dat hij een visser niet op tijd ziet. Een visser onder water trekken gaat zo snel dat de visser niet eens tijd heeft om zn netten te kappen. Net als je dobber wanneer er een vis in je haakje bijt verdwijnt hij.quote:Op zondag 27 maart 2005 16:57 schreef -calimero- het volgende:
[..]
Neem aan dat in oorlogs tijd geen FVSS in de buurt is? Een sub is toch gemaakt helemaal alleen te opereren zonder dat iemand weet waar ie is.
Wist trouwens ook niet dat een sub een vissersboot naar beneden kon trekken jo, had eerder verwacht dat de netten scheuren oid.
Nee, maar als het ook schietquote:Op zondag 27 maart 2005 17:48 schreef sp3c het volgende:
[..]
mwah als iemand met een mes naar me staat te wijzen gaan er bij mij zowieso al wat belletjes rinkelen
Bedankt voor de uitlegquote:Op woensdag 23 maart 2005 23:33 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Radars zijn duur, en voor grondaanvalsmissies niet echt nuttig, dus als je ze niet echt nodig hebt voor je missie, dan laat je ze weg. De MiG-27 en Jaguar waren in eerste instantie bedoeld als toestel voor nabij-luchtsteun (CAS), en bij die missies wil je meer bommen vervoeren dan gewicht waar je weinig tot niets aan hebt. De eerste Harriers hadden ook geen radar, en de britten vliegen nog altijd zonder (in de RAF versie). In plaats daarvan vertrouwen ze op traagheidsnaviagtie en tegenwoordig steeds meer op GPS. Dat de Tornado wel radar heeft komt doordat dat toestel (evenals de F-111 bijvoorbeeld) zijn radar gebruikt voor navigatie en terreinvolging. Torren en Aardvarks zijn dan ook eigenlijk geen aanvalsvliegtuigen, maar eigenlijk meer tactische bommenwerpers.
"Deep penetration strike" is de politiek correcte benaming voor het afleveren van een tactische nuke, bijvoorbeeld om een groot verkeersknooppunt (een haven of vliegveld) of grote troepenconcentratie uit te schakelen. AFAIK worden dergelijke missies niet of nauwelijks meer beoefend, maar met een conventionele missie komt het op hetzelfde neer. In de eerste twee of drie nachten van een conflict zullen de kisten met een dergelijke missie hard en laag naar hun doel vliegen. "Laag" in dit verband betekent "terrain hugging" of te wel plat op het dek. De bedoeling van een dergelijk vluchtprofiel is om onzichtbaar te zijn voor luchtverdedigingswapens, en voor grondwapens ben je zo snel dat een schutter naar alle waarschijnlijkheid zijn wapen niet eens kan pakken: tegen de tijd dat hij je hoort of ziet ben je al weer weg. Buiten zie je waarschijnlijk niets, dus ben je afhankelijk van wat je navigatie-systemen je vertellen over je positie en van wat je zelf durft (vlieg je op boomtophoogte of eronder?). Je navigeert door dalen en over bergkammen. RWR is op die hoogte niet zo heel interessant, behalve voor manpads, en lokale GBAD eenheden maar die zien je zeer waarschijnlijk toch niet, en als je ze ziet is afdraaien je enige optie. Intel heeft je trouwens als het goed is al gebriefd over de aanwezigheid van dergelijke systemen, en tijdens je vluchtvoorbereiding heb je er een koers omheen gelegd.quote:Op woensdag 30 maart 2005 16:58 schreef Lone_Gunman het volgende:
[..]
Bedankt voor de uitleg![]()
Zou je me iets meer kunnen vertellen over hoe bijvoorbeeld een Jaguar zijn belagers uitschakeld? Stel; een Jaguar is op een deep penetration strike missie. Ik neem aan dat het spel begint met de RWR, die waarschuwt dat de Jaguar wordt gelockt. Maar hoe het verder gaat? Kunnen ze al maatregelen nemen voordat ze in Visual Range of moeten ze echt binnen visueel bereik zijn? zijn Ik neem ff als voorbeeld de Indiase Jaguars, die hebben de volgende avionics:
BAe-built Jaguars have the NAVWASS (NAVigation and Weapon-Aiming Sub-System) avionics suite, while HAL-built Jaguars have the more modern DARIN (Display Attack and Ranging Inertial Navigation) avionics suite which features a wide field-of-view Smiths (GEC Avionics) Type 1301 HUDWAC (Head-Up Display & Weapon Aiming Computer), a GEC-Ferranti COMED 2045 (Combined Map & Electronic Display), a SAGEM ULISS 82 INS and a LRMTS (Laser Ranger and Marked Target Seeker). The system also includes locally-designed IFF, ADF, radar altimeter, V/UHF and HF/SSB equipment. HAL-built Jaguars also have the MIL-STD-1553B digital databus, allowing for the fitting of a wide range of new weapons and systems.
Maken dat hij wegkomt.quote:Op vrijdag 1 april 2005 17:49 schreef Lone_Gunman het volgende:
Bedankt voor je uitleg.Ik vind dit soort dingen wel interessant, maar een ding heb ik nog niet begrepen: Ok, de bommen zijn geworpen en de Jaguar vliegt terug en onderweg wordt ie gedetecteerd door een patrouille van onderscheppers die nog uit het zicht zijn. De RWR van de Jaguar pikt dat dan toch op dat hij gelocked wordt. Wat doet de Jaguar dan?
en minder gevaar voor friendly fire. maar vraag me wel af hoe het werktquote:Op vrijdag 15 april 2005 13:34 schreef HarigeKerel het volgende:
[afbeelding]
U.S. has successfully tested first GPS-guided artillery shell
GPS technology is used to deliver a range of payloads up to 40 kilometers when fired from the new 155-mm light howitzer XM777.
Best intressant dit, zo kun je er voor zorgen dat veel vluchten met bv F16's onnodig zijn
een voorbeeld van een GPS gecorigeerde artillery shellquote:Op vrijdag 15 april 2005 13:34 schreef HarigeKerel het volgende:
[afbeelding]
U.S. has successfully tested first GPS-guided artillery shell
GPS technology is used to deliver a range of payloads up to 40 kilometers when fired from the new 155-mm light howitzer XM777.
Best intressant dit, zo kun je er voor zorgen dat veel vluchten met bv F16's onnodig zijn
Major rule in combat:quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
en minder gevaar voor friendly fire. maar vraag me wel af hoe het werkt
TV-guided artillery shell?quote:Op vrijdag 15 april 2005 20:42 schreef HarigeKerel het volgende:
Nou, wat ik er mee bedoelde is natuurlijk dat er minder vliegtuigen met GPS guided bommen nodig zijn omdat het atillerie nu wat nauwkeuriger is![]()
Nu nog een cam erop en het HQ kan ook meteen zien of "het raak is"![]()
Nou, das best oud.quote:Op vrijdag 15 april 2005 13:34 schreef HarigeKerel het volgende:
[afbeelding]
U.S. has successfully tested first GPS-guided artillery shell
GPS technology is used to deliver a range of payloads up to 40 kilometers when fired from the new 155-mm light howitzer XM777.
Best intressant dit, zo kun je er voor zorgen dat veel vluchten met bv F16's onnodig zijn
Da's geen GPS maar een doelzoekend projectiel dat tanks kan herkennen. Tegen een tentje met Bin Laden erin doet die niks.quote:Op vrijdag 15 april 2005 22:00 schreef -calimero- het volgende:
[..]
Nou, das best oud.
met de munitie van de PzH2000 is ook GPS gestuurd.
De KL krijgt deze ook bij invoering van de PzH2000
[afbeelding]
[afbeelding]
Da's een kwestie van herprogrammerenquote:Op zaterdag 16 april 2005 10:55 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Da's geen GPS maar een doelzoekend projectiel dat tanks kan herkennen. Tegen een tentje met Bin Laden erin doet die niks.
och daar hebben we artillerie waarnemers voorquote:Op zaterdag 16 april 2005 10:55 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Da's geen GPS maar een doelzoekend projectiel dat tanks kan herkennen. Tegen een tentje met Bin Laden erin doet die niks.
Dat zijn de CT-Teams in opleiding iddquote:Op zondag 17 april 2005 20:34 schreef HarigeKerel het volgende:
Zojuist las ik dat onze commando's tijdens hun opleiding opeens in een kamer geduwd worden om 1 op 1 te vechten tegen bv Orhan Delibas en Gilbert Ijvel en dat er weleens neuzen breken
Da's best stoer eigenlijk![]()
Binnen de NAVO:quote:Op dinsdag 19 april 2005 10:54 schreef sp3c het volgende:
welke landen vliegen er nu eigenlijk nog met de phantom???
Turkije en Iran?
we hadden toch al lcf dacht ik (en anders waar staat het voor)quote:Op woensdag 20 april 2005 19:50 schreef ToXiCitY het volgende:
De Verenigde Staten doen wederom een beroep op Nederland voor deelname van de Koninklijke Marine aan de operatie Enduring Freedom; het controleren en in kaart brengen van scheepvaartverkeer rondom het Arabisch Schiereiland. Dit maal is niet alleen de inzet van een fregat gevraagd, maar bieden de VS Nederland de kans om de leiding over CTF 150 over te nemen.
Enduring Freedom bestaat grofweg uit 3 delen:
- Het Amerikaanse hoofdkwartier in het Midden-Oosten, gevestigd in Manama, Bahrein.
- CTF 150, een maritime taskforce onder Amerikaans bevel met als inzetgebied de Perzische Golf (het binnenbad)
- CTF 152, een maritime taskforce onder Brits bevel met als inzetgebied de Golf Van Oman, de Arabische Zee en de Golf Van Aden (het buitenbad)
De laatste deelname van de Koninklijke Marine aan Enduring Freedom was de inzet van het M-fregat Hr.Ms. Tjerk Hiddes, die van oktober 2004 t/m januari 2005 rond het Arabisch Schiereiland patrouilleerde. Voor het overnemen van het commando van CTF 150 wordt gedacht aan het LCF Hr.Ms. De Zeven Provinciën, welke momenteel een opwerktraject binnen de Koninklijke Marine volgt en in de 2e helft van dit jaar als eerste LCF operationeel inzetbaar verklaard wordt.
Als de Tweede Kamer instemt met deelname zal het LCF samen met de bevoorrader Hr.Ms. Amsterdam en wellicht een Walrus-klasse sub ingezet worden. Het commando van CTF 150 ligt momenteel bij het vliegdekschip USS Harry S. Truman.
Hr.Ms. De Zeven Provinciën
[afbeelding]
Hr.Ms. Amsterdam
[afbeelding]
Walrus-klasse (Hr.Ms. Dolfijn)
[afbeelding]
Hr.Ms. Tjerk Hiddes langszij de USS Harry S. Truman in de Perzische Golf
Japan vliegt ook met F-4, ook een paar RF-4's zoals eentje hier onder.quote:Op dinsdag 19 april 2005 20:33 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Binnen de NAVO:
- Duitsland - Luftwaffe/GEAF (F-4F ICE)
- Griekenland - HAF (F-4E en RF-4E)
- Turkije - TAF (F-4E en RF-4E)
- Spanje - SAF (RF-4C, F-4E en RF-4E - maar van die laatste ben ik niet helemaal zeker)
- VS - USAF (QF-4E, QF-4G drones)
daarbuiten:
- Iran - IRIAF (diverse versies)
- Zuid-Korea - RoKAF (diverse versies)
- Israel - IDF-AF (Kurnass 2000)
Telegraaf restricted editiequote:ARNHEM, vrijdag
Tegen beter weten in heeft justitie de strafvervolging van marinier Eric O. (44) doorgezet, vindt zijn advocaat mr.dr. G.G.J. Knoops.
In een zes uur vergend pleidooi noemde hij dit gisteren onverantwoordelijk. „Het heeft de toekomst van militaire missies in gevaar gebracht, het aanzien van Nederland geschaad en het rechtsgevoel van de burger aangetast. Dit is onvoorstelbaar in een fatsoenlijke rechtsstaat.”
Werkstraf
Tegen sergeant-majoor Eric O., vrijgesproken in oktober jl., is deze week in hoger beroep zes maanden voorwaardelijk geëist en een werkstraf van 240 uur, omdat hij eind december 2003 in Irak zonder noodzaak een waarschuwingsschot zou hebben gelost. De kogel zou op de grond zijn afgeketst en zou Irakees Abdullah Moushar Aadhafa (32) noodlottig zijn geworden.
Knoops verwees naar het verslag van een bijeenkomst van vertegenwoordigers van de krijgsmacht en van het openbaar ministerie in juni vorig jaar, enkele maanden vóórdat de strafzaak tegen O. begon. De officier van justitie signaleerde toen dat binnen de krijgsmacht niet eenduidig werd gedacht over waarschuwingsschoten. Een collega concludeerde dat voor de militair geen onduidelijkheid mocht bestaan en kennelijk was die er wél.
Dat Eric O. inderdaad het schot heeft afgevuurd waardoor Aadhafa is omgekomen, staat overigens allerminst vast, zei de advocaat die zich baseerde op rapporten van wereldvermaarde experts. Wie een kogel in zijn rug krijgt die via het linkeroog het lichaam weer verlaat, is absoluut onmiddellijk dood, zo is hem verzekerd. Na O.’s schot echter werd het slachtoffer door metgezellen nog naar O. toe versjouwd en levend voor hem neergelegd om vervolgens in een pick-up te worden geladen op weg naar een ziekenhuis.
Klopt, de commandant van het NAVO-eskader SNMG-1 (voorheen STANAVFORLANT) was een Nederlander (hij is 2 weken terug afgelost door een Duitser).quote:Op donderdag 21 april 2005 12:08 schreef sp3c het volgende:
ja we hadden al LCF's maar die zijn nog niet operationeel inzetbaar (de matrozen moeten oefenen met de nieuwe spulletjes) en zo heel apart is het nu ook weer niet, Nederland heeft de afgelopen maanden regelmatig de leiding over verschillende internationale maritieme taakgroepen
Als het goed is lopen we nu dus niet tegen nieuwe Eric O.'s aan. Jammer dat Eric deze regels niet meehad toen hij naar Irak vertrok.quote:DEN HAAG, zaterdag
De Nederlandse commando’s die maandag naar Afghanistan zijn vertrokken om op terroristen te jagen, verkeren daar in ’staat van oorlog’, zo blijkt uit een brief van minister Kamp (Defensie) aan de Tweede Kamer.
Het is in de recente geschiedenis niet voorgekomen dat zo’n verklaring is afgegeven, maar de bewindsman vindt dat de uitgezonden militairen recht hebben om te weten waar ze juridisch aan toe zijn.
Het afroepen van de ’staat van oorlog’ betekent dat bepaalde gevechtshandelingen niet bestraft kunnen worden, maar ook dat militairen tijdens hun uitzending bijvoorbeeld geen ontslag kunnen nemen.
De afgelopen dagen was er veel discussie over de aard van de operatie. Zo sprak de generaal- majoor Pieter Cobelenz, verantwoordelijk voor operaties, bij het vertrek van de commando’s vanaf vliegbasis Eindhoven nog van een crisisbeheersingsoperatie, waarbij mogelijke strafvervolging heel anders geregeld is.
In andere operaties, zoals in Irak, was de ’staat van oorlog’ niet van kracht. Zo kon het gebeuren dat bijvoorbeeld Erik O. door het openbaar ministerie wordt vervolgd omdat een afgeketst waarschuwingsschot een plunderaar zou hebben gedood.
Bron: Telegraaf restricted editie
Ze blijven echter onder toezicht van het O.M. die controleerd of ze de regels die ze nu hebben niet overtreden. (blijft dus knudde, maar d'r mag wat meer).quote:Op zaterdag 23 april 2005 10:50 schreef RonaldV het volgende:
Kamp heeft geleerd van Irak. De commando's in Afghanistan zijn in staat van oorlog.
[..]
Als het goed is lopen we nu dus niet tegen nieuwe Eric O.'s aan. Jammer dat Eric deze regels niet meehad toen hij naar Irak vertrok.
Uhm... volgens mij was op het moment van het besluit de officiele reden voor de inval in Irak het bestrijden van terrorisme. Nederlanders werden daar heen gestuurd om de grensprovincie te bewaken tegen wapensmokkelaars en terroristen. Maar afgezien daarvan is het handelen van het OM op zijn zachtst twijfelachtig te noemen. Ik noem het gewoon "clueless" en op jacht naar een persoonllijke overwinning door dezelfde personen die al eerder niets ontziend een carriere onterecht naar de klote hielpen (zaak Lancee).quote:Op zaterdag 23 april 2005 20:18 schreef M5 het volgende:
[..]
Ze blijven echter onder toezicht van het O.M. die controleerd of ze de regels die ze nu hebben niet overtreden. (blijft dus knudde, maar d'r mag wat meer).
Eric O. zat niet in de zelfde situatie als de commando's in Afghanistan. Vandaar dat ze niet de zelfde regels mee krijgen. Actief zoeken naar taliban-strijders/terroristen is wat anders dan de orde handhaven.
't OM is naar mijn mening gewoon kinderachtig bezig, maar ze doen dit om gezichtsverlies proberen te voorkomen. Als Eric O. in hoger beroep wordt vrij gesproken (en dat hoop ik echt) dan staat het OM gewoon voor paal, naar mijn mening.quote:Op zondag 24 april 2005 17:34 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Uhm... volgens mij was op het moment van het besluit de officiele reden voor de inval in Irak het bestrijden van terrorisme. Nederlanders werden daar heen gestuurd om de grensprovincie te bewaken tegen wapensmokkelaars en terroristen. Maar afgezien daarvan is het handelen van het OM op zijn zachtst twijfelachtig te noemen. Ik noem het gewoon "clueless" en op jacht naar een persoonllijke overwinning door dezelfde personen die al eerder niets ontziend een carriere onterecht naar de klote hielpen (zaak Lancee).
En dan nog het simpele feit dat de medewerkers van het OM geenflauw benul hebben van het militair bedrijf en de risico's die daarbij horen. De grootste fout die gemaakt is is het overhevelen van het militair recht naar burger instanties, uitgerekend op het moment dat het militair bedrijf meer ingezet wordt dan ooit sinds de politionele acties in Indonesië.
Dacht ie ff een Flanker na te doen met de Cobra manoeuvre?quote:
Die F-16 en F-117 zijn natuurlijk niet de minsten, maar er moeten wel wat kanttekeningen bij. Die dingen zijn niet neergeschoten omdat die Serven zo goed waren, maar omdat de NAVO iets stoms deed. Welke mongool gaat er nou een week lang over dezelfde route vliegen? Dan vraag je toch om een pijp in je reet? De NAVO deed dat dus wel, met 100 vliegtuigen per nacht of zo.quote:Op maandag 25 april 2005 13:04 schreef sp3c het volgende:
luchtmacht museum in Belgrado
http://www.pbase.com/vmarinkovic/air_museum_belgrade
ze hebben resten van een F16 een F117 en een vrij complete Predator aan de muur hangen
ik dacht dat het een scoop was maar het is dus volledig electronischquote:Op maandag 25 april 2005 21:08 schreef RonaldV het volgende:
Het zijn vizieren die het richten aanmerkelijk eenvoudiger maken. Je neemt niet meer zoals vroeger, iemand op de korrel, maar op een lcd schermpje. Voordeel is dat je om je heen kunt blijven kijken door de perifere blikveld, terwijl je bij de klassieke manier van richten last krijgt van "tunnelvisie"
En is dat standaard issue? Of zelf aangeschaft? Want dit is de eerste keer dat ik ze zie op Nl-se wapens.quote:Op maandag 25 april 2005 21:08 schreef RonaldV het volgende:
Het zijn vizieren die het richten aanmerkelijk eenvoudiger maken. Je neemt niet meer zoals vroeger, iemand op de korrel, maar op een lcd schermpje. Voordeel is dat je om je heen kunt blijven kijken door de perifere blikveld, terwijl je bij de klassieke manier van richten last krijgt van "tunnelvisie"
zover ik weet standaart voor de mariniers en de commando`s van de reguliere troepen weet ik het nietquote:Op maandag 25 april 2005 21:32 schreef Mikkel het volgende:
[..]
En is dat standaard issue? Of zelf aangeschaft? Want dit is de eerste keer dat ik ze zie op Nl-se wapens.
Ik begrijp je vraag nietquote:Op maandag 25 april 2005 22:07 schreef Mikkel het volgende:
ik dacht dat ze voor de aimpoint gingen?
[afbeelding]
[afbeelding]
het is aangeschaft door het leger, en vrij algemeen voorkomend. LMB loopt ermee, Korps Mariniers, Luchmacht Beveiliging, en nog wat troepen.quote:Op maandag 25 april 2005 21:32 schreef Mikkel het volgende:
[..]
En is dat standaard issue? Of zelf aangeschaft? Want dit is de eerste keer dat ik ze zie op Nl-se wapens.
Omdat de gemiddelde VS soldaat dat ding in een dag stuk maakt. Een intelligente houdt hem langer heel: twee dagenquote:Op maandag 25 april 2005 22:16 schreef HarigeKerel het volgende:
Waarom hebben veel van die reguliere Ami soldaten geen telescoop op hun M16's? de Britten hebben ze wel altijd...
quote:
Oh, zit ik op SP.nl? sorryquote:Op maandag 25 april 2005 22:37 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Omdat de gemiddelde VS soldaat dat ding in een dag stuk maakt. Een intelligente houdt hem langer heel: twee dagen
Al sla je me dood. De leuke speeltjes zijn pas na 2000 ingevoerd. Ik ben eind 2000 uit dienst gegaan.quote:Op maandag 25 april 2005 22:43 schreef Mikkel het volgende:
[..]
Ik verkeerde in de veronderstelling dat men voornemens was de elcan vizieren te gaan vervangen door Aimpoint's. Nu zie ik voor het eerst holosights in het gebruik en dat snapte ik niet helemaal. Blijkbaar gebruiken ze deze (holosights) al langer dan? Weet jij ook toevallig wat voor merk/type het is? EOTech? Bushnell?
Ik ben heel serieus. VS soldaten hebben veel van alles, als je het maar kunt kopen. Maar inteligentie valt daar niet onder. Zelfs de specialisten kunnen niet meer bedenken dan hun checklist toelaat, het grootste deel van eigen inititief is er uitgeramd op straffe van de krijgsraad. Inteligentie is geen voordeel bij de Amerikanen, want dan ga je nadenken. Dus wordt er vooral veel laagopgeleid, in de burgermaatschappij vrijwel kansloos volk ingehuurd.quote:
Het verschilt dus in niks van Nederland, bij ons is het ook het schorrie morrie dat zich dan maar bij defensie aansluit.quote:Op maandag 25 april 2005 23:00 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik ben heel serieus. VS soldaten hebben veel van alles, als je het maar kunt kopen. Maar inteligentie valt daar niet onder. Zelfs de specialisten kunnen niet meer bedenken dan hun checklist toelaat, het grootste deel van eigen inititief is er uitgeramd op straffe van de krijgsraad. Inteligentie is geen voordeel bij de Amerikanen, want dan ga je nadenken. Dus wordt er vooral veel laagopgeleid, in de burgermaatschappij vrijwel kansloos volk ingehuurd.
Het verschil is dat bij ons Defensie niks beters kan krijgen, de beteren kiezen voor een baan in het bedrijfsleven. Betere carriere kansen, betere uren, en na een paar jaar ook beter betaald. Alhoewel defensie voor een starter qua salaris geen slechte baas is overigens.quote:Op maandag 25 april 2005 23:09 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Het verschilt dus in niks van Nederland, bij ons is het ook het schorrie morrie dat zich dan maar bij defensie aansluit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |