En natuurlijk weer het vliegnieuws
![]()
In het Februari/Maart nummer van
Onze Luchtmacht staan een paar interessante artikelen:
- Een impressie van de NAS Oceana vliegshow, met natuurlijk veel foto's van Tomcats.
![]()
- Een artikel over de M3 tape van de F-16AM, inclusief een stuk over de integratie van de MLU met link16/JTIDS en AWACS.
- Een reportage gemaakt op de USS Enterprise
- Een atrikel over PAF (Project Uitfasering F-16)
- Latino Air Meet, een Air Meet in Brazilië, naar het idee van de NATO Air Meets.
- QF-4 piloten op Tyndall AFB en hun historie.
- Foto impressie van MVK Valkenburg door de jaren heen .
en daarnaast wat algemeen nieuws. En speciaal voor Sp3c: Er staat een F-104 in een shelter op Niederrhein (ex-RAF Laarbruch). Het toestel (de voormalige 8001/KG+101) is eigendom van twee nederlanders die hem in origineel staat willen terugbrengen.
De afleveringen van ex-Zwitserse F-5Es aan de USN/USMC lopen nog steeds. De toestellen worden één voor één per C-130 van de USN overgevlogen. In de VS komen ze eerst bij Northrop Grumman, die ze helemaal nakijkt en upgrade, waarna ze als F-5N bij de USMC en USN in dienst komen. De toestellen vliegen in de VS met hun oude USAF serials, waaruit het streepje is weggelaten om de nummering compatible met het registratie systeem van de USN te laten zijn (F-5E 76-1527, ex Swiss J-3002, is bij de USN F-5N 761527)
Het lijkt erop dat de CIA weer een "luchtmacht" in elkaar heeft gezet, dit maal voor operaties in Afghanistan. Het was al bekend dat ze daar vlogen met een paar ex-Russische Mi-8 Hips, nu blijkt een bekend "front" van de CIA een hele serie met ex-Tsjechische Mi-17s in het amerikaanse burgerregister te hebben gezet.
De eerste Spaanse MLU F-18s zijn afgeleverd. Het eerste toestel werd afgeleverd net een jaar nadat het toestel bij EADS Military Aircraft was ingeleverd in Getafe. 67 F-18s zullen worden gemoderniseerd.
De eerste Franse E-3F is afgeleverd met de RSIP upgrade, die het toestel op gelijk niveau moet brengen met de rest van de NAVO. Het laatste toestel moet medio 2006 worden afgelverd.
De laatste van 22 C-130Js is afgeleverd aan de Italiaanse Luchtmacht. De Aeronautica Militaire Italinana (AMI) heeft 12 standaard C-130Js en 10 verlengde C-130J-30s in dienst. Van de standaardkisten vliegen er 6 rond als tanker, in ruwweg dezelfde configuratie als de USMC KC-130J.
De Turkse luchtmacht heeft besloten nog eens 48 F-4E Phantom-IIs te upgraden naar F-4E-2020 configuratie. Er zijn twee mogleijkheden: ze worden net als de eerste 26 toestellen door IAI in Israel geupgrade, of de Turken kiezen voor het lokaal uitvoeren van de upgrades, zoals met de tweede serie is gedaan (onder toezicht vn IAI-technici). In het geval van een lokale upgrade is het ook nog mogelijk dat de Turken het dit keer zonder supervisie uitvoeren. Daarnaast hebben de Turken besloten om een 20-tal Rafael Litening III targetting pods voor de F-4E-2020 aan te schaffen, met een optie voor nog eens 20. Daarnaast wordt de aanschaf van meer pods overwogen, maar dan voor de F-16.
16 Februari heeft de Sloveense minister van defensie aangekondigd dat zijn land in onderhandeling is over de aanschaf van een aantal jachtvliegtuigen om zelf de verdediging van zijn land te kunnen uitvoeren. Slovenië heeft nu een deal met de AMI (F-16s vanuit Cervia) voor dat werk, maar sinds zijn land lid is van de NAVO moeten ze het eigenlijk zelf kunnen. Minister Erjavic overweegt de lease van 4 tot 6 jachtvliegtuigen van een ANVO lidstaat, waarvoor Slovenie op haar beurt aanbiedt om piloten te trainen. Aangezien één Nederlandse piloot al een training op deze manier doorlopen zou hebben (tot instructeursniveau), gaat het gerucht dat Nederland de waarschijnlijke leverancier wordt van de toestellen, alhoewel Erjavic ons land niet met name genoemd heeft.
Daarnaast is Slovenië bezig met de aanschaf van een nieuw transporttoestel, als aanvulling op de nogal beperkte L410. Alhoewel voor de taak de keus eigenlijk zou moeten vallen op de C-295M of C-27J, wordt over het algemeen gedacht dat het uiteindelijk wel eens een Beech1900D zou kunnen worden, omdat Slovenié wat cash te kort komt.
De USAF heeft haar allerlaatste F-16 in ontvangst genomen. Het toestel, een block 50 F-16C (01-7053) vliegt nu bij de 20e FW op Shaw AFB, Carolina.
De laatste RC-135W Rivet Joint is vertrokken van Offut AFB in nebraska, om omgebouwd te worden tot Rivet Glass. Het toestel krijgt nieuwe F-108 motoren in plaats van de oude TF33s en een geheel nieuwe cockpit en mission suite. De ombouw van de motoren zal 2 jaar duren, waarbij het toestel ook zijn overige (geplande) inspecties zal doorlopen, en daarna verdwijnt hij voor nog eens 2 jaar voor de ombouw van de cockpit en het missie dek
De laatste missie van een C-141 naar Antarctica is nu een historisch feit. 39 jaar lang vlogen Starlifters naar McMurdo, waarbij hun eerste landing in 1966 tevens de eerste landing van een met straalmotoren aangedreven toestel op Antarctica was. De laatste vlucht van McMurdo naar Christchurch in Nieuw-Zeeland vond plaats op 4 februari met een C-141C van AFRes.
Eind dit jaar eindigt er (alweer) een stukje historie: de Luftwaffe neemt dan het laatste Geschwader met Tornado's (MFG-2) over van de Marine Flieger, wat effectief het vliegen met snelle jets bij de Bundesmarine beëndigt. De taken zullen worden uitgevoerd door de Luftwaffe. MFG-2 bestaat al niet meer als NAVO eenheid, op dit moment is de ombouw naar luchtmacht -eenheid in volle gang, en worden de vliegtuigen met een snelheid van 4 per maand overgedragen aan de Luftwaffe. 18Juni zal de laatste vlucht vanaf Eggebeck plaatsvinden, en op 21 Augustus ind de laatste publieke vlucht plaats tijdens de Open Dag op marine vliegbasis Nordholz. Voor deze vlucht zijn al twee toestellen aangewezen: de "special paint" 45+30, en de grijze 45+55. Beide toestellen zullen daarna in het museum op Nordholz bijgezet worden.
Nog een type waar er steeds meer van verdwijnen: de S-3B Viking gemeenschap is aan het opdoeken. VS-21 op NAF Atsugi in Japan is vorige maand (1 februari) opgeheven, en de toestellen zijn terug in de VS. Op dit moment zijn er nog 7 S-3B squadrons, maar in april al stopt het volgende squadron: VS-35. Op dat moment zullen er nog zo'n 90 Vikings in dienst zijn, maar die zijn dan ook wel de meest moderne. Voorjaar 2009 zal naar verwachting de laatste buiten dienst gesteld worden. De Viking was oorspronkelijk in dienst gekomen als ASW toestel (officieel: Sea Control System), maar was de laatste 15 jaar vooral ingezet als tank toestel (ASW apparatuur werd rond 1991 verwijderd) en licht aanvalstoestel. Onder de varianten bevonden zich de KS-3A tanker, US-3A COD, ES-3A Shadow ECM, en natuurlijk de S-3A en S-3B Viking ASW platformen.
De één zijn dood is de ander zijn brood: de Jaguar GR3 is aan het verdwijnen bij de RAF. De introductie van de Typhoon betekent dat de Jaguars langzaam maar zeker aan het verdwijnen zijn, en hun squadrons mogelijk nooit meer teugkomen. 16(R) 'Saints' -90 jaar geleden opgericht- en 54(F) 'Black cats' - opgericht in 1916- squadrons zijn of worden zeer binnenkort opgeheven.
* Aero India 2005 nieuws:
- De Indiase luchtmacht is op zoek naar nieuwe toestellen: de gehele MiG-23 vloot wordt vervangen. In de race zijn de Mirage 2000 en de MiG-29M2. De order, de grootste van de afgelopen 10 jaar in India, gaat om de lokale productie van 126 MRCA toestellen, die tevens de al aanwezige Mirage 200 en MiG-29 moet gaan aanvullen. Outsiders voor de order zijn Lockheed-Martin met de F-16 en Saab met de JAS-39 Gripen. De kansen voor de F-16 zijn echter klein, omdat het tostel ook al bij aartsrivaal Pakistan vliegt, en Saab staat er niet veel beter voor, aangezien dit altijd maar een kleine speler op de markt geweest is. Het miljarden programma wordt naar verwachting in 2006 of 2007 toegewezen aan de winnaar van het contract.
Ondertussen loopt de upgrade van 125 MiG-21s ten einde, is de Su-30MKI-3 eindleijk gecertificeerd (waardoor hij nu echt multi/swingrole is geworden, de MKI-2 was alleen air-air gecertificeerd), en zijn de laatste Il-78MKI tankvliegtuigen (besteld in 2001) afgeleverd. Overigens zullen in juni tijdens Exercise Garuda II een 6 tal Su-30MK en twee Il-78MKI toestellen een bezoek brengen aan Frankrijk, om daar met Rafales en Mirage 2000s te stoeien. Een verzoek van de VS o naar red Flag te komen i door India beleefd afgewezen: men was bang dat de VS de oefening zouden gebruiken om meer te weten te komen over de radar-signature en andere geclassificeerde gegevens.
- Het Indiase leger is op zoek naar vervangers voor de Chetak (Alouette-III) en Cheetah helikopters. Er staat een vervangingsplan uit voor 197 lichte observatie/transport helikopters, omdat het plaatsen van nieuwe motoren in de oudere niet de problemen op zouden lossen die men voorziet. Daarnaast is het leger op zoek naar een toestel in de klasse van de Do-228, alhoewel dit plan kan rekenen op ferme tegenstand van de luchtmacht, die haar rol in deze categorie bedreigd ziet.
- De Indiase marine is voorzien van twee ex-RN Harrier T.4 trainers, die door BAe geheel overnieuw zijn gebouwd, waardoor ze weer enige jaren meekunnen. De Sea Harriers staan ondertussen p de nominatie voor een upgrade, alhoewel daar op de show verder geen mededelingen over werden gedaan.
Het contract voor 12 MiG-29K en 4 MiG-29KUBs leek even in zwaar weer te zijn gekomen, maar een persbericht van MiG verklaarde dat de bouw van beide types inmiddels is begonnen. De MiGs moeten gaan opereren vanaf India's nieuwe carrier, de ex Adm Gorshkov. Opties voor nog eens 30 toestellen blijven nog even liggen.
De marine zoekt ook nog een vevanging voor 16 Westland Sea King helicopters, en kijkt begerig naar de Hawk AJT (Advanced jet Trainer) ter vervanging van de lokaal ontworpen en gebouwde HAL Kiran trainer. Ongeveer 8 toestellen zouden nodig zijn als lead-in trainer voor de MiG-29K vanaf ongeveer 2010. De andere kandidaat is de HAL HJT-39 Twin Engined Combat Attack Trainer, waarvoor details werden geopenbaard tijdens de beurs. Een woordvoerder bevestigde desgevraagd dat het programma waarschijnlijk tot stilstand zal komen wanneer de marine en luchtmacht besluiten om voor de Hawk te kiezen.
De USMC heeft toestemming gekregen om de V-22 Osprey door een OpEval te loodsen. De 8-weekse OpEval is bedoeld om te bezien of het V-22 systeem aan alle eisen voldoet. Als de test slaagt ligt er in principe niets meer in de weg voor productie, als de test faalt zou het wel eens het einde van het programma kunnen betekenen. De USAF heeft ondertussen de 3e CV-22 afgeleverd gekregen op edwards AFB.
De RAN heeft alweer problemen met haar "nieuwe" SH-2G(A) Seasprite helicopters: dit keer werkt de software voor de tactische datalinks niet goed. de Seasprites liggen al enige tijd onder vuur: het zijn opgeknapte ex-USN kisten die aan het Australische publiek zijn verkocht als "nieuw". De toestellen zijn inmiddels al bijna 3 jaar te laat, en er wordt verwacht dat de nieuwe problemen voor nog eens 6 tot 9 maanden vertraging zullen zorgen. Australie heeft de eerste 8 toestellen voorwaardelijk geaccepteerd, zodat bemanningen en grondpersoneel alvast kunnen oefenen, maar is ondertussen wel gestopt met betalingen aan Kaman helicopters, tot de problemen zijn opgelost.
Slowakije krijgt volgende maande de eerste 4 (van 12) MiG-29s terug van de fabriek. De toestellen waren ingeleverd voor een upgrade, alhoewel de toestellen nu wel nog een keer door een upgrade moeten om ze compatible te maken met de standaarden van de NATO. Door de modernistatie moeten de toestellen nog minstens 10 jaar meekunnen. De kosten worden afgetrokken van de Russische schuld aan Slowakije.
AirTanker is in gesprek met luchtvaartmaatschappijen over de levering van 15-20 Airbus A330 toestellen, die ze zal gaan gebruiken om de RAF te voorzien van tankvliegtuigen. Deze laatste partij heeft inmiddels aangegeven dat ze AirTanker als favoriete kandidaat ziet om tankdiensten te gaan leveren. Het programma, dat 27 jaar zal duren, met een kostenplaatje van 13miljard pond, wordt waarschijnlijk volgend jaar bezegeld met een contract.
[ Bericht 4% gewijzigd door RonaldV op 19-03-2005 17:04:42 ]