abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221596682
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  maandag 17 augustus 2026 @ 19:20:13 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221596690
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:16 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Domme vraag. Wildberries heeft een belangrijk onderdeel van de logistiek van het Russische leger in handen. Of dat 5% of 50% is, is eigenlijk niet eens relevant.
Het is ook geen 5%. Het is wel degelijk relevant, want zou het 50% zijn dan was het een peulenschil geweest om de gehele Russische logistiek lam te leggen.
Nochtans wordt het door de Oekrainsche generale staf blijkbaar als een lonend doelwit beschouwt, anders zou er niet op geschoten worden. Of het effect nu vertraging in de logistiek is of demoraliseren van de bevolking weet ik niet.
The End Times are wild
pi_221596716
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:10 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat zeg ik helemaal niet. Jij verheugt je op mogelijke toekomstige aanvallen op Russische doelen, ik zeg dat dan net zo hard wordt teruggeslagen. Dus dat het onder aan de streep een loose-loose is en er beter mee gestopt wordt. Die logica geldt natuurlijk net zo goed twee kanten op. Alleen dat lijkt je te ontgaan.
Ik verheug mij op alles wat de russen reden geeft tot nadenken. Ik wil dat Oekraïne ze heel veel dilemma's geeft op eenzelfde manier zoals de russen dat altijd al deden bij Oekraïne.

Jij doet nog steeds alsof rusland niet vanaf dag 1 al hetzelfde doet in Oekraïne.. zorgen dat ze de aandacht moeten verdelen tussen het beschermen van burgers of militaire strategische infrastructuur. Oekraïne had nooit genoeg middelen om alles 100% te verdedigen dus de russen gaven ze smerige keuzes.

Oekraïne kan nu hetzelfde doen en dat is militair slim; geef je vijand dilemma's. Want ook rusland heeft niet genoeg luchtafweer om álles te beschermen. Voorheen konden de russen alles mooi aan het front gooien want binnen rusland kwam Oekraïne toch niet.

Nu moeten ze dat verdelen over het front en over heel rusland heen, NATO waar zo zogenaamd zo bang voor zijn langs die grens hebben ze al van alles weggehaald om de rest van rusland te beschermen. Op een bepaald punt hadden ze de raffinaderijen en de gasinstallaties ook redelijk afgedekt maar lagen bepaalde belangrijke fabrieken wagenwijd open, of hun havens en nu dus wildberries.

rusland is gigantisch groot, dat is een voordeel dat op deze manier omgebogen wordt tot een nadeel. Als jij als iemand van defensie mij nu gaat vertellen dat dit heel dom is om te doen.. en jij zegt dat jouw gedachte gang de algemene manier van denken is binnen defensie.. dan moet ik in de toekomst eens goed nadenken of nog ik nog wel zo pro Defensie ben.
  maandag 17 augustus 2026 @ 19:26:22 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221596729
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:24 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Ik verheug mij op alles wat de russen reden geeft tot nadenken. Ik wil dat Oekraïne ze heel veel dilemma's geeft op eenzelfde manier zoals de russen dat altijd al deden bij Oekraïne.

Jij doet nog steeds alsof rusland niet vanaf dag 1 al hetzelfde doet in Oekraïne.. zorgen dat ze de aandacht moeten verdelen tussen het beschermen van burgers of militaire strategische infrastructuur. Oekraïne had nooit genoeg middelen om alles 100% te verdedigen dus de russen gaven ze smerige keuzes.

Oekraïne kan nu hetzelfde doen en dat is militair slim; geef je vijand dilemma's. Want ook rusland heeft niet genoeg luchtafweer om álles te beschermen. Voorheen konden de russen alles mooi aan het front gooien want binnen rusland kwam Oekraïne toch niet.

Nu moeten ze dat verdelen over het front en over heel rusland heen, NATO waar zo zogenaamd zo bang voor zijn langs die grens hebben ze al van alles weggehaald om de rest van rusland te beschermen. Op een bepaald punt hadden ze de raffinaderijen en de gasinstallaties ook redelijk afgedekt maar lagen bepaalde belangrijke fabrieken wagenwijd open, of hun havens en nu dus wildberries.

rusland is gigantisch groot, dat is een voordeel dat op deze manier omgebogen wordt tot een nadeel. Als jij als iemand van defensie mij nu gaat vertellen dat dit heel dom is om te doen.. en jij zegt dat jouw gedachte gang de algemene manier van denken is binnen defensie.. dan moet ik in de toekomst eens goed nadenken of nog ik nog wel zo pro Defensie ben.
Ik doe helemaal niet alsof Rusland niet vanaf dag 1 hetzelfde doet in Oekraine. Waar dan?

Maar Rusland is wel in staat om terug te vuren, heeft de productie van zijn systemen verder opgevoerd en de luchtafweer van Oekraine is uitgeput. Misschien is het verstandiger (wederzijds) om te stoppen met vuren. Het is voor allebei een verlies, nog maar te zwijgen over de catastrofale gevolgen als het blijft escaleren.

Dat is wat ik zeg en al voor de derde keer herhaal.
The End Times are wild
pi_221596740
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:26 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik doe helemaal niet alsof Rusland niet vanaf dag 1 hetzelfde doet in Oekraine. Waar dan?

Maar Rusland is wel in staat om terug te vuren, heeft de productie van zijn systemen verder opgevoerd en de luchtafweer van Oekraine is uitgeput. Misschien is het verstandiger (wederzijds) om te stoppen met vuren. Het is voor allebei een verlies, nog maar te zwijgen over de catastrofale gevolgen als het blijft escaleren.

Stel in een rare aparte werkelijkheid dat rusland geen staak het vuren of vrede wil. Wat zou volgens jou als strateeg dan nu de meest effectieve manier zijn voor Oekraïne om het rusland zo lastig mogelijk te maken.
pi_221596747
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:20 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het is ook geen 5%. Het is wel degelijk relevant, want zou het 50% zijn dan was het een peulenschil geweest om de gehele Russische logistiek lam te leggen.
Nochtans wordt het door de Oekrainsche generale staf blijkbaar als een lonend doelwit beschouwt, anders zou er niet op geschoten worden. Of het effect nu vertraging in de logistiek is of demoraliseren van de bevolking weet ik niet.
De Wildberries in Vladivostok raken heeft geen enkele militaire meerwaarde behoudens een propagandawinst.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  maandag 17 augustus 2026 @ 19:29:54 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221596755
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:28 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Stel in een rare aparte werkelijkheid dat rusland geen staak het vuren of vrede wil. Wat zou volgens jou als strateeg dan nu de meest effectieve manier zijn voor Oekraïne om het rusland zo lastig mogelijk te maken.
Dan bedoel je meer dat er geen vrede mogelijk is op wederzijds acceptabele voorwaarden...
Dan zou ik me richten op vooral 1 sector die uiteindelijk de rest lam legt. Daar waar Oekraine ook al mee bezig was, de oliesector. Dat is het meest efficient, zonder brandstof valt alles stil.
The End Times are wild
pi_221596761
quote:

[..]

Oekraine stelt het wel om de zoveel maanden steeds voor

https://www.reuters.com/w(...)re-talks-2026-07-26/

En ook vorig jaar natuurlijk na het paas staakt het vuren om dat doort te zetten.

Krijgt helaas uiteindelijk altijd nul op rekest.

Wat niet zo vreemd is helaas, Rusland heeft gewoon nog altijd als doel om Oekraine tot zover mogeljk in te nemen dus daar past een staakt het vuren uiteindelijk niet bij.
pi_221596762
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:29 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
De Wildberries in Vladivostok raken heeft geen enkele militaire meerwaarde behoudens een propagandawinst.
Die is toch ook niet geraakt. Zal ook niet gebeuren overigens.
  maandag 17 augustus 2026 @ 19:32:46 #10
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221596771
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:31 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Die is toch ook niet geraakt. Zal ook niet gebeuren overigens.
Ik sluit het niet uit. Daar wordt openlijk over gefilosofeerd.
pi_221596774
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:29 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dan bedoel je meer dat er geen vrede mogelijk is op wederzijds acceptabele voorwaarden...
Dan zou ik me richten op vooral 1 sector die uiteindelijk de rest lam legt. Daar waar Oekraine ook al mee bezig was, de oliesector. Dat is het meest efficient, zonder brandstof valt alles stil.
Maar wat nu; de vijand heeft nu een efficiënte gelaagde luchtverdediging om een statisch aantal beschikbare doelwitten en de kosten stijgen waar de kans op succes per dag daalt.
pi_221596783
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:32 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Ik sluit het niet uit. Daar wordt openlijk over gefilosofeerd.
1 ding weet ik zeker het moment dat Oekraine drones heeft of raketten die Vladivostok kunnen raken heeft Rusland veel grotere problemen dan de lokale wildberries daar :P
  maandag 17 augustus 2026 @ 19:35:53 #13
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221596798
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:30 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Oekraine stelt het wel om de zoveel maanden steeds voor

https://www.reuters.com/w(...)re-talks-2026-07-26/

En ook vorig jaar natuurlijk na het paas staakt het vuren om dat doort te zetten.

Krijgt helaas uiteindelijk altijd nul op rekest.

Wat niet zo vreemd is helaas, Rusland heeft gewoon nog altijd als doel om Oekraine tot zover mogeljk in te nemen dus daar past een staakt het vuren uiteindelijk niet bij.
alleen een staakt het vuren met een permanente vredesmacht dat is serieus , de rest is nepperij
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 17 augustus 2026 @ 19:36:05 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221596799
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:33 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Maar wat nu; de vijand heeft nu een efficiënte gelaagde luchtverdediging om een statisch aantal beschikbare doelwitten en de kosten stijgen waar de kans op succes per dag daalt.
Er zijn energie-infradoelen genoeg en zelfs een onderschepping biedt een voordeel voor Oekraine, want die kan meer drones maken (met hulp van EU) dan Rusland luchtafweer.. Dus het aanvallen om ziekenhuizen in de koude te zetten etc leidt alleen maar af.

Net zoals het een strategische fout was tijdens de battle of Britain om te stoppen met het aanvallen van vliegvelden, vliegtuigfabieken en radar-installaties om London te gaan bombarderen. Gefocussed blijven.
The End Times are wild
pi_221596804
twitter

Beelden ongeveer een maand oud (wat niet bijzonder oud is voor beelden zeker van SOF)
pi_221596822
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:36 schreef LXIV het volgende:

[..]
Er zijn energie-infradoelen genoeg en zelfs een onderschepping biedt een voordeel voor Oekraine, want die kan meer drones maken (met hulp van EU) dan Rusland luchtafweer.. Dus het aanvallen om ziekenhuizen in de koude te zetten etc leidt alleen maar af.

Net zoals het een strategische fout was tijdens de battle of Britain om te stoppen met het aanvallen van vliegvelden, vliegtuigfabieken en radar-installaties om London te gaan bombarderen. Gefocussed blijven.
Maar is volgens jou logistiek platleggen zoals in dit geval wildberries naast de energie-infra wel of niet slim? Is het wel of niet slim dat het voor de russen onvoorspelbaar wordt waar de drones elke avond naartoe vliegen.

En zou het voor Oekraïne echt dom zijn om russen keuzes te geven waar het volk gaat eisen en die het gezag van putin eroderen des te langer hij ze negeert.
pi_221596829
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:36 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]

Beelden ongeveer een maand oud (wat niet bijzonder oud is voor beelden zeker van SOF)
Dit is trouwens op dit moment de standaard modus operandi van hoe het Oekraiens om gaat met Russische infiltraties in deze sector.

Russische infiltraties worden tegengehouden zoveel als kan met drones, droneteams trekken zich tijdelijk terug en laten Russische infiltraties ophopen in een bepaald dorp, Oekraiense special forces heroveren vervolgens het dorpje en doden de russische troepen daar of nemen ze ze gevangen..

Is in een stad niet echt te doen dus in kostyantinivka werkt dat niet heel goed, plus daar zijn veel te veel Russiche troepen en drones dus te gevaarlijk om je SOF zo in te zetten. Maar nu een redelijk werkende tactiek in zaporizha.
  maandag 17 augustus 2026 @ 19:41:44 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221596840
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:39 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Maar is volgens jou logistiek platleggen zoals in dit geval wildberries naast de energie-infra wel of niet slim? Is het wel of niet slim dat het voor de russen onvoorspelbaar wordt waar de drones elke avond naartoe vliegen.

En zou het voor Oekraïne echt dom zijn om russen keuzes te geven waar het volk gaat eisen en die het gezag van putin eroderen des te langer hij ze negeert.
Ik heb al gezegd dat blijkbaar die Wildberries lonend zijn, op wat voor manier dan ook, anders zouden ze niet aangevallen worden. M.i. is het ook nog wel te rechtvaardigen als militair doel.

Ik reageerde op jouw post van het zonder stroom zetten van ziekenhuizen. Daar zie ik het nut niet van in en zie ik als een verspilling van resources die afleiden van te behalen doel. Als ik kan kiezen tussen een ziekenhuis zonder stroom zetten of een rafinaderij opblazen kies ik voor het laatste. Of ik nu Rusland ben of Oekraine.
The End Times are wild
  maandag 17 augustus 2026 @ 19:42:58 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221596851
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:40 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Dit is trouwens op dit moment de standaard modus operandi van hoe het Oekraiens om gaat met Russische infiltraties in deze sector.

Russische infiltraties worden tegengehouden zoveel als kan met drones, droneteams trekken zich tijdelijk terug en laten Russische infiltraties ophopen in een bepaald dorp, Oekraiense special forces heroveren vervolgens het dorpje en doden de russische troepen daar of nemen ze ze gevangen..

Is in een stad niet echt te doen dus in kostyantinivka werkt dat niet heel goed, plus daar zijn veel te veel Russiche troepen en drones dus te gevaarlijk om je SOF zo in te zetten. Maar nu een redelijk werkende tactiek in zaporizha.
Zijn wel hele brute gevechten, SOF tegen elkaar op een niet-lineair gevechtsveld met overal drones van beide partijen boven je.. Dat werk doe je geen maanden.
The End Times are wild
pi_221596882
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:10 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
russia heeft geluk dat het GDP stijgt door de bouw van tanks voor het leger, dat de leger de enige klant is geeft wel te denken
GDP van rusland is aan het dalen. Vooruitzicht van de russsiche centrale bank is iets van 0,2% tot 0,5% groei, wat compleet teniet wordt gedaan door de (officiele!!!) inflatie van iets van 6-8% ofzo.

Oh enne over dat Wildberries:
RIA: Marktplaats voor militaire goederen "ROY.MARKET" komt uit de testfase
Dit is vast toeval :')
pi_221596898
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:42 schreef LXIV het volgende:

[..]
Zijn wel hele brute gevechten, SOF tegen elkaar op een niet-lineair gevechtsveld met overal drones van beide partijen boven je.. Dat werk doe je geen maanden.
De Russische troepen waar ze vechten, die infiltranten, zijn geen Russische SOF/Spetznaz. Die voeren net als Oekraiense SOFs ook constant " raids " uit op Oekraiense posten. Maar gewoon wat, nouja kanonnenvoer.

Ook omdezelfde reden dat Oekraiense special forces niet 24/7 in dat dorpje blijven om het te bewaken, dan zijn ze 24/7 blootgesteld aan FAB bombardementen, drone en artillerie inslagen plus uitputting. Die kiezen gewoon 1 dag waar ze onder veel EW naar dat dorpje trekken. Zo snel mogelijk de infiltratietroepen uitschakelen en dan snel weer weg, waarna een groep van 4/5 gemobiliseerde 50 jarigen die positie vervolgens innemen als vaste positie.

En aan beide kanten zijn dit soort troepen wel vrij behendig in het neerhalen van FPV drones (en hebben daar ook betere tools voor dan de gemiddelde soldaat) Waarschijnlijk krijgen ze naast dekking van extra EW ook een team mee die constant interceptor drones hebben rondvliegen mochten ze onder vuur komen.
pi_221596901
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:41 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik heb al gezegd dat blijkbaar die Wildberries lonend zijn, op wat voor manier dan ook, anders zouden ze niet aangevallen worden. M.i. is het ook nog wel te rechtvaardigen als militair doel.

Ik reageerde op jouw post van het zonder stroom zetten van ziekenhuizen. Daar zie ik het nut niet van in en zie ik als een verspilling van resources die afleiden van te behalen doel. Als ik kan kiezen tussen een ziekenhuis zonder stroom zetten of een rafinaderij opblazen kies ik voor het laatste. Of ik nu Rusland ben of Oekraine.
Ik wil ziekenhuizen zonder stroom zetten in moskou best lager op de prio lijst gooien. Voornaamste gedachte achter dat punt is dat rusland veel meer moeilijke keuzes moet krijgen en er zijn heus betere doelwitten die eerst komen. (Datacentra)

Alleen een ander punt dat je maakte is dat Oekraïne ook met dat soort doelwitten terughoudend moest zijn vanwege represailles maar de russen zijn de hele oorlog al bezig met represailles alvast voor Oekrainse aanvallen die nog niet eens plaats hebben gevonden.

Wat natuurlijk onzin is want het is kiezen tussen twee kwaden, wanneer je de russen volledig laat focussen op het front en ze daar de handen vrij geeft dan lijkt mij dat ook niet tot de manier om de russen aan tafel te krijgen voor een goede deal.

Het is kiezen tussen twee kwaden en ja de russen gooien zonder pardon burgerdoelen plat met hun kruisraketten.. uit onmacht maar het alternatief is dat ze met hun leger hele steden vlakschuiven. Niet veel beter.
  maandag 17 augustus 2026 @ 19:50:09 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221596902
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:47 schreef oheng het volgende:

[..]
GDP van rusland is aan het dalen. Vooruitzicht van de russsiche centrale bank is iets van 0,2% tot 0,5% groei, wat compleet teniet wordt gedaan door de (officiele!!!) inflatie van iets van 6-8% ofzo.

Hoeveel jaar kan Rusland (al dan niet gesteund door andere landen) door blijven vechten met deze negatieve groeicijfers? 10 jaar? 15 jaar? En wat voor schade is dan gedaan mocht Rusland na 15 jaar economisch ineenstorten?

Risico-rendement is gewoon onvoldoende om het op deze manier te proberen.
The End Times are wild
  maandag 17 augustus 2026 @ 19:50:55 #24
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221596911
quote:

[..]

volgens Putin was het gestegen zelfs meer dan dat van de UK

maar welk meet moment zei ie er niet bij

ik kan alle dagelijks ff de russische beurs checken
https://tradingeconomics.com/russia/stock-market

nu 45% lager da 5 jaar geleden
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 17 augustus 2026 @ 19:52:05 #25
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221596921
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:50 schreef LXIV het volgende:

[..]
Hoeveel jaar kan Rusland (al dan niet gesteund door andere landen) door blijven vechten met deze negatieve groeicijfers? 10 jaar? 15 jaar? En wat voor schade is dan gedaan mocht Rusland na 15 jaar economisch ineenstorten?

Risico-rendement is gewoon onvoldoende om het op deze manier te proberen.
het beste is als Ruzzia gaat opsplitsten in 20 landen / deelrepublieken

maandag 17 augustus 2026 @ 19:52:24 #26
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221596923
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:50 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Ik wil ziekenhuizen zonder stroom zetten in moskou best lager op de prio lijst gooien. Voornaamste gedachte achter dat punt is dat rusland veel meer moeilijke keuzes moet krijgen en er zijn heus betere doelwitten die eerst komen. (Datacentra)

Alleen een ander punt dat je maakte is dat Oekraïne ook met dat soort doelwitten terughoudend moest zijn vanwege represailles maar de russen zijn de hele oorlog al bezig met represailles alvast voor Oekrainse aanvallen die nog niet eens plaats hebben gevonden.

Wat natuurlijk onzin is want het is kiezen tussen twee kwaden, wanneer je de russen volledig laat focussen op het front en ze daar de handen vrij geeft dan lijkt mij dat ook niet tot de manier om de russen aan tafel te krijgen voor een goede deal.

Het is kiezen tussen twee kwaden en ja de russen gooien zonder pardon burgerdoelen plat met hun kruisraketten.. uit onmacht maar het alternatief is dat ze met hun leger hele steden vlakschuiven. Niet veel beter.
Als de russen hun kruisraketten willen verspillen aan appartementencomplexen dan zou me dat als Zelensky alleen maar verheugen. Dan kan ik ongestoord doorgaan met bewapenen..

Mijn punt was echter veel generieker: dit hele heen-en-weer schieten op steeds meer doelen is loose-loose voor allebei. En m.i. is de oplossing hiervoor niet in steeds grotere getalen kruisraketten en drones produceren.
The End Times are wild
  maandag 17 augustus 2026 @ 19:55:03 #27
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221596950
quote:

[..]

Het GDP van Ruzzia draait volledig op de oorlogsindustrie en daar is Putin de enige klant met geleend geld
pi_221596966
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:52 schreef LXIV het volgende:

[..]
Als de russen hun kruisraketten willen verspillen aan appartementencomplexen dan zou me dat als Zelensky alleen maar verheugen. Dan kan ik ongestoord doorgaan met bewapenen..

Mijn punt was echter veel generieker: dit hele heen-en-weer schieten op steeds meer doelen is loose-loose voor allebei. En m.i. is de oplossing hiervoor niet in steeds grotere getalen kruisraketten en drones produceren.
Deze oorlog was vanaf dag 1 loose-loose maar dat hield poetin niet tegen hem te starten. Je doet een beroep op logica in een situatie die nooit logisch was.

Strikt militair gezien zal het Zelensky inderdaad beter uitkomen dat een kruisraket in een kinderdagverblijf landt maar als dat elke dag gebeurt dan oefen je wel druk uit als rusland wanneer je burgers oorlogsmoe maakt dus het is ook niet compleet doelloos.
  maandag 17 augustus 2026 @ 20:01:40 #29
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221596993
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:56 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Deze oorlog was vanaf dag 1 loose-loose maar dat hield poetin niet tegen hem te starten. Je doet een beroep op logica in een situatie die nooit logisch was.
Putin en zijn generaals hadden een gemakkelijke overwinning verwacht en dachten serieus dat de mensen (in Oost-Oekraine) langs de weg zouden staan te zwaaien en dat een behoorlijk deel van het leger op dag 1 zou overlopen. Als ze het van te voren geweten hadden waren ze er niet aan begonnen denk ik!
Dus vanuit hun bubble was het logisch.. Ze hadden het plaatje van de Krim in gedachten..

quote:
Strikt militair gezien zal het Zelensky inderdaad beter uitkomen dat een kruisraket in een kinderdagverblijf landt maar als dat elke dag gebeurt dan oefen je wel druk uit als rusland wanneer je burgers oorlogsmoe maakt dus het is ook niet compleet doelloos.
Ja, de vraag is of zulke dingen de burgers oorlogsmoe maken of juist verbetener. In WO2 in Engeland (Blitz) of Duitsland was dit in ieder geval niet zo. En het totale aantal burgerslachtoffers is van dezelfde orde-grootte als het aantal verkeersslachtoffers, dus de kans om als burger om te komen is statistisch gezien nu ook weer niet zo groot. Veel kleiner dan tijdens de Blitz of in Dresden.
The End Times are wild
  maandag 17 augustus 2026 @ 20:04:28 #30
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221597020
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:50 schreef TwenteFC het volgende:

[..]

Het punt is dat Oekraïne straks helemaal uit de berekening is. Bij iedere glorieuze campagne zoals deze Wildberries onderneming wordt er een tand uit de bek geslagen.

Oekraïne kan en mag helemaal niet capituleren. Want die 90 miljard die ze van de EU krijgen hoeven ze pas terug te betalen als Rusland herstelbetalingen doet. Daarom beoogde Fedorov ook 30-50% buitenlanders in aanvals- en infanterie eenheden.

Oekraïne is inmiddels een spooknatie.
pi_221597053
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:01 schreef LXIV het volgende:

[..]
Putin en zijn generaals hadden een gemakkelijke overwinning verwacht en dachten serieus dat de mensen (in Oost-Oekraine) langs de weg zouden staan te zwaaien en dat een behoorlijk deel van het leger op dag 1 zou overlopen. Als ze het van te voren geweten hadden waren ze er niet aan begonnen denk ik!
Dus vanuit hun bubble was het logisch.. Ze hadden het plaatje van de Krim in gedachten..
[..]
Ja, de vraag is of zulke dingen de burgers oorlogsmoe maken of juist verbetener. In WO2 in Engeland (Blitz) of Duitsland was dit in ieder geval niet zo. En het totale aantal burgerslachtoffers is van dezelfde orde-grootte als het aantal verkeersslachtoffers, dus de kans om als burger om te komen is statistisch gezien nu ook weer niet zo groot. Veel kleiner dan tijdens de Blitz of in Dresden.
Toch is hij niet van plan om toe te geven. Ben ook oprecht wel nieuwsgierig want demilitarisatie is bijvoorbeeld een van de harde eisen gebleken van russische kant.

Als jij een Oekrainse generaal was geweest en jij zou op recht willen dat Oekraïne over 100 jaar nog bestaat en soeverein is dus jij bent geen stiekeme landverrader. Hoe zou jij tegen die eis aankijken.

Wat voor houvast zie jij dan nog over 10 jaar wanneer je al je defensieve posities hebt overgegeven aan de russen niet alleen je linies maar ook je materiaal en de nieuwe grens ligt ook nog een topografisch onhandig om te verdedigen in de toekomst.
pi_221597078
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:04 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Het punt is dat Oekraïne straks helemaal uit de berekening is. Bij iedere glorieuze campagne zoals deze Wildberries onderneming wordt er een tand uit de bek geslagen.

Oekraïne kan en mag helemaal niet capituleren. Want die 90 miljard die ze van de EU krijgen hoeven ze pas terug te betalen als Rusland herstelbetalingen doet. Daarom beoogde Fedorov ook 30-50% buitenlanders in aanvals- en infanterie eenheden.

Oekraïne is inmiddels een spooknatie.
Jij doet nog steeds onterecht alsof rusland pas gemeen doet sinds dat Oekraïne ze terug aanvalt en dat ze voorheen altijd heel erg lief en schappelijk waren en de hand van rusland pas nu toch echt geforceerd wordt door Oekraïne. Met die foute basis heeft het helemaal zin om met jou te praten.
pi_221597114
Vraagje, ik zag net een Leopard 2A6 in een museum staan. Waarom staat zon moderne tank uberhaupt in een museum terwijl Duitsland er niet zoveel heeft? En waarom hebben ze die niet naar Oekraine gestuurd?

Iemand die daar toevallig wat vanaf weet?

Ik kan het googlen maar als iemand er wat over kan vertellen is het leuker :P
  maandag 17 augustus 2026 @ 20:14:20 #34
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597118
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:07 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Toch is hij niet van plan om toe te geven. Ben ook oprecht wel nieuwsgierig want demilitarisatie is bijvoorbeeld een van de harde eisen gebleken van russische kant.

Als jij een Oekrainse generaal was geweest en jij zou op recht willen dat Oekraïne over 100 jaar nog bestaat en soeverein is dus jij bent geen stiekeme landverrader. Hoe zou jij tegen die eis aankijken.

Wat voor houvast zie jij dan nog over 10 jaar wanneer je al je defensieve posities hebt overgegeven aan de russen niet alleen je linies maar ook je materiaal en de nieuwe grens ligt ook nog een topografisch onhandig om te verdedigen in de toekomst.
Ik weet niet in hoeverre deze eisen echt serieus te nemen zijn of dat het gewoon onderhandelingsruimte is. Ik denk haast het laatste. Dat geldt zowel voor demilitarisatie als voor het opgeven van tactisch essentieel terrein.

Dat er bijv. tot 2060 geen NAVO-troepen op Oekrainsch grondgebied mogen komen (bij lidmaatschap van Oekraine) zou ik wel een realistsische eis vinden.
The End Times are wild
pi_221597138
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:14 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik weet niet in hoeverre deze eisen echt serieus te nemen zijn of dat het gewoon onderhandelingsruimte is. Ik denk haast het laatste. Dat geldt zowel voor demilitarisatie als voor het opgeven van tactisch essentieel terrein.

Dat er bijv. tot 2060 geen NAVO-troepen op Oekrainsch grondgebied mogen komen (bij lidmaatschap van Oekraine) zou ik wel een realistsische eis vinden.
Stel dat het zoals het nu publiekelijk altijd gebracht wordt wél een harde eis is, wat je zelf al zegt bovenop demilitarisatie ook nog niet eens NATO troepen en je verliest de grond die verdedigbaar is.

Je neigt er indirect door hem zo te beantwoorden ook al naar toe dat dit onacceptabel is. Helemaal gezien de geschiedenis van van rusland, want ze zijn ook totaal niet te vertrouwen. Die sturen straks weer honderdduizenden russen de grensregio in en over 20 jaar heb je hetzelfde gezeik en als je ze weigert ben je een russofoob en heb je over 10 jaar dit gezeik.
pi_221597147
quote:
1s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:13 schreef BEFEM het volgende:
Vraagje, ik zag net een Leopard 2A6 in een museum staan. Waarom staat zon moderne tank uberhaupt in een museum terwijl Duitsland er niet zoveel heeft? En waarom hebben ze die niet naar Oekraine gestuurd?

Iemand die daar toevallig wat vanaf weet?

Ik kan het googlen maar als iemand er wat over kan vertellen is het leuker :P
Ik kan het je niet vertellen, maar ik herinner me wel dit van 2 weken geleden

twitter
  maandag 17 augustus 2026 @ 20:21:53 #37
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597149
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:19 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Stel dat het zoals het nu publiekelijk altijd gebracht wordt wél een harde eis is, wat je zelf al zegt bovenop demilitarisatie ook nog niet eens NATO troepen en je verliest de grond die verdedigbaar is.

Je neigt er indirect door hem zo te beantwoorden ook al naar toe dat dit onacceptabel is. Helemaal gezien de geschiedenis van van rusland, want ze zijn ook totaal niet te vertrouwen. Die sturen straks weer honderdduizenden russen de grensregio in en over 20 jaar heb je hetzelfde gezeik en als je ze weigert ben je een russofoob en heb je over 10 jaar dit gezeik.
Het is onacceptabel en dat weet iedereen. Daarom denk ik dat het geen harde eis is.

Maar wil je vrede, dan moet je ook oog hebben voor de veiligheidsbehoefte van je tegenstander, zoals ik vandaag las in dit profetische artikel van Bolkesteijn over NAVO-uitbreiding uit 1997. En dat vond ik wel een sterke.
https://www.dbnl.org/teks(...)08bore01_01_0027.php
The End Times are wild
  maandag 17 augustus 2026 @ 20:25:50 #38
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221597164
Ruzzia moet uiteenvallen, opsplitsen en de kernwapens weg met de Krim als zelfstandige republiek

pi_221597176
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:21 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het is onacceptabel en dat weet iedereen. Daarom denk ik dat het geen harde eis is.

Maar wil je vrede, dan moet je ook oog hebben voor de veiligheidsbehoefte van je tegenstander, zoals ik vandaag las in dit profetische artikel van Bolkesteijn over NAVO-uitbreiding uit 1997. En dat vond ik wel een sterke.
Blijft een kip en een ei verhaal. Wanneer je een vijand hebt die aast op zwakte en dat graag uitbuit dan heb je adequate verdediging nodig.

Niet voor niks natuurlijk dat deze oorlog gestart is nadat Oekraïne zelf uit de russische invloedsfeer stapte.

Of is jouw advies als Oekrainse generaal voor altijd een vazalstaat van rusland blijven en kijken of er goede drugs of drank beschikbaar is waardoor we nog de illusie van vrijheid hebben in het weekend.
pi_221597178
quote:
Russia now shoots down almost all Ukrainian Flamingo cruise missiles, — Focus

- In recent weeks, only one or two FP-5 missiles have reached their targets out of 11 launched. They hit the Avitek missile plant in the Kirov region on July 24-25.

- Flamingos can be shot down with the help of A-50U early warning aircraft, which predict the most likely flight paths of missiles.

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/2089404861658050565
pi_221597189
quote:
1s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:27 schreef RotatoR het volgende:

[..]

Wel gedateerd artikel aangezien 2 flamingos recentelijk nog TsSKB-Progress in Samara hebben geraakt.

- (neemt niet weg dat inderdaad de meeste/bijna alle flamingos worden neergehaald)
  maandag 17 augustus 2026 @ 20:29:34 #42
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597192
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:27 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Blijft een kip en een ei verhaal. Wanneer je een vijand hebt die aast op zwakte en dat graag uitbuit dan heb je adequate verdediging nodig.

Niet voor niks natuurlijk dat deze oorlog gestart is nadat Oekraïne zelf uit de russische invloedsfeer stapte.

Of is jouw advies als Oekrainse generaal voor altijd een vazalstaat van rusland blijven en kijken of er goede drugs of drank beschikbaar is waardoor we nog de illusie van vrijheid hebben in het weekend.
Ik was toch duidelijk? Ik zou nooit adviseren tactisch essentieel gebied of de eigen strijdmacht op te geven.
The End Times are wild
  maandag 17 augustus 2026 @ 20:30:17 #43
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221597195
Noord Koreanen worden grenspolitie

quote:
Russia May Replace Troops In Border Regions With North Korean Units
Russia may use North Korean troops to replace its own units in border regions, freeing up Russian servicemen to redeploy them to the most active sections of the front.

This was reported by Sergiy Bratchuk, spokesman for the Ukrainian Volunteer Army.

According to Bratchuk, Russia may currently be considering North Korean units as a way to compensate for the personnel shortage in its army.
"It's quite likely that there are 15,000-20,000, perhaps even not more, combat-ready Russian fighters there, and they'll redeploy them specifically as these reservists, accordingly, from the territory of the Russian Federation to the hottest directions," he said.

The spokesman suggested that North Korean troops could replace Russian units currently stationed in regions bordering Ukraine.

maandag 17 augustus 2026 @ 20:32:59 #44
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597211
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:30 schreef michaelmoore het volgende:
Noord Koreanen worden grenspolitie
[..]

Had het al opmerkelijk gevonden als ze op Oekrains grondgebied ingezet zouden worden. Blijkbaar toch nog een brug te ver..
The End Times are wild
pi_221597227
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 10:20 schreef AchJa het volgende:
UK-made drones strike targets inside Russia

British-made drones are being used to strike targets in Russia for the first time

BBC
quote:
Russia: Britain will pay for giving Ukraine drones

Moscow’s embassy in London accuses UK of acting as ‘accomplice to bloody crimes and terrorist attacks by Ukrainian neo-Nazis’

Russia has threatened Britain with consequences after UK-made drones were used by Ukraine in strikes on Russian territory for the first time.

Moscow’s embassy in London said Britain would pay a “higher price” should it continue to support Kyiv in its armed struggle against Vladimir Putin’s invasion.

“Reports that the Kyiv regime is using British drones to carry out strikes deep within Russian territory confirm that London is deliberately betting on an escalation of the Ukraine crisis, while hypocritically claiming to be striving for peace,” the embassy said, according to state media.

“The United Kingdom is thus acting as an accomplice and accessory to the bloody crimes and terrorist attacks of Ukrainian neo-Nazis seeking to contain our country and to inflict maximum damage upon it using the hands of others,” it continued, using a common slur for Kyiv’s leadership.

“London’s actions will inevitably have consequences, for which it will have to answer. The deeper its involvement in this conflict and the greater its support for the terrorist machine of Kyiv, the higher the price will be.”

It was not immediately clear what Russia was threatening to do in retaliation for Ukraine’s use of British drones.

But last week, Putin threatened to seize British vessels in response to a Western crackdown on his shadow fleet of tankers being used to transport sanction-busting shipments of oil.

US intelligence recently suggested the Russian president could sanction an attack against Nato territory within weeks to dampen the alliance’s support for Kyiv.

The intervention from Moscow’s embassy comes after it was reported that drones made by two UK companies had been used in Ukraine’s escalating deep strike campaign against Russian oil refineries, which has caused more than £35bn in economic damage, according to estimates.

It has led to fuel shortages and rolling blackouts in parts of Russia and occupied Crimea, bringing the consequences of war home to many Russians far away from the front lines.

The report by the Sunday Times named the Nyan drone, made by Callen-Lenz, a subsidiary of defence giant BAE Systems.

The carbon-fibre drone, which has a wingspan of 2.9m, has a range of around 150 miles, meaning it can strike parts of Russia close to Ukraine. It is launched by a pneumatic catapult and can carry a payload of around 20kg.

The Times said drones made by a second company have also been used in long-range strikes, but it was keeping the company’s name anonymous for security reasons.

Citing sources in the Ukrainian army, the newspaper reported that targets struck by the British-made drones included oil refineries in Volgograd and Yaroslavl, near Moscow.

It is not the first time British-made weapons have been used to strike into Russian territory. Storm Shadow cruise missiles have previously been used by Ukraine’s air force to strike targets across the border.

Unconfirmed reports suggested the missile was used to strike Russian and North Korean soldiers in the southern Kursk region, which was once partially occupied by Kyiv’s forces, in late 2024.

Ukraine first confirmed a cross-border strike with Storm Shadows a year later, when the weapon was used to target a chemical factory and the Novoshakhtinsk oil refinery in Russia’s Rostov region during two separate attacks.

British drones have also been used in Ukrainian mid-strike operations, hitting targets in occupied Ukraine.

Donations by Britain of weapons have repeatedly triggered threats of reprisals from Russian officials, including Putin.

The Russian president has previously claimed that he could consider nuclear attacks against Nato members supplying Ukraine with conventional weapons used in strikes on his country.

Ukraine has mostly used its own, homemade drones in strikes on Russian territory because of the difficulty it has in obtaining permissions to use Western missiles for similar missions.

The UK, US and France have periodically signed off on such attacks, but that has become less frequent because of dwindling stockpiles and Donald Trump’s fear that they could trigger an escalation.

Last week, Russia deployed a warship armed with cruise and hypersonic missiles close to a German island in the Baltic Sea. The Admiral Kasatonov, a frigate equipped with nuclear-capable Zircon hypersonic missiles, was seen off the coast of the island of Fehmarn, a popular destination for tourists, following Kremlin threats to attack British and EU vessels.

The appearance of the warship in the Baltic, a vital shipping zone, appears to mark the latest escalation between Russia and Nato.

On Sunday, The Telegraph revealed that Russia was building secret bases near its border with Ukraine. They are being used to build hi-tech attack drones capable of striking deep inside Nato territory, posing a long-term threat to the alliance.
Telegraph

[ Bericht 6% gewijzigd door AchJa op 17-08-2026 20:46:51 ]
pi_221597231
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:29 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik was toch duidelijk? Ik zou nooit adviseren tactisch essentieel gebied of de eigen strijdmacht op te geven.
Nou dan zijn we er toch, want Oekraïne nu doet is compleet logisch en gezien de (on)mogelijkheden ook het beste wat het kan doen, meer druk op doelen in rusland zorgen voor meer keuzestress voor rusland wat leidt tot verminderde focus op het front simpelweg doordat het aandacht en middelen moet spreiden.

Het front wat strategisch belangrijk is en wat ze zelf met 'represailles' op de koop toe moeten verdedigen wat dus ook actief kan door het achterland van rusland aan te vallen. Natuurlijk krijg je dan wraakraketten op burgerdoelen in Oekraïne maar het alternatief is slechter.

Gigantische omweg maar je bent er.
pi_221597237
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:25 schreef michaelmoore het volgende:
Ruzzia moet uiteenvallen, opsplitsen en de kernwapens weg met de Krim als zelfstandige republiek

[ afbeelding ]
dit. de grootste fout die het westen heeft gemaakt is dat het westen dacht dat de sovjet unie een transitie kon doen richting een normaal functionerende natiestaat. dit is de grootste denkfout in de moderne geschiedenis. en omdat deze inschattingsfout al gemaakt in 1990 zijn we blijven doen alsof het wel kon en vervolgens miljoenen rode vlaggen genegeerd. nee we zijn nog harder gaan werken om te hopen dat de signalen verkeerd waren ipv de inschattingsfout, die aan de basis ligt van 80% van alle problemen post van de muur.
pi_221597238
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:35 schreef AchJa het volgende:
at the Kyiv regime is using British drones to carry out strikes deep within Russian territory confirm that London is deliberately betting on an escalation of the Ukraine crisis, while hypocritically claiming to be striving for peace,” the embassy said, acco
Ben benieuwd of wij over een paar maanden ook zo'n mooi stukje geschreven krijgen van rusland wanneer onze Nederlandse verrassing daar aankomt :)
  maandag 17 augustus 2026 @ 20:43:15 #49
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597281
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:36 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Nou dan zijn we er toch, want Oekraïne nu doet is compleet logisch en gezien de (on)mogelijkheden ook het beste wat het kan doen, meer druk op doelen in rusland zorgen voor meer keuzestress voor rusland wat leidt tot verminderde focus op het front simpelweg doordat het aandacht en middelen moet spreiden.

Het front wat strategisch belangrijk is en wat ze zelf met 'represailles' op de koop toe moeten verdedigen wat dus ook actief kan door het achterland van rusland aan te vallen. Natuurlijk krijg je dan wraakraketten op burgerdoelen in Oekraïne maar het alternatief is slechter.

Gigantische omweg maar je bent er.
Ik reageerde niet op het handelen van Oekraine, maar op jouw voorstellen in het vorige topic.Daarover is mijn mening ongewijzigd.

Daarnaast vind ik nog steeds dat je vanuit de positie van Oekraine goed moet overwegen wat je wel en niet gaat bombarderen, want je bent zelf enorm kwetsbaar en dat gaat op korte termijn niet veranderen.

'wraakraketten' op burgerdoelen in Oekraine zijn juist een tactisch militair en ook politiek voordeel, zie daar het probleem helemaal niet van in.

Uiteindelijk is het loose-loose, dus het wederzijds opvoeren van de productie als 'strategie' is waanzin.

Daarnaast blijft er een zeer gevaarlijk risico op escalatie, wanneer bijvoorbeeld een Engelse of Nederlandse raket afzwaait naar een kleuterschool a la Iran, waar ik ook niet op zit te wachten..

Dus nee, wat mij betreft ben ik niet waar jij wil dat ik moet zijn.
The End Times are wild
pi_221597302
Eerst himars en nu dus alweer de flamingo's...
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 20:48:33 #51
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221597313
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:46 schreef Discombobulate het volgende:
Eerst himars en nu dus alweer de flamingo's...
eerst himars wat?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 17 augustus 2026 @ 20:53:01 #52
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221597335
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:09 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Jij doet nog steeds onterecht alsof rusland pas gemeen doet sinds dat Oekraïne ze terug aanvalt en dat ze voorheen altijd heel erg lief en schappelijk waren en de hand van rusland pas nu toch echt geforceerd wordt door Oekraïne. Met die foute basis heeft het helemaal zin om met jou te praten.
Het ontkennen van een Russische escalatieladder aan de hand van de recente ontwikkelingen is zo mogelijk nog simpeler.

Ja, ze waren altijd al gemeen en onvriendelijk. Laten we schijt aan de Russische reactie hebben.
pi_221597343
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:53 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Het ontkennen van een Russische escalatieladder aan de hand van de recente ontwikkelingen is zo mogelijk nog simpeler.

Ja, ze waren altijd al gemeen en onvriendelijk. Laten we schijt aan de Russische reactie hebben.
Ah dus Oekraïne heeft wel het gelijk maar je bent gewoon een bange schijterd.
pi_221597350
quote:
88s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:48 schreef sp3c het volgende:

[..]
eerst himars wat?
Hij plaatst vaak op random momenten altijd van die willekeurige oneliners vanuit het niks. :P
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 20:57:34 #55
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221597365
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:53 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

ik zie uberhaupt geen escalatieladder bij de Russen, die gaan er al vanaf dag 1 met de botte bijl op af, zelfs het postkantoor is al jaren niet veilig, enige wat ze nog niet gedaan hebben is Kiev nuken maar veel tredes daaronder zitten ze al sinds de start van dit feestje niet

dat Oekraine dan ook stapje voor stapje die ladder opklimt vind ik niet echt verrassend
  maandag 17 augustus 2026 @ 20:59:56 #56
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221597380
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:54 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Ah dus Oekraïne heeft wel het gelijk maar je bent gewoon een bange schijterd.
God, waarom zouden we, wij zitten wel in de warmte deze winter. Wij hebben wel internet, onze pakjes worden wel bezorgd, kunnen wel tanken, wel vreten, enzovoorts.

Ook binnen een bestaande oorlog kan er geëscaleerd worden. Dat principe blijf je maar gewoon ontkennen hoor. Prima.
  maandag 17 augustus 2026 @ 21:01:42 #57
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221597391
quote:
88s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:57 schreef sp3c het volgende:

[..]
ik zie uberhaupt geen escalatieladder bij de Russen, die gaan er al vanaf dag 1 met de botte bijl op af, zelfs het postkantoor is al jaren niet veilig, enige wat ze nog niet gedaan hebben is Kiev nuken maar veel tredes daaronder zitten ze al sinds de start van dit feestje niet

dat Oekraine dan ook stapje voor stapje die ladder opklimt vind ik niet echt verrassend
Oké, die is er dus wel degelijk. Alleen al rond Kiev zijn er honderdduizenden vierkante meters aan distributiecentrum opgeblazen na de Wildberries-aanvallen.

Dat is inderdaad minder zichtbaar in de westerse media.
pi_221597392
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:59 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
God, waarom zouden we, wij zitten wel in de warmte deze winter. Wij hebben wel internet, onze pakjes worden wel bezorgd, kunnen wel tanken, wel vreten, enzovoorts.

Ook binnen een bestaande oorlog kan er geëscaleerd worden. Dat principe blijf je maar gewoon ontkennen hoor. Prima.
Moeten we bang zijn voor rusland naar jouw mening of is dat westerse oorlogshitserij?
  maandag 17 augustus 2026 @ 21:02:55 #59
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221597400
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:01 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Moeten we bang zijn voor rusland naar jouw mening of is dat westerse oorlogshitserij?
Ik ben absoluut niet bang voor Rusland.
pi_221597410
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:02 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Ik ben absoluut niet bang voor Rusland.
Dan hebben we nog genoeg ruimte op de ladder.
  maandag 17 augustus 2026 @ 21:04:09 #61
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597411
quote:

[..]

Er is wel degelijk een escalatieladder beklommen sinds 2022, al is dat deels ook gewoon de logische militair-strategische volgorde.
Eerst focus op vliegvelden, luchtafweer, commandoposten, heel militair gericht
Eind 2022 richting de energiesector,
vervolgens meer algeheel economisch (export graan etc), logistieke doelwitten.
Tot deze tijd is het maken van burgerslachtoffers in ieder geval geen doel geweest (want erg laag objectief beschouwd).

Er is ook nog ruimte tot escaleren: Kerncentrales, spoorwegennet (zijn ze mee bezig) en vooral regeringsinstellingen in Kiev. Daarnaast gericht op het maken van burgerdoelen. Ook kan nog qua middelen geescaleerd worden, die glijbommen zijn toch vooral voor de frontlijn bewaard.
The End Times are wild
pi_221597420
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:04 schreef LXIV het volgende:

[..]
Er is wel degelijk een escalatieladder beklommen sinds 2022, al is dat deels ook gewoon de logische militair-strategische volgorde.
Tot deze tijd is het maken van burgerslachtoffers in ieder geval geen doel geweest (want erg laag objectief beschouwd).

Er is ook nog ruimte tot escaleren: Kerncentrales, spoorwegennet (zijn ze mee bezig) en vooral regeringsinstellingen in Kiev. Daarnaast gericht op het maken van burgerdoelen. Ook kan nog qua middelen geescaleerd worden, die glijbommen zijn toch vooral voor de frontlijn bewaard.
En voor de hobby met FPV-drones jagen op burgers zodra ze binnen bereik zijn.
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 21:05:14 #63
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221597421
quote:
1s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:01 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Oké, die is er dus wel degelijk. Alleen al rond Kiev zijn er honderdduizenden vierkante meters aan distributiecentrum opgeblazen na de Wildberries-aanvallen.

Dat is inderdaad minder zichtbaar in de westerse media.
ik had niet verwacht dat Rusland op zou houden dergelijke doelen op te blazen als de Oekrainers het ook begonnen te doen, dat maakt het nog geen escalatie
  maandag 17 augustus 2026 @ 21:06:07 #64
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597429
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:05 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
En voor de hobby met FPV-drones jagen op burgers zodra ze binnen bereik zijn.
Dat is allemaal ruis op en rondom de frontlijn. Dat zijn geen doelbewuste en gestuurde escalatie-stappen. Maar een aanval op het parlementsgebouw in Kiev zou dat wel zijn, dat kan een willekeurige soldaat niet beslissen
The End Times are wild
  maandag 17 augustus 2026 @ 21:06:40 #65
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597434
quote:
88s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:05 schreef sp3c het volgende:

[..]
ik had niet verwacht dat Rusland op zou houden dergelijke doelen op te blazen als de Oekrainers het ook begonnen te doen, dat maakt het nog geen escalatie
Ik denk dat het wel een reactie was op de eerste Wildberries aanval, want hij volgde er vrijwel meteen op. Tit for tat
The End Times are wild
pi_221597435
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:06 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat is allemaal ruis op en rondom de frontlijn. Dat zijn geen doelbewuste en gestuurde escalatie-stappen. Maar een aanval op het parlementsgebouw in Kiev zou dat wel zijn, dat kan een willekeurige soldaat niet beslissen
Hoe snel zou jij teruggefloten worden als jij in Afghanistan op burgerjacht ging?
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 21:07:18 #67
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221597439
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

eerste aanval op een Oekrains distributiecentrum (nova poshta) was in 2023

I don't see it
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 21:07:40 #68
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221597440
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:06 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik denk dat het wel een reactie was op de eerste Wildberries aanval, want hij volgde er vrijwel meteen op. Tit for tat
sure, logische conclusie

maakt het geen escalatie
  maandag 17 augustus 2026 @ 21:08:36 #69
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597451
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:06 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Hoe snel zou jij teruggefloten worden als jij in Afghanistan op burgerjacht ging?
In Afghanistan werd opgetreden in hele kleine verbanden (SUA, ca 50 man). Dan is het mogelijk dat er binnen zo'n club een cultuur ontstaat die de normen en waarden laat vervagen. Zou dit echter bekend worden bij de hogere leiding dan zou echt onmiddelijk ingegrepen worden. En zoiets zou daar snel bekend worden, want er waren ook veel contacten tussen de burgers en ISAF.
The End Times are wild
  maandag 17 augustus 2026 @ 21:09:11 #70
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597457
quote:
88s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:07 schreef sp3c het volgende:

[..]

I don't see it
Dat zeg ik letterlijk in deze post
The End Times are wild
  maandag 17 augustus 2026 @ 21:10:03 #71
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597463
quote:

[..]
sure, logische conclusie

maakt het geen escalatie
Nee, dat klopt. Maar het was wel een signaal. Het is ook een vorm van communicatie, wederzijds bommen gooien. Net zo goed als dat het attritie is.
The End Times are wild
pi_221597464
quote:

[..]

I don't see it
Ja maar dat was alvast voor de aanval van Oekraïne in 2026.

rusland viel dit soort doelen trouwens al veel eerder aan, direct vanaf het begin al gingen ze achter logistiek en voedsel hubs aan.

https://www.csis.org/anal(...)ure-russias-invasion
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 21:12:19 #73
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221597476
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:10 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Ja maar dat was alvast voor de aanval van Oekraïne in 2026.

rusland viel dit soort doelen trouwens al veel eerder aan, direct vanaf het begin al gingen ze achter logistiek en voedsel hubs aan.

https://www.csis.org/anal(...)ure-russias-invasion
dat zeg ik
  maandag 17 augustus 2026 @ 21:12:34 #74
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597478
Oekraine houd zich net zo goed in, die hebben ook nog geen serieuze aanval op het Kremlin zelf uitgevoerd natuurlijk. Dus ook daar nog ruimte voor escalatie.

Het is ook politiek-strategisch gezien heel dom om meteen alles uit de kast te halen, want dan kun je dus niet meer sturen of er een schepje bovenop doen. Of het als dreiging boven de markt laten hangen..

Is ook allemaal niks nieuws, is altijd al zo geweest
The End Times are wild
pi_221597479
:P Heb echt het gevoel dat ik het nog even moet herhalen; Maar rusland is een ander soverein land binnen gevallen en heeft hele steden met de grondgelijk gemaakt. Miljoenen mensen hun huizen uitgejaagd.

En dan gaan we het hebben over escalatie ladders... over russische belangen..
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 21:13:18 #76
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221597487
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:09 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat zeg ik letterlijk in deze post
niet echt, jij zegt dat Rusland escaleert

ik zeg dat ze zich nooit terug hebben gehouden en dat Oekraine escaleert
  maandag 17 augustus 2026 @ 21:16:29 #77
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597504
quote:
88s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:13 schreef sp3c het volgende:

[..]
niet echt, jij zegt dat Rusland escaleert

ik zeg dat ze zich nooit terug hebben gehouden en dat Oekraine escaleert
Rusland kiest zijn doelen net zo goed bewust als dat Oekraine dat doet. En deels heeft dat te maken met hoe ver je wil escaleren. Zo zijn regeringsgebouwen in Kiev grotendeels met rust gelaten (niet bewust getarget). Terwijl dat eenvoudige, statische doelen zijn. Het is niet zo dat Rusland die niet kan raken. Het is ook niet zo dat ze daar geen grote schade mee kunnen aanrichten. Het is bewust ruimte overhouden.. Dat is heel normaal. Idem dus Oekraine dat het Kremlin niet aanvalt.
The End Times are wild
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 21:17:16 #78
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221597510
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:16 schreef LXIV het volgende:

[..]
Rusland kiest zijn doelen net zo goed bewust als dat Oekraine dat doet. En deels heeft dat te maken met hoe ver je wil escaleren. Zo zijn regeringsgebouwen in Kiev grotendeels met rust gelaten (niet bewust getarget). Terwijl dat eenvoudige, statische doelen zijn. Het is niet zo dat Rusland die niet kan raken. Het is ook niet zo dat ze daar geen grote schade mee kunnen aanrichten. Het is bewust ruimte overhouden.. Dat is heel normaal. Idem dus Oekraine dat het Kremlin niet aanvalt.
I'm sure they do

maar ik zie geen escalatieladder
  maandag 17 augustus 2026 @ 21:17:59 #79
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597516
quote:
88s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:17 schreef sp3c het volgende:

[..]
I'm sure they do

Wat bedoel je daar dan mee?
The End Times are wild
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 21:20:24 #80
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221597525
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:17 schreef LXIV het volgende:

[..]
Wat bedoel je daar dan mee?
dat zeg ik toch al de hele tijd letterlijk?

Rusland kwam bovenaan de escalatieladder Oekraine binnen zetten en ik zie vooralsnog geen significante verandering ongeacht wat de Oekrainers doen
  maandag 17 augustus 2026 @ 21:21:45 #81
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597536
quote:
88s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:20 schreef sp3c het volgende:

[..]
dat zeg ik toch al de hele tijd letterlijk?

Rusland kwam bovenaan de escalatieladder Oekraine binnen zetten en ik zie vooralsnog geen significante verandering ongeacht wat de Oekrainers doen
Dus je wil zeggen dat Rusland niet reageert op wat Oekraine doet maar zelf vrij willekeurig bombardeert, en daarmee impliceer je dat het ook weinig uitmaakt wat Oekraine doet (of terugdoet)?
The End Times are wild
pi_221597539
quote:

[..]
Publieke overheidsgebouwen aanvallen is net zo zinloos als burgerdoelen, je doet het voor de PR waarde want niemand gaat in het gebouw de boel aansturen dat schreeuwt "we sturen vanaf hier alles aan".
En de russen hebben er genoeg aangevallen zoals ook bijv het GUR hoofdkwartier een paar keer.
  maandag 17 augustus 2026 @ 21:24:48 #83
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597552
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:22 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Publieke overheidsgebouwen aanvallen is net zo zinloos als burgerdoelen, je doet het voor de PR waarde want niemand gaat in het gebouw de boel aansturen dat schreeuwt "we sturen vanaf hier alles aan".
En de russen hebben er genoeg aangevallen zoals ook bijv het GUR hoofdkwartier een paar keer.
Nou, het heeft wel degelijk zin om die aan te vallen want om het Oekrainsche leger op de been te houden moet Oekraine blijven functioneren als staat. En door -grote- aantallen ambtenaren uit te schakelen of tenminste de overheids-infrastructuur maak je dat juist moeilijk.
Ik weet niet in hoeverre die gebouwen al ontruimd zijn. Als alles elders op geheime locaties is ondergebracht dan heeft het weinig zin de gebouwen zelf aan te vallen. Maar dan zouden die 'geheime' locaties wel aangevallen worden, daar hoor ik ook niks van. En in een land waarvan nog steeds zoveel mensen Russisch-georienteerd zijn houd je dat echt niet geheim
The End Times are wild
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 21:26:59 #84
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221597564
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:21 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dus je wil zeggen dat Rusland niet reageert op wat Oekraine doet maar zelf vrij willekeurig bombardeert, en daarmee impliceer je dat het ook weinig uitmaakt wat Oekraine doet (of terugdoet)?
nee ik wil zeggen dat ze niet escaleren in hun reacties

en ja vooralsnog lijkt het allemaal weinig uit te maken
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 21:27:53 #85
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221597569
als je het allemaal snapt snap ik niet waarom je uitleg vraagt eerlijk gezegd
  maandag 17 augustus 2026 @ 21:28:33 #86
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597573
quote:
88s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:27 schreef sp3c het volgende:
als je het allemaal snapt snap ik niet waarom je uitleg vraagt eerlijk gezegd
Ik wilde weten wat je precies bedoelde
The End Times are wild
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 21:28:54 #87
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221597574
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:28 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik wilde weten wat je precies bedoelde
ik heb letterlijk gezegd wat ik bedoelde

meerdere malen
pi_221597588
Heel sneu maar ook ironisch en grappig tegeljk

pi_221597633
Vind dat @LXIV wel een punt heeft hoor.
pi_221597636
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:43 schreef Discombobulate het volgende:
Vind dat @:LXIV wel een punt heeft hoor.
Joh. Verras ons niet steeds zo.
pi_221597656
quote:
Inderdaad, defensieve posities opgeven is een no-go. :)
pi_221597701
quote:
Gut, je verwacht het niet.
  maandag 17 augustus 2026 @ 21:59:46 #93
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221597718
quote:
88s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:17 schreef sp3c het volgende:

[..]
I'm sure they do

Prompt: Zijn de recente aanvallen van Russen op Oekraïnse warenhuizen pas na de aanvallen op wildberries geïntensiveerd?

Als je bedoelt: de recente Russische aanvallen op Oekraïense warenhuizen/winkel- en distributiecentra als reactie op de Oekraïense aanvallen op Wildberries — dan is het beeld inderdaad dat die gebeurtenissen na de Wildberries-campagne kwamen.

De tijdlijn is ongeveer:

Vanaf half juli 2026 begon Oekraïne grootschalig Russische Wildberries-distributiecentra aan te vallen. Reuters meldde op 7 augustus dat er in enkele weken al veel centra waren getroffen.

In de daaropvolgende weken werden tientallen Wildberries-magazijnen getroffen; op 16 augustus werd opnieuw een groot centrum bij Podolsk geraakt.

Daarna volgden Russische aanvallen op Oekraïense commerciële/logistieke infrastructuur. Er wordt in berichtgeving ook gesproken over aanvallen die Rusland als vergelding presenteert.
pi_221597732
quote:

[..]
Wat zou Rusland doen als Oekraïne, op een zaterdagmiddag, drukbezochte winkelcentra vol Russische burgers, met kruisraketten bestookt? Tit for tat?

Escalatie is niet alleen wanneer er strategische doelwitten bestookt worden. Dat Rus ook doelwitten moet kiezen, en ipv doelwitten als fabrieken en de oliesector, liever treinen, flatgebouwen en ziekenhuizen kiest, is een bewuste strategische keuze en niet een teken dat het Kremlin zich in probeert te houden imo.

Dat de SMO niet geheel volgens plan gaat vanwege de (meester) strategen in het Kremlin, en men na aanvallen op de oliesector en wildberries, besluit ipv een energiecentrale of flatgebouw ook maar een raffinaderij of fabriek op te blazen....

En dat stukje over regeringsgebouwen niet aanvallen, eens. Oekraïne gaat het Kremlin niet aanvallen, want dan gaat het parlementsgebouw in Kiev ook plat. En Rusland laat regeringsgebouwen links liggen omdat Oekraïne niet in staat is het Kremlin te raken?
  maandag 17 augustus 2026 @ 22:09:06 #95
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597765
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 22:02 schreef havanagila het volgende:

[..]
Wat zou Rusland doen als Oekraïne, op een zaterdagmiddag, drukbezochte winkelcentra vol Russische burgers, met kruisraketten bestookt? Tit for tat?

Ja, mogelijk. Tot nu toe blijft dit soort -bewuste- aanvallen nog grotendeels uit. Die aanval op een strand op de Krim was mi gewoon een afzwaaier.. Daar hoeft dan niet per se op gereageerd te worden..
quote:
Escalatie is niet alleen wanneer er strategische doelwitten bestookt worden. Dat Rus ook doelwitten moet kiezen, en ipv doelwitten als fabrieken en de oliesector, liever treinen, flatgebouwen en ziekenhuizen kiest, is een bewuste strategische keuze en niet een teken dat het Kremlin zich in probeert te houden imo.

fabrieken en de oliesector zijn natuurlijk de voorkeursdoelen. Dat heeft niks met inhouden te maken
quote:
Dat de SMO niet geheel volgens plan gaat vanwege de (meester) strategen in het Kremlin, en men na aanvallen op de oliesector en wildberries, besluit ipv een energiecentrale of flatgebouw ook maar een raffinaderij of fabriek op te blazen....
Het hoeft niet altijd hetzelfde te zijn, maar je ziet wel duidelijk een patroon van aanval=>tegenaanval. Vaak een dag of drie tot vijf later. Dus op die vernederende aanval op Moskou met dat 'deksel' wat de lucht in vloog, volgde een aantal dagen een grote aanval terug. Daar zie ik echt wel verband tussen.
quote:
En dat stukje over regeringsgebouwen niet aanvallen, eens. Oekraïne gaat het Kremlin niet aanvallen, want dan gaat het parlementsgebouw in Kiev ook plat. En Rusland laat regeringsgebouwen links liggen omdat Oekraïne niet in staat is het Kremlin te raken?
Wat de motivaties exact zijn weet ik niet, maar ik zie dat dit soort gebouwen vooralsnog met rust gelaten wordt. Ik denk dat dit is om een tegenreactie te voorkomen ja.
The End Times are wild
pi_221597769
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:59 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Daarna volgden Russische aanvallen op Oekraïense commerciële/logistieke infrastructuur. Er wordt in berichtgeving ook gesproken over aanvallen die Rusland als vergelding presenteert.
Dat de russen hun drones en raketten liever op energiecentrales en appartementen spenderen, dan distributiecentra, betekent niet dat men zich probeert in te houden, en omdat Oekraine wildberries opblaast, ze nu toch echt gedwongen worden tot escalatie...

En ja, Russische staatsmedia...
  maandag 17 augustus 2026 @ 22:18:44 #97
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597819
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 22:10 schreef havanagila het volgende:

[..]
Dat de russen hun drones en raketten liever op energiecentrales en appartementen spenderen, dan distributiecentra, betekent niet dat men zich probeert in te houden, en omdat Oekraine wildberries opblaast, ze nu toch echt gedwongen worden tot escalatie...

Je ziet dat het aantal 'aanvallen' op appartementencomplexen afneemt naarmate de Oekrainsche luchtafweer aan het einde van zijn latijn raakt. Nu opeens worden allerlei strategische logistieke en militaire doelen geraakt.
The End Times are wild
  maandag 17 augustus 2026 @ 22:26:03 #98
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221597863
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 22:10 schreef havanagila het volgende:

[..]

Wat is dit voor vreemde redenatie? Heb je beelden of bronnen dat er clusterwarheads zijn gebruikt op energiecentrales en appartementengebouwen door Rusland?

Die zijn namelijk wel gebruikt voor de distributiecentra.
  maandag 17 augustus 2026 @ 22:42:46 #99
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221597932
De landbouwers in de uithoeken hebben ook geen diesel

Bekijk deze YouTube-video
pi_221597935
Bingokaart is nog niet helemaal vol:

twitter
pi_221597941
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 22:26 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Wat is dit voor vreemde redenatie? Heb je beelden of bronnen dat er clusterwarheads zijn gebruikt op energiecentrales en appartementengebouwen door Rusland?

Die zijn namelijk wel gebruikt voor de distributiecentra.
https://www.hrw.org/news/(...)harkiv-neighborhoods
https://www.amnesty.org/e(...)-at-any-time-kharkiv
https://www.radiosvoboda.(...)hertvy/33389080.html
https://www.reuters.com/w(...)ia-report-2024-11-28
https://www.reuters.com/w(...)structure-2024-12-12
  maandag 17 augustus 2026 @ 22:55:58 #102
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221597980
pi_221597990
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 22:55 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Dat vroeg ik niet. Bovendien zijn er geen grootschalige problemen met het huidige elektriciteitsnet in Oekraïne.
Hier nog wat video's voor je. Uit 2022 al. Clusterwarheads op appartementgebouwen. En ik zocht alleen op Kharkiv, andere steden nog niet eens meegenomen.

https://edition.cnn.com/v(...)ne-russia-es-vpx.cnn
https://www.theguardian.c(...)ysed-as-war-evidence

Ik was op zoek naar een ander filmpje, wat ik nog niet terug heb gevonden. Dat filmpje was in het donker opgenomen en ook in 2022, dus komt er ook nog bij.

Edit, nog een filmpje uit Kharkiv: https://news.sky.com/vide(...)-in-kharkiv-12554043
En hier eentje in het donker, maar nog steeds niet de video dat ik eigenlijk zocht: https://funker530.com/vid(...)kharkiv-neighborhood

Hier eentje uit Kyiv, vorige week nog: https://www.instagram.com/reels/Dbp4yJ1giZF/

[ Bericht 4% gewijzigd door MaxMark op 17-08-2026 23:04:43 ]
pi_221598033
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 22:55 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Dat vroeg ik niet. Bovendien zijn er geen grootschalige problemen met het huidige elektriciteitsnet in Oekraïne.
Niet omdat rusland het niet probeert en het heeft wel degelijk gigantische schade aan het Oekrainse net toegebracht, en ze wachten expres weer op de winter natuurlijk. Onze belastingcenten worden goed gebruikt, dat is wat Oekraine overeind houdt.

https://www.consilium.eur(...)ergy-infrastructure/
https://ukraine.ohchr.org(...)ber-2025-31-May-2026
https://www.reuters.com/b(...)kiy-says-2026-02-07/
https://www.reuters.com/b(...)es-north-2026-03-25/
https://www.reuters.com/w(...)regional-2026-08-13/
pi_221598085
quote:

[..]

'Oorlog is niet leuk. Stop, hou op!'.

Ja verrek. Maar het ene land besloot het andere land binnen te vallen.
pi_221598120
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:32 schreef LXIV het volgende:

[..]
Had het al opmerkelijk gevonden als ze op Oekrains grondgebied ingezet zouden worden. Blijkbaar toch nog een brug te ver..
Waarom een brug te ver?
pi_221598122
quote:

[..]

Maar deze analyse klopt toch niet met het aantal burgerslachtoffers??
  maandag 17 augustus 2026 @ 23:49:49 #108
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221598145
nog even en drones worden reusable

quote:
Kiev gooit alle remmen los in strijd tegen Russische webgigant:
'Zeven van tien grootste magazijnen Wildberries uitgeschakeld'
Amsterdam- De Oekraïense gerichte aanvalscampagne tegen webgigant Wildberries - de 'Russische Amazon' - begint flink op stoom te raken.
Kiev claimt inmiddels zeven van de tien grootste distributiecentra van de retailer te hebben platgelegd.
Volgens Rusland voerde Oekraïne afgelopen weekend een van de grootste droneaanvallen op Russisch grondgebied uit sinds het begin van de oorlog.

[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 18-08-2026 00:46:54 ]
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 00:15:53 #109
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221598224
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 23:37 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Waarom een brug te ver?
Dat is een tweede land op Oekraïens grondgebied laten komen. Weer een stap verder.
Vorige keer bleven ze ook in Kursk ( Rusland )
The End Times are wild
pi_221598233
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 00:15 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat is een tweede land op Oekraïens grondgebied laten komen. Weer een stap verder.
Vorige keer bleven ze ook in Kursk ( Rusland )
Hmm oke. Ik vind Noord Korea overigens wel 'extra' eng. Maar dat is voornamelijk een gevoel die ik niet goed kan omschrijven. Land in redelijke isolatie, met kernwapens.
  Moderator dinsdag 18 augustus 2026 @ 00:25:56 #111
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221598249
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 00:20 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Hmm oke. Ik vind Noord Korea overigens wel 'extra' eng. Maar dat is voornamelijk een gevoel die ik niet goed kan omschrijven. Land in redelijke isolatie, met kernwapens.
Ik zie hen geen ballistische kruisraket succesvol afvuren sorry. En als het het ze lukt zal het er welgeteld 1. (een) zijn
Gute Nacht Freunde. Es wird Zeit für mich zu gehen. Was ich noch zu sagen hätte...
dauert eine Zigarette. Und ein letztes Glas im Stehen
pi_221598254
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 00:20 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Vriendjes kunnen van Noord-Korea gewoon vee kopen.
pi_221598257
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 00:25 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
Ik zie hen geen ballistische kruisraket succesvol afvuren sorry. En als het het ze lukt zal het er welgeteld 1. (een) zijn
Uh?
  Moderator dinsdag 18 augustus 2026 @ 00:30:04 #114
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221598259
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 00:28 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Uh?
Nou ja ze krijgen ze ws wel op ZK maar echt niet veel verder. (vermoed ik, we gaan het hopelijk nooit uitvinden)
Gute Nacht Freunde. Es wird Zeit für mich zu gehen. Was ich noch zu sagen hätte...
pi_221598261
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 00:30 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
Nou ja ze krijgen ze ws wel op ZK maar echt niet veel verder. (vermoed ik, we gaan het hopelijk nooit uitvinden)
Waarom denk je dat?
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 00:49:08 #116
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221598283
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 23:37 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Waarom een brug te ver?
Dan is er geen belemmering voor Polen om ook voet op Oekraïens grondgebied te zetten , om de Russen definitief weg te jagen
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 00:57:25 #117
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221598293
Waarom horen we helemaal niets meer van Rutte?
The End Times are wild
pi_221598295
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 00:57 schreef LXIV het volgende:
Haha vroeg je laatst ook al.
pi_221598337
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 00:57 schreef LXIV het volgende:
Vakantie. Ik denk dat de meeste ambtenaren die de politici in Brussel dienen op vakantie zijn en eind augustus of begin september weer allemaal aan de slag gaan.
  Moderator dinsdag 18 augustus 2026 @ 04:46:54 #120
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221598376
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 23:39 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Maar deze analyse klopt toch niet met het aantal burgerslachtoffers??
stijgt het?
pi_221598462
How Satellite Advances Are Changing the Game for Ukraine

In one new tool, developed by the Dutch company Bravo1Alpha, images are beamed to a device that looks like a hand-held video game console, from which pilots can search for targets, plot flight paths and even fire weapons from drones.

Waarbij opeens een nederlands techbedrijf oplossingen levert. ^O^
pi_221598486
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 00:25 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
Volgens mij weet het Noord-Koreaanse spul in Oekraïne veel meer dingen te raken en moeilijker zijn te onderscheppen i.t.t. het Russische spul.
  Moderator dinsdag 18 augustus 2026 @ 07:09:57 #123
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_221598489
Het is weer lekker wakker worden in Moskou.

twitter
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  Moderator dinsdag 18 augustus 2026 @ 07:17:12 #124
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_221598502
16/9 moet natuurlijk 16/8 zijn. Maar de kaart raakt lekker vol zo :)

Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 08:44:20 #125
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221598747
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 02:11 schreef Peppert het volgende:

[..]
Vakantie. Ik denk dat de meeste ambtenaren die de politici in Brussel dienen op vakantie zijn en eind augustus of begin september weer allemaal aan de slag gaan.
Ja, wellicht is het zo iets banaals.
The End Times are wild
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:54:41 #126
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221599034
Scorched earth
pi_221599072
quote:

[..]

Even serieus maar Rusland is enorm hoeveel meer land voor een buffer hebben ze nog nodig?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_221599194
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 10:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Even serieus maar Rusland is enorm hoeveel meer land voor een buffer hebben ze nog nodig?
Hoezo land, het gehele universum lijkt me :P
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_221599207
quote:
88s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 04:46 schreef sp3c het volgende:

[..]
stijgt het?
Nee. Maar dan viel het met die botte bijl toch ook wel mee?
  Moderator dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:28:35 #130
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221599221
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 10:26 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Nee. Maar dan viel het met die botte bijl toch ook wel mee?
nee?
pi_221599227
quote:
88s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 10:28 schreef sp3c het volgende:

[..]
nee?
Oh
pi_221599288
quote:

[..]

Rusland kan gewoon zijn leger opbouwen, ze hebben nukes en het Westen heeft geen behoefte een Russisch territorium (dan moet je eerder naar het Oosten kijken). Dus nee, veiligheid is onzin. Wanneer de Russen het hebben over veiligheid dan bedoelen ze invloedsferen en die worden inderdaad wel verminderd door uitbreiding van de NAVO en de EU. Maar daar hoeft helemaal niemand rekening mee te houden.

quote:
'Mocht Rusland in de verdere toekomst terugvallen op oude expansionistische reflexen, is er altijd nog tijd om te bezien wat de navo moet doen.'
Hier zijn we nu. Eigenlijk al sinds 2009.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
  Moderator dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:43:56 #133
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221599294
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 10:29 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Oh
naja als jij vind dat het wel meevalt moet je dat zelf weten natuurlijk, ik vind persoonlijk van niet met Bucha als dieptriest hoogtepunt

maar je mag het zelf weten :)
pi_221599305
quote:
88s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 10:43 schreef sp3c het volgende:

[..]
naja als jij vind dat het wel meevalt moet je dat zelf weten natuurlijk, ik vind persoonlijk van niet met Bucha als dieptriest hoogtepunt

maar je mag het zelf weten :)
Er zijn 16.000 burgers omgekomen sinds Feb 2022.

Elke burgerdoden is er een teveel, maar het is geen aantal dat bewijst dat Rusland systematisch zich focust op burgerdoelen.
pi_221599338
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 10:46 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Elke burgerdoden is er een teveel, maar het is geen aantal dat bewijst dat Rusland systematisch zich focust op burgerdoelen.
Daar denken ze met die aantallen in Gaza heel anders over.
"Ik hou stiekem van mannen. Een lekkere vleesboom tussen m'n lippen, daar kan niets aan tippen." -phpmystyle
  Moderator dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:51:41 #136
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221599340
quote:

[..]

dat is ook totaal niet mijn argument natuurlijk

doe je iedere keer en het begint me te vervelen
pi_221599345
quote:
88s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 10:51 schreef sp3c het volgende:

[..]
dat is ook totaal niet mijn argument natuurlijk

doe je iedere keer en het begint me te vervelen
Jij ziet al tijden dingen die er niet zijn.
  Moderator dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:57:05 #138
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221599372
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 10:52 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Jij ziet al tijden dingen die er niet zijn.
Nee jij doet dat, constant

En het is vervelend, ik heb letterlijk nergens gesteld dat Rusland systematisch focust op burgerdoelen, compleet verzonnen verhaal

Ik stel dat Rusland al vanaf dag 1 evenhoog op de escalatieladder zit als vandaag

Niet meer niet minder, is geen heel moeilijk verhaal en je hoeft er geen dingen bij te fantaseren om er op in te gaan, is een hele irritante manier om met elkaar in discussie te gaan
pi_221599388
quote:
88s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 10:57 schreef sp3c het volgende:

[..]
Nee jij doet dat, constant

En het is vervelend, ik heb letterlijk nergens gesteld dat Rusland systematisch focust op burgerdoelen, compleet verzonnen verhaal

Ik stel dat Rusland al vanaf dag 1 evenhoog op de escalatieladder zit als vandaag

Niet meer niet minder, is geen heel moeilijk verhaal en je hoeft er geen dingen bij te fantaseren om er op in te gaan, is een hele irritante manier om met elkaar in discussie te gaan
Je zegt 'met de botte bijl'. Ik interpreteer dat als: al direct keihard.

Misschien dat dat dan een foute interpretatie van mijn kant is, maar dat hoef je niet direct als 'ter kwade trouw' te zien. Relax is een beetje. Lijkt mij echt heftig als je in het 'echt' ook zo het sociale domein in gaat.
  Moderator dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:03:08 #140
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221599411
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 10:59 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Je zegt 'met de botte bijl'. Ik interpreteer dat als: al direct keihard.

Misschien dat dat dan een foute interpretatie van mijn kant is, maar dat hoef je niet direct als 'ter kwade trouw' te zien.
dat is het argument toch ook het was altijd al keihard, dat is niet hetzelfde als focussen op burgerdoelen dat heb je erbij verzonnen

quote:
Relax is een beetje. Lijkt mij echt heftig als je in het 'echt' ook zo het sociale domein in gaat.
stel je niet aan
pi_221599432
quote:
88s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 11:03 schreef sp3c het volgende:

[..]
dat is het argument toch ook het was altijd al keihard, dat is niet hetzelfde als focussen op burgerdoelen dat heb je erbij verzonnen
[..]
stel je niet aan
1: Dan is het nogal semantiek. Ik dacht dat je bedoelde dat Rusland vanaf de eerste dag al op een manier aan het handelen is, dat niet veel 'erger' kan.

2: Insgelijks.
  Moderator dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:11:45 #142
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221599458
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 11:06 schreef theunderdog het volgende:

[..]
1: Dan is het nogal semantiek. Ik dacht dat je bedoelde dat Rusland vanaf de eerste dag al op een manier aan het handelen is, dat niet veel 'erger' kan.

2: Insgelijks.
omg _O-

dat is mijn punt toch al de hele complete discussie?????

het kan wel erger, zie ik alleen niet gebeuren de afgelopen jaren ... met andere woorden, ik zie Rusland niet de escalatieladder opklimmen, ze gingen er aan de start met de botte bijl in en zijn daar niet mee op gehouden

hoe ingewikkeld is dit nu eigenlijk?

op hoeveel verschillende manieren moet ik hetzelfde zeggen voor je het begrijpt?

dat je het er niet mee eens bent is prima maar zeg dat dan gewoon ipv dit rare gedoe
pi_221599463
quote:
88s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 11:11 schreef sp3c het volgende:

[..]
omg _O-

dat is mijn punt toch al de hele complete discussie?????

het kan wel erger, zie ik alleen niet gebeuren de afgelopen jaren ... met andere woorden, ik zie Rusland niet de escalatieladder opklimmen, ze gingen er aan de start met de botte bijl in en zijn daar niet mee op gehouden

hoe ingewikkeld is dit nu eigenlijk?

op hoeveel verschillende manieren moet ik hetzelfde zeggen voor je het begrijpt?

dat je het er niet mee eens bent is prima maar zeg dat dan gewoon ipv dit rare gedoe
Ik zie vaak dat mensen je niet goed begrijpen. Je hebt soms een manier van formuleren alsof Nederlands niet je moedertaal is. Kan zijn dat het daardoor komt.

Maar goed, nu is het helder :)
  Moderator dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:15:58 #144
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221599475
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 11:13 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ik zie vaak dat mensen je niet goed begrijpen. Je hebt soms een manier van formuleren alsof Nederlands niet je moedertaal is. Kan zijn dat het daardoor komt.

Maar goed, nu is het helder :)
nee dat zie je niet vaak, nog een verzonnen verhaaltje

ik zeg hier letterlijk iedere keer hetzelfde, dat je het niet begrijpt komt omdat je dingen probeert te lezen die er niet staan en daar vervolgens over in discussie probeert te gaan, niet alleen met mij maar met iedereen
pi_221599479
quote:
88s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 11:15 schreef sp3c het volgende:

[..]
nee dat zie je niet vaak, nog een verzonnen verhaaltje

ik zeg hier letterlijk iedere keer hetzelfde, dat je het niet begrijpt komt omdat je dingen probeert te lezen die er niet staan en daar vervolgens over in discussie probeert te gaan, niet alleen met mij maar met iedereen
Het geeft niets. Ik vergeef je.
  Moderator dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:17:23 #146
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221599485
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 11:16 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Het geeft niets. Ik vergeef je.
het geeft wel, het is heel irritant gedrag, reageer gewoon op wat er staat
pi_221599678
twitter
Zonder wrijving geen glans
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:09:41 #148
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221599684
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 10:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Nou, hiermee sla je wel de spijker op z'n kop juist. Want Rusland ontbreekt het juist aan de natuurlijke grenzen zoals je bij veel andere landen wel ziet (zee, bergen, etc). Het is juist een langgestrekte vlakte zonder hindernissen. Daarom heeft Rusland inderdaad altijd de afstanden zelf als natuurlijke hindernis gezien, waarover ze konden blijven terugtrekken, al in de tijd van Napoleon.
Vandaar ook hun vrees voor Oekraine bij de NAVO, dan konden er dus NAVO troepen op 600 km van Moskou komen vanuit die richting (en sws ook al vanuit de Baltische staten).

Terug te komen op het artikel, duidelijk uit een andere tijd met een heel ander soort leiders als tegenwoordig (Kohl, Chirac, Blair, Bolkesteijn). Dat waren robuuste, stabiele, onverschrokken mannen die echter ook onderlegd waren in geopolitiek en snapten dat je je ook in het perspectief van je tegenstander moest kunnen verplaatsen.
Totaal verschil met het verwijfde, hysterische van tegenwoordig met Macron, Trump, Starmer, Jetten, Merz. Een hele hoop gegil van een club wijven. Dan steekt Zelensky daar nog bovenuit, ondanks zijn gayisch verleden in de showbizz.
The End Times are wild
pi_221599691
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 12:10 schreef MaxMark het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
twitter
pi_221599694
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 12:09 schreef LXIV het volgende:

[..]
Nou, hiermee sla je wel de spijker op z'n kop juist. Want Rusland ontbreekt het juist aan de natuurlijke grenzen zoals je bij veel andere landen wel ziet (zee, bergen, etc). Het is juist een langgestrekte vlakte zonder hindernissen. Daarom heeft Rusland inderdaad altijd de afstanden zelf als natuurlijke hindernis gezien, waarover ze konden blijven terugtrekken, al in de tijd van Napoleon.
Vandaar ook hun vrees voor Oekraine bij de NAVO, dan konden er dus NAVO troepen op 600 km van Moskou komen vanuit die richting (en sws ook al vanuit de Baltische staten).

Terug te komen op het artikel, duidelijk uit een andere tijd met een heel ander soort leiders als tegenwoordig (Kohl, Chirac, Blair, Bolkesteijn). Dat waren robuuste, stabiele, onverschrokken mannen die echter ook onderlegd waren in geopolitiek en snapten dat je je ook in het perspectief van je tegenstander moest kunnen verplaatsen.
Totaal verschil met het verwijfde, hysterische van tegenwoordig met Macron, Trump, Starmer, Jetten, Merz. Een hele hoop gegil van een club wijven. Dan steekt Zelensky daar nog bovenuit, ondanks zijn gayisch verleden in de showbizz.
Hoop tekst om weer rusland's gedrag goed te praten.

Maar ze kunnen dan toch gewoon terug achter het Oerol gebergte gaan? Dan hebben ze hun natuurlijke grens.
pi_221599697
quote:

[..]

Het echte aantal burgerdoelen is onbekend. Wat jij hier presenteert als waarheid is niets meer dan een schatting.

Verder is iedere stad en dorp dat ingenomen is na ~mei 2022 compleet en volledig verwoest. Het vernietigen van burgerdoelen is de modus operandi van het russische leger, zie ook Aleppo en Grozny.
  Moderator dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:12:38 #153
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221599698
quote:

[..]

ding is ... Rusland heeft geen vijanden aan hun westerlijke flank

landen die niet Russisch willen zijn sure maar niemand die de intentie heeft om Rusland wat aan te doen, dan is een buffer ook niet zo echt nodig
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:14:06 #154
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221599705
quote:

Finland zou ook niet bij de NATO komen dat was afgesproken en nu zijn ook Finland en Zweden bij de NATO gekomen

En Armenie wil nu ook bij NATO
en Hongarije heeft geen trek meer in Rusland als ze zien hoe het Oekraine vergaat

[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 18-08-2026 12:23:22 ]
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:14:12 #155
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221599706
quote:
88s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 12:12 schreef sp3c het volgende:

[..]

landen die niet Russisch willen zijn sure maar niemand die de intentie heeft om Rusland wat aan te doen, dan is een buffer ook niet zo echt nodig
Rusland is meerdere malen aangevallen vanuit hun westerse flank. Jij kunt vinden dat dit geen gevaar voor Rusland vormt, het kan werkelijk zo zijn dat dit niet zo is, maar zo ziet Rusland het na oa Napoleon en Hitler dus niet.
The End Times are wild
pi_221599721
Interessante FPV van een aanval van een FPV drone, gefilmd door de chauffeur.

twitter
pi_221599733
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 12:12 schreef MaxMark het volgende:

[..]
Hoop tekst om weer rusland's gedrag goed te praten.

Maar ze kunnen dan toch gewoon terug achter het Oerol gebergte gaan? Dan hebben ze hun natuurlijke grens.
Wat heeft het voor zin om met dit soort frames te komen? hij maakt gewoon een andere analyse dan jij.
pi_221599736
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 12:08 schreef Haags het volgende:
[ x ]
Warmonitor die ons weer eens lekker maakt met helemaal niets.

Nummer 12310209000000
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:20:48 #159
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221599739
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 12:17 schreef MaxMark het volgende:
Interessante FPV van een aanval van een FPV drone, gefilmd door de chauffeur.

[ x ]
ha ha hah a

het zijn net lastige vliegen he die Oekraïense drones

alweer een rode lijn overschreden voor putin
  Moderator dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:27:15 #160
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221599786
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 12:14 schreef LXIV het volgende:

[..]
Rusland is meerdere malen aangevallen vanuit hun westerse flank. Jij kunt vinden dat dit geen gevaar voor Rusland vormt, het kan werkelijk zo zijn dat dit niet zo is, maar zo ziet Rusland het na oa Napoleon en Hitler dus niet.
Ik heb het over nu

Wij wapenen ons ook niet meer tegen de Britsen
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:30:43 #161
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221599800
quote:
88s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 12:27 schreef sp3c het volgende:

[..]
Ik heb het over nu

Wij wapenen ons ook niet meer tegen de Britsen
Ik had het over perceptie.
The End Times are wild
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:32:42 #162
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221599808
quote:

eel ander soort leiders als tegenwoordig (Kohl, Chirac, Blair, Bolkesteijn). Dat waren robuuste, stabiele, onverschrokken mannen die echter ook onderlegd waren in geopolitiek en snapten dat je je ook in het perspectief van je tegenstander moest kunnen verplaatsen.
als Europese presidenten verwijfde watjes zijn, dan gaan ze machtige Rusland met stoere beren vechtende Putin aanvallen?

De russen hebben zelf eigenlijk ook geen zin om andere landen aan te vallen dat weten we nu wel
Het is meer een smoesje omdat Putin graag de USSR terug wil , als moet met geweld

Het is beter als we Putin en Trump vervangen door AI
Allebei doen niets anders dan oorlog maken, ik vind China beter dan die twee

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 19-08-2026 19:48:03 ]
  Moderator dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:43:45 #163
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221599864
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 12:30 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik ook

Het westen deed zijn uiterste best rusland niet op de tenen te trappen

Rusland heeft schijt
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:45:02 #164
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221599868
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 12:43 schreef sp3c het volgende:

[..]
Ik ook

Rusland heeft schijt
N
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 12:43 schreef sp3c het volgende:

[..]
Ik ook

Rusland heeft schijt
Nou, als je dat artikel dus leest dan zie je heel goed waar Bolkesteijn voor waarschuwt en in hoeverre hij gelijk heeft gekregen.
The End Times are wild
pi_221599977
Lord Gaben steunt Oekraïne ook *O*

Klikbaar

quote:
Welcome to Ukrainian Games Festival 2026!
Explore games made in Ukraine and find your next favorite during our week-long celebration of Ukrainian games. Look forward to hundreds of deals, demos, new releases, and announcements, plus world reveals of new titles. Organized by Palaye.
pi_221599980
Mooie video weer van Steve Rosenberg.
De russen kunnen weer eens niet begrijpen dat mondelinge afspraken niet rechtsgeldig zijn.
Ik heb een deja vu.

pi_221600003
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 12:30 schreef LXIV het volgende:

[..]
De perceptie en gevoelens van een land dat non stop aan landjepik doet is irrelevant en hilarisch.

Of ben jij zo'n hippie die bij iedere misdadiger gaat janken dat hij een slechte jeugd had gehad, dus laten we hem maar een taakstrafje geven?
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:24:30 #168
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221600064
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 13:14 schreef oheng het volgende:

[..]
De perceptie en gevoelens van een land dat non stop aan landjepik doet is irrelevant en hilarisch.

Of ben jij zo'n hippie die bij iedere misdadiger gaat janken dat hij een slechte jeugd had gehad, dus laten we hem maar een taakstrafje geven?
Nee, juist niet. Maar het is altijd zinvol om je in de tegenstander te verplaatsen, te begrijpen wat hem beweegt. Dat is in de politiek niet anders dan met schaken. Doe je dat niet, dan ben je een slechte strateeg.
The End Times are wild
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:25:26 #169
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221600070
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 13:14 schreef oheng het volgende:

[..]

De landen die door het failliet van het communisme en de daaropvolgende ineenstorting van de USSR hun vrijheid hebben gekregen willen niet terug in een korset van Ruzzia,

Al springt Putin hoog en laag, dat wil men niet meer , Oekraïne , Belarus , Polen , Estland , Kazachstan , Kirgizië ook niet
pi_221600095
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 13:24 schreef LXIV het volgende:

[..]
Nee, juist niet. Maar het is altijd zinvol om je in de tegenstander te verplaatsen, te begrijpen wat hem beweegt. Dat is in de politiek niet anders dan met schaken. Doe je dat niet, dan ben je een slechte strateeg.
Het lijkt alleen op een ordinaire veroveringsoorlog want zover we hebben kunnen zien heeft Oekraïne (al dan niet onder Westerse druk) genoeg initiatief genomen om te praten met Rusland over haar “zorgen”. En zoals we ook kunnen zien wil Rusland daar absoluut niks van weten, en stoppen ze niet totdat er een wit vlaggetje gehesen wordt in Kiev.
pi_221600145
quote:

[..]

En deze oorlog heeft er hoe voor gezorgd dat die afstand verminderd is?
Sterker nog Oekraine stond helemaal niet op de planning om de Navo gevoegd te gaan worden.
Zelfs de EU waren ze nog decennia van verwijderd.

En waarom geldt die veiligheidsvraag altijd maar 1 kant op? Het is toch ook volstrekt vanzelfsprekend dat de oostbloklanden bescherming wilden tegen die wilde russen die deze landen bijna 60 jaar bezet hielden.
quote:
Waarom begin jij altijd goed en eindig je altijd zo treurig? :')

[ Bericht 0% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 18-08-2026 13:44:48 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:41:10 #172
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221600154
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 13:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
En deze oorlog heeft er hoe voor gezorgd dat die afstand verminderd is?
Sterker nog Oekraine stond helemaal niet op de planning om de Navo gevoegd te gaan worden.

Finland ook niet

quote:
Rusland heeft gewaarschuwd dat toetreding van Zweden en Finland tot de NAVO de stabiliteit in gevaar brengt.
Ooit was de houding van Rusland ten opzichte van de NAVO heel anders, vertelt historicus Hidde Bouwmeester bij Spraakmakers.
"Rusland wilde ooit zélf bij de NAVO."
pi_221600165
quote:
88s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 12:12 schreef sp3c het volgende:

[..]

Sterker nog die hebben ze vele malen meer aan de oostgrens. En die landen hebben wel intenties.
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:46:49 #174
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221600177
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 12:45 schreef LXIV het volgende:

[..]
N
[..]
Nou, als je dat artikel dus leest dan zie je heel goed waar Bolkesteijn voor waarschuwt en in hoeverre hij gelijk heeft gekregen.
misschien wil Rusland DE oorlog graag winnen , maar de ECHTE oorlog daar besteed Rusland totaal geen aandacht aan, daar doen ze niet eens aan mee, de AI oorlog

Putin leeft in 1973, dat is het probleem

En Putin blocked het mobile internet voor de gewone Rus , omdat hij niet wil dat Russen met elkaar over hem praten

Daar heeft Bolkenstein niets mee te maken

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 18-08-2026 14:02:32 ]
pi_221600224
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 13:24 schreef LXIV het volgende:

[..]
"We" weten allang wat het doel is van deze oorlog.

- herstel van de tsaardom/USSR
- behoud van het putin regime
- weigering om de "kleine russen" als onafhankelijk te zien

Alle tientallen andere drogredenen zijn precies dat.
En als rusland zich zorgen zou maken over een externe bedreiging, dan is dat in eerste plaats china, gezien zij in 1969 nog een oorlog hebben uitgevochten, en actieve disputen hebben.

En het ergste is dat rusland nooit genoeg "buffer" zal hebben. Ze hebben nu al het grootste land op aarde, en NOG hadden ze meer "buffer" nodig. Hoe dom moet je wel niet zijn om hier in te trappen.
Afgezien dat andere landen nog véél meer recht hebben op een buffer tegen rusland.

En tot slot was NAVO lidmaatschap voor Oekraine helemaal niet in beeld, en een afspraak over NAVO uitsluiting is geweigerd door putin zelf (!).

Geitenwollen sokken zouden je goed staan, want je goedgelovigheid en onwetendheid kent werkelijk geen grenzen.

Bolkestein zou zich in zijn graf omdraaien met dat verwijfde gelul over rekening houden met gevoelens.

[ Bericht 2% gewijzigd door oheng op 18-08-2026 14:09:07 ]
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:29:03 #176
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221600367
https://www.telegraaf.nl/(...)kocht/160177439.html

Rapper Ye treed op in Ruzzia en gaat daar wat Pro Nazi uitspraken doen, dat mag , dat is stoer
quote:
Rapper Ye treedt in oktober twee keer op in Rusland, kaarten binnen paar uur uitverkocht
Ye geeft dit najaar twee concerten in Rusland.
De optredens van de Amerikaanse rapper vinden plaats op 10 en 11 oktober in de Gazprom Arena in de Russische stad Sint-Petersburg, zo valt te lezen op de website van Ye.
quote:
Ye, eerder bekend onder de naam Kanye West, trad de afgelopen maanden onder meer op in Nederland, Turkije en Albanië.

Concerten in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Polen gingen niet door na ophef over pro-nazi-uitlatingen die de rapper heeft gedaan.
  Moderator dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:05:59 #177
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221600602
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 12:45 schreef LXIV het volgende:

[..]
N
[..]
meh
pi_221600660
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 13:56 schreef oheng het volgende:

[..]
"We" weten allang wat het doel is van deze oorlog.

- herstel van de tsaardom/USSR
- behoud van het putin regime
- weigering om de "kleine russen" als onafhankelijk te zien

Alle tientallen andere drogredenen zijn precies dat.
En als rusland zich zorgen zou maken over een externe bedreiging, dan is dat in eerste plaats china, gezien zij in 1969 nog een oorlog hebben uitgevochten, en actieve disputen hebben.

En het ergste is dat rusland nooit genoeg "buffer" zal hebben. Ze hebben nu al het grootste land op aarde, en NOG hadden ze meer "buffer" nodig. Hoe dom moet je wel niet zijn om hier in te trappen.
Afgezien dat andere landen nog véél meer recht hebben op een buffer tegen rusland.

En tot slot was NAVO lidmaatschap voor Oekraine helemaal niet in beeld, en een afspraak over NAVO uitsluiting is geweigerd door putin zelf (!).

Geitenwollen sokken zouden je goed staan, want je goedgelovigheid en onwetendheid kent werkelijk geen grenzen.

Bolkestein zou zich in zijn graf omdraaien met dat verwijfde gelul over rekening houden met gevoelens.
De vraag is ook een beetje of Rusland nog in haar recht staat haar eigen invloedsfeer op te eisen.
Als je inderdaad tegemoet wil komen aan de Russische "zorgen", moeten we terug naar de NAVO grenzen van 1997, zoals Rusland zelf ook heel duidelijk in is (geweest).

Ben benieuwd of @LXIV dat voorstander van is? Rusland blijft anders altijd een stok houden om mee te slaan.
pi_221601117

de boys
pi_221601136
Mislukte aanslag op een voormalige minister van de DPR.

Fun fact: deze "Oekrainsche rebel" is in Simbirsk (rusland) geboren.

[ Bericht 12% gewijzigd door oheng op 18-08-2026 16:44:09 ]
pi_221601153
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 16:30 schreef oheng het volgende:
Mislukte aanslag op een voormalige minister van de DPR.

Fun fact: deze "Oekrainsche rebel" is in Simbirsk (rusland) geboren.
is al van maanden geleden toch?
pi_221601163
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 16:32 schreef skysherrif het volgende:

[..]
is al van maanden geleden toch?
Oh shit 12 juni. Ik ben te ver teruggebladeren op milinfolive.
pi_221601242
twitter
pi_221601287
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 07:09 schreef onlogisch het volgende:
Het is weer lekker wakker worden in Moskou.

[ x ]
Wel enigszins "zorgwekkend", ondanks wellicht de grootste drone aanval op moskou lijkt geen 1 doel succesvol geraakt.

(1 of meerdere drones raakten wel een WB in Moskou maar deze vatte helaas geen vlam)
pi_221601438
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 14:29 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)kocht/160177439.html

Rapper Ye treed op in Ruzzia en gaat daar wat Pro Nazi uitspraken doen, dat mag , dat is stoer
[..]
[..]

Denazificatie.
pi_221601878
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 16:54 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Wel enigszins "zorgwekkend", ondanks wellicht de grootste drone aanval op moskou lijkt geen 1 doel succesvol geraakt.

(1 of meerdere drones raakten wel een WB in Moskou maar deze vatte helaas geen vlam)
Nou best wel zorgwekkend toch, al is her maar voor moraal. Is er een verklaring voor, doelen verder op afstand worden wel geraakt, veel luchtafwweer aanwezig?
pi_221601923
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 18:47 schreef Adrie072 het volgende:

[..]
Nou best wel zorgwekkend toch, al is her maar voor moraal. Is er een verklaring voor, doelen verder op afstand worden wel geraakt, veel luchtafwweer aanwezig?
Verdedigen van Moskou heeft de hoogste prioriteit.
Het was dus een kwestie van tijd voordat Rusland dat voor elkaar kreeg.
Nu is Kyiv weer aan zet om de luchtafweer te omzeilen.
Die 50k Noord-Koreaanse levens gaan evengoed Oekraïense levens vernietigen. Het is de zoveelste meesterzet van Russische president - phpmystyle
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:06:16 #188
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221601986
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 15:17 schreef Joppiez het volgende:

[..]
De vraag is ook een beetje of Rusland nog in haar recht staat haar eigen invloedsfeer op te eisen.
Als je inderdaad tegemoet wil komen aan de Russische "zorgen", moeten we terug naar de NAVO grenzen van 1997, zoals Rusland zelf ook heel duidelijk in is (geweest).

Ben benieuwd of @:LXIV dat voorstander van is? Rusland blijft anders altijd een stok houden om mee te slaan.
Dat gaat natuurlijk niet meer gebeuren. Het gaat er ook niet om Rusland zijn zin te geven, het gaat er om te kunnen begrijpen hoe Rusland de situatie beschouwt. Zodat je kunt anticiperen.
The End Times are wild
pi_221602094
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 19:06 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat gaat natuurlijk niet meer gebeuren. Het gaat er ook niet om Rusland zijn zin te geven, het gaat er om te kunnen begrijpen hoe Rusland de situatie beschouwt. Zodat je kunt anticiperen.
Ik denk dat de Oekraïners dat als geen ander goed kunnen inschatten eigenlijk.
pi_221602106
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 15:17 schreef Joppiez het volgende:

[..]

Ben benieuwd of @:LXIV dat voorstander van is? Rusland blijft anders altijd een stok houden om mee te slaan.
Dat hele gelul over invloedssferen is natuurlijk ook je reinste imperialistische bullshit.

Het is niet aan Rusland om te beslissen in welke landen zij de dienst uit te moeten maken. Maar goed, dat hadden alle landen uit het voormalige Warschau Pact wel door. Die zijn als de wiedeweerga lid van de NAVO geworden. Niet omdat ze dat werd opgelegd, maar omdat ze zich de Praagse Lente nog wel herinneren.

Er is maar één reden dat landen die voorheen veroverd zijn door Rusland bescherming zoeken en dat is de eeuwenlange imperialistische geschiedenis van de Russen zelf.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_221602113
quote:

[..]
De mysterieuze russische ziel...
  Moderator dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:25:27 #192
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221602114
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 19:24 schreef Monolith het volgende:

[..]
Dat hele gelul over invloedssferen is natuurlijk ook je reinste imperialistische bullshit.

Het is niet aan Rusland om te beslissen in welke landen zij de dienst uit te moeten maken. Maar goed, dat hadden alle landen uit het voormalige Warschau Pact wel door. Die zijn als de wiedeweerga lid van de NAVO geworden. Niet omdat ze dat werd opgelegd, maar omdat ze zich de Praagse Lente nog wel herinneren.

Er is maar één reden dat landen die voorheen veroverd zijn door Rusland bescherming zoeken en dat is de eeuwenlange imperialistische geschiedenis van de Russen zelf.
Ze hielden gewoon erg van tetris.
pi_221602124
Ondertussen aan de grens van Polen:

https://www.instagram.com/reel/DcIf0o4otrq/
Vakman pur sang
pi_221602185
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 19:28 schreef Lospedrosa het volgende:
Ondertussen aan de grens van Polen:

https://www.instagram.com/reel/DcIf0o4otrq/
Ja die zitten niet te wachten op zo'n georganiseerde invasie vanuit Moskou van migranten.
pi_221602189
quote:

[..]
Voor onze gezondheid laten we eerst maar hopen dat Duitsland weer een powerhouse gaat worden wat Europa in haar kielzog meesleept en dat wij zelf eens stoppen met het laffe gekut. Want als de rus bloed ruikt, trekt het oostwaarts.
  Moderator dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:40:40 #196
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221602195
quote:
19s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 19:38 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Voor onze gezondheid laten we eerst maar hopen dat Duitsland weer een powerhouse gaat worden wat Europa in haar kielzog meesleept en dat wij zelf eens stoppen met het laffe gekut. Want als de rus bloed ruikt, trekt het oostwaarts.
maar dan hebben wij toch niks te vrezen :-)
pi_221602211
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 19:40 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
maar dan hebben wij toch niks te vrezen :-)
:P Zat inderdaad verkeerd te denken, vanuit Oekraine perspectief. Ssst niks zeggen dan hebben ze niks door, ze lezen toch maar de helft.
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:42:22 #198
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221602214
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 19:25 schreef oheng het volgende:

[..]
De mysterieuze russische ziel...
Lavrov zegt dat Japan zich ver van Russsisch territorium moet houden en hun bezittingen moet weghalen
pi_221602224
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 19:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Lavrov zegt dat Japan zich ver van Russsisch territorium moet houden
Benieuwd hoe die jappen gaan reageren.. die zij volgens mij nogal snel gekrenkt in hun trots.
  Moderator dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:43:19 #200
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221602227
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 19:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Lavrov zegt dat Japan zich ver van Russsisch territorium moet houden

Hahaha Russische staatspoppen zeggen dingen. Man man daar kan Ben-Gvir nog een puntje aan zuigen hoor lol.
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:43:48 #201
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221602234
quote:
19s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 19:43 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Benieuwd hoe die jappen gaan reageren.. die zij volgens mij nogal snel gekrenkt in hun trots.
Ruzzia vecht voor iedere vierkante Kilometer

ten oosten westen zuiden , dondert niet

er wonen Russische mensen sinds WW2 met Russische paspoorten

[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 18-08-2026 20:07:01 ]
pi_221603081
Stroom uitgevallen in Moskou...

twitter

En schijnbaar geen internet in delen van het land.
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:26:03 #203
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221603269
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 19:22 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Ik denk dat de Oekraïners dat als geen ander goed kunnen inschatten eigenlijk.
Absoluut. En Zelensky helemaal als Russischtalige ex-Sovietburger die jarenlang in Moskou heeft opgetreden.

Maar Oekrainers werken wel (logisch!) primair in hun eigen belang. Niet in het onze. En daarom moeten wij zelf ook kunnen inschatten..
The End Times are wild
  Moderator dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:36:06 #204
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221603374
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 21:26 schreef LXIV het volgende:

[..]
Absoluut. En Zelensky helemaal als Russischtalige ex-Sovietburger die jarenlang in Moskou heeft opgetreden.

Maar Oekrainers werken wel (logisch!) primair in hun eigen belang. Niet in het onze. En daarom moeten wij zelf ook kunnen inschatten..
Als dat als een verrassing komt weet ik het ook niet meer.

(Ze staan daar geen invasieve Russen af te slachten voor ons he).
pi_221603413
quote:

[..]
Nee hoe poetin het beschouwt. Het zal mij verbazen als 20 procent van de bevolking die ellenlange getwiste geschiedenisverhalen van hem.
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:44:37 #206
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221603447
Hebben jullie dit artikel meegekregen?

quote:
Breaking: Fedorov calls for wartime elections, says Putin shouldn't decide when Ukrainians vote

Former Defense Minister Mykhailo Fedorov on Aug. 18 called for Ukraine to find a way to restore a full democratic process even as the war continues, arguing that Russia should not be allowed to determine when Ukrainians can elect their government.

In a video address, Fedorov said Ukraine needs a "legal, safe, and realistic mechanism" for holding elections during a prolonged war while ensuring voting rights for military personnel, Ukrainians abroad, and people living in front-line regions.

"We must not let (Russian President Vladimir) Putin decide when Ukrainians can choose their government," Fedorov said, adding that democracy is "part of what we are fighting for today."

Fedorov also called for greater government accountability, arguing that officials entrusted with authority, public funds, or government positions should be required to demonstrate results and explain their decisions to the public.

Fedorov's remarks came hours after Zelensky formally nominated acting Defense Minister Yevhen Khmara to take up the post in a permanent capacity, following months of protests calling for Fedorov's reinstatement.

Khmara's nomination must be approved by parliament, with a confirmation vote expected as early as Aug. 19.

Zelensky dismissed Fedorov during a government reshuffle earlier this year, a decision that sparked nationwide protests. Fedorov has since rejected other government positions offered by the president, maintaining that he would only return as defense minister.

https://kyivindependent.c(...)hen-ukrainians-vote/
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_221603527
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 21:44 schreef BlaZ het volgende:
Hebben jullie dit artikel meegekregen?
[..]
https://kyivindependent.c(...)hen-ukrainians-vote/
Lekker interne verdeeldheid zaaien, goed bezig hoor die Federov. Zijn eigen ego is een loopje met hem gaan nemen.
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:56:05 #208
56749 BlaZ
pi_221603556
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 21:51 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Lekker interne verdeeldheid zaaien, goed bezig hoor die Federov. Zijn eigen ego is een loopje met hem gaan nemen.
Ik denk niet dat dat de insteek is.

quote:
"Democratie is geen luxe voor vredestijd. Democratie maakt deel uit van waar we vandaag de dag voor vechten," zei hij, waarbij hij betoogde dat Oekraïne moet laten zien dat het tegelijkertijd oorlog kan voeren en een democratische staat kan blijven.
Kijk, stel dat de oorlog nog 20 jaar duurt, zou je dan nog altijd geen verkiezingen dienen houden?
pi_221603622
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 21:56 schreef BlaZ het volgende:

[..]
[..]
Kijk, stel dat de oorlog nog 20 jaar duurt, zou je dan nog altijd geen verkiezingen dienen houden?
Het blijft ook wel een lastige kwestie. Het liefst zie je gewoon het democratische proces voortduren, maar de Russische aanvallen maken dat niet bepaald makkelijk. Ondertussen heeft Poetin inmiddels ook de meest gematigde oppositiepartij laten verbieden en de nodige leden naar Siberië laten sturen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_221603636
quote:

[..]
[..]
Toch wel heel toevallig dat hij met die oproep komt nadat het duidelijk begint te worden dat hij zijn oude post niet meer terug krijgt.

Had hij deze oproep geplaatst als hij nog minister van defensie was geweest? Ik denk het niet.

Ik zie trouwens ook niet in hoe je praktisch een verkiezing kan organiseren in deze situatie.
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:15:58 #211
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221603699
quote:

[..]
[..]
Dat vind ik wel een punt. Een paar jaar geleden leek het eerder een tijdelijk uitstel, maar nu wordt het wel erg lang.
The End Times are wild
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:16:29 #212
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221603702
quote:

[..]
[..]
dan zou zelensky gewoon herkozen worden en putin ook
laat men eerst de oorlog maar stoppen
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:18:05 #213
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221603715
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 22:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dan zou zelensky gewoon herkozen worden en putin ook
laat men eerst de oorlog maar stoppen

Churchill werd na WO2 meteen gedumpt. Dus dat zegt niks
The End Times are wild
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:18:36 #214
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221603717
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 22:18 schreef LXIV het volgende:

[..]
er na

ja dat kan

putin ook denk ik
pi_221603732
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 22:18 schreef LXIV het volgende:

[..]
Alcohol probleempje
pi_221603771
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 21:51 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Je ziet het ook aan die kop van hem. Alles draait uiteindelijk om hem
pi_221603783
quote:
19s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 19:38 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Waarom Duitsland?
pi_221603811
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 22:33 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Waarom Duitsland?
Voor ons strategisch het beste en in potentie veruit de grootste en het meest daadkrachtige land als ze hun WW2 schuldgevoel nou maar eens compleet loslaten. Misschien dat rusland daarom ook nog expres praat over Nazi's in de hoop dat Duitsland lekker blijft slapen.
pi_221603820
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 18:55 schreef Wantie het volgende:

[..]
Verdedigen van Moskou heeft de hoogste prioriteit.
Het was dus een kwestie van tijd voordat Rusland dat voor elkaar kreeg.
Nu is Kyiv weer aan zet om de luchtafweer te omzeilen.
Of te raken, beschadigen, danwel uit te putten.
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:47:16 #220
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221603828
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 21:04 schreef havanagila het volgende:

En schijnbaar geen internet in delen van het land.
twitter
Scorched earth
pi_221603833
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 22:47 schreef ExTec het volgende:

[..]
[ x ]
Blijf er bij, het beste doelwit wat je kan raken in rusland. Radar, satellieten, communicatie, programmeren van wapens noem het allemaal maar op.

Of zouden ze zo iets bewaren voor een speciaal moment waarop je rusland over de hele linie frontaal aanvalt voor een gigantisch schok effect.

Oekraine heeft daar zelf veel minder last van, los van dat rusland het links en rechts al onder vuur heeft genomen staat bij hen veel ook al veilig in Europa :)

https://blogs.microsoft.c(...)digital-commitments/
pi_221603837
quote:
19s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 22:41 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Voor ons strategisch het beste en in potentie veruit de grootste en het meest daadkrachtige land als ze hun WW2 schuldgevoel nou maar eens compleet loslaten. Misschien dat rusland daarom ook nog expres praat over Nazi's in de hoop dat Duitsland lekker blijft slapen.
Denk je, ja?

Ik denk dat Frankrijk de enige sterke macht is. Voornamelijk vanwege hun kernwapens. En Engeland misschien. Maar die zijn qua kernwapens te afhankelijk van Amerika.
pi_221603838
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 22:03 schreef Monolith het volgende:

[..]
Het blijft ook wel een lastige kwestie. Het liefst zie je gewoon het democratische proces voortduren, maar de Russische aanvallen maken dat niet bepaald makkelijk. Ondertussen heeft Poetin inmiddels ook de meest gematigde oppositiepartij laten verbieden en de nodige leden naar Siberië laten sturen.
De Russische aanvallen zijn op zich het probleem niet, het is de Russische bezetting. De mensen in bezet gebied hebben ook stemrecht, maar hoe ga je in dat gebied verkiezing organiseren en garanderen dat ze vrij zijn van Russische beïnvloeding. Kies je ervoor die mensen niet mee te laten stemmen, is je verkiezing dan nog wel legitiem.

Gaat toch nog om zo'n 3-3,5 miljoen mensen (10% van de bevolking) die nog in die gebieden wonen. Het is niet alleen logistiek een lastige opgave.
pi_221603849
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 22:52 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Denk je, ja?

Ik denk dat Frankrijk de enige sterke macht is. Voornamelijk vanwege hun kernwapens. En Engeland misschien. Maar die zijn qua kernwapens te afhankelijk van Amerika.
Duitsland heeft bijna 3x de industrie.
pi_221603861
quote:
19s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 22:54 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Duitsland heeft bijna 3x de industrie.
Klopt. Maar van Frankrijk is soeverein (althans, behoorlijk) en de industrie is 'completer'. + de kernwapens zoals ik al zei.

Begrijp mij niet verkeerd. Ik hoop ook dat Duitsland wakker wordt, maar....
pi_221603875
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 22:57 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Klopt. Maar van Frankrijk is soeverein (althans, behoorlijk) en de industrie is 'completer'. + de kernwapens zoals ik al zei.

Begrijp mij niet verkeerd. Ik hoop ook dat Duitsland wakker wordt, maar....
:P Daarom ook mijn wens dat Duitsland weer een powerhouse wordt. Het begint pas net weer een beetje te draaien en de militaire budgetten zijn de komende jaren bijna het dubbele dat van Frankrijk maar er mag van mij nog wel een flinke schep bij. Want een Polen dat straks als enige de dienst uitmaakt in die hoek is ook geen fijn vooruitzicht.
pi_221603881
quote:
19s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 23:00 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
:P Daarom ook mijn wens dat Duitsland weer een powerhouse wordt. Het begint pas net weer een beetje te draaien en de militaire budgetten zijn de komende jaren bijna het dubbele dat van Frankrijk maar er mag van mij nog wel een flinke schep bij. Want een Polen dat straks als enige de dienst uitmaakt in die hoek is ook geen fijn vooruitzicht.
Volgens sommige hier (met militaire ervaring, dus ga enigszins uit van hun kennis) is het bij die Polen nog best een rommeltje, hoor.
pi_221603884
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 23:02 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Volgens sommige hier (met militaire ervaring, dus ga enigszins uit van hun kennis) is het bij die Polen nog best een rommeltje, hoor.
Veel bij elkaar geraapt spul, maar als ze het doorzetten wel een hele boel spul. De wil is er in ieder geval maar Polen is ook niet zo stabiel dat ik het helemaal uitsluit dat daar geen extreme gek aan de macht komt.
pi_221603889
quote:
19s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 23:03 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Veel bij elkaar geraapt spul, maar als ze het doorzetten wel een hele boel spul. De wil is er in ieder geval maar Polen is ook niet zo stabiel dat ik het helemaal uitsluit dat daar geen extreme gek aan de macht komt.
Oh. Zo. Nouja, dan vrees ik ook voor Frankrijk, Duitsland...

Haha mooie tijden.
pi_221603910
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 23:04 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Oh. Zo. Nouja, dan vrees ik ook voor Frankrijk, Duitsland...

Haha mooie tijden.
Duitsland heeft er historisch altijd nog iets van baat bij gehad dat wij onpartijdig/onafhankelijk blijven, maar als ze ons willen pakken dan maakt het toch niet uit. Dan heb ik altijd nog liever dat het de Duitsers zijn dan de eventuele partij die Duitsland heeft verovert, want daar maken we dan ook sowieso geen kans tegen.

Fransozen vertrouw ik sowieso niet :P daarvan geloof ik nooit dat ze ten koste van henzelf de rest van Europa gaan beschermen Duitsland als buffer dat voor het eigen bestaan moet vechten waarvoor het dan ook puur eigen belang is daar heb ik meer vertrouwen in.
pi_221603912
quote:
19s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 23:11 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Duitsland heeft er historisch altijd nog iets van baat bij gehad dat wij onpartijdig/onafhankelijk blijven, maar als ze ons willen pakken dan maakt het toch niet uit. Dan heb ik altijd nog liever dat het de Duitsers zijn dan de eventuele partij die Duitsland heeft verovert, want daar maken we dan ook sowieso geen kans tegen.

Fransozen vertrouw ik sowieso niet :P daarvan geloof ik nooit dat ze ten koste van henzelf de rest van Europa gaan beschermen Duitsland als buffer dat voor het eigen bestaan moet vechten waarvoor het dan ook puur eigen belang is daar heb ik meer vertrouwen in.
Nou....

Als het zo negatief is, kunnen we net zo goed de boel de boel laten :).
pi_221603918
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 23:12 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Nou....

Als het zo negatief is, kunnen we net zo goed de boel de boel laten :).
:P Bij de Duitsers zouden we eerst moeten vragen of we onze lease tanks alsjeblieft mogen hebben.
pi_221603921
quote:
19s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 23:13 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
:P Bij de Duitsers zouden we eerst moeten vragen of we onze lease tanks alsjeblieft mogen hebben.
Je bent hoopvol. Dat scheelt.
pi_221604037
Zoals duidelijk was, was ik enorm fan van Fedorov zeker tegenover Zelenksky, maar wat hij vandaag zegt slaat helemaal nergens op. Ik was altijd tegen verkiezingen gedurende deze oorlog dus dat blijf ik ook als onze man Fedorov het zegt.

Ik vrees dat Elon teveel op hem inpraat.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 02:31:22 #235
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_221604213
Gaan we het nu echt weer over verkiezingen in Oekraïne hebben.. En wat wij daar van vinden.. :')

Zucht..
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_221604626
quote:
19s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 23:11 schreef TwenteFC het volgende:

[..]

Zie hier het sterke EU blok dat een gezamenlijke defensie opbouwt
Vakman pur sang
  woensdag 19 augustus 2026 @ 08:44:41 #237
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221604756
Scorched earth
pi_221604832
quote:
10s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 08:44 schreef ExTec het volgende:
[ afbeelding ]
Die gaat straks uit een raam vallen. Hou je seismograaf in de gaten.
pi_221605396
quote:
[ afbeelding ]
Relevante anekdote over Seagal van Shaun Pinner die, toen hij in russische gevangenschap zat, blijkbaar bijna voor een "press op" met hem moest verschijnen.

twitter

Shaun Pinner is Brits/Oekraïens, vocht voor GB en al sinds (minstens) 2014 ook al voor Oekraïne in de Donbas. Vocht in Mariupul/Azovstal en werd daar gevangen genomen na de belegering. Hij vertelt vaak over hoe RT (russia Today) hem gedwongen interviewde cq. hoe hij daarbij werd gemarteld en noemt RT daarom vaak als medeplichtige partij.
Heeft ook een boek uitgebracht over zijn ervaringen.

[ Bericht 0% gewijzigd door MaxMark op 19-08-2026 10:38:36 ]
pi_221605763
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 22:47 schreef ExTec het volgende:

[..]
[ x ]
"Target rich environment"
pi_221605808
Dat ze Seagal nog niet naar de frontlinie hebben gestuurd, dan was de oorlog al lang gewonnen.
pi_221605866
quote:
[ afbeelding ]
Dit is fucking hilarisch _O- _O- _O-
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_221605981
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 23:52 schreef skysherrif het volgende:
Zoals duidelijk was, was ik enorm fan van Fedorov zeker tegenover Zelenksky, maar wat hij vandaag zegt slaat helemaal nergens op. Ik was altijd tegen verkiezingen gedurende deze oorlog dus dat blijf ik ook als onze man Fedorov het zegt.

Eigenlijk ik neem mijn statement terug.

twitter

Stuur dat hele zooitje van zelensky en hemzelf naar skala.
pi_221606006
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 12:01 schreef skysherrif het volgende:

[..]

[ x ]

[ afbeelding ]

Die inlichtingendiensten van Ukraine doen goed werk.
pi_221606095
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 11:37 schreef Timwonnacott het volgende:
Dat ze Seagal nog niet naar de frontlinie hebben gestuurd, dan was de oorlog al lang gewonnen.
Stel je voor, Seagal die, zittend op een stoel, in de frontlinie hordes en hordes drones uit de lucht slaat.
pi_221606125
Ook Nederlandse poetinpijpers keren hals over kop weer terug van hun Russische droom:

quote:
Een wethouder uit Hilversum emigreerde twee jaar geleden plotseling naar Rusland. Haar dochter en schoonzoon gingen mee om er een boerderij te starten en te ontsnappen aan ‘knellende EU-regels’ voor boeren. Nu blijkt die droom hard uiteengespat op Russische regels en verlaat het stel het land weer. De ex-wethouder blijft wel in Rusland.

Het was een bommetje in de lokale politiek van Hilversum toen het AD in 2024 onthulde dat wethouder Karin Walters op een bijeenkomst over emigratie naar Rusland was geweest. Bijna niemand wist op dat moment nog van de Russische sympathieën van de wethouder voor de lokale partij Hart Voor Hilversum.

Walters ontkende in eerste instantie, maar trad later plotseling toch af. In een korte verklaring schreef ze dat ze privé bij een informatiebijeenkomst was geweest over biologisch boeren in Rusland en Belarus. „Biologisch boeren wordt in Europa steeds moeilijker, maar kennelijk is het onbestaanbaar dat je verkent of biologisch boeren in landen daarbuiten zou kunnen.”

Niet lang na haar aftreden bleek Walters, samen met haar man, dochter en schoonzoon, daadwerkelijk naar Rusland te zijn verhuisd. Haar dochter Jacintha startte een YouTubeaccount waarop ze vertelde over de grote wens van haar en haar man Mark: een landelijk gelegen, zelfvoorzienende boerderij opzetten en daar een gezin beginnen.

Te strenge regels in EU
In die video’s op haar kanaal Rural Russia (Landelijk Rusland) zei ze dat boeren in Nederland vooral tegen de politiek vechten, dat landbouwgrond in Nederland te duur is, dat je mest niet zomaar mag uitrijden en dat boeren gedwongen worden mee te doen aan de eiwittransitie naar plantaardig voedsel.

„We hebben ook aan Spanje gedacht, maar daar gelden ook de regels van de Europese Unie”, zei Jacintha in een interview bij een ander onlineplatform, Russian Road.

Afgelopen juni vertelde ze haar 14.000 volgers nog enthousiast dat zij en Mark voor iets meer dan 100.000 euro eindelijk hun gedroomde homestead hadden gevonden in de regio Tver, zo’n 200 kilometer van Moskou. Ook zijn er nog enthousiaste video’s te zien waarin Jacintha met haar moeder Karin, de ex-wethouder, een tripje naar Moskou maakt.

Droom is voorbij
Maar eerder deze maand meldde de twintiger Jacintha plotseling aan diezelfde volgers dat de droom voorbij is. Want ook in Rusland bleken er regels tussen droom en daad te staan.

De boerderij die ze wilden kopen bleek illegaal gebouwd. Dat komt veel voor in Rusland, zo vertelt ze in een video, maar op het moment dat je het huis dan officieel wilt kopen en laten registeren, wordt het een probleem. „Dan zou de woning waarschijnlijk gesloopt moeten worden.”

Ook een tweede plan bleek niet haalbaar: ze wilde de eerste maanden in hun levensonderhoud voorzien door op afstand als it’er te werken, maar daarvoor was het internet in de regio niet stabiel genoeg.

Verplicht het leger in
En misschien nog wel het grootste probleem: door een nieuwe wet in Rusland moeten mannelijke immigranten eerst verplicht een jaar in militaire dienst voordat ze een verblijfsvergunning krijgen. Dat zou voor haar man Mark grote gevolgen hebben. Los van een mogelijke inzet aan het bloederige front in Oekraïne, is het voor een Nederlander verboden om dienst te nemen bij een vijand in een oorlog waarin Nederland partij is.

De video, die begin deze maand online kwam, is opgenomen op een plek buiten Rusland. Inmiddels zijn de video’s op het kanaal afgeschermd en is het YouTubekanaal omgedoopt van Rural Russia naar The Country Dream.
https://www.ad.nl/binnenl(...)uitgekomen~a67eb88b/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 19 augustus 2026 @ 12:28:24 #248
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221606153
quote:
15s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 02:31 schreef Parafernalia het volgende:
Gaan we het nu echt weer over verkiezingen in Oekraïne hebben.. En wat wij daar van vinden.. :')

Zucht..
Logisch de verkiezingen in Rusland komen er ook aan he
  woensdag 19 augustus 2026 @ 12:32:40 #249
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221606178
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 12:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ook Nederlandse poetinpijpers keren hals over kop weer terug van hun Russische droom:
[..]

"Los van een mogelijke inzet aan het bloederige front in Oekraïne, is het voor een Nederlander verboden om dienst te nemen bij een vijand in een oorlog waarin Nederland partij is."

Dit is toch nog niet het geval?
pi_221606225
Dit is de nieuwe minister van Defensie:

twitter
pi_221606227
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 12:32 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
"Los van een mogelijke inzet aan het bloederige front in Oekraïne, is het voor een Nederlander verboden om dienst te nemen bij een vijand in een oorlog waarin Nederland partij is."

Dit is toch nog niet het geval?
Ik geloof in elk geval dat je daar geen serieuze straf voor zal krijgen. We hebben in het recente verleden Nederlandse burgers gehad die zich aansloten bij IS en, onder andere, vochten tegen Nederlandse militairen.

Maar hun heel beperkte straf was alleen vanwege misdaden tegen de menselijkheid en oorlogsmisdaden.

Wat betreft dat laatste loop je ook een goede kans daarvoor veroordeeld te worden als je je bij het Russische leger aansluit. Maar de man van deze Nederlandse wethouder moet zich vooral zorgen maken of hij de eerste weken overleeft als hij zich bij dat leger aansluit. Eventuele straf van het Nederlandse OM is niet belangrijk in vergelijking daarmee.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 19 augustus 2026 @ 12:48:08 #252
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221606260
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 12:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Ik geloof in elk geval dat je daar geen serieuze straf voor zal krijgen. We hebben in het recente verleden Nederlandse burgers gehad die zich aansloten bij IS en, onder andere, vochten tegen Nederlandse militairen.

Maar hun heel beperkte straf was alleen vanwege misdaden tegen de menselijkheid en oorlogsmisdaden.

Wat betreft dat laatste loop je ook een goede kans daarvoor veroordeeld te worden als je je bij het Russische leger aansluit. Maar de man van deze Nederlandse wethouder moet zich vooral zorgen maken of hij de eerste weken overleeft als hij zich bij dat leger aansluit. Eventuele straf van het Nederlandse OM is niet belangrijk in vergelijking daarmee.
Ja, zelf eindigen als gehakt lijkt me inderdaad zorgelijker dan de consequenties in Nederland. Overigens zelf al even met Chat lopen kloten. En die zegt het volgende:

Mijn conclusie over de AD-passage: het artikel had beter kunnen schrijven:

“Als Nederland rechtstreeks partij wordt bij een gewapend conflict met Rusland, kan het voor een Nederlander strafbaar zijn om in Russische krijgsdienst te gaan.”

Dat is juridisch een stuk nauwkeuriger dan de suggestie dat dit nu al verboden is omdat Rusland simpelweg “een vijand” van Nederland zou zijn.
pi_221606272
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 07:58 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Zie hier het sterke EU blok dat een gezamenlijke defensie opbouwt
Als je specifiek wat te melden hebt hoor ik het graag.
pi_221606285
quote:
[..]

Hopelijk sterft Mark.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 13:15:15 #255
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221606439
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 12:52 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Hopelijk sterft Mark.
Die kans is groot.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_221606445
twitter

Sinds gister opvallend veel activiteiten boven dit gebied. Altijd goed.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 13:16:32 #257
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_221606451
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 12:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Mooi voorbeeld is altijd Tanja Nijmeijer
pi_221606614

twitter
pi_221606650
twitter

Van gisteren nog.
pi_221607017
quote:
15s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 02:31 schreef Parafernalia het volgende:

Zucht..
:W
pi_221607063
quote:
17s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 14:48 schreef Zucht. het volgende:

[..]
:W
Ik was even bang dat je Z een andere betekenis had _O-
pi_221607075
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 14:54 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Ik was even bang dat je Z een andere betekenis had _O-
:D
pi_221607105
quote:

En ik zie nu steeds video's van Fedorov, die handen schudt met Mark Rutte. Dat lijkt mij nou niet de weg om daarmee de verkiezingen te gaan winnen.
pi_221607117
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 15:00 schreef Idisrom het volgende:

[..]
En ik zie nu steeds video's van Fedorov, die handen schudt met Mark Rutte. Dat lijkt mij nou niet de weg om daarmee de verkiezingen te gaan winnen.
Heb die videos niet gezien, maar waarom niet?

Overigens zou het ook niet zeker zijn dat Fedorov dan zelf voor president zou gaan.
pi_221607120
Banderol raketten zijn een enorm extra probleem voor Oekraine.
pi_221607141
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 12:01 schreef skysherrif het volgende:

[..]

[ x ]

[ afbeelding ]

Nu is de koers van de hryvnja niet zo hoog; je praat hier over ongeveer 2,5 miljoen euro.
pi_221607161
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 15:05 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Nu is de koers van de hryvnja niet zo hoog; je praat hier over ongeveer 2,5 miljoen euro.
Dit stukje gaat niet specifiek over de totale corruptie, maar over de borgsom betaald is voor iemand die eerder was opgepakt binnen operatie MIDAS. In dit geval gaat het om een borgsom van 150m dus gaat het om Halushchenko’s.

Die stond aan hoofd van een corruptieschandaal van 100 miljoen dollar :P
pi_221607163
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 15:01 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Heb die videos niet gezien, maar waarom niet?

Overigens zou het ook niet zeker zijn dat Fedorov dan zelf voor president zou gaan.
Dat laatste klopt, maar waarom pleit Fedorov er nu op dit moment dan voor verkiezingen.
Over het eerste, ik denk niet dat Rutte populair is in Oekraïne.

[ Bericht 0% gewijzigd door Idisrom op 19-08-2026 15:14:16 ]
pi_221607198
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 15:09 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Dat laatste klopt, maar waarom pleit Fedorov er nu op dit moment dan voor.

Geen geweldige graadmeter, maar videos/stukjes iig in mijn oekraiense tg feed over rutte worden bijna altijd goed ontvangen door Oekraiens publiek. Denk dat ook zij redelijk de spagaat van Rutte snappen.

Maar zelfs al was hij niet super ontvangen, dat maakt niet altijd uit bij verkiezingen. Je moet laten zien als potentiele Oekraiense president dat je goede relaties hebt met wereldleiders, dat maakt je in de ogen van mensen geschikt als leider zelfs als ze misschien niet de grootste fan zijn van hen.
pi_221607465
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 15:02 schreef skysherrif het volgende:
Banderol raketten zijn een enorm extra probleem voor Oekraine.
Wat is er zo bijzonder aan die raketten dat ze een extra probleem vormen?
pi_221607502
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 15:50 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Wat is er zo bijzonder aan die raketten dat ze een extra probleem vormen?
Bijzonder goedkoop te maken en massa te produceren.

Rusland schiet er enorme hoeveelheiden vanaf sinds ze enkele maanden geleden in massaal gebruik zijn genomen. Het zijn niet de meest technisch begaafde dingen en voor een kruisraket hebben ze ook geen enorme lading. Maar ze doen alsnog veel schade en je hebt alsnog dure kruisraket interceptors nodig om ze uit de lucht te halen.

https://kyivindependent.c(...)raines-air-defenses/
pi_221607557
Wat beelden van de operatie waar Oekraine 26 dorpen bevrijdde in de afgelopen maanden in Zaporizha.

twitter

(NSFW)
pi_221607613
Er landen nu bijna dagelijks drones in Moldavie (in totaal 60 sinds 2022). Maar nooit in Transnistrie. Ik denk dat dit komt doordat rusland bezorgd is over NAVO uitbreiding.

/s
  woensdag 19 augustus 2026 @ 16:45:57 #274
56749 BlaZ
pi_221607912
quote:

Het voorname idee is natuurlijk zichzelf te presenteren als kandidaat president. Momenteel is Zelensky niet bepaald populair en vandaag is er weer een corruptieschandaal naar buiten gekomen.

zie: polls https://en.wikipedia.org/(...)residential_election

zie: https://kyivindependent.c(...)esidential-staffers/
  woensdag 19 augustus 2026 @ 16:55:02 #275
56749 BlaZ
pi_221607991
quote:
[..]

Ook geen onderzoek vooraf gedaan, dat is duidelijk. Er is een duidelijke reden waarom veel voormalige Soviet landen gecontroleerd worden door oligarchen en dat is dat de regelbrij zo uitgebreid is dat het voor kleine bedrijven zeer moeilijk is om door te groeien en te concurreren.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 19:41:59 #276
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221609138
quote:

quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 15:09 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Dat laatste klopt, maar waarom pleit Fedorov er nu op dit moment dan voor verkiezingen.
nieuwe verkiezingen zou wel een goede zaak zijn ,
misschien dat Russen dan ook nieuwe verkiezingen eisen met echte tegenkandidaten

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 19-08-2026 20:57:32 ]
  woensdag 19 augustus 2026 @ 19:53:37 #277
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221609210
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 16:55 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ook geen onderzoek vooraf gedaan, dat is duidelijk. Er is een duidelijke reden waarom veel voormalige Soviet landen gecontroleerd worden door oligarchen en dat is dat de regelbrij zo uitgebreid is dat het voor kleine bedrijven zeer moeilijk is om door te groeien en te concurreren.
Nou zijn illegaal gebouwde boerderijen niet echt de bakermat van regelbrij.
pi_221609610
ER zijn Oekraiense parlementsleden die nu oproepen dat Fedorov nu hij geen baan meer heeft gemobiliseerd moet worden
  woensdag 19 augustus 2026 @ 20:57:03 #279
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221609642
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 20:53 schreef skysherrif het volgende:
ER zijn Oekraiense parlementsleden die nu oproepen dat Fedorov nu hij geen baan meer heeft gemobiliseerd moet worden
als hoofd van de drone en AI sectie
  woensdag 19 augustus 2026 @ 21:09:47 #280
56749 BlaZ
pi_221609752
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 19:53 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Nou zijn illegaal gebouwde boerderijen niet echt de bakermat van regelbrij.
Nee, maar Rusland staat wel bekend om zijn bureaucratie aangaande grondgebruik en bouw. Buitenlanders mogen ook geen landbouwgrond bezitten.
pi_221609872
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 21:09 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Nee, maar Rusland staat wel bekend om zijn bureaucratie aangaande grondgebruik en bouw. Buitenlanders mogen ook geen landbouwgrond bezitten.
Boeren en homo's hebben het maar zwaar daaro.
Ik doe het ff rustig aan.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 21:34:29 #282
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221609997
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 15:54 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Bijzonder goedkoop te maken en massa te produceren.

Rusland schiet er enorme hoeveelheiden vanaf sinds ze enkele maanden geleden in massaal gebruik zijn genomen. Het zijn niet de meest technisch begaafde dingen en voor een kruisraket hebben ze ook geen enorme lading. Maar ze doen alsnog veel schade en je hebt alsnog dure kruisraket interceptors nodig om ze uit de lucht te halen.

https://kyivindependent.c(...)raines-air-defenses/
Ja, telkens dat dilemma. Pakken we hem en besteden we een dure raket (die schaars zijn) of laten we hem gaan
The End Times are wild
  woensdag 19 augustus 2026 @ 21:39:30 #283
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221610042
Het zijn allemaaal hobby oorlogen van oude machtige mensen die alles al hebben

zowel Trump als ook Poetin
Kim is ook een hobby dictator
maar nu komen ze jongens tegen voor wie het menes is, dan gaat het over het geloof

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 19-08-2026 21:51:26 ]
  woensdag 19 augustus 2026 @ 21:42:21 #284
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221610065
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 21:18 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Boeren en homo's hebben het maar zwaar daaro.
landbouwers hebben het in Rusland altijd heel moeilijk gehad onder Stalin en onder Breznjev, maar ook in China

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 19-08-2026 21:50:27 ]
pi_221610257
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 21:34 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ja, telkens dat dilemma. Pakken we hem en besteden we een dure raket (die schaars zijn) of laten we hem gaan

Vandaag bijv.

twitter
  woensdag 19 augustus 2026 @ 22:06:54 #286
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221610289
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 22:03 schreef skysherrif het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Vandaag bijv.

[ x ]
Ja, je moet dus eigenlijk wel schieten wil je zeggen..
The End Times are wild
pi_221610303
Beide landen verwachten een grote luchtaanval vanavond. In Oekraine is iedereen klaar voor een grote ballistische raketaanval van Rusland op de grote steden met kruisraketten vanuit TU bombers, S400/Iskanders/Zirkons als ballistische/supersonische raketten plus jetdrones.

Tegelijkertijd rapporteerd Rusland een enorm aantal drones richting het achterland

+ dit interessante gerucht (maar voorlpig met een korreltje zout te nemen

woensdag 19 augustus 2026 @ 22:09:10 #288
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221610311
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 22:08 schreef skysherrif het volgende:
Beide landen verwachten een grote luchtaanval vanavond. In Oekraine is iedereen klaar voor een grote ballistische raketaanval van Rusland op de grote steden met kruisraketten vanuit TU bombers, S400/Iskanders/Zirkons als ballistische/supersonische raketten plus jetdrones.

Tegelijkertijd rapporteerd Rusland een enorm aantal drones richting het achterland

[ afbeelding ]

+ dit interessante gerucht (maar voorlpig met een korreltje zout te nemen

[ afbeelding ]
Als reactie op de aanval op Moskou van eergisteren? Duurt meestal een dag of drie om alles klaar te zetten..
The End Times are wild
pi_221610323
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 22:06 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ja, je moet dus eigenlijk wel schieten wil je zeggen..
Te precies en teveel schade om ze te negeren ja. Maar Oekraine heeft niet genoeg raketten om alle Geran 4s, Banderols, alle kh varianten en kalibers neer te halen.
pi_221610339
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 22:09 schreef LXIV het volgende:

[..]
Als reactie op de aanval op Moskou van eergisteren? Duurt meestal een dag of drie om alles klaar te zetten..
Nee waarom zou dit plaats vinden als reactie op Moskou? Rusland zal gewoon standaard om de zoveel dagen een gecombineerde Ballistische raketaanval uitvoeren. Zeker nu Oekraine geen luchtverdedging daar tegen heeft.
pi_221610341
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 22:09 schreef LXIV het volgende:

[..]
als reactie?

Dus als oekraine nu stopt met schieten op Rusland, dan stopt dan is er een staakt het vuren uit rusland.

echt wat een gezwets dit.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 22:14:33 #292
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221610361
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 22:12 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Nee waarom zou dit plaats vinden als reactie op Moskou? Rusland zal gewoon standaard om de zoveel dagen een gecombineerde Ballistische raketaanval uitvoeren. Zeker nu Oekraine geen luchtverdedging daar tegen heeft.
Je ziet vaak een patroon dat vooral na een zwaardere aanval op Moskou een reactie volgt richting Kiev. Viel mij tenminste op..
The End Times are wild
  woensdag 19 augustus 2026 @ 22:17:45 #293
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221610377
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 22:12 schreef Korenfok het volgende:

[..]
als reactie?

Dus als oekraine nu stopt met schieten op Rusland, dan stopt dan is er een staakt het vuren uit rusland.

echt wat een gezwets dit.
Natuurlijk zijn het reacties. Dit soort beschietingen zijn strategisch, dus het is altijd op elkaar reageren. Het zijn ook politieke boodschappen, het gaat niet alleen om de militaire schade.

Dit zegt Grok ervan, maar je kunt vast ook artikelen erover terug vinden:

is er sprake van reacties van RUsland op aanvallen van oekraine op Rusland en hoe zien die er uit en geef wat voorbeelden

11s nagedacht

Ja, er is sprake van Russische reacties op Oekraïense aanvallen op Russisch grondgebied. Die komen vooral tot uiting in retoriek, intensivering van militaire aanvallen op Oekraïne (vaak expliciet als “vergelding” of “antwoord op terreurdaden” gepresenteerd) en binnenlandse maatregelen om de eigen verdediging te versterken.

reuters.com

Hoe zien die reacties eruit?Retoriek en diplomatie: Het Kremlin en functionarissen (Poetin, Peskov, Lavrov) bestempelen Oekraïense aanvallen (drones, raketten, sabotage) vaak als “terrorisme” of “terreurdaden van het regime in Kiev”. Ze dreigen met vergelding, beschuldigen het Westen van medeplichtigheid (vooral bij westerse wapens) en gebruiken dit om onderhandelingen te beïnvloeden of steun voor Oekraïne te ondermijnen. Soms wordt gedreigd met asymmetrische of zwaardere antwoorden.
Militaire antwoorden: Massale of intensievere drone- en raketaanvallen op Oekraïense steden, energie-infrastructuur, militaire doelen, droneproductie en gerelateerde faciliteiten. Deze worden regelmatig officieel gepresenteerd als directe reactie. Rusland blijft ook de frontlinies en grensregio’s bestoken.
Binnenlandse maatregelen: Versterking van luchtafweer, inzet van reservisten om brandstof- en kritieke infrastructuur te bewaken, strengere wetten (hogere straffen voor sabotage, ook voor minderjarigen), en pogingen om brandstoftekorten (door aanvallen op raffinaderijen) te beperken.

theguardian.com

Oekraïense aanvallen (vooral drones op raffinaderijen, luchtbases, olie-installaties en tot diep in Rusland, soms bijna dagelijks) hebben de oorlog “naar huis” gebracht voor Rusland en economische druk opgeleverd (brandstofproblemen, kosten). Russische reacties zijn vaak meer van hetzelfde of een opschaling van bestaande campagnes, niet per se kwalitatief nieuwe escalaties (hoewel er in het verleden ook nucleaire doctrine-aanpassingen waren als afschrikking).

united24media.com

VoorbeeldenAanvallen op Russische luchtbases (o.a. juni 2025, met schade aan strategische bommenwerpers): Het Kremlin bevestigde dat Poetin tegen Trump zei dat Rusland zou reageren. Kort daarna volgden massale Russische raket- en droneaanvallen op Kyiv en andere doelen, die het Russische ministerie van Defensie en Peskov expliciet presenteerden als antwoord op Oekraïense “terreurdaden” (ook in verband met brugaanvallen).

themoscowtimes.com +1

Droneaanvallen op olieraffinaderijen en infrastructuur (o.a. grote aanvallen op Moskou en omgeving in 2025–2026): Na zware Oekraïense dronegolven (soms honderden drones, met branden bij raffinaderijen en rook boven Moskou) beloofde Lavrov “massale groepsaanvallen op reguliere basis”. Rusland voerde intensievere aanvallen uit op Oekraïense energie- en militaire doelen. Poetin erkende later brandstofproblemen en sprak van maatregelen om de gevolgen te beperken, terwijl hij de aanvallen bagatelliseerde als pogingen om de samenleving te destabiliseren.

telegraph.co.uk

Vermeende aanval op een verblijf van Poetin (eind 2025): Rusland claimde dat 91 Oekraïense drones een residentie in de regio Novgorod hadden aangevallen (Oekraïne ontkende dit). Lavrov kondigde nieuwe aanvallen op Oekraïne aan en een herziening van de onderhandelingspositie; er volgden grootschalige Russische raket- en droneaanvallen die als represaille werden gepresenteerd.

nrc.nl

Eerdere of andere gevallen: Na aanvallen in grensregio’s (Belgorod, Kursk) of dieper (zoals Kazan) volgden dreigementen met “meer vernietiging” en gerichte vergeldingsaanvallen. Rusland heeft ook wetten aangenomen om de binnenlandse verdediging te versterken tegen drones en sabotage.

theguardian.com

Kortom: Russische reacties zijn structureel en vaak proportioneel aan de intensiteit van Oekraïense deep strikes, maar blijven grotendeels binnen het bestaande patroon van luchtaanvallen op Oekraïne. De situatie is dynamisch en de exacte causaliteit wordt door beide kanten verschillend geïnterpreteerd.
The End Times are wild
pi_221610381
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 22:14 schreef LXIV het volgende:

[..]
Je ziet vaak een patroon dat vooral na een zwaardere aanval op Moskou een reactie volgt richting Kiev. Viel mij tenminste op..
Hmmm nee dat moet je los zien.

Overigens zou je gek genoeg juist Rusland ergens "tekort" doen als je denkt dat ze dit soort enorme geplande aanvallen uitvoeren op basis als retaliatie ipv eigen plannen om " strategische doelen" te raken in Oekraine.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 22:20:12 #295
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221610393
Hier de links uit de post:
kun je de links van de webpagina's geven zodat ik ze copy-paste kan kopieren?

Hier zijn de relevante links van de webpagina’s die ik als bronnen heb gebruikt (copy-paste vriendelijk):Algemene context en Oekraïense aanvallen op Rusland
https://united24media.com(...)imeline-17571Reactie op aanvallen op Russische luchtbases (juni 2025)
https://www.themoscowtime(...)rump-a89353Russische wetten en maatregelen tegen Oekraïense drones/sabotage
https://www.theguardian.c(...)ian-strikesRussische aanval op Kyiv gepresenteerd als reactie op Oekraïense ‘terreurdaden’
https://www.reuters.com/w(...)n-2025-06-06/Reactie na vermeende aanval op verblijf van Poetin
https://www.nrc.nl/nieuws(...)etin-a4916413Reactie op grote droneaanval op Moskou / olieraffinaderij (2026)
https://www.telegraph.co.(...)-attack-two-years/Je kunt ze gewoon selecteren en kopiëren. Laat het weten als je nog meer specifieke bronnen wilt!
The End Times are wild
  woensdag 19 augustus 2026 @ 22:21:17 #296
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221610400
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 22:18 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Hmmm nee dat moet je los zien.

Overigens zou je gek genoeg juist Rusland ergens "tekort" doen als je denkt dat ze dit soort enorme geplande aanvallen uitvoeren op basis als retaliatie ipv eigen plannen om " strategische doelen" te raken in Oekraine.
Dat is natuurlijk naast de gewone, strategische aanvallen. Maar dit is altijd een spel van actie-reactie. Zag je in de Iran-oorlog toch precies hetzelfde? Op dit niveau is het niet enkel tactiek, maar ook politiek-strategisch. Dus tit for tat.
The End Times are wild
pi_221610472
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 22:21 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk naast de gewone, strategische aanvallen. Maar dit is altijd een spel van actie-reactie. Zag je in de Iran-oorlog toch precies hetzelfde? Op dit niveau is het niet enkel tactiek, maar ook politiek-strategisch. Dus tit for tat.
Oh uiteraard zijn er aan beide kanten vaak wel vergeldingsacties etc, denk alleen deze specifiek niet.

Voorbereiding ook gestart net voor de moskou aanval, maar goed allemaal ook niet heel belangrijk :P
pi_221610505
Oilcapital.ru: The damper for imported fuel will not be allocated by the Ministry of Finance
Tl;dr rusland pompt iedere maand 100 miljard roebels in brandstof subsidies

Oilcapital.ru: Transportation of oil from Baltic ports is growing due to the redirection of flows
Tl;dr transport kosten van de Baltische zee naar India, China zijn ongeveer $ 20,- per vat.

Oilcapital.ru: Novak admitted the second wave of “tense situation” in the fuel market
Tl;dr Rasoptimist Novak stelt dat de problemen met brandstof binnenkort verholpen zijn, aangezien de reparaties aan olieraffinaderijen bijna klaar zijn.
pi_221610510

Mogelijk zojuist flamingo lanceringen.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 22:37:14 #300
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221610517
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 22:35 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]

Mogelijk zojuist flamingo lanceringen.
Wat is deze bron trouwens skysherrif? Want het zou toch raar zijn als Rusland of Oekraine dat soort informatie openlijk deelt?
The End Times are wild
pi_221610543
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 22:37 schreef LXIV het volgende:

[..]
Wat is deze bron trouwens skysherrif? Want het zou toch raar zijn als Rusland of Oekraine dat soort informatie openlijk deelt?
Russische:

https://t.me/atypicalday/126431

Dit zijn een aantal russische radarkanalen die ik volg:
t.me/atypicalday (okay)
t.me/locatorru (beste imo)
t.me/vrv_radar (goed)
t.me/radar_rvk (slecht)
t.me/lpr1_treugolnik (slecht/okay)
t.me/kupolrussia (slecht/okay)
t.me/radarrussiia (goed)

Delen die informatie zodat burgers mogelijk schuil moeten zoeken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')