niet echt, jij zegt dat Rusland escaleertquote:
Rusland kiest zijn doelen net zo goed bewust als dat Oekraine dat doet. En deels heeft dat te maken met hoe ver je wil escaleren. Zo zijn regeringsgebouwen in Kiev grotendeels met rust gelaten (niet bewust getarget). Terwijl dat eenvoudige, statische doelen zijn. Het is niet zo dat Rusland die niet kan raken. Het is ook niet zo dat ze daar geen grote schade mee kunnen aanrichten. Het is bewust ruimte overhouden.. Dat is heel normaal. Idem dus Oekraine dat het Kremlin niet aanvalt.quote:Op maandag 17 augustus 2026 21:13 schreef sp3c het volgende:
[..]
niet echt, jij zegt dat Rusland escaleert
ik zeg dat ze zich nooit terug hebben gehouden en dat Oekraine escaleert
I'm sure they doquote:Op maandag 17 augustus 2026 21:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Rusland kiest zijn doelen net zo goed bewust als dat Oekraine dat doet. En deels heeft dat te maken met hoe ver je wil escaleren. Zo zijn regeringsgebouwen in Kiev grotendeels met rust gelaten (niet bewust getarget). Terwijl dat eenvoudige, statische doelen zijn. Het is niet zo dat Rusland die niet kan raken. Het is ook niet zo dat ze daar geen grote schade mee kunnen aanrichten. Het is bewust ruimte overhouden.. Dat is heel normaal. Idem dus Oekraine dat het Kremlin niet aanvalt.
Wat bedoel je daar dan mee?quote:Op maandag 17 augustus 2026 21:17 schreef sp3c het volgende:
[..]
I'm sure they do
maar ik zie geen escalatieladder
dat zeg ik toch al de hele tijd letterlijk?quote:
Dus je wil zeggen dat Rusland niet reageert op wat Oekraine doet maar zelf vrij willekeurig bombardeert, en daarmee impliceer je dat het ook weinig uitmaakt wat Oekraine doet (of terugdoet)?quote:Op maandag 17 augustus 2026 21:20 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat zeg ik toch al de hele tijd letterlijk?
Rusland kwam bovenaan de escalatieladder Oekraine binnen zetten en ik zie vooralsnog geen significante verandering ongeacht wat de Oekrainers doen
Publieke overheidsgebouwen aanvallen is net zo zinloos als burgerdoelen, je doet het voor de PR waarde want niemand gaat in het gebouw de boel aansturen dat schreeuwt "we sturen vanaf hier alles aan".quote:Op maandag 17 augustus 2026 21:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Rusland kiest zijn doelen net zo goed bewust als dat Oekraine dat doet. En deels heeft dat te maken met hoe ver je wil escaleren. Zo zijn regeringsgebouwen in Kiev grotendeels met rust gelaten (niet bewust getarget). Terwijl dat eenvoudige, statische doelen zijn. Het is niet zo dat Rusland die niet kan raken. Het is ook niet zo dat ze daar geen grote schade mee kunnen aanrichten. Het is bewust ruimte overhouden.. Dat is heel normaal. Idem dus Oekraine dat het Kremlin niet aanvalt.
Nou, het heeft wel degelijk zin om die aan te vallen want om het Oekrainsche leger op de been te houden moet Oekraine blijven functioneren als staat. En door -grote- aantallen ambtenaren uit te schakelen of tenminste de overheids-infrastructuur maak je dat juist moeilijk.quote:Op maandag 17 augustus 2026 21:22 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Publieke overheidsgebouwen aanvallen is net zo zinloos als burgerdoelen, je doet het voor de PR waarde want niemand gaat in het gebouw de boel aansturen dat schreeuwt "we sturen vanaf hier alles aan".
En de russen hebben er genoeg aangevallen zoals ook bijv het GUR hoofdkwartier een paar keer.
nee ik wil zeggen dat ze niet escaleren in hun reactiesquote:Op maandag 17 augustus 2026 21:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dus je wil zeggen dat Rusland niet reageert op wat Oekraine doet maar zelf vrij willekeurig bombardeert, en daarmee impliceer je dat het ook weinig uitmaakt wat Oekraine doet (of terugdoet)?
Ik wilde weten wat je precies bedoeldequote:Op maandag 17 augustus 2026 21:27 schreef sp3c het volgende:
als je het allemaal snapt snap ik niet waarom je uitleg vraagt eerlijk gezegd
ik heb letterlijk gezegd wat ik bedoeldequote:Op maandag 17 augustus 2026 21:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik wilde weten wat je precies bedoelde
Joh. Verras ons niet steeds zo.quote:Op maandag 17 augustus 2026 21:43 schreef Discombobulate het volgende:
Vind dat @:LXIV wel een punt heeft hoor.
Inderdaad, defensieve posities opgeven is een no-go.quote:Op maandag 17 augustus 2026 21:43 schreef Discombobulate het volgende:
Gut, je verwacht het niet.quote:Op maandag 17 augustus 2026 21:43 schreef Discombobulate het volgende:
Prompt: Zijn de recente aanvallen van Russen op Oekraïnse warenhuizen pas na de aanvallen op wildberries geïntensiveerd?quote:Op maandag 17 augustus 2026 21:17 schreef sp3c het volgende:
[..]
I'm sure they do
maar ik zie geen escalatieladder
Wat zou Rusland doen als Oekraïne, op een zaterdagmiddag, drukbezochte winkelcentra vol Russische burgers, met kruisraketten bestookt? Tit for tat?quote:Op maandag 17 augustus 2026 21:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, mogelijk. Tot nu toe blijft dit soort -bewuste- aanvallen nog grotendeels uit. Die aanval op een strand op de Krim was mi gewoon een afzwaaier.. Daar hoeft dan niet per se op gereageerd te worden..quote:Op maandag 17 augustus 2026 22:02 schreef havanagila het volgende:
[..]
Wat zou Rusland doen als Oekraïne, op een zaterdagmiddag, drukbezochte winkelcentra vol Russische burgers, met kruisraketten bestookt? Tit for tat?
fabrieken en de oliesector zijn natuurlijk de voorkeursdoelen. Dat heeft niks met inhouden te makenquote:Escalatie is niet alleen wanneer er strategische doelwitten bestookt worden. Dat Rus ook doelwitten moet kiezen, en ipv doelwitten als fabrieken en de oliesector, liever treinen, flatgebouwen en ziekenhuizen kiest, is een bewuste strategische keuze en niet een teken dat het Kremlin zich in probeert te houden imo.
Het hoeft niet altijd hetzelfde te zijn, maar je ziet wel duidelijk een patroon van aanval=>tegenaanval. Vaak een dag of drie tot vijf later. Dus op die vernederende aanval op Moskou met dat 'deksel' wat de lucht in vloog, volgde een aantal dagen een grote aanval terug. Daar zie ik echt wel verband tussen.quote:Dat de SMO niet geheel volgens plan gaat vanwege de (meester) strategen in het Kremlin, en men na aanvallen op de oliesector en wildberries, besluit ipv een energiecentrale of flatgebouw ook maar een raffinaderij of fabriek op te blazen....
Wat de motivaties exact zijn weet ik niet, maar ik zie dat dit soort gebouwen vooralsnog met rust gelaten wordt. Ik denk dat dit is om een tegenreactie te voorkomen ja.quote:En dat stukje over regeringsgebouwen niet aanvallen, eens. Oekraïne gaat het Kremlin niet aanvallen, want dan gaat het parlementsgebouw in Kiev ook plat. En Rusland laat regeringsgebouwen links liggen omdat Oekraïne niet in staat is het Kremlin te raken?
Dat de russen hun drones en raketten liever op energiecentrales en appartementen spenderen, dan distributiecentra, betekent niet dat men zich probeert in te houden, en omdat Oekraine wildberries opblaast, ze nu toch echt gedwongen worden tot escalatie...quote:Op maandag 17 augustus 2026 21:59 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Daarna volgden Russische aanvallen op Oekraïense commerciële/logistieke infrastructuur. Er wordt in berichtgeving ook gesproken over aanvallen die Rusland als vergelding presenteert.
Je ziet dat het aantal 'aanvallen' op appartementencomplexen afneemt naarmate de Oekrainsche luchtafweer aan het einde van zijn latijn raakt. Nu opeens worden allerlei strategische logistieke en militaire doelen geraakt.quote:Op maandag 17 augustus 2026 22:10 schreef havanagila het volgende:
[..]
Dat de russen hun drones en raketten liever op energiecentrales en appartementen spenderen, dan distributiecentra, betekent niet dat men zich probeert in te houden, en omdat Oekraine wildberries opblaast, ze nu toch echt gedwongen worden tot escalatie...
En ja, Russische staatsmedia...
Wat is dit voor vreemde redenatie? Heb je beelden of bronnen dat er clusterwarheads zijn gebruikt op energiecentrales en appartementengebouwen door Rusland?quote:Op maandag 17 augustus 2026 22:10 schreef havanagila het volgende:
[..]
Dat de russen hun drones en raketten liever op energiecentrales en appartementen spenderen, dan distributiecentra, betekent niet dat men zich probeert in te houden, en omdat Oekraine wildberries opblaast, ze nu toch echt gedwongen worden tot escalatie...
En ja, Russische staatsmedia...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |