SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
Het is ook geen 5%. Het is wel degelijk relevant, want zou het 50% zijn dan was het een peulenschil geweest om de gehele Russische logistiek lam te leggen.quote:Op maandag 17 augustus 2026 19:16 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Domme vraag. Wildberries heeft een belangrijk onderdeel van de logistiek van het Russische leger in handen. Of dat 5% of 50% is, is eigenlijk niet eens relevant.
Ik verheug mij op alles wat de russen reden geeft tot nadenken. Ik wil dat Oekraïne ze heel veel dilemma's geeft op eenzelfde manier zoals de russen dat altijd al deden bij Oekraïne.quote:Op maandag 17 augustus 2026 19:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat zeg ik helemaal niet. Jij verheugt je op mogelijke toekomstige aanvallen op Russische doelen, ik zeg dat dan net zo hard wordt teruggeslagen. Dus dat het onder aan de streep een loose-loose is en er beter mee gestopt wordt. Die logica geldt natuurlijk net zo goed twee kanten op. Alleen dat lijkt je te ontgaan.
Ik doe helemaal niet alsof Rusland niet vanaf dag 1 hetzelfde doet in Oekraine. Waar dan?quote:Op maandag 17 augustus 2026 19:24 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Ik verheug mij op alles wat de russen reden geeft tot nadenken. Ik wil dat Oekraïne ze heel veel dilemma's geeft op eenzelfde manier zoals de russen dat altijd al deden bij Oekraïne.
Jij doet nog steeds alsof rusland niet vanaf dag 1 al hetzelfde doet in Oekraïne.. zorgen dat ze de aandacht moeten verdelen tussen het beschermen van burgers of militaire strategische infrastructuur. Oekraïne had nooit genoeg middelen om alles 100% te verdedigen dus de russen gaven ze smerige keuzes.
Oekraïne kan nu hetzelfde doen en dat is militair slim; geef je vijand dilemma's. Want ook rusland heeft niet genoeg luchtafweer om álles te beschermen. Voorheen konden de russen alles mooi aan het front gooien want binnen rusland kwam Oekraïne toch niet.
Nu moeten ze dat verdelen over het front en over heel rusland heen, NATO waar zo zogenaamd zo bang voor zijn langs die grens hebben ze al van alles weggehaald om de rest van rusland te beschermen. Op een bepaald punt hadden ze de raffinaderijen en de gasinstallaties ook redelijk afgedekt maar lagen bepaalde belangrijke fabrieken wagenwijd open, of hun havens en nu dus wildberries.
rusland is gigantisch groot, dat is een voordeel dat op deze manier omgebogen wordt tot een nadeel. Als jij als iemand van defensie mij nu gaat vertellen dat dit heel dom is om te doen.. en jij zegt dat jouw gedachte gang de algemene manier van denken is binnen defensie.. dan moet ik in de toekomst eens goed nadenken of nog ik nog wel zo pro Defensie ben.
Stel in een rare aparte werkelijkheid dat rusland geen staak het vuren of vrede wil. Wat zou volgens jou als strateeg dan nu de meest effectieve manier zijn voor Oekraïne om het rusland zo lastig mogelijk te maken.quote:Op maandag 17 augustus 2026 19:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik doe helemaal niet alsof Rusland niet vanaf dag 1 hetzelfde doet in Oekraine. Waar dan?
Maar Rusland is wel in staat om terug te vuren, heeft de productie van zijn systemen verder opgevoerd en de luchtafweer van Oekraine is uitgeput. Misschien is het verstandiger (wederzijds) om te stoppen met vuren. Het is voor allebei een verlies, nog maar te zwijgen over de catastrofale gevolgen als het blijft escaleren.
Dat is wat ik zeg en al voor de derde keer herhaal.
De Wildberries in Vladivostok raken heeft geen enkele militaire meerwaarde behoudens een propagandawinst.quote:Op maandag 17 augustus 2026 19:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is ook geen 5%. Het is wel degelijk relevant, want zou het 50% zijn dan was het een peulenschil geweest om de gehele Russische logistiek lam te leggen.
Nochtans wordt het door de Oekrainsche generale staf blijkbaar als een lonend doelwit beschouwt, anders zou er niet op geschoten worden. Of het effect nu vertraging in de logistiek is of demoraliseren van de bevolking weet ik niet.
Dan bedoel je meer dat er geen vrede mogelijk is op wederzijds acceptabele voorwaarden...quote:Op maandag 17 augustus 2026 19:28 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Stel in een rare aparte werkelijkheid dat rusland geen staak het vuren of vrede wil. Wat zou volgens jou als strateeg dan nu de meest effectieve manier zijn voor Oekraïne om het rusland zo lastig mogelijk te maken.
Oekraine stelt het wel om de zoveel maanden steeds voorquote:Op maandag 17 augustus 2026 19:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik doe helemaal niet alsof Rusland niet vanaf dag 1 hetzelfde doet in Oekraine. Waar dan?
Maar Rusland is wel in staat om terug te vuren, heeft de productie van zijn systemen verder opgevoerd en de luchtafweer van Oekraine is uitgeput. Misschien is het verstandiger (wederzijds) om te stoppen met vuren. Het is voor allebei een verlies, nog maar te zwijgen over de catastrofale gevolgen als het blijft escaleren.
Dat is wat ik zeg en al voor de derde keer herhaal.
Die is toch ook niet geraakt. Zal ook niet gebeuren overigens.quote:Op maandag 17 augustus 2026 19:29 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
De Wildberries in Vladivostok raken heeft geen enkele militaire meerwaarde behoudens een propagandawinst.
Ik sluit het niet uit. Daar wordt openlijk over gefilosofeerd.quote:Op maandag 17 augustus 2026 19:31 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Die is toch ook niet geraakt. Zal ook niet gebeuren overigens.
Maar wat nu; de vijand heeft nu een efficiënte gelaagde luchtverdediging om een statisch aantal beschikbare doelwitten en de kosten stijgen waar de kans op succes per dag daalt.quote:Op maandag 17 augustus 2026 19:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dan bedoel je meer dat er geen vrede mogelijk is op wederzijds acceptabele voorwaarden...
Dan zou ik me richten op vooral 1 sector die uiteindelijk de rest lam legt. Daar waar Oekraine ook al mee bezig was, de oliesector. Dat is het meest efficient, zonder brandstof valt alles stil.
1 ding weet ik zeker het moment dat Oekraine drones heeft of raketten die Vladivostok kunnen raken heeft Rusland veel grotere problemen dan de lokale wildberries daarquote:Op maandag 17 augustus 2026 19:32 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ik sluit het niet uit. Daar wordt openlijk over gefilosofeerd.
alleen een staakt het vuren met een permanente vredesmacht dat is serieus , de rest is nepperijquote:Op maandag 17 augustus 2026 19:30 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Oekraine stelt het wel om de zoveel maanden steeds voor
https://www.reuters.com/w(...)re-talks-2026-07-26/
En ook vorig jaar natuurlijk na het paas staakt het vuren om dat doort te zetten.
Krijgt helaas uiteindelijk altijd nul op rekest.
Wat niet zo vreemd is helaas, Rusland heeft gewoon nog altijd als doel om Oekraine tot zover mogeljk in te nemen dus daar past een staakt het vuren uiteindelijk niet bij.
Er zijn energie-infradoelen genoeg en zelfs een onderschepping biedt een voordeel voor Oekraine, want die kan meer drones maken (met hulp van EU) dan Rusland luchtafweer.. Dus het aanvallen om ziekenhuizen in de koude te zetten etc leidt alleen maar af.quote:Op maandag 17 augustus 2026 19:33 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Maar wat nu; de vijand heeft nu een efficiënte gelaagde luchtverdediging om een statisch aantal beschikbare doelwitten en de kosten stijgen waar de kans op succes per dag daalt.
Maar is volgens jou logistiek platleggen zoals in dit geval wildberries naast de energie-infra wel of niet slim? Is het wel of niet slim dat het voor de russen onvoorspelbaar wordt waar de drones elke avond naartoe vliegen.quote:Op maandag 17 augustus 2026 19:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er zijn energie-infradoelen genoeg en zelfs een onderschepping biedt een voordeel voor Oekraine, want die kan meer drones maken (met hulp van EU) dan Rusland luchtafweer.. Dus het aanvallen om ziekenhuizen in de koude te zetten etc leidt alleen maar af.
Net zoals het een strategische fout was tijdens de battle of Britain om te stoppen met het aanvallen van vliegvelden, vliegtuigfabieken en radar-installaties om London te gaan bombarderen. Gefocussed blijven.
Dit is trouwens op dit moment de standaard modus operandi van hoe het Oekraiens om gaat met Russische infiltraties in deze sector.quote:Op maandag 17 augustus 2026 19:36 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
Beelden ongeveer een maand oud (wat niet bijzonder oud is voor beelden zeker van SOF)
Ik heb al gezegd dat blijkbaar die Wildberries lonend zijn, op wat voor manier dan ook, anders zouden ze niet aangevallen worden. M.i. is het ook nog wel te rechtvaardigen als militair doel.quote:Op maandag 17 augustus 2026 19:39 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Maar is volgens jou logistiek platleggen zoals in dit geval wildberries naast de energie-infra wel of niet slim? Is het wel of niet slim dat het voor de russen onvoorspelbaar wordt waar de drones elke avond naartoe vliegen.
En zou het voor Oekraïne echt dom zijn om russen keuzes te geven waar het volk gaat eisen en die het gezag van putin eroderen des te langer hij ze negeert.
Zijn wel hele brute gevechten, SOF tegen elkaar op een niet-lineair gevechtsveld met overal drones van beide partijen boven je.. Dat werk doe je geen maanden.quote:Op maandag 17 augustus 2026 19:40 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Dit is trouwens op dit moment de standaard modus operandi van hoe het Oekraiens om gaat met Russische infiltraties in deze sector.
Russische infiltraties worden tegengehouden zoveel als kan met drones, droneteams trekken zich tijdelijk terug en laten Russische infiltraties ophopen in een bepaald dorp, Oekraiense special forces heroveren vervolgens het dorpje en doden de russische troepen daar of nemen ze ze gevangen..
Is in een stad niet echt te doen dus in kostyantinivka werkt dat niet heel goed, plus daar zijn veel te veel Russiche troepen en drones dus te gevaarlijk om je SOF zo in te zetten. Maar nu een redelijk werkende tactiek in zaporizha.
GDP van rusland is aan het dalen. Vooruitzicht van de russsiche centrale bank is iets van 0,2% tot 0,5% groei, wat compleet teniet wordt gedaan door de (officiele!!!) inflatie van iets van 6-8% ofzo.quote:Op maandag 17 augustus 2026 19:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
russia heeft geluk dat het GDP stijgt door de bouw van tanks voor het leger, dat de leger de enige klant is geeft wel te denken
De Russische troepen waar ze vechten, die infiltranten, zijn geen Russische SOF/Spetznaz. Die voeren net als Oekraiense SOFs ook constant " raids " uit op Oekraiense posten. Maar gewoon wat, nouja kanonnenvoer.quote:Op maandag 17 augustus 2026 19:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zijn wel hele brute gevechten, SOF tegen elkaar op een niet-lineair gevechtsveld met overal drones van beide partijen boven je.. Dat werk doe je geen maanden.
Ik wil ziekenhuizen zonder stroom zetten in moskou best lager op de prio lijst gooien. Voornaamste gedachte achter dat punt is dat rusland veel meer moeilijke keuzes moet krijgen en er zijn heus betere doelwitten die eerst komen. (Datacentra)quote:Op maandag 17 augustus 2026 19:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb al gezegd dat blijkbaar die Wildberries lonend zijn, op wat voor manier dan ook, anders zouden ze niet aangevallen worden. M.i. is het ook nog wel te rechtvaardigen als militair doel.
Ik reageerde op jouw post van het zonder stroom zetten van ziekenhuizen. Daar zie ik het nut niet van in en zie ik als een verspilling van resources die afleiden van te behalen doel. Als ik kan kiezen tussen een ziekenhuis zonder stroom zetten of een rafinaderij opblazen kies ik voor het laatste. Of ik nu Rusland ben of Oekraine.
Hoeveel jaar kan Rusland (al dan niet gesteund door andere landen) door blijven vechten met deze negatieve groeicijfers? 10 jaar? 15 jaar? En wat voor schade is dan gedaan mocht Rusland na 15 jaar economisch ineenstorten?quote:Op maandag 17 augustus 2026 19:47 schreef oheng het volgende:
[..]
GDP van rusland is aan het dalen. Vooruitzicht van de russsiche centrale bank is iets van 0,2% tot 0,5% groei, wat compleet teniet wordt gedaan door de (officiele!!!) inflatie van iets van 6-8% ofzo.
Oh enne over dat Wildberries:
RIA: Marktplaats voor militaire goederen "ROY.MARKET" komt uit de testfase
Dit is vast toeval
volgens Putin was het gestegen zelfs meer dan dat van de UKquote:Op maandag 17 augustus 2026 19:47 schreef oheng het volgende:
[..]
GDP van rusland is aan het dalen. Vooruitzicht van de russsiche centrale bank is iets van 0,2% tot 0,5% groei, wat compleet teniet wordt gedaan door de (officiele!!!) inflatie van iets van 6-8% ofzo.
Dit is vast toeval
het beste is als Ruzzia gaat opsplitsten in 20 landen / deelrepubliekenquote:Op maandag 17 augustus 2026 19:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoeveel jaar kan Rusland (al dan niet gesteund door andere landen) door blijven vechten met deze negatieve groeicijfers? 10 jaar? 15 jaar? En wat voor schade is dan gedaan mocht Rusland na 15 jaar economisch ineenstorten?
Risico-rendement is gewoon onvoldoende om het op deze manier te proberen.
Als de russen hun kruisraketten willen verspillen aan appartementencomplexen dan zou me dat als Zelensky alleen maar verheugen. Dan kan ik ongestoord doorgaan met bewapenen..quote:Op maandag 17 augustus 2026 19:50 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Ik wil ziekenhuizen zonder stroom zetten in moskou best lager op de prio lijst gooien. Voornaamste gedachte achter dat punt is dat rusland veel meer moeilijke keuzes moet krijgen en er zijn heus betere doelwitten die eerst komen. (Datacentra)
Alleen een ander punt dat je maakte is dat Oekraïne ook met dat soort doelwitten terughoudend moest zijn vanwege represailles maar de russen zijn de hele oorlog al bezig met represailles alvast voor Oekrainse aanvallen die nog niet eens plaats hebben gevonden.
Wat natuurlijk onzin is want het is kiezen tussen twee kwaden, wanneer je de russen volledig laat focussen op het front en ze daar de handen vrij geeft dan lijkt mij dat ook niet tot de manier om de russen aan tafel te krijgen voor een goede deal.
Het is kiezen tussen twee kwaden en ja de russen gooien zonder pardon burgerdoelen plat met hun kruisraketten.. uit onmacht maar het alternatief is dat ze met hun leger hele steden vlakschuiven. Niet veel beter.
Het GDP van Ruzzia draait volledig op de oorlogsindustrie en daar is Putin de enige klant met geleend geldquote:Op maandag 17 augustus 2026 19:47 schreef oheng het volgende:
[..]
Dit is vast toeval
Deze oorlog was vanaf dag 1 loose-loose maar dat hield poetin niet tegen hem te starten. Je doet een beroep op logica in een situatie die nooit logisch was.quote:Op maandag 17 augustus 2026 19:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als de russen hun kruisraketten willen verspillen aan appartementencomplexen dan zou me dat als Zelensky alleen maar verheugen. Dan kan ik ongestoord doorgaan met bewapenen..
Mijn punt was echter veel generieker: dit hele heen-en-weer schieten op steeds meer doelen is loose-loose voor allebei. En m.i. is de oplossing hiervoor niet in steeds grotere getalen kruisraketten en drones produceren.
Putin en zijn generaals hadden een gemakkelijke overwinning verwacht en dachten serieus dat de mensen (in Oost-Oekraine) langs de weg zouden staan te zwaaien en dat een behoorlijk deel van het leger op dag 1 zou overlopen. Als ze het van te voren geweten hadden waren ze er niet aan begonnen denk ik!quote:Op maandag 17 augustus 2026 19:56 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Deze oorlog was vanaf dag 1 loose-loose maar dat hield poetin niet tegen hem te starten. Je doet een beroep op logica in een situatie die nooit logisch was.
Ja, de vraag is of zulke dingen de burgers oorlogsmoe maken of juist verbetener. In WO2 in Engeland (Blitz) of Duitsland was dit in ieder geval niet zo. En het totale aantal burgerslachtoffers is van dezelfde orde-grootte als het aantal verkeersslachtoffers, dus de kans om als burger om te komen is statistisch gezien nu ook weer niet zo groot. Veel kleiner dan tijdens de Blitz of in Dresden.quote:Strikt militair gezien zal het Zelensky inderdaad beter uitkomen dat een kruisraket in een kinderdagverblijf landt maar als dat elke dag gebeurt dan oefen je wel druk uit als rusland wanneer je burgers oorlogsmoe maakt dus het is ook niet compleet doelloos.
Het punt is dat Oekraïne straks helemaal uit de berekening is. Bij iedere glorieuze campagne zoals deze Wildberries onderneming wordt er een tand uit de bek geslagen.quote:Op maandag 17 augustus 2026 19:50 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Ik wil ziekenhuizen zonder stroom zetten in moskou best lager op de prio lijst gooien. Voornaamste gedachte achter dat punt is dat rusland veel meer moeilijke keuzes moet krijgen en er zijn heus betere doelwitten die eerst komen. (Datacentra)
Alleen een ander punt dat je maakte is dat Oekraïne ook met dat soort doelwitten terughoudend moest zijn vanwege represailles maar de russen zijn de hele oorlog al bezig met represailles alvast voor Oekrainse aanvallen die nog niet eens plaats hebben gevonden.
Wat natuurlijk onzin is want het is kiezen tussen twee kwaden, wanneer je de russen volledig laat focussen op het front en ze daar de handen vrij geeft dan lijkt mij dat ook niet tot de manier om de russen aan tafel te krijgen voor een goede deal.
Het is kiezen tussen twee kwaden en ja de russen gooien zonder pardon burgerdoelen plat met hun kruisraketten.. uit onmacht maar het alternatief is dat ze met hun leger hele steden vlakschuiven. Niet veel beter.
Toch is hij niet van plan om toe te geven. Ben ook oprecht wel nieuwsgierig want demilitarisatie is bijvoorbeeld een van de harde eisen gebleken van russische kant.quote:Op maandag 17 augustus 2026 20:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Putin en zijn generaals hadden een gemakkelijke overwinning verwacht en dachten serieus dat de mensen (in Oost-Oekraine) langs de weg zouden staan te zwaaien en dat een behoorlijk deel van het leger op dag 1 zou overlopen. Als ze het van te voren geweten hadden waren ze er niet aan begonnen denk ik!
Dus vanuit hun bubble was het logisch.. Ze hadden het plaatje van de Krim in gedachten..
[..]
Ja, de vraag is of zulke dingen de burgers oorlogsmoe maken of juist verbetener. In WO2 in Engeland (Blitz) of Duitsland was dit in ieder geval niet zo. En het totale aantal burgerslachtoffers is van dezelfde orde-grootte als het aantal verkeersslachtoffers, dus de kans om als burger om te komen is statistisch gezien nu ook weer niet zo groot. Veel kleiner dan tijdens de Blitz of in Dresden.
Jij doet nog steeds onterecht alsof rusland pas gemeen doet sinds dat Oekraïne ze terug aanvalt en dat ze voorheen altijd heel erg lief en schappelijk waren en de hand van rusland pas nu toch echt geforceerd wordt door Oekraïne. Met die foute basis heeft het helemaal zin om met jou te praten.quote:Op maandag 17 augustus 2026 20:04 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het punt is dat Oekraïne straks helemaal uit de berekening is. Bij iedere glorieuze campagne zoals deze Wildberries onderneming wordt er een tand uit de bek geslagen.
Oekraïne kan en mag helemaal niet capituleren. Want die 90 miljard die ze van de EU krijgen hoeven ze pas terug te betalen als Rusland herstelbetalingen doet. Daarom beoogde Fedorov ook 30-50% buitenlanders in aanvals- en infanterie eenheden.
Oekraïne is inmiddels een spooknatie.
Ik weet niet in hoeverre deze eisen echt serieus te nemen zijn of dat het gewoon onderhandelingsruimte is. Ik denk haast het laatste. Dat geldt zowel voor demilitarisatie als voor het opgeven van tactisch essentieel terrein.quote:Op maandag 17 augustus 2026 20:07 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Toch is hij niet van plan om toe te geven. Ben ook oprecht wel nieuwsgierig want demilitarisatie is bijvoorbeeld een van de harde eisen gebleken van russische kant.
Als jij een Oekrainse generaal was geweest en jij zou op recht willen dat Oekraïne over 100 jaar nog bestaat en soeverein is dus jij bent geen stiekeme landverrader. Hoe zou jij tegen die eis aankijken.
Wat voor houvast zie jij dan nog over 10 jaar wanneer je al je defensieve posities hebt overgegeven aan de russen niet alleen je linies maar ook je materiaal en de nieuwe grens ligt ook nog een topografisch onhandig om te verdedigen in de toekomst.
Stel dat het zoals het nu publiekelijk altijd gebracht wordt wél een harde eis is, wat je zelf al zegt bovenop demilitarisatie ook nog niet eens NATO troepen en je verliest de grond die verdedigbaar is.quote:Op maandag 17 augustus 2026 20:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik weet niet in hoeverre deze eisen echt serieus te nemen zijn of dat het gewoon onderhandelingsruimte is. Ik denk haast het laatste. Dat geldt zowel voor demilitarisatie als voor het opgeven van tactisch essentieel terrein.
Dat er bijv. tot 2060 geen NAVO-troepen op Oekrainsch grondgebied mogen komen (bij lidmaatschap van Oekraine) zou ik wel een realistsische eis vinden.
Ik kan het je niet vertellen, maar ik herinner me wel dit van 2 weken geledenquote:Op maandag 17 augustus 2026 20:13 schreef BEFEM het volgende:
Vraagje, ik zag net een Leopard 2A6 in een museum staan. Waarom staat zon moderne tank uberhaupt in een museum terwijl Duitsland er niet zoveel heeft? En waarom hebben ze die niet naar Oekraine gestuurd?
Iemand die daar toevallig wat vanaf weet?
Ik kan het googlen maar als iemand er wat over kan vertellen is het leuker
Het is onacceptabel en dat weet iedereen. Daarom denk ik dat het geen harde eis is.quote:Op maandag 17 augustus 2026 20:19 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Stel dat het zoals het nu publiekelijk altijd gebracht wordt wél een harde eis is, wat je zelf al zegt bovenop demilitarisatie ook nog niet eens NATO troepen en je verliest de grond die verdedigbaar is.
Je neigt er indirect door hem zo te beantwoorden ook al naar toe dat dit onacceptabel is. Helemaal gezien de geschiedenis van van rusland, want ze zijn ook totaal niet te vertrouwen. Die sturen straks weer honderdduizenden russen de grensregio in en over 20 jaar heb je hetzelfde gezeik en als je ze weigert ben je een russofoob en heb je over 10 jaar dit gezeik.
Blijft een kip en een ei verhaal. Wanneer je een vijand hebt die aast op zwakte en dat graag uitbuit dan heb je adequate verdediging nodig.quote:Op maandag 17 augustus 2026 20:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is onacceptabel en dat weet iedereen. Daarom denk ik dat het geen harde eis is.
Maar wil je vrede, dan moet je ook oog hebben voor de veiligheidsbehoefte van je tegenstander, zoals ik vandaag las in dit profetische artikel van Bolkesteijn over NAVO-uitbreiding uit 1997. En dat vond ik wel een sterke.
https://www.dbnl.org/teks(...)08bore01_01_0027.php
quote:Russia now shoots down almost all Ukrainian Flamingo cruise missiles, — Focus
- In recent weeks, only one or two FP-5 missiles have reached their targets out of 11 launched. They hit the Avitek missile plant in the Kirov region on July 24-25.
- Flamingos can be shot down with the help of A-50U early warning aircraft, which predict the most likely flight paths of missiles.
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/2089404861658050565
Wel gedateerd artikel aangezien 2 flamingos recentelijk nog TsSKB-Progress in Samara hebben geraakt.quote:
Ik was toch duidelijk? Ik zou nooit adviseren tactisch essentieel gebied of de eigen strijdmacht op te geven.quote:Op maandag 17 augustus 2026 20:27 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Blijft een kip en een ei verhaal. Wanneer je een vijand hebt die aast op zwakte en dat graag uitbuit dan heb je adequate verdediging nodig.
Niet voor niks natuurlijk dat deze oorlog gestart is nadat Oekraïne zelf uit de russische invloedsfeer stapte.
Of is jouw advies als Oekrainse generaal voor altijd een vazalstaat van rusland blijven en kijken of er goede drugs of drank beschikbaar is waardoor we nog de illusie van vrijheid hebben in het weekend.
quote:Russia May Replace Troops In Border Regions With North Korean Units
Russia may use North Korean troops to replace its own units in border regions, freeing up Russian servicemen to redeploy them to the most active sections of the front.
This was reported by Sergiy Bratchuk, spokesman for the Ukrainian Volunteer Army.
According to Bratchuk, Russia may currently be considering North Korean units as a way to compensate for the personnel shortage in its army.
"It's quite likely that there are 15,000-20,000, perhaps even not more, combat-ready Russian fighters there, and they'll redeploy them specifically as these reservists, accordingly, from the territory of the Russian Federation to the hottest directions," he said.
The spokesman suggested that North Korean troops could replace Russian units currently stationed in regions bordering Ukraine.
Had het al opmerkelijk gevonden als ze op Oekrains grondgebied ingezet zouden worden. Blijkbaar toch nog een brug te ver..quote:Op maandag 17 augustus 2026 20:30 schreef michaelmoore het volgende:
Noord Koreanen worden grenspolitie
[..]
quote:Op maandag 17 augustus 2026 10:20 schreef AchJa het volgende:
UK-made drones strike targets inside Russia
British-made drones are being used to strike targets in Russia for the first time
BBC
Telegraphquote:Russia: Britain will pay for giving Ukraine drones
Moscow’s embassy in London accuses UK of acting as ‘accomplice to bloody crimes and terrorist attacks by Ukrainian neo-Nazis’
Russia has threatened Britain with consequences after UK-made drones were used by Ukraine in strikes on Russian territory for the first time.
Moscow’s embassy in London said Britain would pay a “higher price” should it continue to support Kyiv in its armed struggle against Vladimir Putin’s invasion.
“Reports that the Kyiv regime is using British drones to carry out strikes deep within Russian territory confirm that London is deliberately betting on an escalation of the Ukraine crisis, while hypocritically claiming to be striving for peace,” the embassy said, according to state media.
“The United Kingdom is thus acting as an accomplice and accessory to the bloody crimes and terrorist attacks of Ukrainian neo-Nazis seeking to contain our country and to inflict maximum damage upon it using the hands of others,” it continued, using a common slur for Kyiv’s leadership.
“London’s actions will inevitably have consequences, for which it will have to answer. The deeper its involvement in this conflict and the greater its support for the terrorist machine of Kyiv, the higher the price will be.”
It was not immediately clear what Russia was threatening to do in retaliation for Ukraine’s use of British drones.
But last week, Putin threatened to seize British vessels in response to a Western crackdown on his shadow fleet of tankers being used to transport sanction-busting shipments of oil.
US intelligence recently suggested the Russian president could sanction an attack against Nato territory within weeks to dampen the alliance’s support for Kyiv.
The intervention from Moscow’s embassy comes after it was reported that drones made by two UK companies had been used in Ukraine’s escalating deep strike campaign against Russian oil refineries, which has caused more than £35bn in economic damage, according to estimates.
It has led to fuel shortages and rolling blackouts in parts of Russia and occupied Crimea, bringing the consequences of war home to many Russians far away from the front lines.
The report by the Sunday Times named the Nyan drone, made by Callen-Lenz, a subsidiary of defence giant BAE Systems.
The carbon-fibre drone, which has a wingspan of 2.9m, has a range of around 150 miles, meaning it can strike parts of Russia close to Ukraine. It is launched by a pneumatic catapult and can carry a payload of around 20kg.
The Times said drones made by a second company have also been used in long-range strikes, but it was keeping the company’s name anonymous for security reasons.
Citing sources in the Ukrainian army, the newspaper reported that targets struck by the British-made drones included oil refineries in Volgograd and Yaroslavl, near Moscow.
It is not the first time British-made weapons have been used to strike into Russian territory. Storm Shadow cruise missiles have previously been used by Ukraine’s air force to strike targets across the border.
Unconfirmed reports suggested the missile was used to strike Russian and North Korean soldiers in the southern Kursk region, which was once partially occupied by Kyiv’s forces, in late 2024.
Ukraine first confirmed a cross-border strike with Storm Shadows a year later, when the weapon was used to target a chemical factory and the Novoshakhtinsk oil refinery in Russia’s Rostov region during two separate attacks.
British drones have also been used in Ukrainian mid-strike operations, hitting targets in occupied Ukraine.
Donations by Britain of weapons have repeatedly triggered threats of reprisals from Russian officials, including Putin.
The Russian president has previously claimed that he could consider nuclear attacks against Nato members supplying Ukraine with conventional weapons used in strikes on his country.
Ukraine has mostly used its own, homemade drones in strikes on Russian territory because of the difficulty it has in obtaining permissions to use Western missiles for similar missions.
The UK, US and France have periodically signed off on such attacks, but that has become less frequent because of dwindling stockpiles and Donald Trump’s fear that they could trigger an escalation.
Last week, Russia deployed a warship armed with cruise and hypersonic missiles close to a German island in the Baltic Sea. The Admiral Kasatonov, a frigate equipped with nuclear-capable Zircon hypersonic missiles, was seen off the coast of the island of Fehmarn, a popular destination for tourists, following Kremlin threats to attack British and EU vessels.
The appearance of the warship in the Baltic, a vital shipping zone, appears to mark the latest escalation between Russia and Nato.
On Sunday, The Telegraph revealed that Russia was building secret bases near its border with Ukraine. They are being used to build hi-tech attack drones capable of striking deep inside Nato territory, posing a long-term threat to the alliance.
Nou dan zijn we er toch, want Oekraïne nu doet is compleet logisch en gezien de (on)mogelijkheden ook het beste wat het kan doen, meer druk op doelen in rusland zorgen voor meer keuzestress voor rusland wat leidt tot verminderde focus op het front simpelweg doordat het aandacht en middelen moet spreiden.quote:Op maandag 17 augustus 2026 20:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik was toch duidelijk? Ik zou nooit adviseren tactisch essentieel gebied of de eigen strijdmacht op te geven.
dit. de grootste fout die het westen heeft gemaakt is dat het westen dacht dat de sovjet unie een transitie kon doen richting een normaal functionerende natiestaat. dit is de grootste denkfout in de moderne geschiedenis. en omdat deze inschattingsfout al gemaakt in 1990 zijn we blijven doen alsof het wel kon en vervolgens miljoenen rode vlaggen genegeerd. nee we zijn nog harder gaan werken om te hopen dat de signalen verkeerd waren ipv de inschattingsfout, die aan de basis ligt van 80% van alle problemen post van de muur.quote:Op maandag 17 augustus 2026 20:25 schreef michaelmoore het volgende:
Ruzzia moet uiteenvallen, opsplitsen en de kernwapens weg met de Krim als zelfstandige republiek
[ afbeelding ]
Ben benieuwd of wij over een paar maanden ook zo'n mooi stukje geschreven krijgen van rusland wanneer onze Nederlandse verrassing daar aankomtquote:Op maandag 17 augustus 2026 20:35 schreef AchJa het volgende:
at the Kyiv regime is using British drones to carry out strikes deep within Russian territory confirm that London is deliberately betting on an escalation of the Ukraine crisis, while hypocritically claiming to be striving for peace,” the embassy said, acco
Ik reageerde niet op het handelen van Oekraine, maar op jouw voorstellen in het vorige topic.Daarover is mijn mening ongewijzigd.quote:Op maandag 17 augustus 2026 20:36 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Nou dan zijn we er toch, want Oekraïne nu doet is compleet logisch en gezien de (on)mogelijkheden ook het beste wat het kan doen, meer druk op doelen in rusland zorgen voor meer keuzestress voor rusland wat leidt tot verminderde focus op het front simpelweg doordat het aandacht en middelen moet spreiden.
Het front wat strategisch belangrijk is en wat ze zelf met 'represailles' op de koop toe moeten verdedigen wat dus ook actief kan door het achterland van rusland aan te vallen. Natuurlijk krijg je dan wraakraketten op burgerdoelen in Oekraïne maar het alternatief is slechter.
Gigantische omweg maar je bent er.
eerst himars wat?quote:Op maandag 17 augustus 2026 20:46 schreef Discombobulate het volgende:
Eerst himars en nu dus alweer de flamingo's...
Het ontkennen van een Russische escalatieladder aan de hand van de recente ontwikkelingen is zo mogelijk nog simpeler.quote:Op maandag 17 augustus 2026 20:09 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Jij doet nog steeds onterecht alsof rusland pas gemeen doet sinds dat Oekraïne ze terug aanvalt en dat ze voorheen altijd heel erg lief en schappelijk waren en de hand van rusland pas nu toch echt geforceerd wordt door Oekraïne. Met die foute basis heeft het helemaal zin om met jou te praten.
Ah dus Oekraïne heeft wel het gelijk maar je bent gewoon een bange schijterd.quote:Op maandag 17 augustus 2026 20:53 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het ontkennen van een Russische escalatieladder aan de hand van de recente ontwikkelingen is zo mogelijk nog simpeler.
Ja, ze waren altijd al gemeen en onvriendelijk. Laten we schijt aan de Russische reactie hebben.
ik zie uberhaupt geen escalatieladder bij de Russen, die gaan er al vanaf dag 1 met de botte bijl op af, zelfs het postkantoor is al jaren niet veilig, enige wat ze nog niet gedaan hebben is Kiev nuken maar veel tredes daaronder zitten ze al sinds de start van dit feestje nietquote:Op maandag 17 augustus 2026 20:53 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het ontkennen van een Russische escalatieladder aan de hand van de recente ontwikkelingen is zo mogelijk nog simpeler.
Ja, ze waren altijd al gemeen en onvriendelijk. Laten we schijt aan de Russische reactie hebben.
God, waarom zouden we, wij zitten wel in de warmte deze winter. Wij hebben wel internet, onze pakjes worden wel bezorgd, kunnen wel tanken, wel vreten, enzovoorts.quote:Op maandag 17 augustus 2026 20:54 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Ah dus Oekraïne heeft wel het gelijk maar je bent gewoon een bange schijterd.
Oké, die is er dus wel degelijk. Alleen al rond Kiev zijn er honderdduizenden vierkante meters aan distributiecentrum opgeblazen na de Wildberries-aanvallen.quote:Op maandag 17 augustus 2026 20:57 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik zie uberhaupt geen escalatieladder bij de Russen, die gaan er al vanaf dag 1 met de botte bijl op af, zelfs het postkantoor is al jaren niet veilig, enige wat ze nog niet gedaan hebben is Kiev nuken maar veel tredes daaronder zitten ze al sinds de start van dit feestje niet
dat Oekraine dan ook stapje voor stapje die ladder opklimt vind ik niet echt verrassend
Moeten we bang zijn voor rusland naar jouw mening of is dat westerse oorlogshitserij?quote:Op maandag 17 augustus 2026 20:59 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
God, waarom zouden we, wij zitten wel in de warmte deze winter. Wij hebben wel internet, onze pakjes worden wel bezorgd, kunnen wel tanken, wel vreten, enzovoorts.
Ook binnen een bestaande oorlog kan er geëscaleerd worden. Dat principe blijf je maar gewoon ontkennen hoor. Prima.
Ik ben absoluut niet bang voor Rusland.quote:Op maandag 17 augustus 2026 21:01 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Moeten we bang zijn voor rusland naar jouw mening of is dat westerse oorlogshitserij?
Dan hebben we nog genoeg ruimte op de ladder.quote:Op maandag 17 augustus 2026 21:02 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ik ben absoluut niet bang voor Rusland.
Er is wel degelijk een escalatieladder beklommen sinds 2022, al is dat deels ook gewoon de logische militair-strategische volgorde.quote:Op maandag 17 augustus 2026 20:57 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik zie uberhaupt geen escalatieladder bij de Russen, die gaan er al vanaf dag 1 met de botte bijl op af, zelfs het postkantoor is al jaren niet veilig, enige wat ze nog niet gedaan hebben is Kiev nuken maar veel tredes daaronder zitten ze al sinds de start van dit feestje niet
dat Oekraine dan ook stapje voor stapje die ladder opklimt vind ik niet echt verrassend
En voor de hobby met FPV-drones jagen op burgers zodra ze binnen bereik zijn.quote:Op maandag 17 augustus 2026 21:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er is wel degelijk een escalatieladder beklommen sinds 2022, al is dat deels ook gewoon de logische militair-strategische volgorde.
Eerst focus op vliegvelden, luchtafweer, commandoposten, heel militair gericht
Eind 2022 richting de energiesector,
vervolgens meer algeheel economisch (export graan etc), logistieke doelwitten.
Tot deze tijd is het maken van burgerslachtoffers in ieder geval geen doel geweest (want erg laag objectief beschouwd).
Er is ook nog ruimte tot escaleren: Kerncentrales, spoorwegennet (zijn ze mee bezig) en vooral regeringsinstellingen in Kiev. Daarnaast gericht op het maken van burgerdoelen. Ook kan nog qua middelen geescaleerd worden, die glijbommen zijn toch vooral voor de frontlijn bewaard.
ik had niet verwacht dat Rusland op zou houden dergelijke doelen op te blazen als de Oekrainers het ook begonnen te doen, dat maakt het nog geen escalatiequote:Op maandag 17 augustus 2026 21:01 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Oké, die is er dus wel degelijk. Alleen al rond Kiev zijn er honderdduizenden vierkante meters aan distributiecentrum opgeblazen na de Wildberries-aanvallen.
Dat is inderdaad minder zichtbaar in de westerse media.
Dat is allemaal ruis op en rondom de frontlijn. Dat zijn geen doelbewuste en gestuurde escalatie-stappen. Maar een aanval op het parlementsgebouw in Kiev zou dat wel zijn, dat kan een willekeurige soldaat niet beslissenquote:Op maandag 17 augustus 2026 21:05 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
En voor de hobby met FPV-drones jagen op burgers zodra ze binnen bereik zijn.
Ik denk dat het wel een reactie was op de eerste Wildberries aanval, want hij volgde er vrijwel meteen op. Tit for tatquote:Op maandag 17 augustus 2026 21:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik had niet verwacht dat Rusland op zou houden dergelijke doelen op te blazen als de Oekrainers het ook begonnen te doen, dat maakt het nog geen escalatie
Hoe snel zou jij teruggefloten worden als jij in Afghanistan op burgerjacht ging?quote:Op maandag 17 augustus 2026 21:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is allemaal ruis op en rondom de frontlijn. Dat zijn geen doelbewuste en gestuurde escalatie-stappen. Maar een aanval op het parlementsgebouw in Kiev zou dat wel zijn, dat kan een willekeurige soldaat niet beslissen
eerste aanval op een Oekrains distributiecentrum (nova poshta) was in 2023quote:Op maandag 17 augustus 2026 21:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er is wel degelijk een escalatieladder beklommen sinds 2022, al is dat deels ook gewoon de logische militair-strategische volgorde.
Eerst focus op vliegvelden, luchtafweer, commandoposten, heel militair gericht
Eind 2022 richting de energiesector,
vervolgens meer algeheel economisch (export graan etc), logistieke doelwitten.
Tot deze tijd is het maken van burgerslachtoffers in ieder geval geen doel geweest (want erg laag objectief beschouwd).
Er is ook nog ruimte tot escaleren: Kerncentrales, spoorwegennet (zijn ze mee bezig) en vooral regeringsinstellingen in Kiev. Daarnaast gericht op het maken van burgerdoelen. Ook kan nog qua middelen geescaleerd worden, die glijbommen zijn toch vooral voor de frontlijn bewaard.
sure, logische conclusiequote:Op maandag 17 augustus 2026 21:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat het wel een reactie was op de eerste Wildberries aanval, want hij volgde er vrijwel meteen op. Tit for tat
In Afghanistan werd opgetreden in hele kleine verbanden (SUA, ca 50 man). Dan is het mogelijk dat er binnen zo'n club een cultuur ontstaat die de normen en waarden laat vervagen. Zou dit echter bekend worden bij de hogere leiding dan zou echt onmiddelijk ingegrepen worden. En zoiets zou daar snel bekend worden, want er waren ook veel contacten tussen de burgers en ISAF.quote:Op maandag 17 augustus 2026 21:06 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Hoe snel zou jij teruggefloten worden als jij in Afghanistan op burgerjacht ging?
Dat zeg ik letterlijk in deze postquote:Op maandag 17 augustus 2026 21:07 schreef sp3c het volgende:
[..]
eerste aanval op een Oekrains distributiecentrum (nova poshta) was in 2023
I don't see it
Nee, dat klopt. Maar het was wel een signaal. Het is ook een vorm van communicatie, wederzijds bommen gooien. Net zo goed als dat het attritie is.quote:Op maandag 17 augustus 2026 21:07 schreef sp3c het volgende:
[..]
sure, logische conclusie
maakt het geen escalatie
Ja maar dat was alvast voor de aanval van Oekraïne in 2026.quote:Op maandag 17 augustus 2026 21:07 schreef sp3c het volgende:
[..]
eerste aanval op een Oekrains distributiecentrum (nova poshta) was in 2023
I don't see it
dat zeg ikquote:Op maandag 17 augustus 2026 21:10 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Ja maar dat was alvast voor de aanval van Oekraïne in 2026.
rusland viel dit soort doelen trouwens al veel eerder aan, direct vanaf het begin al gingen ze achter logistiek en voedsel hubs aan.
https://www.csis.org/anal(...)ure-russias-invasion
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |