abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221596682
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  maandag 17 augustus 2026 @ 19:20:13 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221596690
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:16 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Domme vraag. Wildberries heeft een belangrijk onderdeel van de logistiek van het Russische leger in handen. Of dat 5% of 50% is, is eigenlijk niet eens relevant.
Het is ook geen 5%. Het is wel degelijk relevant, want zou het 50% zijn dan was het een peulenschil geweest om de gehele Russische logistiek lam te leggen.
Nochtans wordt het door de Oekrainsche generale staf blijkbaar als een lonend doelwit beschouwt, anders zou er niet op geschoten worden. Of het effect nu vertraging in de logistiek is of demoraliseren van de bevolking weet ik niet.
The End Times are wild
pi_221596716
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:10 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat zeg ik helemaal niet. Jij verheugt je op mogelijke toekomstige aanvallen op Russische doelen, ik zeg dat dan net zo hard wordt teruggeslagen. Dus dat het onder aan de streep een loose-loose is en er beter mee gestopt wordt. Die logica geldt natuurlijk net zo goed twee kanten op. Alleen dat lijkt je te ontgaan.
Ik verheug mij op alles wat de russen reden geeft tot nadenken. Ik wil dat Oekraïne ze heel veel dilemma's geeft op eenzelfde manier zoals de russen dat altijd al deden bij Oekraïne.

Jij doet nog steeds alsof rusland niet vanaf dag 1 al hetzelfde doet in Oekraïne.. zorgen dat ze de aandacht moeten verdelen tussen het beschermen van burgers of militaire strategische infrastructuur. Oekraïne had nooit genoeg middelen om alles 100% te verdedigen dus de russen gaven ze smerige keuzes.

Oekraïne kan nu hetzelfde doen en dat is militair slim; geef je vijand dilemma's. Want ook rusland heeft niet genoeg luchtafweer om álles te beschermen. Voorheen konden de russen alles mooi aan het front gooien want binnen rusland kwam Oekraïne toch niet.

Nu moeten ze dat verdelen over het front en over heel rusland heen, NATO waar zo zogenaamd zo bang voor zijn langs die grens hebben ze al van alles weggehaald om de rest van rusland te beschermen. Op een bepaald punt hadden ze de raffinaderijen en de gasinstallaties ook redelijk afgedekt maar lagen bepaalde belangrijke fabrieken wagenwijd open, of hun havens en nu dus wildberries.

rusland is gigantisch groot, dat is een voordeel dat op deze manier omgebogen wordt tot een nadeel. Als jij als iemand van defensie mij nu gaat vertellen dat dit heel dom is om te doen.. en jij zegt dat jouw gedachte gang de algemene manier van denken is binnen defensie.. dan moet ik in de toekomst eens goed nadenken of nog ik nog wel zo pro Defensie ben.
  maandag 17 augustus 2026 @ 19:26:22 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221596729
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:24 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Ik verheug mij op alles wat de russen reden geeft tot nadenken. Ik wil dat Oekraïne ze heel veel dilemma's geeft op eenzelfde manier zoals de russen dat altijd al deden bij Oekraïne.

Jij doet nog steeds alsof rusland niet vanaf dag 1 al hetzelfde doet in Oekraïne.. zorgen dat ze de aandacht moeten verdelen tussen het beschermen van burgers of militaire strategische infrastructuur. Oekraïne had nooit genoeg middelen om alles 100% te verdedigen dus de russen gaven ze smerige keuzes.

Oekraïne kan nu hetzelfde doen en dat is militair slim; geef je vijand dilemma's. Want ook rusland heeft niet genoeg luchtafweer om álles te beschermen. Voorheen konden de russen alles mooi aan het front gooien want binnen rusland kwam Oekraïne toch niet.

Nu moeten ze dat verdelen over het front en over heel rusland heen, NATO waar zo zogenaamd zo bang voor zijn langs die grens hebben ze al van alles weggehaald om de rest van rusland te beschermen. Op een bepaald punt hadden ze de raffinaderijen en de gasinstallaties ook redelijk afgedekt maar lagen bepaalde belangrijke fabrieken wagenwijd open, of hun havens en nu dus wildberries.

rusland is gigantisch groot, dat is een voordeel dat op deze manier omgebogen wordt tot een nadeel. Als jij als iemand van defensie mij nu gaat vertellen dat dit heel dom is om te doen.. en jij zegt dat jouw gedachte gang de algemene manier van denken is binnen defensie.. dan moet ik in de toekomst eens goed nadenken of nog ik nog wel zo pro Defensie ben.
Ik doe helemaal niet alsof Rusland niet vanaf dag 1 hetzelfde doet in Oekraine. Waar dan?

Maar Rusland is wel in staat om terug te vuren, heeft de productie van zijn systemen verder opgevoerd en de luchtafweer van Oekraine is uitgeput. Misschien is het verstandiger (wederzijds) om te stoppen met vuren. Het is voor allebei een verlies, nog maar te zwijgen over de catastrofale gevolgen als het blijft escaleren.

Dat is wat ik zeg en al voor de derde keer herhaal.
The End Times are wild
pi_221596740
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:26 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik doe helemaal niet alsof Rusland niet vanaf dag 1 hetzelfde doet in Oekraine. Waar dan?

Maar Rusland is wel in staat om terug te vuren, heeft de productie van zijn systemen verder opgevoerd en de luchtafweer van Oekraine is uitgeput. Misschien is het verstandiger (wederzijds) om te stoppen met vuren. Het is voor allebei een verlies, nog maar te zwijgen over de catastrofale gevolgen als het blijft escaleren.

Stel in een rare aparte werkelijkheid dat rusland geen staak het vuren of vrede wil. Wat zou volgens jou als strateeg dan nu de meest effectieve manier zijn voor Oekraïne om het rusland zo lastig mogelijk te maken.
pi_221596747
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:20 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het is ook geen 5%. Het is wel degelijk relevant, want zou het 50% zijn dan was het een peulenschil geweest om de gehele Russische logistiek lam te leggen.
Nochtans wordt het door de Oekrainsche generale staf blijkbaar als een lonend doelwit beschouwt, anders zou er niet op geschoten worden. Of het effect nu vertraging in de logistiek is of demoraliseren van de bevolking weet ik niet.
De Wildberries in Vladivostok raken heeft geen enkele militaire meerwaarde behoudens een propagandawinst.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  maandag 17 augustus 2026 @ 19:29:54 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221596755
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:28 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Stel in een rare aparte werkelijkheid dat rusland geen staak het vuren of vrede wil. Wat zou volgens jou als strateeg dan nu de meest effectieve manier zijn voor Oekraïne om het rusland zo lastig mogelijk te maken.
Dan bedoel je meer dat er geen vrede mogelijk is op wederzijds acceptabele voorwaarden...
Dan zou ik me richten op vooral 1 sector die uiteindelijk de rest lam legt. Daar waar Oekraine ook al mee bezig was, de oliesector. Dat is het meest efficient, zonder brandstof valt alles stil.
The End Times are wild
pi_221596761
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:26 schreef LXIV het volgende:

[..]

Oekraine stelt het wel om de zoveel maanden steeds voor

https://www.reuters.com/w(...)re-talks-2026-07-26/

En ook vorig jaar natuurlijk na het paas staakt het vuren om dat doort te zetten.

Krijgt helaas uiteindelijk altijd nul op rekest.

Wat niet zo vreemd is helaas, Rusland heeft gewoon nog altijd als doel om Oekraine tot zover mogeljk in te nemen dus daar past een staakt het vuren uiteindelijk niet bij.
pi_221596762
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:29 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
De Wildberries in Vladivostok raken heeft geen enkele militaire meerwaarde behoudens een propagandawinst.
Die is toch ook niet geraakt. Zal ook niet gebeuren overigens.
  maandag 17 augustus 2026 @ 19:32:46 #10
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221596771
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:31 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Die is toch ook niet geraakt. Zal ook niet gebeuren overigens.
Ik sluit het niet uit. Daar wordt openlijk over gefilosofeerd.
pi_221596774
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:29 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dan bedoel je meer dat er geen vrede mogelijk is op wederzijds acceptabele voorwaarden...
Dan zou ik me richten op vooral 1 sector die uiteindelijk de rest lam legt. Daar waar Oekraine ook al mee bezig was, de oliesector. Dat is het meest efficient, zonder brandstof valt alles stil.
Maar wat nu; de vijand heeft nu een efficiënte gelaagde luchtverdediging om een statisch aantal beschikbare doelwitten en de kosten stijgen waar de kans op succes per dag daalt.
pi_221596783
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:32 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Ik sluit het niet uit. Daar wordt openlijk over gefilosofeerd.
1 ding weet ik zeker het moment dat Oekraine drones heeft of raketten die Vladivostok kunnen raken heeft Rusland veel grotere problemen dan de lokale wildberries daar :P
  maandag 17 augustus 2026 @ 19:35:53 #13
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221596798
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:30 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Oekraine stelt het wel om de zoveel maanden steeds voor

https://www.reuters.com/w(...)re-talks-2026-07-26/

En ook vorig jaar natuurlijk na het paas staakt het vuren om dat doort te zetten.

Krijgt helaas uiteindelijk altijd nul op rekest.

Wat niet zo vreemd is helaas, Rusland heeft gewoon nog altijd als doel om Oekraine tot zover mogeljk in te nemen dus daar past een staakt het vuren uiteindelijk niet bij.
alleen een staakt het vuren met een permanente vredesmacht dat is serieus , de rest is nepperij
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 17 augustus 2026 @ 19:36:05 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221596799
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:33 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Maar wat nu; de vijand heeft nu een efficiënte gelaagde luchtverdediging om een statisch aantal beschikbare doelwitten en de kosten stijgen waar de kans op succes per dag daalt.
Er zijn energie-infradoelen genoeg en zelfs een onderschepping biedt een voordeel voor Oekraine, want die kan meer drones maken (met hulp van EU) dan Rusland luchtafweer.. Dus het aanvallen om ziekenhuizen in de koude te zetten etc leidt alleen maar af.

Net zoals het een strategische fout was tijdens de battle of Britain om te stoppen met het aanvallen van vliegvelden, vliegtuigfabieken en radar-installaties om London te gaan bombarderen. Gefocussed blijven.
The End Times are wild
pi_221596804
twitter

Beelden ongeveer een maand oud (wat niet bijzonder oud is voor beelden zeker van SOF)
pi_221596822
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:36 schreef LXIV het volgende:

[..]
Er zijn energie-infradoelen genoeg en zelfs een onderschepping biedt een voordeel voor Oekraine, want die kan meer drones maken (met hulp van EU) dan Rusland luchtafweer.. Dus het aanvallen om ziekenhuizen in de koude te zetten etc leidt alleen maar af.

Net zoals het een strategische fout was tijdens de battle of Britain om te stoppen met het aanvallen van vliegvelden, vliegtuigfabieken en radar-installaties om London te gaan bombarderen. Gefocussed blijven.
Maar is volgens jou logistiek platleggen zoals in dit geval wildberries naast de energie-infra wel of niet slim? Is het wel of niet slim dat het voor de russen onvoorspelbaar wordt waar de drones elke avond naartoe vliegen.

En zou het voor Oekraïne echt dom zijn om russen keuzes te geven waar het volk gaat eisen en die het gezag van putin eroderen des te langer hij ze negeert.
pi_221596829
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:36 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]

Beelden ongeveer een maand oud (wat niet bijzonder oud is voor beelden zeker van SOF)
Dit is trouwens op dit moment de standaard modus operandi van hoe het Oekraiens om gaat met Russische infiltraties in deze sector.

Russische infiltraties worden tegengehouden zoveel als kan met drones, droneteams trekken zich tijdelijk terug en laten Russische infiltraties ophopen in een bepaald dorp, Oekraiense special forces heroveren vervolgens het dorpje en doden de russische troepen daar of nemen ze ze gevangen..

Is in een stad niet echt te doen dus in kostyantinivka werkt dat niet heel goed, plus daar zijn veel te veel Russiche troepen en drones dus te gevaarlijk om je SOF zo in te zetten. Maar nu een redelijk werkende tactiek in zaporizha.
  maandag 17 augustus 2026 @ 19:41:44 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221596840
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:39 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Maar is volgens jou logistiek platleggen zoals in dit geval wildberries naast de energie-infra wel of niet slim? Is het wel of niet slim dat het voor de russen onvoorspelbaar wordt waar de drones elke avond naartoe vliegen.

En zou het voor Oekraïne echt dom zijn om russen keuzes te geven waar het volk gaat eisen en die het gezag van putin eroderen des te langer hij ze negeert.
Ik heb al gezegd dat blijkbaar die Wildberries lonend zijn, op wat voor manier dan ook, anders zouden ze niet aangevallen worden. M.i. is het ook nog wel te rechtvaardigen als militair doel.

Ik reageerde op jouw post van het zonder stroom zetten van ziekenhuizen. Daar zie ik het nut niet van in en zie ik als een verspilling van resources die afleiden van te behalen doel. Als ik kan kiezen tussen een ziekenhuis zonder stroom zetten of een rafinaderij opblazen kies ik voor het laatste. Of ik nu Rusland ben of Oekraine.
The End Times are wild
  maandag 17 augustus 2026 @ 19:42:58 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221596851
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:40 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Dit is trouwens op dit moment de standaard modus operandi van hoe het Oekraiens om gaat met Russische infiltraties in deze sector.

Russische infiltraties worden tegengehouden zoveel als kan met drones, droneteams trekken zich tijdelijk terug en laten Russische infiltraties ophopen in een bepaald dorp, Oekraiense special forces heroveren vervolgens het dorpje en doden de russische troepen daar of nemen ze ze gevangen..

Is in een stad niet echt te doen dus in kostyantinivka werkt dat niet heel goed, plus daar zijn veel te veel Russiche troepen en drones dus te gevaarlijk om je SOF zo in te zetten. Maar nu een redelijk werkende tactiek in zaporizha.
Zijn wel hele brute gevechten, SOF tegen elkaar op een niet-lineair gevechtsveld met overal drones van beide partijen boven je.. Dat werk doe je geen maanden.
The End Times are wild
pi_221596882
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:10 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
russia heeft geluk dat het GDP stijgt door de bouw van tanks voor het leger, dat de leger de enige klant is geeft wel te denken
GDP van rusland is aan het dalen. Vooruitzicht van de russsiche centrale bank is iets van 0,2% tot 0,5% groei, wat compleet teniet wordt gedaan door de (officiele!!!) inflatie van iets van 6-8% ofzo.

Oh enne over dat Wildberries:
RIA: Marktplaats voor militaire goederen "ROY.MARKET" komt uit de testfase
Dit is vast toeval :')
pi_221596898
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:42 schreef LXIV het volgende:

[..]
Zijn wel hele brute gevechten, SOF tegen elkaar op een niet-lineair gevechtsveld met overal drones van beide partijen boven je.. Dat werk doe je geen maanden.
De Russische troepen waar ze vechten, die infiltranten, zijn geen Russische SOF/Spetznaz. Die voeren net als Oekraiense SOFs ook constant " raids " uit op Oekraiense posten. Maar gewoon wat, nouja kanonnenvoer.

Ook omdezelfde reden dat Oekraiense special forces niet 24/7 in dat dorpje blijven om het te bewaken, dan zijn ze 24/7 blootgesteld aan FAB bombardementen, drone en artillerie inslagen plus uitputting. Die kiezen gewoon 1 dag waar ze onder veel EW naar dat dorpje trekken. Zo snel mogelijk de infiltratietroepen uitschakelen en dan snel weer weg, waarna een groep van 4/5 gemobiliseerde 50 jarigen die positie vervolgens innemen als vaste positie.

En aan beide kanten zijn dit soort troepen wel vrij behendig in het neerhalen van FPV drones (en hebben daar ook betere tools voor dan de gemiddelde soldaat) Waarschijnlijk krijgen ze naast dekking van extra EW ook een team mee die constant interceptor drones hebben rondvliegen mochten ze onder vuur komen.
pi_221596901
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:41 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik heb al gezegd dat blijkbaar die Wildberries lonend zijn, op wat voor manier dan ook, anders zouden ze niet aangevallen worden. M.i. is het ook nog wel te rechtvaardigen als militair doel.

Ik reageerde op jouw post van het zonder stroom zetten van ziekenhuizen. Daar zie ik het nut niet van in en zie ik als een verspilling van resources die afleiden van te behalen doel. Als ik kan kiezen tussen een ziekenhuis zonder stroom zetten of een rafinaderij opblazen kies ik voor het laatste. Of ik nu Rusland ben of Oekraine.
Ik wil ziekenhuizen zonder stroom zetten in moskou best lager op de prio lijst gooien. Voornaamste gedachte achter dat punt is dat rusland veel meer moeilijke keuzes moet krijgen en er zijn heus betere doelwitten die eerst komen. (Datacentra)

Alleen een ander punt dat je maakte is dat Oekraïne ook met dat soort doelwitten terughoudend moest zijn vanwege represailles maar de russen zijn de hele oorlog al bezig met represailles alvast voor Oekrainse aanvallen die nog niet eens plaats hebben gevonden.

Wat natuurlijk onzin is want het is kiezen tussen twee kwaden, wanneer je de russen volledig laat focussen op het front en ze daar de handen vrij geeft dan lijkt mij dat ook niet tot de manier om de russen aan tafel te krijgen voor een goede deal.

Het is kiezen tussen twee kwaden en ja de russen gooien zonder pardon burgerdoelen plat met hun kruisraketten.. uit onmacht maar het alternatief is dat ze met hun leger hele steden vlakschuiven. Niet veel beter.
  maandag 17 augustus 2026 @ 19:50:09 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221596902
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:47 schreef oheng het volgende:

[..]
GDP van rusland is aan het dalen. Vooruitzicht van de russsiche centrale bank is iets van 0,2% tot 0,5% groei, wat compleet teniet wordt gedaan door de (officiele!!!) inflatie van iets van 6-8% ofzo.

Hoeveel jaar kan Rusland (al dan niet gesteund door andere landen) door blijven vechten met deze negatieve groeicijfers? 10 jaar? 15 jaar? En wat voor schade is dan gedaan mocht Rusland na 15 jaar economisch ineenstorten?

Risico-rendement is gewoon onvoldoende om het op deze manier te proberen.
The End Times are wild
  maandag 17 augustus 2026 @ 19:50:55 #24
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221596911
quote:

[..]

volgens Putin was het gestegen zelfs meer dan dat van de UK

maar welk meet moment zei ie er niet bij

ik kan alle dagelijks ff de russische beurs checken
https://tradingeconomics.com/russia/stock-market

nu 45% lager da 5 jaar geleden
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 17 augustus 2026 @ 19:52:05 #25
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221596921
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:50 schreef LXIV het volgende:

[..]
Hoeveel jaar kan Rusland (al dan niet gesteund door andere landen) door blijven vechten met deze negatieve groeicijfers? 10 jaar? 15 jaar? En wat voor schade is dan gedaan mocht Rusland na 15 jaar economisch ineenstorten?

Risico-rendement is gewoon onvoldoende om het op deze manier te proberen.
het beste is als Ruzzia gaat opsplitsten in 20 landen / deelrepublieken

maandag 17 augustus 2026 @ 19:52:24 #26
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221596923
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:50 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Ik wil ziekenhuizen zonder stroom zetten in moskou best lager op de prio lijst gooien. Voornaamste gedachte achter dat punt is dat rusland veel meer moeilijke keuzes moet krijgen en er zijn heus betere doelwitten die eerst komen. (Datacentra)

Alleen een ander punt dat je maakte is dat Oekraïne ook met dat soort doelwitten terughoudend moest zijn vanwege represailles maar de russen zijn de hele oorlog al bezig met represailles alvast voor Oekrainse aanvallen die nog niet eens plaats hebben gevonden.

Wat natuurlijk onzin is want het is kiezen tussen twee kwaden, wanneer je de russen volledig laat focussen op het front en ze daar de handen vrij geeft dan lijkt mij dat ook niet tot de manier om de russen aan tafel te krijgen voor een goede deal.

Het is kiezen tussen twee kwaden en ja de russen gooien zonder pardon burgerdoelen plat met hun kruisraketten.. uit onmacht maar het alternatief is dat ze met hun leger hele steden vlakschuiven. Niet veel beter.
Als de russen hun kruisraketten willen verspillen aan appartementencomplexen dan zou me dat als Zelensky alleen maar verheugen. Dan kan ik ongestoord doorgaan met bewapenen..

Mijn punt was echter veel generieker: dit hele heen-en-weer schieten op steeds meer doelen is loose-loose voor allebei. En m.i. is de oplossing hiervoor niet in steeds grotere getalen kruisraketten en drones produceren.
The End Times are wild
  maandag 17 augustus 2026 @ 19:55:03 #27
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221596950
quote:

[..]

Het GDP van Ruzzia draait volledig op de oorlogsindustrie en daar is Putin de enige klant met geleend geld
pi_221596966
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:52 schreef LXIV het volgende:

[..]
Als de russen hun kruisraketten willen verspillen aan appartementencomplexen dan zou me dat als Zelensky alleen maar verheugen. Dan kan ik ongestoord doorgaan met bewapenen..

Mijn punt was echter veel generieker: dit hele heen-en-weer schieten op steeds meer doelen is loose-loose voor allebei. En m.i. is de oplossing hiervoor niet in steeds grotere getalen kruisraketten en drones produceren.
Deze oorlog was vanaf dag 1 loose-loose maar dat hield poetin niet tegen hem te starten. Je doet een beroep op logica in een situatie die nooit logisch was.

Strikt militair gezien zal het Zelensky inderdaad beter uitkomen dat een kruisraket in een kinderdagverblijf landt maar als dat elke dag gebeurt dan oefen je wel druk uit als rusland wanneer je burgers oorlogsmoe maakt dus het is ook niet compleet doelloos.
  maandag 17 augustus 2026 @ 20:01:40 #29
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221596993
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:56 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Deze oorlog was vanaf dag 1 loose-loose maar dat hield poetin niet tegen hem te starten. Je doet een beroep op logica in een situatie die nooit logisch was.
Putin en zijn generaals hadden een gemakkelijke overwinning verwacht en dachten serieus dat de mensen (in Oost-Oekraine) langs de weg zouden staan te zwaaien en dat een behoorlijk deel van het leger op dag 1 zou overlopen. Als ze het van te voren geweten hadden waren ze er niet aan begonnen denk ik!
Dus vanuit hun bubble was het logisch.. Ze hadden het plaatje van de Krim in gedachten..

quote:
Strikt militair gezien zal het Zelensky inderdaad beter uitkomen dat een kruisraket in een kinderdagverblijf landt maar als dat elke dag gebeurt dan oefen je wel druk uit als rusland wanneer je burgers oorlogsmoe maakt dus het is ook niet compleet doelloos.
Ja, de vraag is of zulke dingen de burgers oorlogsmoe maken of juist verbetener. In WO2 in Engeland (Blitz) of Duitsland was dit in ieder geval niet zo. En het totale aantal burgerslachtoffers is van dezelfde orde-grootte als het aantal verkeersslachtoffers, dus de kans om als burger om te komen is statistisch gezien nu ook weer niet zo groot. Veel kleiner dan tijdens de Blitz of in Dresden.
The End Times are wild
  maandag 17 augustus 2026 @ 20:04:28 #30
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221597020
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 19:50 schreef TwenteFC het volgende:

[..]

Het punt is dat Oekraïne straks helemaal uit de berekening is. Bij iedere glorieuze campagne zoals deze Wildberries onderneming wordt er een tand uit de bek geslagen.

Oekraïne kan en mag helemaal niet capituleren. Want die 90 miljard die ze van de EU krijgen hoeven ze pas terug te betalen als Rusland herstelbetalingen doet. Daarom beoogde Fedorov ook 30-50% buitenlanders in aanvals- en infanterie eenheden.

Oekraïne is inmiddels een spooknatie.
pi_221597053
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:01 schreef LXIV het volgende:

[..]
Putin en zijn generaals hadden een gemakkelijke overwinning verwacht en dachten serieus dat de mensen (in Oost-Oekraine) langs de weg zouden staan te zwaaien en dat een behoorlijk deel van het leger op dag 1 zou overlopen. Als ze het van te voren geweten hadden waren ze er niet aan begonnen denk ik!
Dus vanuit hun bubble was het logisch.. Ze hadden het plaatje van de Krim in gedachten..
[..]
Ja, de vraag is of zulke dingen de burgers oorlogsmoe maken of juist verbetener. In WO2 in Engeland (Blitz) of Duitsland was dit in ieder geval niet zo. En het totale aantal burgerslachtoffers is van dezelfde orde-grootte als het aantal verkeersslachtoffers, dus de kans om als burger om te komen is statistisch gezien nu ook weer niet zo groot. Veel kleiner dan tijdens de Blitz of in Dresden.
Toch is hij niet van plan om toe te geven. Ben ook oprecht wel nieuwsgierig want demilitarisatie is bijvoorbeeld een van de harde eisen gebleken van russische kant.

Als jij een Oekrainse generaal was geweest en jij zou op recht willen dat Oekraïne over 100 jaar nog bestaat en soeverein is dus jij bent geen stiekeme landverrader. Hoe zou jij tegen die eis aankijken.

Wat voor houvast zie jij dan nog over 10 jaar wanneer je al je defensieve posities hebt overgegeven aan de russen niet alleen je linies maar ook je materiaal en de nieuwe grens ligt ook nog een topografisch onhandig om te verdedigen in de toekomst.
pi_221597078
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:04 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Het punt is dat Oekraïne straks helemaal uit de berekening is. Bij iedere glorieuze campagne zoals deze Wildberries onderneming wordt er een tand uit de bek geslagen.

Oekraïne kan en mag helemaal niet capituleren. Want die 90 miljard die ze van de EU krijgen hoeven ze pas terug te betalen als Rusland herstelbetalingen doet. Daarom beoogde Fedorov ook 30-50% buitenlanders in aanvals- en infanterie eenheden.

Oekraïne is inmiddels een spooknatie.
Jij doet nog steeds onterecht alsof rusland pas gemeen doet sinds dat Oekraïne ze terug aanvalt en dat ze voorheen altijd heel erg lief en schappelijk waren en de hand van rusland pas nu toch echt geforceerd wordt door Oekraïne. Met die foute basis heeft het helemaal zin om met jou te praten.
pi_221597114
Vraagje, ik zag net een Leopard 2A6 in een museum staan. Waarom staat zon moderne tank uberhaupt in een museum terwijl Duitsland er niet zoveel heeft? En waarom hebben ze die niet naar Oekraine gestuurd?

Iemand die daar toevallig wat vanaf weet?

Ik kan het googlen maar als iemand er wat over kan vertellen is het leuker :P
  maandag 17 augustus 2026 @ 20:14:20 #34
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597118
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:07 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Toch is hij niet van plan om toe te geven. Ben ook oprecht wel nieuwsgierig want demilitarisatie is bijvoorbeeld een van de harde eisen gebleken van russische kant.

Als jij een Oekrainse generaal was geweest en jij zou op recht willen dat Oekraïne over 100 jaar nog bestaat en soeverein is dus jij bent geen stiekeme landverrader. Hoe zou jij tegen die eis aankijken.

Wat voor houvast zie jij dan nog over 10 jaar wanneer je al je defensieve posities hebt overgegeven aan de russen niet alleen je linies maar ook je materiaal en de nieuwe grens ligt ook nog een topografisch onhandig om te verdedigen in de toekomst.
Ik weet niet in hoeverre deze eisen echt serieus te nemen zijn of dat het gewoon onderhandelingsruimte is. Ik denk haast het laatste. Dat geldt zowel voor demilitarisatie als voor het opgeven van tactisch essentieel terrein.

Dat er bijv. tot 2060 geen NAVO-troepen op Oekrainsch grondgebied mogen komen (bij lidmaatschap van Oekraine) zou ik wel een realistsische eis vinden.
The End Times are wild
pi_221597138
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:14 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik weet niet in hoeverre deze eisen echt serieus te nemen zijn of dat het gewoon onderhandelingsruimte is. Ik denk haast het laatste. Dat geldt zowel voor demilitarisatie als voor het opgeven van tactisch essentieel terrein.

Dat er bijv. tot 2060 geen NAVO-troepen op Oekrainsch grondgebied mogen komen (bij lidmaatschap van Oekraine) zou ik wel een realistsische eis vinden.
Stel dat het zoals het nu publiekelijk altijd gebracht wordt wél een harde eis is, wat je zelf al zegt bovenop demilitarisatie ook nog niet eens NATO troepen en je verliest de grond die verdedigbaar is.

Je neigt er indirect door hem zo te beantwoorden ook al naar toe dat dit onacceptabel is. Helemaal gezien de geschiedenis van van rusland, want ze zijn ook totaal niet te vertrouwen. Die sturen straks weer honderdduizenden russen de grensregio in en over 20 jaar heb je hetzelfde gezeik en als je ze weigert ben je een russofoob en heb je over 10 jaar dit gezeik.
pi_221597147
quote:
1s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:13 schreef BEFEM het volgende:
Vraagje, ik zag net een Leopard 2A6 in een museum staan. Waarom staat zon moderne tank uberhaupt in een museum terwijl Duitsland er niet zoveel heeft? En waarom hebben ze die niet naar Oekraine gestuurd?

Iemand die daar toevallig wat vanaf weet?

Ik kan het googlen maar als iemand er wat over kan vertellen is het leuker :P
Ik kan het je niet vertellen, maar ik herinner me wel dit van 2 weken geleden

twitter
  maandag 17 augustus 2026 @ 20:21:53 #37
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597149
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:19 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Stel dat het zoals het nu publiekelijk altijd gebracht wordt wél een harde eis is, wat je zelf al zegt bovenop demilitarisatie ook nog niet eens NATO troepen en je verliest de grond die verdedigbaar is.

Je neigt er indirect door hem zo te beantwoorden ook al naar toe dat dit onacceptabel is. Helemaal gezien de geschiedenis van van rusland, want ze zijn ook totaal niet te vertrouwen. Die sturen straks weer honderdduizenden russen de grensregio in en over 20 jaar heb je hetzelfde gezeik en als je ze weigert ben je een russofoob en heb je over 10 jaar dit gezeik.
Het is onacceptabel en dat weet iedereen. Daarom denk ik dat het geen harde eis is.

Maar wil je vrede, dan moet je ook oog hebben voor de veiligheidsbehoefte van je tegenstander, zoals ik vandaag las in dit profetische artikel van Bolkesteijn over NAVO-uitbreiding uit 1997. En dat vond ik wel een sterke.
https://www.dbnl.org/teks(...)08bore01_01_0027.php
The End Times are wild
  maandag 17 augustus 2026 @ 20:25:50 #38
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221597164
Ruzzia moet uiteenvallen, opsplitsen en de kernwapens weg met de Krim als zelfstandige republiek

pi_221597176
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:21 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het is onacceptabel en dat weet iedereen. Daarom denk ik dat het geen harde eis is.

Maar wil je vrede, dan moet je ook oog hebben voor de veiligheidsbehoefte van je tegenstander, zoals ik vandaag las in dit profetische artikel van Bolkesteijn over NAVO-uitbreiding uit 1997. En dat vond ik wel een sterke.
https://www.dbnl.org/teks(...)08bore01_01_0027.php
Blijft een kip en een ei verhaal. Wanneer je een vijand hebt die aast op zwakte en dat graag uitbuit dan heb je adequate verdediging nodig.

Niet voor niks natuurlijk dat deze oorlog gestart is nadat Oekraïne zelf uit de russische invloedsfeer stapte.

Of is jouw advies als Oekrainse generaal voor altijd een vazalstaat van rusland blijven en kijken of er goede drugs of drank beschikbaar is waardoor we nog de illusie van vrijheid hebben in het weekend.
pi_221597178
quote:
Russia now shoots down almost all Ukrainian Flamingo cruise missiles, — Focus

- In recent weeks, only one or two FP-5 missiles have reached their targets out of 11 launched. They hit the Avitek missile plant in the Kirov region on July 24-25.

- Flamingos can be shot down with the help of A-50U early warning aircraft, which predict the most likely flight paths of missiles.

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/2089404861658050565
pi_221597189
quote:
1s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:27 schreef RotatoR het volgende:

[..]

Wel gedateerd artikel aangezien 2 flamingos recentelijk nog TsSKB-Progress in Samara hebben geraakt.

- (neemt niet weg dat inderdaad de meeste/bijna alle flamingos worden neergehaald)
  maandag 17 augustus 2026 @ 20:29:34 #42
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597192
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:27 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Blijft een kip en een ei verhaal. Wanneer je een vijand hebt die aast op zwakte en dat graag uitbuit dan heb je adequate verdediging nodig.

Niet voor niks natuurlijk dat deze oorlog gestart is nadat Oekraïne zelf uit de russische invloedsfeer stapte.

Of is jouw advies als Oekrainse generaal voor altijd een vazalstaat van rusland blijven en kijken of er goede drugs of drank beschikbaar is waardoor we nog de illusie van vrijheid hebben in het weekend.
Ik was toch duidelijk? Ik zou nooit adviseren tactisch essentieel gebied of de eigen strijdmacht op te geven.
The End Times are wild
  maandag 17 augustus 2026 @ 20:30:17 #43
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221597195
Noord Koreanen worden grenspolitie

quote:
Russia May Replace Troops In Border Regions With North Korean Units
Russia may use North Korean troops to replace its own units in border regions, freeing up Russian servicemen to redeploy them to the most active sections of the front.

This was reported by Sergiy Bratchuk, spokesman for the Ukrainian Volunteer Army.

According to Bratchuk, Russia may currently be considering North Korean units as a way to compensate for the personnel shortage in its army.
"It's quite likely that there are 15,000-20,000, perhaps even not more, combat-ready Russian fighters there, and they'll redeploy them specifically as these reservists, accordingly, from the territory of the Russian Federation to the hottest directions," he said.

The spokesman suggested that North Korean troops could replace Russian units currently stationed in regions bordering Ukraine.

maandag 17 augustus 2026 @ 20:32:59 #44
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597211
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:30 schreef michaelmoore het volgende:
Noord Koreanen worden grenspolitie
[..]

Had het al opmerkelijk gevonden als ze op Oekrains grondgebied ingezet zouden worden. Blijkbaar toch nog een brug te ver..
The End Times are wild
pi_221597227
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 10:20 schreef AchJa het volgende:
UK-made drones strike targets inside Russia

British-made drones are being used to strike targets in Russia for the first time

BBC
quote:
Russia: Britain will pay for giving Ukraine drones

Moscow’s embassy in London accuses UK of acting as ‘accomplice to bloody crimes and terrorist attacks by Ukrainian neo-Nazis’

Russia has threatened Britain with consequences after UK-made drones were used by Ukraine in strikes on Russian territory for the first time.

Moscow’s embassy in London said Britain would pay a “higher price” should it continue to support Kyiv in its armed struggle against Vladimir Putin’s invasion.

“Reports that the Kyiv regime is using British drones to carry out strikes deep within Russian territory confirm that London is deliberately betting on an escalation of the Ukraine crisis, while hypocritically claiming to be striving for peace,” the embassy said, according to state media.

“The United Kingdom is thus acting as an accomplice and accessory to the bloody crimes and terrorist attacks of Ukrainian neo-Nazis seeking to contain our country and to inflict maximum damage upon it using the hands of others,” it continued, using a common slur for Kyiv’s leadership.

“London’s actions will inevitably have consequences, for which it will have to answer. The deeper its involvement in this conflict and the greater its support for the terrorist machine of Kyiv, the higher the price will be.”

It was not immediately clear what Russia was threatening to do in retaliation for Ukraine’s use of British drones.

But last week, Putin threatened to seize British vessels in response to a Western crackdown on his shadow fleet of tankers being used to transport sanction-busting shipments of oil.

US intelligence recently suggested the Russian president could sanction an attack against Nato territory within weeks to dampen the alliance’s support for Kyiv.

The intervention from Moscow’s embassy comes after it was reported that drones made by two UK companies had been used in Ukraine’s escalating deep strike campaign against Russian oil refineries, which has caused more than £35bn in economic damage, according to estimates.

It has led to fuel shortages and rolling blackouts in parts of Russia and occupied Crimea, bringing the consequences of war home to many Russians far away from the front lines.

The report by the Sunday Times named the Nyan drone, made by Callen-Lenz, a subsidiary of defence giant BAE Systems.

The carbon-fibre drone, which has a wingspan of 2.9m, has a range of around 150 miles, meaning it can strike parts of Russia close to Ukraine. It is launched by a pneumatic catapult and can carry a payload of around 20kg.

The Times said drones made by a second company have also been used in long-range strikes, but it was keeping the company’s name anonymous for security reasons.

Citing sources in the Ukrainian army, the newspaper reported that targets struck by the British-made drones included oil refineries in Volgograd and Yaroslavl, near Moscow.

It is not the first time British-made weapons have been used to strike into Russian territory. Storm Shadow cruise missiles have previously been used by Ukraine’s air force to strike targets across the border.

Unconfirmed reports suggested the missile was used to strike Russian and North Korean soldiers in the southern Kursk region, which was once partially occupied by Kyiv’s forces, in late 2024.

Ukraine first confirmed a cross-border strike with Storm Shadows a year later, when the weapon was used to target a chemical factory and the Novoshakhtinsk oil refinery in Russia’s Rostov region during two separate attacks.

British drones have also been used in Ukrainian mid-strike operations, hitting targets in occupied Ukraine.

Donations by Britain of weapons have repeatedly triggered threats of reprisals from Russian officials, including Putin.

The Russian president has previously claimed that he could consider nuclear attacks against Nato members supplying Ukraine with conventional weapons used in strikes on his country.

Ukraine has mostly used its own, homemade drones in strikes on Russian territory because of the difficulty it has in obtaining permissions to use Western missiles for similar missions.

The UK, US and France have periodically signed off on such attacks, but that has become less frequent because of dwindling stockpiles and Donald Trump’s fear that they could trigger an escalation.

Last week, Russia deployed a warship armed with cruise and hypersonic missiles close to a German island in the Baltic Sea. The Admiral Kasatonov, a frigate equipped with nuclear-capable Zircon hypersonic missiles, was seen off the coast of the island of Fehmarn, a popular destination for tourists, following Kremlin threats to attack British and EU vessels.

The appearance of the warship in the Baltic, a vital shipping zone, appears to mark the latest escalation between Russia and Nato.

On Sunday, The Telegraph revealed that Russia was building secret bases near its border with Ukraine. They are being used to build hi-tech attack drones capable of striking deep inside Nato territory, posing a long-term threat to the alliance.
Telegraph

[ Bericht 6% gewijzigd door AchJa op 17-08-2026 20:46:51 ]
pi_221597231
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:29 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik was toch duidelijk? Ik zou nooit adviseren tactisch essentieel gebied of de eigen strijdmacht op te geven.
Nou dan zijn we er toch, want Oekraïne nu doet is compleet logisch en gezien de (on)mogelijkheden ook het beste wat het kan doen, meer druk op doelen in rusland zorgen voor meer keuzestress voor rusland wat leidt tot verminderde focus op het front simpelweg doordat het aandacht en middelen moet spreiden.

Het front wat strategisch belangrijk is en wat ze zelf met 'represailles' op de koop toe moeten verdedigen wat dus ook actief kan door het achterland van rusland aan te vallen. Natuurlijk krijg je dan wraakraketten op burgerdoelen in Oekraïne maar het alternatief is slechter.

Gigantische omweg maar je bent er.
pi_221597237
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:25 schreef michaelmoore het volgende:
Ruzzia moet uiteenvallen, opsplitsen en de kernwapens weg met de Krim als zelfstandige republiek

[ afbeelding ]
dit. de grootste fout die het westen heeft gemaakt is dat het westen dacht dat de sovjet unie een transitie kon doen richting een normaal functionerende natiestaat. dit is de grootste denkfout in de moderne geschiedenis. en omdat deze inschattingsfout al gemaakt in 1990 zijn we blijven doen alsof het wel kon en vervolgens miljoenen rode vlaggen genegeerd. nee we zijn nog harder gaan werken om te hopen dat de signalen verkeerd waren ipv de inschattingsfout, die aan de basis ligt van 80% van alle problemen post van de muur.
pi_221597238
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:35 schreef AchJa het volgende:
at the Kyiv regime is using British drones to carry out strikes deep within Russian territory confirm that London is deliberately betting on an escalation of the Ukraine crisis, while hypocritically claiming to be striving for peace,” the embassy said, acco
Ben benieuwd of wij over een paar maanden ook zo'n mooi stukje geschreven krijgen van rusland wanneer onze Nederlandse verrassing daar aankomt :)
  maandag 17 augustus 2026 @ 20:43:15 #49
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597281
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:36 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Nou dan zijn we er toch, want Oekraïne nu doet is compleet logisch en gezien de (on)mogelijkheden ook het beste wat het kan doen, meer druk op doelen in rusland zorgen voor meer keuzestress voor rusland wat leidt tot verminderde focus op het front simpelweg doordat het aandacht en middelen moet spreiden.

Het front wat strategisch belangrijk is en wat ze zelf met 'represailles' op de koop toe moeten verdedigen wat dus ook actief kan door het achterland van rusland aan te vallen. Natuurlijk krijg je dan wraakraketten op burgerdoelen in Oekraïne maar het alternatief is slechter.

Gigantische omweg maar je bent er.
Ik reageerde niet op het handelen van Oekraine, maar op jouw voorstellen in het vorige topic.Daarover is mijn mening ongewijzigd.

Daarnaast vind ik nog steeds dat je vanuit de positie van Oekraine goed moet overwegen wat je wel en niet gaat bombarderen, want je bent zelf enorm kwetsbaar en dat gaat op korte termijn niet veranderen.

'wraakraketten' op burgerdoelen in Oekraine zijn juist een tactisch militair en ook politiek voordeel, zie daar het probleem helemaal niet van in.

Uiteindelijk is het loose-loose, dus het wederzijds opvoeren van de productie als 'strategie' is waanzin.

Daarnaast blijft er een zeer gevaarlijk risico op escalatie, wanneer bijvoorbeeld een Engelse of Nederlandse raket afzwaait naar een kleuterschool a la Iran, waar ik ook niet op zit te wachten..

Dus nee, wat mij betreft ben ik niet waar jij wil dat ik moet zijn.
The End Times are wild
pi_221597302
Eerst himars en nu dus alweer de flamingo's...
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 20:48:33 #51
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221597313
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:46 schreef Discombobulate het volgende:
Eerst himars en nu dus alweer de flamingo's...
eerst himars wat?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 17 augustus 2026 @ 20:53:01 #52
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221597335
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:09 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Jij doet nog steeds onterecht alsof rusland pas gemeen doet sinds dat Oekraïne ze terug aanvalt en dat ze voorheen altijd heel erg lief en schappelijk waren en de hand van rusland pas nu toch echt geforceerd wordt door Oekraïne. Met die foute basis heeft het helemaal zin om met jou te praten.
Het ontkennen van een Russische escalatieladder aan de hand van de recente ontwikkelingen is zo mogelijk nog simpeler.

Ja, ze waren altijd al gemeen en onvriendelijk. Laten we schijt aan de Russische reactie hebben.
pi_221597343
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:53 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Het ontkennen van een Russische escalatieladder aan de hand van de recente ontwikkelingen is zo mogelijk nog simpeler.

Ja, ze waren altijd al gemeen en onvriendelijk. Laten we schijt aan de Russische reactie hebben.
Ah dus Oekraïne heeft wel het gelijk maar je bent gewoon een bange schijterd.
pi_221597350
quote:
88s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:48 schreef sp3c het volgende:

[..]
eerst himars wat?
Hij plaatst vaak op random momenten altijd van die willekeurige oneliners vanuit het niks. :P
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 20:57:34 #55
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221597365
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:53 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

ik zie uberhaupt geen escalatieladder bij de Russen, die gaan er al vanaf dag 1 met de botte bijl op af, zelfs het postkantoor is al jaren niet veilig, enige wat ze nog niet gedaan hebben is Kiev nuken maar veel tredes daaronder zitten ze al sinds de start van dit feestje niet

dat Oekraine dan ook stapje voor stapje die ladder opklimt vind ik niet echt verrassend
  maandag 17 augustus 2026 @ 20:59:56 #56
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221597380
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:54 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Ah dus Oekraïne heeft wel het gelijk maar je bent gewoon een bange schijterd.
God, waarom zouden we, wij zitten wel in de warmte deze winter. Wij hebben wel internet, onze pakjes worden wel bezorgd, kunnen wel tanken, wel vreten, enzovoorts.

Ook binnen een bestaande oorlog kan er geëscaleerd worden. Dat principe blijf je maar gewoon ontkennen hoor. Prima.
  maandag 17 augustus 2026 @ 21:01:42 #57
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221597391
quote:
88s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:57 schreef sp3c het volgende:

[..]
ik zie uberhaupt geen escalatieladder bij de Russen, die gaan er al vanaf dag 1 met de botte bijl op af, zelfs het postkantoor is al jaren niet veilig, enige wat ze nog niet gedaan hebben is Kiev nuken maar veel tredes daaronder zitten ze al sinds de start van dit feestje niet

dat Oekraine dan ook stapje voor stapje die ladder opklimt vind ik niet echt verrassend
Oké, die is er dus wel degelijk. Alleen al rond Kiev zijn er honderdduizenden vierkante meters aan distributiecentrum opgeblazen na de Wildberries-aanvallen.

Dat is inderdaad minder zichtbaar in de westerse media.
pi_221597392
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:59 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
God, waarom zouden we, wij zitten wel in de warmte deze winter. Wij hebben wel internet, onze pakjes worden wel bezorgd, kunnen wel tanken, wel vreten, enzovoorts.

Ook binnen een bestaande oorlog kan er geëscaleerd worden. Dat principe blijf je maar gewoon ontkennen hoor. Prima.
Moeten we bang zijn voor rusland naar jouw mening of is dat westerse oorlogshitserij?
  maandag 17 augustus 2026 @ 21:02:55 #59
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221597400
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:01 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Moeten we bang zijn voor rusland naar jouw mening of is dat westerse oorlogshitserij?
Ik ben absoluut niet bang voor Rusland.
pi_221597410
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:02 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Ik ben absoluut niet bang voor Rusland.
Dan hebben we nog genoeg ruimte op de ladder.
  maandag 17 augustus 2026 @ 21:04:09 #61
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597411
quote:
88s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:57 schreef sp3c het volgende:

[..]

Er is wel degelijk een escalatieladder beklommen sinds 2022, al is dat deels ook gewoon de logische militair-strategische volgorde.
Eerst focus op vliegvelden, luchtafweer, commandoposten, heel militair gericht
Eind 2022 richting de energiesector,
vervolgens meer algeheel economisch (export graan etc), logistieke doelwitten.
Tot deze tijd is het maken van burgerslachtoffers in ieder geval geen doel geweest (want erg laag objectief beschouwd).

Er is ook nog ruimte tot escaleren: Kerncentrales, spoorwegennet (zijn ze mee bezig) en vooral regeringsinstellingen in Kiev. Daarnaast gericht op het maken van burgerdoelen. Ook kan nog qua middelen geescaleerd worden, die glijbommen zijn toch vooral voor de frontlijn bewaard.
The End Times are wild
pi_221597420
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:04 schreef LXIV het volgende:

[..]
Er is wel degelijk een escalatieladder beklommen sinds 2022, al is dat deels ook gewoon de logische militair-strategische volgorde.
Tot deze tijd is het maken van burgerslachtoffers in ieder geval geen doel geweest (want erg laag objectief beschouwd).

Er is ook nog ruimte tot escaleren: Kerncentrales, spoorwegennet (zijn ze mee bezig) en vooral regeringsinstellingen in Kiev. Daarnaast gericht op het maken van burgerdoelen. Ook kan nog qua middelen geescaleerd worden, die glijbommen zijn toch vooral voor de frontlijn bewaard.
En voor de hobby met FPV-drones jagen op burgers zodra ze binnen bereik zijn.
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 21:05:14 #63
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221597421
quote:
1s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:01 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Oké, die is er dus wel degelijk. Alleen al rond Kiev zijn er honderdduizenden vierkante meters aan distributiecentrum opgeblazen na de Wildberries-aanvallen.

Dat is inderdaad minder zichtbaar in de westerse media.
ik had niet verwacht dat Rusland op zou houden dergelijke doelen op te blazen als de Oekrainers het ook begonnen te doen, dat maakt het nog geen escalatie
  maandag 17 augustus 2026 @ 21:06:07 #64
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597429
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:05 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
En voor de hobby met FPV-drones jagen op burgers zodra ze binnen bereik zijn.
Dat is allemaal ruis op en rondom de frontlijn. Dat zijn geen doelbewuste en gestuurde escalatie-stappen. Maar een aanval op het parlementsgebouw in Kiev zou dat wel zijn, dat kan een willekeurige soldaat niet beslissen
The End Times are wild
  maandag 17 augustus 2026 @ 21:06:40 #65
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597434
quote:
88s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:05 schreef sp3c het volgende:

[..]
ik had niet verwacht dat Rusland op zou houden dergelijke doelen op te blazen als de Oekrainers het ook begonnen te doen, dat maakt het nog geen escalatie
Ik denk dat het wel een reactie was op de eerste Wildberries aanval, want hij volgde er vrijwel meteen op. Tit for tat
The End Times are wild
pi_221597435
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:06 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat is allemaal ruis op en rondom de frontlijn. Dat zijn geen doelbewuste en gestuurde escalatie-stappen. Maar een aanval op het parlementsgebouw in Kiev zou dat wel zijn, dat kan een willekeurige soldaat niet beslissen
Hoe snel zou jij teruggefloten worden als jij in Afghanistan op burgerjacht ging?
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 21:07:18 #67
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221597439
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

eerste aanval op een Oekrains distributiecentrum (nova poshta) was in 2023

I don't see it
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 21:07:40 #68
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221597440
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:06 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik denk dat het wel een reactie was op de eerste Wildberries aanval, want hij volgde er vrijwel meteen op. Tit for tat
sure, logische conclusie

maakt het geen escalatie
  maandag 17 augustus 2026 @ 21:08:36 #69
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597451
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:06 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Hoe snel zou jij teruggefloten worden als jij in Afghanistan op burgerjacht ging?
In Afghanistan werd opgetreden in hele kleine verbanden (SUA, ca 50 man). Dan is het mogelijk dat er binnen zo'n club een cultuur ontstaat die de normen en waarden laat vervagen. Zou dit echter bekend worden bij de hogere leiding dan zou echt onmiddelijk ingegrepen worden. En zoiets zou daar snel bekend worden, want er waren ook veel contacten tussen de burgers en ISAF.
The End Times are wild
  maandag 17 augustus 2026 @ 21:09:11 #70
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597457
quote:
88s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:07 schreef sp3c het volgende:

[..]

I don't see it
Dat zeg ik letterlijk in deze post
The End Times are wild
  maandag 17 augustus 2026 @ 21:10:03 #71
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597463
quote:

[..]
sure, logische conclusie

maakt het geen escalatie
Nee, dat klopt. Maar het was wel een signaal. Het is ook een vorm van communicatie, wederzijds bommen gooien. Net zo goed als dat het attritie is.
The End Times are wild
pi_221597464
quote:

[..]

I don't see it
Ja maar dat was alvast voor de aanval van Oekraïne in 2026.

rusland viel dit soort doelen trouwens al veel eerder aan, direct vanaf het begin al gingen ze achter logistiek en voedsel hubs aan.

https://www.csis.org/anal(...)ure-russias-invasion
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 21:12:19 #73
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221597476
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:10 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Ja maar dat was alvast voor de aanval van Oekraïne in 2026.

rusland viel dit soort doelen trouwens al veel eerder aan, direct vanaf het begin al gingen ze achter logistiek en voedsel hubs aan.

https://www.csis.org/anal(...)ure-russias-invasion
dat zeg ik
  maandag 17 augustus 2026 @ 21:12:34 #74
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597478
Oekraine houd zich net zo goed in, die hebben ook nog geen serieuze aanval op het Kremlin zelf uitgevoerd natuurlijk. Dus ook daar nog ruimte voor escalatie.

Het is ook politiek-strategisch gezien heel dom om meteen alles uit de kast te halen, want dan kun je dus niet meer sturen of er een schepje bovenop doen. Of het als dreiging boven de markt laten hangen..

Is ook allemaal niks nieuws, is altijd al zo geweest
The End Times are wild
pi_221597479
:P Heb echt het gevoel dat ik het nog even moet herhalen; Maar rusland is een ander soverein land binnen gevallen en heeft hele steden met de grondgelijk gemaakt. Miljoenen mensen hun huizen uitgejaagd.

En dan gaan we het hebben over escalatie ladders... over russische belangen..
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 21:13:18 #76
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221597487
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:09 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat zeg ik letterlijk in deze post
niet echt, jij zegt dat Rusland escaleert

ik zeg dat ze zich nooit terug hebben gehouden en dat Oekraine escaleert
  maandag 17 augustus 2026 @ 21:16:29 #77
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597504
quote:
88s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:13 schreef sp3c het volgende:

[..]
niet echt, jij zegt dat Rusland escaleert

ik zeg dat ze zich nooit terug hebben gehouden en dat Oekraine escaleert
Rusland kiest zijn doelen net zo goed bewust als dat Oekraine dat doet. En deels heeft dat te maken met hoe ver je wil escaleren. Zo zijn regeringsgebouwen in Kiev grotendeels met rust gelaten (niet bewust getarget). Terwijl dat eenvoudige, statische doelen zijn. Het is niet zo dat Rusland die niet kan raken. Het is ook niet zo dat ze daar geen grote schade mee kunnen aanrichten. Het is bewust ruimte overhouden.. Dat is heel normaal. Idem dus Oekraine dat het Kremlin niet aanvalt.
The End Times are wild
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 21:17:16 #78
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221597510
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:16 schreef LXIV het volgende:

[..]
Rusland kiest zijn doelen net zo goed bewust als dat Oekraine dat doet. En deels heeft dat te maken met hoe ver je wil escaleren. Zo zijn regeringsgebouwen in Kiev grotendeels met rust gelaten (niet bewust getarget). Terwijl dat eenvoudige, statische doelen zijn. Het is niet zo dat Rusland die niet kan raken. Het is ook niet zo dat ze daar geen grote schade mee kunnen aanrichten. Het is bewust ruimte overhouden.. Dat is heel normaal. Idem dus Oekraine dat het Kremlin niet aanvalt.
I'm sure they do

maar ik zie geen escalatieladder
  maandag 17 augustus 2026 @ 21:17:59 #79
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597516
quote:
88s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:17 schreef sp3c het volgende:

[..]
I'm sure they do

Wat bedoel je daar dan mee?
The End Times are wild
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 21:20:24 #80
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221597525
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:17 schreef LXIV het volgende:

[..]
Wat bedoel je daar dan mee?
dat zeg ik toch al de hele tijd letterlijk?

Rusland kwam bovenaan de escalatieladder Oekraine binnen zetten en ik zie vooralsnog geen significante verandering ongeacht wat de Oekrainers doen
  maandag 17 augustus 2026 @ 21:21:45 #81
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597536
quote:
88s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:20 schreef sp3c het volgende:

[..]
dat zeg ik toch al de hele tijd letterlijk?

Rusland kwam bovenaan de escalatieladder Oekraine binnen zetten en ik zie vooralsnog geen significante verandering ongeacht wat de Oekrainers doen
Dus je wil zeggen dat Rusland niet reageert op wat Oekraine doet maar zelf vrij willekeurig bombardeert, en daarmee impliceer je dat het ook weinig uitmaakt wat Oekraine doet (of terugdoet)?
The End Times are wild
pi_221597539
quote:

[..]
Publieke overheidsgebouwen aanvallen is net zo zinloos als burgerdoelen, je doet het voor de PR waarde want niemand gaat in het gebouw de boel aansturen dat schreeuwt "we sturen vanaf hier alles aan".
En de russen hebben er genoeg aangevallen zoals ook bijv het GUR hoofdkwartier een paar keer.
  maandag 17 augustus 2026 @ 21:24:48 #83
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597552
quote:
19s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:22 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Publieke overheidsgebouwen aanvallen is net zo zinloos als burgerdoelen, je doet het voor de PR waarde want niemand gaat in het gebouw de boel aansturen dat schreeuwt "we sturen vanaf hier alles aan".
En de russen hebben er genoeg aangevallen zoals ook bijv het GUR hoofdkwartier een paar keer.
Nou, het heeft wel degelijk zin om die aan te vallen want om het Oekrainsche leger op de been te houden moet Oekraine blijven functioneren als staat. En door -grote- aantallen ambtenaren uit te schakelen of tenminste de overheids-infrastructuur maak je dat juist moeilijk.
Ik weet niet in hoeverre die gebouwen al ontruimd zijn. Als alles elders op geheime locaties is ondergebracht dan heeft het weinig zin de gebouwen zelf aan te vallen. Maar dan zouden die 'geheime' locaties wel aangevallen worden, daar hoor ik ook niks van. En in een land waarvan nog steeds zoveel mensen Russisch-georienteerd zijn houd je dat echt niet geheim
The End Times are wild
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 21:26:59 #84
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221597564
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:21 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dus je wil zeggen dat Rusland niet reageert op wat Oekraine doet maar zelf vrij willekeurig bombardeert, en daarmee impliceer je dat het ook weinig uitmaakt wat Oekraine doet (of terugdoet)?
nee ik wil zeggen dat ze niet escaleren in hun reacties

en ja vooralsnog lijkt het allemaal weinig uit te maken
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 21:27:53 #85
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221597569
als je het allemaal snapt snap ik niet waarom je uitleg vraagt eerlijk gezegd
  maandag 17 augustus 2026 @ 21:28:33 #86
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597573
quote:
88s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:27 schreef sp3c het volgende:
als je het allemaal snapt snap ik niet waarom je uitleg vraagt eerlijk gezegd
Ik wilde weten wat je precies bedoelde
The End Times are wild
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 21:28:54 #87
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221597574
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:28 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik wilde weten wat je precies bedoelde
ik heb letterlijk gezegd wat ik bedoelde

meerdere malen
pi_221597588
Heel sneu maar ook ironisch en grappig tegeljk

pi_221597633
Vind dat @LXIV wel een punt heeft hoor.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_221597636
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:43 schreef Discombobulate het volgende:
Vind dat @:LXIV wel een punt heeft hoor.
Joh. Verras ons niet steeds zo.
pi_221597656
quote:
Inderdaad, defensieve posities opgeven is een no-go. :)
pi_221597701
quote:
Gut, je verwacht het niet.
  maandag 17 augustus 2026 @ 21:59:46 #93
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221597718
quote:
88s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:17 schreef sp3c het volgende:

[..]
I'm sure they do

Prompt: Zijn de recente aanvallen van Russen op Oekraïnse warenhuizen pas na de aanvallen op wildberries geïntensiveerd?

Als je bedoelt: de recente Russische aanvallen op Oekraïense warenhuizen/winkel- en distributiecentra als reactie op de Oekraïense aanvallen op Wildberries — dan is het beeld inderdaad dat die gebeurtenissen na de Wildberries-campagne kwamen.

De tijdlijn is ongeveer:

Vanaf half juli 2026 begon Oekraïne grootschalig Russische Wildberries-distributiecentra aan te vallen. Reuters meldde op 7 augustus dat er in enkele weken al veel centra waren getroffen.

In de daaropvolgende weken werden tientallen Wildberries-magazijnen getroffen; op 16 augustus werd opnieuw een groot centrum bij Podolsk geraakt.

Daarna volgden Russische aanvallen op Oekraïense commerciële/logistieke infrastructuur. Er wordt in berichtgeving ook gesproken over aanvallen die Rusland als vergelding presenteert.
pi_221597732
quote:

[..]
Wat zou Rusland doen als Oekraïne, op een zaterdagmiddag, drukbezochte winkelcentra vol Russische burgers, met kruisraketten bestookt? Tit for tat?

Escalatie is niet alleen wanneer er strategische doelwitten bestookt worden. Dat Rus ook doelwitten moet kiezen, en ipv doelwitten als fabrieken en de oliesector, liever treinen, flatgebouwen en ziekenhuizen kiest, is een bewuste strategische keuze en niet een teken dat het Kremlin zich in probeert te houden imo.

Dat de SMO niet geheel volgens plan gaat vanwege de (meester) strategen in het Kremlin, en men na aanvallen op de oliesector en wildberries, besluit ipv een energiecentrale of flatgebouw ook maar een raffinaderij of fabriek op te blazen....

En dat stukje over regeringsgebouwen niet aanvallen, eens. Oekraïne gaat het Kremlin niet aanvallen, want dan gaat het parlementsgebouw in Kiev ook plat. En Rusland laat regeringsgebouwen links liggen omdat Oekraïne niet in staat is het Kremlin te raken?
  maandag 17 augustus 2026 @ 22:09:06 #95
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597765
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 22:02 schreef havanagila het volgende:

[..]
Wat zou Rusland doen als Oekraïne, op een zaterdagmiddag, drukbezochte winkelcentra vol Russische burgers, met kruisraketten bestookt? Tit for tat?

Ja, mogelijk. Tot nu toe blijft dit soort -bewuste- aanvallen nog grotendeels uit. Die aanval op een strand op de Krim was mi gewoon een afzwaaier.. Daar hoeft dan niet per se op gereageerd te worden..
quote:
Escalatie is niet alleen wanneer er strategische doelwitten bestookt worden. Dat Rus ook doelwitten moet kiezen, en ipv doelwitten als fabrieken en de oliesector, liever treinen, flatgebouwen en ziekenhuizen kiest, is een bewuste strategische keuze en niet een teken dat het Kremlin zich in probeert te houden imo.

fabrieken en de oliesector zijn natuurlijk de voorkeursdoelen. Dat heeft niks met inhouden te maken
quote:
Dat de SMO niet geheel volgens plan gaat vanwege de (meester) strategen in het Kremlin, en men na aanvallen op de oliesector en wildberries, besluit ipv een energiecentrale of flatgebouw ook maar een raffinaderij of fabriek op te blazen....
Het hoeft niet altijd hetzelfde te zijn, maar je ziet wel duidelijk een patroon van aanval=>tegenaanval. Vaak een dag of drie tot vijf later. Dus op die vernederende aanval op Moskou met dat 'deksel' wat de lucht in vloog, volgde een aantal dagen een grote aanval terug. Daar zie ik echt wel verband tussen.
quote:
En dat stukje over regeringsgebouwen niet aanvallen, eens. Oekraïne gaat het Kremlin niet aanvallen, want dan gaat het parlementsgebouw in Kiev ook plat. En Rusland laat regeringsgebouwen links liggen omdat Oekraïne niet in staat is het Kremlin te raken?
Wat de motivaties exact zijn weet ik niet, maar ik zie dat dit soort gebouwen vooralsnog met rust gelaten wordt. Ik denk dat dit is om een tegenreactie te voorkomen ja.
The End Times are wild
pi_221597769
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:59 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Daarna volgden Russische aanvallen op Oekraïense commerciële/logistieke infrastructuur. Er wordt in berichtgeving ook gesproken over aanvallen die Rusland als vergelding presenteert.
Dat de russen hun drones en raketten liever op energiecentrales en appartementen spenderen, dan distributiecentra, betekent niet dat men zich probeert in te houden, en omdat Oekraine wildberries opblaast, ze nu toch echt gedwongen worden tot escalatie...

En ja, Russische staatsmedia...
  maandag 17 augustus 2026 @ 22:18:44 #97
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221597819
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 22:10 schreef havanagila het volgende:

[..]
Dat de russen hun drones en raketten liever op energiecentrales en appartementen spenderen, dan distributiecentra, betekent niet dat men zich probeert in te houden, en omdat Oekraine wildberries opblaast, ze nu toch echt gedwongen worden tot escalatie...

Je ziet dat het aantal 'aanvallen' op appartementencomplexen afneemt naarmate de Oekrainsche luchtafweer aan het einde van zijn latijn raakt. Nu opeens worden allerlei strategische logistieke en militaire doelen geraakt.
The End Times are wild
  maandag 17 augustus 2026 @ 22:26:03 #98
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221597863
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 22:10 schreef havanagila het volgende:

[..]

Wat is dit voor vreemde redenatie? Heb je beelden of bronnen dat er clusterwarheads zijn gebruikt op energiecentrales en appartementengebouwen door Rusland?

Die zijn namelijk wel gebruikt voor de distributiecentra.
  maandag 17 augustus 2026 @ 22:42:46 #99
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221597932
De landbouwers in de uithoeken hebben ook geen diesel

Bekijk deze YouTube-video
pi_221597935
Bingokaart is nog niet helemaal vol:

twitter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')