abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:43:48 #201
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221602234
quote:
19s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 19:43 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Benieuwd hoe die jappen gaan reageren.. die zij volgens mij nogal snel gekrenkt in hun trots.
Ruzzia vecht voor iedere vierkante Kilometer

ten oosten westen zuiden , dondert niet

er wonen Russische mensen sinds WW2 met Russische paspoorten
Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 18-08-2026 20:07:01 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221603081
Stroom uitgevallen in Moskou...

twitter

En schijnbaar geen internet in delen van het land.
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:26:03 #203
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221603269
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 19:22 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Ik denk dat de Oekraïners dat als geen ander goed kunnen inschatten eigenlijk.
Absoluut. En Zelensky helemaal als Russischtalige ex-Sovietburger die jarenlang in Moskou heeft opgetreden.

Maar Oekrainers werken wel (logisch!) primair in hun eigen belang. Niet in het onze. En daarom moeten wij zelf ook kunnen inschatten..
The End Times are wild
  Moderator dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:36:06 #204
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221603374
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 21:26 schreef LXIV het volgende:

[..]
Absoluut. En Zelensky helemaal als Russischtalige ex-Sovietburger die jarenlang in Moskou heeft opgetreden.

Maar Oekrainers werken wel (logisch!) primair in hun eigen belang. Niet in het onze. En daarom moeten wij zelf ook kunnen inschatten..
Als dat als een verrassing komt weet ik het ook niet meer.

(Ze staan daar geen invasieve Russen af te slachten voor ons he).
- vmi voor intimi -
pi_221603413
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 19:06 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat gaat natuurlijk niet meer gebeuren. Het gaat er ook niet om Rusland zijn zin te geven, het gaat er om te kunnen begrijpen hoe Rusland de situatie beschouwt. Zodat je kunt anticiperen.
Nee hoe poetin het beschouwt. Het zal mij verbazen als 20 procent van de bevolking die ellenlange getwiste geschiedenisverhalen van hem.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:44:37 #206
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221603447
Hebben jullie dit artikel meegekregen?

quote:
Breaking: Fedorov calls for wartime elections, says Putin shouldn't decide when Ukrainians vote

Former Defense Minister Mykhailo Fedorov on Aug. 18 called for Ukraine to find a way to restore a full democratic process even as the war continues, arguing that Russia should not be allowed to determine when Ukrainians can elect their government.

In a video address, Fedorov said Ukraine needs a "legal, safe, and realistic mechanism" for holding elections during a prolonged war while ensuring voting rights for military personnel, Ukrainians abroad, and people living in front-line regions.

"We must not let (Russian President Vladimir) Putin decide when Ukrainians can choose their government," Fedorov said, adding that democracy is "part of what we are fighting for today."

Fedorov also called for greater government accountability, arguing that officials entrusted with authority, public funds, or government positions should be required to demonstrate results and explain their decisions to the public.

Fedorov's remarks came hours after Zelensky formally nominated acting Defense Minister Yevhen Khmara to take up the post in a permanent capacity, following months of protests calling for Fedorov's reinstatement.

Khmara's nomination must be approved by parliament, with a confirmation vote expected as early as Aug. 19.

Zelensky dismissed Fedorov during a government reshuffle earlier this year, a decision that sparked nationwide protests. Fedorov has since rejected other government positions offered by the president, maintaining that he would only return as defense minister.

https://kyivindependent.c(...)hen-ukrainians-vote/
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_221603527
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 21:44 schreef BlaZ het volgende:
Hebben jullie dit artikel meegekregen?
[..]
https://kyivindependent.c(...)hen-ukrainians-vote/
Lekker interne verdeeldheid zaaien, goed bezig hoor die Federov. Zijn eigen ego is een loopje met hem gaan nemen.
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:56:05 #208
56749 BlaZ
pi_221603556
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 21:51 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Lekker interne verdeeldheid zaaien, goed bezig hoor die Federov. Zijn eigen ego is een loopje met hem gaan nemen.
Ik denk niet dat dat de insteek is.

quote:
"Democratie is geen luxe voor vredestijd. Democratie maakt deel uit van waar we vandaag de dag voor vechten," zei hij, waarbij hij betoogde dat Oekraïne moet laten zien dat het tegelijkertijd oorlog kan voeren en een democratische staat kan blijven.
Kijk, stel dat de oorlog nog 20 jaar duurt, zou je dan nog altijd geen verkiezingen dienen houden?
pi_221603622
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 21:56 schreef BlaZ het volgende:

[..]
[..]
Kijk, stel dat de oorlog nog 20 jaar duurt, zou je dan nog altijd geen verkiezingen dienen houden?
Het blijft ook wel een lastige kwestie. Het liefst zie je gewoon het democratische proces voortduren, maar de Russische aanvallen maken dat niet bepaald makkelijk. Ondertussen heeft Poetin inmiddels ook de meest gematigde oppositiepartij laten verbieden en de nodige leden naar Siberië laten sturen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_221603636
quote:

[..]
[..]
Toch wel heel toevallig dat hij met die oproep komt nadat het duidelijk begint te worden dat hij zijn oude post niet meer terug krijgt.

Had hij deze oproep geplaatst als hij nog minister van defensie was geweest? Ik denk het niet.

Ik zie trouwens ook niet in hoe je praktisch een verkiezing kan organiseren in deze situatie.
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:15:58 #211
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221603699
quote:

[..]
[..]
Dat vind ik wel een punt. Een paar jaar geleden leek het eerder een tijdelijk uitstel, maar nu wordt het wel erg lang.
The End Times are wild
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:16:29 #212
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221603702
quote:

[..]
[..]
dan zou zelensky gewoon herkozen worden en putin ook
laat men eerst de oorlog maar stoppen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:18:05 #213
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221603715
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 22:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dan zou zelensky gewoon herkozen worden en putin ook
laat men eerst de oorlog maar stoppen

Churchill werd na WO2 meteen gedumpt. Dus dat zegt niks
The End Times are wild
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:18:36 #214
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221603717
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 22:18 schreef LXIV het volgende:

[..]
er na

ja dat kan

putin ook denk ik
pi_221603732
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 22:18 schreef LXIV het volgende:

[..]
Alcohol probleempje
pi_221603771
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 21:51 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Je ziet het ook aan die kop van hem. Alles draait uiteindelijk om hem
pi_221603783
quote:
19s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 19:38 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Voor onze gezondheid laten we eerst maar hopen dat Duitsland weer een powerhouse gaat worden wat Europa in haar kielzog meesleept en dat wij zelf eens stoppen met het laffe gekut. Want als de rus bloed ruikt, trekt het oostwaarts.
Waarom Duitsland?
pi_221603811
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 22:33 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Waarom Duitsland?
Voor ons strategisch het beste en in potentie veruit de grootste en het meest daadkrachtige land als ze hun WW2 schuldgevoel nou maar eens compleet loslaten. Misschien dat rusland daarom ook nog expres praat over Nazi's in de hoop dat Duitsland lekker blijft slapen.
pi_221603820
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 18:55 schreef Wantie het volgende:

[..]
Verdedigen van Moskou heeft de hoogste prioriteit.
Het was dus een kwestie van tijd voordat Rusland dat voor elkaar kreeg.
Nu is Kyiv weer aan zet om de luchtafweer te omzeilen.
Of te raken, beschadigen, danwel uit te putten.
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:47:16 #220
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221603828
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 21:04 schreef havanagila het volgende:

En schijnbaar geen internet in delen van het land.
twitter
Scorched earth
pi_221603833
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 22:47 schreef ExTec het volgende:

[..]
[ x ]
Blijf er bij, het beste doelwit wat je kan raken in rusland. Radar, satellieten, communicatie, programmeren van wapens noem het allemaal maar op.

Of zouden ze zo iets bewaren voor een speciaal moment waarop je rusland over de hele linie frontaal aanvalt voor een gigantisch schok effect.

Oekraine heeft daar zelf veel minder last van, los van dat rusland het links en rechts al onder vuur heeft genomen staat bij hen veel ook al veilig in Europa :)

https://blogs.microsoft.c(...)digital-commitments/
pi_221603837
quote:
19s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 22:41 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Voor ons strategisch het beste en in potentie veruit de grootste en het meest daadkrachtige land als ze hun WW2 schuldgevoel nou maar eens compleet loslaten. Misschien dat rusland daarom ook nog expres praat over Nazi's in de hoop dat Duitsland lekker blijft slapen.
Denk je, ja?

Ik denk dat Frankrijk de enige sterke macht is. Voornamelijk vanwege hun kernwapens. En Engeland misschien. Maar die zijn qua kernwapens te afhankelijk van Amerika.
pi_221603838
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 22:03 schreef Monolith het volgende:

[..]
Het blijft ook wel een lastige kwestie. Het liefst zie je gewoon het democratische proces voortduren, maar de Russische aanvallen maken dat niet bepaald makkelijk. Ondertussen heeft Poetin inmiddels ook de meest gematigde oppositiepartij laten verbieden en de nodige leden naar Siberië laten sturen.
De Russische aanvallen zijn op zich het probleem niet, het is de Russische bezetting. De mensen in bezet gebied hebben ook stemrecht, maar hoe ga je in dat gebied verkiezing organiseren en garanderen dat ze vrij zijn van Russische beïnvloeding. Kies je ervoor die mensen niet mee te laten stemmen, is je verkiezing dan nog wel legitiem.

Gaat toch nog om zo'n 3-3,5 miljoen mensen (10% van de bevolking) die nog in die gebieden wonen. Het is niet alleen logistiek een lastige opgave.
pi_221603849
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 22:52 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Denk je, ja?

Ik denk dat Frankrijk de enige sterke macht is. Voornamelijk vanwege hun kernwapens. En Engeland misschien. Maar die zijn qua kernwapens te afhankelijk van Amerika.
Duitsland heeft bijna 3x de industrie.
pi_221603861
quote:
19s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 22:54 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Duitsland heeft bijna 3x de industrie.
Klopt. Maar van Frankrijk is soeverein (althans, behoorlijk) en de industrie is 'completer'. + de kernwapens zoals ik al zei.

Begrijp mij niet verkeerd. Ik hoop ook dat Duitsland wakker wordt, maar....
pi_221603875
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 22:57 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Klopt. Maar van Frankrijk is soeverein (althans, behoorlijk) en de industrie is 'completer'. + de kernwapens zoals ik al zei.

Begrijp mij niet verkeerd. Ik hoop ook dat Duitsland wakker wordt, maar....
:P Daarom ook mijn wens dat Duitsland weer een powerhouse wordt. Het begint pas net weer een beetje te draaien en de militaire budgetten zijn de komende jaren bijna het dubbele dat van Frankrijk maar er mag van mij nog wel een flinke schep bij. Want een Polen dat straks als enige de dienst uitmaakt in die hoek is ook geen fijn vooruitzicht.
pi_221603881
quote:
19s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 23:00 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
:P Daarom ook mijn wens dat Duitsland weer een powerhouse wordt. Het begint pas net weer een beetje te draaien en de militaire budgetten zijn de komende jaren bijna het dubbele dat van Frankrijk maar er mag van mij nog wel een flinke schep bij. Want een Polen dat straks als enige de dienst uitmaakt in die hoek is ook geen fijn vooruitzicht.
Volgens sommige hier (met militaire ervaring, dus ga enigszins uit van hun kennis) is het bij die Polen nog best een rommeltje, hoor.
pi_221603884
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 23:02 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Volgens sommige hier (met militaire ervaring, dus ga enigszins uit van hun kennis) is het bij die Polen nog best een rommeltje, hoor.
Veel bij elkaar geraapt spul, maar als ze het doorzetten wel een hele boel spul. De wil is er in ieder geval maar Polen is ook niet zo stabiel dat ik het helemaal uitsluit dat daar geen extreme gek aan de macht komt.
pi_221603889
quote:
19s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 23:03 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Veel bij elkaar geraapt spul, maar als ze het doorzetten wel een hele boel spul. De wil is er in ieder geval maar Polen is ook niet zo stabiel dat ik het helemaal uitsluit dat daar geen extreme gek aan de macht komt.
Oh. Zo. Nouja, dan vrees ik ook voor Frankrijk, Duitsland...

Haha mooie tijden.
pi_221603910
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 23:04 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Oh. Zo. Nouja, dan vrees ik ook voor Frankrijk, Duitsland...

Haha mooie tijden.
Duitsland heeft er historisch altijd nog iets van baat bij gehad dat wij onpartijdig/onafhankelijk blijven, maar als ze ons willen pakken dan maakt het toch niet uit. Dan heb ik altijd nog liever dat het de Duitsers zijn dan de eventuele partij die Duitsland heeft verovert, want daar maken we dan ook sowieso geen kans tegen.

Fransozen vertrouw ik sowieso niet :P daarvan geloof ik nooit dat ze ten koste van henzelf de rest van Europa gaan beschermen Duitsland als buffer dat voor het eigen bestaan moet vechten waarvoor het dan ook puur eigen belang is daar heb ik meer vertrouwen in.
pi_221603912
quote:
19s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 23:11 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Duitsland heeft er historisch altijd nog iets van baat bij gehad dat wij onpartijdig/onafhankelijk blijven, maar als ze ons willen pakken dan maakt het toch niet uit. Dan heb ik altijd nog liever dat het de Duitsers zijn dan de eventuele partij die Duitsland heeft verovert, want daar maken we dan ook sowieso geen kans tegen.

Fransozen vertrouw ik sowieso niet :P daarvan geloof ik nooit dat ze ten koste van henzelf de rest van Europa gaan beschermen Duitsland als buffer dat voor het eigen bestaan moet vechten waarvoor het dan ook puur eigen belang is daar heb ik meer vertrouwen in.
Nou....

Als het zo negatief is, kunnen we net zo goed de boel de boel laten :).
pi_221603918
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 23:12 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Nou....

Als het zo negatief is, kunnen we net zo goed de boel de boel laten :).
:P Bij de Duitsers zouden we eerst moeten vragen of we onze lease tanks alsjeblieft mogen hebben.
pi_221603921
quote:
19s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 23:13 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
:P Bij de Duitsers zouden we eerst moeten vragen of we onze lease tanks alsjeblieft mogen hebben.
Je bent hoopvol. Dat scheelt.
pi_221604037
Zoals duidelijk was, was ik enorm fan van Fedorov zeker tegenover Zelenksky, maar wat hij vandaag zegt slaat helemaal nergens op. Ik was altijd tegen verkiezingen gedurende deze oorlog dus dat blijf ik ook als onze man Fedorov het zegt.

Ik vrees dat Elon teveel op hem inpraat.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 02:31:22 #235
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_221604213
Gaan we het nu echt weer over verkiezingen in Oekraïne hebben.. En wat wij daar van vinden.. :')

Zucht..
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_221604626
quote:
19s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 23:11 schreef TwenteFC het volgende:

[..]

Zie hier het sterke EU blok dat een gezamenlijke defensie opbouwt
Vakman pur sang
  woensdag 19 augustus 2026 @ 08:44:41 #237
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221604756
Scorched earth
pi_221604832
quote:
10s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 08:44 schreef ExTec het volgende:
[ afbeelding ]
Die gaat straks uit een raam vallen. Hou je seismograaf in de gaten.
pi_221605396
quote:
[ afbeelding ]
Relevante anekdote over Seagal van Shaun Pinner die, toen hij in russische gevangenschap zat, blijkbaar bijna voor een "press op" met hem moest verschijnen.

twitter

Shaun Pinner is Brits/Oekraïens, vocht voor GB en al sinds (minstens) 2014 ook al voor Oekraïne in de Donbas. Vocht in Mariupul/Azovstal en werd daar gevangen genomen na de belegering. Hij vertelt vaak over hoe RT (russia Today) hem gedwongen interviewde cq. hoe hij daarbij werd gemarteld en noemt RT daarom vaak als medeplichtige partij.
Heeft ook een boek uitgebracht over zijn ervaringen.

[ Bericht 0% gewijzigd door MaxMark op 19-08-2026 10:38:36 ]
pi_221605763
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 22:47 schreef ExTec het volgende:

[..]
[ x ]
"Target rich environment"
pi_221605808
Dat ze Seagal nog niet naar de frontlinie hebben gestuurd, dan was de oorlog al lang gewonnen.
pi_221605866
quote:
[ afbeelding ]
Dit is fucking hilarisch _O- _O- _O-
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_221605981
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 23:52 schreef skysherrif het volgende:
Zoals duidelijk was, was ik enorm fan van Fedorov zeker tegenover Zelenksky, maar wat hij vandaag zegt slaat helemaal nergens op. Ik was altijd tegen verkiezingen gedurende deze oorlog dus dat blijf ik ook als onze man Fedorov het zegt.

Eigenlijk ik neem mijn statement terug.

twitter

Stuur dat hele zooitje van zelensky en hemzelf naar skala.
pi_221606006
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 12:01 schreef skysherrif het volgende:

[..]

[ x ]

[ afbeelding ]

Die inlichtingendiensten van Ukraine doen goed werk.
pi_221606095
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 11:37 schreef Timwonnacott het volgende:
Dat ze Seagal nog niet naar de frontlinie hebben gestuurd, dan was de oorlog al lang gewonnen.
Stel je voor, Seagal die, zittend op een stoel, in de frontlinie hordes en hordes drones uit de lucht slaat.
pi_221606125
Ook Nederlandse poetinpijpers keren hals over kop weer terug van hun Russische droom:

quote:
Een wethouder uit Hilversum emigreerde twee jaar geleden plotseling naar Rusland. Haar dochter en schoonzoon gingen mee om er een boerderij te starten en te ontsnappen aan ‘knellende EU-regels’ voor boeren. Nu blijkt die droom hard uiteengespat op Russische regels en verlaat het stel het land weer. De ex-wethouder blijft wel in Rusland.

Het was een bommetje in de lokale politiek van Hilversum toen het AD in 2024 onthulde dat wethouder Karin Walters op een bijeenkomst over emigratie naar Rusland was geweest. Bijna niemand wist op dat moment nog van de Russische sympathieën van de wethouder voor de lokale partij Hart Voor Hilversum.

Walters ontkende in eerste instantie, maar trad later plotseling toch af. In een korte verklaring schreef ze dat ze privé bij een informatiebijeenkomst was geweest over biologisch boeren in Rusland en Belarus. „Biologisch boeren wordt in Europa steeds moeilijker, maar kennelijk is het onbestaanbaar dat je verkent of biologisch boeren in landen daarbuiten zou kunnen.”

Niet lang na haar aftreden bleek Walters, samen met haar man, dochter en schoonzoon, daadwerkelijk naar Rusland te zijn verhuisd. Haar dochter Jacintha startte een YouTubeaccount waarop ze vertelde over de grote wens van haar en haar man Mark: een landelijk gelegen, zelfvoorzienende boerderij opzetten en daar een gezin beginnen.

Te strenge regels in EU
In die video’s op haar kanaal Rural Russia (Landelijk Rusland) zei ze dat boeren in Nederland vooral tegen de politiek vechten, dat landbouwgrond in Nederland te duur is, dat je mest niet zomaar mag uitrijden en dat boeren gedwongen worden mee te doen aan de eiwittransitie naar plantaardig voedsel.

„We hebben ook aan Spanje gedacht, maar daar gelden ook de regels van de Europese Unie”, zei Jacintha in een interview bij een ander onlineplatform, Russian Road.

Afgelopen juni vertelde ze haar 14.000 volgers nog enthousiast dat zij en Mark voor iets meer dan 100.000 euro eindelijk hun gedroomde homestead hadden gevonden in de regio Tver, zo’n 200 kilometer van Moskou. Ook zijn er nog enthousiaste video’s te zien waarin Jacintha met haar moeder Karin, de ex-wethouder, een tripje naar Moskou maakt.

Droom is voorbij
Maar eerder deze maand meldde de twintiger Jacintha plotseling aan diezelfde volgers dat de droom voorbij is. Want ook in Rusland bleken er regels tussen droom en daad te staan.

De boerderij die ze wilden kopen bleek illegaal gebouwd. Dat komt veel voor in Rusland, zo vertelt ze in een video, maar op het moment dat je het huis dan officieel wilt kopen en laten registeren, wordt het een probleem. „Dan zou de woning waarschijnlijk gesloopt moeten worden.”

Ook een tweede plan bleek niet haalbaar: ze wilde de eerste maanden in hun levensonderhoud voorzien door op afstand als it’er te werken, maar daarvoor was het internet in de regio niet stabiel genoeg.

Verplicht het leger in
En misschien nog wel het grootste probleem: door een nieuwe wet in Rusland moeten mannelijke immigranten eerst verplicht een jaar in militaire dienst voordat ze een verblijfsvergunning krijgen. Dat zou voor haar man Mark grote gevolgen hebben. Los van een mogelijke inzet aan het bloederige front in Oekraïne, is het voor een Nederlander verboden om dienst te nemen bij een vijand in een oorlog waarin Nederland partij is.

De video, die begin deze maand online kwam, is opgenomen op een plek buiten Rusland. Inmiddels zijn de video’s op het kanaal afgeschermd en is het YouTubekanaal omgedoopt van Rural Russia naar The Country Dream.
https://www.ad.nl/binnenl(...)uitgekomen~a67eb88b/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 19 augustus 2026 @ 12:28:24 #248
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221606153
quote:
15s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 02:31 schreef Parafernalia het volgende:
Gaan we het nu echt weer over verkiezingen in Oekraïne hebben.. En wat wij daar van vinden.. :')

Zucht..
Logisch de verkiezingen in Rusland komen er ook aan he
  woensdag 19 augustus 2026 @ 12:32:40 #249
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221606178
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 12:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ook Nederlandse poetinpijpers keren hals over kop weer terug van hun Russische droom:
[..]

"Los van een mogelijke inzet aan het bloederige front in Oekraïne, is het voor een Nederlander verboden om dienst te nemen bij een vijand in een oorlog waarin Nederland partij is."

Dit is toch nog niet het geval?
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_221606225
Dit is de nieuwe minister van Defensie:

twitter
pi_221606227
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 12:32 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
"Los van een mogelijke inzet aan het bloederige front in Oekraïne, is het voor een Nederlander verboden om dienst te nemen bij een vijand in een oorlog waarin Nederland partij is."

Dit is toch nog niet het geval?
Ik geloof in elk geval dat je daar geen serieuze straf voor zal krijgen. We hebben in het recente verleden Nederlandse burgers gehad die zich aansloten bij IS en, onder andere, vochten tegen Nederlandse militairen.

Maar hun heel beperkte straf was alleen vanwege misdaden tegen de menselijkheid en oorlogsmisdaden.

Wat betreft dat laatste loop je ook een goede kans daarvoor veroordeeld te worden als je je bij het Russische leger aansluit. Maar de man van deze Nederlandse wethouder moet zich vooral zorgen maken of hij de eerste weken overleeft als hij zich bij dat leger aansluit. Eventuele straf van het Nederlandse OM is niet belangrijk in vergelijking daarmee.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 19 augustus 2026 @ 12:48:08 #252
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221606260
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 12:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Ik geloof in elk geval dat je daar geen serieuze straf voor zal krijgen. We hebben in het recente verleden Nederlandse burgers gehad die zich aansloten bij IS en, onder andere, vochten tegen Nederlandse militairen.

Maar hun heel beperkte straf was alleen vanwege misdaden tegen de menselijkheid en oorlogsmisdaden.

Wat betreft dat laatste loop je ook een goede kans daarvoor veroordeeld te worden als je je bij het Russische leger aansluit. Maar de man van deze Nederlandse wethouder moet zich vooral zorgen maken of hij de eerste weken overleeft als hij zich bij dat leger aansluit. Eventuele straf van het Nederlandse OM is niet belangrijk in vergelijking daarmee.
Ja, zelf eindigen als gehakt lijkt me inderdaad zorgelijker dan de consequenties in Nederland. Overigens zelf al even met Chat lopen kloten. En die zegt het volgende:

Mijn conclusie over de AD-passage: het artikel had beter kunnen schrijven:

“Als Nederland rechtstreeks partij wordt bij een gewapend conflict met Rusland, kan het voor een Nederlander strafbaar zijn om in Russische krijgsdienst te gaan.”

Dat is juridisch een stuk nauwkeuriger dan de suggestie dat dit nu al verboden is omdat Rusland simpelweg “een vijand” van Nederland zou zijn.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_221606272
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 07:58 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Zie hier het sterke EU blok dat een gezamenlijke defensie opbouwt
Als je specifiek wat te melden hebt hoor ik het graag.
pi_221606285
quote:
[..]

Hopelijk sterft Mark.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 13:15:15 #255
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221606439
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 12:52 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Hopelijk sterft Mark.
Die kans is groot.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_221606445
twitter

Sinds gister opvallend veel activiteiten boven dit gebied. Altijd goed.
Zonder wrijving geen glans
  woensdag 19 augustus 2026 @ 13:16:32 #257
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_221606451
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 12:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Mooi voorbeeld is altijd Tanja Nijmeijer
pi_221606614

twitter
pi_221606650
twitter

Van gisteren nog.
pi_221607017
quote:
15s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 02:31 schreef Parafernalia het volgende:

Zucht..
:W
pi_221607063
quote:
17s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 14:48 schreef Zucht. het volgende:

[..]
:W
Ik was even bang dat je Z een andere betekenis had _O-
pi_221607075
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 14:54 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Ik was even bang dat je Z een andere betekenis had _O-
:D
pi_221607105
quote:

En ik zie nu steeds video's van Fedorov, die handen schudt met Mark Rutte. Dat lijkt mij nou niet de weg om daarmee de verkiezingen te gaan winnen.
pi_221607117
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 15:00 schreef Idisrom het volgende:

[..]
En ik zie nu steeds video's van Fedorov, die handen schudt met Mark Rutte. Dat lijkt mij nou niet de weg om daarmee de verkiezingen te gaan winnen.
Heb die videos niet gezien, maar waarom niet?

Overigens zou het ook niet zeker zijn dat Fedorov dan zelf voor president zou gaan.
pi_221607120
Banderol raketten zijn een enorm extra probleem voor Oekraine.
pi_221607141
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 12:01 schreef skysherrif het volgende:

[..]

[ x ]

[ afbeelding ]

Nu is de koers van de hryvnja niet zo hoog; je praat hier over ongeveer 2,5 miljoen euro.
pi_221607161
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 15:05 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Nu is de koers van de hryvnja niet zo hoog; je praat hier over ongeveer 2,5 miljoen euro.
Dit stukje gaat niet specifiek over de totale corruptie, maar over de borgsom betaald is voor iemand die eerder was opgepakt binnen operatie MIDAS. In dit geval gaat het om een borgsom van 150m dus gaat het om Halushchenko’s.

Die stond aan hoofd van een corruptieschandaal van 100 miljoen dollar :P
pi_221607163
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 15:01 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Heb die videos niet gezien, maar waarom niet?

Overigens zou het ook niet zeker zijn dat Fedorov dan zelf voor president zou gaan.
Dat laatste klopt, maar waarom pleit Fedorov er nu op dit moment dan voor verkiezingen.
Over het eerste, ik denk niet dat Rutte populair is in Oekraïne.

[ Bericht 0% gewijzigd door Idisrom op 19-08-2026 15:14:16 ]
pi_221607198
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 15:09 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Dat laatste klopt, maar waarom pleit Fedorov er nu op dit moment dan voor.

Geen geweldige graadmeter, maar videos/stukjes iig in mijn oekraiense tg feed over rutte worden bijna altijd goed ontvangen door Oekraiens publiek. Denk dat ook zij redelijk de spagaat van Rutte snappen.

Maar zelfs al was hij niet super ontvangen, dat maakt niet altijd uit bij verkiezingen. Je moet laten zien als potentiele Oekraiense president dat je goede relaties hebt met wereldleiders, dat maakt je in de ogen van mensen geschikt als leider zelfs als ze misschien niet de grootste fan zijn van hen.
pi_221607465
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 15:02 schreef skysherrif het volgende:
Banderol raketten zijn een enorm extra probleem voor Oekraine.
Wat is er zo bijzonder aan die raketten dat ze een extra probleem vormen?
pi_221607502
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 15:50 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Wat is er zo bijzonder aan die raketten dat ze een extra probleem vormen?
Bijzonder goedkoop te maken en massa te produceren.

Rusland schiet er enorme hoeveelheiden vanaf sinds ze enkele maanden geleden in massaal gebruik zijn genomen. Het zijn niet de meest technisch begaafde dingen en voor een kruisraket hebben ze ook geen enorme lading. Maar ze doen alsnog veel schade en je hebt alsnog dure kruisraket interceptors nodig om ze uit de lucht te halen.

https://kyivindependent.c(...)raines-air-defenses/
pi_221607557
Wat beelden van de operatie waar Oekraine 26 dorpen bevrijdde in de afgelopen maanden in Zaporizha.

twitter

(NSFW)
pi_221607613
Er landen nu bijna dagelijks drones in Moldavie (in totaal 60 sinds 2022). Maar nooit in Transnistrie. Ik denk dat dit komt doordat rusland bezorgd is over NAVO uitbreiding.

/s
  woensdag 19 augustus 2026 @ 16:45:57 #274
56749 BlaZ
pi_221607912
quote:

Het voorname idee is natuurlijk zichzelf te presenteren als kandidaat president. Momenteel is Zelensky niet bepaald populair en vandaag is er weer een corruptieschandaal naar buiten gekomen.

zie: polls https://en.wikipedia.org/(...)residential_election

zie: https://kyivindependent.c(...)esidential-staffers/
  woensdag 19 augustus 2026 @ 16:55:02 #275
56749 BlaZ
pi_221607991
quote:
[..]

Ook geen onderzoek vooraf gedaan, dat is duidelijk. Er is een duidelijke reden waarom veel voormalige Soviet landen gecontroleerd worden door oligarchen en dat is dat de regelbrij zo uitgebreid is dat het voor kleine bedrijven zeer moeilijk is om door te groeien en te concurreren.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 19:41:59 #276
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221609138
quote:

quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 15:09 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Dat laatste klopt, maar waarom pleit Fedorov er nu op dit moment dan voor verkiezingen.
nieuwe verkiezingen zou wel een goede zaak zijn ,
misschien dat Russen dan ook nieuwe verkiezingen eisen met echte tegenkandidaten

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 19-08-2026 20:57:32 ]
  woensdag 19 augustus 2026 @ 19:53:37 #277
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221609210
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 16:55 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ook geen onderzoek vooraf gedaan, dat is duidelijk. Er is een duidelijke reden waarom veel voormalige Soviet landen gecontroleerd worden door oligarchen en dat is dat de regelbrij zo uitgebreid is dat het voor kleine bedrijven zeer moeilijk is om door te groeien en te concurreren.
Nou zijn illegaal gebouwde boerderijen niet echt de bakermat van regelbrij.
pi_221609610
ER zijn Oekraiense parlementsleden die nu oproepen dat Fedorov nu hij geen baan meer heeft gemobiliseerd moet worden
  woensdag 19 augustus 2026 @ 20:57:03 #279
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221609642
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 20:53 schreef skysherrif het volgende:
ER zijn Oekraiense parlementsleden die nu oproepen dat Fedorov nu hij geen baan meer heeft gemobiliseerd moet worden
als hoofd van de drone en AI sectie
  woensdag 19 augustus 2026 @ 21:09:47 #280
56749 BlaZ
pi_221609752
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 19:53 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Nou zijn illegaal gebouwde boerderijen niet echt de bakermat van regelbrij.
Nee, maar Rusland staat wel bekend om zijn bureaucratie aangaande grondgebruik en bouw. Buitenlanders mogen ook geen landbouwgrond bezitten.
pi_221609872
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 21:09 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Nee, maar Rusland staat wel bekend om zijn bureaucratie aangaande grondgebruik en bouw. Buitenlanders mogen ook geen landbouwgrond bezitten.
Boeren en homo's hebben het maar zwaar daaro.
Ik doe het ff rustig aan.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 21:34:29 #282
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221609997
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 15:54 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Bijzonder goedkoop te maken en massa te produceren.

Rusland schiet er enorme hoeveelheiden vanaf sinds ze enkele maanden geleden in massaal gebruik zijn genomen. Het zijn niet de meest technisch begaafde dingen en voor een kruisraket hebben ze ook geen enorme lading. Maar ze doen alsnog veel schade en je hebt alsnog dure kruisraket interceptors nodig om ze uit de lucht te halen.

https://kyivindependent.c(...)raines-air-defenses/
Ja, telkens dat dilemma. Pakken we hem en besteden we een dure raket (die schaars zijn) of laten we hem gaan
The End Times are wild
  woensdag 19 augustus 2026 @ 21:39:30 #283
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221610042
Het zijn allemaaal hobby oorlogen van oude machtige mensen die alles al hebben

zowel Trump als ook Poetin
Kim is ook een hobby dictator
maar nu komen ze jongens tegen voor wie het menes is, dan gaat het over het geloof

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 19-08-2026 21:51:26 ]
  woensdag 19 augustus 2026 @ 21:42:21 #284
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221610065
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 21:18 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Boeren en homo's hebben het maar zwaar daaro.
landbouwers hebben het in Rusland altijd heel moeilijk gehad onder Stalin en onder Breznjev, maar ook in China

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 19-08-2026 21:50:27 ]
pi_221610257
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 21:34 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ja, telkens dat dilemma. Pakken we hem en besteden we een dure raket (die schaars zijn) of laten we hem gaan

Vandaag bijv.

twitter
  woensdag 19 augustus 2026 @ 22:06:54 #286
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221610289
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 22:03 schreef skysherrif het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Vandaag bijv.

[ x ]
Ja, je moet dus eigenlijk wel schieten wil je zeggen..
The End Times are wild
pi_221610303
Beide landen verwachten een grote luchtaanval vanavond. In Oekraine is iedereen klaar voor een grote ballistische raketaanval van Rusland op de grote steden met kruisraketten vanuit TU bombers, S400/Iskanders/Zirkons als ballistische/supersonische raketten plus jetdrones.

Tegelijkertijd rapporteerd Rusland een enorm aantal drones richting het achterland

+ dit interessante gerucht (maar voorlpig met een korreltje zout te nemen

woensdag 19 augustus 2026 @ 22:09:10 #288
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221610311
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 22:08 schreef skysherrif het volgende:
Beide landen verwachten een grote luchtaanval vanavond. In Oekraine is iedereen klaar voor een grote ballistische raketaanval van Rusland op de grote steden met kruisraketten vanuit TU bombers, S400/Iskanders/Zirkons als ballistische/supersonische raketten plus jetdrones.

Tegelijkertijd rapporteerd Rusland een enorm aantal drones richting het achterland

[ afbeelding ]

+ dit interessante gerucht (maar voorlpig met een korreltje zout te nemen

[ afbeelding ]
Als reactie op de aanval op Moskou van eergisteren? Duurt meestal een dag of drie om alles klaar te zetten..
The End Times are wild
pi_221610323
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 22:06 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ja, je moet dus eigenlijk wel schieten wil je zeggen..
Te precies en teveel schade om ze te negeren ja. Maar Oekraine heeft niet genoeg raketten om alle Geran 4s, Banderols, alle kh varianten en kalibers neer te halen.
pi_221610339
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 22:09 schreef LXIV het volgende:

[..]
Als reactie op de aanval op Moskou van eergisteren? Duurt meestal een dag of drie om alles klaar te zetten..
Nee waarom zou dit plaats vinden als reactie op Moskou? Rusland zal gewoon standaard om de zoveel dagen een gecombineerde Ballistische raketaanval uitvoeren. Zeker nu Oekraine geen luchtverdedging daar tegen heeft.
pi_221610341
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 22:09 schreef LXIV het volgende:

[..]
als reactie?

Dus als oekraine nu stopt met schieten op Rusland, dan stopt dan is er een staakt het vuren uit rusland.

echt wat een gezwets dit.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 22:14:33 #292
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221610361
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 22:12 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Nee waarom zou dit plaats vinden als reactie op Moskou? Rusland zal gewoon standaard om de zoveel dagen een gecombineerde Ballistische raketaanval uitvoeren. Zeker nu Oekraine geen luchtverdedging daar tegen heeft.
Je ziet vaak een patroon dat vooral na een zwaardere aanval op Moskou een reactie volgt richting Kiev. Viel mij tenminste op..
The End Times are wild
  woensdag 19 augustus 2026 @ 22:17:45 #293
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221610377
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 22:12 schreef Korenfok het volgende:

[..]
als reactie?

Dus als oekraine nu stopt met schieten op Rusland, dan stopt dan is er een staakt het vuren uit rusland.

echt wat een gezwets dit.
Natuurlijk zijn het reacties. Dit soort beschietingen zijn strategisch, dus het is altijd op elkaar reageren. Het zijn ook politieke boodschappen, het gaat niet alleen om de militaire schade.

Dit zegt Grok ervan, maar je kunt vast ook artikelen erover terug vinden:

is er sprake van reacties van RUsland op aanvallen van oekraine op Rusland en hoe zien die er uit en geef wat voorbeelden

11s nagedacht

Ja, er is sprake van Russische reacties op Oekraïense aanvallen op Russisch grondgebied. Die komen vooral tot uiting in retoriek, intensivering van militaire aanvallen op Oekraïne (vaak expliciet als “vergelding” of “antwoord op terreurdaden” gepresenteerd) en binnenlandse maatregelen om de eigen verdediging te versterken.

reuters.com

Hoe zien die reacties eruit?Retoriek en diplomatie: Het Kremlin en functionarissen (Poetin, Peskov, Lavrov) bestempelen Oekraïense aanvallen (drones, raketten, sabotage) vaak als “terrorisme” of “terreurdaden van het regime in Kiev”. Ze dreigen met vergelding, beschuldigen het Westen van medeplichtigheid (vooral bij westerse wapens) en gebruiken dit om onderhandelingen te beïnvloeden of steun voor Oekraïne te ondermijnen. Soms wordt gedreigd met asymmetrische of zwaardere antwoorden.
Militaire antwoorden: Massale of intensievere drone- en raketaanvallen op Oekraïense steden, energie-infrastructuur, militaire doelen, droneproductie en gerelateerde faciliteiten. Deze worden regelmatig officieel gepresenteerd als directe reactie. Rusland blijft ook de frontlinies en grensregio’s bestoken.
Binnenlandse maatregelen: Versterking van luchtafweer, inzet van reservisten om brandstof- en kritieke infrastructuur te bewaken, strengere wetten (hogere straffen voor sabotage, ook voor minderjarigen), en pogingen om brandstoftekorten (door aanvallen op raffinaderijen) te beperken.

theguardian.com

Oekraïense aanvallen (vooral drones op raffinaderijen, luchtbases, olie-installaties en tot diep in Rusland, soms bijna dagelijks) hebben de oorlog “naar huis” gebracht voor Rusland en economische druk opgeleverd (brandstofproblemen, kosten). Russische reacties zijn vaak meer van hetzelfde of een opschaling van bestaande campagnes, niet per se kwalitatief nieuwe escalaties (hoewel er in het verleden ook nucleaire doctrine-aanpassingen waren als afschrikking).

united24media.com

VoorbeeldenAanvallen op Russische luchtbases (o.a. juni 2025, met schade aan strategische bommenwerpers): Het Kremlin bevestigde dat Poetin tegen Trump zei dat Rusland zou reageren. Kort daarna volgden massale Russische raket- en droneaanvallen op Kyiv en andere doelen, die het Russische ministerie van Defensie en Peskov expliciet presenteerden als antwoord op Oekraïense “terreurdaden” (ook in verband met brugaanvallen).

themoscowtimes.com +1

Droneaanvallen op olieraffinaderijen en infrastructuur (o.a. grote aanvallen op Moskou en omgeving in 2025–2026): Na zware Oekraïense dronegolven (soms honderden drones, met branden bij raffinaderijen en rook boven Moskou) beloofde Lavrov “massale groepsaanvallen op reguliere basis”. Rusland voerde intensievere aanvallen uit op Oekraïense energie- en militaire doelen. Poetin erkende later brandstofproblemen en sprak van maatregelen om de gevolgen te beperken, terwijl hij de aanvallen bagatelliseerde als pogingen om de samenleving te destabiliseren.

telegraph.co.uk

Vermeende aanval op een verblijf van Poetin (eind 2025): Rusland claimde dat 91 Oekraïense drones een residentie in de regio Novgorod hadden aangevallen (Oekraïne ontkende dit). Lavrov kondigde nieuwe aanvallen op Oekraïne aan en een herziening van de onderhandelingspositie; er volgden grootschalige Russische raket- en droneaanvallen die als represaille werden gepresenteerd.

nrc.nl

Eerdere of andere gevallen: Na aanvallen in grensregio’s (Belgorod, Kursk) of dieper (zoals Kazan) volgden dreigementen met “meer vernietiging” en gerichte vergeldingsaanvallen. Rusland heeft ook wetten aangenomen om de binnenlandse verdediging te versterken tegen drones en sabotage.

theguardian.com

Kortom: Russische reacties zijn structureel en vaak proportioneel aan de intensiteit van Oekraïense deep strikes, maar blijven grotendeels binnen het bestaande patroon van luchtaanvallen op Oekraïne. De situatie is dynamisch en de exacte causaliteit wordt door beide kanten verschillend geïnterpreteerd.
The End Times are wild
pi_221610381
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 22:14 schreef LXIV het volgende:

[..]
Je ziet vaak een patroon dat vooral na een zwaardere aanval op Moskou een reactie volgt richting Kiev. Viel mij tenminste op..
Hmmm nee dat moet je los zien.

Overigens zou je gek genoeg juist Rusland ergens "tekort" doen als je denkt dat ze dit soort enorme geplande aanvallen uitvoeren op basis als retaliatie ipv eigen plannen om " strategische doelen" te raken in Oekraine.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 22:20:12 #295
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221610393
Hier de links uit de post:
kun je de links van de webpagina's geven zodat ik ze copy-paste kan kopieren?

Hier zijn de relevante links van de webpagina’s die ik als bronnen heb gebruikt (copy-paste vriendelijk):Algemene context en Oekraïense aanvallen op Rusland
https://united24media.com(...)imeline-17571Reactie op aanvallen op Russische luchtbases (juni 2025)
https://www.themoscowtime(...)rump-a89353Russische wetten en maatregelen tegen Oekraïense drones/sabotage
https://www.theguardian.c(...)ian-strikesRussische aanval op Kyiv gepresenteerd als reactie op Oekraïense ‘terreurdaden’
https://www.reuters.com/w(...)n-2025-06-06/Reactie na vermeende aanval op verblijf van Poetin
https://www.nrc.nl/nieuws(...)etin-a4916413Reactie op grote droneaanval op Moskou / olieraffinaderij (2026)
https://www.telegraph.co.(...)-attack-two-years/Je kunt ze gewoon selecteren en kopiëren. Laat het weten als je nog meer specifieke bronnen wilt!
The End Times are wild
  woensdag 19 augustus 2026 @ 22:21:17 #296
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221610400
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 22:18 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Hmmm nee dat moet je los zien.

Overigens zou je gek genoeg juist Rusland ergens "tekort" doen als je denkt dat ze dit soort enorme geplande aanvallen uitvoeren op basis als retaliatie ipv eigen plannen om " strategische doelen" te raken in Oekraine.
Dat is natuurlijk naast de gewone, strategische aanvallen. Maar dit is altijd een spel van actie-reactie. Zag je in de Iran-oorlog toch precies hetzelfde? Op dit niveau is het niet enkel tactiek, maar ook politiek-strategisch. Dus tit for tat.
The End Times are wild
pi_221610472
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 22:21 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk naast de gewone, strategische aanvallen. Maar dit is altijd een spel van actie-reactie. Zag je in de Iran-oorlog toch precies hetzelfde? Op dit niveau is het niet enkel tactiek, maar ook politiek-strategisch. Dus tit for tat.
Oh uiteraard zijn er aan beide kanten vaak wel vergeldingsacties etc, denk alleen deze specifiek niet.

Voorbereiding ook gestart net voor de moskou aanval, maar goed allemaal ook niet heel belangrijk :P
pi_221610505
Oilcapital.ru: The damper for imported fuel will not be allocated by the Ministry of Finance
Tl;dr rusland pompt iedere maand 100 miljard roebels in brandstof subsidies

Oilcapital.ru: Transportation of oil from Baltic ports is growing due to the redirection of flows
Tl;dr transport kosten van de Baltische zee naar India, China zijn ongeveer $ 20,- per vat.

Oilcapital.ru: Novak admitted the second wave of “tense situation” in the fuel market
Tl;dr Rasoptimist Novak stelt dat de problemen met brandstof binnenkort verholpen zijn, aangezien de reparaties aan olieraffinaderijen bijna klaar zijn.
pi_221610510

Mogelijk zojuist flamingo lanceringen.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 22:37:14 #300
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221610517
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 22:35 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]

Mogelijk zojuist flamingo lanceringen.
Wat is deze bron trouwens skysherrif? Want het zou toch raar zijn als Rusland of Oekraine dat soort informatie openlijk deelt?
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')