Ik denk dat méér miljardairs de oplossing is.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 17:45 schreef -XOR- het volgende:
LiNkS wErKt De EcOnOmIe TeGuH!1
https://nos.nl/artikel/26(...)mie-niet-tegenwerken
quote:Op zaterdag 13 juni 2026 17:49 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik denk dat nog meer rechtse kabinetten met VVD erin de oplossing is!
Schrijnend hoe je zoiets kan zeggen en tegelijk jezelf in spiegel kan kijken
Laat VVD zich tegenwerken door VVD dat ze al hun plannetjes niet hebben kunnen uitvoeren afgelopen jaren? Hoe zie je dat?quote:
Met hangen in het verleden bereik je ook niet zoveel. Sws is Rutte gewoon een prima premier geweest, alleen iets te lang doorgegaan.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 18:01 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Laat VVD zich tegenwerken door VVD dat ze al hun plannetjes niet hebben kunnen uitvoeren afgelopen jaren? Hoe zie je dat?
Dit is toch slap staaltje reflectie op 15 jaar regeren zonder visie?
Als iedereen miljardair is dan is het armoede probleem opgelost.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 17:48 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik denk dat méér miljardairs de oplossing is.
De periode Rutte was een zegen van stabiliteit vergeleken met nu.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 18:29 schreef nostra het volgende:
[..]
Met hangen in het verleden bereik je ook niet zoveel. Sws is Rutte gewoon een prima premier geweest, alleen iets te lang doorgegaan.
Dan kost een pond kipfilet 50k euro.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 18:33 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Als iedereen miljardair is dan is het armoede probleem opgelost.
https://www.bnnvara.nl/jo(...)-vvd-pro-staat-klaarquote:Op zaterdag 13 juni 2026 17:51 schreef nostra het volgende:
Wat is 'een deal sluiten' met JA21 volgens Jesse? Als ze ergens voor stemmen? Op de verjaardag van Joost komen?
Ik vind hem een van de domste politicus die er is.quote:
Geldt dit voor Nederland? Volgens mij is de middenklasse in Nederland de afgelopen 50 jaar vele malen welvarender geworden. En de armoede in de onderklasse is ook vele malen kleiner geworden dan het was.quote:
Hij probeert het kabinet te dwingen om kleur te bekennen. Dan eens over links een meerderheid vinden en dan eens over rechts, is voor PRO totaal niet aantrekkelijk natuurlijk. Dat Jetten en Bontenbal dat wel willen is vooral eigenbelang.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 18:37 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
https://www.bnnvara.nl/jo(...)-vvd-pro-staat-klaar
Wat is nu de strategie hierachter?
Zowel Jetten en Bontebal hebben aangegeven om samen te willen werken, te stoppen met allerlei politieke spelletjes en Klaver zet er nog even dubbel en dwars op in.
Probeert hij nu de val van het kabinet te forceren?
In beperkte mate. Het BBP groeit sneller dan het inkomen:quote:Op zaterdag 13 juni 2026 18:42 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Geldt dit voor Nederland? Volgens mij is de middenklasse in Nederland de afgelopen 50 jaar vele malen welvarender geworden. En de armoede in de onderklasse is ook vele malen kleiner geworden dan het was.
Daar hebben we weer zo een manipulatief plaatje van Bart Burggraaf, de zelfbenoemde libertariërs. Geplugd op X, het Musk propagandakanaal.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 18:51 schreef Perrin het volgende:
[..]
In beperkte mate. Het BBP groeit sneller dan het inkomen:
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 13 juni 2026 18:29 schreef nostra het volgende:
[..]
Met hangen in het verleden bereik je ook niet zoveel. Sws is Rutte gewoon een prima premier geweest, alleen iets te lang doorgegaan.
Ik had je toch wat kritischer ingeschat.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 18:29 schreef nostra het volgende:
[..]
De VVD en reflecterend vermogen past sowieso niet in één zin.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 18:01 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Laat VVD zich tegenwerken door VVD dat ze al hun plannetjes niet hebben kunnen uitvoeren afgelopen jaren? Hoe zie je dat?
Dit is toch slap staaltje reflectie op 15 jaar regeren zonder visie?
Het is nooit zelf verantwoordelijkheid nemen. Zij gingen het zonder PRO doen, er was een grote rechtse meerderheid dus er was effe geen behoefte aan links eng een waterige compromissen aldus Dilan. Nou, doe dan...quote:Op zaterdag 13 juni 2026 19:36 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
De VVD en reflecterend vermogen past sowieso niet in één zin.
Vincent schijnt een ware fangroep te hebben.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 19:39 schreef Kottnauer het volgende:
Het is voor de rechtgeaarde rechtse en liberale kiezer slechts wachten op het aftreden van Yesilgoz alvorens overwogen kan worden weer op die partij te stemmen.
Brekelmans is gewoon al aan het voorsorteren / profileren. Jammer dat het LM verder zo'n slap aftreksel geworden is.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 19:35 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ik had je toch wat kritischer ingeschat.
Een hoop wat Yesilgoz en Brekelmans vandaag zeggen is het gevolg van eindeloos zaken voor je uit schuiven. En dan doen alsof het niet aan jezelf ligt vind ik wat kinderachtig. Maar goed dat is politiek haha
Eerste helft 2027 weer naar de stembus. Lekker rechts conservatief rariteitenkabinetje in elkaar flansen. Het Telegraafclubje moet Mona Keijzer en DJ Jopie nog wat omhoog pluggen.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 20:11 schreef nostra het volgende:
[..]
Brekelmans is gewoon al aan het voorsorteren
Bij de VVD lezen ze blijkbaar geen CPB rapporten. Onlangs was er nog eentje waarin werd uitgelegd dat juist grote ongelijkheid de economische groei tegenwerkt.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 17:45 schreef -XOR- het volgende:
LiNkS wErKt De EcOnOmIe TeGuH!1
https://nos.nl/artikel/26(...)mie-niet-tegenwerken
Bovendien kwam GroenLinks - PvdA (nu Pro) altijd zeer goed uit de doorrekeningen van het CPB, ook wat betreft werkgelegenheid en lasten voor de middenklasse.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 20:16 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Bij de VVD lezen ze blijkbaar geen CPB rapporten. Onlangs was er nog eentje waarin werd uitgelegd dat juist grote ongelijkheid de economische groei tegenwerkt.
Ook dat, maar ze zijn gewoon zelf aan zet en krijgen gewoon niets voor elkaar. Ze dachten PRO buitenspel te hebben gezet maar dat was strategisch zo'n debiele misrekening dat je je echt afvraagt of ze dronken waren toen ze hun strategie uitstippelden.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 20:16 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Bij de VVD lezen ze blijkbaar geen CPB rapporten. Onlangs was er nog eentje waarin werd uitgelegd dat juist grote ongelijkheid de economische groei tegenwerkt.
nee dit klopt echt niet!! mss op papier of van zeggen... maar realiteit...neequote:Op zaterdag 13 juni 2026 20:25 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Bovendien kwam GroenLinks - PvdA (nu Pro) altijd zeer goed uit de doorrekeningen van het CPB, ook wat betreft werkgelegenheid en lasten voor de middenklasse.
VVD'ers trekken zich niks aan van de wetenschap maar verzinnen hun eigen economische logica. Wat dat betreft zijn ze net als Fvd'ers dus gewoon wappies.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 20:25 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Bovendien kwam GroenLinks - PvdA (nu Pro) altijd zeer goed uit de doorrekeningen van het CPB, ook wat betreft werkgelegenheid en lasten voor de middenklasse.
Goed beargumenteerd.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 20:31 schreef Thorelf het volgende:
[..]
nee dit klopt echt niet!! mss op papier of van zeggen... maar realiteit...nee
Voor even, ja. Het is ook wel amusant dat, afhankelijk van de gewenste uitkomsten, het CPB vanuit dezelfde hoek bestempeld wordt tot wetenschappelijk instituut als het zo uitkomt en de andere keer weer tot uitvoerder van de werkgeverslobby.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 20:25 schreef Tomatenboer het volgende:
Uit de CPB-rapporten Keuzes in Kaart blijkt gewoon dat de PRO keuzes maakt die enerzijds de koopkracht van gezinnen verbeteren, maar anderzijds via hogere bedrijfslasten de werkgelegenheid remmen.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 20:25 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar het is helaas alleen nog maar beeldvorming dat telt tegenwoordig.
het is vooral dubieus dat cpb niet kan/wil aamgeven dat bepaalde voorstellen in excel goed uitpakken maar in de werkelijkheid niet realiseerbaar zijn.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 20:43 schreef nostra het volgende:
[..]
Voor even, ja. Het is ook wel amusant dat, afhankelijk van de gewenste uitkomsten, het CPB vanuit dezelfde hoek bestempeld wordt tot wetenschappelijk instituut als het zo uitkomt en de andere keer weer tot uitvoerder van de werkgeverslobby.
EV?quote:Op zaterdag 13 juni 2026 21:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
het is vooral dubieus dat cpb niet kan/wil aamgeven dat bepaalde voorstellen in excel goed uitpakken maar in de werkelijkheid niet realiseerbaar zijn.
2023 stelde pvda voor om massief te investeren in koopkracht dmv belastingopbrengsten uit ev. Krankjorum natuurlijk en zelfs stalin zou dat niet voorstellen, maar cpb gaat dat serieus doorrekenen.
Ja. Dat ging onder Rutte prima. Baken van stabiliteit.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 20:58 schreef -XOR- het volgende:
Allemaal niet zo heel relevant, de VVD moet eens gaan regeren.
Jetten moet ook eens gaan regeren inderdaad, die schittert ook door totale afwezigheid en gebrek aan sturing.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 21:02 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ja. Dat ging onder Rutte prima. Baken van stabiliteit.
Daarna niet meer zo.![]()
Ze werden dan ook niet meer de grootste. Maar werden ook niet dusdanig afgestraft dat regeren zonder VVD mogelijk is.
Jetten moet gaan regeren. Die is premier.
We wensen hem veel succes.
De belasting van pvda uit verkiezingsprogramma 2023 op eigen vermogen van ondernemingen.quote:
is links vult rechts...quote:Op zaterdag 13 juni 2026 21:06 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Jetten moet ook eens gaan regeren inderdaad, die schittert ook door totale afwezigheid en gebrek aan sturing.
Ik denk dat dat het ook wel is.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 21:06 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Jetten moet ook eens gaan regeren inderdaad, die schittert ook door totale afwezigheid en gebrek aan sturing.
Oh, zonder genietingsmoment? Ja, da's tamelijk la-la-land redeneren. Gedragseffecten worden ook gewoon schromelijk over- of onderschat.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 21:09 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De belasting van pvda uit verkiezingsprogramma 2023 op eigen vermogen van ondernemingen.
hij wil in het nette pak paraderen als een pronte struisvogel , hij heeft wat ie wildequote:Op zaterdag 13 juni 2026 21:10 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ik denk dat dat het ook wel is.
Er is weinig leiderschap vanuit Jetten. De man is veel internationaal bezig en niet zozeer 'lokaal', als in ons land. Terwijl hier branden zijn.
Ik mis gewoon een leider die een totaal visie vertelt of uitstraalt aan ons. Die zegt waar we heen gaan, en wat onze toekomst (inclusief wat we eventueel moeten inleveren) gaat zijn.
Wat wil hij met Nederland?
Dat deed de lieveling op nationalistisch rechts ook. De Pim.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 21:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
hij wil in het nette pak paraderen als een pronte struisvogel , hij heeft wat ie wilde
Wat het individu Rob Jetten met Nederland wil lijkt me best duidelijk. Maar wat Premier Jetten met Nederland wil hangt af de oppositiepartij met wie ze eventueel een dealtje kunnen sluiten.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 21:10 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ik denk dat dat het ook wel is.
Er is weinig leiderschap vanuit Jetten. De man is veel internationaal bezig en niet zozeer 'lokaal', als in ons land. Terwijl hier branden zijn.
Ik mis gewoon een leider die een totaalvisie vertelt of uitstraalt aan ons. Die zegt waar we heen gaan, en wat onze toekomst (inclusief wat we eventueel moeten inleveren) gaat zijn.
Wat wil hij met Nederland?
Nee. Dat vind ik niet.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 21:19 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Wat het individu Rob Jetten met Nederland wil lijkt me best duidelijk. Maar wat Premier Jetten met Nederland wil hangt af de oppositiepartij met wie ze eventueel een dealtje kunnen sluiten.
Het is lastig om een schip te sturen dat plotseling een hele andere kant uit kan gaan varen.
Met asielzoekers / arbeidsmigranten / boottoeristen gaat het zoals het met alles gaat , flikker het over de schutting, maak er een wet van en klaar zijn we weerquote:Op zaterdag 13 juni 2026 21:28 schreef PieterDeRijcke het volgende:
En deze punten hebben dan ook allemaal niets met asielzoekers te maken.
Maar ik begrijp heel goed dat mensen het op de flanken gaan zoeken.
Er was inderdaad vrij veel stabiliteit onder Rutte. Maar hij was ook de koning van het vertragen. Ik had persoonlijk gehoopt dat we daar eens mee zouden stoppen.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 21:02 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ja. Dat ging onder Rutte prima. Baken van stabiliteit.
Daarna niet meer zo.![]()
Ze werden dan ook niet meer de grootste. Maar werden ook niet dusdanig afgestraft dat regeren zonder VVD mogelijk is.
Jetten moet gaan regeren. Die is premier.
We wensen hem veel succes.
Ik wil me hier juist niet focussen op migratie. Want de onlusten zijn een symptoom van het niet-leiderschap van Jetten tot nu toe. Imo.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 22:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Met asielzoekers / arbeidsmigranten / boottoeristen gaat het zoals het met alles gaat , flikker het over de schutting, maak er een wet van en klaar zijn we weer
Ieder dorp moet de bisocoop , wijkgebouw of het sportveld inleveren om 100 viriele jonge mannen op te sluiten, die hier komen om te werken en geld verdienen , maar niet mogen werken, want anders gaan ze inburgeren
En ze mogen hier blijven als ze homo of lesbisch zijn of uit een land komen waar oorlog is ,en dan mogen ze ook hun moslimvrouw, moslimkinderen, moslimtante, moslimmoeder en moslimzus over laten komen
En zo zit straks het hele land vol met illegalen die een kop soep krijgen
Jetten ontpopt zich als een leerling van de school Rutte.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 22:10 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Er was inderdaad vrij veel stabiliteit onder Rutte. Maar hij was ook de koning van het vertragen. Ik had persoonlijk gehoopt dat we daar eens mee zouden stoppen.
Jetten doet het tot nu toe niet beter. Het tussenprojectje hiervoor is het benoemen eigenlijk niet waard.
Ruitte 2 was een ramp voor Nederland, met de dwaze Stef Blokquote:Op zaterdag 13 juni 2026 22:14 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Jetten ontpopt zich als een leerling van de school Rutte.
En dat is nu net even niet wat ons land nodig heeft.
(Denk ik dan)
Die discussie over migratie is in wezen helemaal niet zo interessant. Wij hebben namelijk migratie nodig om minimaal onze welvaart op pijl te houden. De discussie kan dan eventueel gaan over welke migranten.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 22:14 schreef Cyan9 het volgende:
Over vertragen gesproken, die constante focus op migratie werkt ook behoorlijk vertragend. Het is jammer dat zoveel politici daar in mee gaan.
Dat doet er voor de toekomst niet meer toe.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 22:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ruitte 2 was een ramp voor Nederland, met de dwaze Stef Blok
ik weet het welquote:Op zaterdag 13 juni 2026 22:22 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dat doet er voor de toekomst niet meer toe.
De vraag is: waar wil je heen als land. En daar hoort migratie ook bij.
Nou ja hij schetst natuurlijk wat mooie vergezichten als moderner/groener Nederland.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 22:12 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ik wil me hier juist niet focussen op migratie. Want de onlusten zijn een symptoom van het niet-leiderschap van Jetten tot nu toe. Imo.
Ik wil juist graag dat hij wel de leiderschapsrol oppakt en gaat vertellen wat zijn visie is voor Nederland. Wat hij van plan is met de belastingen, de AOW, WIA, WW etc. en daar hoort het onderwerp migratie ook bij.
Maar dat niet leiden is echt funest voor ons land.
Stuk voor stuk gevangen in de klassieke monkey trap.quote:Op zondag 14 juni 2026 10:39 schreef mcmlxiv het volgende:
Het probleem van de Europese samenlevingen zijn helaas slechts ten dele de politici. Het grootste probleem zijn wijzelf en de verslaving aan luxe en gemakzucht waar we collectief, me included, aan lijden.
Die verslaving heeft ons een politiek opgeleverd waar beslissingen nemen bijna onmogelijk en in ieder geval onvoordelig voor de beslisser is gemaakt. Die situatie is op zich niet nieuw, dat Churchill direct na de tweede wereldoorlog de verkiezingen verloor is daar ook een voorbeeld van. Politici zijn als artsen, we weten dat ze doortastend moeten zijn, maar wij willen wel blijven vreten, zuipen en roken en hebben eigenlijk een hekel aan die echt doortastende en zeurende exemplaren. Veel liever eentje die vertelt dat het allemaal best meevalt.
Wanneer je dat combineert met een maatschappij waar simpelweg de belangen van de top 10% volstrekt anders zijn dan de bottom 10% en alles daartussen dan wordt regeren, vooral met een beetje consistente visie en bijbehorende daadkracht onmogelijk. Dan krijg je Rutte en Jetten en waarschijnlijk ook Klaver. Prima verhaal, teleurstellende uitvoering.
Daarom is er helaas ook weinig reden om optimistisch over ons werelddeel te zijn. Alleen zodra we echt begrijpen dat er wel een gezamenlijk belang of een gezamenlijke vijand is, is er een kans op resultaat. De huizenmarkt is een goed voorbeeld van gebrek aan gezamenlijk belang. Afbouw van hypotheekrente, beschikbaar maken van 1 of 2 promilles landbouwgrond, toegang van buitenlandse bouwvakkers zou al heel veel huizen kunnen betekenen, maar ja belangen van verslaafden blijven lastig.
Atlee is trouwens in het VK door politieke academici wel verkozen tot de succesvolste Britse premier van de twintigste eeuw. Dat kiezers hem verkozen boven Churchill pakte dus goed uit.quote:Op zondag 14 juni 2026 10:39 schreef mcmlxiv het volgende:
Het probleem van de Europese samenlevingen zijn helaas slechts ten dele de politici. Het grootste probleem zijn wijzelf en de verslaving aan luxe en gemakzucht waar we collectief, me included, aan lijden.
Die verslaving heeft ons een politiek opgeleverd waar beslissingen nemen bijna onmogelijk en in ieder geval onvoordelig voor de beslisser is gemaakt. Die situatie is op zich niet nieuw, dat Churchill direct na de tweede wereldoorlog de verkiezingen verloor is daar ook een voorbeeld van. Politici zijn als artsen, we weten dat ze doortastend moeten zijn, maar wij willen wel blijven vreten, zuipen en roken en hebben eigenlijk een hekel aan die echt doortastende en zeurende exemplaren. Veel liever eentje die vertelt dat het allemaal best meevalt.
Wanneer je dat combineert met een maatschappij waar simpelweg de belangen van de top 10% volstrekt anders zijn dan de bottom 10% en alles daartussen dan wordt regeren, vooral met een beetje consistente visie en bijbehorende daadkracht onmogelijk. Dan krijg je Rutte en Jetten en waarschijnlijk ook Klaver. Prima verhaal, teleurstellende uitvoering.
Daarom is er helaas ook weinig reden om optimistisch over ons werelddeel te zijn. Alleen zodra we echt begrijpen dat er wel een gezamenlijk belang of een gezamenlijke vijand is, is er een kans op resultaat. De huizenmarkt is een goed voorbeeld van gebrek aan gezamenlijk belang. Afbouw van hypotheekrente, beschikbaar maken van 1 of 2 promilles landbouwgrond, toegang van buitenlandse bouwvakkers zou al heel veel huizen kunnen betekenen, maar ja belangen van verslaafden blijven lastig.
Klopt. En hij was een belangrijk lid van het oorlogskabinet gedurende de hele oorlog. Dus op zich niet onbegrijpelijk, maar wel beetje zuur voor Churchill lquote:Op zondag 14 juni 2026 11:03 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Atlee is trouwens in het VK door politieke academici wel verkozen tot de succesvolste Britse premier van de twintigste eeuw. Dat kiezers hem verkozen boven Churchill pakte dus goed uit.
de mooiste locatie komt geen mensquote:Op zondag 14 juni 2026 12:48 schreef Perrin het volgende:
De aarde is een pretpark om al onze behoeftes te bevredigen.
[ afbeelding ] [ afbeelding ][ afbeelding ]
Anders staat er een groep mensen voor de deur die én komen vertellen dat ze onze vrouwen willen beschermen én naar vrouwen in politieke functies toezingen dat er een piemel in moet. Het lijkt mij eigenlijk verschrikkelijk om politicus te zijn, Je doet het nooit goed en mensen kunnen persoon en werk erg moeilijk gescheiden houden en worden dan overal persoonlijk, overkokend van woede.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 22:14 schreef Cyan9 het volgende:
Over vertragen gesproken, die constante focus op migratie werkt ook behoorlijk vertragend. Het is jammer dat zoveel politici daar in mee gaan.
Waarschijnlijk een beetje knippen en plakken doet wonderen.quote:Op maandag 15 juni 2026 16:46 schreef Mikeytt het volgende:
[ tiktok ]
De VVD is de weg echt totaal kwijt. Zeer terechte kritiek ontvangen over de knelpunten in het zorgsysteem, en dan aankakken met "ja noem eens 3 landen waar het beter is dan??"
PVV, FvD, SGP stemden tegenquote:16 juni 2026
De Eerste Kamer heeft dinsdag 16 juni een initiatiefwet aangenomen die conversiehandelingen, ook wel homogenezing genoemd, strafbaar stelt. Het voorstel van de Tweede Kamer gaat om het stelselmatig en indringend willen veranderen of onderdrukken van de seksuele gerichtheid of genderidentiteit tot de heersende norm. 57 leden stemden voor het wetsvoorstel. 15 leden stemden tegen tijdens een hoofdelijke stemming
Hier kijken we niet van op.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 18:47 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
PVV, FvD, SGP stemden tegen
https://www.eerstekamer.n(...)iehandelingen_worden
Ergens wel apart, pedos kunnen we wel genezen, maar homos niet.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 18:47 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
PVV, FvD, SGP stemden tegen
https://www.eerstekamer.n(...)iehandelingen_worden
Bezuinigingen op de zorg gaan toch altijd pijn doen.quote:Op woensdag 17 juni 2026 06:26 schreef Kowloon het volgende:
Het Nibud heeft op basis van een aantal voorbeeldhuishoudens met chronisch zieken in kaart gebracht wat de gevolgen van de voorgenomen bezuinigingen op de zorg zijn. Bezuinigingen stapelen zich in deze huishoudens vaak op omdat zij van meerdere regelingen gebruik maken.
Naast de extra uitgaven, van dikwijls honderden Euro’s per maand, zijn er ook andere perverse effecten. Zo is het regelmatig voordeliger om minder te gaan werken. Door de in de bezuinigingsplannen toegenomen inkomensafhankelijkheid van regelingen wegen de extra inkomsten in een dergelijk huishouden simpelweg niet meer op tegen de extra uitgaven die die extra inkomsten tot gevolg hebben.
Dat is natuurlijk een buitengewoon kwalijke situatie. De bezuinigingen op de zorg leiden voor chronisch zieken niet alleen tot extra uitgaven, maar ook tot een achteruitgang van hun maatschappelijke positie! Belangenorganisatie Ieder(in) heeft in het kader daarvan een petitie aangeboden aan de Tweede Kamer. Om de woorden kracht bij te zetten is een aantal chronisch zieken persoonlijk naar de Tweede Kamer gekomen.
Kijk met dat beeld in het achterhoofd naar onderstaande reportage. Het lijkt alsof de Kamerleden (behalve Lisa Westerveld), het VVD-Kamerlid voorop, in een parallel universum leven. Stuk voor stuk kramen ze enkel nietszeggende antwoorden uit als, en ik parafraseer:
• Ik kijk liever naar wat mensen nog wel kunnen.
• Ik ben trots op de kabinetsplannen, wij maken scherpe keuzes.
• Ik wil eerst het onderzoek van de minister naar de gevolgen van de bezuinigingen afwachten.
Ik vind het werkelijk schandelijke reacties. Hoe haal je het in je hoofd?! Je hebt net nota bene van een aantal chronische zieken persoonlijk te horen gekregen wat voor hen de gevolgen van de voorgenomen bezuinigingen zijn! Wat mankeert er aan je dat je dan niet gewoon beaamt dat het klopt wat deze mensen over hun persoonlijke situatie vertellen?
Bekijk deze YouTube-video
Toch bijzonder dat de VVD de hardwerkende chronisch zieke laat vallen.quote:Op woensdag 17 juni 2026 06:41 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Bezuinigingen op de zorg gaan toch altijd pijn doen.
Hoe k*t het ook is voor chronisch zieken, ergens moet de rekening van de zorg worden betaald.
Lage opkomst wel voor oets waar je nou geen specialist voor hoeft te zijn.quote:
NWS / Zorgkosten asielzoekers ontploft; situatie onhoudbaar ....quote:Op woensdag 17 juni 2026 07:10 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Toch bijzonder dat de VVD de hardwerkende chronisch zieke laat vallen.
quote:Op woensdag 17 juni 2026 07:22 schreef nostra het volgende:
[..]
Lage opkomst wel voor oets waar je nou geen specialist voor hoeft te zijn.
Oh, hij zit al in de EK, ik dacht Tweede. My bad.quote:
En een bril en zit ze bij D66?quote:Op woensdag 17 juni 2026 14:10 schreef Mikeytt het volgende:
Sinds wanneer heeft Halsema blond haar?
[ x ]
Zijn wijze van interviewen is irritant, maar ik kan het ergens wel waarderen.quote:Op woensdag 17 juni 2026 06:41 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Hoe k*t het ook is voor chronisch zieken, ergens moet de rekening van de zorg worden betaald.
Het zou een redelijk argument zijn als er van vermogenden en grote bedrijven ook een evenredige bijdrage gevraagd zou worden om de extra kosten voor defensie te dekken (want daarom wordt er bezuinigd op sociale zekerheid en zorg, niet omdat het "onhoudbaar is").quote:Op woensdag 17 juni 2026 06:41 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dit is onzin, de extra defensieuitgaven worden betaald met belastingverhogingen voor iedereen. De argumenten voor het bezuinigen in de zorg hebben wel degelijk te maken met het feit dat het onhoudbaar is, vooral de WW en WIA. Dat wordt ook gewoon gezegd.quote:Op donderdag 18 juni 2026 08:29 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Het zou een redelijk argument zijn als er van vermogenden en grote bedrijven ook een evenredige bijdrage gevraagd zou worden om de extra kosten voor defensie te dekken (want daarom wordt er bezuinigd op sociale zekerheid en zorg, niet omdat het "onhoudbaar is").
Dat wordt gezegd ja, aka "There's no alternative".quote:Op donderdag 18 juni 2026 11:03 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dit is onzin, de extra defensieuitgaven worden betaald met belastingverhogingen voor iedereen. De argumenten voor het bezuinigen in de zorg hebben wel degelijk te maken met het feit dat het onhoudbaar is, vooral de WW en WIA. Dat wordt ook gewoon gezegd.
Alles is een politieke keuze, dat zegt niet zo veel. Maar onhoudbaar is het zeker, dat het kabinet daarnaast schizofreen bezig is met defensie doet daar niets aan af. Het probleem is niet in de toekomst, het is nu. De zorg is al een veel te grote kostenpost en dat probleem wordt alleen maar erger.quote:Op donderdag 18 juni 2026 11:11 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat wordt gezegd ja, aka "There's no alternative".
Dat is een politieke keuze. Dat is wat anders.
Zie ook: https://www.telegraaf.nl/(...)reven/155370672.html
en: https://www.trouw.nl/opin(...)%2Fwww.google.com%2F
Wat is er onredelijk LAAG aan 36% belasting over papieren vermogensaanwas? En dan straks maar (weer) dooremmeren waarom we als EU, en Nederland specifiek, toch zo hopeloos achter de rest van de wereld aanlopen.quote:Op donderdag 18 juni 2026 08:29 schreef Tomatenboer het volgende:
Het zou een redelijk argument zijn als er van vermogenden en grote bedrijven ook een evenredige bijdrage gevraagd zou worden om de extra kosten voor defensie te dekken (want daarom wordt er bezuinigd op sociale zekerheid en zorg, niet omdat het "onhoudbaar is").
Ik kan moeilijk doorzien wat ideaal qua box 3 is. Voor mij voelt het l alsof we een relatief eenvoudig systeem hebben vervangen door een ingewikkeld systeem om een probleem op te lossen dat vooral speelde tijdens een uitzonderlijke renteperiode. Als we toch forfaitair rendement willen belasten, is de vraag of meer complexiteit ons werkelijk dichter bij een beter stelsel brengt.quote:Op donderdag 18 juni 2026 11:47 schreef nostra het volgende:
[..]
Wat is er onredelijk LAAG aan 36% belasting over papieren vermogensaanwas? En dan straks maar (weer) dooremmeren waarom we als EU, en Nederland specifiek, toch zo hopeloos achter de rest van de wereld aanlopen.
Dit is gewoon een normaal tarief, misschien internationaal aan de hoge kant.quote:Op donderdag 18 juni 2026 11:47 schreef nostra het volgende:
[..]
Wat is er onredelijk LAAG aan 36% belasting over papieren vermogensaanwas? En dan straks maar (weer) dooremmeren waarom we als EU, en Nederland specifiek, toch zo hopeloos achter de rest van de wereld aanlopen.
Landbouwvrijstelling…quote:Op donderdag 18 juni 2026 12:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit is gewoon een normaal tarief, misschien internationaal aan de hoge kant.
Wat wel blijft is dat Nederland onderaan bungelt bij belasten van vermogen, maar dit ligt ook aan de BOR, de fiscale behandeling van huizen en pensioenen.
Er zitten gewoon grote gaten in het stelsel, wat maakt dat wat je wel belast dan ook een stevig tarief kent (om de gaten elders te compenseren). In plaats van de grondslagen verbreden.
Nee dat is echt totale onzin. Zelfs als je extreem spartaans leeft je vol opoffert voor het collectief verandert dat niks aan de situatie in Nederland. Maatschappelijke problemen kunnen vaak alleen collectief worden opgelost door middel van politiek.quote:Op zondag 14 juni 2026 10:39 schreef mcmlxiv het volgende:
Je analyse waarom Churchill niet is herkozen lijkt te missen dat de man leefde voor oorlog en dus alleen soms nuttig was tijdens oorlog. Dan ook niet altijd nuttig want kijk bijvoorbeeld eens hoeveel doden zijn idiote plan om het Ottomaanse rijk aan te vallen bij Gallipoli heeft gekost (220.000 doden) zonder dat het iets opleverde.quote:Die verslaving heeft ons een politiek opgeleverd waar beslissingen nemen bijna onmogelijk en in ieder geval onvoordelig voor de beslisser is gemaakt. Die situatie is op zich niet nieuw, dat Churchill direct na de tweede wereldoorlog de verkiezingen verloor is daar ook een voorbeeld van. Politici zijn als artsen, we weten dat ze doortastend moeten zijn, maar wij willen wel blijven vreten, zuipen en roken en hebben eigenlijk een hekel aan die echt doortastende en zeurende exemplaren. Veel liever eentje die vertelt dat het allemaal best meevalt.
Het idee dat een vijandbeeld nodig is om resultaat te boeken lijkt me achterhaald. Het is makkelijker om mensen te mobiliseren met een vijandbeeld maar het hoeft niet.quote:Daarom is er helaas ook weinig reden om optimistisch over ons werelddeel te zijn. Alleen zodra we echt begrijpen dat er wel een gezamenlijk belang of een gezamenlijke vijand is, is er een kans op resultaat. De huizenmarkt is een goed voorbeeld van gebrek aan gezamenlijk belang. Afbouw van hypotheekrente, beschikbaar maken van 1 of 2 promilles landbouwgrond, toegang van buitenlandse bouwvakkers zou al heel veel huizen kunnen betekenen, maar ja belangen van verslaafden blijven lastig.
Nederland stemt niet altijd rechts om rekeningen eerlijk te verdelen. Gewoon bij de middenklasse en onderklasse dumpen onder het motto iemand moet het toch betalen. Anders is de optie vooruitschuiven ook altijd aantrekkelijk.quote:Op donderdag 18 juni 2026 08:29 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nu is het gewoon asociaal en kortzichtig de rekening leggen bij de allerkwetsbaarsten. Kortzichtig omdat het ook goed is voor de economie als de groep gehandicapten en chronisch zieken kan blijven participeren in de samenleving. Onderaan de streep kan dit beleid namelijk best weleens "penny wise, pound foolish" blijken te zijn.
Mwah, dat forfait kwam er al ruim voor de renteloze periode en toen lachte iedereen zich een deuk, want dat was toen nog 4% over alles en dat kreeg je op een normale spaarrekening.quote:Op donderdag 18 juni 2026 12:21 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik kan moeilijk doorzien wat ideaal qua box 3 is. Voor mij voelt het l alsof we een relatief eenvoudig systeem hebben vervangen door een ingewikkeld systeem om een probleem op te lossen dat vooral speelde tijdens een uitzonderlijke renteperiode. Als we toch forfaitair rendement willen belasten, is de vraag of meer complexiteit ons werkelijk dichter bij een beter stelsel brengt.
Dus dan komt de vraag wil je belasten op forfaitair rendement, gerealiseerd rendement of vermogen en wat zijn de nadelen van alle drie. De FD had hier toen zo’n mooi overzicht van.
mensen die zelf vastgoed hebben kunnen prima bouwen , mits alles transparant gaatquote:Op donderdag 18 juni 2026 19:34 schreef Klopkoek het volgende:
Nieuwe wethouder krijgt portefeuille ‘wonen’, maar heeft ook aandelen in 78 panden: ‘Dit is krankjorum’
https://www.gelderlander.(...)krankjorum~acfc94ce/
VVD being VVD
Dit kabinet is een schandvlek, hoe durf je de chronisch zieken voor het falen van de overheid op te laten draaien. Vooral die Bontenbal is een rat, dit heeft hij niet geleerd in die kerk van hem.quote:Op woensdag 17 juni 2026 06:41 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Waarom kun je je ongenoegen over Bontenbal niet spuien zonder te schelden?quote:Op donderdag 18 juni 2026 20:01 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Dit kabinet is een schandvlek, hoe durf je de chronisch zieken voor het falen van de overheid op te laten draaien. Vooral die Bontenbal is een rat, dit heeft hij niet geleerd in die kerk van hem.
Och sorry hoor, hypocriet leugenachtig type zal ik hem dan maar noemen.quote:Op donderdag 18 juni 2026 20:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Waarom kun je je ongenoegen over Bontenbal niet spuien zonder te schelden?
Hij is geen rat, hij is een man met andere denkbeelden dan de jouwe.
Wel rattig is hoe het toch altijd weer het CDA blijkt te zijn. Vertragen op stikstof, Hoekstra die in Europa een race to the bottom doordrukt, sociaal-economisch altijd de VVD volgen.quote:Op donderdag 18 juni 2026 20:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Jij vindt dat de minister van landbouw en visserij maar veganist moet zijn en geen eitje mag eten?quote:Op donderdag 18 juni 2026 19:34 schreef Klopkoek het volgende:
Nieuwe wethouder krijgt portefeuille ‘wonen’, maar heeft ook aandelen in 78 panden: ‘Dit is krankjorum’
https://www.gelderlander.(...)krankjorum~acfc94ce/
VVD being VVD
Wat me dan altijd blijft verbazen is dat we gezien de problemen bij de belastingdienst, de wens tot versimpeling uiteindelijk uitkomen bij de meest complexe uitvoeringsoptie.quote:
M.i. is het beste een vermogenswinstbelasting, aangevuld met een voorheffing. Om zo wel oneindig uitgestelde belasting te ondervangen.quote:Op donderdag 18 juni 2026 21:34 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Wat me dan altijd blijft verbazen is dat we gezien de problemen bij de belastingdienst, de wens tot versimpeling uiteindelijk uitkomen bij de meest complexe uitvoeringsoptie.
Is dat een verboden term dan?quote:Op donderdag 18 juni 2026 20:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De huizenmarkt lijkt me helemaal geen goed voorbeeld van een gezamenlijk belang.quote:Op donderdag 18 juni 2026 13:18 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
De huizenmarkt is een goed voorbeeld waar gezamelijk belang is, iedereen heeft een huis nodig. Het probleem met de huizenmarkt is dat onze politiek de keuze heeft gemaakt om huizenbezitters nog meer voordelen te geven ten opzichte van de have-nots.
Ik denk dat het oude systeem eigenlijk prima was, met de verbetering dat je het fictieve percentage dichter bij de werkelijkheid moet brengen.quote:Op donderdag 18 juni 2026 21:36 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
M.i. is het beste een vermogenswinstbelasting, aangevuld met een voorheffing. Om zo wel oneindig uitgestelde belasting te ondervangen.
Niets mis met een fictief rendement. Zit je er onder en kun je het aantonen? Prima, slaan we je daar voor aan.quote:Op donderdag 18 juni 2026 21:42 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik denk dat het oude systeem eigenlijk prima was, met de verbetering dat je het fictieve percentage dichter bij de werkelijkheid moet brengen.
Desnoods maak je een splitsing tussen spaar en beleggingen waarbij je de gemiddelde spaarrente van Nederlandse/Europese banken pakt als rendements getal voor spaargeld en de gemiddelde waardestijging van de beurzen in Europa oid.
nou zeg , na een vol jaar ziek zijn dan weten we het wel he, dan ga je maar de WAO in een poosje , dan kan de baas ook weer verderquote:Op donderdag 18 juni 2026 20:01 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Dit kabinet is een schandvlek, hoe durf je de chronisch zieken voor het falen van de overheid op te laten draaien. Vooral die Bontenbal is een rat, dit heeft hij niet geleerd in die kerk van hem.
Fictieve rendementen zijn helemaal niet rechtvaardig. Het is uiteindelijk gewoon inkomen.quote:Op donderdag 18 juni 2026 21:42 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik denk dat het oude systeem eigenlijk prima was, met de verbetering dat je het fictieve percentage dichter bij de werkelijkheid moet brengen.
Desnoods maak je een splitsing tussen spaar en beleggingen waarbij je de gemiddelde spaarrente van Nederlandse/Europese banken pakt als rendements getal voor spaargeld en de gemiddelde waardestijging van de beurzen in Europa oid.
Ik zeg niet dat het een verboden term is. Ik denk gewoon niet dat met scheldwoorden strooien voor iedereen waarmee je het niet eens bent erg goed is voor de sfeer, tegen polarisatie en een normaal gesprek.quote:Op donderdag 18 juni 2026 21:39 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Is dat een verboden term dan?
Een rat is iemand die heel snel van mening kan veranderen en daardoor onbetrouwbaar overkomt.
Voor mij gewoon een gangbare term. Niet perse voor politici. Maar wel in het dagelijks leven. Sommige mensen zijn nu eenmaal snel ratten.
Zo heb je ook ezels.
Zolang die winst of verlies niet genomen is, is het inderdaad fictief. En geen inkomen.quote:Op donderdag 18 juni 2026 21:49 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Fictieve rendementen zijn helemaal niet rechtvaardig. Het is uiteindelijk gewoon inkomen.
Het is alsof je met fictieve salarissen gaat rekenen voor loonbelasting.
afrekenen !!quote:Op donderdag 18 juni 2026 21:49 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Fictieve rendementen zijn helemaal niet rechtvaardig. Het is uiteindelijk gewoon inkomen.
En dat geldt wel voor de term rat (onbetrouwbaar iemand) en niet voor de term Ezel (een dom iemand).. of geen enkel dier meer?quote:Op donderdag 18 juni 2026 21:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het een verboden term is. Ik denk gewoon niet dat met scheldwoorden strooien voor iedereen waarmee je het niet eens bent erg goed is voor de sfeer, tegen polarisatie en een normaal gesprek.
Maar goed, that’s just me, I guess.
Niks gepamper. De grootste zielepieten zijn die wereldvreemde verwende hypocrieten in Den Haag die de hardwerkenden tot de laatste drup uitknijpen en achteloos wegwerpen.quote:Op donderdag 18 juni 2026 21:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou zeg , na een vol jaar ziek zijn dan weten we het wel he, dan ga je maar de WAO in een poosje , dan kan de baas ook weer verder
al dat gepamper met zielepieten dat schiet niet op
ha ha ha ha haquote:Op donderdag 18 juni 2026 21:55 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Niks gepamper. De grootste zielepieten zijn die wereldvreemde verwende hypocrieten in Den Haag die de hardwerkenden tot de laatste drup uitknijpen en achteloos wegwerpen.
Zo van de werkvloer de kist in.
quote:AI-overzicht
De coalitie wil de loondoorbetalingsplicht bij ziekte voor het mkb werkbaarder maken en de bureaucratie in de Wet verbetering poortwachter verminderen.
Daarnaast stelt het kabinet voor om het maximumdagloon voor alle uitkeringen--inclusief de Ziektewet en WIA--met 20% te verlagen, wat vooral voor hogere inkomens tot een inkomensval leidt.
Kabinetsformatie +1
De belangrijkste maatregelen uit het coalitieakkoord zijn opgesplitst in de volgende onderdelen:
1. Ziekte en Loondoorbetaling
Minder administratieve lasten: De coalitie wil bureaucratische belemmeringen uit de Wet verbetering poortwachter wegnemen om het proces soepeler te laten verlopen.
Kabinetsformatie
Verlichting voor het MKB: De verplichting om twee jaar lang het loon door te betalen vormt een drempel voor het mkb om personeel aan te nemen. Het kabinet werkt aan voorstellen om dit werkbaarder te maken.
Ik vind dat je overdrijft. Zo schokkend is het nou ook weer niet hè. Eigenlijk wilde ik hem een slappe ruggegraatloze klootzak noemen, dus ik vond rat nog best redelijk.quote:Op donderdag 18 juni 2026 21:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het een verboden term is. Ik denk gewoon niet dat met scheldwoorden strooien voor iedereen waarmee je het niet eens bent erg goed is voor de sfeer, tegen polarisatie en een normaal gesprek.
Wordt die WAO met zijn WIA en IVA ofzo ook niet uitgekleed?quote:Op donderdag 18 juni 2026 21:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ha ha ha ha ha
ok jij je zin , maar na een jaar ziek zijn dan mag je best de WAO in , dat scheelt voor de meeste geen stuiver
dan hoef je niet nog een jaar ziek te zijn op kosten van de baas
Helemaal rechtvaardig is het inderdaad niet, maar ik denk dat je best een afweging kunt maken tussen complexiteit van uitvoering en mate van detaillering tov de grote bulk en zo dicht mogelijk benaderen van de werkelijkheid.quote:Op donderdag 18 juni 2026 21:49 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je mag een politicus dan ook geen Leeuw meer noemen. Of ezel. Of iets met een vos.quote:Op donderdag 18 juni 2026 21:58 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ik vind dat je overdrijft. Zo schokkend is het nou ook weer niet hè. Eigenlijk wilde ik hem een slappe ruggegraatloze klootzak noemen, dus ik vond rat nog best redelijk.
Voor kleinere bedrijven wil ik het wel een beetje met je eens zijn. Vooruit dan maar.quote:Op donderdag 18 juni 2026 21:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ha ha ha ha ha
ok jij je zin , maar na een jaar ziek zijn dan mag je best de WAO in , dat scheelt voor de meeste geen stuiver
dan hoef je niet nog een jaar ziek te zijn op kosten van de baas
Ja de kapper die weet het wel met je he na een jaar dokken en de airco man ook, en de dakdekker ookquote:Op donderdag 18 juni 2026 22:01 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Voor kleinere bedrijven wil ik het wel een beetje met je eens zijn. Vooruit dan maar.
Ik heb hier een voorbeeld van een groot bedrijf die na de zoveelste blaaskaak interim manager en de zoveelste reorganisatie oudere werknemers op straat flikkert die al 25+ jaar zich dood hebben gewerkt bij dat bedrijf. Zo'n groot bedrijf van snobberige aandeelhouders mag bloeden van mij.quote:Op donderdag 18 juni 2026 22:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja de kapper die weet het wel met je he na een jaar dokken en de airco man ook, en de dakdekker ook
Dus moet de maatschappij, de belastingbetaler, het maar betalenquote:Op donderdag 18 juni 2026 22:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja de kapper die weet het wel met je he na een jaar dokken en de airco man ook, en de dakdekker ook
jij met je buikpijn en je scheiding en je PTSS trauma, op het strand van BALI
het is goed denkt de baas , hij hoeft toch niet meer terug te komen
ja , maar dan gaan de werkgeverspremies omlaagquote:Op donderdag 18 juni 2026 22:08 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dus moet de maatschappij, de belastingbetaler, het maar betalen
?
Ja, dat zal het zijn.quote:Op donderdag 18 juni 2026 22:00 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Je mag een politicus dan ook geen Leeuw meer noemen. Of ezel. Of iets met een vos.
Want anders maak je een onterecht onderscheid tussen dieren.
Waar ze nu voor hebben gekozen kán vrij complex zijn, maar doordat ze de tijd mee hebben (alles steeg enorm de afgelopen jaren), loont het voor veel mensen niet om een OWR te doen. Daar komt nog eens het volstrekt onrechtvaardige (maar net wel -rechtmatige) onderscheid tussen bezwaarmakers en niet-bezwaarmakers bij.quote:Op donderdag 18 juni 2026 21:34 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Wat me dan altijd blijft verbazen is dat we gezien de problemen bij de belastingdienst, de wens tot versimpeling uiteindelijk uitkomen bij de meest complexe uitvoeringsoptie.
De chipknip doet mij altijd aan mijn vader (rip) denken, die bij invoering gelijk het ding oplaadde en die dag nog "stampij" maakte bij een bloemenwinkel dat hij niet met chipknip kon betalenquote:
Iedereen heeft belang bij afschaffen HRA over lange periode. Want dat is wat energietransitie ook doet immers: over een lange periode. Patsboem afschaffen HRA wil helemaal niemand ook.quote:Op donderdag 18 juni 2026 21:39 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
De huizenmarkt lijkt me helemaal geen goed voorbeeld van een gezamenlijk belang.
Wen gezamenlijk belang heb je als je er gezamenlijk beter van wordt.
Bij het stopzetten van de HRA heb je een grote groep die daar een direct nadeel van heeft en geen voordeel bij afschaffing.
Itt tot iets als de energietransitie waarbij iedereen een belang en voordeel heeft bij een beter milieu.
Ik heb die vroege telebankierensoftware (homenet van de amro bijv.) nog moeten testen. Was gewoon een lokale Access databaseje met gevoelige gegevens op je computer. Hoezo veilig. Dat kon nog in die tijdquote:Op vrijdag 19 juni 2026 09:57 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
De chipknip doet mij altijd aan mijn vader (rip) denken, die bij invoering gelijk het ding oplaadde en die dag nog "stampij" maakte bij een bloemenwinkel dat hij niet met chipknip kon betalen![]()
Wat ik nog steeds wonderlijk vind dat we zo'n beetje de laatste met kabeltv waren, maar dat mijn pa wel zo gauw het kon ging telebankieren
Telebankieren waar ik het over had was gewoon nog bellen naar robot via de telefoon, toets 2 om geld over te maken, toets 3 om uw saldo te horenquote:Op vrijdag 19 juni 2026 10:38 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Ik heb die vroege telebankierensoftware (homenet van de amro bijv.) nog moeten testen. Was gewoon een lokale Access databaseje met gevoelige gegevens op je computer. Hoezo veilig. Dat kon nog in die tijd
Ja vertel mij welk belang ik als huizenbezitter erbij heb?quote:Op vrijdag 19 juni 2026 10:34 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Iedereen heeft belang bij afschaffen HRA over lange periode. Want dat is wat energietransitie ook doet immers: over een lange periode. Patsboem afschaffen HRA wil helemaal niemand ook.
Het gevoel dat een beetje overblijft is dat iemand een product heeft bedacht en er vervolgens redenen bij zoekt om het te verkopen/realiseren.quote:Op donderdag 18 juni 2026 22:59 schreef nostra het volgende:
Net wel aardige bijeenkomst met ons netwerk gehad over de digitale euro, die er in 2029 toch echt gaat komen. Met prof. Casper de Vries (emeritus hoogleraar monetaire economie, lid WRR), Menno Broos (project lead digitale euro DNB), Peter Blom (oud-ceo Triodos) en iemand vanuit MKB Nederland.
Interessant wel om de monetaire theorie en voors en tegens daarvan te horen. Zo kan het een rem zetten op het geldscheppend vermogen van banken en daarmee ook drukkend werken op de ontstane asset bubbles, maar de lobby van banken is groot geweest en dus bereik je daar met een limiet van 3.000 euro niets mee.
Allemaal politieke overwegingen om het te pushen (soevereiniteit, zogenaamd voorkomen bankruns, geopolitiek), maar eigenlijk is het pleisters plakken op de échte wond, namelijk dat de VISA's en Mastercards ons systeem runnen en we er maar niets tegenover kunnen zetten, vergelijk defensie en IT.
En uiteindelijk wordt succes gedreven door vraag en is er gewoon geen USP voor een Nederlander om zo'n digitale eurorekening te openen (uitzonderingen daargelaten). Sterk Chipknip-gevoel bij.
mits de max hyp termijn van 30 jaar naar 50 jaar gaatquote:Op vrijdag 19 juni 2026 10:34 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Iedereen heeft belang bij afschaffen HRA over lange periode. Want dat is wat energietransitie ook doet immers: over een lange periode. Patsboem afschaffen HRA wil helemaal niemand ook.
Je zou het boekje van Thomas Bollen moeten lezen.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 11:25 schreef Perrin het volgende:
De kern van de discussie over de digitale euro laat zich eigenlijk vrij eenvoudig samenvatten:
Het belangrijkste argument vóór is dat Europa graag een eigen, soeverein digitaal betaalsysteem wil dat minder afhankelijk is van Visa, Mastercard en Amerikaanse techbedrijven, en ook minder kwetsbaar is voor een sterke afhankelijkheid van commerciële banken.
Het belangrijkste argument tégen is dat het een probleem probeert op te lossen dat voor de meeste burgers niet echt als probleem voelt, terwijl het tegelijk nieuwe vragen oproept over privacy, governance en de stabiliteit van het financiële systeem.
Daarom zien veel economen de digitale euro minder als een nieuw betaalmiddel voor consumenten, en meer als een geopolitiek en institutioneel project.
Voor de gemiddelde gebruiker is de reactie vaak logisch: "Waarom zou ik dit gebruiken?", terwijl beleidsmakers eerder denken: "Wat gebeurt er als Europa de komende decennia afhankelijk blijft van buitenlandse betalingsinfrastructuur?"
Die twee perspectieven zijn allebei begrijpelijk.
Jij bent dus vrij duidelijk vóór?quote:Op vrijdag 19 juni 2026 11:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je zou het boekje van Thomas Bollen moeten lezen.
Een achterliggende agenda bij de burgerlobby achter de digitale euro is om de dominante positie van commerciële banken te ondermijnen en dan vooral hun bevoegdheid om met een druk op de knop nieuw geld te genereren. Waarbij eventuele inflatie pas later op treedt en doorsijpelt (deze vertraging vertaalt zich weer in meer winst voor de banken).
Door de opkomst van betalen met de kaart vanaf de neoliberale jaren 80 is de rol van chartaal geld (munten en biljetten), wat dus wél door centrale banken wordt gecontroleerd, steeds minder geworden.
Toen dit voor de eerste keer in de Tweede Kamer werd besproken ging de VVD helemaal los met "dit is communisme!!!!".
Ik vind dat meer een gelegenheids argument wat anno 2026/Trump het goed doet.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 11:25 schreef Perrin het volgende:
De kern van de discussie over de digitale euro laat zich eigenlijk vrij eenvoudig samenvatten:
Het belangrijkste argument vóór is dat Europa graag een eigen, soeverein digitaal betaalsysteem wil dat minder afhankelijk is van Visa, Mastercard en Amerikaanse techbedrijven, en ook minder kwetsbaar is voor een sterke afhankelijkheid van commerciële banken.
Het belangrijkste argument tégen is dat het een probleem probeert op te lossen dat voor de meeste burgers niet echt als probleem voelt, terwijl het tegelijk nieuwe vragen oproept over privacy, governance en de stabiliteit van het financiële systeem.
Daarom zien veel economen de digitale euro minder als een nieuw betaalmiddel voor consumenten, en meer als een geopolitiek en institutioneel project.
Voor de gemiddelde gebruiker is de reactie vaak logisch: "Waarom zou ik dit gebruiken?", terwijl beleidsmakers eerder denken: "Wat gebeurt er als Europa de komende decennia afhankelijk blijft van buitenlandse betalingsinfrastructuur?"
Die twee perspectieven zijn allebei begrijpelijk.
Uiteindelijk wel, omdat het huidige bancaire systeem niet goed in elkaar steekt. Dat zagen we alweer bij de Silicon Valley Bank en hoe al die TechBros aanstuurde op bailouts.quote:
Dit is niet helemaal waar. Bij een deel van de activisten speelde mee dat de FED in de VS de rommel moest opruimen na GFC 2008. De FED zette de lijnen uit.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 12:04 schreef Kickinalfa het volgende:
Ten tijde van de ontwikkeling van de digitale euro was dit helemaal niet van toepassing.
Er komt heel veel belastinggeld vrij dat weer voor andere zaken gebruikt kunnen worden waar jij wel wat aan hebt. Nu is de HRA een transfer naar rijke huizenbezitters, want die hebben de meeste HRA.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 11:01 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ja vertel mij welk belang ik als huizenbezitter erbij heb?
Mijn maandlasten gaan omhoog, mijn woning wordt minder waard.
Dat gebeurt dan ook niet. Maar wel voor sommigen die het zeer bont (haha) maken.quote:Op donderdag 18 juni 2026 21:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat zijn nogal wat aannames.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 13:27 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Er komt heel veel belastinggeld vrij dat weer voor andere zaken gebruikt kunnen worden waar jij wel wat aan hebt. Nu is de HRA een transfer naar rijke huizenbezitters, want die hebben de meeste HRA.
Jij ziet niet het gevaar dat via een digitale munt er beleid gevoerd kan gaan worden waar je nu nog over moet debatteren in de 2e kamer?quote:Op donderdag 18 juni 2026 22:59 schreef nostra het volgende:
Net wel aardige bijeenkomst met ons netwerk gehad over de digitale euro, die er in 2029 toch echt gaat komen. Met prof. Casper de Vries (emeritus hoogleraar monetaire economie, lid WRR), Menno Broos (project lead digitale euro DNB), Peter Blom (oud-ceo Triodos) en iemand vanuit MKB Nederland.
Interessant wel om de monetaire theorie en voors en tegens daarvan te horen. Zo kan het een rem zetten op het geldscheppend vermogen van banken en daarmee ook drukkend werken op de ontstane asset bubbles, maar de lobby van banken is groot geweest en dus bereik je daar met een limiet van 3.000 euro niets mee.
Allemaal politieke overwegingen om het te pushen (soevereiniteit, zogenaamd voorkomen bankruns, geopolitiek), maar eigenlijk is het pleisters plakken op de échte wond, namelijk dat de VISA's en Mastercards ons systeem runnen en we er maar niets tegenover kunnen zetten, vergelijk defensie en IT.
En uiteindelijk wordt succes gedreven door vraag en is er gewoon geen USP voor een Nederlander om zo'n digitale eurorekening te openen (uitzonderingen daargelaten). Sterk Chipknip-gevoel bij.
De TK heeft niets te zeggen over de ECB (of DNB).quote:Op vrijdag 19 juni 2026 15:36 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Jij ziet niet het gevaar dat via een digitale munt er beleid gevoerd kan gaan worden waar je nu nog over moet debatteren in de 2e kamer?
https://nos.nl/artikel/26(...)nieuwe-kerncentralesquote:Eemshaven in Groningen toch weer in beeld voor nieuwe kerncentrales
Groningen is toch weer in beeld voor twee nieuwe kerncentrales. Het kabinet beslist de komende maanden waar de nieuwe centrales komen: in Eemshaven in Groningen of in Terneuzen in Zeeland. Andere plaatsen zijn afgevallen.
Het kabinet baseert zich bij deze keuze onder meer op netbeheerder Tennet. Eemshaven en Terneuzen zijn de enige plekken waar volgens technische en andere haalbaarheidsadviezen twee grootschalige centrales van samen 3,2 Gigawatt gebouwd kunnen worden.
De technische voorkeur gaat daarbij uit naar Eemshaven. De combinatie met nieuwe windparken op zee pakt daar het beste uit. De elektriciteitsproductie is nu al erg geconcentreerd aan de kust. Centrales in Groningen schelen voor het transport van elektriciteit via een overvol net vanuit de kustprovincies.
Geen draagvlak
Nadeel van Groningen is dat er in de regio weinig tot geen draagvlak is voor de kerncentrales. Staatssecretaris De Bat van Klimaat en Groene Groei: "Ik weet dat ze dit niet willen, dat vertelden ze mij vanmorgen nog."
Het vorige kabinet zei dat Groningen zal worden ontzien vanwege de gaswinning en de negatieve gevolgen daarvan. Het huidige kabinet zegt zich aan de belofte te houden dat Groningen afvalt als Zeeland "gelijk geschikt is".
Ook de Tweede Kamer sprak verschillende keren uit dat de Groningers geen kerncentrales opgelegd moeten krijgen.
Dilemma
In Terneuzen in Zeeland, op papier de tweede optie, is wel draagvlak, maar daar is het technisch weer heel ingewikkeld. Tennet verwacht grote knelpunten bij de aansluiting op het hoogspanningsnet. Kerncentrale Borssele moet bijvoorbeeld stoppen en er kan geen nieuwe windenergie bij.
Ook omdat een keuze voor Groningen nu heel gevoelig zou liggen, gaat het kabinet deze locatie toch onderzoeken. "Als het niet mogelijk zou zijn, zouden ze nu zijn afgevallen", zegt De Bat. "Dat is het dilemma dat we wegen."
Het kabinet heeft op beide mogelijke locaties een zogenoemd nationaal voorkeursrecht gevestigd op geschikte stukken grond. Dit is om te voorkomen dat speculanten de grond opkopen om voor veel geld aan de overheid door te verkopen.
Zeven locaties onderzocht
Het afgelopen jaar werden zeven locaties in vier gebieden onderzocht: twee in het Sloegebied (Zeeland), één in Terneuzen (Zeeland), één locatie op Maasvlakte II (Rotterdam) en drie locaties in de Eemshaven (Groningen).
De haalbaarheid van een kerncentrale op deze locaties hangt niet alleen af van de vraag naar elektriciteit daar en de aanvoer van energie uit zon en wind op die plek.
Maasvlakte II in Rotterdam is bijvoorbeeld afgevallen omdat er te weinig grond is om zowel centrales te bouwen als het havengebied te laten groeien. En er liggen Natura2000-gebieden dichtbij.
Ook het Sloegebied in Zeeland viel af omdat de grond gebruikt moet worden voor waterstoftransport en andere economische activiteiten, en omdat ook hier Natura2000-gebieden dichtbij liggen.
In gesprek met inwoners
Ondanks de nadelen kiest het kabinet ervoor om Terneuzen als tweede optie verder te onderzoeken. Daarbij wordt ook gekeken naar de aanwezige havenbedrijven en industrie, en naar welke energiebehoefte die in de toekomst hebben.
Het kabinet gaat in gesprek met inwoners en bestuurders van de voorkeurslocaties en de locaties die zijn afgevallen. Ook komen er gesprekken met maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven. Het Kamerdebat is op 2 juli.
Als je (nog) meer gokverslaafden wil - na eerdere VVD debacles op dit terrein - moet je dat vooral doen.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 18:45 schreef nostra het volgende:
Nederlandse Loterij te privatiseren, lijkt me prima, onzin staatsdeelneming. HC nog maar even vasthouden.
Ja precies, dat doet HC ook zo lekker met hun cercle privé en hun limousines voor frauderende boekhouders.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 19:03 schreef Klopkoek het volgende:
Als je perse publieke belangen wil waarborgen dan kun je het ook beter onder publieke controle houden!
Ach, gokken blijft ook wel een mooie belasting voor domme mensen. Maar het als overheid zelf organiseren gaat ook wat ver. Dus ik ben voor privatiseren maar wel met zeer strenge regels en forse belasting.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 18:45 schreef nostra het volgende:
Nederlandse Loterij te privatiseren, lijkt me prima, onzin staatsdeelneming. HC nog maar even vasthouden.
Waanzin natuurlijk. Naast het gebrek aan politieke sensitiviteit valt hier op dat de voorgestelde locaties ver van de economische centra van ons land liggen. Dus dan gaan we, zoals verwacht, vooral kernenergie voor de buren subsidiëren.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 18:58 schreef Cyan9 het volgende:
Het kabinet wil het vertrouwen van de Groningers in de politiek definitief de nek omdraaien.
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)nieuwe-kerncentrales
Holland Casino doet dat niet helemaal lekker (misschien moet VVD ook in de spiegel kijken? HC is gewoon georganiseerd als een bedrijf en niet als een systembolaget in Zweden) maar de British National Lottery doet dat zeker wel vrij goed. Met overal grote waarschuwingen. Zo kan het ook. Hoe de Britten hun Nationale Loterij hebben ingericht is vrij goed gedaan.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 19:05 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja precies, dat doet HC ook zo lekker met hun cercle privé en hun limousines voor frauderende boekhouders.
Ik vind dit nogal cynisch. Kwetsbare mensen willen uitmelken. Gokken is aantoonbaar verslavend.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 19:08 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ach, gokken blijft ook wel een mooie belasting voor domme mensen.
Precies, dus het in eigen beheer houden levert helemaal niet het beoogde effect op; sterker nog het geeft een totaal verkeerde impuls. De overheidstaak is preventie en behandeling van verslaving en het wensdenken zit hem nu juist in het denken te kunnen kanaliseren van probleemgedrag door het in eigen beheer aan te bieden.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 19:14 schreef Klopkoek het volgende:
Holland Casino doet dat niet helemaal lekker
Oh, cynisch is het zeker. Mensen willen toch wel gokken. Dus belast het compleet kapot, waar je het niet kan voorkomen.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 19:18 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik vind dit nogal cynisch. Kwetsbare mensen willen uitmelken. Gokken is aantoonbaar verslavend.
Verder is een loterij nauwelijks verslavend, iets met de dopamine-hit van tijd. Toto is in Nederland wel onderdeel van de NL overigens, dus daar zit het dan net wat anders. In de UK zit op elke hoek een Ladbrokes.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 19:14 schreef Klopkoek het volgende:
Hoe de Britten hun Nationale Loterij hebben ingericht is vrij goed gedaan.
Die gekke Britten gokken inderdaad op alles wat los of vast zit.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 19:21 schreef nostra het volgende:
[..]
Verder is een loterij nauwelijks verslavend, iets met de dopamine-hit van tijd. Toto is in Nederland wel onderdeel van de NL overigens, dus daar zit het dan net wat anders. In de UK zit op elke hoek een Ladbrokes.
Het heeft altijd wat treurigs, die hokjes. Ik poker nog wel eens en de grotere toernooien beginnen dan om 12.00 en de massa's aow'ertjes die dan al achter de kast zitten is echt sneu. Met Favorites Diamond card van de overheid.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 19:23 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Die gekke Britten gokken inderdaad op alles wat los of vast zit.
Natuurlijk is dat geen wensdenken omdat een overheidsbedrijf een ander motief kan hebben dan het winstmotief van aandeelhouders (jouw grote held Milton Friedman weet je nog? Bedrijven moeten alleen aandeelhouders plezieren en winsten maximaliseren, verder niet, iets dat jij onderschreef waarbij géén andere stakeholders van belang waren).quote:Op vrijdag 19 juni 2026 19:19 schreef nostra het volgende:
[..]
Precies, dus het in eigen beheer houden levert helemaal niet het beoogde effect op; sterker nog het geeft een totaal verkeerde impuls. De overheidstaak is preventie en behandeling van verslaving en het wensdenken zit hem nu juist in het denken te kunnen kanaliseren van probleemgedrag door het in eigen beheer aan te bieden.
Ja, in de linkse wenswereld kan dat allemaal. In de praktijk zien we dus dat dat níet lukt en de overheid gewoon ook tot winstmaximalisatie overgaat; dat geldt voor loterijen, voor accijnsoptimalisatie, voor de dividenden van Schiphol voor aandeelhouder CCCP Amsterdam en ga zo maar door.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 19:27 schreef Klopkoek het volgende:
Natuurlijk is dat geen wensdenken omdat een overheidsbedrijf een ander motief kan hebben dan het winstmotief van aandeelhouders
Ohja natuurlijk. Daarom zitten de rechtsen ook zo met drang en dwang CSR en ESG beleid en initiatieven te saboteren en zelfs criminaliseren (is niet nodig als alles automatisch tendeert naar winstmaximalisatie voor aandeelhouders). Wanneer organisaties daar zelf voor kiezen. Gij zult en moet het gebod van Friedman volgen.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 19:31 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, in de linkse wenswereld kan dat allemaal.
Nog een keer: Systembolaget in Zweden is een goed voorbeeld.quote:In de praktijk zien we dus dat dat níet lukt en de overheid gewoon ook tot winstmaximalisatie overgaat; dat geldt voor loterijen, voor accijnsoptimalisatie, voor de dividenden van Schiphol voor aandeelhouder CCCP Amsterdam en ga zo maar door.
Ja, en dan nu de resultaten van het doel (en dat is niet merkvetrouwen):quote:Op vrijdag 19 juni 2026 19:48 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ohja natuurlijk. Daarom zitten de rechtsen ook zo met drang en dwang CSR en ESG beleid en initiatieven te saboteren en zelfs criminaliseren (is niet nodig als alles automatisch tendeert naar winstmaximalisatie voor aandeelhouders). Wanneer organisaties daar zelf voor kiezen. Gij zult en moet het gebod van Friedman volgen.
[..]
Nog een keer: Systembolaget in Zweden is een goed voorbeeld.
Resultaat daarvan zijn dit soort cijfers:
[ x ]
Altijd maar weer dat door onbegrensd egoïsme gedreven liegen, verdraaien, toedekken en bedriegen.
Lelystad openquote:Op vrijdag 19 juni 2026 20:31 schreef nostra het volgende:
'Felle concurrentie op rechts moedigt profileringsdrang van de VVD aan' https://fd.nl/politiek/16(...)utm_term=app-android
https://nos.nl/artikel/26(...)aat-niet-te-springenquote:Twee grote kerncentrales? Ook Terneuzen staat niet te springen
Het had de dag moeten worden dat Nederland een stap dichter bij twee grote kerncentrales zou komen, maar uiteindelijk lijken die centrales verder weg dan ooit. Groningen wil absoluut geen kernenergie in de Eemshaven en na het adviesrapport van netbeheerder Tennet twijfelt ook de gemeente Terneuzen in Zeeuws-Vlaanderen hardop.
De beste locatie is de Eemshaven, daar is Tennet duidelijk over in het rapport aan het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. In het gebied is meer ruimte op het stroomnet dan in Zeeland, waar windmolens op zee, een gascentrale en de al bestaande kerncentrale in Borssele zoveel stroom leveren dat het net het nauwelijks aankan. Bovendien is in Zeeland veel minder vraag naar stroom.
Maar Groningen wil de kerncentrales niet. Wethouder Eltjo Dijkhuis van gemeente Het Hogeland heeft het gevoel dat Den Haag het gebied "erin gerommeld" heeft. "We hebben er zwaar de pest in." Eerder werd aan de provincie al min of meer beloofd dat daar geen centrale zou komen. Dit was ook een soort goedmaker, vanwege de aardbevingsproblematiek waar de provincie mee kampt door gaswinning. Toenmalig klimaatminister Hermans zei later dat ze de locatie alleen meenam in het onderzoek omdat dat juridisch gezien nodig was.
Het kabinet heeft vandaag aangekondigd dat de Eemshaven en Terneuzen nu verder worden onderzocht als mogelijke locaties voor de kerncentrales.
Zeeland staat over het algemeen open voor nieuwe kerncentrales. Gedeputeerde Johan Aalberts vindt de provincie de meest logische locatie voor nieuwe centrales. "We hebben hier de bestaande centrale en de nucleaire afvalopslag. Ook hebben we een uitstekende kennisinfrastructuur." Zo werkt de Hogeschool Zeeland mee aan de nucleaire kennishubs, waar het kabinet eerder deze week nog geld voor heeft vrijgemaakt.
Wethouder Laszlo van de Voorde van Terneuzen heeft wel zijn bedenkingen na het lezen van het adviesrapport van Tennet. "Het wordt moeilijk om hier de kerncentrales te plaatsen", concludeert hij op basis daarvan.
Voor Terneuzen zou het hoogspanningsnet uitgebreid moeten worden. Ook kan er geen extra wind op zee meer bij als er kerncentrales worden gebouwd, ziet Tennet. Daarnaast past een grote kerncentrale op deze locatie niet op het net én de vraag naar energie moet aanzienlijk toenemen.
Uitbreiding van het net kost tientallen miljarden en is zeker niet voor 2045 klaar. Wat betreft de vraag naar energie kan het kabinet inzetten op de ontwikkeling van waterstof in het gebied, of Nederland kan actief proberen om datacenters naar Zeeland te halen om de nucleaire stroom direct te gebruiken.
Daarvoor moet wel regelgeving worden aangepast, schrijft Tennet. Ook kun je je afvragen of Nederlanders eerst tientallen miljarden willen uitgeven aan een kerncentrale, om de stroom ervan te zien verdwijnen in nieuwe datacenters.
Van der Voorde maakt zich zorgen om een industrialisatiegolf die mogelijk volgt door de kerncentrales. "Een kerncentrale is al een heel moeilijk besluit voor onze gemeenschap, laat staan dat er nog heel veel achteraan komt." Hij zegt dat de industrie zeker een plaats heeft in het gebied, maar "we zijn heel zuinig op onze prachtige vergezichten in de polder".
Gedeputeerde Aalberts ziet veel kansen voor Zeeland. "Met zon en wind hebben we een goede mix aan energie." Hij zegt dat de provincie gesprekken voert over het omzetten van energie in waterstof.
Kleine kerncentrales
Politiek is er een sterke wens om snel minimaal twee grote kerncentrales te bouwen en dus is de kans echt niet verkeken dat die centrales er gaan komen. Wel werd vandaag nog duidelijker dat dat veel geld gaat kosten en dat dat geld niet alleen in de centrales zelf gaat zitten.
Er is wel goed nieuws voor een andere wens van het kabinet: dat wil ook een aantal kleinere kerncentrales bouwen, zogenoemde SMR's (Small Modular Reactors). Tennet verwacht dat die wel goed in te passen zijn in het elektriciteitsnet. Enige probleem daarmee: ze bestaan vooral nog op papier, ze zijn op dit moment wereldwijd nog nergens gebouwd.
Schiphol.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 20:35 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Lelystad openWie zit daar op te wachten.
Alle luchthavens buiten Schiphol om, hebben niet eens een normale treinaansluiting. B-garnituur. Voor de goedkope maatschappijen.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 20:35 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Lelystad openWie zit daar op te wachten.
Als het allemaal toch naar winstmaximalisatie en aandeelhouderswaarde tendeert, waarom dan telkens weer alle CSR en ESG initiatieven met dwang de kop in drukken en saboteren. Dat zou dan niet nodig moeten zijn.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 20:22 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, en dan nu de resultaten van het doel (en dat is niet merkvetrouwen):
[ afbeelding ]
De sleutelzin: Politiek is er een sterke wens om snel minimaal twee grote kerncentrales te bouwenquote:Op vrijdag 19 juni 2026 20:47 schreef Cyan9 het volgende:
Ach ach ach.
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)aat-niet-te-springen
Wat wel een voordeel is aan kernenergie is dat we dan kunnen lachen om gefaal zoals met de Betuwelijn of de Noordzuidlijn. Prachtig toch als projecten 10 jaar te lang duren en een veelvoud kosten van wat er gepland was.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 10:49 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
De sleutelzin: Politiek is er een sterke wens om snel minimaal twee grote kerncentrales te bouwen
Rechtse hobby's mogen wat kosten.
Kernenergie is gewoon een politiek luchtkasteel: een gigantisch dure oplossing waar eigenlijk weinig argumenten voor zijn wanneer je het feitelijk bekijkt. Geen enkel kWh-tje is zo duur als een kWh-tje uit een kerncentrale.
Economisch is het gewoon een heel moeilijk verhaaltje, nog even los van dat niemand zo'n ding in de achtertuin wil hebben (wat op zich niet zo'n sterk argument is, want niemand wil iets in de achtertuin hebben).
Ik denk dat je in dat geval beter af bent met het bijschakelen van gascentrales wanneer dat nodig is. Wanneer je die beperkt inzet dan valt de schade wel mee, en dat is oneindig veel goedkoper dan teringdure stroom uit kerncentrales.
Het is je eigen keuze om te gaan gokken.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 19:18 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik vind dit nogal cynisch. Kwetsbare mensen willen uitmelken. Gokken is aantoonbaar verslavend.
Zou eerder zeggen dat er weinig argumenten tegen zijn. Behalve wat onderbuik gevoelens over hoe gevaarlijk het wel niet is. En het afval wat 233232x erger word gemaakt dan het daadwerkelijk is.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 10:49 schreef Isdatzo het volgende:
waar eigenlijk weinig argumenten voor zijn
En dit is alleen nog discussie over de locatie.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 20:47 schreef Cyan9 het volgende:
Ach ach ach.
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)aat-niet-te-springen
De meeste mensen komen volgens mij gewoon nog met auto naar de luchthaven.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 20:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Alle luchthavens buiten Schiphol om, hebben niet eens een normale treinaansluiting. B-garnituur. Voor de goedkope maatschappijen.
Moet je er daar meer van willen?
Ik denk dat FNV en VNO-NCW wel wat gemeenschappelijke belangen hebben: AOW niet laten oplopen, instroom open laten voor arbeidsongeschiktheid, WW verkorten maar ontslag van werknemers lastiger omdat je wel 2 keer nadenkt voor je een VSO ondertekent.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 08:05 schreef nostra het volgende:
'VNO-NCW-voorzitter Coen van Oostrom: ‘Als het alleen gaat over meer belasting betalen, wordt het ingewikkeld’ ' https://fd.nl/economie/16(...)utm_term=app-android
Ik ben helemaal niet principieel tegen kernenergie en ik denk dat het best zinvol kan zijn om wat kernenergie in de mix te hebben, maar dan moet je wel eerlijk zijn over het kostenplaatje (én de gebrekkige duurzaamheidsaspecten). De realiteit is dat kernenergie wat kostprijs betreft niet kan concurreren met zonne- of windenergie.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:03 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Zou eerder zeggen dat er weinig argumenten tegen zijn. Behalve wat onderbuik gevoelens over hoe gevaarlijk het wel niet is. En het afval wat 233232x erger word gemaakt dan het daadwerkelijk is.
De kosten is een prima argument die wil ik je geven. Toch ben ik wel voor.
- Minder afhankelijk van andere omdat je niet zoveel grondstoffen nodig hebt.
- Heel weinig co2 uitstoot
- Kost weinig ruimte (relatief natuurlijk)
- Draait heel het jaar door, met elk weer.
nadeel is vooral de hoge kosten van het bouwen, en dat het jaren duurt om te bouwen.
Maarja zitten inmiddels al 10+ jaar hard nee te roepen. Als we toen ja zeiden stonden ze er inmiddels
Edit: kleine toevoeging nog over dit: Rechtse hobby's mogen wat kosten.
Dit is natuurlijk ook niet helemaal waar. Cda is bijvoorbeeld voor. Dan heb je al een midden partij. En Pro is van tegen naar misschien moet het er wel bij kunnen gegaan. Dus heeft weinig met links vs rechts te maken dit
Het argument 'duurt te lang' is ook wel ontzettend makkelijk en wat lachwekkend. Eerst de boel decennia frustreren en dan nu, ingehaald door de weerbarstige werkelijkheid, 'ha ha te laat!' roepen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:03 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Zou eerder zeggen dat er weinig argumenten tegen zijn. Behalve wat onderbuik gevoelens over hoe gevaarlijk het wel niet is. En het afval wat 233232x erger word gemaakt dan het daadwerkelijk is.
De kosten is een prima argument die wil ik je geven. Toch ben ik wel voor.
- Minder afhankelijk van andere omdat je niet zoveel grondstoffen nodig hebt.
- Heel weinig co2 uitstoot
- Kost weinig ruimte (relatief natuurlijk)
- Draait heel het jaar door, met elk weer.
nadeel is vooral de hoge kosten van het bouwen, en dat het jaren duurt om te bouwen.
Maarja zitten inmiddels al 10+ jaar hard nee te roepen. Als we toen ja zeiden stonden ze er inmiddels
Edit: kleine toevoeging nog over dit: Rechtse hobby's mogen wat kosten.
Dit is natuurlijk ook niet helemaal waar. Cda is bijvoorbeeld voor. Dan heb je al een midden partij. En Pro is van tegen naar misschien moet het er wel bij kunnen gegaan. Dus heeft weinig met links vs rechts te maken dit
De enige reden dat ik een trein ben te vinden is Parijs of Schiphol, dus op zich is een solide netwerk natuurlijk gewoon prima. Lelystad is toch ook niet zo slecht bereikbaar per trein?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De meeste mensen komen volgens mij gewoon nog met auto naar de luchthaven.
Ik probeer alleen met OV naar schiphol te gaan als ik echt 2 of 3 weken op vakantie ga, want dan wordt parkeren wel duur..
In welke provincie gaan we die uraniumerts winnen?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:35 schreef nostra het volgende:
Dat zijn we overigens met zo ongeveer alles, maar als je autarkie
Touché, maar ik ben liever afhankelijk van Canada en Australië, dan wat wildwestlanden. En uiteindelijk bouwt China nu onze zonnepanelen (en heeft dat een semi-monopolie op alle REM's die we nodig hebben in een geëlektrificeerde samenleving) en hebben we alleen Vestas voor wind, dus je helemaal isoleren gaat sowieso nooit lukken.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:41 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
In welke provincie gaan we die uraniumerts winnen?
Overigens zal kernenergie alleen maar duurder worden omdat meer centrales concurreren om de steeds moeilijker te ontginnen uraniumerts. Aangezien er nog voor zo'n 65-85 jaar uranium in relatief makkelijk te ontginnen voorraden zit kunnen we dat punt sneller bereiken dan je denkt.
De kWh's die op enig moment niet geleverd kunnen worden wegens netcongestie zullen nog veel duurder blijken dan die van een paar mooie kerncentrales.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 10:49 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
De sleutelzin: Politiek is er een sterke wens om snel minimaal twee grote kerncentrales te bouwen
Rechtse hobby's mogen wat kosten.
Kernenergie is gewoon een politiek luchtkasteel: een gigantisch dure oplossing waar eigenlijk weinig argumenten voor zijn wanneer je het feitelijk bekijkt. Geen enkel kWh-tje is zo duur als een kWh-tje uit een kerncentrale.
Economisch is het gewoon een heel moeilijk verhaaltje, nog even los van dat niemand zo'n ding in de achtertuin wil hebben (wat op zich niet zo'n sterk argument is, want niemand wil iets in de achtertuin hebben).
Ik denk dat je in dat geval beter af bent met het bijschakelen van gascentrales wanneer dat nodig is. Wanneer je die beperkt inzet dan valt de schade wel mee, en dat is oneindig veel goedkoper dan teringdure stroom uit kerncentrales.
Een kerncentrale lost de netcongestie niet op. Eerder het tegendeel, zoals blijkt uit het Zeeland-verhaaltje van hierboven.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:50 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
De kWh's die op enig moment niet geleverd kunnen worden wegens netcongestie zullen nog veel duurder blijken dan die van een paar mooie kerncentrales.
Sowieso investeren in verder onderzoek naar thorium. Als dat lukt, heb je de oplossing voor het energievraagstuk voor de gehele wereld in handen.
Maar als de panelen eenmaal liggen en de windmolens staan, dan blijven ze het doen. De uraniumerts moet je blijven importeren.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:48 schreef nostra het volgende:
[..]
Touché, maar ik ben liever afhankelijk van Canada en Australië, dan wat wildwestlanden. En uiteindelijk bouwt China nu onze zonnepanelen (en heeft dat een semi-monopolie op alle REM's die we nodig hebben in een geëlektrificeerde samenleving) en hebben we alleen Vestas voor wind, dus je helemaal isoleren gaat sowieso nooit lukken.
Er zit geen afschrijving op windmolens en zonnepanelen? Die hoeven na de levensduur niet gesaneerd te worden?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:54 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar als de panelen eenmaal liggen en de windmolens staan, dan blijven ze het doen. De uraniumerts moet je blijven importeren.
Zoals ik zei: ik ben niet principieel tegen kernenergie en ik zie dat best een plek innemen in de energiemix, maar het zal een verdomd duur plekje zijn. Er is namelijk geen kWh zo duur als een kWh uit een kerncentrale.
Kijk bijvoorbeeld naar Frankrijk: gemiddeld genomen lijden de Franse kerncentrales 5 miljard aan verlies op een levensduur van 40 jaar. En dat is nog EXCLUSIEF de kosten voor het ontmantelen van die dingen en het op een adequate wijze opslaan van nucleair restafval. Dus die 'goedkope' Franse kernenergie uit oude centrales (waar voorstanders van kernenergie je graag mee om de oren slaan) is eigenlijk een stuk duurder per kWh wanneer je de verliezen en verborgen kosten verdisconteert.
En dan hebben we het nog niet over alle projecten die talloze miljarden duurder uitvallen dan begroot (Finland van 3 naar 9 miljard, Frankrijk van 3 naar 19 miljard) of de projecten die nadat er al vele miljarden in geïnvesteerd zijn alsnog afgeblazen worden (Engeland).
Natuurlijk wel, maar die kosten zijn natuurlijk van een compleet andere orde. Dat zie je ook terug in de kWh-prijs.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:58 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Er zit geen afschrijving op windmolens en zonnepanelen? Die hoeven na de levensduur niet gesaneerd te worden?
Je hoeft dan niet opnieuw te investeren in vervanging en aanleg van parken?
Deze man blijft het pure kwaad. Maarja, probeer dat een VVD viersterren sponsoraar van dit [censuur] forum maar eens aan het verstand te brengen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 10:29 schreef nostra het volgende:
Als het kabinet financiële rugdekking wil krijgen van JA21, dan zal het over de brug moeten komen met lastenverlagingen, meer geld voor veiligheid en wordt het dwangelement uit de Spreidingswet gesloopt. Dat zegt partijleider Joost Eerdmans in een interview met De Telegraaf. Dat D66, VVD en CDA voor een minderheidskabinet zijn gegaan, vindt hij nog steeds een slechte zaak. „Ze hebben zichzelf overschat.”
https://www.telegraaf.nl/(...)l&utm_campaign=share. (Premium)
Ik krijg toch de indruk dat die kosten vooralsnog verborgen worden gehouden. Publieke lasten, private winsten.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 12:00 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, maar die kosten zijn natuurlijk van een compleet andere orde. Dat zie je ook terug in de kWh-prijs.
Kopen kan je ook nu doen, koop wat aandelen Yellow Cake en het ligt fysiek in de kluis.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:54 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar als de panelen eenmaal liggen en de windmolens staan, dan blijven ze het doen. De uraniumerts moet je blijven importeren.
Zoals ik zei: ik ben niet principieel tegen kernenergie en ik zie dat best een plek innemen in de energiemix, maar het zal een verdomd duur plekje zijn. Er is namelijk geen kWh zo duur als een kWh uit een kerncentrale.
Kijk bijvoorbeeld naar Frankrijk: gemiddeld genomen lijden de Franse kerncentrales 5 miljard aan verlies op een levensduur van 40 jaar. En dat is nog EXCLUSIEF de kosten voor het ontmantelen van die dingen en het op een adequate wijze opslaan van nucleair restafval. Dus die 'goedkope' Franse kernenergie uit oude centrales (waar voorstanders van kernenergie je graag mee om de oren slaan) is eigenlijk een stuk duurder per kWh wanneer je de verliezen en verborgen kosten verdisconteert.
En dan hebben we het nog niet over alle projecten die talloze miljarden duurder uitvallen dan begroot (Finland van 3 naar 9 miljard, Frankrijk van 3 naar 19 miljard) of de projecten die nadat er al vele miljarden in geïnvesteerd zijn alsnog afgeblazen worden (Engeland).
Uiteindelijk is het algemeen belang van iedereen natuurlijk ja.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik denk dat FNV en VNO-NCW wel wat gemeenschappelijke belangen hebben: AOW niet laten oplopen, instroom open laten voor arbeidsongeschiktheid, WW verkorten maar ontslag van werknemers lastiger omdat je wel 2 keer nadenkt voor je een VSO ondertekent.
Huh, PRO ging toch niet samenwerken met JA21?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 12:40 schreef nostra het volgende:
Bijzondere overeenstemming wel tussen JA21, CU en PRO voor in ieder geval de Contador-ondergrens van NOx .
EW Politiek Vandaag · Episode
Dat begrijp ik dus echt niet.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 12:12 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Punt 2) Verzoek om me op anoniem te zetten is verstuurd. Daar ga ik wel weer achteraan.
Dat was inderdaad een heel matige opmerking van Klaver, die gaat ze nog wel achtervolgen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 13:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Huh, PRO ging toch niet samenwerken met JA21?
JA21 zei hetzelfde in het debat over het ultimatum van de vakbonden, 8 juni jongstleden... Namelijk dat zij geen brede akkoorden willen met zowel JA21 als PRO. JA21 heeft dat soort teksten eerder geuit dan Klaver.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 13:30 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat was inderdaad een heel matige opmerking van Klaver, die gaat ze nog wel achtervolgen.
Help me even.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 13:47 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
JA21 zei hetzelfde in het debat over het ultimatum van de vakbonden, 8 juni jongstleden... Namelijk dat zij geen brede akkoorden willen met zowel JA21 als PRO. JA21 heeft dat soort teksten eerder geuit dan Klaver.
Ceulemans zegt gewoon op beeld dat een akkoord met links erbij betekent dat JA21 kwijt raakt.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 14:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Help me even.
Ik kan geen bewijs vinden van een specifieke JA21-uitspraak op 8 juni in het debat over het vakbonden-ultimatum. Het relevante Kamerdebat vond volgens mij ook plaats op 4 juni 2026. In dat debat stond JA21 (via Ceulemans) vooral open voor gesprek over de bezuinigingen, mits het niet leidde tot hogere lasten. Er is geen verslag van een expliciete “geen brede akkoorden met zowel JA21 als PRO”-verklaring op die datum?
https://www.tweedekamer.n(...)akbeweging-inzake-de
Klopkoek, die hier al 20 jaar kwam.quote:
Oh je bent al Anoniem?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:09 schreef #ANONIEM het volgende:
[..]
Ceulemans zegt gewoon op beeld dat een akkoord met links erbij betekent dat JA21 kwijt raakt.
Lees ook Eerdmans in De Telegraaf vandaag. Hij vindt dat het kabinet moet kiezen tussen één van de twee. Dus niet beiden erbij moet halen.
Maar goed, succes verder, ik ga weer een mail sturen naar privacy@fok.nl om op anoniem te worden gezet.
In de praktijk hebben toplanden als Tsjaad, Kazachstan en Rusland ook een belangrijke rol als het gaat om kernenergie.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:48 schreef nostra het volgende:
[..]
Touché, maar ik ben liever afhankelijk van Canada en Australië, dan wat wildwestlanden. En uiteindelijk bouwt China nu onze zonnepanelen (en heeft dat een semi-monopolie op alle REM's die we nodig hebben in een geëlektrificeerde samenleving) en hebben we alleen Vestas voor wind, dus je helemaal isoleren gaat sowieso nooit lukken.
Traceerbaarheid om de mening zal misschien ook wel wat mee gaan spelen de komende jaren. Er zijn geopolitieke discussies die tegenwoordig bijzonder scheef geframed worden. Een Amerika dat rechters van het internationaal strafhof afsluit van het internationale bankenverkeer en hele gedachtengangen en meningen van users in eigen land en internationaal in chatgpt vangt. Mogelijk inzetbaar als chantagemiddel.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 13:27 schreef iteejer het volgende:
[..]
Dat begrijp ik dus echt niet.
Als je als kutuser aan het klooien bent en je wil een ban ontlopen - ok dan snap ik het wel, want anoniem, dus weg, nieuw account maken en weer door klooien.
Beschermd door de paraplu van privacy.
Maar als het is omdat je FOK niet meer leuk vindt, of sommige meningen in ons land van vrije meningsuiting niet aanstaan, kan je toch ook gewoon wegblijven?
Of is dit bedoeld als een laatste trap na - 'dan moet je het zelf maar weten, nu ga ik weg!'.
Ben ik serieus benieuwd naar.
Klaar met het forum. Voor nu.quote:
Jájá.quote:
Na 20 jaar, echt niet leuk.quote:
Minder trollen toestaan?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 19:12 schreef iteejer het volgende:
[..]
Na 20 jaar, echt niet leuk.
Ik begrijp serieus niet waarom. Onvrede snap ik maar waarom dan daar zo op reageren?
Waarom dan degenen waar je het niet mee eens bent niet te confronteren met argumenten? Daar is dit forum toch voor?
Of is het wat soms wordt gezegd, de angst om negatief beoordeeld te worden in een toekomst waar iedere uiting waar dan ook traceerbaar zou kunnen zijn?
En, wederom echt een serieuze vraag, wat is een kwaliteits user?
Je doelt dan neem ik aan niet op een bepaalde politieke identiteit?
Wat zouden we hier aan kunnen doen, even betrokken op POL?
Persoonlijk zou ik dan terughoudender worden om gebruik te maken van bv Microsoft en dat te vervangen door een Europees alternatief.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 18:18 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Traceerbaarheid om de mening zal misschien ook wel wat mee gaan spelen de komende jaren. Er zijn geopolitieke discussies die tegenwoordig bijzonder scheef geframed worden. Een Amerika dat rechters van het internationaal strafhof afsluit van het internationale bankenverkeer en hele gedachtengangen en meningen van users in eigen land en internationaal in chatgpt vangt. Mogelijk inzetbaar als chantagemiddel.
Tel daarbij de bijzondere steun vanuit een bepaalde NL politieke hoek op om niet te ontkoppelen, maar meer samen te werken.
Hoe lang is de mening nog vrij?
Lees mijn woordkeuze, ik ging daar dus al niet van uit.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 19:18 schreef Falco het volgende:
[..]
Minder trollen toestaan?
Daarnaast redelijk ridicuul om te denken dat een bepaalde politieke identiteit impliceert dat iemand een kwaliteitsuser is. Dan ben je klaarblijkelijk niet bekend met Klopkoek en zijn onuitputtelijke feitenkennis.
Je kan die trollen er natuurlijk ook gewoon afflikkeren. Dat werkt vermoedelijk beterquote:Op zaterdag 20 juni 2026 19:41 schreef iteejer het volgende:
[..]
Lees mijn woordkeuze, ik ging daar dus al niet van uit.
En die trollen: als je die niet moet, negeer ze dan.
Als iedereen dat zou doen zijn ze echt gauw klaar hoor.
Want een troll wordt pas een troll nadat er op gereageerd wordt; daar voor is het gewoon een typ wat overduidelijk iets probeert uit te lokken.
Geef ze niet de aandacht die ze willen, en onderdruk de wens om ze te willen straffen of de baas te worden. Lukt je niet, en voor je het weet worden het splijtzwammen.
Althans, dat is mijn visie hierop.
Jij denkt dat KK op anoniem gegaan is vanwege trollen in POL?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 19:46 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Je kan die trollen er natuurlijk ook gewoon afflikkeren. Dat werkt vermoedelijk beter
Meer algemeen op fok zal er aan bijgedragen hebben. Al is hij zelf natuurlijk ook veelal een trolquote:Op zaterdag 20 juni 2026 19:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Jij denkt dat KK op anoniem gegaan is vanwege trollen in POL?
Bij mijn weten post hij niet of nauwelijks buiten POL.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 19:51 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Meer algemeen op fok zal er aan bijgedragen hebben. Al is hij zelf natuurlijk ook veelal een trol.
Klopkoek was juist enorm uitgesproken, die was niet bang om z'n mening te geven, hoor.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 19:12 schreef iteejer het volgende:
[..]
Of is het wat soms wordt gezegd, de angst om negatief beoordeeld te worden in een toekomst waar iedere uiting waar dan ook traceerbaar zou kunnen zijn?
Haha, ik geef hem een week of drie.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 19:53 schreef nostra het volgende:
Joh, die zit nu al seething te F5'en om te reageren, die klopt wel terug.
Ik begrijp je wensen. Waar ik het over had zijn bedrijven als Palantir en diverse politieke clubs hier die het gebruik van Palantir en X en diverse gevaarlijkere buitenlandse politieke inmenging in dat verlengde toejuichen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 19:33 schreef iteejer het volgende:
[..]
Persoonlijk zou ik dan terughoudender worden om gebruik te maken van bv Microsoft en dat te vervangen door een Europees alternatief.
En bv Starlink te vervangen door een fiberfeed van een eveneens Europese partij.
Veel AI taken, zeker waar het agents betreft, kan je ook met lokale offline LLM's prima uitvoeren.
Haalbare alternatieven, die ik persoonlijk zowel als zakelijk aan het doorvoeren ben cq al doorgevoerd heb.
Om dan maar je bek te houden is imo een vorm van kop in het zand steken.
Als je de verbale vechtlust en onverzoenlijkheid die je oa hier veelvuldig tegen komt in dit soort kwesties daadwerkelijk concreet vorm zou geven in de vorm van alternatieve economische keuzes is dat denk ik wat effectiever.
Een beetje zoals de angst voor China. De westerse auto industrie gaat naar de tyfus -> en toch kopen we massaal de Chinese merken. Of troep van Temu.
Als je dat niet wil, doe dat dan niet. Toch?
En toch is het gelukt om bv DigiD binnen boord te houden.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 20:20 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik begrijp je wensen. Waar ik het over had zijn bedrijven als Palantir en diverse politieke clubs hier die het gebruik van Palantir en X en diverse gevaarlijkere buitenlandse politieke inmenging in dat verlengde toejuichen.
Idealiter is hetgeen wat je aangeeft hetgeen waar iedereen van links tot rechts zonder twijfel voor zou moeten strijden. Want dan alleen strijd je voor je eigen vrijheid en dat van je kinderen en buren, ongeacht je politieke kleur.
Maar het is nu overal armworstelen tussen het radicaal en het redelijke. En als het politiek kapseist dan hebben we oa hier op dit forum wel een schat aan meningen die verzamelt kunnen worden voor politieke uitbuiting.
Ja ik hoop het. Vaak in de clinch met hem gelegen, topuser.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 19:53 schreef nostra het volgende:
Dat viel ook wel mee. Ik zou het eerder 'erg gepassioneerd' noemen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 19:51 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Meer algemeen op fok zal er aan bijgedragen hebben. Al is hij zelf natuurlijk ook veelal een trol.
Nou idd. Als er iemand authentiek is en trouw aan zichzelf, was het Klopkoek wel.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:03 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat viel ook wel mee. Ik zou het eerder 'erg gepassioneerd' noemen.
Een goede zet in de beschreven worsteling.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:00 schreef iteejer het volgende:
[..]
En toch is het gelukt om bv DigiD binnen boord te houden.
Klopt. We moeten qua politiek en over de hele breedte van Nederland en Europa doen wat goed afgewogen juist is. Niet hetgeen wat vanuit een tribaal hokje tussen ons wordt gegooid.quote:En dat radicale - er zijn een hoop mensen die 'links' ten allen tijden ultra-links noemen, en 'rechts' per definitie als extreem rechts aanduiden.
Afgezien van de motivatie om voor de eigen achterban correct te willen zijn, lost dat uiteraard niets op. Het belemmert het serieus nemen van mogelijk goede argumenten, alleen maar vanwege de afkomst.
Hij heeft een account op POLcafe.nl Alleen daar wordt ook nauwelijks meer gepost.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 19:53 schreef nostra het volgende:
Uiteindelijk is discussie ook zinniger als je het niet allemaal met elkaar eens bent.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:08 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hij heeft een account op POLcafe.nl Alleen daar wordt ook nauwelijks meer gepost.
Ze hebben niets om over te discussiëren
Dat op #anoniem gaan is ook gewoon een manier om je woede af te blazen natuurlijk. De mogelijkheid bestaat, en bij lange bans of bij onenigheid is dat een mogelijkheid om je ongenoegen te uiten. Jullie zijn verplicht om dergelijke verzoeken te honoreren?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:06 schreef iteejer het volgende:
Btw - negeer mijn kleurtje. Ik vraag dit uitdrukkelijk niet als admin.
Maar puur persoonlijk als ook een oudgediende die al 26 jaar of zo hier rond hangt.
Uiteindelijk zijn we allemaal users .
Uhu. Kijk, iedereen is op zoek naar gelijk gestemden en mensen die het met je eens zijn, maar wanneer werkelijk iedereen hetzelfde vindt dan is ook snel de prik uit de cola.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Uiteindelijk is discussie ook zinniger als je het niet allemaal met elkaar eens bent.
Ik denk dat we de laatste tijd wel meerdere users hebben zien vertrekken die er klaar mee waren dat en de discussie enorm verhard, en er veel feitenvrij wordt gesteld, en discussies veelal worden omgebogen naar migratie problematiek. Enkele users die best veel moeite staken in hun posts zijn daardoor afgehaakt. Niet zozeer allemaal op anoniem, soms ook gewoon gestopt met posten.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:06 schreef iteejer het volgende:
Btw - negeer mijn kleurtje. Ik vraag dit uitdrukkelijk niet als admin.
Maar puur persoonlijk als ook een oudgediende die al 26 jaar of zo hier rond hangt.
Uiteindelijk zijn we allemaal users .
De verharding van discussies en migratie als overheersend onderwerp zijn natuurlijk bepaalde langdurige trends, waarmee je als user mee om moet weten te gaan. Niet alleen hier op het forum, maar ook in de maatschappij als zodanig.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:29 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ik denk dat we de laatste tijd wel meerdere users hebben zien vertrekken die er klaar mee waren dat en de discussie enorm verhard, en er veel feiten vrij wordt gesteld, en discussies veelal worden omgebogen naar migratie problematiek. Enkele users die best veel moeite staken in hun posts zijn daardoor afgehaakt. Niet zozeer allemaal op anoniem, soms ook gewoon gestopt met posten.
Ik snap het ergens wel: waarom zou je veel moeite steken in het onderbouwen van je posts en dingen uitleggen als (en ik versimpel het hier ietwat) de reactie constant is "klopt niet, is niet zo, gemanipuleerde cijfers, asielzoekers slecht".
Het zijn idd allemaal users die de discussie serieus nemen en die ook een bepaalde mate van beschaving en eerlijkheid in het debat verwachten.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:29 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ik denk dat we de laatste tijd wel meerdere users hebben zien vertrekken die er klaar mee waren dat en de discussie enorm verhard, en er veel feitenvrij wordt gesteld, en discussies veelal worden omgebogen naar migratie problematiek. Enkele users die best veel moeite staken in hun posts zijn daardoor afgehaakt. Niet zozeer allemaal op anoniem, soms ook gewoon gestopt met posten.
Ik snap het ergens wel: waarom zou je veel moeite steken in het onderbouwen van je posts en dingen uitleggen als (en ik versimpel het hier ietwat) de reactie constant is "klopt niet, is niet zo, gemanipuleerde cijfers, asielzoekers slecht".
Dat speelt mee. En dat er al 'meerdere' reeksen aan topics hier en elders over circus Trump gaan misschien ook. Men volgt de ontwikkelingen nog wel, maar het is voor een groot deel een pure soapserie. Al dat oeverloze mbt de poging een kleurtje aan te brengen in een cementbak met water. Over zijn balzaal etc. Het is politiek, het zal nieuws zijn omdat het iets zegt over de staat van een land. Maar interessant is anders.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:29 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ik denk dat we de laatste tijd wel meerdere users hebben zien vertrekken die er klaar mee waren dat en de discussie enorm verhard, en er veel feitenvrij wordt gesteld, en discussies veelal worden omgebogen naar migratie problematiek. Enkele users die best veel moeite staken in hun posts zijn daardoor afgehaakt. Niet zozeer allemaal op anoniem, soms ook gewoon gestopt met posten.
Ik vind dat ook de kunst om beschaving en eerlijkheid in het debat te houden als dat niet langer vanzelfsprekend lijkt te zijn.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het zijn idd allemaal users die de discussie serieus nemen en die ook een bepaalde mate van beschaving en eerlijkheid in het debat verwachten.
Het grote voorbeeld daarvan zit nou niet echt op dit moment in de Tweede Kamer, dat zal ook invloed hebben.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:50 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik vind dat ook de kunst om beschaving en eerlijkheid in het debat te houden als dat niet langer vanzelfsprekend lijkt te zijn.
Dit vat het wel samen, die manier van communiceren was / is zo extreem (links).quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:18 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Uhu. Kijk, iedereen is op zoek naar gelijk gestemden en mensen die het met je eens zijn, maar wanneer werkelijk iedereen hetzelfde vindt dan is ook snel de prik uit de cola.
Zie POLcafe, het forum is geheel dood. En dat zijn allemaal users die het hier afgezworen hebben omdat er hier getrolled zou worden, extreemrechts gedachtegoed niet gecorrigeerd werd, de mensen vooral dom waren, en een graf hekel aan Danny hebben. Deze zijn hun eigen tribe begonnen, maar die is zo goed als dood al.
Klopkoek was een user die bewust de randen van het debat op zocht met een manier van schrijven dat inderdaad ergens tussen trollen en grote (ideologische) passie in zit. Maar ook een knul met issues, net zoals linkseboomknuf bijvoorbeeld. Op links ben ik op dit forum wat meer fan van XOR, toch een wat nettere manier van schrijven.
Altijd onderbouwd.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:56 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
Dit vat het wel samen, die manier van communiceren was / is zo extreem (links).
Ik begrijp wat je zegt, maar ik kan me de (opbouwende) frustratie en daarmee de beslissing om weg te gaan voorstellen. In m'n vorige post zei ik echter bewust dat ik het denk, want ik weet de redeneringen verder niet. Het is alleen een trend die ik meen op te merken.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:42 schreef rutger05 het volgende:
[..]
De verharding van discussies en migratie als overheersend onderwerp zijn natuurlijk bepaalde langdurige trends, waarmee je als user mee om moet weten te gaan. Niet alleen hier op het forum, maar ook in de maatschappij als zodanig.
Ik kan het mij goed voorstellen dat users het frustrerend vinden dat hun tegengeluid wordt ondergesneeuwd, dat andere zaken zoals sociale rechtvaardigheid weinig aandacht krijgen en dat er soms weinig bereikt lijkt te worden omdat andere users zich hebben ingegraven.
Aan de andere kant heb je hier volop gelegenheid om je eigen geluid te laten horen en in contact te komen met mensen die je normaal gesproken niet spreekt, omdat zij zich in een andere maatschappelijke bubbel bevinden. Een forum verlaten is een signaal, maar je ontneemt je zelf eveneens de mogelijkheid om je stem te laten horen.
dan nog kan je anders communiceren. Extreme user wmb met de gekozen woorden. Ben je gewoon polariserend bezig. En dat gejank over anoniem. Log gewoon uit.quote:
Iedereen is een kind van deze tijd mbt politieke onderwerpen. En wat je nu terloops samenvat is wellicht wat onbewust, best genuanceerd. Veel op links tot rechts is redelijk unaniem voor arbeidsmigratie. Het verschil is dat migranten op rechts een middelvinger en een trap na krijgen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:51 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Mijnheer starte zelf ook regelmatig discussies over migranten, migratie, de VVD die goedkope arbeid binnenhaalde en over asielzoekers en zulks.
Wat dat betreft was hij wel een kind van deze tijd.
Dat is dan weer een andere discussie.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:01 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
dan nog kan je anders communiceren. Extreme user wmb met de gekozen woorden. Ben je gewoon polariserend bezig. En dat gejank over anoniem. Log gewoon uit.
Daar kun je prima over discussiëren.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:01 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Iedereen is een kind van deze tijd mbt politieke onderwerpen. En wat je nu terloops samenvat is wellicht wat onbewust, best genuanceerd. Veel op links tot recht zijn best unaniem voor arbeidsmigratie. Het verschil is dat migranten op rechts een middelvinger en een trap na krijgen voor bewezen diensten.
Ik vind het ook heel jammer dat dergelijke markante en actieve users verdwijnen, dit maakt POL minder levendig en interessant. Door de jaren heen leer je bepaalde users kennen aan de hand van hun reacties en als zij op anoniem gaan is die historie gewoon weg.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:00 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ik begrijp wat je zegt, maar ik kan me de (opbouwende) frustratie en daarmee de beslissing om weg te gaan voorstellen. In m'n vorige post zei ik echter bewust dat ik het denk, want ik weet de redeneringen verder niet. Het is alleen een trend die ik meen op te merken.
Uiteindelijk is het vooral jammer voor POL zelf.
Oja, haha, ok, hij haalde opinies aan, maar goed, daar zijn er genoeg van die dat ook doen. Maar voor de rest vond ik zijn posts best leerzaam om eens wat andere kanten te lezen ipv asielasielasiel..quote:
Ik heb het in mijn posts niet zo zeer over Klopkoek, maar wat ik al langere tijd meen op te merken bij meerdere users die een stuk minder zijn gaan posten of zelfs zijn vertrokken.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:51 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Mijnheer starte zelf ook regelmatig discussies over migranten, migratie, de VVD die goedkope arbeid binnenhaalde en over asielzoekers en zulks.
Wat dat betreft was hij wel een kind van deze tijd.
Ik denk niet dat er iemand afhaakt door een discussie alleen. Er zijn hier users zoals jij die ook die ineens afhaken mbt hun mening mbt een bepaald onderwerp waar ze niets over blijken te weten en daarna hun usericon deleten.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:03 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Daar kun je prima over discussiëren.
Maar wordt dat niet boos dat de discussie weer over migranten gaat.
Zonder de persoonlijke aanvallen was hij absoluut een meerwaarde voor POL.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:05 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oja, haha, ok, hij haalde opinies aan, maar goed, daar zijn er genoeg van die dat ook doen. Maar voor de rest vond ik zijn posts best leerzaam om eens wat andere kanten te lezen ipv asielasielasiel..
Volgens mij heeft @capricia vandaag nog op een nette manier om onderbouwing gevraagd. Met bronnen waaruit zijn gelijk niet bleek.quote:
Dat is ook wel waarover hij zelf veel discussies begon?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:05 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oja, haha, ok, hij haalde opinies aan, maar goed, daar zijn er genoeg van die dat ook doen. Maar voor de rest vond ik zijn posts best leerzaam om eens wat andere kanten te lezen ipv asielasielasiel..
Ik las dat weer anders, hij begon nooit die discussies, meer reageren op.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:11 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Dat is ook wel waarover hij zelf veel discussies begon?
asielasielasiel... Schuld van de VVD, JA21 is eng want het remigratie-woord etc.
Dan beleven we dat totaal anders.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:12 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik las dat weer anders, hij begon nooit die discussies, meer reageren op.
Ja. Ik volg het wel.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:43 schreef Firuze60 het volgende:
Volgt iemand de parlementaire enquete corona? Ik lees soms wat, maar heel eerlijk vind ik het allemaal ouwe koek die zo snel mogelijk vergeten mag worden.
gaat niets opleveren ja, en er zijn nu dus, 6 jaar later , minder IC bedden dan voor de corona,quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Ik volg het wel.
Maar denk dat het nog te vroeg is. Te veel beladen. Er moet nog tijd overheen voordat je een goede balans op kunt maken.
En veel gasten die ondervraagd worden, zijn opgeroepen door mensen/partijen die toen in de parlementaire commissie zaten, door FvD en Van Haga enzo. En die zitten er nu niet meer in.
Het is nog veel te veel politiek beladen met mensen die nog steeds een politieke rol hebben, Hugo, Rutte etc. Die gaan natuurlijk een politiek antwoord geven. Wat heb je daar aan?
Gaat niets opleveren. Denk ik.
Inderdaad, de vraag waar al die miljarden gebleven zijn komt nu toch niet op tafel en ja, iedereen snapt wel dat het afsluiten van die bejaardenhuizen te erg was, de avondklok ook, zo kunnen we nog wel even doorgaan.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Ik volg het wel.
Maar denk dat het nog te vroeg is. Te veel beladen. Er moet nog tijd overheen voordat je een goede balans op kunt maken.
En veel gasten die ondervraagd worden, zijn opgeroepen door mensen/partijen die toen in de parlementaire commissie zaten, door FvD en Van Haga enzo. En die zitten er nu niet meer in.
Het is nog veel te veel politiek beladen met mensen die nog steeds een politieke rol hebben, Hugo, Rutte etc. Die gaan natuurlijk een politiek antwoord geven. Wat heb je daar aan?
Gaat niets opleveren. Denk ik.
Mijn dochter heeft tijdelijk gewerkt op een coronaafdeling van een bejaardenhuis, werden alle besmette oudjes heen gebracht, je wil gewoon niet weten wat voor drama's zich daar afspeelden.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:54 schreef Black_Baron het volgende:
Die avondklok is echt wel iets wat we nooit meer moeten willen. En het alleen sterven in verpleegtehuizen.
Misdadig dat laatste.
Dat vind ik ook afschuwelijk voor je dochter om dit meegemaakt te hebben.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:56 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Mijn dochter heeft tijdelijk gewerkt op een coronaafdeling van een bejaardenhuis, werden alle besmette oudjes heen gebracht, je wil gewoon niet weten wat voor drama's zich daar afspeelden.
Uitzendwerk, alleen maar schoonmaken deed ze. Helemaal ingepakt en dan zag ze die verwarde mensjes op de gang lopen die er niks van snapten dat ze ineens naar een andere afdeling moesten. Een stervende man met de familie achter de ramen en eentje die met een mobieltje nog met de dominee mocht spreken, file van lijkwagens voor de poort, traumatisch gewoon. Veel zijn ook afgehaakt voor dit werk toen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat vind ik ook afschuwelijk voor je dochter om dit meegemaakt te hebben.
Nederland vergrijst enorm. En de coronatijd heeft best veel ouderen en zwakkeren getroffen. Maar omdat we alleen medisch sterk Nederland en de eigen bejaarde ouders wat willen steunen, geeft dat wel aan dat we ons niet graag meer aanpassen bij een evt volgende pandemie. Wat de kans dat het wat harder toeslaat natuurlijk wel een gegeven maakt.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:56 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Mijn dochter heeft tijdelijk gewerkt op een coronaafdeling van een bejaardenhuis, werden alle besmette oudjes heen gebracht, je wil gewoon niet weten wat voor drama's zich daar afspeelden.
Lijkt me ook een knauw geven in je vertrouwen in de overheid en mensen waarvan je dacht dat die het beter hadden moeten weten.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:05 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Uitzendwerk, alleen maar schoonmaken deed ze. Helemaal ingepakt en dan zag ze die verwarde mensjes op de gang lopen die er niks van snapten dat ze ineens naar een andere afdeling moesten. Een stervende man met de familie achter de ramen en eentje die met een mobieltje nog met de dominee mocht spreken, file van lijkwagens voor de poort, traumatisch gewoon. Veel zijn ook afgehaakt voor dit werk toen.
Ja, maar in dit geval heiligde de middelen het doel niet. Het was om te voorkomen dat het virus om zich heen greep, nou dat deed het zonder die middelen in een verpleeghuis ook wel.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:08 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Nederland vergrijst enorm. En de coronatijd heeft best veel ouderen en zwakkeren getroffen. Maar omdat we alleen medisch sterk Nederland en de eigen bejaarde ouders wat willen steunen, geeft dat wel aan dat we ons niet graag meer aanpassen bij een evt volgende pandemie. Wat de kans dat het wat harder toeslaat natuurlijk wel een gegeven maakt.
Je kunt toch niet verwachten dat de ministers van toen nu gaan zeggen: we hebben heel veel verkeerd gezien en er naar gehandeld. Ministers zullen wel zeggen dat bepaalde besluiten fout waren.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:49 schreef capricia het volgende:
Er is een beleid geweest dat bewoners in verpleegtehuizen geen contact meer hadden met hun naasten. Een landelijke bezoekverbod voor verpleeghuizen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:08 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Nederland vergrijst enorm. En de coronatijd heeft best veel ouderen en zwakkeren getroffen. Maar omdat we alleen medisch sterk Nederland en de eigen bejaarde ouders wat willen steunen, geeft dat wel aan dat we ons niet graag meer aanpassen bij een evt volgende pandemie. Wat de kans dat het wat harder toeslaat natuurlijk wel een gegeven maakt.
Maar als iemand vanuit het publiek een longcovidpatient alleen ziet als een lastig nummertje, omdat ie het zelf niet heeft, dan blijft een zoiets altijd maar iets om weg te wuiven.
Ja, maar dan nog.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:12 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je kunt tocjh niet verwachten dat de ministers van toen nu gaan zeggen: we hebben heel veel verkeerd gezien en er naar gehandeld. Ministers zullen wel zeggen dat bepaalde besluiten fout waren.
Dat is toch altijd in een crisis ?
Crisismanagement is een aparte tak van sport. Het gaat erom hoe wij altijd vooraf en achteraf dingen anders zien en een regering zowel voor- als achteraf verantwoordelijk houden.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:10 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, maar in dit geval heiligde de middelen het doel niet. Het was om te voorkomen dat het virus om zich heen greep, nou dat deed het zonder die middelen in een verpleeghuis ook wel.
Ja, dan is het weer een koe achteraf in de kont kijken.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:19 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Crisismanagement is een aparte tak van sport. Het gaat erom hoe wij altijd vooraf en achteraf dingen anders zien en een regering zowel voor- als achteraf verantwoordelijk houden.
Fvd stond vooraf al met mondkapjes en een totale lockdown klaar. Maar toen beide in gradatie vorm kregen, moest het allemaal 180 graden anders. Wil je dan altijd de counterculture-bandwagon op? Of kijk je naar andere landen als Italië waar toch best een hoog sterf- en langdurige schadegevallen zijn geweest en zijn en blaas je misschien wat hoger van de toren.
Gematigd verantwoordelijk nemen is ook een fijne met rechtszaken e.d.
Doen we toch altijd? Ik heb veel kritiek op de kabinetten in de laatste jaren. Maar met name de crisis vond ik best redelijk gemanaged.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:21 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, dan is het weer een koe achteraf in de kont kijken.
Je linkje:quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:17 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, maar dan nog.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ouderenzorg-a4930445
Het was in 2020 al bekend dat Nederland niet goed voorbereid was op zulk een pandemie.quote:Bianca Buurman, hoogleraar acute ouderenzorg tijdens corona-enquête: ‘We hadden de verpleegkundigen niet voor driemaal zoveel IC-bedden’
Helemaal mee eens, hoor en dan wilde ze ook nog bezuinigen op een crisisaanpak in de toekomst.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je linkje:
[..]
Het was in 2020 al bekend dat Nederland niet goed voorbereid was op zulk een pandemie.
De les moet zijn...... maak een reservegroep van bijv uitgetreden verpleegkundigen, die bij een crisis direct kunnen bijstaan.
De parlementaire enguete-commissie moet een crisisplan voor de toekomst ontwerpen nav dit onderzoek.
Met de vingerwijzen gelijk wappies is zo destructief voor de samenleving
Waarom niet, daar zit toch veel meer kracht en lerend vermogen in dan alleen maar in de zelfverdediging schieten? In de basis is het volkomen logisch dat er in een crisis fouten gemaakt worden, maar dat a priori maar als slotconclusie nemen, slaat veel stappen over, zoals waar je bij een volgende crisis van kunt leren, waar je het echt fout hebt gezien en hoe dat kwam, hoe je factoren als sociale cohesie, economie, welzijn kunt wegen in een anderszins cijfertjeswereld van besmettingen en geld enzovoorts.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:12 schreef Bluesdude het volgende:
Je kunt tocjh niet verwachten dat de ministers van toen nu gaan zeggen: we hebben heel veel verkeerd gezien en er naar gehandeld.
Ik heb niet zoveel hoop op lerend vermogen als bijna iedereen in de politiek van korte houdbaarheid wordt en men een stoelendans uitvoert tussen partijen. We missen echte 'elderly statesmen' die de ervaring meenemen naar de volgende tien jaar. Het kabinet wat de crisis destijds managede was best ok, maar we bouwen nergens op. Men gaat weer vernieuwen en wat met pluk de dag opinies meewaaien.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:26 schreef nostra het volgende:
[..]
Waarom niet, daar zit toch veel meer kracht en lerend vermogen in dan alleen maar in de zelfverdediging schieten? In de basis is het volkomen logisch dat er in een crisis fouten gemaakt worden, maar dat a priori maar als slotconclusie nemen, slaat veel stappen over, zoals waar je bij een volgende crisis van kunt leren, waar je het echt fout hebt gezien en hoe dat kwam, hoe je factoren als sociale cohesie, economie, welzijn kunt wegen in een anderszins cijfertjeswereld van besmettingen en geld enzovoorts.
Er was niet voor niks een triage, reken maar niet dat die bejaardjes waar mijn dochter werkte op een IC terecht kwamen, die stikten gewoon in hun eigen bed op de afdeling van het verpleeghuis.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:36 schreef phpmystyle het volgende:
Is corona zorg op een ic complex of is daar in een noodsituatie wel een “how to” voor op te stellen in suboptimale situaties?
En voor die keuze kan ik me echt wel redeneringen en logica indenken.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:38 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Er was niet voor niks een triage, reken maar niet dat die bejaardjes waar mijn dochter werkte op een IC terecht kwamen, die stikten gewoon in hun eigen bed op de afdeling van het verpleeghuis.
Dat is al les een die ze hieruit kunnen trekken, plus het sluiten van de scholen. Ook overbodig achteraf gezien en heeft best veel schade gebracht aan een groep kinderen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:45 schreef capricia het volgende:
[..]
En voor die keuze kan ik me echt wel redeneringen en logica indenken.
Maar 'sterft u maar alleen in uw verpleegtehuis, zonder ooit nog familie en geliefden nabij te mogen hebben, want beleid', vind ik zo ontzettend wreed.
Dat is voor mij wel een les. Dat er ergens toch een menselijke maat moet zijn.
De besluitvorming was gewoon ook niet transparant. En dan krijg je domme dingen. En weinig andere inbreng dan 'wij kijken enkel naar IC capaciteit'.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:47 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat is al les een die ze hieruit kunnen trekken, plus het sluiten van de scholen.
Nu ja, dat, moet wel bekennen dat Rutte aardig zijn hoofd koel hield, zo leek het, zijn positieve (daddy zorgt wel voor ons, haha) houding zorgde m.i. wel voor betrekkelijke redelijke rust.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:49 schreef capricia het volgende:
[..]
De besluitvorming was gewoon ook niet transparant. En dan krijg je domme dingen. En weinig andere inbreng dan 'wij kijken enkel naar IC capaciteit'.
Omdat niet heel erg veel verkeerd besloten is. Dus beweert men dat ook niet.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:26 schreef nostra het volgende:
[..]
Waarom niet, daar zit toch veel meer kracht en lerend vermogen in dan alleen maar in de zelfverdediging schieten?
Wacht even af op de slotconclusie van de commissie. Ik verdiep me niet in deze zaak en dus heb ik ook geen slotconclusie. Ik merk alleen op dat in een crisis altijd fouten worden gemaakt.quote:In de basis is het volkomen logisch dat er in een crisis fouten gemaakt worden, maar dat a priori maar als slotconclusie nemen, slaat veel stappen over, zoals waar je bij een volgende crisis van kunt leren, waar je het echt fout hebt gezien en hoe dat kwam, hoe je factoren als sociale cohesie, economie, welzijn kunt wegen in een anderszins cijfertjeswereld van besmettingen en geld enzovoorts.
Aan de ene kant eens, maar als iemand die tijdens de corona periode in een verpleeghuis werkte: iedere bezoeker die zou worden binnengelaten was een risico voor niet alleen het familielid dat bij ons woonde, maar ook voor alle andere bewoners en personeel van op zijn minst die afdeling. Dus zelfs al vindt de bewoner in kwestie het zelf oké, het is niet de enige persoon waar je rekening mee moet houden.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:54 schreef Black_Baron het volgende:
Die avondklok is echt wel iets wat we nooit meer moeten willen. En het alleen sterven in verpleegtehuizen.
Misdadig dat laatste.
Voor iets wat de meest ingrijpende gebeurtenis is geweest de afgelopen 50 jaar krijgt het buitengewoon weinig aandacht en interesse van het publiek/nieuws.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:43 schreef Firuze60 het volgende:
Volgt iemand de parlementaire enquete corona? Ik lees soms wat, maar heel eerlijk vind ik het allemaal ouwe koek die zo snel mogelijk vergeten mag worden.
Maar een IC bed gebruiken voor een hoogbejaarde van 85 is domquote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:38 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Er was niet voor niks een triage, reken maar niet dat die bejaardjes waar mijn dochter werkte op een IC terecht kwamen, die stikten gewoon in hun eigen bed op de afdeling van het verpleeghuis.
quote:Duidelijk is te zien dat aan de linkerkant PRO prominent aanwezig is. D66 zien we meer terug bij de gematigd linkse kiezers en de kiezers die zichzelf in het midden plaatsen. Aan de rechterkant zien we meer concurrentie onderling van PVV, VVD, JA21 en FVD.
Besef daarbij wel dat de groep die zichzelf rechts of gematigd rechts plaatsen, twee keer zo groot is dan degenen die zich links of gematigd links plaatsen.
quote:Het is duidelijk hoe prominent de groep kiezers rechts van het midden is in het huidige electoraat. Besef dat in 2012 PvdA+GroenLinks+SP+D66+Partij voor de Dieren nog bijna 50% van de stemmen haalden. Dat is in de huidige peiling nog amper een derde.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |