Huh, PRO ging toch niet samenwerken met JA21?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 12:40 schreef nostra het volgende:
Bijzondere overeenstemming wel tussen JA21, CU en PRO voor in ieder geval de Contador-ondergrens van NOx .
EW Politiek Vandaag · Episode
Dat begrijp ik dus echt niet.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 12:12 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Punt 2) Verzoek om me op anoniem te zetten is verstuurd. Daar ga ik wel weer achteraan.
Dat was inderdaad een heel matige opmerking van Klaver, die gaat ze nog wel achtervolgen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 13:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Huh, PRO ging toch niet samenwerken met JA21?
JA21 zei hetzelfde in het debat over het ultimatum van de vakbonden, 8 juni jongstleden... Namelijk dat zij geen brede akkoorden willen met zowel JA21 als PRO. JA21 heeft dat soort teksten eerder geuit dan Klaver.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 13:30 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat was inderdaad een heel matige opmerking van Klaver, die gaat ze nog wel achtervolgen.
Help me even.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 13:47 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
JA21 zei hetzelfde in het debat over het ultimatum van de vakbonden, 8 juni jongstleden... Namelijk dat zij geen brede akkoorden willen met zowel JA21 als PRO. JA21 heeft dat soort teksten eerder geuit dan Klaver.
Ceulemans zegt gewoon op beeld dat een akkoord met links erbij betekent dat JA21 kwijt raakt.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 14:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Help me even.
Ik kan geen bewijs vinden van een specifieke JA21-uitspraak op 8 juni in het debat over het vakbonden-ultimatum. Het relevante Kamerdebat vond volgens mij ook plaats op 4 juni 2026. In dat debat stond JA21 (via Ceulemans) vooral open voor gesprek over de bezuinigingen, mits het niet leidde tot hogere lasten. Er is geen verslag van een expliciete “geen brede akkoorden met zowel JA21 als PRO”-verklaring op die datum?
https://www.tweedekamer.n(...)akbeweging-inzake-de
Klopkoek, die hier al 20 jaar kwam.quote:
Oh je bent al Anoniem?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:09 schreef #ANONIEM het volgende:
[..]
Ceulemans zegt gewoon op beeld dat een akkoord met links erbij betekent dat JA21 kwijt raakt.
Lees ook Eerdmans in De Telegraaf vandaag. Hij vindt dat het kabinet moet kiezen tussen één van de twee. Dus niet beiden erbij moet halen.
Maar goed, succes verder, ik ga weer een mail sturen naar privacy@fok.nl om op anoniem te worden gezet.
In de praktijk hebben toplanden als Tsjaad, Kazachstan en Rusland ook een belangrijke rol als het gaat om kernenergie.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:48 schreef nostra het volgende:
[..]
Touché, maar ik ben liever afhankelijk van Canada en Australië, dan wat wildwestlanden. En uiteindelijk bouwt China nu onze zonnepanelen (en heeft dat een semi-monopolie op alle REM's die we nodig hebben in een geëlektrificeerde samenleving) en hebben we alleen Vestas voor wind, dus je helemaal isoleren gaat sowieso nooit lukken.
Traceerbaarheid om de mening zal misschien ook wel wat mee gaan spelen de komende jaren. Er zijn geopolitieke discussies die tegenwoordig bijzonder scheef geframed worden. Een Amerika dat rechters van het internationaal strafhof afsluit van het internationale bankenverkeer en hele gedachtengangen en meningen van users in eigen land en internationaal in chatgpt vangt. Mogelijk inzetbaar als chantagemiddel.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 13:27 schreef iteejer het volgende:
[..]
Dat begrijp ik dus echt niet.
Als je als kutuser aan het klooien bent en je wil een ban ontlopen - ok dan snap ik het wel, want anoniem, dus weg, nieuw account maken en weer door klooien.
Beschermd door de paraplu van privacy.
Maar als het is omdat je FOK niet meer leuk vindt, of sommige meningen in ons land van vrije meningsuiting niet aanstaan, kan je toch ook gewoon wegblijven?
Of is dit bedoeld als een laatste trap na - 'dan moet je het zelf maar weten, nu ga ik weg!'.
Ben ik serieus benieuwd naar.
Klaar met het forum. Voor nu.quote:
Jájá.quote:
Na 20 jaar, echt niet leuk.quote:
Minder trollen toestaan?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 19:12 schreef iteejer het volgende:
[..]
Na 20 jaar, echt niet leuk.
Ik begrijp serieus niet waarom. Onvrede snap ik maar waarom dan daar zo op reageren?
Waarom dan degenen waar je het niet mee eens bent niet te confronteren met argumenten? Daar is dit forum toch voor?
Of is het wat soms wordt gezegd, de angst om negatief beoordeeld te worden in een toekomst waar iedere uiting waar dan ook traceerbaar zou kunnen zijn?
En, wederom echt een serieuze vraag, wat is een kwaliteits user?
Je doelt dan neem ik aan niet op een bepaalde politieke identiteit?
Wat zouden we hier aan kunnen doen, even betrokken op POL?
Persoonlijk zou ik dan terughoudender worden om gebruik te maken van bv Microsoft en dat te vervangen door een Europees alternatief.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 18:18 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Traceerbaarheid om de mening zal misschien ook wel wat mee gaan spelen de komende jaren. Er zijn geopolitieke discussies die tegenwoordig bijzonder scheef geframed worden. Een Amerika dat rechters van het internationaal strafhof afsluit van het internationale bankenverkeer en hele gedachtengangen en meningen van users in eigen land en internationaal in chatgpt vangt. Mogelijk inzetbaar als chantagemiddel.
Tel daarbij de bijzondere steun vanuit een bepaalde NL politieke hoek op om niet te ontkoppelen, maar meer samen te werken.
Hoe lang is de mening nog vrij?
Lees mijn woordkeuze, ik ging daar dus al niet van uit.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 19:18 schreef Falco het volgende:
[..]
Minder trollen toestaan?
Daarnaast redelijk ridicuul om te denken dat een bepaalde politieke identiteit impliceert dat iemand een kwaliteitsuser is. Dan ben je klaarblijkelijk niet bekend met Klopkoek en zijn onuitputtelijke feitenkennis.
Je kan die trollen er natuurlijk ook gewoon afflikkeren. Dat werkt vermoedelijk beterquote:Op zaterdag 20 juni 2026 19:41 schreef iteejer het volgende:
[..]
Lees mijn woordkeuze, ik ging daar dus al niet van uit.
En die trollen: als je die niet moet, negeer ze dan.
Als iedereen dat zou doen zijn ze echt gauw klaar hoor.
Want een troll wordt pas een troll nadat er op gereageerd wordt; daar voor is het gewoon een typ wat overduidelijk iets probeert uit te lokken.
Geef ze niet de aandacht die ze willen, en onderdruk de wens om ze te willen straffen of de baas te worden. Lukt je niet, en voor je het weet worden het splijtzwammen.
Althans, dat is mijn visie hierop.
Jij denkt dat KK op anoniem gegaan is vanwege trollen in POL?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 19:46 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Je kan die trollen er natuurlijk ook gewoon afflikkeren. Dat werkt vermoedelijk beter
Meer algemeen op fok zal er aan bijgedragen hebben. Al is hij zelf natuurlijk ook veelal een trolquote:Op zaterdag 20 juni 2026 19:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Jij denkt dat KK op anoniem gegaan is vanwege trollen in POL?
Bij mijn weten post hij niet of nauwelijks buiten POL.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 19:51 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Meer algemeen op fok zal er aan bijgedragen hebben. Al is hij zelf natuurlijk ook veelal een trol.
Klopkoek was juist enorm uitgesproken, die was niet bang om z'n mening te geven, hoor.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 19:12 schreef iteejer het volgende:
[..]
Of is het wat soms wordt gezegd, de angst om negatief beoordeeld te worden in een toekomst waar iedere uiting waar dan ook traceerbaar zou kunnen zijn?
Haha, ik geef hem een week of drie.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 19:53 schreef nostra het volgende:
Joh, die zit nu al seething te F5'en om te reageren, die klopt wel terug.
Ik begrijp je wensen. Waar ik het over had zijn bedrijven als Palantir en diverse politieke clubs hier die het gebruik van Palantir en X en diverse gevaarlijkere buitenlandse politieke inmenging in dat verlengde toejuichen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 19:33 schreef iteejer het volgende:
[..]
Persoonlijk zou ik dan terughoudender worden om gebruik te maken van bv Microsoft en dat te vervangen door een Europees alternatief.
En bv Starlink te vervangen door een fiberfeed van een eveneens Europese partij.
Veel AI taken, zeker waar het agents betreft, kan je ook met lokale offline LLM's prima uitvoeren.
Haalbare alternatieven, die ik persoonlijk zowel als zakelijk aan het doorvoeren ben cq al doorgevoerd heb.
Om dan maar je bek te houden is imo een vorm van kop in het zand steken.
Als je de verbale vechtlust en onverzoenlijkheid die je oa hier veelvuldig tegen komt in dit soort kwesties daadwerkelijk concreet vorm zou geven in de vorm van alternatieve economische keuzes is dat denk ik wat effectiever.
Een beetje zoals de angst voor China. De westerse auto industrie gaat naar de tyfus -> en toch kopen we massaal de Chinese merken. Of troep van Temu.
Als je dat niet wil, doe dat dan niet. Toch?
En toch is het gelukt om bv DigiD binnen boord te houden.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 20:20 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik begrijp je wensen. Waar ik het over had zijn bedrijven als Palantir en diverse politieke clubs hier die het gebruik van Palantir en X en diverse gevaarlijkere buitenlandse politieke inmenging in dat verlengde toejuichen.
Idealiter is hetgeen wat je aangeeft hetgeen waar iedereen van links tot rechts zonder twijfel voor zou moeten strijden. Want dan alleen strijd je voor je eigen vrijheid en dat van je kinderen en buren, ongeacht je politieke kleur.
Maar het is nu overal armworstelen tussen het radicaal en het redelijke. En als het politiek kapseist dan hebben we oa hier op dit forum wel een schat aan meningen die verzamelt kunnen worden voor politieke uitbuiting.
Ja ik hoop het. Vaak in de clinch met hem gelegen, topuser.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 19:53 schreef nostra het volgende:
Dat viel ook wel mee. Ik zou het eerder 'erg gepassioneerd' noemen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 19:51 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Meer algemeen op fok zal er aan bijgedragen hebben. Al is hij zelf natuurlijk ook veelal een trol.
Nou idd. Als er iemand authentiek is en trouw aan zichzelf, was het Klopkoek wel.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:03 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat viel ook wel mee. Ik zou het eerder 'erg gepassioneerd' noemen.
Een goede zet in de beschreven worsteling.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:00 schreef iteejer het volgende:
[..]
En toch is het gelukt om bv DigiD binnen boord te houden.
Klopt. We moeten qua politiek en over de hele breedte van Nederland en Europa doen wat goed afgewogen juist is. Niet hetgeen wat vanuit een tribaal hokje tussen ons wordt gegooid.quote:En dat radicale - er zijn een hoop mensen die 'links' ten allen tijden ultra-links noemen, en 'rechts' per definitie als extreem rechts aanduiden.
Afgezien van de motivatie om voor de eigen achterban correct te willen zijn, lost dat uiteraard niets op. Het belemmert het serieus nemen van mogelijk goede argumenten, alleen maar vanwege de afkomst.
Hij heeft een account op POLcafe.nl Alleen daar wordt ook nauwelijks meer gepost.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 19:53 schreef nostra het volgende:
Uiteindelijk is discussie ook zinniger als je het niet allemaal met elkaar eens bent.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:08 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hij heeft een account op POLcafe.nl Alleen daar wordt ook nauwelijks meer gepost.
Ze hebben niets om over te discussiëren
Dat op #anoniem gaan is ook gewoon een manier om je woede af te blazen natuurlijk. De mogelijkheid bestaat, en bij lange bans of bij onenigheid is dat een mogelijkheid om je ongenoegen te uiten. Jullie zijn verplicht om dergelijke verzoeken te honoreren?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:06 schreef iteejer het volgende:
Btw - negeer mijn kleurtje. Ik vraag dit uitdrukkelijk niet als admin.
Maar puur persoonlijk als ook een oudgediende die al 26 jaar of zo hier rond hangt.
Uiteindelijk zijn we allemaal users .
Uhu. Kijk, iedereen is op zoek naar gelijk gestemden en mensen die het met je eens zijn, maar wanneer werkelijk iedereen hetzelfde vindt dan is ook snel de prik uit de cola.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Uiteindelijk is discussie ook zinniger als je het niet allemaal met elkaar eens bent.
Ik denk dat we de laatste tijd wel meerdere users hebben zien vertrekken die er klaar mee waren dat en de discussie enorm verhard, en er veel feitenvrij wordt gesteld, en discussies veelal worden omgebogen naar migratie problematiek. Enkele users die best veel moeite staken in hun posts zijn daardoor afgehaakt. Niet zozeer allemaal op anoniem, soms ook gewoon gestopt met posten.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:06 schreef iteejer het volgende:
Btw - negeer mijn kleurtje. Ik vraag dit uitdrukkelijk niet als admin.
Maar puur persoonlijk als ook een oudgediende die al 26 jaar of zo hier rond hangt.
Uiteindelijk zijn we allemaal users .
De verharding van discussies en migratie als overheersend onderwerp zijn natuurlijk bepaalde langdurige trends, waarmee je als user mee om moet weten te gaan. Niet alleen hier op het forum, maar ook in de maatschappij als zodanig.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:29 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ik denk dat we de laatste tijd wel meerdere users hebben zien vertrekken die er klaar mee waren dat en de discussie enorm verhard, en er veel feiten vrij wordt gesteld, en discussies veelal worden omgebogen naar migratie problematiek. Enkele users die best veel moeite staken in hun posts zijn daardoor afgehaakt. Niet zozeer allemaal op anoniem, soms ook gewoon gestopt met posten.
Ik snap het ergens wel: waarom zou je veel moeite steken in het onderbouwen van je posts en dingen uitleggen als (en ik versimpel het hier ietwat) de reactie constant is "klopt niet, is niet zo, gemanipuleerde cijfers, asielzoekers slecht".
Het zijn idd allemaal users die de discussie serieus nemen en die ook een bepaalde mate van beschaving en eerlijkheid in het debat verwachten.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:29 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ik denk dat we de laatste tijd wel meerdere users hebben zien vertrekken die er klaar mee waren dat en de discussie enorm verhard, en er veel feitenvrij wordt gesteld, en discussies veelal worden omgebogen naar migratie problematiek. Enkele users die best veel moeite staken in hun posts zijn daardoor afgehaakt. Niet zozeer allemaal op anoniem, soms ook gewoon gestopt met posten.
Ik snap het ergens wel: waarom zou je veel moeite steken in het onderbouwen van je posts en dingen uitleggen als (en ik versimpel het hier ietwat) de reactie constant is "klopt niet, is niet zo, gemanipuleerde cijfers, asielzoekers slecht".
Dat speelt mee. En dat er al 'meerdere' reeksen aan topics hier en elders over circus Trump gaan misschien ook. Men volgt de ontwikkelingen nog wel, maar het is voor een groot deel een pure soapserie. Al dat oeverloze mbt de poging een kleurtje aan te brengen in een cementbak met water. Over zijn balzaal etc. Het is politiek, het zal nieuws zijn omdat het iets zegt over de staat van een land. Maar interessant is anders.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:29 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ik denk dat we de laatste tijd wel meerdere users hebben zien vertrekken die er klaar mee waren dat en de discussie enorm verhard, en er veel feitenvrij wordt gesteld, en discussies veelal worden omgebogen naar migratie problematiek. Enkele users die best veel moeite staken in hun posts zijn daardoor afgehaakt. Niet zozeer allemaal op anoniem, soms ook gewoon gestopt met posten.
Ik vind dat ook de kunst om beschaving en eerlijkheid in het debat te houden als dat niet langer vanzelfsprekend lijkt te zijn.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het zijn idd allemaal users die de discussie serieus nemen en die ook een bepaalde mate van beschaving en eerlijkheid in het debat verwachten.
Het grote voorbeeld daarvan zit nou niet echt op dit moment in de Tweede Kamer, dat zal ook invloed hebben.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:50 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik vind dat ook de kunst om beschaving en eerlijkheid in het debat te houden als dat niet langer vanzelfsprekend lijkt te zijn.
Dit vat het wel samen, die manier van communiceren was / is zo extreem (links).quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:18 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Uhu. Kijk, iedereen is op zoek naar gelijk gestemden en mensen die het met je eens zijn, maar wanneer werkelijk iedereen hetzelfde vindt dan is ook snel de prik uit de cola.
Zie POLcafe, het forum is geheel dood. En dat zijn allemaal users die het hier afgezworen hebben omdat er hier getrolled zou worden, extreemrechts gedachtegoed niet gecorrigeerd werd, de mensen vooral dom waren, en een graf hekel aan Danny hebben. Deze zijn hun eigen tribe begonnen, maar die is zo goed als dood al.
Klopkoek was een user die bewust de randen van het debat op zocht met een manier van schrijven dat inderdaad ergens tussen trollen en grote (ideologische) passie in zit. Maar ook een knul met issues, net zoals linkseboomknuf bijvoorbeeld. Op links ben ik op dit forum wat meer fan van XOR, toch een wat nettere manier van schrijven.
Altijd onderbouwd.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:56 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
Dit vat het wel samen, die manier van communiceren was / is zo extreem (links).
Ik begrijp wat je zegt, maar ik kan me de (opbouwende) frustratie en daarmee de beslissing om weg te gaan voorstellen. In m'n vorige post zei ik echter bewust dat ik het denk, want ik weet de redeneringen verder niet. Het is alleen een trend die ik meen op te merken.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:42 schreef rutger05 het volgende:
[..]
De verharding van discussies en migratie als overheersend onderwerp zijn natuurlijk bepaalde langdurige trends, waarmee je als user mee om moet weten te gaan. Niet alleen hier op het forum, maar ook in de maatschappij als zodanig.
Ik kan het mij goed voorstellen dat users het frustrerend vinden dat hun tegengeluid wordt ondergesneeuwd, dat andere zaken zoals sociale rechtvaardigheid weinig aandacht krijgen en dat er soms weinig bereikt lijkt te worden omdat andere users zich hebben ingegraven.
Aan de andere kant heb je hier volop gelegenheid om je eigen geluid te laten horen en in contact te komen met mensen die je normaal gesproken niet spreekt, omdat zij zich in een andere maatschappelijke bubbel bevinden. Een forum verlaten is een signaal, maar je ontneemt je zelf eveneens de mogelijkheid om je stem te laten horen.
dan nog kan je anders communiceren. Extreme user wmb met de gekozen woorden. Ben je gewoon polariserend bezig. En dat gejank over anoniem. Log gewoon uit.quote:
Iedereen is een kind van deze tijd mbt politieke onderwerpen. En wat je nu terloops samenvat is wellicht wat onbewust, best genuanceerd. Veel op links tot rechts is redelijk unaniem voor arbeidsmigratie. Het verschil is dat migranten op rechts een middelvinger en een trap na krijgen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:51 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Mijnheer starte zelf ook regelmatig discussies over migranten, migratie, de VVD die goedkope arbeid binnenhaalde en over asielzoekers en zulks.
Wat dat betreft was hij wel een kind van deze tijd.
Dat is dan weer een andere discussie.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:01 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
dan nog kan je anders communiceren. Extreme user wmb met de gekozen woorden. Ben je gewoon polariserend bezig. En dat gejank over anoniem. Log gewoon uit.
Daar kun je prima over discussiëren.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:01 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Iedereen is een kind van deze tijd mbt politieke onderwerpen. En wat je nu terloops samenvat is wellicht wat onbewust, best genuanceerd. Veel op links tot recht zijn best unaniem voor arbeidsmigratie. Het verschil is dat migranten op rechts een middelvinger en een trap na krijgen voor bewezen diensten.
Ik vind het ook heel jammer dat dergelijke markante en actieve users verdwijnen, dit maakt POL minder levendig en interessant. Door de jaren heen leer je bepaalde users kennen aan de hand van hun reacties en als zij op anoniem gaan is die historie gewoon weg.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:00 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ik begrijp wat je zegt, maar ik kan me de (opbouwende) frustratie en daarmee de beslissing om weg te gaan voorstellen. In m'n vorige post zei ik echter bewust dat ik het denk, want ik weet de redeneringen verder niet. Het is alleen een trend die ik meen op te merken.
Uiteindelijk is het vooral jammer voor POL zelf.
Oja, haha, ok, hij haalde opinies aan, maar goed, daar zijn er genoeg van die dat ook doen. Maar voor de rest vond ik zijn posts best leerzaam om eens wat andere kanten te lezen ipv asielasielasiel..quote:
Ik heb het in mijn posts niet zo zeer over Klopkoek, maar wat ik al langere tijd meen op te merken bij meerdere users die een stuk minder zijn gaan posten of zelfs zijn vertrokken.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:51 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Mijnheer starte zelf ook regelmatig discussies over migranten, migratie, de VVD die goedkope arbeid binnenhaalde en over asielzoekers en zulks.
Wat dat betreft was hij wel een kind van deze tijd.
Ik denk niet dat er iemand afhaakt door een discussie alleen. Er zijn hier users zoals jij die ook die ineens afhaken mbt hun mening mbt een bepaald onderwerp waar ze niets over blijken te weten en daarna hun usericon deleten.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:03 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Daar kun je prima over discussiëren.
Maar wordt dat niet boos dat de discussie weer over migranten gaat.
Zonder de persoonlijke aanvallen was hij absoluut een meerwaarde voor POL.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:05 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oja, haha, ok, hij haalde opinies aan, maar goed, daar zijn er genoeg van die dat ook doen. Maar voor de rest vond ik zijn posts best leerzaam om eens wat andere kanten te lezen ipv asielasielasiel..
Volgens mij heeft @capricia vandaag nog op een nette manier om onderbouwing gevraagd. Met bronnen waaruit zijn gelijk niet bleek.quote:
Dat is ook wel waarover hij zelf veel discussies begon?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:05 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oja, haha, ok, hij haalde opinies aan, maar goed, daar zijn er genoeg van die dat ook doen. Maar voor de rest vond ik zijn posts best leerzaam om eens wat andere kanten te lezen ipv asielasielasiel..
Ik las dat weer anders, hij begon nooit die discussies, meer reageren op.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:11 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Dat is ook wel waarover hij zelf veel discussies begon?
asielasielasiel... Schuld van de VVD, JA21 is eng want het remigratie-woord etc.
Dan beleven we dat totaal anders.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:12 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik las dat weer anders, hij begon nooit die discussies, meer reageren op.
Ja. Ik volg het wel.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:43 schreef Firuze60 het volgende:
Volgt iemand de parlementaire enquete corona? Ik lees soms wat, maar heel eerlijk vind ik het allemaal ouwe koek die zo snel mogelijk vergeten mag worden.
gaat niets opleveren ja, en er zijn nu dus, 6 jaar later , minder IC bedden dan voor de corona,quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Ik volg het wel.
Maar denk dat het nog te vroeg is. Te veel beladen. Er moet nog tijd overheen voordat je een goede balans op kunt maken.
En veel gasten die ondervraagd worden, zijn opgeroepen door mensen/partijen die toen in de parlementaire commissie zaten, door FvD en Van Haga enzo. En die zitten er nu niet meer in.
Het is nog veel te veel politiek beladen met mensen die nog steeds een politieke rol hebben, Hugo, Rutte etc. Die gaan natuurlijk een politiek antwoord geven. Wat heb je daar aan?
Gaat niets opleveren. Denk ik.
Inderdaad, de vraag waar al die miljarden gebleven zijn komt nu toch niet op tafel en ja, iedereen snapt wel dat het afsluiten van die bejaardenhuizen te erg was, de avondklok ook, zo kunnen we nog wel even doorgaan.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Ik volg het wel.
Maar denk dat het nog te vroeg is. Te veel beladen. Er moet nog tijd overheen voordat je een goede balans op kunt maken.
En veel gasten die ondervraagd worden, zijn opgeroepen door mensen/partijen die toen in de parlementaire commissie zaten, door FvD en Van Haga enzo. En die zitten er nu niet meer in.
Het is nog veel te veel politiek beladen met mensen die nog steeds een politieke rol hebben, Hugo, Rutte etc. Die gaan natuurlijk een politiek antwoord geven. Wat heb je daar aan?
Gaat niets opleveren. Denk ik.
Mijn dochter heeft tijdelijk gewerkt op een coronaafdeling van een bejaardenhuis, werden alle besmette oudjes heen gebracht, je wil gewoon niet weten wat voor drama's zich daar afspeelden.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:54 schreef Black_Baron het volgende:
Die avondklok is echt wel iets wat we nooit meer moeten willen. En het alleen sterven in verpleegtehuizen.
Misdadig dat laatste.
Dat vind ik ook afschuwelijk voor je dochter om dit meegemaakt te hebben.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:56 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Mijn dochter heeft tijdelijk gewerkt op een coronaafdeling van een bejaardenhuis, werden alle besmette oudjes heen gebracht, je wil gewoon niet weten wat voor drama's zich daar afspeelden.
Uitzendwerk, alleen maar schoonmaken deed ze. Helemaal ingepakt en dan zag ze die verwarde mensjes op de gang lopen die er niks van snapten dat ze ineens naar een andere afdeling moesten. Een stervende man met de familie achter de ramen en eentje die met een mobieltje nog met de dominee mocht spreken, file van lijkwagens voor de poort, traumatisch gewoon. Veel zijn ook afgehaakt voor dit werk toen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat vind ik ook afschuwelijk voor je dochter om dit meegemaakt te hebben.
Nederland vergrijst enorm. En de coronatijd heeft best veel ouderen en zwakkeren getroffen. Maar omdat we alleen medisch sterk Nederland en de eigen bejaarde ouders wat willen steunen, geeft dat wel aan dat we ons niet graag meer aanpassen bij een evt volgende pandemie. Wat de kans dat het wat harder toeslaat natuurlijk wel een gegeven maakt.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:56 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Mijn dochter heeft tijdelijk gewerkt op een coronaafdeling van een bejaardenhuis, werden alle besmette oudjes heen gebracht, je wil gewoon niet weten wat voor drama's zich daar afspeelden.
Lijkt me ook een knauw geven in je vertrouwen in de overheid en mensen waarvan je dacht dat die het beter hadden moeten weten.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:05 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Uitzendwerk, alleen maar schoonmaken deed ze. Helemaal ingepakt en dan zag ze die verwarde mensjes op de gang lopen die er niks van snapten dat ze ineens naar een andere afdeling moesten. Een stervende man met de familie achter de ramen en eentje die met een mobieltje nog met de dominee mocht spreken, file van lijkwagens voor de poort, traumatisch gewoon. Veel zijn ook afgehaakt voor dit werk toen.
Ja, maar in dit geval heiligde de middelen het doel niet. Het was om te voorkomen dat het virus om zich heen greep, nou dat deed het zonder die middelen in een verpleeghuis ook wel.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:08 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Nederland vergrijst enorm. En de coronatijd heeft best veel ouderen en zwakkeren getroffen. Maar omdat we alleen medisch sterk Nederland en de eigen bejaarde ouders wat willen steunen, geeft dat wel aan dat we ons niet graag meer aanpassen bij een evt volgende pandemie. Wat de kans dat het wat harder toeslaat natuurlijk wel een gegeven maakt.
Je kunt toch niet verwachten dat de ministers van toen nu gaan zeggen: we hebben heel veel verkeerd gezien en er naar gehandeld. Ministers zullen wel zeggen dat bepaalde besluiten fout waren.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:49 schreef capricia het volgende:
Er is een beleid geweest dat bewoners in verpleegtehuizen geen contact meer hadden met hun naasten. Een landelijke bezoekverbod voor verpleeghuizen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:08 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Nederland vergrijst enorm. En de coronatijd heeft best veel ouderen en zwakkeren getroffen. Maar omdat we alleen medisch sterk Nederland en de eigen bejaarde ouders wat willen steunen, geeft dat wel aan dat we ons niet graag meer aanpassen bij een evt volgende pandemie. Wat de kans dat het wat harder toeslaat natuurlijk wel een gegeven maakt.
Maar als iemand vanuit het publiek een longcovidpatient alleen ziet als een lastig nummertje, omdat ie het zelf niet heeft, dan blijft een zoiets altijd maar iets om weg te wuiven.
Ja, maar dan nog.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:12 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je kunt tocjh niet verwachten dat de ministers van toen nu gaan zeggen: we hebben heel veel verkeerd gezien en er naar gehandeld. Ministers zullen wel zeggen dat bepaalde besluiten fout waren.
Dat is toch altijd in een crisis ?
Crisismanagement is een aparte tak van sport. Het gaat erom hoe wij altijd vooraf en achteraf dingen anders zien en een regering zowel voor- als achteraf verantwoordelijk houden.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:10 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, maar in dit geval heiligde de middelen het doel niet. Het was om te voorkomen dat het virus om zich heen greep, nou dat deed het zonder die middelen in een verpleeghuis ook wel.
Ja, dan is het weer een koe achteraf in de kont kijken.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:19 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Crisismanagement is een aparte tak van sport. Het gaat erom hoe wij altijd vooraf en achteraf dingen anders zien en een regering zowel voor- als achteraf verantwoordelijk houden.
Fvd stond vooraf al met mondkapjes en een totale lockdown klaar. Maar toen beide in gradatie vorm kregen, moest het allemaal 180 graden anders. Wil je dan altijd de counterculture-bandwagon op? Of kijk je naar andere landen als Italië waar toch best een hoog sterf- en langdurige schadegevallen zijn geweest en zijn en blaas je misschien wat hoger van de toren.
Gematigd verantwoordelijk nemen is ook een fijne met rechtszaken e.d.
Doen we toch altijd? Ik heb veel kritiek op de kabinetten in de laatste jaren. Maar met name de crisis vond ik best redelijk gemanaged.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:21 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, dan is het weer een koe achteraf in de kont kijken.
Je linkje:quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:17 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, maar dan nog.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ouderenzorg-a4930445
Het was in 2020 al bekend dat Nederland niet goed voorbereid was op zulk een pandemie.quote:Bianca Buurman, hoogleraar acute ouderenzorg tijdens corona-enquête: ‘We hadden de verpleegkundigen niet voor driemaal zoveel IC-bedden’
Helemaal mee eens, hoor en dan wilde ze ook nog bezuinigen op een crisisaanpak in de toekomst.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je linkje:
[..]
Het was in 2020 al bekend dat Nederland niet goed voorbereid was op zulk een pandemie.
De les moet zijn...... maak een reservegroep van bijv uitgetreden verpleegkundigen, die bij een crisis direct kunnen bijstaan.
De parlementaire enguete-commissie moet een crisisplan voor de toekomst ontwerpen nav dit onderzoek.
Met de vingerwijzen gelijk wappies is zo destructief voor de samenleving
Waarom niet, daar zit toch veel meer kracht en lerend vermogen in dan alleen maar in de zelfverdediging schieten? In de basis is het volkomen logisch dat er in een crisis fouten gemaakt worden, maar dat a priori maar als slotconclusie nemen, slaat veel stappen over, zoals waar je bij een volgende crisis van kunt leren, waar je het echt fout hebt gezien en hoe dat kwam, hoe je factoren als sociale cohesie, economie, welzijn kunt wegen in een anderszins cijfertjeswereld van besmettingen en geld enzovoorts.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:12 schreef Bluesdude het volgende:
Je kunt tocjh niet verwachten dat de ministers van toen nu gaan zeggen: we hebben heel veel verkeerd gezien en er naar gehandeld.
Ik heb niet zoveel hoop op lerend vermogen als bijna iedereen in de politiek van korte houdbaarheid wordt en men een stoelendans uitvoert tussen partijen. We missen echte 'elderly statesmen' die de ervaring meenemen naar de volgende tien jaar. Het kabinet wat de crisis destijds managede was best ok, maar we bouwen nergens op. Men gaat weer vernieuwen en wat met pluk de dag opinies meewaaien.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:26 schreef nostra het volgende:
[..]
Waarom niet, daar zit toch veel meer kracht en lerend vermogen in dan alleen maar in de zelfverdediging schieten? In de basis is het volkomen logisch dat er in een crisis fouten gemaakt worden, maar dat a priori maar als slotconclusie nemen, slaat veel stappen over, zoals waar je bij een volgende crisis van kunt leren, waar je het echt fout hebt gezien en hoe dat kwam, hoe je factoren als sociale cohesie, economie, welzijn kunt wegen in een anderszins cijfertjeswereld van besmettingen en geld enzovoorts.
Er was niet voor niks een triage, reken maar niet dat die bejaardjes waar mijn dochter werkte op een IC terecht kwamen, die stikten gewoon in hun eigen bed op de afdeling van het verpleeghuis.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:36 schreef phpmystyle het volgende:
Is corona zorg op een ic complex of is daar in een noodsituatie wel een “how to” voor op te stellen in suboptimale situaties?
En voor die keuze kan ik me echt wel redeneringen en logica indenken.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:38 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Er was niet voor niks een triage, reken maar niet dat die bejaardjes waar mijn dochter werkte op een IC terecht kwamen, die stikten gewoon in hun eigen bed op de afdeling van het verpleeghuis.
Dat is al les een die ze hieruit kunnen trekken, plus het sluiten van de scholen. Ook overbodig achteraf gezien en heeft best veel schade gebracht aan een groep kinderen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:45 schreef capricia het volgende:
[..]
En voor die keuze kan ik me echt wel redeneringen en logica indenken.
Maar 'sterft u maar alleen in uw verpleegtehuis, zonder ooit nog familie en geliefden nabij te mogen hebben, want beleid', vind ik zo ontzettend wreed.
Dat is voor mij wel een les. Dat er ergens toch een menselijke maat moet zijn.
De besluitvorming was gewoon ook niet transparant. En dan krijg je domme dingen. En weinig andere inbreng dan 'wij kijken enkel naar IC capaciteit'.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:47 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat is al les een die ze hieruit kunnen trekken, plus het sluiten van de scholen.
Nu ja, dat, moet wel bekennen dat Rutte aardig zijn hoofd koel hield, zo leek het, zijn positieve (daddy zorgt wel voor ons, haha) houding zorgde m.i. wel voor betrekkelijke redelijke rust.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:49 schreef capricia het volgende:
[..]
De besluitvorming was gewoon ook niet transparant. En dan krijg je domme dingen. En weinig andere inbreng dan 'wij kijken enkel naar IC capaciteit'.
Omdat niet heel erg veel verkeerd besloten is. Dus beweert men dat ook niet.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:26 schreef nostra het volgende:
[..]
Waarom niet, daar zit toch veel meer kracht en lerend vermogen in dan alleen maar in de zelfverdediging schieten?
Wacht even af op de slotconclusie van de commissie. Ik verdiep me niet in deze zaak en dus heb ik ook geen slotconclusie. Ik merk alleen op dat in een crisis altijd fouten worden gemaakt.quote:In de basis is het volkomen logisch dat er in een crisis fouten gemaakt worden, maar dat a priori maar als slotconclusie nemen, slaat veel stappen over, zoals waar je bij een volgende crisis van kunt leren, waar je het echt fout hebt gezien en hoe dat kwam, hoe je factoren als sociale cohesie, economie, welzijn kunt wegen in een anderszins cijfertjeswereld van besmettingen en geld enzovoorts.
Aan de ene kant eens, maar als iemand die tijdens de corona periode in een verpleeghuis werkte: iedere bezoeker die zou worden binnengelaten was een risico voor niet alleen het familielid dat bij ons woonde, maar ook voor alle andere bewoners en personeel van op zijn minst die afdeling. Dus zelfs al vindt de bewoner in kwestie het zelf oké, het is niet de enige persoon waar je rekening mee moet houden.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:54 schreef Black_Baron het volgende:
Die avondklok is echt wel iets wat we nooit meer moeten willen. En het alleen sterven in verpleegtehuizen.
Misdadig dat laatste.
Voor iets wat de meest ingrijpende gebeurtenis is geweest de afgelopen 50 jaar krijgt het buitengewoon weinig aandacht en interesse van het publiek/nieuws.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:43 schreef Firuze60 het volgende:
Volgt iemand de parlementaire enquete corona? Ik lees soms wat, maar heel eerlijk vind ik het allemaal ouwe koek die zo snel mogelijk vergeten mag worden.
Maar een IC bed gebruiken voor een hoogbejaarde van 85 is domquote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:38 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Er was niet voor niks een triage, reken maar niet dat die bejaardjes waar mijn dochter werkte op een IC terecht kwamen, die stikten gewoon in hun eigen bed op de afdeling van het verpleeghuis.
quote:Duidelijk is te zien dat aan de linkerkant PRO prominent aanwezig is. D66 zien we meer terug bij de gematigd linkse kiezers en de kiezers die zichzelf in het midden plaatsen. Aan de rechterkant zien we meer concurrentie onderling van PVV, VVD, JA21 en FVD.
Besef daarbij wel dat de groep die zichzelf rechts of gematigd rechts plaatsen, twee keer zo groot is dan degenen die zich links of gematigd links plaatsen.
quote:Het is duidelijk hoe prominent de groep kiezers rechts van het midden is in het huidige electoraat. Besef dat in 2012 PvdA+GroenLinks+SP+D66+Partij voor de Dieren nog bijna 50% van de stemmen haalden. Dat is in de huidige peiling nog amper een derde.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |