Nederland vergrijst enorm. En de coronatijd heeft best veel ouderen en zwakkeren getroffen. Maar omdat we alleen medisch sterk Nederland en de eigen bejaarde ouders wat willen steunen, geeft dat wel aan dat we ons niet graag meer aanpassen bij een evt volgende pandemie. Wat de kans dat het wat harder toeslaat natuurlijk wel een gegeven maakt.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:56 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Mijn dochter heeft tijdelijk gewerkt op een coronaafdeling van een bejaardenhuis, werden alle besmette oudjes heen gebracht, je wil gewoon niet weten wat voor drama's zich daar afspeelden.
Lijkt me ook een knauw geven in je vertrouwen in de overheid en mensen waarvan je dacht dat die het beter hadden moeten weten.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:05 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Uitzendwerk, alleen maar schoonmaken deed ze. Helemaal ingepakt en dan zag ze die verwarde mensjes op de gang lopen die er niks van snapten dat ze ineens naar een andere afdeling moesten. Een stervende man met de familie achter de ramen en eentje die met een mobieltje nog met de dominee mocht spreken, file van lijkwagens voor de poort, traumatisch gewoon. Veel zijn ook afgehaakt voor dit werk toen.
Ja, maar in dit geval heiligde de middelen het doel niet. Het was om te voorkomen dat het virus om zich heen greep, nou dat deed het zonder die middelen in een verpleeghuis ook wel.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:08 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Nederland vergrijst enorm. En de coronatijd heeft best veel ouderen en zwakkeren getroffen. Maar omdat we alleen medisch sterk Nederland en de eigen bejaarde ouders wat willen steunen, geeft dat wel aan dat we ons niet graag meer aanpassen bij een evt volgende pandemie. Wat de kans dat het wat harder toeslaat natuurlijk wel een gegeven maakt.
Je kunt toch niet verwachten dat de ministers van toen nu gaan zeggen: we hebben heel veel verkeerd gezien en er naar gehandeld. Ministers zullen wel zeggen dat bepaalde besluiten fout waren.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:49 schreef capricia het volgende:
Het is nog veel te veel politiek beladen met mensen die nog steeds een politieke rol hebben, Hugo, Rutte etc. Die gaan natuurlijk een politiek antwoord geven. Wat heb je daar aan?
Er is een beleid geweest dat bewoners in verpleegtehuizen geen contact meer hadden met hun naasten. Een landelijke bezoekverbod voor verpleeghuizen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:08 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Nederland vergrijst enorm. En de coronatijd heeft best veel ouderen en zwakkeren getroffen. Maar omdat we alleen medisch sterk Nederland en de eigen bejaarde ouders wat willen steunen, geeft dat wel aan dat we ons niet graag meer aanpassen bij een evt volgende pandemie. Wat de kans dat het wat harder toeslaat natuurlijk wel een gegeven maakt.
Maar als iemand vanuit het publiek een longcovidpatient alleen ziet als een lastig nummertje, omdat ie het zelf niet heeft, dan blijft een zoiets altijd maar iets om weg te wuiven.
Ja, maar dan nog.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:12 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je kunt tocjh niet verwachten dat de ministers van toen nu gaan zeggen: we hebben heel veel verkeerd gezien en er naar gehandeld. Ministers zullen wel zeggen dat bepaalde besluiten fout waren.
Dat is toch altijd in een crisis ?
Crisismanagement is een aparte tak van sport. Het gaat erom hoe wij altijd vooraf en achteraf dingen anders zien en een regering zowel voor- als achteraf verantwoordelijk houden.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:10 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, maar in dit geval heiligde de middelen het doel niet. Het was om te voorkomen dat het virus om zich heen greep, nou dat deed het zonder die middelen in een verpleeghuis ook wel.
Ja, dan is het weer een koe achteraf in de kont kijken.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:19 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Crisismanagement is een aparte tak van sport. Het gaat erom hoe wij altijd vooraf en achteraf dingen anders zien en een regering zowel voor- als achteraf verantwoordelijk houden.
Fvd stond vooraf al met mondkapjes en een totale lockdown klaar. Maar toen beide in gradatie vorm kregen, moest het allemaal 180 graden anders. Wil je dan altijd de counterculture-bandwagon op? Of kijk je naar andere landen als Italië waar toch best een hoog sterf- en langdurige schadegevallen zijn geweest en zijn en blaas je misschien wat hoger van de toren.
Gematigd verantwoordelijk nemen is ook een fijne met rechtszaken e.d.
Doen we toch altijd? Ik heb veel kritiek op de kabinetten in de laatste jaren. Maar met name de crisis vond ik best redelijk gemanaged.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:21 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, dan is het weer een koe achteraf in de kont kijken.
Je linkje:quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:17 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, maar dan nog.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ouderenzorg-a4930445
Het was in 2020 al bekend dat Nederland niet goed voorbereid was op zulk een pandemie.quote:Bianca Buurman, hoogleraar acute ouderenzorg tijdens corona-enquête: ‘We hadden de verpleegkundigen niet voor driemaal zoveel IC-bedden’
Helemaal mee eens, hoor en dan wilde ze ook nog bezuinigen op een crisisaanpak in de toekomst.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je linkje:
[..]
Het was in 2020 al bekend dat Nederland niet goed voorbereid was op zulk een pandemie.
De les moet zijn...... maak een reservegroep van bijv uitgetreden verpleegkundigen, die bij een crisis direct kunnen bijstaan.
De parlementaire enguete-commissie moet een crisisplan voor de toekomst ontwerpen nav dit onderzoek.
Met de vingerwijzen gelijk wappies is zo destructief voor de samenleving
Waarom niet, daar zit toch veel meer kracht en lerend vermogen in dan alleen maar in de zelfverdediging schieten? In de basis is het volkomen logisch dat er in een crisis fouten gemaakt worden, maar dat a priori maar als slotconclusie nemen, slaat veel stappen over, zoals waar je bij een volgende crisis van kunt leren, waar je het echt fout hebt gezien en hoe dat kwam, hoe je factoren als sociale cohesie, economie, welzijn kunt wegen in een anderszins cijfertjeswereld van besmettingen en geld enzovoorts.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:12 schreef Bluesdude het volgende:
Je kunt tocjh niet verwachten dat de ministers van toen nu gaan zeggen: we hebben heel veel verkeerd gezien en er naar gehandeld.
Ik heb niet zoveel hoop op lerend vermogen als bijna iedereen in de politiek van korte houdbaarheid wordt en men een stoelendans uitvoert tussen partijen. We missen echte 'elderly statesmen' die de ervaring meenemen naar de volgende tien jaar. Het kabinet wat de crisis destijds managede was best ok, maar we bouwen nergens op. Men gaat weer vernieuwen en wat met pluk de dag opinies meewaaien.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:26 schreef nostra het volgende:
[..]
Waarom niet, daar zit toch veel meer kracht en lerend vermogen in dan alleen maar in de zelfverdediging schieten? In de basis is het volkomen logisch dat er in een crisis fouten gemaakt worden, maar dat a priori maar als slotconclusie nemen, slaat veel stappen over, zoals waar je bij een volgende crisis van kunt leren, waar je het echt fout hebt gezien en hoe dat kwam, hoe je factoren als sociale cohesie, economie, welzijn kunt wegen in een anderszins cijfertjeswereld van besmettingen en geld enzovoorts.
Er was niet voor niks een triage, reken maar niet dat die bejaardjes waar mijn dochter werkte op een IC terecht kwamen, die stikten gewoon in hun eigen bed op de afdeling van het verpleeghuis.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:36 schreef phpmystyle het volgende:
Is corona zorg op een ic complex of is daar in een noodsituatie wel een “how to” voor op te stellen in suboptimale situaties?
En voor die keuze kan ik me echt wel redeneringen en logica indenken.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:38 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Er was niet voor niks een triage, reken maar niet dat die bejaardjes waar mijn dochter werkte op een IC terecht kwamen, die stikten gewoon in hun eigen bed op de afdeling van het verpleeghuis.
Dat is al les een die ze hieruit kunnen trekken, plus het sluiten van de scholen. Ook overbodig achteraf gezien en heeft best veel schade gebracht aan een groep kinderen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:45 schreef capricia het volgende:
[..]
En voor die keuze kan ik me echt wel redeneringen en logica indenken.
Maar 'sterft u maar alleen in uw verpleegtehuis, zonder ooit nog familie en geliefden nabij te mogen hebben, want beleid', vind ik zo ontzettend wreed.
Dat is voor mij wel een les. Dat er ergens toch een menselijke maat moet zijn.
De besluitvorming was gewoon ook niet transparant. En dan krijg je domme dingen. En weinig andere inbreng dan 'wij kijken enkel naar IC capaciteit'.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:47 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat is al les een die ze hieruit kunnen trekken, plus het sluiten van de scholen.
Nu ja, dat, moet wel bekennen dat Rutte aardig zijn hoofd koel hield, zo leek het, zijn positieve (daddy zorgt wel voor ons, haha) houding zorgde m.i. wel voor betrekkelijke redelijke rust.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:49 schreef capricia het volgende:
[..]
De besluitvorming was gewoon ook niet transparant. En dan krijg je domme dingen. En weinig andere inbreng dan 'wij kijken enkel naar IC capaciteit'.
Omdat niet heel erg veel verkeerd besloten is. Dus beweert men dat ook niet.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:26 schreef nostra het volgende:
[..]
Waarom niet, daar zit toch veel meer kracht en lerend vermogen in dan alleen maar in de zelfverdediging schieten?
Wacht even af op de slotconclusie van de commissie. Ik verdiep me niet in deze zaak en dus heb ik ook geen slotconclusie. Ik merk alleen op dat in een crisis altijd fouten worden gemaakt.quote:In de basis is het volkomen logisch dat er in een crisis fouten gemaakt worden, maar dat a priori maar als slotconclusie nemen, slaat veel stappen over, zoals waar je bij een volgende crisis van kunt leren, waar je het echt fout hebt gezien en hoe dat kwam, hoe je factoren als sociale cohesie, economie, welzijn kunt wegen in een anderszins cijfertjeswereld van besmettingen en geld enzovoorts.
Aan de ene kant eens, maar als iemand die tijdens de corona periode in een verpleeghuis werkte: iedere bezoeker die zou worden binnengelaten was een risico voor niet alleen het familielid dat bij ons woonde, maar ook voor alle andere bewoners en personeel van op zijn minst die afdeling. Dus zelfs al vindt de bewoner in kwestie het zelf oké, het is niet de enige persoon waar je rekening mee moet houden.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:54 schreef Black_Baron het volgende:
Die avondklok is echt wel iets wat we nooit meer moeten willen. En het alleen sterven in verpleegtehuizen.
Misdadig dat laatste.
Voor iets wat de meest ingrijpende gebeurtenis is geweest de afgelopen 50 jaar krijgt het buitengewoon weinig aandacht en interesse van het publiek/nieuws.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:43 schreef Firuze60 het volgende:
Volgt iemand de parlementaire enquete corona? Ik lees soms wat, maar heel eerlijk vind ik het allemaal ouwe koek die zo snel mogelijk vergeten mag worden.
Maar een IC bed gebruiken voor een hoogbejaarde van 85 is domquote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:38 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Er was niet voor niks een triage, reken maar niet dat die bejaardjes waar mijn dochter werkte op een IC terecht kwamen, die stikten gewoon in hun eigen bed op de afdeling van het verpleeghuis.
quote:Duidelijk is te zien dat aan de linkerkant PRO prominent aanwezig is. D66 zien we meer terug bij de gematigd linkse kiezers en de kiezers die zichzelf in het midden plaatsen. Aan de rechterkant zien we meer concurrentie onderling van PVV, VVD, JA21 en FVD.
Besef daarbij wel dat de groep die zichzelf rechts of gematigd rechts plaatsen, twee keer zo groot is dan degenen die zich links of gematigd links plaatsen.
quote:Het is duidelijk hoe prominent de groep kiezers rechts van het midden is in het huidige electoraat. Besef dat in 2012 PvdA+GroenLinks+SP+D66+Partij voor de Dieren nog bijna 50% van de stemmen haalden. Dat is in de huidige peiling nog amper een derde.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |