De sleutelzin: Politiek is er een sterke wens om snel minimaal twee grote kerncentrales te bouwenquote:Op vrijdag 19 juni 2026 20:47 schreef Cyan9 het volgende:
Ach ach ach.
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)aat-niet-te-springen
Wat wel een voordeel is aan kernenergie is dat we dan kunnen lachen om gefaal zoals met de Betuwelijn of de Noordzuidlijn. Prachtig toch als projecten 10 jaar te lang duren en een veelvoud kosten van wat er gepland was.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 10:49 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
De sleutelzin: Politiek is er een sterke wens om snel minimaal twee grote kerncentrales te bouwen
Rechtse hobby's mogen wat kosten.
Kernenergie is gewoon een politiek luchtkasteel: een gigantisch dure oplossing waar eigenlijk weinig argumenten voor zijn wanneer je het feitelijk bekijkt. Geen enkel kWh-tje is zo duur als een kWh-tje uit een kerncentrale.
Economisch is het gewoon een heel moeilijk verhaaltje, nog even los van dat niemand zo'n ding in de achtertuin wil hebben (wat op zich niet zo'n sterk argument is, want niemand wil iets in de achtertuin hebben).
Ik denk dat je in dat geval beter af bent met het bijschakelen van gascentrales wanneer dat nodig is. Wanneer je die beperkt inzet dan valt de schade wel mee, en dat is oneindig veel goedkoper dan teringdure stroom uit kerncentrales.
Het is je eigen keuze om te gaan gokken.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 19:18 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik vind dit nogal cynisch. Kwetsbare mensen willen uitmelken. Gokken is aantoonbaar verslavend.
Zou eerder zeggen dat er weinig argumenten tegen zijn. Behalve wat onderbuik gevoelens over hoe gevaarlijk het wel niet is. En het afval wat 233232x erger word gemaakt dan het daadwerkelijk is.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 10:49 schreef Isdatzo het volgende:
waar eigenlijk weinig argumenten voor zijn
En dit is alleen nog discussie over de locatie.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 20:47 schreef Cyan9 het volgende:
Ach ach ach.
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)aat-niet-te-springen
De meeste mensen komen volgens mij gewoon nog met auto naar de luchthaven.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 20:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Alle luchthavens buiten Schiphol om, hebben niet eens een normale treinaansluiting. B-garnituur. Voor de goedkope maatschappijen.
Moet je er daar meer van willen?
Ik denk dat FNV en VNO-NCW wel wat gemeenschappelijke belangen hebben: AOW niet laten oplopen, instroom open laten voor arbeidsongeschiktheid, WW verkorten maar ontslag van werknemers lastiger omdat je wel 2 keer nadenkt voor je een VSO ondertekent.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 08:05 schreef nostra het volgende:
'VNO-NCW-voorzitter Coen van Oostrom: ‘Als het alleen gaat over meer belasting betalen, wordt het ingewikkeld’ ' https://fd.nl/economie/16(...)utm_term=app-android
Ik ben helemaal niet principieel tegen kernenergie en ik denk dat het best zinvol kan zijn om wat kernenergie in de mix te hebben, maar dan moet je wel eerlijk zijn over het kostenplaatje (én de gebrekkige duurzaamheidsaspecten). De realiteit is dat kernenergie wat kostprijs betreft niet kan concurreren met zonne- of windenergie.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:03 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Zou eerder zeggen dat er weinig argumenten tegen zijn. Behalve wat onderbuik gevoelens over hoe gevaarlijk het wel niet is. En het afval wat 233232x erger word gemaakt dan het daadwerkelijk is.
De kosten is een prima argument die wil ik je geven. Toch ben ik wel voor.
- Minder afhankelijk van andere omdat je niet zoveel grondstoffen nodig hebt.
- Heel weinig co2 uitstoot
- Kost weinig ruimte (relatief natuurlijk)
- Draait heel het jaar door, met elk weer.
nadeel is vooral de hoge kosten van het bouwen, en dat het jaren duurt om te bouwen.
Maarja zitten inmiddels al 10+ jaar hard nee te roepen. Als we toen ja zeiden stonden ze er inmiddels
Edit: kleine toevoeging nog over dit: Rechtse hobby's mogen wat kosten.
Dit is natuurlijk ook niet helemaal waar. Cda is bijvoorbeeld voor. Dan heb je al een midden partij. En Pro is van tegen naar misschien moet het er wel bij kunnen gegaan. Dus heeft weinig met links vs rechts te maken dit
Het argument 'duurt te lang' is ook wel ontzettend makkelijk en wat lachwekkend. Eerst de boel decennia frustreren en dan nu, ingehaald door de weerbarstige werkelijkheid, 'ha ha te laat!' roepen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:03 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Zou eerder zeggen dat er weinig argumenten tegen zijn. Behalve wat onderbuik gevoelens over hoe gevaarlijk het wel niet is. En het afval wat 233232x erger word gemaakt dan het daadwerkelijk is.
De kosten is een prima argument die wil ik je geven. Toch ben ik wel voor.
- Minder afhankelijk van andere omdat je niet zoveel grondstoffen nodig hebt.
- Heel weinig co2 uitstoot
- Kost weinig ruimte (relatief natuurlijk)
- Draait heel het jaar door, met elk weer.
nadeel is vooral de hoge kosten van het bouwen, en dat het jaren duurt om te bouwen.
Maarja zitten inmiddels al 10+ jaar hard nee te roepen. Als we toen ja zeiden stonden ze er inmiddels
Edit: kleine toevoeging nog over dit: Rechtse hobby's mogen wat kosten.
Dit is natuurlijk ook niet helemaal waar. Cda is bijvoorbeeld voor. Dan heb je al een midden partij. En Pro is van tegen naar misschien moet het er wel bij kunnen gegaan. Dus heeft weinig met links vs rechts te maken dit
De enige reden dat ik een trein ben te vinden is Parijs of Schiphol, dus op zich is een solide netwerk natuurlijk gewoon prima. Lelystad is toch ook niet zo slecht bereikbaar per trein?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De meeste mensen komen volgens mij gewoon nog met auto naar de luchthaven.
Ik probeer alleen met OV naar schiphol te gaan als ik echt 2 of 3 weken op vakantie ga, want dan wordt parkeren wel duur..
In welke provincie gaan we die uraniumerts winnen?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:35 schreef nostra het volgende:
Dat zijn we overigens met zo ongeveer alles, maar als je autarkie
Touché, maar ik ben liever afhankelijk van Canada en Australië, dan wat wildwestlanden. En uiteindelijk bouwt China nu onze zonnepanelen (en heeft dat een semi-monopolie op alle REM's die we nodig hebben in een geëlektrificeerde samenleving) en hebben we alleen Vestas voor wind, dus je helemaal isoleren gaat sowieso nooit lukken.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:41 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
In welke provincie gaan we die uraniumerts winnen?
Overigens zal kernenergie alleen maar duurder worden omdat meer centrales concurreren om de steeds moeilijker te ontginnen uraniumerts. Aangezien er nog voor zo'n 65-85 jaar uranium in relatief makkelijk te ontginnen voorraden zit kunnen we dat punt sneller bereiken dan je denkt.
De kWh's die op enig moment niet geleverd kunnen worden wegens netcongestie zullen nog veel duurder blijken dan die van een paar mooie kerncentrales.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 10:49 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
De sleutelzin: Politiek is er een sterke wens om snel minimaal twee grote kerncentrales te bouwen
Rechtse hobby's mogen wat kosten.
Kernenergie is gewoon een politiek luchtkasteel: een gigantisch dure oplossing waar eigenlijk weinig argumenten voor zijn wanneer je het feitelijk bekijkt. Geen enkel kWh-tje is zo duur als een kWh-tje uit een kerncentrale.
Economisch is het gewoon een heel moeilijk verhaaltje, nog even los van dat niemand zo'n ding in de achtertuin wil hebben (wat op zich niet zo'n sterk argument is, want niemand wil iets in de achtertuin hebben).
Ik denk dat je in dat geval beter af bent met het bijschakelen van gascentrales wanneer dat nodig is. Wanneer je die beperkt inzet dan valt de schade wel mee, en dat is oneindig veel goedkoper dan teringdure stroom uit kerncentrales.
Een kerncentrale lost de netcongestie niet op. Eerder het tegendeel, zoals blijkt uit het Zeeland-verhaaltje van hierboven.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:50 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
De kWh's die op enig moment niet geleverd kunnen worden wegens netcongestie zullen nog veel duurder blijken dan die van een paar mooie kerncentrales.
Sowieso investeren in verder onderzoek naar thorium. Als dat lukt, heb je de oplossing voor het energievraagstuk voor de gehele wereld in handen.
Maar als de panelen eenmaal liggen en de windmolens staan, dan blijven ze het doen. De uraniumerts moet je blijven importeren.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:48 schreef nostra het volgende:
[..]
Touché, maar ik ben liever afhankelijk van Canada en Australië, dan wat wildwestlanden. En uiteindelijk bouwt China nu onze zonnepanelen (en heeft dat een semi-monopolie op alle REM's die we nodig hebben in een geëlektrificeerde samenleving) en hebben we alleen Vestas voor wind, dus je helemaal isoleren gaat sowieso nooit lukken.
Er zit geen afschrijving op windmolens en zonnepanelen? Die hoeven na de levensduur niet gesaneerd te worden?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:54 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar als de panelen eenmaal liggen en de windmolens staan, dan blijven ze het doen. De uraniumerts moet je blijven importeren.
Zoals ik zei: ik ben niet principieel tegen kernenergie en ik zie dat best een plek innemen in de energiemix, maar het zal een verdomd duur plekje zijn. Er is namelijk geen kWh zo duur als een kWh uit een kerncentrale.
Kijk bijvoorbeeld naar Frankrijk: gemiddeld genomen lijden de Franse kerncentrales 5 miljard aan verlies op een levensduur van 40 jaar. En dat is nog EXCLUSIEF de kosten voor het ontmantelen van die dingen en het op een adequate wijze opslaan van nucleair restafval. Dus die 'goedkope' Franse kernenergie uit oude centrales (waar voorstanders van kernenergie je graag mee om de oren slaan) is eigenlijk een stuk duurder per kWh wanneer je de verliezen en verborgen kosten verdisconteert.
En dan hebben we het nog niet over alle projecten die talloze miljarden duurder uitvallen dan begroot (Finland van 3 naar 9 miljard, Frankrijk van 3 naar 19 miljard) of de projecten die nadat er al vele miljarden in geïnvesteerd zijn alsnog afgeblazen worden (Engeland).
Natuurlijk wel, maar die kosten zijn natuurlijk van een compleet andere orde. Dat zie je ook terug in de kWh-prijs.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:58 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Er zit geen afschrijving op windmolens en zonnepanelen? Die hoeven na de levensduur niet gesaneerd te worden?
Je hoeft dan niet opnieuw te investeren in vervanging en aanleg van parken?
Deze man blijft het pure kwaad. Maarja, probeer dat een VVD viersterren sponsoraar van dit [censuur] forum maar eens aan het verstand te brengen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 10:29 schreef nostra het volgende:
Als het kabinet financiële rugdekking wil krijgen van JA21, dan zal het over de brug moeten komen met lastenverlagingen, meer geld voor veiligheid en wordt het dwangelement uit de Spreidingswet gesloopt. Dat zegt partijleider Joost Eerdmans in een interview met De Telegraaf. Dat D66, VVD en CDA voor een minderheidskabinet zijn gegaan, vindt hij nog steeds een slechte zaak. „Ze hebben zichzelf overschat.”
https://www.telegraaf.nl/(...)l&utm_campaign=share. (Premium)
Ik krijg toch de indruk dat die kosten vooralsnog verborgen worden gehouden. Publieke lasten, private winsten.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 12:00 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, maar die kosten zijn natuurlijk van een compleet andere orde. Dat zie je ook terug in de kWh-prijs.
Kopen kan je ook nu doen, koop wat aandelen Yellow Cake en het ligt fysiek in de kluis.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:54 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar als de panelen eenmaal liggen en de windmolens staan, dan blijven ze het doen. De uraniumerts moet je blijven importeren.
Zoals ik zei: ik ben niet principieel tegen kernenergie en ik zie dat best een plek innemen in de energiemix, maar het zal een verdomd duur plekje zijn. Er is namelijk geen kWh zo duur als een kWh uit een kerncentrale.
Kijk bijvoorbeeld naar Frankrijk: gemiddeld genomen lijden de Franse kerncentrales 5 miljard aan verlies op een levensduur van 40 jaar. En dat is nog EXCLUSIEF de kosten voor het ontmantelen van die dingen en het op een adequate wijze opslaan van nucleair restafval. Dus die 'goedkope' Franse kernenergie uit oude centrales (waar voorstanders van kernenergie je graag mee om de oren slaan) is eigenlijk een stuk duurder per kWh wanneer je de verliezen en verborgen kosten verdisconteert.
En dan hebben we het nog niet over alle projecten die talloze miljarden duurder uitvallen dan begroot (Finland van 3 naar 9 miljard, Frankrijk van 3 naar 19 miljard) of de projecten die nadat er al vele miljarden in geïnvesteerd zijn alsnog afgeblazen worden (Engeland).
Uiteindelijk is het algemeen belang van iedereen natuurlijk ja.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik denk dat FNV en VNO-NCW wel wat gemeenschappelijke belangen hebben: AOW niet laten oplopen, instroom open laten voor arbeidsongeschiktheid, WW verkorten maar ontslag van werknemers lastiger omdat je wel 2 keer nadenkt voor je een VSO ondertekent.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |