Ja de kapper die weet het wel met je he na een jaar dokken en de airco man ook, en de dakdekker ookquote:Op donderdag 18 juni 2026 22:01 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Voor kleinere bedrijven wil ik het wel een beetje met je eens zijn. Vooruit dan maar.
Ik heb hier een voorbeeld van een groot bedrijf die na de zoveelste blaaskaak interim manager en de zoveelste reorganisatie oudere werknemers op straat flikkert die al 25+ jaar zich dood hebben gewerkt bij dat bedrijf. Zo'n groot bedrijf van snobberige aandeelhouders mag bloeden van mij.quote:Op donderdag 18 juni 2026 22:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja de kapper die weet het wel met je he na een jaar dokken en de airco man ook, en de dakdekker ook
Dus moet de maatschappij, de belastingbetaler, het maar betalenquote:Op donderdag 18 juni 2026 22:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja de kapper die weet het wel met je he na een jaar dokken en de airco man ook, en de dakdekker ook
jij met je buikpijn en je scheiding en je PTSS trauma, op het strand van BALI
het is goed denkt de baas , hij hoeft toch niet meer terug te komen
ja , maar dan gaan de werkgeverspremies omlaagquote:Op donderdag 18 juni 2026 22:08 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dus moet de maatschappij, de belastingbetaler, het maar betalen
?
Ja, dat zal het zijn.quote:Op donderdag 18 juni 2026 22:00 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Je mag een politicus dan ook geen Leeuw meer noemen. Of ezel. Of iets met een vos.
Want anders maak je een onterecht onderscheid tussen dieren.
Waar ze nu voor hebben gekozen kán vrij complex zijn, maar doordat ze de tijd mee hebben (alles steeg enorm de afgelopen jaren), loont het voor veel mensen niet om een OWR te doen. Daar komt nog eens het volstrekt onrechtvaardige (maar net wel -rechtmatige) onderscheid tussen bezwaarmakers en niet-bezwaarmakers bij.quote:Op donderdag 18 juni 2026 21:34 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Wat me dan altijd blijft verbazen is dat we gezien de problemen bij de belastingdienst, de wens tot versimpeling uiteindelijk uitkomen bij de meest complexe uitvoeringsoptie.
De chipknip doet mij altijd aan mijn vader (rip) denken, die bij invoering gelijk het ding oplaadde en die dag nog "stampij" maakte bij een bloemenwinkel dat hij niet met chipknip kon betalenquote:
Iedereen heeft belang bij afschaffen HRA over lange periode. Want dat is wat energietransitie ook doet immers: over een lange periode. Patsboem afschaffen HRA wil helemaal niemand ook.quote:Op donderdag 18 juni 2026 21:39 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
De huizenmarkt lijkt me helemaal geen goed voorbeeld van een gezamenlijk belang.
Wen gezamenlijk belang heb je als je er gezamenlijk beter van wordt.
Bij het stopzetten van de HRA heb je een grote groep die daar een direct nadeel van heeft en geen voordeel bij afschaffing.
Itt tot iets als de energietransitie waarbij iedereen een belang en voordeel heeft bij een beter milieu.
Ik heb die vroege telebankierensoftware (homenet van de amro bijv.) nog moeten testen. Was gewoon een lokale Access databaseje met gevoelige gegevens op je computer. Hoezo veilig. Dat kon nog in die tijdquote:Op vrijdag 19 juni 2026 09:57 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
De chipknip doet mij altijd aan mijn vader (rip) denken, die bij invoering gelijk het ding oplaadde en die dag nog "stampij" maakte bij een bloemenwinkel dat hij niet met chipknip kon betalen![]()
Wat ik nog steeds wonderlijk vind dat we zo'n beetje de laatste met kabeltv waren, maar dat mijn pa wel zo gauw het kon ging telebankieren
Telebankieren waar ik het over had was gewoon nog bellen naar robot via de telefoon, toets 2 om geld over te maken, toets 3 om uw saldo te horenquote:Op vrijdag 19 juni 2026 10:38 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Ik heb die vroege telebankierensoftware (homenet van de amro bijv.) nog moeten testen. Was gewoon een lokale Access databaseje met gevoelige gegevens op je computer. Hoezo veilig. Dat kon nog in die tijd
Ja vertel mij welk belang ik als huizenbezitter erbij heb?quote:Op vrijdag 19 juni 2026 10:34 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Iedereen heeft belang bij afschaffen HRA over lange periode. Want dat is wat energietransitie ook doet immers: over een lange periode. Patsboem afschaffen HRA wil helemaal niemand ook.
Het gevoel dat een beetje overblijft is dat iemand een product heeft bedacht en er vervolgens redenen bij zoekt om het te verkopen/realiseren.quote:Op donderdag 18 juni 2026 22:59 schreef nostra het volgende:
Net wel aardige bijeenkomst met ons netwerk gehad over de digitale euro, die er in 2029 toch echt gaat komen. Met prof. Casper de Vries (emeritus hoogleraar monetaire economie, lid WRR), Menno Broos (project lead digitale euro DNB), Peter Blom (oud-ceo Triodos) en iemand vanuit MKB Nederland.
Interessant wel om de monetaire theorie en voors en tegens daarvan te horen. Zo kan het een rem zetten op het geldscheppend vermogen van banken en daarmee ook drukkend werken op de ontstane asset bubbles, maar de lobby van banken is groot geweest en dus bereik je daar met een limiet van 3.000 euro niets mee.
Allemaal politieke overwegingen om het te pushen (soevereiniteit, zogenaamd voorkomen bankruns, geopolitiek), maar eigenlijk is het pleisters plakken op de échte wond, namelijk dat de VISA's en Mastercards ons systeem runnen en we er maar niets tegenover kunnen zetten, vergelijk defensie en IT.
En uiteindelijk wordt succes gedreven door vraag en is er gewoon geen USP voor een Nederlander om zo'n digitale eurorekening te openen (uitzonderingen daargelaten). Sterk Chipknip-gevoel bij.
mits de max hyp termijn van 30 jaar naar 50 jaar gaatquote:Op vrijdag 19 juni 2026 10:34 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Iedereen heeft belang bij afschaffen HRA over lange periode. Want dat is wat energietransitie ook doet immers: over een lange periode. Patsboem afschaffen HRA wil helemaal niemand ook.
Je zou het boekje van Thomas Bollen moeten lezen.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 11:25 schreef Perrin het volgende:
De kern van de discussie over de digitale euro laat zich eigenlijk vrij eenvoudig samenvatten:
Het belangrijkste argument vóór is dat Europa graag een eigen, soeverein digitaal betaalsysteem wil dat minder afhankelijk is van Visa, Mastercard en Amerikaanse techbedrijven, en ook minder kwetsbaar is voor een sterke afhankelijkheid van commerciële banken.
Het belangrijkste argument tégen is dat het een probleem probeert op te lossen dat voor de meeste burgers niet echt als probleem voelt, terwijl het tegelijk nieuwe vragen oproept over privacy, governance en de stabiliteit van het financiële systeem.
Daarom zien veel economen de digitale euro minder als een nieuw betaalmiddel voor consumenten, en meer als een geopolitiek en institutioneel project.
Voor de gemiddelde gebruiker is de reactie vaak logisch: "Waarom zou ik dit gebruiken?", terwijl beleidsmakers eerder denken: "Wat gebeurt er als Europa de komende decennia afhankelijk blijft van buitenlandse betalingsinfrastructuur?"
Die twee perspectieven zijn allebei begrijpelijk.
Jij bent dus vrij duidelijk vóór?quote:Op vrijdag 19 juni 2026 11:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je zou het boekje van Thomas Bollen moeten lezen.
Een achterliggende agenda bij de burgerlobby achter de digitale euro is om de dominante positie van commerciële banken te ondermijnen en dan vooral hun bevoegdheid om met een druk op de knop nieuw geld te genereren. Waarbij eventuele inflatie pas later op treedt en doorsijpelt (deze vertraging vertaalt zich weer in meer winst voor de banken).
Door de opkomst van betalen met de kaart vanaf de neoliberale jaren 80 is de rol van chartaal geld (munten en biljetten), wat dus wél door centrale banken wordt gecontroleerd, steeds minder geworden.
Toen dit voor de eerste keer in de Tweede Kamer werd besproken ging de VVD helemaal los met "dit is communisme!!!!".
Ik vind dat meer een gelegenheids argument wat anno 2026/Trump het goed doet.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 11:25 schreef Perrin het volgende:
De kern van de discussie over de digitale euro laat zich eigenlijk vrij eenvoudig samenvatten:
Het belangrijkste argument vóór is dat Europa graag een eigen, soeverein digitaal betaalsysteem wil dat minder afhankelijk is van Visa, Mastercard en Amerikaanse techbedrijven, en ook minder kwetsbaar is voor een sterke afhankelijkheid van commerciële banken.
Het belangrijkste argument tégen is dat het een probleem probeert op te lossen dat voor de meeste burgers niet echt als probleem voelt, terwijl het tegelijk nieuwe vragen oproept over privacy, governance en de stabiliteit van het financiële systeem.
Daarom zien veel economen de digitale euro minder als een nieuw betaalmiddel voor consumenten, en meer als een geopolitiek en institutioneel project.
Voor de gemiddelde gebruiker is de reactie vaak logisch: "Waarom zou ik dit gebruiken?", terwijl beleidsmakers eerder denken: "Wat gebeurt er als Europa de komende decennia afhankelijk blijft van buitenlandse betalingsinfrastructuur?"
Die twee perspectieven zijn allebei begrijpelijk.
Uiteindelijk wel, omdat het huidige bancaire systeem niet goed in elkaar steekt. Dat zagen we alweer bij de Silicon Valley Bank en hoe al die TechBros aanstuurde op bailouts.quote:
Dit is niet helemaal waar. Bij een deel van de activisten speelde mee dat de FED in de VS de rommel moest opruimen na GFC 2008. De FED zette de lijnen uit.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 12:04 schreef Kickinalfa het volgende:
Ten tijde van de ontwikkeling van de digitale euro was dit helemaal niet van toepassing.
Er komt heel veel belastinggeld vrij dat weer voor andere zaken gebruikt kunnen worden waar jij wel wat aan hebt. Nu is de HRA een transfer naar rijke huizenbezitters, want die hebben de meeste HRA.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 11:01 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ja vertel mij welk belang ik als huizenbezitter erbij heb?
Mijn maandlasten gaan omhoog, mijn woning wordt minder waard.
Dat gebeurt dan ook niet. Maar wel voor sommigen die het zeer bont (haha) maken.quote:Op donderdag 18 juni 2026 21:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het een verboden term is. Ik denk gewoon niet dat met scheldwoorden strooien voor iedereen waarmee je het niet eens bent erg goed is voor de sfeer, tegen polarisatie en een normaal gesprek.
Maar goed, that’s just me, I guess.
Dat zijn nogal wat aannames.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 13:27 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Er komt heel veel belastinggeld vrij dat weer voor andere zaken gebruikt kunnen worden waar jij wel wat aan hebt. Nu is de HRA een transfer naar rijke huizenbezitters, want die hebben de meeste HRA.
Jij ziet niet het gevaar dat via een digitale munt er beleid gevoerd kan gaan worden waar je nu nog over moet debatteren in de 2e kamer?quote:Op donderdag 18 juni 2026 22:59 schreef nostra het volgende:
Net wel aardige bijeenkomst met ons netwerk gehad over de digitale euro, die er in 2029 toch echt gaat komen. Met prof. Casper de Vries (emeritus hoogleraar monetaire economie, lid WRR), Menno Broos (project lead digitale euro DNB), Peter Blom (oud-ceo Triodos) en iemand vanuit MKB Nederland.
Interessant wel om de monetaire theorie en voors en tegens daarvan te horen. Zo kan het een rem zetten op het geldscheppend vermogen van banken en daarmee ook drukkend werken op de ontstane asset bubbles, maar de lobby van banken is groot geweest en dus bereik je daar met een limiet van 3.000 euro niets mee.
Allemaal politieke overwegingen om het te pushen (soevereiniteit, zogenaamd voorkomen bankruns, geopolitiek), maar eigenlijk is het pleisters plakken op de échte wond, namelijk dat de VISA's en Mastercards ons systeem runnen en we er maar niets tegenover kunnen zetten, vergelijk defensie en IT.
En uiteindelijk wordt succes gedreven door vraag en is er gewoon geen USP voor een Nederlander om zo'n digitale eurorekening te openen (uitzonderingen daargelaten). Sterk Chipknip-gevoel bij.
De TK heeft niets te zeggen over de ECB (of DNB).quote:Op vrijdag 19 juni 2026 15:36 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Jij ziet niet het gevaar dat via een digitale munt er beleid gevoerd kan gaan worden waar je nu nog over moet debatteren in de 2e kamer?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |