SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
Ik neem aan omdat ze zelf altijd hun ijzeren voorraad willen behouden. Voor als de VS zelf echt echt in een oorlog komt. Daar tornen ze dan niet aan.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:24 schreef bleiblei het volgende:
Pak bijvoorbeeld M142 Himars. Daarvan hebben ze er een handvol naar Oekraïne gestuurd. Maar ze hebben er zelf nog 100den. Waarom zou je dan de moeite doen om die paar weer terug te halen uit Oekraïne.
Poetin die gaat van Ruzzia een soort Noord Korea maken , zijn kameraad Lukashenko is er ook al geweestquote:Op vrijdag 27 maart 2026 14:09 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Op social media is het ook veel rustiger![]()
![]()
Waar je normaal echt heel veel Russische figuren zag die bij alles kwamen vertellen hoe geweldig Rusland is![]()
![]()
Als je ze dan wijst op dat ze volgens hun oppergod Poetin niet op bv Instagram mogen zitten dan zijn ze ineens stil
Is dat niet al van maanden terug?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 16:23 schreef Perrin het volgende:
Wat conventionele legers te wachten staat:
[ x ]
Ja dit artikel is recent, die training is idd bijna een jaar geleden.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 16:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Is dat niet al van maanden terug?
edit: mei vorig jaar, blijkbaar
Hoe dan ook, we zijn niet voorbereid op moderne oorlogvoering.
Daarvoor heb je oefeningenquote:Op vrijdag 27 maart 2026 16:41 schreef Haags het volgende:
Die berichten eerder deze maand ook dat Navo troepen tijdens een training binnen luttele seconden werden verpulverd door Oekraïnse soldaten.![]()
Navo is wakker, waarom denk je dat ze oefenen met oekraine???quote:Op vrijdag 27 maart 2026 16:23 schreef Perrin het volgende:
Wat conventionele legers te wachten staat:
[ x ]
potentiele russen?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 16:45 schreef Since2003 het volgende:
Niemand die bedenkt. Goh. Laten we dat geld eens uitgeven aan het bouwen van verdedigingswerken rond Europese steden. Nee hoor. Aan die steen willen we ons nog niet stoten. Best ongemakkelijk ook zolang er nog blikken Oekraïners en andere 'potentiële Russen' opengetrokken kunnen worden om tegen elkaar te vechten.
Wat een wereld hè.
Wij zijn ook gewoon moerasmoffen hoor. Garpje manquote:Op vrijdag 27 maart 2026 17:19 schreef Korenfok het volgende:
[..]
potentiele russen?
Echt hoe verzin je het?
wat stel je voor?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 16:45 schreef Since2003 het volgende:
Niemand die bedenkt. Goh. Laten we dat geld eens uitgeven aan het bouwen van verdedigingswerken rond Europese steden. Nee hoor. Aan die steen willen we ons nog niet stoten. Best ongemakkelijk ook zolang er nog blikken Oekraïners en andere 'potentiële Russen' opengetrokken kunnen worden om tegen elkaar te vechten.
Wat een wereld hè.
en kazematten!quote:
Defensie (alvast) inzetten om verdedigingswerken te bouwen in Nederland om te beginnen. Bij elke plek waar ze bezig zijn een leuk tentje op de hoek met een recruiter. Want bekijks zal het trekken.quote:
ja maar wat voor verdedigingswerken?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 19:26 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Defensie (alvast) inzetten om verdedigingswerken te bouwen in Nederland om te beginnen. Bij elke plek waar ze bezig zijn een leuk tentje op de hoek met een recruiter. Want bekijks zal het trekken.
Netten natuurlijk. Helpt meteen ook tegen meeuwen en duiven.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 19:31 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja maar wat voor verdedigingswerken?
we schieten tegenwoordig raketten honderden kilometers ver weg, wat wil je er tegen doen?
Laat maar, doek defensie maar op. Jij je zin.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 19:31 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja maar wat voor verdedigingswerken?
we schieten tegenwoordig raketten honderden kilometers ver weg, wat wil je er tegen doen?
waarom zouden we defensie opdoeken?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 19:37 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Laat maar, doek defensie maar op. Jij je zin.
Neem inspiratie aan Oekraïne
Gaat niet heel best met St Petersburgquote:
Krekelsquote:Op vrijdag 27 maart 2026 19:41 schreef sp3c het volgende:
[..]
waarom zouden we defensie opdoeken?
is 100 procent het tegenovergestelde van mij mijn zin geven
jij wilt verdedigingswerken bij grote steden, hoe ziet dat eruit?
Als Putin stopt met oorlog voeren, dan is de oorlog over ,quote:Op zaterdag 28 maart 2026 00:04 schreef NoCigar het volgende:
En in het verlengde daarvan deze column:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)is-onze-man-a4924145
(...)Propaganda is een glibberige zaak. Dat dacht ik bij het kijken van Onze man bij de vijand van Thomas Erdbrink. Zijn Rusland-serie heeft geen boodschap, vertelde hij in een interview met Buitenhof, en zeker geen pro-Russische, in NRC.
Gelezen inderdaad. Dit was te verwachten. Erdbrink spreekt geen Russisch, en een aantal mensen die hem meehielpen bleken voor RT te werken.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 00:02 schreef NoCigar het volgende:
Was dit al geplaatst? Erg inzichtelijk inieder geval:
[ x ]
Het doet me denken aan de reportage in China, van Paul Rosemuller.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 00:02 schreef NoCigar het volgende:
Was dit al geplaatst? Erg inzichtelijk inieder geval:
[ x ]
Laten we idd defensie opdoeken!quote:Op vrijdag 27 maart 2026 19:37 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Laat maar, doek defensie maar op. Jij je zin.
Neem inspiratie aan Oekraïne
Ik hoop voor je dat de regering in Estland daar anders over denkt.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 08:42 schreef bianconeri het volgende:
Laten we idd defensie opdoeken!
En geld nuttig gebruiken.
Jij woont hier niet eens.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 08:42 schreef bianconeri het volgende:
Laten we idd defensie opdoeken!
En geld nuttig gebruiken.
Klopt, maar defensie onzin bestaat in de hele EU.quote:
Ik hoop het niet. Estland kan dat geld wel beter gebruiken dan defensie.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 08:51 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ik hoop voor je dat de regering in Estland daar anders over denkt.
Al zal jij wel zo’n laffe herder zijn die als eerste het land verlaat als er mogelijk iets kan gebeuren.
In de hele wereld. En jij vindt het onzin, dat mag.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 09:08 schreef bianconeri het volgende:
Klopt, maar defensie onzin bestaat in de hele EU.
Correct.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 09:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
In de hele wereld. En jij vindt het onzin, dat mag.
Je bent een laf iemand die schuilt achter de ruggen van mensen die wel doen wat nodig is.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 09:08 schreef bianconeri het volgende:
En ik ga niet oorlogje spelen. Zeker niet. Ben geen moordenaar.
Eerst je leverage opgeven en dan gaan we praten over veiligheidsgaranties. De betrouwbaarheid straalt er vanaf.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 08:51 schreef Spablauw214 het volgende:
[ x ]
Wat een moreel failliete bende.
Maar waarom zou defensie niet nodig zijn? Dat leg je nooit uit. Maak dat nou eens concreet.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 09:35 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Correct.
Zeker in tijden waarin er een hoop ingeleverd moet worden aan voorzieningen is het een makkelijke keuze om defensie op te doeken.
Is echt niet zo lastig.
Wat hebben we wel nodig? En uit welk potje dat we niet nodig hebben kan je geld halen? Defensie.
Één probleempje: Rusland wil Estland innemen. Hoe voorkom je dat zonder defensie?quote:Op zaterdag 28 maart 2026 09:35 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Correct.
Zeker in tijden waarin er een hoop ingeleverd moet worden aan voorzieningen is het een makkelijke keuze om defensie op te doeken.
Is echt niet zo lastig.
Wat hebben we wel nodig? En uit welk potje dat we niet nodig hebben kan je geld halen? Defensie.
Volgens mij was de oplossing daarvoor: vluchten naar de het volgende land, waar die dan weer achter de ruggen van de mensen aldaar die wel doen wat nodig is, gaat schuilen.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 10:44 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Één probleempje: Rusland wil Estland innemen. Hoe voorkom je dat zonder defensie?
Ja, dat wensdenkgelul van de vredesbrigade van Martijntje Smits en Ewald Engelen.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 10:45 schreef Isdatzo het volgende:
Mensen die stellen dat defensie niet nodig is komen in twee smaakjes: 1) trollen, 2) kinderlijk naïeve wensdenkers.
Met allebei kan je geen zinnig gesprek voeren. Het is heel simpel: zonder Oekraïense defensie was er geen Oekraïne meer.
Rusland wil pas beginnen met praten nadat ze al hun eisen hebben binnengehaald. “Wat van ons is, is van ons. Wat van jou is, daar kunnen we over onderhandelen”.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 10:42 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Eerst je leverage opgeven en dan gaan we praten over veiligheidsgaranties. De betrouwbaarheid straalt er vanaf.
Gewoon eens kijken wat er gebeurt wanneer je in Moskou een grote bek opzet tegen de oorlog.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 11:04 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ja, dat wensdenkgelul van de vredesbrigade van Martijntje Smits en Ewald Engelen.
Waarom vliegen we niet gewoon naar Moskou en gaan met Poetin om tafel zitten? Als iedereen de wapens neerlegt is er vrede! Echt waar!
In de stad Slovjansk worden de netten nu ook massaal per straat opgehangen. Het lijkt mij wel, als de Russen in de stad binnen zijn (een eventuele mogelijkheid), dat je dan door diezelfde netten die Russen er moeilijk weer uit kunt krijgen. De Russen kunnen hun materieel dan ook verplaatsen in de stad, zonder grote drone-bedreiging.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 19:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Netten natuurlijk. Helpt meteen ook tegen meeuwen en duiven.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
er zijn 100en andere landen waar je net zo goed deals mee kunt sluiten. en zeker als je wil investeren in hun infrastructuur.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 11:07 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Rusland wil pas beginnen met praten nadat ze al hun eisen hebben binnengehaald. “Wat van ons is, is van ons. Wat van jou is, daar kunnen we over onderhandelen”.
De Amerikanen willen gewoon dat de oorlog stopt zodat ze deals kunnen sluiten met Rusland. Dat Oekraïne daarvoor onder de bus geflikkerd moet worden is bijzaak.
Alleen jammer dat Europa er ondertussen een beetje vertwijfeld en intern verdeeld naar staat te kijken in plaats van deze kans met beide armpjes te grijpen.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 13:20 schreef ExTec het volgende:
En ondertussen zakt de VS zelf ook af naar niveau shithole.
Fascinerend om te zien hoe 2 landen die nominaal wereldmachten zijn/waren, zichzelf om zeep helpen.
Waarom is de tekst Engels?quote:Op zaterdag 28 maart 2026 12:37 schreef ExTec het volgende:
Toch wel tragisch, dat die russen blijkbaar niet snappen hoe blij ze moeten zijn met die Sterke Man. Want hij had het zo goed gedaan, in de jaren '90.
[ x ]
Dat heet google lens, heb je er wel eens van gehoord?quote:
Dat simpele molochen als flamingos nu doelwitten 800km diep raken in Rusland zegt heel veel.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 08:14 schreef Perrin het volgende:
En de flamingomigratie is ook begonnen.
[ afbeelding ]
[ x ]
Wel eens van gehoord ja.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 14:25 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat heet google lens, heb je er wel eens van gehoord?
Mocht je zelf Chrome gebruiken op een computer, klik eens rechts op een plaatje, kies google lens en dan vertaalt hij het. Dat teksten dan altijd in een kadertje zitten, is een weggevertje daarvan.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 14:31 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Wel eens van gehoord ja.
Nooit gebruikt verder.
Al die technologie maakt mij dat ik steeds meer ga de-digitaliseren.
Bevalt me best, geeft veel rust.
Maar daarom vraag ik het dus.
Na de volgende EU-verkiezingen mag die Kallas van mij wel Von der Leyen opvolgen.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 14:44 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Interessante clash tussen Rubio en Kallas. Denk dat Rubio zelf ook wel harder wil optreden, die is net zo'n havik als Kallas, maar hij ligt aan de leiband van Trump.
Kallas heeft gelijk: de VS doet niets anders dan druk zetten op Oekraïne om maar gewoon akkoord te gaan met de Russische eisen.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 14:44 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Interessante clash tussen Rubio en Kallas. Denk dat Rubio zelf ook wel harder wil optreden, die is net zo'n havik als Kallas, maar hij ligt aan de leiband van Trump.
Ik snap dat wel, de EU wil verder niet betrokken worden in het conflict.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 15:40 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Kallas heeft gelijk: de VS doet niets anders dan druk zetten op Oekraïne om maar gewoon akkoord te gaan met de Russische eisen.
Tegelijk doet de EU zelf ook niks om een plek aan tafel te claimen en blijft een beetje reactief achter de feiten aan lopen.
Ik denk niet dat dat de reden is. Meer dat het onmogelijk is om één gezamenlijk standpunt uit te dragen, omdat de lidstaten hopeloos verdeeld zijn.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 15:46 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik snap dat wel, de EU wil verder niet betrokken worden in het conflict.
dat hoeft ook niet, maar we mogen wel drones bouwen , verkopen en mensen opleidenquote:Op zaterdag 28 maart 2026 15:46 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik snap dat wel, de EU wil verder niet betrokken worden in het conflict.
De oorlog gaat niet makkelijk gewonnen worden. Het is niet zo dat de EU op een enorme stapel wapens zit die Oekraine net nodig heeft om voor de kerst in Moskow te zijn.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 15:58 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het is wel degelijk in ons belang dat Oekraïne de oorlog wint. Zorg er dan ook voor dat Oekraïne in staat is om te winnen.
Ik zie eigenlijk alleen maar dat de EU zichzelf heeft verzwakt door hulp te bieden.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 15:58 schreef Spablauw214 het volgende:
Het is wel degelijk in ons belang dat Oekraïne de oorlog wint. Zorg er dan ook voor dat Oekraïne in staat is om te winnen.
Er zijn wel meer knoppen om aan te draaien dan wapens sturen. De druk op Rusland moet veel hoger. De Russische economie wordt nu overeind gehouden door China en de VS. De sancties zijn nog altijd niet maximaal - er wordt nog steeds voor miljarden naar Rusland geëxporteerd en Russen zijn nog steeds gewoon welkom in de EU. Begin eens met een totale handelsban en een visumstop.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 16:15 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
De oorlog gaat niet makkelijk gewonnen worden. Het is niet zo dat de EU op een enorme stapel wapens zit die Oekraine net nodig heeft om voor de kerst in Moskow te zijn.
Als Oekraine de oorlog gaat winnen dan verwacht ik dat het er de komende jaren vooral uitziet zoals het er het afgelopen jaar uit zag. Rusland die een klein beetje terrein winst boekt voor extreem hoge kosten. Dat gaat dan nog een X aantal jaar door tot dat het Putin regime in stort.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Rus schopt tegen een mij
Verzwakt? Hoe dan.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 16:27 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik zie eigenlijk alleen maar dat de EU zichzelf heeft verzwakt door hulp te bieden.
Dus vanuit het ‘ons eigen belang’ geredeneerd vind ik dat de praktijk het tegendeel uit lijkt te wijzen.
Nee, niemand heeft zin in Russische drones en raketten op zijn dak en niemand heeft zin om veel geld en mensenlevens te steken in Oekraïne om een vredesakkoord af te dwingen en te handhaven.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 15:58 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dat de reden is. Meer dat het onmogelijk is om één gezamenlijk standpunt uit te dragen, omdat de lidstaten hopeloos verdeeld zijn.
Niet tegen elke prijsquote:Het is wel degelijk in ons belang dat Oekraïne de oorlog wint. Zorg er dan ook voor dat Oekraïne in staat is om te winnen.
Dergelijke hulp wordt reeds geboden.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 16:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat hoeft ook niet, maar we mogen wel drones bouwen , verkopen en mensen opleiden
als er oorlog met Ruzzia zou komen dan staat Polen vooraan , die staan te trappelen om de zaak definitief op te ruimen daarquote:Op zaterdag 28 maart 2026 19:06 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dergelijke hulp wordt reeds geboden.
Nou, er verdwijnt momenteel in rap tempo industrie omdat de energie te duur is. En we zijn ook kwa leveringszekerheid kwetsbaarder geworden.quote:
agh ja elke keer zet Rusland een rode streep en dat de EU die overschrijdt.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 16:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat hoeft ook niet, maar we mogen wel drones bouwen , verkopen en mensen opleiden
Nee, dat staan ze niet.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 19:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als er oorlog met Ruzzia zou komen dan staat Polen vooraan , die staan te trappelen om de zaak definitief op te ruimen daar
Wat is dit nou voor onzin? Amerika wordt nu toch ook niet door Rusland beschoten? De realiteit is dat Trump en Poetin het nu op een akkoordje dreigen te gooien en besluiten over de Europese veiligheidsstructuur, terwijl we zelf aan de zijlijn staan. Dat is gewoon een diplomatieke afgang van jewelste.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 19:06 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, niemand heeft zin in Russische drones en raketten op zijn dak en niemand heeft zin om veel geld en mensenlevens te steken in Oekraïne om een vredesakkoord af te dwingen en te handhaven.
[..]
Niet tegen elke prijs
Je geeft zelf al toe dat de VS handelt vanuit het belang van Rusland.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 20:32 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wat is dit nou voor onzin? Amerika wordt nu toch ook niet door Rusland beschoten? De realiteit is dat Trump en Poetin het nu op een akkoordje dreigen te gooien en besluiten over de Europese veiligheidsstructuur, terwijl we zelf aan de zijlijn staan. Dat is gewoon een diplomatieke afgang van jewelste.
Trump heeft alleen belang bij zijn eigen bankrekening, dat de bevolking van de VS en de rest van de wereld daarvoor moeten bloeden, boeit hem niet. Het is niet normaal wat die man in een jaar heeft kunnen aanrichten. In elk Europees land was een dergelijke figuur al lang en breed afgezet. Zelfs extreemrechts kotst hem inmiddels uit. Dat is een prestatie van formaat.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 20:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je geeft zelf al toe dat de VS handelt vanuit het belang van Rusland.
Dat gaat de EU niet doen.
Trump heeft geen belang bij een overwinning van Oekraïne.
En daar moet de EU bij aan tafel zitten?quote:Op zaterdag 28 maart 2026 20:41 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Trump heeft alleen belang bij zijn eigen bankrekening, dat de bevolking van de VS en de rest van de wereld daarvoor moeten bloeden, boeit hem niet. Het is niet normaal wat die man in een jaar heeft kunnen aanrichten. In elk Europees land was een dergelijke figuur al lang en breed afgezet. Zelfs extreemrechts kotst hem inmiddels uit. Dat is een prestatie van formaat.
De EU doet er goed aan om zich onafhankelijk te maken van die kneuzenkermis in de VS, en haar eigen belang veilig te stellen in plaats van zich te gedragen als een vazal van de VS. Het is in ons belang om ervoor te zorgen dat Rusland geen bedreiging voor onze veiligheid vormt. De kortste route om dat te bereiken is door het om zeep helpen van de Russische economie - dat gaat best aardig maar er kan nog een flinke schep bovenop.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 21:16 schreef Wantie het volgende:
[..]
En daar moet de EU bij aan tafel zitten?
Het eigen belang is dat we niet in deze oorlog gesleept worden.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 22:06 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De EU doet er goed aan om zich onafhankelijk te maken van die kneuzenkermis in de VS, en haar eigen belang veilig te stellen in plaats van zich te gedragen als een vazal van de VS. Het is in ons belang om ervoor te zorgen dat Rusland geen bedreiging voor onze veiligheid vormt. De kortste route om dat te bereiken is door het om zeep helpen van de Russische economie - dat gaat best aardig maar er kan nog een flinke schep bovenop.
Op dit punt is het natuurlijk: niet ostentatief de VS in daad en houding de middelvinger geven = vazal van ze zijn.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 22:06 schreef Spablauw214 het volgende:
De EU doet er goed aan om zich onafhankelijk te maken van die kneuzenkermis in de VS, en haar eigen belang veilig te stellen in plaats van zich te gedragen als een vazal van de VS.
onvrede omtrent internet is gigantisch , misschien heeft iemand dat afsluiten wel expres gedaanquote:Op zaterdag 28 maart 2026 23:05 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Morgen dus de 29 maart demonstraties in Rusland.
Benieuwd of het wat wordt.
Kijken hoeveel onvrede en lef er is bij de burgers aldaar.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zaterdag 28 maart 2026 23:05 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Morgen dus de 29 maart demonstraties in Rusland. Benieuwd of het wat wordt. Kijken hoeveel onvrede en lef er is bij de burgers aldaar.
Dat.quote:
Da's nieuw?quote:
QFT. Ik ben zeer rechts politiek gezien, maar als een NL premier de helft had geflikt van wat trump heeft uitgehaald, dan had ik hoogstpersoonlijk het Binnenhof in lichterlaaie gezet.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 19:26 schreef Perrin het volgende:
Zeker.
[ [url=https://twitter.com/DakdaR22/status/2037914658938507333]x[/url] ]quote:Op zaterdag 28 maart 2026 20:41 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Trump heeft alleen belang bij zijn eigen bankrekening, dat de bevolking van de VS en de rest van de wereld daarvoor moeten bloeden, boeit hem niet. Het is niet normaal wat die man in een jaar heeft kunnen aanrichten. In elk Europees land was een dergelijke figuur al lang en breed afgezet. Zelfs extreemrechts kotst hem inmiddels uit. Dat is een prestatie van formaat.
Z'n schoonzoon zat toch opeens in de 'drone neerhaal' business, te laat om wat te bieden te hebben zeker aan die landen.quote:Op zondag 29 maart 2026 00:02 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Ondertussen sluit Zelensky de ene na de andere deal met de Golfstaten. Dat zal Trump vast niet leuk vinden.
Trump kan de schijt krijgenquote:Op zondag 29 maart 2026 00:02 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Ondertussen sluit Zelensky de ene na de andere deal met de Golfstaten. Dat zal Trump vast niet leuk vinden.
Pacte Des Cygnesquote:Op zaterdag 28 maart 2026 12:37 schreef ExTec het volgende:
Toch wel tragisch, dat die russen blijkbaar niet snappen hoe blij ze moeten zijn met die Sterke Man. Want hij had het zo goed gedaan, in de jaren '90.
[ x ]
Best veel zo te zien.quote:Op zondag 29 maart 2026 18:14 schreef ExTec het volgende:
Enfin, nog wat gebeurt, anders dat het verhuizen van Fok?
Nou ja het is hetgeen waar ze het grootste tekort aan hebben. Voor de drone oorlog hebben ze zelf een hele industrie opgetuigd met zowel offensieve als defensieve opties. Maar om zich te verdedigen tegen de Russische luchtmacht en ballistische raketten leunen ze toch vooral op Amerikaans spul.quote:Op zondag 29 maart 2026 19:35 schreef BEFEM het volgende:
Is er bekend wat Oekraine krijgt uit die samenwerkingen met het Midden-Oosten? Lees steeds alleen dat Zelensky hoopt op raketten. Lijkt me vrij magertjes, mocht dat het zijn. En die staan ze ook niet af Lijkt mij.
Dat snap ik. Maar dan alsnog is het magertjes. Ze zullen geen honderden raketten krijgen wat ze wel nodig hebben voor x maanden. Als ze er tientallen krijgen lijkt mij het al veel, maar daar kunnen ze niet lang mee doen.quote:Op zondag 29 maart 2026 19:47 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja het is hetgeen waar ze het grootste tekort aan hebben. Voor de drone oorlog hebben ze zelf een hele industrie opgetuigd met zowel offensieve als defensieve opties. Maar om zich te verdedigen tegen de Russische luchtmacht en ballistische raketten leunen ze toch vooral op Amerikaans spul.
Ze hebben Fok Down gedaan. Toeval?quote:Op zondag 29 maart 2026 20:08 schreef Spablauw214 het volgende:
Van die protesten in Rusland lijkt niets terecht gekomen in ieder geval. Zal wel een opzetje van de FSB zijn geweest.
Dat de servers uit Amsterdam weg zijn moet iets goeds betekenenquote:Op zondag 29 maart 2026 20:46 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Ze hebben Fok Down gedaan. Toeval?
Oekraïne is al heel lang aan de winnende hand. Dit een patstelling noemen is het meest optimistische woord voor een desastreus verlies.quote:Op zondag 29 maart 2026 19:14 schreef BennieButtfuck het volgende:
Russische journalisten zien patstelling aan front door Oekraiense drones, kritiek op Poetin zwelt aan
Journalisten en bloggers op Russische militaire kanalen schetsen een somber beeld van het Russische front en spreken van een bloedige patstelling, aldus EUobserver. De krant merkt op dat met name de ongelijke strijd tussen Russische infanterie en Oekraïense drones en de onmenselijke behandeling van Russische soldaten door hun officieren onder de aandacht worden gebracht.
EUobserver citeert Alexander Kharchenko, verslaggever van persbureau Ria Novosti, die stelt dat drones het slagveld 'volledig' hebben overgenomen. 'In 2024 kon je er nog op een motorfiets tussendoor glippen, in 2025 kon je door het bos rennen, en nu bereiken alleen de gelukkigsten hun doel. De controle over de lucht is totaal. Bewegingen zijn alleen mogelijk bij slecht weer. Evacuatie vanaf de frontlijn is praktisch gestopt.'
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-op-poetin-zwelt-aan
Geen kremlinbeleid.quote:
Misschien ook knaken en energieproductenquote:Op zondag 29 maart 2026 19:50 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar dan alsnog is het magertjes. Ze zullen geen honderden raketten krijgen wat ze wel nodig hebben voor x maanden. Als ze er tientallen krijgen lijkt mij het al veel, maar daar kunnen ze niet lang mee doen.
quote:Damage to Ust-Luga and Primorsk ports threatens to wipe out potential growth in Russian oil export revenues, — Bloomberg
Before the recent Ukrainian attacks, Primorsk and Ust-Luga handled about 45%, or 1.72 million barrels per day, of Russia's seaborne crude oil exports.
Nee, Rusland eist de volledige Donbas, dat is niet alles wat mij geannexeerd heeft.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 22:28 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het eigen belang is dat we niet in deze oorlog gesleept worden.
De huidige status quo is dat Rusland minstens alles wil hebben wat ze in 2022 hebben geannexeerd. Wat ze overigens nog niet volledig hebben ingenomen.
Oekraïne wil alles terug.
Tja, dat biedt weinig ruimte tot onderhandelen.
Trump wil maar 1 ding: dat hij er beter van wordt.
Die heeft absoluut niet het beste voor met Oekraïne.
Oekraïne weet dat en zoekt nu bondgenootschap landen in het Midden Oosten, die door Trump in de steek zijn gelaten bij zijn oorlog tegen Iran.
En de EU?
Die doet er verstandig aan niet aan tafel te zitten met Trump en Poetin, die beide niet in het belang van Oekraïne of Europa willen handelen.
Daar moeten we niet aan mee willen doen. Voor je het weet worden we ergens in gezogen dat absoluut niet in ons belang is.
Dan lijkt het toch alsof Oekraïne de Donbas gaat opgeven in ruil voor veiligheidsgaranties, maar men zal uiteraard eerst de grens fortificeren.quote:President Volodymyr Zelensky on March 28 clarified his understanding of Washington's position on security guarantees for Ukraine, in response to U.S. Secretary of State Marco Rubio calling his previous statement on the issue "a lie."
Zelensky said on March 26 that U.S. security guarantees for Kyiv were conditional on Ukraine's full withdrawal from the Donbas region, including territory it still controls.
"The Americans are prepared to finalize these guarantees at a high level once Ukraine is ready to withdraw from Donbas," Zelensky said.
Rubio dismissed the president's claim in comments to reporters the following day: "That's a lie. And I saw him say that, and it's unfortunate he would say that, because he knows that's not true and that's not what he was told," he said.
"What he was told is the obvious: Security guarantees are not going to kick in until there's an end to the war, because otherwise you're in — you're getting yourself involved in the war."
Zelensky had the opportunity to respond to Rubio and clarify his remarks during a press conference on March 28. While he did not contradict Rubio's statements, Zelensky made it clear that as he understands it, an "end to the war" is synonymous with Ukraine's withdrawal from Donbas under the current framework of the peace negotiations.
Moscow has issued Kyiv an "ultimatum," Zelensky said. Russia "will end the war only after the withdrawal of the Ukrainian Armed Forces from the entire territory of the Donetsk and Luhansk regions."
The U.S., in turn, will only provide security guarantees once the war ends.
"We will be able to get security guarantees from the United States not until the ceasefire, not until the end of the war. And after our troops leave Donbas, that these are conditions for the end of the war," Zelensky said.
quote:Op zaterdag 28 maart 2026 10:45 schreef ExTec het volgende:
[..]Waar is deze kinderachtige persoonlijke aanval nou weer voor nodig?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb altijd inhoudelijk gereageerd, dus nergens voor nodig om zo kinderachtig te doen als iemand een andere mening heeft.Noem mij naief, maar defensie is absoluut onnodig.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 10:45 schreef Isdatzo het volgende:
Mensen die stellen dat defensie niet nodig is komen in twee smaakjes: 1) trollen, 2) kinderlijk naïeve wensdenkers.
Met allebei kan je geen zinnig gesprek voeren. Het is heel simpel: zonder Oekraïense defensie was er geen Oekraïne meer.
Nederland wordt niet aangevallen, NAVO wordt niet aangevallen.
Dus je verkwist al dat geld.
Ik ben geen moordenaar en ga dat ook niet worden.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 10:00 schreef ExTec het volgende:
[..]
Je bent een laf iemand die schuilt achter de ruggen van mensen die wel doen wat nodig is.
Omdat Nederland niet in oorlog is?quote:Op zaterdag 28 maart 2026 10:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Maar waarom zou defensie niet nodig zijn? Dat leg je nooit uit. Maak dat nou eens concreet.
Gaan ze toch niet doen.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 10:44 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Één probleempje: Rusland wil Estland innemen. Hoe voorkom je dat zonder defensie?
zou compleet gestoord zijn. Navo is geen uitgangspunt in de veiligheidsgaranties. dan zou amerika garanties geven waar anderen zich eventueel aan moeten houden. dit zouden grotendeels van de navolanden blokkeren.quote:Op maandag 30 maart 2026 03:24 schreef sp3c het volgende:
Was wmb altijd al het uitganspunt
De rest naar de NAVO
Omdat het tergend naïef is. Alsof je je voordeur open laat staan, want “hier is toch niks te halen”.quote:Op maandag 30 maart 2026 07:43 schreef bianconeri het volgende:
Zo sneu dat je niet eens een andere mening hier mag hebben.
Direct kinderachtig gedrag alsof het trollen is als iemand een andere mening heeft![]()
Te walgelijk en kinderachtig voor woorden
Ik ben tegen geweld, tegen oorlog. Dat is gewoon een hele valide normale mening.
Niet iedereen is oorlogszuchtig.
Oekraïne heeft geen belang bij het weggeven van grondgebied. Rusland stort langzaam in elkaar, ze hoeven alleen maar stand te houden op dit moment. Het offensief is vastgelopen en Rusland kan de verliezen niet meer aanvullen.quote:Op maandag 30 maart 2026 07:51 schreef Korenfok het volgende:
[..]
zou compleet gestoord zijn. Navo is geen uitgangspunt in de veiligheidsgaranties. dan zou amerika garanties geven waar anderen zich eventueel aan moeten houden. dit zouden grotendeels van de navolanden blokkeren.
de onderhandelingen leggen 1 ding telkens pijnlijk bloot. trump kan helemaal niks garanderen voor wat betreft europa moet doen.
plus is dez beschrijving van de eis voor garanties: een directe economische strop. Wanneer ze alle gebieden loslaten. Dan gaan ze direct akkoord gaan met een landlocked situatie voor oekraine. dus ben grotendeels afhankelijk met je handel etc, van direct controle van rusland. absoluut een onwenselijke situatie.
dan zou rusland meer macht krijgen over oekraine dan ooit te voren. dus allemaal onrealistisch eisen.
Wat doe je wanneer Navo wel wordt aangevallen?quote:Op maandag 30 maart 2026 07:40 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Waar is deze kinderachtige persoonlijke aanval nou weer voor nodig?
Ik heb altijd inhoudelijk gereageerd, dus nergens voor nodig om zo kinderachtig te doen als iemand een andere mening heeft.
[..]
Noem mij naief, maar defensie is absoluut onnodig.
Is het verboden dan om tegen geweld en oorlog te zijn?quote:Op maandag 30 maart 2026 07:55 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Omdat het tergend naïef is. Alsof je je voordeur open laat staan, want “hier is toch niks te halen”.
De NAVO wordt met rust gelaten juist omdat het een militaire powerhouse is.
Ik ga niets anders doen wanneer de NAVO wel aangevallen word.quote:Op maandag 30 maart 2026 07:58 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Wat doe je wanneer Navo wel wordt aangevallen?
Jou argument leest een beetje als:
We richtten wel een brandweerkorps op en kopen dan wel een brandweerauto, Pas wanneer er een echte brand is.
Nu is dat toch alleen maar geld verspilling. Al dat materieel staat toch alleen maar te verstoffen op die karzernes. Ze komen er alleen maar uit voor de oefeningen. Geld hadden we beter ergens anders aan kunnen besteden.
Naja, je krijgt gewoon weerwoord.quote:Op maandag 30 maart 2026 07:43 schreef bianconeri het volgende:
Direct kinderachtig gedrag alsof het trollen is als iemand een andere mening heeft![]()
Ik ben tegen geweld, tegen oorlog. Dat is gewoon een hele valide normale mening.
Heb het even voor je gefixed.quote:Op maandag 30 maart 2026 08:19 schreef bianconeri het volgende:
Ik krijg heftigere reacties omdat ik tegen oorlog ben batshit crazy shit post
Iemand persoonlijk aanvallen en beledigen is geen ´´weerwoord´´.quote:Op maandag 30 maart 2026 08:21 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Naja, je krijgt gewoon weerwoord.
Is defensie. Als verdediging. Heeft niets met warmonger te maken. Itt. De minister van Oorlog in de US.
Het is vergelijkbaar met een slot en een alarm op je deur, het schrikt figuren met kwade bedoelingen af. Een verzekering voor het geval dat. Het kost wat. Maar je staat te huilen als je het nodig hebt en het geld er niet voor over had.
JIJ vindt tegen geweld en oorlog zijn ´´batshit crazy shit´´.quote:
De impact van een inbraak is ook klein, en die van een oorlog op het westen gigantisch. Zonder defensie groeit die kans overigens gigantisch in de huidige omstandigheden met een aantal testosteron mannetjes aan de leiding in verschillende gigantische landen. Er is hier in Europa simpelweg te veel welvaart. Dus een enorm interessante target.quote:Op maandag 30 maart 2026 08:41 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Iemand persoonlijk aanvallen en beledigen is geen ´´weerwoord´´.
Een weerwoord is dikke prima, ik heb mijn mening en anderen mogen een andere mening hebben.
Dat is gezond en ook waar een forum voor is.
De kans op inbraak is klein, maar veel groter dan op een oorlog in NL/EU/NAVO.
Dat mag jij (en anderen hier) vinden natuurlijk.quote:Op maandag 30 maart 2026 08:56 schreef bleiblei het volgende:
[..]
De impact van een inbraak is ook klein, en die van een oorlog op het westen gigantisch. Zonder defensie groeit die kans overigens gigantisch in de huidige omstandigheden met een aantal testosteron mannetjes aan de leiding in verschillende gigantische landen. Er is hier in Europa simpelweg te veel welvaart. Dus een enorm interessante target.
We hebben 10tallen jaren mogen leven in een wereld waarbij inderdaad het risico nihil was. En daarom is defensie in veel landen grotendeels wegbezuinigd. Maar zo staan we er niet meer voor helaas. Het is naïef om in dat wereldbeeld van de 90's en 00's te blijven hangen.
Je past het niet selectief toe dat je tegen geweld en oorlog bent?quote:Op maandag 30 maart 2026 08:19 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Is het verboden dan om tegen geweld en oorlog te zijn?
Waarom is een andere mening hier direct walgelijk en trollen.....
Ik krijg heftigere reacties omdat ik tegen oorlog ben, dan onze huis Russische trol.....
Dat slaat toch nergens op?
De NAVO wordt ook met rust gelaten omdat het zeer veel landen zijn.
Is het dan naief? Wellicht, maar ik hecht meer waarde aan het leven, aan het leven nu.
Er worden zo veel dingen die we NU en SOWIESO nodig hebben kapot gemaakt.
Voor iets wat we wellicht nooit nodig gaan hebben.
[..]
Ik ga niets anders doen wanneer de NAVO wel aangevallen word.
Ik ben tegen geweld en oorlog, dat pas ik niet selectief toe.
Brandweer heb je echter wel nodig en met 100% zekerheid. Groot verschil.
Defensie en alles daaraan verbonden is nu niet nodig en is waarschijnlijk ook echt nooit nodig.
Heb niet de indruk dat we nu het hele sociale stelsel, zorg enz. Kapot bezuinigen voor defensie. Jij wel? Is een wat extreme extrapolatie van wat er speelt momenteel.quote:Op maandag 30 maart 2026 09:02 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat mag jij (en anderen hier) vinden natuurlijk.
Ik zie dat risico niet zo en ik vind ook niet dat je een hele samenleving mag afbreken puur voor dat kleine risico.
Over 10 jaar ga je dan exact hetzelfde hebben als wat mensen nu over defensie zeggen.
Hele sociale stelsel, zorg, cultuur en noem het maar zijn dan gewoon kapot bezuinigd.
Terwijl dat toch echt meer toegevoegde waarde heeft.
Valse tegenstelling, niemand is "voor" geweld en oorlog.quote:Op maandag 30 maart 2026 08:42 schreef bianconeri het volgende:
JIJ vindt tegen geweld en oorlog zijn
Je kunt wel net doen alsof je niet in oorlog geinteresseerd bent, maar oorlog is helaas wél geinteresseerd in jou.quote:Op maandag 30 maart 2026 09:22 schreef ExTec het volgende:
[..]
Valse tegenstelling, niemand is "voor" geweld en oorlog.
Denk dat je er vergeet bij te melden dat al die landen legers aanhouden. Want "veel landen zijn", alleen, betekent niks.quote:Op maandag 30 maart 2026 08:19 schreef bianconeri het volgende:
Ik pas dat inderdaad niet selectief toe, ik keur het altijd af. Ongeacht wie en wat.quote:Op maandag 30 maart 2026 09:08 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Je past het niet selectief toe dat je tegen geweld en oorlog bent?
Want voor verdedigen van je land bondgenootschap zijn is selectief?
Want er gaat toch waarschijnlijk (de kans is dus zeker aanwezig!) niet gebeuren? Dit is niet echt het gevoel wat in estland leeft plus; riep Zelensky dit ook niet in januari 2022, oorlog hitsers die biden regering.
Ohja en woonde toch in estland, kwam jij niet op voor de russen daar?
Overal moet geld weggeschraapt worden om die miljarden van defensie te kunnen betalen.quote:Op maandag 30 maart 2026 09:15 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Heb niet de indruk dat we nu het hele sociale stelsel, zorg enz. Kapot bezuinigen voor defensie. Jij wel? Is een wat extreme extrapolatie van wat er speelt momenteel.
Oh ja, je woont hier niet eens. Waar maak je je dan druk om? Uiteindelijk is hetgene wat we hier uitgeven aan defensie weer wat er in Estland niet uitgegeven moet worden omdat we gezamenlijk de last dragen terwijl jij in de vuurlinie woont.
Maar keuren het ook zeker niet af.quote:Op maandag 30 maart 2026 09:22 schreef ExTec het volgende:
[..]
Valse tegenstelling, niemand is "voor" geweld en oorlog.
Heel leuk dat een potentiele oorlog ooit interesse in mij/ons zal hebben. Verwacht ik niet, maar he leuk.quote:Op maandag 30 maart 2026 09:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je kunt wel net doen alsof je niet in oorlog geinteresseerd bent, maar oorlog is helaas wél geinteresseerd in jou.
En als je je niet kunt verdedigen, dan kun je enkel buigen voor de vijand die wél een leger had.
Met dit soort kinderachtige redenaties kan je elke discussie wel dood maken.quote:Op maandag 30 maart 2026 09:33 schreef ExTec het volgende:
[..]
Denk dat je er vergeet bij te melden dat al die landen legers aanhouden. Want "veel landen zijn", alleen, betekent niks.
Zijn we weer op het punt dat volgens onze patjepeeër andere landen maar de kolen uit het vuur moeten gaan halen. Maar niet zijn land hoor, want geld uitgeven aan defensie is maar verspilling.
Je bevestigd dus weer wat ik eerder zei, en waarom je zo hard aan het janken was: je schuilt achter de ruggen van mensen die wel doen wat moet.
Niet geklikt.quote:Op maandag 30 maart 2026 10:09 schreef phpmystyle het volgende:
Deze man pleit ervoor om op termijn uit de NAVO te stappen omdat de NAVO ná de val van de muur een toxische organisatie is geworden. Op deze manier wordt de situatie gede-escaleerd omdat de Russen minder bevreesd zullen zijn voor de NAVO én anderzijds zijn de Russen momenteel al uitgeput.
Bron: Buitenhof
De man is geen Putinversteher, FSB agent of Baudet vermomd als oude man.
Gast, ga toch weg. Reageer maar inhoudelijk, of reageer gewoon niet.quote:Op maandag 30 maart 2026 10:19 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Met dit soort kinderachtige redenaties kan je elke discussie wel dood maken.
Ik vraag niemand om mij te verdedigen, mijn land of wat dan ook. Of wel dan?
Ga lekker op een niet discussie forum janken over meningen van anderen.
En dat is je reinste kul.quote:Op maandag 30 maart 2026 08:19 schreef bianconeri het volgende:
Geklikt. Hij gaat volledig voorbij aan het feit dat Rusland een imperialistisch monster is dat Oost-Europa wil overheersen en onderwerpen. Uit de NAVO stappen verandert daar niks aan. Hij doet ook nog de levensgevaarlijke aanname dat Rusland nu toch te verzwakt zou zijn om een nieuw front te openen. Ja maar dit en dat en diplomaten. Allemaal fantastisch maar als je de feiten erbij pakt dan kom je tot de conclusie dat er van de met Rusland gemaakte afspraken niet één door hen is nagekomen. Dat je dan verwacht dat ze dat nu wel doen lijkt me eerlijk gezegd nogal naïef.quote:Op maandag 30 maart 2026 10:09 schreef phpmystyle het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Deze man pleit ervoor om op termijn uit de NAVO te stappen omdat de NAVO ná de val van de muur een toxische organisatie is geworden. Op deze manier wordt de situatie gede-escaleerd omdat de Russen minder bevreesd zullen zijn voor de NAVO én anderzijds zijn de Russen momenteel al uitgeput.
Ja, wie had dat aan zien komen, van meneer php he?quote:Op maandag 30 maart 2026 10:43 schreef Spablauw214 het volgende:
De hele take van die man is feitelijk gewoon de “oprukkende NAVO” in een ander jasje.
Dat stuk dat onze belangen niet meer matchen met die van de VS, dat Trump een gevaarlijke gek is en dat wij steeds hun zooi mogen opruimen en dat we daarom beter ons eigen plan kunnen trekken daar heeft die kerel wel gelijk in.quote:Op maandag 30 maart 2026 10:44 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, wie had dat aan zien komen, van meneer php he?
Dus de VS uit de NAVO verwijderen? Dat is opzich geen verkeerd idee. Of een nieuwe organisatie oprichten.quote:Op maandag 30 maart 2026 10:47 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat stuk dat onze belangen niet meer matchen met die van de VS, dat Trump een gevaarlijke gek is en dat wij steeds hun zooi mogen opruimen en dat we daarom beter ons eigen plan kunnen trekken daar heeft die kerel wel gelijk in.
Ik reageer inhoudelijk of niet dan....quote:Op maandag 30 maart 2026 10:31 schreef ExTec het volgende:
[..]
Gast, ga toch weg. Reageer maar inhoudelijk, of reageer gewoon niet.
Je stelling was:
[..]
En dat is je reinste kul.
100 landen zonder enige defensie zijn zwakker dan 5 landen met.
Dus met "zeer veel landen zijn" betekent niks.
Ik zie je niet uitleggen hoe dat dan precies werkt. Hoe "met zeer veel landen zijn" je dan blijkbaar beveiligd tegen wapengekletter.quote:Op maandag 30 maart 2026 11:31 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik reageer inhoudelijk of niet dan....
Dat jij het niet met mijn mening eens bent doet er niets aan af.
Net als andersom. Ik vind het totale onzin wat je post, maar dat is mijn kijk op geweld en oorlog.
Ku Rist Tus wat een naief gebeuren.quote:Op maandag 30 maart 2026 10:09 schreef phpmystyle het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Ik vind deze ongelooflijke onzin nog verwerpelijker dan de Poetinpijperij van phpmystyle. De enige reden dat Poetin de Baltische landen nog niet direct heeft aangevallen, is dat ze lid zijn van de NAVO.quote:Op maandag 30 maart 2026 07:40 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Waar is deze kinderachtige persoonlijke aanval nou weer voor nodig?
Ik heb altijd inhoudelijk gereageerd, dus nergens voor nodig om zo kinderachtig te doen als iemand een andere mening heeft.
[..]
Dus doelbewust leugens en Russische propaganda posten is minder erger dan iemand die tegen oorlog en geweld is?quote:Op maandag 30 maart 2026 13:06 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Ik vind deze ongelooflijke onzin nog verwerpelijker dan de Poetinpijperij van phpmystyle. De enige reden dat Poetin de Baltische landen nog niet direct heeft aangevallen, is dat ze lid zijn van de NAVO.
Misschien moet je een pacifistentopic openen.quote:Op maandag 30 maart 2026 13:30 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dus doelbewust leugens en Russische propaganda posten is minder erger dan iemand die tegen oorlog en geweld is?
Lachwekkend.
Gezien de effecientie van Rheinmetal wapens, zou die Pappenheimer een toontje lager moeten zingen.quote:Op maandag 30 maart 2026 13:03 schreef Perrin het volgende:
Haha, genot.
Die Papperger is precies zo'n voorbeeld van iemand die geheel verweven met de 'status quo' is.
Die blijft tot het einde der tijden proberen overheden teveel te laten betalen voor dure wapensystemen die soms allang achterhaald zijn door moderne oorlogsvoering. En is er nog trots op ook, waarschijnlijk.
Het is een aandoening waar een groot deel van de Westerse wereld en met name de generatie van Papperger aan lijdt.quote:Op maandag 30 maart 2026 15:36 schreef oheng het volgende:
[..]
Gezien de effecientie van Rheinmetal wapens, zou die Pappenheimer een toontje lager moeten zingen.
Hij lijdt aan exact hetzelfde probleem als de amerikanen: arrogantie, inflexibiliteit, en misschien het ergste: Duurder = beter.
Laat hem eerst maar een nuttig wapen produceren voor 500 euro.
Inplaats van een gedrocht van 50 miljoen dat met een 500 dollar drone vernietigd kan worden.
Het orderboek van Rheinmetall zit dit jaar nog voor 70 miljard vol. Met rotzooi dat o.a. naar Oekraïne gaat. Links en rechts ingehaald worden lijkt me een beetje teveel van het goede.quote:Op maandag 30 maart 2026 15:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het is een aandoening waar een groot deel van de Westerse wereld en met name de generatie van Papperger aan lijdt.
Misplaatste arrogantie en een diepe afkeer van fundamentele vernieuwing. Ze kunnen alleen het spelletje dat ze al jarenlang spelen, blijven doorspelen. In zijn geval: peperdure systemen marketen en verkopen.
De wereld haalt ze links en rechts in maar van koers wijzigen kunnen ze niet.
En met welke fractie van dat geld is het te slopen door drones?quote:Op maandag 30 maart 2026 15:57 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het orderboek van Rheinmetall zit dit jaar nog voor 70 miljard vol. Met rotzooi dat o.a. naar Oekraïne gaat. Links en rechts ingehaald worden lijkt me een beetje teveel van het goede.
Dat is meteen ook de enige toepassing van drones. Daar bezet je geen gebieden mee, houd je geen grootschalige infanteriebeweging mee tegen.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
En met welke fractie van dat geld is het te slopen door drones?
Wat denk je dat Oekraïne doet, die houden al jaren golven Russische infanterie tegen met drones.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:38 schreef inslagenreuring het volgende:
Dat is meteen ook de enige toepassing van drones. Daar bezet je geen gebieden mee, houd je geen grootschalige infanteriebeweging mee tegen.
Leuk voor het pikken van individuele soldaten of high-value targets met een blinde vlek voor drones.
Ja. Onder de noemer van pacifisme beloon je geweld van vijandige staten. Als Oekraine geen leger had, bestond Oekraine nu niet meer. Je profileert jezelf dan als Martijntje Smits en Jakob de Jonge, die ook ironisch moord en brand schreeuwen over de Gazastrook, maar de facto Russische propaganda verkondigen.quote:Op maandag 30 maart 2026 13:30 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dus doelbewust leugens en Russische propaganda posten is minder erger dan iemand die tegen oorlog en geweld is?
Lachwekkend.
Zonder combined arms was dat nooit gelukt. Drones zijn daar onderdeel van. Maar er is een reden waarom er tanks, MRAP's en vliegtuigen naar Oekraïne zijn gestuurd.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:42 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wat denk je dat Oekraïne doet, die houden al jaren golven Russische infanterie tegen met drones.
En waarom zou je gebieden willen bezetten? Gaan we veroveringsoorlogen voeren?
Je ondermijnt je eigen standpunt met het pochen over 70 miljard.quote:Op maandag 30 maart 2026 15:57 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het orderboek van Rheinmetall zit dit jaar nog voor 70 miljard vol. Met rotzooi dat o.a. naar Oekraïne gaat. Links en rechts ingehaald worden lijkt me een beetje teveel van het goede.
Wat is "moderne oorlogsvoering" dan wel niet?quote:Op maandag 30 maart 2026 17:06 schreef oheng het volgende:
[..]
Je ondermijnt je eigen standpunt met het pochen over 70 miljard.
Voor die 70 miljard produceert Rheinmetall een paar honderd wapens per jaar, op een centrale lokatie, die dus relatief eenvoudig uitgeschakeld kan worden.
Ondertussen kan een "Oekrainsche huisvrouw" in 1 jaar tijd genoeg drones produceren om de complete jaarproductie van Rheinmetall op te blazen. Bij wijze van spreken.
Er is een serieuze discrepantie tussen wat de traditionele militair industriele complex produceert, en wat moderne oorlogsvoering vereist.
Traditionele wapens zijn nog niet compleet ouderwets, maar er moet wel serieus wat gebeuren om ze weer bij de tijd te krijgen.
We lijken in het Westen inderdaad geen idee daarvan te hebben.quote:Op maandag 30 maart 2026 17:25 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Wat is "moderne oorlogsvoering" dan wel niet?
Nou, Oheng en jij doen er vrij dramatisch over. Dus ik hoor het graag.quote:Op maandag 30 maart 2026 17:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
We lijken in het Westen inderdaad geen idee daarvan te hebben.
Hoe zouden wij ons verdedigen tegen wat Rusland of Iran op hun buurlanden afstuurt aan vliegend spul?quote:Op maandag 30 maart 2026 17:33 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Nou, Oheng en jij doen er vrij dramatisch over. Dus ik hoor het graag.
Leuk dat die FPV-drones en Shahed een nachtmerrie zijn. Maar je hebt daarnaast ook gewoon nog te maken met small arms vuur, mijnen, ballistische raketten, tanks en noem ze maar op.
Dus verlicht mij.
Ja, wat wil je horen?quote:Op maandag 30 maart 2026 17:34 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hoe zouden wij ons verdedigen tegen wat Rusland of Iran op hun buurlanden afstuurt aan vliegend spul?
Nou wat ik dus al de hele tijd hier probeer duidelijk te maken. Met alleen dure high-tech systemen ben je zo goed als weerloos tegenwoordig. En de ontwikkelingen in de wereld gaan sneller dan veel Westerse overheden en veel Westerse bedrijven kunnen bijbenen. De traagheid, het gebrek aan wendbaarheid, de wurggreep van gevestigde belangen is enorm.quote:Op maandag 30 maart 2026 17:50 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ja, wat wil je horen?
Iran heeft recentelijk een THAAD-batterij opgeblazen in Jordanië met een Shahed. Kosten zo'n slordige miljard dollar, shahed 35.000 dollar.
Maar geen THAAD meer maken dan? Dan zijn ineens alles ICBM's weg?
Er wordt op dit moment breed onderzoek gedaan naar anti-drone materieel. Er is gewoonweg nog geen hard counter voor.quote:Op maandag 30 maart 2026 18:02 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nou wat ik dus al de hele tijd hier probeer duidelijk te maken. Met alleen dure high-tech systemen ben je zo goed als weerloos tegenwoordig. En de ontwikkelingen in de wereld gaan sneller dan veel Westerse overheden en veel Westerse bedrijven kunnen bijbenen. De traagheid, het gebrek aan wendbaarheid, de wurggreep van gevestigde belangen is enorm.
Oekraïne is het tegenbewijs: geen perfecte systemen, maar wel snelheid, creativiteit en continue aanpassing en dat blijkt voldoende om veel te neutraliseren.quote:Op maandag 30 maart 2026 18:07 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Er wordt op dit moment breed onderzoek gedaan naar anti-drone materieel. Er is gewoonweg nog geen hard counter voor.
Net zoals Nederland weer fregatten gaat bouwen.
Oekraïne is nergens bewijs voor. Die hebben weliswaar de droneproductie op orde maar hebben zelf geen antwoord op de Lancet suïcide drone. Of de Shahed.quote:Op maandag 30 maart 2026 18:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Oekraïne is het tegenbewijs: geen perfecte systemen, maar wel snelheid, creativiteit en continue aanpassing en dat blijkt voldoende om veel te neutraliseren.
Ironisch genoeg is dat precies het soort wendbaarheid dat de CEO van Rheinmetall openlijk wegzette als amateuristisch.
Die houding is niet alleen kortzichtig, maar ook beschamend zelfgenoegzaam. Deze houding is geen incident: het weerspiegelt een bredere verstarring in het Westen. Westerse en zeker Europese structuren zijn zo verzadigd geraakt met bureaucratie en belangen dat ze innovatie vertragen in plaats van versnellen. Dáár zit onze echte kwetsbaarheid.
Als je niet in oorlog bent kan je ook helemaal niet zo snel zijn, zeker niet op het gebied van drones. Als je drones maar 6 weken houdbaar zijn, hoe kan je dan als Westers bedrijf daar iets mee doen? We zijn niet in oorlog, gebruiken dus geen drones, dus ze nu maken heeft weinig zin.quote:Op maandag 30 maart 2026 18:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Oekraïne is het tegenbewijs: geen perfecte systemen, maar wel snelheid, creativiteit en continue aanpassing en dat blijkt voldoende om veel te neutraliseren.
Ironisch genoeg is dat precies het soort wendbaarheid dat de CEO van Rheinmetall openlijk wegzette als amateuristisch.
Die houding is niet alleen kortzichtig, maar ook beschamend zelfgenoegzaam. Deze houding is geen incident: het weerspiegelt een bredere verstarring in het Westen. Westerse en zeker Europese structuren zijn zo verzadigd geraakt met bureaucratie en belangen dat ze innovatie vertragen in plaats van versnellen. Dáár zit onze echte kwetsbaarheid.
Tuurlijk, tuurlijk. Terwijl Papperger ze belachelijk maakt, zijn hun wapensystemen in trek:quote:Op maandag 30 maart 2026 18:17 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Oekraïne is nergens bewijs voor. Die hebben weliswaar de droneproductie op orde maar hebben zelf geen antwoord op de Lancet suïcide drone. Of de Shahed.
Ja een leger heb je tenslotte pas nodig als je aangevallen wordt. Daarom hebben we alles wegbezuinigd. Jij bent slim!quote:Op maandag 30 maart 2026 18:20 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Als je niet in oorlog bent kan je ook helemaal niet zo snel zijn, zeker niet op het gebied van drones. Als je drones maar 6 weken houdbaar zijn, hoe kan je dan als Westers bedrijf daar iets mee doen? We zijn niet in oorlog, gebruiken dus geen drones, dus ze nu maken heeft weinig zin.
Het gaat om drones. Je kan nu voor een paar miljard drones gaan kopen maar die zijn dan over x periode nutteloos. Dat zeggen de Oekrainers en Russen zelf ook.quote:Op maandag 30 maart 2026 18:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja een leger heb je tenslotte pas nodig als je aangevallen wordt. Daarom hebben we alles wegbezuinigd. Jij bent slim!
Niet teveel op de details letten, om mijn part maak je er 5000 van. Of een ander willekeurig getal.quote:Op maandag 30 maart 2026 18:25 schreef BEFEM het volgende:
En natuurlijk kunnen wij geen drones van 500 euro maken. Of je moet iemand kennen die de hele dag voor een euro per uur die dingen in elkaar wil zetten.
Alleen een arm land kan dat. Tijdens oorlog.
Verder natuurlijk genoeg op aan te merken op de Westerse wapenindustrie. Maar de vergelijkingen gaan mank.
Let je wel op of niet. Circuleren nu volop filmpjes van drones die een net in de propellor van een shahed gooien.quote:Op maandag 30 maart 2026 18:17 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Oekraïne is nergens bewijs voor. Die hebben weliswaar de droneproductie op orde maar hebben zelf geen antwoord op de Lancet suïcide drone. Of de Shahed.
Heb jij een brandverzekering oid? Dat is toch ook geldverkwisting voor een "piepkleine kans"?quote:Op maandag 30 maart 2026 07:42 schreef bianconeri het volgende:
Omdat Nederland niet in oorlog is?
Omdat Estland niet in oorlog is?
Omdat de NAVO en de EU niet in oorlog zijn?
En blah blah what if what if. Ja, lekker geld verkwisten omdat er een piepkleine kans is dat er iets ooit gaat gebeuren.....
Het is echt niet het defensiebudget hoor wat zo'n enorme hap uit de rijksbegroting neemt.quote:Voor die kleine kans moet je alles in het land maar kapot bezuinigen?
Dat denken landen wel vaker...quote:Gaan ze toch niet doen.
Ja hetzelfde. Punt is dat je het nooit op prijs gaat winnen van een lagelonenland.quote:Op maandag 30 maart 2026 18:54 schreef oheng het volgende:
[..]
Niet teveel op de details letten, om mijn part maak je er 5000 van. Of een ander willekeurig getal.
Anderen mogen dan weer geen andere mening dan de jouwe hebben begrijp ik?quote:Op maandag 30 maart 2026 07:43 schreef bianconeri het volgende:
Ook ik ben tegen oorlog. Maar ben wel realistisch: "Si vis pacem, para bellum".quote:Ik ben tegen geweld, tegen oorlog. Dat is gewoon een hele valide normale mening.
Oekraine kan het zich niet verooloven om grote hallen neer te zetten met verregaande automatisering/robotisering om die dingen te maken.quote:Op maandag 30 maart 2026 19:04 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ja hetzelfde. Punt is dat je het nooit op prijs gaat winnen van een lagelonenland.
Dat is niet goedkoper dan in de keuken van een oma. Een oma is veel flexibeler, drones veranderen om de x weken. Ga jij maar om de paar weken je gehele hal ombouwen.quote:Op maandag 30 maart 2026 19:07 schreef ExTec het volgende:
[..]
Oekraine kan het zich niet verooloven om grote hallen neer te zetten met verregaande automatisering/robotisering om die dingen te maken.
Andere landen kunnen dat wel. Vraag is in welke mate dat personeelskosten offset.
In elk geval blij om te horen dat óók jij erkent dat Rusland in elk geval niet Europa gaat aanvallen. Oost-Europa (Baltics) is questionable omdat daar Etnische Russen worden onderdrukt, dus mogelijk dat daardoor een oorlog kan ontstaan. Maar dat is speculeren.quote:Op maandag 30 maart 2026 10:41 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Geklikt. Hij gaat volledig voorbij aan het feit dat Rusland een imperialistisch monster is dat Oost-Europa wil overheersen en onderwerpen. Uit de NAVO stappen verandert daar niks aan. Hij doet ook nog de levensgevaarlijke aanname dat Rusland nu toch te verzwakt zou zijn om een nieuw front te openen. Ja maar dit en dat en diplomaten. Allemaal fantastisch maar als je de feiten erbij pakt dan kom je tot de conclusie dat er van de met Rusland gemaakte afspraken niet één door hen is nagekomen. Dat je dan verwacht dat ze dat nu wel doen lijkt me eerlijk gezegd nogal naïef.
Dat we moeten stoppen met ons voor het Amerikaanse karretje te laten spannen daar heeft hij gelijk in maar dat heeft verder niks met dit topic te maken.
Laten we beginnen met het verbod op clustermunitie op te zeggen. Dat is de goedkoopste vorm van munitie die zeer effectief is gezien de kosten/baten verhouding.quote:Op maandag 30 maart 2026 17:33 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Nou, Oheng en jij doen er vrij dramatisch over. Dus ik hoor het graag.
Leuk dat die FPV-drones en Shahed een nachtmerrie zijn. Maar je hebt daarnaast ook gewoon nog te maken met small arms vuur, mijnen, ballistische raketten, tanks en noem ze maar op.
Dus verlicht mij.
En dit counteren ze weer met decoy shaheds. Mooi dat er op dit gebied ook ontwikkeling vanuit Oekraïne op de markt verschijnt. Dat helpt de rest van de NAVO weer. Maar een harde counter is dit natuurlijk niet.quote:Op maandag 30 maart 2026 18:56 schreef ExTec het volgende:
[..]
Let je wel op of niet. Circuleren nu volop filmpjes van drones die een net in de propellor van een shahed gooien.
Denk je dat zelensky nu contracten in MO aan het afsluiten is voor dit soort spul omdat ze hem zo aardig vinden ofzo?
Dacht je van deze: https://en.wikipedia.org/wiki/Sting_(drone)
Noodzaak hé. Oekraïne heeft reletief weinig geld te besteden en komt met creatieve oplossingen.quote:Op maandag 30 maart 2026 18:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Terug naar napalm ook. Hoewel dat tricky is met de huidige brandstofprijzen.quote:Op maandag 30 maart 2026 19:15 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Laten we beginnen met het verbod op clustermunitie op te zeggen. Dat is de goedkoopste vorm van munitie die zeer effectief is gezien de kosten/baten verhouding.
Oekraine zou onironisch heel veel aan een vorm van napalm hebben. Gebruiken ze soms ook met die "dracarys" drones die dat brandbare spul over stroken groen grooien. Meeste infiltratie vindt plaats door groepjes russen die door dat soortstroken lopenquote:Op maandag 30 maart 2026 19:23 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Terug naar napalm ook. Hoewel dat tricky is met de huidige brandstofprijzen.
Oekraïne kan zich dat prima veroorloven en heeft voldoende grote hallen. Het probleem is echter dat het centreren van productie grote kwestbaarheid voor raketaanvallen oplevert.quote:Op maandag 30 maart 2026 19:07 schreef ExTec het volgende:
[..]
Oekraine kan het zich niet verooloven om grote hallen neer te zetten met verregaande automatisering/robotisering om die dingen te maken.
Andere landen kunnen dat wel. Vraag is in welke mate dat personeelskosten offset.
Hoe vaak is er in jouw hele leven bij je ingebroken en hoeveel oorlogen op europees grondgebied zijn er geweest in diezelfde periode?quote:Op maandag 30 maart 2026 08:41 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Iemand persoonlijk aanvallen en beledigen is geen ´´weerwoord´´.
Een weerwoord is dikke prima, ik heb mijn mening en anderen mogen een andere mening hebben.
Dat is gezond en ook waar een forum voor is.
Waarom niet? Clustermunitie hebben ze ook wel in gebruik.quote:Op maandag 30 maart 2026 19:25 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Oekraine zou onironisch heel veel aan een vorm van napalm hebben. Gebruiken ze soms ook met die "dracarys" drones die dat brandbare spul over stroken groen grooien. Meeste infiltratie vindt plaats door groepjes russen die door dat soortstroken lopen
Door beide partijen is dat veel gebruikt toen er in de bosgebieden ten westen van Kreminna werd gevochten.quote:Op maandag 30 maart 2026 19:25 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Oekraine zou onironisch heel veel aan een vorm van napalm hebben. Gebruiken ze soms ook met die "dracarys" drones die dat brandbare spul over stroken groen grooien. Meeste infiltratie vindt plaats door groepjes russen die door dat soortstroken lopen
Even opgezocht, napalm wordt gewoon gebruikt. Alleen niet op massale manier zoals we uit Vietnam kennen.quote:Op maandag 30 maart 2026 19:27 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Waarom niet? Clustermunitie hebben ze ook wel in gebruik.
Er is ook gewoon minder bosgebied. Bij Liman en Chasiv Yar in de buurt heb je bosgebieden, daar zal het ongetwijfeld gebruikt worden.quote:Op maandag 30 maart 2026 19:29 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Even opgezocht, napalm wordt gewoon gebruikt. Alleen niet op massale manier zoals we uit Vietnam kennen.
Als je niet begrijpt dat die twee zaken, defensie en niet aangevallen worden, iets met elkaar te maken hebben dan kan je maar beter met knikkers gaan spelen.quote:Op maandag 30 maart 2026 07:40 schreef bianconeri het volgende:
[..]
quote:Zelenski biedt Rusland wapenstilstand voor energie-installaties aan
De Oekraïense president Volodimir Zelenski heeft maandag aan Rusland een wederzijdse stop voorgesteld op aanvallen tegen de energie-infrastructuur.
De Oekraïense strijdkrachten hebben de afgelopen weken hun aanvallen op Russische oliesites opgevoerd, maar Zelenski reikt nu de hand naar het Kremlin om een energiewapenstilstand te sluiten.
Volgens de president is dit een antwoord op de internationale druk en de mondiale energiecrisis die is verergerd door het conflict in het Midden-Oosten.
Zelenski verklaarde aan journalisten dat Oekraïne onlangs signalen heeft ontvangen van enkele internationale partners.
Die bondgenoten zouden Kiev hebben gevraagd om de aanvallen op de Russische oliesector af te bouwen om de stabiliteit op de wereldmarkt te garanderen.
"Ik wil nogmaals benadrukken dat als Rusland bereid is de Oekraïense energiesector niet aan te vallen, wij in reactie daarop hun energiesector ook niet zullen aanvallen", aldus de Oekraïense president.
Conclusie is dat je met weinig (financiële) middelen je best een eind kan komen. Zie ook Iran nu.quote:Op maandag 30 maart 2026 19:23 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Noodzaak hé. Oekraïne heeft reletief weinig geld te besteden en komt met creatieve oplossingen.
Vind jij dit oorlogen icm probleem gebieden een reëel risico voor Nederland?quote:Op maandag 30 maart 2026 19:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hoe vaak is er in jouw hele leven bij je ingebroken en hoeveel oorlogen op europees grondgebied zijn er geweest in diezelfde periode?
Als je rekent vanaf 1989 (vallen van de muur) hebben we in grote lijnen de volgende conflicten/oorlogen gezien op europees grondgebied: Joegoslavie (meerdere aparte conflicten), Transnistrie, 2 Tsjetjeense oorlogen, Gerogie, annexatie Krim/Donbas en de Russische inval in Oekraiene. Zelfs "The Troubles" zijn nog een tijdje doorgegaan na het vallen van de muur...
Is er ook zo vaak bij jou ingebroken? Bij mij is er nog nooit ingebroken dus de kans op een oorlog/conflict op europees grondgebied is ruim groter.
Met wat voor directe dreiging krijgen wij te maken?quote:Op maandag 30 maart 2026 19:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Vind jij dit oorlogen icm probleem gebieden een reëel risico voor Nederland?
Om tot een goed besluit over te kunnen gaan hoeveel wij zouden moeten spenderen aan defensie zou je veel meer de directe dreiging moeten betrekken, en geen optionele oorlogen zoals op de Balkan of in Afghanistan én Irak.
quote:Op maandag 30 maart 2026 19:13 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
In elk geval blij om te horen dat óók jij erkent dat Rusland in elk geval niet Europa gaat aanvallen. Oost-Europa (Baltics) is questionable omdat daar Etnische Russen worden onderdrukt, dus mogelijk dat daardoor een oorlog kan ontstaan. Maar dat is speculeren.
Overigens denk ik dat bij een confrontatie met Rusland - dat niet gaat gebeuren - Amerika zich afzijdig houdt onder Trump. En het is waarschijnlijker dat een confrontatie tussen Europa en Rusland eerder op korte termijn zal plaatsvinden dan op lange termijn.
Rusland voert nu al een hybride oorlog tegen ons.quote:Op maandag 30 maart 2026 19:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Met wat voor directe dreiging krijgen wij te maken?
Mijn inziens niet. De landen die aan Nederland grenzen zijn min of meer stabiele landen met een overwegend democratisch bestuur. Daarnaast is er ook geen sprake van conflicten of andere risico's die zich in de nabije toekomst kunnen voor doen.quote:Op maandag 30 maart 2026 19:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Met wat voor directe dreiging krijgen wij te maken?
Gezwam voor de buhne van je, ondertussen zit je alles tot op de laatste millimeter te volgen hier:quote:Op maandag 30 maart 2026 11:31 schreef bianconeri het volgende:
Net als andersom. Ik vind het totale onzin wat je post, maar dat is mijn kijk op geweld en oorlog.
Ik stelde je destijds niet voor niets de vraag of je je er van bewust was dat het andersom ook zo gaat he? Mister "de gewetensbezwaarde met zijn hekel aan geweld" maar ondertussen er bovenop zitten. Niet alleen hier maar ook in het Iran topic en in het Israel topic was je ook altijd luidruchtig aanwezig.quote:Op donderdag 19 maart 2026 14:48 schreef bianconeri het volgende:
@:skysherrif met zijn super updates![]()
![]()
Wel heel heftig te zien joh dat afslachten van een Russische aanval.
Die drones die gewoon op een soldaat invliegen voor complete explosie.
Gruwelijk.
Maar goed doen de Russen toch echt zelf.
En meer soldaten helpt daar tegen?quote:Op maandag 30 maart 2026 19:53 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Rusland voert nu al een hybride oorlog tegen ons.
Dat kun je toch niet zeggen man? Die lui zijn daar tijdens de sovietperiode heen verhuisd (verplicht) maar hadden wel dezelfde rechter en plichten als ieder ander. Door het uiteenvallen van de USSR zijn zij ineens in een ander land terecht gekomen.quote:Op maandag 30 maart 2026 19:52 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]Letterlijk in je tweede zin haal je je eerste zin onderuit. En etnische Russen in Estland zijn niets anders dan onaangepaste kolonisten die een enkeltje Rusland verdienen.
Maar dan is meer defensie tegen een directe dreiging geldverspilling.quote:Op maandag 30 maart 2026 19:58 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Mijn inziens niet. De landen die aan Nederland grenzen zijn min of meer stabiele landen met een overwegend democratisch bestuur. Daarnaast is er ook geen sprake van conflicten of andere risico's die zich in de nabije toekomst kunnen voor doen.
Dat zeg ik toch ook?quote:Op maandag 30 maart 2026 20:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar dan is meer defensie tegen een directe dreiging geldverspilling.
Dan kun je dat geld beter gebruiken om Nederland minder afhankelijk te maken van de VS, Midden Oosten, etc.
Ze hadden zich kunnen aanpassen aan dat andere land.quote:Op maandag 30 maart 2026 20:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat kun je toch niet zeggen man? Die lui zijn daar tijdens de sovietperiode heen verhuisd (verplicht) maar hadden wel dezelfde rechter en plichten als ieder ander. Door het uiteenvallen van de USSR zijn zij ineens in een ander land terecht gekomen.
Het zijn gewoon mensen.
A: Was dat de stelling helemaal niet. B: Waar noem ik Irak en Afghanistan? Ik heb bewust de conflicten op europees grondgebied gepakt want daar ging het om.quote:Op maandag 30 maart 2026 19:43 schreef phpmystyle het volgende:
Vind jij dit oorlogen icm probleem gebieden een reëel risico voor Nederland?
Om tot een goed besluit over te kunnen gaan hoeveel wij zouden moeten spenderen aan defensie zou je veel meer de directe dreiging moeten betrekken, en geen optionele oorlogen zoals op de Balkan of in Afghanistan én Irak.
Is daar sprake van? Heb je daar een bron voor?quote:Op maandag 30 maart 2026 20:04 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ze hadden zich kunnen aanpassen aan dat andere land.
Maar dat doen ze niet.
Dus eigen schuld.
Russische taal?quote:Op maandag 30 maart 2026 20:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Is daar sprake van? Heb je daar een bron voor?
Etnisch Russen worden het leven zuur gemaakt omdat de Russisch orthodoxe kerk onder vuur ligt, de Russische taal ligt onder vuur, en ze mogen niet meer stemmen.
Ten tijden van die oorlogen (de start althans) moest ik nog verwekt worden. Dus ik heb die oorlog niet doorleefd.quote:Op maandag 30 maart 2026 20:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
En ga jij nou met droge ogen beweren dat bv de Joegoslavie oorlog met al zijn deelconflicten (Servie, Bosnie, Kroatie, Kosovo, Macedonie etc.) geen invloed heeft gehad op Nederland???
Waarom mogen Friesen Fries spreken in Nederland? Of Limburgers Limburgs?quote:
Juist wel, het hele verschil tussen 3e wereld landen en lage loon landen is dat ze op prijs wonnen door automatisering. Ook dit is prima te doen met automatisering.quote:Op maandag 30 maart 2026 19:04 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ja hetzelfde. Punt is dat je het nooit op prijs gaat winnen van een lagelonenland.
Echt wel, en dan vooral de vluchtelingenstromen deze kant op. En Srebrenica is natuurlijk ons nationaal trauma geworden.quote:Op maandag 30 maart 2026 20:09 schreef phpmystyle het volgende:
Ten tijden van die oorlogen (de start althans) moest ik nog verwekt worden. Dus ik heb die oorlog niet doorleefd.
Maar anders dan Sebrenica hebben die oorlogen toch nauwelijks invloed gehad op ons welbevinden hier in Nederland?
Russisch is een streekdialect in Estland?quote:Op maandag 30 maart 2026 20:09 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Waarom mogen Friesen Fries spreken in Nederland? Of Limburgers Limburgs?
Je hebt gewoon streekdialecten.
Fries is geen dialect.quote:Op maandag 30 maart 2026 20:09 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Waarom mogen Friesen Fries spreken in Nederland? Of Limburgers Limburgs?
Je hebt gewoon streekdialecten.
2de keer vandaag dat we jezelf tegen zien spreken in dezelfde post.quote:Op maandag 30 maart 2026 20:06 schreef phpmystyle het volgende:
Is daar sprake van?
de Russische taal ligt onder vuur,
quote:Op maandag 30 maart 2026 20:21 schreef Wantie het volgende:
In Nederland wordt iedereen geacht Nederlands te spreken.
Ook als je Fries bent of Limburger.
quote:Het Fries is een wettelijk erkende, officiële taal in Nederland. Op basis van de Wet gebruik Friese taal en het Europees Handvest hebben burgers in de provincie Fryslân het recht om Fries te spreken en schrijven in contact met de gemeente, provincie en in de rechtszaal.
Klopt, maar ondertussen krijgt elk Fries kind onderwijs in het Nederlands.quote:
Zeg dat maar eens tegen Bonifatius.quote:Op maandag 30 maart 2026 20:36 schreef ExTec het volgende:
Als wij net zo erg waren als rus, bestond fries niet meer.
Amateurquote:Op maandag 30 maart 2026 20:37 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Zeg dat maar eens tegen Bonifatius.
Welke rechten hebben andere talen behalve russisch in rusland? Is daa rook niet 1 officiele taal.quote:Op maandag 30 maart 2026 20:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Is daar sprake van? Heb je daar een bron voor?
Etnisch Russen worden het leven zuur gemaakt omdat de Russisch orthodoxe kerk onder vuur ligt, de Russische taal ligt onder vuur, en ze mogen niet meer stemmen.
Limburgs ook niet, het is in ieder geval geen dialect van het Nederlands.quote:
Vond dat idd een tyfusopmerking.quote:Op maandag 30 maart 2026 20:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
https://www.telegraaf.nl/buitenland/baas-grootste-duitse-wapenfabrikant-niet-onder-de-indruk-van-oekraense-dronemakers-huisvrouwen/144782982.html
[ afbeelding ]
Niet erg respectvol, "huisvrouwen" zijn in de oorlogsindustrie altijd van onschatbare waarde geweest gedurende oorlogen.
Het zal jaloezie zijn omdat Oekraïne betaalbare drones kan produceren die ook nog eens iets kunnen.
Ook in Rusland valt het wel mee, Tataars wordt nog altijd gesproken door miljoenen terwijl het Ivan de Verschrikkelijk was die het veroverde. Qua taalrechten is er wel achteruitgang, sinds 2017 is Tataars onderwijs in Tatarstan niet meer verplicht bijvoobeeld.quote:Op maandag 30 maart 2026 20:36 schreef ExTec het volgende:
Als wij net zo erg waren als rus, bestond fries niet meer.
Je bedoeld die mensen die in merendeel verbannen zijn van de krim, hun originele omgeving?quote:Op maandag 30 maart 2026 21:00 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ook in Rusland valt het wel mee, Tataars wordt nog altijd gesproken door miljoenen terwijl het Ivan de Verschrikkelijk was die het veroverde. Qua taalrechten is er wel achteruitgang, sinds 2017 is Tataars onderwijs in Tatarstan niet meer verplicht bijvoobeeld.
Frankrijk is wel het schoolvoorbeeld op dit gebied, daar heeft men de meerderheidstaal Occitaans binnen iets meer dan een eeuw volledig weten laten verdwijnen.
Heeft Oekraine eens wat goeds om Rusland flink dwars te zitten, gaan ze moeilijk doen. Anders wordt er geen geld meer overgemaakt naar Oekraine zeker.quote:
Nee? De Wolga Tataren.quote:Op maandag 30 maart 2026 21:41 schreef ExTec het volgende:
[..]
Je bedoeld die mensen die in merendeel verbannen zijn van de krim, hun originele omgeving?
Goed voorbeeld man.
1x ingebroken. En hoeveel oorlogen? Over de hele wereld genoeg, maar letterlijk 0 waar ik zelf ook maar enig (over)last van heb gehad. Ik woon mijn hele leven al in landen die het goed voor elkaar hebben en waar niets gebeurt. Hoewel ik ook kortstondig in Ierland woonde, maar dat was ver na de troubles.quote:Op maandag 30 maart 2026 19:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hoe vaak is er in jouw hele leven bij je ingebroken en hoeveel oorlogen op europees grondgebied zijn er geweest in diezelfde periode?
Als je rekent vanaf 1989 (vallen van de muur) hebben we in grote lijnen de volgende conflicten/oorlogen gezien op europees grondgebied: Joegoslavie (meerdere aparte conflicten), Transnistrie, 2 Tsjetjeense oorlogen, Gerogie, annexatie Krim/Donbas en de Russische inval in Oekraiene. Zelfs "The Troubles" zijn nog een tijdje doorgegaan na het vallen van de muur...
Is er ook zo vaak bij jou ingebroken? Bij mij is er nog nooit ingebroken dus de kans op een oorlog/conflict op europees grondgebied is ruim groter.
Wat maakt het gezwam dat ik het hier volg dan?quote:Op maandag 30 maart 2026 19:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
Gezwam voor de buhne van je, ondertussen zit je alles tot op de laatste millimeter te volgen hier:
[..]
Ik stelde je destijds niet voor niets de vraag of je je er van bewust was dat het andersom ook zo gaat he? Mister "de gewetensbezwaarde met zijn hekel aan geweld" maar ondertussen er bovenop zitten. Niet alleen hier maar ook in het Iran topic en in het Israel topic was je ook altijd luidruchtig aanwezig.
quote:Op dinsdag 31 maart 2026 07:46 schreef bianconeri het volgende:
[..]
1x ingebroken. En hoeveel oorlogen? Over de hele wereld genoeg, maar letterlijk 0 waar ik zelf ook maar enig (over)last van heb gehad. Ik woon mijn hele leven al in landen die het goed voor elkaar hebben en waar niets gebeurt. Hoewel ik ook kortstondig in Ierland woonde, maar dat was ver na de troubles.
Sure, iets meer betalen voor bepaalde dingen maar who cares.
Dat de Tsjetjenen oorlog hadden, is heel erg balen. Maar hebben wij niets mee van doen.
Ah, ik reageer op wat jij zegt en dan verplaats ik doelpalen.quote:
Lijkt mij wel ja.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 09:26 schreef BEFEM het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)ten-zouden-goed-zijn
Bedoelen ze niet de SAMP/T NG? Dacht dat ze die recent zouden krijgen om te testen.
Blijkt nu toch wat verder te liggen (wel zelfde provincie).quote:Op dinsdag 31 maart 2026 07:53 schreef bianconeri het volgende:
Vannacht weer drones over Estland geweest en 1 die waarschijnlijk neergestort is in het Oosten. In de provincie van de 2e stad van het land. In de video lijkt de drone al in brand te staan.
https://tartu.postimees.e(...)droonidest-tartumaal
Gek genoeg zijn er door het hele land heen drone waarschuwingen geweest. Zelfs helemaal in het Westen.
Schijnbaar weer flink wat afgevuurd richting de Baltische olie havens.
No worries, ga de overheid aldaar maar zeggen dat ze er vooral niks tegen moeten doen, want dat is toch maar "verspilling".quote:Op dinsdag 31 maart 2026 10:20 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Blijkt nu toch wat verder te liggen (wel zelfde provincie).
Dorpje genaamd Hammaste. Wat toch wel wat dichterbij de bewoonde wereld is en verder van Rusland af.
En de drone schijnt in de lucht geexplodeerd te zijn.
Ga jij je nou ook al zo kinderachtig gedragen?quote:Op dinsdag 31 maart 2026 10:22 schreef ExTec het volgende:
[..]
No worries, ga de overheid aldaar maar zeggen dat ze er vooral niks tegen moeten doen, want dat is toch maar "verspilling".
Want zeg nou zelf, jijzelf hebt er 0 (over)last van.
Ik reageer op deze stelling van je:quote:Op dinsdag 31 maart 2026 09:22 schreef bianconeri het volgende:
Ah, ik reageer op wat jij zegt en dan verplaats ik doelpalen.
Grappig![]()
Laat ook maar lekker joh... Als je toch nooit serieus en normaal kan reageren
En vervolgens is het argument "ik heb er toch geen last van"...quote:Op maandag 30 maart 2026 08:41 schreef bianconeri het volgende:
Wat zit je nou te miepen?quote:Op dinsdag 31 maart 2026 10:39 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ga jij je nou ook al zo kinderachtig gedragen?
EchtDoe even normaal zeg.
Owh en nee de overheid hoeft er niets mee te doen.
Je doet je voor als een die hard pacifist maar ondertussen...quote:Op dinsdag 31 maart 2026 07:49 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat maakt het gezwam dat ik het hier volg dan?
Niets of wel dan.
Dus je kunt wel weer zo kinderachtig gaan reageren, maar raakt echt kant noch wal.
Ik heb je toen een reactie gegeven, dus waar heb je het toch altijd weer over....
Kan je het niet hebben dat mensen wel inhoudelijk reageren en in durven te gaan tegen mensen met trol standpunten en dergelijke?
Echt
Nee, dat doe je helemaal niet.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 10:42 schreef ExTec het volgende:
[..]
Wat zit je nou te miepen?
Ik herhaal alleen je eigen standpunt.
Ja, maak je zin eens af?quote:Op dinsdag 31 maart 2026 10:44 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je doet je voor als een die hard pacifist maar ondertussen...
Precies, maar volgens bepaalde users mag je nergens iets van vinden of je wordt persoonlijk aangevallen en met kinderlijke reacties.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 11:01 schreef sp3c het volgende:
misschien beter om het wel of niet hebben van een krijgsmacht te verplaatsen naar een ander topic
Oekraine heeft er iig 1 nodig om zich tegen de Russen te verdedigen en die zijn maar wat blij dat hier nog iets van een wapenindustrie is waarmee ze zich kunnen bewapen
jij vind wel heel snel dat je persoonlijk aangevallen wordt en je vind wel heel snel een reactie kinderlijkquote:Op dinsdag 31 maart 2026 11:20 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Precies, maar volgens bepaalde users mag je nergens iets van vinden of je wordt persoonlijk aangevallen en met kinderlijke reacties.
Altijd fijn voor de inhoud zulke mensen. Not.
https://t.me/robert_magyar/2152quote:Update: SBS birds have neutralized 10,200 enemy combatants by the morning of March 31. There's still a day to go.
Observation: The pace of mobilization of vermin, according to intelligence and the plan, has been carried out at a rate of over 1,000+ corpses per day throughout March 2026. There are enough fools who swallowed the bait of crazy money and bought a one-way ticket.
Verification: SBU drones, according to the count of neutralized/wounded enemy personnel, have already exceeded the total number of fresh troops arriving in the SBU during March. However, the exact figure will be validated by the Ministry of Defense in the next few days.
Post-mortem: For the fourth consecutive month (December 2025 - March 2026), the balance of "arrivals: departures" remains firmly NEGATIVE (the enemy's actual mobilized losses exceed their sanitary and irreversible losses). An uncounted bonus adds about +15-20% of SBU casualties that are not verifiable due to the specific nature of the injuries (contact, buried under rubble, deep strikes, uninvestigated work of reactive and rifled artillery, etc.).
Verdict: Worms, it's not going to be the same as before. No matter how many laptevniks arrive in the SBU, the number of black bags will continue to increase. Keep your eyes peeled.
Of course, every third corpse on the SBS Birds account will still be buried.
Gentlemen Birds, Honor to you for your conscientious work and heroic struggle.
🔥A warm greeting from the Birds of the 1st OTS of the SBS to Ust-Luga on the night of March 31, to maintain momentum and a fire in the belly, so to speak.
🔥Primorsk today once again welcomed the means of the SBU and other deep strike units of the SOU.
🔥🔥🔥More to come...
Daar doel ik niet zozeer op.quote:Op maandag 30 maart 2026 20:21 schreef Wantie het volgende:
[..]
Russisch is een streekdialect in Estland?
Verder mag je best Russisch spreken in Estland.
Net zoals je Duits mag spreken in Nederland.
Maar de voertaal in Nederland is Nederlands of Fries.
Geen Duits, Geen Frans, Engels of Russisch.
En Estse staatsburgers hebben gewoon stemrecht in Estland.
Ook als ze van Russische origine zijn.
Ik zie het probleem dus niet.
In Nederland wordt iedereen geacht Nederlands te spreken.
Ook als je Fries bent of Limburger.
Waarom zou dat in Estland anders moeten zijn?
Bron:https://nos.nl/nieuwsuur/(...)en-russische-invloedquote:Estland voert strenge wetten in om de Russische invloed in de voormalige Sovjetstaat terug te dringen. Zo mogen mensen met een Russisch paspoort straks niet meer stemmen bij lokale verkiezingen. Ook heeft het Estse parlement ingestemd met een wet die de orthodoxe kerk verplicht de banden met Rusland te verbreken.
Bron: https://www.euronews.com/(...)guage-of-instructionquote:By the year 2030, Russian will no longer be a language of instruction but rather it will only be considered a foreign language. Native Russian speakers in Estonia favour the reform: It offers their children better opportunities in the education market and in the labour market.
Maar de Russen aldaar zijn daar niet na '91 pas heen verhuisd. Dan zou ik jouw punt kunnen volgen. Deze zijn daar komen wonen in de Estse SSR van vóór 91. Dat was niet altijd vrijwillig.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 11:58 schreef ExTec het volgende:
Duitsers die er voor kiezen om in NL te gaan wonen hebben ook geen recht op duitstalig onderwijs.
Voor dat niet vrijwillige moet je in het kremlin zijn.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 12:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Maar de Russen aldaar zijn daar niet na '91 pas heen verhuisd. Dan zou ik jouw punt kunnen volgen. Deze zijn daar komen wonen in de Estse SSR van vóór 91. Dat was niet altijd vrijwillig.
In elk geval is het dan niet meer dan billijk dat je mag stemmen, je taal mag spreken en doorgeven, en dat je eigen kerk met rust wordt gelaten.
Zou de vredesbrigade ook voorstander zijn van Arabisch of Turks als officiële taal in Nederland?quote:Op dinsdag 31 maart 2026 11:58 schreef ExTec het volgende:
Duitsers die er voor kiezen om in NL te gaan wonen hebben ook geen recht op duitstalig onderwijs.
Wat ben je ook een ontzettende lomperd.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 12:13 schreef ExTec het volgende:
[..]
Voor dat niet vrijwillige moet je in het kremlin zijn.
Datum doet er niet toe. Staat nergens dat je rekening moet houden met wat het kremlin in het verleden heeft uitgevreten.
En "je eigen kerk" is een dependance van de FSB.
Rusland heeft niks te zeggen over de taal in Estland en wie er wel en niet mag stemmen. Men kan de etnische Russen oproepen en faciliteren om terug te komen naar Rusland, maar daar houdt het wel zo'n beetje mee op. Het zijn burgers in Estland en Estland is een soeverein land.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 12:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Maar de Russen aldaar zijn daar niet na '91 pas heen verhuisd. Dan zou ik jouw punt kunnen volgen. Deze zijn daar komen wonen in de Estse SSR van vóór 91. Dat was niet altijd vrijwillig.
In elk geval is het dan niet meer dan billijk dat je mag stemmen, je taal mag spreken en doorgeven, en dat je eigen kerk met rust wordt gelaten.
Betwist toch niemand?quote:Op dinsdag 31 maart 2026 12:39 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Rusland heeft niks te zeggen over de taal in Estland en wie er wel en niet mag stemmen. Men kan de etnische Russen oproepen en faciliteren om terug te komen naar Rusland, maar daar houdt het wel zo'n beetje mee op. Het zijn burgers in Estland en Estland is een soeverein land.
Jij betwist dat door te impliceren, als Rusland fan, dat er daardoor oorlog kan ontstaan. Als er vraagtekens zijn over onderdrukking en mensenrechten dan zijn daar andere wegen voor dan oorlog.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 12:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Betwist toch niemand?
Estland mag geen mensen onderdrukken of burgerrechten intrekken.
quote:Oost-Europa (Baltics) is questionable omdat daar Etnische Russen worden onderdrukt, dus mogelijk dat daardoor een oorlog kan ontstaan.
quote:Op dinsdag 31 maart 2026 12:45 schreef skysherrif het volgende:
Enorme explosie in een olieraffindaerij midden op de dag in Tatarstan
Nee, dat is het niet.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 12:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Lijkt overigens op een ongeluk, geen aanval.quote:
Aan het begin van de oorlog was het altijd iemand die een sigaretje stond te roken waar het niet moest om vooral niet toe te geven dat het Oekraïne was. Typisch dat ze nu wel Oekraïne de schuld willen gevenquote:Op dinsdag 31 maart 2026 13:04 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Lijkt overigens op een ongeluk, geen aanval.
Deze Rafinnaderij heeft als ik terug zoek al 2x eerder zoiets meegemaakt, maar nooit op deze enorme schaal. Zal wel te maken hebben dat dit soort diepere raffinaderijen op veel grotere schaal moeten werken dan voorheen nu de raffinaderijen dichter bij de grens regelmatig offline gaan oid.
Overigens wel grappig dat de Russen nu drone warnings voor deze stad afgeven, half uur na de explosie en nul ervoor. Alsof ze liever hebben dat dit een drone aanval was dan gebrekkig onderhoud/eigen falen.
quote:Op dinsdag 31 maart 2026 13:08 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Aan het begin van de oorlog was het altijd iemand die een sigaretje stond te roken waar het niet moest om vooral niet toe te geven dat het Oekraïne was. Typisch dat ze nu wel Oekraïne de schuld willen geven
Eens. Brussel zou sancties en boetes moeten inzetten om Estland te dwingen dergelijke wetten subiet in te trekken.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 12:51 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Jij betwist dat door te impliceren, als Rusland fan, dat er daardoor oorlog kan ontstaan. Als er vraagtekens zijn over onderdrukking en mensenrechten dan zijn daar andere wegen voor dan oorlog.
[..]
Lees je even in.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 13:00 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nee, dat is het niet.
Als ze hier niet zouden willen wonen: Ga dan weg?
Daarnaast is Russisch geen officiele taal hier, dus ze hebben totaal geen rechten op meer.
En Esten die Russisch spreken mogen nog alles hoor, dus wat is het probleem?
Zeker als je hier al 3+ jaar woont, hoezo spreek je dan geen Estisch en ben je geen Estisch staatsburger?
De Friese taal is ouder dan het Nederlands.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 11:52 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Daar doel ik niet zozeer op.
Ik doel hier onder andere op.
[..]
Bron:https://nos.nl/nieuwsuur/(...)en-russische-invloed
Wat betreft de taal wordt Fries in Nederland gewoon onderwezen. In Estland wordt dat uitgefaseerd:
[..]
Bron: https://www.euronews.com/(...)guage-of-instruction
Wat is er illegaal dan?quote:Dus nu niet huilen als Vlad iets doet dat illegaal is om een andere illegale actie te ondermijnen. Het gezeik komt uit beide kampen.
Logisch.quote:Estland voert strenge wetten in om de Russische invloed in de voormalige Sovjetstaat terug te dringen. Zo mogen mensen met een Russisch paspoort straks niet meer stemmen bij lokale verkiezingen.
Begrijpelijk, gezien de steun van de Russische orthodoxe kerk aan de oorlog in Oekraïne.quote:Ook heeft het Estse parlement ingestemd met een wet die de orthodoxe kerk verplicht de banden met Rusland te verbreken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |