Let je wel op of niet. Circuleren nu volop filmpjes van drones die een net in de propellor van een shahed gooien.quote:Op maandag 30 maart 2026 18:17 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Oekraïne is nergens bewijs voor. Die hebben weliswaar de droneproductie op orde maar hebben zelf geen antwoord op de Lancet suïcide drone. Of de Shahed.
Heb jij een brandverzekering oid? Dat is toch ook geldverkwisting voor een "piepkleine kans"?quote:Op maandag 30 maart 2026 07:42 schreef bianconeri het volgende:
Omdat Nederland niet in oorlog is?
Omdat Estland niet in oorlog is?
Omdat de NAVO en de EU niet in oorlog zijn?
En blah blah what if what if. Ja, lekker geld verkwisten omdat er een piepkleine kans is dat er iets ooit gaat gebeuren.....
Het is echt niet het defensiebudget hoor wat zo'n enorme hap uit de rijksbegroting neemt.quote:Voor die kleine kans moet je alles in het land maar kapot bezuinigen?
Dat denken landen wel vaker...quote:Gaan ze toch niet doen.
Ja hetzelfde. Punt is dat je het nooit op prijs gaat winnen van een lagelonenland.quote:Op maandag 30 maart 2026 18:54 schreef oheng het volgende:
[..]
Niet teveel op de details letten, om mijn part maak je er 5000 van. Of een ander willekeurig getal.
Anderen mogen dan weer geen andere mening dan de jouwe hebben begrijp ik?quote:Op maandag 30 maart 2026 07:43 schreef bianconeri het volgende:
Zo sneu dat je niet eens een andere mening hier mag hebben.
Direct kinderachtig gedrag alsof het trollen is als iemand een andere mening heeft![]()
Te walgelijk en kinderachtig voor woorden
Ook ik ben tegen oorlog. Maar ben wel realistisch: "Si vis pacem, para bellum".quote:Ik ben tegen geweld, tegen oorlog. Dat is gewoon een hele valide normale mening.
Niet iedereen is oorlogszuchtig.
Oekraine kan het zich niet verooloven om grote hallen neer te zetten met verregaande automatisering/robotisering om die dingen te maken.quote:Op maandag 30 maart 2026 19:04 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ja hetzelfde. Punt is dat je het nooit op prijs gaat winnen van een lagelonenland.
Dat is niet goedkoper dan in de keuken van een oma. Een oma is veel flexibeler, drones veranderen om de x weken. Ga jij maar om de paar weken je gehele hal ombouwen.quote:Op maandag 30 maart 2026 19:07 schreef ExTec het volgende:
[..]
Oekraine kan het zich niet verooloven om grote hallen neer te zetten met verregaande automatisering/robotisering om die dingen te maken.
Andere landen kunnen dat wel. Vraag is in welke mate dat personeelskosten offset.
In elk geval blij om te horen dat óók jij erkent dat Rusland in elk geval niet Europa gaat aanvallen. Oost-Europa (Baltics) is questionable omdat daar Etnische Russen worden onderdrukt, dus mogelijk dat daardoor een oorlog kan ontstaan. Maar dat is speculeren.quote:Op maandag 30 maart 2026 10:41 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Geklikt. Hij gaat volledig voorbij aan het feit dat Rusland een imperialistisch monster is dat Oost-Europa wil overheersen en onderwerpen. Uit de NAVO stappen verandert daar niks aan. Hij doet ook nog de levensgevaarlijke aanname dat Rusland nu toch te verzwakt zou zijn om een nieuw front te openen. Ja maar dit en dat en diplomaten. Allemaal fantastisch maar als je de feiten erbij pakt dan kom je tot de conclusie dat er van de met Rusland gemaakte afspraken niet één door hen is nagekomen. Dat je dan verwacht dat ze dat nu wel doen lijkt me eerlijk gezegd nogal naïef.
Dat we moeten stoppen met ons voor het Amerikaanse karretje te laten spannen daar heeft hij gelijk in maar dat heeft verder niks met dit topic te maken.
Laten we beginnen met het verbod op clustermunitie op te zeggen. Dat is de goedkoopste vorm van munitie die zeer effectief is gezien de kosten/baten verhouding.quote:Op maandag 30 maart 2026 17:33 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Nou, Oheng en jij doen er vrij dramatisch over. Dus ik hoor het graag.
Leuk dat die FPV-drones en Shahed een nachtmerrie zijn. Maar je hebt daarnaast ook gewoon nog te maken met small arms vuur, mijnen, ballistische raketten, tanks en noem ze maar op.
Dus verlicht mij.
En dit counteren ze weer met decoy shaheds. Mooi dat er op dit gebied ook ontwikkeling vanuit Oekraïne op de markt verschijnt. Dat helpt de rest van de NAVO weer. Maar een harde counter is dit natuurlijk niet.quote:Op maandag 30 maart 2026 18:56 schreef ExTec het volgende:
[..]
Let je wel op of niet. Circuleren nu volop filmpjes van drones die een net in de propellor van een shahed gooien.
Denk je dat zelensky nu contracten in MO aan het afsluiten is voor dit soort spul omdat ze hem zo aardig vinden ofzo?
Dacht je van deze: https://en.wikipedia.org/wiki/Sting_(drone)
Noodzaak hé. Oekraïne heeft reletief weinig geld te besteden en komt met creatieve oplossingen.quote:Op maandag 30 maart 2026 18:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Oekraïne is het tegenbewijs: geen perfecte systemen, maar wel snelheid, creativiteit en continue aanpassing en dat blijkt voldoende om veel te neutraliseren.
Ironisch genoeg is dat precies het soort wendbaarheid dat de CEO van Rheinmetall openlijk wegzette als amateuristisch.
Die houding is niet alleen kortzichtig, maar ook beschamend zelfgenoegzaam. Deze houding is geen incident: het weerspiegelt een bredere verstarring in het Westen. Westerse en zeker Europese structuren zijn zo verzadigd geraakt met bureaucratie en belangen dat ze innovatie vertragen in plaats van versnellen. Dáár zit onze echte kwetsbaarheid.
Terug naar napalm ook. Hoewel dat tricky is met de huidige brandstofprijzen.quote:Op maandag 30 maart 2026 19:15 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Laten we beginnen met het verbod op clustermunitie op te zeggen. Dat is de goedkoopste vorm van munitie die zeer effectief is gezien de kosten/baten verhouding.
Oekraine zou onironisch heel veel aan een vorm van napalm hebben. Gebruiken ze soms ook met die "dracarys" drones die dat brandbare spul over stroken groen grooien. Meeste infiltratie vindt plaats door groepjes russen die door dat soortstroken lopenquote:Op maandag 30 maart 2026 19:23 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Terug naar napalm ook. Hoewel dat tricky is met de huidige brandstofprijzen.
Oekraïne kan zich dat prima veroorloven en heeft voldoende grote hallen. Het probleem is echter dat het centreren van productie grote kwestbaarheid voor raketaanvallen oplevert.quote:Op maandag 30 maart 2026 19:07 schreef ExTec het volgende:
[..]
Oekraine kan het zich niet verooloven om grote hallen neer te zetten met verregaande automatisering/robotisering om die dingen te maken.
Andere landen kunnen dat wel. Vraag is in welke mate dat personeelskosten offset.
Hoe vaak is er in jouw hele leven bij je ingebroken en hoeveel oorlogen op europees grondgebied zijn er geweest in diezelfde periode?quote:Op maandag 30 maart 2026 08:41 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Iemand persoonlijk aanvallen en beledigen is geen ´´weerwoord´´.
Een weerwoord is dikke prima, ik heb mijn mening en anderen mogen een andere mening hebben.
Dat is gezond en ook waar een forum voor is.
De kans op inbraak is klein, maar veel groter dan op een oorlog in NL/EU/NAVO.
Waarom niet? Clustermunitie hebben ze ook wel in gebruik.quote:Op maandag 30 maart 2026 19:25 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Oekraine zou onironisch heel veel aan een vorm van napalm hebben. Gebruiken ze soms ook met die "dracarys" drones die dat brandbare spul over stroken groen grooien. Meeste infiltratie vindt plaats door groepjes russen die door dat soortstroken lopen
Door beide partijen is dat veel gebruikt toen er in de bosgebieden ten westen van Kreminna werd gevochten.quote:Op maandag 30 maart 2026 19:25 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Oekraine zou onironisch heel veel aan een vorm van napalm hebben. Gebruiken ze soms ook met die "dracarys" drones die dat brandbare spul over stroken groen grooien. Meeste infiltratie vindt plaats door groepjes russen die door dat soortstroken lopen
Even opgezocht, napalm wordt gewoon gebruikt. Alleen niet op massale manier zoals we uit Vietnam kennen.quote:Op maandag 30 maart 2026 19:27 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Waarom niet? Clustermunitie hebben ze ook wel in gebruik.
Er is ook gewoon minder bosgebied. Bij Liman en Chasiv Yar in de buurt heb je bosgebieden, daar zal het ongetwijfeld gebruikt worden.quote:Op maandag 30 maart 2026 19:29 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Even opgezocht, napalm wordt gewoon gebruikt. Alleen niet op massale manier zoals we uit Vietnam kennen.
Als je niet begrijpt dat die twee zaken, defensie en niet aangevallen worden, iets met elkaar te maken hebben dan kan je maar beter met knikkers gaan spelen.quote:Op maandag 30 maart 2026 07:40 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Noem mij naief, maar defensie is absoluut onnodig.
Nederland wordt niet aangevallen, NAVO wordt niet aangevallen.
Dus je verkwist al dat geld.
quote:Zelenski biedt Rusland wapenstilstand voor energie-installaties aan
De Oekraïense president Volodimir Zelenski heeft maandag aan Rusland een wederzijdse stop voorgesteld op aanvallen tegen de energie-infrastructuur.
De Oekraïense strijdkrachten hebben de afgelopen weken hun aanvallen op Russische oliesites opgevoerd, maar Zelenski reikt nu de hand naar het Kremlin om een energiewapenstilstand te sluiten.
Volgens de president is dit een antwoord op de internationale druk en de mondiale energiecrisis die is verergerd door het conflict in het Midden-Oosten.
Zelenski verklaarde aan journalisten dat Oekraïne onlangs signalen heeft ontvangen van enkele internationale partners.
Die bondgenoten zouden Kiev hebben gevraagd om de aanvallen op de Russische oliesector af te bouwen om de stabiliteit op de wereldmarkt te garanderen.
"Ik wil nogmaals benadrukken dat als Rusland bereid is de Oekraïense energiesector niet aan te vallen, wij in reactie daarop hun energiesector ook niet zullen aanvallen", aldus de Oekraïense president.
Conclusie is dat je met weinig (financiële) middelen je best een eind kan komen. Zie ook Iran nu.quote:Op maandag 30 maart 2026 19:23 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Noodzaak hé. Oekraïne heeft reletief weinig geld te besteden en komt met creatieve oplossingen.
Vind jij dit oorlogen icm probleem gebieden een reëel risico voor Nederland?quote:Op maandag 30 maart 2026 19:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hoe vaak is er in jouw hele leven bij je ingebroken en hoeveel oorlogen op europees grondgebied zijn er geweest in diezelfde periode?
Als je rekent vanaf 1989 (vallen van de muur) hebben we in grote lijnen de volgende conflicten/oorlogen gezien op europees grondgebied: Joegoslavie (meerdere aparte conflicten), Transnistrie, 2 Tsjetjeense oorlogen, Gerogie, annexatie Krim/Donbas en de Russische inval in Oekraiene. Zelfs "The Troubles" zijn nog een tijdje doorgegaan na het vallen van de muur...
Is er ook zo vaak bij jou ingebroken? Bij mij is er nog nooit ingebroken dus de kans op een oorlog/conflict op europees grondgebied is ruim groter.
Met wat voor directe dreiging krijgen wij te maken?quote:Op maandag 30 maart 2026 19:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Vind jij dit oorlogen icm probleem gebieden een reëel risico voor Nederland?
Om tot een goed besluit over te kunnen gaan hoeveel wij zouden moeten spenderen aan defensie zou je veel meer de directe dreiging moeten betrekken, en geen optionele oorlogen zoals op de Balkan of in Afghanistan én Irak.
quote:Op maandag 30 maart 2026 19:13 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
In elk geval blij om te horen dat óók jij erkent dat Rusland in elk geval niet Europa gaat aanvallen. Oost-Europa (Baltics) is questionable omdat daar Etnische Russen worden onderdrukt, dus mogelijk dat daardoor een oorlog kan ontstaan. Maar dat is speculeren.
Overigens denk ik dat bij een confrontatie met Rusland - dat niet gaat gebeuren - Amerika zich afzijdig houdt onder Trump. En het is waarschijnlijker dat een confrontatie tussen Europa en Rusland eerder op korte termijn zal plaatsvinden dan op lange termijn.
Rusland voert nu al een hybride oorlog tegen ons.quote:Op maandag 30 maart 2026 19:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Met wat voor directe dreiging krijgen wij te maken?
Mijn inziens niet. De landen die aan Nederland grenzen zijn min of meer stabiele landen met een overwegend democratisch bestuur. Daarnaast is er ook geen sprake van conflicten of andere risico's die zich in de nabije toekomst kunnen voor doen.quote:Op maandag 30 maart 2026 19:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Met wat voor directe dreiging krijgen wij te maken?
Gezwam voor de buhne van je, ondertussen zit je alles tot op de laatste millimeter te volgen hier:quote:Op maandag 30 maart 2026 11:31 schreef bianconeri het volgende:
Net als andersom. Ik vind het totale onzin wat je post, maar dat is mijn kijk op geweld en oorlog.
Ik stelde je destijds niet voor niets de vraag of je je er van bewust was dat het andersom ook zo gaat he? Mister "de gewetensbezwaarde met zijn hekel aan geweld" maar ondertussen er bovenop zitten. Niet alleen hier maar ook in het Iran topic en in het Israel topic was je ook altijd luidruchtig aanwezig.quote:Op donderdag 19 maart 2026 14:48 schreef bianconeri het volgende:
@:skysherrif met zijn super updates![]()
![]()
Wel heel heftig te zien joh dat afslachten van een Russische aanval.
Die drones die gewoon op een soldaat invliegen voor complete explosie.
Gruwelijk.
Maar goed doen de Russen toch echt zelf.
En meer soldaten helpt daar tegen?quote:Op maandag 30 maart 2026 19:53 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Rusland voert nu al een hybride oorlog tegen ons.
Dat kun je toch niet zeggen man? Die lui zijn daar tijdens de sovietperiode heen verhuisd (verplicht) maar hadden wel dezelfde rechter en plichten als ieder ander. Door het uiteenvallen van de USSR zijn zij ineens in een ander land terecht gekomen.quote:Op maandag 30 maart 2026 19:52 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]Letterlijk in je tweede zin haal je je eerste zin onderuit. En etnische Russen in Estland zijn niets anders dan onaangepaste kolonisten die een enkeltje Rusland verdienen.
Maar dan is meer defensie tegen een directe dreiging geldverspilling.quote:Op maandag 30 maart 2026 19:58 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Mijn inziens niet. De landen die aan Nederland grenzen zijn min of meer stabiele landen met een overwegend democratisch bestuur. Daarnaast is er ook geen sprake van conflicten of andere risico's die zich in de nabije toekomst kunnen voor doen.
Dat zeg ik toch ook?quote:Op maandag 30 maart 2026 20:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar dan is meer defensie tegen een directe dreiging geldverspilling.
Dan kun je dat geld beter gebruiken om Nederland minder afhankelijk te maken van de VS, Midden Oosten, etc.
Ze hadden zich kunnen aanpassen aan dat andere land.quote:Op maandag 30 maart 2026 20:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat kun je toch niet zeggen man? Die lui zijn daar tijdens de sovietperiode heen verhuisd (verplicht) maar hadden wel dezelfde rechter en plichten als ieder ander. Door het uiteenvallen van de USSR zijn zij ineens in een ander land terecht gekomen.
Het zijn gewoon mensen.
A: Was dat de stelling helemaal niet. B: Waar noem ik Irak en Afghanistan? Ik heb bewust de conflicten op europees grondgebied gepakt want daar ging het om.quote:Op maandag 30 maart 2026 19:43 schreef phpmystyle het volgende:
Vind jij dit oorlogen icm probleem gebieden een reëel risico voor Nederland?
Om tot een goed besluit over te kunnen gaan hoeveel wij zouden moeten spenderen aan defensie zou je veel meer de directe dreiging moeten betrekken, en geen optionele oorlogen zoals op de Balkan of in Afghanistan én Irak.
Is daar sprake van? Heb je daar een bron voor?quote:Op maandag 30 maart 2026 20:04 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ze hadden zich kunnen aanpassen aan dat andere land.
Maar dat doen ze niet.
Dus eigen schuld.
Russische taal?quote:Op maandag 30 maart 2026 20:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Is daar sprake van? Heb je daar een bron voor?
Etnisch Russen worden het leven zuur gemaakt omdat de Russisch orthodoxe kerk onder vuur ligt, de Russische taal ligt onder vuur, en ze mogen niet meer stemmen.
Ten tijden van die oorlogen (de start althans) moest ik nog verwekt worden. Dus ik heb die oorlog niet doorleefd.quote:Op maandag 30 maart 2026 20:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
En ga jij nou met droge ogen beweren dat bv de Joegoslavie oorlog met al zijn deelconflicten (Servie, Bosnie, Kroatie, Kosovo, Macedonie etc.) geen invloed heeft gehad op Nederland???
Waarom mogen Friesen Fries spreken in Nederland? Of Limburgers Limburgs?quote:
Juist wel, het hele verschil tussen 3e wereld landen en lage loon landen is dat ze op prijs wonnen door automatisering. Ook dit is prima te doen met automatisering.quote:Op maandag 30 maart 2026 19:04 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ja hetzelfde. Punt is dat je het nooit op prijs gaat winnen van een lagelonenland.
Echt wel, en dan vooral de vluchtelingenstromen deze kant op. En Srebrenica is natuurlijk ons nationaal trauma geworden.quote:Op maandag 30 maart 2026 20:09 schreef phpmystyle het volgende:
Ten tijden van die oorlogen (de start althans) moest ik nog verwekt worden. Dus ik heb die oorlog niet doorleefd.
Maar anders dan Sebrenica hebben die oorlogen toch nauwelijks invloed gehad op ons welbevinden hier in Nederland?
Russisch is een streekdialect in Estland?quote:Op maandag 30 maart 2026 20:09 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Waarom mogen Friesen Fries spreken in Nederland? Of Limburgers Limburgs?
Je hebt gewoon streekdialecten.
Fries is geen dialect.quote:Op maandag 30 maart 2026 20:09 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Waarom mogen Friesen Fries spreken in Nederland? Of Limburgers Limburgs?
Je hebt gewoon streekdialecten.
2de keer vandaag dat we jezelf tegen zien spreken in dezelfde post.quote:Op maandag 30 maart 2026 20:06 schreef phpmystyle het volgende:
Is daar sprake van?
de Russische taal ligt onder vuur,
quote:Op maandag 30 maart 2026 20:21 schreef Wantie het volgende:
In Nederland wordt iedereen geacht Nederlands te spreken.
Ook als je Fries bent of Limburger.
quote:Het Fries is een wettelijk erkende, officiële taal in Nederland. Op basis van de Wet gebruik Friese taal en het Europees Handvest hebben burgers in de provincie Fryslân het recht om Fries te spreken en schrijven in contact met de gemeente, provincie en in de rechtszaal.
Klopt, maar ondertussen krijgt elk Fries kind onderwijs in het Nederlands.quote:
Zeg dat maar eens tegen Bonifatius.quote:Op maandag 30 maart 2026 20:36 schreef ExTec het volgende:
Als wij net zo erg waren als rus, bestond fries niet meer.
Amateurquote:Op maandag 30 maart 2026 20:37 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Zeg dat maar eens tegen Bonifatius.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |