abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220469570
quote:
7s.gif Op maandag 30 maart 2026 19:13 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
In elk geval blij om te horen dat óók jij erkent dat Rusland in elk geval niet Europa gaat aanvallen. Oost-Europa (Baltics) is questionable omdat daar Etnische Russen worden onderdrukt, dus mogelijk dat daardoor een oorlog kan ontstaan. Maar dat is speculeren.

Overigens denk ik dat bij een confrontatie met Rusland - dat niet gaat gebeuren - Amerika zich afzijdig houdt onder Trump. En het is waarschijnlijker dat een confrontatie tussen Europa en Rusland eerder op korte termijn zal plaatsvinden dan op lange termijn.
_O- Letterlijk in je tweede zin haal je je eerste zin onderuit. En etnische Russen in Estland zijn niets anders dan onaangepaste kolonisten die een enkeltje Rusland verdienen. Rusland en zijn voorgangers zijn al 5 eeuwen een terreurstaat.
pi_220469579
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2026 19:52 schreef Wantie het volgende:

[..]
Met wat voor directe dreiging krijgen wij te maken?
Rusland voert nu al een hybride oorlog tegen ons.
  maandag 30 maart 2026 @ 19:58:38 #228
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220469635
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2026 19:52 schreef Wantie het volgende:

[..]
Met wat voor directe dreiging krijgen wij te maken?
Mijn inziens niet. De landen die aan Nederland grenzen zijn min of meer stabiele landen met een overwegend democratisch bestuur. Daarnaast is er ook geen sprake van conflicten of andere risico's die zich in de nabije toekomst kunnen voor doen.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  maandag 30 maart 2026 @ 19:59:55 #229
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220469658
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 11:31 schreef bianconeri het volgende:
Net als andersom. Ik vind het totale onzin wat je post, maar dat is mijn kijk op geweld en oorlog.
Gezwam voor de buhne van je, ondertussen zit je alles tot op de laatste millimeter te volgen hier:

quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 14:48 schreef bianconeri het volgende:
@:skysherrif met zijn super updates _O_ ^O^

Wel heel heftig te zien joh dat afslachten van een Russische aanval.
Die drones die gewoon op een soldaat invliegen voor complete explosie.
Gruwelijk.

Maar goed doen de Russen toch echt zelf.
Ik stelde je destijds niet voor niets de vraag of je je er van bewust was dat het andersom ook zo gaat he? Mister "de gewetensbezwaarde met zijn hekel aan geweld" maar ondertussen er bovenop zitten. Niet alleen hier maar ook in het Iran topic en in het Israel topic was je ook altijd luidruchtig aanwezig.
pi_220469668
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 19:53 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]
Rusland voert nu al een hybride oorlog tegen ons.
En meer soldaten helpt daar tegen?
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  maandag 30 maart 2026 @ 20:02:47 #231
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220469687
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 19:52 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]
_O- Letterlijk in je tweede zin haal je je eerste zin onderuit. En etnische Russen in Estland zijn niets anders dan onaangepaste kolonisten die een enkeltje Rusland verdienen.
Dat kun je toch niet zeggen man? Die lui zijn daar tijdens de sovietperiode heen verhuisd (verplicht) maar hadden wel dezelfde rechter en plichten als ieder ander. Door het uiteenvallen van de USSR zijn zij ineens in een ander land terecht gekomen.
Het zijn gewoon mensen.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
pi_220469696
quote:
7s.gif Op maandag 30 maart 2026 19:58 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Mijn inziens niet. De landen die aan Nederland grenzen zijn min of meer stabiele landen met een overwegend democratisch bestuur. Daarnaast is er ook geen sprake van conflicten of andere risico's die zich in de nabije toekomst kunnen voor doen.
Maar dan is meer defensie tegen een directe dreiging geldverspilling.
Dan kun je dat geld beter gebruiken om Nederland minder afhankelijk te maken van de VS, Midden Oosten, etc.
  maandag 30 maart 2026 @ 20:04:29 #233
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220469710
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2026 20:03 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar dan is meer defensie tegen een directe dreiging geldverspilling.
Dan kun je dat geld beter gebruiken om Nederland minder afhankelijk te maken van de VS, Midden Oosten, etc.
Dat zeg ik toch ook?
2% is meer dan genoeg. Jij hebt mij hier niet zien juichen over die 3,5% norm
Dat is geld wegpissen.

Ik ben wel voor een minimum niveau aan defensie. Dat zou 2% kunnen zijn, maar als dat met 1,5% ook kan is dat ook prima.
pi_220469712
quote:
7s.gif Op maandag 30 maart 2026 20:02 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat kun je toch niet zeggen man? Die lui zijn daar tijdens de sovietperiode heen verhuisd (verplicht) maar hadden wel dezelfde rechter en plichten als ieder ander. Door het uiteenvallen van de USSR zijn zij ineens in een ander land terecht gekomen.
Het zijn gewoon mensen.
Ze hadden zich kunnen aanpassen aan dat andere land.
Maar dat doen ze niet.
Dus eigen schuld.
  maandag 30 maart 2026 @ 20:05:19 #235
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220469721
quote:
7s.gif Op maandag 30 maart 2026 19:43 schreef phpmystyle het volgende:

Vind jij dit oorlogen icm probleem gebieden een reëel risico voor Nederland?
Om tot een goed besluit over te kunnen gaan hoeveel wij zouden moeten spenderen aan defensie zou je veel meer de directe dreiging moeten betrekken, en geen optionele oorlogen zoals op de Balkan of in Afghanistan én Irak.
A: Was dat de stelling helemaal niet. B: Waar noem ik Irak en Afghanistan? Ik heb bewust de conflicten op europees grondgebied gepakt want daar ging het om.

En ga jij nou met droge ogen beweren dat bv de Joegoslavie oorlog met al zijn deelconflicten (Servie, Bosnie, Kroatie, Kosovo, Macedonie etc.) geen invloed heeft gehad op Nederland???
  maandag 30 maart 2026 @ 20:06:47 #236
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220469738
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2026 20:04 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ze hadden zich kunnen aanpassen aan dat andere land.
Maar dat doen ze niet.
Dus eigen schuld.
Is daar sprake van? Heb je daar een bron voor?
Etnisch Russen worden het leven zuur gemaakt omdat de Russisch orthodoxe kerk onder vuur ligt, de Russische taal ligt onder vuur, en ze mogen niet meer stemmen.
pi_220469757
quote:
7s.gif Op maandag 30 maart 2026 20:06 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Is daar sprake van? Heb je daar een bron voor?
Etnisch Russen worden het leven zuur gemaakt omdat de Russisch orthodoxe kerk onder vuur ligt, de Russische taal ligt onder vuur, en ze mogen niet meer stemmen.
Russische taal?
In Estland?

Waarom?
  maandag 30 maart 2026 @ 20:09:13 #238
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220469763
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 20:05 schreef AchJa het volgende:

[..]
En ga jij nou met droge ogen beweren dat bv de Joegoslavie oorlog met al zijn deelconflicten (Servie, Bosnie, Kroatie, Kosovo, Macedonie etc.) geen invloed heeft gehad op Nederland???
Ten tijden van die oorlogen (de start althans) moest ik nog verwekt worden. Dus ik heb die oorlog niet doorleefd.
Maar anders dan Sebrenica hebben die oorlogen toch nauwelijks invloed gehad op ons welbevinden hier in Nederland?
  maandag 30 maart 2026 @ 20:09:46 #239
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220469766
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2026 20:08 schreef Wantie het volgende:

[..]
Russische taal?
In Estland?

Waarom?
Waarom mogen Friesen Fries spreken in Nederland? Of Limburgers Limburgs?
Je hebt gewoon streekdialecten.
pi_220469860
https://www.telegraaf.nl/buitenland/baas-grootste-duitse-wapenfabrikant-niet-onder-de-indruk-van-oekraense-dronemakers-huisvrouwen/144782982.html

Niet erg respectvol, "huisvrouwen" zijn in de oorlogsindustrie altijd van onschatbare waarde geweest gedurende oorlogen.

Het zal jaloezie zijn omdat Oekraïne betaalbare drones kan produceren die ook nog eens iets kunnen.
pi_220469875
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 19:04 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Ja hetzelfde. Punt is dat je het nooit op prijs gaat winnen van een lagelonenland.
Juist wel, het hele verschil tussen 3e wereld landen en lage loon landen is dat ze op prijs wonnen door automatisering. Ook dit is prima te doen met automatisering.

Er is geen enkele reden dat dit niet kan in westerse landen. Zolang er maar iemand het idee heeft en weet om te zetten in producten. In de vs zijn er al meerdere initiatieven (voor in de vs), los van die van Trump zijn zoon natuurlijk.

Maar het bericht van Rheinmetal is naar mijn mening het probleem van deze tijd; een bejaarde wie denkt hoe de toekomst er uit zou moeten zien, op basis van ideeën wie zich 3 of 4 generaties geleden ontstonden. Vut regeling had zeker zijn voordelen.
  maandag 30 maart 2026 @ 20:21:40 #242
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220469888
quote:
7s.gif Op maandag 30 maart 2026 20:09 schreef phpmystyle het volgende:

Ten tijden van die oorlogen (de start althans) moest ik nog verwekt worden. Dus ik heb die oorlog niet doorleefd.
Maar anders dan Sebrenica hebben die oorlogen toch nauwelijks invloed gehad op ons welbevinden hier in Nederland?
Echt wel, en dan vooral de vluchtelingenstromen deze kant op. En Srebrenica is natuurlijk ons nationaal trauma geworden.
pi_220469890
quote:
7s.gif Op maandag 30 maart 2026 20:09 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Waarom mogen Friesen Fries spreken in Nederland? Of Limburgers Limburgs?
Je hebt gewoon streekdialecten.
Russisch is een streekdialect in Estland?

Verder mag je best Russisch spreken in Estland.
Net zoals je Duits mag spreken in Nederland.

Maar de voertaal in Nederland is Nederlands of Fries.
Geen Duits, Geen Frans, Engels of Russisch.

En Estse staatsburgers hebben gewoon stemrecht in Estland.
Ook als ze van Russische origine zijn.

Ik zie het probleem dus niet.

In Nederland wordt iedereen geacht Nederlands te spreken.
Ook als je Fries bent of Limburger.

Waarom zou dat in Estland anders moeten zijn?
  maandag 30 maart 2026 @ 20:22:17 #244
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220469898
quote:
7s.gif Op maandag 30 maart 2026 20:06 schreef phpmystyle het volgende:
Is daar sprake van?

de Russische taal ligt onder vuur,
2de keer vandaag dat we jezelf tegen zien spreken in dezelfde post.
While unconventional, this decision would fundamentally reshape infantry tactics, logistics, and battlefield doctrine.
  maandag 30 maart 2026 @ 20:26:44 #246
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220469930
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2026 20:21 schreef Wantie het volgende:
In Nederland wordt iedereen geacht Nederlands te spreken.
Ook als je Fries bent of Limburger.
quote:
Het Fries is een wettelijk erkende, officiële taal in Nederland. Op basis van de Wet gebruik Friese taal en het Europees Handvest hebben burgers in de provincie Fryslân het recht om Fries te spreken en schrijven in contact met de gemeente, provincie en in de rechtszaal.
pi_220469962
quote:
14s.gif Op maandag 30 maart 2026 20:26 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]

Klopt, maar ondertussen krijgt elk Fries kind onderwijs in het Nederlands.
pi_220470019
Als wij net zo erg waren als rus, bestond fries niet meer.
While unconventional, this decision would fundamentally reshape infantry tactics, logistics, and battlefield doctrine.
  maandag 30 maart 2026 @ 20:37:58 #249
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_220470037
quote:
7s.gif Op maandag 30 maart 2026 20:36 schreef ExTec het volgende:
Als wij net zo erg waren als rus, bestond fries niet meer.
Zeg dat maar eens tegen Bonifatius.
pi_220470060
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2026 20:37 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Zeg dat maar eens tegen Bonifatius.
Amateur *)

Kijk maar naar al dat land voorbij moskou. Bijna geen spat meer te vinden van de originele talen en culturen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')