https://www.nu.nl/midden-(...)-revolutie-kent.htmlquote:Volgens president Donald Trump is een Amerikaanse "armada" op weg naar het Midden-Oosten. Hij zegt dat de VS de situatie in Iran nauwlettend in de gaten blijft houden. Volgens de VN is er in Iran inmiddels sprake van het "dodelijkste geweld" sinds de revolutie in 1979.
"Er zijn een hoop schepen die kant op, gewoon voor het geval dat", zei Trump in de nacht van donderdag op vrijdag aan boord van regeringsvliegtuig Air Force One. "Ik zou liever zien dat er niets gebeurt, maar we houden ze nauwlettend in de gaten."
The Guardian meldt dat vliegdekschip USS Abraham Lincoln met meerdere geleide luchtafweerraketten op weg is naar het Midden-Oosten. Het schip komt ergens in de komende dagen aan.
Ook worden verschillende luchtafweersystemen opgetuigd in bestaande Amerikaanse bases in Israël. Het Verenigd Koninkrijk meldt dat het op verzoek van Qatar enkele gevechtsvliegtuigen naar dat land stuurt.
Trump dreigt al langer met geweld in Iran, dat te maken heeft met de hevigste en dodelijkste protesten in lange tijd. Iraniërs gaan sinds december massaal de straat op vanwege economische malaise in dat land. De demonstraties, die met harde hand worden neergeslagen, worden gezien als een van de grootste uitdagingen ooit voor het regime van ayatollah Ali Khamenei.
Dodelijkste geweld in Iran sinds 1979
Tot nu toe zijn volgens schattingen van mensenrechtenorganisaties meer dan vijfduizend doden gevallen door het optreden van het regime, onder wie tientallen kinderen. Een verkenningsmissie van de Verenigde Naties in Iran spreekt van het dodelijkste geweld tegen demonstranten sinds de Iraanse revolutie van 1979.
De VN-verkenningsmissie zegt bewijs te hebben dat het dodental door overheidsgeweld veel hoger ligt dan de officiële cijfers die Iran naar buiten heeft gebracht. Woensdag zei de regering dat er 3.100 doden zijn gevallen.
Trump dreigt met militaire actie als de Iraanse regering demonstranten blijft doden, al blijft het vooralsnog vooral bij dreigen. Volgens experts hebben de Amerikanen ingecalculeerd dat een Amerikaanse militaire interventie waarschijnlijk geen val van het regime teweegbrengt. Bovendien zouden omliggende Golfstaten druk hebben uitgeoefend om niet tot geweld over te gaan.
Iran ontkent dat onder druk VS achthonderd executies zijn uitgesteld
Trump claimde vorige week een succes door te stellen dat Iran achthonderd executies van demonstranten had uitgesteld vanwege de Amerikaanse dreiging. Iran zegt vrijdag dat dat niet het geval is. Er waren überhaupt geen executies gepland, is de Iraanse lezing.
Het regime zei eerder dat demonstranten die betrokken zijn bij geweld, de doodstraf riskeren. Volgens de Iraanse Revolutionaire Garde - het militaire elitekorps van het regime - lokt een "buitenlands commandocentrum van inlichtingendiensten" geweld uit bij protesten. De Iraanse regering denkt dat vooral Israël en de VS met behulp van geweld van groepjes in Iran een staatsgreep beogen.
Dus om de een of andere vreemde reden denk jij dat miljoenen iraniers in buurlanden opvangen gaat leiden tot sektarisch, en miljoenen Iraniërs opvangen in Europa gaat niet leiden tot sektarisch geweld?quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:24 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Als jij niet inziet dat dat gaat leiden tot sektarisch geweld kan ik je niet verder helpen helaas.
Ik zou als ik jou was je vraag achterwege laten, want het komt niet zo intelligent over.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dus om de een of andere vreemde reden denk jij dat miljoenen iraniers in buurlanden opvangen gaat leiden tot sektarisch, en miljoenen Iraniërs opvangen in Europa gaat niet leiden tot sektarisch geweld?
Hoe steekt die logica daarachter in elkaar?
quote:
Huh maar er was toch al gewonnen? Als in, voltooid deelwoord? Nu is de VS aan het winnen?quote:
Klopt.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:49 schreef UitStraling het volgende:
Sjiieten maken Soennieten af en vice versa en dat is ons probleem?
Misschien helpt het als we ze vragen om niet meer van hun probleem ons probleem te maken?quote:
Ik denk dat ze nog even blijven, omdat zekere krachten in het witte huis en de knesset het wel prima vinden zo. En een zekere bourbon barrel vind de inzet van al die hardware wel cool as shit. Bewijs voor mijn argumentatie: het doel van deze oorlog excursie verandert per dag/woordvoerder.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:49 schreef xpompompomx het volgende:
[..]![]()
Maar goed, dan zullen die hele armada's aan schepen en vliegtuigen binnen een paar dagen wel weer richtring de VS gaan, toch? TOCH?!? En het bombarderen is dan nu ook wel klaar toch?
Beter aan Trump vragen niet van zijn probleem ons probleem te maken.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:54 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Misschien helpt het als we ze vragen om niet meer van hun probleem ons probleem te maken?
Zomaar een gek idee hoor.
Lastig, omdat we afhankelijk zijn van grondstoffen uit dat gebied.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:54 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Misschien helpt het als we ze vragen om niet meer van hun probleem ons probleem te maken?
Je hebt heidenen, mensen met een ander geloof en ketters, mensen die geloven in een andere variant van hetzelfde geloof. Net zoals hier de katholieken en protestanten.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dus om de een of andere vreemde reden denk jij dat miljoenen iraniers in buurlanden opvangen gaat leiden tot sektarisch, en miljoenen Iraniërs opvangen in Europa gaat niet leiden tot sektarisch geweld?
Hoe steekt die logica daarachter in elkaar?
U bent van het type, "Deze gehaktbal smaakt vreemd -----> Trump" en "Mijn gras groeit niet ----> Trump"quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:56 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Beter aan Trump vragen niet van zijn probleem ons probleem te maken.
Even jouw logica doortrekken:quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:49 schreef UitStraling het volgende:
Sjiieten maken Soennieten af en vice versa en dat is ons probleem?
U bent van het type dat dit wetenschappelijk bewijs noemt:quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:58 schreef UitStraling het volgende:
[..]
U bent van het type, "Deze gehaktbal smaakt vreemd -----> Trump" en "Mijn gras groeit niet ----> Trump"
Zonder aardgas hebben we eerder minder dan meer stroom. Hier zie je zon, wind en biomassa. En hier zie je wat de aardgascentrales opwekken. Het waait nu behoorlijk hard, dus word er maar weinig aardgas gebruikt om stroom op te wekken. Als het niet waait, is het aan de centrales om het verschil goed te maken.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:56 schreef Wantie het volgende:
[..]
Lastig, omdat we afhankelijk zijn van grondstoffen uit dat gebied.
We moeten dus allemaal aan de warmtepomp, thuisbatterij, zonnepanelen en electrische auto.
Kappen met dit soort kolder.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:58 schreef UitStraling het volgende:
[..]
U bent van het type, "Deze gehaktbal smaakt vreemd -----> Trump" en "Mijn gras groeit niet ----> Trump"
Nee, de sancties hebben nooit gewerkt en die deal was een totale grap. Dat is in deze post al eens uitgelegd.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Toch wat vreemd deze interpretatie van jou. Die sancties werkten namelijk wel totdat Trump in zijn vorige termijn een nucleaire deal waardoor Iran gecontroleerd werd en zich aan die deal hield opgezegd werd door Trump..
Exact hetzelfde? Is dat zo? Met dank aan ChatGPT:quote:Op woensdag 25 maart 2026 15:06 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Nog maar een keer: Je ergens niet actief tegen uitspreken betekent niet dat je er voorstander van bent.
Maar ook hier maar even: Ik ben tegenstander van raketten, in elke smaak of vorm, en door wie ze ook afgevuurd worden en op wie. Ik ben van mening dat de diplomatieke opties nog niet uitgewerkt waren, en dat is ook wat we op dit moment zien. Het 15-punten plan van Trump is exact hetzelfde als het oude plan van Obama, met daarbij de kanttekening dat de handtekening van Obama er niet onder staat.
Stel dat de handtekening gezet wordt, dan heeft Trump hetzelfde bereikt als er al bereikt was, met daarbij gigantische schade voor Iran, Israël, de wereldwijde economie en een hoop doden te betreuren.
Met de beste wil van de wereld kan ik dat niet anders dan gezichtsverlies noemen.
Kap zelf.quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:07 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Kappen met dit soort kolder.
Nee het is echt gruwelijk discussie verstorend. Het klopt niet en het slaat nergens op.quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:16 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Kap zelf.
Snap je dit nu echt niet?
Misschien zou 'dit type' users een ban moeten krijgen voor alle serieuze subfora? Of zeg ik nou iets heel geks, en moet ik het gewoon negeren of een TR zetten of een brief schrijven aan het opperhoofd?quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:07 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Kappen met dit soort kolder.
Nou ja ik spreek hem nu aan, daarmee is de kous voorlopig wel af. Zijn mening doet er in deze niet toe, wel hoe het gebracht wordt.quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:18 schreef OllieA het volgende:
[..]
Misschien zou 'dit type' users een ban moeten krijgen voor alle serieuze subfora? Of zeg ik nou iets heel geks, en moet ik het gewoon negeren of een TR zetten of een brief schrijven aan het opperhoofd?
Voor de zekerheid: niet bedoeld als modbash!
Ja, zo weet je zeker dat ze er niet mee akkoord gaan.quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:12 schreef proud_mami het volgende:
[..]
Exact hetzelfde? Is dat zo? Met dank aan ChatGPT:
Onderwerp: Uraniumverrijking
Obama (JCPOA): Beperkt toegestaan
Trump (15 punten): Helemaal verboden
Onderwerp: Nucleair programma
Obama (JCPOA): Inperken
Trump (15 punten): Ontmantelen
Onderwerp: Raketten
Obama (JCPOA): Niet inbegrepen
Trump (15 punten): Wel inbegrepen
Onderwerp: Regionale invloed
Trump (15 punten): Wel aanpakken
Onderwerp: Aanpak
Obama (JCPOA): Compromis
Trump (15 punten): Maximale druk
Onderwerp: Vertrouwen
Obama (JCPOA): Gebaseerd op samenwerking
Trump (15 punten): Gebaseerd op dwang
Nee hoor, totaal niet zelfs, iemand die overal Trump bij haalt als de schuld van alles, zelfs van de haat tussen Soennieten en Sjiieten lijkt me juist heel waardevol als voorbeeld hoe het gesteld is met de mening is van sommige mensen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:17 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nee het is echt gruwelijk discussie verstorend. Het klopt niet en het slaat nergens op.
Nee? Jij wel?quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, zo weet je zeker dat ze er niet mee akkoord gaan.
Heb je hun tegenvoorstel gezien?
Hij haalt Trump er niet "zomaar" bij..dat is de hele premise hier. Je doet alsof dat zo is omdat dat jou reden geeft die rare generalisatie er op los te laten.quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:23 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Nee hoor, totaal niet zelfs, iemand die overal Trump bij haalt als de schuld van alles, zelfs van de haat tussen Soennieten en Sjiieten lijkt me juist heel waardevol als voorbeeld hoe het gesteld is met de mening is van sommige mensen.
Maar een beetje tragisch wel dat ik je dit uit moet leggen en dan dat neerbuigende toontje, bah.
Ik kan ze geen ongelijk gevenquote:Op woensdag 25 maart 2026 17:29 schreef proud_mami het volgende:
Ah inmiddels gevonden (op VRT.be) tegenvoorstel Iran:
Iran heeft het 15 puntenplan van de Verenigde Staten ontvangen en beoordeeld, maar noemt de voorwaarden die worden gesteld "buitensporig". Dat meldt de Iraanse staatszender Press TV op basis van een officiële bron.
Volgens diezelfde bron zou Teheran het voorstel hebben verworpen en in plaats daarvan eigen voorwaarden op tafel hebben gelegd om de oorlog te beëindigen.
Daarbij eist Iran onder meer het stopzetten van aanvallen en gerichte moorden, concrete garanties om een nieuwe oorlog te voorkomen en duidelijke afspraken over schadevergoedingen voor geleden verliezen. Ook wil het land dat zijn soevereiniteit over de Straat van Hormuz wordt erkend, en dat niet alleen de oorlog tegen Iran stopt, maar ook die tegen bondgenoten in de regio.
Teheran benadrukt voorts dat het de oorlog pas zal beëindigen op een moment dat het zelf kiest, en dat het zich niet laat dicteren door de Amerikaanse president Donald Trump.
Persbureau Reuters meldt op basis van een hoge Iraanse functionaris dan weer dat de eerste reactie van Teheran "niet positief" was, maar dat het voorstel nog steeds wordt beoordeeld.
De discussie was of het Westen Sjiieten moet opvangen omdat ze anders massaal vermoord worden door Soennieten.quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:25 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Hij haalt Trump er niet "zomaar" bij..dat is de hele premise hier. Je doet alsof dat zo is omdat dat jou reden geeft die rare generalisatie er op los te laten.
Met alle respect, als je de link tussen Trump en dit onderwerp niet kan of in wil zien is het misschien beter je er niet mee te bemoeien. Dat is niet neerbuigend, dat is een conclusie die ik trek adhv je post(s)
Ze willen dat het vechten stopt, ze willen een zeer ruime schadevergoeding en de doorgang blijft gewoon dicht.quote:
Ik ook niet. Trump had sowieso die deal uit 2015 niet moeten opblazen. Was eventueel weer onderhandeling begonnen in plaats van eenzijdig opzeggen. Maar ja, Trump hé?quote:
Het lijkt het eisenpakket van Rusland jegens Oekraïne wel. Totaal onrealistisch en geen serieus voorstel. 100% op de knieën is geen voorstel.quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, zo weet je zeker dat ze er niet mee akkoord gaan.
Zeker, maar je zou kunnen zeggen dat de aandacht op nogal excessief is.quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:25 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Hij haalt Trump er niet "zomaar" bij..dat is de hele premise hier. Je doet alsof dat zo is omdat dat jou reden geeft die rare generalisatie er op los te laten.
Met alle respect, als je de link tussen Trump en dit onderwerp niet kan of in wil zien is het misschien beter je er niet mee te bemoeien. Dat is niet neerbuigend, dat is een conclusie die ik trek adhv je post(s)
Ze willen soevereiniteit over de straat terwijl het gewoon internationale wateren bereft. Wel langs hun kust ja maar ook die van Oman en dat geeft mijn inziens niet gelijk recht. Maar snap wel dat ze dat willen, ideaal pressiemiddel.quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:31 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ze willen dat het vechten stopt, ze willen een zeer ruime schadevergoeding en de doorgang blijft gewoon dicht.
Zodra de Amerikanen daar in de buurt komen kunnen we zien of ze bluffen. Ik verwacht het niet.quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:36 schreef proud_mami het volgende:
[..]
Ze willen soevereiniteit over de straat terwijl het gewoon internationale wateren bereft. Wel langs hun kust ja maar ook die van Oman en dat geeft mijn inziens niet gelijk recht. Maar snap wel dat ze dat willen, ideaal pressiemiddel.
Iran heeft niet zoveel te willen, ook wel beschamend trouwens, mensen die stellen dat het 'gerichte moorden' moet stoppen en zelf zo door te straten gaan jegens de eigen bevolking:quote:
Dat was de discussie helemaal niet, dat maakte HR ervan. Gesproken over onoprechte discussie partner, u bent er eentje van.quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:30 schreef UitStraling het volgende:
[..]
De discussie was of het Westen Sjiieten moet opvangen omdat ze anders massaal vermoord worden door Soennieten.
Vreemd, dat vragen wij toch ook aan de Russen? Oprotten uit Oekraïne. En dat is volkomen begrijpelijk. Waarom zouden deze eisen richting het Iraanse regime niet serieus zijn?quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:32 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Het lijkt het eisenpakket van Rusland jegens Oekraïne wel. Totaal onrealistisch en geen serieus voorstel. 100% op de knieën is geen voorstel.
Dat ontken ik ook niet, maar dit is de andere kant van de medaille. Je ogen simpelweg sluiten voor hetgeen wel daadwerkelijk speelt.quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:33 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Zeker, maar je zou kunnen zeggen dat de aandacht op nogal excessief is.
We weten allemaal dat de beste man met een korreltje zou genomen dient te worden, helemaal die Truth Social epistels van em zijn niet serieus te nemen. En mensen voeren dit vervolgens wel aan als een argument waarom de oorlog 'mislukt' zou zijn. Je kunt dan ook lastig ontkennen dat een grote antipathie jegens die man een rol speelt in hoe mensen deze oorlog bekijken.
Ik ook niet.quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zodra de Amerikanen daar in de buurt komen kunnen we zien of ze bluffen. Ik verwacht het niet.
Het is gewoon niet bijster ingewikkeld allemaal. Geen oorlogje spelen, wat Donnie en Benno denken te moeten doen, = geen grote vluchtelingenstromen met bijbehorende ellende.quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:30 schreef UitStraling het volgende:
[..]
De discussie was of het Westen Sjiieten moet opvangen omdat ze anders massaal vermoord worden door Soennieten.
Als iemand daarop dan reageert dat het allemaal Trump zijn schuld is dan stel vervolgens dat je hem dan overal wel de schuld van kan geven, ook van de haat tussen Soennieten en Sjiieten.
Duidelijk kan ik het niet maken, en het spijt me voor je als je dit niet snapt.
Dit zijn me nogal ontsierende boude uitspraken zeg, ik zal het voor je uittekenen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:40 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Dat was de discussie helemaal niet, dat maakte HR ervan. Gesproken over onoprechte discussie partner, u bent er eentje van.
Omdat Trump dat conflict in gang heeft gezet/het lontje heeft aangestokenquote:Op woensdag 25 maart 2026 17:46 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Dit zijn me nogal ontsierende boude uitspraken zeg, ik zal het voor je uittekenen.
HR ----> opvang zou in de regio plaats moeten vinden in plaats van in Europa.
Barb ----> nee want dan maken ze elkaar af dus ze moeten wel naar Europa.
Vervolgens maakt iemand ervan dat het Trump zijn schuld is.
Ok
Dat kun je toch niet vergelijken? Russen hebben niks te zoeken in Oekraïne.quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:41 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Vreemd, dat vragen wij toch ook aan de Russen? Oprotten uit Oekraïne. En dat is volkomen begrijpelijk. Waarom zouden deze eisen richting het Iraanse regime niet serieus zijn?
Bijzondere aantijging blijft dit wel. Als er iemand op FOK! de nodige tijd in diens posts steekt, vaak met de nodige bronnen en onderbouwing, ben ik het wel. Ik ben juist erg oprecht en sta ook open voor serieuze perspectieven van anderen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:40 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Dat was de discussie helemaal niet, dat maakte HR ervan. Gesproken over onoprechte discussie partner, u bent er eentje van.
Dat ben ik helemaal met je eens.quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:54 schreef proud_mami het volgende:
[..]
Dat kun je toch niet vergelijken? Russen hebben niks te zoeken in Oekraïne.
Het is geen aanvalsoorlog, tenzij je niet eerlijk wilt zijn over dit conflict. Vorig jaar waren Israël en Iran ook al in oorlog, waar de VS kortstondig militaire steun heeft verleend. Iran en Israël zijn al in conflict sinds de Iraanse revolutie.quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:57 schreef OllieA het volgende:
Users uit bepaalde contreien vinden dat, als je Oekraïne steunt in een defensieve oorlog, je Amerika en Israël moet steunen in een aanvalsoorlog.
Trump kennende spelen er ook andere motieven mee.quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat ben ik helemaal met je eens.
Iran ook niet in Libanon, Jemen, Irak, Syrië en de Westelijke Jordaanoever en de Gazastrook. Toch financiert, traint en stuurt men op die plekken proxies aan die deze landen of gebieden hebben ontwricht en worden gebruikt om Israël aan te vallen. Daarnaast sleutelt men aan langeafstandsraketten en kernwapens en gaat om de zoveel tijd even los op de eigen bevolking.
Dáárom wordt het Iraanse regime nu aangepakt.
Nee, ik ben van het type dat vindt dat Trump niet het Midden-Oosten nog verder moet destabiliseren omdat 'ie met de verkeerde poot uit bed rolt op een willekeurige ochtend.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:58 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Wie zal het zeggen, maar dat is allemaal speculeren.quote:Op woensdag 25 maart 2026 18:08 schreef proud_mami het volgende:
[..]
Trump kennende spelen er ook andere motieven mee.
dit is geilquote:Op woensdag 25 maart 2026 18:26 schreef Isdatzo het volgende:
Ga anders je moeder in de maling nemen joh.
Iran en zijn proxyoorlogen, het is niet zo dat Amerika en Israël Argentinië, Saudi-Arabië, Mozambique of België aanvallen, dit alles heeft een zeer goede reden welke HowardRoark net perfect uiteengezet heeft.quote:Op woensdag 25 maart 2026 18:26 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nee, ik ben van het type dat vindt dat Trump niet het Midden-Oosten nog verder moet destabiliseren omdat 'ie met de verkeerde poot uit bed rolt op een willekeurige ochtend.
Je snapt toch zelf ook wel dat die kwaaie pannenkoek een hoofdrol speelt in deze shitshow? Ga anders je moeder in de maling nemen joh.
nee dit is fok!quote:Op woensdag 25 maart 2026 18:38 schreef UitStraling het volgende:
[..]
[..]
Kunnen dit soort puberale opmerkingen achterwege blijven aub?
wanneer is de hit?quote:
Het Iraanse regime aanvallen destabiliseert niet, maar lost stabiliseert. Met een minder machtig Iraanse regime is er een perfecte kans voor meer rust en een eventuele capitulatie van het regime zou een ultieme kans voor langdurige vrede geven.quote:Op woensdag 25 maart 2026 18:26 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nee, ik ben van het type dat vindt dat Trump niet het Midden-Oosten nog verder moet destabiliseren omdat 'ie met de verkeerde poot uit bed rolt op een willekeurige ochtend.
Je snapt toch zelf ook wel dat die kwaaie pannenkoek een hoofdrol speelt in deze shitshow? Ga anders je moeder in de maling nemen joh.
Als je goed kijkt zie je precies niksquote:
quote:Op woensdag 25 maart 2026 18:46 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Als je goed kijkt zie je precies niks
Tussen secondes 9-11 zie je hetquote:
Ik had tot nu toe gezien dat de voorstellen vrijwel hetzelfde waren, maar dan heb ik me op onvolledige informatie gebaseerd. Dank voor die aanvulling.quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:12 schreef proud_mami het volgende:
[..]
Exact hetzelfde? Is dat zo? Met dank aan ChatGPT:
Onderwerp: Uraniumverrijking
Obama (JCPOA): Beperkt toegestaan
Trump (15 punten): Helemaal verboden
Onderwerp: Nucleair programma
Obama (JCPOA): Inperken
Trump (15 punten): Ontmantelen
Onderwerp: Raketten
Trump (15 punten): Wel inbegrepen
Onderwerp: Regionale invloed
Trump (15 punten): Wel aanpakken
Onderwerp: Aanpak
Obama (JCPOA): Compromis
Trump (15 punten): Maximale druk
Onderwerp: Vertrouwen
Obama (JCPOA): Gebaseerd op samenwerking
Trump (15 punten): Gebaseerd op dwang
0:15 vliegtie nog vrolijk rondquote:Op woensdag 25 maart 2026 18:46 schreef Since2003 het volgende:
[..]
[..]
Tussen secondes 9-11 zie je het
Ja we zien hetquote:Op woensdag 25 maart 2026 18:45 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het Iraanse regime aanvallen destabiliseert niet, maar lost stabiliseert.
Ja, die used heb je. Net zoals users die vinden dat je Rusland en Iran moet steunen, Oekraïne en Iran of Rusland en Israël.quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:57 schreef OllieA het volgende:
Users uit bepaalde contreien vinden dat, als je Oekraïne steunt in een defensieve oorlog, je Amerika en Israël moet steunen in een aanvalsoorlog.
Post je vanuit Teheran?quote:Op woensdag 25 maart 2026 18:08 schreef proud_mami het volgende:
Ik krijg de hele tijd 503’s jullie ook?
Ja en bij islamitisch terreur zijn er users die het goedpraten.quote:Op woensdag 25 maart 2026 18:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, die used heb je. Net zoals users die vinden dat je Rusland en Iran moet steunen, Oekraïne en Iran of Rusland en Israël.
Allemaal niet de slimsten
Lijkt nog eerder op een chaff deployment dan een hit. Bovendien stopt dat eerste filmpje exact na die "hit" en dat soort gezemel ken ik ondertussen welquote:Op woensdag 25 maart 2026 18:46 schreef Since2003 het volgende:
[..]
[..]
Tussen secondes 9-11 zie je het
En in allerlei landen zijn allerhande raffinaderijen en fabrieken kapot geschoten, zal vast goed bijdragen aan die stabiliteit.quote:Op woensdag 25 maart 2026 18:47 schreef sp3c het volgende:
natuurlijk destabiliseert het wel
de straat van Hormuz zit dicht ffs
Wat is de kosten/baten-analyse hiervan? Hoeveel mag dit de rest van de wereld kosten? In mensenlevens, maar ook in geld?quote:Op woensdag 25 maart 2026 18:45 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het Iraanse regime aanvallen destabiliseert niet, maar lost stabiliseert. Met een minder machtig Iraanse regime is er een perfecte kans voor meer rust en een eventuele capitulatie van het regime zou een ultieme kans voor langdurige vrede geven.
Dat zou namelijk betekenen dat:
• De Houthi's in Jemen een groot probleem hebben
• Hezbollah opgeruimd kan gaan worden in Libanon
• Hamas nagenoeg geen toekomst meer heeft
• Eind verhaal voor groepering zoals Sayyid al-Shuhada, Palestijnse Jihad en Kataib Hezbollah.
Wordt de regio hier beter van? Ja, dat mag duidelijk zijn.
Precies. En een forum zoals GeenStijl waar iedereen blind voor Israël is, dat is dus niks aan.quote:Op woensdag 25 maart 2026 18:52 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ja en bij islamitisch terreur zijn er users die het goedpraten.
Dat is nou eenmaal het risico van een forum. Iedereen die daar niet tegen kan, kan beter een andere tijdsbesteding kiezen.
Ik zou het niet weten eigenlijk, ik maak nooit zulke analyses mbt een oorlog en kan mij ook niet voortellen dat jij dit wel doet.quote:Op woensdag 25 maart 2026 18:53 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Wat is de kosten/baten-analyse hiervan? Hoeveel mag dit de rest van de wereld kosten? In mensenlevens, maar ook in geld?
dat zijn moeslimsquote:Op woensdag 25 maart 2026 18:53 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
En in allerlei landen zijn allerhande raffinaderijen en fabrieken kapot geschoten, zal vast goed bijdragen aan die stabiliteit.
Ik vind het wel interessant hoe de "tegenstander" denkt. Goed om zaken van verschillende invalshoeken te bekijken.quote:Op woensdag 25 maart 2026 18:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Precies. En een forum zoals GeenStijl waar iedereen blind voor Israël is, dat is dus niks aan.
Is dat nou een sneer naar mij, of wat bedoel je?quote:Op woensdag 25 maart 2026 18:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, die used heb je. Net zoals users die vinden dat je Rusland en Iran moet steunen, Oekraïne en Iran of Rusland en Israël.
Allemaal niet de slimsten
Dat ook. Vind de discussie hier toch wel o.k., als ik die met de discussie in het Oekraïne-topic vergelijkquote:Op woensdag 25 maart 2026 18:57 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik vind het wel interessant hoe de "tegenstander" denkt. Goed om zaken van verschillende invalshoeken te bekijken.
Nee, helemaal niet!quote:Op woensdag 25 maart 2026 18:58 schreef OllieA het volgende:
[..]
Is dat nou een sneer naar mij, of wat bedoel je?
De reden dat ik de vraag stel is eigenlijk simpel: Heiligt het doel de middelen? Is elke prijs acceptabel om te betalen?quote:Op woensdag 25 maart 2026 18:55 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik zou het niet weten eigenlijk, ik maak nooit zulke analyses mbt een oorlog en kan mij ook niet voortellen dat jij dit wel doet.
We gaan toch ook niet een max bedrag of aantal slachtoffers noemen die de oorlog in Oekraïne mag kosten? Waarom hier nu wel? Ik vind de vraag daarom een beetje raar en ook niet helemaal oprecht. Alsof ik hier nu een bedrag en slachtofferaantal moet gaan noemen.
Helemaal voor.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:54 schreef UitStraling het volgende:
[..]
1 Jood = onbetaalbaarquote:Op woensdag 25 maart 2026 18:55 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik zou het niet weten eigenlijk, ik maak nooit zulke analyses mbt een oorlog en kan mij ook niet voortellen dat jij dit wel doet.
We gaan toch ook niet een max bedrag of aantal slachtoffers noemen die de oorlog in Oekraïne mag kosten? Waarom hier nu wel? Ik vind de vraag daarom een beetje raar en ook niet helemaal oprecht. Alsof ik hier nu een bedrag en slachtofferaantal moet gaan noemen.
Bijzonder, want volgens zijn maatje Trump is Iran toch al lang en breed verslagen?quote:
Ja, joden als onderhandelaars naar Iran sturen. Klinkt als Trump.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:01 schreef beefkeek het volgende:
[..]
De reden dat ik de vraag stel is eigenlijk simpel: Heiligt het doel de middelen? Is elke prijs acceptabel om te betalen?
Was er nu echt geen andere manier om de impact van deze oorlog te verminderen/voorkomen? Er zijn inmiddels diverse berichten voorbij gekomen dat de VS intel met Trump gedeeld heeft dat Iran op deze manier zou reageren, dan hebben zij die weging dus wel gemaakt (of niet, wat nog zorgelijker is).
Er is wel 's voorbij gekomen dat de DNI had verwacht dat Iran mijnen in de straat zou gooien. Als je dat weet, betrek je het VK, Duitsland, Frankrijk of één van de andere landen die mijnenvegers heeft erbij. Er is ook voorbij gekomen dat Iran bondgenoten in de omgeving aan kon vallen, dan waarschuw je die zodra je kunt zodat ze naar een veilige plek kunnen, of je zorgt dat je voldoende materieel hebt om die aanvallen te beperken/tegen te houden.
Toen de oorlog begon werd er tegen Amerikanen die in de regio waren gezegd dat er geen plan was om ze terug te halen, dat je (commerciële) vliegtickets kon boeken.
Het is totaal onvoorbereid geweest, wat wel duidelijk is in alles.
Nogmaals, zoals ik eerder ook op je reageerde. De diplomatieke kant was niet afgesloten, die liep nog. Witkoff en Kushner hebben er (niet mijn woorden, maar van een woordvoerder van het VK) een potje van gemaakt en begrepen niet waarover gesproken werd.
Zolang die diplomatieke kant nog loopt en niet volledig vastgelopen is ga je toch geen bommen droppen? Een duidelijkere manier om te zeggen: "We willen niet met jullie onderhandelen" is er niet.
Dat zal die 'onderhandelingen' wel helpen.quote:
Dit is dus één van de redenen dat ik moeite heb met hoe deze oorlog gevoerd wordt. Israël lijkt dus simpel gezegd Iran uit te willen roeien en door te pakken richting Libanon etc. Dat zullen ze doen zolang ze steun van de VS hebben.quote:
Misschien helpt het als we ze vragen om niet meer van hun probleem ons probleem te maken?quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:13 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dit is dus één van de redenen dat ik moeite heb met hoe deze oorlog gevoerd wordt. Israël lijkt dus simpel gezegd Iran uit te willen roeien en door te pakken richting Libanon etc. Dat zullen ze doen zolang ze steun van de VS hebben.
De hele wereld is nu dus eigenlijk aan het opdraaien (op elke manier van 't woord) zodat Israël hiermee door kan gaan.
TVPquote:Op woensdag 25 maart 2026 18:52 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Lijkt nog eerder op een chaff deployment dan een hit. Bovendien stopt dat eerste filmpje exact na die "hit" en dat soort gezemel ken ik ondertussen wel
Israel is ook echt uit op escalatie. Zij begonnen vorig jaar met aanvallen terwijl de onderhandelingen liepen, zij vielen als eerste gas-infra aan, eveneens electra-infra terwijl Trump zei dit niet te doen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:13 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dit is dus één van de redenen dat ik moeite heb met hoe deze oorlog gevoerd wordt. Israël lijkt dus simpel gezegd Iran uit te willen roeien en door te pakken richting Libanon etc. Dat zullen ze doen zolang ze steun van de VS hebben.
De hele wereld is nu dus eigenlijk aan het opdraaien (op elke manier van 't woord) zodat Israël hiermee door kan gaan.
Zal wel weer los gaan ergens in de avond van vrijdag naar zaterdag overdag.quote:
Dat maak jij ervan. Ik heb mijn standpunt over een eventuele vluchtelingenstroom reeds uitgelegd. Over ontsierend gesproken. Reden temeer om aan te nemen dat jij en hr niet oprecht in de discussie staan.quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:46 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Dit zijn me nogal ontsierende boude uitspraken zeg, ik zal het voor je uittekenen.
HR ----> opvang zou in de regio plaats moeten vinden in plaats van in Europa.
Barb ----> nee want dan maken ze elkaar af dus ze moeten wel naar Europa.
Vervolgens maakt iemand ervan dat het Trump zijn schuld is.
Ok
En het droevige is dat ik Israël op een bepaalde manier ook nog wel begrijp. Maar ze zijn na die afschuwelijke actie van Hamas een volstrekt heilloze weg ingeslagen en nu escaleert het maar door en door.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Israel is ook echt uit op escalatie. Zij begonnen vorig jaar met aanvallen terwijl de onderhandelingen liepen, zij vielen als eerste gas-infra aan, eveneens electra-infra terwijl Trump zei dit niet te doen.
Israël aan jouw kant maakt een deal haast onmogelijk
Wie zegt dit?quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
1 Jood = onbetaalbaar
1000 burgers op een locatie waar mogelijk ook vijanden van Israël zouden kunnen zitten = uitschot wat annexatie in de weg staat
Zoiets?
quote:Op woensdag 25 maart 2026 18:52 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Lijkt nog eerder op een chaff deployment dan een hit. Bovendien stopt dat eerste filmpje exact na die "hit" en dat soort gezemel ken ik ondertussen wel
Dat is hetzelfde filmpjequote:
Moeten ze vooral proberen, meteen nog even tienduizenden bombardementen uitvoeren.quote:
Daarmee draai je de realiteit natuurlijk volledig om.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:13 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Israël was inderdaad heel behulpzaam bij het opzetten van de bloedige dictatuur van de Sjah.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:32 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Moeten ze vooral proberen, meteen nog even tienduizenden bombardementen uitvoeren.
[..]
Daarmee draai je de realiteit natuurlijk volledig om.
Israël wil Iran niet uitroeien, het Iraanse regime wil Israël vernietigen. Iran en Israël hadden namelijk goede banden tot de Iraanse revolutie, zoals al uitgelegd in eerdere posts sloegen de nieuwe moslimfundamentalistische machtshebbers van moment een uiterst vijandige taal uit jegens Israël waarbij de totale vernietiging van het land altijd het doel is geweest.
Ten tweede, waarom valt Israël nu Libanon aan? Dat komt omdat Hezbollah zich in de strijd heeft gemengd en Israël begon aan te vallen. Dat is een keuze, die hadden zich ook buiten kunnen houden.
We hebben twee bijna tegengestelde lezingen van de historie, acties en intenties van Israël: die van jou en die van bijna alle andere bronnen. Wie moeten we nou geloven?quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:32 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Moeten ze vooral proberen, meteen nog even tienduizenden bombardementen uitvoeren.
[..]
Israël wil Iran niet uitroeien, het Iraanse regime wil Israël vernietigen. Iran en Israël hadden namelijk goede banden tot de Iraanse revolutie, zoals al uitgelegd in eerdere posts sloegen de nieuwe moslimfundamentalistische machtshebbers van moment een uiterst vijandige taal uit jegens Israël waarbij de totale vernietiging van het land altijd het doel is geweest.
Ten tweede, waarom valt Israël nu Libanon aan? Dat komt omdat Hezbollah zich in de strijd heeft gemengd en Israël begon aan te vallen. Dat is een keuze, die hadden zich ook buiten kunnen houden.
Wellicht moet je gewoon ophouden met zulke stropoppen en mij dit soort positief in de voeten te schuiven.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:31 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je lijkt dat bijna continu te insinueren.
Iraniërs hebben geen hekel aan Israël, het Iraanse regime heeft hekel aan Israël.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Israël was inderdaad heel behulpzaam bij het opzetten van de bloedige dictatuur van de Sjah.
Wat dat betreft is het niet vreemd dat Iraniërs een hekel hebben aan Israël.
Haha je wil te graag, die andere.hoek was ook van een heel ander event..post is ook alweer offlinequote:Op woensdag 25 maart 2026 19:33 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Inclusief andere hoek. Met je chaffs.
Ik denk niet dat je helemaal goed weet wat oprecht is dan.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:26 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Dat maak jij ervan. Ik heb mijn standpunt over een eventuele vluchtelingenstroom reeds uitgelegd. Over ontsierend gesproken. Reden temeer om aan te nemen dat jij en hr niet oprecht in de discussie staan.
Die van mij natuurlijk, die is immers feitelijk en niet gebaseerd op complottheorieën. Jij denkt ook nog altijd dat Israël heel het Midden-Oosten 'Joods' wil maken, ik kan niets met dergelijke perspectieven omdat ze als een tang op een varken slaan. Leuk voor BNW, niet voor NWS.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
We hebben twee bijna tegengestelde lezingen van de historie, acties en intenties van Israël: die van jou en die van bijna alle andere bronnen. Wie moeten we nou geloven?
Ik heb het niet over de geschiedenis, ik heb het over nu. Israël is aan het doorpakken, los van wie er schuld heeft vanuit historisch perspectief.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:32 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
[..]
Als ik bibi zo hoor is dat inderdaad behoorlijk accuraat.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
1 Jood = onbetaalbaar
1000 burgers op een locatie waar mogelijk ook vijanden van Israël zouden kunnen zitten = uitschot wat annexatie in de weg staat
Zoiets?
Ik wil best graag ja.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:37 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Haha je wil te graag, die andere.hoek was ook van een heel ander event..post is ook alweer offline
Telt idemdito voor Israeliers, hun ultra-conservatieve regering heeft een hekel aan Iran.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:36 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Iraniërs hebben geen hekel aan Israël, het Iraanse regime heeft hekel aan Israël.
Israel gooide voor de terreuractie van Hamas al witte fosfor op Palestijnen. Die hielden zich ook voor 7 oktober niet in.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:26 schreef OllieA het volgende:
[..]
En het droevige is dat ik Israël op een bepaalde manier ook nog wel begrijp. Maar ze zijn na die afschuwelijke actie van Hamas een volstrekt heilloze weg ingeslagen en nu escaleert het maar door en door.
Rationaliteit, diplomatie, overleg, het is allemaal door de plee getrokken.
Waarom is het nu genoeg? Waarom zou Israël in vredesnaam Hezbollah en het Iraanse regime niet zoveel mogelijk proberen uit te schakelen. Israël heeft dat vorig jaar geprobeerd, met name bij Hezbollah, en je ziet wat er nu weer is gebeurd.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:37 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik heb het niet over de geschiedenis, ik heb het over nu. Israël is aan het doorpakken, los van wie er schuld heeft vanuit historisch perspectief.
Momenteel is Israël aan 't oprukken om (zo lijkt het in elk geval) hun tegenstanders te vernietigen. Waar de VS dus op zoek lijkt te zijn naar een manier om te onderhandelen, blijft Israël doorpakken zolang de VS erbij zit.
Beetje alsof je ruzie met een leeftijdsgenoot hebt en je broer ertussen komt staan en je "KOM NOU KOM DAN" blijft roepen zolang hij erbij staat.
Maar zoals ik zei, de hele wereld draait hier nu voor op. Er mag ook best tegen Israël gezegd worden: "Nu is 't genoeg, kappen. Je hebt je punt gemaakt, je hebt gewonnen. De nevenschade is niet meer te overzien"
Niks mis mee maar je ziet hoe makkelijk het dus is onzin de wereld in te helpen.quote:
Oh, dat gaat dieper dan alleen het regime.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:36 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Iraniërs hebben geen hekel aan Israël, het Iraanse regime heeft hekel aan Israël.
quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:35 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Wellicht moet je gewoon ophouden met zulke stropoppen en mij dit soort positief in de voeten te schuiven.
Ik heb nooit gezegd dat 1 Jood onbetaalbaar is en random burgers van de andere partijen maar 'uitschot'. Bovendien tuig je hier weer de complottheorie op dat Israël allerlei gebied wil annexeren van andere landen.
Daarnaast vind ik het ook wel bijzonder dat ik hier met regelmaat mee te maken krijg en vervolgens ook het verwijt geen oprechte discussiepartner te zijn. Het lijkt niets meer dan projectie te zijn wat dat betreft.
Ik wist niet dat Reuters aan complotten deed.quote:Israeli minister calls for annexation of southern Lebanon
Smotrich told an Israeli radio program that the military campaign in Lebanon "needs to end with a different reality entirely, both with the Hezbollah decision but also with the change of Israel's borders."
"I say here definitively...in every room and in every discussion, too: the new Israeli border must be the Litani," Smotrich said.
A military official told Reuters on Monday he couldn't comment about politicians' remarks or government's long-term plans, but that the Israeli ground troops were limiting their raids to areas near the border.
Smotrich, leader of a small far-right party in Prime Minister Benjamin Netanyahu's cabinet, has made similar comments about Gaza, which have often gone beyond official Israeli policy.
Netanyahu's office did not respond to a request for comment. Defence Minister Israel Katz said earlier this month that Lebanon could face "loss of territory" if it did not disarm Hezbollah.
Smotrich's remarks were deeply resonant in Lebanon, which is trying to emerge from a decades-old cycle of invasions and occupations by its neighbour. Israeli forces have launched repeated assaults on Lebanon since 1978 and occupied the south from 1982-2000.
Ik denk dat je 0 Iraniërs kent, zit ik een beetje in de richting?quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Oh, dat gaat dieper dan alleen het regime.
Israëliërs hebben inderdaad een hekel aan het Iraanse regime vanwege de vijandige houding die het heeft jegens Israël.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:38 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Telt idemdito voor Israeliers, hun ultra-conservatieve regering heeft een hekel aan Iran.
Dus het doel van Israël is vernietiging?quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:39 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Waarom is het nu genoeg? Waarom zou Israël in vredesnaam Hezbollah en het Iraanse regime niet zoveel mogelijk proberen uit te schakelen. Israël heeft dat vorig jaar geprobeerd, met name bij Hezbollah, en je ziet wat er nu weer is gebeurd.
Kortom, het heeft onvoldoende effect.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:39 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Waarom is het nu genoeg? Waarom zou Israël in vredesnaam Hezbollah en het Iraanse regime niet zoveel mogelijk proberen uit te schakelen. Israël heeft dat vorig jaar geprobeerd, met name bij Hezbollah, en je ziet wat er nu weer is gebeurd.
Smotrich is een idioot. Die zegt zoveel, die bepaald dat niet.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:41 schreef beefkeek het volgende:
[..]
[..]
Ik wist niet dat Reuters aan complotten deed.
De rijken helpen de armen wel weer alle prijsstijgingen door hoor.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:42 schreef Discombobulate het volgende:
Als de straat van Hormuz niet snel open gaat heeft Trump gewoon verloren.
Nee, ik heb Iraniërs in mijn familie.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:41 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Ik denk dat je 0 Iraniërs kent, zit ik een beetje in de richting?
Helaas, zo werkt het dus niet. Terrorisme is een keuze afkomstig van cultuur en ideologie, geen effect van externe factoren.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Kortom, het heeft onvoldoende effect.
En dat komt omdat de haat tegen Israël dieper zit dan bij de machthebbers.
Dat maakt dit conflict moeilijk te stoppen.
Israël heeft weinig andere keuze dan Hamas, Hezbollah en Iran klein te houden. Maar het militaire geweld dat daarmee gepaard gaat vormt een voedingsbodem voor toekomstige dreiging tegen Israël.
Je hebt het inderdaad compleet verzonnen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:40 schreef UitStraling het volgende:
Mens spreekt hier vaker en liever over de misdaden van Israël (soms compleet verzonnen) dan over de misdaden van Iran.
Niet mee eens, wat voor de een een terrorist is is voor de ander een vrijheidsstrijder.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Helaas, zo werkt het dus niet. Terrorisme is een keuze afkomstig van cultuur en ideologie, geen effect van externe factoren.
Daar is dan ook meer discussie over, terwijl nagenoeg iedereen het hier in het topic eigenlijk wel eens is over die van Iran, zoals al vaak is benadrukt.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:40 schreef UitStraling het volgende:
Mens spreekt hier vaker en liever over de misdaden van Israël (soms compleet verzonnen) dan over de misdaden van Iran.
De praktijk laat een ander beeld zien.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Helaas, zo werkt het dus niet. Terrorisme is een keuze afkomstig van cultuur en ideologie, geen effect van externe factoren.
En dan is het ineens een complottheoriequote:Op woensdag 25 maart 2026 19:43 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Smotrich is een idioot. Die zegt zoveel, die bepaald dat niet.
Het is toch niet te geloven, wat jij allemaal durft te beweren.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik wist niet, dat jij al 80 jaar in het Israëlische kabinet zit en daar vrijelijk over mag praten?quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:37 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Die van mij natuurlijk, die is immers feitelijk en niet gebaseerd op complottheorieën. Jij denkt ook nog altijd dat Israël heel het Midden-Oosten 'Joods' wil maken, ik kan niets met dergelijke perspectieven omdat ze als een tang op een varken slaan. Leuk voor BNW, niet voor NWS.
Bijna alle mensen bouwen gewoon hun leven weer op na een verloren oorlog onder dictatoriaal bewind.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:46 schreef Wantie het volgende:
[..]
De praktijk laat een ander beeld zien.
Oh really? Zou je dat ook zeggen van bijvoorbeeld Breivik of gaan er dan ineens weer andere regels op? Immers zijn er ook mensen die zo een stuk intens verwerpelijk uitschot helemaal prima vinden (neem de appjes in de FvD contreien).quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:45 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Niet mee eens, wat voor de een een terrorist is is voor de ander een vrijheidsstrijder.
Nee, ook in de praktijk hebben mensen zelfbeschikking en een keuze of men overgaat tot terrorisme of niet.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:46 schreef Wantie het volgende:
[..]
De praktijk laat een ander beeld zien.
Hij is onderdeel van de Israëlische regering.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:43 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Smotrich is een idioot. Die zegt zoveel, die bepaald dat niet.
Inderdaad, wat ik stel is feitelijk. Overgaan tot terrorisme is een keuze. En ik wil mij daar best wat verder over over uitweiden:quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:49 schreef OllieA het volgende:
[..]
Het is toch niet te geloven, wat jij allemaal durft te beweren.
En dan met een stalen gezicht stellen dat jouw visie op feiten is gebaseerd.
En tevens:quote:Terrorisme – Het uit ideologische motieven (voorbereiden van het) plegen van op mensenlevens gericht geweld, of het veroorzaken van maatschappij-ontwrichtende schade, met als doel (een deel van) de bevolking ernstige vrees aan te jagen, maatschappelijke veranderingen te bewerkstelligen en/of politieke besluitvorming te beïnvloeden.
Bron
quote:Terrorism is widely considered a deliberate, strategic choice rather than a random act of insanity. It is a calculated tactic used by organizations to achieve political, ideological, or religious goals by instilling fear, often selected as a method to maximize influence or force concessions when other avenues are unavailable.
Key aspects of terrorism as a choice include:
• Rational Calculation: Groups often perform cost-benefit analyses, viewing terrorism as the most effective method to advance their objectives, according to researchers like Martha Crenshaw and experts in the E-International Relations article.
• Tactical Choice: It is a strategic tool—a "Milieu Goal"—aimed at changing the social or political environment, often when actors believe they have no other options to achieve their ends, says the International Centre for Counter-Terrorism - ICCT.
• Individual Motivations: While the tactic is strategic for groups, individual participation can be driven by a mix of ideology, social isolation, desire for significance, or financial incentives.
• Limited Rationality: Some scholars argue that while the choice may seem rational to the perpetrators, it is often a "rationality of irrationality," where actors make deliberate decisions that appear irrational to society, but serve their specific group goals, according to E-International Relations.
Although personal factors like ideology or psychology influence this choice, the act of terrorism itself is treated as a premeditated action, not an involuntary or inevitable one.
Bron: Google Gemini
Ik zou zeggen, kom eens met een definitie van terrorisme die vooral definieert wat het verschil is tussen terrorisme en "normale" oorlogvoering.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:52 schreef HowardRoark het volgende:
We weten allemaal heel goed wat terrorisme is en wat terroristen zijn.
Klopt, hij is de minister van Financiën. Die beslist niet even eigenhandig welke stukken landen er wordt geannexeerd of niet.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:54 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Hij is onderdeel van de Israëlische regering.
In de context zien, he. Breivik is een lonewolf, net als Volkert vd Graaf.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:52 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Oh really? Zou je dat ook zeggen van bijvoorbeeld Breivik of gaan er dan ineens weer andere regels op? Immers zijn er ook mensen die zo een stuk intens verwerpelijk uitschot helemaal prima vinden (neem de appjes in de FvD contreien).
Ik doe niet aan zulk cultureel en moreel relativisme. We weten allemaal heel goed wat terrorisme is en wat terroristen zijn.
[..]
Nee, ook in de praktijk hebben mensen zelfbeschikking en een keuze of men overgaat tot terrorisme of niet.
Voorbeeld: de totaalidioten die recent een Joodse school en een synagoge hier in de fik hebben proberen te zitten hebben zelf die keuze gemaakt en worden niet gedreven door externe factoren.
https://repository.wodc.n(...)quence=5&isAllowed=yquote:De eerste grote terroristische uitdaging voor de Nederlandse orde
kwam vanuit de koloniën, waar activisten die opkwamen voor de
Indonesische onafhankelijkheid al snel als ‘communistische terroristen’ werden bestempeld.
‘Het is moeilijk om aan te geven waar nationalisme stopt en terrorisme begint’, titelde het katholieke dagblad
De Tijd.
Maar dat er door de zittende macht, in dit geval de minister van Financiën, openlijk wordt gesproken over landannexatie is dus geen complottheorie. En nu niet meer liegen hè?quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:04 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Klopt, hij is de minister van Financiën. Die beslist niet even eigenhandig welke stukken landen er wordt geannexeerd of niet.
Ik ben er vrij zeker van, dat jouw mening daarover volledig bepaald wordt door de cultuur en godsdienst van de persoon die het doet. Joodse Israëlieten zijn nooit terroristen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:52 schreef HowardRoark het volgende:
Misschien ligt alles wel gewoon heel complex in dit gebied, zijn er allemaal oorzaken die gevolgen triggeren en is er uiteindelijk geen initiële aanleiding aan te wijzen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 14:09 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het viel mij ook op dat dit inderdaad werd vermeld in een aantal media. Op deze manier worden de onjuistheden over de geschiedenis van dit conflict aangewakkerd. Mensen die dat lezen denken dan 'Oh, dus zo is Hezbollah ontstaan. Het was gewoon omdat Israël besloot Libanon aan te vallen'.
Maar dat is natuurlijk niet het volledige verhaal. Het ontstaan van Hezbollah ligt veel complexer. Tevens wordt de reden van het invallen in Libanon wordt volledig achterwege gelaten in zulke verhalen. Israël viel Libanon namelijk niet 'zomaar' aan.
Maar het is wel wat anders dan een complottheorie, wat jij het noemde.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:04 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Klopt, hij is de minister van Financiën. Die beslist niet even eigenhandig welke stukken landen er wordt geannexeerd of niet.
Jawel, is het een complottheorie is de zin dat het beeld wordt gewekt dat niet alleen Smotrich (die bekend staan om zijn extreme uitspraken) die stelt, maar dat Israël hier ook daadwerkelijk werk van wil maken en dat dit een idee is dat breed gedragen wordt. Dát maakt het een complottheorie.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:10 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Maar dat er door de zittende macht, in dit geval de minister van Financiën, openlijk wordt gesproken over landannexatie is dus geen complottheorie. En nu niet meer liegen hè?
Het annexeren van een stuk land kost een boel geld. Wie gaat er in een land over dat geld?quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:10 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Maar dat er door de zittende macht, in dit geval de minister van Financiën, openlijk wordt gesproken over landannexatie is dus geen complottheorie. En nu niet meer liegen hè?
Nope. Zelfs niet in die zin. Stop nou maar, je lult jezelf he-le-maal klem.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Jawel, is het een complottheorie is de zin dat
Draaikonten noem je dat in plat Nederlands..quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:17 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Nope. Zelfs niet in die zin. Stop nou maar, je lult jezelf he-le-maal klem.
Hij is vrij consistent, dus ik zou het gewoon liegen noemen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:22 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Draaikonten noem je dat in plat Nederlands..
Bij een complottheorie denken we aan een onbewezen theorie over geheime plannen waar slechts een kleine groep mensen, die ook de macht hebben om die plannen uit te voeren, kennis van hebben en voor de rest van de wereld geheim houden.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:15 schreef HowardRoark het volgende:
Jawel, is het een complottheorie is de zin dat het beeld wordt gewekt dat niet alleen Smotrich (die bekend staan om zijn extreme uitspraken) die stelt, maar dat Israël hier ook daadwerkelijk werk van wil maken en dat dit een idee is dat breed gedragen wordt. Dát maakt het een complottheorie.
Hij gelooft er zelf in, dat is best ernstig.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hij is vrij consistent, dus ik zou het gewoon liegen noemen.
Inderdaad, omdat ik ook gelijk heb. Ik onderbouw mijn posts ook gewoon, dit in tegenstelling tot velen die stellen dat ik niet gelijk zou hebben, maar vervolgens dit niet meer onderbouwen en beginnen met sneren of bespotten. De user beefkeek is daar een uitzondering op, daar kun je best goede discussies mee hebben.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:25 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Hij gelooft er zelf in, dat is best ernstig.
Een pseudologische leugenaar of mythomaan, dus.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:25 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Hij gelooft er zelf in, dat is best ernstig.
Een idee dat niet breed gedragen is is iets heel anders dan een complottheorie.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Jawel, is het een complottheorie is de zin dat het beeld wordt gewekt dat niet alleen Smotrich (die bekend staan om zijn extreme uitspraken) die stelt, maar dat Israël hier ook daadwerkelijk werk van wil maken en dat dit een idee is dat breed gedragen wordt. Dát maakt het een complottheorie.
Helemaal als je dat dan dus nog verlegd naar het 'Joods' willen maken dat het hele Midden-Oosten, wat de user waar ik in discussie mee was al meermaals heeft gezegd.
En hoe vaak ben jij dan in iran geweest en heb je opinie peiling afgenomen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:36 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Vroeg of laat moet het ook wel een keer zo uitpakken dat de desastreuze gevolgen van figuren als Netanyahu en Trump ook bij ons terugkomen. Nu eens een keer niet alleen de bevolking daar, maar onze economie die hard getroffen wordt door die twee criminelen. Karma is een gore bitch en ik hoop dat de gemiddelde Trumpstemmer economisch gezien een behoorlijk helse tijd tegemoet gaat.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:13 schreef Discombobulate het volgende:
Als die mijnen er in grote getale in gaan dan hebben we wel echt een mega groot probleem, want dan duurt het echt wel heel lang voordat het weer beter wordt met alle economische gevolgen van dien.
Gelijk hebben is nog niet gelijk krijgen (zei mijn vader altijd). Je onderbouwt jouw gelijk hebben met bronnen die soms het tegenovergestelde beweren. En voordat ik weer met voorbeelden moet aankomen, je wordt er vaak ter plekke op gewezen. Hier staat al een voorbeeld in.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:27 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Inderdaad, omdat ik ook gelijk heb. Ik onderbouw mijn posts ook gewoon, dit in tegenstelling tot velen die stellen dat ik niet gelijk zou hebben, maar vervolgens dit niet meer onderbouwen en beginnen met sneren of bespotten. De user beefkeek is daar een uitzondering op, daar kun je best goede discussies mee hebben.
Ik merk dat ik toch wel een beetje moet wennen aan die hele Twitter-oorlogsvoering. Wat is er nu waar, wat is er grootspraak, wat gaat er wel (of niet) gebeuren.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:30 schreef Since2003 het volgende:
Dubai leek mij altijd al een interessante map
[ x ]
Ja, mooie tijden waren dat. Wakker blijven om te zien hoe Baghdad plat werd gegooidquote:Op woensdag 25 maart 2026 20:32 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik merk dat ik toch wel een beetje moet wennen aan die hele Twitter-oorlogsvoering. Wat is er nu waar, wat is er grootspraak, wat gaat er wel (of niet) gebeuren.
Die goede oude tijd dat je gewoon CNN aan kon zetten en er een camera op stond was toch wel makkelijker.
De bron is Iraanse staats tv. Of het meer dan borstklopperij is gaan we zien.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:32 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik merk dat ik toch wel een beetje moet wennen aan die hele Twitter-oorlogsvoering. Wat is er nu waar, wat is er grootspraak, wat gaat er wel (of niet) gebeuren.
Die goede oude tijd dat je gewoon CNN aan kon zetten en er een camera op stond was toch wel makkelijker.
Maar wel heel patriottisch.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:32 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik weet niet of mooi 't goede woord is, maar 't was wel een stuk makkelijker. Geen zorgen over 140.000 twitter-accounts met fakenews, dubieuze bronnen, AI filmpjes etc. Gewoon: "hier is nu een boem, er is iets kapot".quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:34 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ja, mooie tijden waren dat. Wakker blijven om te zien hoe Baghdad plat werd gegooid
Zeker, maar een bufferzone is iets anders dan annexeren. En Smotrich bazelt over annexeren, daar is dus totaal geen sprake van. Israël is langer aanwezig geweest in het Zuiden van Libanon, namelijk van de beginjaren 1980 tot beginjaren 2000.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:30 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Een idee dat niet breed gedragen is is iets heel anders dan een complottheorie.
Israël is op dit moment juist bezig dat gebied in te nemen als bufferzone. Er is niet uitgesproken door Netanyahu dat ze het gebied willen houden, maar dat is wat Smotrich zegt. Oftewel, het wordt letterlijk genoemd door een lid van de regering Netanyahu, en hij wordt er niet op teruggefloten/tegengesproken.
Ik snap echt niet hoe je dit een complottheorie kan noemen.
Vergeleken met Trump en Hegseth?quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:34 schreef Since2003 het volgende:
[..]
De bron is Iraanse staats tv. Of het meer dan borstklopperij is gaan we zien.
Ja, en je besprak het toen gewoon met elkaar en daarna ging je naar bed en de volgende dag las je de krant. Dit allemaal is best een mindfuck inderdaad.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:36 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik weet niet of mooi 't goede woord is, maar 't was wel een stuk makkelijker. Geen zorgen over 140.000 twitter-accounts met fakenews, dubieuze bronnen, AI filmpjes etc. Gewoon: "hier is nu een boem, er is iets kapot".
Dit is wat Katz (Israëlische minister van defensie) zegt:quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:36 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Zeker, maar een bufferzone is iets anders dan annexeren. En Smotrich bazelt over annexeren, daar is dus totaal geen sprake van. Israël is langer aanwezig geweest in het Zuiden van Libanon, namelijk van de beginjaren 1980 tot beginjaren 2000.
Is er toen overgegaan tot annexatie? Nee.
Op het moment dat je gebied inneemt, woningen die er staan vernietigt en dan andere ministers hebt die roepen dat je het gebied moet annexeren dan is het toch niet gek dat mensen denken dat het geannexeerd wordt?quote:Katz had said there could be no homes or residents in areas of southern Lebanon where there was "terror," an apparent reference to Hezbollah.
For the second time this week, Katz compared the approach to that taken by the Israeli military in Gaza, saying buildings near the border were being cleared and demolished "to create a defensive buffer and push the threat away from communities."
Nee, hoor, ze ruimen gewoon terroristen op. Degenen die zich vermomd hebben als vrouwen en kinderen zijn het gevaarlijkste.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:41 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dit is wat Katz (Israëlische minister van defensie) zegt:
[..]
Op het moment dat je gebied inneemt, woningen die er staan vernietigt en dan andere ministers hebt die roepen dat je het gebied moet annexeren dan is het toch niet gek dat mensen denken dat het geannexeerd wordt?
Nogmaals, dit is geen complottheorie.
Allemaal lege woorden.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:51 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Bijna alle mensen bouwen gewoon hun leven weer op na een verloren oorlog onder dictatoriaal bewind.
Wie verzonnen heeft dat terroristen ontstaan door bombardementen spreekt met naïeve of valse tong, terroristen worden opgekweekt vanaf de kindertijd door andere terroristen.
Waar staat nu dat ze dit gebied gaan annexeren? Ik begrijp het punt niet dat je wilt maken.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:41 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dit is wat Katz (Israëlische minister van defensie) zegt:
[..]
Op het moment dat je gebied inneemt, woningen die er staan vernietigt en dan andere ministers hebt die roepen dat je het gebied moet annexeren dan is het toch niet gek dat mensen denken dat het geannexeerd wordt?
Nogmaals, dit is geen complottheorie.
quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:18 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Waar staat nu dat ze dit gebied gaan annexeren? Ik begrijp het punt niet dat je wilt maken.
De minister van defensie heeft occupy gezegd, met daarbij de opdracht om gebouwen te vernietigen. De minister van financiën heeft annexeren genoemd. Dit allemaal gaat terug naar het punt waar jij dit een complottheorie noemde.quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:18 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Waar staat nu dat ze dit gebied gaan annexeren? Ik begrijp het punt niet dat je wilt maken.
Klopt, en dankzij de terreur van Israël maakt generatie op generatie de keuze om terrorist te worden.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:52 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Oh really? Zou je dat ook zeggen van bijvoorbeeld Breivik of gaan er dan ineens weer andere regels op? Immers zijn er ook mensen die zo een stuk intens verwerpelijk uitschot helemaal prima vinden (neem de appjes in de FvD contreien).
Ik doe niet aan zulk cultureel en moreel relativisme. We weten allemaal heel goed wat terrorisme is en wat terroristen zijn.
[..]
Nee, ook in de praktijk hebben mensen zelfbeschikking en een keuze of men overgaat tot terrorisme of niet.
Leuk bedacht.quote:Voorbeeld: de totaalidioten die recent een Joodse school en een synagoge hier in de fik hebben proberen te zitten hebben zelf die keuze gemaakt en worden niet gedreven door externe factoren.
Je draait de situatie hier volledig om. Israël heeft te maken met terrorisme vanuit Libanon en de Gazastrook en slaat terug, jij concludeert vervolgens dat men hiermee een voedingsbodem creëert voor nieuwe generaties terroristen. Dit is victim blaming.quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Allemaal lege woorden.
De praktijk is dat de terreur die Israël laat neerdalen op Libanon en Gaza er voor zorgt dat er een voedingsbodem is voor nieuwe generaties terroristen.
Dat zal ook wel moeten als Israël vanuit die gebieden wordt geterroriseerd en aangevallen. Israël slaat dan terug. En als jij dat niet goed vindt, wat verwacht je dan dat Israël doet?quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Vanaf 2000 tot nu zijn er tienduizenden aanvallen geweest van Israël op Libanon.
Ga je verder terug in de geschiedenis, dan zijn het er nog veel meer.
Bezetten is niet hetzelfde als annexeren, hiermee toon je juist aan dat er dus helemaal geen consensus is in het geroeptoeter van zulke ministers. Israël heeft het Zuiden van Libanon al bijna twintig jaar bezet, dat was toen noodzakelijk vanwege de aanwezigheid van de PLO en later Hezbollah. Het kan maar zo dat men dit nu weer voor een bepaalde periode wil.quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:23 schreef beefkeek het volgende:
[..]
De minister van defensie heeft occupy gezegd, met daarbij de opdracht om gebouwen te vernietigen. De minister van financiën heeft annexeren genoemd. Dit allemaal gaat terug naar het punt waar jij dit een complottheorie noemde.
quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:18 schreef HowardRoark het volgende:
quote:Following the fall of the Assad regime on 8 December 2024, Israel invaded the demilitarized buffer zone in southwestern Syria (adjacent to the Israeli-occupied Golan Heights) and has continued to occupy it.
quote:Israel took advantage of the power vacuum created by the fall of former Syrian president Bashar al-Assad to increase the amount of territory it controlled by several hundred square miles.[182] Israel declared the 1974 Agreement on Disengagement with Ba'athist Syria to be void.
quote:Israel initially said this new invasion would be "temporary", but later said it would hold onto the territory for an "unlimited time".
quote:On 25 February 2025, Israel deepened its invasion of southern Syria while conducting a wave of airstrikes there and in Damascus, one day after demanding the Syrian caretaker government demilitarize southern Syria.
Dit is een patroon inmiddels, kunnen we wel stellen. Je begint je bijna af te vragen waar de buffer zone blijft van de volkeren en staten die slachtoffer worden van de Israëlische expansie 😂quote:Israeli Defense Minister Israel Katz said that Israeli forces would remain in southern Syria "for an indefinite period of time to protect our communities and thwart any threat."[359]
Kloptquote:Op woensdag 25 maart 2026 21:25 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je draait de situatie hier volledig om. Israël heeft te maken met terrorisme vanuit Libanon en de Gazastrook en slaat terug
Klopt ook.quote:, jij concludeert vervolgens dat men hiermee een voedingsbodem creëert voor nieuwe generaties terroristen.
Nee, ik benoem enkel een feit.quote:Dit is victim blaming.
Ik zeg niet dat ik dat niet goed vindt.quote:[..]
Dat zal ook wel moeten als Israël vanuit die gebieden wordt geterroriseerd en aangevallen. Israël slaat dan terug. En als jij dat niet goed vindt, wat verwacht je dan dat Israël doet?
Maar je verwacht wel dat Libanon accepteert dat pakweg 10% van hun totale grondgebied een soort niet-bewoond niemandsland moet worden?quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:27 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Bezetten is niet hetzelfde als annexeren, hiermee toon je juist aan dat er dus helemaal geen consensus is in het geroeptoeter van zulke ministers. Israël heeft het Zuiden van Libanon al bijna twintig jaar bezet, dat was toen noodzakelijk vanwege de aanwezigheid van de PLO en later Hezbollah. Het kan maar zo dat men dit nu weer voor een bepaalde periode wil.
En terecht overigens, talloze dorpen en steden in Israël zijn nog altijd amper bewoond vanwege het de raketbeschietingen van Hezbollah in de vorige oorlog met de Palestijnse terroristen. Wat verwacht je dat Israël in die situatie doet? Dit gewoon maar accepteren? Dat zal geen land doen, zo ook Israël niet.
Israël heeft in Syrië nog altijd hetzelfde gebied als bufferzone dat men initieel ook had gepakt. Logisch, want anders kunnen kwaadwillenden zo richting de Golan en het Oosten van Israël om daar aanslagen te plegen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:28 schreef recidivist het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Dit is een patroon inmiddels, kunnen we wel stellen. Je begint je bijna af te vragen waar de buffer zone blijft van de volkeren en staten die slachtoffer worden van de Israëlische expansie 😂
Dan wijst hij naar Hezbollah terrorisme. Daarom haal ik Syrië aan; waar Israël snel gebied innam toen Assad viel. Gebied waar geen Hezbollah etc zat, het werd zonder slag of stoot ingenomen. En eerst “tijdelijk”, en daarna “forever”. En daarna werd het in 2025 nog uitgebreid: nieuw gebied ingenomen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:32 schreef Tocadisco het volgende:
Maar je verwacht wel dat Libanon accepteert dat pakweg 10% van hun totale grondgebied een soort niet-bewoond niemandsland moet worden?
Dit wordt een betje semantisch zo, vind je ook niet? Het ging er telkens om dat jij het een complottheorie noemde dat Israël dat gebied wilde annexeren.quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:27 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Bezetten is niet hetzelfde als annexeren, hiermee toon je juist aan dat er dus helemaal geen consensus is in het geroeptoeter van zulke ministers. Israël heeft het Zuiden van Libanon al bijna twintig jaar bezet, dat was toen noodzakelijk vanwege de aanwezigheid van de PLO en later Hezbollah. Het kan maar zo dat men dit nu weer voor een bepaalde periode wil.
En terecht overigens, talloze dorpen en steden in Israël zijn nog altijd amper bewoond vanwege het de raketbeschietingen van Hezbollah in de vorige oorlog met de Palestijnse terroristen. Wat verwacht je dat Israël in die situatie doet? Dit gewoon maar accepteren? Dat zal geen land doen, zo ook Israël niet.
Inderdaad, want Libanon heeft decennialang toegekeken terwijl er zich in hun eigen land een terreurgroepering vormde die een op den duur een militaire vleugen wist te ontwikkelen, vele malen sterker dan het nationale leger.quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:32 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar je verwacht wel dat Libanon accepteert dat pakweg 10% van hun totale grondgebied een soort niet-bewoond niemandsland moet worden?
Vreemd filmpje. Waarom zou iemand precies dat filmen op het moment dat het gebeurt en het perfect in frame krijgen?quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:28 schreef Since2003 het volgende:
'terroristen' die je bij voorkeur onschadelijk maakt voor ze kunnen praten. Of zindelijk zijn.
Zoals hier.
[ x ]
Zorgen dat Israel erkend wordt, want dat is het nog steeds niet door iedereen als land.quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:38 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Inderdaad, want Libanon heeft decennialang toegekeken terwijl er zich in hun eigen land een terreurgroepering vormde die een op den duur een militaire vleugen wist te ontwikkelen, vele malen sterker dan het nationale leger.
Als de VVD in Nederland een eigen leger begint en dit in 2060 sterker is dan het nationale leger van Nederland en men het land in een houdgreep houdt en dan de aanval opent op België. Mogen de Belgen kwalijk nemen dat Nederland dit niet heeft tegengehouden en laten gebeuren? Dat lijkt mij toch wel.
En wat ik ook altijd mis bij dit soort kritieken? Dat is een goed alternatief. Prima als jij vindt dat Israël geen bufferzone moet aanleggen, dat kan natuurlijk, maar wat moeten men dan doen tegent het aanhoudende risico dat Hezbollah vormt?
Als je de Golan bedoelt, die heeft Israël al veel langer onder controle, namelijk sinds de Zesdaagse Oorlog in 1967. De nieuwe strook (die dus ook via Google Maps is te zien, is sinds de val van het regime van Assad.quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:35 schreef recidivist het volgende:
[..]
Dan wijst hij naar Hezbollah terrorisme. Daarom haal ik Syrië aan; waar Israël snel gebied innam toen Assad viel. Gebied waar geen Hezbollah etc zat, het werd zonder slag of stoot ingenomen. En eerst “tijdelijk”, en daarna “forever”. En daarna werd het in 2025 nog uitgebreid: nieuw gebied ingenomen.
En dan gaat Howard “de doelpalen” verschuiven in zijn argumentatie. In Libanon is het Hezbollah terrorisme, maar in Syrië was dat er niet in de gebieden die men innam en bezet heeft in 2024 en 2025…..en dan is er weer een andere verzachtende omstandigheid.
Israël is al een erkend land, alleen niet door verschillende Islamitische landen. Die zullen dat zonder internationale druk ook niet snel doen omdat men dit vanuit een religieus en etnisch perspectief als hun gebied ziet.quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:39 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Zorgen dat Israel erkend wordt, want dat is het nog steeds niet als land.
Zowel hun eigen grenzen hebben ze nooit willen accepteren en daardoor ook niet door andere landen als land. Daar zit volgens mij de oorzaak van alle ellende.quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:39 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Als je de Golan bedoelt, die heeft Israël al veel langer onder controle, namelijk sinds de Zesdaagse Oorlog in 1967. De nieuwe strook (die dus ook via Google Maps is te zien, is sinds de val van het regime van Assad.
Ook door niet Islamitische landen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:41 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Israël is al een erkend land, alleen niet door verschillende Islamitische landen. Die zullen dat zonder internationale druk ook niet snel doen omdat men dit vanuit een religieus en etnisch perspectief als hun gebied ziet.
Israël werd direct na de oprichting van het land meteen aangevallen door alle omringende landen. En Israël heeft moeite met het probleem van de eigen grenzen accepteren? Dit is op zijn minst een hele bijzondere lezing van de situatie.quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:42 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Zowel hun eigen grenzen hebben ze nooit willen accepteren en daardoor ook niet door andere landen als land. Daar zit volgens mij de oorzaak van alle ellende.
Maar die landen gaan toch nooit van hun leven Israël erkenne als de Israëli's zich nooit als een normale buur tegenover hen gaan opstellen? Dan krijgen ze het al helemaal nooit aan hun bevolkingen verkocht.quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:47 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Israël werd direct na de oprichting van het land meteen aangevallen door alle omringende landen. En Israël heeft moeite met het probleem van de eigen grenzen accepteren? Dit is op zijn minst een hele bijzondere lezing van de situatie.
Het probleem is dat de omringende landen en volkeren het bestaan an Israël nooit hebben willen accepteren (en nog altijd niet in sommige gevallen). Dáár ligt het probleem. De droom van een 'Judenrein' 'Palestina' leeft nog altijd bij sommigen.
De droom van een Judenrein zit eerder in het hoofd van Netanyanu.quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:47 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Israël werd direct na de oprichting van het land meteen aangevallen door alle omringende landen. En Israël heeft moeite met het probleem van de eigen grenzen accepteren? Dit is op zijn minst een hele bijzondere lezing van de situatie.
Het probleem is dat de omringende landen en volkeren het bestaan van Israël niet hebben willen accepteren (en nog altijd niet in sommige gevallen). Dáár ligt het probleem. De droom van een 'Judenrein' 'Palestina' leeft nog altijd bij sommigen.
Het dikgedrukte klopt niet.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Die landen vielen Israël binnen om het te vernietigen nadat het net was opgericht en Israël stelt zich niet op als een normale buur? Goh, bijzonder manier van de situatie omdraaien. Dit is oprecht zoiets als zeggen: 'Tja, Rusland gaat Oekraïne nooit accepteren als Oekraïne zich niet opstelt als een normale buur'.quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:48 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar die landen gaan toch nooit van hun leven Israël erkenne als de Israëli's zich nooit als een normale buur tegenover hen gaan opstellen? Dan krijgen ze het al helemaal nooit aan hun bevolkingen verkocht.
Mag je vinden, maar onderbouw het dan ook verder ..quote:
Totale kromme redenatie, Putin wil terug naar de USSR en daar hoort de Oekraine bij.quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:53 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Die landen vielen Israël binnen om het te vernietigen nadat het net was opgericht en Israël stelt zich niet op als een normale buur? Goh, bijzonder manier van de situatie omdraaien. Dit is oprecht zoiets als zeggen: 'Tja, Rusland gaat Oekraïne nooit accepteren als Oekraïne zich niet opstelt als een normale buur'.
[..]
Mag je vinden, maar onderbouw het dan ook verder ..
Iemand zal ooit eens een keer de bigger man moeten zijn. Iets dat Israël al eerder heeft gedaan met Jordanië en Egypte), dus waarom zouden ze dat nu niet kunnen? Het alternatief is namelijk om tot in lengte ter dagen oorlog te blijven voeren, en aangezien je nu al ziet dat elke opeenvolgende generatie steeds minder geneigd is om Israël als slachtoffer te zien en niet als dader is dat ook geen bijzonder heilzame strategie op de langere termijn.quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:53 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Die landen vielen Israël binnen om het te vernietigen nadat het net was opgericht en Israël stelt zich niet op als een normale buur? Goh, bijzonder manier van de situatie omdraaien. Dit is oprecht zoiets als zeggen: 'Tja, Rusland gaat Oekraïne nooit accepteren als Oekraïne zich niet opstelt als een normale buur'.
[..]
Maar vind je dan dat Oekraïne het recht heeft zichzelf te verdedigen tegen Rusland, en daarbij hulp mag ontvangen van andere landen in hun strijd tegen Rusland?quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:53 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
[..]
Geraakt, maar niet ernstig. Hij is gewoon teruggevlogen naar de Abraham Lincoln. Anders was hij naar Dubai of Muscat gevlogen voor een noodlanding en hadden we gehoord op het nieuws, zo als die F-35. Het toestel zal wel een tijdje uit de roulatie zijn, maar niet zo ernstig als de F-35, die is denk ik is afgeschreven. Mazel gehad dat er alleen een manpad was afgevuurd? Even stoer doen alsof je Maverick bent, door laag te vliegen dat zal wel over zijn.quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:03 schreef Since2003 het volgende:
Nou... Nog 'niet neergeschoten'
Dommels.
[ x ]
Hoe dan ook, volgens de Iraanse staats pers ligt die in de Indische Oceaan.
Misschien Twitter / X even links laten liggen en niet alles posten wat beweegt.quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:03 schreef Since2003 het volgende:
Nou... Nog 'niet neergeschoten'
Dommels.
[ x ]
Hoe dan ook, volgens de Iraanse staats pers ligt die in de Indische Oceaan.
Niet jokken Howard.quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:34 schreef HowardRoark het volgende:
Israël heeft in Syrië nog altijd hetzelfde gebied als bufferzone dat men initieel ook had gepakt.
quote:Israel advanced within and beyond the UNDOF buffer zone, capturing Madinat al-Salam, Khan Arnabah, Ma'ariya, Al-Wehda Dam,[3] and Quneitra, as well as the Syrian-controlled side of Mount Hermon[4][5]
Dat jij het logisch vindt dat snap ik. Overigens was er al een bufferzone/neutraal gebied vanuit security overwegingen. Israël heeft een “bufferzone” op de bufferzone ingesteld, in Syrisch gebied. Vooral op strategisch belangrijke plaatsen als de hoog gelegen Syrische kant van Mount Hermon.quote:Logisch, want anders kunnen kwaadwillenden zo richting de Golan en het Oosten van Israël om daar aanslagen te plegen.
Whataboutism.quote:En Israël is niet het enige land die dit doet,
Sorry. Dit is geen argument.quote:Op woensdag 25 maart 2026 22:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Misschien Twitter / X even links laten liggen en niet alles posten wat beweegt.
Er staat een hoop shit op, zonder bronvermelding, veel gerecycled, veel propaganda, veel bots, veel AI slop.
X = shit als bron
Als jij denkt dat veel woorden gebruiken betekent dat je een onderbouwing aandraagt dan verklaart dat vrijwel al je posts.quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:53 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
[..]
Epstein files. En de leverage van Mossad waardoor de VS als een proxy functioneert.quote:Op woensdag 25 maart 2026 22:18 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Als jij denkt dat veel woorden gebruiken betekent dat je een onderbouwing aandraagt dan verklaart dat vrijwel al je posts.
Israel gedraagt zich simpelweg niet normaal in deze situatie, maar als een oorlogsgeil diertje. En de VS onder leiding van die oranje malloot huppelen er maar wat graag achteraan, want, I dunno, manly grunts?
Mja, die Epstein files zullen vast wel weer als antisemitisch worden weggezet.quote:Op woensdag 25 maart 2026 22:19 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Epstein files. En de leverage van Mossad waardoor de VS als een proxy functioneert.
Er staan helemaal geen belastende feiten in de Epstein files aangaande Trump.quote:Op woensdag 25 maart 2026 22:19 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Epstein files. En de leverage van Mossad waardoor de VS als een proxy functioneert.
Tuurlijk niet, lekker zwart gelakt..quote:Op woensdag 25 maart 2026 22:29 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Er staan helemaal geen belastende feiten in de Epstein files aangaande Trump.
In de 2% die 'heavily redacted' zijn vrijgegeven? Door het Epstein regime zelf? Goh..quote:Op woensdag 25 maart 2026 22:29 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Er staan helemaal geen belastende feiten in de Epstein files aangaande Trump.
Ja en in Roswell zijn dode aliens gevonden, de Maanlandingen hebben nooit plaatsgevonden en 9-11 is een aanslag door de CIAquote:Op woensdag 25 maart 2026 22:32 schreef Since2003 het volgende:
[..]
In de 2% die 'heavily redacted' zijn vrijgegeven? Door het Epstein regime zelf? Goh..
Die landen hebben besloten Israël te erkennen in een hele andere tijd en tevens omdat er voor beide landen voordelen waren.quote:Op woensdag 25 maart 2026 22:00 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Iemand zal ooit eens een keer de bigger man moeten zijn. Iets dat Israël al eerder heeft gedaan met Jordanië en Egypte), dus waarom zouden ze dat nu niet kunnen? Het alternatief is namelijk om tot in lengte ter dagen oorlog te blijven voeren, en aangezien je nu al ziet dat elke opeenvolgende generatie steeds minder geneigd is om Israël als slachtoffer te zien en niet als dader is dat ook geen bijzonder heilzame strategie op de langere termijn.
Jij zegt het.quote:Op woensdag 25 maart 2026 22:35 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Ja en in Roswell zijn dode aliens gevonden, de Maanlandingen hebben nooit plaatsgevonden en 9-11 is een aanslag door de CIA
Als jij kunt aantonen waar de Epstein files concreet (met bewijzen dus, niet alleen vage geruchten) gelinkt kunnen worden aan deze oorlog niet hoor.quote:Op woensdag 25 maart 2026 22:21 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Mja, die Epstein files zullen vast wel weer als antisemitisch worden weggezet.
Oh wacht..dat was al gebeurd. Silly me..
Zo zeg! Hier komt de ware aard weer boven. Wat versta jij onder ongeciviliseerde culturen?quote:Op woensdag 25 maart 2026 22:37 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Die landen hebben besloten Israël te erkennen in een hele andere tijd en tevens omdat er voor beide landen voordelen waren.
Egypte kreeg de gehele Sinaï terug, waar er bij Jordanië economische & geopolitieke overwegingen en het persoonlijke gewin voor Jordaanse koninklijke familie, die officieel de toezichthouders van in de Islam heilige plekken in Jerusalem werden.
En deze keuzes deden de nodige stof opwaaien, het zorgde uiteindelijk voor een aanslag op de Egyptische president Sadat, opgeëist door de Islamitische Jihad, waar de meerderheid van bevolking in Jordanië het ook niet eens was met de keuze.
De situatie met Libanon is onvergelijkbaar. Want als de Libanese overheid nu Israël zou erkennen heb je oprecht kans op een burgeroorlog omdat Hezbollah (zoals al aangegeven sterker dan het Libanese leger) dit nooit zou accepteren. Sterker nog, ook onder de Christelijke bevolking is voor een aanzienlijk deel (op basis van etnische gronden) een tegenstander van Israël.
En vergeet ook niet dat Libanon nogal geschiedenis kent op dit gebied. In de jaren 1980 werd er op de toenmalige president Gemayel, die relatief pro-Israël wel, een aanslag gepleegd waarbij de dader specifiek de houding van Gemayel jegens Israël noemde als motief.
Kortom, de overheid van Libanon heeft geen enkele noodzaak om Israël nu te erkennen, het zou politieke zelfmoord zijn en tevens voor enorme interne spanningen zorgen. Wellicht dat zoiets zou kunnen onder druk van de Fransen en als die daarbij het boetekleed willen aantrekken of dat andere beloftes, die het land echt financieel en economisch vooruit, zouden kunnen helpen, maar dan zit men ook nog altijd met Hezbollah die zonder twijfel gaan rellen.
Dit benadrukt ook dat het zo onzinnig is wat je zegt met dat Israël hier maar even 'the de bigger man' moet zijn. Dat laat zien dat je ook niets begrijpt van de interne situaties in zulke landen en hoe gevoelig dit allemaal ligt.
Daarnaast is het ook vreemd dat het áltijd van Israël zou moeten komen. Het lijkt mij beter als sommige ongeciviliseerde culturen in dit soort landen zich eens wat meer ontwikkelen en over misplaatste en tribale grievances heen zouden stappen.
Het verschil tussen het straatbeeld in Tel Aviv en Teheran.quote:Op woensdag 25 maart 2026 22:43 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Zo zeg! Hier komt de ware aard weer boven. Wat versta jij onder ongeciviliseerde culturen?
Maak je straks maar druk om Iraniërs in Bahrein en steden als Dubai.quote:Op woensdag 25 maart 2026 22:44 schreef UitStraling het volgende:
[..]
"There are no American troops in Baghdad"
Gaan ze voor Perzië denk je?quote:Op woensdag 25 maart 2026 22:45 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Maak je straks maar druk om Iraniërs in Bahrein en steden als Dubai.
Is dat zo? In Teheran schuilen de mensen nu voor zowel het kutregime als de aanvallen van buitenaf, in Tel Aviv nog net niet, dankzij het iron dome. Beiden zijn de dupe van belachelijke bejaarde idioten.quote:Op woensdag 25 maart 2026 22:45 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Het verschil tussen het straatbeeld in Tel Aviv en Teheran.
Wat weet jij van het straatbeeld in Teheran?quote:Op woensdag 25 maart 2026 22:45 schreef UitStraling het volgende:
Het verschil tussen het straatbeeld in Tel Aviv en Teheran.
Geen idee. Maar die regio gaat hoe dan ook grondig gesaneerd worden. Eens kijken hoeveel Saudiërs ze kunnen optrommelen tegen Iran.quote:
90 procent van de moslims is Soenniet, hoe gaat dit uitpakken denk je?quote:Op woensdag 25 maart 2026 22:51 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Geen idee. Maar die regio gaat hoe dan ook grondig gesaneerd worden. Eens kijken hoeveel Saudiërs ze kunnen optrommelen tegen Iran.
Maar ja, dat is mijn onderbuikgefühl.
Denk dat hun gemeenschappelijke haat voor Israël groter is dan hun haat aan elkaar. En dan heb ik het over de meeste lagen van de bevolking. Niet zo zeer de regeringen of 'koninklijke' familiesquote:Op woensdag 25 maart 2026 22:53 schreef UitStraling het volgende:
[..]
90 procent van de moslims is Soenniet, hoe gaat dit uitpakken denk je?
Het is nu al een grote sektarische clusterfuck, en dat zal alleen nog maar erger worden. Niet dat dit figuren als trump en bibi en wie er op dat moment ayatollah of sheik is aan hun olierijke/bedevaartsoord eigende reet zal roesten. Zet desnoods als Qatar zijnde al die 'gastarbeiders' in die de stadions bouwden voor het WK. Die hebben nu toch niks te doen, de uitvreters. Just wing it, bro. Just wing it.quote:Op woensdag 25 maart 2026 22:55 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Denk dat hun gemeenschappelijke haat voor Israël groter is dan hun haat aan elkaar. En dan heb ik het over de meeste lagen van de bevolking. Niet zo zeer de regeringen of 'koninklijke' families
Following World War II, Jewish militant groups in Mandatory Palestine engaged in a campaign of terrorism, aimed at forcing the British government to withdraw from the region and allow for the establishment of a Jewish state.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:52 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
wow dat lijkt mij duidelijk...kijk maar naar het gedrag als ze naar het westen komen en wat later naar hun kinderen! te triest voor woordenquote:Op woensdag 25 maart 2026 22:43 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Zo zeg! Hier komt de ware aard weer boven. Wat versta jij onder ongeciviliseerde culturen?
Hier zit wel ergens een ironie in verstopt trouwens (los van de hahaha).quote:Op woensdag 25 maart 2026 22:51 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Wat weet jij van het straatbeeld in Teheran?
Ben je er ooit geweest?
Wie zijn 'ze' en 'hun kinderen'? Gaat dit over Israeliërs, Iraniërs, wie wat waar? Benoem het gewoon, man.quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:09 schreef Thorelf het volgende:
[..]
wow dat lijkt mij duidelijk...kijk maar naar het gedrag als ze naar het westen komen en wat later naar hun kinderen! te triest voor woorden
Israelische toeristen, vooral jongeren, staan wereldwijd nu ook niet bepaald bekend om hun nette gedrag. Misschien moeten we Israel dan maar tot de ongeciviliseerde culturen rekenen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:09 schreef Thorelf het volgende:
wow dat lijkt mij duidelijk...kijk maar naar het gedrag als ze naar het westen komen en wat later naar hun kinderen! te triest voor woorden
Kun je hier je sterke reactie ook uitleggen?quote:Op woensdag 25 maart 2026 22:43 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
dat zou kunnen,maar dat geldt voor meerdere westerse culturen! maar zonder gevaar!quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:19 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Israelische toeristen, vooral jongeren, staan wereldwijd nu ook niet bepaald bekend om hun nette gedrag. Misschien moeten we Israel dan maar tot de ongeciviliseerde culturen rekenen.
Naïef links zal eerder opteren om Israël hun kernwapens af te pakken.quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:23 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Kun je hier je sterke reactie ook uitleggen?
Ik heb het over culturen zoals die van het Iraanse regime, een moslimfundamentalistisch regime die ongeveer alles hekelt aan het Westen dat wij lief hebben, vrouwen op straat knuppelt voor het niet dragen van een hoofddoek, rustig tienduizenden van de eigen burgers om het leven brengt bij protesten en aanzienlijke delen van de Iraanse economie inzet voor het steunen van terrorisme in omringende landen met als grootste doel het willen vernietigen van het enige Joodse land ter wereld.
Een regime dat random mensen executeert als men 'denkt' dat zij samenwerken met Israël, een regime dat net na de revolutie de mensen met wie men die revolutie had bewerkstelligd, executeerde vanwege hun van secularisme en burgers gebruikte om Iraakse mijnenvelden te ruimen en hen hierbij een hangslot omdeed als symbolische sleutels voor het paradijs.
Zulke barbaren dienen dan ook nooit een kernwapen te krijgen.
Correct.quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:06 schreef Bonobo11 het volgende:
[..]
Following World War II, Jewish militant groups in Mandatory Palestine engaged in a campaign of terrorism, aimed at forcing the British government to withdraw from the region and allow for the establishment of a Jewish state.
This period, between 1945 and 1948, was characterized by bombings, assassinations, and sabotage carried out by armed groups, notably the Irgun Zvai Leumi and Lohamei Herut Israel (Lehi, or Stern Gang), as well as actions by the mainstream Haganah force.
Key Organizations and Activities
Irgun Zvai Leumi (Etzel): Led by Menachem Begin, the Irgun was considered a terrorist organization by British, United Nations, and US authorities. They targeted British military and civilian infrastructure to render Palestine ungovernable.
Lohamei Herut Israel (Lehi/Stern Gang): An extremist group that broke away from the Irgun, committed to direct action and assassinations, including against other Jews they deemed traitors.
Haganah (and Palmach): The main paramilitary organization. While often working with the British during WWII, they turned to anti-British sabotage after 1945—bombing bridges, railways, and ships involved in deporting Jewish immigrants.
Major Terrorist Attacks and Events
King David Hotel Bombing (July 22, 1946): The Irgun bombed the British administrative headquarters in Jerusalem, killing 92 people (British officials, civilians, and others).
Kidnapping and Flogging of British Personnel (December 1947): Retaliation for the flogging of a young Jew for armed robbery, the Irgun kidnapped and flogged a British officer and three NCOs.
Assassination of Lord Moyne (November 1944): Though technically during the end of WWII, this assassination in Cairo by Lehi signaled their violent intentions, and it triggered the "Saison" (Hunting Season), a period where the Haganah helped the British arrest Irgun members.
Deir Yassin Massacre (April 9, 1948): Irgun and Lehi attacked a Palestinian village, killing at least 107 civilians, including women and children.
Assassination of Count Folke Bernadotte (September 17, 1948): A UN mediator was assassinated in Jerusalem by Lehi.
Israëliërs zijn direct en soms erg grof, dat klopt. Toch is de Israëlische cultuur relatief Westers, liberaal en democratisch.quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:19 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Israelische toeristen, vooral jongeren, staan wereldwijd nu ook niet bepaald bekend om hun nette gedrag. Misschien moeten we Israel dan maar tot de ongeciviliseerde culturen rekenen.
Nee, want je scheert een hele grote groep gelovigen over een kam als zijnde ongeciviliseerd.quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:23 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Kun je hier je sterke reactie ook uitleggen?
Ik heb het over culturen zoals die van het Iraanse regime, een moslimfundamentalistisch regime die ongeveer alles hekelt aan het Westen dat wij lief hebben, vrouwen op straat knuppelt voor het niet dragen van een hoofddoek, rustig tienduizenden van de eigen burgers om het leven brengt bij protesten en aanzienlijke delen van de Iraanse economie inzet voor het steunen van terrorisme in omringende landen met als grootste doel het willen vernietigen van het enige Joodse land ter wereld.
Een regime dat random mensen executeert als men 'denkt' dat zij samenwerken met Israël, een regime dat net na de revolutie de mensen met wie men die revolutie had bewerkstelligd, executeerde vanwege hun van secularisme en burgers gebruikte om Iraakse mijnenvelden te ruimen en hen hierbij een hangslot omdeed als symbolische sleutels voor het paradijs.
Zulke barbaren dienen dan ook nooit een kernwapen te krijgen.
Dat zou mij niet verbazen. in groepapps van de jeugdbeweging van GL/PvdA gingen vorig jaar schijnbaar al oproepen rond om de oorlog te verklaren aan Israël. Dat benadrukt wat voor een gedachtegoed er in zulke kringen wordt omarmd.quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:25 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Naïef links zal eerder opteren om Israël hun kernwapens af te pakken.
Bron?quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:30 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat zou mij niet verbazen. in groepapps van de jeugdbeweging van GL/PvdA gingen vorig jaar schijnbaar al oproepen rond om de oorlog te verklaren aan Israël. Dat benadrukt wat voor een gedachtegoed er in zulke kringen wordt omarmd.
Nee hoor, ik benoem specifiek de cultuur van het Iraanse regime. Jij stelt dat vervolgens gelijk aan alle moslims wereldwijd. Maar dat zijn mijn woorden niet. Ik ben erg kritisch op de Islam, maar stel het het diep fundamentalistische gedachtegoed van het Iraanse regime niet gelijk aan alle moslims.quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:30 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nee, want je scheert een hele grote groep gelovigen over een kam als zijnde ongeciviliseerd.
Dus jij vindt dan:
De grootste godsdiensten zijn het christendom (2,4 miljard mensen, 30 procent van de wereldbevolking), de islam (24 procent), het hindoeïsme (15 procent) en het boeddhisme (6 procent).
24 procent van de wereldbevolking ongeciviliseerd.
Gotzijdankquote:Op woensdag 25 maart 2026 23:35 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor, ik benoem specifiek de cultuur van het Iraanse regime. Jij stelt dat vervolgens gelijk aan alle moslims wereldwijd. Maar dat zijn mijn woorden niet. Ik ben erg kritisch om de Islam, maar stel het het diep fundamentalistische gedachtegoed van het Iraanse regime niet gelijk aan alle moslims.
Slechts 24% he? Heul genuanceerd allemaal.quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:30 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nee, want je scheert een hele grote groep gelovigen over een kam als zijnde ongeciviliseerd.
Dus jij vindt dan:
De grootste godsdiensten zijn het christendom (2,4 miljard mensen, 30 procent van de wereldbevolking), de islam (24 procent), het hindoeïsme (15 procent) en het boeddhisme (6 procent).
24 procent van de wereldbevolking ongeciviliseerd.
Het gaat vaak wel verder dan dat ze alleen direct en grof zijn. Op veel plaatsen op de wereld, van Peru tot Thailand, waar ze inmiddels de nodige ervaring met Israelische toeristen hebben, zijn ze in veel hotels en restaurants niet meer welkom.quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:26 schreef HowardRoark het volgende:
Israëliërs zijn direct en soms erg grof, dat klopt. Toch is de Israëlische cultuur relatief Westers, liberaal en democratisch.
Jouw kritiek op de Islam is dat het, in jouw woorden, een "wrede ongeciviliseerde cultuur" is. Dan heb je kritiek op iedere belijdende moslim persoonlijk.quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:35 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor, ik benoem specifiek de cultuur van het Iraanse regime. Jij stelt dat vervolgens gelijk aan alle moslims wereldwijd. Maar dat zijn mijn woorden niet. Ik ben erg kritisch op de Islam, maar stel het het diep fundamentalistische gedachtegoed van het Iraanse regime niet gelijk aan alle moslims.
zo triest dit..ik snap de lgbt ook totaal niet...ze zijn met hun eigen ondergang bezig!quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:30 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat zou mij niet verbazen. in groepapps van de jeugdbeweging van GL/PvdA gingen vorig jaar schijnbaar al oproepen rond om de oorlog te verklaren aan Israël. Dat benadrukt wat voor een gedachtegoed er in zulke kringen wordt omarmd.
Dat zijn de tokkies van dat land, joh, niet elke Israelier misdraagt zich, moet je eens kijken hoe Nederlanders zich misdragen als toeristen..quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:36 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Het gaat vaak wel verder dan dat ze alleen direct en grof zijn. Op veel plaatsen op de wereld, van Peru tot Thailand, waar ze inmiddels de nodige ervaring met Israelische toeristen hebben, zijn ze in veel hotels en restaurants niet meer welkom.
Dat ligt niet aan het gedrag, maar aan blinde haat. Britten zijn ook grof, die worden ook niet collectief geweerd en het is nu ook weer niet zo dat Israëliërs de kroon spanen wat dit betreft. Maar we zagen het helaas in nasleep van de aanslagen van 7 oktober 2023 ook al, discriminatie, intimidatie of zelfs geweld jegens Israëliërs werd ineens salonfähig bij sommigen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:36 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Het gaat vaak wel verder dan dat ze alleen direct en grof zijn. Op veel plaatsen op de wereld, van Peru tot Thailand, waar ze inmiddels de nodige ervaring met Israelische toeristen hebben, zijn ze in veel hotels en restaurants niet meer welkom.
Britten worden ook niet aangesproken op het beleid van hun regering. Jesus, snap dat verschil nu eens!quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat ligt niet aan het gedrag, maar aan blinde haat. Britten zijn ook grof, die worden ook niet collectief geweerd en het is nu ook weer niet zo dat Israëliërs de kroon spanen wat dit betreft. Maar we zagen het helaas in nasleep van de aanslagen van 7 oktober 2023 ook al, discriminatie, intimidatie of zelfs geweld jegens Israëliërs werd ineens salonfähig bij sommigen.
De kritiek op de Islam gaat zeker verder dan alleen het Iraanse regime.quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:38 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Jouw kritiek op de Islam is dat het, in jouw woorden, een "wrede ongeciviliseerde cultuur" is. Dan heb je kritiek op iedere belijdende moslim persoonlijk.
Tja, in appgroepen van de Trumpjeugd wordt nazisme opgehemeld. Ik geloof niet dat groepapps een goede weerspiegeling van de samenleving zijn. "Zulke kringen" is weer onnodig hèquote:Op woensdag 25 maart 2026 23:30 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Gotsammekrakepittuhmosesmohammedkriebels.quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:43 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De kritiek op de Islam gaat zeker verder dan alleen het Iraanse regime.
Er zijn immers niet voor niets veel meer moslimfundamentalistische regimes of terreurgroeperingen. Islam is daarin helaas uniek, maar er zijn ook nog zat normale moslims hoor. Ik heb ook nooit anders willen beweren.
Het deel dat echter fundamentalistisch is of bereid is voor hun fundamentalistische geloofsgenoten in de bres te springen is simpelweg véél te groot. Wellicht een resultaat van het feit wie Mohamed (de vermeende profeet) was, dat betrof geen Mozes of Jezus, maar een zeer barbaarse legerleider die met het zwaard de Islam heeft verspreid.
Waarom worden individuele Israëliërs überhaupt verantwoordelijk gehouden voor het beleid van hun regering? Dit doen we letterlijk met geen enkel ander volk, zelfs individuele Russen worden niet verantwoordelijk gehouden voor Poetin. Maar bij Israëliërs lijkt dit dan ineens weer erg acceptabel voor sommige mensen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:42 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Britten worden ook niet aangesproken op het beleid van hun regering. Jesus, snap dat verschil nu eens!
ik schaam mij diep hoe dit land gezonken is!!! ik als geboren amsterdammer geweldige jeugd in amsterdam! en nu pff joodse vrienden bijna niet leefbaar meerquote:Op woensdag 25 maart 2026 23:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat ligt niet aan het gedrag, maar aan blinde haat. Britten zijn ook grof, die worden ook niet collectief geweerd en het is nu ook weer niet zo dat Israëliërs de kroon spanen wat dit betreft. Maar we zagen het helaas in nasleep van de aanslagen van 7 oktober 2023 ook al, discriminatie, intimidatie of zelfs geweld jegens Israëliërs werd ineens salonfähig bij sommigen.
Voor welke mensen?quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:45 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Waarom worden individuele Israëliërs überhaupt verantwoordelijk gehouden voor het beleid van hun regering? Dit doen we letterlijk met geen enkel ander volk, zelfs individuele Russen worden niet verantwoordelijk gehouden voor Poetin. Maar bij Israëliërs lijkt dit dan ineens weer erg acceptabel voor sommige mensen.
Dat is opmerkelijk, bij de FvD vonden we dat emblematisch voor wat de partij zou zijn. Daar is een nationale rel door ontstaan. En volledig terecht vind ik, waarom zou dat bij andere situaties ineens heel anders werken?quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:44 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Tja, in appgroepen van de Trumpjeugd wordt nazisme opgehemeld. Ik geloof niet dat groepapps een goede weerspiegeling van de samenleving zijn. "Zulke kringen" is weer onnodig hè
Mensen die Israëliërs om die reden gaan discrimineren. Er zijn zat voorbeelden van geweest de afgelopen 2,5 jaar.quote:
Oorzaak? De Islam? Nee, rotschoffies. Polarisatie en ophitsing.quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:46 schreef Thorelf het volgende:
[..]
ik schaam mij diep hoe dit land gezonken is!!! ik als geboren amsterdammer geweldige jeugd in amsterdam! en nu pff joodse vrienden bijna niet leefbaar meer![]()
![]()
Islam.quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:49 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oorzaak? De Islam? Nee, rotschoffies. Polarisatie en ophitsing.
quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:39 schreef Firuze60 het volgende:
Dat zijn de tokkies van dat land, joh, niet elke Israelier misdraagt zich, moet je eens kijken hoe Nederlanders zich misdragen als toeristen..
Er zijn inderdaad ook Nederlandse toeristen die zich misdragen, en Engelsen kunnen er ook wat van, vooral als ze dronken zijn. Toch hebben Israelische toeristen, en dan vooral de jongeren die net uit dienst komen, de reputatie dat ze de ergste zijn.quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:40 schreef HowardRoark het volgende:
Je loopt zelf al jarenlang de aanhangers van een religie te dehumaniseren, gap. Denk nu niet dat je op een morele heuvel staat.quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:47 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Mensen die Israëliërs om die reden gaan discrimineren. Er zijn zat voorbeelden van geweest de afgelopen 2,5 jaar.
Ik geloof niet dat we dat vonden. Je uitvergroting is overigens exact hetgene waar ik moeite mee heb.quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:46 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is opmerkelijk, bij de FvD vonden we dat emblematisch voor wat de partij zou zijn. Daar is een nationale rel door ontstaan. En volledig terecht vind ik, waarom zou dat bij andere situaties ineens heel anders werken?
Ik las ooit een keer op de site van de Dienst Justitiële Inrichtingen dat ongeveer 2% van de gedetineerden in Nederland joods is. Dat lijkt misschien weinig, maar als je het afzet tegen het feit dat slechts 0,3% van de Nederlandse bevolking joods is, dan is het toch best wel veel. Zo lief zijn joden echt niet.quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:49 schreef UitStraling het volgende:
Hoeveel procent van de Nederlandse Joden zit momenteel in detentie of geniet een werkeloosheidsuitkering, afgezet tegen de Nederlandse Moslims?
echt wel!!quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:50 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Je loopt zelf al jarenlang de aanhangers van een religie te dehumaniseren, gap. Denk nu niet dat je op een morele heuvel staat.
Kom maar op met dat linkje.quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:52 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik las ooit een keer op de site van de Dienst Justitiële Inrichtingen dat ongeveer 2% van de gedetineerden in Nederland joods is. Dat lijkt misschien weinig, maar als je het afzet tegen het feit dat slechts 0,3% van de Nederlandse bevolking joods is, dan is het toch best wel veel. Zo lief zijn joden echt niet.
absoluut niet!!quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:53 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Je loopt graag achter een leider aan?
Moet jij niet ergens gaan schreeuwen tegen de afzetting van de Prinsengracht (of Herengracht, who cares) voor een film met Brad Pitt? Je klinkt als een zeepkist orator.quote:
Dat is nu ook weer niet nodig, zeg.quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:55 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Moet jij niet ergens gaan schreeuwen tegen de afzetting van de Prinsengracht (of Herengracht, who cares) voor een film met Brad Pitt? Je klinkt als een zeepkist orator.
wow echt!! wat is jou probleem?quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:55 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Moet jij niet ergens gaan schreeuwen tegen de afzetting van de Prinsengracht (of Herengracht, who cares) voor een film met Brad Pitt? Je klinkt als een zeepkist orator.
Waarom beledig jij eigenlijk constant mensen persoonlijk?quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:55 schreef Barbusse het volgende:
[..]
quote:
https://www.dji.nl/over-d(...)estelijke-verzorgingquote:De joodse geestelijke verzorging biedt geestelijke, religieuze en maatschappelijke zorg aan joodse ingeslotenen. Aangezien joodse gedetineerden een hele kleine groep vormen in het gevangeniswezen (circa 2%), is het leiden van een joods leven in een justitiële inrichting geen vanzelfsprekendheid. De 6 rabbijnen binnen de Dienst Geestelijke Verzorging proberen er voor te zorgen dat er binnen de muren zoveel mogelijk plaats is voor traditioneel joods leven.
Sorry, maar ik ben niet altijd van het "when they go low, we go high".quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:56 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat is nu ook weer niet nodig, zeg.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |