Daar is dan ook meer discussie over, terwijl nagenoeg iedereen het hier in het topic eigenlijk wel eens is over die van Iran, zoals al vaak is benadrukt.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:40 schreef UitStraling het volgende:
Mens spreekt hier vaker en liever over de misdaden van Israël (soms compleet verzonnen) dan over de misdaden van Iran.
De praktijk laat een ander beeld zien.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Helaas, zo werkt het dus niet. Terrorisme is een keuze afkomstig van cultuur en ideologie, geen effect van externe factoren.
En dan is het ineens een complottheoriequote:Op woensdag 25 maart 2026 19:43 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Smotrich is een idioot. Die zegt zoveel, die bepaald dat niet.
Het is toch niet te geloven, wat jij allemaal durft te beweren.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Helaas, zo werkt het dus niet. Terrorisme is een keuze afkomstig van cultuur en ideologie, geen effect van externe factoren.
Ik wist niet, dat jij al 80 jaar in het Israëlische kabinet zit en daar vrijelijk over mag praten?quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:37 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Die van mij natuurlijk, die is immers feitelijk en niet gebaseerd op complottheorieën. Jij denkt ook nog altijd dat Israël heel het Midden-Oosten 'Joods' wil maken, ik kan niets met dergelijke perspectieven omdat ze als een tang op een varken slaan. Leuk voor BNW, niet voor NWS.
Bijna alle mensen bouwen gewoon hun leven weer op na een verloren oorlog onder dictatoriaal bewind.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:46 schreef Wantie het volgende:
[..]
De praktijk laat een ander beeld zien.
Oh really? Zou je dat ook zeggen van bijvoorbeeld Breivik of gaan er dan ineens weer andere regels op? Immers zijn er ook mensen die zo een stuk intens verwerpelijk uitschot helemaal prima vinden (neem de appjes in de FvD contreien).quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:45 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Niet mee eens, wat voor de een een terrorist is is voor de ander een vrijheidsstrijder.
Nee, ook in de praktijk hebben mensen zelfbeschikking en een keuze of men overgaat tot terrorisme of niet.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:46 schreef Wantie het volgende:
[..]
De praktijk laat een ander beeld zien.
Hij is onderdeel van de Israëlische regering.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:43 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Smotrich is een idioot. Die zegt zoveel, die bepaald dat niet.
Inderdaad, wat ik stel is feitelijk. Overgaan tot terrorisme is een keuze. En ik wil mij daar best wat verder over over uitweiden:quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:49 schreef OllieA het volgende:
[..]
Het is toch niet te geloven, wat jij allemaal durft te beweren.
En dan met een stalen gezicht stellen dat jouw visie op feiten is gebaseerd.
En tevens:quote:Terrorisme – Het uit ideologische motieven (voorbereiden van het) plegen van op mensenlevens gericht geweld, of het veroorzaken van maatschappij-ontwrichtende schade, met als doel (een deel van) de bevolking ernstige vrees aan te jagen, maatschappelijke veranderingen te bewerkstelligen en/of politieke besluitvorming te beïnvloeden.
Bron
quote:Terrorism is widely considered a deliberate, strategic choice rather than a random act of insanity. It is a calculated tactic used by organizations to achieve political, ideological, or religious goals by instilling fear, often selected as a method to maximize influence or force concessions when other avenues are unavailable.
Key aspects of terrorism as a choice include:
• Rational Calculation: Groups often perform cost-benefit analyses, viewing terrorism as the most effective method to advance their objectives, according to researchers like Martha Crenshaw and experts in the E-International Relations article.
• Tactical Choice: It is a strategic tool—a "Milieu Goal"—aimed at changing the social or political environment, often when actors believe they have no other options to achieve their ends, says the International Centre for Counter-Terrorism - ICCT.
• Individual Motivations: While the tactic is strategic for groups, individual participation can be driven by a mix of ideology, social isolation, desire for significance, or financial incentives.
• Limited Rationality: Some scholars argue that while the choice may seem rational to the perpetrators, it is often a "rationality of irrationality," where actors make deliberate decisions that appear irrational to society, but serve their specific group goals, according to E-International Relations.
Although personal factors like ideology or psychology influence this choice, the act of terrorism itself is treated as a premeditated action, not an involuntary or inevitable one.
Bron: Google Gemini
Ik zou zeggen, kom eens met een definitie van terrorisme die vooral definieert wat het verschil is tussen terrorisme en "normale" oorlogvoering.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:52 schreef HowardRoark het volgende:
We weten allemaal heel goed wat terrorisme is en wat terroristen zijn.
Klopt, hij is de minister van Financiën. Die beslist niet even eigenhandig welke stukken landen er wordt geannexeerd of niet.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:54 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Hij is onderdeel van de Israëlische regering.
In de context zien, he. Breivik is een lonewolf, net als Volkert vd Graaf.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:52 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Oh really? Zou je dat ook zeggen van bijvoorbeeld Breivik of gaan er dan ineens weer andere regels op? Immers zijn er ook mensen die zo een stuk intens verwerpelijk uitschot helemaal prima vinden (neem de appjes in de FvD contreien).
Ik doe niet aan zulk cultureel en moreel relativisme. We weten allemaal heel goed wat terrorisme is en wat terroristen zijn.
[..]
Nee, ook in de praktijk hebben mensen zelfbeschikking en een keuze of men overgaat tot terrorisme of niet.
Voorbeeld: de totaalidioten die recent een Joodse school en een synagoge hier in de fik hebben proberen te zitten hebben zelf die keuze gemaakt en worden niet gedreven door externe factoren.
https://repository.wodc.n(...)quence=5&isAllowed=yquote:De eerste grote terroristische uitdaging voor de Nederlandse orde
kwam vanuit de koloniën, waar activisten die opkwamen voor de
Indonesische onafhankelijkheid al snel als ‘communistische terroristen’ werden bestempeld.
‘Het is moeilijk om aan te geven waar nationalisme stopt en terrorisme begint’, titelde het katholieke dagblad
De Tijd.
Maar dat er door de zittende macht, in dit geval de minister van Financiën, openlijk wordt gesproken over landannexatie is dus geen complottheorie. En nu niet meer liegen hè?quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:04 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Klopt, hij is de minister van Financiën. Die beslist niet even eigenhandig welke stukken landen er wordt geannexeerd of niet.
Ik ben er vrij zeker van, dat jouw mening daarover volledig bepaald wordt door de cultuur en godsdienst van de persoon die het doet. Joodse Israëlieten zijn nooit terroristen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:52 schreef HowardRoark het volgende:
We weten allemaal heel goed wat terrorisme is en wat terroristen zijn.
Misschien ligt alles wel gewoon heel complex in dit gebied, zijn er allemaal oorzaken die gevolgen triggeren en is er uiteindelijk geen initiële aanleiding aan te wijzen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 14:09 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het viel mij ook op dat dit inderdaad werd vermeld in een aantal media. Op deze manier worden de onjuistheden over de geschiedenis van dit conflict aangewakkerd. Mensen die dat lezen denken dan 'Oh, dus zo is Hezbollah ontstaan. Het was gewoon omdat Israël besloot Libanon aan te vallen'.
Maar dat is natuurlijk niet het volledige verhaal. Het ontstaan van Hezbollah ligt veel complexer. Tevens wordt de reden van het invallen in Libanon wordt volledig achterwege gelaten in zulke verhalen. Israël viel Libanon namelijk niet 'zomaar' aan.
Maar het is wel wat anders dan een complottheorie, wat jij het noemde.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:04 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Klopt, hij is de minister van Financiën. Die beslist niet even eigenhandig welke stukken landen er wordt geannexeerd of niet.
Jawel, is het een complottheorie is de zin dat het beeld wordt gewekt dat niet alleen Smotrich (die bekend staan om zijn extreme uitspraken) die stelt, maar dat Israël hier ook daadwerkelijk werk van wil maken en dat dit een idee is dat breed gedragen wordt. Dát maakt het een complottheorie.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:10 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Maar dat er door de zittende macht, in dit geval de minister van Financiën, openlijk wordt gesproken over landannexatie is dus geen complottheorie. En nu niet meer liegen hè?
Het annexeren van een stuk land kost een boel geld. Wie gaat er in een land over dat geld?quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:10 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Maar dat er door de zittende macht, in dit geval de minister van Financiën, openlijk wordt gesproken over landannexatie is dus geen complottheorie. En nu niet meer liegen hè?
Nope. Zelfs niet in die zin. Stop nou maar, je lult jezelf he-le-maal klem.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Jawel, is het een complottheorie is de zin dat
Draaikonten noem je dat in plat Nederlands..quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:17 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Nope. Zelfs niet in die zin. Stop nou maar, je lult jezelf he-le-maal klem.
Hij is vrij consistent, dus ik zou het gewoon liegen noemen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:22 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Draaikonten noem je dat in plat Nederlands..
Bij een complottheorie denken we aan een onbewezen theorie over geheime plannen waar slechts een kleine groep mensen, die ook de macht hebben om die plannen uit te voeren, kennis van hebben en voor de rest van de wereld geheim houden.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:15 schreef HowardRoark het volgende:
Jawel, is het een complottheorie is de zin dat het beeld wordt gewekt dat niet alleen Smotrich (die bekend staan om zijn extreme uitspraken) die stelt, maar dat Israël hier ook daadwerkelijk werk van wil maken en dat dit een idee is dat breed gedragen wordt. Dát maakt het een complottheorie.
Hij gelooft er zelf in, dat is best ernstig.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hij is vrij consistent, dus ik zou het gewoon liegen noemen.
Inderdaad, omdat ik ook gelijk heb. Ik onderbouw mijn posts ook gewoon, dit in tegenstelling tot velen die stellen dat ik niet gelijk zou hebben, maar vervolgens dit niet meer onderbouwen en beginnen met sneren of bespotten. De user beefkeek is daar een uitzondering op, daar kun je best goede discussies mee hebben.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:25 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Hij gelooft er zelf in, dat is best ernstig.
Een pseudologische leugenaar of mythomaan, dus.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:25 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Hij gelooft er zelf in, dat is best ernstig.
Een idee dat niet breed gedragen is is iets heel anders dan een complottheorie.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Jawel, is het een complottheorie is de zin dat het beeld wordt gewekt dat niet alleen Smotrich (die bekend staan om zijn extreme uitspraken) die stelt, maar dat Israël hier ook daadwerkelijk werk van wil maken en dat dit een idee is dat breed gedragen wordt. Dát maakt het een complottheorie.
Helemaal als je dat dan dus nog verlegd naar het 'Joods' willen maken dat het hele Midden-Oosten, wat de user waar ik in discussie mee was al meermaals heeft gezegd.
En hoe vaak ben jij dan in iran geweest en heb je opinie peiling afgenomen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:36 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Iraniërs hebben geen hekel aan Israël, het Iraanse regime heeft hekel aan Israël.
Vroeg of laat moet het ook wel een keer zo uitpakken dat de desastreuze gevolgen van figuren als Netanyahu en Trump ook bij ons terugkomen. Nu eens een keer niet alleen de bevolking daar, maar onze economie die hard getroffen wordt door die twee criminelen. Karma is een gore bitch en ik hoop dat de gemiddelde Trumpstemmer economisch gezien een behoorlijk helse tijd tegemoet gaat.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:13 schreef Discombobulate het volgende:
Als die mijnen er in grote getale in gaan dan hebben we wel echt een mega groot probleem, want dan duurt het echt wel heel lang voordat het weer beter wordt met alle economische gevolgen van dien.
Gelijk hebben is nog niet gelijk krijgen (zei mijn vader altijd). Je onderbouwt jouw gelijk hebben met bronnen die soms het tegenovergestelde beweren. En voordat ik weer met voorbeelden moet aankomen, je wordt er vaak ter plekke op gewezen. Hier staat al een voorbeeld in.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:27 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Inderdaad, omdat ik ook gelijk heb. Ik onderbouw mijn posts ook gewoon, dit in tegenstelling tot velen die stellen dat ik niet gelijk zou hebben, maar vervolgens dit niet meer onderbouwen en beginnen met sneren of bespotten. De user beefkeek is daar een uitzondering op, daar kun je best goede discussies mee hebben.
Ik merk dat ik toch wel een beetje moet wennen aan die hele Twitter-oorlogsvoering. Wat is er nu waar, wat is er grootspraak, wat gaat er wel (of niet) gebeuren.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:30 schreef Since2003 het volgende:
Dubai leek mij altijd al een interessante map
[ x ]
Ja, mooie tijden waren dat. Wakker blijven om te zien hoe Baghdad plat werd gegooidquote:Op woensdag 25 maart 2026 20:32 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik merk dat ik toch wel een beetje moet wennen aan die hele Twitter-oorlogsvoering. Wat is er nu waar, wat is er grootspraak, wat gaat er wel (of niet) gebeuren.
Die goede oude tijd dat je gewoon CNN aan kon zetten en er een camera op stond was toch wel makkelijker.
De bron is Iraanse staats tv. Of het meer dan borstklopperij is gaan we zien.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:32 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik merk dat ik toch wel een beetje moet wennen aan die hele Twitter-oorlogsvoering. Wat is er nu waar, wat is er grootspraak, wat gaat er wel (of niet) gebeuren.
Die goede oude tijd dat je gewoon CNN aan kon zetten en er een camera op stond was toch wel makkelijker.
Maar wel heel patriottisch.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:32 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik weet niet of mooi 't goede woord is, maar 't was wel een stuk makkelijker. Geen zorgen over 140.000 twitter-accounts met fakenews, dubieuze bronnen, AI filmpjes etc. Gewoon: "hier is nu een boem, er is iets kapot".quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:34 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ja, mooie tijden waren dat. Wakker blijven om te zien hoe Baghdad plat werd gegooid
Zeker, maar een bufferzone is iets anders dan annexeren. En Smotrich bazelt over annexeren, daar is dus totaal geen sprake van. Israël is langer aanwezig geweest in het Zuiden van Libanon, namelijk van de beginjaren 1980 tot beginjaren 2000.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:30 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Een idee dat niet breed gedragen is is iets heel anders dan een complottheorie.
Israël is op dit moment juist bezig dat gebied in te nemen als bufferzone. Er is niet uitgesproken door Netanyahu dat ze het gebied willen houden, maar dat is wat Smotrich zegt. Oftewel, het wordt letterlijk genoemd door een lid van de regering Netanyahu, en hij wordt er niet op teruggefloten/tegengesproken.
Ik snap echt niet hoe je dit een complottheorie kan noemen.
Vergeleken met Trump en Hegseth?quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:34 schreef Since2003 het volgende:
[..]
De bron is Iraanse staats tv. Of het meer dan borstklopperij is gaan we zien.
Ja, en je besprak het toen gewoon met elkaar en daarna ging je naar bed en de volgende dag las je de krant. Dit allemaal is best een mindfuck inderdaad.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:36 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik weet niet of mooi 't goede woord is, maar 't was wel een stuk makkelijker. Geen zorgen over 140.000 twitter-accounts met fakenews, dubieuze bronnen, AI filmpjes etc. Gewoon: "hier is nu een boem, er is iets kapot".
Dit is wat Katz (Israëlische minister van defensie) zegt:quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:36 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Zeker, maar een bufferzone is iets anders dan annexeren. En Smotrich bazelt over annexeren, daar is dus totaal geen sprake van. Israël is langer aanwezig geweest in het Zuiden van Libanon, namelijk van de beginjaren 1980 tot beginjaren 2000.
Is er toen overgegaan tot annexatie? Nee.
Op het moment dat je gebied inneemt, woningen die er staan vernietigt en dan andere ministers hebt die roepen dat je het gebied moet annexeren dan is het toch niet gek dat mensen denken dat het geannexeerd wordt?quote:Katz had said there could be no homes or residents in areas of southern Lebanon where there was "terror," an apparent reference to Hezbollah.
For the second time this week, Katz compared the approach to that taken by the Israeli military in Gaza, saying buildings near the border were being cleared and demolished "to create a defensive buffer and push the threat away from communities."
Nee, hoor, ze ruimen gewoon terroristen op. Degenen die zich vermomd hebben als vrouwen en kinderen zijn het gevaarlijkste.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:41 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dit is wat Katz (Israëlische minister van defensie) zegt:
[..]
Op het moment dat je gebied inneemt, woningen die er staan vernietigt en dan andere ministers hebt die roepen dat je het gebied moet annexeren dan is het toch niet gek dat mensen denken dat het geannexeerd wordt?
Nogmaals, dit is geen complottheorie.
Allemaal lege woorden.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:51 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Bijna alle mensen bouwen gewoon hun leven weer op na een verloren oorlog onder dictatoriaal bewind.
Wie verzonnen heeft dat terroristen ontstaan door bombardementen spreekt met naïeve of valse tong, terroristen worden opgekweekt vanaf de kindertijd door andere terroristen.
Waar staat nu dat ze dit gebied gaan annexeren? Ik begrijp het punt niet dat je wilt maken.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:41 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dit is wat Katz (Israëlische minister van defensie) zegt:
[..]
Op het moment dat je gebied inneemt, woningen die er staan vernietigt en dan andere ministers hebt die roepen dat je het gebied moet annexeren dan is het toch niet gek dat mensen denken dat het geannexeerd wordt?
Nogmaals, dit is geen complottheorie.
quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:18 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Waar staat nu dat ze dit gebied gaan annexeren? Ik begrijp het punt niet dat je wilt maken.
De minister van defensie heeft occupy gezegd, met daarbij de opdracht om gebouwen te vernietigen. De minister van financiën heeft annexeren genoemd. Dit allemaal gaat terug naar het punt waar jij dit een complottheorie noemde.quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:18 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Waar staat nu dat ze dit gebied gaan annexeren? Ik begrijp het punt niet dat je wilt maken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |