Moeten ze lekker zelf weten. Altijd nog beter dan niet stemmen omdat FVD niet meedoet.quote:Op donderdag 19 maart 2026 14:51 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Wat vinden jullie van Nederlanders die klagen over Amsterdammers die gestemd hebben op GL-PVDA in hun gemeente?
Een beetje meer belasting betalen en (misschien) falend woonbeleid en vuile straten is nog wat anders dan massadeportaties.quote:Op donderdag 19 maart 2026 14:56 schreef alpeko het volgende:
[..]
Moeten ze lekker zelf weten. Altijd nog beter dan niet stemmen omdat FVD niet meedoet.
Dus SGP heeft 28% van de stemmen en 7 van de 21 raadszetelsquote:In Sliedrecht zijn alle stemmen geteld: 12528 stemmen in totaal.
SGP-ChristenUnie: 3505 (7 zetels)
Pro Sliedrecht: 2289 (4 zetels)
CDA: 1317 (2 zetels)
GroenLinks/PVDA: 803 (1 zetel)
Slydregt.NU: 3490 (6 zetels)
VVD: 765 (1 zetel)
D66: 359 (0 zetels)
Dit laat zich niet vergelijken omdat er hele andere partijen meedoen.quote:Op donderdag 19 maart 2026 14:58 schreef Klopkoek het volgende:
Het is ook maar net hoe je dingen draait en framet.
In vergelijking met TK 2025, waar de opkomst natuurlijk hoger ligt, hebben de coalitiepartijen verloren.
Radicaal-rechts heeft het niet beter gedaan. Waarschijnlijk ook niet als je lokale anti-AZC partijen mee rekent. De zwarte rand is natuurlijk wel FvD, naar internationale verhoudingen een hele nare club mensen.
GL-PvdA doet het procentueel beter dan TK 2025.
D66: 16,9 naar 9,3
VVD: 14,2 naar 11,6
CDA: 11,8 naar 11,2
GL-PvdA: 12,8 naar 14,6
Dus tsja. Er zijn verkiezingen in het verleden geweest waar zo een tweede orde verkiezing wel in dit soort termen werden geduid, en een vergelijking met de landelijke uitslag werd gemaakt.
Waarom is dat logisch? En waar trek je de grens dan? Bij 25 stemmen verschil? Bij 50 stemmen?quote:Op donderdag 19 maart 2026 15:11 schreef kalinhos het volgende:
Ik vind deze zetelverdeling apart:
[..]
Dus SGP heeft 28% van de stemmen en 7 van de 21 raadszetels
Slydregt.nu heeft 15 stemmen minder, 27,9% van de stemmen en 6 zetels.
Het zou toch veel logischer zijn beiden 6 te doen en bv die ene extra bij Groenlinks/PvdA of D66 als rest te doen?
Wat is dat nou weer voor vreemd argument? Beiden 6 en dan die ene bij GL/PvdA of D66??quote:Op donderdag 19 maart 2026 15:11 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Het zou toch veel logischer zijn beiden 6 te doen en bv die ene extra bij Groenlinks/PvdA of D66 als rest te doen?
Hier hetzelfde, de grote winnaar is de grootste coalitiepartij van vorige keer die niks voor elkaar kregen, steeds plannen opperden en weer introkken, en nu vooral campagne voerden tegen de 2 grote coalitiebesluiten van de laatste 3 maanden (betalen voor groenafval en bouwen in het park). Maar mensen wisten niet eens wie de coalitie vormden...quote:Op donderdag 19 maart 2026 15:16 schreef KoosVogels het volgende:
Wat mij weer duidelijk is geworden, is dat lokale prestaties en inhoud amper een rol spelen bij het bepalen van een stem.
Onze CDA-wethouder heeft objectief gezien best veel voor elkaar gekregen. Hij is de echter de grote verliezer van deze verkiezingen.
De lokale partij is een beetje een josticlub, die veel tamtam maakt op sociale media. Afijn, ik snap ergens nog wel dat die als winnaar uit de bus komt.
Maar dat de lokale VVD is gegroeid, daar snap ik dan weer niks van. Voor alle duidelijkheid: ik heb niks tegen de VVD. Punt is dat de hele kandidatenlijst bestaat uit nieuwe mensen. De lijsttrekker is de derde partijleider in drie jaar en de wethouderskandidaat woont net paar maanden in onze stad.
Dat je dan voor die partij kiest, daar snap ik dan weer helemaal niks van.
Meer stemmen is meer stemmen. Wij (2 zetels) hebben ook 41 minder stemmen dan CDA (3 zetels), en 300 meer stemmen dan D66 en BBB (beide 2 zetels). Net pech, dus.quote:Op donderdag 19 maart 2026 15:11 schreef kalinhos het volgende:
[..]
En als burgers wél weten welke partijen de coalitie vormen en de wethouders zijn, dan is dat vaak omdat ze over de zeik zijn. Dan zijn ze ontevreden over een plannetje in hun wijk en komen ze verhaal halen in de gemeenteraad.quote:Op donderdag 19 maart 2026 15:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hier hetzelfde, de grote winnaar is de grootste coalitiepartij van vorige keer die niks voor elkaar kregen, steeds plannen opperden en weer introkken, en nu vooral campagne voerden tegen de 2 grote coalitiebesluiten van de laatste 3 maanden (betalen voor groenafval en bouwen in het park). Maar mensen wisten niet eens wie de coalitie vormden...
Er zal nu vast iemand zijn die denkt minder migranten = meer woningenquote:Op donderdag 19 maart 2026 15:01 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Een beetje meer belasting betalen en (misschien) falend woonbeleid en vuile straten is nog wat anders dan massadeportaties.
Taak voor jou en je collega's, zou ik zeggenquote:Op donderdag 19 maart 2026 15:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En als burgers wél weten welke partijen de coalitie vormen en de wethouders zijn, dan is dat vaak omdat ze over de zeik zijn. Dan zijn ze ontevreden over een plannetje in hun wijk en komen ze verhaal halen in de gemeenteraad.
nee huishoudensverdunning uis de oorzaak van woningtekortquote:Op donderdag 19 maart 2026 15:30 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Er zal nu vast iemand zijn die denkt minder migranten = meer woningen
Scheelt alleen dat er 50.000 woningen leeg staan en dat de woningnood al sinds de Tweede Wereldoorlog speelt met de krakersrellen en de geen woning, geen kroning rellen uit de jaren 70/80 tot gevolg.
quote:AI-overzicht
De Nederlandse overheid stimuleert dat ouderen langer zelfstandig thuis blijven wonen, ondersteund door het 'Programma Langer Thuis'.
Dit is gericht op eigen regie, met zorg aan huis (Wmo/Wlz), woningaanpassingen en technologie.
Gemeenten bieden hulp via de Wmo bij aanpassingen en dagbesteding, terwijl het Rijk investeert in geschikte woonvormen.
Rijksoverheid
Rijksoverheid
+2
Belangrijke aspecten van het overheidsbeleid:
Doelstelling: Ouderen behouden de regie, waarbij verpleeghuisopname wordt uitgesteld. Inmiddels woont ca. 92% van de 75-plussers zelfstandig.
Ondersteuning (Wmo & Wlz): Via de gemeente (Wmo) is er hulp beschikbaar, zoals huishoudelijke ondersteuning, woningaanpassingen (traplift) of dagbesteding. Voor zware, langdurige zorg thuis is er de Wet langdurige zorg (Wlz).
Financiële middelen: Het 'Programma Langer Thuis' trekt miljoenen uit voor technologische innovaties (e-health), het ontlasten van mantelzorgers en het bouwen van geschikte woningen.
Wooninitiatieven: Er wordt gestreefd naar meer levensloopbestendige woningen en alternatieve woonvormen (zoals aanleunwoningen) voor een soepele overgang.
Kwaliteit en Veiligheid: De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd wijst er wel op dat de kwaliteit van zorg thuis goed moet zijn en dat veiligheid (valpreventie) prioriteit behoeft.
Hulp aan ouderen om langer thuis te blijven wonen
Wmo helpt ouderen om zelfstandig te wonen De gemeente biedt ouderen ook ondersteuning thuis via de Wmo (officieel Wmo 2015). Die o...
Das waar, ergens is een grens. Maar nu lijkt het 1 zetel verschil (op 21, dus 5% van de raad) terwijl het verschil in stemmen maar 15(op 12k stemmen) is en dus een veel kleiner relatief verschil.quote:Op donderdag 19 maart 2026 15:14 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Waarom is dat logisch? En waar trek je de grens dan? Bij 25 stemmen verschil? Bij 50 stemmen?
Hier zijn gewoon regels voor en SGP heeft dus net genoeg stemmen gehaald om 7 zetels te krijgen en die ander niet.
Ja, man. Ik tik m'n vingers blauw en ik geef ook credits waar die verdiend zijn.quote:Op donderdag 19 maart 2026 15:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Taak voor jou en je collega's, zou ik zeggen
Bedoel je dan Amsterdammers die verhuizen naar andere gemeentes en daar op GroenLinks stemmen? Ja dus? Als je verhuist om welke reden dan ook dan mag je stemmen in de nieuwe gemeentequote:Op donderdag 19 maart 2026 14:51 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Wat vinden jullie van Nederlanders die klagen over Amsterdammers die gestemd hebben op GL-PVDA in hun gemeente?
In de zin dat: als 3500 stemmen 7 zetels zijn = 500 stemmen 1 zetel. Dan zou je ook kunnen redeneren dat het verschil tussen 3505 en 3490 dusdanig klein is om geen verschil tussen 6 en 7 zetels te rechtvaardigen, zodat je bv dan beter een partij met 900 stemmen naar boven kan afronden.quote:Op donderdag 19 maart 2026 15:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat is dat nou weer voor vreemd argument? Beiden 6 en dan die ene bij GL/PvdA of D66??
Waarom? En waarom niet als 5de bij de partij die 4 stemmen heeft?
Zo'n restzetelverdeling kan soms vreemd uitpakken, maar hem bij een van de laagst scorende partijen doen zodat de 2 grootste partijen evenveel zetels hebben is helemaal bizar.
Het was ook met een knipoog, ik geloof best dat jij dat heel goed doet.quote:Op donderdag 19 maart 2026 15:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, man. Ik tik m'n vingers blauw en ik geef ook credits waar die verdiend zijn.
Eind vorig jaar nog een reconstructie gemaakt over hoe dit college op kundige wijze 100 miljoen los wist te peuteren bij het Rijk, waardoor het spoor hier wordt verbeterd.
Werd ook goed gelezen, maar waarschijnlijk toch vooral door fijnproevers.
Nee dit ging over Amsterdammers die in Amsterdam wonenquote:Op donderdag 19 maart 2026 15:36 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Bedoel je dan Amsterdammers die verhuizen naar andere gemeentes en daar op GroenLinks stemmen? Ja dus? Als je verhuist om welke reden dan ook dan mag je stemmen in de nieuwe gemeente
FVD is duidelijk de grote winnaar. Mooi om te zien dat PvdA/GL weer op verlies staat.quote:Op donderdag 19 maart 2026 15:26 schreef capricia het volgende:
Ik vind deze wel interessant om te zien hoe de landelijke partijen het doen tov vier jaar geleden.
D66 is niet meer het haatobject? Die wonnen.quote:Op donderdag 19 maart 2026 15:46 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
FVD is duidelijk de grote winnaar. Mooi om te zien dat PvdA/GL weer op verlies staat.
GL-PvdA is de grootste landelijke partij bij deze GRV. In nagenoeg alle grote steden zijn ze gegroeid. In Rotterdam zelfs de grootste.quote:Op donderdag 19 maart 2026 15:46 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
FVD is duidelijk de grote winnaar. Mooi om te zien dat PvdA/GL weer op verlies staat.
Als je 3505 of 3490 stemmen deelt door het totaal van 12528 en dat vermenigvuldigt met het aantal zetels van 21 dan kom je uit op 5,88 en 5,85 zetels, dan zou beiden afronden naar 6.quote:Op donderdag 19 maart 2026 15:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat is dat nou weer voor vreemd argument? Beiden 6 en dan die ene bij GL/PvdA of D66??
Waarom? En waarom niet als 5de bij de partij die 4 stemmen heeft?
Zo'n restzetelverdeling kan soms vreemd uitpakken, maar hem bij een van de laagst scorende partijen doen zodat de 2 grootste partijen evenveel zetels hebben is helemaal bizar.
Ja, de restzetel verdeling gaat namelijk anders. Het gaat om het grootste gemiddelde. Je kunt zo als grote partij dus zelfs 2 (of meer) restzetels krijgen. Dat ook met het idee dat een extra zetel bij 2 zetels een groter effect heeft op de uitslag dan 2 extra zetels bij 10 zetels.quote:Op donderdag 19 maart 2026 15:56 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Als je 3505 of 3490 stemmen deelt door het totaal van 12528 en dat vermenigvuldigt met het aantal zetels van 21 dan kom je uit op 5,88 en 5,85 zetels, dan zou beiden afronden naar 6.
Of maak ik een denk- of interpretatiefout qua verdeling?
Bij de CU moeten de alarmbellen toch ook wel afgaan na deze verkiezingen.quote:Op donderdag 19 maart 2026 15:26 schreef capricia het volgende:
[ afbeelding ]
Ik vind deze wel interessant om te zien hoe de landelijke partijen het doen tov vier jaar geleden.
Omdat we 5.000 stemmen meer hebben gehaald dan in oktober met een veel lagere opkomst? Omdat als je de stemmen om zet in kamerzetels, we 5 zetels zouden hebben?quote:Op donderdag 19 maart 2026 16:15 schreef Arnhemunited het volgende:
[..]
Bij de CU moeten de alarmbellen toch ook wel afgaan na deze verkiezingen.
Dit past niet in zijn plaatje.quote:Op donderdag 19 maart 2026 15:53 schreef Caland het volgende:
[..]
GL-PvdA is de grootste landelijke partij bij deze GRV. In nagenoeg alle grote steden zijn ze gegroeid. In Rotterdam zelfs de grootste.
Ik gok dat dat daar wel als positief wordt gezien.
Reken je je niet rijk nu? Opkomst is matig. Dus juist door die lage opkomst. CU stemmer is veel trouwer dan een PvdA stemmer bijv. Electoraat van een CU is gewoon beperkt landelijk.quote:Op donderdag 19 maart 2026 16:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat we 5.000 stemmen meer hebben gehaald dan in oktober met een veel lagere opkomst? Omdat als je de stemmen om zet in kamerzetels, we 5 zetels zouden hebben?
Deze verkiezing is juist het signaal dat we het dal van na Rutte IV achter ons hebben gelaten en weer op de weg omhoog zijn. Het ledental groeit ook weer voor het eerst in jaren.
Ja, we hebben last van het feit dat steeds meer christenen niet meer vanzelfsprekend christelijk stemmen. Maar juist deze verkiezing is dan wel weer hoopgevend.
Ik tel het aantal stemmen. We hebben niet alleen een hoger percentage gehaald, maar gewoon letterlijk meer stemmen. Er zijn 10.000 meer mensen CU komen stemmen, ondanks de lagere opkomst (wat bij CU misschien minder scheelt, maar niet niks) en ondanks dat je niet overal CU kon stemmen.quote:Op donderdag 19 maart 2026 16:33 schreef alpeko het volgende:
[..]
Reken je je niet rijk nu? Opkomst is matig. CU stemmer is veel trouwer dan een PvdA stemmer bijv. Electoraat van een CU is gewoon beperkt landelijk.
Grootste landelijke partij qua aantal stemmen. Maar derde achter het CDA en de VVD qua zetels.quote:Op donderdag 19 maart 2026 15:53 schreef Caland het volgende:
[..]
GL-PvdA is de grootste landelijke partij bij deze GRV. In nagenoeg alle grote steden zijn ze gegroeid. In Rotterdam zelfs de grootste.
Ik gok dat dat daar wel als positief wordt gezien.
Op die fiets. Ik denk alleen niet dat je dat moet willen vertalen naar landelijk.quote:Op donderdag 19 maart 2026 16:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik tel het aantal stemmen. We hebben niet alleen een hoger percentage gehaald, maar gewoon letterlijk meer stemmen. Er zijn 10.000 meer mensen CU komen stemmen, ondanks de lagere opkomst (wat bij CU misschien minder scheelt, maar niet niks) en ondanks dat je niet overal CU kon stemmen.
Precies, het geeft een behoorlijk vertekend beeld. Maar winst in meer grote steden dan voorheen waaronder trendsetter Rotterdam zullen ze daar vast als belangrijk zien.quote:Op donderdag 19 maart 2026 16:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Grootste landelijke partij qua aantal stemmen. Maar derde achter het CDA en de VVD qua zetels.
Leuk he, een soort districtenstelsel
Ik denk dat je niet moet vergelijken met 2022, als je partij daarna in een dal is geraakt. Dat dal wat ze nu duidelijk uit klimmen. Dit is winst tov de vorige 2 verkiezingen, geen verlies.quote:Op donderdag 19 maart 2026 16:40 schreef alpeko het volgende:
[..]
Op die fiets. Ik denk alleen niet dat je dat moet vertalen naar landelijk.
Merciquote:Op donderdag 19 maart 2026 16:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, de restzetel verdeling gaat namelijk anders. Het gaat om het grootste gemiddelde. Je kunt zo als grote partij dus zelfs 2 (of meer) restzetels krijgen. Dat ook met het idee dat een extra zetel bij 2 zetels een groter effect heeft op de uitslag dan 2 extra zetels bij 10 zetels.
Maar dat moet je wel. Want 2022 waren ook gemeenteraadsverkiezingen. Appels en peren. Ik stem lokaal totaal anders als landelijk. Veel conservatiever. Ik zou niet weten waarom je de verkiezingen van 2025 nu al denkt te kunnen afdoen als een dal waar CU nu uit is.quote:Op donderdag 19 maart 2026 16:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk dat je niet moet vergelijken met 2022, als je partij daarna in een dal is geraakt. Dat dal wat ze nu duidelijk uit klimmen. Dit is winst tov de vorige 2 verkiezingen, geen verlies.
Geeft wel aan waarom je nooit een districtenstelsel zou willen hebben voor onze tweede kamer.quote:Op donderdag 19 maart 2026 16:41 schreef Caland het volgende:
[..]
Precies, het geeft een behoorlijk vertekend beeld. Maar winst in meer grote steden dan voorheen waaronder trendsetter Rotterdam zullen ze daar vast als belangrijk zien.
Tsja, dit lijkt me nou niet waar je als CU erg tevreden mee kan zijn.quote:Op donderdag 19 maart 2026 16:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat we 5.000 stemmen meer hebben gehaald dan in oktober met een veel lagere opkomst? Omdat als je de stemmen om zet in kamerzetels, we 5 zetels zouden hebben?
Deze verkiezing is juist het signaal dat we het dal van na Rutte IV achter ons hebben gelaten en weer op de weg omhoog zijn. Het ledental groeit ook weer voor het eerst in jaren.
Ja, we hebben last van het feit dat steeds meer christenen niet meer vanzelfsprekend christelijk stemmen. Maar juist deze verkiezing is dan wel weer hoopgevend.
Ik snap niet zo goed waarom je een stijging in aantal stemmen tov oktober zou negeren.quote:Op donderdag 19 maart 2026 16:43 schreef alpeko het volgende:
[..]
Maar dat moet je wel. Want 2022 waren ook gemeenteraadsverkiezingen. Appels en peren. Ik stem lokaal totaal anders als landelijk. Veel conservatiever. Ik zou niet weten waarom je de verkiezingen van 2025 nu al denkt te kunnen afdoen als een dal waar CU nu uit is.
Bewuste keus, in al die gemeenten deden we mee met SGP en nu niet meer, als ik me niet vergis.quote:Op donderdag 19 maart 2026 16:47 schreef Arnhemunited het volgende:
[..]
Tsja, dit lijkt me nou niet waar je als CU erg tevreden mee kan zijn.
[ x ]
Restzetels zijn idd echt wiskunde, gelukkig kan het programma van de kiesraad wat elke gemeente krijgt dat in een paar seconden.quote:Op donderdag 19 maart 2026 17:28 schreef AnneX het volgende:
Het is toch wel hogere wiskunde als ik zo hier langs scroll…
Met (rest)zetels tellen en vertalen naar TK verkiezingen…
Bedoel je dat je lokaal conservatiever stemt dan landelijk? Of andersom?quote:Op donderdag 19 maart 2026 16:43 schreef alpeko het volgende:
[..]
Maar dat moet je wel. Want 2022 waren ook gemeenteraadsverkiezingen. Appels en peren. Ik stem lokaal totaal anders als landelijk. Veel conservatiever. Ik zou niet weten waarom je de verkiezingen van 2025 nu al denkt te kunnen afdoen als een dal waar CU nu uit is.
https://www.nd.nl/nieuws/(...)zen-we-moeten-oppassquote:Zeven op een rij, de CU blijft maar verliezen. ‘We moeten oppassen dat we niet té genuanceerd zijn’
Na een zevende verkiezingsnederlaag op rij likt de ChristenUnie haar wonden. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van woensdag verloor de partij bijna een derde van de kiezers. Nu veel kiezers de conservatieve kant op bewegen, heeft de partij het moeilijk. ‘Onze standpunten verkopen op dit moment niet.’
Wat is daar naar aan?quote:Op donderdag 19 maart 2026 18:27 schreef Black_Baron het volgende:
En wat is GroenLinks-PvdA afgestraft.
Wel heel lullig voor de christen Unie.
[..]
https://www.nd.nl/nieuws/(...)zen-we-moeten-oppass
Lijkt me een heel moeilijke tijd voor de CU.
Cda stabiliseert. Sgp groeit ietsje. Maar de cu is wel echt heel naar.
Dat ze niet meekomen met het veranderende sentiment van de huidige tijd.quote:
Ik vind het vooral een signaal om jezelf te herontdekken in plaats van dat het naar is. Het leven is altijd in flux.quote:Op donderdag 19 maart 2026 18:42 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Dat ze niet meekomen met het veranderende sentiment van de huidige tijd.
Vind ik altijd naar voor zo'n nette partij met dito mensen.
Mensen zien vooral wat ze willen zien.quote:Op donderdag 19 maart 2026 18:42 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Dat ze niet meekomen met het veranderende sentiment van de huidige tijd.
Vind ik altijd naar voor zo'n nette partij met dito mensen.
Dit kun je ook van de SGP zeggen - maar dat doe je niet.quote:Op donderdag 19 maart 2026 18:48 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik vind het vooral een signaal om jezelf te herontdekken in plaats van dat het naar is. Het leven is altijd in flux.
Sgp gaat van 218 naar 256 zetels. Winst.quote:Op donderdag 19 maart 2026 18:50 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Mensen zien vooral wat ze willen zien.
Hier is overtuigend laten zien dat CU meer stemmers haalde dan in de TK 2025 verkiezingen.
De SGP haalde 50000 minder stemmen. De CU 10000 meer.
CU maakt hopelijk nooit de draai naar de Charlie Kirk haat. Waar elke minderheid zijn leven niet zeker is en met een vingerknip onteigend kan worden, de toegang tot bibliotheken en andere gebouwen kan worden geweigerd. Dat is waar deze hoek voor staat en wat nu in de VS wordt uitgerold.
Dat kan. Dat was echter niet het punt dat was opgebracht door @Black_Baronquote:Op donderdag 19 maart 2026 18:56 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit kun je ook van de SGP zeggen - maar dat doe je niet.
De SGP heeft van de 238000 stemmen in 2025 nu 50000 verspeeld. CU heeft gewonnen.
Wat een onzin dat dit een probleem zou zijn. We zijn geen federatie en moeten dat ook niet worden.quote:Op donderdag 19 maart 2026 18:57 schreef Black_Baron het volgende:
Kun je wel meer stemmen halen, maar als die stemmers allemaal in (bijv) dezelfde 3 gemeentes zitten, heb je echt wel een probleem.
Idem bij GL-PVDA.
Ja prima.quote:Op donderdag 19 maart 2026 19:05 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat een onzin dat dit een probleem zou zijn. We zijn geen federatie en moeten dat ook niet worden.
Het betekent een concentratie in gemeenten met meer inwoners. Nou prima, deze gemeenten zijn wat minder stilstaand water en hebben wat meer dynamiek en ontmoeting van verschillende perspectieven.
Je moet jezelf ook wel gewoon recht in de spiegel kunnen kijken. De route van de SGP resulteert in heel nare dingen en het invoeren van de Apartheid in Nederland.
Tsja, misschien wil de eigenaar van het ND een conservatiever en rechtser programma, dat kan. Apartheid en slavernij invoeren (vloek van Cham) komen bepaalde treurige bedrijfstakken wel goed uit natuurlijk.quote:Op donderdag 19 maart 2026 19:10 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Ja prima.
Maar doen alsofhet zo geweldig gaat met de CU is echt bezijden de waarheid.
Een derde aan zetels inleveren is nogal wat.
Het ND kopt er ook gewoon mee.
zevende verkiezingsnederlaag op rij
Lezersprofiel: De lezerskring is met name aangesloten bij de ChristenUnie of CDA.quote:Op donderdag 19 maart 2026 19:13 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Tsja, misschien wil de eigenaar van het ND een conservatiever en rechtser programma, dat kan. Apartheid en slavernij invoeren (vloek van Cham) komen bepaalde treurige bedrijfstakken wel goed uit natuurlijk.
het komt Forum wel erg goed uit , woonruimte schaarste en wel huisvesting voor asielzoekers binnen jouw gemeente , ja dat levert frustratie op als jouw kind al 3 jaar op zolder zit en zijn vriendin dreigt de verkering uit te makenquote:Op donderdag 19 maart 2026 19:10 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Ja prima.
quote:Op donderdag 19 maart 2026 18:50 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
CU maakt hopelijk nooit de draai naar de Charlie Kirk haat. Waar elke minderheid zijn leven niet zeker is en met een vingerknip onteigend kan worden, de toegang tot bibliotheken en andere gebouwen kan worden geweigerd. Dat is waar deze hoek voor staat en wat nu in de VS wordt uitgerold.
Het ND is zeker wat CU betreft niet altijd onpartijdig, zit echt in de meer conservatieve hoek dan het gemiddelde van de CU.quote:Op donderdag 19 maart 2026 19:10 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Ja prima.
GL/PvdA is niet afgestraft. Waarvoor ook eigenlijk? Nee, de bevolking raakt meer vertokkied.quote:Op donderdag 19 maart 2026 18:27 schreef Black_Baron het volgende:
En wat is GroenLinks-PvdA afgestraft.
Wel heel lullig voor de christen Unie.
[..]
https://www.nd.nl/nieuws/(...)zen-we-moeten-oppass
Lijkt me een heel moeilijke tijd voor de CU.
Cda stabiliseert. Sgp groeit ietsje. Maar de cu is wel echt heel naar.
nou Forum doet het goed andersquote:Op vrijdag 20 maart 2026 07:55 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
GL/PvdA is niet afgestraft. Waarvoor ook eigenlijk? Nee, de bevolking raakt meer vertokkied.
Ten eerste: Sander Sassen is een eersteklas malloot. Als je hem in filmpjes van GeenStijl en LeftLaser ziet voorbij komen dan weet je genoeg. Zijn eigen familie vindt dat hij in de GGZ thuis hoort.quote:Op donderdag 19 maart 2026 23:24 schreef Schanulleke het volgende:
[ x ]
Was deze hier al langsgekomen? Helemaal van het padje. En morgen staan ze weer te blėren over partijen die de rechtsstaat zouden bedreigen.
Begrijp me niet verkeerd, ik stem hartstikke links en dat doe ik met trots. Maar dit soort dames is de reden waarom het overgrote merendeel van Nederland GroenLinks niet ziet zitten.quote:Op donderdag 19 maart 2026 23:24 schreef Schanulleke het volgende:
[ x ]
Was deze hier al langsgekomen? Helemaal van het padje. En morgen staan ze weer te blėren over partijen die de rechtsstaat zouden bedreigen.
Uitgeprocedeerde asielzoekers proberen ze gewoon terug te sturen, en lukt in veel gevallen ook.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:45 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd, ik stem hartstikke links en dat doe ik met trots. Maar dit soort dames is de reden waarom het overgrote merendeel van Nederland GroenLinks niet ziet zitten.
De typische elitaire bakfietsmoeder die vol overgave de rekening van alles wat ze leuk vindt bij heel Nederland neerlegt omdat ze zelf welvarend genoeg is om geen reet te merken van die rekening. Ik trek dit soort linkse huppelkutjes echt heel slecht.
een illegaal is iemand die geen verblijfsvergunning of geldig visum heeft ,quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:37 schreef Klopkoek het volgende:
Wie bepaalt welk mens een "illegaal" is? Waarom wordt niet gezien dat "bed-bad-brood" een pragmatische oplossing is voor een praktisch probleem? Een vicieuze spiraal van overlast en keiharde repressie leidt nergens toe.
Vier: mevrouw Pels is bepaald niet mijn favoriete politicus maar alle haat en drek gaat weer eens alle perken te buiten.
Hulde voor deze man:
[ x ]
Ik ben het volledig met je eens, maar dat verandert niets aan mijn analyse van deze mevrouw.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:58 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Uitgeprocedeerde asielzoekers proberen ze gewoon terug te sturen, en lukt in veel gevallen ook.
Er is simpelweg weerstand tegen het woord en door de overheid opgelegde categorie "illegaal" en dat dit op zichzelf strafbaar of zelfs een misdrijf zou zijn.
Dit doet niet zonder reden denken aan hele donkere tijdperken of wat er in de VS aan de hand is met ICE (terwijl in de VS een deel van de economie draait op weerloze en rechteloze "illegalen").
Ik had wel gehoopt dat PvdA groter zou worden dan GroenLinks in Amsterdam, maar helaas.
radicaal-links aan het woord hier. Bizarquote:Op donderdag 19 maart 2026 23:24 schreef Schanulleke het volgende:
[ x ]
Een verknipt filmpje van 14 seconden is niet "aan het woord".quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:24 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
radicaal-links aan het woord hier. Bizar
De woorden + reactie zijn duidelijk. 14 seconden of niet.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:25 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Een verknipt filmpje van 14 seconden is niet "aan het woord".
Dat is "nee" zeggen en dan de microfoon afpakken.
Compleet niet relevante 'shoot the messenger'quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:37 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ten eerste: Sander Sassen is een eersteklas malloot. Als je hem in filmpjes van GeenStijl en LeftLaser ziet voorbij komen dan weet je genoeg. Zijn eigen familie vindt dat hij in de GGZ thuis hoort.
Ja, deze tekst was met meer context vast wel helemaal oké geweest! Helemaal niet rechtsstaatondermijnend ofzoquote:Punt twee: lekker makkelijk om een kort filmpje te (ver)knippen.
De maatschappij bepaalt dat, vastgelegd in de wet.quote:Drie: in de praktijk treedt Amsterdam op tegen buitenslapers en daklozen. Dit zijn heel vaak "illegalen". Hier kun je van alles van vinden.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-weer-terug-a4921473
Wie bepaalt welk mens een "illegaal" is? Waarom wordt niet gezien dat "bed-bad-brood" een pragmatische oplossing is voor een praktisch probleem? Een vicieuze spiraal van overlast en keiharde repressie leidt nergens toe.
Zowaar een rationele duiding waar enig intellect vanuit gaat. Mijn indruk blijft desondanks dat mw. Pels zodanig ideologisch gedreven is, dat ze rechtsstaat en realiteit maar als vervelende, storende factoren beschouwd.quote:Vier: mevrouw Pels is bepaald niet mijn favoriete politicus maar alle haat en drek gaat weer eens alle perken te buiten.
Hulde voor deze man:
[ x ]
Ohja, dat gejank ook. Vanuit de hoek waar 30% van de volksvertegenwoordigers een strafblad heeft. JA21 de sjoemelaars nemen anderen de maat.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 10:58 schreef Schanulleke het volgende:
Zie bijvoorbeeld ook de campagnefilmpjes die ze via TikTok verspreidde vanuit haar kantoor. Iets dat bij wet niet is toegestaan.
Ja maar hullie!!! Altijd een sterk argument. In bepaalde kringen dan.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:05 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ohja, dat gejank ook. Vanuit de hoek waar 30% van de volksvertegenwoordigers een strafblad heeft. JA21 de sjoemelaars nemen anderen de maat.
Ja, zo een voor de Russen werkende Zuidasboef met klachten over een op kantoor opgenomen filmpje. Ga toch fietsen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 13:32 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ja maar hullie!!! Altijd een sterk argument. In bepaalde kringen dan.
Zie mijn eerdere reactie.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 14:15 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja, zo een voor de Russen werkende Zuidasboef met klachten over een op kantoor opgenomen filmpje. Ga toch fietsen.
hoezo zien de vvd stemmers de fvd zitten? Artikel is niet volledig te lezenquote:Op zaterdag 21 maart 2026 08:28 schreef Klopkoek het volgende:
VVD stemmers zien FvD wel zitten (net als FDP ---> AfD)
https://www.nrc.nl/nieuws(...)le-partijen-a4923338
Ware aard van 'liberalen' komt steeds meer naar boven
Samenvatting AI:quote:Op zaterdag 21 maart 2026 08:55 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
hoezo zien de vvd stemmers de fvd zitten? Artikel is niet volledig te lezen
quote:FvD boekte een sterke en bovenverwachte winst: van ongeveer 50 zetels in 2022 naar bijna 300 zetels nu. De partij haalde in 41 gemeenten meer dan 10 procent van de stemmen en deed mee in ruim honderd gemeenten (tegen slechts veertig voor de PVV).
Onderzoeker Sjoerd van Heck noemt dit “echt een sterk resultaat en boven verwachting”.
Belangrijke verklaringen:
Mobilisatie van PVV-overstappers: bijna 40 procent van de huidige FvD-stemmers stemde bij de Kamerverkiezingen van oktober nog op de PVV.
Een klein deel (5 procent) kwam van de VVD.
Landelijke campagne speelde een grote rol (posters met lijsttrekker Lidewij de Vos, landelijke standpunten). Bijna 40 procent van de FvD-stemmers noemde landelijke standpunten als belangrijkste reden — hoger dan bij andere partijen.
FvD-kiezers kenmerken zich door sterker wantrouwen tegenover de politiek en een duidelijke proteststem.
Lokale partijen
Lokale partijen blijven de grootste groep met ongeveer een derde van de stemmen. Ze trekken kiezers weg bij vrijwel alle landelijke partijen (behalve GroenLinks-PvdA, ChristenUnie en SGP, die hun kiezers beter vasthouden).
In tegenstelling tot FvD-kiezers hebben lokale kiezers een gemiddeld profiel en zijn ze minder wantrouwig tegenover de politiek, aldus onderzoeker Maartje van de Koppel. Ze vormen dus minder een pure proteststem dan vaak gedacht.
Overige partijen
GroenLinks-PvdA: landelijk de grootste partij, maar verloor behoorlijk wat zetels ten opzichte van 2022.
VVD: lichte winst.
D66: lichte winst, mede door de nieuwe rol van Rob Jetten als premier.
CDA: stabiel.
PVV: beperkte deelname (slechts 40 gemeenten), waardoor FvD profiteerde.
Een meerderheid van de kiezers (63 procent) zei dat het nieuwe kabinet-Jetten (minderheidscoalitie D66-VVD-CDA) geen rol speelde bij hun stem. Van degenen die het kabinet wel mee lieten wegen (25 procent), stemde een groter deel tegen dan voor.
Belangrijkste thema’s
Wonen (51 procent) was het grootste issue.
Veiligheid (38 procent).
Natuur, verkeer/openbaar vervoer en asielopvang (elk rond de 25 procent).
Asielopvang speelde een grote rol bij 65 procent van de FvD-stemmers en bij lokale protestpartijen tegen azc’s. Landelijk noemde echter maar 26 procent asiel als belangrijk thema. Van de Koppel nuanceert: “Waar het speelt, speelt het heftig, maar dat is lang niet in alle gemeenten het geval.” Asiel blijft wel een polariserend issue.
Conclusie van het onderzoek
De winst van FvD is opvallend omdat rechts-populistische partijen normaal juist last hebben van lage opkomst. Het succes komt door overstappers uit PVV, een effectieve landelijke campagne en het feit dat FvD in veel meer gemeenten meedeed dan de PVV. Lokale partijen winnen vooral door écht lokale thema’s, niet per se door landelijk protest.
Het artikel benadrukt dat een landelijke interpretatie van de uitslag lastig is, omdat gemeenteraadsverkiezingen sterk lokaal bepaald worden en het kabinet-Jetten nog erg nieuw is.
Kort samengevat: lokale partijen blijven dominant, maar de grote stijger is FvD, die verrassend goed presteert te midden van een lage opkomst en verdere versplintering.
Je ziet gewoon dat dit soort partijen een inbreuk doen op de kiezersaanhang van de zogenaamde liberalen. Zie je in België, Duitsland heel duidelijk en ook Nederland. Het taboe is weg. Maatpakken en leaserijders voelen zich er senang bij.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:04 schreef Hexagon het volgende:
Het is gewoon de zoveelste fata morgana van de boosmens die alles wel even op gaan lossen ofzo.
Bij de VVD zitten inderdaad wel wat lui die denken daar persoonlijk beter van te worden, dat zie je ook wel op dit forum.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:08 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je ziet gewoon dat dit soort partijen een inbreuk doen op de kiezersaanhang van de zogenaamde liberalen. Zie je in België, Duitsland heel duidelijk en ook Nederland. Het taboe is weg. Maatpakken en leaserijders voelen zich er senang bij.
Liberalisme wordt steeds meer sociaal darwinisme, met een vernislaagje gemeenschapszin.
Uiteraard zullen veel FvD fracties vaak niet komen opdagen, uit elkaar vallen en vooral de boel frustreren (denk aan: woonadressen lekken) maar dat is voor later zorg.
Maar is het liberalisme of juist meer conservatisme wat die hoek in trekt?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:08 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je ziet gewoon dat dit soort partijen een inbreuk doen op de kiezersaanhang van de zogenaamde liberalen. Zie je in België, Duitsland heel duidelijk en ook Nederland. Het taboe is weg. Maatpakken en leaserijders voelen zich er senang bij.
Liberalisme wordt steeds meer sociaal darwinisme, met een vernislaagje gemeenschapszin.
Uiteraard zullen veel FvD fracties vaak niet komen opdagen, uit elkaar vallen en vooral de boel frustreren (denk aan: woonadressen lekken) maar dat is voor later zorg.
bedankt. Zie verder niet echt in wat je tot jouw uitspraak doet komen trouwensquote:
Was ook niet mijn uitspraak. Maar die van @Klopkoekquote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:12 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
bedankt. Zie verder niet echt in wat je tot jouw uitspraak doet komen trouwens![]()
Als je doelt op die 5%, dat zijn geen vvd stemmers dan meer.
sorry zie nu pas dat het jouw reactie is iddquote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Was ook niet mijn uitspraak. Maar die van @:klopkoek
De VVD is al jaren veel meer een conservatieve dan liberale partij.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar is het liberalisme of juist meer conservatisme wat die hoek in trekt?
Beide zit natuurlijk bij de VVD. Maar kan het me van de conservatie tak meer voorstellen. Net als dat in SGP gemeenten Forum het gewoon goed doet.
De liberalen zitten dan bij D66, en niet meer bij de VVD?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:15 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De VVD is al jaren veel meer een conservatieve dan liberale partij.
Dat lijkt me wel. Al zijn er natuurlijk nog wel wat trouwe liberale partijtijgers bij de VVD te vinden.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:22 schreef capricia het volgende:
[..]
De liberalen zitten dan bij D66, en niet meer bij de VVD?
Mooi, zijn we het daar over eens. Er is geen enkele morele ondergrens meer of een notie van ethiek. Vaak gepaard met kortzichtigheid en korte termijn denken, opportunisme en de drang om naar beneden te trappen. Op deze manier glijdt Nederland langzaam richting Zuid-Afrika en Brazilië (qua kansenongelijkheid zijn we al Amerika...). Maar nogmaals: je ziet dit electoraal verkeer tussen 'liberalen' en AfD/Bardella/VlaamsBelang nu in heel wat landen. Opportunisten.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:11 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Bij de VVD zitten inderdaad wel wat lui die denken daar persoonlijk beter van te worden, dat zie je ook wel op dit forum.
Wat op zichzelf natuurlijk al weinig liberaal is. Het klassieke liberalisme ging uit van een wat losse kiesvereniging, zonder last en ruggenspraak. De treue parteisoldat was iets voor de andere stromingen en massabewegingen (dachten zij). Goed, deze liberalen bedachten uiteindelijk ook de erfbelasting en de erfpacht... De collectieve riolering, het inperken van kinderarbeid.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:23 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat lijkt me wel. Al zijn er natuurlijk nog wel wat trouwe liberale partijtijgers bij de VVD te vinden.
De CU kreeg in Ede nu meer stemmen dan bij TK 2023 en 2025. Ondanks een lagere opkomst én minder kiesgerechtigden.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 21:02 schreef Hanca het volgende:
Interessante analyse over het verschil tussen SGP en CU, wel vrij gericht op omgeving Ede: https://www.trouw.nl/binn(...)oe-kan-dat~bfb73150/
SGP belooft rare dingen als 'we schieten de wolf af' (daar gaat de gemeenteraad of wethouder helemaal niet over) en steunt Israël onvoorwaardelijk. CU is realistisch over (inter)nationale afspraken, en denkt aan de internationale rechtsorde.
Zoals Bikker dan zei (ik parafraseer): als onze realistische en oprechte standpunten even minder populair zijn, gaan we onze standpunten niet veranderen, maar verder met een kleiner clubje oprechte en eerlijke mensen. We gaan niet over op populistische beloftes die je niet waar kan maken.
Ja, dat is de landelijke trend. We hebben gewoon 10.000 meer stemmen gehaald dan in oktober, ik vond het dan eerlijk gezegd ook geen slecht resultaat. Ja, in veel gemeentes verliezen we zetels, maar dat is ook heel vaak net als bij ons een restzetel die we 4 jaar geleden wel haalden en waar we nu enkele tientallen stemmen voor tekort komen. Dat kan gewoon gebeuren.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 21:26 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De CU kreeg in Ede nu meer stemmen dan bij TK 2023 en 2025. Ondanks een lagere opkomst én minder kiesgerechtigden.
Klinkt als een nogal top-down proces.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 21:42 schreef Hexagon het volgende:
Overigens zie je wel vaker bij D66 dat ze het in bepaalde gemeenten bovenlokaal heel goed doet. Maar in de gemeente zelf maar matig in de gemeenteraadsverkiezingen. Meestal zijn er dan lokale partijen aanwezig die sterker zijn dan de lokale afdeling en ook voldoende acceptabel voor de D66 kiezer.
Al merk je de laatste 10 jaar wel een kentering dat de partij er werk van maakt om meer lokale worteling te krijgen in afdelingen. Maar dat is een moeizaam proces.
Dat is soms wel nodig gezien bepaalde gewoontes heel hardnekkig zijn.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 21:50 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Klinkt als een nogal top-down proces.
Je bent dan ook wel erg afhankelijk van de lokale “kwaliteit”. Hier, en bij de buurgemeenten, weet D66 al jaren niks aansprekende op te stellen. Dan kan je best wat zeteltjes halen en misschien een keer in een coalitie komen, als het landelijk meezit, maar ook dat gaat vaak moeizaam.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 21:42 schreef Hexagon het volgende:
Al merk je de laatste 10 jaar wel een kentering dat de partij er werk van maakt om meer lokale worteling te krijgen in afdelingen. Maar dat is een moeizaam proces.
Ja er zijn nog best wat afdelingen die meer een soort hobbyclub van een man of 12 zijn. Juist bij deze verkiezingen zag je de verschillen tussen de sterke en de minder sterke afdelingen meer dan ooit.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 23:39 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Je bent dan ook wel erg afhankelijk van de lokale “kwaliteit”. Hier, en bij de buurgemeenten, weet D66 al jaren niks aansprekende op te stellen. Dan kan je best wat zeteltjes halen en misschien een keer in een coalitie komen, als het landelijk meezit, maar ook dat gaat vaak moeizaam.
Man of 12? Dat zijn hier de grote lokale partijen. Ik hoor van andere partijen en weet bij ons zelf dat het grotendeels terecht komt en wordt geregeld door maximaal een man of 6. Meeste partijen hadden ook maar 5/6 man op de uitslagenavond. Alleen Gemeentebelangen en GLPvdA fors meer.quote:Op zondag 22 maart 2026 00:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja er zijn nog best wat afdelingen die meer een soort hobbyclub van een man of 12 zijn. Juist bij deze verkiezingen zag je de verschillen tussen de sterke en de minder sterke afdelingen meer dan ooit.
Ik zou juist zeggen dat CU vanwege die band met kerkelijke gemeenschappen een relatief groter vaatje heeft om uit te tappen. Die gemeenschappen zijn vaak behoorlijk hecht en dan is de stap om ook wat voor de bijbehorende partij te doen ook wat kleiner.quote:Op zondag 22 maart 2026 08:24 schreef Hexagon het volgende:
Bij D66 vallen afdelingen niet per se samen met de gemeente. In plattelandsgebieden, waar actieve leden schaars kunnen zijn, zitten vaak meerdere gemeenten onder een bestuur. Dus dan haal je de twaalf wel.
Bij de sterkere gemeentelijke kaders buiten de steden zie je vaak dat er een sterke en enthousiasmerend persoon voor langere tijd bezig is geweest. Zo iemand weet ook leden die eigenlijk niks met de gemeentepolitiek hadden actief te krijgen en op eigen initatief nieuwe leden te werven, die anders nooit lid waren geworden.
Al denk ik dat de CU het als partij met een sterk religieuze grondslag wellicht wat lastiger zal hebben om mensen te vinden, omdat het toch uit een bepaald vaatje van kerkelijke gemeenschappen moet tappen. Ik denk dat die drempel voor wat kleurlozere actievelingen hoger is, dan bij de meeste andere partijen.
Klopt, maar als die kerkgemeenschappen slechts dun gezaaid zijn in bepaalde gemeenten is het wel erg moeilijk.quote:Op zondag 22 maart 2026 08:44 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik zou juist zeggen dat CU vanwege die band met kerkelijke gemeenschappen een relatief groter vaatje heeft om uit te tappen. Die gemeenschappen zijn vaak behoorlijk hecht en dan is de stap om ook wat voor de bijbehorende partij te doen ook wat kleiner.
Het is vaak juist makkelijk mensen vinden: ik werd voor penningmeester van de CU benaderd omdat ik al penningmeester van de kerk was. De extra vrijwilligers voor flyeren zijn ook vrijwel allemaal zo gevonden. Ook het bedrijf wat campagnefilmpjes heeft opgenomen bestond uit jonge kerkleden die we zo al kenden. Je kunt heel specifiek, heel gericht mensen benaderen die je geschikt vindt, zelfs als ze geen lid zijn. In Ermelo en Alphen aan den Rijn waar ik eerst woonde zijn er dan ook vrijwilligers en kandidaten te over. In bijna buurgemeente Assen ook.quote:Op zondag 22 maart 2026 08:24 schreef Hexagon het volgende:
Al denk ik dat de CU het als partij met een sterk religieuze grondslag wellicht wat lastiger zal hebben om mensen te vinden, omdat het toch uit een bepaald vaatje van kerkelijke gemeenschappen moet tappen. Ik denk dat die drempel voor wat kleurlozere actievelingen hoger is, dan bij de meeste andere partijen.
Dat komt enkel onder de grote rivieren voor.quote:Op zondag 22 maart 2026 08:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Klopt, maar als die kerkgemeenschappen slechts dun gezaaid zijn in bepaalde gemeenten is het wel erg moeilijk.
Klopt, maar dan zie je CU ook minder snel op het stembiljet verschijnen.quote:Op zondag 22 maart 2026 08:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Klopt, maar als die kerkgemeenschappen slechts dun gezaaid zijn in bepaalde gemeenten is het wel erg moeilijk.
Dat zie je al bij vrij veel partijen. De lokale VVD en PvdA/GL maken onderdeel uit van een afdeling die drie of vier gemeenten beslaat. Het CDA heeft dat ook ernstig overwogen maar kreeg toch een eigen bestuur weer gevuld. En in een buurgemeente heeft het CU-raadslid zich in de vorige periode uiteindelijk maar bij de CDA-fractie gevoegd omdat ze daar geen lijst opgesteld kregen voor deze verkiezingen.quote:Op zondag 22 maart 2026 08:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het idee om wat meer te clusteren is trouwens wel interessant, want alle lokale afdelingen van de CU lopen hier tegen gebrek aan mensen voor bestuur e.d. aan.
Dat werkt best goed. Het idee dat iedere gemeente een eigen afdeling en bestuur zou moeten hebben is iets uit de tijd van voor de digitalisering. Als de organisatie voor een gemeente staat, is een tweede toevoegen niet moeilijk.quote:Op zondag 22 maart 2026 08:46 schreef Hanca het volgende:
Het idee om wat meer te clusteren is trouwens wel interessant, want alle lokale afdelingen van de CU lopen hier tegen gebrek aan mensen voor bestuur e.d. aan.
Binnen D66 is een afdeling met meerdere gemeenten/fracties al regel dan uitzondering.quote:Op zondag 22 maart 2026 08:54 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat zie je al bij vrij veel partijen. De lokale VVD en PvdA/GL maken onderdeel uit van een afdeling die drie of vier gemeenten beslaat. Het CDA heeft dat ook ernstig overwogen maar kreeg toch een eigen bestuur weer gevuld. En in een buurgemeente heeft het CU-raadslid zich in de vorige periode uiteindelijk maar bij de CDA-fractie gevoegd omdat ze daar geen lijst opgesteld kregen voor deze verkiezingen.
Uiteindelijk stemmen idd alleen de Velsense leden over Velsen. Maar dat zit gewoon in het stemsysteem.quote:Op zondag 22 maart 2026 09:05 schreef Hanca het volgende:
Je zit dan wel met de lokale ledenvergaderingen, die gaan over het partijprogramma en de lijst in 1 specifieke gemeente. Hoe doe je dit als je clustert? Een bestuur wat in verschillende gemeentes ledenvergaderingen organiseert?
Oh, wij hebben geen stemsysteem oid, stemmen is gewoon in de ALV, als dat al gebeurt. Bij de lijst is het: iemand vragen of bezwaar? Als de vragen zijn afgehandeld is er nooit meer bezwaar, dan hoef je ook niet te stemmen...quote:Op zondag 22 maart 2026 09:11 schreef borisz het volgende:
[..]
Uiteindelijk stemmen idd alleen de Velsense leden over Velsen. Maar dat zit gewoon in het stemsysteem.
Verkiezingsprogramma hadden we in de eerste keer gemeenschappelijke basis en daarna lokaal ingevuld. Met 2x goedkeuring van de leden.
En lijstadviescommissie en wethoudersadviescommissie is het heel fijn als je dat kan combineren. Hangt er natuurlijk vanaf hoeveel kandidaten je moet ondervragen.
Lijsten worden bij D66 niet via ledenvergaderingen vastgesteld maar via een digitale stemming voor alle leden. Wel presenteren kandidaten zich op een vergadering.quote:Op zondag 22 maart 2026 09:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Oh, wij hebben geen stemsysteem oid, stemmen is gewoon in de ALV, als dat al gebeurt. Bij de lijst is het: iemand vragen of bezwaar? Als de vragen zijn afgehandeld is er nooit meer bezwaar, dan hoef je ook niet te stemmen...
Ik weet dat bij de PvdA hier per gemeente vergaderingen waren over een gezamenlijke lijst met GL en later ook over programma en lijst.quote:Op zondag 22 maart 2026 09:05 schreef Hanca het volgende:
Je zit dan wel met de lokale ledenvergaderingen, die gaan over het partijprogramma en de lijst in 1 specifieke gemeente. Hoe doe je dit als je clustert? Een bestuur wat in verschillende gemeentes ledenvergaderingen organiseert?
Zie nu dat ze hier alle lokale afdelingen in de provincie vorig jaar hebben samengevoegd.quote:Op zondag 22 maart 2026 09:03 schreef borisz het volgende:
[..]
Binnen D66 is een afdeling met meerdere gemeenten/fracties al regel dan uitzondering.
Niet iedere fractie hoeft direct een bestuur boven. Moet je wel zorgen dat de structuur goed staat.. Manier van besturen is wel anders omdat je meer of afstand staat tov de fracties. En dingen als communicatie, verenigingsleven enz moet je goed zien te borgen.
Geweldig succes die fusie dus..not.quote:Op zondag 22 maart 2026 09:51 schreef Klopkoek het volgende:
Ik las dat in Enschede een cordon sanitaire rondom de grootste partij wordt gelegd (en tevens geen verliezer van zetels), dat is GL-PvdA, waar het initiatief ligt. De VVD en Gemeentebelangen hebben een bondje gesloten. CDA doet mee. Als verzorgingsstaatsloper D66 door de knieën gaat (en dat doen ze natuurlijk) dan is er een meerderheid. Wordt dit een patroon voor het hele land?
Het onfrisse is natuurlijk dat FvD en PVV worden genormaliseerd (die twee zijn niet uitgesloten door de lokale VVD).
En nu natuurlijk geen lawine van media over "je sluit heel veel kiezers uit" (landelijk is het natuurlijk vaker voorgekomen dat links de grootste werd maar werd uitgesloten).
https://www.1twente.nl/ar(...)naar-groenlinks-pvda
quote:De progressieve partij werd in 2018 al doelbewust buiten de coalitie gehouden.
En dat gevoel is acht jaar later niet anders. Wie in aanloop naar de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen naar een mogelijke samenwerking met GL-PvdA vroeg, kreeg vanuit BBE als antwoord dat er afgelopen periode prima met PvdA is samengewerkt. Waarmee het woordje GroenLinks dus bewust werd ontweken.
Deur is dichtgegooid
Dat er nu sprake is van een fusiepartij, lijkt dan ook niet in het voordeel van GroenLinks-PvdA te werken.
Haha, natuurlijk zeg je dat, want jouw D66 is nu weer helemaal terug in de Pechtold jaren en is heel graag de bijwagen voor rechtse belangen. Links langzaam kaltstellen en verder wurgen. Op naar een Amerikaans (media)landschap. Tussen rechts en 'progressieven'. Allebei corrupte laven van het grootkapitaal.quote:Op zondag 22 maart 2026 10:16 schreef Hexagon het volgende:
Dat is gewoon ouderwetse machtspolitiek die er altijd is.
extreem links in de vorm van GL geen podium willen gevenquote:Op zondag 22 maart 2026 10:26 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Haha, natuurlijk zeg je dat, want jouw D66 is nu weer helemaal terug in de Pechtold jaren en is heel graag de bijwagen voor rechtse belangen. Links langzaam kaltstellen en verder wurgen. Op naar een Amerikaans (media)landschap. Tussen rechts en 'progressieven'. Allebei corrupte laven van het grootkapitaal.
Maar FvD en PVV wel, en dat is het punt. Twee door en door racistische partijen met racistisch beleidquote:Op zondag 22 maart 2026 10:46 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
extreem links in de vorm van GL geen podium willen geven
GL extreem noemen is ook wel een beetje een zwaktebod.quote:Op zondag 22 maart 2026 10:46 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
extreem links in de vorm van GL geen podium willen geven
Reflecteer nu maar eens op jouw eigen uitspraken van een paar jaar geleden over dat er een correctie op het neoliberalisme en de enorm flexibele arbeidsmarkt moest komen. Of van een jaar geleden dat de huidige ontslagvergoedingen en ontslagrecht prima zijn.quote:Op zondag 22 maart 2026 10:57 schreef Hexagon het volgende:
Nee hoor PVV en FvD komen daar niet in de coalitie.
Maar dit is dan wel okay?quote:Op zondag 22 maart 2026 11:02 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
GL extreem noemen is ook wel een beetje een zwaktebod.
quote:Op zondag 22 maart 2026 10:51 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Maar FvD en PVV wel, en dat is het punt. Twee door en door racistische partijen met racistisch beleid
Dit topic gaat over de gemeenteraadsverkiezingen.quote:Op zondag 22 maart 2026 11:05 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Reflecteer nu maar eens op jouw eigen uitspraken van een paar jaar geleden over dat er een correctie op het neoliberalisme en de enorm flexibele arbeidsmarkt moest komen. Of van een jaar geleden dat de huidige ontslagvergoedingen en ontslagrecht prima zijn.
Inmiddels weer braaf de Pechtold lijn volgen, als trouwe partijsoldaat.
ik zie de uitspraken van die zita dan ook wel als extreem om eerlijk te zijn. Om maar wat te noemen.quote:Op zondag 22 maart 2026 11:02 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
GL extreem noemen is ook wel een beetje een zwaktebod.
Volgens mij is het volstrekt logisch dat partijen aan de randen van het politieke spectrum een extreem element in zich hebben. Op rechts heb je het 'probleem' dat de minder extreem denkende veel keuze hebben in het midden. Waardoor de meest extreem denkende zich binnen die partijen ophouden, versterkt door het feit dat het ook nogal one issue partijen zijn die nu eenmaal met hun basis denkbeeld enorm tegen stevig racisme aanschurken en daar over het algemeen ook niet bepaald geheimzinnig over doen.quote:
Of er speelt lokaal iets, bijvoorbeeld dat de wethouderskandidaat van GLPvdA echt incompetent is of dat de fractie instabiel of onbetrouwbaar is gebleken in vorige periodes. Zo lang je de ins en outs van die ene gemeenteraad niet kent, is een waardeoordeel over een besluit een partij te negeren niet te maken.quote:Op zondag 22 maart 2026 10:16 schreef Hexagon het volgende:
Dat is gewoon ouderwetse machtspolitiek die er altijd is.
Gemeentepolitiek heeft daarnaast ook echt een olifantengeheugen. Dus het hoeft niet eens iets recents te zijn. Het zal ongetwijfeld iets te maken hebben met een ongewenst figuur binnen de partij of met historische botsingen (of de combinatie van die twee, wat in mijn ervaring het meest vaak voorkomt).quote:Op zondag 22 maart 2026 12:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Of er speelt lokaal iets, bijvoorbeeld dat de wethouderskandidaat van GLPvdA echt incompetent is of dat de fractie instabiel of onbetrouwbaar is gebleken in vorige periodes. Zo lang je de ins en outs van die ene gemeenteraad niet kent, is een waardeoordeel over een besluit een partij te negeren niet te maken.
Ik zal zeker niet ontkennen dat er extreme figuren tussen zitten. Tussen de 120000 leden zitten radicale groepjes. Maar dit is toch echt maar een kleine minderheid, hun moties halen nooit de agenda, worden eigenlijk nooit in stemming gebracht, terwijl 'Klassiek Liberaal' bij de VVD wel een zware stempel drukt. Met als resultaat stemmingen waar 44% geen voedsel voor Gaza wil (ook al kost Nederland dit geen cent). Maar daar drukt en beukt de media niet op. 'Klassiek Liberaal' wil met de PVV en FvD besturen.quote:Op zondag 22 maart 2026 12:04 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
En binnen GroenLinks zitten ook extreme figuren, zeker op plekken waar de fusie nog niet is doorgevoerd. En die zijn ook knettergek, maar (vooropgesteld dat links extremisme in het verleden ook voor problemen heeft gezorgd), zijn die voor de samenleving als geheel een stuk minder problematisch.
Om het nog maar niet te hebben over recentere tijden (dit is in elk land, ook Amerika, hetzelfde):quote:Veel mensen zijn wel bekend met het geweld in deze periode van linkse Duitse terreurgroepen, maar bijna niemand weet dat neo-nazi’s alleen al in 1980 meer mensen hebben omgebracht dan de Rote Armee Fraktion in haar hele bestaan. De politiek en de rechtspraak zijn daar indertijd eigenlijk blind voor geweest: extreemrechtse aanslagen werden gezien als losse incidenten, geen onderdeel van een patroon.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-veiligheid-a4868333
Ze staan openlijk voor racistische denkbeelden en op ras gebaseerd beleid.quote:
En hoe ziet dat er dan uit in jouw beleving? En op welke gevolgen verheug je je?quote:Op zondag 22 maart 2026 12:55 schreef -XOR- het volgende:
Er komt een keer een verkiezing dat het bijltjesdag wordt, nu al zin in.
Een grote linkse overwinning waarbij de VVD er overal buiten gaat vallen. Dan kan er mooi meteen even een links fundament gelegd worden dat niet zo makkelijk valt terug te draaien.quote:Op zondag 22 maart 2026 12:56 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
En hoe ziet dat er dan uit in jouw beleving? En op welke gevolgen verheug je je?
Dit gaat niet gebeuren. We gaan naar Amerikaanse verhoudingen toe waar D66 de rol van De Democraten in neemt. Met een daarop gelijkend medialandschap, in handen van miljardairs. Nieuwe wedge issues en talking points doemen steeds weer op. Elke maand op nu.nl een artikel over de voorrang voor statushouders.quote:Op zondag 22 maart 2026 12:59 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Een grote linkse overwinning waarbij de VVD er overal buiten gaat vallen. Dan kan er mooi meteen even een links fundament gelegd worden dat niet zo makkelijk valt terug te draaien.
Dit gaat nooit gebeuren in Nederland. Volstrekt uitgesloten.quote:Op zondag 22 maart 2026 12:59 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Een grote linkse overwinning waarbij de VVD er overal buiten gaat vallen. Dan kan er mooi meteen even een links fundament gelegd worden dat niet zo makkelijk valt terug te draaien.
In alle andere Noord-Europese en West-Europese landen kan het wel, maar Nederland helaas niet...quote:Op zondag 22 maart 2026 13:06 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dit gaat nooit gebeuren in Nederland. Volstrekt uitgesloten.
Een groot deel van Nederland denkt echt dat extreemlinks gewelddadiger is, maar dat is gewoon echt niet zo.quote:Op zondag 22 maart 2026 13:06 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dit gaat nooit gebeuren in Nederland. Volstrekt uitgesloten.
De fusie GroenLinks PvdA is in dat opzicht zeker op de lange termijn ook een domme keuze. "Samen staan we sterk" is een leuke theorie, maar er is daardoor niks meer te kiezen op links. De kans dat één partij groot genoeg wordt om een echt links stempel te drukken op een regering is zowat nihil en zelfs als dat zou gebeuren krijg je binnen die partij al vrij snel weer gedoe over de echte koers.quote:Op zondag 22 maart 2026 13:03 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit gaat niet gebeuren. We gaan naar Amerikaanse verhoudingen toe waar D66 de rol van De Democraten in neemt. Met een daarop gelijkend medialandschap, in handen van miljardairs. Nieuwe wedge issues en talking points doemen steeds weer op. Elke maand op nu.nl een artikel over de voorrang voor statushouders.
https://maurice.nl/2026/0(...)-niet-weet-te-keren/
Volgens mij denkt helemaal niemand dat, op een enkele debiele rechts extremist na.quote:Op zondag 22 maart 2026 13:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Een groot deel van Nederland denkt echt dat extreemlinks gewelddadiger is, maar dat is gewoon echt niet zo.
Volgens mij is die structurele verrechtsing in heel Europa wel gaande. Wil niet zeggen dat er nergens een incidentele uitzondering zal zijn, maar zelfs in Scandinavië is rechts volgens mij aan een opmars bezig.quote:Op zondag 22 maart 2026 13:13 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In alle andere Noord-Europese en West-Europese landen kan het wel, maar Nederland helaas niet...
Heeft echt ook heel veel met migratie te maken. Je ziet je continent, je land, je stad, veranderen waar je bij staat.quote:Op zondag 22 maart 2026 13:20 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Volgens mij is die structurele verrechtsing in heel Europa wel gaande. Wil niet zeggen dat er nergens een incidentele uitzondering zal zijn, maar zelfs in Scandinavië is rechts volgens mij aan een opmars bezig.
Ik zie dit wat anders maar laat maar...quote:Op zondag 22 maart 2026 13:17 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
De fusie GroenLinks PvdA is in dat opzicht zeker op de lange termijn ook een domme keuze. "Samen staan we sterk" is een leuke theorie, maar er is daardoor niks meer te kiezen op links. De kans dat één partij groot genoeg wordt om een echt links stempel te drukken op een regering is zowat nihil en zelfs als dat zou gebeuren krijg je binnen die partij al vrij snel weer gedoe over de echte koers.
Arbeidersbelang en milieu zullen in die zin nooit samenvallen.
Een D66 is wat dat betreft realistischer. Sociaal economisch rechts en tegelijkertiid redelijk begaan met 'groen'. Kun je vanalles van vinden, maar op de lange termijn is dat meer passend bij het Nederlandse electoraat dan wat links probeert. Zeker in de samenwerking met rechts biedt dat opties voor langdurige regeringsdeelname.
Lange adem, mijn waarde, het kan van onderop gewonnen worden. Bij de jongeren is GL-PvdA ruim de grootste, alleen mag inderdaad de strijd om de derde machtsdimensie niet verloren worden dus moeten er hardlinkse tegenhangers van pulp als Nieuws van de Dag en VI komen om het overton-window terug naar normaal te krijgen.quote:Op zondag 22 maart 2026 13:03 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit gaat niet gebeuren. We gaan naar Amerikaanse verhoudingen toe waar D66 de rol van De Democraten in neemt. Met een daarop gelijkend medialandschap, in handen van miljardairs. Nieuwe wedge issues en talking points doemen steeds weer op. Elke maand op nu.nl een artikel over de voorrang voor statushouders.
https://maurice.nl/2026/0(...)-niet-weet-te-keren/
Links is traditioneel groter onder jongeren. Dat is letterlijk altijd zo geweest. En als mensen opgroeien gaan ze anders naar de wereld kijken. Natuurlijk heeft dat ook met media te maken, maar ook gewoon door een veranderende kijk op de wereld en de algehele tendens dat mensen nu eenmaal meer geven om korte termijn welvaart dan lange termijn welzijn. Zeker omdat links ook niet de antwoorden heeft op de grote thema's waar jongeren mee te maken krijgen als ze, ik zeg maar iets, het huis uit willen.quote:Op zondag 22 maart 2026 13:27 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Lange adem, mijn waarde, het kan van onderop gewonnen worden. Bij de jongeren is GL-PvdA ruim de grootste, alleen mag inderdaad de strijd om de derde machtsdimensie niet verloren worden dus moeten er hardlinkse tegenhangers van pulp als Nieuws van de Dag en VI komen om het overton-window terug naar normaal te krijgen.
Met alle respect: dit zegt misschien vooral iets over jouw eigen rechtse voorkeuren en wereldbeeld, en hoe bepaalde takes erin worden gepompt (van De Telegraaf tot De Correspondent met shills als Frederik en Van Teutem).quote:Op zondag 22 maart 2026 13:34 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Zeker omdat links ook niet de antwoorden heeft op de grote thema's waar jongeren mee te maken krijgen als ze, ik zeg maar iets, het huis uit willen.
Daar vind ik ook wel wat van, maar een persoon maakt niet de partij. Een éénmanspartij uitgezonderd natuurlijk.quote:Op zondag 22 maart 2026 11:19 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
ik zie de uitspraken van die zita dan ook wel als extreem om eerlijk te zijn. Om maar wat te noemen.
Dat zou wat mij betreft een verademing zijn. Een puur linkse regering zie ik ook niet gebeuren, maar dat is ook niet perse nodig.quote:Op zondag 22 maart 2026 13:34 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Links is traditioneel groter onder jongeren. Dat is letterlijk altijd zo geweest. En als mensen opgroeien gaan ze anders naar de wereld kijken. Natuurlijk heeft dat ook met media te maken, maar ook gewoon door een veranderende kijk op de wereld en de algehele tendens dat mensen nu eenmaal meer geven om korte termijn welvaart dan lange termijn welzijn. Zeker omdat links ook niet de antwoorden heeft op de grote thema's waar jongeren mee te maken krijgen als ze, ik zeg maar iets, het huis uit willen.
Een deel verandert op latere leeftijd weer terug (zoals ikzelf), maar het merendeel blijft in het midden of op rechts hangen.
Er moet echt heel, heel veel veranderen om die vrij structurele tendensen te doorbreken. Dat red je niet met een leuke linkse nieuwszender.
Ik geloof niet in een linkse politieke revolutie. Er zal best wel weer een moment komen dat de VVD niet mee reageert, maar dan zal GL/PvdA het met CDA en D66 moeten doen en dan zit je feitelijk nog steeds niet met een linkse regering.
Weinig rechts aan mijn blik. Dat rechts de oplossingen niet heeft en het probleem erger maakt betekent natuurlijk niet dat links de oplossingen wel heeft.quote:Op zondag 22 maart 2026 13:46 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Met alle respect: dit zegt misschien vooral iets over jouw eigen rechtse voorkeuren en wereldbeeld, en hoe bepaalde takes erin worden gepompt (van De Telegraaf tot De Correspondent met shills als Frederik en Van Teutem).
Om te beginnen: Het is op zijn minst vrij makkelijk te zien dat rechtse plannen huizen alleen maar onbetaalbaarder maken, en afhankelijk van je pappie en mammie.
https://www.ad.nl/binnenl(...)onplan-vvd~ac3226cc/
De hoogste stijgingen van nieuwe woningen zitten in de grote steden. Die zijn allemaal relatief links. Van die grote steden zit Rotterdam onderaan (70-80% van de Rotterdammers heeft een inkomen dat bij sociale huur past), dat een rechts college heeft gehad.
[ afbeelding ]
Deels is dat zo, maar minder sterk als je hier doet voorkomen. Het probleem was dat er de laatste jaren een zeer progressieve en kolkende jeugdflank was met DWARS als kader en voorhoede maar een zwart gat op jong en linksmidden. De jeugdtoevoer van de PvdA van onderop leek amper te bestaan waardoor vernieuwingsbewegingen daar zoals in het verleden Tien over Rood en Niet Nix niet meer voorkwamen, dat hiaat lijkt met de fusie gevuld.quote:Op zondag 22 maart 2026 13:34 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Links is traditioneel groter onder jongeren. Dat is letterlijk altijd zo geweest. En als mensen opgroeien gaan ze anders naar de wereld kijken. Natuurlijk heeft dat ook met media te maken, maar ook gewoon door een veranderende kijk op de wereld en de algehele tendens dat mensen nu eenmaal meer geven om korte termijn welvaart dan lange termijn welzijn. Zeker omdat links ook niet de antwoorden heeft op de grote thema's waar jongeren mee te maken krijgen als ze, ik zeg maar iets, het huis uit willen.
Een deel verandert op latere leeftijd weer terug (zoals ikzelf), maar het merendeel blijft in het midden of op rechts hangen.
En deels lijken die tendensen gewoon niet te doorbreken. Ik heb het vaker hier geschreven maar je zult je in ieder geval in woord echt moeten distantieren van een heel barmhartig asielbeleid anders blijft het verder margewerk.quote:Er moet echt heel, heel veel veranderen om die vrij structurele tendensen te doorbreken. Dat red je niet met een leuke linkse nieuwszender.
GL/PvdA, CDA en D66 samen lijkt me al prima, linkser dan dat zal het inderdaad niet zo snel worden maar ik denk dat de werkgeversingangen bij CDA en D66 in zo'n coalitie een dempend effect kunnen hebben op de rechtse druk aan de voorkant.quote:Ik geloof niet in een linkse politieke revolutie. Er zal best wel weer een moment komen dat de VVD niet mee reageert, maar dan zal GL/PvdA het met CDA en D66 moeten doen en dan zit je feitelijk nog steeds niet met een linkse regering.
Zeker. GL/PvdA met D66 kan wel iets heel moois opleveren. Wat idealisme gecombineerd met realisme. Voeg er nog wat christelijke waarden aan toe en het kan best wat worden.quote:Op zondag 22 maart 2026 14:00 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Dat zou wat mij betreft een verademing zijn. Een puur linkse regering zie ik ook niet gebeuren, maar dat is ook niet perse nodig.
Een wereld zonder schaarste zal er nooit komen, zeker niet in het geval van vastgoed waar er geen onbeperkt aanbod op een bepaalde plek kan zijn.quote:Op zondag 22 maart 2026 14:01 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Weinig rechts aan mijn blik. Dat rechts de oplossingen niet heeft en het probleem erger maakt betekent natuurlijk niet dat links de oplossingen wel heeft.
Dit (de toevlucht van ophopend kapitaal in bestaand vastgoed), is het grootste probleem van de uit de pan gerezen huizenprijzen, en daar gaat dit kabinet geen reet aan doen.quote:Op zondag 22 maart 2026 14:09 schreef Klopkoek het volgende:
Wat je het beste kunt doen is de toestroom van inflatoir geld beperken
https://www.volkskrant.nl(...)eenteraden~b877cba9/quote:Op zondag 22 maart 2026 14:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dit (de toevlucht van ophopend kapitaal in bestaand vastgoed), is het grootste probleem van de uit de pan gerezen huizenprijzen, en daar gaat dit kabinet geen reet aan doen.
Sowieso moet GL-Pvda een linkspopulistische koers gaan varen waarin keihard wordt gebeukt op de verwevenheid van het grootkapitaal en de coalitie en hun vazallen op verrechts.quote:Op zondag 22 maart 2026 14:36 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)eenteraden~b877cba9/
Nee, gewoon absoluut nee. Ik heb echt heel veel zin om keihard uit te halen zo afschuwelijk is dit idee.quote:Op zondag 22 maart 2026 14:52 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Sowieso moet GL-Pvda een linkspopulistische koers gaan varen waarin keihard wordt gebeukt op de verwevenheid van het grootkapitaal en de coalitie en hun vazallen op verrechts.
Dat mag, maar er gaat echt niets veranderen als PvdAGL zich gaat opstellen als de bedrijfspoedel van Jetten I, en zoals ze het nu doen werkt het ook niet en krijgen ze gewoon een mes in de rug van de VVD.quote:Op zondag 22 maart 2026 14:59 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nee, gewoon absoluut nee. Ik heb echt heel veel zin om keihard uit te halen zo afschuwelijk is dit idee.
Los van het feit dat die hele partij allang een dusdanig verschrikkelijke reputatie heeft en het feit dat die hele partij tot in de diepste kern verrot is door geneuzel over de verkeerde dingen, is populisme ook gewoon niet het antwoord. Ik heb zo'n enorme bloedhekel aan polarisatie, laten we dat vooral niet nog erger maken.quote:Op zondag 22 maart 2026 15:09 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat mag, maar er gaat echt niets veranderen als PvdAGL zich gaat opstellen als de bedrijfspoedel van Jetten I.
Ik weet exact en tot in detail hoe het werkt in de woningbouw in Nederland en dat er in die gemeenten meer gebouwd wordt heeft letterlijk niets met de politiek daar te maken. Hoe graag ik je take als GroenLinks/PvdA stemmer ook zou steunen zijn deze twee zaken niet causaal aan elkaar verbonden.quote:Op zondag 22 maart 2026 14:09 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Een wereld zonder schaarste zal er nooit komen, zeker niet in het geval van vastgoed waar er geen onbeperkt aanbod op een bepaalde plek kan zijn.
Wat je het beste kunt doen is de toestroom van inflatoir geld beperken en vooral meer (betaalbaar) bouwen.
In tegenstelling tot allerlei rechtse takes zoals dat groen de rode bakstenen belemmert, is GroenLinks bezig om zoveel mogelijk woningen op te leveren. De cijfers van de laatste 10 jaar zijn redelijk duidelijk.
Daar ga je niet op in.
Jij hebt sowieso een hekel aan links en dat had je ook al tegen de oude PvdA (herinnering: Rutte zei in 2012 dat PvdA een gevaar is voor Nederland, de PVV was alleen maar onbetrouwbaar - dit was nog voor de minder Marokkanen rel). De oude PvdA was ook in de kern verrot en dat soort gedachten.quote:Op zondag 22 maart 2026 15:11 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Los van het feit dat die hele partij allang een dusdanig verschrikkelijke reputatie heeft en het feit dat die hele partij tot in de diepste kern verrot is door geneuzel over de verkeerde dingen, is populisme ook gewoon niet het antwoord. Ik heb zo'n enorme bloedhekel aan polarisatie, laten we dat vooral niet nog erger maken.
En reputatie die is ontstaan door onzingebeuk van schreeuwrechts.quote:Op zondag 22 maart 2026 15:11 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Los van het feit dat die hele partij allang een dusdanig verschrikkelijke reputatie heeft en het feit dat die hele partij tot in de diepste kern verrot is door geneuzel over de verkeerde dingen, is populisme ook gewoon niet het antwoord. Ik heb zo'n enorme bloedhekel aan polarisatie, laten we dat vooral niet nog erger maken.
Je doet nu een beroep op autoriteit en zegt verder niks. Dat is best wel vals.quote:Op zondag 22 maart 2026 15:19 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ik weet exact en tot in detail hoe het werkt in de woningbouw in Nederland en dat er in die gemeenten meer gebouwd wordt heeft letterlijk niets met de politiek daar te maken. Hoe graag ik je take als GroenLinks/PvdA stemmer ook zou steunen zijn deze twee zaken niet causaal aan elkaar verbonden.
Deels, maar niet helemaal.quote:Op zondag 22 maart 2026 15:31 schreef -XOR- het volgende:
[..]
En reputatie die is ontstaan door onzingebeuk van schreeuwrechts.
linkser en meer woke dan groen Links kan toch niet?quote:Op zondag 22 maart 2026 14:52 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Sowieso moet GL-Pvda een linkspopulistische koers gaan varen waarin keihard wordt gebeukt op de verwevenheid van het grootkapitaal en de coalitie en hun vazallen op verrechts.
Ook dit soort zogenaamd neutrale duiding:quote:Op zondag 22 maart 2026 15:31 schreef -XOR- het volgende:
[..]
En reputatie die is ontstaan door onzingebeuk van schreeuwrechts.
maar waarom 1 miljard winstbelasting over 4 miljard bruto winst teruggeven als ze toch niets investerenquote:Op zondag 22 maart 2026 14:36 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)eenteraden~b877cba9/
quote:AI-overzicht
GroenLinks-PvdA pleit er in recente woonplannen (voorjaar 2026) voor om de winstbelasting (vennootschapsbelasting) voor woningcorporaties volledig af te schaffen.
De partij stelt dat woningcorporaties geen winst uitkeren, maar deze middelen moeten investeren in sociale woningbouw en verduurzaming.
Woonbond
Woonbond
+2
Belangrijkste punten uit hun standpunt:
Schrappen winstbelasting: Het doel is om de circa ¤ 1,5 miljard aan belasting die corporaties jaarlijks afdragen, terug te geven aan de sector voor het versnellen van de bouw van betaalbare woningen.
WW-verkorting in tijden van een beginnende economisch zware tijden met nog onbekende uitwerking van de AI-revolutie is zo hemeltergend kortzichtig dom. Nu moet GLPvdA er van de rechtsbillies mee instemmen en dan staan ze over 8 jaar weer te klagen dat GLPvdA 'de arbeider in de steek heeft gelaten'. En het klootjesvolk trapt er met open ogen in.quote:Op zondag 22 maart 2026 15:47 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ook dit soort zogenaamd neutrale duiding:
https://www.ad.nl/politie(...)-escaleert~a31d9651/
Je kunt dat natuurlijk ook omdraaien: juist mogelijke werkloosheid toont aan dat je niet de WW moet slachten. Maar nee, dat doet het AD niet. Miljardairsmedia.
Ik ben meer van de lijn Bikker: zijn onze standpunten even minder populair, dan doen we het met minder mensen, maar onze standpunten wijzigen we er niet voor en eerlijk blijven we.quote:Op zondag 22 maart 2026 14:52 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik doelde daar niet over de standpunten maar over de toon, qua standpunten hoeft het niet steviger links maar laat maar duidelijk horen wat er niet deugt. Echter, zoals ik een paar post daarboven schreef denk ik wel dat je er niet onderuit komt om dezelfde 'draai op asiel' te maken als Jetten deed, anders ga je voorlopig de stem van de ijzervlechter in Purmerend niet terugwinnen.quote:Op zondag 22 maart 2026 16:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben meer van de lijn Bikker: zijn onze standpunten even minder populair, dan doen we het met minder mensen, maar onze standpunten wijzigen we er niet voor en eerlijk blijven we.
Liever geen stem, dan een onrechtvaardig asielbeleid voor staan.quote:Op zondag 22 maart 2026 16:08 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik doelde daar niet over de standpunten maar over de toon, qua standpunten hoeft het niet steviger links maar laat maar duidelijk horen wat er niet deugt. Echter, zoals ik een paar post daarboven schreef denk ik wel dat je er niet onderuit komt om dezelfde 'draai op asiel' te maken als Jetten deed, anders ga je voorlopig de stem van de ijzervlechter in Purmerend niet terugwinnen.
Eens, het frame dat linkse partijen niets aan b.v. de asielproblematiek willen doen is echt onzinnig. Ze staan zelfs effectievere oplossingen voor dan wat radicaalrechts in elkaar probeerde te knutselen.quote:Op zondag 22 maart 2026 16:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Liever geen stem, dan een onrechtvaardig asielbeleid voor staan.
Wat je wel duidelijker mag communiceren: zowel GLPvdA als CU als de meeste andere zogenaamde 'pro-asiel' partijen zijn gewoon voor het Europese asielpact, iets wat meer effect gaat hebben op de asielinstroom dan alle plannen van PVV, FvD e.d. samen.
In principe is Jetten dat natuurlijk ook gewoon, maar hij heeft in ieder geval verbaal laten uitschijnen dat zijn standpunt daarin veranderd is. Het probleem van GLPvdA is dat hoe sterker het volkssentiment zich tegen asielzoekers keert, des te feller ze daar tegenin gaan en dat kost zetels, je kunt dan beter iets inveren om zo uiteindelijk meer te kunnen betekenen.quote:Op zondag 22 maart 2026 16:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Liever geen stem, dan een onrechtvaardig asielbeleid voor staan.
Wat je wel duidelijker mag communiceren: zowel GLPvdA als CU als de meeste andere zogenaamde 'pro-asiel' partijen zijn gewoon voor het Europese asielpact, iets wat meer effect gaat hebben op de asielinstroom dan alle plannen van PVV, FvD e.d. samen.
D66 bepleitte echt een asielstop, dat is wat mij betreft gewoon onbarmhartig en daar zal ik dus nooit in mee gaan.quote:Op zondag 22 maart 2026 16:22 schreef -XOR- het volgende:
[..]
In principe is Jetten dat natuurlijk ook gewoon, maar hij heeft in ieder geval verbaal laten uitschijnen dat zijn standpunt daarin veranderd is. Het probleem van GLPvdA is dat hoe sterker het volkssentiment zich tegen asielzoekers keert, des te feller ze daar tegenin gaan en dat kost zetels, je kunt dan beter iets inveren om zo uiteindelijk meer te kunnen betekenen.
Mwah, ten langen leste zitten ze in een kabinet met VVD en CDA en is het er zelfs nu daarvan niet gekomen. Mijn punt is dat je waarschijnlijk beter af bent met wat symboolmaatregelen zodat de boze burger er wat vertrouwen in heeft en je de spreidingswet soepeler door kunt voeren zonder dat voortdurend de ramen van burgemeesterswoningen sneuvelen en er massaal op PVV en FvD wordt gestemd, daar heeft uiteindelijk iedereen het meeste aan.quote:Op zondag 22 maart 2026 16:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
D66 bepleitte echt een asielstop, dat is wat mij betreft gewoon onbarmhartig en daar zal ik dus nooit in mee gaan.
Mijn punt is: ik ga nooit populistisch onmogelijke maatregelen noemen, eerlijkheid is wat mij betreft het allerbelangrijkste in de politiek. Zeker nu het vertrouwen in de politiek zo is gedaald. Altijd eerlijk zijn. Dus geen onrealistische, onhaalbare maatregelen voorstellen of zelfs maatregelen roepen die je helemaal niet uit wil voeren.quote:Op zondag 22 maart 2026 16:33 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Mwah, ten langen leste zitten ze in een kabinet met VVD en CDA en is het er zelfs nu daarvan niet gekomen. Mijn punt is dat je waarschijnlijk beter af bent met wat symboolmaatregelen zodat de boze burger er wat vertrouwen in heeft en je de spreidingswet soepeler door kunt voeren zonder dat voortdurend de ramen van burgemeesterswoningen sneuvelen en er massaal op PVV en FvD wordt gestemd, daar heeft uiteindelijk iedereen het meeste aan.
Dat gaat die partij natuurlijk nooit doen. Wellicht wel tijd dat er een dergelijke linkse partij komt. Dat zou in elk geval zorgen voor een normalisatie van wat nu als extreem links wordt betiteld en het zou wat gekkies weg kunnen trekken bij de linkerflank van de huidige partij.quote:Op zondag 22 maart 2026 14:52 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Laten dat alsjeblieft niet doen. Nog meer populisme.quote:Op zondag 22 maart 2026 14:52 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Gekkiepartijen als FvD, VVD en PVV kun je alleen op deze manier counteren.quote:Op zondag 22 maart 2026 19:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Laten dat alsjeblieft niet doen. Nog meer populisme.
Dan gaat alles naar de sabotering.quote:Op zondag 22 maart 2026 19:34 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Gekkiepartijen als FvD, VVD en PVV kun je alleen op deze manier counteren.
De realiteit is rechts, zeker in Nederland. Links gelooft/denkt dat de realiteit ook een kwartslag kan worden gedraaid. Sommigen op de linkerflank gaan wel heel ver in hun degrowth utopisme maar velen nemen toch vooral een voorbeeld aan Scandinavië, Canada en Australië/Nieuw-Zeeland. Op vlakken als duurzame economie, arbeidsverhoudingen, sociale mobiliteit en het democratisch gehalte van de maatschappij.quote:Op zondag 22 maart 2026 19:14 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Ik zou niet op die partij stemmen, omdat ik het huidige links op sommige vlakken al veel te ver van de realiteit vindt staan.
Dat is gewoon niet waar. Je kunt zulke partijen alleen counteren door echt problemen op te lossen, daarmee de onvrede weg te nemen. Dat is het enige wat helpt. Zelf nog meer dingen roepen die je niet gaat uitvoeren helpt echt niet, dat jaagt mensen naar zulke protestpartijen.quote:Op zondag 22 maart 2026 19:34 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Gekkiepartijen als FvD, VVD en PVV kun je alleen op deze manier counteren.
quote:Op zondag 22 maart 2026 19:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is gewoon niet waar. Je kunt zulke partijen alleen counteren door echt problemen op te lossen, daarmee de onvrede weg te nemen. Dat is het enige wat helpt. Zelf nog meer dingen roepen die je niet gaat uitvoeren helpt echt niet, dat jaagt mensen naar zulke protestpartijen.
Het is niet materieel dingen saboteren (in tegenstelling tot wat de VVD doet), maar het gaat om de toon. Gewoon er hard invliegen.quote:Op zondag 22 maart 2026 19:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan gaat alles naar de sabotering.
Wat blijft er dan nog over van waarde?
Succesvolle mensen als vijand wegzetten werkt echt niet, je komt alleen jaloers over.quote:Op zondag 22 maart 2026 19:48 schreef -XOR- het volgende:
[..]
[..]
Het is niet materieel dingen saboteren (in tegenstelling tot wat de VVD doet), maar het gaat om de toon. Gewoon er hard invliegen.
Maak maar duidelijk: zij zijn het graaiende grootkapitaal, wij zijn het volk.
Je moet ook geen individuen als vijand wegzetten maar het abstracter maken.quote:Op zondag 22 maart 2026 20:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Succesvolle mensen als vijand wegzetten werkt echt niet, je komt alleen jaloers over.
Dat vindt alleen geen tractie, omdat op wat links-radicalen na niemand zo fel tegen kapitalisme is. Op rechts, of wat men verstaat onder rechts, werkt dat wél, omdat een grote groep wel tegen alles wat wel asiel te maken heeft is. En nee, dat is niet oorzaak en gevolg omdraaien.quote:Op zondag 22 maart 2026 14:52 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat deed Bij1 en op wat gekkies na zit daar niemand meer.quote:Op zondag 22 maart 2026 19:48 schreef -XOR- het volgende:
Het is niet materieel dingen saboteren (in tegenstelling tot wat de VVD doet), maar het gaat om de toon. Gewoon er hard invliegen.
Maak maar duidelijk: zij zijn het graaiende grootkapitaal, wij zijn het volk.
Nee, maar ook niet 'de rijken' als groep, waarbij rijk vaak al blijkt te beginnen bij 2 of 2,5 keer modaal of mensen in een huis van 8 ton oid.quote:Op zondag 22 maart 2026 20:22 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Je moet ook geen individuen als vijand wegzetten.
Niet zozeer tegen kapitalisme, maar je zou de verhoging van de pensioenleeftijd voor zware beroepen en WW-verkorting bijvoorbeeld wel kunnen framen als herstructurering waarvan de kosten worden afgewenteld op de gewone man en niet op de werkgeversgilde dat middels het zoveelste VVD-kabinet weer eens uitstekend voor zichzelf heeft weten te zorgen.quote:Op zondag 22 maart 2026 20:23 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat vindt alleen geen tractie, omdat op wat links-radicalen na niemand zo fel tegen kapitalisme is. Op rechts, of wat men verstaat onder rechts, werkt dat wél, omdat een grote groep wel tegen alles wat wel asiel te maken heeft is. En nee, dat is niet oorzaak en gevolg omdraaien.
'De rijken' als in artsen, advocaten of profvoetballers, zijn natuurlijk niet het grootkapitaal.quote:Op zondag 22 maart 2026 20:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, maar ook niet 'de rijken' als groep, waarbij rijk vaak al blijkt te beginnen bij 2 of 2,5 keer modaal of mensen in een huis van 8 ton oid.
Je moet geen belasting willen heffen omdat je vindt dat een ander teveel heeft, mensen laten denken dat je dat wel doet is een erg slecht idee. Belasting heffen is een noodzakelijk kwaad, geen doel.
Dat kan, alleen is het slimme van rechts geweest dat dit helemaal geen campagnepunten waren en hooguit, voor zover het al plannen waren, ergens waren weggemoffeld. Nu reageren kán, maar is niet zo heel zinvol meer.quote:Op zondag 22 maart 2026 20:27 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Niet zozeer tegen kapitalisme, maar je zou de verhoging van de pensioenleeftijd voor zware beroepen en WW-verkorting bijvoorbeeld wel kunnen framen als herstructurering waarvan de kosten worden afgewenteld op de gewone man en niet op de werkgeversgilde dat middels het zoveelste VVD-kabinet weer eens uitstekend voor zichzelf heeft weten te zorgen.
Tja, het echte grootkapitaal, de supergrote bedrijven, zijn helaas erg lastig te belasten. Dan zit je weer met populistische grootspraak die niet uit te voeren is.quote:Op zondag 22 maart 2026 20:29 schreef -XOR- het volgende:
[..]
'De rijken' als in artsen, advocaten of profvoetballers, zijn natuurlijk niet het grootkapitaal.
Nou nou wat slim zeg, het verzieken van de democratie en geen open kaart spelen. Ondertussen heb je alle megafoons uit handen van links geslagen zodat ze daar niet hard campagne op kunnen voeren. Wat fraai. Op naar nog meer slavernij en uitbuiting!quote:Op zondag 22 maart 2026 20:30 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat kan, alleen is het slimme van rechts geweest dat dit helemaal geen campagnepunten waren en hooguit, voor zover het al plannen waren, ergens waren weggemoffeld. Nu reageren kán, maar is niet zo heel zinvol meer.
Dat weet ik ook wel, maar dat maakt niet uit. De VVD bokst al rondenlang met verzwaarde handschoenen dus er mag wel eens met minder sjieke middelen teruggeduwd worden.quote:Op zondag 22 maart 2026 20:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, het echte grootkapitaal, de supergrote bedrijven, zijn helaas erg lastig te belasten. Dan zit je weer met populistische grootspraak die niet uit te voeren is.
De politiek is nu eenmaal een doortrapt spel, dat je slim moet spelen. Het heeft bijzonder weinig nut om je eigen falen daarin weg te zetten als slachtoffer van je tegenpartij.quote:Op zondag 22 maart 2026 20:34 schreef Klopkoek het volgende:
Nou nou wat slim zeg, het verzieken van de democratie en geen open kaart spelen. Ondertussen heb je alle megafoons uit handen van links geslagen zodat ze daar niet hard campagne op kunnen voeren.
Kan prima hoor:quote:Op zondag 22 maart 2026 20:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, het echte grootkapitaal, de supergrote bedrijven, zijn helaas erg lastig te belasten. Dan zit je weer met populistische grootspraak die niet uit te voeren is.
Ja bij jouw soort, de Gordon Gekko en Patrick Bateman verheerlijkers, zijn alle normen en waarden weg, is er geen ondergrens meer. Precies wat ik telkens weer zeg.quote:Op zondag 22 maart 2026 20:38 schreef nostra het volgende:
[..]
De politiek is nu eenmaal een doortrapt spel, dat je slim moet spelen. Het heeft bijzonder weinig nut om je eigen falen daarin weg te zetten als slachtoffer van je tegenpartij.
Tja, ga maar schoppen met onzin waarvan iedereen weet dat het onwaar is. Precies de reden dat veel mensen bij links wegrennen, zulk constant geschop. Sowieso kun jij geen post maken zonder mensen aan te vallen, of het nu users, politici of journalisten zijn. Niet echt reclame voor links.quote:Op zondag 22 maart 2026 20:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Kan prima hoor:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)riel-zucman-a4159090
Maar ja, nu komt de ware Hanca en ChristenUnie naar boven. De CU dat is aangesloten bij de EVP, CDA in Europa. Dus gaat de CU de WW-afbraak gewoon slikken en goedkeuren, waarmee Nederland hekkensluiter van Europa wordt op dat vlak (m.n. de rechtenopbouw), net zoals Nederland hekkensluiter is bij het belasten van vermogen. In plaats van dit erkennen is de uitvlucht alweer snel 'het kan niet, is mobiel' blahblah. Nee, je wil het niet. Het is een keuze om hekkensluiter te zijn in het belasten van vermogens.
Je snapt dat Stone's doel van Wall Street juist geen verheerlijking was, maar het aankaarten van de gevaren van ongebreidelde competitie en de gevolgen daarvan op ethos en moralisme hè?quote:Op zondag 22 maart 2026 20:42 schreef Klopkoek het volgende:
Ja bij jouw soort, de Gordon Gekko en Patrick Bateman verheerlijkers, zijn alle normen en waarden weg, is er geen ondergrens meer. Precies wat ik telkens weer zeg.
Ja, en zo komt links nergens.quote:Alle middelen zijn geoorloofd, als je er maar mee weg komt. Een 'spel' dat mensenlevens kost. In elke VVDer schuilt een oorlogshitser en moordenaar.
Rechts wint er veel kiezers mee. De VVD redde er zijn campagnes mee. Gewoon puur door schoppen en vooral tegen te zijn. Tegen anderen afzetten.quote:Op zondag 22 maart 2026 20:59 schreef Hanca het volgende:
Precies de reden dat veel mensen bij links wegrennen, zulk constant geschop.
Weer een goed voorbeeld van je gedraai en geglibber, en hoe de waarheid enkel instrumenteel wordt in gezet.quote:Op zondag 22 maart 2026 21:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Je snapt dat Stone's doel van Wall Street juist geen verheerlijking was, maar het aankaarten van de gevaren van ongebreidelde competitie en de gevolgen daarvan op ethos en moralisme hè?
Dit is natuurlijk omgedraaid. Bij1 waren gekkies en die wat probeerden, dat is wat anders.quote:Op zondag 22 maart 2026 20:24 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat deed Bij1 en op wat gekkies na zit daar niemand meer.
Martin Sheen speelde dan ook een fantastische rol, maar dat '80-s wereldje, Thatcher en Reagan incluis, heeft tegenwoordig maar bijzonder weinig aanhang meer in de politiek, dus ik snap je focus erop niet zo.quote:Op zondag 22 maart 2026 21:16 schreef Klopkoek het volgende:
Ja natuurlijk weet ik dat, maar ik weet ook hoe vervolgens rechtsmensjes er iets anders uit haalden en Gordon Gekko tot een voorbeeld maakte. De subtext werd genegeerd of een wending aan gegeven (doe jij ook).
Het is ook gewoon heel erg lastig als je (misschien wat utopische) beeld van hoe de maatschappij er uit zou moeten zien in de politieke praktijk niet realistisch is. Dat weet ik zelf ook als geen ander. Je kunt wel een beeld willen nastreven van een resource based maatschappij waarin landen (of regio's van landen) zonder wereldhandel zelfvoorzienend zijn, maar dat is een dusdanig vergezicht dat je dat nooit uitgelegd krijgt in een partijprogramma dat elke vier jaar moet worden herschreven naar de waan van de dag en het volgende populistische topic.quote:Op zondag 22 maart 2026 19:38 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De realiteit is rechts, zeker in Nederland. Links gelooft/denkt dat de realiteit ook een kwartslag kan worden gedraaid. Sommigen op de linkerflank gaan wel heel ver in hun degrowth utopisme maar velen nemen toch vooral een voorbeeld aan Scandinavië, Canada en Australië/Nieuw-Zeeland. Op vlakken als duurzame economie, arbeidsverhoudingen, sociale mobiliteit en het democratisch gehalte van de maatschappij.
* GL-PvdA heeft degrowth laten vallen trouwens. Slechts een minderheid hangt dit aan.
De bakens zijn verzet naar het autoritaire Singapore, naar transhumanisme, door de misantropische nihilisten en sociaal-darwinisten.quote:Op zondag 22 maart 2026 21:25 schreef nostra het volgende:
[..]
Martin Sheen speelde dan ook een fantastische rol, maar dat '80-s wereldje, Thatcher en Reagan incluis, heeft tegenwoordig maar bijzonder weinig aanhang meer in de politiek, dus ik snap je focus erop niet zo.
Misschien is dat zo (ikzelf geloof niet in degrowth - productiviteitsgroei is nodig om zuiniger te leven) maar ook dan is een voorbeeld nemen aan reëel bestaande alternatieven zoals Zweden en Nieuw-Zeeland een stap vooruit. Naar een betere voetafdruk voor Nederland.quote:Op zondag 22 maart 2026 21:43 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Het is ook gewoon heel erg lastig als je (misschien wat utopische) beeld van hoe de maatschappij er uit zou moeten zien in de politieke praktijk niet realistisch is. Dat weet ik zelf ook als geen ander. Je kunt wel een beeld willen nastreven van een resource based maatschappij waarin landen (of regio's van landen) zonder wereldhandel zelfvoorzienend zijn, maar dat is een dusdanig vergezicht dat je dat nooit uitgelegd krijgt in een partijprogramma dat elke vier jaar moet worden herschreven naar de waan van de dag en het volgende populistische topic.
Overigens nog een reden waarom ik de fusie van GL en PvdA buitengewoon kut vindt. Binnen GL was die stroming nog wel enigszins van waarde, na de fusie is dat totaal verstomd.
Ik ben een groot voorstander van gecontroleerde degrowth. De door consumptie en industrialisatie aangedreven wereldhandel is de kanker van onze planeet. Iedereen met verstand kan dat gewoon zien als hij zijn ogen open doet. Helaas is er waarschijnlijk een apocalyptisch event nodig om een dergelijke paradigmashift te laten plaatsvinden.
Dergelijk antiglobalisme vind je parlementair op links eigenlijk alleen nog terug bij de linkervleugel van de SP en PvdD (Ewald Engelen is bijvoorbeeld anti-globalist in regionaal-autarkische zin), bij het huidige GL vind je die weerzin tegen transcontinentale productieketens niet zozeer terug, daar wordt vooral gesproken over eerlijker verloning voor het Zuiden.quote:Op zondag 22 maart 2026 21:43 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Je kunt wel een beeld willen nastreven van een resource based maatschappij waarin landen (of regio's van landen) zonder wereldhandel zelfvoorzienend zijn,
Het is politiek niet realistisch. Maar dat is het stopzetten van migratie ook niet.quote:Op zondag 22 maart 2026 21:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Misschien is dat zo (ikzelf geloof niet in degrowth - productiviteitsgroei is nodig om zuiniger te leven) maar ook dan is een voorbeeld nemen aan reëel bestaande alternatieven zoals Zweden en Nieuw-Zeeland een stap vooruit. Naar een betere voetafdruk voor Nederland.
Aan de ene kant zeg je dat je ze niet realistisch vindt, maar aan de andere kant zou je het luchtfietsen en dromen wel tof vinden...
Ik denk dat het luchtfietsen laten gaan verstandig is (nee, dat stigma gaat door De Telegraaf en NRC niet weg). Daar heb je PvdD voor, voor het luchtfietsen en dromen over wat nog niet is.
Aan beiden zit een populistisch randje. Daarvan zei BehoorlijkKritisch (waar ik vervolgens op reageerde)quote:Op zondag 22 maart 2026 21:56 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dergelijk antiglobalisme vind je parlementair op links eigenlijk alleen nog terug bij de linkervleugel van de SP en PvdD (Ewald Engelen is bijvoorbeeld anti-globalist in regionaal-autarkische zin), bij het huidige GL vind je die weerzin tegen transcontinentale productieketens niet zozeer terug, daar wordt vooral gesproken over eerlijker verloning voor het Zuiden.
Je klinkt als Mohammed Enait.quote:Op zondag 22 maart 2026 21:45 schreef Klopkoek het volgende:
De bakens zijn verzet naar het autoritaire Singapore, naar transhumanisme, door de misantropische nihilisten en sociaal-darwinisten.
Je snapt dat dat uit De Optimist kwam, zeg maar waar je een hyperbolische stelling inneemt tegen een algemeen heersend negatief gevoel. Om het in de context te plaatsen, zijn letterlijke inleiding: "Ja, veel is verschrikkelijk, want het is een ordinaire man, die de toon van het debat verziekt, die racistische tendensen heeft, die mensen op een grove wijze aanpakt, die (het) decorum van het presidentschap afbreekt".quote:"Trump is top!", om met Koen Petersen te spreken.
Een blauwdruk neerleggen en daar naartoe werken krijgt al snel verwijten van totalitarisme.quote:Op zondag 22 maart 2026 21:58 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
En ik denk dat een dergelijke droom neerzetten en vanuit daar kleine stappen zetten in elk geval meer is dan wat links nu doet.
Lijkt me veel meer afgewogen dan het artikel. Helaas kwam er nav dit ND artikel al wel weer een heel stuk op NPO Radio 1, over dat CU met FvD zou kunnen samenwerken ivm gedeelde christelijke waarden oid.quote:“Als SGP-ChristenUnie Epe zijn wij dankbaar dat we onze 3 zetels mogen behouden. We zullen onze kiezers zo goed mogelijk proberen te vertegenwoordigen en het beste zoeken voor de inwoners van onze gemeente.
We hadden niet verwacht dat FvD de grootste zou worden. Dat is wel een signaal van inwoners wat we serieus moeten nemen.
Als SGP-ChristenUnie Epe sluiten we niemand op voorhand uit. Wij zijn altijd bereid om een gesprek aan te gaan. De praktijk leert echter wel dat FvD vaak anders denkt over politieke kwesties dan wij. Ook stemt het FvD tijdens de gemeenteraadsvergaderingen vaak anders dan wij als SGP-ChristenUnie. Er moeten dus veel water ‘onder de brug door’ willen we met FvD een coalitie kunnen vormen. Maar op voorhand uitsluiten vinden wij niet democratisch.”
Wat? Maak je hier geen typo?quote:Op zondag 22 maart 2026 22:12 schreef Hanca het volgende:
Maar inmiddels zijn we wel ver van de gemeenteraadsverkiezingen afgedreven![]()
Daar wel meer over: Weet niet of mensen iets hadden gehoord over CU/SGP Epe die met de CU zou willen meewerken, dat was dus een verkeerd frame van een journalist: https://www.nd.nl/nieuws/(...)-college-samenwerken
Nav dit artikel is er een felle discussie bij de CU in de app ontstaan. Uiteindelijk kwam CU Epe gelukkig zelf met een update, dat hele artikel is op basis van deze schriftelijke reactie:
[..]
Lijkt me veel meer afgewogen dan het artikel. Helaas kwam er nav dit ND artikel al wel weer een heel stuk op NPO Radio 1, over dat CU met FvD zou kunnen samenwerken ivm gedeelde christelijke waarden oid.
Zo werkt dat dus soms. Helaas.
quote:Weet niet of mensen iets hadden gehoord over CU/SGP Epe die met de CU zou willen meewerken
Sorry, dat heb je als je een post deels herschrijft en daarna niet meer goed terug leest, laten we het er op houden dat het laat is.quote:
Ik ga hem opnieuw lezen.quote:Op zondag 22 maart 2026 22:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Sorry, dat heb je als je een post deels herschrijft en daarna niet meer goed terug leest, laten we het er op houden dat het laat is.
Ik vertaal het even naar gewone mensentaal: wij doen liever zaken over rechts en de cultuurchristenen dan over links en de goddelozen. We kijken hier zakelijk en realistisch naar. De Partij voor de Dieren is ook erg. Als het moet ruilen we negertjes in om onze soevereiniteit in eigen kring te behouden.quote:Op zondag 22 maart 2026 22:12 schreef Hanca het volgende:
Daar wel meer over: Weet niet of mensen iets hadden gehoord over CU/SGP Epe die met FvD zou willen meewerken, dat was dus een verkeerd frame van een journalist: https://www.nd.nl/nieuws/(...)-college-samenwerken
Nav dit artikel is er een felle discussie bij de CU in de app ontstaan. Uiteindelijk kwam CU Epe gelukkig zelf met een update, dat hele artikel is op basis van deze schriftelijke reactie:
[..]
Lijkt me veel meer afgewogen dan het artikel. Helaas kwam er nav dit ND artikel al wel weer een heel stuk op NPO Radio 1, over dat CU met FvD zou kunnen samenwerken ivm gedeelde christelijke waarden oid.
Ach en als een politicus zegt geen lange termijn visie te hebben wordt hij ook afgebrand. In die zin is het nooit goed.quote:Op zondag 22 maart 2026 22:08 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Een blauwdruk neerleggen en daar naartoe werken krijgt al snel verwijten van totalitarisme.
Omdat die opmerking over een heel andere discussie ging en je bovendien realiteit en politieke realiteit op één hoop gooit.quote:Ik vind het ook wat in tegenspraak met je eerdere opmerking over "te ver van de realiteit af staan".
Jij kunt niet lezen blijkbaar.quote:Op zondag 22 maart 2026 22:20 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik vertaal het even naar gewone mensentaal: wij doen liever zaken over rechts en de cultuurchristenen dan over links en de goddelozen. We kijken hier zakelijk en realistisch naar. Als het moet ruilen we negertjes in om onze soevereiniteit in eigen kring te behouden.
Gewoon realistisch dus.quote:Op zondag 22 maart 2026 22:12 schreef Hanca het volgende:
Daar wel meer over: Weet niet of mensen iets hadden gehoord over CU/SGP Epe die met FvD zou willen meewerken, dat was dus een verkeerd frame van een journalist: https://www.nd.nl/nieuws/(...)-college-samenwerken
[..]
Jij mag je gestrekte been ook wel weer eens wat rust geven. Het hoeft niet altijd zo vijandig richting je mede-users.quote:Op zondag 22 maart 2026 22:20 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik vertaal het even naar gewone mensentaal: wij doen liever zaken over rechts en de cultuurchristenen dan over links en de goddelozen. We kijken hier zakelijk en realistisch naar. Als het moet ruilen we negertjes in om onze soevereiniteit in eigen kring te behouden.
Het failliet van Nederland. In veel andere landen, zoals Duitsland, zijn ze nog niet zover.
Ze zijn vooral netjes en gaan koffie drinken ivm de formatie, meer niet. Als grootste is FvD nou eenmaal als eerste aan zet. Niet komen opdagen is gewoon niet netjes en onnodig.quote:Op zondag 22 maart 2026 22:22 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Gewoon realistisch dus.
Je wil zoveel mogelijk van je punten als partij verwezelijken.
Ik ken die personen verders niet. Misschien valt er best wel mee te dealen.quote:Op zondag 22 maart 2026 22:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze zijn vooral netjes en gaan koffie drinken ivm de formatie, meer niet. Als grootste is FvD nou eenmaal als eerste aan zet. Niet komen opdagen is gewoon niet netjes en onnodig.
Negatieve groei, negatieve winst...quote:Op zondag 22 maart 2026 21:43 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Het is ook gewoon heel erg lastig als je (misschien wat utopische) beeld van hoe de maatschappij er uit zou moeten zien in de politieke praktijk niet realistisch is. Dat weet ik zelf ook als geen ander. Je kunt wel een beeld willen nastreven van een resource based maatschappij waarin landen (of regio's van landen) zonder wereldhandel zelfvoorzienend zijn, maar dat is een dusdanig vergezicht dat je dat nooit uitgelegd krijgt in een partijprogramma dat elke vier jaar moet worden herschreven naar de waan van de dag en het volgende populistische topic.
Overigens nog een reden waarom ik de fusie van GL en PvdA buitengewoon kut vindt. Binnen GL was die stroming nog wel enigszins van waarde, na de fusie is dat totaal verstomd.
Ik ben een groot voorstander van gecontroleerde degrowth. De door consumptie en industrialisatie aangedreven wereldhandel is de kanker van onze planeet. Iedereen met verstand kan dat gewoon zien als hij zijn ogen open doet. Helaas is er waarschijnlijk een apocalyptisch event nodig om een dergelijke paradigmashift te laten plaatsvinden.
Daarin zijn natuurlijk ook keuzes te maken. Meewerken aan de normalisatie van een extreemrechtse partij (of op z’n minst iets wat daar stevig tegenaan schurkt), is wat mij betreft nooit een heel briljant idee.quote:Op zondag 22 maart 2026 22:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze zijn vooral netjes en gaan koffie drinken ivm de formatie, meer niet. Als grootste is FvD nou eenmaal als eerste aan zet. Niet komen opdagen is gewoon niet netjes en onnodig.
Ja, eens hoor. Ik wist eerlijk gezegd voor eergisteren niet eens dat het zo heet in die kringen.quote:Op maandag 23 maart 2026 12:36 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Negatieve groei, negatieve winst...
Qua inhoud eens, maar dat marketingtechnische gesugarcoat krijg ik echt vlekken van.
Gecontroleerde krimp. Helemaal top. In term en in inhoud.
Tja, je kunt de verhoudingen in een raad ook voor niks op scherp zetten. Bij ons bestaat de FvD fractie voor de helft uit partijhoppende (VVD, BBB, 50plus) oude bekenden. Niet dat je met zulke mensen een coalitie wil vormen, maar ze nu anders behandelen dan toen ze voor een andere partij in de raad zaten (of in 1 geval: nog zitten, de afscheidsvergadering oude raad moet nog komen) lijkt me ook weer vreemd.quote:Op maandag 23 maart 2026 12:49 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Daarin zijn natuurlijk ook keuzes te maken. Meewerken aan de normalisatie van een extreemrechtse partij (of op z’n minst iets wat daar stevig tegenaan schurkt), is wat mij betreft nooit een heel briljant idee.
En de input t.b.v. de verkenningsfase kan ook gewoon schriftelijk gegeven worden.
Ik heb niet het idee dat het links laten liggen van die partij erg veel helpt.quote:Op maandag 23 maart 2026 12:49 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Daarin zijn natuurlijk ook keuzes te maken. Meewerken aan de normalisatie van een extreemrechtse partij (of op z’n minst iets wat daar stevig tegenaan schurkt), is wat mij betreft nooit een heel briljant idee.
En de input t.b.v. de verkenningsfase kan ook gewoon schriftelijk gegeven worden.
Vanaf het moment dat iemand er voor kiest om als FvD-er door het leven te gaan mag je hem/haar behandelen als de paria die hij/zij is geworden.quote:Op maandag 23 maart 2026 16:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, je kunt de verhoudingen in een raad ook voor niks op scherp zetten. Bij ons bestaat de FvD fractie voor de helft uit partijhoppende (VVD, BBB, 50plus) oude bekenden. Niet dat je met zulke mensen een coalitie wil vormen, maar ze nu anders behandelen dan toen ze voor een andere partij in de raad zaten (of in 1 geval: nog zitten, de afscheidsvergadering oude raad moet nog komen) lijkt me ook weer vreemd.
Bovendien geef je daarmee het fvd munitie om slachtoffer te spelen. Je moet er hoe vervelend ook, boven staan.quote:Op maandag 23 maart 2026 16:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, je kunt de verhoudingen in een raad ook voor niks op scherp zetten. Bij ons bestaat de FvD fractie voor de helft uit partijhoppende (VVD, BBB, 50plus) oude bekenden. Niet dat je met zulke mensen een coalitie wil vormen, maar ze nu anders behandelen dan toen ze voor een andere partij in de raad zaten (of in 1 geval: nog zitten, de afscheidsvergadering oude raad moet nog komen) lijkt me ook weer vreemd.
Dat gaat echt afhangen van wat ze zeggen. Als ze vol complotmodus anti-vaxx, we worden geregeerd door reptilians, omvolkingstheorie gaan: dan heeft debat geen enkele zin.quote:Op maandag 23 maart 2026 16:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb niet het idee dat het links laten liggen van die partij erg veel helpt.
Dat doen we volgens mij namelijk al grotendeels. En toch groeien ze hard.
Zou het beter zijn om wel het debat aan te gaan?
(Ik heb het antwoord niet.)
https://www.ad.nl/zoeterm(...)zoetermeer~ab5002a1/quote:Tweede Kamerlid Jeremy Mooiman verkenner voor PVV in Zoetermeer
Tweede Kamerlid Jeremy Mooiman is door de Zoetermeerse PVV gevraagd om de mogelijkheden te verkennen om een coalitie te vormen. De partij wil zo snel mogelijk met alle andere partijen praten, zegt lijsttrekker Stefan Smits.
Ze zijn daar, net aan, de grootste. Dus op zich niet gek.quote:Op maandag 23 maart 2026 20:43 schreef capricia het volgende:
Inmiddels worden PVVers gevraagd de formatie te leiden.
[..]
https://www.ad.nl/zoeterm(...)zoetermeer~ab5002a1/
In het licht van de discussie eerder vandaag en gisteren of je wel samen moet willen werken met dit soort partijen.quote:Op maandag 23 maart 2026 20:57 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ze zijn daar, net aan, de grootste. Dus op zich niet gek.
Er zijn in Zoetermeer meer smaken dan "centrumrechts" (lol).quote:Op maandag 23 maart 2026 21:00 schreef capricia het volgende:
[..]
In het licht van de discussie eerder vandaag en gisteren of je wel samen moet willen werken met dit soort partijen.
Ik denk dat er weinig keuze is. Ze halen zetels, soms veel zetels, en soms worden ze de grootste.
Ze mogen de formatie starten en stellen dus een formateur aan, dat hoeft niks te zeggen over een komende coalitie.quote:Op maandag 23 maart 2026 21:00 schreef capricia het volgende:
[..]
In het licht van de discussie eerder vandaag en gisteren of je wel samen moet willen werken met dit soort partijen.
Ik denk dat er weinig keuze is. Ze halen zetels, soms veel zetels, en soms worden ze de grootste.
Zeker zijn er meer smaken. Maar ondertussen begint de PVV wel met formeren.quote:Op maandag 23 maart 2026 21:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Er zijn in Zoetermeer meer smaken dan "centrumrechts" (lol).
VVD zal vast mee willen doen, maar dan zit je nog maar op 12 van de 20 benodigde zetels. De lokale partij LHN zal mee willen doen (maar VVD wil die lijsttrekker en wethouder niet). Heb je er 15. Daarna wordt het lastig.
Spijtig dat een cordon sanitaire niet meer mogelijk is. Nee, in plaats daarvan steeds vaker een hek om de melaatse GL-PvdA heen. Arm Nederland.
Gefeliciteerd ermee.quote:Op maandag 23 maart 2026 21:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Zeker zijn er meer smaken. Maar ondertussen begint de PVV wel met formeren.
Ik heb dat nog niet zovaak gezien.
Als je de grootste bent, start je gewoon. Denk niet dat daar vaak van wordt afgeweken.quote:Op maandag 23 maart 2026 21:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zou als normale partij ook hier weer snel klaar mee zijn. Niet meer aandacht schenken dan strikt noodzakelijk.quote:Op maandag 23 maart 2026 21:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Het begrip normale partij is heel rekbaar geworden. Helaas.quote:Op maandag 23 maart 2026 21:47 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik zou als normale partij ook hier weer snel klaar mee zijn. Niet meer aandacht schenken dan strikt noodzakelijk.
De PVV begint met verkennen. Dat is nog een ruime stap voor formeren. Dit is een rondje lijsttrekkers doen, op basis waarvan de verkenner een advies voor een vervolg geeft. Als het niet vruchtbaar is, dan kan dat zomaar een andere verkenningsronde worden.quote:Op maandag 23 maart 2026 21:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Kieskompas is met dit aantal stellingen niet serieus te nemen.quote:Op maandag 23 maart 2026 21:43 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.ad.nl/utrecht(...)~aafac1c5/?slug_rd=1
D66 in Utrecht(in Kieskompas staat de VVD rechtser dan FvD).
Wat me vooral stoort is dat de lokale fracties worden afgerekend op de landelijke. Er zit vaak een behoorlijk verschil tussen de twee.quote:Op maandag 23 maart 2026 21:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kieskompas is met dit aantal stellingen niet serieus te nemen.
Verder niet onlogisch dat D66 het liefst middenin de coalitie zit, dan de rechtervleugel te zijn. Wordt interessant om dit te volgen, wie gaat dit het best uitspelen?
Dat betwist ik niet, maar je kunt dan ook bij Volt kijken of CDA. In plaats van een door Klassiek Liberaal geleide VVD (net als Amsterdam).quote:Op maandag 23 maart 2026 21:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kieskompas is met dit aantal stellingen niet serieus te nemen.
Verder niet onlogisch dat D66 het liefst middenin de coalitie zit, dan de rechtervleugel te zijn. Wordt interessant om dit te volgen, wie gaat dit het best uitspelen?
Zeker. Maar dan môt je er wel eerst mee praten.quote:Op maandag 23 maart 2026 21:50 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De PVV begint met verkennen. Dat is nog een ruime stap voor formeren. Dit is een rondje lijsttrekkers doen, op basis waarvan de verkenner een advies voor een vervolg geeft. Als het niet vruchtbaar is, dan kan dat zomaar een andere verkenningsronde worden.
Ik heb het idee dat ze in zetten op VVD om bij CDA uit te komen.quote:Op maandag 23 maart 2026 21:53 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat betwist ik niet, maar je kunt dan ook bij Volt kijken of CDA. In plaats van een door Klassiek Liberaal geleide VVD (net als Amsterdam).
Nou, dit dus.quote:Op maandag 23 maart 2026 21:50 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het begrip normale partij is heel rekbaar geworden. Helaas.
Staat ook in het stuk. Op het einde. Zo'n beetje.quote:Op maandag 23 maart 2026 21:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat ze in zetten op VVD om bij CDA uit te komen.
Dit zegt niks over normaliseren, de grootste start gewoon, dat is in de meeste gemeentes echt wel de regel waar geen discussie over mogelijk is. De regels volgen is geen normaliseren van een partij.quote:Op maandag 23 maart 2026 21:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Nou, dit dus.
Ik heb die indruk ook. Dat bijv de PVV al veel meer genormaliseerd is. En Forum lijkt ook die kant op te gaan.
Maar wat denk jij dat de beste strategie is? Doodzwijgen werkt kennelijk ook niet (zie de huidige winst van Forum). Gezellig meedoen legitimeert al helemaal zo'n partij (zie de PVV in de TK).
Niet alleen wij, en niet alleen op gemeente niveau, worstelen daarmee. Maar ook onze buurlanden.
Zelfs CU kan want die twee hebben al een meerderheid samenquote:Op maandag 23 maart 2026 21:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat ze in zetten op VVD om bij CDA uit te komen.
Als eenmansfractie een wethouder leveren komt wel voor, maar meestal alleen als je echt een goede wethouderskandidaat hebt, meestal eentje met ervaring in de gemeente. Dat is bij CU volgens mij niet het geval.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:01 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zelfs CU kan want die twee hebben al een meerderheid samen![]()
Mja, voor de bestuurskwaliteit is CDA altijd een prima optie.
Er is een berucht geval waarbij wel van die regel afgeweken werd. Dat was in Goes na de gemeenteraadsverkiezingen van 2006.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:01 schreef Hanca het volgende:
Dit zegt niks over normaliseren, de grootste start gewoon, dat is in de meeste gemeentes echt wel de regel waar geen discussie over mogelijk is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Goes_(gemeente)#College_van_B&Wquote:Het college van B&W voor de periode 2006-2010 was een coalitie van CDA, VVD en SGP/ChristenUnie (14 van de 25 zetels). Alhoewel de PvdA de grootste partij bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 was geworden, en zij het voortouw zou nemen bij het nieuw te vormen college, hadden de drie eerder genoemde partijen reeds de dag na de verkiezingen een nieuwe coalitie gevormd. Zowel PvdA als ook diverse inwoners waren hier verbolgen over. Dit kwam mede doordat dit had plaatsgevonden op de Biddag voor gewas en arbeid. Op verzoek van de landelijke SGP was er op deze - woensdag - niet gestemd en voor de dinsdag gekozen. Desondanks deed de SGP op deze dag wel mee aan het vormen van een nieuw college. De installatie van de nieuwe gemeenteraad op 16 maart verliep dan ook tumultueus. Het NOS-journaal wijdde er een item aan. De drie nieuwe coalitiepartners hebben vanwege het gebeuren hun excuses aangeboden voor hun handelwijze. Het college bestond vanaf 2010 tot 2014 uit CDA, VVD en PvdA. Na de gemeenteraadsverkiezingen van 2014 werd er weer een college gevormd door CDA, VVD en ChristenUnie/SGP.
Om door mij genoemde redenen zijn de Oosterburen lang niet zo ver. Niemand behalve een groepje FDP kiezers wil AfD erbij. Negentig procent van CDU kiezers wil AfD expliciet niet (bij de overige tien procent zit een deel 'onzeker/weet niet').quote:
Ik denk dat we langs elkaar heen praten.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit zegt niks over normaliseren, de grootste start gewoon, dat is in de meeste gemeentes echt wel de regel waar geen discussie over mogelijk is. De regels volgen is geen normaliseren van een partij.
Je kunt het pas normaliseren noemen als er een ronde 2 komt van PVV met een paar partijen die voor een meerderheid gaan formeren.
Een Brandmauer, toch? Noemen ze dat daar.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:07 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Om door mij genoemde redenen zijn de Oosterburen lang niet zo ver. Niemand behalve een groepje FDP kiezers wil AfD erbij. Negentig procent van CDU kiezers wil AfD expliciet niet (bij de overige tien procent zit een deel 'onzeker/weet niet').
Daar wordt AfD nog echt bestreden door het centrum-rechtse establishment. Van veiligheidsdiensten tot elke vice-voorzitter boycotten/wegstemmen. Niet toelaten tot hun versie van commissie stiekem. Ambtenarenrestricties in plaats van een terugkeerregeling.
Helpt dat? Misschien wel. Volgens de Amerikaanse professor Bartels is het potentieel in Duitsland groter dan hier, op basis van enquêtes (nog wel...), maar de rechterflank haalt er beduidend minder stemmen. Twintig procent is geen 35 procent.
Nee, dat zegt in feite niks. PVV wordt al jaren in allerlei gemeentes het grootste bij de landelijke verkiezingen, dat ze een keer lokaal mee zouden gaan doen om dat te gebruiken is niet onverwachts. Het feit dat er nog steeds ophef is als ze een keer mee praten of mee doen (zie Flevoland) zegt genoeg over het feit dat dat nog steeds niet als normaal wordt gezien.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk dat we langs elkaar heen praten.
Het feit dat ze de grootste zijn, zegt imo al genoeg over het feit dat die partij al genormaliseerd is.
Ik denk daar anders over.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat zegt in feite niks. PVV wordt al jaren in allerlei gemeentes het grootste bij de landelijke verkiezingen, dat ze een keer lokaal mee zouden gaan doen om dat te gebruiken is niet onverwachts. Het feit dat er nog steeds ophef is als ze een keer mee praten of mee doen (zie Flevoland) zegt genoeg over het feit dat dat nog steeds niet als normaal wordt gezien.
Ik noemde de Brandmuur niet omdat het op zichzelf niet zoveel zegt. Het zit hem in concrete maatregelen zoals elke commissievoorzitter wegstemmen. En geen ambtenaren uit die hoek accepteren (bij ons hebben FvDers een terugkeerregeling op zak).quote:Op maandag 23 maart 2026 22:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Een Brandmauer, toch? Noemen ze dat daar.
Toch stijgt de AFD ook lokaal flink door.
In sommige districten tot bijna 50%.
https://x.com/i/status/2035802428759519516
Er zijn inmiddels AFD burgemeesters. En ook landelijk hielp de AFD een CDU-motie aan een meerderheid.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:20 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik noemde de Brandmuur niet omdat het op zichzelf niet zoveel zegt. Het zit hem in concrete maatregelen zoals elke commissievoorzitter wegstemmen. En geen ambtenaren uit die hoek accepteren.
Gewoon: dezelfde behandeling als salafisten en communisten.
Hier in Nederland heb je gemeenten als Rucphen waar geradicaliseerd rechts (en dan tel ik de 'enablers' van de VVD niet mee) 70% van de stemmen haalt. In 2023 haalde de PVV daar 54% van de stemmen. Alles links van de VVD had maar 20%.
Om het even in perspectief te zetten, en de piek van AfD in één kiesdistrict te relativeren.
Dat gaf veel intern gedoe bij het CDU.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:24 schreef capricia het volgende:
En ook landelijk hielp de AFD een CDU-motie aan een meerderheid.
Voorlopig zijn ze landelijk wel af, regeren ze volgens mij alleen in Flevoland mee. Daar heb ik trouwens weinig raars aan besluiten over gehoord.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk daar anders over.
Het feit dat ze (ook al was het kort) gewoon landelijk geregeerd hebben, een coalitie gevormd hebben, ministers geleverd hebben etc (voor het argument maakt het niet uit dat het ondermaats was), in het centrum van de macht gezeten hebben etc, maakt dat die partij al heel genormaliseerd is.
En dat dat in sommige gemeenten nog niet zo gezien wordt, doet daar niets aan af.
En mijn vraag is dus: hoe kun je daar nu het beste mee omgaan?![]()
PvdA heeft een aantal jaar principieel tegen elke PVV motie gestemd, zelfs als die een motie indienden in de bewoordingen uit het PvdA verkiezingsprogramma. Hielp niks, behalve dat je jezelf in de vingers snijdt. Zijn ze dus mee gestopt.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat gaf veel intern gedoe bij het CDU.
In Nederland is dat überhaupt nooit een punt geweest. Ook bij linkse partijen niet. Bij moties of wetsvoorstellen. Het is dan al snel: we staan voor ons idee en als rapaille dat idee ook ziet zitten, fijn.
Maar wat je in Duitsland voorlopig niet zult zien, dat is echt nog heel ver weg, is de lijn "we zijn het inhoudelijk eens met AfD, jammer van hun onbetrouwbaarheid, we sluiten de extreemlinkse SPD uit".
Ja.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat gaf veel intern gedoe bij het CDU.
In Nederland is dat überhaupt nooit een punt geweest. Ook bij linkse partijen niet. Bij moties of wetsvoorstellen. Het is dan al snel: we staan voor ons idee en als rapaille dat idee om hun moverende redenen ook ziet zitten, fijn.
Maar wat je in Duitsland voorlopig niet zult zien, dat is echt nog heel ver weg, is de lijn "we zijn het inhoudelijk eens met AfD, jammer van hun onbetrouwbaarheid, we sluiten de extreemlinkse SPD uit".
Dat weet ik en vind ik beter te verdedigen dan dat je zelf met iets komt, maar het dan terugtrekt omdat (opportunistisch) rapaille het ermee eens blijkt te zijn.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
PvdA heeft een aantal jaar principieel tegen elke PVV motie gestemd, zelfs als die een motie indienden in de bewoordingen uit het PvdA verkiezingsprogramma. Hielp niks, behalve dat je jezelf in de vingers snijdt. Zijn ze dus mee gestopt.
Volgens mij was dat in 2014 na het beruchte "minder minder minder" optreden van Geert Wilders op de avond na de gemeenteraadsverkiezingen in dat jaar.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:32 schreef Hanca het volgende:
PvdA heeft een aantal jaar principieel tegen elke PVV motie gestemd, zelfs als die een motie indienden in de bewoordingen uit het PvdA verkiezingsprogramma. Hielp niks, behalve dat je jezelf in de vingers snijdt. Zijn ze dus mee gestopt.
Ik denk dat wij (even generaliseren) er pragmatischer in staan. Een goed idee is een goed idee, van wie het ook komt.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is ook wel echt een naaistreek.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:06 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Er is een berucht geval waarbij wel van die regel afgeweken werd. Dat was in Goes na de gemeenteraadsverkiezingen van 2006.
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Goes_(gemeente)#College_van_B&W
De PVV staat haaks op de poldercultuur en ondermijnt dat stelselmatig. Langs die weg zouden Duitsers hen niet accepteren. Omdat ze het systeem bedreigen.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk dat wij (even generaliseren) er pragmatischer in staan. Een goed idee is een goed idee, van wie het ook komt.
En bovendien hebben we nogal een polder-cultuur. Waarbij het wel de bedoeling is dat iedereen zijn zegje mag doen en dat dat meegewogen wordt.
Principieel tegenstemmen zal niet snel gewaardeerd worden.
Uit het bericht krijg ik de indruk dat het zou gaan om iets in de sfeer van ronselen van volmachten, dus stelselmatig mensen aanspreken en ze vragen om een volmachtstem te geven. Dat is inderdaad verboden en strafbaar en wordt officieel als een vorm van stemfraude beschouwd.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 13:49 schreef Hanca het volgende:
In Gorinchem doen ze onderzoek naar fraude met volmachten: https://www.nd.nl/varia/v(...)ij-raadsverkiezingen
Ja, die indruk kreeg ik ook, ben benieuwd of we hier meer van gaan horen.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 16:57 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Uit het bericht krijg ik de indruk dat het zou gaan om iets in de sfeer van ronselen van volmachten, dus stelselmatig mensen aanspreken en ze vragen om een volmachtstem te geven. Dat is inderdaad verboden en strafbaar en wordt officieel als een vorm van stemfraude beschouwd.
Ja, dat lijkt het te zijn. Hoewel zeldzaam, is het veruit de meest voorkomende vorm van stemfraude in Nederland. Door de schaal en de lage opkomst zijn de raadsverkiezingen ook het meest gevoelig hiervoor. De voorkeursdrempel in Gorinchem is bv 156 stemmen. Dat is te overzien.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 16:57 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Uit het bericht krijg ik de indruk dat het zou gaan om iets in de sfeer van ronselen van volmachten, dus stelselmatig mensen aanspreken en ze vragen om een volmachtstem te geven. Dat is inderdaad verboden en strafbaar en wordt officieel als een vorm van stemfraude beschouwd.
Ja. De stempassen/volmachten zijn er nu in elk geval nog. Dus kan bij de volmachtgevers en de gemachtigden nagevraagd worden op welke manier de volmachten afgegeven zijn.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 17:54 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Het probleem met het ronselen van volmachtstemmen is dat het moeilijk bewijsbaar is.
Curieus verhaal. In 2023 gebeurde exact hetzelfde (zelfde partijen, ander raadslid), en zowel toen als nu was de overstapper eerder actief in de partij waarin ze terugkeerde. Zou die Seniorenpartij gebruikt worden als vehikel om de bejaardenstem 'af te tappen'?quote:Op dinsdag 24 maart 2026 18:24 schreef KareldeStoute het volgende:
Nog wat lokaal gerommel in de marge.
Den Helder maakt het bont.
Een verkozen partij komt niet in de raad omdat het raadslid direct overstapt naar een andere partij
https://noordkop247.nl/po(...)r-uit-helderse-raad/
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |