abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 22 maart 2026 @ 19:48:21 #201
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220408066
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 19:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is gewoon niet waar. Je kunt zulke partijen alleen counteren door echt problemen op te lossen, daarmee de onvrede weg te nemen. Dat is het enige wat helpt. Zelf nog meer dingen roepen die je niet gaat uitvoeren helpt echt niet, dat jaagt mensen naar zulke protestpartijen.
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 19:37 schreef capricia het volgende:

[..]
Dan gaat alles naar de sabotering.
Wat blijft er dan nog over van waarde?
Het is niet materieel dingen saboteren (in tegenstelling tot wat de VVD doet), maar het gaat om de toon. Gewoon er hard invliegen.

Maak maar duidelijk: zij zijn het graaiende grootkapitaal, wij zijn het volk.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220408318
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 19:48 schreef -XOR- het volgende:

[..]
[..]
Het is niet materieel dingen saboteren (in tegenstelling tot wat de VVD doet), maar het gaat om de toon. Gewoon er hard invliegen.

Succesvolle mensen als vijand wegzetten werkt echt niet, je komt alleen jaloers over.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  zondag 22 maart 2026 @ 20:22:35 #203
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220408369
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Succesvolle mensen als vijand wegzetten werkt echt niet, je komt alleen jaloers over.
Je moet ook geen individuen als vijand wegzetten maar het abstracter maken.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220408375
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 14:52 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Sowieso moet GL-Pvda een linkspopulistische koers gaan varen waarin keihard wordt gebeukt op de verwevenheid van het grootkapitaal en de coalitie en hun vazallen op verrechts.
Dat vindt alleen geen tractie, omdat op wat links-radicalen na niemand zo fel tegen kapitalisme is. Op rechts, of wat men verstaat onder rechts, werkt dat wél, omdat een grote groep wel tegen alles wat wel asiel te maken heeft is. En nee, dat is niet oorzaak en gevolg omdraaien.
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
pi_220408380
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 19:48 schreef -XOR- het volgende:

Dat deed Bij1 en op wat gekkies na zit daar niemand meer.
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
pi_220408387
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:22 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Je moet ook geen individuen als vijand wegzetten.
Nee, maar ook niet 'de rijken' als groep, waarbij rijk vaak al blijkt te beginnen bij 2 of 2,5 keer modaal of mensen in een huis van 8 ton oid.

Je moet geen belasting willen heffen omdat je vindt dat een ander teveel heeft, mensen laten denken dat je dat wel doet is een erg slecht idee. Belasting heffen is een noodzakelijk kwaad, geen doel.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  zondag 22 maart 2026 @ 20:27:00 #207
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220408395
quote:
7s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:23 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat vindt alleen geen tractie, omdat op wat links-radicalen na niemand zo fel tegen kapitalisme is. Op rechts, of wat men verstaat onder rechts, werkt dat wél, omdat een grote groep wel tegen alles wat wel asiel te maken heeft is. En nee, dat is niet oorzaak en gevolg omdraaien.
Niet zozeer tegen kapitalisme, maar je zou de verhoging van de pensioenleeftijd voor zware beroepen en WW-verkorting bijvoorbeeld wel kunnen framen als herstructurering waarvan de kosten worden afgewenteld op de gewone man en niet op de werkgeversgilde dat middels het zoveelste VVD-kabinet weer eens uitstekend voor zichzelf heeft weten te zorgen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 22 maart 2026 @ 20:29:46 #208
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220408427
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, maar ook niet 'de rijken' als groep, waarbij rijk vaak al blijkt te beginnen bij 2 of 2,5 keer modaal of mensen in een huis van 8 ton oid.

Je moet geen belasting willen heffen omdat je vindt dat een ander teveel heeft, mensen laten denken dat je dat wel doet is een erg slecht idee. Belasting heffen is een noodzakelijk kwaad, geen doel.
'De rijken' als in artsen, advocaten of profvoetballers, zijn natuurlijk niet het grootkapitaal.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220408439
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:27 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Niet zozeer tegen kapitalisme, maar je zou de verhoging van de pensioenleeftijd voor zware beroepen en WW-verkorting bijvoorbeeld wel kunnen framen als herstructurering waarvan de kosten worden afgewenteld op de gewone man en niet op de werkgeversgilde dat middels het zoveelste VVD-kabinet weer eens uitstekend voor zichzelf heeft weten te zorgen.
Dat kan, alleen is het slimme van rechts geweest dat dit helemaal geen campagnepunten waren en hooguit, voor zover het al plannen waren, ergens waren weggemoffeld. Nu reageren kán, maar is niet zo heel zinvol meer.
Do I wanna know?
pi_220408448
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:29 schreef -XOR- het volgende:

[..]
'De rijken' als in artsen, advocaten of profvoetballers, zijn natuurlijk niet het grootkapitaal.
Tja, het echte grootkapitaal, de supergrote bedrijven, zijn helaas erg lastig te belasten. Dan zit je weer met populistische grootspraak die niet uit te voeren is.
  zondag 22 maart 2026 @ 20:34:10 #211
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220408473
quote:
7s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:30 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat kan, alleen is het slimme van rechts geweest dat dit helemaal geen campagnepunten waren en hooguit, voor zover het al plannen waren, ergens waren weggemoffeld. Nu reageren kán, maar is niet zo heel zinvol meer.
Nou nou wat slim zeg, het verzieken van de democratie en geen open kaart spelen. Ondertussen heb je alle megafoons uit handen van links geslagen zodat ze daar niet hard campagne op kunnen voeren. Wat fraai. Op naar nog meer slavernij en uitbuiting!

(De gele bond CNV is met spotjes leden aan het werven, ook dat is weer heel doortrapt)
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 22 maart 2026 @ 20:35:20 #212
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220408483
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tja, het echte grootkapitaal, de supergrote bedrijven, zijn helaas erg lastig te belasten. Dan zit je weer met populistische grootspraak die niet uit te voeren is.
Dat weet ik ook wel, maar dat maakt niet uit. De VVD bokst al rondenlang met verzwaarde handschoenen dus er mag wel eens met minder sjieke middelen teruggeduwd worden.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220408522
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:34 schreef Klopkoek het volgende:
Nou nou wat slim zeg, het verzieken van de democratie en geen open kaart spelen. Ondertussen heb je alle megafoons uit handen van links geslagen zodat ze daar niet hard campagne op kunnen voeren.
De politiek is nu eenmaal een doortrapt spel, dat je slim moet spelen. Het heeft bijzonder weinig nut om je eigen falen daarin weg te zetten als slachtoffer van je tegenpartij.
Do I wanna know?
  zondag 22 maart 2026 @ 20:39:52 #214
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220408539
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Kan prima hoor:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)riel-zucman-a4159090

Maar ja, nu komt de ware Hanca en ChristenUnie naar boven. De CU dat is aangesloten bij de EVP, CDA in Europa. Dus gaat de CU de WW-afbraak gewoon slikken en goedkeuren, waarmee Nederland hekkensluiter van Europa wordt op dat vlak (m.n. de rechtenopbouw), net zoals Nederland hekkensluiter is bij het belasten van vermogen. In plaats van dit erkennen is de uitvlucht alweer snel 'het kan niet, is mobiel' blahblah. Nee, je wil het niet. Het is een keuze om hekkensluiter te zijn in het belasten van vermogens.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 22 maart 2026 @ 20:42:38 #215
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220408559
quote:
7s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:38 schreef nostra het volgende:

[..]
De politiek is nu eenmaal een doortrapt spel, dat je slim moet spelen. Het heeft bijzonder weinig nut om je eigen falen daarin weg te zetten als slachtoffer van je tegenpartij.
Ja bij jouw soort, de Gordon Gekko en Patrick Bateman verheerlijkers, zijn alle normen en waarden weg, is er geen ondergrens meer. Precies wat ik telkens weer zeg.

Alle middelen zijn geoorloofd, als je er maar mee weg komt. Een 'spel' dat mensenlevens kost. In elke VVDer schuilt een oorlogshitser en moordenaar.

Bij jou is de waarheid en werkelijkheid ook alleen maar instrumenteel van waarde, wat het zo vermoeiend maakt.

Zo een opmerking van jou bewijst mijn gelijk.

In die zin is Nederland er met de secularisatie niet op vooruit gegaan. Bij het CDA zat nog ergens een morele rem, een Godsvrees.

edit: dit is natuurlijk ook precies waarom er electoraal verkeer zit tussen 'de liberalen' en xenofoob uiterst rechts. In vele Europese landen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Klopkoek op 22-03-2026 20:49:06 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220408743
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:39 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Kan prima hoor:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)riel-zucman-a4159090

Maar ja, nu komt de ware Hanca en ChristenUnie naar boven. De CU dat is aangesloten bij de EVP, CDA in Europa. Dus gaat de CU de WW-afbraak gewoon slikken en goedkeuren, waarmee Nederland hekkensluiter van Europa wordt op dat vlak (m.n. de rechtenopbouw), net zoals Nederland hekkensluiter is bij het belasten van vermogen. In plaats van dit erkennen is de uitvlucht alweer snel 'het kan niet, is mobiel' blahblah. Nee, je wil het niet. Het is een keuze om hekkensluiter te zijn in het belasten van vermogens.
Tja, ga maar schoppen met onzin waarvan iedereen weet dat het onwaar is. Precies de reden dat veel mensen bij links wegrennen, zulk constant geschop. Sowieso kun jij geen post maken zonder mensen aan te vallen, of het nu users, politici of journalisten zijn. Niet echt reclame voor links.

CU gaat die WW afbraak niet steunen en als iemand hier steeds voor meer belasting op vermogen pleit ben ik het wel en in Den Haag is het Grinwis. Zie het verkiezingsprogramma, geen partij had dat beter voor elkaar dan de CU. Maar nooit als doel. Belasting heffen is geen doel, maar een middel. Een noodzakelijk kwaad.
pi_220408796
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:42 schreef Klopkoek het volgende:
Ja bij jouw soort, de Gordon Gekko en Patrick Bateman verheerlijkers, zijn alle normen en waarden weg, is er geen ondergrens meer. Precies wat ik telkens weer zeg.
Je snapt dat Stone's doel van Wall Street juist geen verheerlijking was, maar het aankaarten van de gevaren van ongebreidelde competitie en de gevolgen daarvan op ethos en moralisme hè?

quote:
Alle middelen zijn geoorloofd, als je er maar mee weg komt. Een 'spel' dat mensenlevens kost. In elke VVDer schuilt een oorlogshitser en moordenaar.
Ja, en zo komt links nergens.
Do I wanna know?
  zondag 22 maart 2026 @ 21:08:30 #218
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220408807
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:59 schreef Hanca het volgende:
Precies de reden dat veel mensen bij links wegrennen, zulk constant geschop.
Rechts wint er veel kiezers mee. De VVD redde er zijn campagnes mee. Gewoon puur door schoppen en vooral tegen te zijn. Tegen anderen afzetten.

Wilders heeft jaren niks anders gedaan dan schoppen tegen linkse elites.
https://www.groene.nl/artikel/wil-de-echte-elite-opstaan

CU had het heel gezellig in de fractiekamer van Wilders. Tekenen bij miljarden weghalen bij het onderwijs maar mooi even de Bijbelles op openbare scholen gered.

'Houd jij ze arm, dan houd ik ze dom'.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 22 maart 2026 @ 21:16:50 #219
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220408869
quote:
7s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:06 schreef nostra het volgende:

[..]
Je snapt dat Stone's doel van Wall Street juist geen verheerlijking was, maar het aankaarten van de gevaren van ongebreidelde competitie en de gevolgen daarvan op ethos en moralisme hè?
Weer een goed voorbeeld van je gedraai en geglibber, en hoe de waarheid enkel instrumenteel wordt in gezet.

Ja natuurlijk weet ik dat, maar ik weet ook hoe vervolgens rechtsmensjes er iets anders uit haalden en Gordon Gekko tot een voorbeeld maakte. De subtext werd genegeerd of een wending aan gegeven (doe jij ook).

Dit gebeurt wel vaker met culturele uitingen. Denk aan 'Born in the USA' van Springsteen, van drie jaar eerder.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 22 maart 2026 @ 21:19:29 #220
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220408893
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:24 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat deed Bij1 en op wat gekkies na zit daar niemand meer.
Dit is natuurlijk omgedraaid. Bij1 waren gekkies en die wat probeerden, dat is wat anders.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220408955
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:16 schreef Klopkoek het volgende:
Ja natuurlijk weet ik dat, maar ik weet ook hoe vervolgens rechtsmensjes er iets anders uit haalden en Gordon Gekko tot een voorbeeld maakte. De subtext werd genegeerd of een wending aan gegeven (doe jij ook).
Martin Sheen speelde dan ook een fantastische rol, maar dat '80-s wereldje, Thatcher en Reagan incluis, heeft tegenwoordig maar bijzonder weinig aanhang meer in de politiek, dus ik snap je focus erop niet zo.
Do I wanna know?
  zondag 22 maart 2026 @ 21:33:34 #222
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220409017
Het is gewoon mokertjevervelend dat de VVD een clowntjespartij is geworden die zich bedient van clowntjesmethoden maar daar wegens het omdat-negerisme maar steeds mee weg blijft komen.

[ Bericht 1% gewijzigd door -XOR- op 22-03-2026 21:40:14 ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 22 maart 2026 @ 21:43:51 #223
494262 BehoorlijkKritisch
Niet te kritisch
pi_220409079
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 19:38 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
De realiteit is rechts, zeker in Nederland. Links gelooft/denkt dat de realiteit ook een kwartslag kan worden gedraaid. Sommigen op de linkerflank gaan wel heel ver in hun degrowth utopisme maar velen nemen toch vooral een voorbeeld aan Scandinavië, Canada en Australië/Nieuw-Zeeland. Op vlakken als duurzame economie, arbeidsverhoudingen, sociale mobiliteit en het democratisch gehalte van de maatschappij.

* GL-PvdA heeft degrowth laten vallen trouwens. Slechts een minderheid hangt dit aan.
Het is ook gewoon heel erg lastig als je (misschien wat utopische) beeld van hoe de maatschappij er uit zou moeten zien in de politieke praktijk niet realistisch is. Dat weet ik zelf ook als geen ander. Je kunt wel een beeld willen nastreven van een resource based maatschappij waarin landen (of regio's van landen) zonder wereldhandel zelfvoorzienend zijn, maar dat is een dusdanig vergezicht dat je dat nooit uitgelegd krijgt in een partijprogramma dat elke vier jaar moet worden herschreven naar de waan van de dag en het volgende populistische topic.

Overigens nog een reden waarom ik de fusie van GL en PvdA buitengewoon kut vindt. Binnen GL was die stroming nog wel enigszins van waarde, na de fusie is dat totaal verstomd.

Ik ben een groot voorstander van gecontroleerde degrowth. De door consumptie en industrialisatie aangedreven wereldhandel is de kanker van onze planeet. Iedereen met verstand kan dat gewoon zien als hij zijn ogen open doet. Helaas is er waarschijnlijk een apocalyptisch event nodig om een dergelijke paradigmashift te laten plaatsvinden.
  zondag 22 maart 2026 @ 21:45:24 #224
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220409090
quote:
7s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:25 schreef nostra het volgende:

[..]
Martin Sheen speelde dan ook een fantastische rol, maar dat '80-s wereldje, Thatcher en Reagan incluis, heeft tegenwoordig maar bijzonder weinig aanhang meer in de politiek, dus ik snap je focus erop niet zo.
De bakens zijn verzet naar het autoritaire Singapore, naar transhumanisme, door de misantropische nihilisten en sociaal-darwinisten.

"Trump is top!", om met Koen Petersen te spreken.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 22 maart 2026 @ 21:52:20 #225
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220409141
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:43 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Het is ook gewoon heel erg lastig als je (misschien wat utopische) beeld van hoe de maatschappij er uit zou moeten zien in de politieke praktijk niet realistisch is. Dat weet ik zelf ook als geen ander. Je kunt wel een beeld willen nastreven van een resource based maatschappij waarin landen (of regio's van landen) zonder wereldhandel zelfvoorzienend zijn, maar dat is een dusdanig vergezicht dat je dat nooit uitgelegd krijgt in een partijprogramma dat elke vier jaar moet worden herschreven naar de waan van de dag en het volgende populistische topic.

Overigens nog een reden waarom ik de fusie van GL en PvdA buitengewoon kut vindt. Binnen GL was die stroming nog wel enigszins van waarde, na de fusie is dat totaal verstomd.

Ik ben een groot voorstander van gecontroleerde degrowth. De door consumptie en industrialisatie aangedreven wereldhandel is de kanker van onze planeet. Iedereen met verstand kan dat gewoon zien als hij zijn ogen open doet. Helaas is er waarschijnlijk een apocalyptisch event nodig om een dergelijke paradigmashift te laten plaatsvinden.
Misschien is dat zo (ikzelf geloof niet in degrowth - productiviteitsgroei is nodig om zuiniger te leven) maar ook dan is een voorbeeld nemen aan reëel bestaande alternatieven zoals Zweden en Nieuw-Zeeland een stap vooruit. Naar een betere voetafdruk voor Nederland.

Aan de ene kant zeg je dat je ze niet realistisch vindt, maar aan de andere kant zou je het luchtfietsen en dromen wel tof vinden...

Ik denk dat het luchtfietsen laten gaan verstandig is (nee, dat stigma gaat door De Telegraaf en NRC niet weg). Daar heb je PvdD voor, voor het luchtfietsen en dromen over wat nog niet is.
Deuger, Woke & Gutmensch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')