abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 maart 2026 @ 17:40:07 #251
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220414755
Ik kwam deze tegen op BS en reddit:

Gevraagd of uiterst rechtse signatuur van de partij hem niet dwars zit, zegt [boer] Wim: ‘Fascisme vind ik een bezwaar, maar de voordelen wegen zwaarder dan de nadelen’.
https://www.volkskrant.nl(...)plas-is-af~baf19da8/

Au!
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 20:43:14 #252
236264 crew  capricia
pi_220416458
Inmiddels worden PVVers gevraagd de formatie te leiden.

quote:
Tweede Kamerlid Jeremy Mooiman verkenner voor PVV in Zoetermeer

Tweede Kamerlid Jeremy Mooiman is door de Zoetermeerse PVV gevraagd om de mogelijkheden te verkennen om een coalitie te vormen. De partij wil zo snel mogelijk met alle andere partijen praten, zegt lijsttrekker Stefan Smits.
https://www.ad.nl/zoeterm(...)zoetermeer~ab5002a1/
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  maandag 23 maart 2026 @ 20:52:02 #253
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220416567
Ik mag hopen dat PVV het verknald. PVVer als locoburgemeester is een recept voor discriminerend en racistisch handhavingsbeleid (wat dan wel/niet in de media terecht komt)
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220416612
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 20:43 schreef capricia het volgende:
Inmiddels worden PVVers gevraagd de formatie te leiden.
[..]
https://www.ad.nl/zoeterm(...)zoetermeer~ab5002a1/
Ze zijn daar, net aan, de grootste. Dus op zich niet gek.
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 21:00:09 #255
236264 crew  capricia
pi_220416632
quote:
10s.gif Op maandag 23 maart 2026 20:57 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ze zijn daar, net aan, de grootste. Dus op zich niet gek.
In het licht van de discussie eerder vandaag en gisteren of je wel samen moet willen werken met dit soort partijen.

Ik denk dat er weinig keuze is. Ze halen zetels, soms veel zetels, en soms worden ze de grootste.
- Goethe, “Faust”
  maandag 23 maart 2026 @ 21:11:31 #256
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220416719
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 21:00 schreef capricia het volgende:

[..]
In het licht van de discussie eerder vandaag en gisteren of je wel samen moet willen werken met dit soort partijen.

Ik denk dat er weinig keuze is. Ze halen zetels, soms veel zetels, en soms worden ze de grootste.
Er zijn in Zoetermeer meer smaken dan "centrumrechts" (lol).

VVD zal vast mee willen doen, maar dan zit je nog maar op 12 van de 20 benodigde zetels. De lokale partij LHN zal mee willen doen (maar VVD wil die lijsttrekker en wethouder niet). Heb je er 15. Daarna wordt het lastig.

Spijtig dat een cordon sanitaire niet meer mogelijk is. Nee, in plaats daarvan steeds vaker een hek om de melaatse GL-PvdA heen. Arm Nederland.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220416733
quote:

[..]

Ze mogen de formatie starten en stellen dus een formateur aan, dat hoeft niks te zeggen over een komende coalitie.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 21:14:11 #258
236264 crew  capricia
pi_220416738
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 21:11 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Er zijn in Zoetermeer meer smaken dan "centrumrechts" (lol).

VVD zal vast mee willen doen, maar dan zit je nog maar op 12 van de 20 benodigde zetels. De lokale partij LHN zal mee willen doen (maar VVD wil die lijsttrekker en wethouder niet). Heb je er 15. Daarna wordt het lastig.

Spijtig dat een cordon sanitaire niet meer mogelijk is. Nee, in plaats daarvan steeds vaker een hek om de melaatse GL-PvdA heen. Arm Nederland.
Zeker zijn er meer smaken. Maar ondertussen begint de PVV wel met formeren.
Ik heb dat nog niet zovaak gezien.
- Goethe, “Faust”
  maandag 23 maart 2026 @ 21:15:24 #259
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220416752
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 21:14 schreef capricia het volgende:

[..]
Gefeliciteerd ermee.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220416772
quote:

[..]
Als je de grootste bent, start je gewoon. Denk niet dat daar vaak van wordt afgeweken.

Al kan het gewoon zijn dat achter de schermen GLPvdA, VVD en D66 al in gesprek zijn, samen 17 zetels. Maar dan moet je nog steeds wachten tot de PVV de opdracht terug geeft.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  maandag 23 maart 2026 @ 21:43:55 #261
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220416953
https://www.ad.nl/utrecht(...)~aafac1c5/?slug_rd=1

D66 in Utrecht :r (in Kieskompas staat de VVD rechtser dan FvD).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220416972
quote:

[..]

Ik zou als normale partij ook hier weer snel klaar mee zijn. Niet meer aandacht schenken dan strikt noodzakelijk.
  maandag 23 maart 2026 @ 21:50:21 #263
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220416999
quote:
10s.gif Op maandag 23 maart 2026 21:47 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ik zou als normale partij ook hier weer snel klaar mee zijn. Niet meer aandacht schenken dan strikt noodzakelijk.
Het begrip normale partij is heel rekbaar geworden. Helaas.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220417000
quote:

[..]
De PVV begint met verkennen. Dat is nog een ruime stap voor formeren. Dit is een rondje lijsttrekkers doen, op basis waarvan de verkenner een advies voor een vervolg geeft. Als het niet vruchtbaar is, dan kan dat zomaar een andere verkenningsronde worden.
pi_220417008
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 21:43 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.ad.nl/utrecht(...)~aafac1c5/?slug_rd=1

D66 in Utrecht :r (in Kieskompas staat de VVD rechtser dan FvD).
Kieskompas is met dit aantal stellingen niet serieus te nemen.

Verder niet onlogisch dat D66 het liefst middenin de coalitie zit, dan de rechtervleugel te zijn. Wordt interessant om dit te volgen, wie gaat dit het best uitspelen?
  Forum Admin maandag 23 maart 2026 @ 21:52:12 #266
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220417014
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 21:51 schreef Hanca het volgende:

[..]

Verder niet onlogisch dat D66 het liefst middenin de coalitie zit, dan de rechtervleugel te zijn. Wordt interessant om dit te volgen, wie gaat dit het best uitspelen?
Wat me vooral stoort is dat de lokale fracties worden afgerekend op de landelijke. Er zit vaak een behoorlijk verschil tussen de twee.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  maandag 23 maart 2026 @ 21:53:36 #267
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220417024
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 21:51 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat betwist ik niet, maar je kunt dan ook bij Volt kijken of CDA. In plaats van een door Klassiek Liberaal geleide VVD (net als Amsterdam).
Deuger, Woke & Gutmensch
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 21:53:37 #268
236264 crew  capricia
pi_220417025
quote:
10s.gif Op maandag 23 maart 2026 21:50 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
De PVV begint met verkennen. Dat is nog een ruime stap voor formeren. Dit is een rondje lijsttrekkers doen, op basis waarvan de verkenner een advies voor een vervolg geeft. Als het niet vruchtbaar is, dan kan dat zomaar een andere verkenningsronde worden.
Zeker. Maar dan môt je er wel eerst mee praten.
- Goethe, “Faust”
pi_220417046
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 21:53 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Dat betwist ik niet, maar je kunt dan ook bij Volt kijken of CDA. In plaats van een door Klassiek Liberaal geleide VVD (net als Amsterdam).
Ik heb het idee dat ze in zetten op VVD om bij CDA uit te komen.
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 21:58:47 #270
236264 crew  capricia
pi_220417055
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 21:50 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het begrip normale partij is heel rekbaar geworden. Helaas.
Nou, dit dus.
Ik heb die indruk ook. Dat bijv de PVV al veel meer genormaliseerd is. En Forum lijkt ook die kant op te gaan.

Maar wat denk jij dat de beste strategie is? Doodzwijgen werkt kennelijk ook niet (zie de huidige winst van Forum). Gezellig meedoen legitimeert al helemaal zo'n partij (zie de PVV in de TK).

Niet alleen wij, en niet alleen op gemeente niveau, worstelen daarmee. Maar ook onze buurlanden.
- Goethe, “Faust”
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 21:59:15 #271
236264 crew  capricia
pi_220417056
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 21:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Staat ook in het stuk. Op het einde. Zo'n beetje.
- Goethe, “Faust”
pi_220417075
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 21:58 schreef capricia het volgende:

[..]
Nou, dit dus.
Ik heb die indruk ook. Dat bijv de PVV al veel meer genormaliseerd is. En Forum lijkt ook die kant op te gaan.

Maar wat denk jij dat de beste strategie is? Doodzwijgen werkt kennelijk ook niet (zie de huidige winst van Forum). Gezellig meedoen legitimeert al helemaal zo'n partij (zie de PVV in de TK).

Niet alleen wij, en niet alleen op gemeente niveau, worstelen daarmee. Maar ook onze buurlanden.
Dit zegt niks over normaliseren, de grootste start gewoon, dat is in de meeste gemeentes echt wel de regel waar geen discussie over mogelijk is. De regels volgen is geen normaliseren van een partij.

Je kunt het pas normaliseren noemen als er een ronde 2 komt van PVV met een paar partijen die voor een meerderheid gaan formeren.
  maandag 23 maart 2026 @ 22:01:45 #273
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220417080
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 21:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zelfs CU kan want die twee hebben al een meerderheid samen ;)

Mja, voor de bestuurskwaliteit is CDA altijd een prima optie.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220417098
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 22:01 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Zelfs CU kan want die twee hebben al een meerderheid samen ;)

Mja, voor de bestuurskwaliteit is CDA altijd een prima optie.
Als eenmansfractie een wethouder leveren komt wel voor, maar meestal alleen als je echt een goede wethouderskandidaat hebt, meestal eentje met ervaring in de gemeente. Dat is bij CU volgens mij niet het geval.
pi_220417120
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 22:01 schreef Hanca het volgende:
Dit zegt niks over normaliseren, de grootste start gewoon, dat is in de meeste gemeentes echt wel de regel waar geen discussie over mogelijk is.
Er is een berucht geval waarbij wel van die regel afgeweken werd. Dat was in Goes na de gemeenteraadsverkiezingen van 2006.
quote:
Het college van B&W voor de periode 2006-2010 was een coalitie van CDA, VVD en SGP/ChristenUnie (14 van de 25 zetels). Alhoewel de PvdA de grootste partij bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 was geworden, en zij het voortouw zou nemen bij het nieuw te vormen college, hadden de drie eerder genoemde partijen reeds de dag na de verkiezingen een nieuwe coalitie gevormd. Zowel PvdA als ook diverse inwoners waren hier verbolgen over. Dit kwam mede doordat dit had plaatsgevonden op de Biddag voor gewas en arbeid. Op verzoek van de landelijke SGP was er op deze - woensdag - niet gestemd en voor de dinsdag gekozen. Desondanks deed de SGP op deze dag wel mee aan het vormen van een nieuw college. De installatie van de nieuwe gemeenteraad op 16 maart verliep dan ook tumultueus. Het NOS-journaal wijdde er een item aan. De drie nieuwe coalitiepartners hebben vanwege het gebeuren hun excuses aangeboden voor hun handelwijze. Het college bestond vanaf 2010 tot 2014 uit CDA, VVD en PvdA. Na de gemeenteraadsverkiezingen van 2014 werd er weer een college gevormd door CDA, VVD en ChristenUnie/SGP.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Goes_(gemeente)#College_van_B&W
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')