abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 maart 2026 @ 22:07:07 #276
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220417127
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 21:58 schreef capricia het volgende:
Maar ook onze buurlanden.
Om door mij genoemde redenen zijn de Oosterburen lang niet zo ver. Niemand behalve een groepje FDP kiezers wil AfD erbij. Negentig procent van CDU kiezers wil AfD expliciet niet (bij de overige tien procent zit een deel 'onzeker/weet niet').

Daar wordt AfD nog echt bestreden door het centrum-rechtse establishment. Van veiligheidsdiensten tot elke vice-voorzitter boycotten/wegstemmen. Niet toelaten tot hun versie van commissie stiekem. Ambtenarenrestricties in plaats van een terugkeerregeling.

Helpt dat? Misschien wel. Volgens de Amerikaanse professor Bartels is het potentieel in Duitsland groter dan hier, op basis van enquêtes (nog wel...), maar de rechterflank haalt er beduidend minder stemmen. Twintig procent is geen 35 procent.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 22:08:08 #277
236264 crew  capricia
pi_220417135
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 22:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit zegt niks over normaliseren, de grootste start gewoon, dat is in de meeste gemeentes echt wel de regel waar geen discussie over mogelijk is. De regels volgen is geen normaliseren van een partij.

Je kunt het pas normaliseren noemen als er een ronde 2 komt van PVV met een paar partijen die voor een meerderheid gaan formeren.
Ik denk dat we langs elkaar heen praten.

Het feit dat ze de grootste zijn, zegt imo al genoeg over het feit dat die partij al genormaliseerd is.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 22:12:25 #278
236264 crew  capricia
pi_220417163
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 22:07 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Om door mij genoemde redenen zijn de Oosterburen lang niet zo ver. Niemand behalve een groepje FDP kiezers wil AfD erbij. Negentig procent van CDU kiezers wil AfD expliciet niet (bij de overige tien procent zit een deel 'onzeker/weet niet').

Daar wordt AfD nog echt bestreden door het centrum-rechtse establishment. Van veiligheidsdiensten tot elke vice-voorzitter boycotten/wegstemmen. Niet toelaten tot hun versie van commissie stiekem. Ambtenarenrestricties in plaats van een terugkeerregeling.

Helpt dat? Misschien wel. Volgens de Amerikaanse professor Bartels is het potentieel in Duitsland groter dan hier, op basis van enquêtes (nog wel...), maar de rechterflank haalt er beduidend minder stemmen. Twintig procent is geen 35 procent.
Een Brandmauer, toch? Noemen ze dat daar.
Toch stijgt de AFD ook lokaal flink door.
In sommige districten tot bijna 50%.
https://x.com/i/status/2035802428759519516
- Goethe, “Faust”
pi_220417164
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 22:08 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik denk dat we langs elkaar heen praten.

Het feit dat ze de grootste zijn, zegt imo al genoeg over het feit dat die partij al genormaliseerd is.
Nee, dat zegt in feite niks. PVV wordt al jaren in allerlei gemeentes het grootste bij de landelijke verkiezingen, dat ze een keer lokaal mee zouden gaan doen om dat te gebruiken is niet onverwachts. Het feit dat er nog steeds ophef is als ze een keer mee praten of mee doen (zie Flevoland) zegt genoeg over het feit dat dat nog steeds niet als normaal wordt gezien.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 22:17:22 #280
236264 crew  capricia
pi_220417191
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 22:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dat zegt in feite niks. PVV wordt al jaren in allerlei gemeentes het grootste bij de landelijke verkiezingen, dat ze een keer lokaal mee zouden gaan doen om dat te gebruiken is niet onverwachts. Het feit dat er nog steeds ophef is als ze een keer mee praten of mee doen (zie Flevoland) zegt genoeg over het feit dat dat nog steeds niet als normaal wordt gezien.
Ik denk daar anders over.
Het feit dat ze (ook al was het kort) gewoon landelijk geregeerd hebben, een coalitie gevormd hebben, ministers geleverd hebben etc (voor het argument maakt het niet uit dat het ondermaats was), in het centrum van de macht gezeten hebben etc, maakt dat die partij al heel genormaliseerd is.

En dat dat in sommige gemeenten nog niet zo gezien wordt, doet daar niets aan af.

En mijn vraag is dus: hoe kun je daar nu het beste mee omgaan? :)
- Goethe, “Faust”
  maandag 23 maart 2026 @ 22:20:22 #281
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220417206
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 22:12 schreef capricia het volgende:

[..]
Een Brandmauer, toch? Noemen ze dat daar.
Toch stijgt de AFD ook lokaal flink door.
In sommige districten tot bijna 50%.
https://x.com/i/status/2035802428759519516
Ik noemde de Brandmuur niet omdat het op zichzelf niet zoveel zegt. Het zit hem in concrete maatregelen zoals elke commissievoorzitter wegstemmen. En geen ambtenaren uit die hoek accepteren (bij ons hebben FvDers een terugkeerregeling op zak).

Gewoon: dezelfde behandeling als salafisten en communisten.

Hier in Nederland heb je gemeenten als Rucphen waar geradicaliseerd rechts (en dan tel ik de 'enablers' van de VVD niet mee) 70% van de stemmen haalt. In 2023 haalde de PVV daar 54% van de stemmen. Alles links van de VVD had maar 20%.

Om het even in perspectief te zetten, en de piek van AfD in één kiesdistrict te relativeren.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 22:24:34 #282
236264 crew  capricia
pi_220417228
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 22:20 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik noemde de Brandmuur niet omdat het op zichzelf niet zoveel zegt. Het zit hem in concrete maatregelen zoals elke commissievoorzitter wegstemmen. En geen ambtenaren uit die hoek accepteren.

Gewoon: dezelfde behandeling als salafisten en communisten.

Hier in Nederland heb je gemeenten als Rucphen waar geradicaliseerd rechts (en dan tel ik de 'enablers' van de VVD niet mee) 70% van de stemmen haalt. In 2023 haalde de PVV daar 54% van de stemmen. Alles links van de VVD had maar 20%.

Om het even in perspectief te zetten, en de piek van AfD in één kiesdistrict te relativeren.
Er zijn inmiddels AFD burgemeesters. En ook landelijk hielp de AFD een CDU-motie aan een meerderheid.

Het geeft daar wel veel meer debat dan hier. En meer opschudding. Dat ben ik zeer met je eens.
- Goethe, “Faust”
  maandag 23 maart 2026 @ 22:30:12 #283
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220417273
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 22:24 schreef capricia het volgende:
En ook landelijk hielp de AFD een CDU-motie aan een meerderheid.
Dat gaf veel intern gedoe bij het CDU.

In Nederland is dat überhaupt nooit een punt geweest. Ook bij linkse partijen niet. Bij moties of wetsvoorstellen. Het is dan al snel: we staan voor ons idee en als rapaille dat idee om hun moverende redenen ook ziet zitten, fijn.

Maar wat je in Duitsland voorlopig niet zult zien, dat is echt nog heel ver weg, is de lijn "we zijn het inhoudelijk eens met AfD, jammer van hun onbetrouwbaarheid, we sluiten de extreemlinkse SPD uit".
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220417277
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 22:17 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik denk daar anders over.
Het feit dat ze (ook al was het kort) gewoon landelijk geregeerd hebben, een coalitie gevormd hebben, ministers geleverd hebben etc (voor het argument maakt het niet uit dat het ondermaats was), in het centrum van de macht gezeten hebben etc, maakt dat die partij al heel genormaliseerd is.

En dat dat in sommige gemeenten nog niet zo gezien wordt, doet daar niets aan af.

En mijn vraag is dus: hoe kun je daar nu het beste mee omgaan? :)
Voorlopig zijn ze landelijk wel af, regeren ze volgens mij alleen in Flevoland mee. Daar heb ik trouwens weinig raars aan besluiten over gehoord.

Hoe we het beste om kunnen gaan met PVV en FvD fracties, dat verschilt volgens mij echt wel per onderwerp en ook heel erg per fractie. Om in gemeentes waar PVV landelijk ook veruit de grootste is een soort brandmuur neer te leggen, dat je niet met hen praat, geen moties van hen aan neemt en hen nergens bij betrekt, dat lijkt me gewoon een slecht idee. Dan geef je het alleen maar zuurstof.

Behandel ze gewoon als een oppositiepartij. Er mee in de coalitie zou ik nooit doen. Maar ze wegzetten, dat vergroot hun vijandbeeld alleen maar.

Dus ja, nu ga je netjes dat formatierondje even doen als PVV of FvD de grootste is. Netjes even langs de verkenner en daar melden dat je samenwerking in een coalitie niet ziet zitten. Zoals je het hoort te doen. Ze nu passeren via achterkamertjes, zorgt alleen voor meer stemmen op die partijen over 4 jaar.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220417295
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 22:30 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

In Nederland is dat überhaupt nooit een punt geweest. Ook bij linkse partijen niet. Bij moties of wetsvoorstellen. Het is dan al snel: we staan voor ons idee en als rapaille dat idee ook ziet zitten, fijn.

Maar wat je in Duitsland voorlopig niet zult zien, dat is echt nog heel ver weg, is de lijn "we zijn het inhoudelijk eens met AfD, jammer van hun onbetrouwbaarheid, we sluiten de extreemlinkse SPD uit".
PvdA heeft een aantal jaar principieel tegen elke PVV motie gestemd, zelfs als die een motie indienden in de bewoordingen uit het PvdA verkiezingsprogramma. Hielp niks, behalve dat je jezelf in de vingers snijdt. Zijn ze dus mee gestopt.
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 22:35:08 #286
236264 crew  capricia
pi_220417315
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 22:30 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

In Nederland is dat überhaupt nooit een punt geweest. Ook bij linkse partijen niet. Bij moties of wetsvoorstellen. Het is dan al snel: we staan voor ons idee en als rapaille dat idee om hun moverende redenen ook ziet zitten, fijn.

Ja.
Dat is wel anders dan bij ons. Principieel anders.
- Goethe, “Faust”
  maandag 23 maart 2026 @ 22:35:54 #287
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220417320
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 22:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
PvdA heeft een aantal jaar principieel tegen elke PVV motie gestemd, zelfs als die een motie indienden in de bewoordingen uit het PvdA verkiezingsprogramma. Hielp niks, behalve dat je jezelf in de vingers snijdt. Zijn ze dus mee gestopt.
Dat weet ik en vind ik beter te verdedigen dan dat je zelf met iets komt, maar het dan terugtrekt omdat (opportunistisch) rapaille het ermee eens blijkt te zijn.

Dat was (en is) de situatie in Duitsland.

Daar zit wel een gedachte achter, van dat democratische krachten het met elkaar eens moeten zien te worden.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220417325
quote:
Volgens mij was dat in 2014 na het beruchte "minder minder minder" optreden van Geert Wilders op de avond na de gemeenteraadsverkiezingen in dat jaar.
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 22:37:59 #289
236264 crew  capricia
pi_220417331
quote:

[..]
Ik denk dat wij (even generaliseren) er pragmatischer in staan. Een goed idee is een goed idee, van wie het ook komt.
En bovendien hebben we nogal een polder-cultuur. Waarbij het wel de bedoeling is dat iedereen zijn zegje mag doen en dat dat meegewogen wordt.

Principieel tegenstemmen zal niet snel gewaardeerd worden.
- Goethe, “Faust”
pi_220417333
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 22:06 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Er is een berucht geval waarbij wel van die regel afgeweken werd. Dat was in Goes na de gemeenteraadsverkiezingen van 2006.
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Goes_(gemeente)#College_van_B&W
Dat is ook wel echt een naaistreek.
  maandag 23 maart 2026 @ 22:43:35 #291
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220417368
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 22:37 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik denk dat wij (even generaliseren) er pragmatischer in staan. Een goed idee is een goed idee, van wie het ook komt.
En bovendien hebben we nogal een polder-cultuur. Waarbij het wel de bedoeling is dat iedereen zijn zegje mag doen en dat dat meegewogen wordt.

Principieel tegenstemmen zal niet snel gewaardeerd worden.
De PVV staat haaks op de poldercultuur en ondermijnt dat stelselmatig. Langs die weg zouden Duitsers hen niet accepteren. Omdat ze het systeem bedreigen.

Wat ik zie is dat Verzuiling (volgens Lijphart) is over gegaan in een binnenlands realisme. Net als met de buitenlandse politiek moet je soms de hand schudden van boeven. Je eigen kringetje/belangengroepje gaat een zakelijke overeenkomst aan met een ander (belangen)clubje - als je de kosten op derden af kunt wentelen dan is dat verleidelijk.

Dit is een verbastering en morbide mutatie van de spelregels van Lijphart.

Met een vleugje zakelijk neoliberalisme en transactiedenken.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220418306
Deze opvallende uitslag uit de buurt had ik nog gemist: PvdA had in Westerwolde iemand die al 12 jaar wethouder was en die vrij populair was. Maar de partij besloot deze man niet alleen geen lijsttrekker te laten worden, hij kreeg zelfs geen plek op de lijst. De afdelingsvoorzitter werd lijsttrekker. Gevolg: de wethouder richtte een eigen partij op, haalde 4 zetels en PvdA ging van 5 naar 1. De lijsttrekker van PvdA ziet nu af van zijn zetel, maar blijft afdelingsvoorzitter.

Over dat laatste zou ik wel een ALV houden, want dit was wel een heel beroerde inschatting en dat een afdelingsvoorzitter lijsttrekker wordt als er andere goede kandidaten zijn vind ik ook vrij dubieus: het bestuur en de fractie wil je als het kan uit elkaar houden. Soms gaat het niet, maar lijsttrekker én voorzitter zijn is zeker niet ideaal.
pi_220421365
In Gorinchem doen ze onderzoek naar fraude met volmachten: https://www.nd.nl/varia/v(...)ij-raadsverkiezingen
pi_220422662
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 13:49 schreef Hanca het volgende:
In Gorinchem doen ze onderzoek naar fraude met volmachten: https://www.nd.nl/varia/v(...)ij-raadsverkiezingen
Uit het bericht krijg ik de indruk dat het zou gaan om iets in de sfeer van ronselen van volmachten, dus stelselmatig mensen aanspreken en ze vragen om een volmachtstem te geven. Dat is inderdaad verboden en strafbaar en wordt officieel als een vorm van stemfraude beschouwd.
pi_220422761
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 16:57 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Uit het bericht krijg ik de indruk dat het zou gaan om iets in de sfeer van ronselen van volmachten, dus stelselmatig mensen aanspreken en ze vragen om een volmachtstem te geven. Dat is inderdaad verboden en strafbaar en wordt officieel als een vorm van stemfraude beschouwd.
Ja, die indruk kreeg ik ook, ben benieuwd of we hier meer van gaan horen.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 17:42:48 #296
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_220422978
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 16:57 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ja, dat lijkt het te zijn. Hoewel zeldzaam, is het veruit de meest voorkomende vorm van stemfraude in Nederland. Door de schaal en de lage opkomst zijn de raadsverkiezingen ook het meest gevoelig hiervoor. De voorkeursdrempel in Gorinchem is bv 156 stemmen. Dat is te overzien.
pi_220423051
Het probleem met het ronselen van volmachtstemmen is dat het moeilijk bewijsbaar is.

Vanwege het ronselen van volmachtstemmen moet er ook geen opkomstplicht komen. Het zal dan alleen maar makkelijker worden om volmachtstemmen te ronselen.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 18:06:36 #298
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_220423117
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 17:54 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Het probleem met het ronselen van volmachtstemmen is dat het moeilijk bewijsbaar is.
Ja. De stempassen/volmachten zijn er nu in elk geval nog. Dus kan bij de volmachtgevers en de gemachtigden nagevraagd worden op welke manier de volmachten afgegeven zijn.
pi_220423214
Nog wat lokaal gerommel in de marge.

Den Helder maakt het bont.
Een verkozen partij komt niet in de raad omdat het raadslid direct overstapt naar een andere partij
https://noordkop247.nl/po(...)r-uit-helderse-raad/

De nummer 1 en 2 van FvD blijken niet in Den Helder te willen wonen en komen niet in de raad.
https://noordkop247.nl/po(...)adszetel-den-helder/

In De Wolden rommelt het bij PvdA-GL.
Eerst trok de huidige PvdA-wethouder zich terug omdat hij het niet met de fusie eens was (en te laag op de lijst werd gezet). Deze werd vervolgens in de buurgemeente Meppel kandidaat-wethouder voor… de fusie van PvdA-GL.
De lijsttrekker (uit GL-hoek) die er voor in de plaats kwam accepteert vervolgens zijn zetel niet, omdat hij niet uit de voeten kan met de fusiepartij…
https://de-wolden.nieuws.(...)links-pvda-de-wolden
  dinsdag 24 maart 2026 @ 18:54:52 #300
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_220423386
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 18:24 schreef KareldeStoute het volgende:
Nog wat lokaal gerommel in de marge.

Den Helder maakt het bont.
Een verkozen partij komt niet in de raad omdat het raadslid direct overstapt naar een andere partij
https://noordkop247.nl/po(...)r-uit-helderse-raad/
Curieus verhaal. In 2023 gebeurde exact hetzelfde (zelfde partijen, ander raadslid), en zowel toen als nu was de overstapper eerder actief in de partij waarin ze terugkeerde. Zou die Seniorenpartij gebruikt worden als vehikel om de bejaardenstem 'af te tappen'?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')