Om door mij genoemde redenen zijn de Oosterburen lang niet zo ver. Niemand behalve een groepje FDP kiezers wil AfD erbij. Negentig procent van CDU kiezers wil AfD expliciet niet (bij de overige tien procent zit een deel 'onzeker/weet niet').quote:
Ik denk dat we langs elkaar heen praten.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit zegt niks over normaliseren, de grootste start gewoon, dat is in de meeste gemeentes echt wel de regel waar geen discussie over mogelijk is. De regels volgen is geen normaliseren van een partij.
Je kunt het pas normaliseren noemen als er een ronde 2 komt van PVV met een paar partijen die voor een meerderheid gaan formeren.
Een Brandmauer, toch? Noemen ze dat daar.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:07 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Om door mij genoemde redenen zijn de Oosterburen lang niet zo ver. Niemand behalve een groepje FDP kiezers wil AfD erbij. Negentig procent van CDU kiezers wil AfD expliciet niet (bij de overige tien procent zit een deel 'onzeker/weet niet').
Daar wordt AfD nog echt bestreden door het centrum-rechtse establishment. Van veiligheidsdiensten tot elke vice-voorzitter boycotten/wegstemmen. Niet toelaten tot hun versie van commissie stiekem. Ambtenarenrestricties in plaats van een terugkeerregeling.
Helpt dat? Misschien wel. Volgens de Amerikaanse professor Bartels is het potentieel in Duitsland groter dan hier, op basis van enquêtes (nog wel...), maar de rechterflank haalt er beduidend minder stemmen. Twintig procent is geen 35 procent.
Nee, dat zegt in feite niks. PVV wordt al jaren in allerlei gemeentes het grootste bij de landelijke verkiezingen, dat ze een keer lokaal mee zouden gaan doen om dat te gebruiken is niet onverwachts. Het feit dat er nog steeds ophef is als ze een keer mee praten of mee doen (zie Flevoland) zegt genoeg over het feit dat dat nog steeds niet als normaal wordt gezien.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk dat we langs elkaar heen praten.
Het feit dat ze de grootste zijn, zegt imo al genoeg over het feit dat die partij al genormaliseerd is.
Ik denk daar anders over.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat zegt in feite niks. PVV wordt al jaren in allerlei gemeentes het grootste bij de landelijke verkiezingen, dat ze een keer lokaal mee zouden gaan doen om dat te gebruiken is niet onverwachts. Het feit dat er nog steeds ophef is als ze een keer mee praten of mee doen (zie Flevoland) zegt genoeg over het feit dat dat nog steeds niet als normaal wordt gezien.
Ik noemde de Brandmuur niet omdat het op zichzelf niet zoveel zegt. Het zit hem in concrete maatregelen zoals elke commissievoorzitter wegstemmen. En geen ambtenaren uit die hoek accepteren (bij ons hebben FvDers een terugkeerregeling op zak).quote:Op maandag 23 maart 2026 22:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Een Brandmauer, toch? Noemen ze dat daar.
Toch stijgt de AFD ook lokaal flink door.
In sommige districten tot bijna 50%.
https://x.com/i/status/2035802428759519516
Er zijn inmiddels AFD burgemeesters. En ook landelijk hielp de AFD een CDU-motie aan een meerderheid.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:20 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik noemde de Brandmuur niet omdat het op zichzelf niet zoveel zegt. Het zit hem in concrete maatregelen zoals elke commissievoorzitter wegstemmen. En geen ambtenaren uit die hoek accepteren.
Gewoon: dezelfde behandeling als salafisten en communisten.
Hier in Nederland heb je gemeenten als Rucphen waar geradicaliseerd rechts (en dan tel ik de 'enablers' van de VVD niet mee) 70% van de stemmen haalt. In 2023 haalde de PVV daar 54% van de stemmen. Alles links van de VVD had maar 20%.
Om het even in perspectief te zetten, en de piek van AfD in één kiesdistrict te relativeren.
Dat gaf veel intern gedoe bij het CDU.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:24 schreef capricia het volgende:
En ook landelijk hielp de AFD een CDU-motie aan een meerderheid.
Voorlopig zijn ze landelijk wel af, regeren ze volgens mij alleen in Flevoland mee. Daar heb ik trouwens weinig raars aan besluiten over gehoord.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk daar anders over.
Het feit dat ze (ook al was het kort) gewoon landelijk geregeerd hebben, een coalitie gevormd hebben, ministers geleverd hebben etc (voor het argument maakt het niet uit dat het ondermaats was), in het centrum van de macht gezeten hebben etc, maakt dat die partij al heel genormaliseerd is.
En dat dat in sommige gemeenten nog niet zo gezien wordt, doet daar niets aan af.
En mijn vraag is dus: hoe kun je daar nu het beste mee omgaan?![]()
PvdA heeft een aantal jaar principieel tegen elke PVV motie gestemd, zelfs als die een motie indienden in de bewoordingen uit het PvdA verkiezingsprogramma. Hielp niks, behalve dat je jezelf in de vingers snijdt. Zijn ze dus mee gestopt.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat gaf veel intern gedoe bij het CDU.
In Nederland is dat überhaupt nooit een punt geweest. Ook bij linkse partijen niet. Bij moties of wetsvoorstellen. Het is dan al snel: we staan voor ons idee en als rapaille dat idee ook ziet zitten, fijn.
Maar wat je in Duitsland voorlopig niet zult zien, dat is echt nog heel ver weg, is de lijn "we zijn het inhoudelijk eens met AfD, jammer van hun onbetrouwbaarheid, we sluiten de extreemlinkse SPD uit".
Ja.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat gaf veel intern gedoe bij het CDU.
In Nederland is dat überhaupt nooit een punt geweest. Ook bij linkse partijen niet. Bij moties of wetsvoorstellen. Het is dan al snel: we staan voor ons idee en als rapaille dat idee om hun moverende redenen ook ziet zitten, fijn.
Maar wat je in Duitsland voorlopig niet zult zien, dat is echt nog heel ver weg, is de lijn "we zijn het inhoudelijk eens met AfD, jammer van hun onbetrouwbaarheid, we sluiten de extreemlinkse SPD uit".
Dat weet ik en vind ik beter te verdedigen dan dat je zelf met iets komt, maar het dan terugtrekt omdat (opportunistisch) rapaille het ermee eens blijkt te zijn.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
PvdA heeft een aantal jaar principieel tegen elke PVV motie gestemd, zelfs als die een motie indienden in de bewoordingen uit het PvdA verkiezingsprogramma. Hielp niks, behalve dat je jezelf in de vingers snijdt. Zijn ze dus mee gestopt.
Volgens mij was dat in 2014 na het beruchte "minder minder minder" optreden van Geert Wilders op de avond na de gemeenteraadsverkiezingen in dat jaar.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:32 schreef Hanca het volgende:
PvdA heeft een aantal jaar principieel tegen elke PVV motie gestemd, zelfs als die een motie indienden in de bewoordingen uit het PvdA verkiezingsprogramma. Hielp niks, behalve dat je jezelf in de vingers snijdt. Zijn ze dus mee gestopt.
Ik denk dat wij (even generaliseren) er pragmatischer in staan. Een goed idee is een goed idee, van wie het ook komt.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is ook wel echt een naaistreek.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:06 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Er is een berucht geval waarbij wel van die regel afgeweken werd. Dat was in Goes na de gemeenteraadsverkiezingen van 2006.
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Goes_(gemeente)#College_van_B&W
De PVV staat haaks op de poldercultuur en ondermijnt dat stelselmatig. Langs die weg zouden Duitsers hen niet accepteren. Omdat ze het systeem bedreigen.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk dat wij (even generaliseren) er pragmatischer in staan. Een goed idee is een goed idee, van wie het ook komt.
En bovendien hebben we nogal een polder-cultuur. Waarbij het wel de bedoeling is dat iedereen zijn zegje mag doen en dat dat meegewogen wordt.
Principieel tegenstemmen zal niet snel gewaardeerd worden.
Uit het bericht krijg ik de indruk dat het zou gaan om iets in de sfeer van ronselen van volmachten, dus stelselmatig mensen aanspreken en ze vragen om een volmachtstem te geven. Dat is inderdaad verboden en strafbaar en wordt officieel als een vorm van stemfraude beschouwd.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 13:49 schreef Hanca het volgende:
In Gorinchem doen ze onderzoek naar fraude met volmachten: https://www.nd.nl/varia/v(...)ij-raadsverkiezingen
Ja, die indruk kreeg ik ook, ben benieuwd of we hier meer van gaan horen.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 16:57 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Uit het bericht krijg ik de indruk dat het zou gaan om iets in de sfeer van ronselen van volmachten, dus stelselmatig mensen aanspreken en ze vragen om een volmachtstem te geven. Dat is inderdaad verboden en strafbaar en wordt officieel als een vorm van stemfraude beschouwd.
Ja, dat lijkt het te zijn. Hoewel zeldzaam, is het veruit de meest voorkomende vorm van stemfraude in Nederland. Door de schaal en de lage opkomst zijn de raadsverkiezingen ook het meest gevoelig hiervoor. De voorkeursdrempel in Gorinchem is bv 156 stemmen. Dat is te overzien.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 16:57 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Uit het bericht krijg ik de indruk dat het zou gaan om iets in de sfeer van ronselen van volmachten, dus stelselmatig mensen aanspreken en ze vragen om een volmachtstem te geven. Dat is inderdaad verboden en strafbaar en wordt officieel als een vorm van stemfraude beschouwd.
Ja. De stempassen/volmachten zijn er nu in elk geval nog. Dus kan bij de volmachtgevers en de gemachtigden nagevraagd worden op welke manier de volmachten afgegeven zijn.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 17:54 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Het probleem met het ronselen van volmachtstemmen is dat het moeilijk bewijsbaar is.
Curieus verhaal. In 2023 gebeurde exact hetzelfde (zelfde partijen, ander raadslid), en zowel toen als nu was de overstapper eerder actief in de partij waarin ze terugkeerde. Zou die Seniorenpartij gebruikt worden als vehikel om de bejaardenstem 'af te tappen'?quote:Op dinsdag 24 maart 2026 18:24 schreef KareldeStoute het volgende:
Nog wat lokaal gerommel in de marge.
Den Helder maakt het bont.
Een verkozen partij komt niet in de raad omdat het raadslid direct overstapt naar een andere partij
https://noordkop247.nl/po(...)r-uit-helderse-raad/
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |