abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220381413
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 15:26 schreef capricia het volgende:
Ik vind deze wel interessant om te zien hoe de landelijke partijen het doen tov vier jaar geleden.
FVD is duidelijk de grote winnaar. Mooi om te zien dat PvdA/GL weer op verlies staat.

BVH Lokaal heeft hier gewonnen, daar kan ik mee leven. In ieder geval beter dan PvdA/GL.
  donderdag 19 maart 2026 @ 15:50:06 #27
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220381446
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 15:46 schreef -Deluzion- het volgende:

[..]
FVD is duidelijk de grote winnaar. Mooi om te zien dat PvdA/GL weer op verlies staat.
D66 is niet meer het haatobject? Die wonnen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 19 maart 2026 @ 15:53:16 #28
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220381470
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 15:46 schreef -Deluzion- het volgende:

[..]
GL-PvdA is de grootste landelijke partij bij deze GRV. In nagenoeg alle grote steden zijn ze gegroeid. In Rotterdam zelfs de grootste.

Ik gok dat dat daar wel als positief wordt gezien.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_220381497
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 15:18 schreef Leandra het volgende:

[..]
Wat is dat nou weer voor vreemd argument? Beiden 6 en dan die ene bij GL/PvdA of D66??
Waarom? En waarom niet als 5de bij de partij die 4 stemmen heeft?

Zo'n restzetelverdeling kan soms vreemd uitpakken, maar hem bij een van de laagst scorende partijen doen zodat de 2 grootste partijen evenveel zetels hebben is helemaal bizar.
Als je 3505 of 3490 stemmen deelt door het totaal van 12528 en dat vermenigvuldigt met het aantal zetels van 21 dan kom je uit op 5,88 en 5,85 zetels, dan zou beiden afronden naar 6.

Of maak ik een denk- of interpretatiefout qua verdeling?
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_220381650
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 15:56 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Als je 3505 of 3490 stemmen deelt door het totaal van 12528 en dat vermenigvuldigt met het aantal zetels van 21 dan kom je uit op 5,88 en 5,85 zetels, dan zou beiden afronden naar 6.

Of maak ik een denk- of interpretatiefout qua verdeling?
Ja, de restzetel verdeling gaat namelijk anders. Het gaat om het grootste gemiddelde. Je kunt zo als grote partij dus zelfs 2 (of meer) restzetels krijgen. Dat ook met het idee dat een extra zetel bij 2 zetels een groter effect heeft op de uitslag dan 2 extra zetels bij 10 zetels.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220381663
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 15:26 schreef capricia het volgende:
[ afbeelding ]
Ik vind deze wel interessant om te zien hoe de landelijke partijen het doen tov vier jaar geleden.
Bij de CU moeten de alarmbellen toch ook wel afgaan na deze verkiezingen.
Vitesse, Celtic FC, Everton, Green Bay Packers.
  donderdag 19 maart 2026 @ 16:19:18 #32
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220381691
Ik begrijp eigenlijk ook niet echt waarom de CU het zo slecht aan het doen is. Ze doen niks impopulairs en zijn ook niet onzichtbaar.
pi_220381704
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 16:15 schreef Arnhemunited het volgende:

[..]
Bij de CU moeten de alarmbellen toch ook wel afgaan na deze verkiezingen.
Omdat we 5.000 stemmen meer hebben gehaald dan in oktober met een veel lagere opkomst? Omdat als je de stemmen om zet in kamerzetels, we 5 zetels zouden hebben?

Deze verkiezing is juist het signaal dat we het dal van na Rutte IV achter ons hebben gelaten en weer op de weg omhoog zijn. Het ledental groeit ook weer voor het eerst in jaren.

Ja, we hebben last van het feit dat steeds meer christenen niet meer vanzelfsprekend christelijk stemmen. Maar juist deze verkiezing is dan wel weer hoopgevend.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator donderdag 19 maart 2026 @ 16:23:28 #34
236264 crew  capricia
pi_220381724
twitter

twitter
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  donderdag 19 maart 2026 @ 16:25:16 #35
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220381741
Bij1 verliest toch wel meer zetels? Ze zaten ook in andere raden dan in Amsterdam. Maar volgens mij zijn enkel Tofik Dibi en zijn secondant overgebleven.

Of tellen ze alleen zetels die nog in handen van de partij waren?
pi_220381752
Het is zelfs meer dan 5000, CU gister: 211.538 stemmen
CU in oktober: 201.004 stemmen.

10.000 stemmen winst met een 22% lagere opkomst, dus.

En dan nog CU/SGP gister: 62.506 stemmen
En dan zijn er ook nog lokale christelijke partijen.

CU is gister gewoon gegroeid, behalve als je vergelijkt met misschien wel de beste verkiezing in haar geschiedenis, 2022. Maar je gaat CDA ook niet steeds afzetten tegen de bijna 50 zetels van Balkenende, toch?
  donderdag 19 maart 2026 @ 16:27:18 #37
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220381758
Dat zet het wel in iets ander perspectief ja.
pi_220381777
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 15:53 schreef Caland het volgende:

[..]
GL-PvdA is de grootste landelijke partij bij deze GRV. In nagenoeg alle grote steden zijn ze gegroeid. In Rotterdam zelfs de grootste.

Dit past niet in zijn plaatje.
pi_220381792
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 16:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Omdat we 5.000 stemmen meer hebben gehaald dan in oktober met een veel lagere opkomst? Omdat als je de stemmen om zet in kamerzetels, we 5 zetels zouden hebben?

Deze verkiezing is juist het signaal dat we het dal van na Rutte IV achter ons hebben gelaten en weer op de weg omhoog zijn. Het ledental groeit ook weer voor het eerst in jaren.

Ja, we hebben last van het feit dat steeds meer christenen niet meer vanzelfsprekend christelijk stemmen. Maar juist deze verkiezing is dan wel weer hoopgevend.
Reken je je niet rijk nu? Opkomst is matig. Dus juist door die lage opkomst. CU stemmer is veel trouwer dan een PvdA stemmer bijv. Electoraat van een CU is gewoon beperkt landelijk.
pi_220381802
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 16:33 schreef alpeko het volgende:

[..]
Reken je je niet rijk nu? Opkomst is matig. CU stemmer is veel trouwer dan een PvdA stemmer bijv. Electoraat van een CU is gewoon beperkt landelijk.
Ik tel het aantal stemmen. We hebben niet alleen een hoger percentage gehaald, maar gewoon letterlijk meer stemmen. Er zijn 10.000 meer mensen CU komen stemmen, ondanks de lagere opkomst (wat bij CU misschien minder scheelt, maar niet niks) en ondanks dat je niet overal CU kon stemmen.
  Moderator donderdag 19 maart 2026 @ 16:35:58 #41
236264 crew  capricia
pi_220381803
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 15:53 schreef Caland het volgende:

[..]

Grootste landelijke partij qua aantal stemmen. Maar derde achter het CDA en de VVD qua zetels.

Leuk he, een soort districtenstelsel :D
- Goethe, “Faust”
pi_220381839
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 16:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik tel het aantal stemmen. We hebben niet alleen een hoger percentage gehaald, maar gewoon letterlijk meer stemmen. Er zijn 10.000 meer mensen CU komen stemmen, ondanks de lagere opkomst (wat bij CU misschien minder scheelt, maar niet niks) en ondanks dat je niet overal CU kon stemmen.
Op die fiets. Ik denk alleen niet dat je dat moet willen vertalen naar landelijk.
  donderdag 19 maart 2026 @ 16:41:21 #43
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220381846
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 16:35 schreef capricia het volgende:

[..]
Grootste landelijke partij qua aantal stemmen. Maar derde achter het CDA en de VVD qua zetels.

Leuk he, een soort districtenstelsel :D
Precies, het geeft een behoorlijk vertekend beeld. Maar winst in meer grote steden dan voorheen waaronder trendsetter Rotterdam zullen ze daar vast als belangrijk zien.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_220381848
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 16:40 schreef alpeko het volgende:

[..]
Op die fiets. Ik denk alleen niet dat je dat moet vertalen naar landelijk.
Ik denk dat je niet moet vergelijken met 2022, als je partij daarna in een dal is geraakt. Dat dal wat ze nu duidelijk uit klimmen. Dit is winst tov de vorige 2 verkiezingen, geen verlies.
pi_220381862
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 16:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, de restzetel verdeling gaat namelijk anders. Het gaat om het grootste gemiddelde. Je kunt zo als grote partij dus zelfs 2 (of meer) restzetels krijgen. Dat ook met het idee dat een extra zetel bij 2 zetels een groter effect heeft op de uitslag dan 2 extra zetels bij 10 zetels.
Merci ^O^
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_220381866
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 16:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik denk dat je niet moet vergelijken met 2022, als je partij daarna in een dal is geraakt. Dat dal wat ze nu duidelijk uit klimmen. Dit is winst tov de vorige 2 verkiezingen, geen verlies.
Maar dat moet je wel. Want 2022 waren ook gemeenteraadsverkiezingen. Appels en peren. Ik stem lokaal totaal anders als landelijk. Veel conservatiever. Ik zou niet weten waarom je de verkiezingen van 2025 nu al denkt te kunnen afdoen als een dal waar CU nu uit is.
  Moderator donderdag 19 maart 2026 @ 16:43:31 #47
236264 crew  capricia
pi_220381867
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 16:41 schreef Caland het volgende:

[..]
Precies, het geeft een behoorlijk vertekend beeld. Maar winst in meer grote steden dan voorheen waaronder trendsetter Rotterdam zullen ze daar vast als belangrijk zien.
Geeft wel aan waarom je nooit een districtenstelsel zou willen hebben voor onze tweede kamer.
- Goethe, “Faust”
pi_220381892
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 16:21 schreef Hanca het volgende:

[..]

Tsja, dit lijkt me nou niet waar je als CU erg tevreden mee kan zijn.

twitter
Vitesse, Celtic FC, Everton, Green Bay Packers.
pi_220381911
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 16:43 schreef alpeko het volgende:

[..]
Maar dat moet je wel. Want 2022 waren ook gemeenteraadsverkiezingen. Appels en peren. Ik stem lokaal totaal anders als landelijk. Veel conservatiever. Ik zou niet weten waarom je de verkiezingen van 2025 nu al denkt te kunnen afdoen als een dal waar CU nu uit is.
Ik snap niet zo goed waarom je een stijging in aantal stemmen tov oktober zou negeren.

Natuurlijk is het geen zekerheid dat het dal nu geweest is, maar het is wel duidelijk een veel beter resultaat. De verwachting dat we ook maar in de buurt zouden kunnen komen van 2022 was helemaal nergens op gebaseerd, de rij aan dalende cijfers is nu wel gebroken. Eindelijk meer stemmen binnengehaald, eindelijk groeit de partij ook weer in leden. Dan is nu gaan somberen over een daling die al lang geweest is na Rutte IV een beetje onzinnig, dat wisten we al. Dat is geen nieuws. Sterker: ik denk dat geen 5% van de leden had verwacht dat we nu meer stemmen zouden halen dan in oktober.
pi_220381941
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 16:47 schreef Arnhemunited het volgende:

[..]
Tsja, dit lijkt me nou niet waar je als CU erg tevreden mee kan zijn.

[ x ]
Bewuste keus, in al die gemeenten deden we mee met SGP en nu niet meer, als ik me niet vergis.

En natuurlijk is er geen jubelstemming, maar er is ook geen enkele reden om heel somber te zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')