Moeten ze lekker zelf weten. Altijd nog beter dan niet stemmen omdat FVD niet meedoet.quote:Op donderdag 19 maart 2026 14:51 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Wat vinden jullie van Nederlanders die klagen over Amsterdammers die gestemd hebben op GL-PVDA in hun gemeente?
Een beetje meer belasting betalen en (misschien) falend woonbeleid en vuile straten is nog wat anders dan massadeportaties.quote:Op donderdag 19 maart 2026 14:56 schreef alpeko het volgende:
[..]
Moeten ze lekker zelf weten. Altijd nog beter dan niet stemmen omdat FVD niet meedoet.
Dus SGP heeft 28% van de stemmen en 7 van de 21 raadszetelsquote:In Sliedrecht zijn alle stemmen geteld: 12528 stemmen in totaal.
SGP-ChristenUnie: 3505 (7 zetels)
Pro Sliedrecht: 2289 (4 zetels)
CDA: 1317 (2 zetels)
GroenLinks/PVDA: 803 (1 zetel)
Slydregt.NU: 3490 (6 zetels)
VVD: 765 (1 zetel)
D66: 359 (0 zetels)
Dit laat zich niet vergelijken omdat er hele andere partijen meedoen.quote:Op donderdag 19 maart 2026 14:58 schreef Klopkoek het volgende:
Het is ook maar net hoe je dingen draait en framet.
In vergelijking met TK 2025, waar de opkomst natuurlijk hoger ligt, hebben de coalitiepartijen verloren.
Radicaal-rechts heeft het niet beter gedaan. Waarschijnlijk ook niet als je lokale anti-AZC partijen mee rekent. De zwarte rand is natuurlijk wel FvD, naar internationale verhoudingen een hele nare club mensen.
GL-PvdA doet het procentueel beter dan TK 2025.
D66: 16,9 naar 9,3
VVD: 14,2 naar 11,6
CDA: 11,8 naar 11,2
GL-PvdA: 12,8 naar 14,6
Dus tsja. Er zijn verkiezingen in het verleden geweest waar zo een tweede orde verkiezing wel in dit soort termen werden geduid, en een vergelijking met de landelijke uitslag werd gemaakt.
Waarom is dat logisch? En waar trek je de grens dan? Bij 25 stemmen verschil? Bij 50 stemmen?quote:Op donderdag 19 maart 2026 15:11 schreef kalinhos het volgende:
Ik vind deze zetelverdeling apart:
[..]
Dus SGP heeft 28% van de stemmen en 7 van de 21 raadszetels
Slydregt.nu heeft 15 stemmen minder, 27,9% van de stemmen en 6 zetels.
Het zou toch veel logischer zijn beiden 6 te doen en bv die ene extra bij Groenlinks/PvdA of D66 als rest te doen?
Wat is dat nou weer voor vreemd argument? Beiden 6 en dan die ene bij GL/PvdA of D66??quote:Op donderdag 19 maart 2026 15:11 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Het zou toch veel logischer zijn beiden 6 te doen en bv die ene extra bij Groenlinks/PvdA of D66 als rest te doen?
Hier hetzelfde, de grote winnaar is de grootste coalitiepartij van vorige keer die niks voor elkaar kregen, steeds plannen opperden en weer introkken, en nu vooral campagne voerden tegen de 2 grote coalitiebesluiten van de laatste 3 maanden (betalen voor groenafval en bouwen in het park). Maar mensen wisten niet eens wie de coalitie vormden...quote:Op donderdag 19 maart 2026 15:16 schreef KoosVogels het volgende:
Wat mij weer duidelijk is geworden, is dat lokale prestaties en inhoud amper een rol spelen bij het bepalen van een stem.
Onze CDA-wethouder heeft objectief gezien best veel voor elkaar gekregen. Hij is de echter de grote verliezer van deze verkiezingen.
De lokale partij is een beetje een josticlub, die veel tamtam maakt op sociale media. Afijn, ik snap ergens nog wel dat die als winnaar uit de bus komt.
Maar dat de lokale VVD is gegroeid, daar snap ik dan weer niks van. Voor alle duidelijkheid: ik heb niks tegen de VVD. Punt is dat de hele kandidatenlijst bestaat uit nieuwe mensen. De lijsttrekker is de derde partijleider in drie jaar en de wethouderskandidaat woont net paar maanden in onze stad.
Dat je dan voor die partij kiest, daar snap ik dan weer helemaal niks van.
Meer stemmen is meer stemmen. Wij (2 zetels) hebben ook 41 minder stemmen dan CDA (3 zetels), en 300 meer stemmen dan D66 en BBB (beide 2 zetels). Net pech, dus.quote:Op donderdag 19 maart 2026 15:11 schreef kalinhos het volgende:
[..]
En als burgers wél weten welke partijen de coalitie vormen en de wethouders zijn, dan is dat vaak omdat ze over de zeik zijn. Dan zijn ze ontevreden over een plannetje in hun wijk en komen ze verhaal halen in de gemeenteraad.quote:Op donderdag 19 maart 2026 15:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hier hetzelfde, de grote winnaar is de grootste coalitiepartij van vorige keer die niks voor elkaar kregen, steeds plannen opperden en weer introkken, en nu vooral campagne voerden tegen de 2 grote coalitiebesluiten van de laatste 3 maanden (betalen voor groenafval en bouwen in het park). Maar mensen wisten niet eens wie de coalitie vormden...
Er zal nu vast iemand zijn die denkt minder migranten = meer woningenquote:Op donderdag 19 maart 2026 15:01 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Een beetje meer belasting betalen en (misschien) falend woonbeleid en vuile straten is nog wat anders dan massadeportaties.
Taak voor jou en je collega's, zou ik zeggenquote:Op donderdag 19 maart 2026 15:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En als burgers wél weten welke partijen de coalitie vormen en de wethouders zijn, dan is dat vaak omdat ze over de zeik zijn. Dan zijn ze ontevreden over een plannetje in hun wijk en komen ze verhaal halen in de gemeenteraad.
nee huishoudensverdunning uis de oorzaak van woningtekortquote:Op donderdag 19 maart 2026 15:30 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Er zal nu vast iemand zijn die denkt minder migranten = meer woningen
Scheelt alleen dat er 50.000 woningen leeg staan en dat de woningnood al sinds de Tweede Wereldoorlog speelt met de krakersrellen en de geen woning, geen kroning rellen uit de jaren 70/80 tot gevolg.
quote:AI-overzicht
De Nederlandse overheid stimuleert dat ouderen langer zelfstandig thuis blijven wonen, ondersteund door het 'Programma Langer Thuis'.
Dit is gericht op eigen regie, met zorg aan huis (Wmo/Wlz), woningaanpassingen en technologie.
Gemeenten bieden hulp via de Wmo bij aanpassingen en dagbesteding, terwijl het Rijk investeert in geschikte woonvormen.
Rijksoverheid
Rijksoverheid
+2
Belangrijke aspecten van het overheidsbeleid:
Doelstelling: Ouderen behouden de regie, waarbij verpleeghuisopname wordt uitgesteld. Inmiddels woont ca. 92% van de 75-plussers zelfstandig.
Ondersteuning (Wmo & Wlz): Via de gemeente (Wmo) is er hulp beschikbaar, zoals huishoudelijke ondersteuning, woningaanpassingen (traplift) of dagbesteding. Voor zware, langdurige zorg thuis is er de Wet langdurige zorg (Wlz).
Financiële middelen: Het 'Programma Langer Thuis' trekt miljoenen uit voor technologische innovaties (e-health), het ontlasten van mantelzorgers en het bouwen van geschikte woningen.
Wooninitiatieven: Er wordt gestreefd naar meer levensloopbestendige woningen en alternatieve woonvormen (zoals aanleunwoningen) voor een soepele overgang.
Kwaliteit en Veiligheid: De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd wijst er wel op dat de kwaliteit van zorg thuis goed moet zijn en dat veiligheid (valpreventie) prioriteit behoeft.
Hulp aan ouderen om langer thuis te blijven wonen
Wmo helpt ouderen om zelfstandig te wonen De gemeente biedt ouderen ook ondersteuning thuis via de Wmo (officieel Wmo 2015). Die o...
Das waar, ergens is een grens. Maar nu lijkt het 1 zetel verschil (op 21, dus 5% van de raad) terwijl het verschil in stemmen maar 15(op 12k stemmen) is en dus een veel kleiner relatief verschil.quote:Op donderdag 19 maart 2026 15:14 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Waarom is dat logisch? En waar trek je de grens dan? Bij 25 stemmen verschil? Bij 50 stemmen?
Hier zijn gewoon regels voor en SGP heeft dus net genoeg stemmen gehaald om 7 zetels te krijgen en die ander niet.
Ja, man. Ik tik m'n vingers blauw en ik geef ook credits waar die verdiend zijn.quote:Op donderdag 19 maart 2026 15:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Taak voor jou en je collega's, zou ik zeggen
Bedoel je dan Amsterdammers die verhuizen naar andere gemeentes en daar op GroenLinks stemmen? Ja dus? Als je verhuist om welke reden dan ook dan mag je stemmen in de nieuwe gemeentequote:Op donderdag 19 maart 2026 14:51 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Wat vinden jullie van Nederlanders die klagen over Amsterdammers die gestemd hebben op GL-PVDA in hun gemeente?
In de zin dat: als 3500 stemmen 7 zetels zijn = 500 stemmen 1 zetel. Dan zou je ook kunnen redeneren dat het verschil tussen 3505 en 3490 dusdanig klein is om geen verschil tussen 6 en 7 zetels te rechtvaardigen, zodat je bv dan beter een partij met 900 stemmen naar boven kan afronden.quote:Op donderdag 19 maart 2026 15:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat is dat nou weer voor vreemd argument? Beiden 6 en dan die ene bij GL/PvdA of D66??
Waarom? En waarom niet als 5de bij de partij die 4 stemmen heeft?
Zo'n restzetelverdeling kan soms vreemd uitpakken, maar hem bij een van de laagst scorende partijen doen zodat de 2 grootste partijen evenveel zetels hebben is helemaal bizar.
Het was ook met een knipoog, ik geloof best dat jij dat heel goed doet.quote:Op donderdag 19 maart 2026 15:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, man. Ik tik m'n vingers blauw en ik geef ook credits waar die verdiend zijn.
Eind vorig jaar nog een reconstructie gemaakt over hoe dit college op kundige wijze 100 miljoen los wist te peuteren bij het Rijk, waardoor het spoor hier wordt verbeterd.
Werd ook goed gelezen, maar waarschijnlijk toch vooral door fijnproevers.
Nee dit ging over Amsterdammers die in Amsterdam wonenquote:Op donderdag 19 maart 2026 15:36 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Bedoel je dan Amsterdammers die verhuizen naar andere gemeentes en daar op GroenLinks stemmen? Ja dus? Als je verhuist om welke reden dan ook dan mag je stemmen in de nieuwe gemeente
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |