De VVD is al jaren veel meer een conservatieve dan liberale partij.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar is het liberalisme of juist meer conservatisme wat die hoek in trekt?
Beide zit natuurlijk bij de VVD. Maar kan het me van de conservatie tak meer voorstellen. Net als dat in SGP gemeenten Forum het gewoon goed doet.
De liberalen zitten dan bij D66, en niet meer bij de VVD?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:15 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De VVD is al jaren veel meer een conservatieve dan liberale partij.
Dat lijkt me wel. Al zijn er natuurlijk nog wel wat trouwe liberale partijtijgers bij de VVD te vinden.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:22 schreef capricia het volgende:
[..]
De liberalen zitten dan bij D66, en niet meer bij de VVD?
Mooi, zijn we het daar over eens. Er is geen enkele morele ondergrens meer of een notie van ethiek. Vaak gepaard met kortzichtigheid en korte termijn denken, opportunisme en de drang om naar beneden te trappen. Op deze manier glijdt Nederland langzaam richting Zuid-Afrika en Brazilië (qua kansenongelijkheid zijn we al Amerika...). Maar nogmaals: je ziet dit electoraal verkeer tussen 'liberalen' en AfD/Bardella/VlaamsBelang nu in heel wat landen. Opportunisten.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:11 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Bij de VVD zitten inderdaad wel wat lui die denken daar persoonlijk beter van te worden, dat zie je ook wel op dit forum.
Wat op zichzelf natuurlijk al weinig liberaal is. Het klassieke liberalisme ging uit van een wat losse kiesvereniging, zonder last en ruggenspraak. De treue parteisoldat was iets voor de andere stromingen en massabewegingen (dachten zij). Goed, deze liberalen bedachten uiteindelijk ook de erfbelasting en de erfpacht... De collectieve riolering, het inperken van kinderarbeid.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:23 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat lijkt me wel. Al zijn er natuurlijk nog wel wat trouwe liberale partijtijgers bij de VVD te vinden.
De CU kreeg in Ede nu meer stemmen dan bij TK 2023 en 2025. Ondanks een lagere opkomst én minder kiesgerechtigden.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 21:02 schreef Hanca het volgende:
Interessante analyse over het verschil tussen SGP en CU, wel vrij gericht op omgeving Ede: https://www.trouw.nl/binn(...)oe-kan-dat~bfb73150/
SGP belooft rare dingen als 'we schieten de wolf af' (daar gaat de gemeenteraad of wethouder helemaal niet over) en steunt Israël onvoorwaardelijk. CU is realistisch over (inter)nationale afspraken, en denkt aan de internationale rechtsorde.
Zoals Bikker dan zei (ik parafraseer): als onze realistische en oprechte standpunten even minder populair zijn, gaan we onze standpunten niet veranderen, maar verder met een kleiner clubje oprechte en eerlijke mensen. We gaan niet over op populistische beloftes die je niet waar kan maken.
Ja, dat is de landelijke trend. We hebben gewoon 10.000 meer stemmen gehaald dan in oktober, ik vond het dan eerlijk gezegd ook geen slecht resultaat. Ja, in veel gemeentes verliezen we zetels, maar dat is ook heel vaak net als bij ons een restzetel die we 4 jaar geleden wel haalden en waar we nu enkele tientallen stemmen voor tekort komen. Dat kan gewoon gebeuren.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 21:26 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De CU kreeg in Ede nu meer stemmen dan bij TK 2023 en 2025. Ondanks een lagere opkomst én minder kiesgerechtigden.
Klinkt als een nogal top-down proces.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 21:42 schreef Hexagon het volgende:
Overigens zie je wel vaker bij D66 dat ze het in bepaalde gemeenten bovenlokaal heel goed doet. Maar in de gemeente zelf maar matig in de gemeenteraadsverkiezingen. Meestal zijn er dan lokale partijen aanwezig die sterker zijn dan de lokale afdeling en ook voldoende acceptabel voor de D66 kiezer.
Al merk je de laatste 10 jaar wel een kentering dat de partij er werk van maakt om meer lokale worteling te krijgen in afdelingen. Maar dat is een moeizaam proces.
Dat is soms wel nodig gezien bepaalde gewoontes heel hardnekkig zijn.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 21:50 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Klinkt als een nogal top-down proces.
Je bent dan ook wel erg afhankelijk van de lokale “kwaliteit”. Hier, en bij de buurgemeenten, weet D66 al jaren niks aansprekende op te stellen. Dan kan je best wat zeteltjes halen en misschien een keer in een coalitie komen, als het landelijk meezit, maar ook dat gaat vaak moeizaam.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 21:42 schreef Hexagon het volgende:
Al merk je de laatste 10 jaar wel een kentering dat de partij er werk van maakt om meer lokale worteling te krijgen in afdelingen. Maar dat is een moeizaam proces.
Ja er zijn nog best wat afdelingen die meer een soort hobbyclub van een man of 12 zijn. Juist bij deze verkiezingen zag je de verschillen tussen de sterke en de minder sterke afdelingen meer dan ooit.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 23:39 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Je bent dan ook wel erg afhankelijk van de lokale “kwaliteit”. Hier, en bij de buurgemeenten, weet D66 al jaren niks aansprekende op te stellen. Dan kan je best wat zeteltjes halen en misschien een keer in een coalitie komen, als het landelijk meezit, maar ook dat gaat vaak moeizaam.
Man of 12? Dat zijn hier de grote lokale partijen. Ik hoor van andere partijen en weet bij ons zelf dat het grotendeels terecht komt en wordt geregeld door maximaal een man of 6. Meeste partijen hadden ook maar 5/6 man op de uitslagenavond. Alleen Gemeentebelangen en GLPvdA fors meer.quote:Op zondag 22 maart 2026 00:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja er zijn nog best wat afdelingen die meer een soort hobbyclub van een man of 12 zijn. Juist bij deze verkiezingen zag je de verschillen tussen de sterke en de minder sterke afdelingen meer dan ooit.
Ik zou juist zeggen dat CU vanwege die band met kerkelijke gemeenschappen een relatief groter vaatje heeft om uit te tappen. Die gemeenschappen zijn vaak behoorlijk hecht en dan is de stap om ook wat voor de bijbehorende partij te doen ook wat kleiner.quote:Op zondag 22 maart 2026 08:24 schreef Hexagon het volgende:
Bij D66 vallen afdelingen niet per se samen met de gemeente. In plattelandsgebieden, waar actieve leden schaars kunnen zijn, zitten vaak meerdere gemeenten onder een bestuur. Dus dan haal je de twaalf wel.
Bij de sterkere gemeentelijke kaders buiten de steden zie je vaak dat er een sterke en enthousiasmerend persoon voor langere tijd bezig is geweest. Zo iemand weet ook leden die eigenlijk niks met de gemeentepolitiek hadden actief te krijgen en op eigen initatief nieuwe leden te werven, die anders nooit lid waren geworden.
Al denk ik dat de CU het als partij met een sterk religieuze grondslag wellicht wat lastiger zal hebben om mensen te vinden, omdat het toch uit een bepaald vaatje van kerkelijke gemeenschappen moet tappen. Ik denk dat die drempel voor wat kleurlozere actievelingen hoger is, dan bij de meeste andere partijen.
Klopt, maar als die kerkgemeenschappen slechts dun gezaaid zijn in bepaalde gemeenten is het wel erg moeilijk.quote:Op zondag 22 maart 2026 08:44 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik zou juist zeggen dat CU vanwege die band met kerkelijke gemeenschappen een relatief groter vaatje heeft om uit te tappen. Die gemeenschappen zijn vaak behoorlijk hecht en dan is de stap om ook wat voor de bijbehorende partij te doen ook wat kleiner.
Het is vaak juist makkelijk mensen vinden: ik werd voor penningmeester van de CU benaderd omdat ik al penningmeester van de kerk was. De extra vrijwilligers voor flyeren zijn ook vrijwel allemaal zo gevonden. Ook het bedrijf wat campagnefilmpjes heeft opgenomen bestond uit jonge kerkleden die we zo al kenden. Je kunt heel specifiek, heel gericht mensen benaderen die je geschikt vindt, zelfs als ze geen lid zijn. In Ermelo en Alphen aan den Rijn waar ik eerst woonde zijn er dan ook vrijwilligers en kandidaten te over. In bijna buurgemeente Assen ook.quote:Op zondag 22 maart 2026 08:24 schreef Hexagon het volgende:
Al denk ik dat de CU het als partij met een sterk religieuze grondslag wellicht wat lastiger zal hebben om mensen te vinden, omdat het toch uit een bepaald vaatje van kerkelijke gemeenschappen moet tappen. Ik denk dat die drempel voor wat kleurlozere actievelingen hoger is, dan bij de meeste andere partijen.
Dat komt enkel onder de grote rivieren voor.quote:Op zondag 22 maart 2026 08:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Klopt, maar als die kerkgemeenschappen slechts dun gezaaid zijn in bepaalde gemeenten is het wel erg moeilijk.
Klopt, maar dan zie je CU ook minder snel op het stembiljet verschijnen.quote:Op zondag 22 maart 2026 08:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Klopt, maar als die kerkgemeenschappen slechts dun gezaaid zijn in bepaalde gemeenten is het wel erg moeilijk.
Dat zie je al bij vrij veel partijen. De lokale VVD en PvdA/GL maken onderdeel uit van een afdeling die drie of vier gemeenten beslaat. Het CDA heeft dat ook ernstig overwogen maar kreeg toch een eigen bestuur weer gevuld. En in een buurgemeente heeft het CU-raadslid zich in de vorige periode uiteindelijk maar bij de CDA-fractie gevoegd omdat ze daar geen lijst opgesteld kregen voor deze verkiezingen.quote:Op zondag 22 maart 2026 08:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het idee om wat meer te clusteren is trouwens wel interessant, want alle lokale afdelingen van de CU lopen hier tegen gebrek aan mensen voor bestuur e.d. aan.
Dat werkt best goed. Het idee dat iedere gemeente een eigen afdeling en bestuur zou moeten hebben is iets uit de tijd van voor de digitalisering. Als de organisatie voor een gemeente staat, is een tweede toevoegen niet moeilijk.quote:Op zondag 22 maart 2026 08:46 schreef Hanca het volgende:
Het idee om wat meer te clusteren is trouwens wel interessant, want alle lokale afdelingen van de CU lopen hier tegen gebrek aan mensen voor bestuur e.d. aan.
Binnen D66 is een afdeling met meerdere gemeenten/fracties al regel dan uitzondering.quote:Op zondag 22 maart 2026 08:54 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat zie je al bij vrij veel partijen. De lokale VVD en PvdA/GL maken onderdeel uit van een afdeling die drie of vier gemeenten beslaat. Het CDA heeft dat ook ernstig overwogen maar kreeg toch een eigen bestuur weer gevuld. En in een buurgemeente heeft het CU-raadslid zich in de vorige periode uiteindelijk maar bij de CDA-fractie gevoegd omdat ze daar geen lijst opgesteld kregen voor deze verkiezingen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |