abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 22 maart 2026 @ 21:56:14 #226
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220409174
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:43 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Je kunt wel een beeld willen nastreven van een resource based maatschappij waarin landen (of regio's van landen) zonder wereldhandel zelfvoorzienend zijn,
Dergelijk antiglobalisme vind je parlementair op links eigenlijk alleen nog terug bij de linkervleugel van de SP en PvdD (Ewald Engelen is bijvoorbeeld anti-globalist in regionaal-autarkische zin), bij het huidige GL vind je die weerzin tegen transcontinentale productieketens niet zozeer terug, daar wordt vooral gesproken over eerlijker verloning voor het Zuiden.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  zondag 22 maart 2026 @ 21:58:34 #227
494262 BehoorlijkKritisch
Niet te kritisch
pi_220409186
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:52 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Misschien is dat zo (ikzelf geloof niet in degrowth - productiviteitsgroei is nodig om zuiniger te leven) maar ook dan is een voorbeeld nemen aan reëel bestaande alternatieven zoals Zweden en Nieuw-Zeeland een stap vooruit. Naar een betere voetafdruk voor Nederland.

Aan de ene kant zeg je dat je ze niet realistisch vindt, maar aan de andere kant zou je het luchtfietsen en dromen wel tof vinden...

Ik denk dat het luchtfietsen laten gaan verstandig is (nee, dat stigma gaat door De Telegraaf en NRC niet weg). Daar heb je PvdD voor, voor het luchtfietsen en dromen over wat nog niet is.
Het is politiek niet realistisch. Maar dat is het stopzetten van migratie ook niet.

En ik denk dat een dergelijke droom neerzetten en vanuit daar kleine stappen zetten in elk geval meer is dan wat links nu doet.

Overigens is lokale productiviteitsgroei natuurlijk nodig als je zelfvoorzienend wilt worden. Daar ontkom je niet aan. Maar dat er 700 modellen televisies op de markt zijn, dat ik het hele jaar door frambozen in de supermarkt vind en dat een wasmachine anno 2026 minder lang meegaat dan één uit 1990 is natuurlijk geen vorm van productiviteitsgroei. Dat is consumentisme.
  zondag 22 maart 2026 @ 22:05:04 #228
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220409239
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:56 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dergelijk antiglobalisme vind je parlementair op links eigenlijk alleen nog terug bij de linkervleugel van de SP en PvdD (Ewald Engelen is bijvoorbeeld anti-globalist in regionaal-autarkische zin), bij het huidige GL vind je die weerzin tegen transcontinentale productieketens niet zozeer terug, daar wordt vooral gesproken over eerlijker verloning voor het Zuiden.
Aan beiden zit een populistisch randje. Daarvan zei BehoorlijkKritisch (waar ik vervolgens op reageerde)

"Ik zou niet op die partij stemmen, omdat ik het huidige links op sommige vlakken al veel te ver van de realiteit vindt staan."

Hier reageerde ik op met dat centrum-links er is om de realiteit een kwartslag te draaien, naar bestaande realiteiten elders op de planeet.

Dan denk ik: dit is wat in tegenspraak met elkaar. Enerzijds te ver van de realiteit, anderzijds niet ver genoeg (want er komt een catastrofe).

Ik zou dat deel aan PvdD laten.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220409242
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:45 schreef Klopkoek het volgende:
De bakens zijn verzet naar het autoritaire Singapore, naar transhumanisme, door de misantropische nihilisten en sociaal-darwinisten.
Je klinkt als Mohammed Enait.

quote:
"Trump is top!", om met Koen Petersen te spreken.
Je snapt dat dat uit De Optimist kwam, zeg maar waar je een hyperbolische stelling inneemt tegen een algemeen heersend negatief gevoel. Om het in de context te plaatsen, zijn letterlijke inleiding: "Ja, veel is verschrikkelijk, want het is een ordinaire man, die de toon van het debat verziekt, die racistische tendensen heeft, die mensen op een grove wijze aanpakt, die (het) decorum van het presidentschap afbreekt".
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
  zondag 22 maart 2026 @ 22:08:38 #230
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220409263
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:58 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
En ik denk dat een dergelijke droom neerzetten en vanuit daar kleine stappen zetten in elk geval meer is dan wat links nu doet.
Een blauwdruk neerleggen en daar naartoe werken krijgt al snel verwijten van totalitarisme.

Ik vind het ook wat in tegenspraak met je eerdere opmerking over "te ver van de realiteit af staan".
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220409299
Maar inmiddels zijn we wel ver van de gemeenteraadsverkiezingen afgedreven :P

Daar wel meer over: Weet niet of mensen iets hadden gehoord over CU/SGP Epe die met FvD zou willen meewerken, dat was dus een verkeerd frame van een journalist: https://www.nd.nl/nieuws/(...)-college-samenwerken
Nav dit artikel is er een felle discussie bij de CU in de app ontstaan. Uiteindelijk kwam CU Epe gelukkig zelf met een update, dat hele artikel is op basis van deze schriftelijke reactie:
quote:
“Als SGP-ChristenUnie Epe zijn wij dankbaar dat we onze 3 zetels mogen behouden. We zullen onze kiezers zo goed mogelijk proberen te vertegenwoordigen en het beste zoeken voor de inwoners van onze gemeente.
We hadden niet verwacht dat FvD de grootste zou worden. Dat is wel een signaal van inwoners wat we serieus moeten nemen.
Als SGP-ChristenUnie Epe sluiten we niemand op voorhand uit. Wij zijn altijd bereid om een gesprek aan te gaan. De praktijk leert echter wel dat FvD vaak anders denkt over politieke kwesties dan wij. Ook stemt het FvD tijdens de gemeenteraadsvergaderingen vaak anders dan wij als SGP-ChristenUnie. Er moeten dus veel water ‘onder de brug door’ willen we met FvD een coalitie kunnen vormen. Maar op voorhand uitsluiten vinden wij niet democratisch.”
Lijkt me veel meer afgewogen dan het artikel. Helaas kwam er nav dit ND artikel al wel weer een heel stuk op NPO Radio 1, over dat CU met FvD zou kunnen samenwerken ivm gedeelde christelijke waarden oid.

Zo werkt dat dus soms. Helaas.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220409314
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:12 schreef Hanca het volgende:

Daar wel meer over: Weet niet of mensen iets hadden gehoord over CU/SGP Epe die met de CU zou willen meewerken, dat was dus een verkeerd frame van een journalist: https://www.nd.nl/nieuws/(...)-college-samenwerken
Nav dit artikel is er een felle discussie bij de CU in de app ontstaan. Uiteindelijk kwam CU Epe gelukkig zelf met een update, dat hele artikel is op basis van deze schriftelijke reactie:
[..]
Lijkt me veel meer afgewogen dan het artikel. Helaas kwam er nav dit ND artikel al wel weer een heel stuk op NPO Radio 1, over dat CU met FvD zou kunnen samenwerken ivm gedeelde christelijke waarden oid.

Wat? Maak je hier geen typo?
quote:
Weet niet of mensen iets hadden gehoord over CU/SGP Epe die met de CU zou willen meewerken

[ Bericht 0% gewijzigd door PieterDeRijcke op 22-03-2026 22:21:46 ]
pi_220409330
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:14 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Wat?
[..]

Sorry, dat heb je als je een post deels herschrijft en daarna niet meer goed terug leest, laten we het er op houden dat het laat is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220409338
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Sorry, dat heb je als je een post deels herschrijft en daarna niet meer goed terug leest, laten we het er op houden dat het laat is.
Ik ga hem opnieuw lezen. :)
  zondag 22 maart 2026 @ 22:20:56 #235
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220409364
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:12 schreef Hanca het volgende:

Daar wel meer over: Weet niet of mensen iets hadden gehoord over CU/SGP Epe die met FvD zou willen meewerken, dat was dus een verkeerd frame van een journalist: https://www.nd.nl/nieuws/(...)-college-samenwerken
[..]

Ik vertaal het even naar gewone mensentaal: wij doen liever zaken over rechts en de cultuurchristenen dan over links en de goddelozen. We kijken hier zakelijk en realistisch naar. De Partij voor de Dieren is ook erg. Als het moet ruilen we negertjes in om onze soevereiniteit in eigen kring te behouden.

Het is het failliet van Nederland. In veel andere landen, zoals Duitsland, zijn ze (nog) niet zover.

In Nederland wordt het niet anders benaderd dan een Realistische buitenlandse politiek. Een erfenis en voortzetting van de verzuiling.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 22 maart 2026 @ 22:21:41 #236
494262 BehoorlijkKritisch
Niet te kritisch
pi_220409373
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:08 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Een blauwdruk neerleggen en daar naartoe werken krijgt al snel verwijten van totalitarisme.
Ach en als een politicus zegt geen lange termijn visie te hebben wordt hij ook afgebrand. In die zin is het nooit goed.

quote:
Ik vind het ook wat in tegenspraak met je eerdere opmerking over "te ver van de realiteit af staan".
Omdat die opmerking over een heel andere discussie ging en je bovendien realiteit en politieke realiteit op één hoop gooit.

Je kunt prima een beeld creëren van hoe je een ideale maatschappij ziet en daarbij direct aangeven dat dat beeld niet haalbaar is. Iedereen begrijpt dat dromen van dingen die niet kunnen heel normaal is.

Vervolgens kun je vanuit die gedachte heel goed uitleggen waarom je toch streeft naar meer in balans leven, met maatregelen tegen overconsumptie, met het inzetten van productiemiddelen voor welzijn voor iedereen en niet welvaart voor een enkeling.

Dat je die droom nooit haalt wil niet zeggen dat je geen stappen in de goede richting kunt zetten. We zijn met zijn alle totaal geschift geworden qua overproductie en keuzemogelijkheden. Elke balans met wat onze planeet aankan is volstrekt verdwenen.
pi_220409377
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:20 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik vertaal het even naar gewone mensentaal: wij doen liever zaken over rechts en de cultuurchristenen dan over links en de goddelozen. We kijken hier zakelijk en realistisch naar. Als het moet ruilen we negertjes in om onze soevereiniteit in eigen kring te behouden.
Jij kunt niet lezen blijkbaar.

Er staat feitelijk: we gaan netjes koffie drinken, maar een coalitie zit er niet in, we stemmen ook nooit hetzelfde.

Dat jij dat er niet in wil lezen is echt absurd gedrag. Puur getroll.
pi_220409382
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:12 schreef Hanca het volgende:

[..]

Gewoon realistisch dus.
Je wil zoveel mogelijk van je punten als partij verwezelijken.
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 22:23:24 #239
375570 crew  Cyan9
pi_220409389
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:20 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik vertaal het even naar gewone mensentaal: wij doen liever zaken over rechts en de cultuurchristenen dan over links en de goddelozen. We kijken hier zakelijk en realistisch naar. Als het moet ruilen we negertjes in om onze soevereiniteit in eigen kring te behouden.

Het failliet van Nederland. In veel andere landen, zoals Duitsland, zijn ze nog niet zover.
Jij mag je gestrekte been ook wel weer eens wat rust geven. Het hoeft niet altijd zo vijandig richting je mede-users.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_220409394
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:22 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Gewoon realistisch dus.
Je wil zoveel mogelijk van je punten als partij verwezelijken.
Ze zijn vooral netjes en gaan koffie drinken ivm de formatie, meer niet. Als grootste is FvD nou eenmaal als eerste aan zet. Niet komen opdagen is gewoon niet netjes en onnodig.
pi_220409407
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ze zijn vooral netjes en gaan koffie drinken ivm de formatie, meer niet. Als grootste is FvD nou eenmaal als eerste aan zet. Niet komen opdagen is gewoon niet netjes en onnodig.
Ik ken die personen verders niet. Misschien valt er best wel mee te dealen.
Een kopje koffie kan nooit kwaad, natuurlijk.
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 08:05:28 #242
236264 crew  capricia
pi_220410434
Ophouden met medeposters hier voor van alles en nog wat uit te maken.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  maandag 23 maart 2026 @ 12:36:39 #243
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220412037
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:43 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Het is ook gewoon heel erg lastig als je (misschien wat utopische) beeld van hoe de maatschappij er uit zou moeten zien in de politieke praktijk niet realistisch is. Dat weet ik zelf ook als geen ander. Je kunt wel een beeld willen nastreven van een resource based maatschappij waarin landen (of regio's van landen) zonder wereldhandel zelfvoorzienend zijn, maar dat is een dusdanig vergezicht dat je dat nooit uitgelegd krijgt in een partijprogramma dat elke vier jaar moet worden herschreven naar de waan van de dag en het volgende populistische topic.

Overigens nog een reden waarom ik de fusie van GL en PvdA buitengewoon kut vindt. Binnen GL was die stroming nog wel enigszins van waarde, na de fusie is dat totaal verstomd.

Ik ben een groot voorstander van gecontroleerde degrowth. De door consumptie en industrialisatie aangedreven wereldhandel is de kanker van onze planeet. Iedereen met verstand kan dat gewoon zien als hij zijn ogen open doet. Helaas is er waarschijnlijk een apocalyptisch event nodig om een dergelijke paradigmashift te laten plaatsvinden.
Negatieve groei, negatieve winst...
Qua inhoud eens, maar dat marketingtechnische gesugarcoat krijg ik echt vlekken van.

Gecontroleerde krimp. Helemaal top. In term en in inhoud.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220412123
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Daarin zijn natuurlijk ook keuzes te maken. Meewerken aan de normalisatie van een extreemrechtse partij (of op z’n minst iets wat daar stevig tegenaan schurkt), is wat mij betreft nooit een heel briljant idee.
En de input t.b.v. de verkenningsfase kan ook gewoon schriftelijk gegeven worden.
pi_220412265
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:36 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Negatieve groei, negatieve winst...
Qua inhoud eens, maar dat marketingtechnische gesugarcoat krijg ik echt vlekken van.

Gecontroleerde krimp. Helemaal top. In term en in inhoud.
Ja, eens hoor. Ik wist eerlijk gezegd voor eergisteren niet eens dat het zo heet in die kringen.
pi_220413775
quote:
2s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:49 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Daarin zijn natuurlijk ook keuzes te maken. Meewerken aan de normalisatie van een extreemrechtse partij (of op z’n minst iets wat daar stevig tegenaan schurkt), is wat mij betreft nooit een heel briljant idee.
En de input t.b.v. de verkenningsfase kan ook gewoon schriftelijk gegeven worden.
Tja, je kunt de verhoudingen in een raad ook voor niks op scherp zetten. Bij ons bestaat de FvD fractie voor de helft uit partijhoppende (VVD, BBB, 50plus) oude bekenden. Niet dat je met zulke mensen een coalitie wil vormen, maar ze nu anders behandelen dan toen ze voor een andere partij in de raad zaten (of in 1 geval: nog zitten, de afscheidsvergadering oude raad moet nog komen) lijkt me ook weer vreemd.
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 16:52:39 #247
236264 crew  capricia
pi_220413820
quote:
2s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:49 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ik heb niet het idee dat het links laten liggen van die partij erg veel helpt.
Dat doen we volgens mij namelijk al grotendeels. En toch groeien ze hard.

Zou het beter zijn om wel het debat aan te gaan?

(Ik heb het antwoord niet.)
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220413834
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 16:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tja, je kunt de verhoudingen in een raad ook voor niks op scherp zetten. Bij ons bestaat de FvD fractie voor de helft uit partijhoppende (VVD, BBB, 50plus) oude bekenden. Niet dat je met zulke mensen een coalitie wil vormen, maar ze nu anders behandelen dan toen ze voor een andere partij in de raad zaten (of in 1 geval: nog zitten, de afscheidsvergadering oude raad moet nog komen) lijkt me ook weer vreemd.
Vanaf het moment dat iemand er voor kiest om als FvD-er door het leven te gaan mag je hem/haar behandelen als de paria die hij/zij is geworden.

Dat lijkt me een dusdanige vanzelfsprekendheid dat dat eigenlijk niet benoemd hoeft te worden.
  Forum Admin maandag 23 maart 2026 @ 16:58:37 #249
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220413869
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 16:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Bovendien geef je daarmee het fvd munitie om slachtoffer te spelen. Je moet er hoe vervelend ook, boven staan.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220413898
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 16:52 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik heb niet het idee dat het links laten liggen van die partij erg veel helpt.
Dat doen we volgens mij namelijk al grotendeels. En toch groeien ze hard.

Zou het beter zijn om wel het debat aan te gaan?

(Ik heb het antwoord niet.)
Dat gaat echt afhangen van wat ze zeggen. Als ze vol complotmodus anti-vaxx, we worden geregeerd door reptilians, omvolkingstheorie gaan: dan heeft debat geen enkele zin.

Maar vooraf elk debat met ze uit de weg gaan, vanwege het logootje bij hun naam, ook als ze niet in die hoek blijken te zitten lijkt me echt niet nodig.

En die mensen volledig negeren, ook buiten het debat om, ga ik sowieso niet doen. Met ieder mens moet je koffie kunnen drinken, dus ook met FvD raadsleden. Dat is gewoon mijn mensbeeld: ik ben niet beter dan wie dan ook.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')