Een grote linkse overwinning waarbij de VVD er overal buiten gaat vallen. Dan kan er mooi meteen even een links fundament gelegd worden dat niet zo makkelijk valt terug te draaien.quote:Op zondag 22 maart 2026 12:56 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
En hoe ziet dat er dan uit in jouw beleving? En op welke gevolgen verheug je je?
Dit gaat niet gebeuren. We gaan naar Amerikaanse verhoudingen toe waar D66 de rol van De Democraten in neemt. Met een daarop gelijkend medialandschap, in handen van miljardairs. Nieuwe wedge issues en talking points doemen steeds weer op. Elke maand op nu.nl een artikel over de voorrang voor statushouders.quote:Op zondag 22 maart 2026 12:59 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Een grote linkse overwinning waarbij de VVD er overal buiten gaat vallen. Dan kan er mooi meteen even een links fundament gelegd worden dat niet zo makkelijk valt terug te draaien.
Dit gaat nooit gebeuren in Nederland. Volstrekt uitgesloten.quote:Op zondag 22 maart 2026 12:59 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Een grote linkse overwinning waarbij de VVD er overal buiten gaat vallen. Dan kan er mooi meteen even een links fundament gelegd worden dat niet zo makkelijk valt terug te draaien.
In alle andere Noord-Europese en West-Europese landen kan het wel, maar Nederland helaas niet...quote:Op zondag 22 maart 2026 13:06 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dit gaat nooit gebeuren in Nederland. Volstrekt uitgesloten.
Een groot deel van Nederland denkt echt dat extreemlinks gewelddadiger is, maar dat is gewoon echt niet zo.quote:Op zondag 22 maart 2026 13:06 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dit gaat nooit gebeuren in Nederland. Volstrekt uitgesloten.
De fusie GroenLinks PvdA is in dat opzicht zeker op de lange termijn ook een domme keuze. "Samen staan we sterk" is een leuke theorie, maar er is daardoor niks meer te kiezen op links. De kans dat één partij groot genoeg wordt om een echt links stempel te drukken op een regering is zowat nihil en zelfs als dat zou gebeuren krijg je binnen die partij al vrij snel weer gedoe over de echte koers.quote:Op zondag 22 maart 2026 13:03 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit gaat niet gebeuren. We gaan naar Amerikaanse verhoudingen toe waar D66 de rol van De Democraten in neemt. Met een daarop gelijkend medialandschap, in handen van miljardairs. Nieuwe wedge issues en talking points doemen steeds weer op. Elke maand op nu.nl een artikel over de voorrang voor statushouders.
https://maurice.nl/2026/0(...)-niet-weet-te-keren/
Volgens mij denkt helemaal niemand dat, op een enkele debiele rechts extremist na.quote:Op zondag 22 maart 2026 13:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Een groot deel van Nederland denkt echt dat extreemlinks gewelddadiger is, maar dat is gewoon echt niet zo.
Volgens mij is die structurele verrechtsing in heel Europa wel gaande. Wil niet zeggen dat er nergens een incidentele uitzondering zal zijn, maar zelfs in Scandinavië is rechts volgens mij aan een opmars bezig.quote:Op zondag 22 maart 2026 13:13 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In alle andere Noord-Europese en West-Europese landen kan het wel, maar Nederland helaas niet...
Heeft echt ook heel veel met migratie te maken. Je ziet je continent, je land, je stad, veranderen waar je bij staat.quote:Op zondag 22 maart 2026 13:20 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Volgens mij is die structurele verrechtsing in heel Europa wel gaande. Wil niet zeggen dat er nergens een incidentele uitzondering zal zijn, maar zelfs in Scandinavië is rechts volgens mij aan een opmars bezig.
Ik zie dit wat anders maar laat maar...quote:Op zondag 22 maart 2026 13:17 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
De fusie GroenLinks PvdA is in dat opzicht zeker op de lange termijn ook een domme keuze. "Samen staan we sterk" is een leuke theorie, maar er is daardoor niks meer te kiezen op links. De kans dat één partij groot genoeg wordt om een echt links stempel te drukken op een regering is zowat nihil en zelfs als dat zou gebeuren krijg je binnen die partij al vrij snel weer gedoe over de echte koers.
Arbeidersbelang en milieu zullen in die zin nooit samenvallen.
Een D66 is wat dat betreft realistischer. Sociaal economisch rechts en tegelijkertiid redelijk begaan met 'groen'. Kun je vanalles van vinden, maar op de lange termijn is dat meer passend bij het Nederlandse electoraat dan wat links probeert. Zeker in de samenwerking met rechts biedt dat opties voor langdurige regeringsdeelname.
Lange adem, mijn waarde, het kan van onderop gewonnen worden. Bij de jongeren is GL-PvdA ruim de grootste, alleen mag inderdaad de strijd om de derde machtsdimensie niet verloren worden dus moeten er hardlinkse tegenhangers van pulp als Nieuws van de Dag en VI komen om het overton-window terug naar normaal te krijgen.quote:Op zondag 22 maart 2026 13:03 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit gaat niet gebeuren. We gaan naar Amerikaanse verhoudingen toe waar D66 de rol van De Democraten in neemt. Met een daarop gelijkend medialandschap, in handen van miljardairs. Nieuwe wedge issues en talking points doemen steeds weer op. Elke maand op nu.nl een artikel over de voorrang voor statushouders.
https://maurice.nl/2026/0(...)-niet-weet-te-keren/
Links is traditioneel groter onder jongeren. Dat is letterlijk altijd zo geweest. En als mensen opgroeien gaan ze anders naar de wereld kijken. Natuurlijk heeft dat ook met media te maken, maar ook gewoon door een veranderende kijk op de wereld en de algehele tendens dat mensen nu eenmaal meer geven om korte termijn welvaart dan lange termijn welzijn. Zeker omdat links ook niet de antwoorden heeft op de grote thema's waar jongeren mee te maken krijgen als ze, ik zeg maar iets, het huis uit willen.quote:Op zondag 22 maart 2026 13:27 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Lange adem, mijn waarde, het kan van onderop gewonnen worden. Bij de jongeren is GL-PvdA ruim de grootste, alleen mag inderdaad de strijd om de derde machtsdimensie niet verloren worden dus moeten er hardlinkse tegenhangers van pulp als Nieuws van de Dag en VI komen om het overton-window terug naar normaal te krijgen.
Met alle respect: dit zegt misschien vooral iets over jouw eigen rechtse voorkeuren en wereldbeeld, en hoe bepaalde takes erin worden gepompt (van De Telegraaf tot De Correspondent met shills als Frederik en Van Teutem).quote:Op zondag 22 maart 2026 13:34 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Zeker omdat links ook niet de antwoorden heeft op de grote thema's waar jongeren mee te maken krijgen als ze, ik zeg maar iets, het huis uit willen.
Daar vind ik ook wel wat van, maar een persoon maakt niet de partij. Een éénmanspartij uitgezonderd natuurlijk.quote:Op zondag 22 maart 2026 11:19 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
ik zie de uitspraken van die zita dan ook wel als extreem om eerlijk te zijn. Om maar wat te noemen.
Dat zou wat mij betreft een verademing zijn. Een puur linkse regering zie ik ook niet gebeuren, maar dat is ook niet perse nodig.quote:Op zondag 22 maart 2026 13:34 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Links is traditioneel groter onder jongeren. Dat is letterlijk altijd zo geweest. En als mensen opgroeien gaan ze anders naar de wereld kijken. Natuurlijk heeft dat ook met media te maken, maar ook gewoon door een veranderende kijk op de wereld en de algehele tendens dat mensen nu eenmaal meer geven om korte termijn welvaart dan lange termijn welzijn. Zeker omdat links ook niet de antwoorden heeft op de grote thema's waar jongeren mee te maken krijgen als ze, ik zeg maar iets, het huis uit willen.
Een deel verandert op latere leeftijd weer terug (zoals ikzelf), maar het merendeel blijft in het midden of op rechts hangen.
Er moet echt heel, heel veel veranderen om die vrij structurele tendensen te doorbreken. Dat red je niet met een leuke linkse nieuwszender.
Ik geloof niet in een linkse politieke revolutie. Er zal best wel weer een moment komen dat de VVD niet mee reageert, maar dan zal GL/PvdA het met CDA en D66 moeten doen en dan zit je feitelijk nog steeds niet met een linkse regering.
Weinig rechts aan mijn blik. Dat rechts de oplossingen niet heeft en het probleem erger maakt betekent natuurlijk niet dat links de oplossingen wel heeft.quote:Op zondag 22 maart 2026 13:46 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Met alle respect: dit zegt misschien vooral iets over jouw eigen rechtse voorkeuren en wereldbeeld, en hoe bepaalde takes erin worden gepompt (van De Telegraaf tot De Correspondent met shills als Frederik en Van Teutem).
Om te beginnen: Het is op zijn minst vrij makkelijk te zien dat rechtse plannen huizen alleen maar onbetaalbaarder maken, en afhankelijk van je pappie en mammie.
https://www.ad.nl/binnenl(...)onplan-vvd~ac3226cc/
De hoogste stijgingen van nieuwe woningen zitten in de grote steden. Die zijn allemaal relatief links. Van die grote steden zit Rotterdam onderaan (70-80% van de Rotterdammers heeft een inkomen dat bij sociale huur past), dat een rechts college heeft gehad.
[ afbeelding ]
Deels is dat zo, maar minder sterk als je hier doet voorkomen. Het probleem was dat er de laatste jaren een zeer progressieve en kolkende jeugdflank was met DWARS als kader en voorhoede maar een zwart gat op jong en linksmidden. De jeugdtoevoer van de PvdA van onderop leek amper te bestaan waardoor vernieuwingsbewegingen daar zoals in het verleden Tien over Rood en Niet Nix niet meer voorkwamen, dat hiaat lijkt met de fusie gevuld.quote:Op zondag 22 maart 2026 13:34 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Links is traditioneel groter onder jongeren. Dat is letterlijk altijd zo geweest. En als mensen opgroeien gaan ze anders naar de wereld kijken. Natuurlijk heeft dat ook met media te maken, maar ook gewoon door een veranderende kijk op de wereld en de algehele tendens dat mensen nu eenmaal meer geven om korte termijn welvaart dan lange termijn welzijn. Zeker omdat links ook niet de antwoorden heeft op de grote thema's waar jongeren mee te maken krijgen als ze, ik zeg maar iets, het huis uit willen.
Een deel verandert op latere leeftijd weer terug (zoals ikzelf), maar het merendeel blijft in het midden of op rechts hangen.
En deels lijken die tendensen gewoon niet te doorbreken. Ik heb het vaker hier geschreven maar je zult je in ieder geval in woord echt moeten distantieren van een heel barmhartig asielbeleid anders blijft het verder margewerk.quote:Er moet echt heel, heel veel veranderen om die vrij structurele tendensen te doorbreken. Dat red je niet met een leuke linkse nieuwszender.
GL/PvdA, CDA en D66 samen lijkt me al prima, linkser dan dat zal het inderdaad niet zo snel worden maar ik denk dat de werkgeversingangen bij CDA en D66 in zo'n coalitie een dempend effect kunnen hebben op de rechtse druk aan de voorkant.quote:Ik geloof niet in een linkse politieke revolutie. Er zal best wel weer een moment komen dat de VVD niet mee reageert, maar dan zal GL/PvdA het met CDA en D66 moeten doen en dan zit je feitelijk nog steeds niet met een linkse regering.
Zeker. GL/PvdA met D66 kan wel iets heel moois opleveren. Wat idealisme gecombineerd met realisme. Voeg er nog wat christelijke waarden aan toe en het kan best wat worden.quote:Op zondag 22 maart 2026 14:00 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Dat zou wat mij betreft een verademing zijn. Een puur linkse regering zie ik ook niet gebeuren, maar dat is ook niet perse nodig.
Een wereld zonder schaarste zal er nooit komen, zeker niet in het geval van vastgoed waar er geen onbeperkt aanbod op een bepaalde plek kan zijn.quote:Op zondag 22 maart 2026 14:01 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Weinig rechts aan mijn blik. Dat rechts de oplossingen niet heeft en het probleem erger maakt betekent natuurlijk niet dat links de oplossingen wel heeft.
Dit (de toevlucht van ophopend kapitaal in bestaand vastgoed), is het grootste probleem van de uit de pan gerezen huizenprijzen, en daar gaat dit kabinet geen reet aan doen.quote:Op zondag 22 maart 2026 14:09 schreef Klopkoek het volgende:
Wat je het beste kunt doen is de toestroom van inflatoir geld beperken
https://www.volkskrant.nl(...)eenteraden~b877cba9/quote:Op zondag 22 maart 2026 14:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dit (de toevlucht van ophopend kapitaal in bestaand vastgoed), is het grootste probleem van de uit de pan gerezen huizenprijzen, en daar gaat dit kabinet geen reet aan doen.
Sowieso moet GL-Pvda een linkspopulistische koers gaan varen waarin keihard wordt gebeukt op de verwevenheid van het grootkapitaal en de coalitie en hun vazallen op verrechts.quote:Op zondag 22 maart 2026 14:36 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)eenteraden~b877cba9/
Nee, gewoon absoluut nee. Ik heb echt heel veel zin om keihard uit te halen zo afschuwelijk is dit idee.quote:Op zondag 22 maart 2026 14:52 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Sowieso moet GL-Pvda een linkspopulistische koers gaan varen waarin keihard wordt gebeukt op de verwevenheid van het grootkapitaal en de coalitie en hun vazallen op verrechts.
Dat mag, maar er gaat echt niets veranderen als PvdAGL zich gaat opstellen als de bedrijfspoedel van Jetten I, en zoals ze het nu doen werkt het ook niet en krijgen ze gewoon een mes in de rug van de VVD.quote:Op zondag 22 maart 2026 14:59 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nee, gewoon absoluut nee. Ik heb echt heel veel zin om keihard uit te halen zo afschuwelijk is dit idee.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |