Ja, goedkope hitserij door DPG. NVM, EIB, Pararius, AWVN hebben daar altijd vrij baan zonder weerwoord.quote:Op woensdag 11 maart 2026 16:36 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Het is nogal raar om te doen alsof een huurder die de hypotheek voor een woning niet rond kan krijgen geholpen is om in diezelfde woning te wonen door hem te huren. Die huurder bouwt niks op op het moment dat hij huurt. Kan op die manier dus al helemaal nooit een huis kopen.
Maar tuurlijk voor de bezittende klasse die verhuurt is dit niet ideaal dus doen we alsof die wet niet bereikt wat hij beoogt. Het zijn niet de mensen die huizen bezitten die te klagen hebben in Nederland.
Je moet natuurlijk naar Europese uitstoot kijken in dat geval. Als Duitsland kolencentrales sluit en Nederland daardoor meer gas verbrandt, dan stijgt hier de uitstoot, maar daalt hij in werkelijkheid fors.quote:Op woensdag 11 maart 2026 16:59 schreef Kickinalfa het volgende:
https://www.nu.nl/klimaat(...)ntrales-sluiten.html
Wat is dit nu weer voor een flopshow.
Mooi toch, je laat een artikeltje schrijven met wat extreme voorbeelden erin zonder weerwoord/nuance en hoppa ophef/het kabinet moet snel een oplossing hiervoor verzinnen.quote:Op woensdag 11 maart 2026 16:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja, goedkope hitserij door DPG. NVM, EIB, Pararius, AWVN hebben daar altijd vrij baan zonder weerwoord.
DPG is nu ook op de antitrans toer:
https://www.ad.nl/politie(...)t-kabinet~af0ef7567/
https://nl.linkedin.com/p(...)421150894440448-thIF
https://nl.linkedin.com/p(...)marijke-naezer-1ai8e
Echt walgelijk en eenzijdig. Onze miljardairsmedia (deels in handen van WO2 collaboratie families) worden steeds ranziger en hatelijker.
Zelfs de RvS waarschuwde hier al voor, maar die mag alleen niet genegeerd worden als het uitkomt natuurlijk.quote:Op woensdag 11 maart 2026 15:51 schreef nostra het volgende:
[..]
* Hugo bedenkt een idiote wet
* Iedereen en zijn moeder roept: "kijk nou uit, want dan gaat dit, dat, zus en zo gebeuren"
<TIJD>
* Dit, dat, zus en zo zijn gebeurd
* "PROPAGANDA!! OMGEKOCHT!!"
Mannen moeten niet in een vrouwengevangenis. Als dat niet goedschiks kan dan maar via een wet.quote:Op woensdag 11 maart 2026 16:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja, goedkope hitserij door DPG. NVM, EIB, Pararius, AWVN hebben daar altijd vrij baan zonder weerwoord.
DPG is nu ook op de antitrans toer:
https://www.ad.nl/politie(...)t-kabinet~af0ef7567/
We krijgen pas een regering met een rol voor FvD als die 40+ zetels halen, anders zie ik ze echt gewoon genegeerd worden. Ze zijn hier nota bene nog steeds maar de 7e partij.quote:Op woensdag 11 maart 2026 17:14 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.ipsos-publiek(...)-rechts-ervaren-d66/
Ik word hier niet blij van. Waarschijnlijk krijgen we hierna een regering met FvD erin of gedoogrol FvD.
Ook bizar: op de AOW vraag geven rechtspopulisten linksere antwoorden dan de linkse partijen.
Natuurlijk gaat FvD geen regerings- of gedoogrol spelen. Wat er daar bijkomt gaat weer ten koste van andere partijen op rechts.quote:Op woensdag 11 maart 2026 17:14 schreef Klopkoek het volgende:
Ik word hier niet blij van. Waarschijnlijk krijgen we hierna een regering met FvD erin of gedoogrol FvD.
Ook bizar: op de AOW vraag geven rechtspopulisten linksere antwoorden dan de linkse partijen.
Ik lees het als dat het midden nog verder leeg gaat lopen.quote:Op woensdag 11 maart 2026 17:14 schreef Klopkoek het volgende:
Dat denk ik dus niet. VVD ziet het wel zitten om de FvD als buitenboordmotor erbij te nemen. Populistisch-rechts kan bait and switch blijven spelen (bij hun gaat de AOW er net zo goed aan natuurlijk, met hun Milei verheerlijking, dat is wat rechts altijd doet en al helemaal als je je vastklampt aan de VVD).quote:Op woensdag 11 maart 2026 17:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
We krijgen pas een regering met een rol voor FvD als die 40+ zetels halen, anders zie ik ze echt gewoon genegeerd worden. Ze zijn hier nota bene nog steeds maar de 7e partij.
Ja maar ga dan niet lopen klagen over nationale milieu doelen.quote:Op woensdag 11 maart 2026 17:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je moet natuurlijk naar Europese uitstoot kijken in dat geval. Als Duitsland kolencentrales sluit en Nederland daardoor meer gas verbrandt, dan stijgt hier de uitstoot, maar daalt hij in werkelijkheid fors.
Ik vond het al een vraagteken om mijn bestuurdersrol bij een TN van de VVD op Linkedin te zetten, maar echt actief politieke of andere uitingen daarop plaatsen slaat echt nergens op. Het is geen Hyves ofzo.quote:Op woensdag 11 maart 2026 17:11 schreef MoreDakka het volgende:
Dat geklaag op LinkedIn is trouwens hilarisch, alsof we nog in 2020/2021 leven.
Waarom is dat raar? Het voorziet in een behoefte die dan weliswaar niet op de meest ideale manier wordt vervuld, maar wel wordt vervuld. Nu wordt hij helemaal níet vervuld: woningzoekende kan niet huren (kon dat wel), kan niet kopen (kon dat al niet).quote:Op woensdag 11 maart 2026 16:36 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Het is nogal raar om te doen alsof een huurder die de hypotheek voor een woning niet rond kan krijgen geholpen is om in diezelfde woning te wonen door hem te huren.
We zullen zien maar ik denk dat dit kan. Niet dat ze allemaal in de regering hoeven. Minderheidsregering over rechts kan ook. Stakingsrecht eraan, demonstratierecht eraan, einde ANBI voor Extinction Rebellion, subsidie voor Civitas Cristiana, verdere sloop NPO, beperken toegang tot de rechter voor zowel burgers als ideeële NGOs, verdere sabotage van de statistieken, verbieden van organisaties met een pennenstreek door de minister etc.quote:Op woensdag 11 maart 2026 17:20 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Natuurlijk gaat FvD geen regerings- of gedoogrol spelen. Wat er daar bijkomt gaat weer ten koste van andere partijen op rechts.
De enige nog enigszins met FvD mogelijke coalitie zou PVV+Ja21+VVD+FvD+BBB+SGP zijn en dan zou je nu op 68 zitten. Met 6 partijen.
Amerikaanse invloeden. Het Amerikaanse bedrijfsleven besloot zo'n tien jaar geleden (onder invloed van twitter voornamelijk) om het ineens belangrijk te vinden zo progressief mogelijk over te komen. Dat betekende dat alles een politieke arena werd, ook het dagelijkse bedrijfsleven. HR-typetjes deden het goed in die omgeving, dat is wat je op LinkedIn voornamelijk ziet. Dat hele gedoe leverde uiteindelijk niets op en ze zijn er weer van af gestapt, maar subcultuurtjes blijven natuurlijk na-etteren. In Nederland zijn we wat trager.quote:Op woensdag 11 maart 2026 17:31 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik vond het al een vraagteken om mijn bestuurdersrol bij een TN van de VVD op Linkedin te zetten, maar echt actief politieke of andere uitingen daarop plaatsen slaat echt nergens op. Het is geen Hyves ofzo.
Het blijft toch vreemd dat er mensen zijn die niet door hebben dat er ook mensen zijn die graag willen huren, om allerlei redenen. Ja, huizenbezit is goed maar er moet ook een goede huurmarkt zijn. De vraag bestaat.quote:Op woensdag 11 maart 2026 17:33 schreef nostra het volgende:
[..]
Waarom is dat raar? Het voorziet in een behoefte die dan weliswaar niet op de meest ideale manier wordt vervuld, maar wel wordt vervuld. Nu wordt hij helemaal níet vervuld: woningzoekende kan niet huren (kon dat wel), kan niet kopen (kon dat al niet).
Artikel 1 moet ook weer teruggebracht worden naar het oorspronkelijke model. Het is hier in oorsprong nooit voor bedoeld geweest.quote:Op woensdag 11 maart 2026 09:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Art 1 gaat nog veel verder. Er staat: "Allen die zich in Nederland bevinden". Er staat niets over Nederlands staatsburgerschap. Alleen hier zijn is al voldoende. Dus zelfs de afgewezen asielzoeker of illegale immigrant valt hier onder. Dat beseffen helaas te weinig mensen.
En dan gaat het nu nog een stapje verder: we hebben het hier over mensen met een verblijfsvergunning. Die hebben echt net zo veel rechten in Nederland als die van iemand wiens voorvader al mee vocht met de troepen van Willem van Oranje. Daar kan en mag niet aan getornd worden. En dat doe je wel met een tweederangs staatsburgerschap.
Ik ben zelf van koop naar huur gegaan. Meerdere redenen voor, een relatie van (toen) net een halfjaar en dus geen zin om meteen iets te kopen en ik heb simpelweg geen 7 ton over voor een rijtjeshuis.quote:Op woensdag 11 maart 2026 17:36 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het blijft toch vreemd dat er mensen zijn die niet door hebben dat er ook mensen zijn die graag willen huren, om allerlei redenen. Ja, huizenbezit is goed maar er moet ook een goede huurmarkt zijn. De vraag bestaat.
Dat fatsoen was technologie verdwenen toen ze, zonder serieuze interne strubbelingen, na het vertrek van Rutte vol voor samenwerking met Wilders gingen?quote:Op woensdag 11 maart 2026 17:49 schreef Japepk het volgende:
Overigens echt walgelijk van al die rechtse partijen om zo'n stampij te maken over een vroege schorsing voor een iftar. Voor mij het laatste zetje dat de VVD landelijk nodig had om mijn stem te verliezen. Het fatsoen is in die partij momenteel ver te zoeken.
er zijn heel veel manieren om een verblijfsvergunning te krijgen voor Nederland, een van de populairste is de dummy daddy of de nieuwe vakantie partner, de route via een AZC is de domstequote:Op woensdag 11 maart 2026 03:40 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
het is ook behoorlijk naief om te denken dat mensen die hier komen maar die hier niet horen massaal vrijwillig weg gaan.
En als je wel een nl paspoort of verblijfsvergunning hebt dan gebeurd er niks. Wel een goed plan om verblijfsvergunning altijd te blijven evalueren.
Eens dat we nu in een bubbel zitten, een correctie van een procent of 20 binnenkort zou me niet verbazen. En bij een huis van 750k heb je het dan over 150k die verdwijnt.quote:Op woensdag 11 maart 2026 17:51 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik ben zelf van koop naar huur gegaan. Meerdere redenen voor, een relatie van (toen) net een halfjaar en dus geen zin om meteen iets te kopen en ik heb simpelweg geen 7 ton over voor een rijtjeshuis.
Ook hier zegt iedereen en zijn moeder dat de huizenmarkt alle kenmerken van een bubbel heeft en ook hier kijkt iedereen alleen maar naar zijn maandlast en boeit de enorme schuld die je feitelijk aangaat niemand. Oud genoeg om eind jaren '90 bewust meegemaakt te hebben waar ook de huizenprijzen "nooit" meer zouden dalen en de makelaars met petjes bij de voordeur stonden voor je finale bod bij eerste bezichtiging.
Kan ik naast zitten natuurlijk, maar doen alsof een huis kopen een absolute zekerheid van vermogensopbouw is, is gewoon lulkoek. Prik je net het verkeerde moment en moet je weg (scheiding, prachtbaan ver weg, kinderen, weet ik het) dan heb je gewoon een groot probleem.
Zoiets is ook gebeurd in de jaren '80 toen er ineens een enorme rente verhoging kwam.quote:Op woensdag 11 maart 2026 18:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens dat we nu in een bubbel zitten, een correctie van een procent of 20 binnenkort zou me niet verbazen. En bij een huis van 750k heb je het dan over 150k die verdwijnt.
Daar zitten wel wat goede ideeën tussen.quote:Op woensdag 11 maart 2026 17:34 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
We zullen zien maar ik denk dat dit kan. Niet dat ze allemaal in de regering hoeven. Minderheidsregering over rechts kan ook. Stakingsrecht eraan, demonstratierecht eraan, einde ANBI voor Extinction Rebellion, subsidie voor Civitas Cristiana, verdere sloop NPO, beperken toegang tot de rechter voor zowel burgers als ideeële NGOs, verdere sabotage van de statistieken, verbieden van organisaties met een pennenstreek door de minister etc.
Da's waar, maar vereist wel een hele grote mits (of mitsen). Een relatie die standhoudt bijvoorbeeld. Een baan die standhoudt of gemakkelijk vervangen kan worden door iets vergelijkbaars. Een lichaam dat blijft werken.quote:Op woensdag 11 maart 2026 18:09 schreef Hanca het volgende:
Nou zitten mensen die gewoon een huis hebben om te wonen en voorlopig te blijven zitten, ongeacht hun hypotheek, natuurlijk over het algemeen wel goed. Ook bij een prijsdaling. Sowieso hebben de meesten een gigantische overwaarde natuurlijk. Voor die mensen is een huis ook geen investeringsobject.
Klopt natuurlijk helemaal. Al kun je die laatste ook verzekeren (als mijn vrouw arbeidsongeschikt raakt, hebben we bijna geen hypotheek meer over, als ze overlijdt dan helemaal niet meer). Maar toch: als je een huis vooral als woning ziet en niet als beleggingsobject, is de waarde natuurlijk minder spannend.quote:Op woensdag 11 maart 2026 18:12 schreef nostra het volgende:
[..]
Da's waar, maar vereist wel een hele grote mits (of mitsen). Een relatie die standhoudt bijvoorbeeld. Een baan die standhoudt of gemakkelijk vervangen kan worden door iets vergelijkbaars. Een lichaam dat blijft werken.
Om vervolgens te zeggen (óók over het tienpuntenplan) "we zijn het inhoudelijk eens, inhoudelijk zijn er raakvlakken, maar onbetrouwbaar en incompetent".quote:Op woensdag 11 maart 2026 17:59 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat fatsoen was technologie verdwenen toen ze, zonder serieuze interne strubbelingen, na het vertrek van Rutte vol voor samenwerking met Wilders gingen?
Ik gok dat 90% van de huishoudens hun woning ook wel zo ziet. Echter, iedereen gaat er wel vanuit dat de op zijn minst de aankoopwaarde ervoor terug krijgt als je zou verkopen. Verkopen doen mensen (vaak) alleen als daar aanleiding voor is; invalide of ouderdom en dus gelijkvloers willen wonen, of gezinsuitbreiding en meer ruimte nodig hebben.quote:Op woensdag 11 maart 2026 18:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt natuurlijk helemaal. Al kun je die laatste ook verzekeren (als mijn vrouw arbeidsongeschikt raakt, hebben we bijna geen hypotheek meer over, als ze overlijdt dan helemaal niet meer). Maar toch: als je een huis vooral als woning ziet en niet als beleggingsobject, is de waarde natuurlijk minder spannend.
Als je de hypotheekwaarde maar terug krijgt. En als het goed is lost vrijwel iedereen nu af.quote:Op woensdag 11 maart 2026 18:23 schreef Japepk het volgende:
[..]
Ik gok dat 90% van de huishoudens hun woning ook wel zo ziet. Echter, iedereen gaat er wel vanuit dat de op zijn minst de aankoopwaarde ervoor terug krijgt als je zou verkopen. Verkopen doen mensen (vaak) alleen als daar aanleiding voor is; invalide of ouderdom en dus gelijkvloers willen wonen, of gezinsuitbreiding en meer ruimte nodig hebben.
Op basis waarvan dan? Massaal bouwen gaat niet gebeuren en de nood wordt alleen maar groter.quote:Op woensdag 11 maart 2026 18:29 schreef Hanca het volgende:
Maar goed, we gaan het zien, ik vrees echt dat er een behoorlijke crisis met behoorlijk wat ontslagen en daling van de huizenprijzen komt binnen nu en 4 jaar. Kan de hele meerjarenbegroting ook weer in de prullenbak.
Waar kan ik tekenen? Overigens is God almachtig nog vrij non-specifiek.quote:Op woensdag 11 maart 2026 15:15 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Er is dus plaats voor geloof thuis, maar niet in de tweede kamer?
Misschien moeten we dan ook maar wat doen aan de eed: “zo waarlijk helpe mij God almachtig” of moet de microfoon uitgezet worden als weer een SGP’er iets uit de bijbel declameert.
als er een economische dip komt, met minder werk en hogere rentes, dan daalt het leenvermogen en daar is de huizenprijs wel erg afhankelijk van.quote:Op woensdag 11 maart 2026 18:31 schreef Japepk het volgende:
[..]
Op basis waarvan dan? Massaal bouwen gaat niet gebeuren en de nood wordt alleen maar groter.
Ontslagen waardoor er veel huizen geveild gaan worden omdat je dan de torenhoge hypotheken niet meer kunt betalen. En ook een daling in vraag naar huizen boven de 4,5 ton, omdat er minder mensen dat kunnen betalen, zeker als de rente meer stijgt.quote:Op woensdag 11 maart 2026 18:31 schreef Japepk het volgende:
[..]
Op basis waarvan dan? Massaal bouwen gaat niet gebeuren en de nood wordt alleen maar groter.
Oké, je lijkt stellig. Waarom zouden die ontslagen komen? Ik ben er benieuwd naar hoorquote:Op woensdag 11 maart 2026 18:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ontslagen waardoor er veel huizen geveild gaan worden omdat je dan de torenhoge hypotheken niet meer kunt betalen. En ook een daling in vraag naar huizen boven de 4,5 ton, omdat er minder mensen dat kunnen betalen, zeker als de rente meer stijgt.
Is toch ook logisch wanneer je geen begroting rond hoeft te rekenen en niet wordt gefactchecked.quote:Op woensdag 11 maart 2026 17:14 schreef Klopkoek het volgende:
Ik snap die ophef ook niet, maar kom op dat Denk doet dit toch weer puur om te provoceren? En ze trappen er nog in ook.quote:Op woensdag 11 maart 2026 17:49 schreef Japepk het volgende:
Overigens echt walgelijk van al die rechtse partijen om zo'n stampij te maken over een vroege schorsing voor een iftar. Voor mij het laatste zetje dat de VVD landelijk nodig had om mijn stem te verliezen. Het fatsoen is in die partij momenteel ver te zoeken.
Ik ben absoluut niet pro-Denk, integendeel. Maar de reacties hierop van wat we eerder zagen als fatsoenlijke partijen, vind ik ronduit stuitend.quote:Op woensdag 11 maart 2026 19:18 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Ik snap die ophef ook niet, maar kom op dat Denk doet dit toch weer puur om te provoceren? En ze trappen er nog in ook.
Dat ben ik met je eens, maar het is natuurlijk wel het zoveelste incident met die vent.quote:Op woensdag 11 maart 2026 19:19 schreef Japepk het volgende:
[..]
Ik ben absoluut niet pro-Denk, integendeel. Maar de reacties hierop van wat we eerder zagen als fatsoenlijke partijen, vind ik ronduit stuitend.
Dit is echt onzin. Er zitten nare kanten aan DENK (overigens is de liefde voor Erdogan wel veel minder geworden) met rare posters maar hun stemgedrag is op belangrijke issues progressief. Van abortus tot drugs. De partijleider is openlijk ongelovig en seculier.quote:Op woensdag 11 maart 2026 19:24 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens, maar het is natuurlijk wel het zoveelste incident met die vent.
Als het aan hem ligt spreken we allemaal Turks en worden we morgen nog een Moslim land.
Net zo'n walgelijke vent als Baudet.
Dat is natuurlijk gewoon een goed verborgen masker. Geloof je het zelf? De ware aard komt elke keer naar boven bij de ''Moslim'' vraagstukken. Alleen ze verpakken het wat slimmer dan FVD.quote:Op woensdag 11 maart 2026 19:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit is echt onzin. Er zitten nare kanten aan DENK (overigens is de liefde voor Erdogan wel veel minder geworden) met rare posters maar hun stemgedrag is op belangrijke issues progressief. Van abortus tot drugs. De partijleider is openlijk ongelovig en seculier.
Het is nu juist geen religieuze partij, wat natuurlijk niet verbaast gezien de vele van de PvdA afkomstige personen. Ze zitten veel dichter bij D66 dan SGP/FvD op ethisch gebied.
Vrij simpel, er komt een zware economische crisis aan: https://www.ad.nl/economi(...)akt-worden~a5c88a01/quote:Op woensdag 11 maart 2026 18:58 schreef Japepk het volgende:
[..]
Oké, je lijkt stellig. Waarom zouden die ontslagen komen? Ik ben er benieuwd naar hoor
Wanneer zij met hun zetels de doorslag kunnen geven voor D66 plannetjes dan zie je hun ware aard. Dat is ook met de PVV zo (stemmen vooral 'links' als zij niet de doorslaggevende stem zijn). Ik zal er nooit op stemmen maar een SGP, de SGP hun EU-vriend JA21 of FvD zijn ze zeker niet.quote:Op woensdag 11 maart 2026 19:31 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk gewoon een goed verborgen masker. Geloof je het zelf? De ware aard komt elke keer naar boven bij de ''Moslim'' vraagstukken. Alleen ze verpakken het wat slimmer dan FVD.
Beter sluit men Denk uit.quote:Op woensdag 11 maart 2026 20:02 schreef Klopkoek het volgende:
JA21-leider Joost Eerdmans vindt dat Forum voor Democratie niet mag worden uitgesloten in gemeenteraden, zegt hij in Nieuws van de Dag. „Wij willen met alle partijen prima samenwerken."
Is het dus eens met PVV en Hart voor Den Haag in Den Haag...
@:KarelDeStoute
DENK is minder conservatief dan FvD of JA21 (met Salvini en Orban fanboy Boomsma)quote:
Nouja als vrouw alleen met een Moslim mogen trouwen is ook nog wel aardig achterhaald. Verder wel met je eens.quote:Op woensdag 11 maart 2026 19:40 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wanneer zij met hun zetels de doorslag kunnen geven voor D66 plannetjes dan zie je hun ware aard. Dat is ook met de PVV zo (stemmen vooral 'links' als zij niet de doorslaggevende stem zijn). Ik zal er nooit op stemmen maar een SGP, de SGP hun EU-vriend JA21 of FvD zijn ze zeker niet.
Het zal je verbazen: in grote steden is veel van hun kiezersvolk niet religieus en van de moslims ziet twee-derde zelden een moskee van binnen. Iets als de homo-acceptatie loopt circa 15-20 jaar achter bij moslims, meer niet.
Leefbaar Rotterdam en de VVD zitten in Rotterdam in een coalitie met ze (had GL-PvdA dit geprobeerd dan waren de rapen gaar, dan was Houllebecq zijn these weer overal te lezen, Soumission geleuter)
Het aantal huizen verandert niet door de wet. Oftewel de mensen die een woning nodig hebben om te wonen gaan er in aanbod niet op voor of achteruit.quote:Op woensdag 11 maart 2026 17:33 schreef nostra het volgende:
[..]
Waarom is dat raar? Het voorziet in een behoefte die dan weliswaar niet op de meest ideale manier wordt vervuld, maar wel wordt vervuld. Nu wordt hij helemaal níet vervuld: woningzoekende kan niet huren (kon dat wel), kan niet kopen (kon dat al niet).
Alsof massaontslagen een teken zijn dat er crisis aankomt. Dat soort bedrijven doet dat zo vaak om even wat korte termijn winst te realiseren voor de aandeelhouders.quote:Op woensdag 11 maart 2026 19:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vrij simpel, er komt een zware economische crisis aan: https://www.ad.nl/economi(...)akt-worden~a5c88a01/
Let wel, dit was voor de aanval op Iran.
Heineken, ASML en ABN Amro hebben ook al massaontslagen gehad dit jaar, er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat alleen bij hen gaat gebeuren.
De energiekosten die deels de oorzaak zijn, zijn inmiddels nog wel een stukje hoger: https://www.bnr.nl/nieuws(...)oon-en-energiekosten
Vergeten mensen bij rendement ook niet vaak de waardestijging van woningen? De afgelopen 30 jaar was die gemiddeld 6,3%.quote:Op woensdag 11 maart 2026 17:02 schreef Hanca het volgende:
Er is ook gewoon een enorm simpele reden waarom deze huurhuizen worden verkocht. Waarom doen al die media alsof ondernemers niet hoofdzakelijk kijken naar Return on Investment? Dat is de belangrijkste pijler voor een ondernemer. En de investment is momenteel door de extreme huizenprijzen zeer hoog. Voor de huidige huizenprijzen kun je fors in andere zaken investeren.
Terwijl de geopolitieke spanningen er voor zorgen dat we ook elk moment een crisis met massa-ontslagen in kunnen rollen waarbij huizenprijzen fors gaan dalen, omdat er veel mensen dan hun huis niet meer kunnen betalen.
Je bent nu gek als je als simpele ondernemer nog een huurhuis aan houdt, maakt niet uit hoeveel huur je kunt vragen. De kans dat je tonnen verliest is gewoon behoorlijk aanwezig. De enigen die je nu nog massaal in huizen ziet investeren, ook in middenhuur, zijn op lange termijn gerichte grote investeerders, pensioenfondsen e.d. Die kijken naar de stabiele inkomstenstroom die er uit verhuur komt voor de komende 30/40 jaar. En die kunnen prijsdalingen wel hebben, die hoeven niet te verkopen.
Dat is er nu aan de hand, dankzij de hoge huizenprijzen in combinatie met de algemeen verwachtte naderende crisis.
En ja, dat is vervelend. Daarom: snel bouwen, ook middenhuur. Maar daarom een wet terugdraaien die weinig met het probleem te maken heeft en eindelijk huurders wat bescherming geeft tegen louche verhuurders, dat zou natuurlijk dom zijn en het zal ook geen enkel effect hebben op het aantal huurhuizen.
Waar zegt DENK dat een vrouw alleen met een moslim mag trouwen?quote:Op woensdag 11 maart 2026 20:18 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Nouja als vrouw alleen met een Moslim mogen trouwen is ook nog wel aardig achterhaald. Verder wel met je eens.
Ja, als je huizen lang aan kunt houden is dat een zeker rendement, maar als je een huis hebt als pensioenpotje wordt het een ander verhaal.quote:Op woensdag 11 maart 2026 20:31 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Vergeten mensen bij rendement ook niet vaak de waardestijging van woningen? De afgelopen 30 jaar was die gemiddeld 6,3%.
Een pensioenpotje kan heel ver weg zijn Hancaquote:Op woensdag 11 maart 2026 20:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, als je huizen lang aan kunt houden is dat een zeker rendement, maar als je een huis hebt als pensioenpotje wordt het een ander verhaal.
Eens, laat ik het dan zo zeggen: als je binnen pakweg 8 jaar met pensioen wil en dat huis is je pensioenpotje, is dat een ander verhaal.quote:Op woensdag 11 maart 2026 20:36 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Een pensioenpotje kan heel ver weg zijn Hanca![]()
En nu het CDA:quote:Op woensdag 11 maart 2026 13:08 schreef Hanca het volgende:
Maar om bij de titel te blijven: D66 wil de WIA bezuinigingen schrappen
https://www.nd.nl/varia/v(...)en-wia-bezuinigingen
Kunnen ze niet beter even bij elkaar gaan zitten om wel een echt doordacht regeerakkoord te schrijven, wellicht met een andere informateur oid? Er blijft straks namelijk niks van het oorspronkelijke akkoord over.
Wat een fantasie weer zeg. Alles en iedereen roept keihard: deze wet heeft dit effect. Maar om de een of andere reden mag nooit toe gegeven worden dat deze wet een slecht idee was. Waarom is me echt een raadselquote:Op woensdag 11 maart 2026 17:02 schreef Hanca het volgende:
Er is ook gewoon een enorm simpele reden waarom deze huurhuizen worden verkocht. Waarom doen al die media alsof ondernemers niet hoofdzakelijk kijken naar Return on Investment? Dat is de belangrijkste pijler voor een ondernemer. En de investment is momenteel door de extreme huizenprijzen zeer hoog. Voor de huidige huizenprijzen kun je fors in andere zaken investeren.
Terwijl de geopolitieke spanningen er voor zorgen dat we ook elk moment een crisis met massa-ontslagen in kunnen rollen waarbij huizenprijzen fors gaan dalen, omdat er veel mensen dan hun huis niet meer kunnen betalen.
Je bent nu gek als je als simpele ondernemer nog een huurhuis aan houdt, maakt niet uit hoeveel huur je kunt vragen. De kans dat je tonnen verliest is gewoon behoorlijk aanwezig. De enigen die je nu nog massaal in huizen ziet investeren, ook in middenhuur, zijn op lange termijn gerichte grote investeerders, pensioenfondsen e.d. Die kijken naar de stabiele inkomstenstroom die er uit verhuur komt voor de komende 30/40 jaar. En die kunnen prijsdalingen wel hebben, die hoeven niet te verkopen.
Dat is er nu aan de hand, dankzij de hoge huizenprijzen in combinatie met de algemeen verwachtte naderende crisis.
En ja, dat is vervelend. Daarom: snel bouwen, ook middenhuur. Maar daarom een wet terugdraaien die weinig met het probleem te maken heeft en eindelijk huurders wat bescherming geeft tegen louche verhuurders, dat zou natuurlijk dom zijn en het zal ook geen enkel effect hebben op het aantal huurhuizen.
https://www.rtvnoord.nl/p(...)olking-te-beschermenquote:‘We willen ons bezighouden met projecten om de democratie te vernieuwen en versterken’, licht Moes telefonisch toe. Het eerste project is de rechtszaak tegen de Staat. Want, vervolgt de oud-minister, ‘het collectieve belang van de Nederlandse inheemse bevolking heeft recht op bescherming.’
Onder meer Nederlandse gebruiken en de Nederlandse taal moeten volgens Moes beschermd worden. ‘Zeker grootschalige migratie vanuit landen waar de cultuur ver van de Nederlandse cultuur af staat, bedreigt onze cultuur.’ Over hoe die precies bedreigd wordt is hij terughoudend. Wel deelt hij ter illustratie een eigen ervaring.
Niet elke aflevering is de moeite van het kijken waard. Gister was best aardig, zelfs Halbe Zijlstra was best redelijk.quote:Op woensdag 11 maart 2026 21:39 schreef Bluesdude het volgende:
vanavond bij Pauw & de Wit
Gouke Moes wil meer rechten voor de inheemlingen in dit land.
[..]
https://www.rtvnoord.nl/p(...)olking-te-beschermen
Hij is geen jurist, weet niet op welke wet hij zich moet beroepen én heeft geen advocaat.quote:Op woensdag 11 maart 2026 21:39 schreef Bluesdude het volgende:
Pauw en De Wit zit echt helemaal onder de knoet van rechts. Elke avond een VVDer. Die verschrikkelijke Elodie Verweij als zogenaamd neutrale duider (ook een VVDer - ze zitten echt overal, het is net schimmel).quote:Op woensdag 11 maart 2026 21:39 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
https://www.rtvnoord.nl/p(...)olking-te-beschermen
Gouke Moes wordt anders goed aangepakt. Overigens zit extreemlinkse Sylvana er ook.quote:Op woensdag 11 maart 2026 22:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Pauw en De Wit zit echt helemaal onder de knoet van rechts. Elke avond een VVDer. Die verschrikkelijke Elodie Verweij als zogenaamd neutrale duider (ook een VVDer - ze zitten echt overal, het is net schimmel).
Deze Gouke Moes zat ook al bij Nieuws van de Dag. Let wel: P&W melden altijd een PvdAer of D66er af als die ook ergens anders is te zien. Deden ze zelfs met Timmermans.
Wat een smerige bende. In welke landen ze ook een overdaad aan talkshows hebben? Hongarije en Rusland. Spoel twintig jaar terug en er waren serieuze actualiteitenrubrieken (zogenaamd linksch!!!) ipv dom en suggestief gebabbel.
Extreem impliceert gebruikt van geweld. Daar heb ik Sylvana Simons nog nooit voor horen pleiten.quote:Op woensdag 11 maart 2026 22:48 schreef Fokfluencer het volgende:
[..]
Gouke Moes wordt anders goed aangepakt. Overigens zit extreemlinkse Sylvana er ook.
Dat kan je vast onderbouwen.quote:Op woensdag 11 maart 2026 19:40 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Iets als de homo-acceptatie loopt circa 15-20 jaar achter bij moslims, meer niet.
Simons is niet extreem. Dat is jouw overdrevenheid , je verlangen haar als slecht mensen weg te zetten.quote:Op woensdag 11 maart 2026 22:48 schreef Fokfluencer het volgende:
[..]
Gouke Moes wordt anders goed aangepakt. Overigens zit extreemlinkse Sylvana er ook.
Sylvana is niet slecht , wel extreem linksquote:Op donderdag 12 maart 2026 01:03 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Simons is niet extreem. Dat is jouw overdrevenheid , je verlangen haar als slecht mensen weg te zetten.
Ze deed het prima bij Pauw... en die Moes bleef maar vaag..
nee dat is niet waarquote:Op woensdag 11 maart 2026 23:19 schreef papert het volgende:
[..]
Extreem impliceert gebruikt van geweld.
alle huur willen reguleren is een dom ietsquote:Op woensdag 11 maart 2026 20:51 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat een fantasie weer zeg. Alles en iedereen roept keihard: deze wet heeft dit effect. Maar om de een of andere reden mag nooit toe gegeven worden dat deze wet een slecht idee was. Waarom is me echt een raadsel
Jij bent extreemquote:Op donderdag 12 maart 2026 01:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Sylvana is niet slecht , wel extreem
Dat is natuurlijk niet DE factor wat iemand extreem maakt. Polariseren, buitensporig gedrag vertonen of uitspraken doen die compleet buiten de wet vallen lijken me ook aardige symptonen van een extreem persoon. Los of Simons hier wel of niet binnen valt trouwens.quote:Op woensdag 11 maart 2026 23:19 schreef papert het volgende:
[..]
Extreem impliceert gebruikt van geweld. Daar heb ik Sylvana Simons nog nooit voor horen pleiten.
Ik vind het ook wel bijzonder hoe D66 het internationaal recht altijd zo belangrijk vond in woord. Maar nu het links en rechts geschonden wordt door Amerika en Israel is dat opeens telkens begrijpelijk. Blijft bijzonder hoe D66 nooit ergens voor staat.quote:Op donderdag 12 maart 2026 08:25 schreef Klopkoek het volgende:
Vindt u het een goede of een slechte zaak dat de VS en Israël aanvallen in Iran hebben uitgevoerd?
https://www.ipsos-publiek(...)r-aanvallen-op-iran/
Valt me erg mee dat de gemiddelde ChristenUnie en CDA stemmer niet achter de aanvallen op Iran staat (althans, niet de manier waarop dat nu gebeurd - terecht).
Reactie van een rechtse stemmer (VVD?): "Denk dat we nu even in het nadeel zijn economisch maar dat dit in de toekomst zijn vruchten kan afwerpen."
Dit zal ook zijn hoe het straks zal verlopen. Piri, Ouwehand en Van Baarle die consequent D66 gaan aanvallen op het internationaal recht(waar Iran ook consequent schijt aan had maar daar gingen eigenlijk die debatten nooit over).quote:Op donderdag 12 maart 2026 09:07 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik vind het ook wel bijzonder hoe D66 het internationaal recht altijd zo belangrijk vond in woord. Maar nu het links en rechts geschonden wordt door Amerika en Israel is dat opeens telkens begrijpelijk. Blijft bijzonder hoe D66 nooit ergens voor staat.
Spanje had als een van de weinige landen in Europa wel een goede reactie op deze oorlog. Het is echt hoogst tijd voor sancties richting Amerika en Israel.
Iran is dan ook al lang gesanctioneerd.quote:Op donderdag 12 maart 2026 09:43 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Dit zal ook zijn hoe het straks zal verlopen. Piri, Ouwehand en Van Baarle die consequent D66 gaan aanvallen op het internationaal recht(waar Iran ook consequent schijt aan had maar daar gingen eigenlijk die debatten nooit over).
https://www.rvo.nl/onderwerpen/landen-en-gebieden/iran/sanctiesquote:De sancties gaan onder andere over:
de invoer, aankoop en transport van ruwe olie, aardgas, petrochemische producten en aardolieproducten;
de verkoop of levering van belangrijke apparatuur die wordt gebruikt in de energiesector;
de verkoop of levering van goud, andere edelmetalen en diamanten;
bepaalde marine-uitrusting;
bepaalde software.
Sorry, ik ben ook tegen de manier waarop Iran (en Libanon) nu worden aangevallen, maar ik hoop dat dit een zin is die je uit De Speld hebt geciteerd? Niemand kan dit toch met een serieus gezicht over zijn of haar lippen krijgen?quote:Op donderdag 12 maart 2026 09:52 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Iran is uiteraard een veel kleiner gevaar dan Amerika.
Die sancties waren ze echt van in de war ja, laten we hopen dat al die gedode mensen er toch wat aan gehad hebben. Of bv het britse koppel wat een paar weken terug voor “spionage” opgepakt wordt, die sancties missen vast de uitwerking niet.quote:Op donderdag 12 maart 2026 09:52 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Iran is dan ook al lang gesanctioneerd.
[..]
https://www.rvo.nl/onderwerpen/landen-en-gebieden/iran/sancties
Iran is uiteraard een veel kleiner gevaar dan Amerika. Amerika heeft letterlijk een wet dat ze Den Haag binnen mogen vallen, Amerika laat ook zien dat ze regeringsleiders links en rechts omver willen werpen. Amerika start een veelvoud aan oorlogen vergeleken met Iran. Israel is eenzelfde laken een pak, constant verwikkeld in illegale bezigheden.
Zeker Amerikaanse software sanctioneren zou een goede invloed kunnen hebben. Goed voor Europese tech, pijnlijk voor Amerika. Maar ook bijvoorbeeld ASML verbieden aan Amerika te leveren lijkt me een optie, onder Amerikaanse druk levert ASML nu niet aan China toch?
Ik ben bloedserieus. Bizar dat je denkt dat een landje als Iran in de buurt komt van het gevaar van Amerika. Het Amerikaanse leger is oneindig veel sterker. Amerika bedreigt ook onze bondgenoten zoals Denemarken. Amerika bedreigt ook ons zodra we iets doen wat ze niet aanstaat.quote:Op donderdag 12 maart 2026 10:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Sorry, ik ben ook tegen de manier waarop Iran (en Libanon) nu worden aangevallen, maar ik hoop dat dit een zin is die je uit De Speld hebt geciteerd? Niemand kan dit toch met een serieus gezicht over zijn of haar lippen krijgen?
Het zal meer doen dan maar wat bommen gooien en hopen dat dat ze tot inkeer brengt.quote:Op donderdag 12 maart 2026 10:07 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Die sancties waren ze echt van in de war ja, laten we hopen dat al die gedode mensen er toch wat aan gehad hebben. Of bv het britse koppel wat een paar weken terug voor “spionage” opgepakt wordt, die sancties missen vast de uitwerking niet.
Dit is weer een typische non-sequitur.quote:Op donderdag 12 maart 2026 09:43 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Dit zal ook zijn hoe het straks zal verlopen. Piri, Ouwehand en Van Baarle die consequent D66 gaan aanvallen op het internationaal recht(waar Iran ook consequent schijt aan had maar daar gingen eigenlijk die debatten nooit over).
Waarom denk je dat die sancties nu wel helpen als ze al jaren niet helpen?quote:Op donderdag 12 maart 2026 10:34 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Het zal meer doen dan maar wat bommen gooien en hopen dat dat ze tot inkeer brengt.
Dit hele idee dat het midden oosten na nog wat meer moord en vernietiging dán echt tot rust komt slaat werkelijk nergens op. Uiteindelijk zien we ook keer op keer dat Israel aanstichter en architect van dit soort conflicten is.
Zij zien het als hun belang om de hele regio te destabiliseren en al hun tegenstanders tot failed states te maken.
Dat iedereen er enkel onveiliger van wordt als bewegingen als IS daardoor ontstaan is blijkbaar niet te bevatten voor sommigen.
Misschien moet je eerst onderbouwen waarom het niet helpt?quote:Op donderdag 12 maart 2026 10:44 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Waarom denk je dat die sancties nu wel helpen als ze al jaren niet helpen?
Hoeveel regimes zijn ooit weggesanctioneerd?quote:Op donderdag 12 maart 2026 11:19 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Misschien moet je eerst onderbouwen waarom het niet helpt?
Het idee van sancties is dat ze een motivatie zijn voor een land om zich aan de regels te houden. Het is een van de weinige drukmiddelen die je hebt als je geen oorlog wil starten.
Als je het over helpen hebt. Waarom denk je dat bommen gooien dit keer gaat helpen? Terwijl we weten dat het in deze regio geen enkele keer heeft geholpen. Het script is ook telkens hetzelfde, Israel en Amerika zeggen zich bedreigd te voelen, leveren daar 0,0 bewijs voor en beginnen te moorden.
Europa staat erbij en kijkt ernaar. Zou tijd worden dat we ons een keer gaan uitspreken tegen dit soort nodeloze destructie. Daarbij aan die woorden enige consequentie verbinden.
Ah dus we verschuiven de doelpalen. Wat maakt het uit dat de ene Khamenei vervangen wordt door de andere Khamenei. Waarom is dat miljarden aan belastinggeld waard en vele doden als gevolg?quote:Op donderdag 12 maart 2026 11:21 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Hoeveel regimes zijn ooit weggesanctioneerd?
iran heeft er dikke schijt aan. Na tienduizenden doden binnen enkele dagen helpt het niet om foei te zeggen. Wat een slappe hap zegquote:Op donderdag 12 maart 2026 11:44 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ah dus we verschuiven de doelpalen. Wat maakt het uit dat de ene Khamenei vervangen wordt door de andere Khamenei. Waarom is dat miljarden aan belastinggeld waard en vele doden als gevolg?
Bedenk je je ook dat Iran is wat het is juist door dit type inmenging? Ik zou zeggen kijk is hoe het land aan een Sjah kwam en hoe die Islamitische revolutie is gestart.
Je laat op geen manier zien dat bommen effectiever zijn dan sancties. Dat neem je als waarheid aan en presenteert er geen enkel bewijs voor.
Zuid Afrika is een voorbeeld waarvan wordt gezegd dat boycotts relatief effectief waren
Als je dat doet is de EU echt klaar en worden gevolge nog groter.quote:Op donderdag 12 maart 2026 09:07 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
et is echt hoogst tijd voor sancties richting Amerika en Israel.
Dat sowieso maar jaquote:Op donderdag 12 maart 2026 09:07 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik vind het ook wel bijzonder hoe D66 het internationaal recht altijd zo belangrijk vond in woord. Maar nu het links en rechts geschonden wordt door Amerika en Israel is dat opeens telkens begrijpelijk. Blijft bijzonder hoe D66 nooit ergens voor staat.
Spanje had als een van de weinige landen in Europa wel een goede reactie op deze oorlog. Het is echt hoogst tijd voor sancties richting Amerika en Israel.
Sorry, ik vind een regime dat er niet voor terugdeinst om in enkele dagen tijd 10.000 van de eigen burgers te vermoorden en die meermaals heeft gedreigt kernwapens in te zetten toch wel gevaarlijker dan een land dat nog steeds onze bondgenoot is en dat ook gewoon laat blijken met daden.quote:Op donderdag 12 maart 2026 10:25 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik ben bloedserieus. Bizar dat je denkt dat een landje als Iran in de buurt komt van het gevaar van Amerika. Het Amerikaanse leger is oneindig veel sterker. Amerika bedreigt ook onze bondgenoten zoals Denemarken. Amerika bedreigt ook ons zodra we iets doen wat ze niet aanstaat.
Iran is ook een schurkenstaat die hier en daar aanslagen pleegt op bijvoorbeeld tegenstanders van het regime in Europa. Maar dat is natuurlijk klein grut met wat Amerika doet. Dingen als staatshoofden kidnappen of omleggen. Ilegale oorlogen starten onder valse pretenties met gigantische vernietiging en gigantische oversterfte tot gevolg.
Wel bijzonder dat je de realiteit zo ver van je gooit door te doen alsof Iran een groter gevaar zou zijn dan Amerika.
Wat moet hij dan zeggen. Als hij echt eerlijk is zegt hij: "we hebben hier geen enkele invloed op, dus onze mening doet er niet toe". En verder kan hij moeilijk opkomen voor het verschrikkelijke Iraanse regime, natuurlijk.quote:Op donderdag 12 maart 2026 13:12 schreef Frozen-assassin het volgende:
Brekelmans heeft geen idee wat er moet gebeuren in Iran. Geen mening. VS en Israel mogen hun gang gaan. Morele steun geen politieke steun.
Blij dat een deel van Iraniers gehoord worden in hun roep om vrijheid en tegelijk geen idee hebben wat de beste route is voor Iran. Het is allemaal net niks bij deze man.
Voor het Iraanse regime hoeft inderdaad niet opgekomen te worden, voor de internationale rechtsorde echter wel.quote:Op donderdag 12 maart 2026 13:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat moet hij dan zeggen. Als hij echt eerlijk is zegt hij: "we hebben hier geen enkele invloed op, dus onze mening doet er niet toe". En verder kan hij moeilijk opkomen voor het verschrikkelijke Iraanse regime, natuurlijk.
Tja, moeten we een regime dat in korte tijd 10.000 eigen burgers vermoord en de wereld bedreigt met kernwapens (ik zeg niet dat ze die al hebben, maar ze geven wel steeds aan dat als ze er 1 hebben dat ze hem ook gaan gebruiken) dan maar gewoon zijn gang laten gaan? Is dat het doel van die internationale rechtsorde? Dat lijkt me dan ook weer lastig.quote:Op donderdag 12 maart 2026 13:55 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Voor het Iraanse regime hoeft inderdaad niet opgekomen te worden, voor de internationale rechtsorde echter wel.
Die dreiging met kernwapens is er niet, met het vermoorden van die 10.000 burgers is internationaal ingrijpen inderdaad wel gerechtvaardigd, maar bouw dan een brede coalitie. Dit geeft namelijk ook Rusland een excuus voor hun inval in Oekraine.quote:Op donderdag 12 maart 2026 14:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, moeten we een regime dat in korte tijd 10.000 eigen burgers vermoord en de wereld bedreigt met kernwapens (ik zeg niet dat ze die al hebben, maar ze geven wel steeds aan dat als ze er 1 hebben dat ze hem ook gaan gebruiken) dan maar gewoon zijn gang laten gaan? Is dat het doel van die internationale rechtsorde? Dat lijkt me dan ook weer lastig.
En ja, het moet natuurlijk via de VN, maar die route is met Rusland en China ook vrij kansloos geworden.
Dat is de VN het toch niet met je eens: https://www.aljazeera.com(...)-urges-iran-to-allowquote:Op donderdag 12 maart 2026 14:03 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Die dreiging met kernwapens is er niet
Eens, ik zeg dan ook dat ik het niet met deze methode eens ben, vooral omdat ik niet zie hoe de Iraanse bevolking hier echt beter van zal worden.quote:met het vermoorden van die 10.000 burgers is internationaal ingrijpen inderdaad wel gerechtvaardigd, maar bouw dan een brede coalitie.
Oekraïne is natuurlijk geen Iran en dat weet Rusland ook wel.quote:Dit geeft namelijk ook Rusland een excuus voor hun inval in Oekraine.
Ze dreigden niet met het gooien van kernbommen. Iran was al dan niet een kernwapenprogramma aan het optuigen, maar die beschuldigingen zijn er al jaren en bovendien had Trump in 2025 al gezegd dat ze het Iraanse atoomprogramma jaren terug in de tijd hadden gebombardeerd, dus een dreiging was er niet meer.quote:Op donderdag 12 maart 2026 14:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is de VN het toch niet met je eens: https://www.aljazeera.com(...)-urges-iran-to-allow
[..]
Eens, ik zeg dan ook dat ik het niet met deze methode eens ben, vooral omdat ik niet zie hoe de Iraanse bevolking hier echt beter van zal worden.
[..]
Oekraïne is natuurlijk geen Iran en dat weet Rusland ook wel.
Lees dat artikel maar. Een paar dagen voor de bombardementen van 2025 zijn er honderden vrachtwagens gezien bij die nucleaire installatie, rijdend naar een tunnelstelsel onder een berg. Bij dat tunnelstelsel was de laatste weken dan weer extreem veel activiteit.quote:Op donderdag 12 maart 2026 14:28 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ze dreigden niet met het gooien van kernbommen. Iran was al dan niet een kernwapenprogramma aan het optuigen, maar die beschuldigingen zijn er al jaren en bovendien had Trump in 2025 al gezegd dat ze het Iraanse atoomprogramma jaren terug in de tijd hadden gebombardeerd, dus een dreiging was er niet meer.
Amerika en Israel hebben wel even wat meer doden op hun naam in het Midden Oosten. Alleen al de nasleep van 7 oktober heeft meer dan 10x zoveel onschuldige mensen het leven gekost.quote:Op donderdag 12 maart 2026 13:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Sorry, ik vind een regime dat er niet voor terugdeinst om in enkele dagen tijd 10.000 van de eigen burgers te vermoorden en die meermaals heeft gedreigt kernwapens in te zetten toch wel gevaarlijker dan een land dat nog steeds onze bondgenoot is en dat ook gewoon laat blijken met daden.
Waarom zouden we ingrijpen bij 10.000 doden in Iran? Daar hebben wij toch niks mee te maken. We grijpen niet eens in als onze bondgenoot een genocide pleegt.quote:Op donderdag 12 maart 2026 14:03 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Die dreiging met kernwapens is er niet, met het vermoorden van die 10.000 burgers is internationaal ingrijpen inderdaad wel gerechtvaardigd, maar bouw dan een brede coalitie. Dit geeft namelijk ook Rusland een excuus voor hun inval in Oekraine.
Dan moet Trump zeggen:"het bombardement was mislukt, we hebben het Iraanse atoomprogramma niet voor jaren terug in de tijd kunnen bombarderen".quote:Op donderdag 12 maart 2026 14:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Lees dat artikel maar. Een paar dagen voor de bombardementen van 2025 zijn er honderden vrachtwagens gezien bij die nucleaire installatie, rijdend naar een tunnelstelsel onder een berg. Bij dat tunnelstelsel was de laatste weken dan weer extreem veel activiteit.
Dus nee, dat bombardement van vorig jaar was gewoon mislukt, omdat het blijkbaar was uitgelekt.
Iran zou ook gewoon een kernwapen moeten hebben dan was dit nooit gebeurd.quote:Op donderdag 12 maart 2026 14:39 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dan moet Trump zeggen:"het bombardement was mislukt, we hebben het Iraanse atoomprogramma niet voor jaren terug in de tijd gebombardeerd".
nee, gewoon nee.quote:Op donderdag 12 maart 2026 14:45 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Iran zou ook gewoon een kernwapen moeten hebben dan was dit nooit gebeurd.
Ja, maar daar is zijn opgeblazen ego natuurlijk veel te groot voor. Maar het is dus wel wat de atoomeenheid van de VN zegt, dat ze op 60% verrijking zaten. En dat is bijna genoeg voor een atoombom, wat een rampscenario voor de wereld zou zijn.quote:Op donderdag 12 maart 2026 14:39 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dan moet Trump zeggen:"het bombardement was mislukt, we hebben het Iraanse atoomprogramma niet voor jaren terug in de tijd kunnen bombarderen".
Dat Iran geen kernwapen heeft is afgelopen zomer en ook nu weer als reden opgevoerd om ze te bombarderen.quote:
Nee dat zou geen rampscenario voor de wereld zijn, het rampscenario voor de wereld speelt zich nu af. Een land als Pakistan heeft ook al jaar en dag een atoombom.quote:Op donderdag 12 maart 2026 14:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, maar daar is zijn opgeblazen ego natuurlijk veel te groot voor. Maar het is dus wel wat de atoomeenheid van de VN zegt, dat ze op 60% verrijking zaten. En dat is bijna genoeg voor een atoombom, wat een rampscenario voor de wereld zou zijn.
ik vraag helemaal niks. Als je werkelijk denkt dat de wereld beter af is als Iran kernwapens heeft ben je knettergekquote:Op donderdag 12 maart 2026 14:53 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat Iran geen kernwapen heeft is afgelopen zomer en ook nu weer als reden opgevoerd om ze te bombarderen.
Daarbij het willen bewerkstelligen van regime verandering of het uiteenspatten van het land in strijdende facties.
Dat is al in heel die regio gebeurt en nergens positief. Ik zou zeggen vraag een keer een Syrier of Irakees of westerse interventies hebben gebaat of geschaad.
Landen met kernwapens worden niet aangevallen.
Daarbij met een kernmacht als Israel dat gebrand is op het vernietigen van Iran is het ook niet meer dan logisch dat ze het nodig hebben als afschrikking.
quote:Op donderdag 12 maart 2026 14:55 schreef Hanca het volgende:
Mensen die vinden dat Iran een kernbom moet hebben, veel geradicaliseerder moet het toch ook niet worden hier.
Israel met een extreem-rechtse regering, een nep-democratie, en dat steeds meer het spiegelbeeld wordt van de aytatollahs heeft ook atoombommen.quote:Op donderdag 12 maart 2026 14:56 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee dat zou geen rampscenario voor de wereld zijn, het rampscenario voor de wereld speelt zich nu af. Een land als Pakistan heeft ook al jaar en dag een atoombom.
Uiteindelijk is het precies dit type doelloze geweld wat een land als Iran maakt wat het is. Khamenei krijgt precies zijn gelijk bewezen door nu als matelaar te zijn vermoord in eigen land.
Dat valt nogal mee, Iran gaat daar echt niet zomaar mee gooien en het is niet aan de VS om dan maar unilateraal even te beslissen dat daar ingegrepen moet worden. We hebben te maken met een narcistische gek die het voor het zeggen heeft in het machtigste land ter wereld waar de president sowieso al veel te veel macht heeft. Hij heeft Venezuela al half gekoloniseerd, is nu bezig in Iran, wilde Deens grondgebied inpikken en zegt dat Cuba de volgende moet zijn, en alles voor de grondstoffen. Dit gaat de volkomen verkeerde kant op.quote:Op donderdag 12 maart 2026 14:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, maar daar is zijn opgeblazen ego natuurlijk veel te groot voor. Maar het is dus wel wat de atoomeenheid van de VN zegt, dat ze op 60% verrijking zaten. En dat is bijna genoeg voor een atoombom, wat een rampscenario voor de wereld zou zijn.
Mensen zitten gewoon nogal vast in het idee dat wij en onze bondgenoten rechtvaardig en goed handelen. Het zijn die anderen die dat niet doen.quote:Op donderdag 12 maart 2026 14:58 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Israel met een extreem-rechtse regering, een nep-democratie, en dat steeds meer het spiegelbeeld wordt van de aytatollahs heeft ook atoombommen.
(voor de duidelijkheid: liever zo weinig mogelijk atoomwapens en verdragen om dit te beperken - wat Trump dus niet wil)
Ze zeiden zelf van wel. Een regime dat zo maar 10.000 van zijn eigen burgers vermoord zou ik niet op gokken dat die niet met kernbommen gaat gooien. Als er 1 regime juist wel die beslissing zou nemen, is het die van Iran. Die zien zelfmoord als het hoogste goed.quote:Op donderdag 12 maart 2026 15:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat valt nogal mee, Iran gaat daar echt niet zomaar mee gooien ...
De diepe haat van de Tollahs is niet alleen gericht tegen joden, maar tegen alle ongelovigenquote:Op donderdag 12 maart 2026 15:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze zeiden zelf van wel. Een regime dat zo maar 10.000 van zijn eigen burgers vermoord zou ik niet op gokken dat die niet met kernbommen gaat gooien. Als er 1 regime juist wel die beslissing zou nemen, is het die van Iran. Die zien zelfmoord als het hoogste goed.
Wat een quatsch weer. Voorlopig is het Iran dat de afgelopen tijd twee keer is aangevallen. Blijkbaar hebben ze de capaciteit om de olieprijzen flink op te drijven door zelf ook met raketten te schieten en drones te gebruiken. Maar dat deden ze toch niet tot ze werden aangevallen.quote:Op donderdag 12 maart 2026 15:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze zeiden zelf van wel. Een regime dat zo maar 10.000 van zijn eigen burgers vermoord zou ik niet op gokken dat die niet met kernbommen gaat gooien. Als er 1 regime juist wel die beslissing zou nemen, is het die van Iran. Die zien zelfmoord als het hoogste goed.
Ik zie nu dat ik me hierboven niet duidelijk genoeg heb uitgedrukt; idealiter komt er weer een verdrag om de atoomwapens te beperken.quote:Op donderdag 12 maart 2026 15:04 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Mensen zitten gewoon nogal vast in het idee dat wij en onze bondgenoten rechtvaardig en goed handelen. Het zijn die anderen die dat niet doen.
Toch blijkt juist in dit soort situaties dat we als vrije westen helemaal niet veel geven over rechtvaardigheid immers er is altijd weer een 'goede' reden om het recht aan de kant te schuiven.
Het is natuurlijk ook de hoeveelheid propaganda die mensen over zich heen krijgen.
Na 30 jaar trappen mensen nog steeds in de Amerikaanse en Israelische propaganda dat dit keer de regime change oorlog écht noodzakelijk en nuttig is. Best bijzonder dat mensen zo'n kort geheugen hebben als het uitkomt.
Die onderhandelingen liepen dus niet, Iran was ze aan het frustreren.quote:Op donderdag 12 maart 2026 15:48 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Amerika doet dit soort aanvallen letterlijk terwijl er onderhandelingen over deze zaken lopen en Europa noemt het begrijpelijk omdat we te bang zijn om daddy boos te maken.
Ze zeiden zelf ook herhaaldelijk dat ze er geen één gingen bouwen, denk alleen dat de motivatie om er één te bouwen is recent vergroot is.quote:Op donderdag 12 maart 2026 15:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kun je Trump net zo goed niet van heel kwalijke dingen beschuldigen met betrekking tot USAID of van frustreren beschuldigen met het eenzijdig opzeggen van de nucleaire overeenkomst.quote:Op donderdag 12 maart 2026 16:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die onderhandelingen liepen dus niet, Iran was ze aan het frustreren.
Maar goed, Trump is de belichaming van het kwaad blijkbaar en dan is zelfs een brute moordenaar van zijn eigen volk als Khamenei plots een "belezen figuur". Echt, om te kotsen.
Tegelijkertijd vonden ze de val van Assad in Syrië maar niks (ook al daalde daardoor het aantal vluchtelingen naar Nederland met 40%).quote:Op donderdag 12 maart 2026 16:50 schreef Glazenmaker het volgende:
Het is een heldendaad dat Israel en de VS een nieuwe vluchtelingengolf naar ons sturen. Groetjes PVV en bijna iedere rechtse partij.
https://nos.nl/artikel/26(...)lt-politiek-den-haag
Zelf nadenken.quote:Op donderdag 12 maart 2026 17:00 schreef michaelmoore het volgende:
ChatGTP geeft als stemadvies aan mij JA21
Volgens Perplexity zou ik bij D66 of VVD uit moeten komen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 12 maart 2026 17:08 schreef -XOR- het volgende:
Pragmatische middenpartijen..SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Volgens Perplexity zou ik bij D66 of VVD uit moeten komen.
![]()
Techmiljardairs duwen gebruikers naar rechts, wat een verrassing!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Volgens Perplexity zou ik bij D66 of VVD uit moeten komen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
Flauwekul. Betalen naar gebruik is niks mis mee en grappig genoeg (ook) een rechts ding. In plaats van een soort snelwegcommunisme.quote:Op donderdag 12 maart 2026 16:19 schreef MoreDakka het volgende:
Een accijnsverlaging is altijd een goed idee
Als Iran een kernbom had dan was Dubai/Europa nu een nuclear wasteland.quote:Op donderdag 12 maart 2026 14:45 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
In elk geval zou Nederland moeten staan voor internationaal recht, dat is ons eigen belang we zijn een klein landje met weinig vuurkracht. Zo meegaan in het idee dat sterke landen mogen pakken wat ze pakken kunnen is extreem kortzichtig. Al helemaal bij een ondoordachte oorlog als dit, het is een plan van Netanyahu maar je voert toch geen oorlog omdat een genocidale gek dat graag wil....
En dan blijven mensen beweren dat Iran zo bloeddorstig zou zijn. Voorlopig is het toch telkens Israel die begint met schieten.
Het zwakt daarbij onze positie richting Rusland ook af. Want waarom zou Rusland niet mogen ingrijpen in hun invloedssfeer als Amerika dat wel mag.
Iran zelf ook.quote:Op donderdag 12 maart 2026 17:31 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Als Iran een kernbom had dan was Dubai/Europa nu een nuclear wasteland.
If only the teachers had guns!quote:Op donderdag 12 maart 2026 14:45 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Bij mij zegt hij dit over jou:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Volgens Perplexity zou ik bij D66 of VVD uit moeten komen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
quote:Op donderdag 12 maart 2026 17:50 schreef nostra het volgende:
[..]
Bij mij zegt hij dit over jou:Apart dat ie twee zulke verschillende antwoorden geeft.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
Nee Iran was dat niet aan het frustreren.quote:Op donderdag 12 maart 2026 16:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die onderhandelingen liepen dus niet, Iran was ze aan het frustreren.
Maar goed, Trump is de belichaming van het kwaad blijkbaar en dan is zelfs een brute moordenaar van zijn eigen volk als Khamenei plots een "belezen figuur". Echt, om te kotsen.
Maar ach wat doen de feiten ertoe als een oorlog van Amerika goedgepraat moet wordenquote:Oman: deal tussen de VS en Iran is 'binnen handbereik'
RTL Nieuws / ANP · 27 februari 2026
Dat maakt toch ook niet veel uit, de mening van Nederland is sowieso irrelevant.quote:Op donderdag 12 maart 2026 13:12 schreef Frozen-assassin het volgende:
Brekelmans heeft geen idee wat er moet gebeuren in Iran. Geen mening. VS en Israel mogen hun gang gaan. Morele steun geen politieke steun.
Blij dat een deel van Iraniers gehoord worden in hun roep om vrijheid en tegelijk geen idee hebben wat de beste route is voor Iran. Het is allemaal net niks bij deze man.
Vind ik niet, het heeft vaak met elkaar te maken.quote:Op donderdag 12 maart 2026 18:19 schreef -XOR- het volgende:
Zou het niet handiger zijn om 1 centraal topic over de Nederlandse binnenlandse politiek en één centraal topic over de Nederlandse buitenlandpolitiek te hebben?
Aangezien je D66 en VVD stemadvies hebt, ben ik geneigd het met je eens te zijn.quote:Op donderdag 12 maart 2026 18:19 schreef -XOR- het volgende:
Zou het niet handiger zijn om 1 centraal topic over de Nederlandse binnenlandse politiek en één centraal topic over de Nederlandse buitenlandpolitiek te hebben?
LLM'squote:Op donderdag 12 maart 2026 18:05 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Apart dat ie twee zulke verschillende antwoorden geeft.
Dan nog zou je verwachten dat de variantie enigszins binnen een bepaalde bandbreedte blijft.quote:
Ik heb wel Pro, geen idee of dat daar invloed op heeft.quote:Op donderdag 12 maart 2026 18:27 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dan nog zou je verwachten dat de variantie enigszins binnen een bepaalde bandbreedte blijft.
Geen slecht idee. Maar ik krijg niet het idee dat het hier nog zo bruisend is dat meerdere topics over de NL politiek kunnen werken.quote:Op donderdag 12 maart 2026 18:19 schreef -XOR- het volgende:
De aartsvijand van Pakistan ook.quote:Op donderdag 12 maart 2026 18:14 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Pakistan, Rusland en Noord Korea hebben ook bommen
Ja, campagnevoeren hoef je de VVD niet te leren. Ze oefenen er dan ook dagelijks op.quote:Op donderdag 12 maart 2026 18:46 schreef Kickinalfa het volgende:
Overigens is rust in de portemonnee wel een geweldige campagne slogan.
Ze hebben heel veel geld voor allerlei focusgroepjes. Ze doen dat meer en vaker dan wie dan ook. Doneer een ton en krijg er miljoenen voor terug.quote:Op donderdag 12 maart 2026 18:49 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ja, campagnevoeren hoef je de VVD niet te leren. Ze oefenen er dan ook dagelijks op.
Ik woon in een rustige buitenwijk van Utrecht. En wij zijn inderdaad zeer tegen het invoeren van betaald parkeren in heel Utrecht.quote:Op donderdag 12 maart 2026 18:40 schreef Klopkoek het volgende:
[ afbeelding ]
"Mensen van buiten moeten gratis gebruik kunnen maken van onze voorzieningen!!! Aanzuigende werking!"
De microtargeting draait overuren daar...
BNR podcast - "Bij de VVD wordt veel gelogen" - helemaal juist! In dat opzicht is het als de VS politiek van 25 jaar terug. De Republikeinen logen en manipuleerden toen al schaamteloos alles bij elkaar.
Zolang het leuk is · Episode
D66 rechts?quote:Op donderdag 12 maart 2026 17:13 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Techmiljardairs duwen gebruikers naar rechts, wat een verrassing!
quote:Op donderdag 12 maart 2026 19:02 schreef -XOR- het volgende:
Wilders die een motie heeft ingediend om Trump en Netanyahu voor te dragen voor de Nobelprijs voor de Vrede
quote:Op donderdag 12 maart 2026 19:02 schreef -XOR- het volgende:
Wilders die een motie heeft ingediend om Trump en Netanyahu voor te dragen voor de Nobelprijs voor de Vrede
Dat van die kleine dorpjes is nog een goed punt maar het eerste gedeelte ("verschrikking", "doodslag") is natuurlijk zwaar overdreven. Gekopieerd van de box 3 jankers ("mijn crypto munten")quote:Op donderdag 12 maart 2026 19:00 schreef capricia het volgende:
Maar dit is een verschrikking en de doodslag voor de middenstand in de kleinere dorpen in de gemeente Utrecht.
Paki's maak ik liever geen ruzie mee.quote:Op donderdag 12 maart 2026 18:14 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Pakistan, Rusland en Noord Korea hebben ook bommen
Hoofdelijke stemming!quote:Op donderdag 12 maart 2026 19:02 schreef -XOR- het volgende:
Wilders die een motie heeft ingediend om Trump en Netanyahu voor te dragen voor de Nobelprijs voor de Vrede en een serieuze toelichting op de appreciatie wil
Pas maar op dat de nucleaire optie niet ter tafel komt.quote:Op donderdag 12 maart 2026 19:20 schreef nostra het volgende:
[..]
Paki's maak ik liever geen ruzie mee.
"waar een vierkante meter grond in het centrum van de stad [..] " daar heb je het al.quote:Op donderdag 12 maart 2026 19:43 schreef Klopkoek het volgende:
Dit gedeelte over parkeren (ook een middel om de OZB op eerste woningen te beperken, natuurlijk...) @:capricia
CT: ‘Amsterdam en Utrecht, dus die plaatsen waar grondprijzen heel hoog zijn, waar een vierkante meter grond in het centrum van de stad 5.000 euro kost, dat is heel iets anders dan in bijvoorbeeld Bellingwedde. Daar zal die nog geen vijftig euro de meter zijn. Er zitten enorme verschillen tussen. Factor honderd is geen uitzondering.’
‘Dat betekent dus dat een parkeerplaats in Amsterdam vreselijk duur is. Voor straatparkeren in Amsterdam moet je bedenken: een parkeerplaats kost in praktijk ongeveer twintig vierkante meter. Dus dat is een ton, want twintig keer vijfduizend is een ton. Een redelijk rendement op een ton. Laten we zeggen 4 procent rentekosten, of 3 procent: drieduizend euro per jaar.’
JF: ‘Oud-Zuid, bewonersvergunning: 385 euro per jaar.’
CT: ‘Dus eigenlijk iedere keer als wij een bewoner een parkeerplaats aanbieden, zijn we dus 90 procent van de kosten daarvan aan het subsidiëren.’
JF: ‘Dus de gemeente subsidieert op enorme schaal gewoon dat we stationair blik neerzetten. Ik vind het altijd leuk, bij wijze van een gedachte-experiment; dat je zou zeggen tegen de gemeente: “Nou, ik wil een moestuintje in Oud-Zuid van vijftien vierkante meter. Wat dacht jij van 400 euro?” Wat denk je dat die zeggen? Die zeggen: “Wat ben jij voor geitenwollen gek, dat je je tuinierende behoefte gaat zitten botvieren op de duurste vierkante meters van Amsterdam.” Maar als het een auto is, kan het allemaal maar.’
CT: ‘Je analogie is nog veel relevanter, want vanwege klimaatverandering moeten we overal in de stad meer groen aanleggen
https://decorrespondent.n(...)5b-19f1-4d675472023c
Nu is dit niet perse mijn eigen bril, maar het idee dat het "de doodslag" voor wat dan ook zou zijn is een hyperbool van jewelste.
Tsja, 99% van de mensen kennen dat soort argumenten en overwegingen niet eens en dus scoort "ik ben tegen" wel goed (TK 2025 was natuurlijk ook een heel defensieve campagne).
een vierkante meter bouwgrond buiten de stad kost 12 euroquote:Op donderdag 12 maart 2026 19:43 schreef Klopkoek het volgende:
Dit gedeelte over parkeren (ook een middel om de OZB op eerste woningen te beperken, natuurlijk...) @:capricia
CT: ‘Amsterdam en Utrecht, dus die plaatsen waar grondprijzen heel hoog zijn, waar een vierkante meter grond in het centrum van de stad 5.000 euro kost, dat is heel iets anders dan in bijvoorbeeld Bellingwedde. Daar zal die nog geen vijftig euro de meter zijn. Er zitten enorme verschillen tussen. Factor honderd is geen uitzondering.’
‘Dat betekent dus dat een parkeerplaats in Amsterdam vreselijk duur is. Voor straatparkeren in Amsterdam moet je bedenken: een parkeerplaats kost in praktijk ongeveer twintig vierkante meter. Dus dat is een ton, want twintig keer vijfduizend is een ton. Een redelijk rendement op een ton. Laten we zeggen 4 procent rentekosten, of 3 procent: drieduizend euro per jaar.’
JF: ‘Oud-Zuid, bewonersvergunning: 385 euro per jaar.’
CT: ‘Dus eigenlijk iedere keer als wij een bewoner een parkeerplaats aanbieden, zijn we dus 90 procent van de kosten daarvan aan het subsidiëren.’
JF: ‘Dus de gemeente subsidieert op enorme schaal gewoon dat we stationair blik neerzetten. Ik vind het altijd leuk, bij wijze van een gedachte-experiment; dat je zou zeggen tegen de gemeente: “Nou, ik wil een moestuintje in Oud-Zuid van vijftien vierkante meter. Wat dacht jij van 400 euro?” Wat denk je dat die zeggen? Die zeggen: “Wat ben jij voor geitenwollen gek, dat je je tuinierende behoefte gaat zitten botvieren op de duurste vierkante meters van Amsterdam.” Maar als het een auto is, kan het allemaal maar.’
CT: ‘Je analogie is nog veel relevanter, want vanwege klimaatverandering moeten we overal in de stad meer groen aanleggen
https://decorrespondent.n(...)5b-19f1-4d675472023c
Nu is dit niet perse mijn eigen bril, maar het idee dat het "de doodslag" voor wat dan ook zou zijn is een hyperbool van jewelste.
Tsja, 99% van de mensen kennen dat soort argumenten en overwegingen niet eens en dus scoort "ik ben tegen" wel goed (TK 2025 was natuurlijk ook een heel defensieve campagne).
Iran’s aartsvijand ook en Pakistan heeft dezelfde overtuigingquote:Op donderdag 12 maart 2026 18:41 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
De aartsvijand van Pakistan ook.
Rusland heeft zelf nog wat te verliezen, wordt in toom gehouden door o.a. China.
Idem voor Noord Korea. Daarnaast hebben die niet de godsdienst overtuiging dat je als martelaar er 80 maagden in de hemel op je wachten bij het doden van zoveel mogelijk ongelovigen.
Daar zijn de tarieven (veel) lager dan in het centrum. Kan bijna niet anders. En je kunt onmogelijk alles uit OZB blijven halen en daarmee wonen - een eerste levensbehoefte - alleen maar duurder maken.quote:Op donderdag 12 maart 2026 19:50 schreef capricia het volgende:
[..]
"waar een vierkante meter grond in het centrum van de stad [..] " daar heb je het al.
Terwijl ik het nadrukkelijk niet over het centrum heb. Utrecht is wel groter dan het centrum alleen. Het betreft ook dorpen en gehuchten.
Verlaten stuk industrieterrein: zo snel mogen betaald parkeren invoeren!!quote:Op donderdag 12 maart 2026 19:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een vierkante meter bouwgrond buiten de stad kost 12 euro
quote:Op donderdag 12 maart 2026 19:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Daar zijn de tarieven (veel) lager dan in het centrum. Kan bijna niet anders. En je kunt onmogelijk alles uit OZB blijven halen en daarmee wonen - een eerste levensbehoefte - alleen maar duurder maken.
https://www.google.com/am(...)dst-van-grote-stedenquote:Utrechtse ozb-opbrengst stijgt het hardst van grote steden
Van de vier grote steden stijgt de opbrengst van de onroerendezaakbelasting (ozb) in de gemeente Utrecht dit jaar het hardst. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) op basis van onderzoek naar de gemeentelijke begrotingen van 2026.
Opbrengst stijgt omdat er meer huizen worden gebouwd in Utrecht. Niet dat de belasting het hardst stijgt daar.quote:Op donderdag 12 maart 2026 20:00 schreef capricia het volgende:
[..]
[..]
https://www.google.com/am(...)dst-van-grote-steden
Rupsje Nooitgenoeg.
Ah ja, een poll tax zoals Thatcher. Heel rechtvaardig natuurlijk! Ook eentje in de categorie van 'hoe jaag ik alle arme paupers buiten mijn stadsgrenzen' (terug naar de middeleeuwen)quote:Op donderdag 12 maart 2026 20:03 schreef nostra het volgende:
De hele OZB moet natuurlijk eraf en vervangen worden door een ingezetenenbelasting, maar daar is zelfs de VVD helaas (op papier) vanaf gestapt.
Goede kans dat die meer gebruikt worden door niet-inwoners dan door de inwoners zelf.quote:Op donderdag 12 maart 2026 20:03 schreef capricia het volgende:
Betaald parkeren op de eenzame landweggetjes in het poldergebied waar geen hond (of die misschien nu juist wel) komt.![]()
In Amsterdam zijn de OZB tarieven zelfs omlaag gegaan (met een kneiterlinks college, jaja), mede doordat de parkeertarieven zijn verhoogd. Dus dat kan gewoon in de praktijk, met sociaal beleid, en lijkt mij prima te rechtvaardigen. Uiteraard blijven de vastgoedprijzen gewoon doorstijgen dus OZB inkomsten Amsterdam stegen met 5.5% (plus: Amsterdam is in absolute aantallen kampioen in nieuwe woningen bijbouwen)quote:Op donderdag 12 maart 2026 20:02 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Opbrengst stijgt omdat er meer huizen worden gebouwd in Utrecht. Niet dat de belasting het hardst stijgt daar.
Klopt, Thatcher heeft het geprobeerd.quote:Op donderdag 12 maart 2026 20:16 schreef Klopkoek het volgende:
Ah ja, een poll tax zoals Thatcher. Heel rechtvaardig natuurlijk!
quote:Op donderdag 12 maart 2026 20:26 schreef Klopkoek het volgende:
In Amsterdam zijn de OZB tarieven zelfs omlaag gegaan (met een kneiterlinks college, jaja), mede doordat de parkeertarieven zijn verhoogd. de waardes de pan uit zijn gestegen
Houd toch op. Nederland is nummer één van de ontwikkelde wereld in de huizenbezitter niet belasten (ja ik weet dat gemeenten daar niet over gaan maar Nederland is een eenheidsstaat, geen federatie, en de ongelijkheid tussen gemeenten is nu al ongezond groot). Dit is gewoon weer de gebruikelijke regressieve smeerlapperij, trappen naar beneden en de ladder omhoog halen. Rentier state Nederland.quote:Op donderdag 12 maart 2026 20:27 schreef nostra het volgende:
[..]
Klopt, Thatcher heeft het geprobeerd.Verder slaat het, helemaal na het afschaffen van het ozb-gebruikersdeel door... Zalm?, natuurlijk nergens op dat huizenbezitters betalen voor de gemeentelijke voorzieningen en huurders daar gratis op teren.
Annabel Naninga was zo een tien jaar terug tegenstander van TTIP, Ceta, Mercosur (en ook associatieverdrag Oekraïne). Dat hele kwartet had zelfs PvdD niet.quote:Op donderdag 12 maart 2026 20:39 schreef -XOR- het volgende:
Hoogeveen van JA21 heeft voor de verandering een goed verhaal over vrijhandel.
Hij vond ook dat we niet in de protectionistische reflex moeten schieten als antwoord op wat Trump doet door bij Europese aanbestedingen Europese producenten niet voor te trekken op verdragslanden, was aan het nadenken over een Europese kapitaalmarkt (hoewel op fiscaal-conservatieve leest geschoeid) maar kwam in zijn geheel wel prima deskundig over voor een nieuweling.quote:Op donderdag 12 maart 2026 20:47 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Annabel Naninga was zo een tien jaar terug tegenstander van TTIP, Ceta, Mercosur (en ook associatieverdrag Oekraïne). Dat hele kwartet had zelfs PvdD niet.
Maar goed, radicaal-rechts heeft een draai gemaakt (marsorders gehad van Heritage Foundation) om de internationale Europese gemeenschap van binnenuit te slopen/bijsturen.
De Orbanist en Salvini fan Diederik Boomsma zag dat het goed was.
Wilders lijkt een beetje wanhopig nu zijn kiezers richting fvd en ja21 hollenquote:Op donderdag 12 maart 2026 19:02 schreef -XOR- het volgende:
Wilders die een motie heeft ingediend om Trump en Netanyahu voor te dragen voor de Nobelprijs voor de Vrede en een serieuze toelichting op de appreciatie wil
Daar betalen de huurders de huisbaas natuurlijk wel gewoon voorquote:Op donderdag 12 maart 2026 20:27 schreef nostra het volgende:
[..]
Klopt, Thatcher heeft het geprobeerd.Verder slaat het, helemaal na het afschaffen van het ozb-gebruikersdeel door... Zalm?, natuurlijk nergens op dat huizenbezitters betalen voor de gemeentelijke voorzieningen en huurders daar gratis op teren.
Zou hij daar nu echt nog wakker van liggen? Wilders lijkt zelf te vinden dat hij teveel zetels en idioten in zijn fractie heeft. Zijn ideologische project is geslaagd en kan straks vredig met pensioen gaan.quote:Op donderdag 12 maart 2026 20:54 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wilders lijkt een beetje wanhopig nu zijn kiezers richting fvd en ja21 hollen
Een populist blijft een populist. Tot die tijd moet hij koordjedansen om niet leeggegeten te worden door de andere rechtse partijen.quote:Op donderdag 12 maart 2026 21:06 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zou hij daar nu echt nog wakker van liggen? Wilders lijkt zelf te vinden dat hij teveel zetels en idioten in zijn fractie heeft. Zijn ideologische project is geslaagd en kan straks vredig met pensioen gaan.
Tussen JA21 en FvD is ook weer toenadering; Eerdmans zei dat besturen en landelijk regeren met FvD moet kunnen. SGP en VVD erbij en Wilders heeft permanent het hele landschap op zijn kop gezet. De enige niet-verwilderste rechtse partij is het CDA met hun licht bejaarde achterban. Van VVD tot SGP zijn allemaal varianten van de PVV geworden - zelfs een oude eik als de SGP.
Denk niet dat hij bang is om helemaal leeggegeten te worden. Hij zal wel 10-15 zetels behouden. Precies een aantal dat hij wil hebben voordat hij vertrekt. Helemaal als straks JA21 bezuinigingen gaat steunen.quote:Op donderdag 12 maart 2026 21:07 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Een populist blijft een populist. Tot die tijd moet hij koordjedansen om niet leeggegeten te worden door de andere rechtse partijen.
Die valt me de laatste tijd vaker positief op.quote:Op donderdag 12 maart 2026 20:39 schreef -XOR- het volgende:
Ja21 heeft de kans om dat debielen imago af te schudden deze regeerperiode. Ben benieuwd of dat ze luktquote:Op donderdag 12 maart 2026 21:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Die valt me de laatste tijd vaker positief op.
Toen hij in het Europees Parlement zat was watcher Chris Aalberts fan van hem. Kon niks slechts over hem vinden. Als je cynisch bent denk je: ze willen zich salonfähig maken voor het CDA en D66 (plus: Aalberts vergiste zich ooit enorm in FvD zelf).quote:Op donderdag 12 maart 2026 20:39 schreef -XOR- het volgende:
Wat een ongelooflijk lulverhaal weer van die man. LAAT BOEREN BOEREN!! Stop met wegpesten.quote:Op donderdag 12 maart 2026 21:22 schreef -XOR- het volgende:
"Sowieso is het natuurlijke product altijd te prefereren boven een kunstmatig product"
Henk "Gewasveredeling, wat is dat?" Vermeer
Nog maar tien jaar terug kwamen ze principieel nooit op televisie.quote:Op donderdag 12 maart 2026 21:22 schreef KareldeStoute het volgende:
De SGP is gewoon bang voor de FvD die in veel van hun bolwerken meedoet.
Rutte vond het een leuke club met leuke mensenquote:Op donderdag 12 maart 2026 21:25 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nog maar tien jaar terug kwamen ze principieel nooit op televisie.
Yesilgöz vond SGP een goede partner voor een liberaal droomkabinet
quote:Op donderdag 12 maart 2026 21:26 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Rutte vond het een leuke club met leuke mensen
https://www.nrc.nl/nieuws(...)tte-12005708-a117147
Ze komen al decennia wel gewoon op TV. Maar ze zijn nu wel veel populistischer dan voorheen.quote:Op donderdag 12 maart 2026 21:25 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nog maar tien jaar terug kwamen ze principieel nooit op televisie.
Yesilgöz vond SGP een goede partner voor een liberaal droomkabinet
Ze proberen wat FvD deed tussen 2016-2019. Een net alternatief voor de VVD en PVV. Mensen trapten erin. Uitspraken over "Van Rompuy is Napoleon en Hitler", bezoek aan Erkenbrand, en het zwaaien met Mein Kampf werd in de wind geslagen.quote:Op donderdag 12 maart 2026 21:18 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja21 heeft de kans om dat debielen imago af te schudden deze regeerperiode. Ben benieuwd of dat ze lukt
Ik denk dat ie daar wel eerlijk over was.quote:Op donderdag 12 maart 2026 21:27 schreef capricia het volgende:
[..]![]()
En dat is al 15 jaar geleden, dat artikel. Ik voel me bejaard.
Het is in 2005 officieel opgeheven.quote:Op donderdag 12 maart 2026 21:28 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ze komen al decennia wel gewoon op TV. Maar ze zijn nu wel veel populistischer dan voorheen.
Vond hij toen ook van de PVV. Dat de VVD van het padje af is geraakt - zonder enige ondergrens - is inderdaad een lang proces geweest. In 2003 en in de jaren 80 was het nog een 'nee' tegen SGP. De Staphorster Variant.quote:Op donderdag 12 maart 2026 21:26 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)tte-12005708-a117147
Lees eens de boeken van Bolkesteijn. Dan zul je snel merken dat de VVD niet echt cultureel liberaal is. Bolkesteijn zou met plezier hebben samengewerkt met de SGP.quote:Op donderdag 12 maart 2026 21:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Vond hij toen ook van de PVV. Dat de VVD van het padje af is geraakt - zonder enige ondergrens - is inderdaad een lang proces geweest. In 2003 en in de jaren 80 was het nog een 'nee' tegen SGP. De Staphorster Variant.
21 is toch ruim meer dan 10quote:Op donderdag 12 maart 2026 21:37 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is in 2005 officieel opgeheven.
https://www.volkskrant.nl(...)-televisie~b061175c/
In Harderwijk lag er tot 2012 een verbod op televisieoptredens.
https://www.destentor.nl/(...)-televisie~acdc2836/
Pas in 2023 voor het eerst meedoen met Zendtijd Politieke Partijen
https://www.trouw.nl/poli(...)e-partijen~b7000da5/
Das een hele generatie.quote:Op donderdag 12 maart 2026 21:47 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
21 is toch ruim meer dan 10. En ook toen al was de boycot selectief.
Misschien, maar Bolkestein delfde juist op dat vlak meermaals het onderspit in zijn partij en op congressen. Dat het zogeheten ontplooiingsliberalisme bij het grofvuil moest worden gezet werd niet overgenomen (als ik het me goed herinner met driekwart verworpen). Dus is geen goed voorbeeld. In 2003 was de SGP nog steeds een no go.quote:Op donderdag 12 maart 2026 21:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Lees eens de boeken van Bolkesteijn. Dan zul je snel merken dat de VVD niet echt cultureel liberaal is. Bolkesteijn zou met plezier hebben samengewerkt met de SGP.
Het was inderdaad langer geleden dan ik dacht. Het is na 2005 alleen wel langzaam opgebouwd, met pas voor het eerst radio en televisie spotjes in 2023. Bas van der Vlies vond de televisie gewoon een instrument van de duivel hè?quote:Op donderdag 12 maart 2026 21:47 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
21 is toch ruim meer dan 10. En ook toen al was de boycot selectief.
Zeker, maar waarbij ik het idee heb dat het FvD een soort van trekpop is van een heleboel narigheid heb ik bij ja21 het (wellicht naïeve) beeld dat het "gewoon" een erg rechtse partij is.quote:Op donderdag 12 maart 2026 21:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ze proberen wat FvD deed tussen 2016-2019. Een net alternatief voor de VVD en PVV. Mensen trapten erin. Uitspraken over "Van Rompuy is Napoleon en Hitler", bezoek aan Erkenbrand, en het zwaaien met Mein Kampf werd in de wind geslagen.
CDA in Noord-Brabant dacht niet veel later "daar gaan we mee besturen, ziet er degelijk uit, fatsoenlijke maatpakken ipv Tokkie Dion Graus".
De duivel naar naar wens voor het eigen belang inzetten is de SGP ook nooit vreemd geweestquote:Op donderdag 12 maart 2026 21:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het was inderdaad langer geleden dan ik dacht. Het is na 2005 alleen wel langzaam opgebouwd, met pas voor het eerst radio en televisie spotjes in 2023. Bas van der Vlies vond de televisie gewoon een instrument van de duivel hè?
Het is natuurlijk niet voor niets dat de prominente JA21’ers grotendeels een geschiedenis hebben bij clubjes als FvD of PVV. Je komt hierin wat naïef overquote:Op donderdag 12 maart 2026 21:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zeker, maar waarbij ik het idee heb dat het FvD een soort van trekpop is van een heleboel narigheid heb ik bij ja21 het (wellicht naïeve) beeld dat het "gewoon" een erg rechtse partij is.
Als je naar de mensen kijkt zie je ook een groot verschil. Zowel leden als electoraat
Dat vindt Mark van alles.quote:Op donderdag 12 maart 2026 21:26 schreef phpmystyle het volgende:
Nou, inderdaad.quote:
"We hebben een dictator nodig" Eerdmans, Nanninga en Boomsma zijn dat allen niet en kun je prima vergelijken met de genegeerde FvD rode vlaggen tussen 2016-2019.quote:Op donderdag 12 maart 2026 21:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zeker, maar waarbij ik het idee heb dat het FvD een soort van trekpop is van een heleboel narigheid heb ik bij ja21 het (wellicht naïeve) beeld dat het "gewoon" een erg rechtse partij is.
Leden ben ik het mee eens. Dit is vooral omdat ze niet zoveel leden hebben. Als dat groeit kan dat verkleuren.quote:Als je naar de mensen kijkt zie je ook een groot verschil. Zowel leden als electoraat
Ach maakt hem het uit dat hij leeggegeten wordt. Je kunt toch met iemand als Baudet al wel zien dat Wilders zo lang hij wil in de kamer kan blijven. Ja misschien niet meer als grote factor zoals eerst maar met zon cultus als hij inmiddels heeft is een paar zetels sprokkelen elke verkiezing echt geen probleem.quote:Op donderdag 12 maart 2026 21:07 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Een populist blijft een populist. Tot die tijd moet hij koordjedansen om niet leeggegeten te worden door de andere rechtse partijen.
Ik weet het van mezelf. Bedoel, Eerdmans is ook een partijhopper.quote:Op donderdag 12 maart 2026 21:56 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het is natuurlijk niet voor niets dat de prominente JA21’ers grotendeels een geschiedenis hebben bij clubjes als FvD of PVV. Je komt hierin wat naïef over.
Dit is waarom ik van FOK houquote:Op donderdag 12 maart 2026 22:07 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
"We hebben een dictator nodig" Eerdmans, Nanninga en Boomsma zijn dat allen niet en kun je prima vergelijken met de genegeerde FvD rode vlaggen tussen 2016-2019.
Helemaal vergeten: eind 2020 bereidde Eerdmans zijn uittreden uit FvD voor met ene Eva Vlaardingerbroek. Die twee lieten een brief uit gaan met aankondiging van hun vertrek.
[..]
Leden ben ik het mee eens. Dit is vooral omdat ze niet zoveel leden hebben. Als dat groeit kan dat verkleuren.
Het electoraat is denk ik goed vergelijkbaar met dat van FvD in 2019 (niet van coronatijd en later). Namelijk iets vaker middelbaar opgeleid (tov PVV), bovengemiddeld vaak een witte man, een hoger inkomen dan andere rechts-populistische aanhang en gevoelig voor wat decorum en status.
Het is gezien de polarisatie al heel wat om te hopen dat de VVD zich weer eens als ‘normale rechtse partij’ positioneert.quote:Op donderdag 12 maart 2026 22:26 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik weet het van mezelf. Bedoel, Eerdmans is ook een partijhopper.
Misschien is het verwachten van een normale rechtse partij in plaats van .. *vaag gebaar* dit allemaal. Ik ben de polarisatie beu.
Kun je nagaan hoe zwart ik het allemaal al in ziequote:Op donderdag 12 maart 2026 22:31 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het is gezien de polarisatie al heel wat om te hopen dat de VVD zich weer eens als ‘normale rechtse partij’ positioneert.
Ach ja, ze zeggen weliswaar tegen je dat je met 100% zekerheid naar de hel gaat, maar zijn toch niet te beroerd om gezellig een kopje koffie met je te drinken.quote:Op donderdag 12 maart 2026 21:19 schreef phpmystyle het volgende:
Valt mij op dat de SGP ook maximaal campagne voert. Voorheen waren ze veel ingetogener.
Ik denk dat zij ook targetten op mensen die de christelijke europese roots waarderen, maar niet perse elke zondag met een bijbel onder de arm naar een bibber kerk gaan.
Moet zeggen dat ik ook wel sympathie heb voor die partij. Best een gezellige club.
met 15 zetels moet het lukken om het realistische rechtse geluid in de politiek te brengen zonder extreem rechts te zijnquote:Op donderdag 12 maart 2026 21:18 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja21 heeft de kans om dat debielen imago af te schudden deze regeerperiode. Ben benieuwd of dat ze lukt
quote:Betere rechtsbescherming laagbetaalde zzp'ers
Het kabinet wil vaart maken met het deel van het wetsvoorstel Vbar waarmee laagbetaalde zzp'ers makkelijker hun rechtspositie kunnen opeisen.
Het gaat om zzp'ers die tot 38 euro per uur (peildatum 1 januari 2026) verdienen.
Als zzp'ers een beroep doen op het rechtsvermoeden moeten opdrachtgevers aantonen dat er geen sprake is van een arbeidsovereenkomst. Kunnen ze dat niet, dan is sprake van schijnzelfstandigheid en heeft een zzp'er ook recht op de bescherming die hoort bij iemand in loondienst..
OZB tarieven dalen in de meeste gemeenten wel iets als de WOZ waarden hard stijgen. De meeste gemeenten zijn de begrotingen gericht op een bepaalde opbrengst en niet op een bepaald percentage OZB.quote:Op donderdag 12 maart 2026 20:26 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In Amsterdam zijn de OZB tarieven zelfs omlaag gegaan (met een kneiterlinks college, jaja), mede doordat de parkeertarieven zijn verhoogd. Dus dat kan gewoon in de praktijk, met sociaal beleid, en lijkt mij prima te rechtvaardigen. Uiteraard blijven de vastgoedprijzen gewoon doorstijgen dus OZB inkomsten Amsterdam stegen met 5.5% (plus: Amsterdam is in absolute aantallen kampioen in nieuwe woningen bijbouwen)
quote:Trouw dient een klacht in
Trouw heeft een klacht ingediend bij de voorzitter van de Tweede Kamer, Thom van Campen, over PVV-Kamerlid Martin Bosma en de manier waarop hij een journalist van deze krant heeft bejegend.
Toen de journalist zich kenbaar maakte als verslaggever van Trouw, zei Bosma: “Dat is niet zo best.” Waarom niet? “Omdat het een linkse kutkrant is.” Bosma nam zijn woorden na aandringen van de journalist niet terug. Aan het einde van het interview zei hij: “Het is een verschrikkelijke krant waar je voor werkt, ik haat hem met elke vezel in mijn lijf.”
Trouw heeft geprobeerd om Bosma na die tijd te benaderen om zijn woorden opnieuw in overweging te nemen, maar hij was niet bereikbaar en reageerde niet op schriftelijke verzoeken. De krant tilt extra zwaar aan de kwestie omdat Bosma tot voor kort Kamervoorzitter was.
“Dat Bosma zich in dergelijke bewoordingen richting een journalist uit, laat veel zien over zijn ideeën van fatsoen en over zijn opvattingen over de rol van de vrije pers in ons parlementaire stelsel”, reageert Avinash Bhikhie, voorzitter van de Parlementaire Persvereniging.
Gezien zijn eerdere uitlatingen en de partij waar hij via zijn Kamerzetel aan verbonden is, is Bhikhie niet verrast. “Het is aan de Tweede Kamer hierop te reflecteren. Wij van de parlementaire pers zijn niet van suiker. Wij zetten ons werk onverstoord voort.”
Kamervoorzitter Van Campen roept Bosma en de Trouw-redacteur op de kwestie bij te leggen bij een kop koffie. “Journalisten moeten in alle vrijheid hun werk kunnen doen. Dat geldt zeker ook in de Tweede Kamer – die een voorbeeldfunctie heeft. Het is uiteraard aan Kamerleden en journalisten zelf om te bepalen hoe zij hun onderlinge verhoudingen vormgeven. Ik verwacht van Kamerleden wel dat zij daarbij rekening houden met het aanzien van de Kamer en de goede omgangsvormen. Ik vertrouw erop dat de toegezegde kop koffie deze kwestie de wereld uit helpt en de verstandhoudingen over en weer ten goede komt.”
Er blijft toch altijd iets tegenstrijdigs zitten in het enerzijds alles mogen willen benoemen en het anderzijds het liefst de vrije pers zo snel mogelijk cancellen. Zo woke van de PVv.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 07:26 schreef Hanca het volgende:
Trouw heeft een klacht ingediend tegen Bosma:
https://www.trouw.nl/poli(...)vv-onzeker~bf71224e/
[..]
In het Parool las ik dit leuke artikel twee weken terug. Over de rechtse cancelcultuur.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 08:04 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Er blijft toch altijd iets tegenstrijdigs zitten in het enerzijds alles mogen willen benoemen en het anderzijds het liefst de vrije pers zo snel mogelijk cancellen. Zo woke van de PVv.
Wat een vaag artikel. Wat trotseerde die Wassink nou helemaal? Wat clubjes die schande spreken van alles wat niet conservatief is?quote:Op vrijdag 13 maart 2026 08:49 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In het Parool las ik dit leuke artikel twee weken terug. Over de rechtse cancelcultuur.
Rutger Groot Wassink trotseerde acht jaar lang de cancelcultuur van rechts – ook bij de Dokwerker deze week
https://www.parool.nl/ams(...)-deze-week~be09e25a/
Nou ja, alles wat met WO2 en Joden te maken heeft is een mijnenveld. Types als Keren Hirsch, Esther Voet trekken dan alles uit de kast. Rechtse krachten weten dit, en dat je dan associatief kunt werken.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 09:07 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Wat een vaag artikel. Wat trotseerde die Wassink nou helemaal? Wat clubjes die schande spreken van alles wat niet conservatief is?
Goh, waar hebben we dit soort uitlatingen tegen journalisten over hun werkgever toch eerder gehoord?quote:Op vrijdag 13 maart 2026 07:26 schreef Hanca het volgende:
Trouw heeft een klacht ingediend tegen Bosma:
https://www.trouw.nl/poli(...)vv-onzeker~bf71224e/
[..]
Hoe Nederlands is BESI? Ze produceren in China en Maleisië, hoofdkantoren in Zwitserland, Singapore en Oostenrijk. De 2 Nederlandse locaties lijken op hun website een vrij lege huls, met alleen nog een kantoor: https://www.besi.com/company/company-overview/quote:Op vrijdag 13 maart 2026 09:55 schreef Faraday01 het volgende:
Er gaan geruchten dat BESI in de belangstelling staat van Amerikaanse bedrijven. Het wordt erg interessant hoe Nederland en Europa daar mee om gaan gezien alle problemen met de Amerikanen. Het lijkt mij niet zo verstandig zo maar toe te staan dat dit bedrijf aan de Amerikanen verkocht wordt. Wat dit is een nogal strategische sector voor de lange termijn.
Het gaat er om dat het bedrijf met de hybrid bonding technologie een nogal belangrijke rol kan gaan spelen in de verpakking van chips die voor AI toepassingen gebruikt worden. Als je als Europa een eigen chipsector op wil bouwen, is het niet heel erg handig dit soort bedrijven aan de Amerikanen te verkopen.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 10:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoe Nederlands is BESI? Ze produceren in China en Maleisië, hoofdkantoren in Zwitserland, Singapore en Oostenrijk. De 2 Nederlandse locaties lijken op hun website een vrij lege huls, met alleen nog een kantoor: https://www.besi.com/company/company-overview/
Eens, maar in praktijk is dit bedrijf dus al Chinees/Maleisisch qua productie, we hebben gezien hoeveel invloed je als Europa dan nog hebt...quote:Op vrijdag 13 maart 2026 10:09 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het gaat er om dat het bedrijf met de hybrid bonding technologie een nogal belangrijke rol kan gaan spelen in de verpakking van chips die voor AI toepassingen gebruikt worden. Als je als Europa een eigen chipsector op wil bouwen, is het niet heel erg handig dit soort bedrijven aan de Amerikanen te verkopen.
Dan had de overheid, á la KLM vroegâh, iets van een golden share moeten bedingen. Je kan niet achteraf de spelregels wijzigen.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 09:55 schreef Faraday01 het volgende:
Er gaan geruchten dat BESI in de belangstelling staat van Amerikaanse bedrijven. Het wordt erg interessant hoe Nederland en Europa daar mee om gaan gezien alle problemen met de Amerikanen. Het lijkt mij niet zo verstandig zo maar toe te staan dat dit bedrijf aan de Amerikanen verkocht wordt. Wat dit is een nogal strategische sector voor de lange termijn.
Dat doen de Amerikanen zelf (en de Fransen) heel anders.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 10:17 schreef nostra het volgende:
[..]
Dan had de overheid, á la KLM vroegâh, iets van een golden share moeten bedingen. Je kan niet achteraf de spelregels wijzigen.
Misschien kun je ASML vragen of zij niet daar een flink belang in willen nemenquote:Op vrijdag 13 maart 2026 10:17 schreef nostra het volgende:
[..]
Dan had de overheid, á la KLM vroegâh, iets van een golden share moeten bedingen. Je kan niet achteraf de spelregels wijzigen.
In de VS is dat inmiddels gemeengoed. Zal vast wel deze kant opwaaien.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 10:17 schreef nostra het volgende:
[..]
Je kan niet achteraf de spelregels wijzigen.
Nederlandse raad van bestuur, ASM spin-offquote:Op vrijdag 13 maart 2026 10:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoe Nederlands is BESI? Ze produceren in China en Maleisië, hoofdkantoren in Zwitserland, Singapore en Oostenrijk. De 2 Nederlandse locaties lijken op hun website een vrij lege huls, met alleen nog een kantoor: https://www.besi.com/company/company-overview/
Wil jij beweren dat Mark Rutte een ras conformist is die zich gewoon schikt voor het meest dominante narratief of richting en dat hij zijn eigen "principes" zo van zich af flikkert?quote:
Op dit terrein doet de VS dat al veel langer dan Trump en hebben ze daar ook de wettelijke instrumenten voor. Alles wat ook maar een beetje met defensie te maken heeft of leidende technologie.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 10:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
In de VS is dat inmiddels gemeengoed. Zal vast wel deze kant opwaaien.
Bij Philips moeten ze toch ook wel eens badend in het zweet wakker worden: hadden we maar in onze spin-offs een meerderheidsbelang gehoudenquote:Op vrijdag 13 maart 2026 10:27 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nederlandse raad van bestuur, ASM spin-off
Aandeelhouders wilden geen grote conglomeraten meer en Philips had in de boeken veel te veel werknemers staan.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 10:30 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Bij Philips moeten ze toch ook wel eens badend in het zweet wakker worden: hadden we maar in onze spin-offs een meerderheidsbelang gehouden
ASML, TSMC, NXP
ASML is inderdaad nog wel "puur" Nederlands; 15 april houdt Wennink de EW-lezing in het De La Mar, wel interessant (ondertussen gebeurt er nog bar weinig met zijn rapport). We hopen hem nog als spreker te kunnen strikken, maar dat is wel hoog ingezet.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 10:25 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Misschien kun je ASML vragen of zij niet daar een flink belang in willen nemenHet geld klotst daar toch al tegen te plinten.
Maar serieus: Daar heb je wel een punt maar tegelijkertijd zie je ook dat onder Trump de US ook allerlei machtspolitiek bedrijft als het gaat om bedrijfsovernames en de chipsector is wel aan gewezen door de EU als prioritair en verdient daarmee ook bescherming. Weet niet of dat ook al door de EU in concrete wetgeving omgezet is die gebruikt kan worden.
Ik snap werkelijk dat gegeil op Wennink niet zo goed.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 10:33 schreef nostra het volgende:
[..]
ASML is inderdaad nog wel "puur" Nederlands; 15 april houdt Wennink de EW-lezing in het De La Mar, wel interessant (ondertussen gebeurt er nog bar weinig met zijn rapport). We hopen hem nog als spreker te kunnen strikken, maar dat is wel hoog ingezet.
Anyway, je zou als Europa daar mogelijk wat tegen kunnen doen, maar het lijkt me erg lastig uitvoerbaar. Alle Nederlandse biotechjongens (voornamelijk Leids) staan op de NASDAQ, mag dat dan wel of niet? Die zitten juist in Nederland, maar krijgen hun kapitaal van Amerikanen. Ik vind hem lastig.
Ja, dat is pijnlijk. Hebben ze Amerikaanse apneufabrikanten voor terug.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 10:30 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Bij Philips moeten ze toch ook wel eens badend in het zweet wakker worden: hadden we maar in onze spin-offs een meerderheidsbelang gehouden
ASML, TSMC, NXP
Het is natuurlijk een groot probleem dat de Europese kapitaalmarkt niet zo goed functioneert als de Amerikaanse. En iedereen die daar verstand van heeft, zegt dat een belangrijke stap die gezet zou moeten worden om die markt 'af' te maken dat er grootschalig Europees schuldpapier zou moeten komen als tegenhanger voor de Amerikaanse staatsobligaties. Maar onze bekrompen vrienden van de VVD willen dat niet en willen alles nationaal regelen. De realiteit is dat voor dit soort grote vraagstukken we in Nederland geen deuk in een pakje boter slaan.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 10:33 schreef nostra het volgende:
[..]
ASML is inderdaad nog wel "puur" Nederlands; 15 april houdt Wennink de EW-lezing in het De La Mar, wel interessant (ondertussen gebeurt er nog bar weinig met zijn rapport). We hopen hem nog als spreker te kunnen strikken, maar dat is wel hoog ingezet.
Anyway, je zou als Europa daar mogelijk wat tegen kunnen doen, maar het lijkt me erg lastig uitvoerbaar. Alle Nederlandse biotechjongens (voornamelijk Leids) staan op de NASDAQ, mag dat dan wel of niet? Die zitten juist in Nederland, maar krijgen hun kapitaal van Amerikanen. Ik vind hem lastig.
Je handen in de lucht gooien en je erbij neerleggen dat BRICS en USA het eind dit decennium het helemaal overal voor het zeggen hebben, lijkt me sowieso niet de oplossing. Je hoeft die man geen dictator te maken, maar het is een prima vertrekpunt voor verdere discussie. Op zijn Rijnlands.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 10:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik snap werkelijk dat gegeil op Wennink niet zo goed.
Ja hij wil de verzorgingsstaat afbreken ten faveure van wat goedkopere arbeid en die chipfabriek. Een business die eind dit decennium veel meer concurrentie van USA, Rusland, en China kan verwachten. Maar onze hele maatschappij zou zich daarna moeten schikken wat hem betreft.
Ja, ze hebben hier wat kantoorpersoneel, dat weet ik. Maar in het kader van een eigen chipsector of onafhankelijkheid van China en de VS heb je niks aan een bedrijf dat hier alleen kantoorpersoneel heeft. Dat heeft Karremans wel gemerkt.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 10:27 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nederlandse raad van bestuur, ASM spin-off
Nee maar je hebt wel wat aan het in Nederland houden van cruciale kennis. En alleen al daarvoor is het een heel slecht idee als dit bedrijf in handen komt van de Amerikanen. Voor je het weet staan we straks ook nog toe dat ASML volledig overgenomen wordt door NVidia of zoquote:Op vrijdag 13 maart 2026 10:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, ze hebben hier wat kantoorpersoneel, dat weet ik. Maar in het kader van een eigen chipsector of onafhankelijkheid van China en de VS heb je niks aan een bedrijf dat hier alleen kantoorpersoneel heeft. Dat heeft Karremans wel gemerkt.
Er is aan de man weinig Rijlands aan. Meer een Anglo-Amerikaanse kijk op de economie.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 10:46 schreef nostra het volgende:
[..]
Je handen in de lucht gooien en je erbij neerleggen dat BRICS en USA het eind dit decennium het helemaal overal voor het zeggen hebben, lijkt me sowieso niet de oplossing. Je hoeft die man geen dictator te maken, maar het is een prima vertrekpunt voor verdere discussie. Op zijn Rijnlands.
Die kennis zit hem in de personen, niet in het kantoorpand of de naam van een bedrijf. Wat mij betreft zorgt Europa dat er een Europese chipsector komt, juist door mensen die nu op een kantoor werken bij dit soort bedrijven die puur produceren in Azië weg te halen en ze te laten werken in bedrijven die wel in de EU produceren.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 10:47 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Nee maar je hebt wel wat aan het in Nederland houden van cruciale kennis. En alleen al daarvoor is het een heel slecht idee als dit bedrijf in handen komt van de Amerikanen. Voor je het weet staan we straks ook nog toe dat ASML volledig overgenomen wordt door NVidia of zo
Nexperia is een Chinees bedrijf (overgenomen) en heeft nog productielijnen in Nederland, dat is min of meer het omgekeerde.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 10:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, ze hebben hier wat kantoorpersoneel, dat weet ik. Maar in het kader van een eigen chipsector of onafhankelijkheid van China en de VS heb je niks aan een bedrijf dat hier alleen kantoorpersoneel heeft. Dat heeft Karremans wel gemerkt.
Inderdaad, ik ben al lang blij dat iemand wat verder en breder durft te kijken.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 10:46 schreef nostra het volgende:
[..]
Je handen in de lucht gooien en je erbij neerleggen dat BRICS en USA het eind dit decennium het helemaal overal voor het zeggen hebben, lijkt me sowieso niet de oplossing. Je hoeft die man geen dictator te maken, maar het is een prima vertrekpunt voor verdere discussie. Op zijn Rijnlands.
Klopt. Maar China laat zich echt niet tegenhouden door waar een hoofdkantoor zit als ze de export van een product aan banden willen leggen.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 10:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nexperia is een Chinees bedrijf (overgenomen) en heeft nog productielijnen in Nederland, dat is min of meer het omgekeerde.
Begin maar eens met het verbeteren van de abominale staat van het Nederlandse onderwijs. Zonder dat is alle verdere verbetering van de kenniseconomische infrastructuur kansloos.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 10:54 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Inderdaad, ik ben al lang blij dat iemand wat verder en breder durft te kijken.
Het is zonde dat het kabinet de kans niet grijpt om een serieuze studiegroep op basis van Draghi en Wennink goede beleidsvoorstellen te laten ontwikkelen voor ons toekomstig verdienvermogen.
Dat hebben we ook nodig.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 10:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Er is aan de man weinig Rijlands aan. Meer een Anglo-Amerikaanse kijk op de economie.
Dat is prima dat je dat vindt. Maar wees daar eerlijk over.quote:
Het heeft gewoon een managementsamenvatting, net als het rapport-Draghi, als je snel de kern tot je wil nemen. Verder zijn dit soort beschouwingen natuurlijk ontzettend complex, alleen Geert denkt dat op 1 A4-tje te kunnen samenvatten.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 11:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat is prima dat je dat vindt. Maar wees daar eerlijk over.
Nu is dat allemaal in rapporten verholen achter moeilijk woorden en lange tabellen.
Dus niet "op zijn Rijnlands".quote:
De uiteindelijke uitkomst wel, alleen heb je daar dus diverse invalshoeken voor nodig om uiteindelijk tot een draagbaar compromis te komen.quote:
Of het enorme kwaliteitsverschil tussen goede en slechte scholen in Nederland. Dat is misschien wel de grootste kloof van de hele OESO.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 10:58 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Begin maar eens met het verbeteren van de abominale staat van het Nederlandse onderwijs. Zonder dat is alle verdere verbetering van de kenniseconomische infrastructuur kansloos.
Maar ook dat vraagt dus ook om iets anders dan wat we afgelopen jaren hebben gedaan.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 10:58 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Begin maar eens met het verbeteren van de abominale staat van het Nederlandse onderwijs. Zonder dat is alle verdere verbetering van de kenniseconomische infrastructuur kansloos.
Ja doei, het is gewoon weer een verdere stap in deze richting. In de richting van autoritaire MAGA en techbro toestanden. Amerika, Argentinië en Singapore als gidslanden is ziek.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 11:13 schreef nostra het volgende:
[..]
De uiteindelijke uitkomst wel, alleen heb je daar dus diverse invalshoeken voor nodig om uiteindelijk tot een draagbaar compromis te komen.
Gelukkig wel, maar dat zal over vier jaar wel weer anders zijn, D66 kennende. Verder zit er natuurlijk nogal een giant leap for mankind tussen D66 en MAGA.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 11:19 schreef Klopkoek het volgende:
Nu is dat sneue D66 weer helemaal op de Pechtold route.
Ik heb ook het vermoeden dat tav de clouddiscussie dubbelspel wordt gespeeld. Je raakt zo verknoopt met de VS, en je blijft je 5% defensie voor het grootste deel besteden in de VS, dat er een voldongen feit wordt gecreëerd. Je zwemt in de fuik. Heritage Foundation zal blij zijn.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 10:46 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een groot probleem dat de Europese kapitaalmarkt niet zo goed functioneert als de Amerikaanse. En iedereen die daar verstand van heeft, zegt dat een belangrijke stap die gezet zou moeten worden om die markt 'af' te maken dat er grootschalig Europees schuldpapier zou moeten komen als tegenhanger voor de Amerikaanse staatsobligaties. Maar onze bekrompen vrienden van de VVD willen dat niet en willen alles nationaal regelen. De realiteit is dat voor dit soort grote vraagstukken we in Nederland geen deuk in een pakje boter slaan.
Daarmee wil ik helemaal niet zeggen dat we ons uit moeten leveren aan Europa maar we zouden daar veel strategischer mee om moeten gaan. Bijvoorbeeld dat je alleen toegang krijgt tot Eurobonds als je aan de regels voldoet en automatische boetebepalingen in werking treden als je er een potje van maakt (ja ik kijk naar jullie Frankrijk).
"De revolutie eet zijn eigen kinderen op". Zoiets.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 11:24 schreef nostra het volgende:
[..]
Gelukkig wel, maar dat zal over vier jaar wel weer anders zijn, D66 kennende. Verder zit er natuurlijk nogal een giant leap for mankind tussen D66 en MAGA.
Ik heb het ook niet over de lengte van het dossier. Ik heb het over over het feit dat het onsympathieke gedeelte behoorlijk verholen wordt. Als je dit in normale mensen taal zou opschrijven (duidelijk zeggen wat je bedoelt) dan wordt het dossier zo terzijde geschoven.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 11:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Het heeft gewoon een managementsamenvatting, net als het rapport-Draghi, als je snel de kern tot je wil nemen. Verder zijn dit soort beschouwingen natuurlijk ontzettend complex, alleen Geert denkt dat op 1 A4-tje te kunnen samenvatten.
Denk hier ook weer aan dat zo geliefde rechts-progressieve FDP, dat is opgegeten door de lokroep van AfD.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 11:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
"De revolutie eet zijn eigen kinderen op". Zoiets.
De ironie.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 10:58 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik denk zelfs dat Westerwolde de mogelijkheid heeft de locatie te sluiten wegens het niet nakomen van de afspraken.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 13:06 schreef Faraday01 het volgende:
Ondertussen in Westerwolde: de maximale dwangsom voor het COA van 5 miljoen is bereikt en als je de berichten leest is er voorlopig nog geen zicht op voldoende opvangcapaciteit. Dit mag je volledig op het conto schrijven van het vorige kabinet.
Voor Westerwolde ook lastig trouwens. Want ga je weer naar de rechter en kun je dan iets anders bereiken dan weer een uitspraak dat het COA fout zit en een nieuwe dwangsom? Kan een rechter bijvoorbeeld de locatie gaan sluiten omdat de capaciteit structureel overschreden wordt terwijl er geen enkel alternatief is voor het COA op korte termijn?
Ik denk niet dat een rechter dat snel zal doen, want waar moeten die mensen dan naar toe. Wat ik me wel kan voorstellen is dat er een hardere termijn gesteld wordt waarbinnen het kabinet het maar geregeld moet hebben omdat de overheid blijkbaar niet genegen is gerechterlijke uitspraken uit te voeren.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 13:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk zelfs dat Westerwolde de mogelijkheid heeft de locatie te sluiten wegens het niet nakomen van de afspraken.
Maar ze zijn inderdaad weer in onderhandeling: https://nos.nl/artikel/26(...)meldcentrum-ter-apel
Westerwolde zal het, hen kennende, niet snel doen. Die vinden echt dat ze een zorgplicht hebben en verwelkomen de werkgelegenheid ook gewoon. Maar ze zouden als ze er niet zo in stonden de boel gewoon kunnen sluiten en daarna kijken wat de rechter daar van zegt, natuurlijk. Denk echt dat ze wel een kans zouden hebben.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 13:23 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat een rechter dat snel zal doen, want waar moeten die mensen dan naar toe. Wat ik me wel kan voorstellen is dat er een hardere termijn gesteld wordt waarbinnen het kabinet het maar geregeld moet hebben omdat de overheid blijkbaar niet genegen is gerechterlijke uitspraken uit te voeren.
Met dank aan Faber (PVV), Keizer (BBB) en van Weel VVD)Onbegrijpelijk dat deze incompetentie lui gewoon weer terug zijn gekomen.
| 1 2 3 4 5 6 | • Levensverwachting: 4 jaar lager • Zuigelingensterfte: 2× zo hoog • Obesitas: 2× zo hoog • Gevangenen per capita: 5× zo hoog • Overdosis-sterfte: 12× zo hoog • Armoede: enkele procentpunten hoger |
Je kunt zoiets ook wel zeggen over een aantal techmiljardairs en durfkapitalisten, zeker als ze eenmaal gearriveerd zijn. Tijd en energie genoeg in ieder geval voor Epsteinfeestjes.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 13:45 schreef KaheemSaid het volgende:
Wenning noemt Nederlanders dik, dom en lui. Misschien heeft hij een punt
Mwah, een tikfoutje zegt relatief weinig over de kwaliteit van het onderwijs dat ik genoten heb.quote:
Een hele lettergreep weglaten is geen 'tikfoutje'. En tikfoutjes kun je ondervangen door een bericht even na te lezen voor je op 'invoeren' klikt.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 14:34 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Mwah, een tikfoutje zegt relatief weinig over de kwaliteit van het onderwijs dat ik genoten heb.
Niet zo mauwen over typvoutjes, Lord_F7.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 14:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Een hele lettergreep weglaten is geen 'tikfoutje'. En tikfoutjes kun je ondervangen door een bericht even na te lezen voor je op 'invoeren' klikt.
Sorry, ik zal in het vervolg beter opleten en nalezen alvorens op invoeren te klikken.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 14:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Een hele lettergreep weglaten is geen 'tikfoutje'. En tikfoutjes kun je ondervangen door een bericht even na te lezen voor je op 'invoeren' klikt.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)e-mondkapje-a4922861quote:FVD-lijsttrekker Den Bosch drie keer veroordeeld voor mishandeling, sloeg ook beveiliger vanwege mondkapje
De 28-jarige Ramon van Asch, FVD-lijsttrekker in Den Bosch, werd de afgelopen jaren drie keer veroordeeld door de politierechter vanwege mishandeling. Hij kreeg twee keer een taakstraf en één keer een geldboete.
Vast een heel aardige en vooral schappelijke man.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 15:29 schreef Bluesdude het volgende:
Met deze lijsttrekker zal de FvD best wel scoren in Den Bosch.
Sterke man met grote bek..... scoort eg wel.. Zie Trump.
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)e-mondkapje-a4922861
Het is meer dat die 'wetten' en de rechters die ze in stand houden absurd zijn. Het zijn vaak niet eens wetten, het zijn vage EU en VN-verdragen die door rechters en milieuclubs misbruikt worden om de democratie te omzeilen.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 13:38 schreef Faraday01 het volgende:
Inmiddels hebben we:
- Urgenda zaak,
- Greenpeace zaak
- Een doos vol uitspraken van MOB
- Ter Apel
- Spreidingswet (Mona weigert cijfers binnen de wettelijke termijn te openbaren).
- Wiersma die weigert stukken vrij te geven over de uitstoot van boeren (verloren bij de RvS)
- Klimaatdoelen 2030 die we niet gaan halen, idem stikstofdoelen
En waarschijnlijk nog veel meer zaken waar de overheid aantoonbaar de wet overtreedt. Je begint je de vraag te stellen of bewindspersonen nog wel buiten de rechtspraak gehouden zouden moeten worden als ze willens en wetens de wet overtreden door niet te handelen en te traineren.
Kom op zeg. Niemand met een IQ boven de 43 gelooft dat. Als er iemand de democratie wil omzeilen is het extreem rechts die met noodwetten voor niet bestaande crises het parlement wil omzeilen om maar zoveel mogelijk enge bruintjes het land uit te kunnen trappen, zelfs als het gaat om Nederlandse staatsburgers. Of heb je niet opgelet tijdens het vorige Kabinet?quote:Op vrijdag 13 maart 2026 16:04 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het is meer dat die 'wetten' en de rechters die ze in stand houden absurd zijn. Het zijn vaak niet eens wetten, het zijn vage EU en VN-verdragen die door rechters en milieuclubs misbruikt worden om de democratie te omzeilen.
Moet ik jou nou ook nog eens uitleggen dat het weglaten van een lettergreep geen 'typfoutje' is? Maak jij je nou maar druk over de kant die dit subforum uit aan het gaan is.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 14:51 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Niet zo mauwen over typvoutjes, Lord_F7.
De klimaatWETquote:Op vrijdag 13 maart 2026 16:04 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het is meer dat die 'wetten' en de rechters die ze in stand houden absurd zijn. Het zijn vaak niet eens wetten, het zijn vage EU en VN-verdragen die door rechters en milieuclubs misbruikt worden om de democratie te omzeilen.
De werkelijkheid is dat uitstoot flink omlaag gaat, ook zonder al die rechtszaken en dat boeren opgekocht zullen moeten worden.
Ik heb echt weinig zin om me druk te moeten maken over typ voutjes hier en daar ja.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 16:11 schreef Lord_F7 het volgende:
[..]
Moet ik jou nou ook nog eens uitleggen dat het weglaten van een lettergreep geen 'typfoutje' is? Maak jij je nou maar druk over de kant die dit subforum uit aan het gaan is.
Het is natuurlijk heel selectief. Wanneer een vermogensbelasting wordt afgeschoten want "mensenrechten worden geschonden" dan is men wel stil. Of bij vrijspraak voor De Mos, Van Meijeren en Shell. Of lage straffen voor hoge piefen want "gestraft door publiciteit en veel inkomensverlies". Of bij hetzelfde vergrijp hogere straffen voor 'buitenlanders'. En zo verder.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 16:15 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De klimaatWET
De WET Natuurbescherming
De SpreidingsWET
De WET open overheid
En als het gaat over ter Apel hebben asielzoekerscentra een wettelijke basis en daarnaast een vergunning in het kader van de omgevingsWET met voorschriften volgend uit een hele serie wetten.
Alle EU verdragen worden vertaald in Nederlandse wetgeving dus praat niet zo'n onzin. Die zijn met democratische meederheid tot stand gekomen. Als je dat liever niet wilt, in Amerika kun je ongetwijfeld terecht
Omdat dat moet, er is niet de keuze om dat niet te doen. De inhoud wordt gedicteerd door de verdragen. De wetten zelf zijn zeer slecht, maar dat komt omdat ze fundamenteel zijn gebaseerd op slechte verdragen.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 16:15 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De klimaatWET
De WET Natuurbescherming
De SpreidingsWET
De WET open overheid
En als het gaat over ter Apel hebben asielzoekerscentra een wettelijke basis en daarnaast een vergunning in het kader van de omgevingsWET met voorschriften volgend uit een hele serie wetten.
Alle EU verdragen worden vertaald in Nederlandse wetgeving
Allemaal belachelijke uitspraken die pas in hoger beroep eindelijk afgeschoten werden.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 16:26 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Of bij vrijspraak voor De Mos, Van Meijeren en Shell.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |