abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220313648
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 10:16 schreef Pegos het volgende:
We moeten het eens even hebben over de 'woningnood'.
De regering wil 100.000 woningen per jaar gaan bouwen, want dat zou het tekort zijn op de woningmarkt.

Wat schetst mijn verbazing?
Er blijken ruim 450.000 woningen en woongelegenheden onbenut leeg te staan.
Feitelijk is er dus helemaal geen tekort maar een ruim overschot.
Het gaat er nu om deze leegstand in kaart te brengen en te bekijken hoe deze leegstand ingezet kan worden om het 'woningtekort' te lenigen.
Daar zijn de meeste gemeenten ook hard mee bezig, helaas is het soms lastig om langdurige leegstand aan te pakken. Dat kan soms bij ernstige verloedering, maar vaak komt het dan nog neer op overkopen tegen marktprijs en de nalatige investeerder dus belonen voor zijn gedrag.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220313657
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 10:16 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Van wie "mag" dat niet? Ik mag ook niet zomaar in jouw huis wonen, waarom dan wel zomaar in jouw land?
Dat mag niet van de basis onder onze nationale afspraken, de grondwet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  woensdag 11 maart 2026 @ 10:20:29 #205
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220313659
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 09:32 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Je vraagt waarom mijn vragen vooral jouw kant op gaan. Dat is eigenlijk vrij simpel: omdat ik op dit moment een groter probleem zie bij radicaal rechts.

Wat mij zorgen baart is dat een groot deel van dat discours steeds meer draait op onwaarheden, propaganda en een steeds hardere toon. Dat soort boodschappen voeden boosheid en verontwaardiging, en juist dat mobiliseert mensen en doet het beter in de algoritmes van sociale media. Het gevolg is dat vertrouwen in feiten, instituties en uiteindelijk in de rechtsstaat langzaam wordt uitgehold.

Ik ben opgegroeid in een Nederland dat juist bekend stond om emancipatie en uitbreiding van vrijheden. Het eerste homohuwelijk, een samenleving die stap voor stap opener werd, meer individuele vrijheid. Juist daarom vind ik het zorgelijk om te zien hoe het politieke debat steeds vaker draait om wantrouwen, vijandbeelden, het groepen tegen elkaar opzetten en het onder druk zetten van democratische instituties.

Als je naar concrete voorbeelden kijkt (en die zijn er legio) zie je waar die zorg vandaan komt: Polen onder PiS, waar de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht werd uitgehold. Hongarije onder Fidesz, waar media en instituties steeds meer onder politieke controle kwamen. De Verenigde Staten onder de Republikeinse Partij tijdens Trump, waar zelfs de legitimiteit van verkiezingen openlijk werd betwist. En Italië onder Fratelli d’Italia, waar opnieuw een radicaal rechtse beweging grote macht heeft gekregen.

Wat ik daarnaast opvallend vind is de tegenstrijdigheid in het verhaal. Radicaal rechts waarschuwt voortdurend dat de islam onze manier van leven zou bedreigen met conservatieve normen. Maar tegelijkertijd verdedigen veel van diezelfde bewegingen zelf ook vrij conservatieve ideeën over samenleving, cultuur en rechten, alleen dan zonder het “vreemde” etiket erop.

Dat betekent niet dat kritiek op religie, migratie of integratie niet legitiem is. Maar als je kijkt naar waar democratische instituties in westerse landen de afgelopen jaren daadwerkelijk onder druk zijn komen te staan, dan zie je dat dat veel vaker gebeurt vanuit radicaal rechtse politieke bewegingen dan vanuit islamitische gemeenschappen.

Dus ja, ik had hier ook een navraag doen over de extreme apartheid claim. Maar als ik moet kiezen waar ik mijn kritische vragen stel, dan stel ik ze liever bij de stroming die op dit moment aantoonbaar meer druk zet op democratische instituties.
Ja en ironisch genoeg bewijs je daarmee mijn punt. Ik ben een buitenstaander hier en je vraagt meer van mij dan van je incrowd.

Ik snap overigens niet wat je relaas over radicaal rechts met mijn posts vandoen heeft. Ironisch genoeg doe je je eigen inclusiviteit en niet labelen daarmee gelijk tekort. Ik voel me net zo min thuis bij de moderne rechtse politieke ideologie als bij de moderne linkse.

[ Bericht 1% gewijzigd door Richestorags op 11-03-2026 10:27:01 ]
  woensdag 11 maart 2026 @ 10:21:21 #206
396550 Richestorags
pi_220313666
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 10:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat mag niet van de basis onder onze nationale afspraken, de grondwet.
Oh zeker mag dat wel. De grondwet verbiedt niet dat je voorwaarden stelt aan een verblijfsvergunning.
  Moderator woensdag 11 maart 2026 @ 10:24:21 #207
5428 crew  miss_sly
pi_220313692
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 10:21 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Oh zeker mag dat wel. De grondwet verbiedt niet dat je voorwaarden stelt aan een verblijfsvergunning.
Je leest niet goed. Hij zegt in zijn post al dat het om mensen met een verblijfsvergunning gaat. Dus die hebben al voldaan aan de voorwaarden om die te krijgen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 11 maart 2026 @ 10:25:47 #208
396550 Richestorags
pi_220313706
quote:
7s.gif Op woensdag 11 maart 2026 10:24 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Je leest niet goed. Hij zegt in zijn post al dat het om mensen met een verblijfsvergunning gaat. Dus die hebben al voldaan aan de voorwaarden om die te krijgen.
Ik lees uitstekend:

quote:
Dus zelfs de afgewezen asielzoeker of illegale immigrant valt hier onder.
  Moderator woensdag 11 maart 2026 @ 10:25:57 #209
5428 crew  miss_sly
pi_220313708
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 10:20 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Ja en ironisch genoeg bewijs je daarmee mijn punt. Ik ben een buitenstaander hier en je vraagt meer van mij dan van je incrowd.

Ik snap overigens niet wat je relaas over radicaal rechts met mijn posts vandoen heeft. Ironisch genoeg doe je je eigen inclusiviteit en niet labelen daarmee gelijk tekort.
Je bent hier helemaal geen buitenstaander. En de rest is geen incrowd. Zeker niet in de zin dat iedereen hier het met elkaar eens is en dat jij de enige bent met een afwijkende mening.

Hier wordt iedereen bevraagd over zijn of haar mening als men daar vragen over heeft. Men doet dat onderbouwd. Om dan de uitgebreide post waar je op reageert af te doen zonder argumenten maar alleen een slachtofferopmerking zegt vooral iets over jou en je argumenten en niets over of je een buitenstaander tussen incrowd bent.

Reageer nou eens inhoudelijk.
  Moderator woensdag 11 maart 2026 @ 10:26:49 #210
5428 crew  miss_sly
pi_220313716
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 10:25 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Ik lees uitstekend:
[..]

quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 09:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Art 1 gaat nog veel verder. Er staat: "Allen die zich in Nederland bevinden". Er staat niets over Nederlands staatsburgerschap. Alleen hier zijn is al voldoende. Dus zelfs de afgewezen asielzoeker of illegale immigrant valt hier onder. Dat beseffen helaas te weinig mensen.

En dan gaat het nu nog een stapje verder: we hebben het hier over mensen met een verblijfsvergunning. Die hebben echt net zo veel rechten in Nederland als die van iemand wiens voorvader al mee vocht met de troepen van Willem van Oranje. Daar kan en mag niet aan getornd worden. En dat doe je wel met een tweederangs staatsburgerschap.
pi_220313718
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 10:21 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dit gaat om mensen die die verblijfsvergunning al hebben. Je kunt niet de ene persoon met verblijfsvergunning of paspoort anders behandelen dan een andere persoon meg verblijfsvergunning of paspoort.
pi_220313736
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 10:25 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Ik lees uitstekend:
[..]

Dat ging over grondwet artikel 1. Discriminatie op welke grond ook is richting iedereen die in Nederland is een overtreding van dat artikel. Daarom botst ook het opsluiten van niet criminele mensen die in Nederland zijn ook met dat artikel. Ik zei niet dat je op grond van dat artikel iedereen een verblijfsvergunning moet geven.
  woensdag 11 maart 2026 @ 10:30:20 #213
396550 Richestorags
pi_220313746
quote:
7s.gif Op woensdag 11 maart 2026 10:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Je bent hier helemaal geen buitenstaander. En de rest is geen incrowd. Zeker niet in de zin dat iedereen hier het met elkaar eens is en dat jij de enige bent met een afwijkende mening.

Hier wordt iedereen bevraagd over zijn of haar mening als men daar vragen over heeft. Men doet dat onderbouwd. Om dan de uitgebreide post waar je op reageert af te doen zonder argumenten maar alleen een slachtofferopmerking zegt vooral iets over jou en je argumenten en niets over of je een buitenstaander tussen incrowd bent.

Reageer nou eens inhoudelijk.
Ik neem geen slachtofferrol aan maar ik wijs hem op een patroon. Maar goed, jij vindt het kennelijk ook prima dat mijn posts verbonden worden met allerlei vage buitenlandse clubjes. Je bent net zo hypocriet.

Inhoudelijk reageren? Ik heb nog een lopende discussie met jou.
  Moderator woensdag 11 maart 2026 @ 10:32:05 #214
5428 crew  miss_sly
pi_220313761
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 10:30 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Ik neem geen slachtofferrol aan maar ik wijs hem op een patroon. Maar goed, jij vindt het kennelijk ook prima dat mijn posts verbonden worden met allerlei vage buitenlandse clubjes. Je bent net zo hypocriet.

Inhoudelijk reageren? Ik heb nog een lopende discussie met jou.
Jij denkt een patroon te zien, dat is wat anders. En vervolgens verschuil je je erachter om verder niet inhoudelijk te reageren.

Welke discussie hebben wij nog dan?
pi_220313763
Een verblijfsvergunning kan gewoon (en dat gebeurt ook regelmatig) ingetrokken worden. Heb je hier niets meer te zoeken.
  woensdag 11 maart 2026 @ 10:35:10 #216
396550 Richestorags
pi_220313783
quote:
7s.gif Op woensdag 11 maart 2026 10:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Jij denkt een patroon te zien, dat is wat anders. En vervolgens verschuil je je erachter om verder niet inhoudelijk te reageren.
Als het antwoord een heel relaas is over buitenlandse partijen waar ik niks mee te maken heb, waar moet ik dan op reageren? Dat heeft niks met mijn vraag te maken.

En nee, ik "denk" niet een patroon te zien. Het is niet voor niets dat veel users hier zijn weggegaan en er een overwegend progressief linkse signatuur hier heerst.

quote:
Welke discussie hebben wij nog dan?
Over buitenstaanders. Ben je dat alweer vergeten dat ik daar op je post had gereageerd?
  woensdag 11 maart 2026 @ 10:36:00 #217
396550 Richestorags
pi_220313798
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 10:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat ging over grondwet artikel 1. Discriminatie op welke grond ook is richting iedereen die in Nederland is een overtreding van dat artikel. Daarom botst ook het opsluiten van niet criminele mensen die in Nederland zijn ook met dat artikel. Ik zei niet dat je op grond van dat artikel iedereen een verblijfsvergunning moet geven.
Geen verblijfsvergunning en uitgeprocedeerd = strafbaar.
  woensdag 11 maart 2026 @ 10:40:01 #218
396550 Richestorags
pi_220313854
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 10:32 schreef Black_Baron het volgende:
Een verblijfsvergunning kan gewoon (en dat gebeurt ook regelmatig) ingetrokken worden. Heb je hier niets meer te zoeken.
Dat is een "misdaad tegen de menselijkheid".
  Moderator woensdag 11 maart 2026 @ 10:40:16 #219
5428 crew  miss_sly
pi_220313857
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 10:35 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Als het antwoord een heel relaas is over buitenlandse partijen waar ik niks mee te maken heb, waar moet ik dan op reageren? Dat heeft niks met mijn vraag te maken.

En nee, ik "denk" niet een patroon te zien. Het is niet voor niets dat veel users hier zijn weggegaan en er een overwegend progressief linkse signatuur hier heerst.
[..]
Over buitenstaanders. Ben je dat alweer vergeten dat ik daar op je post had gereageerd?
Goh, wat een ontzettend prettige toon sla je aan. "Ben je dat alweer vergeten". Kennelijk, want ik weet even niet op welke discussie je doelt. Is dat in dit topic of elders op FOK!?
Ik ben ook met andere dingen bezig, dus vergeef me als ik niet overal altijd direct of uberhaupt op reageer.
pi_220313870
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 10:40 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat is een "misdaad tegen de menselijkheid".
Gewoon de wet. :D
  woensdag 11 maart 2026 @ 10:45:37 #221
396550 Richestorags
pi_220313902
quote:
7s.gif Op woensdag 11 maart 2026 10:40 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Goh, wat een ontzettend prettige toon sla je aan. "Ben je dat alweer vergeten". Kennelijk, want ik weet even niet op welke discussie je doelt. Is dat in dit topic of elders op FOK!?
Ik ben ook met andere dingen bezig, dus vergeef me als ik niet overal altijd direct of uberhaupt op reageer.
Je leest die toon er zelf in. Ik vraag of je het alweer was vergeten omdat we die discussie in dit topic hadden. Een half uur geleden o.i.d.
pi_220313940
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 10:20 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Ik snap overigens niet wat je relaas over radicaal rechts met mijn posts vandoen heeft. Ironisch genoeg doe je je eigen inclusiviteit en niet labelen daarmee gelijk tekort. Ik voel me net zo min thuis bij de moderne rechtse politieke ideologie als bij de moderne linkse.
Je hoeft jezelf niet in een politiek kamp te plaatsen om onderdeel te zijn van een bepaald discours. Ik reageerde op je aangebrachte argument, niet op je lidmaatschap van een club.

Argumenten over bijvoorbeeld de joods christelijke traditie, islamisering of het beschermen van “onze manier van leven” maken al langer deel uit van een breder politiek verhaal. Daar reageerde ik op. Zeker wanneer ze, zoals gisteren, gebaseerd zijn op ongefundeerde claims dat andere landen hun kanslozen bewust naar Europa sturen.
  Moderator woensdag 11 maart 2026 @ 10:51:15 #223
5428 crew  miss_sly
pi_220313968
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 10:45 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Je leest die toon er zelf in. Ik vraag of je het alweer was vergeten omdat we die discussie in dit topic hadden. Een half uur geleden o.i.d.
Sorry. Ik kan in diverse topics prima met je discussieren of communiceren, maar als het politiek wordt, lijkt dat een stuk moeilijker.

Ik weet niet waar je op doelt. Vergeef me, het zal de ouderdoms-alzheimer wel zijn.
  woensdag 11 maart 2026 @ 10:53:09 #224
396550 Richestorags
pi_220313979
quote:
7s.gif Op woensdag 11 maart 2026 10:51 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Sorry. Ik kan in diverse topics prima met je discussieren of communiceren, maar als het politiek wordt, lijkt dat een stuk moeilijker.

Ik weet niet waar je op doelt. Vergeef me, het zal de ouderdoms-alzheimer wel zijn.
Het zij je vergeven :) De discussie staat op pagina 8..

Richestorags in POL / Nederlandse Politiek #690 Schrappen in het regeerakkoord
  woensdag 11 maart 2026 @ 10:57:38 #225
396550 Richestorags
pi_220314012
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 10:48 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Je hoeft jezelf niet in een politiek kamp te plaatsen om onderdeel te zijn van een bepaald discours. Ik reageerde op je aangebrachte argument, niet op je lidmaatschap van een club.

Argumenten over bijvoorbeeld de joods christelijke traditie, islamisering of het beschermen van “onze manier van leven” maken al langer deel uit van een breder politiek verhaal. Daar reageerde ik op. Zeker wanneer ze, zoals gisteren, gebaseerd zijn op ongefundeerde claims dat andere landen hun kanslozen bewust naar Europa sturen.
Dat ze onderdeel zijn van een bepaald discours zal allemaal wel. Maar zo kan ik hier ook users aan Stalin en Mao linken. Een Japanse nationalist zegt ook dat Japan een lange traditie op vlak x en y heeft. Maakt dat mij een Japanse nationalist als ik het daarmee eens ben?

Ik zeg bepaalde zaken op persoonlijke titel, niet omdat ik mezelf in het "radicaal-rechtse" kamp plaats.
pi_220314021
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 10:36 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Geen verblijfsvergunning en uitgeprocedeerd = strafbaar.
Nee, niet. Illegaliteit is (nog) niet strafbaar.
  Moderator woensdag 11 maart 2026 @ 11:00:44 #227
5428 crew  miss_sly
pi_220314034
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 09:01 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Het gaat niet om regels, het gaat om hoe men ertegenaan kijkt. In elk land met een lange culturele traditie ziet men je als een buitenlander als je daar op volwassen leeftijd naartoe komt. En iedereen die zegt dat dat niet zo is, liegt zichzelf voor. Het is ook helemaal niet erg. Je komt immers van buiten.

Het betekent ook dat wonen in dat land niet vanzelfsprekend is en gepaard gaat met voorwaarden. Jij komt er immers naartoe. Niemand vroeg jou te komen. Allemaal heel logisch.
In Nederland zijn die voorwaarden heel duidelijk: iedereen is gelijk voor de wet. Dus je mag voor mensen uit een ander land geen andere regels hebben als ze zich hier legaal gevestigd hebben. Dat je niet meteen opgenomen wordt door de bevolking is een heel andere zaak en op zich niet heel vreemd. Daar gaat tijd overheen, dat is altijd zo. Niet alleen in een ander land, ook in een andere woonplaats. Wij wonen nu zes jaar in een durp en we horen er nog steeds niet echt bij. Hebben wij ook niet enorm hard ons best voor gedaan, maar wel een beetje. En de anderen hebben ook wel een beetje hun best gedaan. Maar ergens passen we niet zo bij elkaar. Zo gaat dat met mensen. Daar is op zichzelf niets mis mee, lijkt me.
pi_220314048
quote:
7s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]
In Nederland zijn die voorwaarden heel duidelijk: iedereen is gelijk voor de wet. Dus je mag voor mensen uit een ander land geen andere regels hebben als ze zich hier legaal gevestigd hebben. Dat je niet meteen opgenomen wordt door de bevolking is een heel andere zaak en op zich niet heel vreemd. Daar gaat tijd overheen, dat is altijd zo. Niet alleen in een ander land, ook in een andere woonplaats. Wij wonen nu zes jaar in een durp en we horen er nog steeds niet echt bij. Hebben wij ook niet enorm hard ons best voor gedaan, maar wel een beetje. En de anderen hebben ook wel een beetje hun best gedaan. Maar ergens passen we niet zo bij elkaar. Zo gaat dat met mensen. Daar is op zichzelf niets mis mee, lijkt me.
En als je hier illegaal bent? Gelden dan ook dezelfde regels?
  Moderator woensdag 11 maart 2026 @ 11:04:48 #229
5428 crew  miss_sly
pi_220314057
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:03 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
En als je hier illegaal bent? Gelden dan ook dezelfde regels?
Vooralsog geldt in ieder geval dat je op basis van artikel 1 op dezelfde manier behandeld dient te worden, want je bevindt je in Nederland. En illegaliteit is, zoals @Hanca terecht opmerkt, nog niet strafbaar.
  woensdag 11 maart 2026 @ 11:05:15 #230
396550 Richestorags
pi_220314061
quote:
7s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]
In Nederland zijn die voorwaarden heel duidelijk: iedereen is gelijk voor de wet. Dus je mag voor mensen uit een ander land geen andere regels hebben als ze zich hier legaal gevestigd hebben.
Dan begrijpen we misschien niet wat we van elkaar bedoelen. Er worden nu ook al voorwaarden gesteld aan het toekennen van een verblijfsvergunning. Daar doel ik op. Dat moeten we blijven doen en w.m.b. nog een stuk strenger.

quote:
Dat je niet meteen opgenomen wordt door de bevolking is een heel andere zaak en op zich niet heel vreemd. Daar gaat tijd overheen, dat is altijd zo. Niet alleen in een ander land, ook in een andere woonplaats. Wij wonen nu zes jaar in een durp en we horen er nog steeds niet echt bij. Hebben wij ook niet enorm hard ons best voor gedaan, maar wel een beetje. En de anderen hebben ook wel een beetje hun best gedaan. Maar ergens passen we niet zo bij elkaar. Zo gaat dat met mensen. Daar is op zichzelf niets mis mee, lijkt me.
Kijk, dat is heel mijn punt. Zo spannend is het allemaal niet wat ik zeg maar ik snap dat er wat nuance verloren gaat omdat ik me ongenuanceerd uitdruk.
pi_220314086
quote:
7s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:04 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Vooralsog geldt in ieder geval dat je op basis van artikel 1 op dezelfde manier behandeld dient te worden, want je bevindt je in Nederland. En illegaliteit is, zoals @:Hanca terecht opmerkt, nog niet strafbaar.
Het illegaal verblijven in Nederland is dan wel geen strafbaar feit op zich, maar het is wel in strijd met de wet- en regelgeving rondom vreemdelingenrecht.

Personen zonder geldige verblijfsdocumenten, kunnen toch gewoon worden aangehouden en in vreemdelingendetentie geplaatst worden?Met het oog op uitzetting.

Ik dacht dat dit ook al gebeurde. Er zitten een paar duizend mensen in vreemdelingendetentie.
  woensdag 11 maart 2026 @ 11:09:37 #232
396550 Richestorags
pi_220314091
quote:
7s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:04 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Vooralsog geldt in ieder geval dat je op basis van artikel 1 op dezelfde manier behandeld dient te worden, want je bevindt je in Nederland. En illegaliteit is, zoals @:Hanca terecht opmerkt, nog niet strafbaar.
Wat absurd is natuurlijk. Wat heeft die status voor zin?
  woensdag 11 maart 2026 @ 11:10:41 #233
396550 Richestorags
pi_220314101
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:08 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Het illegaal verblijven in Nederland is dan wel geen strafbaar feit op zich, maar het is wel in strijd met de wet- en regelgeving rondom vreemdelingenrecht.

Personen zonder geldige verblijfsdocumenten, kunnen toch gewoon worden aangehouden en in vreemdelingendetentie geplaatst worden?Met het oog op uitzetting.

Ik dacht dat dit ook al gebeurde. Er zitten een paar duizend mensen in vreemdelingendetentie.
Volgens mij ook. Elk land zet in principe mensen uit of pakt mensen op als men erachter komt dat bijvoorbeeld het visum is verlopen.
pi_220314131
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:09 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Wat absurd is natuurlijk. Wat heeft die status voor zin?
Het is eerder absurd illegaliteit wel strafbaar te maken. Wat wou je doen? Iemand in de cel gooien voor het feit dat hij of zij bestaat? Gaat na de straf de cel uit, loopt de straat in en is op dat moment opnieuw strafbaar en kan dus weer opgepakt worden.

En voor je 'terugsturen' gaat roepen: je kunt niet iemand sturen naar een land waar hij niet wordt binnengelaten maar gelijk weer op een vlucht naar Nederland wordt gezet door de overheid. Dus wat doe je met die gevallen, als je illegaliteit strafbaar maakt?
pi_220314137
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:08 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Dat gebeurt ook, met mensen die uitgezet kunnen worden. Maar niet iedereen kan uitgezet worden.
  Moderator woensdag 11 maart 2026 @ 11:13:53 #236
5428 crew  miss_sly
pi_220314142
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:05 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dan begrijpen we misschien niet wat we van elkaar bedoelen. Er worden nu ook al voorwaarden gesteld aan het toekennen van een verblijfsvergunning. Daar doel ik op. Dat moeten we blijven doen en w.m.b. nog een stuk strenger.
[..]
Kijk, dat is heel mijn punt. Zo spannend is het allemaal niet wat ik zeg maar ik snap dat er wat nuance verloren gaat omdat ik me ongenuanceerd uitdruk.
Natuurlijk hangen daar voorwaarden aan. En of die strenger mogen zijn, kan ik zo niet bepalen. Ik weet niet precies wat die voorwaarden zijn.

De start van de discussie ligt al voor jij erbij kwam, en dat ging over deportatie en remigratie en hoe er partijen zijn die alle moslims willen uitzetten (Wilders, PVV, deportatie dus) of die gedwongen remigratie willen (FvD, deportatie dus) ook van mensen die hier wel geboren zijn, dus waarvan de grootouders niet van oorsprong Nederlander zijn.

Ongenuanceerd uitdrukken heb ik een broertje dood aan. Daar kan ik niets mee. Ik discussier met iemand op basis wat ie zegt, niet op basis van wat ie wellicht iets genuanceerder zou kunnen bedoelen. Dan moet ik gaan raden.
pi_220314144
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:10 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Volgens mij ook. Elk land zet in principe mensen uit of pakt mensen op als men erachter komt dat bijvoorbeeld het visum is verlopen.
Dat wil je toch ook echt niet. Dat iedere illegaal hier maar naar toe komt en van dezelfde rechten en voorzieningen gebruik gaat maken als mensen die hier wel legaal zijn?
Dat kan gewoon niet waar zijn.
Als dat zo is, is er iets heel goed mis.
  Moderator woensdag 11 maart 2026 @ 11:15:20 #238
5428 crew  miss_sly
pi_220314155
Maar voor me verweten wordt dat ik geen antwoord meer geef, ik ga even aan het werk.
pi_220314183
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:14 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Dat wil je toch ook echt niet. Dat iedere illegaal hier maar naar toe komt en van dezelfde rechten en voorzieningen gebruik gaat maken als mensen die hier wel legaal zijn?
Dat kan gewoon niet waar zijn.
Als dat zo is, is er iets heel goed mis.
Een 'illegaal' kan dan ook helemaal niet van alle rechten en voorzieningen gebruik maken, voor zaken in de gezondheidszorg, huisvesting, werken en de meeste andere zaken heb je een BSN (of tijdens de asielprocedure: een tijdelijk nummer) nodig en die heeft iemand die hier illegaal binnen is gekomen of die uitgeprocedeerd is niet.

Dus nee, die mensen maken helemaal geen gebruik van voorzieningen, behalve misschien de spoedeisende hulp in geval van nood (of wou jij iemand die geen paspoort op zak heeft dood laten bloeden).
pi_220314199
quote:
7s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:13 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Natuurlijk hangen daar voorwaarden aan. En of die strenger mogen zijn, kan ik zo niet bepalen. Ik weet niet precies wat die voorwaarden zijn.

De start van de discussie ligt al voor jij erbij kwam, en dat ging over deportatie en remigratie en hoe er partijen zijn die alle moslims willen uitzetten (Wilders, PVV, deportatie dus) of die gedwongen remigratie willen (FvD, deportatie dus) ook van mensen die hier wel geboren zijn, dus waarvan de grootouders niet van oorsprong Nederlander zijn.

Ongenuanceerd uitdrukken heb ik een broertje dood aan. Daar kan ik niets mee. Ik discussier met iemand op basis wat ie zegt, niet op basis van wat ie wellicht iets genuanceerder zou kunnen bedoelen. Dan moet ik gaan raden.
Je Nederlanderschap kun je verliezen. Dat kan zowel automatisch of bewust actief ingetrokken door onze overheid.

Dat bestaat al heel lang. Vind jij dat geen goede zaak, zou je dat willen veranderen dan?
pi_220314200
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 10:57 schreef Richestorags het volgende:
Dat ze onderdeel zijn van een bepaald discours zal allemaal wel. Maar zo kan ik hier ook users aan Stalin en Mao linken. Een Japanse nationalist zegt ook dat Japan een lange traditie op vlak x en y heeft. Maakt dat mij een Japanse nationalist als ik het daarmee eens ben?

Ik zeg bepaalde zaken op persoonlijke titel, niet omdat ik mezelf in het "radicaal-rechtse" kamp plaats.
Nee, natuurlijk niet. Het eens zijn met één argument maakt je niet automatisch een Stalinist, Maoïst of Japanse nationalist.

Maar dat was ook niet mijn punt. Mijn punt was dat bepaalde argumenten zoals over joods christelijke traditie, islamisering of de gerichte migratie van kansarmen richten Europa al langer deel uitmaken van een breder politiek debat waarin ze vaak op een specifieke manier worden ingezet.

Daar reageerde ik op. Niet om je dat kamp in te drukken.

Dat je iets op persoonlijke titel zegt kan natuurlijk prima, maar dat verandert niet dat het argument zelf ook onderdeel kan zijn van een groter politiek verhaal waar mensen kritisch naar kijken.
pi_220314207
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een 'illegaal' kan dan ook helemaal niet van alle rechten en voorzieningen gebruik maken, voor zaken in de gezondheidszorg, huisvesting, werken en de meeste andere zaken heb je een BSN (of tijdens de asielprocedure: een tijdelijk nummer) nodig en die heeft iemand die hier illegaal binnen is gekomen of die uitgeprocedeerd is niet.

Dus nee, die mensen maken helemaal geen gebruik van voorzieningen, behalve misschien de spoedeisende hulp in geval van nood (of wou jij iemand die geen paspoort op zak heeft dood laten bloeden).
Dan worden ze dus niet hetzelfde behandeld onder artikel 1 van de grondwet?
  woensdag 11 maart 2026 @ 11:20:56 #243
396550 Richestorags
pi_220314208
quote:
7s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:13 schreef miss_sly het volgende:

[..]

De start van de discussie ligt al voor jij erbij kwam, en dat ging over deportatie en remigratie en hoe er partijen zijn die alle moslims willen uitzetten (Wilders, PVV, deportatie dus)
Gaat niet gebeuren.

quote:
of die gedwongen remigratie willen (FvD, deportatie dus) ook van mensen die hier wel geboren zijn, dus waarvan de grootouders niet van oorsprong Nederlander zijn.
Hoeft ook niet zolang je bijvoorbeeld radicale imams en criminelen gewoon opsluit.

quote:
Dat snap ik, maar ik heb het wel altijd over verblijfsvergunningen gehad en nooit over die andere zaken. Ik pas mijn stijl aan aan het gebrek aan nuance dat ik hier van "de andere kant in de discussie" zie, maar goed, dat hoeft niet.
pi_220314217
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:20 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Dan worden ze dus niet hetzelfde behandeld onder artikel 1 van de grondwet?
Lees artikel 1 van de grondwet nog eens...
pi_220314221
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Lees artikel 1 van de grondwet nog eens...
Ze hebben niet dezelfde rechten, schrijf je.
  woensdag 11 maart 2026 @ 11:28:55 #246
396550 Richestorags
pi_220314257
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:20 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Nee, natuurlijk niet. Het eens zijn met één argument maakt je niet automatisch een Stalinist, Maoïst of Japanse nationalist.

Maar dat was ook niet mijn punt. Mijn punt was dat bepaalde argumenten zoals over joods christelijke traditie, islamisering of de gerichte migratie van kansarmen richten Europa al langer deel uitmaken van een breder politiek debat waarin ze vaak op een specifieke manier worden ingezet.

Daar reageerde ik op. Niet om je dat kamp in te drukken.

Dat je iets op persoonlijke titel zegt kan natuurlijk prima, maar dat verandert niet dat het argument zelf ook onderdeel kan zijn van een groter politiek verhaal waar mensen kritisch naar kijken.
Maar dat zegt op zichzelf niks. Het gaat erom hoe je die retoriek inzet. Als ik het over een Joods-Christelijke traditie heb, bedoel ik iets anders dan Geert Wilders. Ik vind het beter als een land een Leitkultur uitdraagt zodat het duidelijk is wat de spelregels zijn. Kan je het mee eens zijn, kan je het niet mee eens zijn. Op alle vlakken wint de meerderheid het van de minderheid. Nederlands krijgt meer aandacht in het VO dan Fries of Limburgs.

Soms is er ruimte voor een andere beleving, soms niet. De Tweede Kamer heeft geen enkele Islamitische traditie. Dus hoeft de overheid dat niet uit te stralen. Kan je van alles van vinden.
pi_220314266
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:22 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Ze hebben niet dezelfde rechten, schrijf je.
Je hebt geen recht op een hypotheek of een tandartsbehandeling in Nederland. Artikel 1 gaat over niet discrimineren op welke grond dan ook van iedereen die in Nederland is, niet over het geven van allerlei rechten.

Het feit is gewoon dat die illegalen, wat er trouwens niet eens zo veel zijn in Nederland (zo'n 40 tot 60.000), op straat leven en helemaal nergens gebruik van maken, behalve misschien de goedheid van vrijwilligers bij iets als het Leger des Heils. Ze maken geen gebruik van 'alle voorzieningen' zoals jij zegt.
pi_220314267
Artikel 1 geeft al heel lang juridische discussies over de reikwijdte. Zeker wat betreft illegalen.

De Grondwet kent ook geen absolute rangorde.

Van AI:
"Bij de uitsluiting van illegalen van bepaalde rechten wordt vaak afgewogen of het doel van het vreemdelingenbeleid (beheersing van migratie) zwaarder weegt dan het gelijkheidsbeginsel in die specifieke context."

Het is dus allemaal niet zo klaar als een klontje. En alles blijft een afweging. En dus voer voor discussie.
pi_220314270
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 08:17 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Mijn dochters oma (schoonmoeder) is op haar vierde naar Nederland gekomen, moet mijn dochter nu weg?
Van mij niet hoor O+
"Pools are perfect for holding water"
pi_220314284
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:28 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Soms is er ruimte voor een andere beleving, soms niet. De Tweede Kamer heeft geen enkele Islamitische traditie. Dus hoeft de overheid dat niet uit te stralen. Kan je van alles van vinden.
Maar is het nou veel moeite om als een collega dat vraagt de pauze 20 minuten te verzetten? Zoals de pauze anders zou vallen, begon het debat net weer op het moment dat hij mag eten. Ik zou dat niet als islamisering beschouwen, maar als collegialiteit.

Er worden ook wel eens pauzes verplaatst omdat kamerleden bij een petitieoverhandiging of protest in het kamergebouw willen zijn. Collegialiteit.
pi_220314433
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar is het nou veel moeite om als een collega dat vraagt de pauze 20 minuten te verzetten? Zoals de pauze anders zou vallen, begon het debat net weer op het moment dat hij mag eten. Ik zou dat niet als islamisering beschouwen, maar als collegialiteit.

Er worden ook wel eens pauzes verplaatst omdat kamerleden bij een petitieoverhandiging of protest in het kamergebouw willen zijn. Collegialiteit.
Daar hoef ik niet eens een reden voor te weten.

"Hej, kunnen we 20 minuten later pauze hebben? Dat komt mij veel beter uit."
"Ehh, ja, OK"
  woensdag 11 maart 2026 @ 12:18:46 #252
396550 Richestorags
pi_220314550
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:34 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik heb zelf niet gezegd dat ik het als Islamisering beschouw.

Het gaat er niet om of het zoveel moeite is, hij vertegenwoordigt de Nederlandse Staat. Die is vanuit een lange geschiedenis opgebouwd waar de Islam geen onderdeel van is. Ik leg de vraag terug: is het zoveel moeite om je daar aan aan te passen? Daarnaast weet ik wel zeker dat men er minder moeite mee zou hebben als het niet Denk zou betreffen. Die zijn zelf een baken van intolerantie.
pi_220314590
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 12:18 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Het gaat er niet om of het zoveel moeite is, hij vertegenwoordigt de Nederlandse Staat. Die is vanuit een lange geschiedenis opgebouwd waar de Islam geen onderdeel van is. Ik leg de vraag terug: is het zoveel moeite om je daar aan aan te passen? Daarnaast weet ik wel zeker dat men er minder moeite mee zou hebben als het niet Denk zou betreffen. Die zijn zelf een baken van intolerantie.
Maar er is geen lange geschiedenis met een vast moment van pauze in debatten, die wisselt elke dag. Dat iets opschuiven zodat een collega kan eten zou je zonder nadenken moeten goedkeuren, wat de reden van eten op dat tijdstip ook is.
  woensdag 11 maart 2026 @ 12:29:38 #254
396550 Richestorags
pi_220314614
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 12:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar er is geen lange geschiedenis met een vast moment van pauze in debatten, die wisselt elke dag. Dat iets opschuiven zodat een collega kan eten zou je zonder nadenken moeten goedkeuren, wat de reden van eten op dat tijdstip ook is.
Dat maakt niet uit aangezien je Nederland vertegenwoordigt. Ik heb je de vraag teruggelegd: waarom past hij zich niet aan in plaats van andersom?
pi_220314647
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 12:18 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Nee hoor. Als volksvertegenwoordiger vertegenwoordigt hij tijdens zijn werk in de TK, de mensen die op hem en/of zijn partij gestemd hebben. De regering vertegenwoordigt de Nederlandse staat.

En ik gok zomaar dat zijn stemmers geen of weinig moeite met dat verzoek hebben.
pi_220314653
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 12:29 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat maakt niet uit aangezien je Nederland vertegenwoordigt. Ik heb je de vraag teruggelegd: waarom past hij zich niet aan in plaats van andersom?
Omdat wanneer je wil eten een persoonlijke afweging is in Nederland?

De lange geschiedenis van Nederland was er tot zo'n 25 jaar geleden trouwens één van tolerantie, waarom voldoen zoveel kamerleden niet aan die lange geschiedenis door hier intolerant te zijn?
pi_220314905
Mooi dat alle partijen na deze blijk van tolerantie weer even kunnen klagen over de intolerantie van de Islam.
  woensdag 11 maart 2026 @ 13:04:57 #258
396550 Richestorags
pi_220314919
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 12:37 schreef probeer het volgende:

[..]
Nee hoor. Als volksvertegenwoordiger vertegenwoordigt hij tijdens zijn werk in de TK, de mensen die op hem en/of zijn partij gestemd hebben. De regering vertegenwoordigt de Nederlandse staat.

En ik gok zomaar dat zijn stemmers geen of weinig moeite met dat verzoek hebben.
Als volksvertegenwoordiger ben je integraal onderdeel van de staat.
pi_220314938
Islamitische immigratie begon in de jaren 60. Dat is dus te kort dag? Na 60 jaar islamieten in Nederland moeten we nog steeds doen alsof de islam geen onderdeel van Nederland is? Je weet wel, ons land met vrijheid van godsdienst.

Hoe werkt dat dan voor bv de homo-emancipatie?

"Hej Rob ... ehh ... Dat hele homoseksuele he ... Nu je minister president bent, kan dat echt niet meer hoor. Je vertegenwoordigt de Nederlandse staat, en die is opgebouwd vanuit een zeer lange traditie van vervolging en taboes. We zijn pas in de jaren 60-70 met de homo-emancipatie gestart, en dat is toch echt te kort dag om onderdeel te zijn van Nederland. Dus eh .. pas je even aan.

En wat te denken van bv abortus? Dat is (pas) legaal vanaf 1984. Is er inmiddels ook genoeg tijd verstreken om dat als onderdeel van Nederland te mogen zien? Of hebben die SGP-ers toch gewoon gelijk?

Nog een voorbeeld, ditmaal een daadwerkelijke levensbeschouwing (net als de islam) en diens relevantie als onderdeel van Nederland / de Nederlandse staat. Het humanisme. Ja, we hadden sinds 1865 al wel de humanistische vrijdenkersbeweging 'de Dageraad', maar humanisme in Nederland is toch voornamelijk iets wat na WO2 vorm kreeg (oprichting Humanistisch Verbond in 1946). Voor die tijd was je als atheist toch voornamelijk een tweederangs burger, gedefinieerd als niet-christelijk. En pas in 1965 kwam de humanist op gelijke voet met de christen, door Minister-president Jo Cals die in de regeringsverklaring uitsprak dat het beleid gedragen zal worden door de geestelijke waarden die in christendom en humanisme tot uiting komen.

Dus eh ... is humanisme inmiddels genoeg onderdeel van de Nederlandse staat/cultuur/traditie/geschiedenis/whatever, om een motivatie te mogen zijn achter een verzoek van een Kamerlid aan zijn collegas?
  woensdag 11 maart 2026 @ 13:07:22 #260
396550 Richestorags
pi_220314946
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 12:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Omdat wanneer je wil eten een persoonlijke afweging is in Nederland?

De lange geschiedenis van Nederland was er tot zo'n 25 jaar geleden trouwens één van tolerantie, waarom voldoen zoveel kamerleden niet aan die lange geschiedenis door hier intolerant te zijn?
Ja leuk. Als ik een afspraak heb voor een miljoenendeal en ik zeg "hey ik ga ff een Maccie pakken, heb honger, ben dertig minuten later" wat gebeurt er dan denk je?

Persoonlijke afwegingen hebben ook persoonlijke gevolgen. Die traditie van tolerantie heeft Denk als één van de eersten door de plee gespoeld overigens.
pi_220314959
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 13:04 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Als volksvertegenwoordiger ben je integraal onderdeel van de staat.
Ja, op die fiets zijn alle bestuurslagen dat. Inclusief de receptioniste van gemeente Schubbekutteveen.

[ Bericht 0% gewijzigd door probeer op 11-03-2026 13:37:39 ]
pi_220314963
Maar om bij de titel te blijven: D66 wil de WIA bezuinigingen schrappen
https://www.nd.nl/varia/v(...)en-wia-bezuinigingen

Kunnen ze niet beter even bij elkaar gaan zitten om wel een echt doordacht regeerakkoord te schrijven, wellicht met een andere informateur oid? Er blijft straks namelijk niks van het oorspronkelijke akkoord over.
  woensdag 11 maart 2026 @ 13:09:10 #263
396550 Richestorags
pi_220314966
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 13:06 schreef probeer het volgende:
Islamitische immigratie begon in de jaren 60. Dat is dus te kort dag? Na 60 jaar islamieten in Nederland moeten we nog steeds doen alsof de islam geen onderdeel van Nederland is? Je weet wel, ons land met vrijheid van godsdienst.

Hoe werkt dat dan voor bv de homo-emancipatie?

"Hej Rob ... ehh ... Dat hele homoseksuele he ... Nu je minister president bent, kan dat echt niet meer hoor. Je vertegenwoordigt de Nederlandse staat, en die is opgebouwd vanuit een zeer lange traditie van vervolging en taboes. We zijn pas in de jaren 60-70 met de homo-emancipatie gestart, en dat is toch echt te kort dag om onderdeel te zijn van Nederland. Dus eh .. pas je even aan.

En wat te denken van bv abortus? Dat is (pas) legaal vanaf 1984. Is er inmiddels ook genoeg tijd verstreken om dat als onderdeel van Nederland te mogen zien? Of hebben die SGP-ers toch gewoon gelijk?

Nog een voorbeeld, ditmaal een daadwerkelijke levensbeschouwing (net als de islam) en diens relevantie als onderdeel van Nederland / de Nederlandse staat. Het humanisme. Ja, we hadden sinds 1865 al wel de humanistische vrijdenkersbeweging 'de Dageraad', maar humanisme in Nederland is toch voornamelijk iets wat na WO2 vorm kreeg (oprichting Humanistisch Verbond in 1946). Voor die tijd was je als atheist toch voornamelijk een tweederangs burger, gedefinieerd als niet-christelijk. En pas in 1965 kwam de humanist op gelijke voet met de christen, door Minister-president Jo Cals die in de regeringsverklaring uitsprak dat het beleid gedragen zal worden door de geestelijke waarden die in christendom en humanisme tot uiting komen.

Dus eh ... is humanisme inmiddels genoeg onderdeel van de Nederlandse staat/cultuur/traditie/geschiedenis/whatever, om een motivatie te mogen zijn achter een verzoek van een Kamerlid aan zijn collegas?
Homoseksualiteit is gelegaliseerd, Nederland heeft nog steeds een seculier karakter vanuit een Joods-Christelijke traditie. Je mag je geloof beleiden, maar achter de voordeur.
  woensdag 11 maart 2026 @ 13:09:52 #264
396550 Richestorags
pi_220314977
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 13:08 schreef probeer het volgende:

[..]
Ja, op die fiets zijn alle bestuurslagen dat. Inclusief de receptionist van gemeente Schubbekutteveen.
Dat is dan ook zo. Wel op een wat lager niveau maar ook daar gelden regels.
pi_220315005
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 13:07 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Ja leuk. Als ik een afspraak heb voor een miljoenendeal en ik zeg "hey ik ga ff een Maccie pakken, heb honger, ben dertig minuten later" wat gebeurt er dan denk je?

Persoonlijke afwegingen hebben ook persoonlijke gevolgen. Die traditie van tolerantie heeft Denk als één van de eersten door de plee gespoeld overigens.
Wat een extreem slecht voorbeeld. Dit is een kamerlid wat aan zijn collega's vraagt de pauze wat te verschuiven. Een verzoek wat trouwens tientallen keren per jaar om allerlei redenen wordt gedaan en meestal zonder nadenken wordt ingewilligd. Het verzetten van de pauze is geen 'miljoenendeal', maar gangbare praktijk.
pi_220315076
Ach als dit door de SGP was gevraagd voor een bidpauze had je extreem rechts niet gehoord
pi_220315174
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 13:09 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Homoseksualiteit is gelegaliseerd,
Islam en humanisme ook.

quote:
Nederland heeft nog steeds een seculier karakter vanuit een Joods-Christelijke traditie
Ok, dus 60-70 jaar aan islam en humanisme is niet genoeg. Het moet meer zijn om over een traditie te spreken. Hoeveel dan precies? En bedenk je daarbij ook graag even dat als we te ver terug gaan, die joodse traditie in Nederland voornamelijk bestond uit 'joden vervolgen'.

En dat hele seculiere karakter .. tsja ook daarvoor kunnen we wel redelijk aardig terug in de tijd gaan, maar ook weer niet te ver terug in de tijd. Ja, grondwet in 1848. Maar de Wet beëindiging financiële verhouding tussen Staat en Kerk stamt ook pas uit 1983.

Dus .. wanneer wordt iets een onderdeel van 'de Nederlandse traditie' / 'het Nederlandse karakter'?

quote:
Je mag je geloof beleiden
Klopt.

quote:
maar achter de voordeur.
Nee hoor. Dat mag ook in het openbare leven en ruimte.

Nee Richestorags, dit is weer een hoop vaag gelul en gegoochel met tradities, onderdeel van, en geschiedkundige cherrypicking, om te verhullen dat je niets van de islam moet hebben (prima, je doet maar) én er op staat dat de islam op geen enkele manier een motivatie mag vormen achter een politieke mening of uiting (complete onzin).

En dat is dan ook nog een kunstje wat je van Howard afgekeken hebt, dat hele gezever over 'de joods-christelijke (en humanistische maar alleen als het hem uit komt) traditie', als argument om de islam buiten te sluiten.
pi_220315185
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 13:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat een extreem slecht voorbeeld. Dit is een kamerlid wat aan zijn collega's vraagt de pauze wat te verschuiven. Een verzoek wat trouwens tientallen keren per jaar om allerlei redenen wordt gedaan en meestal zonder nadenken wordt ingewilligd. Het verzetten van de pauze is geen 'miljoenendeal', maar gangbare praktijk.
Dit. Dankje voor deze post die het gangbare politieke proces nog eens belicht.
pi_220315237
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 13:08 schreef Hanca het volgende:

Dat staat niet in het artikel. Of de titel.
pi_220315318
quote:

[..]
Dat is dan ook zo. Wel op een wat lager niveau maar ook daar gelden regels.
Dus als een gemeentelijke vrouwelijke receptioniste vraagt of ze een kwartiertje later pauze kan hebben zodat ze in haar pauze dan even snel de aansluiting tussen school en de oppas van haar kinderen kan regelen, dan dient het antwoord te zijn;

"Nee! We hebben hier een lange 'Joods-Christelijke' traditie waarin jouw geslacht zelf thuis bleef om voor de kinderen te zorgen. Zelfs dat hele werkende vrouwen is pas iets van het Naoorlogse / tweede golf feminisme. Dat hele 'een werkende moeder zijn' onder het mom van 'gelijkwaardigheid op de arbeidsmarkt' doe je maar lekker achter je eigen voordeur, maar daar is hier echt geen plaats voor hoor. Dit is verdomme de Nederlandse staat!" ?

[ Bericht 1% gewijzigd door probeer op 11-03-2026 14:04:57 ]
  Moderator woensdag 11 maart 2026 @ 14:05:18 #271
5428 crew  miss_sly
pi_220315565
quote:

[..]
Homoseksualiteit is gelegaliseerd, Nederland heeft nog steeds een seculier karakter vanuit een Joods-Christelijke traditie. Je mag je geloof beleiden, maar achter de voordeur.
Wat houdt 'je geloof belijden' voor jou precies in?
  woensdag 11 maart 2026 @ 14:06:23 #272
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220315584
quote:

Kunnen ze niet beter even bij elkaar gaan zitten om wel een echt doordacht regeerakkoord te schrijven, wellicht met een andere informateur oid? Er blijft straks namelijk niks van het oorspronkelijke akkoord over.
Als D66 ballen heeft gaan ze hier zelf over terugonderhandelen en laten ze het niet lafjes aan de oppositie om de boel 'bij te schaven'.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  woensdag 11 maart 2026 @ 14:16:37 #273
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220315709
quote:

Ik heb het al vaker gezegd maar ze moeten ook goed naar de WW kijken. Die plannen slaan nergens op. Bij een beetje tegenwind is er grote ellende en heeft Bernhard jr. vijfduizend panden in bezit.

Terugbrengen naar 18 maanden of 1 jaar is nog tot daaraan toe (met 1 jaar wordt Nederland wel één van de karige landen) maar de enorm trage opbouw van rechten is desastreus.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 11 maart 2026 @ 14:26:03 #274
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220315808
twitter

Dit is helaas in heel veel Nederlandse partijen een probleem. In vergelijking met Duitsland en ook Verenigd Koninkrijk een heel matige partijdemocratie.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220315809
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 14:16 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik heb het al vaker gezegd maar ze moeten ook goed naar de WW kijken. Die plannen slaan nergens op. Bij een beetje tegenwind is er grote ellende en heeft Bernhard jr. vijfduizend panden in bezit.

Terugbrengen naar 18 maanden of 1 jaar is nog tot daaraan toe (met 1 jaar wordt Nederland wel één van de karige landen) maar de enorm trage opbouw van rechten is desastreus.
Eens. En dit gaat ook nooit door beide Kamers komen. De regering heeft een groot probleem, er zijn echt voor miljarden aan bezuinigingen die kansloos zijn in beide Kamers. En de coalitie zelf lijkt ook niet echt bereid om voor de bezuinigingen te vechten.
  woensdag 11 maart 2026 @ 14:31:52 #276
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220315866
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 14:26 schreef Hanca het volgende:
En de coalitie zelf lijkt ook niet echt bereid om voor de bezuinigingen te vechten.
Nee, maar dan moeten ze dat zeggen en dan gaan ze van D66 zelf maar schoorvoetend en met zweethandjes bij tante Dilan langs om te vertellen dat ze spijt van hun handtekening hebben en wachten ze tot ze uitgeschreeuwd is. Je ziet het trucje aankomen: hier een beetje halfslachtig je bedenking over uit te spreken. Dan straks richting het sociale smaldeel van je stemmers communiceren dat het je ook veel te gortig is, richting de oppositie dat er met je te praten valt en richting de VVD dat er geen kamermeerderheid voor dit plan is, en zo boek je een multidimensionale win uit je eigen slechte onderhandelen zonder daadwerkelijk kleur te bekennen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220316133
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 14:31 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Nee, maar dan moeten ze dat zeggen en dan gaan ze van D66 zelf maar schoorvoetend en met zweethandjes bij tante Dilan langs om te vertellen dat ze spijt van hun handtekening hebben en wachten ze tot ze uitgeschreeuwd is. Je ziet het trucje aankomen: hier een beetje halfslachtig je bedenking over uit te spreken. Dan straks richting het sociale smaldeel van je stemmers communiceren dat het je ook veel te gortig is, richting de oppositie dat er met je te praten valt en richting de VVD dat er geen kamermeerderheid voor dit plan is, en zo boek je een multidimensionale win uit je eigen slechte onderhandelen zonder daadwerkelijk kleur te bekennen.
Ten koste van een verlies voor burgers en sociale partners (onzekerheid zaaien) en voor het bestuur van Nederland (besluitloosheid, gebrek aan visie en sturing).
  woensdag 11 maart 2026 @ 15:12:41 #278
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220316220
https://www.nu.nl/economi(...)-onder-starters.html

NU.nl dumpt elke week even een eenzijdig propaganda artikel. Als het niet van Pararius is dan nu van de makelaars. Jaja. Hoeveel geld krijgen ze hiervoor?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220316241
quote:

[..]
Er is dus plaats voor geloof thuis, maar niet in de tweede kamer?

Misschien moeten we dan ook maar wat doen aan de eed: “zo waarlijk helpe mij God almachtig” of moet de microfoon uitgezet worden als weer een SGP’er iets uit de bijbel declameert.
pi_220316359
Wat ik mij nou altijd afvraag. Hoe denken mensen dat vluchtelingen met een Boerka om ooit gaan werken in dit land? Dat zijn toch gewoon levenslang kosten voor de staat en uitkeringen trekken.
pi_220316368
quote:
10s.gif Op woensdag 11 maart 2026 15:33 schreef DobbyDobby het volgende:
Wat ik mij nou altijd afvraag. Hoe denken mensen dat vluchtelingen met een Boerka om ooit gaan werken in dit land? Dat zijn toch gewoon levenslang kosten voor de staat en uitkeringen trekken.
Pffff
pi_220316378
quote:
10s.gif Op woensdag 11 maart 2026 15:33 schreef DobbyDobby het volgende:
Dat zijn gewoon huisvrouwen waarvan de man werkt, zoals miljoenen onder ons zijn opgegroeid met een thuiszittende moeder en zoals er nu nog heel veel zijn met een puur Nederlandse achtergrond. Niks uitkeringen en kosten voor de staat, dus. Sterker: ze hebben als huishouden een veel hogere belastingdruk door die keus.
pi_220316379
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 15:34 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Pffff
Dat is de oplossing inderdaad.
pi_220316389
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 15:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat zijn gewoon huisvrouwen waarvan de man werkt, zoals miljoenen onder ons zijn opgegroeid met een thuiszittende moeder en zoals er nu nog heel veel zijn met een puur Nederlandse achtergrond. Niks uitkeringen en kosten voor de staat, dus. Sterker: ze hebben als huishouden een veel hogere belastingdruk door die keus.
Dat valt tegenwoordig toch wel mee met alle toeslagen? Het is niet dat werken voor een minimumloon nou zoveel meer oplevert. Zeker doen ook veel Nederlanders dat, heb ik ook een pittige mening over. Dit land heeft al veel te veel uitkeringstrekkers.
pi_220316403
quote:
10s.gif Op woensdag 11 maart 2026 15:37 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Dat valt tegenwoordig toch wel mee met alle toeslagen? Het is niet dat werken voor een minimumloon nou zoveel meer oplevert. Zeker doen ook veel Nederlanders dat, heb ik ook een pittige mening over. Dit land heeft al veel te veel uitkeringstrekkers.
Nee, dat valt niet mee, de belastingdruk voor eenverdieners is veel hoger dan de belastingdruk voor tweeverdieners. En als de ene verdiener goed verdient, krijgt de partner geen cent aan toeslagen. Toeslagen gaan over het verzamelinkomen.

Een huishouden waarvan 1 iemand 50k verdient, krijgt geen toeslagen, maar betaalt veel meer belasting dan een huishouden waarvan de ene 30k en de ander 20k verdient.
pi_220316412
quote:

[..]
Dit land heeft ook teveel domme figuren
pi_220316438
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 15:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dat valt niet mee, de belastingdruk voor eenverdieners is veel hoger dan de belastingdruk voor tweeverdieners. En als de ene verdiener goed verdient, krijgt de partner geen cent aan toeslagen. Toeslagen gaan over het verzamelinkomen.

Een huishouden waarvan 1 iemand 50k verdient, krijgt geen toeslagen, maar betaalt veel meer belasting dan een huishouden waarvan de ene 30k en de ander 20k verdient.
Dat ben ik met je eens.
pi_220316443
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 15:40 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Dit land heeft ook teveel domme figuren
Goed argument.
pi_220316458
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 15:45 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Dat ben ik met je eens.
En tot nu toe kende ik vaag maar 1 iemand met een boerka en die woonde 10 jaar geleden in een huis van pakweg 4,5 ton en de man was iets van een ingenieur oid. Die vrouw werkte volgens mij idd niet, maar dat is volgens mij nog steeds een vrije en legitieme keus in Nederland.
pi_220316479
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 15:12 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)-onder-starters.html

NU.nl dumpt elke week even een eenzijdig propaganda artikel. Als het niet van Pararius is dan nu van de makelaars. Jaja. Hoeveel geld krijgen ze hiervoor?
* Hugo bedenkt een idiote wet
* Iedereen en zijn moeder roept: "kijk nou uit, want dan gaat dit, dat, zus en zo gebeuren"
<TIJD>
* Dit, dat, zus en zo zijn gebeurd
* "PROPAGANDA!! OMGEKOCHT!!"
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
pi_220316495
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 15:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
En tot nu toe kende ik vaag maar 1 iemand met een boerka en die woonde 10 jaar geleden in een huis van pakweg 4,5 ton en de man was iets van een ingenieur oid. Die vrouw werkte volgens mij idd niet, maar dat is volgens mij nog steeds een vrije en legitieme keus in Nederland.
Daar heb ik ook niks op tegen. Dan kost het ons niks, Helaas ken ik andere voorbeelden. In Enschede stikt het van de niet ontwikkelde/ werkenden helaas (ook als koppel).
pi_220316499
quote:
Dat valt tegenwoordig toch wel mee met alle toeslagen?
Al die toeslagen zijn de reden dat de marginale belastingdruk rond de 90-95% kan komen te liggen bij eenverdieners met een inkomen tussen de 40-50k.
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
pi_220316511
quote:
10s.gif Op woensdag 11 maart 2026 15:45 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Goed argument.
Denk dan na bij wat je schrijft
pi_220316531
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 15:15 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Er is dus plaats voor geloof thuis, maar niet in de tweede kamer?

Misschien moeten we dan ook maar wat doen aan de eed: “zo waarlijk helpe mij God almachtig” of moet de microfoon uitgezet worden als weer een SGP’er iets uit de bijbel declameert.
Christendom mag wel, want traditie. Ofzo.
  woensdag 11 maart 2026 @ 16:06:01 #295
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220316563
quote:
9s.gif Op woensdag 11 maart 2026 15:55 schreef nostra het volgende:

[..]
Al die toeslagen zijn de reden dat de marginale belastingdruk rond de 90-95% kan komen te liggen bij eenverdieners met een inkomen tussen de 40-50k.
Nog ruimte voor 5-10% lastenverzwaring zo te zien.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220316572
quote:
9s.gif Op woensdag 11 maart 2026 15:55 schreef nostra het volgende:

[..]
Voor 40K zal ik mijn bed ook niet meer uitkomen.
  woensdag 11 maart 2026 @ 16:08:37 #297
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220316577
quote:
10s.gif Op woensdag 11 maart 2026 15:51 schreef nostra het volgende:

[..]
* Iedereen en zijn moeder roept: "kijk nou uit, want dan gaat dit, dat, zus en zo gebeuren"
<TIJD>
Ja jouw mening ken ik wel, en voor welke belangen jij staat (nu ook al de shabby prefab maffia).

De oude situatie met woekerhuren en flexibele huurcontracten was nog veel erger. Die huren waren vaak net zo goed onbetaalbaar en onbereikbaar voor 'starters'.

NU.nl grossiert erin om altijd eenzijdig belangenclubs als Pararius en NVM aan het woord te laten. Of dat ronduit misleidende Economisch Instituut voor de Bouw met die verschrikkelijke Taco van Hoek.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220316580
quote:
9s.gif Op woensdag 11 maart 2026 16:07 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Voor 40K zal ik mijn bed ook niet meer uitkomen.
Nee, maar niet iedereen heeft die mazzel en als je dan een paar tientjes per maand netto overhoudt voor een dag extra werken, dan is de keuze snel gemaakt.
Do I wanna know?
  woensdag 11 maart 2026 @ 16:13:18 #299
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220316609
quote:
9s.gif Op woensdag 11 maart 2026 16:06 schreef Perrin het volgende:

[..]
Nog ruimte voor 5-10% lastenverzwaring zo te zien.
Kun je ook eens wat anders dan cynisch en rechts zijn? In de basis en in principe is het redelijk simpel: de hoogste schijven later in laten gaan. Een progressiever belastingstelsel, zoals vele andere landen ook hebben (Italië, Frankrijk, Denemarken, Zweden en zelfs België). In Duitsland gaat de hoogste schijf pas in bij 280k. Daarmee help je de armoedeval te beperken. Probleem: rechts wil dit niet, rechts voert alleen campagne tegen zichzelf en 60 jaar meerderheden van henzelf.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220316616
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 16:13 schreef Klopkoek het volgende:
In de basis is het redelijk simpel: de hoogste schijven later in laten gaan.
Ha, we zijn het een keer eens!
Do I wanna know?
pi_220316798
quote:
10s.gif Op woensdag 11 maart 2026 15:51 schreef nostra het volgende:

[..]
<TIJD>
Het is nogal raar om te doen alsof een huurder die de hypotheek voor een woning niet rond kan krijgen geholpen is om in diezelfde woning te wonen door hem te huren. Die huurder bouwt niks op op het moment dat hij huurt. Kan op die manier dus al helemaal nooit een huis kopen.
Maar tuurlijk voor de bezittende klasse die verhuurt is dit niet ideaal dus doen we alsof die wet niet bereikt wat hij beoogt. Het zijn niet de mensen die huizen bezitten die te klagen hebben in Nederland.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')