abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220314021
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 10:36 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Geen verblijfsvergunning en uitgeprocedeerd = strafbaar.
Nee, niet. Illegaliteit is (nog) niet strafbaar.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator woensdag 11 maart 2026 @ 11:00:44 #227
5428 crew  miss_sly
pi_220314034
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 09:01 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Het gaat niet om regels, het gaat om hoe men ertegenaan kijkt. In elk land met een lange culturele traditie ziet men je als een buitenlander als je daar op volwassen leeftijd naartoe komt. En iedereen die zegt dat dat niet zo is, liegt zichzelf voor. Het is ook helemaal niet erg. Je komt immers van buiten.

Het betekent ook dat wonen in dat land niet vanzelfsprekend is en gepaard gaat met voorwaarden. Jij komt er immers naartoe. Niemand vroeg jou te komen. Allemaal heel logisch.
In Nederland zijn die voorwaarden heel duidelijk: iedereen is gelijk voor de wet. Dus je mag voor mensen uit een ander land geen andere regels hebben als ze zich hier legaal gevestigd hebben. Dat je niet meteen opgenomen wordt door de bevolking is een heel andere zaak en op zich niet heel vreemd. Daar gaat tijd overheen, dat is altijd zo. Niet alleen in een ander land, ook in een andere woonplaats. Wij wonen nu zes jaar in een durp en we horen er nog steeds niet echt bij. Hebben wij ook niet enorm hard ons best voor gedaan, maar wel een beetje. En de anderen hebben ook wel een beetje hun best gedaan. Maar ergens passen we niet zo bij elkaar. Zo gaat dat met mensen. Daar is op zichzelf niets mis mee, lijkt me.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220314048
quote:
7s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]
In Nederland zijn die voorwaarden heel duidelijk: iedereen is gelijk voor de wet. Dus je mag voor mensen uit een ander land geen andere regels hebben als ze zich hier legaal gevestigd hebben. Dat je niet meteen opgenomen wordt door de bevolking is een heel andere zaak en op zich niet heel vreemd. Daar gaat tijd overheen, dat is altijd zo. Niet alleen in een ander land, ook in een andere woonplaats. Wij wonen nu zes jaar in een durp en we horen er nog steeds niet echt bij. Hebben wij ook niet enorm hard ons best voor gedaan, maar wel een beetje. En de anderen hebben ook wel een beetje hun best gedaan. Maar ergens passen we niet zo bij elkaar. Zo gaat dat met mensen. Daar is op zichzelf niets mis mee, lijkt me.
En als je hier illegaal bent? Gelden dan ook dezelfde regels?
  Moderator woensdag 11 maart 2026 @ 11:04:48 #229
5428 crew  miss_sly
pi_220314057
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:03 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
En als je hier illegaal bent? Gelden dan ook dezelfde regels?
Vooralsog geldt in ieder geval dat je op basis van artikel 1 op dezelfde manier behandeld dient te worden, want je bevindt je in Nederland. En illegaliteit is, zoals @Hanca terecht opmerkt, nog niet strafbaar.
  woensdag 11 maart 2026 @ 11:05:15 #230
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220314061
quote:
7s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]
In Nederland zijn die voorwaarden heel duidelijk: iedereen is gelijk voor de wet. Dus je mag voor mensen uit een ander land geen andere regels hebben als ze zich hier legaal gevestigd hebben.
Dan begrijpen we misschien niet wat we van elkaar bedoelen. Er worden nu ook al voorwaarden gesteld aan het toekennen van een verblijfsvergunning. Daar doel ik op. Dat moeten we blijven doen en w.m.b. nog een stuk strenger.

quote:
Dat je niet meteen opgenomen wordt door de bevolking is een heel andere zaak en op zich niet heel vreemd. Daar gaat tijd overheen, dat is altijd zo. Niet alleen in een ander land, ook in een andere woonplaats. Wij wonen nu zes jaar in een durp en we horen er nog steeds niet echt bij. Hebben wij ook niet enorm hard ons best voor gedaan, maar wel een beetje. En de anderen hebben ook wel een beetje hun best gedaan. Maar ergens passen we niet zo bij elkaar. Zo gaat dat met mensen. Daar is op zichzelf niets mis mee, lijkt me.
Kijk, dat is heel mijn punt. Zo spannend is het allemaal niet wat ik zeg maar ik snap dat er wat nuance verloren gaat omdat ik me ongenuanceerd uitdruk.
pi_220314086
quote:
7s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:04 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Vooralsog geldt in ieder geval dat je op basis van artikel 1 op dezelfde manier behandeld dient te worden, want je bevindt je in Nederland. En illegaliteit is, zoals @:Hanca terecht opmerkt, nog niet strafbaar.
Het illegaal verblijven in Nederland is dan wel geen strafbaar feit op zich, maar het is wel in strijd met de wet- en regelgeving rondom vreemdelingenrecht.

Personen zonder geldige verblijfsdocumenten, kunnen toch gewoon worden aangehouden en in vreemdelingendetentie geplaatst worden?Met het oog op uitzetting.

Ik dacht dat dit ook al gebeurde. Er zitten een paar duizend mensen in vreemdelingendetentie.
  woensdag 11 maart 2026 @ 11:09:37 #232
396550 Richestorags
pi_220314091
quote:
7s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:04 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Vooralsog geldt in ieder geval dat je op basis van artikel 1 op dezelfde manier behandeld dient te worden, want je bevindt je in Nederland. En illegaliteit is, zoals @:Hanca terecht opmerkt, nog niet strafbaar.
Wat absurd is natuurlijk. Wat heeft die status voor zin?
  woensdag 11 maart 2026 @ 11:10:41 #233
396550 Richestorags
pi_220314101
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:08 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Het illegaal verblijven in Nederland is dan wel geen strafbaar feit op zich, maar het is wel in strijd met de wet- en regelgeving rondom vreemdelingenrecht.

Personen zonder geldige verblijfsdocumenten, kunnen toch gewoon worden aangehouden en in vreemdelingendetentie geplaatst worden?Met het oog op uitzetting.

Ik dacht dat dit ook al gebeurde. Er zitten een paar duizend mensen in vreemdelingendetentie.
Volgens mij ook. Elk land zet in principe mensen uit of pakt mensen op als men erachter komt dat bijvoorbeeld het visum is verlopen.
pi_220314131
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:09 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Wat absurd is natuurlijk. Wat heeft die status voor zin?
Het is eerder absurd illegaliteit wel strafbaar te maken. Wat wou je doen? Iemand in de cel gooien voor het feit dat hij of zij bestaat? Gaat na de straf de cel uit, loopt de straat in en is op dat moment opnieuw strafbaar en kan dus weer opgepakt worden.

En voor je 'terugsturen' gaat roepen: je kunt niet iemand sturen naar een land waar hij niet wordt binnengelaten maar gelijk weer op een vlucht naar Nederland wordt gezet door de overheid. Dus wat doe je met die gevallen, als je illegaliteit strafbaar maakt?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220314137
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:08 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Dat gebeurt ook, met mensen die uitgezet kunnen worden. Maar niet iedereen kan uitgezet worden.
  Moderator woensdag 11 maart 2026 @ 11:13:53 #236
5428 crew  miss_sly
pi_220314142
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:05 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dan begrijpen we misschien niet wat we van elkaar bedoelen. Er worden nu ook al voorwaarden gesteld aan het toekennen van een verblijfsvergunning. Daar doel ik op. Dat moeten we blijven doen en w.m.b. nog een stuk strenger.
[..]
Kijk, dat is heel mijn punt. Zo spannend is het allemaal niet wat ik zeg maar ik snap dat er wat nuance verloren gaat omdat ik me ongenuanceerd uitdruk.
Natuurlijk hangen daar voorwaarden aan. En of die strenger mogen zijn, kan ik zo niet bepalen. Ik weet niet precies wat die voorwaarden zijn.

De start van de discussie ligt al voor jij erbij kwam, en dat ging over deportatie en remigratie en hoe er partijen zijn die alle moslims willen uitzetten (Wilders, PVV, deportatie dus) of die gedwongen remigratie willen (FvD, deportatie dus) ook van mensen die hier wel geboren zijn, dus waarvan de grootouders niet van oorsprong Nederlander zijn.

Ongenuanceerd uitdrukken heb ik een broertje dood aan. Daar kan ik niets mee. Ik discussier met iemand op basis wat ie zegt, niet op basis van wat ie wellicht iets genuanceerder zou kunnen bedoelen. Dan moet ik gaan raden.
pi_220314144
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:10 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Volgens mij ook. Elk land zet in principe mensen uit of pakt mensen op als men erachter komt dat bijvoorbeeld het visum is verlopen.
Dat wil je toch ook echt niet. Dat iedere illegaal hier maar naar toe komt en van dezelfde rechten en voorzieningen gebruik gaat maken als mensen die hier wel legaal zijn?
Dat kan gewoon niet waar zijn.
Als dat zo is, is er iets heel goed mis.
  Moderator woensdag 11 maart 2026 @ 11:15:20 #238
5428 crew  miss_sly
pi_220314155
Maar voor me verweten wordt dat ik geen antwoord meer geef, ik ga even aan het werk.
pi_220314183
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:14 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Dat wil je toch ook echt niet. Dat iedere illegaal hier maar naar toe komt en van dezelfde rechten en voorzieningen gebruik gaat maken als mensen die hier wel legaal zijn?
Dat kan gewoon niet waar zijn.
Als dat zo is, is er iets heel goed mis.
Een 'illegaal' kan dan ook helemaal niet van alle rechten en voorzieningen gebruik maken, voor zaken in de gezondheidszorg, huisvesting, werken en de meeste andere zaken heb je een BSN (of tijdens de asielprocedure: een tijdelijk nummer) nodig en die heeft iemand die hier illegaal binnen is gekomen of die uitgeprocedeerd is niet.

Dus nee, die mensen maken helemaal geen gebruik van voorzieningen, behalve misschien de spoedeisende hulp in geval van nood (of wou jij iemand die geen paspoort op zak heeft dood laten bloeden).
pi_220314199
quote:
7s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:13 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Natuurlijk hangen daar voorwaarden aan. En of die strenger mogen zijn, kan ik zo niet bepalen. Ik weet niet precies wat die voorwaarden zijn.

De start van de discussie ligt al voor jij erbij kwam, en dat ging over deportatie en remigratie en hoe er partijen zijn die alle moslims willen uitzetten (Wilders, PVV, deportatie dus) of die gedwongen remigratie willen (FvD, deportatie dus) ook van mensen die hier wel geboren zijn, dus waarvan de grootouders niet van oorsprong Nederlander zijn.

Ongenuanceerd uitdrukken heb ik een broertje dood aan. Daar kan ik niets mee. Ik discussier met iemand op basis wat ie zegt, niet op basis van wat ie wellicht iets genuanceerder zou kunnen bedoelen. Dan moet ik gaan raden.
Je Nederlanderschap kun je verliezen. Dat kan zowel automatisch of bewust actief ingetrokken door onze overheid.

Dat bestaat al heel lang. Vind jij dat geen goede zaak, zou je dat willen veranderen dan?
pi_220314200
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 10:57 schreef Richestorags het volgende:
Dat ze onderdeel zijn van een bepaald discours zal allemaal wel. Maar zo kan ik hier ook users aan Stalin en Mao linken. Een Japanse nationalist zegt ook dat Japan een lange traditie op vlak x en y heeft. Maakt dat mij een Japanse nationalist als ik het daarmee eens ben?

Ik zeg bepaalde zaken op persoonlijke titel, niet omdat ik mezelf in het "radicaal-rechtse" kamp plaats.
Nee, natuurlijk niet. Het eens zijn met één argument maakt je niet automatisch een Stalinist, Maoïst of Japanse nationalist.

Maar dat was ook niet mijn punt. Mijn punt was dat bepaalde argumenten zoals over joods christelijke traditie, islamisering of de gerichte migratie van kansarmen richten Europa al langer deel uitmaken van een breder politiek debat waarin ze vaak op een specifieke manier worden ingezet.

Daar reageerde ik op. Niet om je dat kamp in te drukken.

Dat je iets op persoonlijke titel zegt kan natuurlijk prima, maar dat verandert niet dat het argument zelf ook onderdeel kan zijn van een groter politiek verhaal waar mensen kritisch naar kijken.
pi_220314207
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een 'illegaal' kan dan ook helemaal niet van alle rechten en voorzieningen gebruik maken, voor zaken in de gezondheidszorg, huisvesting, werken en de meeste andere zaken heb je een BSN (of tijdens de asielprocedure: een tijdelijk nummer) nodig en die heeft iemand die hier illegaal binnen is gekomen of die uitgeprocedeerd is niet.

Dus nee, die mensen maken helemaal geen gebruik van voorzieningen, behalve misschien de spoedeisende hulp in geval van nood (of wou jij iemand die geen paspoort op zak heeft dood laten bloeden).
Dan worden ze dus niet hetzelfde behandeld onder artikel 1 van de grondwet?
  woensdag 11 maart 2026 @ 11:20:56 #243
396550 Richestorags
pi_220314208
quote:
7s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:13 schreef miss_sly het volgende:

[..]

De start van de discussie ligt al voor jij erbij kwam, en dat ging over deportatie en remigratie en hoe er partijen zijn die alle moslims willen uitzetten (Wilders, PVV, deportatie dus)
Gaat niet gebeuren.

quote:
of die gedwongen remigratie willen (FvD, deportatie dus) ook van mensen die hier wel geboren zijn, dus waarvan de grootouders niet van oorsprong Nederlander zijn.
Hoeft ook niet zolang je bijvoorbeeld radicale imams en criminelen gewoon opsluit.

quote:
Dat snap ik, maar ik heb het wel altijd over verblijfsvergunningen gehad en nooit over die andere zaken. Ik pas mijn stijl aan aan het gebrek aan nuance dat ik hier van "de andere kant in de discussie" zie, maar goed, dat hoeft niet.
pi_220314217
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:20 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Dan worden ze dus niet hetzelfde behandeld onder artikel 1 van de grondwet?
Lees artikel 1 van de grondwet nog eens...
pi_220314221
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Lees artikel 1 van de grondwet nog eens...
Ze hebben niet dezelfde rechten, schrijf je.
  woensdag 11 maart 2026 @ 11:28:55 #246
396550 Richestorags
pi_220314257
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:20 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Nee, natuurlijk niet. Het eens zijn met één argument maakt je niet automatisch een Stalinist, Maoïst of Japanse nationalist.

Maar dat was ook niet mijn punt. Mijn punt was dat bepaalde argumenten zoals over joods christelijke traditie, islamisering of de gerichte migratie van kansarmen richten Europa al langer deel uitmaken van een breder politiek debat waarin ze vaak op een specifieke manier worden ingezet.

Daar reageerde ik op. Niet om je dat kamp in te drukken.

Dat je iets op persoonlijke titel zegt kan natuurlijk prima, maar dat verandert niet dat het argument zelf ook onderdeel kan zijn van een groter politiek verhaal waar mensen kritisch naar kijken.
Maar dat zegt op zichzelf niks. Het gaat erom hoe je die retoriek inzet. Als ik het over een Joods-Christelijke traditie heb, bedoel ik iets anders dan Geert Wilders. Ik vind het beter als een land een Leitkultur uitdraagt zodat het duidelijk is wat de spelregels zijn. Kan je het mee eens zijn, kan je het niet mee eens zijn. Op alle vlakken wint de meerderheid het van de minderheid. Nederlands krijgt meer aandacht in het VO dan Fries of Limburgs.

Soms is er ruimte voor een andere beleving, soms niet. De Tweede Kamer heeft geen enkele Islamitische traditie. Dus hoeft de overheid dat niet uit te stralen. Kan je van alles van vinden.
pi_220314266
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:22 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Ze hebben niet dezelfde rechten, schrijf je.
Je hebt geen recht op een hypotheek of een tandartsbehandeling in Nederland. Artikel 1 gaat over niet discrimineren op welke grond dan ook van iedereen die in Nederland is, niet over het geven van allerlei rechten.

Het feit is gewoon dat die illegalen, wat er trouwens niet eens zo veel zijn in Nederland (zo'n 40 tot 60.000), op straat leven en helemaal nergens gebruik van maken, behalve misschien de goedheid van vrijwilligers bij iets als het Leger des Heils. Ze maken geen gebruik van 'alle voorzieningen' zoals jij zegt.
pi_220314267
Artikel 1 geeft al heel lang juridische discussies over de reikwijdte. Zeker wat betreft illegalen.

De Grondwet kent ook geen absolute rangorde.

Van AI:
"Bij de uitsluiting van illegalen van bepaalde rechten wordt vaak afgewogen of het doel van het vreemdelingenbeleid (beheersing van migratie) zwaarder weegt dan het gelijkheidsbeginsel in die specifieke context."

Het is dus allemaal niet zo klaar als een klontje. En alles blijft een afweging. En dus voer voor discussie.
pi_220314270
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 08:17 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Mijn dochters oma (schoonmoeder) is op haar vierde naar Nederland gekomen, moet mijn dochter nu weg?
Van mij niet hoor O+
"Pools are perfect for holding water"
pi_220314284
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:28 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Soms is er ruimte voor een andere beleving, soms niet. De Tweede Kamer heeft geen enkele Islamitische traditie. Dus hoeft de overheid dat niet uit te stralen. Kan je van alles van vinden.
Maar is het nou veel moeite om als een collega dat vraagt de pauze 20 minuten te verzetten? Zoals de pauze anders zou vallen, begon het debat net weer op het moment dat hij mag eten. Ik zou dat niet als islamisering beschouwen, maar als collegialiteit.

Er worden ook wel eens pauzes verplaatst omdat kamerleden bij een petitieoverhandiging of protest in het kamergebouw willen zijn. Collegialiteit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')