quote:Op dinsdag 10 maart 2026 15:39 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Door ze te weigeren terug te nemen doen ze dat defacto ja. Dat heeft een aanzuigende werking. Zetten ze ze letterlijk op het schip? Vast niet. Maar ze vinden het wat fijn om van hun criminele, verslaafde onderklasse af te zijn zoals de Algerijnen op Utrecht Centraal. Anders zouden ze ze terugnemen en ze weten dat er een precedent vanuit gaat.
Je gebruikt termen als “illegale invasie” en stelt dat landen bewust hun probleem naar ons doorschuiven. Dat zijn nogal stevige claims. Als dat hier vaak genoeg wordt herhaald zonder bewijs gaan mensen het vanzelf als feit zien, terwijl ik nog geen bewijs heb gezien dat landen doelbewust mensen naar Europa sturen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 15:40 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Weinig anders. Ze maken van hun probleem (het moeten terugnemen van hun onderdanen) ons probleem. Daarmee steunen zij een illegale invasie.
Geef maar een andere titel. Pas ik hem aan.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 16:49 schreef Hanca het volgende:
De titel is wel een beetje verwarrend, maar goed![]()
De coalitie begint vast te schrappen uit het regeerakkoord, eerst wat weg gaat is de boete op kinderen krijgen (of zorgverlof opnemen als vader, dat willen we toch juist?): https://www.ad.nl/politie(...)-van-tafel~ae464bfd/
<3 probeerquote:Op dinsdag 10 maart 2026 16:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Geef maar een andere titel. Pas ik hem aan.
En dat kan niet de bedoeling zijn”, meldt de D66-fractievoorzitter: „We vinden het hartstikke goed dat we mensen van werk naar werk helpen en dat we regelingen simpeler maken.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 16:49 schreef Hanca het volgende:
De titel is wel een beetje verwarrend, maar goed![]()
De coalitie begint vast te schrappen uit het regeerakkoord, eerste wat weg gaat is de boete op kinderen krijgen of zorgverlof opnemen als vader (dat willen we toch juist?): https://www.ad.nl/politie(...)-van-tafel~ae464bfd/
Oh, maar daar hoeven we niet zo moeilijk over te doen. Ik volg gewoon de flow van dit topic.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 16:13 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
[..]
Je gebruikt termen als “illegale invasie” en stelt dat landen bewust hun probleem naar ons doorschuiven. Dat zijn nogal stevige claims. Als dat hier vaak genoeg wordt herhaald zonder bewijs gaan mensen het vanzelf als feit zien, terwijl ik nog geen bewijs heb gezien dat landen doelbewust mensen naar Europa sturen.
Dat landen soms weinig meewerken aan terugname van mensen die zelf vertrokken zijn is één ding. Maar dat is nog iets anders dan dat staten doelbewust bezig zijn hun “onderklasse” naar Europa te exporteren. Een groep Algerijnen op Utrecht Centraal is natuurlijk ook geen bewijs dat een staat actief mensen naar Europa stuurt. Dat blijft uiteindelijk een aanname over intenties.
Los daarvan blijft de vraag wat de meest effectieve strategie is. Hard afdwingen klinkt stoer, maar dat heeft ook geopolitieke kosten. Veel van die landen zijn partners op het gebied van energie, handel of migratiecontrole. Uiteindelijk blijft het dus een kosten-batenafweging.
Kan Mona ook wel terug.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 17:25 schreef Klopkoek het volgende:
BBB stapt in het Europees Parlement over naar ECR. Bij deze club zit de partij van Meloni, de democratie slopers van PiS in Polen, het uiterst-rechtse Zweden Democraten, het zo verfrissende en fatsoenlijke JA21 en de SGP.
Wat anderen in het topic zeggen lijkt me niet zo relevant. Ik reageerde op jouw stelling dat landen bewust hun onderklasse naar Europa sturen en dat er sprake zou zijn van een “illegale invasie”.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 17:29 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Oh, maar daar hoeven we niet zo moeilijk over te doen. Ik volg gewoon de flow van dit topic.
Als je de algehele tendens hier moet geloven is asielproblematiek nonbestaand, is de internationale rechtsorde "ineens" gevallen, is heel rechts één radicaal spectrum etc. en ik las in het vorige topic zelfs dat de opvang op Lesbos een "misdaad tegen de menselijkheid" is. Kennelijk bezit jij enige flexibiliteit want daar stel je geen vragen over.
Maar goed, laten we het dan exact maken. Het weigeren terug te nemen van onderdanen is iets dat erg genoeg is en aanpak behoeft. Voordat we bij wapens uitkomen zijn er nog tientallen stappen die we daarin kunnen bewandelen, maar het is vooral belangrijk dat we die gaan bewandelen. Europa zet eindelijk stappen.
Wat een belabberd excuus ook ..quote:Op dinsdag 10 maart 2026 16:56 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
En dat kan niet de bedoeling zijn”, meldt de D66-fractievoorzitter: „We vinden het hartstikke goed dat we mensen van werk naar werk helpen en dat we regelingen simpeler maken.
Jaja, met je 24 jaar werken voordat je WW hebt opgebouwd.
Paternotte heeft wat te veel en te vaak Robert Caro gelezen...
Dat hadden ze nog niet bedacht. ... Serieus? En dat moeten we geloven?quote:Dat laatste had de coalitie niet helemaal door, zo laat CDA-leider Henri Bontenbal doorschemeren: „Je ziet dat de maatregel op andere terreinen doorwerkt dan gedacht.”
Oh, dat is ineens niet zo relevant natuurlijk. Mijn hemel.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 17:36 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Wat anderen in het topic zeggen lijkt me niet zo relevant. Ik reageerde op jouw stelling dat landen bewust hun onderklasse naar Europa sturen en dat er sprake zou zijn van een “illegale invasie”.
Als je punt nu vooral is dat landen soms niet meewerken aan het terugnemen van hun onderdanen, dan is dat een andere en een stuk minder vergaande claim. Die twee dingen lijken me goed om uit elkaar te houden.
Voor die eerste claim heb ik in ieder geval nog geen bewijs gezien.
Met gelijke munt betalen. Iedere PVv, FvD, JA21, AfD, PiS etc. stemmer naar landen sturen die hun onderdanen niet terugnemen. En dan ook weigeren ze terug te nemen. Gewoon hun hierheen gestuurde onderlaag vervangen door een nieuwe onderlaag van domme sukkels.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 17:39 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Oh, dat is ineens niet zo relevant natuurlijk. Mijn hemel.
Er is sprake van een illegale invasie vanuit de onderdanen. Zij zijn uitgeprocedeerd en moeten weg maar gaan niet. Je blijft je fixeren op dat ene punt maar bent nog geen één keer echt op de inhoud ingegaan. In mijn vorige post heb ik al gezegd, laten we het exact maken en dat laat je nu weer liggen. Wat vind je van het feit dat landen hun onderdanen niet terugnemen? Wat moet Europa daar aan doen?
Ik wil daar wel op reageren.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 17:39 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Er is sprake van een illegale invasie vanuit de onderdanen. Zij zijn uitgeprocedeerd en moeten weg maar gaan niet. Je blijft je fixeren op dat ene punt maar bent nog geen één keer echt op de inhoud ingegaan. In mijn vorige post heb ik al gezegd, laten we het exact maken en dat laat je nu weer liggen. Wat vind je van het feit dat landen hun onderdanen niet terugnemen? Wat moet Europa daar aan doen?
Jij bent niet zo voor democratische grondrechten zoals het stemgeheim?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 17:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Met gelijke munt betalen. Iedere PVv, FvD, JA21, AfD, PiS etc. stemmer naar landen sturen die hun onderdanen niet terugnemen. En dan ook weigeren ze terug te nemen. Gewoon hun hierheen gestuurde onderlaag vervangen door een nieuwe onderlaag van domme sukkels.
Ik ben daar wel op ingegaan. Ik zei juist dat het een probleem kan zijn dat landen soms niet meewerken aan het terugnemen van hun onderdanen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 17:39 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Misschien kun je beter die zin pseudolatijn onder je gebruikersnaam eens verbeteren in plaats van je elitair voor te doen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 17:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Met gelijke munt betalen. Iedere PVv, FvD, JA21, AfD, PiS etc. stemmer naar landen sturen die hun onderdanen niet terugnemen. En dan ook weigeren ze terug te nemen. Gewoon hun hierheen gestuurde onderlaag vervangen door een nieuwe onderlaag van domme sukkels.
Ik geloof dat excuus eigenlijk wel, geeft alleen aan dat ze te weinig contact met de ministeries hebben gehad. De partijen die hier het meeste problemen mee hebben zijn misschien wel D66 (die willen dat alle vrouwen werken) en CDA als gezinspartij. Vooruit, dat laatste zijn CU en SGP ook, maar de SGP vrouwen werken dan gemiddeld weer minder.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 17:38 schreef probeer het volgende:
[..]
Wat een belabberd excuus ook ..
[..]
Dat hadden ze nog niet bedacht. ... Serieus? En dat moeten we geloven?
Nee, dit is gewoon weer wisselgeld om dan elders wel weer aan hun sloop vast te houden.
Wat zou je denken van een systeem waar WW relatief is aan het aantal gewerkte jaren of maanden?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 16:56 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
En dat kan niet de bedoeling zijn”, meldt de D66-fractievoorzitter: „We vinden het hartstikke goed dat we mensen van werk naar werk helpen en dat we regelingen simpeler maken.
Jaja, met je 24 jaar werken voordat je WW hebt opgebouwd.
Paternotte heeft wat te veel en te vaak Robert Caro gelezen...
Jij kent de schijfwereld serie niet? 41 boeken, vrijwel allemaal goed.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 17:59 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Misschien kun je beter die zin pseudolatijn onder je gebruikersnaam eens verbeteren in plaats van je elitair voor te doen.
Ik wijs enkel op de grammaticale blunder in de zin. De serie heb ik niet gelezen inderdaad.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij kent de schijfwereld serie niet? 41 boeken, vrijwel allemaal goed.
Je gaat me niet wijs maken dat ze daar niet beseffen dat de financiële situatie van stellen, van invloed kan zijn op het willen/nemen van kinderen. Kom op joh. Als ze zich dat niet eerder realiseerden dan staan ze echt compleet los van enige realiteit.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik geloof dat excuus eigenlijk wel, geeft alleen aan dat ze te weinig contact met de ministeries hebben gehad. De partijen die hier het meeste problemen mee hebben zijn misschien wel D66 (die willen dat alle vrouwen werken) en CDA als gezinspartij. Vooruit, dat laatste zijn CU en SGP ook, maar de SGP vrouwen werken dan gemiddeld weer minder.
Ze bedachten niet dat het financieel korten van net bevallen mensen er toe leidt dat ze er financieel op achteruit gaan? Ze hebben dat idee niet eens doorgerekend? Ze prutsen gewoon aan dat maximum dagloon, en beseffen zich niet dat dat mensen daadwerkelijk inkomsten kost?quote:„We vinden het hartstikke goed dat we mensen van werk naar werk helpen en dat we regelingen simpeler maken. Maar volgens mij moet dat niet betekenen dat vrouwen die zwanger zijn of dat vaders met ouderschapsverlof er ineens fors op achteruitgaan.”
Die zin komt uit die boeken.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:12 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik wijs enkel op de grammaticale blunder in de zin. De serie heb ik niet gelezen inderdaad.
Dit is in elk land het geval en ook Nederland. Alleen is in Nederland nu al de opbouw relatief langzaam en dat wordt nog langzamer. Nederland wordt hekkensluiter van de hele OESO met dit plan.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:06 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat zou je denken van een systeem waar WW relatief is aan het aantal gewerkte jaren of maanden?
Maak het dan op z'n minst relatief aan leeftijd. Wat meer maanden voor de 45+ ers, opgebouwd tot de huidige 2 jaar voor, zeg, 55+ ers.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:06 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat zou je denken van een systeem waar WW relatief is aan het aantal gewerkte jaren of maanden?
Ze hebben het maximumdagloon voor WW en WAO willen aanpakken (slecht idee, maar dat was hun idee) en zich niet gerealiseerd dat er ook andere regelingen van datzelfde dagloon gebruik maken.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:14 schreef probeer het volgende:
[..]
Je gaat me niet wijs maken dat ze daar niet beseffen dat de financiële situatie van stellen, van invloed kan zijn op het willen/nemen van kinderen. Kom op joh. Als ze zich dat niet eerder realiseerden dan staan ze echt compleet los van enige realiteit.
[..]
Ze bedachten niet dat het financieel korten van net bevallen mensen er toe leidt dat ze er op achteruit gaan? Ze hebben dat idee niet eens doorgerekend?
Gewoon met gelijke munt terugbetalen. De mensenrechtenschenders zelf even laten ervaren wat het is. Zit misschien wel een mooi televisieprogramma in (oh nee wacht, je mag van de EU daar niet filmen, bij deze poelen des doods).quote:Op dinsdag 10 maart 2026 17:59 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Misschien kun je beter die zin pseudolatijn onder je gebruikersnaam eens verbeteren in plaats van je elitair voor te doen.
En dat is dan ofwel ronduit amateuristisch, of zoals ik eerder zei een waardeloos excuus om terug te kunnen krabbelen (met naar ik vermoed wisselgeld voor andere plannen).quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze hebben het maximumdagloon voor WW en WAO willen aanpakken (slecht idee, maar dat was hun idee) en zich niet gerealiseerd dat er ook andere regelingen van datzelfde dagloon gebruik maken.
Wat je zou kunnen doen is het doorschuiven van opgebouwde tegoeden. Het kan te ingewikkeld worden, maar stel je werkt 20 jaar en gebruikt 2 maanden ww, dan zou je de rest van je opgebouwde ww tegoed later na een ander dienstverband kunnen gebruiken.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:15 schreef probeer het volgende:
[..]
Maak het dan op z'n minst relatief aan leeftijd. Wat meer maanden voor de 45+ ers, opgebouwd tot de huidige 2 jaar voor, zeg, 55+ ers.
Het is gewoon niet waar dat die mensen er fors op achteruit gaan. De rijkere stellen krijgen wat minder subsidie, nou moe. Dat is toch juist wat men wil, de rijken belasten?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:14 schreef probeer het volgende:
[..]
Je gaat me niet wijs maken dat ze daar niet beseffen dat de financiële situatie van stellen, van invloed kan zijn op het willen/nemen van kinderen. Kom op joh. Als ze zich dat niet eerder realiseerden dan staan ze echt compleet los van enige realiteit.
[..]
Ze bedachten niet dat het financieel korten van net bevallen mensen er toe leidt dat ze er financieel op achteruit gaan? Ze hebben dat idee niet eens doorgerekend? Ze prutsen gewoon aan dat maximum dagloon, en beseffen zich niet dat dat mensen daadwerkelijk inkomsten kost?
Dit is wel een erg Kantische opvatting. Dit principe zou ik liever toepassen op moordenaars en andere wetovertreders zodat we stappen kunnen zetten richting harder straffen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Gewoon met gelijke munt terugbetalen. De mensenrechtenschenders zelf even laten ervaren wat het is. Zit misschien wel een mooi televisieprogramma in (oh nee wacht, je mag van de EU daar niet filmen, bij deze poelen des doods).
Na een week of een maand heffen we de situatie weer voor ze op (een luxe die de weerloze vluchtelingen, slachtoffers van westerse wapens, niet hebben).
Opbouw van maximale WW van 12 naar 24 maanden tussen de 45 en 57 jaar. Elk levensjaar een maandje meer (mits opgebouwd). Of 40 tot 52. Hangt er even van af vanaf welke leeftijd het significant moeilijker wordt om binnen 1 jaar een baan te vinden. En de doorrekening.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:19 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat je zou kunnen is dus is het doorschuiven van opgebouwde tegoeden wellicht. Het kan te ingewikkeld worden maar stel je werkt 20 jaar en gebruikt 2 maanden ww, dan zou je de rest van je opgebouwde ww tegoed later na een ander dienstverband kunnen gebruiken.
Wat zou je voorstel zijn om het aan leeftijd te relateren?
Dan nog.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:20 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het is gewoon niet waar dat die mensen er fors op achteruit gaan. De rijkere stellen krijgen wat minder subsidie, nou moe. Dat is toch juist wat men wil, de rijken belasten?
Welnee. Er is al 40 jaar een spiraal naar meer repressie, stoerdoenerij en hardere en hogere straffen. Ook daarin is Nederland inmiddels Europees kampioen geworden.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:21 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit is wel een erg Kantische opvatting. Dit principe zou ik liever toepassen op moordenaars en andere wetovertreders zodat we stappen kunnen zetten richting harder straffen.
Is dat zo? Heb je daar bronnen van?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:24 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Welnee. Er is al 40 jaar een spiraal naar meer repressie, stoerdoenerij en hardere en hogere straffen. Ook daarin is Nederland inmiddels Europees kampioen geworden.
Hoe hogere straffen, hoe minder criminaliteit.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:24 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Welnee. Er is al 40 jaar een spiraal naar meer repressie, stoerdoenerij en hardere en hogere straffen. Ook daarin is Nederland inmiddels Europees kampioen geworden.
Op Europees vlak wellicht, maar dit continent is ook wel de kampioen van flutstraffen. We zouden eerder naar Japan, Taiwan, Zuid-Korea moeten kijken hoe we een veiligere samenleving kunnen creeëren.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:24 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nou ja, Bontebal zegt dat. Die heeft sowieso totaal niet op zitten letten.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:23 schreef probeer het volgende:
[..]
Dan nog.
"we wisten niet dat het maximum dagloon daar óók invloed op had" is bestuur van likmevestje.
Niemand van het UWV gesproken dus, voordat ze die plannen de wereld in gooiden.
Dat is inderdaad wat de statistiek aantoont. Bijvoorbeeld in Japan kun je prima 20 dagen cel krijgen voor een kleine winkeldiefstal en bij herhaling zijn straffen van meerdere jaren niet ongewoon, buitenlanders worden bij gevallen van diefstal direct gedeporteerd.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hoe hogere straffen, hoe minder criminaliteit.
Ik ben wel geneigd om Bontebal hier te geloven. Wie bedenkt ook weer zoiets dat je een regeling hebt die weer afhankelijk is van drie andere regelingen en dan als je ook nog zwanger bent een nadelige uitwerking heeft.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 17:38 schreef probeer het volgende:
[..]
Wat een belabberd excuus ook ..
[..]
Dat hadden ze nog niet bedacht. ... Serieus? En dat moeten we geloven?
Nee, dit is gewoon weer wisselgeld om dan elders wel weer aan hun sloop vast te houden.
We halen het Verenigd Koninkrijk inmiddels rechts in. Daar hoef je een jaar werk te hebben gedaan voor 6 maanden WW. Zodat ook de wat jongere werknemers niet direct in de bijstand komen, hun huis moeten verkopen (opkoopbescherming en zelfbewoningsplicht gaat er weer af hè? Kans voor VVDers).quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:21 schreef probeer het volgende:
[..]
Opbouw van maximale WW van 12 naar 24 maanden tussen de 45 en 57 jaar. Elk levensjaar een maandje meer (mits opgebouwd). Of 40 tot 52. Hangt er even van af vanaf welke leeftijd het significant moeilijker wordt om binnen 1 jaar een baan te vinden. En de doorrekening.
Het is altijd fijn om Sinterklaas te spelen van andermans geld.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
We halen het Verenigd Koninkrijk inmiddels rechts in. Daar hoef je een jaar werk te hebben gedaan voor 6 maanden WW. Zodat ook de wat jongere werknemers niet direct in de bijstand komen, hun huis moeten verkopen (opkoopbescherming en zelfbewoningsplicht gaat er weer af hè? Kans voor VVDers).
Met Flexicurity heeft het al helemaal niks meer van doen.
Voor de Pim Fortuyn gekte was de WW zelfs 7 jaar. Dat schoot misschien zijn doel voorbij, het werd gebruikt als een soort VUT. Alleen belanden we nu echt helemaal in het andere uiterste.
Zie pagina 11 hier, voor de rechtenopbouw naar aantal gewerkte jaren:
https://www.unedic.org/st(...)id_6703f1b88e671.pdf
Nee, dat is rechtse lulkoek. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:29 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wat de statistiek aantoont.
Er valt inderdaad ook prima het argument te maken dat wanneer het overgrote deel toch binnen 6 maanden weer werk vindt, die eerste 6 maanden de opbouw gewoon moet blijven wat hij nu is (of zelfs nog sneller), ipv de voorgestelde halvering.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
We halen het Verenigd Koninkrijk inmiddels rechts in. Daar hoef je een jaar werk te hebben gedaan voor 6 maanden WW. Zodat ook de wat jongere werknemers niet direct in de bijstand komen, hun huis moeten verkopen (opkoopbescherming en zelfbewoningsplicht gaat er weer af hè? Kans voor VVDers).
Voor de Pim Fortuyn gekte was de WW zelfs 7 jaar. Dat schoot misschien zijn doel voorbij, het werd gebruikt als een soort VUT. Alleen belanden we nu echt helemaal in het andere uiterste.
Dat valt toch wel mee, het andere uiterste is simpelweg geen WW en een werknemer die meer overhoudt en daar zelf maar van moet sparen of zichzelf verzekeren.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Noorwegen is een bijzonder onveilig land vergeleken met de door mij aangehaalde landen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nee, dat is rechtse lulkoek. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor.
Wanneer je het over de repressieve sfeer hebt dan is de pakkans belangrijker dan iemand in de cel gooien (als het aan de VVD en PVV ligt dan wordt voortaan alles waar 6 jaar of minder voor staat af gedaan met een strafbeschikking door OM - tenzij je elite bent komt er geen rechter meer naar kijken).
Zoals bekend zijn gevangenissen in Noorwegen bijna hotels en open inrichtingen. Ook in Noorwegen is er bijna geen criminaliteit, maar jij laat je inspireren door Aziatische eenheidsworststaten met manies van collectieve zelfmoord en ongezonde prestatiedruk.
Een andere onderklasse ook goed?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 17:56 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik ben daar wel op ingegaan. Ik zei juist dat het een probleem kan zijn dat landen soms niet meewerken aan het terugnemen van hun onderdanen.
Daarnaast gaf ik aan dat de vraag vooral is welke aanpak het meest effectief is. Hardere druk kan een optie zijn, maar dat blijft uiteindelijk een kosten-batenafweging omdat veel van die landen ook partners zijn op andere gebieden.
Mijn punt was alleen dat dat iets anders is dan spreken over een “illegale invasie” of stellen dat landen bewust hun onderklasse naar Europa sturen. Er zijn gevallen geweest waar migratie bewust als geopolitiek drukmiddel werd ingezet, bijvoorbeeld door Belarus.
Maar voor de situatie waar jij naar verwijst heb ik nog geen bewijs gezien, terwijl je die claim inmiddels wel meerdere keren herhaalt. Als daar wel sterke aanwijzingen voor zijn, zou dat mijn kijk op dit punt overigens behoorlijk veranderen.
quote:Ja, Marokko heeft in het verleden herhaaldelijk migratie gebruikt als een politiek drukmiddel tegen Spanje, met name om invloed uit te oefenen op het Spaanse standpunt over de Westelijke Sahara. Het meest opvallende voorbeeld hiervan vond plaats in mei 2021.
Wikipedia
Wikipedia
+2
Hier zijn de belangrijkste details:
De crisis van mei 2021 (Ceuta): Nadat Spanje de leider van het Polisario-front (Brahim Ghali) toeliet voor een medische behandeling, versoepelde Marokko de grenscontroles bij de Spaanse enclave Ceuta. Dit resulteerde in een ongekende instroom van ongeveer 8.000 tot 12.000 migranten die de grens overstaken, wat leidde tot een ernstige diplomatieke crisis.
Motief: Analisten zagen dit als "migratiediplomatie" om Spanje te dwingen de Marokkaanse soevereiniteit over de Westelijke Sahara te erkennen.
Resultaat: De druk was effectief. Na de spanningen veranderde Spanje zijn positie en steunde het Marokko in het conflict over de Westelijke Sahara, wat leidde tot herstel van de diplomatieke relaties. Grensbeheer: Marokko gebruikt zijn strikte of juist soepele grenscontrole als een instrument om diplomatieke doelen te bereiken
Het is vooral wat eenzijdig, het wel snijden in sociale voorzieningen en tegelijk weinig doen aan ondoelmatige belastingvoordelen en ook de hypotheekrente aftrek.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het is altijd fijn om Sinterklaas te spelen van andermans geld.
Ik zou het daar graag mee oneens zijn. Helaas stemt Nederland rechts.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:42 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het is vooral wat eenzijdig, het wel snijden in sociale voorzieningen en tegelijk weinig doen aan ondoelmatige belastingvoordelen en ook de hypotheekrente aftrek.
Precies, het is jammer dat de VVD de aftrek van de hypotheekrente steeds tegen blijft houden. Dit zou ook een versimpeling van het belastingstelsel bevorderen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:42 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het is vooral wat eenzijdig, het wel snijden in sociale voorzieningen en tegelijk weinig doen aan ondoelmatige belastingvoordelen en ook de hypotheekrente aftrek.
Ga toch een eind fietsen met dit soort cynische en overdreven oneliners.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het is altijd fijn om Sinterklaas te spelen van andermans geld.
Er zat dan ook geen UWV medewerker aan tafel. Zulke fouten kruipen wel vaker in voorgestelde wetgeving, alleen meestal voor openbare presentatie.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:18 schreef probeer het volgende:
[..]
En dat is dan ofwel ronduit amateuristisch, of zoals ik eerder zei een waardeloos excuus om terug te kunnen krabbelen (met naar ik vermoed wisselgeld voor andere plannen).
Elke UWV werknemer had ze dit kunnen vertellen. Maar zogenaamd wisten ze dat niet. Uhuh.
Dit is wel een probleem, maar dit kan op meerdere manieren opgelost worden. De inkomensval is in Nederland met name funest aangezien we zitten met veel te hoge vasten kosten voor wonen en met massa's veel te hoge hypotheken.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:46 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ga toch een eind fietsen met dit soort cynische en overdreven oneliners.
Wat snap jij er niet aan dat Nederland inmiddels ver onderaan bungelt?
Ja, in al deze landen is er solidariteit. Solidariteit met de wat jongere werknemers welteverstaan. Oudere werknemers hebben tig jaren gewerkt en kunnen nooit boven een bepaald maximum van maanden/jaren uit komen.
Bovendien: het beschermt ook de economie als mensen bij baanverlies en inzakkende conjunctuur niet onmiddellijk een inkomensval meemaken.
Helemaal gehersenspoeld en verrechtst door X, dus.
Wat gewoon duurder is hè? Als je daar vrijwillige private verzekeraars tussen zet met minder schaalvoordelen. Met adverse selectie.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:40 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat valt toch wel mee, het andere uiterste is simpelweg geen WW en een werknemer die meer overhoudt en daar zelf maar van moet sparen of zichzelf verzekeren.
Dat voorbeeld van Ceuta kende ik nog niet, dus dank daarvoor. Dat lijkt inderdaad een geval waar migratie als diplomatiek drukmiddel werd gebruikt.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:41 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Een andere onderklasse ook goed?
[..]
Ik ga niet meer met jou discuseren. Jij zit met je uiterst rechtse denkbeelden en voorliefde voor autoritaire high-surveillance en hoge straffen heilstaten hoog in mijn irritatiegrens.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:52 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit is wel een probleem, maar dit kan op meerdere manieren opgelost worden. De inkomensval is in Nederland met name funest aangezien we zitten met veel te hoge vasten kosten voor wonen en met massa's veel te hoge hypotheken.
En hoe wil je dit precies oplossen? De woningwaarde steeg gemiddeld 6,3% per jaar afgelopen 30 jaar en ik zie nog geen enkele partij met een soort van oplossing komenquote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:52 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit is wel een probleem, maar dit kan op meerdere manieren opgelost worden. De inkomensval is in Nederland met name funest aangezien we zitten met veel te hoge vasten kosten voor wonen en met massa's veel te hoge hypotheken.
Dat was een aanname van mij gebaseerd op wat we allemaal zien en hebben gezien in het verleden. Die landen zullen dat nooit publiekelijk toegeven. Maar je hebt gelijk, ik kan het niet bewijzen. Dit zal je overigens nooit horen over de vele andere feitenvrije dingen die hier de revue passeren en waar niemand kritisch op is omdat het in hun straatje past.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:57 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dat voorbeeld van Ceuta kende ik nog niet, dus dank daarvoor. Dat lijkt inderdaad een geval waar migratie als diplomatiek drukmiddel werd gebruikt.
Maar dat is nog steeds iets anders dan wat je eerder stelde, namelijk dat landen bewust hun onderklasse naar Europa sturen en daarna weigeren ze terug te nemen. In het geval van Ceuta ging het om het tijdelijk versoepelen van grenscontrole richting een buurland.
Dat staten migratie soms strategisch inzetten lijkt me dus best mogelijk. Alleen zie ik nog steeds geen bewijs dat landen doelbewust uitgeprocedeerde migranten naar Nederland of Europa sturen en ze daarna niet terugnemen.
Een oplossing hiervoor is enkel mogelijk door de aanbodkant de vraagkant te laten overstijgen, dat zie ik in de komende jaren ook niet opgelost worden.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 19:07 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
En hoe wil je dit precies oplossen? De woningwaarde steeg gemiddeld 6,3% per jaar afgelopen 30 jaar en ik zie nog geen enkele partij met een soort van oplossing komen
Dat kan ook niet, want dan gaat bouwen meer kosten dan de verkoopprijs oplevert en wie gaat dat betalen?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 19:20 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Een oplossing hiervoor is enkel mogelijk door de aanbodkant de vraagkant te laten overstijgen, dat zie ik in de komende jaren ook niet opgelost worden.
Dat kan wel degelijk zonder dat het effect wat jij beschrijft automatisch hoeft op te treden.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 19:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat kan ook niet, want dan gaat bouwen meer kosten dan de verkoopprijs oplevert en wie gaat dat betalen?
Je kunt ook gewoon toegeven dat de veiligheid van de normale burger je geen zier interesseert, dat zou wat eerlijker zijn.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik ga niet meer met jou discuseren. Jij zit met je uiterst rechtse denkbeelden en voorliefde voor autoritaire high-surveillance en hoge straffen heilstaten hoog in mijn irritatiegrens.
Tabee!
Bij 3 is het antwoord dus de overheid met belastinggeld.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 19:26 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat kan wel degelijk zonder dat het effect wat jij beschrijft automatisch hoeft op te treden.
Voorbeelden:
1) bevolkingsafname
2) meer inwoners per woning
3) sociale woningbouw door overheid
4) bouw door inwoners zelf op percelen
De questie was "kan", ik ga uit van potentialiteit hier.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 19:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bij 3 is het antwoord dus de overheid met belastinggeld.
1 lijkt me geen afdwingbare optie, massamoord is een slecht idee. 2 lijkt me geen afdwingbare optie, verder is privacy nogal essentieel voor ieder mens.
4 zou kunnen, maar dan moeten die wel aan bouwvoorschriften voldoen anders gaan de standaarden in Nederland gewoon drastisch omlaag en zitten de armen nog meer in de schimmel en de tocht.
Als de overheid de gemiddelde huizenprijs wil laten zakken is die 20 miljard niet voldoende, dan heb je veel en veel meer nodig dat de overheid in huur en koophuizen gaat steken.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 19:39 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De questie was "kan", ik ga uit van potentialiteit hier.
2. De woningbezetting is gedaald van 3.45 in 1965 naar 2.1 nu, dat zal nu waarschijnlijk weer gaan stijgen door de te hoge woningprijzen.
4 Dat spreekt voor zich, overigens zijn woning uit de vrije markt kwalitatief beter dan de overheidshuizen.
3 Logisch, het recht op wonen is wettelijk vastgelegd dus de overheid heeft hier een taak. Een taak die overigens momenteel verkwanseld is.
quote:https://www.rtl.nl/nieuws(...)op-gehandicaptenzorg
Tweede Kamer stemt nipt tegen bezuiniging op gehandicaptenzorg
RTL Nieuws / ANP · 2 uur geleden · Aangepast: 2 uur geleden
Een nipte Kamermeerderheid stemt tegen de door het minderheidskabinet voorgenomen bezuiniging op de gehandicaptenzorg. Dat bleek zojuist na een hoofdelijke stemming in de Tweede Kamer. 75 Kamerleden zijn tegen de bezuiniging, 74 zijn voor.
Tijdens een debat vorige week werd duidelijk dat bijna alle oppositiepartijen de bezuinigingen op de gehandicaptenzorg niet zien zitten. Ook veel andere zorgbezuinigingen kunnen niet op steun van de meeste oppositiepartijen rekenen.
Uitwerken van bezuinigingen
Het kabinet heeft met 66 zetels een minderheid in de Tweede Kamer en is afhankelijk van andere partijen om plannen erdoor te krijgen.
De coalitie kwam één stem tekort, omdat een VVD-Kamerlid niet bij de stemmingen aanwezig was. Nadat de motie van onder meer Mirjam Bikker (ChristenUnie) was aangenomen, werd luid op de bankjes geroffeld, een teken van goedkeuring in de Kamer.
Tijdens een debat over de gehandicaptenzorg maandag vroegen meerdere oppositiepartijen zich af waarom deze plannen zijn gemaakt. Ze spraken over 'vage bezuinigingen' waarbij de 'logica ontbreekt'. Bikker zei dat 'mensen niet weten waar ze aan toe zijn'.
Het kabinet heeft aangekondigd tot 10 miljard euro op de zorg te willen bezuinigen, maar nog niet alle bezuinigingen zijn uitgewerkt. De coalitiepartijen zeiden dat ze daar eerst over in gesprek willen met de zorgsector. Een groot deel van de oppositie wil dat er eerst plannen worden gemaakt voordat er geld wordt geschrapt.
Klopt, dan heb je ongeveer 160 miljard nodig.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 19:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als de overheid de gemiddelde huizenprijs wil laten zakken is die 20 miljard niet voldoende, dan heb je veel en veel meer nodig dat de overheid in huur en koophuizen gaat steken.
En huidige vrije markt woningen zijn niet mensen die hun eigen huis goedkoop bouwen.
En de woningbezetting is met name gedaald door iets minder kinderen, maar vooral meer scheiden, langer alleen wonen voor het samenwonen en langer thuis wonende ouderen. Dat zijn allemaal zaken die niet gaan veranderen, ook niet door huizenprijzen. Alleen dat alleen wonen voor het samenwonen wordt wat vaker nog bij pappa en mamma thuis.
Nou is het maar een motie en nu heeft de minister dus een reden hem te negeren... maar dan is CU denk ik wel definitief klaar als redelijke oppositie.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 19:48 schreef probeer het volgende:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Jeej!
Nooit gedacht dat ik dit ooit nog (niet-sarcastisch) zou zeggen, maar hier komt ie ...
Dank aan die ene VVD-er.
Persimmon ken ik niet en zie ik online alleen als fruit, maar we zouden wat mij betreft prefab bouwen wel flink moeten opschalen, heb je ook minder last van weersomstandigheden.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 19:54 schreef nostra het volgende:
Neem een voorbeeld aan Persimmon, goed en goedkoop bouwen kan prima.
Waarom dan?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 19:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nou is het maar een motie en nu heeft de minister dus een reden hem te negeren... maar dan is CU denk ik wel definitief klaar als redelijke oppositie.
JA21 was de enige die de coalitie hielp. Maar niet omdat ze voor de bezuinigingen zijn, trouwens.
Brits, doen huizen van onder de drie ton (pond, weliswaar). www.persimmonhomes.com .quote:Op dinsdag 10 maart 2026 19:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Persimmon ken ik niet en zie ik online alleen als fruit, maar we zouden wat mij betreft prefab bouwen wel flink moeten opschalen, heb je ook minder last van weersomstandigheden.
Dit lijkt mij nou juist een enorm geschikte oplossing. We hebben relatief veel eenspersoonshuishoudens en het zou derhalve aantrekkelijker moeten zijn om huizen te splitsen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 19:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
2 lijkt me geen afdwingbare optie, verder is privacy nogal essentieel voor ieder mens.
Omdat ze eerst een alternatief willen voor ze dit blokkeren. Nogal zwakke argumentatie, maar dat zegt dus niet dat ze de bezuinigingen gaan steunen als die voor liggen.quote:
Maar dat is niet meer mensen in 1 huis, maar meer huizen maken van 1 huis. Toch wel wat anders.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:05 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dit lijkt mij nou juist een enorm geschikte oplossing. We hebben relatief veel eenspersoonshuishoudens en het zou derhalve aantrekkelijker moeten zijn om huizen te splitsen.
Ik ruik weer eens een adder onder het gras hier. Er wordt wat geplugd hier.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:00 schreef nostra het volgende:
[..]
Brits, doen huizen van onder de drie ton (pond, weliswaar). www.persimmonhomes.com .
https://en.wikipedia.org/wiki/Persimmon_plc#Build_qualityquote:Op dinsdag 10 maart 2026 19:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Persimmon ken ik niet en zie ik online alleen als fruit, maar we zouden wat mij betreft prefab bouwen wel flink moeten opschalen, heb je ook minder last van weersomstandigheden.
Daarom begon ik dus over de bouwvoorschriften. Goedkoper maar slechter bouwen is geen optie.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Persimmon_plc#Build_quality
Toch een iets andere indruk dan het verkooppraatje van Van Gool en nostra...
https://en.wikipedia.org/wiki/Persimmon_plc#Build_qualityquote:Op dinsdag 10 maart 2026 19:54 schreef nostra het volgende:
Neem een voorbeeld aan Persimmon, goed en goedkoop bouwen kan prima.
Ik denk dat meer mensen per huis niet per se iets is dat je zou moeten nastreven. Tegelijkertijd denk ik ook dat je mensen die dat wel willen het niet moeilijker moet maken om dat te regelen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dat is niet meer mensen in 1 huis, maar meer huizen maken van 1 huis. Toch wel wat anders.
Dat klopt, maar CU heeft geen 50 zetels en VVD66 wel.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daarom begon ik dus aan de bouwvoorschriften. Goedkoper maar slechter bouwen is geen optie.
Veel woningen zou je inderdaad kunnen verduplexeren.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:05 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dit lijkt mij nou juist een enorm geschikte oplossing. We hebben relatief veel eenspersoonshuishoudens en het zou derhalve aantrekkelijker moeten zijn om huizen te splitsen.
Is het bouwen van een huis hier veel duurder dan Nostra?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:00 schreef nostra het volgende:
[..]
Brits, doen huizen van onder de drie ton (pond, weliswaar). www.persimmonhomes.com .
| 1 2 3 | Tussenwoning - ¤ 200.000 – ¤ 300.000 - 80 – 120 m² 2-onder-1-kapwoning - ¤ 300.000 – ¤ 400.000 - 120 – 160 m² Vrijstaande woning - ¤ 400.000 – ¤ 600.000+ - 160 – 240 m² |
Doet me denken hieraan:quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:26 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat meer mensen per huis niet per se iets is dat je zou moeten nastreven. Tegelijkertijd denk ik ook dat je mensen die dat wel willen het niet moeilijker moet maken om dat te regelen.
onlogisch in NWS / Noor (20) mag niet samenwonen met vriendinnen in eigen huisquote:Noor (20) kocht eigen huis van erfenis en wil vriendinnen laten intrekken na twee jaar alleen: dat mag niet, zegt gemeente
Noor Visser (20) heeft een eigen koophuis. Met vriendinnen fantaseert ze over samenwonen op haar plekje in de wijk Assendorp in Zwolle. Maar voordat ze serieuze plannen kunnen maken, gooit een brief van de gemeente roet in het eten.
Aan de andere kant zijn dit ook de gevolgen als het wel mag: https://www.ad.nl/wonen/s(...)samenwonen~af56f53e/quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Doet me denken hieraan:
[..]
onlogisch in NWS / Noor (20) mag niet samenwonen met vriendinnen in eigen huis
Krijg niet echt een warm gevoel bij veel van dit soort instanties.
Typische gevalletje oudhollandsche stijfkoppigheid die een van de oorzaken van de volkomen vastgelopen huizenmarkt is.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Doet me denken hieraan:
[..]
Dat soort regels zijn er vanwege leefbaarheid en verloedering vaak niet voor niets gekomen. Het is allemaal niet zo simpel.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Doet me denken hieraan:
[..]
een woning delen met anderen is niet toegestaanquote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Doet me denken hieraan:
[..]
Ongehuwde stellen kopen ook vaak samen een woning. Lijken me dezelfde regels voor gelden!?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Aan de andere kant zijn dit ook de gevolgen als het wel mag: https://www.ad.nl/wonen/s(...)samenwonen~af56f53e/
Prima om het makkelijker te maken, maar het heeft veel te veel negatieve gevolgen om het standaard te maken of echt aan te moedigen. Wat met hoofdelijke aansprakelijkheid voor restschulden e.d.? Hier gaan ook gewoon mensen door in de problemen komen.
Huizen splitsen is dan een veel beter idee, een idee dat ook al wel wordt toegepast maar dat mag grootschaliger.
Er is onwil bij de coalitie die er nu zit om echt de huizenprijzen niet verder te laten stijgen of exploderen. Welnee, de VVD sorteert voortdurend voor op nog meer benzine op de markt gooien. Wat Rutte 3 en Rutte 4 ook maar liefst zeven keer hebben gedaan. Dalen van huizenprijzen is natuurlijk al helemaal een no go (toen midden jaren 90 de leencapaciteit werd verruimd en geliberaliseerd was het hek van de dam)quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:38 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Typische gevalletje oudhollandsche stijfkoppigheid die een van de oorzaken van de volkomen vastgelopen huizenmarkt is.
Het splitsen van huizen is in steden dan vaak weer moeilijk omdat meer woningen zorgen voor een grotere vraag aan parkeervakken die er a. vaak niet zijn en b. meestal juist weggehaald worden.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Aan de andere kant zijn dit ook de gevolgen als het wel mag: https://www.ad.nl/wonen/s(...)samenwonen~af56f53e/
Prima om het makkelijker te maken, maar het heeft veel te veel negatieve gevolgen om het standaard te maken of echt aan te moedigen. Wat met hoofdelijke aansprakelijkheid voor restschulden e.d.? Hier gaan ook gewoon mensen door in de problemen komen.
Huizen splitsen is dan een veel beter idee, een idee dat ook al wel wordt toegepast maar dat mag grootschaliger.
in Utrecht gaat een wijk aan de Merwede gebouwd worden haast zonder parkeer mogelijkheden , dat heeft Groen Links zo verzonnen, dat scheelde extra woongebouwenquote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:44 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het splitsen van huizen is in steden dan vaak weer moeilijk omdat meer woningen zorgen voor een grotere vraag aan parkeervakken die er a. vaak niet zijn en b. meestal juist weggehaald worden.
quote:Bereikbaarheid
Of het voor iedereen handig is een autovrije wijk is de vraag.
Hoe werkt het als je moet verhuizen en je niet met een busje voor je huis kunt komen en hoe werkt het als je slecht ter been bent?
Volgens Glas hoeven mensen zich daar geen zorgen over te maken. "Ambulances, brandweer en andere hulpdiensten krijgen een ontheffing en ook de regiotaxi."
Maar er zijn uitzonderingen waar de gemeente nog geen antwoord op heeft.
Denk aan een tante die langs wil komen, maar ze is al op leeftijd en kan niet ver lopen.
Zij zal haar auto aan de rand van de stad moeten parkeren en met de bus of tram naar je toe moeten komen en dan nog eens een paar honderd meter moeten lopen.
"We gaan als het hier staat ook echt kijken naar de uitzonderingen", zo zegt wethouder Eerenberg. "
Mensen moeten misschien een keer een grote kast hun huis in krijgen of verhuizen.
Als het echt niet gaat om dat stuk te lopen dan zijn uitzonderingen mogelijk, maar wat ons betreft wel zo min mogelijk.".
Geef toe dat stellen ook steeds vaker uit elkaar gaan (en daar vind ik eigenlijk wel wat van, de mentaliteit van 'ik vind het niet zo leuk meer, dus we stoppen er mee' kan ik niet goed tegen), maar hier zal het echt nog veel vaker gebeuren. Relaties die begonnen worden, banen in andere steden, enz.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Ongehuwde stellen kopen ook vaak samen een woning. Lijken me dezelfde regels voor gelden!?
Maar die parkeervakken en andere voorzieningen zijn dan ook wel weer terechte zorgen, natuurlijk. Zo simpel is het allemaal niet.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:44 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het splitsen van huizen is in steden dan vaak weer moeilijk omdat meer woningen zorgen voor een grotere vraag aan parkeervakken die er a. vaak niet zijn en b. meestal juist weggehaald worden.
In de wijk waar ik woon moet een woning minimaal 250m2 zijn om hem te mogen splitsen, let wel dit is een jaren 30 wijk in een stad waar op een paar gebouwen na bijna alle woningen kleiner zijn. Wel zijn er veel huizen voor de huur opgedeeld in meerdere appartementen. Deze huizen gaan, door de hoge woningwaarde, massaal de verkoop in en mogen enkel verkocht worden als enkel huis. Gevolg is dat er straks minder mensen wonen in hetzelfde aantal huizen. Dat is toch niet helemaal hoe je het zou willen hebben in deze tijd.
Mijn prive mening is dat je zulke grote financiële beslissingen beter ook af kunt dekken (in zorgen voor, en verantwoording naar, elkaar) via een huwelijk.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Geef toe dat stellen ook steeds vaker uit elkaar gaan (en daar vind ik eigenlijk wel wat van, de mentaliteit van 'ik vind het niet zo leuk meer, dus we stoppen er mee' kan ik niet goed tegen), maar hier zal het echt nog veel vaker gebeuren. Relaties die begonnen worden, banen in andere steden, enz.
En zoals je in dat artikel kunt lezen kun je dus gewoon samen kopen als vrienden (dat kon trouwens al decennia), het is alleen meestal geen duurzame oplossing.
Niet bij relaties, wel bij vrienden die samen intrekken zonder relatie. We willen niet straks weer een groep mensen in problemen door zo'n type beslissing.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Mijn prive mening is dat je zulke grote financiële beslissingen beter ook af kunt dekken (in zorgen voor, en verantwoording naar, elkaar) via een huwelijk.
Maar ik zie daar nu geen taak voor de wetgever in.
quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:24 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Er zullen altijd voorbeelden te vinden zijn die een excuus zijn om te strijden voor nog strenger straffen. Feit is wel dat we in Nederland inderdaad veel strenger zijn gaan straffen en dat de omstandigheden waarin die straf uitgezeten moet worden steeds soberder zijn geworden met minder aandacht voor resocialisatie.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:06 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het laatste topic in NWS op dit vlak ging over iemand die langer aan het herstellen was van zijn kaakbreuk dan de dader aan straf kreeg
Misschien moet het gebrek aan parkeervakken dan maar een consequentie zijn. Hoe liberaal is het om mensen te laten kiezen tussen geen auto of geen huis.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar die parkeervakken en andere voorzieningen zijn dan ook wel weer terechte zorgen, natuurlijk. Zo simpel is het allemaal niet.
Tja, ik ben absoluut niet liberaal, dus daar overtuig je me niet mee. En de mensen die er al wonen hebben een huis gekocht met genoeg parkeervakken en andere voorzieningen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:13 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Misschien moet het gebrek aan parkeervakken dan maar een consequentie zijn. Hoe liberaal is het om mensen te laten kiezen tussen geen auto of geen huis.
Dit inderdaad, het moet allemaal wel heel erg in een mal gegoten worden van een gezinnetje met 2,3 kind, een Volvo station, een hond en een aangeharkte tuin.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:13 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Misschien moet het gebrek aan parkeervakken dan maar een consequentie zijn. Hoe liberaal is het om mensen te laten kiezen tussen geen auto of geen huis.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)traf-voelen-a4917722quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:12 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Er zullen altijd voorbeelden te vinden zijn die een excuus zijn om te strijden voor nog strenger straffen. Feit is wel dat we in Nederland inderdaad veel strenger zijn gaan straffen en dat de omstandigheden waarin die straf uitgezeten moet worden steeds soberder zijn geworden met minder aandacht voor resocialisatie.
Dat is natuurlijk onzin, maar een gemeente moet ook gewoon rekening houden met huidige bewoners.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:15 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dit inderdaad, het moet allemaal wel heel erg in een mal gegoten worden van een gezinnetje met 2,3 kind, een Volvo station, een hond en een aangeharkte tuin.
High five!quote:
Dit lijken me vergelijkingen met concentratiekampen.quote:Gewoon met gelijke munt terugbetalen. De mensenrechtenschenders zelf even laten ervaren wat het is. Zit misschien wel een mooi televisieprogramma in (oh nee wacht, je mag van de EU daar niet filmen, bij deze poelen des doods).
Na een week of een maand heffen we de situatie weer voor ze op (een luxe die de weerloze vluchtelingen, slachtoffers van westerse wapens, niet hebben).
Weinig gewaagde voorspelling: als er nu weer een kredietcrisis uitbreekt dan wordt die voor Nederland veel heftiger, langer en dieper als in 2008. Toen in 2008 had je nog een goed werkende deeltijd-WW en nog wel meer dingen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk onzin, maar een gemeente moet ook gewoon rekening houden met huidige bewoners.
En de overheid is er ook om mensen te beschermen, samen een zwaar contract als een hypotheek aan gaan zonder duurzame relatie is gewoon een extreem slecht idee.
Slecht onderzochte artikelen, veiligheid en recidive zijn het laagst in landen waar veel harder gestraft wordt.quote:
Laat mensen dat dan zelf beslissen, maar daar ging het hier niet om, KareemSaid had het over splitsen van woningen en alle beren op de weg (zoals gebrek aan parkeerplekken) die er daaromtrent aan de vacht worden bijgesleept.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk onzin, maar een gemeente moet ook gewoon rekening houden met huidige bewoners.
En de overheid is er ook om mensen te beschermen, samen een zwaar contract als een hypotheek aan gaan zonder duurzame relatie is gewoon een extreem slecht idee.
Poel des doods is een normale uitdrukking. En als je foto's op zoekt van de kampen aan de rand van Europa zul je zien dat het een treffende uitdrukking is.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:23 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit lijken me vergelijkingen met concentratiekampen.
Zoals gezegd ga ik niet meer met een f*****t in discussie.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:25 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Slecht onderzochte artikelen, veiligheid en recidive zijn het laagst in landen waar veel harder gestraft wordt.
quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zoals gezegd ga ik niet meer met een f*****t in discussie.
MODS kan er eens wat gedaan worden aan dit heerschap?quote:In een live-topic mag best een grap of grol. Maar absurde complotten, vulgaire opmerkingen en beledigingen mogen achterwege blijven.
En daar gaat de eerste zin over. Er wonen meer mensen in die straat en wijk. Allemaal huizen op laten kopen door mensen die de woning splitsen en weer verkopen is voor die huidige bewoners een achteruitgang van hun leefomgeving. Dat is gewoon een afweging waardoor het de ene keer wel kan en de andere keer niet.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:26 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Laat mensen dat dan zelf beslissen, maar daar ging het hier niet om, KareemSaid had het over splitsen van woningen en alle beren op de weg (zoals gebrek aan parkeerplekken) die er daaromtrent aan de vacht worden bijgesleept.
Maar zo is het niet bedoeld natuurlijk.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Poel des doods is een normale uitdrukking. En als je foto's op zoekt van de kampen aan de rand van Europa zul je zien dat het een treffende uitdrukking is.
Die bewoners mogen er aan wennen dat niet ieder huishouden uit gezinnen met 2,3 kind en een volvo bestaat.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
En daar gaat de eerste zin over. Er wonen meer mensen in die straat en wijk. Allemaal huizen op laten kopen door mensen die de woning splitsen en weer verkopen is voor die huidige bewoners een achteruitgang van hun leefomgeving. Dat is gewoon een afweging waardoor het de ene keer wel kan en de andere keer niet.
Exact. Ze willen dat verbergen, ze willen criticasters monddood maken, ze laten geen journalisten toe, maar het is er gewoon wel. En er gaan verdacht veel mensen dood.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Poel des doods is een normale uitdrukking. En als je foto's op zoekt van de kampen aan de rand van Europa zul je zien dat het een treffende uitdrukking is.
Je mag het ook wel voluit schrijven, of is dat te moeilijk?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zoals gezegd ga ik niet meer met een f*****t in discussie.
Maar je maakt wel zelf dergelijke vergelijkingen? Remigratie en deportatie zijn overigens volledig verschillend.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Exact. Ze willen dat verbergen, ze willen criticasters monddood maken, ze laten geen journalisten toe, maar het is er gewoon wel. En er gaan verdacht veel mensen dood.
Binnenskamers vinden de aanhangers van massadeportaties en "massale remigratie" (de beruchte bijeenkomst waar AfD en toute radicaal-rechts bij aanwezig was) dat helemaal prima.
Daar zijn ze allang aan gewend.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:31 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Die bewoners mogen er aan wennen dat niet ieder huishouden uit gezinnen met 2,3 kind en een volvo bestaat.
Ik hen daar onlangs een rondleiding gehad in het complex en was flink onder de indruk. En niet van de luxe…quote:
Mwah, niet in de manier waarop er door ranzig-rechts over wordt gefantaseerd, die bedoelen met 'remigratie' namelijk wel vertrek onder lichte dwang.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:34 schreef BlaZ het volgende:
Remigratie en deportatie zijn overigens volledig verschillend.
Er wordt vaak gesproken over gedwongen remigratie, FvD en PVV doen dat zelfs in de Kamer. Dat is gelijk aan deportatie.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:34 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Maar je maakt wel zelf dergelijke vergelijkingen? Remigratie en deportatie zijn overigens volledig verschillend.
Vertrek met dwang is deportatie.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:36 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Mwah, niet in de manier waarop er door ranzig-rechts over wordt gefantaseerd, die bedoelen met 'remigratie' namelijk wel vertrek onder lichte dwang.
In principe zeg je dan dat je een bepaalde ruimte per persoon wilt aanhouden die er eigenlijk gewoon niet is in binnensteden.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar zijn ze allang aan gewend.
Woningen splitsen kan best een oplossing zijn die vaker bruikbaar is, maar niet in wijken waar de verkeers- en parkeerdruk al gigantisch is of waar er al te weinig hulpdiensten zijn.
Bij remigratie is het idee dat het vrijwillig gaat. Dat kan door het aanbieden van een financiële compensatie of iets dergelijks. Deportatie lijkt me enkel bruikbaar indien het gaat om misdrijven.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er wordt vaak gesproken over gedwongen remigratie, FvD en PVV doen dat zelfs in de Kamer. Dat is gelijk aan deportatie.
En sommige idioten, ook in de politiek, gaan nog verder en willen geboren Nederlanders naar "het land van herkomst" sturen. Ook dat noemen ze remigratie maar is ook deportatie.
Diederik Boomsma van JA21 is bij meerdere van dat soort bijeenkomsten in Oostenrijk en Italië geweest.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:36 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Mwah, niet in de manier waarop er door ranzig-rechts over wordt gefantaseerd, die bedoelen met 'remigratie' namelijk wel vertrek onder lichte dwang.
Ik zeg dat ik een leefbare omgeving wil houden.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:39 schreef -XOR- het volgende:
[..]
In principe zeg je dan dat je een bepaalde ruimte per persoon wilt aanhouden die er eigenlijk gewoon niet is in binnensteden.
Remigratie zoals de Nederlandse politici het gebruiken, gaat niet op vrijwillige basis.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:43 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Bij remigratie is het idee dat het vrijwillig gaat. Dat kan door het aanbieden van een financiële compensatie of iets dergelijks. Deportatie lijkt me enkel bruikbaar indien het gaat om misdrijven.
quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:43 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Diederik Boomsma van JA21 is bij meerdere van dat soort bijeenkomsten in Oostenrijk en Italië geweest.
In de Tweede Kamer durft hij het niet te zeggen, maar deze onuitgesproken agenda is er absoluut.
Geen misverstand: Wilders heeft het al heel lang over miljoenen moslims deporteren ("uitzetten")
https://www.nu.nl/algemee(...)slims-uitzetten.html
Dat is heel wat anders en wederom een duidelijke misrepresentatie. Hoewel het over de jihad of sharia nadenken natuurlijk wel wat lastig te controleren is.quote:DEN HAAG - Alle moslims die zich in Europa schuldig maken aan criminaliteit, over de jihad of de sharia nadenken moeten worden uitgezet
Onze steden hebben voor Europese begrippen juist al een vrij lage bevolkingsdichtheid, wat op zich raar is in een relatief dichtbevolkt land. Onze huizen zijn per persoon verhoudingsgewijs ook vrij ruimbemeten.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zeg dat ik een leefbare omgeving wil houden.
En inderdaad, sommige delen van steden zijn dan nu al te vol. Als het op bepaalde toegangswegen rondom de spits volledig vast staat, moet je dat niet erger maken door meer woningen achter die toegangsweg te zetten. Is ook gevaarlijk, hulpdiensten kunnen er ook niet langs. Verkeersplannen zijn een essentieel onderdeel van woningbouw.
Dus ja, dan moet je wellicht kiezen voor meer woningen op een net iets minder drukke plek.
Dan gaat het ook niet om remigratie, het probleem hier lijkt me eerder taalverloedering.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Remigratie zoals de Nederlandse politici het gebruiken, gaat niet op vrijwillige basis.
Wat je dus kunt uitlokken. De inzichten over psychologie en groepsprocessen zijn gegroeid. Je kunt systematisch een bevolkingsgroep in deze positie zetten. Een bevolkingsgroep die nooit Nederlander zal worden en nooit afstand kan doen van hun tweede nationaliteit.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:43 schreef BlaZ het volgende:
Deportatie lijkt me enkel bruikbaar indien het gaat om misdrijven.
Vergeleken met de grote buitenlandse steden waar niemand een auto heeft en alles met de metro gaat, klopt. Maar die situatie gaat vrijwel nergens in Nederland op.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:48 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Onze steden hebben voor Europese begrippen juist al een vrij lage bevolkingsdichtheid, wat op zich raar is in een relatief dichtbevolkt land. Onze huizen zijn per persoon verhoudingsgewijs ook vrij ruimbemeten.
Er zijn redelijk grote verschillen tussen de randstad en daarbuiten:quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:48 schreef -XOR- het volgende:
Onze huizen zijn per persoon verhoudingsgewijs ook vrij ruimbemeten.
Dat niet inschakelen van de rechter voor alles tot zes is wel een gigantisch probleem.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:49 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat je dus kunt uitlokken. Je kunt systematisch een bevolkingsgroep in deze positie zetten. Een bevolkingsgroep die nooit Nederlander zal worden en nooit afstand kan doen van hun tweede nationaliteit.
Dit proces is in Nederland bedoeld en onbedoeld al 25 jaar aan de gang trouwens. Een deel van de VVD en voorheen ook een smaldeel in het CDA heeft deze segregatie agenda. Van Martin Bosma weet ik 100% zeker dat hij er zo naar kijkt, hierbij geïnspireerd door Apartheid Zuid-Afrika.
Zo cynisch is het. Wat je als misdrijf definieert is natuurlijk deels subjectief. De bewijslast kun je mee rommelen (en wordt al mee gerommeld! Onder het mom van strenger straffen) en als je in de toekomst voor alles tot zes jaar niet meer de rechter inschakelt is het helemaal bingo. Meneer Rinus Otto mag dan de deportatiestempel zetten.
De lagere bevolkingsdichtheden hebben vooral te maken met de bouwstijl. In steden als Barcelona of Athene met hoge dichtheden zijn de blokken voornamelijk in de 19e eeuw gebouwd, de Nederlandse steden zijn later gebouwd met lagere dichtheden en ruimere infrastructuur waardoor eigenlijk altijd een combinatie van auto en OV noodzakelijk is.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vergeleken met de grote buitenlandse steden waar niemand een auto heeft en alles met de metro gaat, klopt. Maar die situatie gaat vrijwel nergens in Nederland op.
Als een situatie nu al vastgelopen is, moet je het gewoon niet verergeren. Ruimte voor woningbouw op wel geschikte plekken is ook het probleem niet, ruimte genoeg in elke Nederlandse gemeente. Alleen niet op elke plek in elke gemeente.
Het wordt natuurlijk opzettelijk heel breed gedefinieerd en op zo een manier dat je je onschuld niet kan aantonen (dat zou bovendien een omdraaiing van de bewijslast zijn). De Koran lezen zou al betekenen dat je nadenkt over de sharia.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
[..]
Dat is heel wat anders en wederom een duidelijke misrepresentatie. Hoewel het over de jihad of sharia nadenken natuurlijk wel wat lastig te controleren is.
Grond is sowieso killing hier ja. bouwkosten zijn in de UK juist een stuk hoger. Dat hoeft niet per se, maar dan heb je dus niet het meest luxe en krijg je vanzelf wel wat klaaggroepjes zoals Klop dan aanhaalt.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:33 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Is het bouwen van een huis hier veel duurder dan Nostra?
Het eerste zoekresultaat op google geeft voor 2026:
[ code verwijderd ]
Helaas is bouwgrond per m2 in 2025 112% duurder dan in 2015
Maar die grond is vooral duur als het van particuliere eigenaren is. En landbouwgrond is duur omdat we (terecht) over willen op grondgebonden landbouw, daar is meer ipv minder grond voor nodig.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 22:03 schreef nostra het volgende:
[..]
Grond is sowieso killing hier ja. bouwkosten zijn in de UK juist een stuk hoger. Dat hoeft niet per se, maar dan heb je dus niet het meest luxe en krijg je vanzelf wel wat klaaggroepjes zoals Klop dan aanhaalt.
[ afbeelding ]
De bouwkwaliteit is in het VK gemiddeld niet heel hoog (meerdere aanwijzingen voor), en dat van die prefabboer zit daar waarschijnlijk weer onder (maar hé, die klagers brengen we voor de rechter voor smaad ofzo, Facebook pagina offline).quote:Op dinsdag 10 maart 2026 22:03 schreef nostra het volgende:
[..]
Grond is sowieso killing hier ja. bouwkosten zijn in de UK juist een stuk hoger. Dat hoeft niet per se, maar dan heb je dus niet het meest luxe en krijg je vanzelf wel wat klaaggroepjes zoals Klop dan aanhaalt.
[ afbeelding ]
Builder Persimmon lacks minimum house standards, report findsquote:Op dinsdag 10 maart 2026 22:03 schreef nostra het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dat onderzoek hebben ze zelf geïnstigeerd, gepubliceerd en ernaar gehandeld. Zoals het hoort.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 22:46 schreef Klopkoek het volgende:
Builder Persimmon lacks minimum house standards, report finds
https://www.bbc.com/news/business-50827576
We zijn in 2026 en nog steeds lopen er rechtzaken. De klanttevredenheid is nog steeds één van de laagste.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 22:54 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat onderzoek hebben ze zelf geïnstigeerd, gepubliceerd en ernaar gehandeld. Zoals het hoort.
Waar zijn de lijken dan?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niks mis mee, als men moet vertrekken maar niet gaat.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:36 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat werkt echt behoorlijk slecht gezien de bevolkingstoename de afgelopen 25 jaar. Overigens ben je nu een complot aan het beschrijven.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:49 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat je dus kunt uitlokken. De inzichten over psychologie en groepsprocessen zijn gegroeid. Je kunt systematisch een bevolkingsgroep in deze positie zetten. Een bevolkingsgroep die nooit Nederlander zal worden en nooit afstand kan doen van hun tweede nationaliteit.
Dit proces is in Nederland bedoeld en onbedoeld al 25 jaar aan de gang trouwens. Een deel van de VVD en voorheen ook een smaldeel in het CDA heeft deze segregatie agenda. Van Martin Bosma weet ik 100% zeker dat hij er zo naar kijkt, hierbij geïnspireerd door Apartheid Zuid-Afrika.
Zo cynisch is het. Wat je als misdrijf definieert is natuurlijk deels subjectief. De bewijslast kun je mee rommelen (en wordt al mee gerommeld! Onder het mom van strenger straffen), je kunt de bewijslast zoveel mogelijk omdraaien, en als je in de toekomst voor alles tot zes jaar niet meer de rechter inschakelt is het helemaal bingo. Meneer Rinus Otto mag dan de deportatiestempel zetten.
Dat gaat niet om uitgeprocedeerden, maar om hele bevolkingsgroepen van mensen die hier rechtmatig wonen en vaak ook gewoon de Nederlandse nationaliteit hebben.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 23:12 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Niks mis mee, als men moet vertrekken maar niet gaat.
Het aantal Turken en Marokkanen is de afgelopen 25 jaar met circa 200000 personen toegenomen (inclusief dubbele nationaliteiten). Ik zou dat een vrij beperkte stijging willen noemen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 23:20 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat werkt echt behoorlijk slecht gezien de bevolkingstoename de afgelopen 25 jaar. Overigens ben je nu een complot aan het beschrijven.
En je punt is? Dat alle Turken en Marokkanen hetzelfde lot gaan krijgen als de Joden gezien je vergelijking?quote:Op woensdag 11 maart 2026 00:04 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het aantal Turken en Marokkanen is de afgelopen 25 jaar met circa 200000 personen toegenomen (inclusief dubbele nationaliteiten). Ik zou dat een vrij beperkte stijging willen noemen.
Het proces dat ik beschreef staat daar natuurlijk volstrekt los van. Om even weer de vergelijking te maken: tussen 1929 en 1938 namen het aantal Joden in Duitsland gewoon nog toe. Zelfs nog nadat de rassenwetten ingingen.
Het is ook niet alsof ze op loopafstand van het grootste en best bereikbare station van het land zitten. Met legio parkeerruimte net buiten die wijk.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:31 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Die bewoners mogen er aan wennen dat niet ieder huishouden uit gezinnen met 2,3 kind en een volvo bestaat.
Daar liep inderdaad nog een POL topic over, die 'vrijwillige' remigratie. Waarbij elk persoon met een migratieachtergrond (gedefinieerd door het land van herkomst van de grootouders!), incluis genationaliseerden toch maar weg moesten. Van 'onder dwang' (=deportatie) tot 'flink aansporen'. Dar bleef zeker niet bij volledig vrijblijvend met louter een emigratie-premie. Veel FoK!-ers bekenden daar kleur.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 23:53 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat gaat niet om uitgeprocedeerde, maar om hele bevolkingsgroepen van mensen die hier rechtmatig wonen en vaak ook gewoon de Nederlandse nationaliteit hebben.
niemand die hierheen is gekomen met de boot of anderszins gaat terug , zou ik ook niet doenquote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:36 schreef -XOR- het volgende:
[..]
het is ook behoorlijk naief om te denken dat mensen die hier komen maar die hier niet horen massaal vrijwillig weg gaan.quote:Op woensdag 11 maart 2026 03:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
niemand die hierheen is gekomen met de boot of anderszins gaat terug , zou ik ook niet doen
ze krijgen geen mens het vliegtuig in
er is altijd wel een advocaat die wat kan bedenken , zelfs de Schiphol hokken staan nu leeg
Willen we dat die mensen integreren, hier werk zoeken, bedrijfjes starten e.d.? Permanent een zwaard van damocles boven hun hoofd hangen nodigt dan niet uit. Los van het feit dat dit al eens is geprobeerd en terug is gefloten door de rechter, het gaat tegen de mensenrechten in.quote:Op woensdag 11 maart 2026 03:40 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
Wel een goed plan om verblijfsvergunning altijd te blijven evalueren.
dat zijn mooie voorwaarden idd om te mogen blijven. In Denemarken kan het ook toch?quote:Op woensdag 11 maart 2026 06:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Willen we dat die mensen integreren, hier werk zoeken, bedrijfjes starten e.d.? Permanent een zwaard van damocles boven hun hoofd hangen nodigt dan niet uit. Los van het feit dat dit al eens is geprobeerd en terug is gefloten door de rechter, het gaat tegen de mensenrechten in.
De verwijdering van die groepen uit onze samenleving is en blijft toch gewoon het einddoel van uiterst rechts?quote:Op woensdag 11 maart 2026 00:24 schreef Richestorags het volgende:
[..]
En je punt is? Dat alle Turken en Marokkanen hetzelfde lot gaan krijgen als de Joden gezien je vergelijking?
Als je dat elke vijf jaar blijft evalueren (eventueel generaties lang), dan creëer je toch gewoon tweederangs burgers, die nooit echt Nederlander mogen worden?quote:Op woensdag 11 maart 2026 06:40 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
dat zijn mooie voorwaarden idd om te mogen blijven. In Denemarken kan het ook toch?
Dat zijn geen mooie voorwaarden, aangezien iedereen werkloos kan worden, zelfs de beste werknemer. Maar het zijn ook niet de bedoelde voorwaarden, de bedoelde voorwaarde is kijken of het veilig is in je land. Als jij elk moment terug gestuurd kan worden op het moment dat BuZa bepaalt dat het veilig kan (je hebt er zelf geen invloed op), dan heb je geen leven. Dan kun je hier niks opbouwen. Altijd leven in de angst teruggestuurd te worden. Inclusief kinderen, zelfs hier geboren kinderen, die hier gewoon naar school gaan maar weten dat het misschien wel nutteloos is om dat te doen.quote:Op woensdag 11 maart 2026 06:40 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
dat zijn mooie voorwaarden idd om te mogen blijven. In Denemarken kan het ook toch?
waarom zijn dat tweederangsburgers? Gewoon voorwaarden stellen, inclusief een onveilig thuisland.quote:Op woensdag 11 maart 2026 07:05 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Als je dat elke vijf jaar blijft evalueren (eventueel generaties lang), dan creëer je toch gewoon tweederangs burgers, die nooit echt Nederlander mogen worden?
Nee. Geen enkele partij heeft dat als doelstelling. Turken worden überhaupt zelden genoemd.quote:Op woensdag 11 maart 2026 07:02 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De verwijdering van die groepen uit onze samenleving is en blijft toch gewoon het einddoel van uiterst rechts?
Dat willen we inderdaad en daarom stellen we voorwaarden aan het verblijf hier. We zijn het volste land van Europa dus moeten wij alleen selecteren op mensen die potentie en inzet tonen. Als ze daar niet aan kunnen voldoen zoeken ze maar een andere gekke Henkie.quote:Op woensdag 11 maart 2026 06:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Willen we dat die mensen integreren, hier werk zoeken, bedrijfjes starten e.d.? Permanent een zwaard van damocles boven hun hoofd hangen nodigt dan niet uit. Los van het feit dat dit al eens is geprobeerd en terug is gefloten door de rechter, het gaat tegen de mensenrechten in.
Nogmaals: dat is absoluut niet een voorwaarde zoals die bedoeld wordt in het voorstel van evaluatie van de verblijfsvergunningen. Het voorstel kijkt puur en alleen naar de situatie in het geboorteland (van de ouders).quote:Op woensdag 11 maart 2026 07:16 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat willen we inderdaad en daarom stellen we voorwaarden aan het verblijf hier. We zijn het volste land van Europa dus moeten wij alleen selecteren op mensen die potentie en inzet tonen. Als ze daar niet aan kunnen voldoen zoeken ze maar een andere gekke Henkie.
Dat worden ze ook niet en dat zijn het ook. In geen enkel land met een sterke culturele traditie ben jij een "eersterangsburger" als je er komt wonen. Dat is wat moet je accepteren als je ergens komt wonen op latere leeftijd.quote:Op woensdag 11 maart 2026 07:05 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Als je dat elke vijf jaar blijft evalueren (eventueel generaties lang), dan creëer je toch gewoon tweederangs burgers, die nooit echt Nederlander mogen worden?
Jawel, de voorwaarde om te mogen blijven.quote:Op woensdag 11 maart 2026 07:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nogmaals: dat is absoluut niet een voorwaarde zoals die bedoeld wordt in het voorstel van evaluatie van de verblijfsvergunningen. Het voorstel kijkt puur en alleen naar de situatie in het geboorteland (van de ouders).
Hier keihard werken of goed leren levert je dus niks op.
Omdat je dan nooit volwaardig burger kan worden, die in gelijke omstandigheden gelijk behandeld wordt. Dat doet ook iets met een mens en houdt integratie tegen (want uiteindelijk moet je altijd weer naar je “eigen land”, ook al ben je er nooit geweest).quote:Op woensdag 11 maart 2026 07:11 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
waarom zijn dat tweederangsburgers? Gewoon voorwaarden stellen, inclusief een onveilig thuisland.
Tja, met dit soort apartheid kan ik weinig.quote:Op woensdag 11 maart 2026 07:20 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat worden ze ook niet en dat zijn het ook. In geen enkel land met een sterke culturele traditie ben jij een "eersterangsburger" als je er komt wonen. Dat is wat moet je accepteren als je ergens komt wonen op latere leeftijd.
Word ik een Chinees als ik in China ga wonen? Word ik een Japanner als ik in Japan ga wonen? Word ik een Ethiopiër als ik in Ethiopië ga wonen? Word ik een Portugees als ik in Portugal ga wonen? We weten allemaal het antwoord op deze vraag maar in Nederland is dat ineens een probleem. Deze mensen vragen van ons een gunst, wij stellen de voorwaarden.
Minder, minder, minder!quote:Op woensdag 11 maart 2026 07:13 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nee. Geen enkele partij heeft dat als doelstelling. Turken worden überhaupt zelden genoemd.
heeft echt weinig met apartheid te maken.quote:Op woensdag 11 maart 2026 08:02 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, met dit soort apartheid kan ik weinig.
Mijn dochters oma (schoonmoeder) is op haar vierde naar Nederland gekomen, moet mijn dochter nu weg?quote:Op woensdag 11 maart 2026 01:00 schreef probeer het volgende:
[..]
Daar liep inderdaad nog een POL topic over, die 'vrijwillige' remigratie. Waarbij elk persoon met een migratieachtergrond (gedefinieerd door het land van herkomst van de grootouders!), incluis genationaliseerden toch maar weg moesten. Van 'onder dwang' (=deportatie) tot 'flink aansporen'. Dar bleef zeker niet bij volledig vrijblijvend met louter een emigratie-premie. Veel FoK!-ers bekenden daar kleur.
Natuurlijk wel. Mensen, eventueel generaties lang, een andere status geven vanwege hun afkomst is dat gewoon…quote:Op woensdag 11 maart 2026 08:16 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
heeft echt weinig met apartheid te maken.
Een hypotheek krijgen wordt dan ook veel lastiger bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 11 maart 2026 08:01 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Omdat je dan nooit volwaardig burger kan worden, die in gelijke omstandigheden gelijk behandeld wordt. Dat doet ook iets met een mens en houdt integratie tegen (want uiteindelijk moet je altijd weer naar je “eigen land”, ook al ben je er nooit geweest).
quote:Op woensdag 11 maart 2026 08:17 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Mijn dochters oma (schoonmoeder) is op haar vierde naar Nederland gekomen, moet mijn dochter nu weg?
Als jij je daar prettiger bij voelt het zo te noemen so be itquote:Op woensdag 11 maart 2026 08:21 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Mensen, eventueel generaties lang, een andere status geven vanwege hun afkomst is dat gewoon…
Als je hier een paspoort hebt ben je een Nederlands staatsburger en dan ben je voor de wet gelijk.quote:Art 1 GW
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Dan gaan dus meer mensen naturalisatie aanvragen? Levert per saldo niet veel op maar we hebben wel mooi een extra obstakel in het leven geroepen?quote:Op woensdag 11 maart 2026 03:40 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
het is ook behoorlijk naief om te denken dat mensen die hier komen maar die hier niet horen massaal vrijwillig weg gaan.
En als je wel een nl paspoort of verblijfsvergunning hebt dan gebeurd er niks. Wel een goed plan om verblijfsvergunning altijd te blijven evalueren.
Wie gaat bepalen of iemand hier niet 'hoort'? En op welke criteria wordt die beslissing gebaseerd?quote:Op woensdag 11 maart 2026 03:40 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
het is ook behoorlijk naief om te denken dat mensen die hier komen maar die hier niet horen massaal vrijwillig weg gaan.
En als je wel een nl paspoort of verblijfsvergunning hebt dan gebeurd er niks. Wel een goed plan om verblijfsvergunning altijd te blijven evalueren.
Dit is gewoon waanzinnig zielig. VVD toont gewoon hun bruinrechtse kant hier. Ergin heeft gelijk dat we rekening houden met allerlei christelijke en joodse feestdagen/evenementen. O wee als je vijftien minuten eerder pauze moet nemen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 22:24 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
[ x ]
Wat een gezeur. Ik was het er helemaal mee eens dat een Bijbel, Tora en Koran niet thuishoren in de Tweede Kamer, maar laat die mensen toch even vijftien minuten wat eten na zonsondergang.
Seculiere Tweede Kamer jazeker; dat de volksvertegenwoordigers zelf seculier zijn mag je niet afdwingen.
Helaas zal 90% van Nederland dit niet meekrijgen maar die 10% geharnaste moslimhaters wordt weer goed bediend door De Telegraaf en SBS6.
Kom op zeg: er zijn al sinds eind jaren 80 islamitische leden in de Tweede Kamer.
Blijf lekker dromen jongen.quote:Op woensdag 11 maart 2026 08:02 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, met dit soort apartheid kan ik weinig.
Werd dat over Turken geroepen? Was het een partijstandpunt? Zijn er andere partijen?quote:
We hebben dan ook een Joods-Christelijke traditie. Hoeveel rekening wordt er eigenlijk met deze tradities gehouden in Islamitische landen?quote:Op woensdag 11 maart 2026 08:44 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dit is gewoon waanzinnig zielig. VVD toont gewoon hun bruinrechtse kant hier. Ergin heeft gelijk dat we rekening houden met allerlei christelijke en joodse feestdagen/evenementen. O wee als je vijftien minuten eerder pauze moet nemen.
Hemelvaartsdag voortaan ook maar gewoon vergaderen dan.quote:Op woensdag 11 maart 2026 08:44 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dit is gewoon waanzinnig zielig. VVD toont gewoon hun bruinrechtse kant hier. Ergin heeft gelijk dat we rekening houden met allerlei christelijke en joodse feestdagen/evenementen. O wee als je vijftien minuten eerder pauze moet nemen.
Hoelang bestaat die Joods Christelijke traditie eigenlijk in Nederland?quote:Op woensdag 11 maart 2026 08:47 schreef Richestorags het volgende:
[..]
We hebben dan ook een Joods-Christelijke traditie. Hoeveel rekening wordt er eigenlijk met deze tradities gehouden in Islamitische landen?
Maar goed, maak jezelf vooral belachelijk met je bruinrechts.
En alles met de realiteit. Ik vraag me af of de mensen hier ooit een ander land hebben bezocht.quote:Op woensdag 11 maart 2026 08:16 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
heeft echt weinig met apartheid te maken.
Waarom gaan jouw vragen altijd maar één kant op? Bevraag eerst eens wat feitenvrije dingen van je vrinden die hier vrijuit de revue passeren.quote:Op woensdag 11 maart 2026 08:49 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Hemelvaartsdag voortaan ook maar gewoon vergaderen dan.
[..]
Hoelang bestaat die Joods Christelijke traditie eigenlijk in Nederland?
Wat hebben andere landen te maken met hoe we het in Nederland doen? Moet dat 1-op-1 hetzelfde zijn? Hoe consequent ga je daarin zijn?quote:Op woensdag 11 maart 2026 08:50 schreef Richestorags het volgende:
[..]
En alles met de realiteit. Ik vraag me af of de mensen hier ooit een ander land hebben bezocht.
Op zijn best pas sinds de Tweede Wereldoorlog.quote:Op woensdag 11 maart 2026 08:49 schreef KaheemSaid het volgende:
Je beseft toch ook wel dat het nooit genoeg zal zijn? Na de Marokkanen is er wel weer een ander land of simpelweg selectie op geloof.quote:Op woensdag 11 maart 2026 08:46 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Werd dat over Turken geroepen? Was het een partijstandpunt? Zijn er andere partijen?
Nee, nee, nee!
Het gaat niet om regels, het gaat om hoe men ertegenaan kijkt. In elk land met een lange culturele traditie ziet men je als een buitenlander als je daar op volwassen leeftijd naartoe komt. En iedereen die zegt dat dat niet zo is, liegt zichzelf voor. Het is ook helemaal niet erg. Je komt immers van buiten.quote:Op woensdag 11 maart 2026 08:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat hebben andere landen te maken met hoe we het in Nederland doen? Moet dat 1-op-1 hetzelfde zijn? Hoe consequent ga je daarin zijn?
Mijn zus en haar vrouw vermijden toch best een flink aantal landen om op vakantie te gaan, omdat dat tot problemen zou kunnen leiden. Gaan we dat hier dan ook invoeren?
Of doen we het in Nederland zoals wij het doen, ongeacht wat andere landen doen?
Niet, ze zijn heel lang hooguit getolereerd, maar enkel als ze volledig assimileerden.quote:Op woensdag 11 maart 2026 08:49 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het is één keer geroepen door een partijleider op een bewonersavond van een totaal uitgespeelde partij.quote:Op woensdag 11 maart 2026 09:01 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Je beseft toch ook wel dat het nooit genoeg zal zijn? Na de Marokkanen is er wel weer een ander land of simpelweg selectie op geloof.
Maar doe gerust naïef je oren en ogen dicht.
Hoe lang werkt zoiets door? Moeten de kinderen of kleinkinderen van zo’n persoon ook elke vijf jaar door de mangel?quote:Op woensdag 11 maart 2026 09:01 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het gaat niet om regels, het gaat om hoe men ertegenaan kijkt. In elk land met een lange culturele traditie ziet men je als een buitenlander als je daar op volwassen leeftijd naartoe komt. En iedereen die zegt dat dat niet zo is, liegt zichzelf voor. Het is ook helemaal niet erg. Je komt immers van buiten.
Het betekent ook dat wonen in dat land niet vanzelfsprekend is en gepaard gaat met voorwaarden. Jij komt er immers naartoe. Niemand vroeg jou te komen. Allemaal heel logisch.
Je stelt vragen voordat je hebt geaccepteerd dat dit zo is omdat je niet kunt accepteren dat het zo is.quote:Op woensdag 11 maart 2026 09:09 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Hoe lang werkt zoiets door? Moeten de kinderen of kleinkinderen van zo’n persoon ook elke vijf jaar door de mangel?
Of moet iemand die hier op zijn 20e als vluchteling is gekomen en op zijn 60e werkloos wordt?
Ik stel vragen om je te confronteren met de praktische en menselijke bezwaren van je droombeeld.quote:Op woensdag 11 maart 2026 09:13 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je stelt vragen voordat je hebt geaccepteerd dat dit zo is omdat je niet kunt accepteren dat het zo is.
Kinderen en kleinkinderen die hier geboren zijn zijn gewoon Nederlander. Een buitenlander is iemand die van buiten komt. Daar stellen we voorwaarden aan het verblijf. Diegene vraagt een gunst aan onze samenleving dus vragen wij wederkerigheid.
Je weet niet eens wat mijn "droombeeld" is.quote:Op woensdag 11 maart 2026 09:15 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik stel vragen om je te confronteren met de praktische en menselijke bezwaren van je droombeeld.
Je vraagt waarom mijn vragen vooral jouw kant op gaan. Dat is eigenlijk vrij simpel: omdat ik op dit moment een groter probleem zie bij radicaal rechts.quote:Op woensdag 11 maart 2026 08:53 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Waarom gaan jouw vragen altijd maar één kant op? Bevraag eerst eens wat feitenvrije dingen van je vrinden die hier vrijuit de revue passeren.
Dat presenteerde je hier toch met je ideeën?quote:Op woensdag 11 maart 2026 09:15 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je weet niet eens wat mijn "droombeeld" is.
Art 1 gaat nog veel verder. Er staat: "Allen die zich in Nederland bevinden". Er staat niets over Nederlands staatsburgerschap. Alleen hier zijn is al voldoende. Dus zelfs de afgewezen asielzoeker of illegale immigrant valt hier onder. Dat beseffen helaas te weinig mensen.quote:Op woensdag 11 maart 2026 08:27 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als je hier een paspoort hebt ben je een Nederlands staatsburger en dan ben je voor de wet gelijk.
Van wie "mag" dat niet? Ik mag ook niet zomaar in jouw huis wonen, waarom dan wel zomaar in jouw land?quote:Op woensdag 11 maart 2026 09:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Art 1 gaat nog veel verder. Er staat: "Allen die zich in Nederland bevinden". Er staat niets over Nederlands staatsburgerschap. Alleen hier zijn is al voldoende. Dus zelfs de afgewezen asielzoeker of illegale immigrant valt hier onder. Dat beseffen helaas te weinig mensen.
En dan gaat het nu nog een stapje verder: we hebben het hier over mensen met een verblijfsvergunning. Die hebben echt net zo veel rechten in Nederland als die van iemand wiens voorvader al mee vocht met de troepen van Willem van Oranje. Daar kan en mag niet aan getornd worden. En dat doe je wel met een tweederangs staatsburgerschap.
Daar zijn de meeste gemeenten ook hard mee bezig, helaas is het soms lastig om langdurige leegstand aan te pakken. Dat kan soms bij ernstige verloedering, maar vaak komt het dan nog neer op overkopen tegen marktprijs en de nalatige investeerder dus belonen voor zijn gedrag.quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:16 schreef Pegos het volgende:
We moeten het eens even hebben over de 'woningnood'.
De regering wil 100.000 woningen per jaar gaan bouwen, want dat zou het tekort zijn op de woningmarkt.
Wat schetst mijn verbazing?
Er blijken ruim 450.000 woningen en woongelegenheden onbenut leeg te staan.
Feitelijk is er dus helemaal geen tekort maar een ruim overschot.
Het gaat er nu om deze leegstand in kaart te brengen en te bekijken hoe deze leegstand ingezet kan worden om het 'woningtekort' te lenigen.
Dat mag niet van de basis onder onze nationale afspraken, de grondwet.quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:16 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Van wie "mag" dat niet? Ik mag ook niet zomaar in jouw huis wonen, waarom dan wel zomaar in jouw land?
Ja en ironisch genoeg bewijs je daarmee mijn punt. Ik ben een buitenstaander hier en je vraagt meer van mij dan van je incrowd.quote:Op woensdag 11 maart 2026 09:32 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Je vraagt waarom mijn vragen vooral jouw kant op gaan. Dat is eigenlijk vrij simpel: omdat ik op dit moment een groter probleem zie bij radicaal rechts.
Wat mij zorgen baart is dat een groot deel van dat discours steeds meer draait op onwaarheden, propaganda en een steeds hardere toon. Dat soort boodschappen voeden boosheid en verontwaardiging, en juist dat mobiliseert mensen en doet het beter in de algoritmes van sociale media. Het gevolg is dat vertrouwen in feiten, instituties en uiteindelijk in de rechtsstaat langzaam wordt uitgehold.
Ik ben opgegroeid in een Nederland dat juist bekend stond om emancipatie en uitbreiding van vrijheden. Het eerste homohuwelijk, een samenleving die stap voor stap opener werd, meer individuele vrijheid. Juist daarom vind ik het zorgelijk om te zien hoe het politieke debat steeds vaker draait om wantrouwen, vijandbeelden, het groepen tegen elkaar opzetten en het onder druk zetten van democratische instituties.
Als je naar concrete voorbeelden kijkt (en die zijn er legio) zie je waar die zorg vandaan komt: Polen onder PiS, waar de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht werd uitgehold. Hongarije onder Fidesz, waar media en instituties steeds meer onder politieke controle kwamen. De Verenigde Staten onder de Republikeinse Partij tijdens Trump, waar zelfs de legitimiteit van verkiezingen openlijk werd betwist. En Italië onder Fratelli d’Italia, waar opnieuw een radicaal rechtse beweging grote macht heeft gekregen.
Wat ik daarnaast opvallend vind is de tegenstrijdigheid in het verhaal. Radicaal rechts waarschuwt voortdurend dat de islam onze manier van leven zou bedreigen met conservatieve normen. Maar tegelijkertijd verdedigen veel van diezelfde bewegingen zelf ook vrij conservatieve ideeën over samenleving, cultuur en rechten, alleen dan zonder het “vreemde” etiket erop.
Dat betekent niet dat kritiek op religie, migratie of integratie niet legitiem is. Maar als je kijkt naar waar democratische instituties in westerse landen de afgelopen jaren daadwerkelijk onder druk zijn komen te staan, dan zie je dat dat veel vaker gebeurt vanuit radicaal rechtse politieke bewegingen dan vanuit islamitische gemeenschappen.
Dus ja, ik had hier ook een navraag doen over de extreme apartheid claim. Maar als ik moet kiezen waar ik mijn kritische vragen stel, dan stel ik ze liever bij de stroming die op dit moment aantoonbaar meer druk zet op democratische instituties.
Oh zeker mag dat wel. De grondwet verbiedt niet dat je voorwaarden stelt aan een verblijfsvergunning.quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat mag niet van de basis onder onze nationale afspraken, de grondwet.
Je leest niet goed. Hij zegt in zijn post al dat het om mensen met een verblijfsvergunning gaat. Dus die hebben al voldaan aan de voorwaarden om die te krijgen.quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:21 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Oh zeker mag dat wel. De grondwet verbiedt niet dat je voorwaarden stelt aan een verblijfsvergunning.
Ik lees uitstekend:quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je leest niet goed. Hij zegt in zijn post al dat het om mensen met een verblijfsvergunning gaat. Dus die hebben al voldaan aan de voorwaarden om die te krijgen.
quote:Dus zelfs de afgewezen asielzoeker of illegale immigrant valt hier onder.
Je bent hier helemaal geen buitenstaander. En de rest is geen incrowd. Zeker niet in de zin dat iedereen hier het met elkaar eens is en dat jij de enige bent met een afwijkende mening.quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:20 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ja en ironisch genoeg bewijs je daarmee mijn punt. Ik ben een buitenstaander hier en je vraagt meer van mij dan van je incrowd.
Ik snap overigens niet wat je relaas over radicaal rechts met mijn posts vandoen heeft. Ironisch genoeg doe je je eigen inclusiviteit en niet labelen daarmee gelijk tekort.
quote:
quote:Op woensdag 11 maart 2026 09:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Art 1 gaat nog veel verder. Er staat: "Allen die zich in Nederland bevinden". Er staat niets over Nederlands staatsburgerschap. Alleen hier zijn is al voldoende. Dus zelfs de afgewezen asielzoeker of illegale immigrant valt hier onder. Dat beseffen helaas te weinig mensen.
En dan gaat het nu nog een stapje verder: we hebben het hier over mensen met een verblijfsvergunning. Die hebben echt net zo veel rechten in Nederland als die van iemand wiens voorvader al mee vocht met de troepen van Willem van Oranje. Daar kan en mag niet aan getornd worden. En dat doe je wel met een tweederangs staatsburgerschap.
Dit gaat om mensen die die verblijfsvergunning al hebben. Je kunt niet de ene persoon met verblijfsvergunning of paspoort anders behandelen dan een andere persoon meg verblijfsvergunning of paspoort.quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:21 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Oh zeker mag dat wel. De grondwet verbiedt niet dat je voorwaarden stelt aan een verblijfsvergunning.
Dat ging over grondwet artikel 1. Discriminatie op welke grond ook is richting iedereen die in Nederland is een overtreding van dat artikel. Daarom botst ook het opsluiten van niet criminele mensen die in Nederland zijn ook met dat artikel. Ik zei niet dat je op grond van dat artikel iedereen een verblijfsvergunning moet geven.quote:
Ik neem geen slachtofferrol aan maar ik wijs hem op een patroon. Maar goed, jij vindt het kennelijk ook prima dat mijn posts verbonden worden met allerlei vage buitenlandse clubjes. Je bent net zo hypocriet.quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je bent hier helemaal geen buitenstaander. En de rest is geen incrowd. Zeker niet in de zin dat iedereen hier het met elkaar eens is en dat jij de enige bent met een afwijkende mening.
Hier wordt iedereen bevraagd over zijn of haar mening als men daar vragen over heeft. Men doet dat onderbouwd. Om dan de uitgebreide post waar je op reageert af te doen zonder argumenten maar alleen een slachtofferopmerking zegt vooral iets over jou en je argumenten en niets over of je een buitenstaander tussen incrowd bent.
Reageer nou eens inhoudelijk.
Jij denkt een patroon te zien, dat is wat anders. En vervolgens verschuil je je erachter om verder niet inhoudelijk te reageren.quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:30 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik neem geen slachtofferrol aan maar ik wijs hem op een patroon. Maar goed, jij vindt het kennelijk ook prima dat mijn posts verbonden worden met allerlei vage buitenlandse clubjes. Je bent net zo hypocriet.
Inhoudelijk reageren? Ik heb nog een lopende discussie met jou.
Als het antwoord een heel relaas is over buitenlandse partijen waar ik niks mee te maken heb, waar moet ik dan op reageren? Dat heeft niks met mijn vraag te maken.quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Jij denkt een patroon te zien, dat is wat anders. En vervolgens verschuil je je erachter om verder niet inhoudelijk te reageren.
Over buitenstaanders. Ben je dat alweer vergeten dat ik daar op je post had gereageerd?quote:Welke discussie hebben wij nog dan?
Geen verblijfsvergunning en uitgeprocedeerd = strafbaar.quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat ging over grondwet artikel 1. Discriminatie op welke grond ook is richting iedereen die in Nederland is een overtreding van dat artikel. Daarom botst ook het opsluiten van niet criminele mensen die in Nederland zijn ook met dat artikel. Ik zei niet dat je op grond van dat artikel iedereen een verblijfsvergunning moet geven.
Dat is een "misdaad tegen de menselijkheid".quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:32 schreef Black_Baron het volgende:
Een verblijfsvergunning kan gewoon (en dat gebeurt ook regelmatig) ingetrokken worden. Heb je hier niets meer te zoeken.
Goh, wat een ontzettend prettige toon sla je aan. "Ben je dat alweer vergeten". Kennelijk, want ik weet even niet op welke discussie je doelt. Is dat in dit topic of elders op FOK!?quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:35 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Als het antwoord een heel relaas is over buitenlandse partijen waar ik niks mee te maken heb, waar moet ik dan op reageren? Dat heeft niks met mijn vraag te maken.
En nee, ik "denk" niet een patroon te zien. Het is niet voor niets dat veel users hier zijn weggegaan en er een overwegend progressief linkse signatuur hier heerst.
[..]
Over buitenstaanders. Ben je dat alweer vergeten dat ik daar op je post had gereageerd?
Gewoon de wet.quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:40 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is een "misdaad tegen de menselijkheid".
Je leest die toon er zelf in. Ik vraag of je het alweer was vergeten omdat we die discussie in dit topic hadden. Een half uur geleden o.i.d.quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:40 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Goh, wat een ontzettend prettige toon sla je aan. "Ben je dat alweer vergeten". Kennelijk, want ik weet even niet op welke discussie je doelt. Is dat in dit topic of elders op FOK!?
Ik ben ook met andere dingen bezig, dus vergeef me als ik niet overal altijd direct of uberhaupt op reageer.
Je hoeft jezelf niet in een politiek kamp te plaatsen om onderdeel te zijn van een bepaald discours. Ik reageerde op je aangebrachte argument, niet op je lidmaatschap van een club.quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:20 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ja en ironisch genoeg bewijs je daarmee mijn punt. Ik ben een buitenstaander hier en je vraagt meer van mij dan van je incrowd.
Ik snap overigens niet wat je relaas over radicaal rechts met mijn posts vandoen heeft. Ironisch genoeg doe je je eigen inclusiviteit en niet labelen daarmee gelijk tekort. Ik voel me net zo min thuis bij de moderne rechtse politieke ideologie als bij de moderne linkse.
Sorry. Ik kan in diverse topics prima met je discussieren of communiceren, maar als het politiek wordt, lijkt dat een stuk moeilijker.quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:45 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je leest die toon er zelf in. Ik vraag of je het alweer was vergeten omdat we die discussie in dit topic hadden. Een half uur geleden o.i.d.
Het zij je vergevenquote:Op woensdag 11 maart 2026 10:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Sorry. Ik kan in diverse topics prima met je discussieren of communiceren, maar als het politiek wordt, lijkt dat een stuk moeilijker.
Ik weet niet waar je op doelt. Vergeef me, het zal de ouderdoms-alzheimer wel zijn.
Dat ze onderdeel zijn van een bepaald discours zal allemaal wel. Maar zo kan ik hier ook users aan Stalin en Mao linken. Een Japanse nationalist zegt ook dat Japan een lange traditie op vlak x en y heeft. Maakt dat mij een Japanse nationalist als ik het daarmee eens ben?quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:48 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Je hoeft jezelf niet in een politiek kamp te plaatsen om onderdeel te zijn van een bepaald discours. Ik reageerde op je aangebrachte argument, niet op je lidmaatschap van een club.
Argumenten over bijvoorbeeld de joods christelijke traditie, islamisering of het beschermen van “onze manier van leven” maken al langer deel uit van een breder politiek verhaal. Daar reageerde ik op. Zeker wanneer ze, zoals gisteren, gebaseerd zijn op ongefundeerde claims dat andere landen hun kanslozen bewust naar Europa sturen.
Nee, niet. Illegaliteit is (nog) niet strafbaar.quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:36 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Geen verblijfsvergunning en uitgeprocedeerd = strafbaar.
In Nederland zijn die voorwaarden heel duidelijk: iedereen is gelijk voor de wet. Dus je mag voor mensen uit een ander land geen andere regels hebben als ze zich hier legaal gevestigd hebben. Dat je niet meteen opgenomen wordt door de bevolking is een heel andere zaak en op zich niet heel vreemd. Daar gaat tijd overheen, dat is altijd zo. Niet alleen in een ander land, ook in een andere woonplaats. Wij wonen nu zes jaar in een durp en we horen er nog steeds niet echt bij. Hebben wij ook niet enorm hard ons best voor gedaan, maar wel een beetje. En de anderen hebben ook wel een beetje hun best gedaan. Maar ergens passen we niet zo bij elkaar. Zo gaat dat met mensen. Daar is op zichzelf niets mis mee, lijkt me.quote:Op woensdag 11 maart 2026 09:01 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het gaat niet om regels, het gaat om hoe men ertegenaan kijkt. In elk land met een lange culturele traditie ziet men je als een buitenlander als je daar op volwassen leeftijd naartoe komt. En iedereen die zegt dat dat niet zo is, liegt zichzelf voor. Het is ook helemaal niet erg. Je komt immers van buiten.
Het betekent ook dat wonen in dat land niet vanzelfsprekend is en gepaard gaat met voorwaarden. Jij komt er immers naartoe. Niemand vroeg jou te komen. Allemaal heel logisch.
En als je hier illegaal bent? Gelden dan ook dezelfde regels?quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
In Nederland zijn die voorwaarden heel duidelijk: iedereen is gelijk voor de wet. Dus je mag voor mensen uit een ander land geen andere regels hebben als ze zich hier legaal gevestigd hebben. Dat je niet meteen opgenomen wordt door de bevolking is een heel andere zaak en op zich niet heel vreemd. Daar gaat tijd overheen, dat is altijd zo. Niet alleen in een ander land, ook in een andere woonplaats. Wij wonen nu zes jaar in een durp en we horen er nog steeds niet echt bij. Hebben wij ook niet enorm hard ons best voor gedaan, maar wel een beetje. En de anderen hebben ook wel een beetje hun best gedaan. Maar ergens passen we niet zo bij elkaar. Zo gaat dat met mensen. Daar is op zichzelf niets mis mee, lijkt me.
Vooralsog geldt in ieder geval dat je op basis van artikel 1 op dezelfde manier behandeld dient te worden, want je bevindt je in Nederland. En illegaliteit is, zoals @Hanca terecht opmerkt, nog niet strafbaar.quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:03 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
En als je hier illegaal bent? Gelden dan ook dezelfde regels?
Dan begrijpen we misschien niet wat we van elkaar bedoelen. Er worden nu ook al voorwaarden gesteld aan het toekennen van een verblijfsvergunning. Daar doel ik op. Dat moeten we blijven doen en w.m.b. nog een stuk strenger.quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
In Nederland zijn die voorwaarden heel duidelijk: iedereen is gelijk voor de wet. Dus je mag voor mensen uit een ander land geen andere regels hebben als ze zich hier legaal gevestigd hebben.
Kijk, dat is heel mijn punt. Zo spannend is het allemaal niet wat ik zeg maar ik snap dat er wat nuance verloren gaat omdat ik me ongenuanceerd uitdruk.quote:Dat je niet meteen opgenomen wordt door de bevolking is een heel andere zaak en op zich niet heel vreemd. Daar gaat tijd overheen, dat is altijd zo. Niet alleen in een ander land, ook in een andere woonplaats. Wij wonen nu zes jaar in een durp en we horen er nog steeds niet echt bij. Hebben wij ook niet enorm hard ons best voor gedaan, maar wel een beetje. En de anderen hebben ook wel een beetje hun best gedaan. Maar ergens passen we niet zo bij elkaar. Zo gaat dat met mensen. Daar is op zichzelf niets mis mee, lijkt me.
Het illegaal verblijven in Nederland is dan wel geen strafbaar feit op zich, maar het is wel in strijd met de wet- en regelgeving rondom vreemdelingenrecht.quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Vooralsog geldt in ieder geval dat je op basis van artikel 1 op dezelfde manier behandeld dient te worden, want je bevindt je in Nederland. En illegaliteit is, zoals @:Hanca terecht opmerkt, nog niet strafbaar.
Wat absurd is natuurlijk. Wat heeft die status voor zin?quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Vooralsog geldt in ieder geval dat je op basis van artikel 1 op dezelfde manier behandeld dient te worden, want je bevindt je in Nederland. En illegaliteit is, zoals @:Hanca terecht opmerkt, nog niet strafbaar.
Volgens mij ook. Elk land zet in principe mensen uit of pakt mensen op als men erachter komt dat bijvoorbeeld het visum is verlopen.quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:08 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Het illegaal verblijven in Nederland is dan wel geen strafbaar feit op zich, maar het is wel in strijd met de wet- en regelgeving rondom vreemdelingenrecht.
Personen zonder geldige verblijfsdocumenten, kunnen toch gewoon worden aangehouden en in vreemdelingendetentie geplaatst worden?Met het oog op uitzetting.
Ik dacht dat dit ook al gebeurde. Er zitten een paar duizend mensen in vreemdelingendetentie.
Het is eerder absurd illegaliteit wel strafbaar te maken. Wat wou je doen? Iemand in de cel gooien voor het feit dat hij of zij bestaat? Gaat na de straf de cel uit, loopt de straat in en is op dat moment opnieuw strafbaar en kan dus weer opgepakt worden.quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:09 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wat absurd is natuurlijk. Wat heeft die status voor zin?
Dat gebeurt ook, met mensen die uitgezet kunnen worden. Maar niet iedereen kan uitgezet worden.quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:08 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Het illegaal verblijven in Nederland is dan wel geen strafbaar feit op zich, maar het is wel in strijd met de wet- en regelgeving rondom vreemdelingenrecht.
Personen zonder geldige verblijfsdocumenten, kunnen toch gewoon worden aangehouden en in vreemdelingendetentie geplaatst worden?Met het oog op uitzetting.
Ik dacht dat dit ook al gebeurde. Er zitten een paar duizend mensen in vreemdelingendetentie.
Natuurlijk hangen daar voorwaarden aan. En of die strenger mogen zijn, kan ik zo niet bepalen. Ik weet niet precies wat die voorwaarden zijn.quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:05 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dan begrijpen we misschien niet wat we van elkaar bedoelen. Er worden nu ook al voorwaarden gesteld aan het toekennen van een verblijfsvergunning. Daar doel ik op. Dat moeten we blijven doen en w.m.b. nog een stuk strenger.
[..]
Kijk, dat is heel mijn punt. Zo spannend is het allemaal niet wat ik zeg maar ik snap dat er wat nuance verloren gaat omdat ik me ongenuanceerd uitdruk.
Dat wil je toch ook echt niet. Dat iedere illegaal hier maar naar toe komt en van dezelfde rechten en voorzieningen gebruik gaat maken als mensen die hier wel legaal zijn?quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:10 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Volgens mij ook. Elk land zet in principe mensen uit of pakt mensen op als men erachter komt dat bijvoorbeeld het visum is verlopen.
Een 'illegaal' kan dan ook helemaal niet van alle rechten en voorzieningen gebruik maken, voor zaken in de gezondheidszorg, huisvesting, werken en de meeste andere zaken heb je een BSN (of tijdens de asielprocedure: een tijdelijk nummer) nodig en die heeft iemand die hier illegaal binnen is gekomen of die uitgeprocedeerd is niet.quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:14 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Dat wil je toch ook echt niet. Dat iedere illegaal hier maar naar toe komt en van dezelfde rechten en voorzieningen gebruik gaat maken als mensen die hier wel legaal zijn?
Dat kan gewoon niet waar zijn.
Als dat zo is, is er iets heel goed mis.
Je Nederlanderschap kun je verliezen. Dat kan zowel automatisch of bewust actief ingetrokken door onze overheid.quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Natuurlijk hangen daar voorwaarden aan. En of die strenger mogen zijn, kan ik zo niet bepalen. Ik weet niet precies wat die voorwaarden zijn.
De start van de discussie ligt al voor jij erbij kwam, en dat ging over deportatie en remigratie en hoe er partijen zijn die alle moslims willen uitzetten (Wilders, PVV, deportatie dus) of die gedwongen remigratie willen (FvD, deportatie dus) ook van mensen die hier wel geboren zijn, dus waarvan de grootouders niet van oorsprong Nederlander zijn.
Ongenuanceerd uitdrukken heb ik een broertje dood aan. Daar kan ik niets mee. Ik discussier met iemand op basis wat ie zegt, niet op basis van wat ie wellicht iets genuanceerder zou kunnen bedoelen. Dan moet ik gaan raden.
Nee, natuurlijk niet. Het eens zijn met één argument maakt je niet automatisch een Stalinist, Maoïst of Japanse nationalist.quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:57 schreef Richestorags het volgende:
Dat ze onderdeel zijn van een bepaald discours zal allemaal wel. Maar zo kan ik hier ook users aan Stalin en Mao linken. Een Japanse nationalist zegt ook dat Japan een lange traditie op vlak x en y heeft. Maakt dat mij een Japanse nationalist als ik het daarmee eens ben?
Ik zeg bepaalde zaken op persoonlijke titel, niet omdat ik mezelf in het "radicaal-rechtse" kamp plaats.
Dan worden ze dus niet hetzelfde behandeld onder artikel 1 van de grondwet?quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een 'illegaal' kan dan ook helemaal niet van alle rechten en voorzieningen gebruik maken, voor zaken in de gezondheidszorg, huisvesting, werken en de meeste andere zaken heb je een BSN (of tijdens de asielprocedure: een tijdelijk nummer) nodig en die heeft iemand die hier illegaal binnen is gekomen of die uitgeprocedeerd is niet.
Dus nee, die mensen maken helemaal geen gebruik van voorzieningen, behalve misschien de spoedeisende hulp in geval van nood (of wou jij iemand die geen paspoort op zak heeft dood laten bloeden).
Gaat niet gebeuren.quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Natuurlijk hangen daar voorwaarden aan. En of die strenger mogen zijn, kan ik zo niet bepalen. Ik weet niet precies wat die voorwaarden zijn.
De start van de discussie ligt al voor jij erbij kwam, en dat ging over deportatie en remigratie en hoe er partijen zijn die alle moslims willen uitzetten (Wilders, PVV, deportatie dus)
Hoeft ook niet zolang je bijvoorbeeld radicale imams en criminelen gewoon opsluit.quote:of die gedwongen remigratie willen (FvD, deportatie dus) ook van mensen die hier wel geboren zijn, dus waarvan de grootouders niet van oorsprong Nederlander zijn.
Dat snap ik, maar ik heb het wel altijd over verblijfsvergunningen gehad en nooit over die andere zaken. Ik pas mijn stijl aan aan het gebrek aan nuance dat ik hier van "de andere kant in de discussie" zie, maar goed, dat hoeft niet.quote:Ongenuanceerd uitdrukken heb ik een broertje dood aan. Daar kan ik niets mee. Ik discussier met iemand op basis wat ie zegt, niet op basis van wat ie wellicht iets genuanceerder zou kunnen bedoelen. Dan moet ik gaan raden.
Lees artikel 1 van de grondwet nog eens...quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:20 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Dan worden ze dus niet hetzelfde behandeld onder artikel 1 van de grondwet?
Ze hebben niet dezelfde rechten, schrijf je.quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Lees artikel 1 van de grondwet nog eens...
Maar dat zegt op zichzelf niks. Het gaat erom hoe je die retoriek inzet. Als ik het over een Joods-Christelijke traditie heb, bedoel ik iets anders dan Geert Wilders. Ik vind het beter als een land een Leitkultur uitdraagt zodat het duidelijk is wat de spelregels zijn. Kan je het mee eens zijn, kan je het niet mee eens zijn. Op alle vlakken wint de meerderheid het van de minderheid. Nederlands krijgt meer aandacht in het VO dan Fries of Limburgs.quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:20 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet. Het eens zijn met één argument maakt je niet automatisch een Stalinist, Maoïst of Japanse nationalist.
Maar dat was ook niet mijn punt. Mijn punt was dat bepaalde argumenten zoals over joods christelijke traditie, islamisering of de gerichte migratie van kansarmen richten Europa al langer deel uitmaken van een breder politiek debat waarin ze vaak op een specifieke manier worden ingezet.
Daar reageerde ik op. Niet om je dat kamp in te drukken.
Dat je iets op persoonlijke titel zegt kan natuurlijk prima, maar dat verandert niet dat het argument zelf ook onderdeel kan zijn van een groter politiek verhaal waar mensen kritisch naar kijken.
Je hebt geen recht op een hypotheek of een tandartsbehandeling in Nederland. Artikel 1 gaat over niet discrimineren op welke grond dan ook van iedereen die in Nederland is, niet over het geven van allerlei rechten.quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:22 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Ze hebben niet dezelfde rechten, schrijf je.
Van mij niet hoorquote:Op woensdag 11 maart 2026 08:17 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Mijn dochters oma (schoonmoeder) is op haar vierde naar Nederland gekomen, moet mijn dochter nu weg?
Maar is het nou veel moeite om als een collega dat vraagt de pauze 20 minuten te verzetten? Zoals de pauze anders zou vallen, begon het debat net weer op het moment dat hij mag eten. Ik zou dat niet als islamisering beschouwen, maar als collegialiteit.quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:28 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Soms is er ruimte voor een andere beleving, soms niet. De Tweede Kamer heeft geen enkele Islamitische traditie. Dus hoeft de overheid dat niet uit te stralen. Kan je van alles van vinden.
Daar hoef ik niet eens een reden voor te weten.quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar is het nou veel moeite om als een collega dat vraagt de pauze 20 minuten te verzetten? Zoals de pauze anders zou vallen, begon het debat net weer op het moment dat hij mag eten. Ik zou dat niet als islamisering beschouwen, maar als collegialiteit.
Er worden ook wel eens pauzes verplaatst omdat kamerleden bij een petitieoverhandiging of protest in het kamergebouw willen zijn. Collegialiteit.
Ik heb zelf niet gezegd dat ik het als Islamisering beschouw.quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar is het nou veel moeite om als een collega dat vraagt de pauze 20 minuten te verzetten? Zoals de pauze anders zou vallen, begon het debat net weer op het moment dat hij mag eten. Ik zou dat niet als islamisering beschouwen, maar als collegialiteit.
Er worden ook wel eens pauzes verplaatst omdat kamerleden bij een petitieoverhandiging of protest in het kamergebouw willen zijn. Collegialiteit.
Maar er is geen lange geschiedenis met een vast moment van pauze in debatten, die wisselt elke dag. Dat iets opschuiven zodat een collega kan eten zou je zonder nadenken moeten goedkeuren, wat de reden van eten op dat tijdstip ook is.quote:Op woensdag 11 maart 2026 12:18 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik heb zelf niet gezegd dat ik het als Islamisering beschouw.
Het gaat er niet om of het zoveel moeite is, hij vertegenwoordigt de Nederlandse Staat. Die is vanuit een lange geschiedenis opgebouwd waar de Islam geen onderdeel van is. Ik leg de vraag terug: is het zoveel moeite om je daar aan aan te passen? Daarnaast weet ik wel zeker dat men er minder moeite mee zou hebben als het niet Denk zou betreffen. Die zijn zelf een baken van intolerantie.
Dat maakt niet uit aangezien je Nederland vertegenwoordigt. Ik heb je de vraag teruggelegd: waarom past hij zich niet aan in plaats van andersom?quote:Op woensdag 11 maart 2026 12:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar er is geen lange geschiedenis met een vast moment van pauze in debatten, die wisselt elke dag. Dat iets opschuiven zodat een collega kan eten zou je zonder nadenken moeten goedkeuren, wat de reden van eten op dat tijdstip ook is.
Nee hoor. Als volksvertegenwoordiger vertegenwoordigt hij tijdens zijn werk in de TK, de mensen die op hem en/of zijn partij gestemd hebben. De regering vertegenwoordigt de Nederlandse staat.quote:Op woensdag 11 maart 2026 12:18 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik heb zelf niet gezegd dat ik het als Islamisering beschouw.
Het gaat er niet om of het zoveel moeite is, hij vertegenwoordigt de Nederlandse Staat. Die is vanuit een lange geschiedenis opgebouwd waar de Islam geen onderdeel van is. Ik leg de vraag terug: is het zoveel moeite om je daar aan aan te passen? Daarnaast weet ik wel zeker dat men er minder moeite mee zou hebben als het niet Denk zou betreffen. Die zijn zelf een baken van intolerantie.
Omdat wanneer je wil eten een persoonlijke afweging is in Nederland?quote:Op woensdag 11 maart 2026 12:29 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit aangezien je Nederland vertegenwoordigt. Ik heb je de vraag teruggelegd: waarom past hij zich niet aan in plaats van andersom?
Als volksvertegenwoordiger ben je integraal onderdeel van de staat.quote:Op woensdag 11 maart 2026 12:37 schreef probeer het volgende:
[..]
Nee hoor. Als volksvertegenwoordiger vertegenwoordigt hij tijdens zijn werk in de TK, de mensen die op hem en/of zijn partij gestemd hebben. De regering vertegenwoordigt de Nederlandse staat.
En ik gok zomaar dat zijn stemmers geen of weinig moeite met dat verzoek hebben.
Ja leuk. Als ik een afspraak heb voor een miljoenendeal en ik zeg "hey ik ga ff een Maccie pakken, heb honger, ben dertig minuten later" wat gebeurt er dan denk je?quote:Op woensdag 11 maart 2026 12:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat wanneer je wil eten een persoonlijke afweging is in Nederland?
De lange geschiedenis van Nederland was er tot zo'n 25 jaar geleden trouwens één van tolerantie, waarom voldoen zoveel kamerleden niet aan die lange geschiedenis door hier intolerant te zijn?
Ja, op die fiets zijn alle bestuurslagen dat. Inclusief de receptioniste van gemeente Schubbekutteveen.quote:Op woensdag 11 maart 2026 13:04 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Als volksvertegenwoordiger ben je integraal onderdeel van de staat.
Homoseksualiteit is gelegaliseerd, Nederland heeft nog steeds een seculier karakter vanuit een Joods-Christelijke traditie. Je mag je geloof beleiden, maar achter de voordeur.quote:Op woensdag 11 maart 2026 13:06 schreef probeer het volgende:
Islamitische immigratie begon in de jaren 60. Dat is dus te kort dag? Na 60 jaar islamieten in Nederland moeten we nog steeds doen alsof de islam geen onderdeel van Nederland is? Je weet wel, ons land met vrijheid van godsdienst.
Hoe werkt dat dan voor bv de homo-emancipatie?
"Hej Rob ... ehh ... Dat hele homoseksuele he ... Nu je minister president bent, kan dat echt niet meer hoor. Je vertegenwoordigt de Nederlandse staat, en die is opgebouwd vanuit een zeer lange traditie van vervolging en taboes. We zijn pas in de jaren 60-70 met de homo-emancipatie gestart, en dat is toch echt te kort dag om onderdeel te zijn van Nederland. Dus eh .. pas je even aan.
En wat te denken van bv abortus? Dat is (pas) legaal vanaf 1984. Is er inmiddels ook genoeg tijd verstreken om dat als onderdeel van Nederland te mogen zien? Of hebben die SGP-ers toch gewoon gelijk?
Nog een voorbeeld, ditmaal een daadwerkelijke levensbeschouwing (net als de islam) en diens relevantie als onderdeel van Nederland / de Nederlandse staat. Het humanisme. Ja, we hadden sinds 1865 al wel de humanistische vrijdenkersbeweging 'de Dageraad', maar humanisme in Nederland is toch voornamelijk iets wat na WO2 vorm kreeg (oprichting Humanistisch Verbond in 1946). Voor die tijd was je als atheist toch voornamelijk een tweederangs burger, gedefinieerd als niet-christelijk. En pas in 1965 kwam de humanist op gelijke voet met de christen, door Minister-president Jo Cals die in de regeringsverklaring uitsprak dat het beleid gedragen zal worden door de geestelijke waarden die in christendom en humanisme tot uiting komen.
Dus eh ... is humanisme inmiddels genoeg onderdeel van de Nederlandse staat/cultuur/traditie/geschiedenis/whatever, om een motivatie te mogen zijn achter een verzoek van een Kamerlid aan zijn collegas?
Dat is dan ook zo. Wel op een wat lager niveau maar ook daar gelden regels.quote:Op woensdag 11 maart 2026 13:08 schreef probeer het volgende:
[..]
Ja, op die fiets zijn alle bestuurslagen dat. Inclusief de receptionist van gemeente Schubbekutteveen.
Wat een extreem slecht voorbeeld. Dit is een kamerlid wat aan zijn collega's vraagt de pauze wat te verschuiven. Een verzoek wat trouwens tientallen keren per jaar om allerlei redenen wordt gedaan en meestal zonder nadenken wordt ingewilligd. Het verzetten van de pauze is geen 'miljoenendeal', maar gangbare praktijk.quote:Op woensdag 11 maart 2026 13:07 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ja leuk. Als ik een afspraak heb voor een miljoenendeal en ik zeg "hey ik ga ff een Maccie pakken, heb honger, ben dertig minuten later" wat gebeurt er dan denk je?
Persoonlijke afwegingen hebben ook persoonlijke gevolgen. Die traditie van tolerantie heeft Denk als één van de eersten door de plee gespoeld overigens.
Islam en humanisme ook.quote:Op woensdag 11 maart 2026 13:09 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Homoseksualiteit is gelegaliseerd,
Ok, dus 60-70 jaar aan islam en humanisme is niet genoeg. Het moet meer zijn om over een traditie te spreken. Hoeveel dan precies? En bedenk je daarbij ook graag even dat als we te ver terug gaan, die joodse traditie in Nederland voornamelijk bestond uit 'joden vervolgen'.quote:Nederland heeft nog steeds een seculier karakter vanuit een Joods-Christelijke traditie
Klopt.quote:Je mag je geloof beleiden
Nee hoor. Dat mag ook in het openbare leven en ruimte.quote:maar achter de voordeur.
Dit. Dankje voor deze post die het gangbare politieke proces nog eens belicht.quote:Op woensdag 11 maart 2026 13:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat een extreem slecht voorbeeld. Dit is een kamerlid wat aan zijn collega's vraagt de pauze wat te verschuiven. Een verzoek wat trouwens tientallen keren per jaar om allerlei redenen wordt gedaan en meestal zonder nadenken wordt ingewilligd. Het verzetten van de pauze is geen 'miljoenendeal', maar gangbare praktijk.
Dat staat niet in het artikel. Of de titel.quote:Op woensdag 11 maart 2026 13:08 schreef Hanca het volgende:
Maar om bij de titel te blijven: D66 wil de WIA bezuinigingen schrappen
https://www.nd.nl/varia/v(...)en-wia-bezuinigingen
Dus als een gemeentelijke vrouwelijke receptioniste vraagt of ze een kwartiertje later pauze kan hebben zodat ze in haar pauze dan even snel de aansluiting tussen school en de oppas van haar kinderen kan regelen, dan dient het antwoord te zijn;quote:Op woensdag 11 maart 2026 13:09 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is dan ook zo. Wel op een wat lager niveau maar ook daar gelden regels.
Wat houdt 'je geloof belijden' voor jou precies in?quote:Op woensdag 11 maart 2026 13:09 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Homoseksualiteit is gelegaliseerd, Nederland heeft nog steeds een seculier karakter vanuit een Joods-Christelijke traditie. Je mag je geloof beleiden, maar achter de voordeur.
Als D66 ballen heeft gaan ze hier zelf over terugonderhandelen en laten ze het niet lafjes aan de oppositie om de boel 'bij te schaven'.quote:Op woensdag 11 maart 2026 13:08 schreef Hanca het volgende:
Kunnen ze niet beter even bij elkaar gaan zitten om wel een echt doordacht regeerakkoord te schrijven, wellicht met een andere informateur oid? Er blijft straks namelijk niks van het oorspronkelijke akkoord over.
Ik heb het al vaker gezegd maar ze moeten ook goed naar de WW kijken. Die plannen slaan nergens op. Bij een beetje tegenwind is er grote ellende en heeft Bernhard jr. vijfduizend panden in bezit.quote:Op woensdag 11 maart 2026 13:08 schreef Hanca het volgende:
Kunnen ze niet beter even bij elkaar gaan zitten om wel een echt doordacht regeerakkoord te schrijven, wellicht met een andere informateur oid? Er blijft straks namelijk niks van het oorspronkelijke akkoord over.
Eens. En dit gaat ook nooit door beide Kamers komen. De regering heeft een groot probleem, er zijn echt voor miljarden aan bezuinigingen die kansloos zijn in beide Kamers. En de coalitie zelf lijkt ook niet echt bereid om voor de bezuinigingen te vechten.quote:Op woensdag 11 maart 2026 14:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik heb het al vaker gezegd maar ze moeten ook goed naar de WW kijken. Die plannen slaan nergens op. Bij een beetje tegenwind is er grote ellende en heeft Bernhard jr. vijfduizend panden in bezit.
Terugbrengen naar 18 maanden of 1 jaar is nog tot daaraan toe (met 1 jaar wordt Nederland wel één van de karige landen) maar de enorm trage opbouw van rechten is desastreus.
Nee, maar dan moeten ze dat zeggen en dan gaan ze van D66 zelf maar schoorvoetend en met zweethandjes bij tante Dilan langs om te vertellen dat ze spijt van hun handtekening hebben en wachten ze tot ze uitgeschreeuwd is. Je ziet het trucje aankomen: hier een beetje halfslachtig je bedenking over uit te spreken. Dan straks richting het sociale smaldeel van je stemmers communiceren dat het je ook veel te gortig is, richting de oppositie dat er met je te praten valt en richting de VVD dat er geen kamermeerderheid voor dit plan is, en zo boek je een multidimensionale win uit je eigen slechte onderhandelen zonder daadwerkelijk kleur te bekennen.quote:Op woensdag 11 maart 2026 14:26 schreef Hanca het volgende:
En de coalitie zelf lijkt ook niet echt bereid om voor de bezuinigingen te vechten.
Ten koste van een verlies voor burgers en sociale partners (onzekerheid zaaien) en voor het bestuur van Nederland (besluitloosheid, gebrek aan visie en sturing).quote:Op woensdag 11 maart 2026 14:31 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nee, maar dan moeten ze dat zeggen en dan gaan ze van D66 zelf maar schoorvoetend en met zweethandjes bij tante Dilan langs om te vertellen dat ze spijt van hun handtekening hebben en wachten ze tot ze uitgeschreeuwd is. Je ziet het trucje aankomen: hier een beetje halfslachtig je bedenking over uit te spreken. Dan straks richting het sociale smaldeel van je stemmers communiceren dat het je ook veel te gortig is, richting de oppositie dat er met je te praten valt en richting de VVD dat er geen kamermeerderheid voor dit plan is, en zo boek je een multidimensionale win uit je eigen slechte onderhandelen zonder daadwerkelijk kleur te bekennen.
Er is dus plaats voor geloof thuis, maar niet in de tweede kamer?quote:Op woensdag 11 maart 2026 13:09 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Homoseksualiteit is gelegaliseerd, Nederland heeft nog steeds een seculier karakter vanuit een Joods-Christelijke traditie. Je mag je geloof beleiden, maar achter de voordeur.
Pffffquote:Op woensdag 11 maart 2026 15:33 schreef DobbyDobby het volgende:
Wat ik mij nou altijd afvraag. Hoe denken mensen dat vluchtelingen met een Boerka om ooit gaan werken in dit land? Dat zijn toch gewoon levenslang kosten voor de staat en uitkeringen trekken.
Dat zijn gewoon huisvrouwen waarvan de man werkt, zoals miljoenen onder ons zijn opgegroeid met een thuiszittende moeder en zoals er nu nog heel veel zijn met een puur Nederlandse achtergrond. Niks uitkeringen en kosten voor de staat, dus. Sterker: ze hebben als huishouden een veel hogere belastingdruk door die keus.quote:Op woensdag 11 maart 2026 15:33 schreef DobbyDobby het volgende:
Wat ik mij nou altijd afvraag. Hoe denken mensen dat vluchtelingen met een Boerka om ooit gaan werken in dit land? Dat zijn toch gewoon levenslang kosten voor de staat en uitkeringen trekken.
Dat valt tegenwoordig toch wel mee met alle toeslagen? Het is niet dat werken voor een minimumloon nou zoveel meer oplevert. Zeker doen ook veel Nederlanders dat, heb ik ook een pittige mening over. Dit land heeft al veel te veel uitkeringstrekkers.quote:Op woensdag 11 maart 2026 15:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat zijn gewoon huisvrouwen waarvan de man werkt, zoals miljoenen onder ons zijn opgegroeid met een thuiszittende moeder en zoals er nu nog heel veel zijn met een puur Nederlandse achtergrond. Niks uitkeringen en kosten voor de staat, dus. Sterker: ze hebben als huishouden een veel hogere belastingdruk door die keus.
Nee, dat valt niet mee, de belastingdruk voor eenverdieners is veel hoger dan de belastingdruk voor tweeverdieners. En als de ene verdiener goed verdient, krijgt de partner geen cent aan toeslagen. Toeslagen gaan over het verzamelinkomen.quote:Op woensdag 11 maart 2026 15:37 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Dat valt tegenwoordig toch wel mee met alle toeslagen? Het is niet dat werken voor een minimumloon nou zoveel meer oplevert. Zeker doen ook veel Nederlanders dat, heb ik ook een pittige mening over. Dit land heeft al veel te veel uitkeringstrekkers.
Dit land heeft ook teveel domme figurenquote:Op woensdag 11 maart 2026 15:37 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Dat valt tegenwoordig toch wel mee met alle toeslagen? Het is niet dat werken voor een minimumloon nou zoveel meer oplevert. Zeker doen ook veel Nederlanders dat, heb ik ook een pittige mening over. Dit land heeft al veel te veel uitkeringstrekkers.
Dat ben ik met je eens.quote:Op woensdag 11 maart 2026 15:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat valt niet mee, de belastingdruk voor eenverdieners is veel hoger dan de belastingdruk voor tweeverdieners. En als de ene verdiener goed verdient, krijgt de partner geen cent aan toeslagen. Toeslagen gaan over het verzamelinkomen.
Een huishouden waarvan 1 iemand 50k verdient, krijgt geen toeslagen, maar betaalt veel meer belasting dan een huishouden waarvan de ene 30k en de ander 20k verdient.
Goed argument.quote:Op woensdag 11 maart 2026 15:40 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dit land heeft ook teveel domme figuren
En tot nu toe kende ik vaag maar 1 iemand met een boerka en die woonde 10 jaar geleden in een huis van pakweg 4,5 ton en de man was iets van een ingenieur oid. Die vrouw werkte volgens mij idd niet, maar dat is volgens mij nog steeds een vrije en legitieme keus in Nederland.quote:
* Hugo bedenkt een idiote wetquote:Op woensdag 11 maart 2026 15:12 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)-onder-starters.html
NU.nl dumpt elke week even een eenzijdig propaganda artikel. Als het niet van Pararius is dan nu van de makelaars. Jaja. Hoeveel geld krijgen ze hiervoor?
Daar heb ik ook niks op tegen. Dan kost het ons niks, Helaas ken ik andere voorbeelden. In Enschede stikt het van de niet ontwikkelde/ werkenden helaas (ook als koppel).quote:Op woensdag 11 maart 2026 15:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
En tot nu toe kende ik vaag maar 1 iemand met een boerka en die woonde 10 jaar geleden in een huis van pakweg 4,5 ton en de man was iets van een ingenieur oid. Die vrouw werkte volgens mij idd niet, maar dat is volgens mij nog steeds een vrije en legitieme keus in Nederland.
Al die toeslagen zijn de reden dat de marginale belastingdruk rond de 90-95% kan komen te liggen bij eenverdieners met een inkomen tussen de 40-50k.quote:Op woensdag 11 maart 2026 15:37 schreef DobbyDobby het volgende:
Dat valt tegenwoordig toch wel mee met alle toeslagen?
Christendom mag wel, want traditie. Ofzo.quote:Op woensdag 11 maart 2026 15:15 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Er is dus plaats voor geloof thuis, maar niet in de tweede kamer?
Misschien moeten we dan ook maar wat doen aan de eed: “zo waarlijk helpe mij God almachtig” of moet de microfoon uitgezet worden als weer een SGP’er iets uit de bijbel declameert.
Nog ruimte voor 5-10% lastenverzwaring zo te zien.quote:Op woensdag 11 maart 2026 15:55 schreef nostra het volgende:
[..]
Al die toeslagen zijn de reden dat de marginale belastingdruk rond de 90-95% kan komen te liggen bij eenverdieners met een inkomen tussen de 40-50k.
Voor 40K zal ik mijn bed ook niet meer uitkomen.quote:Op woensdag 11 maart 2026 15:55 schreef nostra het volgende:
[..]
Al die toeslagen zijn de reden dat de marginale belastingdruk rond de 90-95% kan komen te liggen bij eenverdieners met een inkomen tussen de 40-50k.
Ja jouw mening ken ik wel, en voor welke belangen jij staat (nu ook al de shabby prefab maffia).quote:Op woensdag 11 maart 2026 15:51 schreef nostra het volgende:
[..]
* Hugo bedenkt een idiote wet
* Iedereen en zijn moeder roept: "kijk nou uit, want dan gaat dit, dat, zus en zo gebeuren"
<TIJD>
* Dit, dat, zus en zo zijn gebeurd
* "PROPAGANDA!! OMGEKOCHT!!"
Nee, maar niet iedereen heeft die mazzel en als je dan een paar tientjes per maand netto overhoudt voor een dag extra werken, dan is de keuze snel gemaakt.quote:Op woensdag 11 maart 2026 16:07 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Voor 40K zal ik mijn bed ook niet meer uitkomen.
Kun je ook eens wat anders dan cynisch en rechts zijn? In de basis en in principe is het redelijk simpel: de hoogste schijven later in laten gaan. Een progressiever belastingstelsel, zoals vele andere landen ook hebben (Italië, Frankrijk, Denemarken, Zweden en zelfs België). In Duitsland gaat de hoogste schijf pas in bij 280k. Daarmee help je de armoedeval te beperken. Probleem: rechts wil dit niet, rechts voert alleen campagne tegen zichzelf en 60 jaar meerderheden van henzelf.quote:Op woensdag 11 maart 2026 16:06 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nog ruimte voor 5-10% lastenverzwaring zo te zien.
Ha, we zijn het een keer eens!quote:Op woensdag 11 maart 2026 16:13 schreef Klopkoek het volgende:
In de basis is het redelijk simpel: de hoogste schijven later in laten gaan.
Het is nogal raar om te doen alsof een huurder die de hypotheek voor een woning niet rond kan krijgen geholpen is om in diezelfde woning te wonen door hem te huren. Die huurder bouwt niks op op het moment dat hij huurt. Kan op die manier dus al helemaal nooit een huis kopen.quote:Op woensdag 11 maart 2026 15:51 schreef nostra het volgende:
[..]
* Hugo bedenkt een idiote wet
* Iedereen en zijn moeder roept: "kijk nou uit, want dan gaat dit, dat, zus en zo gebeuren"
<TIJD>
* Dit, dat, zus en zo zijn gebeurd
* "PROPAGANDA!! OMGEKOCHT!!"
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |