abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 maart 2026 @ 18:44:39 #51
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220309638
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:42 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Het is vooral wat eenzijdig, het wel snijden in sociale voorzieningen en tegelijk weinig doen aan ondoelmatige belastingvoordelen en ook de hypotheekrente aftrek.
Precies, het is jammer dat de VVD de aftrek van de hypotheekrente steeds tegen blijft houden. Dit zou ook een versimpeling van het belastingstelsel bevorderen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  dinsdag 10 maart 2026 @ 18:46:24 #52
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220309654
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:36 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het is altijd fijn om Sinterklaas te spelen van andermans geld.
Ga toch een eind fietsen met dit soort cynische en overdreven oneliners.

Wat snap jij er niet aan dat Nederland inmiddels ver onderaan bungelt?

Ja, in al deze landen is er solidariteit. Solidariteit met de wat jongere werknemers welteverstaan. Oudere werknemers hebben tig jaren gewerkt en kunnen nooit boven een bepaald maximum van maanden/jaren uit komen.

Bovendien: het beschermt ook de economie als mensen bij baanverlies en inzakkende conjunctuur niet onmiddellijk een inkomensval meemaken. Het beschermt de ontwikkelingskansen van (vaak) jonge kinderen. Door de hypotheekschulden heeft Nederland al een economisch systeem waar conjuncturele neergangen en dips extra diep en lang zijn.

Van het Verenigd Koninkrijk tot Italië; elk land heeft zo een systeem. Echt niet alleen de Scandinavische heilstaten.

Helemaal gehersenspoeld en verrechtst door X, dus.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220309705
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:18 schreef probeer het volgende:

[..]
En dat is dan ofwel ronduit amateuristisch, of zoals ik eerder zei een waardeloos excuus om terug te kunnen krabbelen (met naar ik vermoed wisselgeld voor andere plannen).

Elke UWV werknemer had ze dit kunnen vertellen. Maar zogenaamd wisten ze dat niet. Uhuh.
Er zat dan ook geen UWV medewerker aan tafel. Zulke fouten kruipen wel vaker in voorgestelde wetgeving, alleen meestal voor openbare presentatie.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  dinsdag 10 maart 2026 @ 18:52:37 #54
56749 BlaZ
pi_220309712
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:46 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ga toch een eind fietsen met dit soort cynische en overdreven oneliners.

Wat snap jij er niet aan dat Nederland inmiddels ver onderaan bungelt?

Ja, in al deze landen is er solidariteit. Solidariteit met de wat jongere werknemers welteverstaan. Oudere werknemers hebben tig jaren gewerkt en kunnen nooit boven een bepaald maximum van maanden/jaren uit komen.

Bovendien: het beschermt ook de economie als mensen bij baanverlies en inzakkende conjunctuur niet onmiddellijk een inkomensval meemaken.

Helemaal gehersenspoeld en verrechtst door X, dus.
Dit is wel een probleem, maar dit kan op meerdere manieren opgelost worden. De inkomensval is in Nederland met name funest aangezien we zitten met veel te hoge vasten kosten voor wonen en met massa's veel te hoge hypotheken.
  dinsdag 10 maart 2026 @ 18:55:15 #55
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220309757
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:40 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat valt toch wel mee, het andere uiterste is simpelweg geen WW en een werknemer die meer overhoudt en daar zelf maar van moet sparen of zichzelf verzekeren.
Wat gewoon duurder is hè? Als je daar vrijwillige private verzekeraars tussen zet met minder schaalvoordelen. Met adverse selectie.

En nee het valt niet mee - onzin. Dat overzicht toont duidelijk hoezeer Nederland de hekkensluiter is. Vooral jongeren zijn de dupe van deze enorm trage opbouw en die zitten vaak al met flexibele contracten, schulden enz. waardoor een hypotheek lastig is.

Met het Flexicurity model (soepel ontslagrecht maar bij ontslag één/twee jaar WW en omscholen) heeft het sowieso niks van doen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Klopkoek op 10-03-2026 19:19:48 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220309783
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:41 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Een andere onderklasse ook goed?
[..]

Dat voorbeeld van Ceuta kende ik nog niet, dus dank daarvoor. Dat lijkt inderdaad een geval waar migratie als diplomatiek drukmiddel werd gebruikt.

Maar dat is nog steeds iets anders dan wat je eerder stelde, namelijk dat landen bewust hun onderklasse naar Europa sturen en daarna weigeren ze terug te nemen. In het geval van Ceuta ging het om het tijdelijk versoepelen van grenscontrole richting een buurland.

Dat staten migratie soms strategisch inzetten lijkt me dus best mogelijk. Alleen zie ik nog steeds geen bewijs dat landen doelbewust uitgeprocedeerde migranten naar Nederland of Europa sturen en ze daarna niet terugnemen.
  dinsdag 10 maart 2026 @ 18:59:02 #57
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220309800
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:52 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dit is wel een probleem, maar dit kan op meerdere manieren opgelost worden. De inkomensval is in Nederland met name funest aangezien we zitten met veel te hoge vasten kosten voor wonen en met massa's veel te hoge hypotheken.
Ik ga niet meer met jou discuseren. Jij zit met je uiterst rechtse denkbeelden en voorliefde voor autoritaire high-surveillance en hoge straffen heilstaten hoog in mijn irritatiegrens.

Tabee!
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220309893
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:52 schreef BlaZ het volgende:

[..]
En hoe wil je dit precies oplossen? De woningwaarde steeg gemiddeld 6,3% per jaar afgelopen 30 jaar en ik zie nog geen enkele partij met een soort van oplossing komen

[ Bericht 0% gewijzigd door KaheemSaid op 10-03-2026 19:12:41 ]
  dinsdag 10 maart 2026 @ 19:12:39 #59
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220309948
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:57 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dat voorbeeld van Ceuta kende ik nog niet, dus dank daarvoor. Dat lijkt inderdaad een geval waar migratie als diplomatiek drukmiddel werd gebruikt.

Maar dat is nog steeds iets anders dan wat je eerder stelde, namelijk dat landen bewust hun onderklasse naar Europa sturen en daarna weigeren ze terug te nemen. In het geval van Ceuta ging het om het tijdelijk versoepelen van grenscontrole richting een buurland.

Dat staten migratie soms strategisch inzetten lijkt me dus best mogelijk. Alleen zie ik nog steeds geen bewijs dat landen doelbewust uitgeprocedeerde migranten naar Nederland of Europa sturen en ze daarna niet terugnemen.
Dat was een aanname van mij gebaseerd op wat we allemaal zien en hebben gezien in het verleden. Die landen zullen dat nooit publiekelijk toegeven. Maar je hebt gelijk, ik kan het niet bewijzen. Dit zal je overigens nooit horen over de vele andere feitenvrije dingen die hier de revue passeren en waar niemand kritisch op is omdat het in hun straatje past.
  dinsdag 10 maart 2026 @ 19:20:25 #60
56749 BlaZ
pi_220310022
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 19:07 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
En hoe wil je dit precies oplossen? De woningwaarde steeg gemiddeld 6,3% per jaar afgelopen 30 jaar en ik zie nog geen enkele partij met een soort van oplossing komen
Een oplossing hiervoor is enkel mogelijk door de aanbodkant de vraagkant te laten overstijgen, dat zie ik in de komende jaren ook niet opgelost worden.
pi_220310029
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 19:20 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Een oplossing hiervoor is enkel mogelijk door de aanbodkant de vraagkant te laten overstijgen, dat zie ik in de komende jaren ook niet opgelost worden.
Dat kan ook niet, want dan gaat bouwen meer kosten dan de verkoopprijs oplevert en wie gaat dat betalen?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  dinsdag 10 maart 2026 @ 19:26:06 #62
56749 BlaZ
pi_220310070
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 19:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat kan ook niet, want dan gaat bouwen meer kosten dan de verkoopprijs oplevert en wie gaat dat betalen?
Dat kan wel degelijk zonder dat het effect wat jij beschrijft automatisch hoeft op te treden.

Voorbeelden:
1) bevolkingsafname
2) meer inwoners per woning
3) sociale woningbouw door overheid
4) bouw door inwoners zelf op percelen
  dinsdag 10 maart 2026 @ 19:29:43 #63
56749 BlaZ
pi_220310108
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:59 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik ga niet meer met jou discuseren. Jij zit met je uiterst rechtse denkbeelden en voorliefde voor autoritaire high-surveillance en hoge straffen heilstaten hoog in mijn irritatiegrens.

Tabee!
Je kunt ook gewoon toegeven dat de veiligheid van de normale burger je geen zier interesseert, dat zou wat eerlijker zijn.
pi_220310169
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 19:26 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat kan wel degelijk zonder dat het effect wat jij beschrijft automatisch hoeft op te treden.

Voorbeelden:
1) bevolkingsafname
2) meer inwoners per woning
3) sociale woningbouw door overheid
4) bouw door inwoners zelf op percelen
Bij 3 is het antwoord dus de overheid met belastinggeld.

1 lijkt me geen afdwingbare optie, massamoord is een slecht idee. 2 lijkt me geen afdwingbare optie, verder is privacy nogal essentieel voor ieder mens.
4 zou kunnen, maar dan moeten die wel aan bouwvoorschriften voldoen anders gaan de standaarden in Nederland gewoon drastisch omlaag en zitten de armen nog meer in de schimmel en de tocht.
  dinsdag 10 maart 2026 @ 19:39:23 #65
56749 BlaZ
pi_220310231
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 19:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Bij 3 is het antwoord dus de overheid met belastinggeld.

1 lijkt me geen afdwingbare optie, massamoord is een slecht idee. 2 lijkt me geen afdwingbare optie, verder is privacy nogal essentieel voor ieder mens.
4 zou kunnen, maar dan moeten die wel aan bouwvoorschriften voldoen anders gaan de standaarden in Nederland gewoon drastisch omlaag en zitten de armen nog meer in de schimmel en de tocht.
De questie was "kan", ik ga uit van potentialiteit hier.

2. De woningbezetting is gedaald van 3.45 in 1965 naar 2.1 nu, dat zal nu waarschijnlijk weer gaan stijgen door de te hoge woningprijzen.
4 Dat spreekt voor zich, overigens zijn woning uit de vrije markt kwalitatief beter dan de overheidshuizen.
3 Logisch, het recht op wonen is wettelijk vastgelegd dus de overheid heeft hier een taak. Een taak die overigens momenteel verkwanseld is.
pi_220310311
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 19:39 schreef BlaZ het volgende:

[..]
De questie was "kan", ik ga uit van potentialiteit hier.

2. De woningbezetting is gedaald van 3.45 in 1965 naar 2.1 nu, dat zal nu waarschijnlijk weer gaan stijgen door de te hoge woningprijzen.
4 Dat spreekt voor zich, overigens zijn woning uit de vrije markt kwalitatief beter dan de overheidshuizen.
3 Logisch, het recht op wonen is wettelijk vastgelegd dus de overheid heeft hier een taak. Een taak die overigens momenteel verkwanseld is.
Als de overheid de gemiddelde huizenprijs wil laten zakken is die 20 miljard niet voldoende, dan heb je veel en veel meer nodig dat de overheid in huur en koophuizen gaat steken.

En huidige vrije markt woningen zijn niet mensen die hun eigen huis goedkoop bouwen.

En de woningbezetting is met name gedaald door iets minder kinderen, maar vooral meer scheiden, langer alleen wonen voor het samenwonen en langer thuis wonende ouderen. Dat zijn allemaal zaken die niet gaan veranderen, ook niet door huizenprijzen. Alleen dat alleen wonen voor het samenwonen wordt wat vaker nog bij pappa en mamma thuis.
pi_220310348
*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

quote:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)op-gehandicaptenzorg

Tweede Kamer stemt nipt tegen bezuiniging op gehandicaptenzorg
RTL Nieuws / ANP · 2 uur geleden · Aangepast: 2 uur geleden

Een nipte Kamermeerderheid stemt tegen de door het minderheidskabinet voorgenomen bezuiniging op de gehandicaptenzorg. Dat bleek zojuist na een hoofdelijke stemming in de Tweede Kamer. 75 Kamerleden zijn tegen de bezuiniging, 74 zijn voor.

Tijdens een debat vorige week werd duidelijk dat bijna alle oppositiepartijen de bezuinigingen op de gehandicaptenzorg niet zien zitten. Ook veel andere zorgbezuinigingen kunnen niet op steun van de meeste oppositiepartijen rekenen.

Uitwerken van bezuinigingen
Het kabinet heeft met 66 zetels een minderheid in de Tweede Kamer en is afhankelijk van andere partijen om plannen erdoor te krijgen.

De coalitie kwam één stem tekort, omdat een VVD-Kamerlid niet bij de stemmingen aanwezig was. Nadat de motie van onder meer Mirjam Bikker (ChristenUnie) was aangenomen, werd luid op de bankjes geroffeld, een teken van goedkeuring in de Kamer.

Tijdens een debat over de gehandicaptenzorg maandag vroegen meerdere oppositiepartijen zich af waarom deze plannen zijn gemaakt. Ze spraken over 'vage bezuinigingen' waarbij de 'logica ontbreekt'. Bikker zei dat 'mensen niet weten waar ze aan toe zijn'.

Het kabinet heeft aangekondigd tot 10 miljard euro op de zorg te willen bezuinigen, maar nog niet alle bezuinigingen zijn uitgewerkt. De coalitiepartijen zeiden dat ze daar eerst over in gesprek willen met de zorgsector. Een groot deel van de oppositie wil dat er eerst plannen worden gemaakt voordat er geld wordt geschrapt.

Jeej!

Nooit gedacht dat ik dit ooit nog (niet-sarcastisch) zou zeggen, maar hier komt ie ...

Dank aan die ene VVD-er.
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 10 maart 2026 @ 19:48:49 #68
56749 BlaZ
pi_220310355
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 19:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als de overheid de gemiddelde huizenprijs wil laten zakken is die 20 miljard niet voldoende, dan heb je veel en veel meer nodig dat de overheid in huur en koophuizen gaat steken.

En huidige vrije markt woningen zijn niet mensen die hun eigen huis goedkoop bouwen.

En de woningbezetting is met name gedaald door iets minder kinderen, maar vooral meer scheiden, langer alleen wonen voor het samenwonen en langer thuis wonende ouderen. Dat zijn allemaal zaken die niet gaan veranderen, ook niet door huizenprijzen. Alleen dat alleen wonen voor het samenwonen wordt wat vaker nog bij pappa en mamma thuis.
Klopt, dan heb je ongeveer 160 miljard nodig.
pi_220310399
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 19:48 schreef probeer het volgende:
[..]

Jeej!

Nooit gedacht dat ik dit ooit nog (niet-sarcastisch) zou zeggen, maar hier komt ie ...

Dank aan die ene VVD-er.
Nou is het maar een motie en nu heeft de minister dus een reden hem te negeren... maar dan is CU denk ik wel definitief klaar als redelijke oppositie.

JA21 was de enige die de coalitie hielp. Maar niet omdat ze voor de bezuinigingen zijn, trouwens.
pi_220310417
Neem een voorbeeld aan Persimmon, goed en goedkoop bouwen kan prima.
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
pi_220310432
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 19:54 schreef nostra het volgende:
Persimmon ken ik niet en zie ik online alleen als fruit, maar we zouden wat mij betreft prefab bouwen wel flink moeten opschalen, heb je ook minder last van weersomstandigheden.
  dinsdag 10 maart 2026 @ 19:58:12 #72
56749 BlaZ
pi_220310457
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 19:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nou is het maar een motie en nu heeft de minister dus een reden hem te negeren... maar dan is CU denk ik wel definitief klaar als redelijke oppositie.

JA21 was de enige die de coalitie hielp. Maar niet omdat ze voor de bezuinigingen zijn, trouwens.
Waarom dan?
pi_220310483
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 19:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Persimmon ken ik niet en zie ik online alleen als fruit, maar we zouden wat mij betreft prefab bouwen wel flink moeten opschalen, heb je ook minder last van weersomstandigheden.
Brits, doen huizen van onder de drie ton (pond, weliswaar). www.persimmonhomes.com .
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
pi_220310539
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 19:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
2 lijkt me geen afdwingbare optie, verder is privacy nogal essentieel voor ieder mens.
Dit lijkt mij nou juist een enorm geschikte oplossing. We hebben relatief veel eenspersoonshuishoudens en het zou derhalve aantrekkelijker moeten zijn om huizen te splitsen.
pi_220310591
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 19:58 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Waarom dan?
Omdat ze eerst een alternatief willen voor ze dit blokkeren. Nogal zwakke argumentatie, maar dat zegt dus niet dat ze de bezuinigingen gaan steunen als die voor liggen.

Bente Becker was trouwens de afwezige.
pi_220310610
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 20:05 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dit lijkt mij nou juist een enorm geschikte oplossing. We hebben relatief veel eenspersoonshuishoudens en het zou derhalve aantrekkelijker moeten zijn om huizen te splitsen.
Maar dat is niet meer mensen in 1 huis, maar meer huizen maken van 1 huis. Toch wel wat anders.
  dinsdag 10 maart 2026 @ 20:13:07 #77
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220310642
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 20:00 schreef nostra het volgende:

[..]
Brits, doen huizen van onder de drie ton (pond, weliswaar). www.persimmonhomes.com .
Ik ruik weer eens een adder onder het gras hier. Er wordt wat geplugd hier.

Videotje over de prefab lobby:
https://bsky.app/profile/levi98k.bsky.social/post/3me4w56ovb22y

(Hugo de Jonge kon maar moeilijk zijn flexwoningen kwijt...)

Maar oh jee zeg, een beetje fatsoenlijke WW wordt al geframed als Sinterklazen met andermans verdiend geld (dat hij helemaal zelf in zijn eentje heeft verdiend!)...
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 10 maart 2026 @ 20:23:10 #78
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220310751
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 19:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Persimmon_plc#Build_quality

Toch een iets andere indruk dan het verkooppraatje van Van Gool en nostra...
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220310763
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 20:23 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Toch een iets andere indruk dan het verkooppraatje van Van Gool en nostra...
Daarom begon ik dus over de bouwvoorschriften. Goedkoper maar slechter bouwen is geen optie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 10-03-2026 20:39:29 ]
  dinsdag 10 maart 2026 @ 20:25:06 #80
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220310768
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 19:54 schreef nostra het volgende:

"Kan prima" - kritische Facebookpagina's halen we offline in sociaal-darwinistisch VVD droomland (een lastig consumentenprogramma Kassa is straks toch weg en Radar is van onze vrienden van AvroTros).
Deuger, Woke & Gutmensch
  Moderator dinsdag 10 maart 2026 @ 20:26:01 #81
5428 crew  miss_sly
pi_220310779
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 20:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar dat is niet meer mensen in 1 huis, maar meer huizen maken van 1 huis. Toch wel wat anders.
Ik denk dat meer mensen per huis niet per se iets is dat je zou moeten nastreven. Tegelijkertijd denk ik ook dat je mensen die dat wel willen het niet moeilijker moet maken om dat te regelen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 10 maart 2026 @ 20:29:01 #82
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220310806
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 20:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Daarom begon ik dus aan de bouwvoorschriften. Goedkoper maar slechter bouwen is geen optie.
Dat klopt, maar CU heeft geen 50 zetels en VVD66 wel.

D66 verkoopt het in een pseudo-progressief Abundance sausje.
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 10 maart 2026 @ 20:32:38 #83
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220310834
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 20:05 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Veel woningen zou je inderdaad kunnen verduplexeren.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220310842
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 20:00 schreef nostra het volgende:

[..]
Is het bouwen van een huis hier veel duurder dan Nostra?
Het eerste zoekresultaat op google geeft voor 2026:
1
2
3
Tussenwoning - ¤ 200.000 – ¤ 300.000 - 80 – 120 m²
2-onder-1-kapwoning - ¤ 300.000 – ¤ 400.000 - 120 – 160 m²
Vrijstaande woning - ¤ 400.000 – ¤ 600.000+ - 160 – 240 m²

Helaas is bouwgrond per m2 in 2025 112% duurder dan in 2015
  Moderator dinsdag 10 maart 2026 @ 20:34:06 #85
236264 crew  capricia
pi_220310845
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 20:26 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik denk dat meer mensen per huis niet per se iets is dat je zou moeten nastreven. Tegelijkertijd denk ik ook dat je mensen die dat wel willen het niet moeilijker moet maken om dat te regelen.
Doet me denken hieraan:

quote:
Noor (20) kocht eigen huis van erfenis en wil vriendinnen laten intrekken na twee jaar alleen: dat mag niet, zegt gemeente

Noor Visser (20) heeft een eigen koophuis. Met vriendinnen fantaseert ze over samenwonen op haar plekje in de wijk Assendorp in Zwolle. Maar voordat ze serieuze plannen kunnen maken, gooit een brief van de gemeente roet in het eten.
onlogisch in NWS / Noor (20) mag niet samenwonen met vriendinnen in eigen huis

Krijg niet echt een warm gevoel bij veel van dit soort instanties.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220310867
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 20:34 schreef capricia het volgende:

[..]
Doet me denken hieraan:
[..]

Aan de andere kant zijn dit ook de gevolgen als het wel mag: https://www.ad.nl/wonen/s(...)samenwonen~af56f53e/

Prima om het makkelijker te maken, maar het heeft veel te veel negatieve gevolgen om het standaard te maken of echt aan te moedigen. Wat met hoofdelijke aansprakelijkheid voor restschulden e.d.? Hier gaan ook gewoon mensen door in de problemen komen.

Huizen splitsen is dan een veel beter idee, een idee dat ook al wel wordt toegepast maar dat mag grootschaliger.
  dinsdag 10 maart 2026 @ 20:38:46 #87
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220310875
quote:

[..]
Doet me denken hieraan:
[..]

Typische gevalletje oudhollandsche stijfkoppigheid die een van de oorzaken van de volkomen vastgelopen huizenmarkt is.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  dinsdag 10 maart 2026 @ 20:39:08 #88
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220310882
quote:

[..]
Doet me denken hieraan:
[..]

Dat soort regels zijn er vanwege leefbaarheid en verloedering vaak niet voor niets gekomen. Het is allemaal niet zo simpel.

De rechterkant heeft het vaak over hoe migratie de voorzieningen zoals scholen onder druk zet - dat speelt bij dit soort regels ook mee.
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 10 maart 2026 @ 20:42:35 #89
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220310910
quote:

[..]
Doet me denken hieraan:
[..]

een woning delen met anderen is niet toegestaan
dat weet je

Dan moet je kamers gaan verhuren , het moet commercieel zijn of je blijft alleen wonen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Moderator dinsdag 10 maart 2026 @ 20:42:48 #90
236264 crew  capricia
pi_220310913
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 20:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Aan de andere kant zijn dit ook de gevolgen als het wel mag: https://www.ad.nl/wonen/s(...)samenwonen~af56f53e/

Prima om het makkelijker te maken, maar het heeft veel te veel negatieve gevolgen om het standaard te maken of echt aan te moedigen. Wat met hoofdelijke aansprakelijkheid voor restschulden e.d.? Hier gaan ook gewoon mensen door in de problemen komen.

Huizen splitsen is dan een veel beter idee, een idee dat ook al wel wordt toegepast maar dat mag grootschaliger.
Ongehuwde stellen kopen ook vaak samen een woning. Lijken me dezelfde regels voor gelden!?

In dit geval gaat het over het verhuren van een kamer. Dat zou je juist toe moeten juichen. Niet de verkrotting, niet de huisjesmelkers, maar wel gewoon een kamer verhuren als de eigenaar er ook woont.
Het is nu ongebruikte woonruimte, wat je beter kunt gebruiken en inzetten.
- Goethe, “Faust”
  dinsdag 10 maart 2026 @ 20:43:30 #91
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220310921
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 20:38 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Typische gevalletje oudhollandsche stijfkoppigheid die een van de oorzaken van de volkomen vastgelopen huizenmarkt is.
Er is onwil bij de coalitie die er nu zit om echt de huizenprijzen niet verder te laten stijgen of exploderen. Welnee, de VVD sorteert voortdurend voor op nog meer benzine op de markt gooien. Wat Rutte 3 en Rutte 4 ook maar liefst zeven keer hebben gedaan. Dalen van huizenprijzen is natuurlijk al helemaal een no go (toen midden jaren 90 de leencapaciteit werd verruimd en geliberaliseerd was het hek van de dam)

Hier in artikel uit 2021 wordt even benoemd hoe de Rutte kabinetten voortdurend het fikkie opstoken:
https://www.volkskrant.nl(...)en-stijgen~b4baff81/
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220310930
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 20:37 schreef Hanca het volgende:

[..]

Het splitsen van huizen is in steden dan vaak weer moeilijk omdat meer woningen zorgen voor een grotere vraag aan parkeervakken die er a. vaak niet zijn en b. meestal juist weggehaald worden.

In de wijk waar ik woon moet een woning minimaal 250m2 zijn om hem te mogen splitsen, let wel dit is een jaren 30 wijk in een stad waar op een paar gebouwen na bijna alle woningen kleiner zijn. Wel zijn er veel huizen voor de huur opgedeeld in meerdere appartementen. Deze huizen gaan, door de hoge woningwaarde, massaal de verkoop in en mogen enkel verkocht worden als enkel huis. Gevolg is dat er straks minder mensen wonen in hetzelfde aantal huizen. Dat is toch niet helemaal hoe je het zou willen hebben in deze tijd.
  dinsdag 10 maart 2026 @ 20:49:49 #93
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220310966
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 20:44 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Het splitsen van huizen is in steden dan vaak weer moeilijk omdat meer woningen zorgen voor een grotere vraag aan parkeervakken die er a. vaak niet zijn en b. meestal juist weggehaald worden.

in Utrecht gaat een wijk aan de Merwede gebouwd worden haast zonder parkeer mogelijkheden , dat heeft Groen Links zo verzonnen, dat scheelde extra woongebouwen

geen of heel weinig autos
https://www.rtvutrecht.nl(...)e-wijk-van-nederland
quote:
Bereikbaarheid
Of het voor iedereen handig is een autovrije wijk is de vraag.
Hoe werkt het als je moet verhuizen en je niet met een busje voor je huis kunt komen en hoe werkt het als je slecht ter been bent?

Volgens Glas hoeven mensen zich daar geen zorgen over te maken. "Ambulances, brandweer en andere hulpdiensten krijgen een ontheffing en ook de regiotaxi."

Maar er zijn uitzonderingen waar de gemeente nog geen antwoord op heeft.

Denk aan een tante die langs wil komen, maar ze is al op leeftijd en kan niet ver lopen.

Zij zal haar auto aan de rand van de stad moeten parkeren en met de bus of tram naar je toe moeten komen en dan nog eens een paar honderd meter moeten lopen.

"We gaan als het hier staat ook echt kijken naar de uitzonderingen", zo zegt wethouder Eerenberg. "
Mensen moeten misschien een keer een grote kast hun huis in krijgen of verhuizen.
Als het echt niet gaat om dat stuk te lopen dan zijn uitzonderingen mogelijk, maar wat ons betreft wel zo min mogelijk.".

[ Bericht 15% gewijzigd door michaelmoore op 10-03-2026 20:55:35 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220310983
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 20:42 schreef capricia het volgende:

[..]
Ongehuwde stellen kopen ook vaak samen een woning. Lijken me dezelfde regels voor gelden!?

Geef toe dat stellen ook steeds vaker uit elkaar gaan (en daar vind ik eigenlijk wel wat van, de mentaliteit van 'ik vind het niet zo leuk meer, dus we stoppen er mee' kan ik niet goed tegen), maar hier zal het echt nog veel vaker gebeuren. Relaties die begonnen worden, banen in andere steden, enz.

En zoals je in dat artikel kunt lezen kun je dus gewoon samen kopen als vrienden (dat kon trouwens al decennia), het is alleen meestal geen duurzame oplossing.
pi_220310998
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 20:44 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]

In de wijk waar ik woon moet een woning minimaal 250m2 zijn om hem te mogen splitsen, let wel dit is een jaren 30 wijk in een stad waar op een paar gebouwen na bijna alle woningen kleiner zijn. Wel zijn er veel huizen voor de huur opgedeeld in meerdere appartementen. Deze huizen gaan, door de hoge woningwaarde, massaal de verkoop in en mogen enkel verkocht worden als enkel huis. Gevolg is dat er straks minder mensen wonen in hetzelfde aantal huizen. Dat is toch niet helemaal hoe je het zou willen hebben in deze tijd.
Maar die parkeervakken en andere voorzieningen zijn dan ook wel weer terechte zorgen, natuurlijk. Zo simpel is het allemaal niet.
  Moderator dinsdag 10 maart 2026 @ 20:59:43 #96
236264 crew  capricia
pi_220311047
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 20:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Geef toe dat stellen ook steeds vaker uit elkaar gaan (en daar vind ik eigenlijk wel wat van, de mentaliteit van 'ik vind het niet zo leuk meer, dus we stoppen er mee' kan ik niet goed tegen), maar hier zal het echt nog veel vaker gebeuren. Relaties die begonnen worden, banen in andere steden, enz.

En zoals je in dat artikel kunt lezen kun je dus gewoon samen kopen als vrienden (dat kon trouwens al decennia), het is alleen meestal geen duurzame oplossing.
Mijn prive mening is dat je zulke grote financiële beslissingen beter ook af kunt dekken (in zorgen voor, en verantwoording naar, elkaar) via een huwelijk.

Maar ik zie daar nu geen taak voor de wetgever in.
- Goethe, “Faust”
pi_220311069
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 20:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Mijn prive mening is dat je zulke grote financiële beslissingen beter ook af kunt dekken (in zorgen voor, en verantwoording naar, elkaar) via een huwelijk.

Maar ik zie daar nu geen taak voor de wetgever in.
Niet bij relaties, wel bij vrienden die samen intrekken zonder relatie. We willen niet straks weer een groep mensen in problemen door zo'n type beslissing.

Als één iemand koopt, moet die wat mij betreft gewoon iedereen in huis kunnen nemen (met een redelijk maximum), trouwens. Als mijn vrouw en ik mijn alleenstaande schoonzusje in huis wil nemen als de kinderen uit huis zijn moet dat ook kunnen. Het gaat me hier echt om samen een hypotheek aan gaan, daar moet een relatie onder zitten.
  dinsdag 10 maart 2026 @ 21:06:23 #98
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220311081
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:24 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Welnee. Er is al 40 jaar een spiraal naar meer repressie, stoerdoenerij en hardere en hogere straffen. Ook daarin is Nederland inmiddels Europees kampioen geworden.
_O-

Het laatste topic in NWS op dit vlak ging over iemand die langer aan het herstellen was van zijn kaakbreuk dan de dader aan straf kreeg :')
pi_220311118
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 21:06 schreef Richestorags het volgende:

[..]
_O-

Het laatste topic in NWS op dit vlak ging over iemand die langer aan het herstellen was van zijn kaakbreuk dan de dader aan straf kreeg :')
Er zullen altijd voorbeelden te vinden zijn die een excuus zijn om te strijden voor nog strenger straffen. Feit is wel dat we in Nederland inderdaad veel strenger zijn gaan straffen en dat de omstandigheden waarin die straf uitgezeten moet worden steeds soberder zijn geworden met minder aandacht voor resocialisatie.
pi_220311119
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 20:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar die parkeervakken en andere voorzieningen zijn dan ook wel weer terechte zorgen, natuurlijk. Zo simpel is het allemaal niet.
Misschien moet het gebrek aan parkeervakken dan maar een consequentie zijn. Hoe liberaal is het om mensen te laten kiezen tussen geen auto of geen huis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')