Daar hoef ik niet eens een reden voor te weten.quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar is het nou veel moeite om als een collega dat vraagt de pauze 20 minuten te verzetten? Zoals de pauze anders zou vallen, begon het debat net weer op het moment dat hij mag eten. Ik zou dat niet als islamisering beschouwen, maar als collegialiteit.
Er worden ook wel eens pauzes verplaatst omdat kamerleden bij een petitieoverhandiging of protest in het kamergebouw willen zijn. Collegialiteit.
Ik heb zelf niet gezegd dat ik het als Islamisering beschouw.quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar is het nou veel moeite om als een collega dat vraagt de pauze 20 minuten te verzetten? Zoals de pauze anders zou vallen, begon het debat net weer op het moment dat hij mag eten. Ik zou dat niet als islamisering beschouwen, maar als collegialiteit.
Er worden ook wel eens pauzes verplaatst omdat kamerleden bij een petitieoverhandiging of protest in het kamergebouw willen zijn. Collegialiteit.
Maar er is geen lange geschiedenis met een vast moment van pauze in debatten, die wisselt elke dag. Dat iets opschuiven zodat een collega kan eten zou je zonder nadenken moeten goedkeuren, wat de reden van eten op dat tijdstip ook is.quote:Op woensdag 11 maart 2026 12:18 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik heb zelf niet gezegd dat ik het als Islamisering beschouw.
Het gaat er niet om of het zoveel moeite is, hij vertegenwoordigt de Nederlandse Staat. Die is vanuit een lange geschiedenis opgebouwd waar de Islam geen onderdeel van is. Ik leg de vraag terug: is het zoveel moeite om je daar aan aan te passen? Daarnaast weet ik wel zeker dat men er minder moeite mee zou hebben als het niet Denk zou betreffen. Die zijn zelf een baken van intolerantie.
Dat maakt niet uit aangezien je Nederland vertegenwoordigt. Ik heb je de vraag teruggelegd: waarom past hij zich niet aan in plaats van andersom?quote:Op woensdag 11 maart 2026 12:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar er is geen lange geschiedenis met een vast moment van pauze in debatten, die wisselt elke dag. Dat iets opschuiven zodat een collega kan eten zou je zonder nadenken moeten goedkeuren, wat de reden van eten op dat tijdstip ook is.
Nee hoor. Als volksvertegenwoordiger vertegenwoordigt hij tijdens zijn werk in de TK, de mensen die op hem en/of zijn partij gestemd hebben. De regering vertegenwoordigt de Nederlandse staat.quote:Op woensdag 11 maart 2026 12:18 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik heb zelf niet gezegd dat ik het als Islamisering beschouw.
Het gaat er niet om of het zoveel moeite is, hij vertegenwoordigt de Nederlandse Staat. Die is vanuit een lange geschiedenis opgebouwd waar de Islam geen onderdeel van is. Ik leg de vraag terug: is het zoveel moeite om je daar aan aan te passen? Daarnaast weet ik wel zeker dat men er minder moeite mee zou hebben als het niet Denk zou betreffen. Die zijn zelf een baken van intolerantie.
Omdat wanneer je wil eten een persoonlijke afweging is in Nederland?quote:Op woensdag 11 maart 2026 12:29 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit aangezien je Nederland vertegenwoordigt. Ik heb je de vraag teruggelegd: waarom past hij zich niet aan in plaats van andersom?
Als volksvertegenwoordiger ben je integraal onderdeel van de staat.quote:Op woensdag 11 maart 2026 12:37 schreef probeer het volgende:
[..]
Nee hoor. Als volksvertegenwoordiger vertegenwoordigt hij tijdens zijn werk in de TK, de mensen die op hem en/of zijn partij gestemd hebben. De regering vertegenwoordigt de Nederlandse staat.
En ik gok zomaar dat zijn stemmers geen of weinig moeite met dat verzoek hebben.
Ja leuk. Als ik een afspraak heb voor een miljoenendeal en ik zeg "hey ik ga ff een Maccie pakken, heb honger, ben dertig minuten later" wat gebeurt er dan denk je?quote:Op woensdag 11 maart 2026 12:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat wanneer je wil eten een persoonlijke afweging is in Nederland?
De lange geschiedenis van Nederland was er tot zo'n 25 jaar geleden trouwens één van tolerantie, waarom voldoen zoveel kamerleden niet aan die lange geschiedenis door hier intolerant te zijn?
Ja, op die fiets zijn alle bestuurslagen dat. Inclusief de receptioniste van gemeente Schubbekutteveen.quote:Op woensdag 11 maart 2026 13:04 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Als volksvertegenwoordiger ben je integraal onderdeel van de staat.
Homoseksualiteit is gelegaliseerd, Nederland heeft nog steeds een seculier karakter vanuit een Joods-Christelijke traditie. Je mag je geloof beleiden, maar achter de voordeur.quote:Op woensdag 11 maart 2026 13:06 schreef probeer het volgende:
Islamitische immigratie begon in de jaren 60. Dat is dus te kort dag? Na 60 jaar islamieten in Nederland moeten we nog steeds doen alsof de islam geen onderdeel van Nederland is? Je weet wel, ons land met vrijheid van godsdienst.
Hoe werkt dat dan voor bv de homo-emancipatie?
"Hej Rob ... ehh ... Dat hele homoseksuele he ... Nu je minister president bent, kan dat echt niet meer hoor. Je vertegenwoordigt de Nederlandse staat, en die is opgebouwd vanuit een zeer lange traditie van vervolging en taboes. We zijn pas in de jaren 60-70 met de homo-emancipatie gestart, en dat is toch echt te kort dag om onderdeel te zijn van Nederland. Dus eh .. pas je even aan.
En wat te denken van bv abortus? Dat is (pas) legaal vanaf 1984. Is er inmiddels ook genoeg tijd verstreken om dat als onderdeel van Nederland te mogen zien? Of hebben die SGP-ers toch gewoon gelijk?
Nog een voorbeeld, ditmaal een daadwerkelijke levensbeschouwing (net als de islam) en diens relevantie als onderdeel van Nederland / de Nederlandse staat. Het humanisme. Ja, we hadden sinds 1865 al wel de humanistische vrijdenkersbeweging 'de Dageraad', maar humanisme in Nederland is toch voornamelijk iets wat na WO2 vorm kreeg (oprichting Humanistisch Verbond in 1946). Voor die tijd was je als atheist toch voornamelijk een tweederangs burger, gedefinieerd als niet-christelijk. En pas in 1965 kwam de humanist op gelijke voet met de christen, door Minister-president Jo Cals die in de regeringsverklaring uitsprak dat het beleid gedragen zal worden door de geestelijke waarden die in christendom en humanisme tot uiting komen.
Dus eh ... is humanisme inmiddels genoeg onderdeel van de Nederlandse staat/cultuur/traditie/geschiedenis/whatever, om een motivatie te mogen zijn achter een verzoek van een Kamerlid aan zijn collegas?
Dat is dan ook zo. Wel op een wat lager niveau maar ook daar gelden regels.quote:Op woensdag 11 maart 2026 13:08 schreef probeer het volgende:
[..]
Ja, op die fiets zijn alle bestuurslagen dat. Inclusief de receptionist van gemeente Schubbekutteveen.
Wat een extreem slecht voorbeeld. Dit is een kamerlid wat aan zijn collega's vraagt de pauze wat te verschuiven. Een verzoek wat trouwens tientallen keren per jaar om allerlei redenen wordt gedaan en meestal zonder nadenken wordt ingewilligd. Het verzetten van de pauze is geen 'miljoenendeal', maar gangbare praktijk.quote:Op woensdag 11 maart 2026 13:07 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ja leuk. Als ik een afspraak heb voor een miljoenendeal en ik zeg "hey ik ga ff een Maccie pakken, heb honger, ben dertig minuten later" wat gebeurt er dan denk je?
Persoonlijke afwegingen hebben ook persoonlijke gevolgen. Die traditie van tolerantie heeft Denk als één van de eersten door de plee gespoeld overigens.
Islam en humanisme ook.quote:Op woensdag 11 maart 2026 13:09 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Homoseksualiteit is gelegaliseerd,
Ok, dus 60-70 jaar aan islam en humanisme is niet genoeg. Het moet meer zijn om over een traditie te spreken. Hoeveel dan precies? En bedenk je daarbij ook graag even dat als we te ver terug gaan, die joodse traditie in Nederland voornamelijk bestond uit 'joden vervolgen'.quote:Nederland heeft nog steeds een seculier karakter vanuit een Joods-Christelijke traditie
Klopt.quote:Je mag je geloof beleiden
Nee hoor. Dat mag ook in het openbare leven en ruimte.quote:maar achter de voordeur.
Dit. Dankje voor deze post die het gangbare politieke proces nog eens belicht.quote:Op woensdag 11 maart 2026 13:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat een extreem slecht voorbeeld. Dit is een kamerlid wat aan zijn collega's vraagt de pauze wat te verschuiven. Een verzoek wat trouwens tientallen keren per jaar om allerlei redenen wordt gedaan en meestal zonder nadenken wordt ingewilligd. Het verzetten van de pauze is geen 'miljoenendeal', maar gangbare praktijk.
Dat staat niet in het artikel. Of de titel.quote:Op woensdag 11 maart 2026 13:08 schreef Hanca het volgende:
Maar om bij de titel te blijven: D66 wil de WIA bezuinigingen schrappen
https://www.nd.nl/varia/v(...)en-wia-bezuinigingen
Dus als een gemeentelijke vrouwelijke receptioniste vraagt of ze een kwartiertje later pauze kan hebben zodat ze in haar pauze dan even snel de aansluiting tussen school en de oppas van haar kinderen kan regelen, dan dient het antwoord te zijn;quote:Op woensdag 11 maart 2026 13:09 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is dan ook zo. Wel op een wat lager niveau maar ook daar gelden regels.
Wat houdt 'je geloof belijden' voor jou precies in?quote:Op woensdag 11 maart 2026 13:09 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Homoseksualiteit is gelegaliseerd, Nederland heeft nog steeds een seculier karakter vanuit een Joods-Christelijke traditie. Je mag je geloof beleiden, maar achter de voordeur.
Als D66 ballen heeft gaan ze hier zelf over terugonderhandelen en laten ze het niet lafjes aan de oppositie om de boel 'bij te schaven'.quote:Op woensdag 11 maart 2026 13:08 schreef Hanca het volgende:
Kunnen ze niet beter even bij elkaar gaan zitten om wel een echt doordacht regeerakkoord te schrijven, wellicht met een andere informateur oid? Er blijft straks namelijk niks van het oorspronkelijke akkoord over.
Ik heb het al vaker gezegd maar ze moeten ook goed naar de WW kijken. Die plannen slaan nergens op. Bij een beetje tegenwind is er grote ellende en heeft Bernhard jr. vijfduizend panden in bezit.quote:Op woensdag 11 maart 2026 13:08 schreef Hanca het volgende:
Kunnen ze niet beter even bij elkaar gaan zitten om wel een echt doordacht regeerakkoord te schrijven, wellicht met een andere informateur oid? Er blijft straks namelijk niks van het oorspronkelijke akkoord over.
Eens. En dit gaat ook nooit door beide Kamers komen. De regering heeft een groot probleem, er zijn echt voor miljarden aan bezuinigingen die kansloos zijn in beide Kamers. En de coalitie zelf lijkt ook niet echt bereid om voor de bezuinigingen te vechten.quote:Op woensdag 11 maart 2026 14:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik heb het al vaker gezegd maar ze moeten ook goed naar de WW kijken. Die plannen slaan nergens op. Bij een beetje tegenwind is er grote ellende en heeft Bernhard jr. vijfduizend panden in bezit.
Terugbrengen naar 18 maanden of 1 jaar is nog tot daaraan toe (met 1 jaar wordt Nederland wel één van de karige landen) maar de enorm trage opbouw van rechten is desastreus.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |