abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220321110
Iran heeft aanslagen op NL grondgebied uitgevoerd op individuen en vormt een blijvend gevaar voor mensen die hier wonen. Een stuk meer dan dat Israel of de VS dat zijn. dat mag best zwaarder wegen in deze kwestie
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_220321156
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 09:07 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ik vind het ook wel bijzonder hoe D66 het internationaal recht altijd zo belangrijk vond in woord. Maar nu het links en rechts geschonden wordt door Amerika en Israel is dat opeens telkens begrijpelijk. Blijft bijzonder hoe D66 nooit ergens voor staat.
Spanje had als een van de weinige landen in Europa wel een goede reactie op deze oorlog. Het is echt hoogst tijd voor sancties richting Amerika en Israel.
Dit zal ook zijn hoe het straks zal verlopen. Piri, Ouwehand en Van Baarle die consequent D66 gaan aanvallen op het internationaal recht(waar Iran ook consequent schijt aan had maar daar gingen eigenlijk die debatten nooit over).
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_220321245
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 09:43 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Dit zal ook zijn hoe het straks zal verlopen. Piri, Ouwehand en Van Baarle die consequent D66 gaan aanvallen op het internationaal recht(waar Iran ook consequent schijt aan had maar daar gingen eigenlijk die debatten nooit over).
Iran is dan ook al lang gesanctioneerd.

quote:
De sancties gaan onder andere over:

de invoer, aankoop en transport van ruwe olie, aardgas, petrochemische producten en aardolieproducten;
de verkoop of levering van belangrijke apparatuur die wordt gebruikt in de energiesector;
de verkoop of levering van goud, andere edelmetalen en diamanten;
bepaalde marine-uitrusting;
bepaalde software.
https://www.rvo.nl/onderwerpen/landen-en-gebieden/iran/sancties

Iran is uiteraard een veel kleiner gevaar dan Amerika. Amerika heeft letterlijk een wet dat ze Den Haag binnen mogen vallen, Amerika laat ook zien dat ze regeringsleiders links en rechts omver willen werpen. Amerika start een veelvoud aan oorlogen vergeleken met Iran. Israel is eenzelfde laken een pak, constant verwikkeld in illegale bezigheden.

Zeker Amerikaanse software sanctioneren zou een goede invloed kunnen hebben. Goed voor Europese tech, pijnlijk voor Amerika. Maar ook bijvoorbeeld ASML verbieden aan Amerika te leveren lijkt me een optie, onder Amerikaanse druk levert ASML nu niet aan China toch?

[ Bericht 4% gewijzigd door Lord-Ronddraai op 12-03-2026 09:58:47 ]
pi_220321304
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 09:52 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Iran is uiteraard een veel kleiner gevaar dan Amerika.
Sorry, ik ben ook tegen de manier waarop Iran (en Libanon) nu worden aangevallen, maar ik hoop dat dit een zin is die je uit De Speld hebt geciteerd? Niemand kan dit toch met een serieus gezicht over zijn of haar lippen krijgen?
pi_220321332
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 09:52 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Iran is dan ook al lang gesanctioneerd.
[..]
https://www.rvo.nl/onderwerpen/landen-en-gebieden/iran/sancties

Iran is uiteraard een veel kleiner gevaar dan Amerika. Amerika heeft letterlijk een wet dat ze Den Haag binnen mogen vallen, Amerika laat ook zien dat ze regeringsleiders links en rechts omver willen werpen. Amerika start een veelvoud aan oorlogen vergeleken met Iran. Israel is eenzelfde laken een pak, constant verwikkeld in illegale bezigheden.

Zeker Amerikaanse software sanctioneren zou een goede invloed kunnen hebben. Goed voor Europese tech, pijnlijk voor Amerika. Maar ook bijvoorbeeld ASML verbieden aan Amerika te leveren lijkt me een optie, onder Amerikaanse druk levert ASML nu niet aan China toch?
Die sancties waren ze echt van in de war ja, laten we hopen dat al die gedode mensen er toch wat aan gehad hebben. Of bv het britse koppel wat een paar weken terug voor “spionage” opgepakt wordt, die sancties missen vast de uitwerking niet.

[ Bericht 7% gewijzigd door kalinhos op 12-03-2026 10:26:00 ]
pi_220321425
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 10:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Sorry, ik ben ook tegen de manier waarop Iran (en Libanon) nu worden aangevallen, maar ik hoop dat dit een zin is die je uit De Speld hebt geciteerd? Niemand kan dit toch met een serieus gezicht over zijn of haar lippen krijgen?
Ik ben bloedserieus. Bizar dat je denkt dat een landje als Iran in de buurt komt van het gevaar van Amerika. Het Amerikaanse leger is oneindig veel sterker. Amerika bedreigt ook onze bondgenoten zoals Denemarken. Amerika bedreigt ook ons zodra we iets doen wat ze niet aanstaat.
Iran is ook een schurkenstaat die hier en daar aanslagen pleegt op bijvoorbeeld tegenstanders van het regime in Europa. Maar dat is natuurlijk klein grut met wat Amerika doet. Dingen als staatshoofden kidnappen of omleggen. Ilegale oorlogen starten onder valse pretenties met gigantische vernietiging en gigantische oversterfte tot gevolg.

Wel bijzonder dat je de realiteit zo ver van je gooit door te doen alsof Iran een groter gevaar zou zijn dan Amerika.

[ Bericht 4% gewijzigd door Lord-Ronddraai op 12-03-2026 10:36:30 ]
pi_220321463
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2026 10:07 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Die sancties waren ze echt van in de war ja, laten we hopen dat al die gedode mensen er toch wat aan gehad hebben. Of bv het britse koppel wat een paar weken terug voor “spionage” opgepakt wordt, die sancties missen vast de uitwerking niet.
Het zal meer doen dan maar wat bommen gooien en hopen dat dat ze tot inkeer brengt.

Dit hele idee dat het midden oosten na nog wat meer moord en vernietiging dán echt tot rust komt slaat werkelijk nergens op. Uiteindelijk zien we ook keer op keer dat Israel aanstichter en architect van dit soort conflicten is.
Zij zien het als hun belang om de hele regio te destabiliseren en al hun tegenstanders tot failed states te maken.
Dat iedereen er enkel onveiliger van wordt als bewegingen als IS daardoor ontstaan is blijkbaar niet te bevatten voor sommigen.
  donderdag 12 maart 2026 @ 10:36:31 #83
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220321476
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 09:43 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Dit is weer een typische non-sequitur.

In het internationale recht mag je jezelf verdedigen en je mag ook ingrijpen bij volkerenmoord. Daar moet je het over hebben. Trump heeft zelf de atoomdeal opgeblazen, waarna de verrijking door Iran weer toe nam.

Wat Israël en de VS vervolgens doen is scholen bombarderen, watervoorzieningen bombarderen en de wijken bombarderen waar het verzet tegen de ayatollahs het hoogst was (waarom? om zo een echt democratische regering onmogelijk te maken? bang voor verzet tegen de kleptocraten Netanyahu en Trump zelf?). Ook Christenen zijn het slachtoffer.

twitter

Maar goed, ik zie weer dat mijn inhoudelijke antwoorden worden weggehaald (o.a. over de illusie en onzin van "rechts-progressief" en hoe in Duitsland de zogenaamd liberale kiezers en achterban in drommen naar de AfD gaan) dus ik ben er wel weer klaar mee.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220321525
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 10:34 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Het zal meer doen dan maar wat bommen gooien en hopen dat dat ze tot inkeer brengt.

Dit hele idee dat het midden oosten na nog wat meer moord en vernietiging dán echt tot rust komt slaat werkelijk nergens op. Uiteindelijk zien we ook keer op keer dat Israel aanstichter en architect van dit soort conflicten is.
Zij zien het als hun belang om de hele regio te destabiliseren en al hun tegenstanders tot failed states te maken.
Dat iedereen er enkel onveiliger van wordt als bewegingen als IS daardoor ontstaan is blijkbaar niet te bevatten voor sommigen.
Waarom denk je dat die sancties nu wel helpen als ze al jaren niet helpen?
pi_220321707
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 10:44 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Waarom denk je dat die sancties nu wel helpen als ze al jaren niet helpen?
Misschien moet je eerst onderbouwen waarom het niet helpt?
Het idee van sancties is dat ze een motivatie zijn voor een land om zich aan de regels te houden. Het is een van de weinige drukmiddelen die je hebt als je geen oorlog wil starten.

Als je het over helpen hebt. Waarom denk je dat bommen gooien dit keer gaat helpen? Terwijl we weten dat het in deze regio geen enkele keer heeft geholpen. Het script is ook telkens hetzelfde, Israel en Amerika zeggen zich bedreigd te voelen, leveren daar 0,0 bewijs voor en beginnen te moorden.
Europa staat erbij en kijkt ernaar. Zou tijd worden dat we ons een keer gaan uitspreken tegen dit soort nodeloze destructie. Daarbij aan die woorden enige consequentie verbinden.
pi_220321723
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 11:19 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Misschien moet je eerst onderbouwen waarom het niet helpt?
Het idee van sancties is dat ze een motivatie zijn voor een land om zich aan de regels te houden. Het is een van de weinige drukmiddelen die je hebt als je geen oorlog wil starten.

Als je het over helpen hebt. Waarom denk je dat bommen gooien dit keer gaat helpen? Terwijl we weten dat het in deze regio geen enkele keer heeft geholpen. Het script is ook telkens hetzelfde, Israel en Amerika zeggen zich bedreigd te voelen, leveren daar 0,0 bewijs voor en beginnen te moorden.
Europa staat erbij en kijkt ernaar. Zou tijd worden dat we ons een keer gaan uitspreken tegen dit soort nodeloze destructie. Daarbij aan die woorden enige consequentie verbinden.
Hoeveel regimes zijn ooit weggesanctioneerd?
pi_220321786
Klaver die logisch klinkt. Moet niet gekker worden
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_220321900
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 11:21 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Hoeveel regimes zijn ooit weggesanctioneerd?
Ah dus we verschuiven de doelpalen. Wat maakt het uit dat de ene Khamenei vervangen wordt door de andere Khamenei. Waarom is dat miljarden aan belastinggeld waard en vele doden als gevolg?
Bedenk je je ook dat Iran is wat het is juist door dit type inmenging? Ik zou zeggen kijk is hoe het land aan een Sjah kwam en hoe die Islamitische revolutie is gestart.

Je laat op geen manier zien dat bommen effectiever zijn dan sancties. Dat neem je als waarheid aan en presenteert er geen enkel bewijs voor.

Zuid Afrika is een voorbeeld waarvan wordt gezegd dat boycotts relatief effectief waren
pi_220322323
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 11:44 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ah dus we verschuiven de doelpalen. Wat maakt het uit dat de ene Khamenei vervangen wordt door de andere Khamenei. Waarom is dat miljarden aan belastinggeld waard en vele doden als gevolg?
Bedenk je je ook dat Iran is wat het is juist door dit type inmenging? Ik zou zeggen kijk is hoe het land aan een Sjah kwam en hoe die Islamitische revolutie is gestart.

Je laat op geen manier zien dat bommen effectiever zijn dan sancties. Dat neem je als waarheid aan en presenteert er geen enkel bewijs voor.

Zuid Afrika is een voorbeeld waarvan wordt gezegd dat boycotts relatief effectief waren
iran heeft er dikke schijt aan. Na tienduizenden doden binnen enkele dagen helpt het niet om foei te zeggen. Wat een slappe hap zeg
  donderdag 12 maart 2026 @ 13:12:35 #90
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220322545
Brekelmans heeft geen idee wat er moet gebeuren in Iran. Geen mening. VS en Israel mogen hun gang gaan. Morele steun geen politieke steun.

Blij dat een deel van Iraniers gehoord worden in hun roep om vrijheid en tegelijk geen idee hebben wat de beste route is voor Iran. Het is allemaal net niks bij deze man.
pi_220322589
quote:

[..]
et is echt hoogst tijd voor sancties richting Amerika en Israel.
Als je dat doet is de EU echt klaar en worden gevolge nog groter.
  donderdag 12 maart 2026 @ 13:49:39 #92
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_220322821
quote:

[..]
Ik vind het ook wel bijzonder hoe D66 het internationaal recht altijd zo belangrijk vond in woord. Maar nu het links en rechts geschonden wordt door Amerika en Israel is dat opeens telkens begrijpelijk. Blijft bijzonder hoe D66 nooit ergens voor staat.
Spanje had als een van de weinige landen in Europa wel een goede reactie op deze oorlog. Het is echt hoogst tijd voor sancties richting Amerika en Israel.
Dat sowieso maar ja ;(
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_220322841
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 10:25 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ik ben bloedserieus. Bizar dat je denkt dat een landje als Iran in de buurt komt van het gevaar van Amerika. Het Amerikaanse leger is oneindig veel sterker. Amerika bedreigt ook onze bondgenoten zoals Denemarken. Amerika bedreigt ook ons zodra we iets doen wat ze niet aanstaat.
Iran is ook een schurkenstaat die hier en daar aanslagen pleegt op bijvoorbeeld tegenstanders van het regime in Europa. Maar dat is natuurlijk klein grut met wat Amerika doet. Dingen als staatshoofden kidnappen of omleggen. Ilegale oorlogen starten onder valse pretenties met gigantische vernietiging en gigantische oversterfte tot gevolg.

Wel bijzonder dat je de realiteit zo ver van je gooit door te doen alsof Iran een groter gevaar zou zijn dan Amerika.
Sorry, ik vind een regime dat er niet voor terugdeinst om in enkele dagen tijd 10.000 van de eigen burgers te vermoorden en die meermaals heeft gedreigt kernwapens in te zetten toch wel gevaarlijker dan een land dat nog steeds onze bondgenoot is en dat ook gewoon laat blijken met daden.
pi_220322854
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 13:12 schreef Frozen-assassin het volgende:
Brekelmans heeft geen idee wat er moet gebeuren in Iran. Geen mening. VS en Israel mogen hun gang gaan. Morele steun geen politieke steun.

Blij dat een deel van Iraniers gehoord worden in hun roep om vrijheid en tegelijk geen idee hebben wat de beste route is voor Iran. Het is allemaal net niks bij deze man.
Wat moet hij dan zeggen. Als hij echt eerlijk is zegt hij: "we hebben hier geen enkele invloed op, dus onze mening doet er niet toe". En verder kan hij moeilijk opkomen voor het verschrikkelijke Iraanse regime, natuurlijk.
  donderdag 12 maart 2026 @ 13:55:59 #95
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220322861
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 13:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat moet hij dan zeggen. Als hij echt eerlijk is zegt hij: "we hebben hier geen enkele invloed op, dus onze mening doet er niet toe". En verder kan hij moeilijk opkomen voor het verschrikkelijke Iraanse regime, natuurlijk.
Voor het Iraanse regime hoeft inderdaad niet opgekomen te worden, voor de internationale rechtsorde echter wel.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220322890
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 13:55 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Voor het Iraanse regime hoeft inderdaad niet opgekomen te worden, voor de internationale rechtsorde echter wel.
Tja, moeten we een regime dat in korte tijd 10.000 eigen burgers vermoord en de wereld bedreigt met kernwapens (ik zeg niet dat ze die al hebben, maar ze geven wel steeds aan dat als ze er 1 hebben dat ze hem ook gaan gebruiken) dan maar gewoon zijn gang laten gaan? Is dat het doel van die internationale rechtsorde? Dat lijkt me dan ook weer lastig.

En ja, het moet natuurlijk via de VN, maar die route is met Rusland en China ook vrij kansloos geworden.
  donderdag 12 maart 2026 @ 14:03:15 #97
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220322903
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 14:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tja, moeten we een regime dat in korte tijd 10.000 eigen burgers vermoord en de wereld bedreigt met kernwapens (ik zeg niet dat ze die al hebben, maar ze geven wel steeds aan dat als ze er 1 hebben dat ze hem ook gaan gebruiken) dan maar gewoon zijn gang laten gaan? Is dat het doel van die internationale rechtsorde? Dat lijkt me dan ook weer lastig.

En ja, het moet natuurlijk via de VN, maar die route is met Rusland en China ook vrij kansloos geworden.
Die dreiging met kernwapens is er niet, met het vermoorden van die 10.000 burgers is internationaal ingrijpen inderdaad wel gerechtvaardigd, maar bouw dan een brede coalitie. Dit geeft namelijk ook Rusland een excuus voor hun inval in Oekraine.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220323034
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 14:03 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Die dreiging met kernwapens is er niet
Dat is de VN het toch niet met je eens: https://www.aljazeera.com(...)-urges-iran-to-allow

quote:
met het vermoorden van die 10.000 burgers is internationaal ingrijpen inderdaad wel gerechtvaardigd, maar bouw dan een brede coalitie.
Eens, ik zeg dan ook dat ik het niet met deze methode eens ben, vooral omdat ik niet zie hoe de Iraanse bevolking hier echt beter van zal worden.

quote:
Dit geeft namelijk ook Rusland een excuus voor hun inval in Oekraine.
Oekraïne is natuurlijk geen Iran en dat weet Rusland ook wel.
  donderdag 12 maart 2026 @ 14:28:01 #99
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220323071
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2026 14:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is de VN het toch niet met je eens: https://www.aljazeera.com(...)-urges-iran-to-allow
[..]
Eens, ik zeg dan ook dat ik het niet met deze methode eens ben, vooral omdat ik niet zie hoe de Iraanse bevolking hier echt beter van zal worden.
[..]
Oekraïne is natuurlijk geen Iran en dat weet Rusland ook wel.
Ze dreigden niet met het gooien van kernbommen. Iran was al dan niet een kernwapenprogramma aan het optuigen, maar die beschuldigingen zijn er al jaren en bovendien had Trump in 2025 al gezegd dat ze het Iraanse atoomprogramma jaren terug in de tijd hadden gebombardeerd, dus een dreiging was er niet meer.

Ook Oekraine schond op grote schaal mensenrechten en vermoordde burgers in de Donbas, dat is ook door de Russen genoemd als een van de redenen voor de inval.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220323111
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 14:28 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ze dreigden niet met het gooien van kernbommen. Iran was al dan niet een kernwapenprogramma aan het optuigen, maar die beschuldigingen zijn er al jaren en bovendien had Trump in 2025 al gezegd dat ze het Iraanse atoomprogramma jaren terug in de tijd hadden gebombardeerd, dus een dreiging was er niet meer.
Lees dat artikel maar. Een paar dagen voor de bombardementen van 2025 zijn er honderden vrachtwagens gezien bij die nucleaire installatie, rijdend naar een tunnelstelsel onder een berg. Bij dat tunnelstelsel was de laatste weken dan weer extreem veel activiteit.

Dus nee, dat bombardement van vorig jaar was gewoon mislukt, omdat het blijkbaar was uitgelekt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')