abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 februari 2026 @ 00:26:03 #2
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219997558
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 23:55 schreef capricia het volgende: [..] Bij moties van Forum is dat vaak anders. Dit geeft aan dat de PVV inmiddels gewoon volledig genormaliseerd is. Benieuwd of Klaver en Wilders vaker samen gaan werken.
Gebeurde al regelmatig. Zeker op zorgvlak diende Agema regelmatig moties in samen met ondertekenaars van linkse partijen, hier bv. met o.a. Voortman:

https://opmaat.sdu.nl/content/kst-31765-48
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_219997665
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 00:20 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat hangt er maar net vanaf of ze een andere baan kunnen vinden natuurlijk.
Nee, dat hangt er van af hoe lang ze er over doen om beter te worden.

Maar fuck, als jij bv een kankerpatiënt na 1 jaar graag ontslagen ziet worden, ook nog eens het liefst zonder transitievergoeding, dan is een verkorting van de loondoorbetaling bij ziekte inderdaad een goed idee ja.
"Pools are perfect for holding water"
pi_219997707
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 00:32 schreef probeer het volgende:

[..]

Maar fuck, als jij bv een kankerpatiënt na 1 jaar graag ontslagen ziet worden, ook nog eens het liefst zonder transitievergoeding, dan is een verkorting van de loondoorbetaling bij ziekte inderdaad een goed idee ja.
Dat hang natuurlijk af van de situatie. Maar volgens mij waren de laatste statistieken dat meer dan 80% van de langduring zieke werknemers binnen een jaar weer terug is op het oude nest. Dan kun je je afvragen of die 2 jaar wel echt nodig is.
pi_219997726
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 00:43 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat hang natuurlijk af van de situatie. Maar volgens mij waren de laatste statistieken dat meer dan 80% van de langduring zieke werknemers binnen een jaar weer terug is op het oude nest. Dan kun je je afvragen of die 2 jaar wel echt nodig is.
Als 80% toch al geen gebruik van dat 2e jaar maakt ... waarom dan verkorten?

Of is die 20% dan opeens wél relevant?

20% een te grote groep vinden en daarom het 2e jaar willen schrappen, maar diezelfde 20% ook een te kleine groep vinden om ze hun baan te laten behouden? Is dat het idee?
pi_219997743
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 00:55 schreef probeer het volgende:

[..]

Omdat het risico dus alsnog vrij groot is. Een verzekering is het afdekken van een risico. Als dat risico omlaag gaat, zal er minder verzekering nodig zijn. Ik schat in dat er een significante groep bedrijven is die een jaar wel kunnen slikken, maar omdat het risico te groot is dat het langer duurt dan dat jaar er daarom maar een verzekering komt. Als die verzekering niet nodig is blijft er meer geld bij de bedrijven zelf, dat is het idee.
pi_219998626
Volgens mij is en blijft dit het nadeel van zulke beslissingen: 1 op 1 zijn ze allemaal prima verdedigbaar. Ik snap best dat, zeker voor kleine bedrijven en voor bedrijven in een sector met weinig marge, het spannend is om mensen in dienst te hebben omdat een twee jaar doorbetaling bij ziekte enorm veel kost.

Dus ja een prima verdedigbaar plan. Tegelijk zie ik zelf minder in het grote plaatje van een meer angelsaksisch systeem. Als ik moet kiezen tussen het sociaal democratisch model, het Rijnlands model, het Scandinavisch model of het Angel Saksisch model dan woon ik het minst graag in het laatste. Terwijl we juist die kan op bewegen.

Of zoals Martien Visser van de Telegraaf zei “ik denk niet dat heel veel rechtse stemmers dit economisch beleid verwachten”.
  woensdag 4 februari 2026 @ 08:55:44 #8
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219998747
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 00:26 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Gebeurde al regelmatig. Zeker op zorgvlak diende Agema regelmatig moties in samen met ondertekenaars van linkse partijen, hier bv. met o.a. Voortman:

https://opmaat.sdu.nl/content/kst-31765-48
Dat is overigens altijd al zo geweest. Alleen de PvdA heeft een tijdje alles geboycot maar dat ging nergens heen.

Pechtold gebruikte de PVV destijds al om Balkenende onder druk te zetten met Irak.
  woensdag 4 februari 2026 @ 09:05:02 #9
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_219998795
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 00:43 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 00:55 schreef probeer het volgende:

[..]

Omdat de VVD liever opkomt voor rijke ondernemers dan voor kankerpatiënten die op weg naar herstel hun huis dreigen kwijt te raken.

Beste advies voor alleenstaanden: niet langdurig ziek worden.
Blaf me vol
pi_219998823
Mathijs Bouman schreef vandaag in het FD een stukje geschiedenis over de WW.
1
2
3
4
Voor 2003: 5 jaar (7 jaar voor oudere werklozen)
2006: 3 jaar
2016: 2 jaar
2026: 1 jaar
Hij had het hierbij ook over de evaluatie van de vorige twee inkortingen. Ja mensen vonden sneller werk, maar het werk was meestal wel flexibeler en tegen een lager loon (bron: 1, 2)

Nu vraag ik mij altijd af waarom ze zulke beleidswijzigingen niet aan elkaar koppelen?

Bedrijven vinden twee jaar WW een groot risico en hier willen we wat aan doen, prima maar dan gaan we ook wat doen aan de bedrijven haar oplossing voor dit probleem, de (soms permanente) flexibele schil die toch vooral de zwakkeren in de maatschappij treft.

Is dit een rare gedachte?
pi_219998888
Ik mis een visie.
Dat je zoveel werknemersrechten uit aan het kleden bent, heeft gewoon een lange termijn visie nodig. Hoe ziet dit kabinet het werknemerslandschap in 2035? Waar gaan we heen met de sociale zekerheid?

En wordt nu opeens zoveel afgepakt van werknemers dat het gewoon asociaal voelt.
Aow leeftijd omhoog
Ziektewet een jaar korter
Ww gehalveerd
Transitievergoeding op de schop
En ik vergeet er vast nog wel een paar.
pi_219998891
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:10 schreef KaheemSaid het volgende:
[ code verwijderd ]

Hij had het hierbij ook over de evaluatie van de vorige twee inkortingen. Ja mensen vonden sneller werk, maar het werk was meestal wel flexibeler en tegen een lager loon (bron: 1, 2)

Nu vraag ik mij altijd af waarom ze zulke beleidswijzigingen niet aan elkaar koppelen?

Bedrijven vinden twee jaar WW een groot risico en hier willen we wat aan doen, prima maar dan gaan we ook wat doen aan de bedrijven haar oplossing voor dit probleem, de (soms permanente) flexibele schil die toch vooral de zwakkeren in de maatschappij treft.

Wel een rare gedachte voor VVD en D66, die de flexibilisering van de arbeidsmarkt juist een voordeel vinden. CDA heeft helaas veel te weinig weerstand geboden tegen het neoliberalisme. Nou hangt het van de Kamer af.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219998956
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Ik mis een visie.
Dat je zoveel werknemersrechten uit aan het kleden bent, heeft gewoon een lange termijn visie nodig. Hoe ziet dit kabinet het werknemerslandschap in 2035? Waar gaan we heen met de sociale zekerheid?

En wordt nu opeens zoveel afgepakt van werknemers dat het gewoon asociaal voelt.
Aow leeftijd omhoog
Ww gehalveerd
Is de visie niet “Rijnlands naar Angelsaksisch ten behoeve van economische groei”, oftewel “Rapport Wennink”, oftewel “vooral oog voor de consequenties als we het niet doen, niet voor die als we het wel doen.”?
pi_219998985
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wel een rare gedachte voor VVD en D66, die de flexibilisering van de arbeidsmarkt juist een voordeel vinden. CDA heeft helaas veel te weinig weerstand geboden tegen het neoliberalisme. Nou hangt het van de Kamer af.
Je moet toch als D66 ook denken “minder voedingsbodem voor populisme moet een doel opzich zijn”
pi_219999026
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:27 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Is de visie niet “Rijnlands naar Angelsaksisch ten behoeve van economische groei”, oftewel “Rapport Wennink”, oftewel “vooral oog voor de consequenties als we het niet doen, niet voor die als we het wel doen.”?
Zodat we competatiever worden? Meer flexibel?
In tijden van crisis dus een hele harde sociaal economische downfall en daarna weer een sneller herstel. Alla de VS.
Is dat het?

Dan ben je als oudere werknemer echt wel de sjaak in zo'n systeem. :{
pi_219999046
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:29 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Je moet toch als D66 ook denken “minder voedingsbodem voor populisme moet een doel opzich zijn”
Dat deze maatregelen je niet populairder maken onder dat deel van de bevolking dat over het algemeen sneller valt voor populisme is inderdaad gewoon duidelijk en dat hadden ze kunnen en moeten bedenken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 09:50:47 #17
375570 crew  Cyan9
pi_219999286
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat deze maatregelen je niet populairder maken onder dat deel van de bevolking dat over het algemeen sneller valt voor populisme is inderdaad gewoon duidelijk en dat hadden ze kunnen en moeten bedenken.
Nou ja, onder een deel van de bevolking die niet zo snel valt voor populisme maakt het ze ook niet populairder. Ik vind dit echt een rare (en slechte) keuze.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  woensdag 4 februari 2026 @ 09:51:36 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219999293
Je zou dan denken dat dit een gouden kans is voor linkse partijen.
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 09:53:36 #19
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219999307
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wellicht is dat toch weer de invloed van de VVD. Die blijken toch niet bepaald vies te zijn van populisme en zijn een kei in mensen tegen hun belangen in te laten stemmen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219999320
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:51 schreef Hexagon het volgende:
Wellicht hadden ze dan een genuanceerder akkoord moeten opstellen in plaats van een uitgestoken middelvinger?

Een programma met daadwerkelijk onderhandelingsruimte in plaats van al een behoorlijk dichtgetimmerd akkoord.

https://youtube.com/shorts/sWQzHmO-31I?si=G-PaxXsUUiqO6_4W

O.A. wat Bas Jacobs zegt dus.

[ Bericht 7% gewijzigd door Tomatenboer op 04-02-2026 10:04:06 ]
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219999350
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Ik mis een visie.

Aow leeftijd omhoog
Ww gehalveerd
Mee eens. Er moet iets veranderen maar hier gaan tegengestelde richtingen ontstaan en we betalen hier premies voor, de voorwaarden dalen en dus dalen die premies dan mee?

Zieke mensen van 65 worden niet aangenomen. Ik zie overigens nog wel gebeuren dat voor bepaalde beroepsgroepen er via de CAO andere voorwaarden gaan gelden.

Voor mij geldt de VVT cao en heb ik al 3 jaar WW.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_219999409
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Mee eens. Er moet iets veranderen maar hier gaan tegengestelde richtingen ontstaan en we betalen hier premies voor, de voorwaarden dalen en dus dalen die premies dan mee?

Zieke mensen van 65 worden niet aangenomen. Ik zie overigens nog wel gebeuren dat voor bepaalde beroepsgroepen er via de CAO andere voorwaarden gaan gelden.

Voor mij geldt de VVT cao en heb ik al 3 jaar WW.
Hier is ook.helemaal geen campagne over gevoerd. Voor het grootschalig inperken van werknemersrechten.
En natuurlijk als je het programma van d66 uitpluist zal er heus wel iets staan over de aow of de ww.

Maar dit was niet het verhaal wat ze verteld hebben voordat we gingen stemmen.
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 10:09:23 #23
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219999443
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:06 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Hier is ook.helemaal geen campagne over gevoerd. Voor het grootschalig inperken van werknemersrechten.
En natuurlijk als je het programma van d66 uitpluist zal er heus wel iets staan over de aow of de ww.

Is de D66 dan de enige partij in de coalitie?
pi_219999451
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:29 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Maar had jij dit zo begrepen, dat ze dit zouden gaan doen, als gezamelijk plan?
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:13:22 #25
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219999467
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:55 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Wellicht hadden ze dan een genuanceerder akkoord moeten opstellen in plaats van een uitgestoken middelvinger?

Een programma met daadwerkelijk onderhandelingsruimte in plaats van al een behoorlijk dichtgetimmerd akkoord.

https://youtube.com/shorts/sWQzHmO-31I?si=G-PaxXsUUiqO6_4W

O.A. wat Bas Jacobs zegt dus.
Nou die ruimte is er want ze hebben simpelweg geen meerderheid. En in de kamer was die bereidheid er.

En verder zou een SP zich als ze niet meewerken hier qua oppositie ook weer kansen hebben.
pi_219999470
quote:
2s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:09 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Is de D66 dan de enige partij in de coalitie?
De optie met GLPVDA is kennelijk ook nooit serieus geweest.
Veel mensen hebben zich gewoon in het pak laten naaien.

En waar is het cda?
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:16:58 #27
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219999491
Maar dat er op de zorg bezuinigd zou gaan worden was vooraf wel duidelijk.
pi_219999513
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:50 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Nou ja, onder een deel van de bevolking die niet zo snel valt voor populisme maakt het ze ook niet populairder. Ik vind dit echt een rare (en slechte) keuze.
Ik ook, maar je raakt vooral mensen die de overheid nodig hebben. Rijken stemmen minder snel populistisch, dat is gewoon bekend.
pi_219999514
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:16 schreef Hexagon het volgende:
Is er ook op die manier campagne gevoerd over het uitkleden van een hele zwik werknemersrechten?

Want ik kan me dat gewoon niet herinneren. :@
pi_219999518
quote:
Ware het niet dat de coalitie gister al weer uitgebreid naar rechts aan het kijken was.
pi_219999528
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ook, maar je raakt vooral mensen die de overheid nodig hebben. Rijken stemmen minder snel populistisch, dat is gewoon bekend.
Voornamelijk 50 plussers en mensen in zwaardere beroepen. En wacht maar tot er wel een keer een crisis aankomt. En je WW is op en een of andere populist belooft je van alles.

Goed gewerkt. :{
pi_219999580
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:11 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Maar had jij dit zo begrepen, dat ze dit zouden gaan doen, als gezamelijk plan?
Ik snap je vraag niet helemaal?
pi_219999601
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:28 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik snap je vraag niet helemaal?
Heb jij voor de verkiezingen begrepen dat zij die visie die jij noemde, "Rijnlands naar Angelsaksisch ten behoeve van economische groei", zo hard zouden uit gaan voeren?

Hebben ze daar campagne op gevoerd?
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:39:51 #34
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219999682
Gaan we nu allemaal heel verbaasd doen dat dit is wat je krijgt wanneer de VVD een sleutelrol heeft in de formatie?
Huilen dan.
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:41:48 #35
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219999704
quote:
7s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:39 schreef Isdatzo het volgende:
Gaan we nu allemaal heel verbaasd doen dat dit is wat je krijgt wanneer de VVD een sleutelrol heeft in de formatie?
Ik denk dat ze voor een meerderheid niets voor elkaar gaan krijgen. Een middelvinger opsteken naar GL-PvdA, maar wel verwachten dat ze constructief zijn gaat 'm niet worden.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_219999719
quote:
Ik denk dat ze de verkeerde aanpak kiezen. Het geschreeuw dat het “guur, neoliberaal rechts beleid” is, is op zichzelf waar maar het is vooral gratis reclame voor de VVD.

Die kan zich zo presenteren als rechtse partij die zaken voor elkaar krijgt. D66 heeft het premierschap en het CDA een grijpstuiver.
pi_219999725
quote:
Ik ben vooral verbaasd dat Jetten en Bontenbal zich voor het karretje van Yesilgoz hebben laten spannen. Niet alleen om te komen tot een coalitie, maar ook met betrekking tot het akkoord. Dat ze mee mocht spelen betekent niet dat ze een sleutelrol in het akkoord zou moeten krijgen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219999729
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:31 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Heb jij voor de verkiezingen begrepen dat zij die visie die jij noemde, "Rijnlands naar Angelsaksisch ten behoeve van economische groei", zo hard zouden uit gaan voeren?

Hebben ze daar campagne op gevoerd?
Het "succes is een keuze" wereldbeeld, wat leeft bij D66 en VVD, is voor mij de reden dat ik sinds 2021 geen D66 meer stem, terwijl deze partij het dichts bij mij staat.
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:16 schreef Hexagon het volgende:
Eerder zei ik al dat ik alle punten één op één te verdedigen vind en dat ik best wel moeite heb met het totale pakket, de verschuiving van Rijnlands naar Angelsaksisch of zoals de kritiek op Wennink luide "te technocratisch met weinig oog voor de mens".

Dus nogmaals, ik kan mij alle wijzigingen één voor één heel goed voorstellen. Tegelijk heb je bij het uitkleden van zoveel werknemersrechten gewoon een lange termijn visie nodig, zoals @PieterDeRijcke terecht stelt. Deze visie zou meer moeten zijn dan de veiligheid (een Navo norm van 5%) en het verdienvermogen van Nederland (Raport Wennink).

Tegelijk heb ik wat moeite met de positiviteit waarmee Jetten deze wijzigingen brengt. Terwijl je er volgens mij beter aan doet gewoon eerlijk te zijn en wat aanpak te maken waarbij stil gestaan wordt bij eventuele gevolgen va gekozen beleid. Oftewel inkorting WW koppelen aan minder flexibel / meer vast voor de groep die het meest vatbaar voor populisme is.

TL;DR "uitkleden werknemersrechten" en "dit brengen als positief verhaal/kans" is "koren op de molen van de populist".
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:44:35 #39
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219999746
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ware het niet dat de coalitie gister al weer uitgebreid naar rechts aan het kijken was.
Maar ook dan waar het gaat om electoraal gewin.
pi_219999752
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:13 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nou die ruimte is er want ze hebben simpelweg geen meerderheid. En in de kamer was die bereidheid er.

En verder zou een SP zich als ze niet meewerken hier qua oppositie ook weer kansen hebben.
Nou, veel plezier met je “D66 kabinet” dan maar dat het moet hebben van meerderheden dankzij bruinrechts en de SGP dan.

Echt heel D66 hoor.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:45:18 #41
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219999757
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:41 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Ik denk dat ze voor een meerderheid niets voor elkaar gaan krijgen. Een middelvinger opsteken naar GL-PvdA, maar wel verwachten dat ze constructief zijn gaat 'm niet worden.
Dat denk ik ook. Er zal toch echt iets substantieels tegenover moeten staan. Kinderlijk naïef om te denken dat je per onderwerp kan gaan shoppen in de oppositie.
Huilen dan.
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:46:47 #42
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219999783
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:43 schreef KaheemSaid het volgende:

TL;DR "uitkleden werknemersrechten" en "dit brengen als positief verhaal/kans" is "koren op de molen van de populist".
Dat is dan wel weer een zwaktebod vanuit linkse partijen.
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:47:04 #43
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219999790
quote:
7s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik ben vooral verbaasd dat Jetten en Bontenbal zich voor het karretje van Yesilgoz hebben laten spannen. Niet alleen om te komen tot een coalitie, maar ook met betrekking tot het akkoord. Dat ze mee mocht spelen betekent niet dat ze een sleutelrol in het akkoord zou moeten krijgen.
Het is niet de eerste keer in de geschiedenis dat D66 zich veel te gewillig voor het VVD-karretje heeft laten spannen.
Huilen dan.
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:48:29 #44
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219999814
Maar Nederland stemt rechts, dus krijg je min of meer rechts beleid, dat sommigen daar verbaasd over zijn is me een raadsel.
pi_219999822
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:48 schreef Hexagon het volgende:
Maar Nederland stemt rechts, dus krijg je min of meer rechts beleid, dat sommigen daar verbaasd over zijn is me een raadsel.
Volgens mij voerden D66 en het CDA campagne voor een breed middenkabinet.
pi_219999832
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:19 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Is er ook op die manier campagne gevoerd over het uitkleden van een hele zwik werknemersrechten?

Want ik kan me dat gewoon niet herinneren. :@
Uit het D66 verkiezingsprogramma:

quote:
We passen de Werkloosheidsuitkering (WW) aan, zodat die beter past bij deze tijd. Wie
werkloos wordt, krijgt direct aan het begin een hogere uitkering, zodat de terugval in
inkomen kleiner is. De duur van de uitkering wordt korter, omdat mensen tegenwoordig vaak
sneller dan vroeger een nieuw werk vinden.
Dusja die stond er gewoon in, denk dat ik in het VVD programma en doorrekening ook wel wat kan vinden.

Dat de zorg onbetaalbaar werd meldde Jetten al bij de vorige verkiezingscampagne dus dat zou ook niet helemaal een verassing moeten zijn.

Maar niemand benoemd dat natuurlijk zo expliciet omdat het niet verkoopt, net als de PVV niet benoemd dat met dat programma het overheidstekort naar de 10% per jaar zou gaan.

Daarom is het handig de programma's en doorrekeningen even te lezen.
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:50:57 #47
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219999838
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:49 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Helaas gaf de kiezer ze niet een tweede kamer om dat af te kunnen dwingen.
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:52:02 #48
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219999853
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:50 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
[..]
Dusja die stond er gewoon in, denk dat ik in het VVD programma en doorrekening ook wel wat kan vinden.

Dat de zorg onbetaalbaar werd meldde Jetten al bij de vorige verkiezingscampagne dus dat zou ook niet helemaal een verassing moeten zijn.

Maar niemand benoemd dat natuurlijk zo expliciet omdat het niet verkooptuitgevoerd werd, net als de PVV niet benoemd dat met dat programma het overheidstekort naar de 10% per jaar zou gaan.

Vind het ook altijd verbazend dat vakbonden en linkse partijen pas beginnen te brullen wanneer zoiets in het regeerakkoord staat en niet wanneer een partij het in het programma zet.

Zitten die dan te slapen?
pi_219999856
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Helaas gaf de kiezer ze niet een tweede kamer om dat af te kunnen dwingen.
Had gewoon gekund met GroenLinks - PvdA. Dan hadden ze wat harder de onderhandelingen in moeten gaan met Yesilgöz.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cyan9 op 04-02-2026 10:54:33 ]
pi_219999871
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:06 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]

Dan had je misschien programma’s moeten lezen?
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:53:43 #51
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219999884
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:52 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Had gewoon gekund met GroenLinks - PvdA. Dan hadden ze wat harder de onderhandelingen in moeten gaan met Yesilgöz.
Hoe precies? Met welk dwangmiddel?

[ Bericht 0% gewijzigd door Cyan9 op 04-02-2026 10:55:49 ]
pi_219999885
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:46 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Die radicale partijen die niet mee mogen doen maar zich wel constructief op moeten stellen?

Voor mij niet. D66 is de partij die altijd haaks op het populisme staat en ik vind dan ook vooral dat je zulke mogelijke gevolgen hen mag aanrekenen.

quote:
Dit zei Martien Visser van de Telegraaf ook al heel terecht "Ik weet niet of iedereen die in verband met anti migratie rechts gestemd heeft, altijd deze gevolgen van rechts beleid ook overziet".
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 10:53:58 #53
375570 crew  Cyan9
pi_219999887
quote:
Ja en nee. D66 heeft deze verkiezingen ook veel stemmen gekregen vanuit mensen die normaal links(er) stemmen. Ik denk dat die dit coalitieakkoord toch niet helemaal hadden verwacht.

Of ze dat hadden kunnen voorzien, dat valt te bediscussiëren.
pi_219999919
quote:
Als D66 vooraf had gezegd dat ze zich zo makkelijk uit zouden verkopen aan de grillen van Dilan, dan was het natuurlijk wel anders verlopen.
Heb jij enig idee waar die zeer slappe knieën van Jetten plots vandaan komen? Want van de ambities vooraf heeft D66 amper iets binnen kunnen halen.
pi_219999925
quote:

[..]
Als CDA-stemmer vind ik het vooral achterlijk dat je het voor elkaar weet te krijgen om de partij uit de stront te trekken met een goed programma en een goede lijst, vervolgens verneuk je het 100 meter voor de finish door het sentiment in de samenleving niet goed aan te voelen en sluit je een akkoord waarin je nauwelijks iets voor het CDA belangrijk en onderscheidends binnenhaalt. En zit je er, net als in Rutte 4, gewoon weer vier jaar als opvulling bij.

Onbegrijpelijk. Een halfjaar gelden het premierschap al min of meer in handen hebben en dan eindigen met dit.
  woensdag 4 februari 2026 @ 10:57:45 #56
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219999928
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:53 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Die radicale partijen die niet mee mogen doen maar zich wel constructief op moeten stellen?
Nee meer de claim dat het beleid van rechtse partijen neoliberaal is en mensen dan op populisten zouden moeten stemmen. En daar niets aan kunnen doen want zielig en hulpeloos.

Dat is vanuit linkse partijen gewoon een zwaktebod. Waarom falen ze in oppositie daar tegen dan?

quote:
Dit zei Martien Visser van de Telegraaf ook al heel terecht "Ik weet niet of iedereen die in verband met anti migratie rechts gestemd heeft, altijd deze gevolgen van rechts beleid ook overziet".
Tja, dan moeten ze dat maar ervaren.
pi_219999936
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:53 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Oké, je had dan niet de garantie gehad dat je de VVD dan ook mee aan boord zou krijgen, maar laten zij zich daar dan maar voor verantwoorden.

In mijn ogen had een breed middenkabinet meer recht gedaan aan de verkiezingscampagnes die zijn gevoerd.

Bezuinigingen op de zorg werden wel voorzien, maar dat het zo’n stapeling zou worden en zo ‘neoliberaal’ hadden weinig mensen zien aankomen en valt velen rauw op hun dak.
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 10:59:49 #58
375570 crew  Cyan9
pi_219999953
Ik had met name van het CDA wat meer menselijkheid verwacht, dit is een keihard business akkoord.
  woensdag 4 februari 2026 @ 11:00:22 #59
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219999970
quote:
10s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:56 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Als D66 vooraf had gezegd dat ze zich zo makkelijk uit zouden verkopen aan de grillen van Dilan, dan was het natuurlijk wel anders verlopen.
Heb jij enig idee waar die zeer slappe knieën van Jetten plots vandaan komen? Want van de ambities vooraf heeft D66 amper iets binnen kunnen halen.
Die punten over de WW en zorg stonden grotendeels ook in het D66 programma. Dus weinig aan verkocht.

Verder staan er de typische D66 punten over stikstof, klimaatbeleid, onderwijs en rechtsstaat versterkingen in.
pi_219999982
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:59 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Oké, je had dan niet de garantie gehad dat je de VVD dan ook mee aan boord zou krijgen, maar laten zij zich daar dan maar voor verantwoorden.

In mijn ogen had een breed middenkabinet meer recht gedaan aan de verkiezingscampagnes die zijn gevoerd.

Bezuinigingen op de zorg werden wel voorzien, maar dat het zo’n stapeling zou worden en zo ‘neoliberaal’ hadden weinig mensen zien aankomen en valt velen rauw op hun dak.
Hopelijk denken ze daar nog aan over anderhalf jaar zodat deze partijen zwaar worden afgestraft in de Eerste Kamer. Als deze coalitie nog niet gevallen is dan natuurlijk.
pi_220000000
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:59 schreef Cyan9 het volgende:
Ik had met name van het CDA wat meer menselijkheid verwacht, dit is een keihard business akkoord.
Waar kwam bij jou deze verwachtingen vandaan als ik vragen mag? Want al sinds Lubbers is CDA economisch guurrechts met weinig menselijkheid.
pi_220000004
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:53 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Heel simpel. Tijd en niet al te serieus in gesprek gaan met de VVD tot ze bewegen. Je zag het gemor in de achterban al toen ze even niet mee mochten doen.
En het argument dat een stabiel meerderheidskabinet beter is voor het land dan een volgend instabiel experiment (wat kabinet Jetten I gewoon is), is gewoon heel sterk.
Ik snap echt niet hoe ze tot de keuze kwamen om zich zo simpel te laten gijzelen door het domme populisme van de VVD.
pi_220000017
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee meer de claim dat het beleid van rechtse partijen neoliberaal is en mensen dan op populisten zouden moeten stemmen. En daar niets aan kunnen doen want zielig en hulpeloos.

Dat is vanuit linkse partijen gewoon een zwaktebod. Waarom falen ze in oppositie daar tegen dan?
Misschien wel, ik zie dit eigenlijk niet eens als een rechts en links discussie. Neem nu de WW, de vorige twee keer dat we dit inkorten was de conclussie "mensen vinden eerder werk en het werk is vaak flexibeler en minder betaald'. Als die conclussies er zijn voelt het voor mij gewoon als "dom" dat je dit gevolg "de continue flexibele schil, het 3 jaarcontracten en dan eruit" ook niet aangepakt wordt.

Maar dit typeert mij ook heel sterk, ik ben een probleemoplosser en heb tijdens mijn werk ook altijd moeite wanneer politiek een betere oplossing in de weg staat.
pi_220000023
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:00 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Die punten over de WW en zorg stonden grotendeels ook in het D66 programma. Dus weinig aan verkocht.

Verder staan er de typische D66 punten over stikstof, klimaatbeleid, onderwijs en rechtsstaat versterkingen in.
Uit alle analyses blijkt dat D66 van de drie veruit het minste en de VVD veruit het meeste heeft binnengehaald.
pi_220000088
quote:
Dit. Ik stem op de partij omdat ik een gematigd rechts-conservatieve zoek die wel oog heeft voor de menselijke maat. Dat is dit akkoord niet.
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 11:13:10 #66
375570 crew  Cyan9
pi_220000138
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:02 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Waar kwam bij jou deze verwachtingen vandaan als ik vragen mag? Want al sinds Lubbers is CDA economisch guurrechts met weinig menselijkheid.
Ik had het verwacht aan de hand hoe Bontenbal zijn ideeën en lijn verwoordde. Wellicht naïef.
pi_220000139
quote:
7s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:47 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Het is niet de eerste keer in de geschiedenis dat D66 zich veel te gewillig voor het VVD-karretje heeft laten spannen.
Maar toch niet eerder vanuit de rol van grootste partij en winnaar tegenover een kleinere VVD met voor de tweede keer op rij verlies.
pi_220000217
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:49 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Maar we stemmen niet voor een kabinet. We stemmen onze volksvertegenwoordiging in de Tweede Kamer.
  woensdag 4 februari 2026 @ 11:16:40 #69
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220000222
quote:
7s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:13 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Maar toch niet eerder vanuit de rol van grootste partij en winnaar tegenover een kleinere VVD met voor de tweede keer op rij verlies.
Uiteindelijk zijn de verhoudingen in de kamer doorslaggevend, niet hoeveel zetels de partij de vorige keer had.
pi_220000264
quote:
7s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:16 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Maar we stemmen niet voor een kabinet. We stemmen onze volksvertegenwoordiging in de Tweede Kamer.
Klopt, maar zo’n campagne schept verwachtingen voor iedereen die op deze partijen stemt.
pi_220000279
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:50 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
[..]

Maar niemand benoemd dat natuurlijk zo expliciet omdat het niet verkoopt, net als de PVV niet benoemd dat met dat programma het overheidstekort naar de 10% per jaar zou gaan.

Maar hier schiet de media ook tekort. Er is 100 keer benoemd dat het zo leuk was met die vlaggetjes, maar bijna niet wat echt de plannen zijn.
Als je de verkiezingsprogramma's een klein beetje had gescand, had je kunnen weten dat er zo'n soort akkoord zou komen. Maar de meeste mensen doen dat niet.
pi_220000285
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:16 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Uiteindelijk zijn de verhoudingen in de kamer doorslaggevend, niet hoeveel zetels de partij de vorige keer had.
Uiteraard. Maar in de onderhandelingen kun je dat wel gebruiken.

Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat Jetten en Bontenbal zich hebben laten piepelen door Yesilgoz. Zij heeft het gewoon keihard gespeeld, GL/PvdA blijven weigeren en hen eraan herinneren dat ze met tweeën niet eens een minderheidskabinet zouden zijn.

Ik blijf erbij: Jetten en Bontenbal hadden het zelf hard moeten spelen en haar moeten zeggen dat het met GL/PvdA een breed middenkabinet gaat worden, of dat ze anders maar met haar rechtse vriendjes moet gaan spelen en kijken wat daar dan uit komt. Ik snap best dat juist Jetten en Bontenbal de verantwoordelijkheid voelen om snel een kabinet neer te zetten omdat zij proberen het landsbelang voorop te zetten, maar als je met Yesilgoz speelt, kan dat niet.
pi_220000294
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:50 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
[..]

Oh wouw.
En al die andere dingen zoals aow omhoog en transitievergoeding zo goed als weg en ziektewet naar 1 jaar enzo, staat er ook?

Ik kan me helemaal niet herinneren dat d66 hier campagne op voerde. Sorry.
Of dat dit het thema van de verkiezingen was. Het uitkleden van werknemersrechten. Ook niet in de interviews op de tv met politici.
En ook niet door de oppositie.

Het leek nog wel alsof d66 met GLPVDA samen wilde werken. :%
  woensdag 4 februari 2026 @ 11:25:40 #74
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220000326
quote:
7s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Uiteraard. Maar in de onderhandelingen kun je dat wel gebruiken.

Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat Jetten en Bontenbal zich hebben laten piepelen door Yesilgoz. Zij heeft het gewoon keihard gespeeld, GL/PvdA blijven weigeren en hen eraan herinneren dat ze met tweeën niet eens een minderheidskabinet zouden zijn.

Ik blijf erbij: Jetten en Bontenbal hadden het zelf hard moeten spelen en haar moeten zeggen dat het met GL/PvdA een breed middenkabinet gaat worden, of dat ze anders maar met haar rechtse vriendjes moet gaan spelen en kijken wat daar dan uit komt. Ik snap best dat juist Jetten en Bontenbal de verantwoordelijkheid voelen om snel een kabinet neer te zetten omdat zij proberen het landsbelang voorop te zetten, maar als je met Yesilgoz speelt, kan dat niet.
Je zegt het zelf al, de verhoudingen in de kamer geven daar geen mogelijkheid toe.

Als Nederland overwegens rechts stemt, krijg je beleid dat naar rechts overhelt. Zolang en dat blijft doen, blijft dat zo.
  woensdag 4 februari 2026 @ 11:26:39 #75
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220000334
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:22 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Oh wouw.
En al die andere dingen zoals aow omhoog en transitievergoeding zo goed als weg en ziektewet naar 1 jaar enzo, staat er ook?

Of dat dit het thema van de verkiezingen was. Het uitkleden van werknemersrechten. Ook niet in de interviews op de tv met politici.

Men had er natuurlijk ook gewoon een punt van kunnen maken dat het in het programma stond. Maar dat deed men niet.
pi_220000362
quote:

[..]
Oh wouw.

quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:20 schreef papert het volgende:

[..]
Maar hier schiet de media ook tekort. Er is 100 keer benoemd dat het zo leuk was met die vlaggetjes, maar bijna niet wat echt de plannen zijn.
Als je de verkiezingsprogramma's een klein beetje had gescand, had je kunnen weten dat er zo'n soort akkoord zou komen. Maar de meeste mensen doen dat niet.
Ik denk dat de campagne, de debatten op televisie en de meeste televisie interviews ook helemaal geen goed beeld geven van wat politieke partijen van plan zijn. Meestal gaat het op televisie en in interviews over "hoe leuk iemand het doet" of "heb je nog wel steun binnen je partij" allemaal gevoelskwestie. Bijna nooit gaat het over de inhoud.

Eenzelfde afdronk heb ik overingens bij het debat van gister, wat ik niet helemaal gevolgd heb dus "correct me if I'm wrong". Er gebeurd van alles in de wereld, van alles in Europa. We spreken niet over hoe we ons hier tegen verhouden, maar hebben ondertussen een fijn debat over of sap van sinaasappel wel of niet onder de nieuwe suikertax valt (dit is misschien een beetje gechargeerd).

[ Bericht 13% gewijzigd door KaheemSaid op 04-02-2026 11:35:55 ]
pi_220000442
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:46 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dit hele verhaal van Jetten is een zwaktebod, dat snap je zelf ook wel. Het is echt een vrijwel 100% VVD akkoord, alleen maar om het torentje te halen. Was dan voor een kabinet D66/CDA gegaan.
pi_220000447
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit hele verhaal van Jetten is een zwaktebod, dat snap je zelf ook wel. Het is echt een vrijwel 100% VVD akkoord, alleen maar om het torentje te halen. Was dan voor een kabinet D66/CDA gegaan.
En had Klaver erbij uitgenodigd.
  woensdag 4 februari 2026 @ 11:40:10 #79
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220000448
quote:

[..]
Kun je vinden, maar dat maakt het verhaal over "Mensen stemmen op populisme, want neoliberaal" niet minder een zwaktebod.
  woensdag 4 februari 2026 @ 11:42:02 #80
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220000457
quote:

[..]
Misschien kun je proberen door alle labeltjes heen te kijken. Dit is geen wedstrijd van welk team wint, het gaat om wat verstandig en haalbaar beleid is voor ons land.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220000463
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:42 schreef Perrin het volgende:

[..]
Misschien kun je proberen door alle labeltjes heen te kijken. Dit is geen wedstrijd van welk team wint, het gaat om wat verstandig en haalbaar beleid is voor ons land.
Ok, het is een 100% neoliberaal 'de macht van de sterkste' verhaal waar niks progressiefs in zit, dan heb je geen labeltjes van partijen.

En verstandig is mensen sneller aan de bedelstaf brengen natuurlijk niet. En meer mensen arbeidsongeschikt maken ook niet.
pi_220000475
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:28 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
[..]
Ik denk dat de campagne, de debatten op televisie en de meeste televisie interviews ook helemaal geen goed beeld geven van wat politieke partijen van plan zijn. Meestal gaat het op televisie en in interviews over "hoe leuk iemand het doet" of "heb je nog wel steun binnen je partij" allemaal gevoelskwestie. Bijna nooit gaat het over de inhoud.

Eenzelfde afdronk heb ik overingens bij het debat van gister, wat ik niet helemaal gevolgd heb dus "correct me if I'm wrong". Er gebeurd van alles in de wereld, van alles in Europa. We spreken niet over hoe we ons hier tegen verhouden, maar hebben ondertussen een fijn debat over of sap van sinaasappel wel of niet onder de nieuwe suikertax valt (dit is misschien een beetje gechargeerd).
Ja, precies. Er wordt verslag gedaan van de politiek alsof het een sportwedstrijd is. En de politieke partijen stellen zich daarop in.
pi_220000477
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:40 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
En had Klaver erbij uitgenodigd.
En dan? Dan had je 64 zetels tweede kamer en 27 zetels eerste kamer en mocht je continu naar veel rechtser kijken voor een mogelijke meerderheid?
  woensdag 4 februari 2026 @ 11:47:42 #84
38496 Perrin
pi_220000481
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:45 schreef papert het volgende:

[..]
Ja, precies. Er wordt verslag gedaan van de politiek alsof het een sportwedstrijd is. En de politieke partijen stellen zich daarop in.
Het past ook geheel bij wat mensen willen. Juichen voor hun team. Sensatie en vermaak. Niet te veel lastige en moeilijke verhalen.
pi_220000483
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:42 schreef Perrin het volgende:

[..]
Maar over wat verstandig is kan je van mening verschillen. Door het zo te stellen lijkt het alsof er een technocratische beste manier van beleid is.
pi_220000485
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Je zegt het zelf al, de verhoudingen in de kamer geven daar geen mogelijkheid toe.

Als Nederland overwegens rechts stemt, krijg je beleid dat naar rechts overhelt. Zolang en dat blijft doen, blijft dat zo.
VVD had op rechts ook niet echt wat kunnen maken, want dan moesten ze met PVV. En daarvan wisten ze inmiddels dat die onbetrouwbaar is. En ook daarvan hadden ze beloofd het niet te doen.
  woensdag 4 februari 2026 @ 11:48:38 #87
38496 Perrin
pi_220000489
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:48 schreef papert het volgende:

[..]
Maar over wat verstandig is kan je van mening verschillen. Door het zo te stellen lijkt het alsof er een technocratische beste manier van beleid is.
Je voert dan iig een discussie op de inhoud. En niet met de onderbuik.
pi_220000492
quote:

[..]
[..]

Hoewel men probeerde dat een beetje te sturen, ging de campagne toch weer voor een groot deel over migratie. En dan blijven andere zaken onderbelicht.
pi_220000496
quote:

[..]
[..]

En die suikertax, of alles wat er gister is besproken, heeft veel en veel meer invloed op de Nederlandse burgers dan alles wat er 'in de wereld' of 'in Europa' gebeurt, dus terecht dat ze daar over debatteren.

De meeste mensen merken helemaal niks van wat er in de rest van de wereld gebeurt in hun hele leven.
pi_220000502
quote:

[..]
Oh wouw.

Ziekteverkorting wel:

quote:
Om ondernemers te stimuleren om meer vaste contracten aan te bieden wil D66 de verplichte loondoorbetaling bij ziekte verkorten naar 1 jaar.
De andere 2 zaken niet. Ze hadden alleen ontkoppeling van de AOW geloof ik, maar dat was omdat ze het minimumloon omhoog wilden. Wellicht wel bij de VVD, maar die heb ik niet gelezen omdat ik daar toch niet op stem (Nu kon ik deze keer uberhaubt niet stemmen maar soit :P ).

Op tv zeggen ze altijd wat ze willen maar niet waar het geld vandaan komt, daarom zijn die doorrekeningen altijd zo interessant.

En D66 wil graag samenwerken met PvdA/GL vanwege klimaat, stikstof, onderwijs etc waar ze elkaar goed kunnen vinden. De economisch paragraaf is alleen wel echt anders. Met PvdA/GL samen met de VVD erbij komen ze gemiddeld meer op D66 uit.
  woensdag 4 februari 2026 @ 11:54:57 #91
38496 Perrin
pi_220000524
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
En die suikertax, of alles wat er gister is besproken, heeft veel en veel meer invloed op de Nederlandse burgers dan alles wat er 'in de wereld' of 'in Europa' gebeurt, dus terecht dat ze daar over debatteren.

De meeste mensen merken helemaal niks van wat er in de rest van de wereld gebeurt in hun hele leven.
Onzin. Trump en de VS hebben bijvoorbeeld een gigantische invloed op onze economie, onze cultuur, onze veiligheid.

Maar het staat iedereen natuurlijk vrij om zich met de nabijere omgeving bezig te houden.

pi_220000563
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:54 schreef Perrin het volgende:

[..]
Onzin. Trump en de VS hebben bijvoorbeeld een gigantische invloed op onze economie, onze cultuur, onze veiligheid.
Dat valt echt enorm mee. Economie is wereldwijd en heeft China inmiddels meer invloed. Zie bijvoorbeeld dat we een beter dan verwachtte economie hebben gehad in 2025, ondanks Trump.

En op onze cultuur heeft de tv wellicht invloed, maar Trump zelf maar mager. Weinig mensen in Nederland die ooit een toespraak van hem hebben gezien, de meeste zullen niet eens weten wat er in Minneapolis gebeurt.

Onze veiligheid alleen als de VS de EU aan zou vallen, maar die kans is rond de 0%.
pi_220000565
quote:
14s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:48 schreef Perrin het volgende:

[..]
Je voert dan iig een discussie op de inhoud. En niet met de onderbuik.
Maar als er op de inhoud gezegd wordt dat het mensen tegenvalt van D66 dat bijvoorbeeld de Faber wetten gesteund worden, de sociale zekerheid wordt afgebouwd, en er niet meer belasting op vermogen, maar wel op inkomen wordt geheven, dan is dat toch niet raar.

Zeker over dat laatste zijn eigenlijk bijna alle economische wetenschappers het over eens dat het onverstandig beleid is, maar waarschijnlijk door de VVD is er een heel ander akkoord. Dat is geen onderbuik discussie.
pi_220000594
Als je naar dit plaatje kijkt heeft JA21 de onderhandelingen gewonnen en D66 verloren:

pi_220000608
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:20 schreef papert het volgende:

[..]
De media is veel te breed. Ik heb in NRC prima analyses van de verkiezingsprogramma's gelezen inclusief een vergelijking op de belangrijkste punten en ze hebben er nog een diepgravende podcastserie met iedere lijsttrekker apart naast gedaan. Ook nieuwsuur had weer een prima serie met de kritische vragen en zo zijn er nog best een heel aantal.

De debatten zijn inderdaad betreurenswaardig, want met veel te veel mensen in een te spannend format vooral geschikt voor one liners. En verder doen niet serieuze media ook hier niet serieus verslag van, maar wat hadden we dan verwacht?
pi_220000609
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:46 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
En dan? Dan had je 64 zetels tweede kamer en 27 zetels eerste kamer en mocht je continu naar veel rechtser kijken voor een mogelijke meerderheid?
Hebben we betere journalistiek nodig dan? Die dit soort dingen wel uitlegt. Dat dit is waar we met Nederland naartoe gaan.
pi_220000626
quote:

[..]
Uitkleden van werknemers rechten is vooral een d66 ding.
pi_220000649
quote:
Dit ja.
pi_220000668
Ik denk dat we vooral betere uitleg nodig hebben. Iemand die met visie vertelt waar we in 2035 of zo moeten staan. Waarom het uitkleden van rechten van werknemers dan moet. En waarom zo nu allemaal opeens.

Want ik vind dit wel heel veel zo opeens. En voor mij dus ook onverwacht. En misschien heb ik alles wel verkeerd gelezen en gezien. Want dit had ik allemaal niet begrepen bij d66.
pi_220000679
quote:
Ik zie ook zo weinig van het CDA in dit akkoord. Maar ik heb dat misschien ook allemaal verkeerd begrepen. En misschien is dit het nieuwe cda wel. :@
pi_220000687
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:11 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Ik denk dat we vooral betere uitleg nodig hebben. Iemand die met visie vertelt waar we in 2035 of zo moeten staan. Waarom het uitkleden van rechten van werknemers dan moet. En waarom zo nu allemaal opeens.

Want ik vind dit wel heel veel zo opeens. En voor mij dus ook onverwacht. En misschien heb ik alles wel verkeerd gelezen en gezien. Want dit had ik allemaal niet begrepen bij d66.
Die uitleg had dan van Jetten moeten komen gister. En die uitleg was er niet, dus is er ook gewoon niet.
pi_220000719
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die uitleg had dan van Jetten moeten komen gister. En die uitleg was er niet, dus is er ook gewoon niet.
-O-
Dan hoop ik toch dat mensen het nu wel gaan zien. Waar velen zelf voor gestemd hebben.
En hopelijk een andere, socialere, keuze maken straks bij nieuwe verkiezingen voor de eerste kamer.
pi_220000726
Ik ben gewoon bang dat dit het populisme nog meer in de kaart gaat spelen.
  woensdag 4 februari 2026 @ 12:20:57 #104
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_220000728
maaree, gaan we nu eindelijk is als een blok staan als burger en gewoon is nee zeggen tegen de overheid? of gaan we weer met zijn allen lopen zeiken en met de reet omhoog staan?
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  woensdag 4 februari 2026 @ 12:23:33 #105
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_220000750
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
politieke deadlock waar iedereen elkaar persoonlijk aanvalt en niks voor elkaar krijgt, nog meer fragmentatie in de politieke partijen, etc etc
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 12:24:50 #106
5428 crew  miss_sly
pi_220000759
quote:
14s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:20 schreef cherrycoke het volgende:
maaree, gaan we nu eindelijk is als een blok staan als burger en gewoon is nee zeggen tegen de overheid? of gaan we weer met zijn allen lopen zeiken en met de reet omhoog staan?
We gaan de volgend keer nog populistischer rechts stemmen, want zij zullen het echt allemaal wel goed oplossen naar onze zin.

Zie ook de geweldige plannen van Wilders met zijn motie gisteren om per direct een asielstop in te stellen en de grenzen te sluiten :')
pi_220000763
Wat ik zelf vooral teleurstellend vind is dat er niets wordt gedaan aan de HRA en hoge vermogens worden ontzien, terwijl de inkomstenbelasting (naar ik begrijp) wel wordt verhoogd. Erfbelasting blijft eveneens onaangeroerd.

De rekening wordt weer eens bij de middenklasse neergelegd. Het is meer van hetzelfde, en het akkoord getuigt van weinig lef. De huidige versie kleurt vooral VVD-blauw. Dat is op zichzelf bijzonder, aangezien de VVD al dik 16 jaar de toon zet en daar ook veel over wordt geklaagd.

Maar goed, voordeel van de twijfel. Kabinet zal veel water bij de wijn moeten doen om meerderheden te halen. Hopelijk haalt dat de scherpe kantjes eraf en zorgt de oppositie voor wat broodnodige toevoegingen en aanpassingen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_220000774
quote:
maaree, gaan we nu eindelijk is als een blok staan als burger en gewoon is nee zeggen tegen de overheid?
Hoe wil je nee zeggen tegen de verkorting van de WW of een verhoging van de AOW leeftijd? Een "kan me niet schelen dat jullie me geen AOW geven, ik stop toch met werken en eis geld"?

[ Bericht 4% gewijzigd door Hanca op 04-02-2026 12:32:57 ]
  woensdag 4 februari 2026 @ 12:27:11 #109
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_220000777
quote:
7s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:24 schreef miss_sly het volgende:

[..]
We gaan de volgend keer nog populistischer rechts stemmen, want zij zullen het echt allemaal wel goed oplossen naar onze zin.

Zie ook de geweldige plannen van Wilders met zijn motie gisteren om per direct een asielstop in te stellen en de grenzen te sluiten :')
Maak die wilders dan is premier, laat hem het dan maar doen, dan iemand als ( :') ) schoof naar voren schuiven.

met zo een minderheidskabinet dat is al gedoemd om te falen.
  woensdag 4 februari 2026 @ 12:30:20 #110
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_220000814
Het mooiste aan kabinet Jetten is dat D66 daarna weer terugzakt naar 3 zeteltjes.

90% van het regeerakkoord deugt, helaas zit er in de laatste 10% erg veel vergif.
pi_220000876
Voorlopig schopt de oppositie wel het harst tegen de plannen die de VVD naar voren schuift.

Veel kleinere plannetjes wat betreft wonen en duurzaamheid zullen een stuk makkelijker erdoor komen.
  woensdag 4 februari 2026 @ 12:38:40 #112
38496 Perrin
pi_220000903
quote:
Op naar het Malieveld!

Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 12:42:39 #113
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220000935
Het is in ieder geval te hopen dat de mensen die op de VVD hebben gestemd omdat anders GLPVDA en asielzoekers en moslims, blij zijn met dit kabinet. En graag hoor ik deze mensen ook niet klagen over het gure VVD-beleid.
  woensdag 4 februari 2026 @ 12:44:19 #114
38496 Perrin
pi_220000950
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Ja een overheid die lastige keuzes durft te maken, dat kun je natuurlijk niet accepteren.

We moeten snel weer terug naar een kabinet van BBB en PVV lui die jarenlang plucheplakken zonder zinnig beleid.

Zijn er geen volwassenen meer in de zaal?
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 12:45:07 #115
236264 crew  capricia
pi_220000954
quote:
14s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:42 schreef xpompompomx het volgende:
Het is in ieder geval te hopen dat de mensen die op de VVD hebben gestemd omdat anders GLPVDA en asielzoekers en moslims, blij zijn met dit kabinet. En graag hoor ik deze mensen ook niet klagen over het gure VVD-beleid.
Zijn er al staatjes van dan welke achterban van welke partij het minste of het meeste tevreden is?

Want misschien vinden veel VVDers dit wel prima, en zit er pijn bij andere coalitiepartijen.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  woensdag 4 februari 2026 @ 12:46:35 #116
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_220000964
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:35 schreef Nebelwerfer het volgende:
Voorlopig schopt de oppositie wel het harst tegen de plannen die de VVD naar voren schuift.

Veel kleinere plannetjes wat betreft wonen en duurzaamheid zullen een stuk makkelijker erdoor komen.
Het is dan juist ook schokkend dat ze niet juist op die algemeen geaccepteerde dingen wat proberen te bereiken. Maar dat is natuurlijk allemaal te moeilijk en risicovol.
pi_220000982
quote:
14s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:42 schreef xpompompomx het volgende:
Vvd stemmers zijn vooral bang voor hun eigen centen.
pi_220000992
quote:
9s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:44 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ja een overheid die lastige keuzes durft te maken, dat kun je natuurlijk niet accepteren.

We moeten snel weer terug naar een kabinet van BBB en PVV lui die jarenlang plucheplakken zonder zinnig beleid.

Lastige keuzes? Die hebben ze juist voorkomen. Lastig voor hen was het verhogen van vermogensbelasting, het intrekken van een hoop aftrekposten voor bedrijven, het verhogen van de VPB, het afbouwen van de HRA.

Die keuzes hebben ze geen van allen gemaakt. Ze zijn voor het makkelijke: 'we pakken mensen aan die onze achterban niet zijn' gegaan.
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 12:52:00 #119
236264 crew  capricia
pi_220000997
Is er ook een kans dat de oppositie partijen over hun schaduw heen stappen en gezamelijk een lijn trekken tegen deze plannen?
- Goethe, “Faust”
pi_220000998
quote:
Nou dit dus ja. }:|
(stroopt de mouwen alvast op)
pi_220001020
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:52 schreef capricia het volgende:
Is er ook een kans dat de oppositie partijen over hun schaduw heen stappen en gezamelijk een lijn trekken tegen deze plannen?
Tegen de AOW leeftijd waarschijnlijk wel. Misschien ook wel tegen de WW verkorting.
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 12:59:23 #122
236264 crew  capricia
pi_220001048
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tegen de AOW leeftijd waarschijnlijk wel. Misschien ook wel tegen de WW verkorting.
Ik hoop dat echt. Wat mij betreft trekken Wilders, Klaver (en de BBB voor de EK) gezamelijk op.
- Goethe, “Faust”
  woensdag 4 februari 2026 @ 13:04:33 #123
38496 Perrin
pi_220001076
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Lastige keuzes? Die hebben ze juist voorkomen. Lastig voor hen was het verhogen van vermogensbelasting, het intrekken van een hoop aftrekposten voor bedrijven, het verhogen van de VPB, het afbouwen van de HRA.

Die keuzes hebben ze geen van allen gemaakt. Ze zijn voor het makkelijke: 'we pakken mensen aan die onze achterban niet zijn' gegaan.
Het klopt dat dit kabinet geen radicale vermogensbelasting invoert, de hypotheekrenteaftrek laat bestaan en de vennootschapsbelasting niet fors verhoogt. Maar dat betekent niet dat het moeilijke keuzes uit de weg is gegaan. Het betekent vooral dat er andere afwegingen zijn gemaakt dan jij zelf zou maken.

Moeilijke keuzes zijn niet per definitie de maatregelen die jij als rechtvaardig ziet. Ook het verhogen van lasten voor een brede groep, het doorvoeren van impopulaire bezuinigingen of het invoeren van nieuwe heffingen met onzekere effecten vergt politieke moed juist omdat zulke keuzes niemand sparen.

De suggestie dat vooral 'niet de eigen achterban' wordt geraakt, is onterecht. De beleidsmaatregelen raken ook mensen die op deze partijen stemmen. De achterban van de regeringspartijen bestaat niet alleen uit vermogenden of werkgevers, maar ook uit middeninkomens, huiseigenaren en werknemers die de gevolgen van de voorgestelde maatregelen direct voelen.

We leven helaas niet langer in een tijd van onbegrensde beloften. We zijn beland in een fase waarin offers onvermijdelijk zijn. Dat vraagt een zekere mate van realisme en volwassenheid van ons allemaal.
pi_220001094
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 13:04 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het klopt dat dit kabinet geen radicale vermogensbelasting invoert, de hypotheekrenteaftrek laat bestaan en de vennootschapsbelasting niet fors verhoogt. Maar dat betekent niet dat het moeilijke keuzes uit de weg is gegaan. Het betekent vooral dat er andere afwegingen zijn gemaakt dan jij zelf zou maken.

Moeilijke keuzes zijn niet per definitie de maatregelen die jij als rechtvaardig ziet. Ook het verhogen van lasten voor een brede groep, het doorvoeren van impopulaire bezuinigingen of het invoeren van nieuwe heffingen met onzekere effecten vergt politieke moed juist omdat zulke keuzes niemand sparen.

De suggestie dat vooral 'niet de eigen achterban' wordt geraakt, is onterecht. De beleidsmaatregelen raken ook mensen die op deze partijen stemmen. De achterban van de regeringspartijen bestaat niet alleen uit vermogenden of werkgevers, maar ook uit middeninkomens, huiseigenaren en werknemers die de gevolgen van de voorgestelde maatregelen direct voelen.

We leven helaas niet langer in een tijd van onbegrensde beloften. We zijn beland in een fase waarin offers onvermijdelijk zijn. Dat vraagt een zeker mate van realisme en volwassenheid van ons allemaal.
De keuze is gewoon gemaakt om essentiële zaken uit het sociale stelsel te gooien, omdat ze niet konden kiezen welke belasting op vermogen of bedrijven ze wilden verhogen. Je weet wel, uit de doorrekening van D66.

Dat is simpelweg het ontwijken van lastige keuzes, niet het maken er van.
pi_220001128
quote:

We leven helaas niet langer in een tijd van onbegrensde beloften. We zijn beland in een fase waarin offers onvermijdelijk zijn. Dat vraagt een zekere mate van realisme en volwassenheid van ons allemaal.
Nou, van ons allemaal… vooral van de ‘kwetsbaarsten’ in onze samenleving dan.

Het zou pas van volwassenheid en evenwichtigheid getuigen als die rekening niet zo eenzijdig zou worden neergelegd bij de onderkant van de samenleving maar als de bovenkant ook hun fair share hierin zou dragen.
  woensdag 4 februari 2026 @ 13:22:52 #126
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220001225
quote:

[..]

In plaats van 'aan de slag' hadden ze het regeeraccoord idd ook 'het recht van de sterkste' kunnen noemen.

Maar dat verkoopt niet lekker.
pi_220001295
quote:

[..]

Welke offers worden er precies gevraagd van bedrijven en vermogende particulieren?
pi_220001303
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 13:22 schreef Eightyone het volgende:

[..]
In plaats van 'aan de slag' hadden ze het regeeraccoord idd ook 'het recht van de sterkste' kunnen noemen.

Het is een aanvulzin:

Aan de slag...
- ...of u nou kunt of niet
- ...of creperen
- ...tot uw dood
- ...zonder vangnet

Zoiets?
  woensdag 4 februari 2026 @ 13:34:57 #129
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_220001350
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 13:22 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Als de bevolking geen ruggengraat toont, krijg je deze slappe hap inderdaad.
  woensdag 4 februari 2026 @ 13:35:56 #130
38496 Perrin
pi_220001356
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 13:28 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Welke offers worden er precies gevraagd van bedrijven en vermogende particulieren?
De vrijheidsbijdrage is een voorbeeld. Maar het klopt dat de politieke keuze is om de pijn grotendeels niet bij bedrijven of vermogenden te leggen.
pi_220001365
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 13:35 schreef Perrin het volgende:

[..]
De vrijheidsbijdrage is een voorbeeld. Maar het klopt dat de politieke keuze is om de pijn grotendeels niet bij bedrijven of vermogenden te leggen.
En dat is dus het vermijden van de moeilijke keuzes.
  woensdag 4 februari 2026 @ 13:37:35 #132
38496 Perrin
pi_220001373
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 13:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
En dat is dus het vermijden van de moeilijke keuzes.
Deze keuze is ook niet makkelijk. Het is een keuze die niet leuk is voor velen. Politici maken niet graag keuzes die niet leuk zijn voor velen. Het is comfortabeler kadootjes uit te delen dan mensen vragen de broekriem aan te halen.
pi_220001383
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 13:37 schreef Perrin het volgende:

[..]
Deze keuze is ook niet makkelijk. Het is een keuze die niet leuk is voor velen. Politici maken niet graag keuzes die niet leuk zijn voor velen.
VVD zou graag het sociale stelsel veel verder afbreken, dit is voor hun een stap richting hun ideaal, geen moeilijke keus.
pi_220001385
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:27 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Als bepaalde groepen van de bevolking zich meer in politiek zouden verdiepen zouden ze net als velen jeuk krijgen van dat hele 'Angelsaksische' qua model boven ons oude Rijnlandse.

Meer richting hoe Amerika vervallen is. Fantastisch.
  woensdag 4 februari 2026 @ 13:39:40 #135
38496 Perrin
pi_220001387
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 13:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
VVD zou graag het sociale stelsel veel verder afbreken, dit is voor hun een stap richting hun ideaal, geen moeilijke keus.
Ja het zijn allemaal kwaadaardige mensen daar. Komop Hanca, je bent verstandiger dan deze onderbuikpraat.
pi_220001398
Ik geloof absoluut niet in complottheorieën, en dit is ook echt niet vantevoren bedacht, maar het clubje ondernemers die de campagne voor een vvd,cda,vvd kabinet hebben bedacht , en waaruit ook de Wijers uitspraken naar buiten zijn gekomen, hebben wel precies hun zin gekregen met dit regeerakkoord.

Er zijn wel veel micro afslagen genomen, die tot dit resultaat hebben geleid.
pi_220001402
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 13:35 schreef Perrin het volgende:

[..]
De vrijheidsbijdrage waar het bedrijfsleven slechts voor 1/3de opdraait inderdaad, en waar bovendien bij vermeld is dat ze nog in overleg gaan met betrokken partijen / VNO NCW over de precieze uitwerking daarvan.

Ik zie de verdere afzwakking dus ook al aankomen.
pi_220001416
quote:

[..]

Ik zou de bezuiniging op de zorg geen makkelijke keuze noemen en stikstof ook niet. De AOW is, wat je er inhoudelijk ook van vindt, de keuze die waarschijnlijk het meeste weerstand organiseert van alle maatrefelen die je als kabinet kunt treffen.

Er zijn niet overal moedige keuzes gemaakt en jij noemt er terecht een paar, maar alleen maar moeilijke keuzes doet geen enkel kabinet. De VVD heeft het fiscaal goedddeels weten te bevriezen.
pi_220001425
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 13:39 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ja het zijn allemaal kwaadaardige mensen daar. Komop Hanca, je bent verstandiger dan deze onderbuikpraat.
Dat is geen kwaadaardigheid, de VVD hun ideaal is vrij libertarisch met een extreem klein sociaal stelsel. En ze komen dichter bij dat ideaal.

Dit is gewoon waar de VVD voor staat, ook als er niet hoeft te worden bezuinigd snijden ze graag in het sociale stelsel (je weet wel, onder het mom van kleine overheid, hun stopwoord).
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 13:54:20 #140
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220001451
quote:

[..]
Een klein sociaal stelsel is wel waar de VVD voor staat.

Tevens is de VVD, zoals je weet, niet flauw van het bekende rechts populisme (hun hele campagne bestond er zelfs uit) en weet daarmee al jaren volk aan zich te binden dat eigenlijk niks bij die partij te zoeken heeft.

En uiteraard gaan juist deze stemmers boos zijn dat D66 niks voor ze doet.
pi_220001485
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:46 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Het is dan juist ook schokkend dat ze niet juist op die algemeen geaccepteerde dingen wat proberen te bereiken. Maar dat is natuurlijk allemaal te moeilijk en risicovol.
Zoals welk?

Ik vind juist dat bepaalde stappen wel genomen worden. Pas als ze de BBB de stikstofplannen weten laten afzwakken of van hun migratielijn afstappen voor gl/pvda verkloten ze wat mij betreft de progressie.

Wat veiligheid en wonen betreft laten ze merken vooruit te willen. Grootste pijnpunt zit hem vooral in het bezuinigen en waar dat moet gebeuren.
pi_220001502
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:00 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Grootste pijnpunt zit hem vooral in het bezuinigen en waar dat moet gebeuren.
En vooral ook dat ze alleen maar willen bezuinigen. Lasten op vermogen of bedrijven verhogen was ook een dekking geweest. Maar hier wint het 'we willen een kleine overheid' van VVD en ook wel D66 het van de verzorgingsstaat waar het CDA voor zou moeten staan als christendemocratische partij.
pi_220001511
quote:
Blijkbaar toch weer iets waar men keer op keer achter moet komen.

Ipv ze al ruim meer dan een decennia zien voor het immorele tuig wat ze zijn.
pi_220001527
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die uitleg is simpel, en totaal onbewezen. Is hetzelfde waar ze al jarenlang mee aan komen wanneer ze arbeidsrechten slopen.

"We hopen dan dat de werkgevers meer bereid zijn om vaste contracten uit te delen."
pi_220001535
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wat ik zelf vooral teleurstellend vind is dat er niets wordt gedaan aan de HRA en hoge vermogens worden ontzien, terwijl de inkomstenbelasting (naar ik begrijp) wel wordt verhoogd. Erfbelasting blijft eveneens onaangeroerd.

De rekening wordt weer eens bij de middenklasse neergelegd. Het is meer van hetzelfde, en het akkoord getuigt van weinig lef. De huidige versie kleurt vooral VVD-blauw. Dat is op zichzelf bijzonder, aangezien de VVD al dik 16 jaar de toon zet en daar ook veel over wordt geklaagd.

Maar goed, voordeel van de twijfel. Kabinet zal veel water bij de wijn moeten doen om meerderheden te halen. Hopelijk haalt dat de scherpe kantjes eraf en zorgt de oppositie voor wat broodnodige toevoegingen en aanpassingen.
Zo zo .. dat houd je lang vol. Wanneer is bij jou dat voordeel van de twijfel eens op?
pi_220001538
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hoe wil je nee zeggen tegen de verkorting van de WW of een verhoging van de AOW leeftijd? Een "kan me niet schelen dat jullie me geen AOW geven, ik stop toch met werken en eis geld"?
Binnenhof slopen.
pi_220001551
quote:
9s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:44 schreef Perrin het volgende:

[..]

Lol. Lastige keuzes? Gesproken als een echte D66-er :')

AOW uitkeringen inkomen en/of vermogensafhankelijk maken. HRA verlagen. vennootschap en winstbelasting verhogen. Dát zijn de lastige keuzes.

AOW leeftijd verhogen en de rekening bij de middenklasse leggen zijn juist de makkelijke onzin waar ze keer op keer mee komen.
pi_220001560
quote:

[..]

Ik had even door moeten scrollen voordat ik de reactie hierboven maakte. Ja, precies dit dus.
pi_220001571
quote:

[..]
Kwaadaardig? Eh, up for discussion. Totaal uit het oog verloren wat het is om niet 140k per jaar te verdienen, levend tussen mensen met eenzelfde welvaartsniveau? De levens van miljoenen mensen reduceren tot cijfers? Absoluut.

Maar hej .. als D66 stemmer ... stuur eens een berichtje naar die oud-collega van je die een jaar geleden diens baan verloor. Of naar de collega die met een langdurige ziekte kampt. Vraag eens hoe het met ze gaat en wat zij van deze plannen vinden en waarschijnlijk gaan merken.

Zoek die menselijke maat weer eens op.

Edit: En als je écht ballen hebt, laat eens vallen dat jij er voor bent dat die oud-collega straks in de bijstand belandt. Dat je er voor bent dat de langdurig zieke een heel stuk eerder in de UWV molen komt, incluis nog grotere terugval in inkomen (dan eerst al het geval). "Ik heb gestemd voor de extra ellende waar jij straks in terecht komt."

Draag in je persoonlijke leven eens uit waar je voor zegt te staan. Wees eens eerlijk. Ipv eens in de 4 jaar je echte overtuigingen in het stemhokje laten horen, om vervolgens alles maar 'heel vervelend voor de getroffen mensen' te vinden.

Daarna praten we verder.

[ Bericht 3% gewijzigd door probeer op 04-02-2026 14:28:08 ]
pi_220001607
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
En vooral ook dat ze alleen maar willen bezuinigen. Lasten op vermogen of bedrijven verhogen was ook een dekking geweest. Maar hier wint het 'we willen een kleine overheid' van VVD en ook wel D66 het van de verzorgingsstaat waar het CDA voor zou moeten staan als christendemocratische partij.
Hoezo alleen bezuinigen? Potje voor de boeren en het leger optuigen zijn alleen al enorme investeringen.
pi_220001612
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:18 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Hoezo alleen bezuinigen? Potje voor de boeren en het leger optuigen zijn alleen al enorme investeringen.
Potje voor de boeren is eerder een terugdraaiing van een bezuiniging.
pi_220001626
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat valt echt enorm mee. Economie is wereldwijd en heeft China inmiddels meer invloed. Zie bijvoorbeeld dat we een beter dan verwachtte economie hebben gehad in 2025, ondanks Trump.

En op onze cultuur heeft de tv wellicht invloed, maar Trump zelf maar mager. Weinig mensen in Nederland die ooit een toespraak van hem hebben gezien, de meeste zullen niet eens weten wat er in Minneapolis gebeurt.

Onze veiligheid alleen als de VS de EU aan zou vallen, maar die kans is rond de 0%.
Dus als de VS Groenland aanvalt heeft dit geen gevolgen voor Nederland
Dus als de VS stopt met het leveren van (door ons gekochte) wapens aan Oekraïne heeft dit geen gevolgen voor Nederland.
Dus als de VS zegt dat ASML niet meer mag leveren aan China heeft dit geen gevolgen voor Nederland.
Dus als de VS een extra heffing oplegt omdat wij 1 soldaat naar Groenland stuurden heeft dit geen gevolgen voor Nederland.
Dus dat iedereen zo druk doet in de EU op dit moment dat is echt gebaseerd op onzin!
pi_220001640
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:18 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Ik bedoelde "alleen willen bezuinigen als dekking". Zie de tweede zin. Belasting verhogen als dekking van een investering is ook een optie.
pi_220001650
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:21 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dus als de VS Groenland aanvalt heeft dit geen gevolgen voor Nederland
Dus als de VS stopt met het leveren van (door ons gekochte) wapens aan Oekraïne heeft dit geen gevolgen voor Nederland.
Dus als de VS zegt dat ASML niet meer mag leveren aan China heeft dit geen gevolgen voor Nederland.
Dus als de VS een extra heffing oplegt omdat wij 1 soldaat naar Groenland stuurden heeft dit geen gevolgen voor Nederland.
Dus dat iedereen zo druk doet in de EU op dit moment dat is echt gebaseerd op onzin!
Het heeft op de meeste burgers in Nederland inderdaad allemaal weinig invloed, minder dan alles wat er gister wel werd besproken in het debat.
pi_220001672
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:19 schreef probeer het volgende:

[..]
Potje voor de boeren is eerder een terugdraaiing van een bezuiniging.
Dat geld moet wel opnieuw gevonden worden.
pi_220001686
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:27 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Dat geld moet wel opnieuw gevonden worden.
Dat is eenmalig geld, dat wordt lang niet altijd gedekt. Hier ook niet echt. Dekking is vooral nodig voor structurelere uitgaven, zoals defensie. Maar zoals gezegd: dat kun je ook door een belasting op vermogen of voor bedrijven te verhogen (of aftrekposten aan te pakken).
pi_220001689
quote:

[..]
Lastige keuzes? Die hebben ze juist voorkomen.
Nou ja, er zijn eigenlijk vrij weinig lastige keuzes op dit moment. Stikstof is een kafkaesk papieren probleem maar moet wel opgelost worden, dus dat gaan ze nu proberen met flinke zakken geld. Migratie gaat aangepakt worden omdat dat ook moet. Elektriciteitsnet opkrikken, meer geld voor kernenergie en wind op zee etc. Allemaal noodzakelijk, dus de keuze is eigenlijk niet zo lastig tenzij je in lala-land leeft zoals PVV/BBB/SP/PvdD.

Het lastige is dat het allemaal flink veel geld kost en je moet toch wat doen om dat geld daadwerkelijk in het laatje te krijgen.

De lastige keuze is om dat te doen zonder het tekort nog verder te laten exploderen, daar zijn ze in ieder geval van bewust. Sneller afbouwen van de HRA levert wel wat geld op maar bij lange na niet genoeg en is een ordinaire belastingverhoging voor de middeninkomens. Er is nog steeds geen goede manier om vermogen direct te belasten zonder fictief vermogen te belasten en dan fluit de rechter je weer terug, dus dat levert ook niets op om nu iets mee te doen. Aftrekposten afschaffen is een druppel op een gloeiende plaat, bovendien zijn dat soort verkapte subsidies juist het gevolg van direct overheidsbeleid op het gebied van duurzaamheid etc. Dan moet je dat ook opgeven. Verhogen van de VPB levert misschien een paar miljard op, als je het gelijktrekt met Duitsland misschien. Maar of dat een 'lastige keuze' is weet ik niet, qua VPB zit Nederland al aan de hoge kant in Europa.

De écht lastige keuzes worden niet gemaakt. Afschaffen toeslagen, sanering Belastingdienst (een derde van de ambtenaren weg), één BTW-tarief (met eventueel uitzondering van BTW voor treinreizen ofzo), stopzetten en sanering van het tweede toeslagenschandaal (de zogenaamde 'hersteloperatie'). Oh en de woningmarkt hervormen door af te stappen van al die onzinregulering en ontwikkelaars en investeerders gewoon te laten bouwen waar de markt het meest om vraagt. Als je die dingen doet levert het op de lange termijn honderden miljarden op aan lagere overheidsuitgaven en kom je uit op een begrotingsoverschot. Dan kan je altijd nog weer wat cadeautjes uitdelen aan populistisch links.

[ Bericht 2% gewijzigd door MoreDakka op 04-02-2026 15:18:21 ]
pi_220001698
En als je dat toch allemaal te direct is, leg het eerst hier eens uit hoe of waarom jij het prima vindt dat 20% van de mensen die hun baan verliezen de bijstand in moeten, ipv dat tweede jaar WW krijgen (wat voor een groot deel uiteindelijk genoeg is om wel weer een baan te vinden). Iets waar ze zelf overigens al lang en breed premie voor betaald hebben. Want de mensen die nu recht hebben op een tweede jaar, hebben dat recht opgebouwd in een tijd dat de WW premies ook nog bij werknemers vandaan kwamen.

Dito voor de loondoorbetaling bij ziekte (die ze ook willen gaan uitkleden, aldus het coalitieakkoord). Vertel ons eens waarom jij het eerlijk vindt dat de langdurig zieke (meer dan een jaar) bij het UWV aan mag gaan kloppen. Let wel; dat zijn vaak mensen met een burn-out, en laat de werkgever daar nou vaak een aardig grote hand in hebben (tov andere aandoeningen waardoor mensen er even uit liggen).
pi_220001700
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik bedoelde "alleen willen bezuinigen als dekking". Zie de tweede zin. Belasting verhogen als dekking van een investering is ook een optie.
Okee, wel logisch als je de “echte” achterban van de VVD nagaat. Die zijn echt als de dood voor gl/pvda beleid waar de rekening bij hen komt te liggen.

In mijn ogen kortzichtig omdat de rekening best gedeeld kan worden. Alles bij de rijken neerleggen is natuurlijk ook geen echte optie.

Mijn gok zou zijn dat het begrotingstekort nog wel richting de 3 gaat. Aow en ww zal men wat op kunnen winnen.
Als men vervolgens echt eens stappen gaat maken met degelijker beleid is dat denk ik wel prima.
pi_220001708
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:32 schreef probeer het volgende:
En als je dat toch allemaal te direct is, leg het eerst hier eens uit hoe of waarom jij het prima vindt dat 20% van de mensen die hun baan verliezen de bijstand in moeten, ipv dat tweede jaar WW krijgen (wat voor een groot deel uiteindelijk genoeg is om wel weer een baan te vinden).

Dito voor de loondoorbetaling bij ziekte (die ze ook willen gaan uitkleden, aldus het coalitieakkoord). Vertel ons eens waarom jij het eerlijk vindt dat de langdurig zieke (meer dan een jaar) bij het UWV aan mag gaan kloppen. Let wel; dat zijn vaak mensen met een burn-out, en laat de werkgever daar nou vaak een grote hand in hebben (tov andere aandoeningen waardoor mensen er even uit liggen).
Wie zegt dat ik het 'prima' vindt? Dit soort impopulaire maar noodzakelijke keuzes zijn nooit leuk of prima, maar het vergt wel enige lef om de keuze te maken en al die shit over je heen te krijgen.
pi_220001721
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:34 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Wie zegt dat ik het 'prima' vindt? Dit soort impopulaire maar noodzakelijke keuzes zijn nooit leuk of prima, maar het vergt wel enige lef om de keuze te maken en al die shit over je heen te krijgen.
Ok, verander prima naar 'ik vind dat te verkiezen over andere maatregelen'.
pi_220001762
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:35 schreef probeer het volgende:

[..]
Ok, verander prima naar 'ik vind dat te verkiezen over andere maatregelen'.
Ik neem ook mee dat de kans heel groot is dat dit soort dingen als wisselgeld ingezet gaan worden. Ik heb er nihil vertrouwen in dat dat plan van maximaal 2% tekort ook daadwerkelijk gehaald gaat worden Dus ja.
pi_220001772
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is eenmalig geld, dat wordt lang niet altijd gedekt. Hier ook niet echt. Dekking is vooral nodig voor structurelere uitgaven, zoals defensie. Maar zoals gezegd: dat kun je ook door een belasting op vermogen of voor bedrijven te verhogen (of aftrekposten aan te pakken).
Was wat mij het eerst te binnen schoot. Zal ik hem inruilen voor de energietransitie?

Je kan nu eenmaal niet zeggen dat ze niet of nauwelijks investeren.
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 14:42:38 #164
236264 crew  capricia
pi_220001792
Meer bedrijven die dit doen.
twitter

quote:
De Belastingdienst geeft zijn ongeveer 27.000 medewerkers ruim baan om reservist te worden. De overheidsorganisatie wil bijdragen aan de nationale veiligheid, weerbaarheid en veerkracht van de rechtsstaat. Daarom hebben de Belastingdienst en Defensie gisteren een convenant gesloten.

Voor reservisten die bij de Belastingdienst werken, geldt een aantal voordelen. Zo krijgen ze betaald verlof tijdens het volgen van de opleiding bij Defensie. De Belastingdienst geeft reservisten verder altijd vrijaf als ze worden ingezet.

Crisisbeheersing
De Belastingdienst ziet met de reservistendeal ook voordelen voor de eigen organisatie. Medewerkers doen ervaring op met opereren onder druk, werken in multidisciplinaire teams en doen aan crisisbeheersing. Ze doen bovendien in complexe omstandigheden leiderschapservaring op.

Defensie heeft inmiddels afspraken met meerdere bedrijven die reservisten willen leveren. Zo werden al overeenkomsten gesloten met ABP, Accenture, Atos, Heijmans, KPMG, Nationale Nederlanden, Rabobank en Randstad.
- Goethe, “Faust”
pi_220001796
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:39 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ik neem ook mee dat de kans heel groot is dat dit soort dingen als wisselgeld ingezet gaan worden. Ik heb er nihil vertrouwen in dat dat plan van maximaal 2% tekort ook daadwerkelijk gehaald gaat worden Dus ja.
Zeg dat tegen de mensen in je sociale cirkel die al langer dan een jaar met werkeloosheid of ziekte tijdens een arbeidsovereenkomst kampen.

Maar he, net als de PVV/JA21/FVD-er die mooi weer speelt tegen zijn allochtone buurman, zal je dat natuurlijk niet doen.
pi_220001811
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:43 schreef probeer het volgende:

[..]
Zeg dat tegen de mensen in je sociale cirkel die al langer dan een jaar met werkeloosheid of ziekte tijdens een arbeidsovereenkomst kampen.

Maar he, net als de PVV-er die mooi weer speelt tegen zijn allochtone buurman, zal je dat natuurlijk niet doen.
Misschien moet je er geen hobby van maken om politiek te volgen als je niet een beetje uit kunt zoomen naar het grotere plaatje.
pi_220001819
Vermogen gaat zwaarder belast worden EN de onderkant van de samenleving is weer de sjaak. Kan me niet voorstellen dat iemand blij is met deze clowns.
blablablabla
pi_220001844
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:44 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Misschien moet je er geen hobby van maken om politiek te volgen als je niet een beetje uit kunt zoomen naar het grotere plaatje.
Misschien moet je je eens beseffen dat politiek van grote en directe invloed is op mensenlevens en je daar naar te gedragen, ipv er louter een intellectuele oefening op een forum van te maken en je constant te verbergen achter het grotere plaatje.
pi_220001851
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:44 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Welk grote plaatje precies?
blablablabla
pi_220001860
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:47 schreef probeer het volgende:

[..]
Misschien moet je je eens beseffen dat politiek van grote en directe invloed is op mensenlevens en je daar naar te gedragen, ipv er louter een intellectuele oefening op een forum van te maken en je constant te verbergen achter het grotere plaatje.
Nee bedankt, ik ben geen hersenloze populist. Stem maar PVV als je puur en alleen voor eigenbelang wil stemmen met een na ons de zondvloed mentaliteit.
pi_220001871
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:44 schreef Elan het volgende:
Vermogen gaat zwaarder belast worden EN de onderkant van de samenleving is weer de sjaak. Kan me niet voorstellen dat iemand blij is met deze clowns.
Alleen voor de klein vermogenden. De grote jongens kopen gewoon weer wat advies in om die shit te ontwijken. Wat gesteggel met box 2 vs 3, en hoppa het scheelt weer een flinke duit.
pi_220001893
Oh ja, nog vergeten te vermelden dat de Eerste Kamer zsm afgeschaft moet worden, of zms hervormd moet worden tot een direct gekozen orgaan.
pi_220001905
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:48 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Nee bedankt, ik ben geen hersenloze populist. Stem maar PVV als je puur en alleen voor eigenbelang wil stemmen met een na ons de zondvloed mentaliteit.
Ik verdien aardig bovenmodaal en stem mijn hele leven lang al SP. En blijf dat ook doen.

En zowel je populisme als zondvloed opmerkingen slaan als een tang op een varken. De HRA als heilig huisje, en dan een ander van eigenbelang beschuldigen. Je zal het lef maar hebben. En die na ons de zondvloed mag je ook veranderen naar 'voor een ander wat eerder de zondvloed, zodat ik langer droog zit'.
pi_220001919
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:52 schreef probeer het volgende:

[..]
Ik verdien aardig bovenmodaal en stem mijn hele leven lang al SP. En blijf dat ook doen.
Dat verklaart een hoop :)
pi_220001926
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:43 schreef probeer het volgende:

[..]

Maar he, net als de PVV/JA21/FVD-er die mooi weer speelt tegen zijn allochtone buurman, zal je dat natuurlijk niet doen.
Waar ik me in kan vergissen, maar wat me wel opvalt, is dat de oppositie het vooral heeft over de aow.

Zijn vast meer redenen voor, maar ik kan me niet aan het idee onttrekken dat daar de meeste kiezers zitten en niet bij de korting vd WW of de verhoging van de eigen bijdrage.
pi_220001937
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:53 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat verklaart een hoop :)
Ik stem inderdaad niet met mijn eigen portemonnee.

Heb gewoon het fatsoen om voor je eigenbelang uit te komen, ipv dit doorzichtige spelletje. Die eerlijkheid zou je iig nog iets van respect op kunnen leveren.
pi_220001955
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:55 schreef probeer het volgende:

[..]

Heb gewoon het fatsoen om voor je eigenbelang uit te komen, ipv dit doorzichtige spelletje. Die eerlijkheid zou je iig nog iets van respect op kunnen leveren.
Nogmaals bedankt, ik ga niet mee in je persoonlijke aanvallen. Je hebt geen idee van mijn eigenbelang dus je lult maar wat. :)
pi_220001961
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het heeft op de meeste burgers in Nederland inderdaad allemaal weinig invloed, minder dan alles wat er gister wel werd besproken in het debat.
Dus we zijn bezig met een investeringopgave van momenteel 30 miljard jaarlijks (van 2% naar 5% navo norm) voor 2035, maar de suikertax van 400 miljoen heeft veel meer invloed.
pi_220001968
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:56 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Nogmaals bedankt, ik ga niet mee in je persoonlijke aanvallen.
Ik kaats daar precies dezelfde bal terug die jij opgooide. Jij begon over eigenbelang.

quote:
Je hebt geen idee van mijn eigenbelang dus je lult maar wat. :)
Je zit arbeidsongeschikt / werkeloos thuis maar stemt heus voor 'het grotere plaatje' (wat dat dan ook mag zijn). Uhuh. Houd een ander voor de gek.
pi_220001979
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:55 schreef probeer het volgende:

[..]

Ik sta hetzelfde jn het leven. 1 keer een uitstapje naar NSC omdat ik wel vertrouwen had in Omtzigt.... :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220001983
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:56 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dus we zijn bezig met een investeringopgave van momenteel 30 miljard jaarlijks (van 2% naar 5% navo norm) voor 2035, maar de suikertax van 400 miljoen heeft veel meer invloed.
De investeringen voor defensie zijn uitgebreid aan bod gekomen gister.
pi_220001987
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:59 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ik sta hetzelfde jn het leven. 1 keer een uitstapje naar NSC omdat ik wel vertrouwen had in Omtzigt.... :)
Deze democratisch socialist / sociaaldemocraat (ja, ik ben daarin soms zwevend) vergeeft het je.
pi_220001990
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:40 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Was wat mij het eerst te binnen schoot. Zal ik hem inruilen voor de energietransitie?

Je kan nu eenmaal niet zeggen dat ze niet of nauwelijks investeren.
En dat is dus ook niet wat ik zei. Ik zei dat ze vooral de dekking uit bezuinigingen ipv belastingverhogingen halen.
pi_220001991
Ik stem heus niet voor mezelf, zei de bovengemiddeld welvarende neoliberaal.

:') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :')
pi_220002009
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
En dat is dus ook niet wat ik zei. Ik zei dat ze vooral de dekking uit bezuinigingen ipv belastingverhogingen halen.
Ah, okee.
pi_220002011
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:54 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Waar ik me in kan vergissen, maar wat me wel opvalt, is dat de oppositie het vooral heeft over de aow.

Zijn vast meer redenen voor, maar ik kan me niet aan het idee onttrekken dat daar de meeste kiezers zitten en niet bij de korting vd WW of de verhoging van de eigen bijdrage.
De WW en het eigen risico zijn dingen die je met een minister uit gaat vechten (en ik denk dat eigen risico met 6,25 per maand verhogen wel een meerderheid gaat krijgen), maar die AOW is het breken van een belofte, het openbreken van het pensioenakkoord. Een pensioenakkoord waar CDA, VVD en D66 voor hebben gestemd, waar de handtekening van de fracties zelf onder staan. Dat is niet iets voor een minister, hier breken de fracties zelf een net gesloten en nog niet eens volledig uitgerold akkoord open.

Zelf vind ik de AOW trouwens ook wel een erg pijnlijke. Ik denk dat als je mensen laat kiezen tussen een iets hogere AOW opbouw, een iets lagere AOW of later de AOW-leeftijd, dat ze dat laatste het ergste vinden.

Ik snap het, de AOW is gegroeid van 8% naar 11% van de begroting en wordt nu voor het eerst meer dan 50% niet uit premies, maar uit belastingen betaald. Maar hoeveel lager zou je AOW nou uitpakken als iedereen 2 jaar eerder AOW kreeg? Niet dat ik dat een ideale dekking vind, maar denk wel minder pijnlijk.

Of laat mensen kiezen: als je AOW in gaat bij 65 krijg je zoveel AOW, bij 67 zoveel, bij 70 zoveel. Waarmee je het gat tussen 65 en 70 meteen via een regeling kunt opvangen voor de zware beroepen die geen keus hebben.

[ Bericht 8% gewijzigd door Hanca op 04-02-2026 15:14:56 ]
pi_220002017
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:07 schreef probeer het volgende:

[..]
Zo zo .. dat houd je lang vol. Wanneer is bij jou dat voordeel van de twijfel eens op?
Dat valt toch wel mee? Kabinet heeft er nog geen dag gezeten.
pi_220002037
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:09 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Dat valt toch wel mee? Kabinet heeft er nog geen dag gezeten.
De manier waarop de kosten verdeeld worden, door veelal steeds dezelfde partijen, is verre van nieuw.

Dus, hoe blijven dezelfde neoliberale partijen toch nog steeds dat voordeel van de twijfel krijgen?
  woensdag 4 februari 2026 @ 15:16:23 #189
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_220002058
quote:
Ik ben best bereid offers te maken. Maar dan wel als van iedereen die offers gevraagd worden en niet de groep die het makkelijkste die offers kan maken in het geheel geen offers hoeft te maken.

Maar misschien ben ik dan niet volwassen, zou kunnen.
pi_220002079
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
De WW en het eigen risico zijn dingen die je met een minister uit gaat vechten (en ik denk dat eigen risico met 6,25 per maand verhogen wel een meerderheid gaat krijgen), maar die AOW is het breken van een belofte, het openbreken van het pensioenakkoord. Een pensioenakkoord waar CDA, VVD en D66 voor hebben gestemd, waar de handtekening van de fracties zelf onder staan. Dat is niet iets voor een minister, hier breken de fracties zelf een net gesloten en nog niet eens volledig uitgerold akkoord open.

Zelf vind ik de AOW trouwens ook wel een erg pijnlijke. Ik denk dat als je mensen laat kiezen tussen een iets hogere AOW opbouw, een iets lagere AOW of later de AOW-leeftijd, dat ze dat laatste het ergste vinden.

Ik snap het, de AOW is gegroeid van 8% naar 11% van de begroting en wordt nu voor het eerst meer dan 50% niet uit premies, maar uit belastingen betaald. Maar hoeveel lager zou je AOW nou uitpakken als iedereen 2 jaar eerder AOW kreeg? Niet dat ik dat een ideale dekking vind, maar denk wel minder pijnlijk.

Of laat mensen kiezen: als je AOW in gaat bij 65 krijg je zoveel AOW, bij 67 zoveel, bij 70 zoveel. Waarmee je het gat tussen 65 en 70 meteen via een regeling kunt opvangen voor de zware beroepen die geen keus hebben.
Snap ik allemaal. Protesteren zal ook makkelijker gaan.

Maar AOW kan ik dan op bepaalde vlakken wel weer rijmen en de WW minder. WW raak je kwetsbaren mee en ga je problemen vergroten.

In mijn optiek zouden de meer socialere partijen beiden in een adem moeten noemen
pi_220002080
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:16 schreef Zelva het volgende:

[..]
Ik ben best bereid offers te maken. Maar dan wel als van iedereen die offers gevraagd worden en niet de groep die het makkelijkste die offers kan maken in het geheel geen offers hoeft te maken.

Maar misschien ben ik dan niet volwassen, zou kunnen.
Het gaat veel mensen ook nog niet eens om zichzelf.

Als ik naar mezelf kijk ga ik er denk ik op vooruit dit akkoord: zorg heb ik niet, geen uitkering en de kans dat degene die het geld verdient hier in huis langer dan een jaar werkloos is, lijkt me nihil. Intussen gaan gezinnen er wel op vooruit, de kinderbijslag/kindgebonden budget combinatie zal wel stijgen. Denk dat dat de verdere tegenvallers wel gaat compenseren, als ik dat zo lees.

Maar dat interesseert me eigenlijk allemaal weinig, ik ben niet zo geïnteresseerd in mensen zoals ik die het prima draaiende kunnen houden. Ben meer geïnteresseerd in die mensen in de beschimmelde huizen die ik tegen kom bij een wijkbezoek, of die mensen bij de voedselbank.
pi_220002085
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:21 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Snap ik allemaal. Protesteren zal ook makkelijker gaan.

Maar AOW kan ik dan op bepaalde vlakken wel weer rijmen en de WW minder. WW raak je kwetsbaren mee en ga je problemen vergroten.

In mijn optiek zouden de meer socialere partijen beiden in een adem moeten noemen
WW is straks voor met de minister. Mensen als Bikker en Klaver noemen trouwens ook steeds die combinatie in de pers. Maar het breken van een zwaarbevochten akkoord, dat had gister gewoon van tafel gemoeten.
pi_220002111
Ik vind een hoop voorgestelde bezuinigingen ook van zo’n kortzichtigheid getuigen, zo’n penny wise, pound foolish mentaliteit.

Ze gaan er volledig aan voorbij dat goede en toegankelijke gezondheidszorg de samenleving ook geld oplevert (mensen kunnen beter blijven meedoen en zijn sneller weer geactiveerd).

Wat betreft een veel kortere WW duur is dat ook gewoon slecht voor de economie. Mensen zullen meer gaan oppotten en een grotere buffer moeten aanleggen voor het geval dat… in plaats van dat ze meer uitgeven.

Zomaar 2 voorbeelden.
pi_220002125
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:12 schreef probeer het volgende:

[..]
De manier waarop de kosten verdeeld worden, door veelal steeds dezelfde partijen, is verre van nieuw.

Dus, hoe blijven dezelfde neoliberale partijen toch nog steeds dat voordeel van de twijfel krijgen?
Vooropgesteld: je hebt in feite gewoon gelijk. Ik snak zelf ook naar fundamentele veranderingen, die de neoliberale inrichting van onze maatschappij op de schop gooien.

Dat is de voornaamste reden dat ik in oktober koos voor GL-PvdA.

Dus om antwoord te geven op je vraag: ik weet eigenlijk niet waarom ik deze coalitie het voordeel van de twijfel geef. Denk dat het lat nogal laag ligt na het rampenkabinet van Schoof. Maar dat is natuurlijk amper een argument.
pi_220002141
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:31 schreef Tomatenboer het volgende:
Wat betreft een veel kortere WW duur is dat ook gewoon slecht voor de economie. Mensen zullen meer gaan oppotten en een grotere buffer moeten aanleggen voor het geval dat… in plaats van dat ze meer uitgeven.
Is dat zo? Kun je dit staven met cijfers?
pi_220002158
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
WW is straks voor met de minister. Mensen als Bikker en Klaver noemen trouwens ook steeds die combinatie in de pers. Maar het breken van een zwaarbevochten akkoord, dat had gister gewoon van tafel gemoeten.
Dat laatste geeft het misschien ook wel meer gewicht. Wat ik al zei, ik kan me er in vergissen.
Ik ging me wel afvragen in hoeverre partijen nog kijken naar de stemmen die het oplevert als men moet kiezen tussen beide punten.
pi_220002170
quote:

[..]

Misschien kan jij dit me dan uitleggen, want ik zie die huidige baten niet zo, qua verhogen van de AOW leeftijd.

Als ik het allemaal goed begrijp is het idee dat vanaf 2033 de AOW leeftijd stapsgewijs wat sneller gaat stijgen dan nu al het idee is. Met de piek vd vergrijzing (en dus AOW kosten) rond 2040.

Dan gaat het verhogen van de versnelling van de AOW leeftijd, de komende 7 jaar toch nog helemaal niets doen aan de hoogte van de kosten van de AOW? En dan vanaf 2033 7 jaar lang wel. En dan vanaf 2040 gaan de kosten sowieso dalen door de demografie?

En toch rept Jetten-1 al over een besparing van 2,7 miljard per jaar? Huh? Hoe dan? Wat mis ik hier?

De kosten beginnen nú al de pan uit te rijzen, daar willen ze dan over 7 jaar wat aan gaan doen, en dat zou nu al een besparing opleveren? Is dit een 'over 7 jaar komt er jaarlijks wat meer in de pot en hoeft er wat minder uit, dus met dat geld gaan we ons nu alvast rijker rekenen'-ding? Dus in feite de rekening van nu, 7+ jaar vooruit schuiven?

ELI5 (explain like im 5)
pi_220002189
quote:

[..]

Ze moeten meer geld halen bij de rijkere ouderen daar zit tegenwoordig veel van het inkomen en het vermogen.
Dus fiscaliseer die AOW.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_220002194
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ze moeten meer geld halen bij de rijkere ouderen daar zit tegenwoordig veel van het inkomen en het vermogen.
Dus fiscaliseer die AOW.
Maar de AOW-ers van nu dienen toch echt ontzien te worden hoor. Want die stemmen nu.
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 15:50:57 #200
236264 crew  capricia
pi_220002206
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dus fiscaliseer die AOW.
Wordt wel lastig om mensen dan nog te overtuigen om flink eigen pensioen op te bouwen.
- Goethe, “Faust”
pi_220002212
quote:
9s.gif Op zondag 1 februari 2026 08:27 schreef Perrin het volgende:

[..]
Als de regering daar ergens in de uitgaven probeert te snijden dan leggen de Fransen het land stil. Daarom zitten ze nu totaal klem.

Het lijkt wel alsof het electoraat in het westen chronisch weigert om volwassen naar de realiteit te kijken.
Daar kunnen de ruggengraatloze Nederlanders een voorbeeld aan nemen.

De Fransen laten niet met zich sollen. Dat is bij de Nederlanders wel anders.
💋
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 15:53:45 #202
236264 crew  capricia
pi_220002220
WW halveren, ook de opbouw, ziektewet halveren, transitievergoeding eruit, dat zijn wel allemaal cadeautjes voor werkgevers.
Ga het daar maar halen.
- Goethe, “Faust”
pi_220002228
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:51 schreef Redlipslayd het volgende:

[..]

De situatie in Frankrijk is onhoudbaar. De oudere generatie gijzelt feitelijk gewoon de jongere populatie.

Maar toch is het wel vreemd, als je werkgever je zo’n kunstje flikt kan je je beroepen op zaken als verworven rechten en betrouwbare verwachting (je kon er van uit gaan dat je aanspraak kon maken op regeling x). De overheid daarentegen kan gewoon halverwege het spel de regels aanpassen.
pi_220002233
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:51 schreef Redlipslayd het volgende:

[..]

De Fransen slopen daarmee dan wel hun economie en democratie, blij dat het hier niet zo werkt.
  Forum Admin woensdag 4 februari 2026 @ 15:55:50 #205
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220002235
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:53 schreef capricia het volgende:
WW halveren, ook de opbouw, ziektewet halveren, transitievergoeding eruit, dat zijn wel allemaal cadeautjes voor werkgevers.
Ga het daar maar halen.
Die versobering op gebied van het opbouwen van ww is in combinatie met het rücksichtslos verhogen van de ww leeftijd echt te asociaal voor woorden.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220002236
quote:
Ga het daar maar halen.
Ik denk dat ze bij VNO-NCW de straalkachtjelam de polonaise lopen op basis van dit akkoord ja.
pi_220002243
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
De Fransen slopen daarmee dan wel hun economie en democratie, blij dat het hier niet zo werkt.
Hier lijkt het oudere electoraat ook de AOW te gijzelen? Verlagen van de huidige uitkeringen uberhaupt bespreken is bijna politieke zelfmoord. En dat geldt in mindere mate ook voor de HRA en het erfrecht.
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 15:57:39 #208
236264 crew  capricia
pi_220002247
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:55 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik denk dat ze bij VNO-NCW de straalkachtjelam de polonaise lopen op basis van dit akkoord ja.
Oh en die 1/3e vrijheidsbelasting moeten ze nog bij Gods gratie bespreken met de werkgevers. :')

Vind het echt een bizar akkoord.
- Goethe, “Faust”
pi_220002249
quote:
Ga het daar maar halen.
Gewoon een aanslag op verworven werknemersrechten waar letterlijk eeuwenlang voor gevochten is.
pi_220002256
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:57 schreef probeer het volgende:

[..]
Hier lijkt het oudere electoraat ook de AOW te gijzelen? Verlagen van de huidige uitkeringen uberhaupt bespreken is bijna politieke zelfmoord. En dat geldt in mindere mate ook voor de HRA en het erfrecht.
Ik denk dat voor die laatste 2 gewoon een meerderheid is obv de partijprogramma’s alleen de VVD heeft een veto uitgesproken en zijn zin gekegen. BOR en soortgelijke regelingen idem dito.
  Forum Admin woensdag 4 februari 2026 @ 15:59:20 #211
pi_220002259
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:57 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Gewoon een aanslag op verworven werknemersrechten waar letterlijk eeuwenlang voor gevochten is.
Gewoon harder werken
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 15:59:31 #212
236264 crew  capricia
pi_220002260
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:55 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Die versobering op gebied van het opbouwen van ww is in combinatie met het rücksichtslos verhogen van de ww leeftijd echt te asociaal voor woorden.
Ja.
Heb nou niet de indruk dat de lastenverzwaring netjes evenredig verdeeld wordt.
Alles op het conto van de werknemer, en verlichting voor de werkgevers. :')
Asociaal dit.
- Goethe, “Faust”
pi_220002264
Opzich is er wel een behoorlijke concensus hier, zie ik.
pi_220002269
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:59 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik denk dat voor die laatste 2 gewoon een meerderheid is obv de partijprogramma’s alleen de VVD heeft een veto uitgesproken en zijn zin gekegen. BOR en soortgelijke regelingen idem dito.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ve-agenda-rob-jetten

OK, daar lijkt het idd wel op ja, mbt de HRA
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 16:01:23 #215
236264 crew  capricia
pi_220002270
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:59 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Gewoon harder werken
En langer.
En daarna gaan we de aow fiscalisten. Zodat je alsnog allemaal hetzelfde krijgt.
- Goethe, “Faust”
  Forum Admin woensdag 4 februari 2026 @ 16:01:36 #216
pi_220002272
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja.
Asociaal dit.
Ik las ook(maar kan dat nu niet meer vinden :')) dat de lage en lage middeninkomens die "vrijheidsbijdrage" het zwaarst gaan voelen.

Het vorige kabinet was incompetent. Tot nu toe krijg ik het gevoel dat het aankomende kabinet vooral asociaal gaat zijn.
pi_220002274
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja.
Asociaal dit.
Trickle down economics. Schaamteloze zelfverrijking.
  Forum Admin woensdag 4 februari 2026 @ 16:02:11 #218
pi_220002277
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:01 schreef capricia het volgende:

[..]
En langer.
En daarna gaan we de aow fiscalisten. Zodat je alsnog allemaal hetzelfde krijgt.
Breng ze nou niet op ideeën.
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 16:02:34 #219
236264 crew  capricia
pi_220002281
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:01 schreef probeer het volgende:

[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ve-agenda-rob-jetten

OK, daar lijkt het idd wel op ja, mbt de HRA
Rustig de HRA afbouwen had echt iedereen wel begrepen. Zelfs ik dacht dat ze dat wel zouden doen.
- Goethe, “Faust”
pi_220002292
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Rustig de HRA afbouwen had echt iedereen wel begrepen. Zelfs ik dacht dat ze dat wel zouden doen.
Dat was ook zo’n VVD-frame. Dat het dan per direct afgeschaft zou worden. Links komt u bestelen dit dat.

Alle voorstanders zijn voor geleidelijke afbouw volgens mij zelfs de SP en PvdD.
  Forum Admin woensdag 4 februari 2026 @ 16:09:09 #221
pi_220002303
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:05 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dat was ook zo’n VVD-frame. Dat het dan per direct afgeschaft zou worden. Links komt u bestelen dit dat.

Alle voorstanders zijn voor geleidelijke afbouw volgens mij zelfs de SP en PvdD.
Het was toch ook overduidelijk waar vvd op inspeelde? De egoïstische graaiers en de mensen die denken dat ze een egoïstische graaier zijn.

Dat gezwam over "rust in de portemonnee" was naast het populistische geblaat van Yesilgoz genoeg reden om die partij te negeren, maar blijkbaar hebben we hier in Nederland genoeg electoraat dat hier steeds maar weer ™ in blijft trappen.

Om moedeloos van te worden.
pi_220002304
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:48 schreef probeer het volgende:

[..]
Maar de AOW-ers van nu dienen toch echt ontzien te worden hoor. Want die stemmen nu.
Ja dat is al sinds 1990 het geval. Ik ben niet eens perse tegen verhoging van de AOW leeftijd maar er zijn grenzen net zoals er grenzen zijn aan wat ik nog aan belasting en pensioenpremie wil betalen.

Vanmiddag dit ingevuld:
https://www.nibud.nl/tools/werkurenberekenaar/

Als ik van 36 uur per week naar 32 ga dan scheelt dat mij maar ¤160 netto per maand. Oftewel ik ontvang maar ¤9,98 per uur over de laatste 4 uur. Ik laat de loonadministratie ook nog een proefberekening maken want ik vind het onwerkelijk en vooral de pensioenafdrachten dalen echt onevenredig hard. Maar feitelijk sta ik dus voor een happy meal per uur te werken.

En van dat pensioen zie ik straks toch maar weinig want ook die pot wordt nog een keer leeggehaald door de boomers.

Hoe gaan ze mensen verleiden meer uren te maken? Want ik zit er al goed bij met mijn 2x modaal en heb dat geld niet nodig. Net een nieuwbouw huis wat af is en een andere auto dus mijn toekomstige kosten zijn zeer behapbaar.

[ Bericht 7% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 04-02-2026 16:18:37 ]
pi_220002318
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Niet na al dat roepen van Dilan.
pi_220002323
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ja dat is al sinds 1990 het geval. Ik ben niet eens perse tegen verhoging van de AOW leeftijd maar er zijn grenzen net zoals er grenzen zijn aan wat ik nog aan belasting en pensioenpremie wil betalen.

Vanmiddag dit ingevuld:
https://www.nibud.nl/tools/werkurenberekenaar/

Als ik van 36 uur per week naar 32 ga dan scheelt dat mij maar ¤160 netto per maand. Oftewel ik ontvang maar ¤9,98 per uur over de laatste 4 uur. Ik laat de loonadministratie ook nog een proefberekening maken want ik vind het onwerkelijk en vooral de pensioenafdrachten dalen echt onevenredig hard. Maar feitelijk sta ik dus voor een happy meal per uur te werken.

En van dat pensioen zie ik straks toch maar weinig want ook die pot wordt nog een keer leeggehaald door de boomers.
Op zichzelf al absurd dat er een hele generatie is die dit al als gegeven beschouwt. Waaronder ik.
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 16:14:14 #225
236264 crew  capricia
pi_220002325
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:01 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik las ook(maar kan dat nu niet meer vinden :')) dat de lage en lage middeninkomens die "vrijheidsbijdrage" het zwaarst gaan voelen.

Het vorige kabinet was incompetent. Tot nu toe krijg ik het gevoel dat het aankomende kabinet vooral asociaal gaat zijn.
Ja. 2/3e voor de rekening van de werknemers dmv de belastingschijven die niet mee stijgen met de inflatie (dat raakt het midden en de onderkant het meest). En dan 1/3 hopen ze bij de werkgevers op te halen. Maar dat moeten ze nog bespreken. Dus dat is een open uitnodiging om gewoon Nee te zeggen.
- Goethe, “Faust”
pi_220002329
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:14 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. 2/3e voor de rekening van de werknemers dmv de belastingschijven die niet mee stijgen met de inflatie (dat raakt het midden en de onderkant het meest). En dan 1/3 hopen ze bij de werkgevers op te halen. Maar dat moeten ze nog bespreken. Dus dat is een open uitnodiging om gewoon Nee te zeggen.
Als we straks allemaal arm zijn gaan we gewoon bij de POL mods wonen
pi_220002332
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:13 schreef probeer het volgende:

[..]
Op zichzelf al absurd dat er een hele generatie is die dit al als gegeven beschouwt. Waaronder ik.
Ja en die premie is de afgelopen 10 jaar alleen maar verhoogd.

Wat dat betreft zie ik wel weer meer in het potjes systeem van het nieuwe systeem maar ook de compensatie daarvan wordt niet gehaald bij de mensen met de gouden eindregeling maar bij de (oudere) jongeren.

Singapore heeft iets soortgelijks en dat geld verdwijnt ook niet.
pi_220002346
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:09 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Het was toch ook overduidelijk waar vvd op inspeelde? De egoïstische graaiers en de mensen die denken dat ze een egoïstische graaier zijn.

Dat gezwam over "rust in de portemonnee" was naast het populistische geblaat van Yesilgoz genoeg reden om die partij te negeren, maar blijkbaar hebben we hier in Nederland genoeg electoraat dat hier steeds maar weer ™ in blijft trappen.

Om moedeloos van te worden.
De VVD is verworden tot een soort big tent, catch all achtige club zonder enige visie of idealen. Zo veel mogelijk stemmen harken als doel op zich. Ja, tenzij “alles is voor Bassie” een ideaal is natuurlijk :')
pi_220002359
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:14 schreef capricia het volgende:

[..]
belastingschijven die niet mee stijgen met de inflatie
Daar hebben ze met accijnzen en dergelijke dan ineens weer niet zo’n moeite mee :')

Als enige land in Europa :') :')
pi_220002364
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:13 schreef probeer het volgende:

[..]
Het nieuwe systeem zou dat echt moeten oplossen (en een latere AOW leeftijd betekent natuurlijk normaal ook minder pensioenuitgaven, aangezien die datums meestal gekoppeld zijn).
  Forum Admin woensdag 4 februari 2026 @ 16:24:40 #231
pi_220002374
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:23 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Daar hebben ze met accijnzen en dergelijke dan ineens weer niet zo’n moeite mee :')

Als enige land in Europa :') :')
Vrijwel de duurste brandstof ter wereld en als het zo doorgaat ook de hoogste pensioenleeftijd.
pi_220002384
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:44 schreef Elan het volgende:
Ik hoop dat heel MAGA en de republikeinse partij zeer binnenkort klapt en dat Nederland er van links tot rechts genoeg over meekrijgt.

Dan kan links in elk geval iets fatsoenlijkers eisen dan wat er nu ligt. En als het kabinet door de minderheidsvorm een keer klapt, dat we iig verkiezingen hebben zonder dat we "Maga-Nederland" aan radicale zijde op de loer hebben liggen.

Nederland heeft meer de Californië / New York houding nodig (niet letterlijk)

Maar laten we eens weer op de tijd vooruitlopen en de mens weer centraal zetten ipv dat we eerst het dieptepunt opzoeken met een "Anglo-Amerikaanse-koers" onder het mom dat we nog niet gecrashed zijn op deze koers.
pi_220002412
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:27 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik hoop dat heel MAGA en de republikeinse partij zeer binnenkort klapt en dat Nederland er van links tot rechts genoeg over meekrijgt.

Dan kan links in elk geval iets fatsoenlijkers eisen dan wat er nu ligt. En als het kabinet door de minderheidsvorm een keer klapt, dat we iig verkiezingen hebben zonder dat we "Maga-Nederland" aan radicale zijde op de loer hebben liggen.

Nederland heeft meer de Californië / New York houding nodig (niet letterlijk)

Maar laten we eens weer op de tijd vooruitlopen en de mens weer centraal zetten ipv dat we eerst het dieptepunt opzoeken met een "Anglo-Amerikaanse-koers" onder het mom dat we nog niet gecrashed zijn op deze koers.
Hoe ik het zie is dat ze geld nodig hebben voor vergrijzing en en met name defensie, al zouden mensen door politieke bewegingen in US hier meer links gaan stemmen zou dat niet anders zijn. Al zouden linkse partijen wellicht het begrotingstekort wat meer op laten lopen de verschraling en versobering van de verzorgingsstaat gaat niet gestopt worden.

Het probleem is dat er nu overwegend partijen zitten waarvan het electoraat bovenmodaal is. Ook D'66 is een soort VVD geworden met hooguit wat meer oog voor klimaat en Europa
blablablabla
  woensdag 4 februari 2026 @ 16:33:22 #234
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_220002417
Ik heb even wat cijfers over de WW bekeken. Er wordt jaarlijks circa 10 miljard aan premie opgehaald. Let op; dit is dus geen belasting maar een premie die wordt betaald door iedereen die in loondienst is in Nederland om je te VERZEKEREN tegen werkloosheid. Werk je niet of ben je ZZP'er dan hoef je de premie ook niet te betalen.

Volgens het UWV is er in 2024 in totaal 3,4 miljard aan premie uitgekeerd. De schatting is dat er in 2025 zo'n 4 miljard is uitgekeerd.

De premie die NIET wordt uitgekeerd komt terecht in het Algemeen Werkloosheidsfonds (AWf) en vloeit dus niet de staatskas in. Met andere woorden; het geld kan niet gebruikt worden om extra uitgaven bij defensie te betalen. Het is ook niet nodig om de premiepot bij te vullen met belastinggeld, zoals bij de Aow wel nodig is.

Met andere woorden; ik mis nog compleet de onderbouwing waarom de WW terug moet van 2 jaar naar 1 jaar. Het geld is er gewoon, er hoeft geen algemeen belastinggeld bij en het teveel aan betaalde premie kan niet ineens worden doorgesluist naar bijvoorbeeld Defensie. Dus waarom?
Blaf me vol
pi_220002418
quote:

[..]

Nou nee, de AOW uitkering korten leidt tot veel meer ophef met tal van verhalen van mensen die alleen maar AOW hebben en dan hun lasten niet kunnen betalen.

Meer premie komt weer bij de werkenden en jeugd terecht, vinden ouderen vastneen optie, maar mijn generatie niet, en bovendien die blijft die premie dan oplopen want het verhaal wordt niet beter qua verhouding werkenden en gepensioneerden de komende jaren.

Fiscaliseren was wel een goede optie geweest. Maar ik begrijp deze ook omdat 2 jaar later AOW meer scheelt dan je denkt; het zit namelijk niet enkel aan de kostenkant maar ook 2 jaar extra belastingopbrengsten en helpt bovendien ook iets bij een personeelstekort.
pi_220002419
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:24 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Vrijwel de duurste brandstof ter wereld en als het zo doorgaat ook de hoogste pensioenleeftijd.
Voor alles de hoofdprijs betalen en werken tot je dood, waarna je kinderen ook nog even mogen afrekenen over de erfenis.
pi_220002423
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het nieuwe systeem zou dat echt moeten oplossen (en een latere AOW leeftijd betekent natuurlijk normaal ook minder pensioenuitgaven, aangezien die datums meestal gekoppeld zijn).
Dat gaat straks in CAO nog losgekoppeld worden of er komen meer mogelijkheden voor flexpensioen.
Echt geen hond gaat tot zijn 70ste werken.
pi_220002437
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:33 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Voor alles de hoofdprijs betalen en werken tot je dood, waarna je kinderen ook nog even mogen afrekenen over de erfenis.
Nederland is echt een kutland aan het worden vraag me af hoeveel mensen hier nog graag blijven vertoeven als de welvaart en sociale voorzingen zo ernstig interen.

Die Box 3 regels zijn ook van de achterlijke en je kunt er donder op zeggen dat als ze hier mee wegkomen ze nog veel verder gaan verschralen op van alles en nog wat.
blablablabla
pi_220002457
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:37 schreef Elan het volgende:

[..]
Nederland is echt een kutland aan het worden vraag me af hoeveel mensen hier nog graag blijven vertoeven als de welvaart en sociale voorzingen zo ernstig interen.

Die Box 3 regels zijn ook van de achterlijke en je kunt er donder op zeggen dat als ze hier mee wegkomen ze nog veel verder gaan verschralen op van alles en nog wat.
Ik verdien ruim 1,5x modaal, dus ik heb op zich weinig te klagen. Dat ik belasting moet betalen heb ik ook geen moeite mee. Wat wel begint te schuren is dat ik overal de hoofdprijs voor mag betalen maar tegelijkertijd nergens aanspraak op kan maken. Terwijl de lage inkomens worden gesubsidieerd en de bedrijven en grote jongens zich verrijken met pandjes, fiscale rulings, BV’tjes en andere loopholes. Maar dat heet dan eufemistisch “een gunstig ondernemersklimaat” of “banen scheppen”.

Ik werk feitelijk om armen en rijkelui te faciliteren maar zelf kan ik gewoon de bek afvegen. Gaaf land.
pi_220002602
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:40 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik verdien ruim 1,5x modaal, dus ik heb op zich weinig te klagen. Dat ik belasting moet betalen heb ik ook geen moeite mee. Wat wel begint te schuren is dat ik overal de hoofdprijs voor mag betalen maar tegelijkertijd nergens aanspraak op kan maken. Terwijl de lage inkomens worden gesubsidieerd en de bedrijven en grote jongens zich verrijken met pandjes, fiscale rulings, BV’tjes en andere loopholes. Maar dat heet dan eufemistisch “een gunstig ondernemersklimaat” of “banen scheppen”.

Ik werk feitelijk om armen en rijkelui te faciliteren maar zelf kan ik gewoon de bek afvegen. Gaaf land.
Ze hadden beter dat hele Toeslagenstelsel eens flink op de schop kunnen gooien daar gaat zo krankzinnig veel geld in om, maar goed dit is natuurlijk makkelijker. Armen faciliteren heb ik geen moeite mee vanuit een solidariteitsbeginsel. Je bent niet voor je plezier arm.
blablablabla
pi_220002605
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:33 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
Ik heb even wat cijfers over de WW bekeken. Er wordt jaarlijks circa 10 miljard aan premie opgehaald. Let op; dit is dus geen belasting maar een premie die wordt betaald door iedereen die in loondienst is in Nederland om je te VERZEKEREN tegen werkloosheid. Werk je niet of ben je ZZP'er dan hoef je de premie ook niet te betalen.

Volgens het UWV is er in 2024 in totaal 3,4 miljard aan premie uitgekeerd. De schatting is dat er in 2025 zo'n 4 miljard is uitgekeerd.

De premie die NIET wordt uitgekeerd komt terecht in het Algemeen Werkloosheidsfonds (AWf) en vloeit dus niet de staatskas in. Met andere woorden; het geld kan niet gebruikt worden om extra uitgaven bij defensie te betalen. Het is ook niet nodig om de premiepot bij te vullen met belastinggeld, zoals bij de Aow wel nodig is.

Met andere woorden; ik mis nog compleet de onderbouwing waarom de WW terug moet van 2 jaar naar 1 jaar. Het geld is er gewoon, er hoeft geen algemeen belastinggeld bij en het teveel aan betaalde premie kan niet ineens worden doorgesluist naar bijvoorbeeld Defensie. Dus waarom?
Het argument is altijd hetzelfde: Dan gaan werkgevers hopelijk meer vaste contracten aanbieden.

En sinds een paar jaar worden de premies alleen door de werkgever betaalt. Al verandert dat niets aan je punt.
pi_220002623
Ik zat het allemaal nog evens allemaal op me in te laten werken en toen bedacht ik me dat het feit dat de VVD zoveel punten heeft binnengesleept tijdens de onderhandelingen ook betekent dat ze nu niet zo makkelijk de stekker uit het kabinet zullen trekken.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_220002625
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:33 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Nou nee, de AOW uitkering korten leidt tot veel meer ophef met tal van verhalen van mensen die alleen maar AOW hebben en dan hun lasten niet kunnen betalen.

Meer premie komt weer bij de werkenden en jeugd terecht, vinden ouderen vastneen optie, maar mijn generatie niet, en bovendien die blijft die premie dan oplopen want het verhaal wordt niet beter qua verhouding werkenden en gepensioneerden de komende jaren.

Fiscaliseren was wel een goede optie geweest. Maar ik begrijp deze ook omdat 2 jaar later AOW meer scheelt dan je denkt; het zit namelijk niet enkel aan de kostenkant maar ook 2 jaar extra belastingopbrengsten en helpt bovendien ook iets bij een personeelstekort.
Vanzelfsprekend zou dat dan inkomens en/of vermogensafhankelijk gebeuren? Desnoods ook nog muv het eigen huis. Om te voorkomen dat de ouderen die nu in een (bijna) afbetaald huis zitten niet hoeven te verhuizen naar een vaak per maand duurdere woning om maar niet gekort te worden.

Jammerdebammer dat sommige ouderen dan 'net zo goed minder eigen pensioen hadden kunnen sparen'. Dan mogen zij eens klagen over het achteraf aanpassen van de spelregels. Opgebouwde rechten hebben voor jongere generaties al decennia lang een dikke vette asterisk.

[ Bericht 2% gewijzigd door probeer op 04-02-2026 17:06:08 ]
  woensdag 4 februari 2026 @ 17:05:51 #244
38496 Perrin
pi_220002654
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:40 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

Ik verdien ook bovenmodaal en je gevoel klopt. Maar het is tegelijk ook bijna onvermijdelijk. Het systeem beschermt minima en stimuleert werkgevers, waardoor wie in het midden zit vaak het meeste betaalt en het minst direct terugziet.

Het voelt oneerlijk en dat is het deels ook. Tegelijkertijd zijn de opties beperkt: slimmer omgaan met je geld, investeren waar mogelijk of accepteren dat je bijdrage onderdeel is van het grotere geheel.

Soms is accepteren hoe het werkt de meest rustgevende houding.
  woensdag 4 februari 2026 @ 17:06:22 #245
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_220002658
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:58 schreef probeer het volgende:

[..]
Het argument is altijd hetzelfde: Dan gaan werkgevers hopelijk meer vaste contracten aanbieden.

En sinds een paar jaar worden de premies alleen door de werkgever betaalt. Al verandert dat niets aan je punt.
I stand corrected, daar heb je gelijk in qua premiebetaling.

Hoe kan een verkorting van de duur van de WW leiden tot meer vaste contracten?
Blaf me vol
pi_220002661
Die enge kut Jetten wil ook alleen maar premier worden, en is bereid daar alle partijprincipes voor aan de kant te zetten :r smerige kut narcist.
blablablabla
  woensdag 4 februari 2026 @ 17:07:34 #247
38496 Perrin
pi_220002668
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:33 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Klagen lucht op, maar hoe zou je het liever zien?
pi_220002686
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 17:07 schreef Perrin het volgende:

[..]
Klagen lucht op, maar hoe zou je het liever zien?
Dat vraag je nu steeds en je krijgt steeds dezelfde antwoorden, volgens mij...

De meesten hadden meer de doorrekening van D66 gewild, ipv die van JA21.
pi_220002687
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:58 schreef Elan het volgende:

[..]
Ze hadden beter dat hele Toeslagenstelsel eens flink op de schop kunnen gooien daar gaat zo krankzinnig veel geld in om, maar goed dit is natuurlijk makkelijker. Armen faciliteren heb ik geen moeite mee vanuit een solidariteitsbeginsel. Je bent niet voor je plezier arm.
Waar het mis gaat met armelui is dat de echt schrijnende gevallen de dupe zijn van allerlei volk dat te lui is om te werken. Als je al die beroepswerklozen verplicht aan het werk zet blijft er veel meer geld over voor een fatsoenlijk vangnet en een menselijke aanpak voor hen die dat echt nodig hebben.

Ik denk ook niet dat iemand daar tegen kan zijn.
pi_220002688
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 17:06 schreef Irmak_Spermabak het volgende:

[..]

Ow damn, sorry, daar haal ik WW en loondoorbetaling ziekte door elkaar.

Bij de WW is het argument simpelweg dat men denkt dat die werkelozen dan sneller aan het werk gaan. Aldus demissionair minister Paul in een of andere evaluatie van vorig jaar.

https://www.ad.nl/economi(...)n-het-werk~a8f838cb/

Edit: https://open.overheid.nl/(...)6e-aa0163f593b0/file gevonden. Maar nu geen zin om te lezen :D

[ Bericht 8% gewijzigd door probeer op 04-02-2026 17:18:43 ]
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 17:13:02 #251
375570 crew  Cyan9
pi_220002695
quote:
17s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:15 schreef probeer het volgende:

[..]
Als we straks allemaal arm zijn gaan we gewoon bij de POL mods wonen
Ik heb slechts een simpel huurflatje. :P
pi_220002708
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 17:11 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Waar het mis gaat met armelui is dat de echt schrijnende gevallen de dupe zijn van allerlei volk dat te lui is om te werken. Als je al die beroepswerklozen verplicht aan het werk zet blijft er veel meer geld over voor een fatsoenlijk vangnet en een menselijke aanpak voor hen die dat echt nodig hebben.

Dat horen we allemaal ook vaker ja. Maar zonder cijfermatige onderbouwing klinkt dat me ook allemaal net even iets te populistisch hoor.

Daarbij .. wil jij die luie gevallen op de werkvloer? Mensen die actief hun best doen om niet te werken (én alle maatregelen uit de participatiewet te ontwijken)? Ik niet. Lijkt me een ramp voor de productiviteit.

Een groep mensen valt helaas nou eenmaal in de 'meer kwaads dan goeds' categorie. (En nee, ook ik kan niet hard maken hoe groot die groep is.) En zelfs voor die groep mensen, is het voor het collectief beter als we ze toch enigszins blijven onderhouden. Omdat we er nog meer last van hebben wanneer we dat niet doen.
pi_220002711
quote:

[..]

Het valt reuze mee met de hoeveelheid beroepswerkelozen in Nederland. Sowieso is dat historisch laag en hoop mensen vallen tussen wal en schip qua uitkeringen. Die zitten bijvoorbeeld in De Bijstand terwijl er overduidelijk wat mis is met ze. Wat mij meer stoort is dat mensen met Toeslagen meer krijgen dan als ze 6 uur meer gaan werken in de week waardoor teveel mensen part time blijven werken. Dat werkt twee kanten op namelijk tekorten op de arbeidsmarkt EN gratis geld dat ze uitdelen.

Je moet eens kijken wat er naar Kindgebonden budget gaat, of zorg en huurtoeslag en hoeveel mensen hun uren afstemmen op die Toeslagen. Dat is ronduit problematisch.
blablablabla
pi_220002715
quote:

[..]
Dus fiscaliseer die AOW.
Ze moeten vooral minder geld uitgeven.
pi_220002718
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 17:05 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ik verdien ook bovenmodaal en je gevoel klopt. Maar het is tegelijk ook bijna onvermijdelijk. Het systeem beschermt minima en stimuleert werkgevers, waardoor wie in het midden zit vaak het meeste betaalt en het minst direct terugziet.

Het voelt oneerlijk en dat is het deels ook. Tegelijkertijd zijn de opties beperkt: slimmer omgaan met je geld, investeren waar mogelijk of accepteren dat je bijdrage onderdeel is van het grotere geheel.

Soms is accepteren hoe het werkt de meest rustgevende houding.
Ik word hier een beetje moe van. Het is niet zo dat het huidige fiscale stelsel een natuurwet is, het is het gevolg van politieke keuzes. Het is een keuze om arbeid zwaar te belasten en vermogen niet. Het is een keuze om huurinkomsten onbelast te laten. Het is ook een keuze om passief inkomen amper te belasten in vergelijking met inkomen uit arbeid.

En het is ook een politieke keuze om ouderen, armen en zwakkeren de goot in te trappen terwijl je bedrijven en vermogende particulieren bijna volledig ontziet.
pi_220002722
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:58 schreef Elan het volgende:

[..]
Toeslagenstelsel op de schop kan alleen bij een stelselherziening. Nou kan dat halverwege deze kabinetsperiode, dus daar zouden ze het wel over moeten hebben, maar dat lijkt me typisch iets voor de Kamer en niet voor een minister en dus niet voor een regeerakkoord. Het ministerie levert bouwstenen (en die zijn er al), de Kamer beslist. Zo is box 3 ook aangepakt.

En met de sfeer van dit akkoord ben ik blij dat ze het niet over een stelselherziening hebben gehad, dan waren box 2 en 3 verdwenen, met vervolgens een vlaktax zodat de rijken minder betalen, zonder verder enige compensatie voor hen die de toeslagen zien verdwijnen. En de HRA is wel heilig, zodat huiseigenaren minder betalen dan huurders. Zoiets. Dat ademt dit akkoord in elk geval uit.
pi_220002724
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 17:15 schreef probeer het volgende:

[..]
Dat horen we allemaal ook vaker ja. Maar zonder cijfermatige onderbouwing klinkt dat me ook allemaal net even iets te populistisch hoor.

Daarbij .. wil jij die luie gevallen op de werkvloer? Mensen die actief hun best doen om niet te werken (én alle maatregelen uit de participatiewet te ontwijken)? Ik niet. Lijkt me een ramp voor de productiviteit.

Een groep mensen valt helaas nou eenmaal in de 'meer kwaads dan goeds' categorie. (En nee, ook ik kan niet hard maken hoe groot die groep is.) En zelfs voor die groep mensen, is het voor het collectief beter als we ze toch enigszins blijven onderhouden. Omdat we er nog meer last van hebben wanneer we dat niet doen.
Lui is ook relatief. De productiviteit van 55+ is bijvoorbeeld vaak een stuk lager dan van dertigers veertigers. Kunnen ook moeilijk mee in de hele digitalisering. Valt me op dat jongeren (dus de generatie die net van school komt) daar ook weer opvallend veel moeite mee lijkt te hebben. Kampen ook met een hoger ziekteverzuim.
blablablabla
  woensdag 4 februari 2026 @ 17:19:08 #258
38496 Perrin
pi_220002728
quote:

[..]

Er schijnen weer wat vacatures in het leger te komen.
pi_220002732
quote:
11s.gif Op woensdag 4 februari 2026 17:19 schreef Perrin het volgende:

[..]
Er schijnen weer wat vacatures in het leger te komen.
Dat is beter dan blikjes rapen of in een winkelcentrum rondhangen iig
pi_220002745
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 17:06 schreef Irmak_Spermabak het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 17:11 schreef probeer het volgende:

[..]
Ow damn, sorry, daar haal ik WW en loondoorbetaling ziekte door elkaar.

Bij de WW is het argument simpelweg dat men denkt dat die werkelozen dan sneller aan het werk gaan. Aldus demissionair minister Paul in een of andere evaluatie van vorig jaar.

https://www.ad.nl/economi(...)n-het-werk~a8f838cb/

Edit: https://open.overheid.nl/(...)6e-aa0163f593b0/file gevonden. Maar nu geen zin om te lezen :D
https://open.overheid.nl/(...)6e-aa0163f593b0/file

De samenvatting op pagina 3:

Volgens dit onderzoek neemt 'de kans op nieuw werk binnen 6 maanden' toe met 0,7% per gekorte maand WW duur.

Let ook op de disclaimer: In een gunstige conjunctuur gemeten.

En men is blijkbaar ook niet bang voor een weglekeffect naar de bijstand. Dus gaat er van uit dat ze dan gewoon allemaal binnen 1 ipv 2 jaar een baan vinden. :')

Dus volgens Paul gaat een verkorting tot 1 jaar er toe leiden dat (ipv nu 53%) straks 61,4% binnen 6 maanden een baan vindt. En dat er geen weglekeffect naar de bijstand plaatsvindt.

Maw, 100% van de mensen die nu tussen het 1e en het 2e jaar een baan vindt, zal dat straks netjes binnen 1 jaar gaan doen.

De kanttekening 'binnen een gunstige conjunctuur' draagt hier volgens mij dat gehele onderzoek.

[ Bericht 3% gewijzigd door probeer op 04-02-2026 17:35:30 ]
  woensdag 4 februari 2026 @ 17:24:04 #261
38496 Perrin
pi_220002754
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 17:17 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik word hier een beetje moe van. Het is niet zo dat het huidige fiscale stelsel een natuurwet is, het is het gevolg van politieke keuzes. Het is een keuze om arbeid zwaar te belasten en vermogen niet. Het is een keuze om huurinkomsten onbelast te laten. Het is ook een keuze om passief inkomen amper te belasten in vergelijking met inkomen uit arbeid.

En het is ook een politieke keuze om ouderen, armen en zwakkeren de goot in te trappen terwijl je bedrijven en vermogende particulieren bijna volledig ontziet.
Het nadeel is dat degenen die van dit stelsel het meest profiteren extreem goed georganiseerd en invloedrijk zijn. Ze kunnen hun vermogen verplaatsen, fiscaal optimaliseren en lobbyen effectief.

Wij mopperen alleen op de foks. En betalen netjes de bonnetjes van BV Nederland.
pi_220002767
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:05 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

PvdaL/Gl wil het afbouwen in 4-8 jaar en daarbij niks compenseren voor huizenbezitters.
pi_220002833
quote:
9s.gif Op woensdag 4 februari 2026 17:24 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het nadeel is dat degenen die van dit stelsel het meest profiteren extreem goed georganiseerd en invloedrijk zijn. Ze kunnen hun vermogen verplaatsen, fiscaal optimaliseren en lobbyen effectief.

Wij mopperen alleen op de foks. En betalen netjes de bonnetjes van BV Nederland.
Noem mij maar zeer pessimistisch. Maar als die voorgestelde box 3 wijzigingen (belasten van ongerealiseerde winst) door gaan, zullen er naar mijn verwachting erg veel Kamerleden een spaar BV oprichten. Zichzelf ¤0 loon uitbetalen onder het argument dat het beheren van eigen investeringen niet als arbeid gezien wordt, en dan 19% over de winst. Want zo rollen ze dan weer wel.

Vanaf een bepaald vermogen wordt dat lucratief, en daar zal een Kamerlid volgens mij toch al snel aan zitten.
pi_220002910
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 17:39 schreef probeer het volgende:

[..]
Noem mij maar zeer pessimistisch. Maar als die voorgestelde box 3 wijzigingen (belasten van ongerealiseerde winst) door gaan, zullen er naar mijn verwachting erg veel Kamerleden een spaar BV oprichten. Zichzelf ¤0 loon uitbetalen onder het argument dat het beheren van eigen investeringen niet als arbeid gezien wordt, en dan 19% over de winst. Want zo rollen ze dan weer wel.

Vanaf een bepaald vermogen wordt dat lucratief, en daar zal een Kamerlid volgens mij toch al snel aan zitten.
https://nos.nl/artikel/26(...)t-gaat-er-veranderen

Hier stond het wel begrijpelijk uitgelegd.
Gevoelsmatig is straks de spaarder de sjaak omdat die wel ongerealiseerde vermogensbelasting gaat betalen maar over aandelen etc zijn er straks legio trucjes mogelijk om het niet te betalen.

Aan de andere kant lijkt me het belasten van iets wat je niet contant hebt gemaakt me nog veel erger.
pi_220003041
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 17:57 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)t-gaat-er-veranderen

Hier stond het wel begrijpelijk uitgelegd.
Gevoelsmatig is straks de spaarder de sjaak omdat die wel ongerealiseerde vermogensbelasting gaat betalen maar over aandelen etc zijn er straks legio trucjes mogelijk om het niet te betalen.

Aan de andere kant lijkt me het belasten van iets wat je niet contant hebt gemaakt me nog veel erger.

Nee, over spaargeld betaal je geen belasting over gestegen vermogen, maar alleen over de daadwerkelijk gekregen rente (met nog een vrijstelling van de eerste 1800 euro).

Zie deze, inclusief rekenvoorbeelden: https://www.rijksoverheid(...)lijk-rendement-box-3
pi_220003333
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 17:15 schreef probeer het volgende:

[..]
In de meeste grotere organisaties lopen ook wel wat van die lijntrekkers rond die iedereen liever ziet gaan dan komen.

Maar om dat van overheidswege mogelijk te maken voelt voor de meesten, inclusief ondergetekende, toch verkeerd. Hoe irritant er mee moeten werken ook moge zijn.
pi_220003621
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 18:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, over spaargeld betaal je geen belasting over gestegen vermogen, maar alleen over de daadwerkelijk gekregen rente (met nog een vrijstelling van de eerste 1800 euro).

Zie deze, inclusief rekenvoorbeelden: https://www.rijksoverheid(...)lijk-rendement-box-3
Hier gaan ze nog wel uit van virtuele waardestijging van bijvoorbeeld aandelen/beleggingen.

Hoewel simpeler is het natuurlijk raar dat je virtuele winst gaat belasten.
Om het vervolgens weer complexer te maken met virtuele verliezen van de jaren ervoor.

In zoverre snap ik wel dat het plan nu is om pas belasting te gaan heffen zodra je het "contant/ten gelde maakt".
pi_220004307
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 19:49 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Hier gaan ze nog wel uit van virtuele waardestijging van bijvoorbeeld aandelen/beleggingen.

Hoewel simpeler is het natuurlijk raar dat je virtuele winst gaat belasten.
Om het vervolgens weer complexer te maken met virtuele verliezen van de jaren ervoor.

In zoverre snap ik wel dat het plan nu is om pas belasting te gaan heffen zodra je het "contant/ten gelde maakt".
Dat laatste is altijd het plan geweest om daarin over te gaan, alleen dat kan simpelweg nog niet. Gaat het kabinet Jetten ook niet zo snel lukken.
pi_220004352
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 21:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat laatste is altijd het plan geweest om daarin over te gaan, alleen dat kan simpelweg nog niet. Gaat het kabinet Jetten ook niet zo snel lukken.
Mag je dan straks de vrijstelling ook opsparen over de jaren want anders mag je de laatste dag van het fiscale jaar gaan uitrekenen of je nog ruimte hebt om vervolgens als dat het geval is precies voldoende aandelen te verkopen (en vervolgens weer te kopen als je dat wilt) zodat je de vrijstelling wel krijgt. Die ongein zou je met het plan zoals het was niet hebben.
pi_220004422
Hopelijk wordt er een speciaal plekje in de hel gereserveerd voor alle mensen die liever zien dat de hypotheekrenteaftrek behouden blijft in plaats van af te zien van deze bezuinigingen:

Bezuinigingen treffen gehandicaptenzorg hard: ‘Je kan persoonlijke aandacht niet vervangen door een tablet’
pi_220004445
Zo dit wordt een waardeloos kabinet _O- 8)7
pi_220004536
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 21:42 schreef Harmankardon het volgende:
Zo dit wordt een waardeloos kabinet _O- 8)7
Mijn oude Hifi versterker heeft ook een mening over politiek zie ik.
pi_220004541
quote:
7s.gif Op woensdag 4 februari 2026 21:39 schreef Kowloon het volgende:
Hopelijk wordt er een speciaal plekje in de hel gereserveerd voor alle mensen die liever zien dat de hypotheekrenteaftrek behouden blijft in plaats van af te zien van deze bezuinigingen:

Bezuinigingen treffen gehandicaptenzorg hard: ‘Je kan persoonlijke aandacht niet vervangen door een tablet’
Ja, ik zie eigenlijk ook nauwelijks een cent meer die echt bezuinigd kan worden daar, laat staan een half miljard. Ja, misschien iets minder door de overheid verplichte vergaderingen (elk half jaar een losse vergadering over elke bewoner is al 20 vergaderingen in een jaar op een gemiddelde woning, daarnaast zijn er nog een aantal verplichte onderwerpen) en hier en daar zullen vast nog teveel managers rondlopen. Maar dat gaat je geen half miljard op weg helpen. En alle leuke dingen zijn al verdwenen, de zorg is al afgebouwd tot alleen strikt noodzakelijk.
pi_220004578
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 21:59 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Mijn oude Hifi versterker heeft ook een mening over politiek zie ik.
Ja lekker analoog
pi_220004587
Gezien het feit dat Bikker, onder instemmend geknik van Bontenbal, de motie over de gehandicaptenzorg heeft aangehouden, is daar trouwens wel beweging denk ik.

Deze motie: https://www.tweedekamer.n(...)02268&did=2026D05192
pi_220004602
quote:
7s.gif Op woensdag 4 februari 2026 21:39 schreef Kowloon het volgende:

Hetgeen we zogenaamd in defensie moeten pompen is ook over de top. De VS is een schim van zichzelf en Californië is net als NY en Canada eerder pro-Europa. Verder hebben we het sterkste deel van de voormalige Sovjetunie (Oekraïne) aan onze kant en is Rusland al meetbaar over piek-sterkte heengegaan in Januari, terwijl alles in de Siberische landen stilletjes door China wordt teruggenomen.

En als men dom gaat doen met kernbommen zoals de spanning met Iran dan zijn diplomaten veel belangrijker.
pi_220004636
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 22:07 schreef Hanca het volgende:
Gezien het feit dat Bikker, onder instemmend geknik van Bontenbal, de motie over de gehandicaptenzorg heeft aangehouden, is daar trouwens wel beweging denk ik.

Deze motie: https://www.tweedekamer.n(...)02268&did=2026D05192
Harder inzetten, om dan mbv de oppositie in het midden uit te komen. Ik snap dat dat het politieke spel is. Maar ik vind het maar wat ranzig om dat over de ruggen van gehandicapten te doen. Past niet bij mijn beeld van een goede christen, eerlijk gezegd.
pi_220004673
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 22:18 schreef probeer het volgende:

[..]
Harder inzetten, om dan mbv de oppositie in het midden uit te komen. Ik snap dat dat het politieke spel is. Maar ik vind het maar wat ranzig om dat over de ruggen van gehandicapten te doen. Past niet bij mijn beeld van een goede christen, eerlijk gezegd.
Hoezo ga je uit van "in het midden uit komen"? Wellicht is het gewoon vanuit de coalitie "je hebt eigenlijk gelijk, die geluiden bereiken ons ook, maar we hebben nog even meer overleg nodig om er mee in te kunnen stemmen". Dat kan natuurlijk ook. Of dat ze sturen naar een aanpassing dat er niet mag bezuinigd worden op de zorg zelf, alleen op management en andere randzaken. Dat jij gelijk uit gaat van 'in het midden uit komen', daar gelijk allerlei stickers op plakt, terwijl mede-indieners Klaver en Dijk dit aanhouden ook hebben goedgekeurd valt me vies van je tegen.
pi_220004697
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 22:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hoezo ga je uit van "in het midden uit komen"? Wellicht is het gewoon vanuit de coalitie "je hebt eigenlijk gelijk, die geluiden bereiken ons ook, maar we hebben nog even meer overleg nodig om er mee in te kunnen stemmen". Dat kan natuurlijk ook. Of dat ze sturen naar een aanpassing dat er niet mag bezuinigd worden op de zorg zelf, alleen op management en andere randzaken. Dat jij gelijk uit gaat van 'in het midden uit komen', daar gelijk allerlei stickers op plakt, terwijl mede-indieners Klaver en Dijk dit aanhouden ook hebben goedgekeurd valt me vies van je tegen.
Kom nou zeg. Als Bontenbal Bikker, Klaver en Dijk 'eigenlijk gelijk geeft', dan dient hij niet te tekenen voor het coalitieakkoord van nog geen week geleden.

Mag niemand dan nu aannemen dat het akkoord daadwerkelijk is wat de coalitie wil dat er gaat gebeuren? Of zelfs maar dat ze met deze stevige maatregelen inzetten om naar een compromis te werken?

Nee, 5 dagen oppositie en Henri is heus nu al van gedachten veranderd. Waar is hij dan de afgelopen maanden mee bezig geweest? De gedachte dat het wellicht toch best oneerlijk voor de gehandicapten is, is tijdens al die gesprekken met de andere twee partijen nog nooit bij hem op gekomen? Daar had hij Bikker voor nodig?

[ Bericht 4% gewijzigd door probeer op 04-02-2026 22:38:20 ]
  woensdag 4 februari 2026 @ 22:32:19 #280
38496 Perrin
pi_220004720
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 22:28 schreef probeer het volgende:

[..]
Kom nou zeg. Als Bontenbal Bikker, Klaver en Dijk 'eigenlijk gelijk geeft', dan dient hij niet te tekenen voor het coalitieakkoord van nog geen week geleden.

Mag niemand dan nu aannemen dat het akkoord daadwerkelijk is wat de coalitie wil dat er gaat gebeuren?
Stukje strategische ambiguïteit. Je moet het minderheidskabinet-spel wel kunnen spelen.
pi_220004727
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 22:32 schreef Perrin het volgende:

[..]
Stukje strategische ambiguïteit. Je moet het minderheidskabinet-spel wel kunnen spelen.
Ja, precies. En ik vind het nogal ranzig om dat over de rug van gehandicapten te spelen.

Als die bezuinigingen afgezwakt worden, dan komt dat omdat ze gedrieën dat vanaf het begin zo uitgedacht hebben; stevig inzetten en vervolgens tot een compromis komen in ruil voor steun.

Niet omdat Henri opeens het licht gezien heeft.

Met z'n 'instemmend knikken'.
pi_220004750
quote:

[..]

Mag niemand dan nu aannemen dat het akkoord daadwerkelijk is wat de coalitie wil dat er gaat gebeuren? Of zelfs maar dat ze met deze stevige maatregelen inzetten om naar een compromis te werken?

Nee, 5 dagen oppositie en Henri is heus nu al van gedachten veranderd. Waar is hij dan de afgelopen maanden mee bezig geweest? De gedachte dat het wellicht toch best oneerlijk voor de gehandicapten is, is tijdens al die gesprekken met de andere twee partijen nog nooit bij hem op gekomen? Daar had hij Bikker voor nodig?
Als dat laatste echt het geval is kan hij beter nu helemaal met de gehele politiek stoppen.

Nee. Het CDA is het eens met bezuinigen op de gehandicaptenzorg. Dát is wat ze met dit akkoord tegen Nederland zeggen. Kan hij instemmend knikken jegens Bikker wat hij wil.
pi_220004751
quote:

[..]

Er zijn na het akkoord reacties uit het veld gekomen, CDA heeft een bijeenkomst voor leden gehouden waar hier commentaar op was, ik zie dat Boris van der Ham (D66) voorzitter van de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland is. Dat er tussen presentatie akkoord en het uiteindelijke regeerakkoord om zulke redenen nog zaken aangepast worden of zelfs verdwijnen is eerder gebruikelijk dan zeldzaam.

Dus dat betekent helemaal niet dat Bikker, Dijk en Klaver in stemmen met 'in het midden uit komen'.
pi_220004761
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 22:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er zijn na het akkoord reacties uit het veld gekomen, CDA heeft een bijeenkomst voor leden gehouden waar hier commentaar op was, ik zie dat Boris van der Ham (D66) voorzitter van de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland is. Dat er tussen presentatie akkoord en het uiteindelijke regeerakkoord om die redenen nog zaken aangepast worden of zelfs verdwijnen is eerder gebruikelijk dan zeldzaam.
Ga je nou serieus lopen doen alsof het CDA het eigenlijk helemaal niet eens is met de bezuinigingen op de gehandicaptenzorg? Omdat ze zogenaamd binnen 5 dagen tot inkeer zijn gekomen?

En Jetten heeft ook heus vast geen enkel gesprek met Boris gehad over precies dit onderwerp.

Nee, ze hebben 3 maanden naar dat akkoord toegewerkt. En nadat de sector er nu tegen is (wat letterlijk iedereen aan had kunnen zien komen) doen ze leuk een 'ow maar zo hadden we het heus niet bedoeld'?
pi_220004765
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 22:44 schreef probeer het volgende:

[..]
Ga je nou serieus lopen doen alsof het CDA het eigenlijk helemaal niet eens is met de bezuinigingen op de gehandicaptenzorg? Omdat ze zogenaamd binnen 5 dagen tot inkeer zijn gekomen?

En Jetten heeft ook heus vast geen enkel gesprek met Boris gehad over precies dit onderwerp.

Nee, ze hebben 3 maanden naar dat akkoord toegewerkt. En nadat de sector er nu tegen is (wat letterlijk iedereen aan had kunnen zien komen) doen ze leuk een 'ow maar zo hadden we het heus niet bedoeld'?
Nee, ik doe niet alsof CDA het eigenlijk niet eens is, maar jij doet alsof Bikker, Dijk en Klaver instemmen met in het midden uit komen omdat ze de motie aan houden. En dat is nogal smerig.
pi_220004766
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 22:40 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dus dat betekent helemaal niet dat Bikker, Dijk en Klaver in stemmen met 'in het midden uit komen'.
Ik mag hopen van niet nee. Ik hoop dat zij wel voet bij stuk houden op dit onderwerp.

Dat neemt echter niet weg dat een compromis vanaf dag 1 de insteek van de coalitie is geweest. En dat is dan nog het beste geval, waarin de grootste christenpartij dus niet daadwerkelijk voor deze harde bezuinigingen is.

Maar he, het is vast allemaal een onschuldig proefballonnetje, dat hele 'aan de slag' stuk.

Blijf jij toch lekker denken dat de coalitie het allemaal niet echt meent, en dat ze nu louter het water aan het testen zijn. En dat allemaal omdat Henri instemmend knikt. Ipv het plan wat ze op tafel gelegd hebben op diens inhoud beoordelen.

[ Bericht 3% gewijzigd door probeer op 04-02-2026 22:56:25 ]
pi_220004817
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 22:46 schreef probeer het volgende:

[..]
Blijf jij toch lekker denken dat de coalitie het allemaal niet echt meent, en dat ze nu louter het water aan het testen zijn. En dat allemaal omdat Henri instemmend knikt. Ipv het plan wat ze op tafel gelegd hebben op diens inhoud beoordelen.
Dat is niet wat ik geschreven heb. Maar jij drukt Bikker (en Dijk en Klaver) gelijk in de hoek 'die spelen spelletjes over de rug van gehandicapten'.
pi_220004833
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 23:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is niet wat ik geschreven heb. Maar jij drukt Bikker (en Dijk en Klaver) gelijk in de hoek 'die spelen spelletjes over de rug van gehandicapten'.
Ow dan was ik blijkbaar niet duidelijk. Dat verwijt ik Bontenbal. Niet Bikker en co.

Als die bezuinigingen een compromis worden, dan is dat niet omdat Bikker en co. het wel best vinden. Dan is dat omdat dat het beste is wat ze er uit konden slepen.

Mijn verwijt is aan de coalitie; expres erg hard inzetten om dan genoegen te kunnen nemen met een beetje minder. Politieke spelletjes over de rug van.

quote:
En excuses voor deze aanname.

[ Bericht 7% gewijzigd door probeer op 04-02-2026 23:16:36 ]
pi_220004896
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 23:03 schreef probeer het volgende:

[..]
Ow dan was ik blijkbaar niet duidelijk. Dat verwijt ik Bontenbal. Niet Bikker en co.

Als die bezuinigingen een compromis worden, dan is dat niet omdat Bikker en co. het wel best vinden. Dan is dat omdat dat het beste is wat ze er uit konden slepen.

Mijn verwijt is aan de coalitie; expres erg hard inzetten om dan genoegen te kunnen nemen met een beetje minder. Politieke spelletjes over de rug van.
Misschien een wat filosofische vraag zo laat op de avond, maar wat vind je dat politiek is? Kan dat zonder wat jij 'spelletjes' noemt?
pi_220004928
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 23:27 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Misschien een wat filosofische vraag zo laat op de avond, maar wat vind je dat politiek is? Kan dat zonder wat jij 'spelletjes' noemt?
Goede vraag. Ik bewaar hem even tot morgen.
pi_220005323
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 23:27 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Gemeenteraden en provincies door het hele land bewijzen dat dat kan. Daar gebeuren ook wel eens spelletjes, maar er gaan ook vaak genoeg 4 jaar voorbij waarin oppositie en coalitie alleen bezig zijn om samen het beste te zoeken voor hun burgers en waar naar elkaar wordt geluisterd.

Nou is dat landelijk vanwege de schijnwerpers wel wat moeilijker, maar het zou natuurlijk wel moeten kunnen. Zodra ze de plenaire zaal uit zijn en in een commissiezaal zitten, zie je die houding ook veel vaker. Alleen debatten tussen fractievoorzitters staan eigenlijk altijd bol van spelletjes. Al vond ik het dinsdag nog wel meevallen.
pi_220005328
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 23:03 schreef probeer het volgende:

[..]

[..]
En excuses voor deze aanname.
Mijn opmerking over het geknik was alleen bedoeld als 'blijkbaar heeft Bikker dit overlegd met de aanstaande coalitie'.

Ik ben inhoudelijk trouwens erg benieuwd wat hier uit komt. Er lag al een nauwelijks uitvoerbare taakstelling van ongeveer 250 miljoen, daar nog 250 miljoen bij vanaf 2030 is echt wel heel snel. Natuurlijk moeten de zorgkosten minder stijgen, maar dat doe je wat mij betreft met keuzes in de zorg (wie krijgt er wel jeugdzorg en wie niet, welke behandelingen moet je vergoeden, enz) en niet met taakstellingen terwijl de zorgbehoefte niet af neemt.
pi_220005368
quote:
[ code verwijderd ]

Even een rectificatie mijnerzijds, in het regeerakkoord staat ook dat ze gaan kijken waar flex momenteel te flex is.
pi_220005378
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 07:15 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Even een rectificatie mijnerzijds, in het regeerakkoord staat ook dat ze gaan kijken waar flex momenteel te flex is.
Ja, maar volgens mij ook waar vast te vast is, meen ik te hebben gelezen.
pi_220005393
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 07:19 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Ja, maar volgens mij ook waar vast te vast is, meen ik te hebben gelezen.
Correct, de bekende zin uit “in wat voor land willen wij werken?” van commissie Borstlap.
pi_220005722
quote:

Twee jaar WW drukt op zich niet (zo hard) op werkgevers, anders dan in de premies, die sowieso al gedifferentieerd zijn (of eigenrisicodragerschap, maar dat is een keuze).

Waar ik niets meer over gelezen heb (maar dat kan aan mij liggen) is het doorbetalen van twee jaar ziekte. Dat is nu écht een belemmering voor met name kleinere bedrijven. Ik meen dat het idee was dat de overheid het tweede jaar op zich zou nemen voor kleine bedrijven (weliswaar via een fonds dat weer door bedrijven gefund wordt), maar ik heb dat nog niet concreet zien worden.
pi_220005784
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 08:46 schreef nostra het volgende:

[..]
Twee jaar WW drukt op zich niet (zo hard) op werkgevers, anders dan in de premies, die sowieso al gedifferentieerd zijn (of eigenrisicodragerschap, maar dat is een keuze).

Waar ik niets meer over gelezen heb (maar dat kan aan mij liggen) is het doorbetalen van twee jaar ziekte. Dat is nu écht een belemmering voor met name kleinere bedrijven. Ik meen dat het idee was dat de overheid het tweede jaar op zich zou nemen voor kleine bedrijven (weliswaar via een fonds dat weer door bedrijven gefund wordt), maar ik heb dat nog niet concreet zien worden.
Klopt, ze zeggen alleen in “aan de slag” dat het kabinet gaat werken aan voorstellen om dit werkbaarder te maken.
  donderdag 5 februari 2026 @ 09:12:49 #298
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_220005907
Totaalbedrag wachtgeld in tien jaar tijd van 1,6 naar 8,1 miljoen euro. Dit bedrag kan in 2026 nog oplopen.

https://www.nu.nl/economie/6384950/in-afgelopen-jaren-vertrokken-zo-veel-politici-dat-wachtgeld-vervijfvoudigde.html
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_220005915
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 08:52 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Klopt, ze zeggen alleen in “aan de slag” dat het kabinet gaat werken aan voorstellen om dit werkbaarder te maken.
Tja, daar heb je niet zoveel aan. PS: je inbox zit vol, ik kan je PM dus niet beantwoorden. ;)
pi_220006222
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 08:52 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Aan de slag gaat blijkbaar toch meer over de burgers dan over de ministers...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')