Gebeurde al regelmatig. Zeker op zorgvlak diende Agema regelmatig moties in samen met ondertekenaars van linkse partijen, hier bv. met o.a. Voortman:quote:Op dinsdag 3 februari 2026 23:55 schreef capricia het volgende: [..] Bij moties van Forum is dat vaak anders. Dit geeft aan dat de PVV inmiddels gewoon volledig genormaliseerd is. Benieuwd of Klaver en Wilders vaker samen gaan werken.
Nee, dat hangt er van af hoe lang ze er over doen om beter te worden.quote:Op woensdag 4 februari 2026 00:20 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat hangt er maar net vanaf of ze een andere baan kunnen vinden natuurlijk.
Dat hang natuurlijk af van de situatie. Maar volgens mij waren de laatste statistieken dat meer dan 80% van de langduring zieke werknemers binnen een jaar weer terug is op het oude nest. Dan kun je je afvragen of die 2 jaar wel echt nodig is.quote:Op woensdag 4 februari 2026 00:32 schreef probeer het volgende:
[..]
Maar fuck, als jij bv een kankerpatiënt na 1 jaar graag ontslagen ziet worden, ook nog eens het liefst zonder transitievergoeding, dan is een verkorting van de loondoorbetaling bij ziekte inderdaad een goed idee ja.
Als 80% toch al geen gebruik van dat 2e jaar maakt ... waarom dan verkorten?quote:Op woensdag 4 februari 2026 00:43 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat hang natuurlijk af van de situatie. Maar volgens mij waren de laatste statistieken dat meer dan 80% van de langduring zieke werknemers binnen een jaar weer terug is op het oude nest. Dan kun je je afvragen of die 2 jaar wel echt nodig is.
Omdat het risico dus alsnog vrij groot is. Een verzekering is het afdekken van een risico. Als dat risico omlaag gaat, zal er minder verzekering nodig zijn. Ik schat in dat er een significante groep bedrijven is die een jaar wel kunnen slikken, maar omdat het risico te groot is dat het langer duurt dan dat jaar er daarom maar een verzekering komt. Als die verzekering niet nodig is blijft er meer geld bij de bedrijven zelf, dat is het idee.quote:Op woensdag 4 februari 2026 00:55 schreef probeer het volgende:
[..]
Als 80% toch al geen gebruik van dat 2e jaar maakt ... waarom dan verkorten?
Dat is overigens altijd al zo geweest. Alleen de PvdA heeft een tijdje alles geboycot maar dat ging nergens heen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 00:26 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Gebeurde al regelmatig. Zeker op zorgvlak diende Agema regelmatig moties in samen met ondertekenaars van linkse partijen, hier bv. met o.a. Voortman:
https://opmaat.sdu.nl/content/kst-31765-48
quote:Op woensdag 4 februari 2026 00:43 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat hang natuurlijk af van de situatie. Maar volgens mij waren de laatste statistieken dat meer dan 80% van de langduring zieke werknemers binnen een jaar weer terug is op het oude nest. Dan kun je je afvragen of die 2 jaar wel echt nodig is.
Omdat de VVD liever opkomt voor rijke ondernemers dan voor kankerpatiënten die op weg naar herstel hun huis dreigen kwijt te raken.quote:Op woensdag 4 februari 2026 00:55 schreef probeer het volgende:
[..]
Als 80% toch al geen gebruik van dat 2e jaar maakt ... waarom dan verkorten?
| 1 2 3 4 | Voor 2003: 5 jaar (7 jaar voor oudere werklozen) 2006: 3 jaar 2016: 2 jaar 2026: 1 jaar |
Wel een rare gedachte voor VVD en D66, die de flexibilisering van de arbeidsmarkt juist een voordeel vinden. CDA heeft helaas veel te weinig weerstand geboden tegen het neoliberalisme. Nou hangt het van de Kamer af.quote:Op woensdag 4 februari 2026 09:10 schreef KaheemSaid het volgende:
Mathijs Bouman schreef vandaag in het FD een stukje geschiedenis over de WW.
[ code verwijderd ]
Hij had het hierbij ook over de evaluatie van de vorige twee inkortingen. Ja mensen vonden sneller werk, maar het werk was meestal wel flexibeler en tegen een lager loon (bron: 1, 2)
Nu vraag ik mij altijd af waarom ze zulke beleidswijzigingen niet aan elkaar koppelen?
Bedrijven vinden twee jaar WW een groot risico en hier willen we wat aan doen, prima maar dan gaan we ook wat doen aan de bedrijven haar oplossing voor dit probleem, de (soms permanente) flexibele schil die toch vooral de zwakkeren in de maatschappij treft.
Is dit een rare gedachte?
Is de visie niet “Rijnlands naar Angelsaksisch ten behoeve van economische groei”, oftewel “Rapport Wennink”, oftewel “vooral oog voor de consequenties als we het niet doen, niet voor die als we het wel doen.”?quote:Op woensdag 4 februari 2026 09:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Ik mis een visie.
Dat je zoveel werknemersrechten uit aan het kleden bent, heeft gewoon een lange termijn visie nodig. Hoe ziet dit kabinet het werknemerslandschap in 2035? Waar gaan we heen met de sociale zekerheid?
En wordt nu opeens zoveel afgepakt van werknemers dat het gewoon asociaal voelt.
Aow leeftijd omhoog
Ziektewet een jaar korter
Ww gehalveerd
Transitievergoeding op de schop
En ik vergeet er vast nog wel een paar.
Je moet toch als D66 ook denken “minder voedingsbodem voor populisme moet een doel opzich zijn”quote:Op woensdag 4 februari 2026 09:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wel een rare gedachte voor VVD en D66, die de flexibilisering van de arbeidsmarkt juist een voordeel vinden. CDA heeft helaas veel te weinig weerstand geboden tegen het neoliberalisme. Nou hangt het van de Kamer af.
Zodat we competatiever worden? Meer flexibel?quote:Op woensdag 4 februari 2026 09:27 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Is de visie niet “Rijnlands naar Angelsaksisch ten behoeve van economische groei”, oftewel “Rapport Wennink”, oftewel “vooral oog voor de consequenties als we het niet doen, niet voor die als we het wel doen.”?
Dat deze maatregelen je niet populairder maken onder dat deel van de bevolking dat over het algemeen sneller valt voor populisme is inderdaad gewoon duidelijk en dat hadden ze kunnen en moeten bedenken.quote:Op woensdag 4 februari 2026 09:29 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Je moet toch als D66 ook denken “minder voedingsbodem voor populisme moet een doel opzich zijn”
Nou ja, onder een deel van de bevolking die niet zo snel valt voor populisme maakt het ze ook niet populairder. Ik vind dit echt een rare (en slechte) keuze.quote:Op woensdag 4 februari 2026 09:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat deze maatregelen je niet populairder maken onder dat deel van de bevolking dat over het algemeen sneller valt voor populisme is inderdaad gewoon duidelijk en dat hadden ze kunnen en moeten bedenken.
Wellicht is dat toch weer de invloed van de VVD. Die blijken toch niet bepaald vies te zijn van populisme en zijn een kei in mensen tegen hun belangen in te laten stemmen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 09:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat deze maatregelen je niet populairder maken onder dat deel van de bevolking dat over het algemeen sneller valt voor populisme is inderdaad gewoon duidelijk en dat hadden ze kunnen en moeten bedenken.
Wellicht hadden ze dan een genuanceerder akkoord moeten opstellen in plaats van een uitgestoken middelvinger?quote:Op woensdag 4 februari 2026 09:51 schreef Hexagon het volgende:
Je zou dan denken dat dit een gouden kans is voor linkse partijen.
Mee eens. Er moet iets veranderen maar hier gaan tegengestelde richtingen ontstaan en we betalen hier premies voor, de voorwaarden dalen en dus dalen die premies dan mee?quote:Op woensdag 4 februari 2026 09:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Ik mis een visie.
Dat je zoveel werknemersrechten uit aan het kleden bent, heeft gewoon een lange termijn visie nodig. Hoe ziet dit kabinet het werknemerslandschap in 2035? Waar gaan we heen met de sociale zekerheid?
En wordt nu opeens zoveel afgepakt van werknemers dat het gewoon asociaal voelt.
Aow leeftijd omhoog
Ziektewet een jaar korter
Ww gehalveerd
Transitievergoeding op de schop
En ik vergeet er vast nog wel een paar.
Hier is ook.helemaal geen campagne over gevoerd. Voor het grootschalig inperken van werknemersrechten.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Mee eens. Er moet iets veranderen maar hier gaan tegengestelde richtingen ontstaan en we betalen hier premies voor, de voorwaarden dalen en dus dalen die premies dan mee?
Zieke mensen van 65 worden niet aangenomen. Ik zie overigens nog wel gebeuren dat voor bepaalde beroepsgroepen er via de CAO andere voorwaarden gaan gelden.
Voor mij geldt de VVT cao en heb ik al 3 jaar WW.
Is de D66 dan de enige partij in de coalitie?quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:06 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Hier is ook.helemaal geen campagne over gevoerd. Voor het grootschalig inperken van werknemersrechten.
En natuurlijk als je het programma van d66 uitpluist zal er heus wel iets staan over de aow of de ww.
Maar dit was niet het verhaal wat ze verteld hebben voordat we gingen stemmen.
Maar had jij dit zo begrepen, dat ze dit zouden gaan doen, als gezamelijk plan?quote:Op woensdag 4 februari 2026 09:29 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Je moet toch als D66 ook denken “minder voedingsbodem voor populisme moet een doel opzich zijn”
Nou die ruimte is er want ze hebben simpelweg geen meerderheid. En in de kamer was die bereidheid er.quote:Op woensdag 4 februari 2026 09:55 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Wellicht hadden ze dan een genuanceerder akkoord moeten opstellen in plaats van een uitgestoken middelvinger?
Een programma met daadwerkelijk onderhandelingsruimte in plaats van al een behoorlijk dichtgetimmerd akkoord.
https://youtube.com/shorts/sWQzHmO-31I?si=G-PaxXsUUiqO6_4W
O.A. wat Bas Jacobs zegt dus.
De optie met GLPVDA is kennelijk ook nooit serieus geweest.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:09 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Is de D66 dan de enige partij in de coalitie?
Ik ook, maar je raakt vooral mensen die de overheid nodig hebben. Rijken stemmen minder snel populistisch, dat is gewoon bekend.quote:Op woensdag 4 februari 2026 09:50 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Nou ja, onder een deel van de bevolking die niet zo snel valt voor populisme maakt het ze ook niet populairder. Ik vind dit echt een rare (en slechte) keuze.
Is er ook op die manier campagne gevoerd over het uitkleden van een hele zwik werknemersrechten?quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:16 schreef Hexagon het volgende:
Maar dat er op de zorg bezuinigd zou gaan worden was vooraf wel duidelijk.
Ware het niet dat de coalitie gister al weer uitgebreid naar rechts aan het kijken was.quote:Op woensdag 4 februari 2026 09:51 schreef Hexagon het volgende:
Voornamelijk 50 plussers en mensen in zwaardere beroepen. En wacht maar tot er wel een keer een crisis aankomt. En je WW is op en een of andere populist belooft je van alles.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ook, maar je raakt vooral mensen die de overheid nodig hebben. Rijken stemmen minder snel populistisch, dat is gewoon bekend.
Ik snap je vraag niet helemaal?quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:11 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Maar had jij dit zo begrepen, dat ze dit zouden gaan doen, als gezamelijk plan?
Heb jij voor de verkiezingen begrepen dat zij die visie die jij noemde, "Rijnlands naar Angelsaksisch ten behoeve van economische groei", zo hard zouden uit gaan voeren?quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:28 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik snap je vraag niet helemaal?
Ik denk dat ze voor een meerderheid niets voor elkaar gaan krijgen. Een middelvinger opsteken naar GL-PvdA, maar wel verwachten dat ze constructief zijn gaat 'm niet worden.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:39 schreef Isdatzo het volgende:
Gaan we nu allemaal heel verbaasd doen dat dit is wat je krijgt wanneer de VVD een sleutelrol heeft in de formatie?
Ik denk dat ze de verkeerde aanpak kiezen. Het geschreeuw dat het “guur, neoliberaal rechts beleid” is, is op zichzelf waar maar het is vooral gratis reclame voor de VVD.quote:Op woensdag 4 februari 2026 09:51 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben vooral verbaasd dat Jetten en Bontenbal zich voor het karretje van Yesilgoz hebben laten spannen. Niet alleen om te komen tot een coalitie, maar ook met betrekking tot het akkoord. Dat ze mee mocht spelen betekent niet dat ze een sleutelrol in het akkoord zou moeten krijgen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:39 schreef Isdatzo het volgende:
Gaan we nu allemaal heel verbaasd doen dat dit is wat je krijgt wanneer de VVD een sleutelrol heeft in de formatie?
Het "succes is een keuze" wereldbeeld, wat leeft bij D66 en VVD, is voor mij de reden dat ik sinds 2021 geen D66 meer stem, terwijl deze partij het dichts bij mij staat.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:31 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Heb jij voor de verkiezingen begrepen dat zij die visie die jij noemde, "Rijnlands naar Angelsaksisch ten behoeve van economische groei", zo hard zouden uit gaan voeren?
Hebben ze daar campagne op gevoerd?
Eerder zei ik al dat ik alle punten één op één te verdedigen vind en dat ik best wel moeite heb met het totale pakket, de verschuiving van Rijnlands naar Angelsaksisch of zoals de kritiek op Wennink luide "te technocratisch met weinig oog voor de mens".quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:16 schreef Hexagon het volgende:
Maar dat er op de zorg bezuinigd zou gaan worden was vooraf wel duidelijk.
Maar ook dan waar het gaat om electoraal gewin.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ware het niet dat de coalitie gister al weer uitgebreid naar rechts aan het kijken was.
Nou, veel plezier met je “D66 kabinet” dan maar dat het moet hebben van meerderheden dankzij bruinrechts en de SGP dan.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou die ruimte is er want ze hebben simpelweg geen meerderheid. En in de kamer was die bereidheid er.
En verder zou een SP zich als ze niet meewerken hier qua oppositie ook weer kansen hebben.
Dat denk ik ook. Er zal toch echt iets substantieels tegenover moeten staan. Kinderlijk naïef om te denken dat je per onderwerp kan gaan shoppen in de oppositie.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:41 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ik denk dat ze voor een meerderheid niets voor elkaar gaan krijgen. Een middelvinger opsteken naar GL-PvdA, maar wel verwachten dat ze constructief zijn gaat 'm niet worden.
Dat is dan wel weer een zwaktebod vanuit linkse partijen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:43 schreef KaheemSaid het volgende:
TL;DR "uitkleden werknemersrechten" en "dit brengen als positief verhaal/kans" is "koren op de molen van de populist".
Het is niet de eerste keer in de geschiedenis dat D66 zich veel te gewillig voor het VVD-karretje heeft laten spannen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben vooral verbaasd dat Jetten en Bontenbal zich voor het karretje van Yesilgoz hebben laten spannen. Niet alleen om te komen tot een coalitie, maar ook met betrekking tot het akkoord. Dat ze mee mocht spelen betekent niet dat ze een sleutelrol in het akkoord zou moeten krijgen.
Volgens mij voerden D66 en het CDA campagne voor een breed middenkabinet.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:48 schreef Hexagon het volgende:
Maar Nederland stemt rechts, dus krijg je min of meer rechts beleid, dat sommigen daar verbaasd over zijn is me een raadsel.
Uit het D66 verkiezingsprogramma:quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:19 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Is er ook op die manier campagne gevoerd over het uitkleden van een hele zwik werknemersrechten?
Want ik kan me dat gewoon niet herinneren.
Dusja die stond er gewoon in, denk dat ik in het VVD programma en doorrekening ook wel wat kan vinden.quote:We passen de Werkloosheidsuitkering (WW) aan, zodat die beter past bij deze tijd. Wie
werkloos wordt, krijgt direct aan het begin een hogere uitkering, zodat de terugval in
inkomen kleiner is. De duur van de uitkering wordt korter, omdat mensen tegenwoordig vaak
sneller dan vroeger een nieuw werk vinden.
Helaas gaf de kiezer ze niet een tweede kamer om dat af te kunnen dwingen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:49 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Volgens mij voerden D66 en het CDA campagne voor een breed middenkabinet.
Vind het ook altijd verbazend dat vakbonden en linkse partijen pas beginnen te brullen wanneer zoiets in het regeerakkoord staat en niet wanneer een partij het in het programma zet.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:50 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Uit het D66 verkiezingsprogramma:
[..]
Dusja die stond er gewoon in, denk dat ik in het VVD programma en doorrekening ook wel wat kan vinden.
Dat de zorg onbetaalbaar werd meldde Jetten al bij de vorige verkiezingscampagne dus dat zou ook niet helemaal een verassing moeten zijn.
Maar niemand benoemd dat natuurlijk zo expliciet omdat het niet verkooptuitgevoerd werd, net als de PVV niet benoemd dat met dat programma het overheidstekort naar de 10% per jaar zou gaan.
Daarom is het handig de programma's en doorrekeningen even te lezen.
Had gewoon gekund met GroenLinks - PvdA. Dan hadden ze wat harder de onderhandelingen in moeten gaan met Yesilgöz.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Helaas gaf de kiezer ze niet een tweede kamer om dat af te kunnen dwingen.
Dan had je misschien programma’s moeten lezen?quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:06 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Hier is ook.helemaal geen campagne over gevoerd. Voor het grootschalig inperken van werknemersrechten.
En natuurlijk als je het programma van d66 uitpluist zal er heus wel iets staan over de aow of de ww.
Maar dit was niet het verhaal wat ze verteld hebben voordat we gingen stemmen.
Hoe precies? Met welk dwangmiddel?quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:52 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Had gewoon gekund met GroenLinks - PvdA. Dan hadden ze wat harder de onderhandelingen in moeten gaan met Yesilgöz.
Die radicale partijen die niet mee mogen doen maar zich wel constructief op moeten stellen?quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is dan wel weer een zwaktebod vanuit linkse partijen.
Dit zei Martien Visser van de Telegraaf ook al heel terecht "Ik weet niet of iedereen die in verband met anti migratie rechts gestemd heeft, altijd deze gevolgen van rechts beleid ook overziet".quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:48 schreef Hexagon het volgende:
Maar Nederland stemt rechts, dus krijg je min of meer rechts beleid, dat sommigen daar verbaasd over zijn is me een raadsel.
Ja en nee. D66 heeft deze verkiezingen ook veel stemmen gekregen vanuit mensen die normaal links(er) stemmen. Ik denk dat die dit coalitieakkoord toch niet helemaal hadden verwacht.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:48 schreef Hexagon het volgende:
Als D66 vooraf had gezegd dat ze zich zo makkelijk uit zouden verkopen aan de grillen van Dilan, dan was het natuurlijk wel anders verlopen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:48 schreef Hexagon het volgende:
Als CDA-stemmer vind ik het vooral achterlijk dat je het voor elkaar weet te krijgen om de partij uit de stront te trekken met een goed programma en een goede lijst, vervolgens verneuk je het 100 meter voor de finish door het sentiment in de samenleving niet goed aan te voelen en sluit je een akkoord waarin je nauwelijks iets voor het CDA belangrijk en onderscheidends binnenhaalt. En zit je er, net als in Rutte 4, gewoon weer vier jaar als opvulling bij.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben vooral verbaasd dat Jetten en Bontenbal zich voor het karretje van Yesilgoz hebben laten spannen. Niet alleen om te komen tot een coalitie, maar ook met betrekking tot het akkoord. Dat ze mee mocht spelen betekent niet dat ze een sleutelrol in het akkoord zou moeten krijgen.
Nee meer de claim dat het beleid van rechtse partijen neoliberaal is en mensen dan op populisten zouden moeten stemmen. En daar niets aan kunnen doen want zielig en hulpeloos.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:53 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Die radicale partijen die niet mee mogen doen maar zich wel constructief op moeten stellen?
Tja, dan moeten ze dat maar ervaren.quote:Dit zei Martien Visser van de Telegraaf ook al heel terecht "Ik weet niet of iedereen die in verband met anti migratie rechts gestemd heeft, altijd deze gevolgen van rechts beleid ook overziet".
Oké, je had dan niet de garantie gehad dat je de VVD dan ook mee aan boord zou krijgen, maar laten zij zich daar dan maar voor verantwoorden.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hoe precies? Met welk dwangmiddel?
Die punten over de WW en zorg stonden grotendeels ook in het D66 programma. Dus weinig aan verkocht.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:56 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Als D66 vooraf had gezegd dat ze zich zo makkelijk uit zouden verkopen aan de grillen van Dilan, dan was het natuurlijk wel anders verlopen.
Heb jij enig idee waar die zeer slappe knieën van Jetten plots vandaan komen? Want van de ambities vooraf heeft D66 amper iets binnen kunnen halen.
Hopelijk denken ze daar nog aan over anderhalf jaar zodat deze partijen zwaar worden afgestraft in de Eerste Kamer. Als deze coalitie nog niet gevallen is dan natuurlijk.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:59 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Oké, je had dan niet de garantie gehad dat je de VVD dan ook mee aan boord zou krijgen, maar laten zij zich daar dan maar voor verantwoorden.
In mijn ogen had een breed middenkabinet meer recht gedaan aan de verkiezingscampagnes die zijn gevoerd.
Bezuinigingen op de zorg werden wel voorzien, maar dat het zo’n stapeling zou worden en zo ‘neoliberaal’ hadden weinig mensen zien aankomen en valt velen rauw op hun dak.
Waar kwam bij jou deze verwachtingen vandaan als ik vragen mag? Want al sinds Lubbers is CDA economisch guurrechts met weinig menselijkheid.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:59 schreef Cyan9 het volgende:
Ik had met name van het CDA wat meer menselijkheid verwacht, dit is een keihard business akkoord.
Heel simpel. Tijd en niet al te serieus in gesprek gaan met de VVD tot ze bewegen. Je zag het gemor in de achterban al toen ze even niet mee mochten doen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hoe precies? Met welk dwangmiddel?
Misschien wel, ik zie dit eigenlijk niet eens als een rechts en links discussie. Neem nu de WW, de vorige twee keer dat we dit inkorten was de conclussie "mensen vinden eerder werk en het werk is vaak flexibeler en minder betaald'. Als die conclussies er zijn voelt het voor mij gewoon als "dom" dat je dit gevolg "de continue flexibele schil, het 3 jaarcontracten en dan eruit" ook niet aangepakt wordt.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee meer de claim dat het beleid van rechtse partijen neoliberaal is en mensen dan op populisten zouden moeten stemmen. En daar niets aan kunnen doen want zielig en hulpeloos.
Dat is vanuit linkse partijen gewoon een zwaktebod. Waarom falen ze in oppositie daar tegen dan?
Uit alle analyses blijkt dat D66 van de drie veruit het minste en de VVD veruit het meeste heeft binnengehaald.quote:Op woensdag 4 februari 2026 11:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die punten over de WW en zorg stonden grotendeels ook in het D66 programma. Dus weinig aan verkocht.
Verder staan er de typische D66 punten over stikstof, klimaatbeleid, onderwijs en rechtsstaat versterkingen in.
Dit. Ik stem op de partij omdat ik een gematigd rechts-conservatieve zoek die wel oog heeft voor de menselijke maat. Dat is dit akkoord niet.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:59 schreef Cyan9 het volgende:
Ik had met name van het CDA wat meer menselijkheid verwacht, dit is een keihard business akkoord.
Ik had het verwacht aan de hand hoe Bontenbal zijn ideeën en lijn verwoordde. Wellicht naïef.quote:Op woensdag 4 februari 2026 11:02 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Waar kwam bij jou deze verwachtingen vandaan als ik vragen mag? Want al sinds Lubbers is CDA economisch guurrechts met weinig menselijkheid.
Maar toch niet eerder vanuit de rol van grootste partij en winnaar tegenover een kleinere VVD met voor de tweede keer op rij verlies.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:47 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Het is niet de eerste keer in de geschiedenis dat D66 zich veel te gewillig voor het VVD-karretje heeft laten spannen.
Maar we stemmen niet voor een kabinet. We stemmen onze volksvertegenwoordiging in de Tweede Kamer.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:49 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Volgens mij voerden D66 en het CDA campagne voor een breed middenkabinet.
Uiteindelijk zijn de verhoudingen in de kamer doorslaggevend, niet hoeveel zetels de partij de vorige keer had.quote:Op woensdag 4 februari 2026 11:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar toch niet eerder vanuit de rol van grootste partij en winnaar tegenover een kleinere VVD met voor de tweede keer op rij verlies.
Klopt, maar zo’n campagne schept verwachtingen voor iedereen die op deze partijen stemt.quote:Op woensdag 4 februari 2026 11:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar we stemmen niet voor een kabinet. We stemmen onze volksvertegenwoordiging in de Tweede Kamer.
Maar hier schiet de media ook tekort. Er is 100 keer benoemd dat het zo leuk was met die vlaggetjes, maar bijna niet wat echt de plannen zijn.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:50 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
[..]
Dusja die stond er gewoon in, denk dat ik in het VVD programma en doorrekening ook wel wat kan vinden.
Dat de zorg onbetaalbaar werd meldde Jetten al bij de vorige verkiezingscampagne dus dat zou ook niet helemaal een verassing moeten zijn.
Maar niemand benoemd dat natuurlijk zo expliciet omdat het niet verkoopt, net als de PVV niet benoemd dat met dat programma het overheidstekort naar de 10% per jaar zou gaan.
Uiteraard. Maar in de onderhandelingen kun je dat wel gebruiken.quote:Op woensdag 4 februari 2026 11:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Uiteindelijk zijn de verhoudingen in de kamer doorslaggevend, niet hoeveel zetels de partij de vorige keer had.
Oh wouw.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:50 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
[..]
Maar niemand benoemd dat natuurlijk zo expliciet omdat het niet verkoopt, net als de PVV niet benoemd dat met dat programma het overheidstekort naar de 10% per jaar zou gaan.
Je zegt het zelf al, de verhoudingen in de kamer geven daar geen mogelijkheid toe.quote:Op woensdag 4 februari 2026 11:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar in de onderhandelingen kun je dat wel gebruiken.
Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat Jetten en Bontenbal zich hebben laten piepelen door Yesilgoz. Zij heeft het gewoon keihard gespeeld, GL/PvdA blijven weigeren en hen eraan herinneren dat ze met tweeën niet eens een minderheidskabinet zouden zijn.
Ik blijf erbij: Jetten en Bontenbal hadden het zelf hard moeten spelen en haar moeten zeggen dat het met GL/PvdA een breed middenkabinet gaat worden, of dat ze anders maar met haar rechtse vriendjes moet gaan spelen en kijken wat daar dan uit komt. Ik snap best dat juist Jetten en Bontenbal de verantwoordelijkheid voelen om snel een kabinet neer te zetten omdat zij proberen het landsbelang voorop te zetten, maar als je met Yesilgoz speelt, kan dat niet.
Men had er natuurlijk ook gewoon een punt van kunnen maken dat het in het programma stond. Maar dat deed men niet.quote:Op woensdag 4 februari 2026 11:22 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Oh wouw.
En al die andere dingen zoals aow omhoog en transitievergoeding zo goed als weg en ziektewet naar 1 jaar enzo, staat er ook?
Ik kan me helemaal niet herinneren dat d66 hier campagne op voerde. Sorry.
Of dat dit het thema van de verkiezingen was. Het uitkleden van werknemersrechten. Ook niet in de interviews op de tv met politici.
En ook niet door de oppositie.
Het leek nog wel alsof d66 met GLPVDA samen wilde werken.
quote:Op woensdag 4 februari 2026 11:22 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Oh wouw.
En al die andere dingen zoals aow omhoog en transitievergoeding zo goed als weg en ziektewet naar 1 jaar enzo, staat er ook?
Of dat dit het thema van de verkiezingen was. Het uitkleden van werknemersrechten. Ook niet in de interviews op de tv met politici.
Ik denk dat de campagne, de debatten op televisie en de meeste televisie interviews ook helemaal geen goed beeld geven van wat politieke partijen van plan zijn. Meestal gaat het op televisie en in interviews over "hoe leuk iemand het doet" of "heb je nog wel steun binnen je partij" allemaal gevoelskwestie. Bijna nooit gaat het over de inhoud.quote:Op woensdag 4 februari 2026 11:20 schreef papert het volgende:
[..]
Maar hier schiet de media ook tekort. Er is 100 keer benoemd dat het zo leuk was met die vlaggetjes, maar bijna niet wat echt de plannen zijn.
Als je de verkiezingsprogramma's een klein beetje had gescand, had je kunnen weten dat er zo'n soort akkoord zou komen. Maar de meeste mensen doen dat niet.
Dit hele verhaal van Jetten is een zwaktebod, dat snap je zelf ook wel. Het is echt een vrijwel 100% VVD akkoord, alleen maar om het torentje te halen. Was dan voor een kabinet D66/CDA gegaan.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is dan wel weer een zwaktebod vanuit linkse partijen.
En had Klaver erbij uitgenodigd.quote:Op woensdag 4 februari 2026 11:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit hele verhaal van Jetten is een zwaktebod, dat snap je zelf ook wel. Het is echt een vrijwel 100% VVD akkoord, alleen maar om het torentje te halen. Was dan voor een kabinet D66/CDA gegaan.
Kun je vinden, maar dat maakt het verhaal over "Mensen stemmen op populisme, want neoliberaal" niet minder een zwaktebod.quote:Op woensdag 4 februari 2026 11:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit hele verhaal van Jetten is een zwaktebod, dat snap je zelf ook wel. Het is echt een vrijwel 100% VVD akkoord, alleen maar om het torentje te halen. Was dan voor een kabinet D66/CDA gegaan.
Misschien kun je proberen door alle labeltjes heen te kijken. Dit is geen wedstrijd van welk team wint, het gaat om wat verstandig en haalbaar beleid is voor ons land.quote:Op woensdag 4 februari 2026 11:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ok, het is een 100% neoliberaal 'de macht van de sterkste' verhaal waar niks progressiefs in zit, dan heb je geen labeltjes van partijen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 11:42 schreef Perrin het volgende:
[..]
Misschien kun je proberen door alle labeltjes heen te kijken. Dit is geen wedstrijd van welk team wint, het gaat om wat verstandig en haalbaar beleid is voor ons land.
Ja, precies. Er wordt verslag gedaan van de politiek alsof het een sportwedstrijd is. En de politieke partijen stellen zich daarop in.quote:Op woensdag 4 februari 2026 11:28 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
[..]
Ik denk dat de campagne, de debatten op televisie en de meeste televisie interviews ook helemaal geen goed beeld geven van wat politieke partijen van plan zijn. Meestal gaat het op televisie en in interviews over "hoe leuk iemand het doet" of "heb je nog wel steun binnen je partij" allemaal gevoelskwestie. Bijna nooit gaat het over de inhoud.
Eenzelfde afdronk heb ik overingens bij het debat van gister, wat ik niet helemaal gevolgd heb dus "correct me if I'm wrong". Er gebeurd van alles in de wereld, van alles in Europa. We spreken niet over hoe we ons hier tegen verhouden, maar hebben ondertussen een fijn debat over of sap van sinaasappel wel of niet onder de nieuwe suikertax valt (dit is misschien een beetje gechargeerd).
En dan? Dan had je 64 zetels tweede kamer en 27 zetels eerste kamer en mocht je continu naar veel rechtser kijken voor een mogelijke meerderheid?quote:Op woensdag 4 februari 2026 11:40 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
En had Klaver erbij uitgenodigd.
Het past ook geheel bij wat mensen willen. Juichen voor hun team. Sensatie en vermaak. Niet te veel lastige en moeilijke verhalen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 11:45 schreef papert het volgende:
[..]
Ja, precies. Er wordt verslag gedaan van de politiek alsof het een sportwedstrijd is. En de politieke partijen stellen zich daarop in.
Maar over wat verstandig is kan je van mening verschillen. Door het zo te stellen lijkt het alsof er een technocratische beste manier van beleid is.quote:Op woensdag 4 februari 2026 11:42 schreef Perrin het volgende:
[..]
Misschien kun je proberen door alle labeltjes heen te kijken. Dit is geen wedstrijd van welk team wint, het gaat om wat verstandig en haalbaar beleid is voor ons land.
VVD had op rechts ook niet echt wat kunnen maken, want dan moesten ze met PVV. En daarvan wisten ze inmiddels dat die onbetrouwbaar is. En ook daarvan hadden ze beloofd het niet te doen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 11:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je zegt het zelf al, de verhoudingen in de kamer geven daar geen mogelijkheid toe.
Als Nederland overwegens rechts stemt, krijg je beleid dat naar rechts overhelt. Zolang en dat blijft doen, blijft dat zo.
Je voert dan iig een discussie op de inhoud. En niet met de onderbuik.quote:Op woensdag 4 februari 2026 11:48 schreef papert het volgende:
[..]
Maar over wat verstandig is kan je van mening verschillen. Door het zo te stellen lijkt het alsof er een technocratische beste manier van beleid is.
Hoewel men probeerde dat een beetje te sturen, ging de campagne toch weer voor een groot deel over migratie. En dan blijven andere zaken onderbelicht.quote:Op woensdag 4 februari 2026 11:28 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
[..]
Ik denk dat de campagne, de debatten op televisie en de meeste televisie interviews ook helemaal geen goed beeld geven van wat politieke partijen van plan zijn. Meestal gaat het op televisie en in interviews over "hoe leuk iemand het doet" of "heb je nog wel steun binnen je partij" allemaal gevoelskwestie. Bijna nooit gaat het over de inhoud.
Eenzelfde afdronk heb ik overingens bij het debat van gister, wat ik niet helemaal gevolgd heb dus "correct me if I'm wrong". Er gebeurd van alles in de wereld, van alles in Europa. We spreken niet over hoe we ons hier tegen verhouden, maar hebben ondertussen een fijn debat over of sap van sinaasappel wel of niet onder de nieuwe suikertax valt (dit is misschien een beetje gechargeerd).
En die suikertax, of alles wat er gister is besproken, heeft veel en veel meer invloed op de Nederlandse burgers dan alles wat er 'in de wereld' of 'in Europa' gebeurt, dus terecht dat ze daar over debatteren.quote:Op woensdag 4 februari 2026 11:28 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
[..]
Ziekteverkorting wel:quote:Op woensdag 4 februari 2026 11:22 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Oh wouw.
De andere 2 zaken niet. Ze hadden alleen ontkoppeling van de AOW geloof ik, maar dat was omdat ze het minimumloon omhoog wilden. Wellicht wel bij de VVD, maar die heb ik niet gelezen omdat ik daar toch niet op stem (Nu kon ik deze keer uberhaubt niet stemmen maar soitquote:Om ondernemers te stimuleren om meer vaste contracten aan te bieden wil D66 de verplichte loondoorbetaling bij ziekte verkorten naar 1 jaar.
Onzin. Trump en de VS hebben bijvoorbeeld een gigantische invloed op onze economie, onze cultuur, onze veiligheid.quote:Op woensdag 4 februari 2026 11:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
En die suikertax, of alles wat er gister is besproken, heeft veel en veel meer invloed op de Nederlandse burgers dan alles wat er 'in de wereld' of 'in Europa' gebeurt, dus terecht dat ze daar over debatteren.
De meeste mensen merken helemaal niks van wat er in de rest van de wereld gebeurt in hun hele leven.
Dat valt echt enorm mee. Economie is wereldwijd en heeft China inmiddels meer invloed. Zie bijvoorbeeld dat we een beter dan verwachtte economie hebben gehad in 2025, ondanks Trump.quote:Op woensdag 4 februari 2026 11:54 schreef Perrin het volgende:
[..]
Onzin. Trump en de VS hebben bijvoorbeeld een gigantische invloed op onze economie, onze cultuur, onze veiligheid.
Maar als er op de inhoud gezegd wordt dat het mensen tegenvalt van D66 dat bijvoorbeeld de Faber wetten gesteund worden, de sociale zekerheid wordt afgebouwd, en er niet meer belasting op vermogen, maar wel op inkomen wordt geheven, dan is dat toch niet raar.quote:Op woensdag 4 februari 2026 11:48 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je voert dan iig een discussie op de inhoud. En niet met de onderbuik.
De media is veel te breed. Ik heb in NRC prima analyses van de verkiezingsprogramma's gelezen inclusief een vergelijking op de belangrijkste punten en ze hebben er nog een diepgravende podcastserie met iedere lijsttrekker apart naast gedaan. Ook nieuwsuur had weer een prima serie met de kritische vragen en zo zijn er nog best een heel aantal.quote:Op woensdag 4 februari 2026 11:20 schreef papert het volgende:
[..]
Maar hier schiet de media ook tekort. Er is 100 keer benoemd dat het zo leuk was met die vlaggetjes, maar bijna niet wat echt de plannen zijn.
Als je de verkiezingsprogramma's een klein beetje had gescand, had je kunnen weten dat er zo'n soort akkoord zou komen. Maar de meeste mensen doen dat niet.
Hebben we betere journalistiek nodig dan? Die dit soort dingen wel uitlegt. Dat dit is waar we met Nederland naartoe gaan.quote:Op woensdag 4 februari 2026 11:46 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
En dan? Dan had je 64 zetels tweede kamer en 27 zetels eerste kamer en mocht je continu naar veel rechtser kijken voor een mogelijke meerderheid?
Uitkleden van werknemers rechten is vooral een d66 ding.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dit ja.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:59 schreef Cyan9 het volgende:
Ik zie ook zo weinig van het CDA in dit akkoord. Maar ik heb dat misschien ook allemaal verkeerd begrepen. En misschien is dit het nieuwe cda wel.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:59 schreef Cyan9 het volgende:
Die uitleg had dan van Jetten moeten komen gister. En die uitleg was er niet, dus is er ook gewoon niet.quote:Op woensdag 4 februari 2026 12:11 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Ik denk dat we vooral betere uitleg nodig hebben. Iemand die met visie vertelt waar we in 2035 of zo moeten staan. Waarom het uitkleden van rechten van werknemers dan moet. En waarom zo nu allemaal opeens.
Want ik vind dit wel heel veel zo opeens. En voor mij dus ook onverwacht. En misschien heb ik alles wel verkeerd gelezen en gezien. Want dit had ik allemaal niet begrepen bij d66.
quote:Op woensdag 4 februari 2026 12:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die uitleg had dan van Jetten moeten komen gister. En die uitleg was er niet, dus is er ook gewoon niet.
politieke deadlock waar iedereen elkaar persoonlijk aanvalt en niks voor elkaar krijgt, nog meer fragmentatie in de politieke partijen, etc etcquote:Op woensdag 4 februari 2026 12:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Ik ben gewoon bang dat dit het populisme nog meer in de kaart gaat spelen.
We gaan de volgend keer nog populistischer rechts stemmen, want zij zullen het echt allemaal wel goed oplossen naar onze zin.quote:Op woensdag 4 februari 2026 12:20 schreef cherrycoke het volgende:
maaree, gaan we nu eindelijk is als een blok staan als burger en gewoon is nee zeggen tegen de overheid? of gaan we weer met zijn allen lopen zeiken en met de reet omhoog staan?
Hoe wil je nee zeggen tegen de verkorting van de WW of een verhoging van de AOW leeftijd? Een "kan me niet schelen dat jullie me geen AOW geven, ik stop toch met werken en eis geld"?quote:Op woensdag 4 februari 2026 12:20 schreef cherrycoke het volgende:
maaree, gaan we nu eindelijk is als een blok staan als burger en gewoon is nee zeggen tegen de overheid?
Maak die wilders dan is premier, laat hem het dan maar doen, dan iemand als (quote:Op woensdag 4 februari 2026 12:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
We gaan de volgend keer nog populistischer rechts stemmen, want zij zullen het echt allemaal wel goed oplossen naar onze zin.
Zie ook de geweldige plannen van Wilders met zijn motie gisteren om per direct een asielstop in te stellen en de grenzen te sluiten
Op naar het Malieveld!quote:Op woensdag 4 februari 2026 12:20 schreef cherrycoke het volgende:
maaree, gaan we nu eindelijk is als een blok staan als burger en gewoon is nee zeggen tegen de overheid? of gaan we weer met zijn allen lopen zeiken en met de reet omhoog staan?
Ja een overheid die lastige keuzes durft te maken, dat kun je natuurlijk niet accepteren.quote:Op woensdag 4 februari 2026 12:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Ik ben gewoon bang dat dit het populisme nog meer in de kaart gaat spelen.
Zijn er al staatjes van dan welke achterban van welke partij het minste of het meeste tevreden is?quote:Op woensdag 4 februari 2026 12:42 schreef xpompompomx het volgende:
Het is in ieder geval te hopen dat de mensen die op de VVD hebben gestemd omdat anders GLPVDA en asielzoekers en moslims, blij zijn met dit kabinet. En graag hoor ik deze mensen ook niet klagen over het gure VVD-beleid.
Het is dan juist ook schokkend dat ze niet juist op die algemeen geaccepteerde dingen wat proberen te bereiken. Maar dat is natuurlijk allemaal te moeilijk en risicovol.quote:Op woensdag 4 februari 2026 12:35 schreef Nebelwerfer het volgende:
Voorlopig schopt de oppositie wel het harst tegen de plannen die de VVD naar voren schuift.
Veel kleinere plannetjes wat betreft wonen en duurzaamheid zullen een stuk makkelijker erdoor komen.
Vvd stemmers zijn vooral bang voor hun eigen centen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 12:42 schreef xpompompomx het volgende:
Het is in ieder geval te hopen dat de mensen die op de VVD hebben gestemd omdat anders GLPVDA en asielzoekers en moslims, blij zijn met dit kabinet. En graag hoor ik deze mensen ook niet klagen over het gure VVD-beleid.
Lastige keuzes? Die hebben ze juist voorkomen. Lastig voor hen was het verhogen van vermogensbelasting, het intrekken van een hoop aftrekposten voor bedrijven, het verhogen van de VPB, het afbouwen van de HRA.quote:Op woensdag 4 februari 2026 12:44 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja een overheid die lastige keuzes durft te maken, dat kun je natuurlijk niet accepteren.
We moeten snel weer terug naar een kabinet van BBB en PVV lui die jarenlang plucheplakken zonder zinnig beleid.
Zijn er geen volwassenen meer in de zaal?
Nou dit dus ja.quote:Op woensdag 4 februari 2026 12:20 schreef cherrycoke het volgende:
Tegen de AOW leeftijd waarschijnlijk wel. Misschien ook wel tegen de WW verkorting.quote:Op woensdag 4 februari 2026 12:52 schreef capricia het volgende:
Is er ook een kans dat de oppositie partijen over hun schaduw heen stappen en gezamelijk een lijn trekken tegen deze plannen?
Ik hoop dat echt. Wat mij betreft trekken Wilders, Klaver (en de BBB voor de EK) gezamelijk op.quote:Op woensdag 4 februari 2026 12:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tegen de AOW leeftijd waarschijnlijk wel. Misschien ook wel tegen de WW verkorting.
Het klopt dat dit kabinet geen radicale vermogensbelasting invoert, de hypotheekrenteaftrek laat bestaan en de vennootschapsbelasting niet fors verhoogt. Maar dat betekent niet dat het moeilijke keuzes uit de weg is gegaan. Het betekent vooral dat er andere afwegingen zijn gemaakt dan jij zelf zou maken.quote:Op woensdag 4 februari 2026 12:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Lastige keuzes? Die hebben ze juist voorkomen. Lastig voor hen was het verhogen van vermogensbelasting, het intrekken van een hoop aftrekposten voor bedrijven, het verhogen van de VPB, het afbouwen van de HRA.
Die keuzes hebben ze geen van allen gemaakt. Ze zijn voor het makkelijke: 'we pakken mensen aan die onze achterban niet zijn' gegaan.
De keuze is gewoon gemaakt om essentiële zaken uit het sociale stelsel te gooien, omdat ze niet konden kiezen welke belasting op vermogen of bedrijven ze wilden verhogen. Je weet wel, uit de doorrekening van D66.quote:Op woensdag 4 februari 2026 13:04 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het klopt dat dit kabinet geen radicale vermogensbelasting invoert, de hypotheekrenteaftrek laat bestaan en de vennootschapsbelasting niet fors verhoogt. Maar dat betekent niet dat het moeilijke keuzes uit de weg is gegaan. Het betekent vooral dat er andere afwegingen zijn gemaakt dan jij zelf zou maken.
Moeilijke keuzes zijn niet per definitie de maatregelen die jij als rechtvaardig ziet. Ook het verhogen van lasten voor een brede groep, het doorvoeren van impopulaire bezuinigingen of het invoeren van nieuwe heffingen met onzekere effecten vergt politieke moed juist omdat zulke keuzes niemand sparen.
De suggestie dat vooral 'niet de eigen achterban' wordt geraakt, is onterecht. De beleidsmaatregelen raken ook mensen die op deze partijen stemmen. De achterban van de regeringspartijen bestaat niet alleen uit vermogenden of werkgevers, maar ook uit middeninkomens, huiseigenaren en werknemers die de gevolgen van de voorgestelde maatregelen direct voelen.
We leven helaas niet langer in een tijd van onbegrensde beloften. We zijn beland in een fase waarin offers onvermijdelijk zijn. Dat vraagt een zeker mate van realisme en volwassenheid van ons allemaal.
Nou, van ons allemaal… vooral van de ‘kwetsbaarsten’ in onze samenleving dan.quote:Op woensdag 4 februari 2026 13:04 schreef Perrin het volgende:
We leven helaas niet langer in een tijd van onbegrensde beloften. We zijn beland in een fase waarin offers onvermijdelijk zijn. Dat vraagt een zekere mate van realisme en volwassenheid van ons allemaal.
In plaats van 'aan de slag' hadden ze het regeeraccoord idd ook 'het recht van de sterkste' kunnen noemen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 12:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Lastige keuzes? Die hebben ze juist voorkomen. Lastig voor hen was het verhogen van vermogensbelasting, het intrekken van een hoop aftrekposten voor bedrijven, het verhogen van de VPB, het afbouwen van de HRA.
Die keuzes hebben ze geen van allen gemaakt. Ze zijn voor het makkelijke: 'we pakken mensen aan die onze achterban niet zijn' gegaan.
Welke offers worden er precies gevraagd van bedrijven en vermogende particulieren?quote:Op woensdag 4 februari 2026 13:04 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het klopt dat dit kabinet geen radicale vermogensbelasting invoert, de hypotheekrenteaftrek laat bestaan en de vennootschapsbelasting niet fors verhoogt. Maar dat betekent niet dat het moeilijke keuzes uit de weg is gegaan. Het betekent vooral dat er andere afwegingen zijn gemaakt dan jij zelf zou maken.
Moeilijke keuzes zijn niet per definitie de maatregelen die jij als rechtvaardig ziet. Ook het verhogen van lasten voor een brede groep, het doorvoeren van impopulaire bezuinigingen of het invoeren van nieuwe heffingen met onzekere effecten vergt politieke moed juist omdat zulke keuzes niemand sparen.
De suggestie dat vooral 'niet de eigen achterban' wordt geraakt, is onterecht. De beleidsmaatregelen raken ook mensen die op deze partijen stemmen. De achterban van de regeringspartijen bestaat niet alleen uit vermogenden of werkgevers, maar ook uit middeninkomens, huiseigenaren en werknemers die de gevolgen van de voorgestelde maatregelen direct voelen.
We leven helaas niet langer in een tijd van onbegrensde beloften. We zijn beland in een fase waarin offers onvermijdelijk zijn. Dat vraagt een zekere mate van realisme en volwassenheid van ons allemaal.
Het is een aanvulzin:quote:Op woensdag 4 februari 2026 13:22 schreef Eightyone het volgende:
[..]
In plaats van 'aan de slag' hadden ze het regeeraccoord idd ook 'het recht van de sterkste' kunnen noemen.
Maar dat verkoopt niet lekker.
Als de bevolking geen ruggengraat toont, krijg je deze slappe hap inderdaad.quote:Op woensdag 4 februari 2026 13:22 schreef Eightyone het volgende:
[..]
In plaats van 'aan de slag' hadden ze het regeeraccoord idd ook 'het recht van de sterkste' kunnen noemen.
Maar dat verkoopt niet lekker.
De vrijheidsbijdrage is een voorbeeld. Maar het klopt dat de politieke keuze is om de pijn grotendeels niet bij bedrijven of vermogenden te leggen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 13:28 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Welke offers worden er precies gevraagd van bedrijven en vermogende particulieren?
En dat is dus het vermijden van de moeilijke keuzes.quote:Op woensdag 4 februari 2026 13:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
De vrijheidsbijdrage is een voorbeeld. Maar het klopt dat de politieke keuze is om de pijn grotendeels niet bij bedrijven of vermogenden te leggen.
Deze keuze is ook niet makkelijk. Het is een keuze die niet leuk is voor velen. Politici maken niet graag keuzes die niet leuk zijn voor velen. Het is comfortabeler kadootjes uit te delen dan mensen vragen de broekriem aan te halen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 13:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat is dus het vermijden van de moeilijke keuzes.
VVD zou graag het sociale stelsel veel verder afbreken, dit is voor hun een stap richting hun ideaal, geen moeilijke keus.quote:Op woensdag 4 februari 2026 13:37 schreef Perrin het volgende:
[..]
Deze keuze is ook niet makkelijk. Het is een keuze die niet leuk is voor velen. Politici maken niet graag keuzes die niet leuk zijn voor velen.
Als bepaalde groepen van de bevolking zich meer in politiek zouden verdiepen zouden ze net als velen jeuk krijgen van dat hele 'Angelsaksische' qua model boven ons oude Rijnlandse.quote:Op woensdag 4 februari 2026 09:27 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Is de visie niet “Rijnlands naar Angelsaksisch ten behoeve van economische groei”, oftewel “Rapport Wennink”, oftewel “vooral oog voor de consequenties als we het niet doen, niet voor die als we het wel doen.”?
Ja het zijn allemaal kwaadaardige mensen daar. Komop Hanca, je bent verstandiger dan deze onderbuikpraat.quote:Op woensdag 4 februari 2026 13:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
VVD zou graag het sociale stelsel veel verder afbreken, dit is voor hun een stap richting hun ideaal, geen moeilijke keus.
De vrijheidsbijdrage waar het bedrijfsleven slechts voor 1/3de opdraait inderdaad, en waar bovendien bij vermeld is dat ze nog in overleg gaan met betrokken partijen / VNO NCW over de precieze uitwerking daarvan.quote:Op woensdag 4 februari 2026 13:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
De vrijheidsbijdrage is een voorbeeld. Maar het klopt dat de politieke keuze is om de pijn grotendeels niet bij bedrijven of vermogenden te leggen.
Ik zou de bezuiniging op de zorg geen makkelijke keuze noemen en stikstof ook niet. De AOW is, wat je er inhoudelijk ook van vindt, de keuze die waarschijnlijk het meeste weerstand organiseert van alle maatrefelen die je als kabinet kunt treffen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 12:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is geen kwaadaardigheid, de VVD hun ideaal is vrij libertarisch met een extreem klein sociaal stelsel. En ze komen dichter bij dat ideaal.quote:Op woensdag 4 februari 2026 13:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja het zijn allemaal kwaadaardige mensen daar. Komop Hanca, je bent verstandiger dan deze onderbuikpraat.
Een klein sociaal stelsel is wel waar de VVD voor staat.quote:Op woensdag 4 februari 2026 13:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja het zijn allemaal kwaadaardige mensen daar. Komop Hanca, je bent verstandiger dan deze onderbuikpraat.
Zoals welk?quote:Op woensdag 4 februari 2026 12:46 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Het is dan juist ook schokkend dat ze niet juist op die algemeen geaccepteerde dingen wat proberen te bereiken. Maar dat is natuurlijk allemaal te moeilijk en risicovol.
En vooral ook dat ze alleen maar willen bezuinigen. Lasten op vermogen of bedrijven verhogen was ook een dekking geweest. Maar hier wint het 'we willen een kleine overheid' van VVD en ook wel D66 het van de verzorgingsstaat waar het CDA voor zou moeten staan als christendemocratische partij.quote:Op woensdag 4 februari 2026 14:00 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Grootste pijnpunt zit hem vooral in het bezuinigen en waar dat moet gebeuren.
Blijkbaar toch weer iets waar men keer op keer achter moet komen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 10:39 schreef Isdatzo het volgende:
Die uitleg is simpel, en totaal onbewezen. Is hetzelfde waar ze al jarenlang mee aan komen wanneer ze arbeidsrechten slopen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 12:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die uitleg had dan van Jetten moeten komen gister. En die uitleg was er niet, dus is er ook gewoon niet.
Zo zo .. dat houd je lang vol. Wanneer is bij jou dat voordeel van de twijfel eens op?quote:Op woensdag 4 februari 2026 12:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wat ik zelf vooral teleurstellend vind is dat er niets wordt gedaan aan de HRA en hoge vermogens worden ontzien, terwijl de inkomstenbelasting (naar ik begrijp) wel wordt verhoogd. Erfbelasting blijft eveneens onaangeroerd.
De rekening wordt weer eens bij de middenklasse neergelegd. Het is meer van hetzelfde, en het akkoord getuigt van weinig lef. De huidige versie kleurt vooral VVD-blauw. Dat is op zichzelf bijzonder, aangezien de VVD al dik 16 jaar de toon zet en daar ook veel over wordt geklaagd.
Maar goed, voordeel van de twijfel. Kabinet zal veel water bij de wijn moeten doen om meerderheden te halen. Hopelijk haalt dat de scherpe kantjes eraf en zorgt de oppositie voor wat broodnodige toevoegingen en aanpassingen.
Binnenhof slopen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 12:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoe wil je nee zeggen tegen de verkorting van de WW of een verhoging van de AOW leeftijd? Een "kan me niet schelen dat jullie me geen AOW geven, ik stop toch met werken en eis geld"?
Lol. Lastige keuzes? Gesproken als een echte D66-erquote:Op woensdag 4 februari 2026 12:44 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja een overheid die lastige keuzes durft te maken, dat kun je natuurlijk niet accepteren.
We moeten snel weer terug naar een kabinet van BBB en PVV lui die jarenlang plucheplakken zonder zinnig beleid.
Zijn er geen volwassenen meer in de zaal?
Ik had even door moeten scrollen voordat ik de reactie hierboven maakte. Ja, precies dit dus.quote:Op woensdag 4 februari 2026 12:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kwaadaardig? Eh, up for discussion. Totaal uit het oog verloren wat het is om niet 140k per jaar te verdienen, levend tussen mensen met eenzelfde welvaartsniveau? De levens van miljoenen mensen reduceren tot cijfers? Absoluut.quote:Op woensdag 4 februari 2026 13:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hoezo alleen bezuinigen? Potje voor de boeren en het leger optuigen zijn alleen al enorme investeringen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 14:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
En vooral ook dat ze alleen maar willen bezuinigen. Lasten op vermogen of bedrijven verhogen was ook een dekking geweest. Maar hier wint het 'we willen een kleine overheid' van VVD en ook wel D66 het van de verzorgingsstaat waar het CDA voor zou moeten staan als christendemocratische partij.
Potje voor de boeren is eerder een terugdraaiing van een bezuiniging.quote:Op woensdag 4 februari 2026 14:18 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Hoezo alleen bezuinigen? Potje voor de boeren en het leger optuigen zijn alleen al enorme investeringen.
Dus als de VS Groenland aanvalt heeft dit geen gevolgen voor Nederlandquote:Op woensdag 4 februari 2026 11:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat valt echt enorm mee. Economie is wereldwijd en heeft China inmiddels meer invloed. Zie bijvoorbeeld dat we een beter dan verwachtte economie hebben gehad in 2025, ondanks Trump.
En op onze cultuur heeft de tv wellicht invloed, maar Trump zelf maar mager. Weinig mensen in Nederland die ooit een toespraak van hem hebben gezien, de meeste zullen niet eens weten wat er in Minneapolis gebeurt.
Onze veiligheid alleen als de VS de EU aan zou vallen, maar die kans is rond de 0%.
Ik bedoelde "alleen willen bezuinigen als dekking". Zie de tweede zin. Belasting verhogen als dekking van een investering is ook een optie.quote:Op woensdag 4 februari 2026 14:18 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Hoezo alleen bezuinigen? Potje voor de boeren en het leger optuigen zijn alleen al enorme investeringen.
Het heeft op de meeste burgers in Nederland inderdaad allemaal weinig invloed, minder dan alles wat er gister wel werd besproken in het debat.quote:Op woensdag 4 februari 2026 14:21 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dus als de VS Groenland aanvalt heeft dit geen gevolgen voor Nederland
Dus als de VS stopt met het leveren van (door ons gekochte) wapens aan Oekraïne heeft dit geen gevolgen voor Nederland.
Dus als de VS zegt dat ASML niet meer mag leveren aan China heeft dit geen gevolgen voor Nederland.
Dus als de VS een extra heffing oplegt omdat wij 1 soldaat naar Groenland stuurden heeft dit geen gevolgen voor Nederland.
Dus dat iedereen zo druk doet in de EU op dit moment dat is echt gebaseerd op onzin!
Dat geld moet wel opnieuw gevonden worden.quote:Op woensdag 4 februari 2026 14:19 schreef probeer het volgende:
[..]
Potje voor de boeren is eerder een terugdraaiing van een bezuiniging.
Dat is eenmalig geld, dat wordt lang niet altijd gedekt. Hier ook niet echt. Dekking is vooral nodig voor structurelere uitgaven, zoals defensie. Maar zoals gezegd: dat kun je ook door een belasting op vermogen of voor bedrijven te verhogen (of aftrekposten aan te pakken).quote:Op woensdag 4 februari 2026 14:27 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Dat geld moet wel opnieuw gevonden worden.
Nou ja, er zijn eigenlijk vrij weinig lastige keuzes op dit moment. Stikstof is een kafkaesk papieren probleem maar moet wel opgelost worden, dus dat gaan ze nu proberen met flinke zakken geld. Migratie gaat aangepakt worden omdat dat ook moet. Elektriciteitsnet opkrikken, meer geld voor kernenergie en wind op zee etc. Allemaal noodzakelijk, dus de keuze is eigenlijk niet zo lastig tenzij je in lala-land leeft zoals PVV/BBB/SP/PvdD.quote:Op woensdag 4 februari 2026 12:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Lastige keuzes? Die hebben ze juist voorkomen.
Okee, wel logisch als je de “echte” achterban van de VVD nagaat. Die zijn echt als de dood voor gl/pvda beleid waar de rekening bij hen komt te liggen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 14:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik bedoelde "alleen willen bezuinigen als dekking". Zie de tweede zin. Belasting verhogen als dekking van een investering is ook een optie.
Wie zegt dat ik het 'prima' vindt? Dit soort impopulaire maar noodzakelijke keuzes zijn nooit leuk of prima, maar het vergt wel enige lef om de keuze te maken en al die shit over je heen te krijgen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 14:32 schreef probeer het volgende:
En als je dat toch allemaal te direct is, leg het eerst hier eens uit hoe of waarom jij het prima vindt dat 20% van de mensen die hun baan verliezen de bijstand in moeten, ipv dat tweede jaar WW krijgen (wat voor een groot deel uiteindelijk genoeg is om wel weer een baan te vinden).
Dito voor de loondoorbetaling bij ziekte (die ze ook willen gaan uitkleden, aldus het coalitieakkoord). Vertel ons eens waarom jij het eerlijk vindt dat de langdurig zieke (meer dan een jaar) bij het UWV aan mag gaan kloppen. Let wel; dat zijn vaak mensen met een burn-out, en laat de werkgever daar nou vaak een grote hand in hebben (tov andere aandoeningen waardoor mensen er even uit liggen).
Ok, verander prima naar 'ik vind dat te verkiezen over andere maatregelen'.quote:Op woensdag 4 februari 2026 14:34 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wie zegt dat ik het 'prima' vindt? Dit soort impopulaire maar noodzakelijke keuzes zijn nooit leuk of prima, maar het vergt wel enige lef om de keuze te maken en al die shit over je heen te krijgen.
Ik neem ook mee dat de kans heel groot is dat dit soort dingen als wisselgeld ingezet gaan worden. Ik heb er nihil vertrouwen in dat dat plan van maximaal 2% tekort ook daadwerkelijk gehaald gaat worden Dus ja.quote:Op woensdag 4 februari 2026 14:35 schreef probeer het volgende:
[..]
Ok, verander prima naar 'ik vind dat te verkiezen over andere maatregelen'.
Was wat mij het eerst te binnen schoot. Zal ik hem inruilen voor de energietransitie?quote:Op woensdag 4 februari 2026 14:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is eenmalig geld, dat wordt lang niet altijd gedekt. Hier ook niet echt. Dekking is vooral nodig voor structurelere uitgaven, zoals defensie. Maar zoals gezegd: dat kun je ook door een belasting op vermogen of voor bedrijven te verhogen (of aftrekposten aan te pakken).
quote:De Belastingdienst geeft zijn ongeveer 27.000 medewerkers ruim baan om reservist te worden. De overheidsorganisatie wil bijdragen aan de nationale veiligheid, weerbaarheid en veerkracht van de rechtsstaat. Daarom hebben de Belastingdienst en Defensie gisteren een convenant gesloten.
Voor reservisten die bij de Belastingdienst werken, geldt een aantal voordelen. Zo krijgen ze betaald verlof tijdens het volgen van de opleiding bij Defensie. De Belastingdienst geeft reservisten verder altijd vrijaf als ze worden ingezet.
Crisisbeheersing
De Belastingdienst ziet met de reservistendeal ook voordelen voor de eigen organisatie. Medewerkers doen ervaring op met opereren onder druk, werken in multidisciplinaire teams en doen aan crisisbeheersing. Ze doen bovendien in complexe omstandigheden leiderschapservaring op.
Defensie heeft inmiddels afspraken met meerdere bedrijven die reservisten willen leveren. Zo werden al overeenkomsten gesloten met ABP, Accenture, Atos, Heijmans, KPMG, Nationale Nederlanden, Rabobank en Randstad.
Zeg dat tegen de mensen in je sociale cirkel die al langer dan een jaar met werkeloosheid of ziekte tijdens een arbeidsovereenkomst kampen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 14:39 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik neem ook mee dat de kans heel groot is dat dit soort dingen als wisselgeld ingezet gaan worden. Ik heb er nihil vertrouwen in dat dat plan van maximaal 2% tekort ook daadwerkelijk gehaald gaat worden Dus ja.
Misschien moet je er geen hobby van maken om politiek te volgen als je niet een beetje uit kunt zoomen naar het grotere plaatje.quote:Op woensdag 4 februari 2026 14:43 schreef probeer het volgende:
[..]
Zeg dat tegen de mensen in je sociale cirkel die al langer dan een jaar met werkeloosheid of ziekte tijdens een arbeidsovereenkomst kampen.
Maar he, net als de PVV-er die mooi weer speelt tegen zijn allochtone buurman, zal je dat natuurlijk niet doen.
Misschien moet je je eens beseffen dat politiek van grote en directe invloed is op mensenlevens en je daar naar te gedragen, ipv er louter een intellectuele oefening op een forum van te maken en je constant te verbergen achter het grotere plaatje.quote:Op woensdag 4 februari 2026 14:44 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Misschien moet je er geen hobby van maken om politiek te volgen als je niet een beetje uit kunt zoomen naar het grotere plaatje.
Welk grote plaatje precies?quote:Op woensdag 4 februari 2026 14:44 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Misschien moet je er geen hobby van maken om politiek te volgen als je niet een beetje uit kunt zoomen naar het grotere plaatje.
Nee bedankt, ik ben geen hersenloze populist. Stem maar PVV als je puur en alleen voor eigenbelang wil stemmen met een na ons de zondvloed mentaliteit.quote:Op woensdag 4 februari 2026 14:47 schreef probeer het volgende:
[..]
Misschien moet je je eens beseffen dat politiek van grote en directe invloed is op mensenlevens en je daar naar te gedragen, ipv er louter een intellectuele oefening op een forum van te maken en je constant te verbergen achter het grotere plaatje.
Alleen voor de klein vermogenden. De grote jongens kopen gewoon weer wat advies in om die shit te ontwijken. Wat gesteggel met box 2 vs 3, en hoppa het scheelt weer een flinke duit.quote:Op woensdag 4 februari 2026 14:44 schreef Elan het volgende:
Vermogen gaat zwaarder belast worden EN de onderkant van de samenleving is weer de sjaak. Kan me niet voorstellen dat iemand blij is met deze clowns.
Ik verdien aardig bovenmodaal en stem mijn hele leven lang al SP. En blijf dat ook doen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 14:48 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee bedankt, ik ben geen hersenloze populist. Stem maar PVV als je puur en alleen voor eigenbelang wil stemmen met een na ons de zondvloed mentaliteit.
Dat verklaart een hoopquote:Op woensdag 4 februari 2026 14:52 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik verdien aardig bovenmodaal en stem mijn hele leven lang al SP. En blijf dat ook doen.
Waar ik me in kan vergissen, maar wat me wel opvalt, is dat de oppositie het vooral heeft over de aow.quote:Op woensdag 4 februari 2026 14:43 schreef probeer het volgende:
[..]
Zeg dat tegen de mensen in je sociale cirkel die al langer dan een jaar met werkeloosheid of ziekte tijdens een arbeidsovereenkomst kampen.
Maar he, net als de PVV/JA21/FVD-er die mooi weer speelt tegen zijn allochtone buurman, zal je dat natuurlijk niet doen.
Ik stem inderdaad niet met mijn eigen portemonnee.quote:
Nogmaals bedankt, ik ga niet mee in je persoonlijke aanvallen. Je hebt geen idee van mijn eigenbelang dus je lult maar wat.quote:Op woensdag 4 februari 2026 14:55 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik stem inderdaad niet met mijn eigen portemonnee.
Heb gewoon het fatsoen om voor je eigenbelang uit te komen, ipv dit doorzichtige spelletje. Die eerlijkheid zou je iig nog iets van respect op kunnen leveren.
Dus we zijn bezig met een investeringopgave van momenteel 30 miljard jaarlijks (van 2% naar 5% navo norm) voor 2035, maar de suikertax van 400 miljoen heeft veel meer invloed.quote:Op woensdag 4 februari 2026 14:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het heeft op de meeste burgers in Nederland inderdaad allemaal weinig invloed, minder dan alles wat er gister wel werd besproken in het debat.
Ik kaats daar precies dezelfde bal terug die jij opgooide. Jij begon over eigenbelang.quote:Op woensdag 4 februari 2026 14:56 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nogmaals bedankt, ik ga niet mee in je persoonlijke aanvallen.
Je zit arbeidsongeschikt / werkeloos thuis maar stemt heus voor 'het grotere plaatje' (wat dat dan ook mag zijn). Uhuh. Houd een ander voor de gek.quote:Je hebt geen idee van mijn eigenbelang dus je lult maar wat.
Ik sta hetzelfde jn het leven. 1 keer een uitstapje naar NSC omdat ik wel vertrouwen had in Omtzigt....quote:Op woensdag 4 februari 2026 14:55 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik stem inderdaad niet met mijn eigen portemonnee.
Heb gewoon het fatsoen om voor je eigenbelang uit te komen, ipv dit doorzichtige spelletje. Die eerlijkheid zou je iig nog iets van respect op kunnen leveren.
De investeringen voor defensie zijn uitgebreid aan bod gekomen gister.quote:Op woensdag 4 februari 2026 14:56 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dus we zijn bezig met een investeringopgave van momenteel 30 miljard jaarlijks (van 2% naar 5% navo norm) voor 2035, maar de suikertax van 400 miljoen heeft veel meer invloed.
Deze democratisch socialist / sociaaldemocraat (ja, ik ben daarin soms zwevend) vergeeft het je.quote:Op woensdag 4 februari 2026 14:59 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik sta hetzelfde jn het leven. 1 keer een uitstapje naar NSC omdat ik wel vertrouwen had in Omtzigt....
En dat is dus ook niet wat ik zei. Ik zei dat ze vooral de dekking uit bezuinigingen ipv belastingverhogingen halen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 14:40 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Was wat mij het eerst te binnen schoot. Zal ik hem inruilen voor de energietransitie?
Je kan nu eenmaal niet zeggen dat ze niet of nauwelijks investeren.
Ah, okee.quote:Op woensdag 4 februari 2026 15:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat is dus ook niet wat ik zei. Ik zei dat ze vooral de dekking uit bezuinigingen ipv belastingverhogingen halen.
De WW en het eigen risico zijn dingen die je met een minister uit gaat vechten (en ik denk dat eigen risico met 6,25 per maand verhogen wel een meerderheid gaat krijgen), maar die AOW is het breken van een belofte, het openbreken van het pensioenakkoord. Een pensioenakkoord waar CDA, VVD en D66 voor hebben gestemd, waar de handtekening van de fracties zelf onder staan. Dat is niet iets voor een minister, hier breken de fracties zelf een net gesloten en nog niet eens volledig uitgerold akkoord open.quote:Op woensdag 4 februari 2026 14:54 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Waar ik me in kan vergissen, maar wat me wel opvalt, is dat de oppositie het vooral heeft over de aow.
Zijn vast meer redenen voor, maar ik kan me niet aan het idee onttrekken dat daar de meeste kiezers zitten en niet bij de korting vd WW of de verhoging van de eigen bijdrage.
Dat valt toch wel mee? Kabinet heeft er nog geen dag gezeten.quote:Op woensdag 4 februari 2026 14:07 schreef probeer het volgende:
[..]
Zo zo .. dat houd je lang vol. Wanneer is bij jou dat voordeel van de twijfel eens op?
De manier waarop de kosten verdeeld worden, door veelal steeds dezelfde partijen, is verre van nieuw.quote:Op woensdag 4 februari 2026 15:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat valt toch wel mee? Kabinet heeft er nog geen dag gezeten.
Ik ben best bereid offers te maken. Maar dan wel als van iedereen die offers gevraagd worden en niet de groep die het makkelijkste die offers kan maken in het geheel geen offers hoeft te maken.quote:Op woensdag 4 februari 2026 13:04 schreef Perrin het volgende:
Snap ik allemaal. Protesteren zal ook makkelijker gaan.quote:Op woensdag 4 februari 2026 15:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
De WW en het eigen risico zijn dingen die je met een minister uit gaat vechten (en ik denk dat eigen risico met 6,25 per maand verhogen wel een meerderheid gaat krijgen), maar die AOW is het breken van een belofte, het openbreken van het pensioenakkoord. Een pensioenakkoord waar CDA, VVD en D66 voor hebben gestemd, waar de handtekening van de fracties zelf onder staan. Dat is niet iets voor een minister, hier breken de fracties zelf een net gesloten en nog niet eens volledig uitgerold akkoord open.
Zelf vind ik de AOW trouwens ook wel een erg pijnlijke. Ik denk dat als je mensen laat kiezen tussen een iets hogere AOW opbouw, een iets lagere AOW of later de AOW-leeftijd, dat ze dat laatste het ergste vinden.
Ik snap het, de AOW is gegroeid van 8% naar 11% van de begroting en wordt nu voor het eerst meer dan 50% niet uit premies, maar uit belastingen betaald. Maar hoeveel lager zou je AOW nou uitpakken als iedereen 2 jaar eerder AOW kreeg? Niet dat ik dat een ideale dekking vind, maar denk wel minder pijnlijk.
Of laat mensen kiezen: als je AOW in gaat bij 65 krijg je zoveel AOW, bij 67 zoveel, bij 70 zoveel. Waarmee je het gat tussen 65 en 70 meteen via een regeling kunt opvangen voor de zware beroepen die geen keus hebben.
Het gaat veel mensen ook nog niet eens om zichzelf.quote:Op woensdag 4 februari 2026 15:16 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik ben best bereid offers te maken. Maar dan wel als van iedereen die offers gevraagd worden en niet de groep die het makkelijkste die offers kan maken in het geheel geen offers hoeft te maken.
Maar misschien ben ik dan niet volwassen, zou kunnen.
WW is straks voor met de minister. Mensen als Bikker en Klaver noemen trouwens ook steeds die combinatie in de pers. Maar het breken van een zwaarbevochten akkoord, dat had gister gewoon van tafel gemoeten.quote:Op woensdag 4 februari 2026 15:21 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Snap ik allemaal. Protesteren zal ook makkelijker gaan.
Maar AOW kan ik dan op bepaalde vlakken wel weer rijmen en de WW minder. WW raak je kwetsbaren mee en ga je problemen vergroten.
In mijn optiek zouden de meer socialere partijen beiden in een adem moeten noemen
Vooropgesteld: je hebt in feite gewoon gelijk. Ik snak zelf ook naar fundamentele veranderingen, die de neoliberale inrichting van onze maatschappij op de schop gooien.quote:Op woensdag 4 februari 2026 15:12 schreef probeer het volgende:
[..]
De manier waarop de kosten verdeeld worden, door veelal steeds dezelfde partijen, is verre van nieuw.
Dus, hoe blijven dezelfde neoliberale partijen toch nog steeds dat voordeel van de twijfel krijgen?
Is dat zo? Kun je dit staven met cijfers?quote:Op woensdag 4 februari 2026 15:31 schreef Tomatenboer het volgende:
Wat betreft een veel kortere WW duur is dat ook gewoon slecht voor de economie. Mensen zullen meer gaan oppotten en een grotere buffer moeten aanleggen voor het geval dat… in plaats van dat ze meer uitgeven.
Dat laatste geeft het misschien ook wel meer gewicht. Wat ik al zei, ik kan me er in vergissen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 15:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
WW is straks voor met de minister. Mensen als Bikker en Klaver noemen trouwens ook steeds die combinatie in de pers. Maar het breken van een zwaarbevochten akkoord, dat had gister gewoon van tafel gemoeten.
Misschien kan jij dit me dan uitleggen, want ik zie die huidige baten niet zo, qua verhogen van de AOW leeftijd.quote:Op woensdag 4 februari 2026 15:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
De WW en het eigen risico zijn dingen die je met een minister uit gaat vechten (en ik denk dat eigen risico met 6,25 per maand verhogen wel een meerderheid gaat krijgen), maar die AOW is het breken van een belofte, het openbreken van het pensioenakkoord. Een pensioenakkoord waar CDA, VVD en D66 voor hebben gestemd, waar de handtekening van de fracties zelf onder staan. Dat is niet iets voor een minister, hier breken de fracties zelf een net gesloten en nog niet eens volledig uitgerold akkoord open.
Zelf vind ik de AOW trouwens ook wel een erg pijnlijke. Ik denk dat als je mensen laat kiezen tussen een iets hogere AOW opbouw, een iets lagere AOW of later de AOW-leeftijd, dat ze dat laatste het ergste vinden.
Ik snap het, de AOW is gegroeid van 8% naar 11% van de begroting en wordt nu voor het eerst meer dan 50% niet uit premies, maar uit belastingen betaald. Maar hoeveel lager zou je AOW nou uitpakken als iedereen 2 jaar eerder AOW kreeg? Niet dat ik dat een ideale dekking vind, maar denk wel minder pijnlijk.
Of laat mensen kiezen: als je AOW in gaat bij 65 krijg je zoveel AOW, bij 67 zoveel, bij 70 zoveel. Waarmee je het gat tussen 65 en 70 meteen via een regeling kunt opvangen voor de zware beroepen die geen keus hebben.
Ze moeten meer geld halen bij de rijkere ouderen daar zit tegenwoordig veel van het inkomen en het vermogen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 15:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar de AOW-ers van nu dienen toch echt ontzien te worden hoor. Want die stemmen nu.quote:Op woensdag 4 februari 2026 15:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ze moeten meer geld halen bij de rijkere ouderen daar zit tegenwoordig veel van het inkomen en het vermogen.
Dus fiscaliseer die AOW.
Wordt wel lastig om mensen dan nog te overtuigen om flink eigen pensioen op te bouwen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 15:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ze moeten meer geld halen bij de rijkere ouderen daar zit tegenwoordig veel van het inkomen en het vermogen.
Dus fiscaliseer die AOW.
Daar kunnen de ruggengraatloze Nederlanders een voorbeeld aan nemen.quote:Op zondag 1 februari 2026 08:27 schreef Perrin het volgende:
[..]
Als de regering daar ergens in de uitgaven probeert te snijden dan leggen de Fransen het land stil. Daarom zitten ze nu totaal klem.
Het lijkt wel alsof het electoraat in het westen chronisch weigert om volwassen naar de realiteit te kijken.
De situatie in Frankrijk is onhoudbaar. De oudere generatie gijzelt feitelijk gewoon de jongere populatie.quote:Op woensdag 4 februari 2026 15:51 schreef Redlipslayd het volgende:
[..]
Daar kunnen de ruggengraatloze Nederlanders een voorbeeld aan nemen.
De Fransen laten niet met zich sollen. Dat is bij de Nederlanders wel anders.
De Fransen slopen daarmee dan wel hun economie en democratie, blij dat het hier niet zo werkt.quote:Op woensdag 4 februari 2026 15:51 schreef Redlipslayd het volgende:
[..]
Daar kunnen de ruggengraatloze Nederlanders een voorbeeld aan nemen.
De Fransen laten niet met zich sollen. Dat is bij de Nederlanders wel anders.
Die versobering op gebied van het opbouwen van ww is in combinatie met het rücksichtslos verhogen van de ww leeftijd echt te asociaal voor woorden.quote:Op woensdag 4 februari 2026 15:53 schreef capricia het volgende:
WW halveren, ook de opbouw, ziektewet halveren, transitievergoeding eruit, dat zijn wel allemaal cadeautjes voor werkgevers.
Ga het daar maar halen.
Ik denk dat ze bij VNO-NCW de straalkachtjelam de polonaise lopen op basis van dit akkoord ja.quote:Op woensdag 4 februari 2026 15:53 schreef capricia het volgende:
WW halveren, ook de opbouw, ziektewet halveren, transitievergoeding eruit, dat zijn wel allemaal cadeautjes voor werkgevers.
Ga het daar maar halen.
Hier lijkt het oudere electoraat ook de AOW te gijzelen? Verlagen van de huidige uitkeringen uberhaupt bespreken is bijna politieke zelfmoord. En dat geldt in mindere mate ook voor de HRA en het erfrecht.quote:Op woensdag 4 februari 2026 15:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
De Fransen slopen daarmee dan wel hun economie en democratie, blij dat het hier niet zo werkt.
Oh en die 1/3e vrijheidsbelasting moeten ze nog bij Gods gratie bespreken met de werkgevers.quote:Op woensdag 4 februari 2026 15:55 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik denk dat ze bij VNO-NCW de straalkachtjelam de polonaise lopen op basis van dit akkoord ja.
Gewoon een aanslag op verworven werknemersrechten waar letterlijk eeuwenlang voor gevochten is.quote:Op woensdag 4 februari 2026 15:53 schreef capricia het volgende:
Ga het daar maar halen.
Ik denk dat voor die laatste 2 gewoon een meerderheid is obv de partijprogramma’s alleen de VVD heeft een veto uitgesproken en zijn zin gekegen. BOR en soortgelijke regelingen idem dito.quote:Op woensdag 4 februari 2026 15:57 schreef probeer het volgende:
[..]
Hier lijkt het oudere electoraat ook de AOW te gijzelen? Verlagen van de huidige uitkeringen uberhaupt bespreken is bijna politieke zelfmoord. En dat geldt in mindere mate ook voor de HRA en het erfrecht.
Gewoon harder werkenquote:Op woensdag 4 februari 2026 15:57 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Gewoon een aanslag op verworven werknemersrechten waar letterlijk eeuwenlang voor gevochten is.
Ja.quote:Op woensdag 4 februari 2026 15:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Die versobering op gebied van het opbouwen van ww is in combinatie met het rücksichtslos verhogen van de ww leeftijd echt te asociaal voor woorden.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ve-agenda-rob-jettenquote:Op woensdag 4 februari 2026 15:59 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik denk dat voor die laatste 2 gewoon een meerderheid is obv de partijprogramma’s alleen de VVD heeft een veto uitgesproken en zijn zin gekegen. BOR en soortgelijke regelingen idem dito.
En langer.quote:
Ik las ook(maar kan dat nu niet meer vindenquote:Op woensdag 4 februari 2026 15:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja.
Heb nou niet de indruk dat de lastenverzwaring netjes evenredig verdeeld wordt.
Alles op het conto van de werknemer, en verlichting voor de werkgevers.
Asociaal dit.
Trickle down economics. Schaamteloze zelfverrijking.quote:Op woensdag 4 februari 2026 15:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja.
Heb nou niet de indruk dat de lastenverzwaring netjes evenredig verdeeld wordt.
Alles op het conto van de werknemer, en verlichting voor de werkgevers.
Asociaal dit.
Breng ze nou niet op ideeën.quote:Op woensdag 4 februari 2026 16:01 schreef capricia het volgende:
[..]
En langer.
En daarna gaan we de aow fiscalisten. Zodat je alsnog allemaal hetzelfde krijgt.
Rustig de HRA afbouwen had echt iedereen wel begrepen. Zelfs ik dacht dat ze dat wel zouden doen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 16:01 schreef probeer het volgende:
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ve-agenda-rob-jetten
OK, daar lijkt het idd wel op ja, mbt de HRA
Dat was ook zo’n VVD-frame. Dat het dan per direct afgeschaft zou worden. Links komt u bestelen dit dat.quote:Op woensdag 4 februari 2026 16:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Rustig de HRA afbouwen had echt iedereen wel begrepen. Zelfs ik dacht dat ze dat wel zouden doen.
Het was toch ook overduidelijk waar vvd op inspeelde? De egoïstische graaiers en de mensen die denken dat ze een egoïstische graaier zijn.quote:Op woensdag 4 februari 2026 16:05 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat was ook zo’n VVD-frame. Dat het dan per direct afgeschaft zou worden. Links komt u bestelen dit dat.
Alle voorstanders zijn voor geleidelijke afbouw volgens mij zelfs de SP en PvdD.
Ja dat is al sinds 1990 het geval. Ik ben niet eens perse tegen verhoging van de AOW leeftijd maar er zijn grenzen net zoals er grenzen zijn aan wat ik nog aan belasting en pensioenpremie wil betalen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 15:48 schreef probeer het volgende:
[..]
Maar de AOW-ers van nu dienen toch echt ontzien te worden hoor. Want die stemmen nu.
Niet na al dat roepen van Dilan.quote:Op woensdag 4 februari 2026 16:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Rustig de HRA afbouwen had echt iedereen wel begrepen. Zelfs ik dacht dat ze dat wel zouden doen.
Op zichzelf al absurd dat er een hele generatie is die dit al als gegeven beschouwt. Waaronder ik.quote:Op woensdag 4 februari 2026 16:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja dat is al sinds 1990 het geval. Ik ben niet eens perse tegen verhoging van de AOW leeftijd maar er zijn grenzen net zoals er grenzen zijn aan wat ik nog aan belasting en pensioenpremie wil betalen.
Vanmiddag dit ingevuld:
https://www.nibud.nl/tools/werkurenberekenaar/
Als ik van 36 uur per week naar 32 ga dan scheelt dat mij maar ¤160 netto per maand. Oftewel ik ontvang maar ¤9,98 per uur over de laatste 4 uur. Ik laat de loonadministratie ook nog een proefberekening maken want ik vind het onwerkelijk en vooral de pensioenafdrachten dalen echt onevenredig hard. Maar feitelijk sta ik dus voor een happy meal per uur te werken.
En van dat pensioen zie ik straks toch maar weinig want ook die pot wordt nog een keer leeggehaald door de boomers.
Ja. 2/3e voor de rekening van de werknemers dmv de belastingschijven die niet mee stijgen met de inflatie (dat raakt het midden en de onderkant het meest). En dan 1/3 hopen ze bij de werkgevers op te halen. Maar dat moeten ze nog bespreken. Dus dat is een open uitnodiging om gewoon Nee te zeggen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 16:01 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik las ook(maar kan dat nu niet meer vinden) dat de lage en lage middeninkomens die "vrijheidsbijdrage" het zwaarst gaan voelen.
Het vorige kabinet was incompetent. Tot nu toe krijg ik het gevoel dat het aankomende kabinet vooral asociaal gaat zijn.
Als we straks allemaal arm zijn gaan we gewoon bij de POL mods wonenquote:Op woensdag 4 februari 2026 16:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. 2/3e voor de rekening van de werknemers dmv de belastingschijven die niet mee stijgen met de inflatie (dat raakt het midden en de onderkant het meest). En dan 1/3 hopen ze bij de werkgevers op te halen. Maar dat moeten ze nog bespreken. Dus dat is een open uitnodiging om gewoon Nee te zeggen.
Ja en die premie is de afgelopen 10 jaar alleen maar verhoogd.quote:Op woensdag 4 februari 2026 16:13 schreef probeer het volgende:
[..]
Op zichzelf al absurd dat er een hele generatie is die dit al als gegeven beschouwt. Waaronder ik.
De VVD is verworden tot een soort big tent, catch all achtige club zonder enige visie of idealen. Zo veel mogelijk stemmen harken als doel op zich. Ja, tenzij “alles is voor Bassie” een ideaal is natuurlijkquote:Op woensdag 4 februari 2026 16:09 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het was toch ook overduidelijk waar vvd op inspeelde? De egoïstische graaiers en de mensen die denken dat ze een egoïstische graaier zijn.
Dat gezwam over "rust in de portemonnee" was naast het populistische geblaat van Yesilgoz genoeg reden om die partij te negeren, maar blijkbaar hebben we hier in Nederland genoeg electoraat dat hier steeds maar weer ™ in blijft trappen.
Om moedeloos van te worden.
Daar hebben ze met accijnzen en dergelijke dan ineens weer niet zo’n moeite meequote:Op woensdag 4 februari 2026 16:14 schreef capricia het volgende:
[..]
belastingschijven die niet mee stijgen met de inflatie
Het nieuwe systeem zou dat echt moeten oplossen (en een latere AOW leeftijd betekent natuurlijk normaal ook minder pensioenuitgaven, aangezien die datums meestal gekoppeld zijn).quote:Op woensdag 4 februari 2026 16:13 schreef probeer het volgende:
[..]
Op zichzelf al absurd dat er een hele generatie is die dit al als gegeven beschouwt. Waaronder ik.
Vrijwel de duurste brandstof ter wereld en als het zo doorgaat ook de hoogste pensioenleeftijd.quote:Op woensdag 4 februari 2026 16:23 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Daar hebben ze met accijnzen en dergelijke dan ineens weer niet zo’n moeite mee
Als enige land in Europa![]()
Ik hoop dat heel MAGA en de republikeinse partij zeer binnenkort klapt en dat Nederland er van links tot rechts genoeg over meekrijgt.quote:Op woensdag 4 februari 2026 14:44 schreef Elan het volgende:
Vermogen gaat zwaarder belast worden EN de onderkant van de samenleving is weer de sjaak. Kan me niet voorstellen dat iemand blij is met deze clowns.
Hoe ik het zie is dat ze geld nodig hebben voor vergrijzing en en met name defensie, al zouden mensen door politieke bewegingen in US hier meer links gaan stemmen zou dat niet anders zijn. Al zouden linkse partijen wellicht het begrotingstekort wat meer op laten lopen de verschraling en versobering van de verzorgingsstaat gaat niet gestopt worden.quote:Op woensdag 4 februari 2026 16:27 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik hoop dat heel MAGA en de republikeinse partij zeer binnenkort klapt en dat Nederland er van links tot rechts genoeg over meekrijgt.
Dan kan links in elk geval iets fatsoenlijkers eisen dan wat er nu ligt. En als het kabinet door de minderheidsvorm een keer klapt, dat we iig verkiezingen hebben zonder dat we "Maga-Nederland" aan radicale zijde op de loer hebben liggen.
Nederland heeft meer de Californië / New York houding nodig (niet letterlijk)
Maar laten we eens weer op de tijd vooruitlopen en de mens weer centraal zetten ipv dat we eerst het dieptepunt opzoeken met een "Anglo-Amerikaanse-koers" onder het mom dat we nog niet gecrashed zijn op deze koers.
Nou nee, de AOW uitkering korten leidt tot veel meer ophef met tal van verhalen van mensen die alleen maar AOW hebben en dan hun lasten niet kunnen betalen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 15:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voor alles de hoofdprijs betalen en werken tot je dood, waarna je kinderen ook nog even mogen afrekenen over de erfenis.quote:Op woensdag 4 februari 2026 16:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Vrijwel de duurste brandstof ter wereld en als het zo doorgaat ook de hoogste pensioenleeftijd.
Dat gaat straks in CAO nog losgekoppeld worden of er komen meer mogelijkheden voor flexpensioen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 16:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het nieuwe systeem zou dat echt moeten oplossen (en een latere AOW leeftijd betekent natuurlijk normaal ook minder pensioenuitgaven, aangezien die datums meestal gekoppeld zijn).
Nederland is echt een kutland aan het worden vraag me af hoeveel mensen hier nog graag blijven vertoeven als de welvaart en sociale voorzingen zo ernstig interen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 16:33 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Voor alles de hoofdprijs betalen en werken tot je dood, waarna je kinderen ook nog even mogen afrekenen over de erfenis.
Ik verdien ruim 1,5x modaal, dus ik heb op zich weinig te klagen. Dat ik belasting moet betalen heb ik ook geen moeite mee. Wat wel begint te schuren is dat ik overal de hoofdprijs voor mag betalen maar tegelijkertijd nergens aanspraak op kan maken. Terwijl de lage inkomens worden gesubsidieerd en de bedrijven en grote jongens zich verrijken met pandjes, fiscale rulings, BV’tjes en andere loopholes. Maar dat heet dan eufemistisch “een gunstig ondernemersklimaat” of “banen scheppen”.quote:Op woensdag 4 februari 2026 16:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Nederland is echt een kutland aan het worden vraag me af hoeveel mensen hier nog graag blijven vertoeven als de welvaart en sociale voorzingen zo ernstig interen.
Die Box 3 regels zijn ook van de achterlijke en je kunt er donder op zeggen dat als ze hier mee wegkomen ze nog veel verder gaan verschralen op van alles en nog wat.
Ze hadden beter dat hele Toeslagenstelsel eens flink op de schop kunnen gooien daar gaat zo krankzinnig veel geld in om, maar goed dit is natuurlijk makkelijker. Armen faciliteren heb ik geen moeite mee vanuit een solidariteitsbeginsel. Je bent niet voor je plezier arm.quote:Op woensdag 4 februari 2026 16:40 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik verdien ruim 1,5x modaal, dus ik heb op zich weinig te klagen. Dat ik belasting moet betalen heb ik ook geen moeite mee. Wat wel begint te schuren is dat ik overal de hoofdprijs voor mag betalen maar tegelijkertijd nergens aanspraak op kan maken. Terwijl de lage inkomens worden gesubsidieerd en de bedrijven en grote jongens zich verrijken met pandjes, fiscale rulings, BV’tjes en andere loopholes. Maar dat heet dan eufemistisch “een gunstig ondernemersklimaat” of “banen scheppen”.
Ik werk feitelijk om armen en rijkelui te faciliteren maar zelf kan ik gewoon de bek afvegen. Gaaf land.
Het argument is altijd hetzelfde: Dan gaan werkgevers hopelijk meer vaste contracten aanbieden.quote:Op woensdag 4 februari 2026 16:33 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
Ik heb even wat cijfers over de WW bekeken. Er wordt jaarlijks circa 10 miljard aan premie opgehaald. Let op; dit is dus geen belasting maar een premie die wordt betaald door iedereen die in loondienst is in Nederland om je te VERZEKEREN tegen werkloosheid. Werk je niet of ben je ZZP'er dan hoef je de premie ook niet te betalen.
Volgens het UWV is er in 2024 in totaal 3,4 miljard aan premie uitgekeerd. De schatting is dat er in 2025 zo'n 4 miljard is uitgekeerd.
De premie die NIET wordt uitgekeerd komt terecht in het Algemeen Werkloosheidsfonds (AWf) en vloeit dus niet de staatskas in. Met andere woorden; het geld kan niet gebruikt worden om extra uitgaven bij defensie te betalen. Het is ook niet nodig om de premiepot bij te vullen met belastinggeld, zoals bij de Aow wel nodig is.
Met andere woorden; ik mis nog compleet de onderbouwing waarom de WW terug moet van 2 jaar naar 1 jaar. Het geld is er gewoon, er hoeft geen algemeen belastinggeld bij en het teveel aan betaalde premie kan niet ineens worden doorgesluist naar bijvoorbeeld Defensie. Dus waarom?
Vanzelfsprekend zou dat dan inkomens en/of vermogensafhankelijk gebeuren? Desnoods ook nog muv het eigen huis. Om te voorkomen dat de ouderen die nu in een (bijna) afbetaald huis zitten niet hoeven te verhuizen naar een vaak per maand duurdere woning om maar niet gekort te worden.quote:Op woensdag 4 februari 2026 16:33 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Nou nee, de AOW uitkering korten leidt tot veel meer ophef met tal van verhalen van mensen die alleen maar AOW hebben en dan hun lasten niet kunnen betalen.
Meer premie komt weer bij de werkenden en jeugd terecht, vinden ouderen vastneen optie, maar mijn generatie niet, en bovendien die blijft die premie dan oplopen want het verhaal wordt niet beter qua verhouding werkenden en gepensioneerden de komende jaren.
Fiscaliseren was wel een goede optie geweest. Maar ik begrijp deze ook omdat 2 jaar later AOW meer scheelt dan je denkt; het zit namelijk niet enkel aan de kostenkant maar ook 2 jaar extra belastingopbrengsten en helpt bovendien ook iets bij een personeelstekort.
Ik verdien ook bovenmodaal en je gevoel klopt. Maar het is tegelijk ook bijna onvermijdelijk. Het systeem beschermt minima en stimuleert werkgevers, waardoor wie in het midden zit vaak het meeste betaalt en het minst direct terugziet.quote:Op woensdag 4 februari 2026 16:40 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik verdien ruim 1,5x modaal, dus ik heb op zich weinig te klagen. Dat ik belasting moet betalen heb ik ook geen moeite mee. Wat wel begint te schuren is dat ik overal de hoofdprijs voor mag betalen maar tegelijkertijd nergens aanspraak op kan maken. Terwijl de lage inkomens worden gesubsidieerd en de bedrijven en grote jongens zich verrijken met pandjes, fiscale rulings, BV’tjes en andere loopholes. Maar dat heet dan eufemistisch “een gunstig ondernemersklimaat” of “banen scheppen”.
Ik werk feitelijk om armen en rijkelui te faciliteren maar zelf kan ik gewoon de bek afvegen. Gaaf land.
I stand corrected, daar heb je gelijk in qua premiebetaling.quote:Op woensdag 4 februari 2026 16:58 schreef probeer het volgende:
[..]
Het argument is altijd hetzelfde: Dan gaan werkgevers hopelijk meer vaste contracten aanbieden.
En sinds een paar jaar worden de premies alleen door de werkgever betaalt. Al verandert dat niets aan je punt.
Klagen lucht op, maar hoe zou je het liever zien?quote:Op woensdag 4 februari 2026 16:33 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Voor alles de hoofdprijs betalen en werken tot je dood, waarna je kinderen ook nog even mogen afrekenen over de erfenis.
Dat vraag je nu steeds en je krijgt steeds dezelfde antwoorden, volgens mij...quote:Op woensdag 4 februari 2026 17:07 schreef Perrin het volgende:
[..]
Klagen lucht op, maar hoe zou je het liever zien?
Waar het mis gaat met armelui is dat de echt schrijnende gevallen de dupe zijn van allerlei volk dat te lui is om te werken. Als je al die beroepswerklozen verplicht aan het werk zet blijft er veel meer geld over voor een fatsoenlijk vangnet en een menselijke aanpak voor hen die dat echt nodig hebben.quote:Op woensdag 4 februari 2026 16:58 schreef Elan het volgende:
[..]
Ze hadden beter dat hele Toeslagenstelsel eens flink op de schop kunnen gooien daar gaat zo krankzinnig veel geld in om, maar goed dit is natuurlijk makkelijker. Armen faciliteren heb ik geen moeite mee vanuit een solidariteitsbeginsel. Je bent niet voor je plezier arm.
Ow damn, sorry, daar haal ik WW en loondoorbetaling ziekte door elkaar.quote:Op woensdag 4 februari 2026 17:06 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
[..]
I stand corrected, daar heb je gelijk in qua premiebetaling.
Hoe kan een verkorting van de duur van de WW leiden tot meer vaste contracten?
Ik heb slechts een simpel huurflatje.quote:Op woensdag 4 februari 2026 16:15 schreef probeer het volgende:
[..]
Als we straks allemaal arm zijn gaan we gewoon bij de POL mods wonen
Dat horen we allemaal ook vaker ja. Maar zonder cijfermatige onderbouwing klinkt dat me ook allemaal net even iets te populistisch hoor.quote:Op woensdag 4 februari 2026 17:11 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Waar het mis gaat met armelui is dat de echt schrijnende gevallen de dupe zijn van allerlei volk dat te lui is om te werken. Als je al die beroepswerklozen verplicht aan het werk zet blijft er veel meer geld over voor een fatsoenlijk vangnet en een menselijke aanpak voor hen die dat echt nodig hebben.
Ik denk ook niet dat iemand daar tegen kan zijn.
Het valt reuze mee met de hoeveelheid beroepswerkelozen in Nederland. Sowieso is dat historisch laag en hoop mensen vallen tussen wal en schip qua uitkeringen. Die zitten bijvoorbeeld in De Bijstand terwijl er overduidelijk wat mis is met ze. Wat mij meer stoort is dat mensen met Toeslagen meer krijgen dan als ze 6 uur meer gaan werken in de week waardoor teveel mensen part time blijven werken. Dat werkt twee kanten op namelijk tekorten op de arbeidsmarkt EN gratis geld dat ze uitdelen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 17:11 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Waar het mis gaat met armelui is dat de echt schrijnende gevallen de dupe zijn van allerlei volk dat te lui is om te werken. Als je al die beroepswerklozen verplicht aan het werk zet blijft er veel meer geld over voor een fatsoenlijk vangnet en een menselijke aanpak voor hen die dat echt nodig hebben.
Ze moeten vooral minder geld uitgeven.quote:Op woensdag 4 februari 2026 15:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dus fiscaliseer die AOW.
Ik word hier een beetje moe van. Het is niet zo dat het huidige fiscale stelsel een natuurwet is, het is het gevolg van politieke keuzes. Het is een keuze om arbeid zwaar te belasten en vermogen niet. Het is een keuze om huurinkomsten onbelast te laten. Het is ook een keuze om passief inkomen amper te belasten in vergelijking met inkomen uit arbeid.quote:Op woensdag 4 februari 2026 17:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik verdien ook bovenmodaal en je gevoel klopt. Maar het is tegelijk ook bijna onvermijdelijk. Het systeem beschermt minima en stimuleert werkgevers, waardoor wie in het midden zit vaak het meeste betaalt en het minst direct terugziet.
Het voelt oneerlijk en dat is het deels ook. Tegelijkertijd zijn de opties beperkt: slimmer omgaan met je geld, investeren waar mogelijk of accepteren dat je bijdrage onderdeel is van het grotere geheel.
Soms is accepteren hoe het werkt de meest rustgevende houding.
Toeslagenstelsel op de schop kan alleen bij een stelselherziening. Nou kan dat halverwege deze kabinetsperiode, dus daar zouden ze het wel over moeten hebben, maar dat lijkt me typisch iets voor de Kamer en niet voor een minister en dus niet voor een regeerakkoord. Het ministerie levert bouwstenen (en die zijn er al), de Kamer beslist. Zo is box 3 ook aangepakt.quote:Op woensdag 4 februari 2026 16:58 schreef Elan het volgende:
[..]
Ze hadden beter dat hele Toeslagenstelsel eens flink op de schop kunnen gooien daar gaat zo krankzinnig veel geld in om, maar goed dit is natuurlijk makkelijker. Armen faciliteren heb ik geen moeite mee vanuit een solidariteitsbeginsel. Je bent niet voor je plezier arm.
Lui is ook relatief. De productiviteit van 55+ is bijvoorbeeld vaak een stuk lager dan van dertigers veertigers. Kunnen ook moeilijk mee in de hele digitalisering. Valt me op dat jongeren (dus de generatie die net van school komt) daar ook weer opvallend veel moeite mee lijkt te hebben. Kampen ook met een hoger ziekteverzuim.quote:Op woensdag 4 februari 2026 17:15 schreef probeer het volgende:
[..]
Dat horen we allemaal ook vaker ja. Maar zonder cijfermatige onderbouwing klinkt dat me ook allemaal net even iets te populistisch hoor.
Daarbij .. wil jij die luie gevallen op de werkvloer? Mensen die actief hun best doen om niet te werken (én alle maatregelen uit de participatiewet te ontwijken)? Ik niet. Lijkt me een ramp voor de productiviteit.
Een groep mensen valt helaas nou eenmaal in de 'meer kwaads dan goeds' categorie. (En nee, ook ik kan niet hard maken hoe groot die groep is.) En zelfs voor die groep mensen, is het voor het collectief beter als we ze toch enigszins blijven onderhouden. Omdat we er nog meer last van hebben wanneer we dat niet doen.
Er schijnen weer wat vacatures in het leger te komen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 17:11 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat is beter dan blikjes rapen of in een winkelcentrum rondhangen iigquote:Op woensdag 4 februari 2026 17:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er schijnen weer wat vacatures in het leger te komen.
quote:Op woensdag 4 februari 2026 17:06 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
[..]
I stand corrected, daar heb je gelijk in qua premiebetaling.
Hoe kan een verkorting van de duur van de WW leiden tot meer vaste contracten?
https://open.overheid.nl/(...)6e-aa0163f593b0/filequote:Op woensdag 4 februari 2026 17:11 schreef probeer het volgende:
[..]
Ow damn, sorry, daar haal ik WW en loondoorbetaling ziekte door elkaar.
Bij de WW is het argument simpelweg dat men denkt dat die werkelozen dan sneller aan het werk gaan. Aldus demissionair minister Paul in een of andere evaluatie van vorig jaar.
https://www.ad.nl/economi(...)n-het-werk~a8f838cb/
Edit: https://open.overheid.nl/(...)6e-aa0163f593b0/file gevonden. Maar nu geen zin om te lezen
Het nadeel is dat degenen die van dit stelsel het meest profiteren extreem goed georganiseerd en invloedrijk zijn. Ze kunnen hun vermogen verplaatsen, fiscaal optimaliseren en lobbyen effectief.quote:Op woensdag 4 februari 2026 17:17 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik word hier een beetje moe van. Het is niet zo dat het huidige fiscale stelsel een natuurwet is, het is het gevolg van politieke keuzes. Het is een keuze om arbeid zwaar te belasten en vermogen niet. Het is een keuze om huurinkomsten onbelast te laten. Het is ook een keuze om passief inkomen amper te belasten in vergelijking met inkomen uit arbeid.
En het is ook een politieke keuze om ouderen, armen en zwakkeren de goot in te trappen terwijl je bedrijven en vermogende particulieren bijna volledig ontziet.
PvdaL/Gl wil het afbouwen in 4-8 jaar en daarbij niks compenseren voor huizenbezitters.quote:Op woensdag 4 februari 2026 16:05 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat was ook zo’n VVD-frame. Dat het dan per direct afgeschaft zou worden. Links komt u bestelen dit dat.
Alle voorstanders zijn voor geleidelijke afbouw volgens mij zelfs de SP en PvdD.
Noem mij maar zeer pessimistisch. Maar als die voorgestelde box 3 wijzigingen (belasten van ongerealiseerde winst) door gaan, zullen er naar mijn verwachting erg veel Kamerleden een spaar BV oprichten. Zichzelf ¤0 loon uitbetalen onder het argument dat het beheren van eigen investeringen niet als arbeid gezien wordt, en dan 19% over de winst. Want zo rollen ze dan weer wel.quote:Op woensdag 4 februari 2026 17:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het nadeel is dat degenen die van dit stelsel het meest profiteren extreem goed georganiseerd en invloedrijk zijn. Ze kunnen hun vermogen verplaatsen, fiscaal optimaliseren en lobbyen effectief.
Wij mopperen alleen op de foks. En betalen netjes de bonnetjes van BV Nederland.
https://nos.nl/artikel/26(...)t-gaat-er-veranderenquote:Op woensdag 4 februari 2026 17:39 schreef probeer het volgende:
[..]
Noem mij maar zeer pessimistisch. Maar als die voorgestelde box 3 wijzigingen (belasten van ongerealiseerde winst) door gaan, zullen er naar mijn verwachting erg veel Kamerleden een spaar BV oprichten. Zichzelf ¤0 loon uitbetalen onder het argument dat het beheren van eigen investeringen niet als arbeid gezien wordt, en dan 19% over de winst. Want zo rollen ze dan weer wel.
Vanaf een bepaald vermogen wordt dat lucratief, en daar zal een Kamerlid volgens mij toch al snel aan zitten.
Nee, over spaargeld betaal je geen belasting over gestegen vermogen, maar alleen over de daadwerkelijk gekregen rente (met nog een vrijstelling van de eerste 1800 euro).quote:Op woensdag 4 februari 2026 17:57 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)t-gaat-er-veranderen
Hier stond het wel begrijpelijk uitgelegd.
Gevoelsmatig is straks de spaarder de sjaak omdat die wel ongerealiseerde vermogensbelasting gaat betalen maar over aandelen etc zijn er straks legio trucjes mogelijk om het niet te betalen.
Aan de andere kant lijkt me het belasten van iets wat je niet contant hebt gemaakt me nog veel erger.
In de meeste grotere organisaties lopen ook wel wat van die lijntrekkers rond die iedereen liever ziet gaan dan komen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 17:15 schreef probeer het volgende:
[..]
Daarbij .. wil jij die luie gevallen op de werkvloer? Mensen die actief hun best doen om niet te werken (én alle maatregelen uit de participatiewet te ontwijken)? Ik niet. Lijkt me een ramp voor de productiviteit.
Hier gaan ze nog wel uit van virtuele waardestijging van bijvoorbeeld aandelen/beleggingen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 18:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, over spaargeld betaal je geen belasting over gestegen vermogen, maar alleen over de daadwerkelijk gekregen rente (met nog een vrijstelling van de eerste 1800 euro).
Zie deze, inclusief rekenvoorbeelden: https://www.rijksoverheid(...)lijk-rendement-box-3
Dat laatste is altijd het plan geweest om daarin over te gaan, alleen dat kan simpelweg nog niet. Gaat het kabinet Jetten ook niet zo snel lukken.quote:Op woensdag 4 februari 2026 19:49 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Hier gaan ze nog wel uit van virtuele waardestijging van bijvoorbeeld aandelen/beleggingen.
Hoewel simpeler is het natuurlijk raar dat je virtuele winst gaat belasten.
Om het vervolgens weer complexer te maken met virtuele verliezen van de jaren ervoor.
In zoverre snap ik wel dat het plan nu is om pas belasting te gaan heffen zodra je het "contant/ten gelde maakt".
Mag je dan straks de vrijstelling ook opsparen over de jaren want anders mag je de laatste dag van het fiscale jaar gaan uitrekenen of je nog ruimte hebt om vervolgens als dat het geval is precies voldoende aandelen te verkopen (en vervolgens weer te kopen als je dat wilt) zodat je de vrijstelling wel krijgt. Die ongein zou je met het plan zoals het was niet hebben.quote:Op woensdag 4 februari 2026 21:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat laatste is altijd het plan geweest om daarin over te gaan, alleen dat kan simpelweg nog niet. Gaat het kabinet Jetten ook niet zo snel lukken.
Mijn oude Hifi versterker heeft ook een mening over politiek zie ik.quote:Op woensdag 4 februari 2026 21:42 schreef Harmankardon het volgende:
Zo dit wordt een waardeloos kabinet![]()
Ja, ik zie eigenlijk ook nauwelijks een cent meer die echt bezuinigd kan worden daar, laat staan een half miljard. Ja, misschien iets minder door de overheid verplichte vergaderingen (elk half jaar een losse vergadering over elke bewoner is al 20 vergaderingen in een jaar op een gemiddelde woning, daarnaast zijn er nog een aantal verplichte onderwerpen) en hier en daar zullen vast nog teveel managers rondlopen. Maar dat gaat je geen half miljard op weg helpen. En alle leuke dingen zijn al verdwenen, de zorg is al afgebouwd tot alleen strikt noodzakelijk.quote:Op woensdag 4 februari 2026 21:39 schreef Kowloon het volgende:
Hopelijk wordt er een speciaal plekje in de hel gereserveerd voor alle mensen die liever zien dat de hypotheekrenteaftrek behouden blijft in plaats van af te zien van deze bezuinigingen:
Bezuinigingen treffen gehandicaptenzorg hard: ‘Je kan persoonlijke aandacht niet vervangen door een tablet’
Ja lekker analoogquote:Op woensdag 4 februari 2026 21:59 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Mijn oude Hifi versterker heeft ook een mening over politiek zie ik.
Hetgeen we zogenaamd in defensie moeten pompen is ook over de top. De VS is een schim van zichzelf en Californië is net als NY en Canada eerder pro-Europa. Verder hebben we het sterkste deel van de voormalige Sovjetunie (Oekraïne) aan onze kant en is Rusland al meetbaar over piek-sterkte heengegaan in Januari, terwijl alles in de Siberische landen stilletjes door China wordt teruggenomen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 21:39 schreef Kowloon het volgende:
Hopelijk wordt er een speciaal plekje in de hel gereserveerd voor alle mensen die liever zien dat de hypotheekrenteaftrek behouden blijft in plaats van af te zien van deze bezuinigingen:
Bezuinigingen treffen gehandicaptenzorg hard: ‘Je kan persoonlijke aandacht niet vervangen door een tablet’
Harder inzetten, om dan mbv de oppositie in het midden uit te komen. Ik snap dat dat het politieke spel is. Maar ik vind het maar wat ranzig om dat over de ruggen van gehandicapten te doen. Past niet bij mijn beeld van een goede christen, eerlijk gezegd.quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:07 schreef Hanca het volgende:
Gezien het feit dat Bikker, onder instemmend geknik van Bontenbal, de motie over de gehandicaptenzorg heeft aangehouden, is daar trouwens wel beweging denk ik.
Deze motie: https://www.tweedekamer.n(...)02268&did=2026D05192
Hoezo ga je uit van "in het midden uit komen"? Wellicht is het gewoon vanuit de coalitie "je hebt eigenlijk gelijk, die geluiden bereiken ons ook, maar we hebben nog even meer overleg nodig om er mee in te kunnen stemmen". Dat kan natuurlijk ook. Of dat ze sturen naar een aanpassing dat er niet mag bezuinigd worden op de zorg zelf, alleen op management en andere randzaken. Dat jij gelijk uit gaat van 'in het midden uit komen', daar gelijk allerlei stickers op plakt, terwijl mede-indieners Klaver en Dijk dit aanhouden ook hebben goedgekeurd valt me vies van je tegen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:18 schreef probeer het volgende:
[..]
Harder inzetten, om dan mbv de oppositie in het midden uit te komen. Ik snap dat dat het politieke spel is. Maar ik vind het maar wat ranzig om dat over de ruggen van gehandicapten te doen. Past niet bij mijn beeld van een goede christen, eerlijk gezegd.
Kom nou zeg. Als Bontenbal Bikker, Klaver en Dijk 'eigenlijk gelijk geeft', dan dient hij niet te tekenen voor het coalitieakkoord van nog geen week geleden.quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoezo ga je uit van "in het midden uit komen"? Wellicht is het gewoon vanuit de coalitie "je hebt eigenlijk gelijk, die geluiden bereiken ons ook, maar we hebben nog even meer overleg nodig om er mee in te kunnen stemmen". Dat kan natuurlijk ook. Of dat ze sturen naar een aanpassing dat er niet mag bezuinigd worden op de zorg zelf, alleen op management en andere randzaken. Dat jij gelijk uit gaat van 'in het midden uit komen', daar gelijk allerlei stickers op plakt, terwijl mede-indieners Klaver en Dijk dit aanhouden ook hebben goedgekeurd valt me vies van je tegen.
Stukje strategische ambiguïteit. Je moet het minderheidskabinet-spel wel kunnen spelen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:28 schreef probeer het volgende:
[..]
Kom nou zeg. Als Bontenbal Bikker, Klaver en Dijk 'eigenlijk gelijk geeft', dan dient hij niet te tekenen voor het coalitieakkoord van nog geen week geleden.
Mag niemand dan nu aannemen dat het akkoord daadwerkelijk is wat de coalitie wil dat er gaat gebeuren?
Ja, precies. En ik vind het nogal ranzig om dat over de rug van gehandicapten te spelen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Stukje strategische ambiguïteit. Je moet het minderheidskabinet-spel wel kunnen spelen.
Als dat laatste echt het geval is kan hij beter nu helemaal met de gehele politiek stoppen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:28 schreef probeer het volgende:
[..]
Kom nou zeg. Als Bontenbal Bikker, Klaver en Dijk 'eigenlijk gelijk geeft', dan dient hij niet te tekenen voor het coalitieakkoord van nog geen week geleden.
Mag niemand dan nu aannemen dat het akkoord daadwerkelijk is wat de coalitie wil dat er gaat gebeuren? Of zelfs maar dat ze met deze stevige maatregelen inzetten om naar een compromis te werken?
Nee, 5 dagen oppositie en Henri is heus nu al van gedachten veranderd. Waar is hij dan de afgelopen maanden mee bezig geweest? De gedachte dat het wellicht toch best oneerlijk voor de gehandicapten is, is tijdens al die gesprekken met de andere twee partijen nog nooit bij hem op gekomen? Daar had hij Bikker voor nodig?
Er zijn na het akkoord reacties uit het veld gekomen, CDA heeft een bijeenkomst voor leden gehouden waar hier commentaar op was, ik zie dat Boris van der Ham (D66) voorzitter van de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland is. Dat er tussen presentatie akkoord en het uiteindelijke regeerakkoord om zulke redenen nog zaken aangepast worden of zelfs verdwijnen is eerder gebruikelijk dan zeldzaam.quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:28 schreef probeer het volgende:
[..]
Mag niemand dan nu aannemen dat het akkoord daadwerkelijk is wat de coalitie wil dat er gaat gebeuren? Of zelfs maar dat ze met deze stevige maatregelen inzetten om naar een compromis te werken?
Nee, 5 dagen oppositie en Henri is heus nu al van gedachten veranderd. Waar is hij dan de afgelopen maanden mee bezig geweest? De gedachte dat het wellicht toch best oneerlijk voor de gehandicapten is, is tijdens al die gesprekken met de andere twee partijen nog nooit bij hem op gekomen? Daar had hij Bikker voor nodig?
Ga je nou serieus lopen doen alsof het CDA het eigenlijk helemaal niet eens is met de bezuinigingen op de gehandicaptenzorg? Omdat ze zogenaamd binnen 5 dagen tot inkeer zijn gekomen?quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zijn na het akkoord reacties uit het veld gekomen, CDA heeft een bijeenkomst voor leden gehouden waar hier commentaar op was, ik zie dat Boris van der Ham (D66) voorzitter van de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland is. Dat er tussen presentatie akkoord en het uiteindelijke regeerakkoord om die redenen nog zaken aangepast worden of zelfs verdwijnen is eerder gebruikelijk dan zeldzaam.
Nee, ik doe niet alsof CDA het eigenlijk niet eens is, maar jij doet alsof Bikker, Dijk en Klaver instemmen met in het midden uit komen omdat ze de motie aan houden. En dat is nogal smerig.quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:44 schreef probeer het volgende:
[..]
Ga je nou serieus lopen doen alsof het CDA het eigenlijk helemaal niet eens is met de bezuinigingen op de gehandicaptenzorg? Omdat ze zogenaamd binnen 5 dagen tot inkeer zijn gekomen?
En Jetten heeft ook heus vast geen enkel gesprek met Boris gehad over precies dit onderwerp.
Nee, ze hebben 3 maanden naar dat akkoord toegewerkt. En nadat de sector er nu tegen is (wat letterlijk iedereen aan had kunnen zien komen) doen ze leuk een 'ow maar zo hadden we het heus niet bedoeld'?
Ik mag hopen van niet nee. Ik hoop dat zij wel voet bij stuk houden op dit onderwerp.quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dus dat betekent helemaal niet dat Bikker, Dijk en Klaver in stemmen met 'in het midden uit komen'.
Dat is niet wat ik geschreven heb. Maar jij drukt Bikker (en Dijk en Klaver) gelijk in de hoek 'die spelen spelletjes over de rug van gehandicapten'.quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:46 schreef probeer het volgende:
[..]
Blijf jij toch lekker denken dat de coalitie het allemaal niet echt meent, en dat ze nu louter het water aan het testen zijn. En dat allemaal omdat Henri instemmend knikt. Ipv het plan wat ze op tafel gelegd hebben op diens inhoud beoordelen.
Ow dan was ik blijkbaar niet duidelijk. Dat verwijt ik Bontenbal. Niet Bikker en co.quote:Op woensdag 4 februari 2026 23:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik geschreven heb. Maar jij drukt Bikker (en Dijk en Klaver) gelijk in de hoek 'die spelen spelletjes over de rug van gehandicapten'.
En excuses voor deze aanname.quote:Blijf jij toch lekker denken dat de coalitie het allemaal niet echt meent, en dat ze nu louter het water aan het testen zijn. En dat allemaal omdat Henri instemmend knikt. Ipv het plan wat ze op tafel gelegd hebben op diens inhoud beoordelen.
Misschien een wat filosofische vraag zo laat op de avond, maar wat vind je dat politiek is? Kan dat zonder wat jij 'spelletjes' noemt?quote:Op woensdag 4 februari 2026 23:03 schreef probeer het volgende:
[..]
Ow dan was ik blijkbaar niet duidelijk. Dat verwijt ik Bontenbal. Niet Bikker en co.
Als die bezuinigingen een compromis worden, dan is dat niet omdat Bikker en co. het wel best vinden. Dan is dat omdat dat het beste is wat ze er uit konden slepen.
Mijn verwijt is aan de coalitie; expres erg hard inzetten om dan genoegen te kunnen nemen met een beetje minder. Politieke spelletjes over de rug van.
Goede vraag. Ik bewaar hem even tot morgen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 23:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Misschien een wat filosofische vraag zo laat op de avond, maar wat vind je dat politiek is? Kan dat zonder wat jij 'spelletjes' noemt?
Gemeenteraden en provincies door het hele land bewijzen dat dat kan. Daar gebeuren ook wel eens spelletjes, maar er gaan ook vaak genoeg 4 jaar voorbij waarin oppositie en coalitie alleen bezig zijn om samen het beste te zoeken voor hun burgers en waar naar elkaar wordt geluisterd.quote:Op woensdag 4 februari 2026 23:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Misschien een wat filosofische vraag zo laat op de avond, maar wat vind je dat politiek is? Kan dat zonder wat jij 'spelletjes' noemt?
Mijn opmerking over het geknik was alleen bedoeld als 'blijkbaar heeft Bikker dit overlegd met de aanstaande coalitie'.quote:Op woensdag 4 februari 2026 23:03 schreef probeer het volgende:
[..]
Ow dan was ik blijkbaar niet duidelijk. Dat verwijt ik Bontenbal. Niet Bikker en co.
Als die bezuinigingen een compromis worden, dan is dat niet omdat Bikker en co. het wel best vinden. Dan is dat omdat dat het beste is wat ze er uit konden slepen.
Mijn verwijt is aan de coalitie; expres erg hard inzetten om dan genoegen te kunnen nemen met een beetje minder. Politieke spelletjes over de rug van.
[..]
En excuses voor deze aanname.
Even een rectificatie mijnerzijds, in het regeerakkoord staat ook dat ze gaan kijken waar flex momenteel te flex is.quote:Op woensdag 4 februari 2026 09:10 schreef KaheemSaid het volgende:
Mathijs Bouman schreef vandaag in het FD een stukje geschiedenis over de WW.
[ code verwijderd ]
Hij had het hierbij ook over de evaluatie van de vorige twee inkortingen. Ja mensen vonden sneller werk, maar het werk was meestal wel flexibeler en tegen een lager loon (bron: 1, 2)
Nu vraag ik mij altijd af waarom ze zulke beleidswijzigingen niet aan elkaar koppelen?
Bedrijven vinden twee jaar WW een groot risico en hier willen we wat aan doen, prima maar dan gaan we ook wat doen aan de bedrijven haar oplossing voor dit probleem, de (soms permanente) flexibele schil die toch vooral de zwakkeren in de maatschappij treft.
Is dit een rare gedachte?
Ja, maar volgens mij ook waar vast te vast is, meen ik te hebben gelezen.quote:Op donderdag 5 februari 2026 07:15 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Even een rectificatie mijnerzijds, in het regeerakkoord staat ook dat ze gaan kijken waar flex momenteel te flex is.
Correct, de bekende zin uit “in wat voor land willen wij werken?” van commissie Borstlap.quote:Op donderdag 5 februari 2026 07:19 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ja, maar volgens mij ook waar vast te vast is, meen ik te hebben gelezen.
Twee jaar WW drukt op zich niet (zo hard) op werkgevers, anders dan in de premies, die sowieso al gedifferentieerd zijn (of eigenrisicodragerschap, maar dat is een keuze).quote:Op woensdag 4 februari 2026 09:10 schreef KaheemSaid het volgende:
Klopt, ze zeggen alleen in “aan de slag” dat het kabinet gaat werken aan voorstellen om dit werkbaarder te maken.quote:Op donderdag 5 februari 2026 08:46 schreef nostra het volgende:
[..]
Twee jaar WW drukt op zich niet (zo hard) op werkgevers, anders dan in de premies, die sowieso al gedifferentieerd zijn (of eigenrisicodragerschap, maar dat is een keuze).
Waar ik niets meer over gelezen heb (maar dat kan aan mij liggen) is het doorbetalen van twee jaar ziekte. Dat is nu écht een belemmering voor met name kleinere bedrijven. Ik meen dat het idee was dat de overheid het tweede jaar op zich zou nemen voor kleine bedrijven (weliswaar via een fonds dat weer door bedrijven gefund wordt), maar ik heb dat nog niet concreet zien worden.
Tja, daar heb je niet zoveel aan. PS: je inbox zit vol, ik kan je PM dus niet beantwoorden.quote:Op donderdag 5 februari 2026 08:52 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Klopt, ze zeggen alleen in “aan de slag” dat het kabinet gaat werken aan voorstellen om dit werkbaarder te maken.
Aan de slag gaat blijkbaar toch meer over de burgers dan over de ministers...quote:Op donderdag 5 februari 2026 08:52 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Klopt, ze zeggen alleen in “aan de slag” dat het kabinet gaat werken aan voorstellen om dit werkbaarder te maken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |