Ik heb slechts een simpel huurflatje.quote:Op woensdag 4 februari 2026 16:15 schreef probeer het volgende:
[..]
Als we straks allemaal arm zijn gaan we gewoon bij de POL mods wonen
Dat horen we allemaal ook vaker ja. Maar zonder cijfermatige onderbouwing klinkt dat me ook allemaal net even iets te populistisch hoor.quote:Op woensdag 4 februari 2026 17:11 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Waar het mis gaat met armelui is dat de echt schrijnende gevallen de dupe zijn van allerlei volk dat te lui is om te werken. Als je al die beroepswerklozen verplicht aan het werk zet blijft er veel meer geld over voor een fatsoenlijk vangnet en een menselijke aanpak voor hen die dat echt nodig hebben.
Ik denk ook niet dat iemand daar tegen kan zijn.
Het valt reuze mee met de hoeveelheid beroepswerkelozen in Nederland. Sowieso is dat historisch laag en hoop mensen vallen tussen wal en schip qua uitkeringen. Die zitten bijvoorbeeld in De Bijstand terwijl er overduidelijk wat mis is met ze. Wat mij meer stoort is dat mensen met Toeslagen meer krijgen dan als ze 6 uur meer gaan werken in de week waardoor teveel mensen part time blijven werken. Dat werkt twee kanten op namelijk tekorten op de arbeidsmarkt EN gratis geld dat ze uitdelen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 17:11 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Waar het mis gaat met armelui is dat de echt schrijnende gevallen de dupe zijn van allerlei volk dat te lui is om te werken. Als je al die beroepswerklozen verplicht aan het werk zet blijft er veel meer geld over voor een fatsoenlijk vangnet en een menselijke aanpak voor hen die dat echt nodig hebben.
Ze moeten vooral minder geld uitgeven.quote:Op woensdag 4 februari 2026 15:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ze moeten meer geld halen bij de rijkere ouderen daar zit tegenwoordig veel van het inkomen en het vermogen.
Dus fiscaliseer die AOW.
Ik word hier een beetje moe van. Het is niet zo dat het huidige fiscale stelsel een natuurwet is, het is het gevolg van politieke keuzes. Het is een keuze om arbeid zwaar te belasten en vermogen niet. Het is een keuze om huurinkomsten onbelast te laten. Het is ook een keuze om passief inkomen amper te belasten in vergelijking met inkomen uit arbeid.quote:Op woensdag 4 februari 2026 17:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik verdien ook bovenmodaal en je gevoel klopt. Maar het is tegelijk ook bijna onvermijdelijk. Het systeem beschermt minima en stimuleert werkgevers, waardoor wie in het midden zit vaak het meeste betaalt en het minst direct terugziet.
Het voelt oneerlijk en dat is het deels ook. Tegelijkertijd zijn de opties beperkt: slimmer omgaan met je geld, investeren waar mogelijk of accepteren dat je bijdrage onderdeel is van het grotere geheel.
Soms is accepteren hoe het werkt de meest rustgevende houding.
Toeslagenstelsel op de schop kan alleen bij een stelselherziening. Nou kan dat halverwege deze kabinetsperiode, dus daar zouden ze het wel over moeten hebben, maar dat lijkt me typisch iets voor de Kamer en niet voor een minister en dus niet voor een regeerakkoord. Het ministerie levert bouwstenen (en die zijn er al), de Kamer beslist. Zo is box 3 ook aangepakt.quote:Op woensdag 4 februari 2026 16:58 schreef Elan het volgende:
[..]
Ze hadden beter dat hele Toeslagenstelsel eens flink op de schop kunnen gooien daar gaat zo krankzinnig veel geld in om, maar goed dit is natuurlijk makkelijker. Armen faciliteren heb ik geen moeite mee vanuit een solidariteitsbeginsel. Je bent niet voor je plezier arm.
Lui is ook relatief. De productiviteit van 55+ is bijvoorbeeld vaak een stuk lager dan van dertigers veertigers. Kunnen ook moeilijk mee in de hele digitalisering. Valt me op dat jongeren (dus de generatie die net van school komt) daar ook weer opvallend veel moeite mee lijkt te hebben. Kampen ook met een hoger ziekteverzuim.quote:Op woensdag 4 februari 2026 17:15 schreef probeer het volgende:
[..]
Dat horen we allemaal ook vaker ja. Maar zonder cijfermatige onderbouwing klinkt dat me ook allemaal net even iets te populistisch hoor.
Daarbij .. wil jij die luie gevallen op de werkvloer? Mensen die actief hun best doen om niet te werken (én alle maatregelen uit de participatiewet te ontwijken)? Ik niet. Lijkt me een ramp voor de productiviteit.
Een groep mensen valt helaas nou eenmaal in de 'meer kwaads dan goeds' categorie. (En nee, ook ik kan niet hard maken hoe groot die groep is.) En zelfs voor die groep mensen, is het voor het collectief beter als we ze toch enigszins blijven onderhouden. Omdat we er nog meer last van hebben wanneer we dat niet doen.
Er schijnen weer wat vacatures in het leger te komen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 17:11 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat is beter dan blikjes rapen of in een winkelcentrum rondhangen iigquote:Op woensdag 4 februari 2026 17:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er schijnen weer wat vacatures in het leger te komen.
quote:Op woensdag 4 februari 2026 17:06 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
[..]
I stand corrected, daar heb je gelijk in qua premiebetaling.
Hoe kan een verkorting van de duur van de WW leiden tot meer vaste contracten?
https://open.overheid.nl/(...)6e-aa0163f593b0/filequote:Op woensdag 4 februari 2026 17:11 schreef probeer het volgende:
[..]
Ow damn, sorry, daar haal ik WW en loondoorbetaling ziekte door elkaar.
Bij de WW is het argument simpelweg dat men denkt dat die werkelozen dan sneller aan het werk gaan. Aldus demissionair minister Paul in een of andere evaluatie van vorig jaar.
https://www.ad.nl/economi(...)n-het-werk~a8f838cb/
Edit: https://open.overheid.nl/(...)6e-aa0163f593b0/file gevonden. Maar nu geen zin om te lezen
Het nadeel is dat degenen die van dit stelsel het meest profiteren extreem goed georganiseerd en invloedrijk zijn. Ze kunnen hun vermogen verplaatsen, fiscaal optimaliseren en lobbyen effectief.quote:Op woensdag 4 februari 2026 17:17 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik word hier een beetje moe van. Het is niet zo dat het huidige fiscale stelsel een natuurwet is, het is het gevolg van politieke keuzes. Het is een keuze om arbeid zwaar te belasten en vermogen niet. Het is een keuze om huurinkomsten onbelast te laten. Het is ook een keuze om passief inkomen amper te belasten in vergelijking met inkomen uit arbeid.
En het is ook een politieke keuze om ouderen, armen en zwakkeren de goot in te trappen terwijl je bedrijven en vermogende particulieren bijna volledig ontziet.
PvdaL/Gl wil het afbouwen in 4-8 jaar en daarbij niks compenseren voor huizenbezitters.quote:Op woensdag 4 februari 2026 16:05 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat was ook zo’n VVD-frame. Dat het dan per direct afgeschaft zou worden. Links komt u bestelen dit dat.
Alle voorstanders zijn voor geleidelijke afbouw volgens mij zelfs de SP en PvdD.
Noem mij maar zeer pessimistisch. Maar als die voorgestelde box 3 wijzigingen (belasten van ongerealiseerde winst) door gaan, zullen er naar mijn verwachting erg veel Kamerleden een spaar BV oprichten. Zichzelf ¤0 loon uitbetalen onder het argument dat het beheren van eigen investeringen niet als arbeid gezien wordt, en dan 19% over de winst. Want zo rollen ze dan weer wel.quote:Op woensdag 4 februari 2026 17:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het nadeel is dat degenen die van dit stelsel het meest profiteren extreem goed georganiseerd en invloedrijk zijn. Ze kunnen hun vermogen verplaatsen, fiscaal optimaliseren en lobbyen effectief.
Wij mopperen alleen op de foks. En betalen netjes de bonnetjes van BV Nederland.
https://nos.nl/artikel/26(...)t-gaat-er-veranderenquote:Op woensdag 4 februari 2026 17:39 schreef probeer het volgende:
[..]
Noem mij maar zeer pessimistisch. Maar als die voorgestelde box 3 wijzigingen (belasten van ongerealiseerde winst) door gaan, zullen er naar mijn verwachting erg veel Kamerleden een spaar BV oprichten. Zichzelf ¤0 loon uitbetalen onder het argument dat het beheren van eigen investeringen niet als arbeid gezien wordt, en dan 19% over de winst. Want zo rollen ze dan weer wel.
Vanaf een bepaald vermogen wordt dat lucratief, en daar zal een Kamerlid volgens mij toch al snel aan zitten.
Nee, over spaargeld betaal je geen belasting over gestegen vermogen, maar alleen over de daadwerkelijk gekregen rente (met nog een vrijstelling van de eerste 1800 euro).quote:Op woensdag 4 februari 2026 17:57 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)t-gaat-er-veranderen
Hier stond het wel begrijpelijk uitgelegd.
Gevoelsmatig is straks de spaarder de sjaak omdat die wel ongerealiseerde vermogensbelasting gaat betalen maar over aandelen etc zijn er straks legio trucjes mogelijk om het niet te betalen.
Aan de andere kant lijkt me het belasten van iets wat je niet contant hebt gemaakt me nog veel erger.
In de meeste grotere organisaties lopen ook wel wat van die lijntrekkers rond die iedereen liever ziet gaan dan komen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 17:15 schreef probeer het volgende:
[..]
Daarbij .. wil jij die luie gevallen op de werkvloer? Mensen die actief hun best doen om niet te werken (én alle maatregelen uit de participatiewet te ontwijken)? Ik niet. Lijkt me een ramp voor de productiviteit.
Hier gaan ze nog wel uit van virtuele waardestijging van bijvoorbeeld aandelen/beleggingen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 18:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, over spaargeld betaal je geen belasting over gestegen vermogen, maar alleen over de daadwerkelijk gekregen rente (met nog een vrijstelling van de eerste 1800 euro).
Zie deze, inclusief rekenvoorbeelden: https://www.rijksoverheid(...)lijk-rendement-box-3
Dat laatste is altijd het plan geweest om daarin over te gaan, alleen dat kan simpelweg nog niet. Gaat het kabinet Jetten ook niet zo snel lukken.quote:Op woensdag 4 februari 2026 19:49 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Hier gaan ze nog wel uit van virtuele waardestijging van bijvoorbeeld aandelen/beleggingen.
Hoewel simpeler is het natuurlijk raar dat je virtuele winst gaat belasten.
Om het vervolgens weer complexer te maken met virtuele verliezen van de jaren ervoor.
In zoverre snap ik wel dat het plan nu is om pas belasting te gaan heffen zodra je het "contant/ten gelde maakt".
Mag je dan straks de vrijstelling ook opsparen over de jaren want anders mag je de laatste dag van het fiscale jaar gaan uitrekenen of je nog ruimte hebt om vervolgens als dat het geval is precies voldoende aandelen te verkopen (en vervolgens weer te kopen als je dat wilt) zodat je de vrijstelling wel krijgt. Die ongein zou je met het plan zoals het was niet hebben.quote:Op woensdag 4 februari 2026 21:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat laatste is altijd het plan geweest om daarin over te gaan, alleen dat kan simpelweg nog niet. Gaat het kabinet Jetten ook niet zo snel lukken.
Mijn oude Hifi versterker heeft ook een mening over politiek zie ik.quote:Op woensdag 4 februari 2026 21:42 schreef Harmankardon het volgende:
Zo dit wordt een waardeloos kabinet![]()
Ja, ik zie eigenlijk ook nauwelijks een cent meer die echt bezuinigd kan worden daar, laat staan een half miljard. Ja, misschien iets minder door de overheid verplichte vergaderingen (elk half jaar een losse vergadering over elke bewoner is al 20 vergaderingen in een jaar op een gemiddelde woning, daarnaast zijn er nog een aantal verplichte onderwerpen) en hier en daar zullen vast nog teveel managers rondlopen. Maar dat gaat je geen half miljard op weg helpen. En alle leuke dingen zijn al verdwenen, de zorg is al afgebouwd tot alleen strikt noodzakelijk.quote:Op woensdag 4 februari 2026 21:39 schreef Kowloon het volgende:
Hopelijk wordt er een speciaal plekje in de hel gereserveerd voor alle mensen die liever zien dat de hypotheekrenteaftrek behouden blijft in plaats van af te zien van deze bezuinigingen:
Bezuinigingen treffen gehandicaptenzorg hard: ‘Je kan persoonlijke aandacht niet vervangen door een tablet’
Ja lekker analoogquote:Op woensdag 4 februari 2026 21:59 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Mijn oude Hifi versterker heeft ook een mening over politiek zie ik.
Hetgeen we zogenaamd in defensie moeten pompen is ook over de top. De VS is een schim van zichzelf en Californië is net als NY en Canada eerder pro-Europa. Verder hebben we het sterkste deel van de voormalige Sovjetunie (Oekraïne) aan onze kant en is Rusland al meetbaar over piek-sterkte heengegaan in Januari, terwijl alles in de Siberische landen stilletjes door China wordt teruggenomen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 21:39 schreef Kowloon het volgende:
Hopelijk wordt er een speciaal plekje in de hel gereserveerd voor alle mensen die liever zien dat de hypotheekrenteaftrek behouden blijft in plaats van af te zien van deze bezuinigingen:
Bezuinigingen treffen gehandicaptenzorg hard: ‘Je kan persoonlijke aandacht niet vervangen door een tablet’
Harder inzetten, om dan mbv de oppositie in het midden uit te komen. Ik snap dat dat het politieke spel is. Maar ik vind het maar wat ranzig om dat over de ruggen van gehandicapten te doen. Past niet bij mijn beeld van een goede christen, eerlijk gezegd.quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:07 schreef Hanca het volgende:
Gezien het feit dat Bikker, onder instemmend geknik van Bontenbal, de motie over de gehandicaptenzorg heeft aangehouden, is daar trouwens wel beweging denk ik.
Deze motie: https://www.tweedekamer.n(...)02268&did=2026D05192
Hoezo ga je uit van "in het midden uit komen"? Wellicht is het gewoon vanuit de coalitie "je hebt eigenlijk gelijk, die geluiden bereiken ons ook, maar we hebben nog even meer overleg nodig om er mee in te kunnen stemmen". Dat kan natuurlijk ook. Of dat ze sturen naar een aanpassing dat er niet mag bezuinigd worden op de zorg zelf, alleen op management en andere randzaken. Dat jij gelijk uit gaat van 'in het midden uit komen', daar gelijk allerlei stickers op plakt, terwijl mede-indieners Klaver en Dijk dit aanhouden ook hebben goedgekeurd valt me vies van je tegen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:18 schreef probeer het volgende:
[..]
Harder inzetten, om dan mbv de oppositie in het midden uit te komen. Ik snap dat dat het politieke spel is. Maar ik vind het maar wat ranzig om dat over de ruggen van gehandicapten te doen. Past niet bij mijn beeld van een goede christen, eerlijk gezegd.
Kom nou zeg. Als Bontenbal Bikker, Klaver en Dijk 'eigenlijk gelijk geeft', dan dient hij niet te tekenen voor het coalitieakkoord van nog geen week geleden.quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoezo ga je uit van "in het midden uit komen"? Wellicht is het gewoon vanuit de coalitie "je hebt eigenlijk gelijk, die geluiden bereiken ons ook, maar we hebben nog even meer overleg nodig om er mee in te kunnen stemmen". Dat kan natuurlijk ook. Of dat ze sturen naar een aanpassing dat er niet mag bezuinigd worden op de zorg zelf, alleen op management en andere randzaken. Dat jij gelijk uit gaat van 'in het midden uit komen', daar gelijk allerlei stickers op plakt, terwijl mede-indieners Klaver en Dijk dit aanhouden ook hebben goedgekeurd valt me vies van je tegen.
Stukje strategische ambiguïteit. Je moet het minderheidskabinet-spel wel kunnen spelen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:28 schreef probeer het volgende:
[..]
Kom nou zeg. Als Bontenbal Bikker, Klaver en Dijk 'eigenlijk gelijk geeft', dan dient hij niet te tekenen voor het coalitieakkoord van nog geen week geleden.
Mag niemand dan nu aannemen dat het akkoord daadwerkelijk is wat de coalitie wil dat er gaat gebeuren?
Ja, precies. En ik vind het nogal ranzig om dat over de rug van gehandicapten te spelen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Stukje strategische ambiguïteit. Je moet het minderheidskabinet-spel wel kunnen spelen.
Als dat laatste echt het geval is kan hij beter nu helemaal met de gehele politiek stoppen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:28 schreef probeer het volgende:
[..]
Kom nou zeg. Als Bontenbal Bikker, Klaver en Dijk 'eigenlijk gelijk geeft', dan dient hij niet te tekenen voor het coalitieakkoord van nog geen week geleden.
Mag niemand dan nu aannemen dat het akkoord daadwerkelijk is wat de coalitie wil dat er gaat gebeuren? Of zelfs maar dat ze met deze stevige maatregelen inzetten om naar een compromis te werken?
Nee, 5 dagen oppositie en Henri is heus nu al van gedachten veranderd. Waar is hij dan de afgelopen maanden mee bezig geweest? De gedachte dat het wellicht toch best oneerlijk voor de gehandicapten is, is tijdens al die gesprekken met de andere twee partijen nog nooit bij hem op gekomen? Daar had hij Bikker voor nodig?
Er zijn na het akkoord reacties uit het veld gekomen, CDA heeft een bijeenkomst voor leden gehouden waar hier commentaar op was, ik zie dat Boris van der Ham (D66) voorzitter van de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland is. Dat er tussen presentatie akkoord en het uiteindelijke regeerakkoord om zulke redenen nog zaken aangepast worden of zelfs verdwijnen is eerder gebruikelijk dan zeldzaam.quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:28 schreef probeer het volgende:
[..]
Mag niemand dan nu aannemen dat het akkoord daadwerkelijk is wat de coalitie wil dat er gaat gebeuren? Of zelfs maar dat ze met deze stevige maatregelen inzetten om naar een compromis te werken?
Nee, 5 dagen oppositie en Henri is heus nu al van gedachten veranderd. Waar is hij dan de afgelopen maanden mee bezig geweest? De gedachte dat het wellicht toch best oneerlijk voor de gehandicapten is, is tijdens al die gesprekken met de andere twee partijen nog nooit bij hem op gekomen? Daar had hij Bikker voor nodig?
Ga je nou serieus lopen doen alsof het CDA het eigenlijk helemaal niet eens is met de bezuinigingen op de gehandicaptenzorg? Omdat ze zogenaamd binnen 5 dagen tot inkeer zijn gekomen?quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zijn na het akkoord reacties uit het veld gekomen, CDA heeft een bijeenkomst voor leden gehouden waar hier commentaar op was, ik zie dat Boris van der Ham (D66) voorzitter van de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland is. Dat er tussen presentatie akkoord en het uiteindelijke regeerakkoord om die redenen nog zaken aangepast worden of zelfs verdwijnen is eerder gebruikelijk dan zeldzaam.
Nee, ik doe niet alsof CDA het eigenlijk niet eens is, maar jij doet alsof Bikker, Dijk en Klaver instemmen met in het midden uit komen omdat ze de motie aan houden. En dat is nogal smerig.quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:44 schreef probeer het volgende:
[..]
Ga je nou serieus lopen doen alsof het CDA het eigenlijk helemaal niet eens is met de bezuinigingen op de gehandicaptenzorg? Omdat ze zogenaamd binnen 5 dagen tot inkeer zijn gekomen?
En Jetten heeft ook heus vast geen enkel gesprek met Boris gehad over precies dit onderwerp.
Nee, ze hebben 3 maanden naar dat akkoord toegewerkt. En nadat de sector er nu tegen is (wat letterlijk iedereen aan had kunnen zien komen) doen ze leuk een 'ow maar zo hadden we het heus niet bedoeld'?
Ik mag hopen van niet nee. Ik hoop dat zij wel voet bij stuk houden op dit onderwerp.quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dus dat betekent helemaal niet dat Bikker, Dijk en Klaver in stemmen met 'in het midden uit komen'.
Dat is niet wat ik geschreven heb. Maar jij drukt Bikker (en Dijk en Klaver) gelijk in de hoek 'die spelen spelletjes over de rug van gehandicapten'.quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:46 schreef probeer het volgende:
[..]
Blijf jij toch lekker denken dat de coalitie het allemaal niet echt meent, en dat ze nu louter het water aan het testen zijn. En dat allemaal omdat Henri instemmend knikt. Ipv het plan wat ze op tafel gelegd hebben op diens inhoud beoordelen.
Ow dan was ik blijkbaar niet duidelijk. Dat verwijt ik Bontenbal. Niet Bikker en co.quote:Op woensdag 4 februari 2026 23:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik geschreven heb. Maar jij drukt Bikker (en Dijk en Klaver) gelijk in de hoek 'die spelen spelletjes over de rug van gehandicapten'.
En excuses voor deze aanname.quote:Blijf jij toch lekker denken dat de coalitie het allemaal niet echt meent, en dat ze nu louter het water aan het testen zijn. En dat allemaal omdat Henri instemmend knikt. Ipv het plan wat ze op tafel gelegd hebben op diens inhoud beoordelen.
Misschien een wat filosofische vraag zo laat op de avond, maar wat vind je dat politiek is? Kan dat zonder wat jij 'spelletjes' noemt?quote:Op woensdag 4 februari 2026 23:03 schreef probeer het volgende:
[..]
Ow dan was ik blijkbaar niet duidelijk. Dat verwijt ik Bontenbal. Niet Bikker en co.
Als die bezuinigingen een compromis worden, dan is dat niet omdat Bikker en co. het wel best vinden. Dan is dat omdat dat het beste is wat ze er uit konden slepen.
Mijn verwijt is aan de coalitie; expres erg hard inzetten om dan genoegen te kunnen nemen met een beetje minder. Politieke spelletjes over de rug van.
Goede vraag. Ik bewaar hem even tot morgen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 23:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Misschien een wat filosofische vraag zo laat op de avond, maar wat vind je dat politiek is? Kan dat zonder wat jij 'spelletjes' noemt?
Gemeenteraden en provincies door het hele land bewijzen dat dat kan. Daar gebeuren ook wel eens spelletjes, maar er gaan ook vaak genoeg 4 jaar voorbij waarin oppositie en coalitie alleen bezig zijn om samen het beste te zoeken voor hun burgers en waar naar elkaar wordt geluisterd.quote:Op woensdag 4 februari 2026 23:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Misschien een wat filosofische vraag zo laat op de avond, maar wat vind je dat politiek is? Kan dat zonder wat jij 'spelletjes' noemt?
Mijn opmerking over het geknik was alleen bedoeld als 'blijkbaar heeft Bikker dit overlegd met de aanstaande coalitie'.quote:Op woensdag 4 februari 2026 23:03 schreef probeer het volgende:
[..]
Ow dan was ik blijkbaar niet duidelijk. Dat verwijt ik Bontenbal. Niet Bikker en co.
Als die bezuinigingen een compromis worden, dan is dat niet omdat Bikker en co. het wel best vinden. Dan is dat omdat dat het beste is wat ze er uit konden slepen.
Mijn verwijt is aan de coalitie; expres erg hard inzetten om dan genoegen te kunnen nemen met een beetje minder. Politieke spelletjes over de rug van.
[..]
En excuses voor deze aanname.
Even een rectificatie mijnerzijds, in het regeerakkoord staat ook dat ze gaan kijken waar flex momenteel te flex is.quote:Op woensdag 4 februari 2026 09:10 schreef KaheemSaid het volgende:
Mathijs Bouman schreef vandaag in het FD een stukje geschiedenis over de WW.
[ code verwijderd ]
Hij had het hierbij ook over de evaluatie van de vorige twee inkortingen. Ja mensen vonden sneller werk, maar het werk was meestal wel flexibeler en tegen een lager loon (bron: 1, 2)
Nu vraag ik mij altijd af waarom ze zulke beleidswijzigingen niet aan elkaar koppelen?
Bedrijven vinden twee jaar WW een groot risico en hier willen we wat aan doen, prima maar dan gaan we ook wat doen aan de bedrijven haar oplossing voor dit probleem, de (soms permanente) flexibele schil die toch vooral de zwakkeren in de maatschappij treft.
Is dit een rare gedachte?
Ja, maar volgens mij ook waar vast te vast is, meen ik te hebben gelezen.quote:Op donderdag 5 februari 2026 07:15 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Even een rectificatie mijnerzijds, in het regeerakkoord staat ook dat ze gaan kijken waar flex momenteel te flex is.
Correct, de bekende zin uit “in wat voor land willen wij werken?” van commissie Borstlap.quote:Op donderdag 5 februari 2026 07:19 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ja, maar volgens mij ook waar vast te vast is, meen ik te hebben gelezen.
Twee jaar WW drukt op zich niet (zo hard) op werkgevers, anders dan in de premies, die sowieso al gedifferentieerd zijn (of eigenrisicodragerschap, maar dat is een keuze).quote:Op woensdag 4 februari 2026 09:10 schreef KaheemSaid het volgende:
Bedrijven vinden twee jaar WW een groot risico en hier willen we wat aan doen, prima maar dan gaan we ook wat doen aan de bedrijven haar oplossing voor dit probleem, de (soms permanente) flexibele schil die toch vooral de zwakkeren in de maatschappij treft.
Klopt, ze zeggen alleen in “aan de slag” dat het kabinet gaat werken aan voorstellen om dit werkbaarder te maken.quote:Op donderdag 5 februari 2026 08:46 schreef nostra het volgende:
[..]
Twee jaar WW drukt op zich niet (zo hard) op werkgevers, anders dan in de premies, die sowieso al gedifferentieerd zijn (of eigenrisicodragerschap, maar dat is een keuze).
Waar ik niets meer over gelezen heb (maar dat kan aan mij liggen) is het doorbetalen van twee jaar ziekte. Dat is nu écht een belemmering voor met name kleinere bedrijven. Ik meen dat het idee was dat de overheid het tweede jaar op zich zou nemen voor kleine bedrijven (weliswaar via een fonds dat weer door bedrijven gefund wordt), maar ik heb dat nog niet concreet zien worden.
Tja, daar heb je niet zoveel aan. PS: je inbox zit vol, ik kan je PM dus niet beantwoorden.quote:Op donderdag 5 februari 2026 08:52 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Klopt, ze zeggen alleen in “aan de slag” dat het kabinet gaat werken aan voorstellen om dit werkbaarder te maken.
Aan de slag gaat blijkbaar toch meer over de burgers dan over de ministers...quote:Op donderdag 5 februari 2026 08:52 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Klopt, ze zeggen alleen in “aan de slag” dat het kabinet gaat werken aan voorstellen om dit werkbaarder te maken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |