Hetgeen we zogenaamd in defensie moeten pompen is ook over de top. De VS is een schim van zichzelf en Californië is net als NY en Canada eerder pro-Europa. Verder hebben we het sterkste deel van de voormalige Sovjetunie (Oekraïne) aan onze kant en is Rusland al meetbaar over piek-sterkte heengegaan in Januari, terwijl alles in de Siberische landen stilletjes door China wordt teruggenomen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 21:39 schreef Kowloon het volgende:
Hopelijk wordt er een speciaal plekje in de hel gereserveerd voor alle mensen die liever zien dat de hypotheekrenteaftrek behouden blijft in plaats van af te zien van deze bezuinigingen:
Bezuinigingen treffen gehandicaptenzorg hard: ‘Je kan persoonlijke aandacht niet vervangen door een tablet’
Harder inzetten, om dan mbv de oppositie in het midden uit te komen. Ik snap dat dat het politieke spel is. Maar ik vind het maar wat ranzig om dat over de ruggen van gehandicapten te doen. Past niet bij mijn beeld van een goede christen, eerlijk gezegd.quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:07 schreef Hanca het volgende:
Gezien het feit dat Bikker, onder instemmend geknik van Bontenbal, de motie over de gehandicaptenzorg heeft aangehouden, is daar trouwens wel beweging denk ik.
Deze motie: https://www.tweedekamer.n(...)02268&did=2026D05192
Hoezo ga je uit van "in het midden uit komen"? Wellicht is het gewoon vanuit de coalitie "je hebt eigenlijk gelijk, die geluiden bereiken ons ook, maar we hebben nog even meer overleg nodig om er mee in te kunnen stemmen". Dat kan natuurlijk ook. Of dat ze sturen naar een aanpassing dat er niet mag bezuinigd worden op de zorg zelf, alleen op management en andere randzaken. Dat jij gelijk uit gaat van 'in het midden uit komen', daar gelijk allerlei stickers op plakt, terwijl mede-indieners Klaver en Dijk dit aanhouden ook hebben goedgekeurd valt me vies van je tegen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:18 schreef probeer het volgende:
[..]
Harder inzetten, om dan mbv de oppositie in het midden uit te komen. Ik snap dat dat het politieke spel is. Maar ik vind het maar wat ranzig om dat over de ruggen van gehandicapten te doen. Past niet bij mijn beeld van een goede christen, eerlijk gezegd.
Kom nou zeg. Als Bontenbal Bikker, Klaver en Dijk 'eigenlijk gelijk geeft', dan dient hij niet te tekenen voor het coalitieakkoord van nog geen week geleden.quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoezo ga je uit van "in het midden uit komen"? Wellicht is het gewoon vanuit de coalitie "je hebt eigenlijk gelijk, die geluiden bereiken ons ook, maar we hebben nog even meer overleg nodig om er mee in te kunnen stemmen". Dat kan natuurlijk ook. Of dat ze sturen naar een aanpassing dat er niet mag bezuinigd worden op de zorg zelf, alleen op management en andere randzaken. Dat jij gelijk uit gaat van 'in het midden uit komen', daar gelijk allerlei stickers op plakt, terwijl mede-indieners Klaver en Dijk dit aanhouden ook hebben goedgekeurd valt me vies van je tegen.
Stukje strategische ambiguïteit. Je moet het minderheidskabinet-spel wel kunnen spelen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:28 schreef probeer het volgende:
[..]
Kom nou zeg. Als Bontenbal Bikker, Klaver en Dijk 'eigenlijk gelijk geeft', dan dient hij niet te tekenen voor het coalitieakkoord van nog geen week geleden.
Mag niemand dan nu aannemen dat het akkoord daadwerkelijk is wat de coalitie wil dat er gaat gebeuren?
Ja, precies. En ik vind het nogal ranzig om dat over de rug van gehandicapten te spelen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Stukje strategische ambiguïteit. Je moet het minderheidskabinet-spel wel kunnen spelen.
Als dat laatste echt het geval is kan hij beter nu helemaal met de gehele politiek stoppen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:28 schreef probeer het volgende:
[..]
Kom nou zeg. Als Bontenbal Bikker, Klaver en Dijk 'eigenlijk gelijk geeft', dan dient hij niet te tekenen voor het coalitieakkoord van nog geen week geleden.
Mag niemand dan nu aannemen dat het akkoord daadwerkelijk is wat de coalitie wil dat er gaat gebeuren? Of zelfs maar dat ze met deze stevige maatregelen inzetten om naar een compromis te werken?
Nee, 5 dagen oppositie en Henri is heus nu al van gedachten veranderd. Waar is hij dan de afgelopen maanden mee bezig geweest? De gedachte dat het wellicht toch best oneerlijk voor de gehandicapten is, is tijdens al die gesprekken met de andere twee partijen nog nooit bij hem op gekomen? Daar had hij Bikker voor nodig?
Er zijn na het akkoord reacties uit het veld gekomen, CDA heeft een bijeenkomst voor leden gehouden waar hier commentaar op was, ik zie dat Boris van der Ham (D66) voorzitter van de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland is. Dat er tussen presentatie akkoord en het uiteindelijke regeerakkoord om zulke redenen nog zaken aangepast worden of zelfs verdwijnen is eerder gebruikelijk dan zeldzaam.quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:28 schreef probeer het volgende:
[..]
Mag niemand dan nu aannemen dat het akkoord daadwerkelijk is wat de coalitie wil dat er gaat gebeuren? Of zelfs maar dat ze met deze stevige maatregelen inzetten om naar een compromis te werken?
Nee, 5 dagen oppositie en Henri is heus nu al van gedachten veranderd. Waar is hij dan de afgelopen maanden mee bezig geweest? De gedachte dat het wellicht toch best oneerlijk voor de gehandicapten is, is tijdens al die gesprekken met de andere twee partijen nog nooit bij hem op gekomen? Daar had hij Bikker voor nodig?
Ga je nou serieus lopen doen alsof het CDA het eigenlijk helemaal niet eens is met de bezuinigingen op de gehandicaptenzorg? Omdat ze zogenaamd binnen 5 dagen tot inkeer zijn gekomen?quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zijn na het akkoord reacties uit het veld gekomen, CDA heeft een bijeenkomst voor leden gehouden waar hier commentaar op was, ik zie dat Boris van der Ham (D66) voorzitter van de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland is. Dat er tussen presentatie akkoord en het uiteindelijke regeerakkoord om die redenen nog zaken aangepast worden of zelfs verdwijnen is eerder gebruikelijk dan zeldzaam.
Nee, ik doe niet alsof CDA het eigenlijk niet eens is, maar jij doet alsof Bikker, Dijk en Klaver instemmen met in het midden uit komen omdat ze de motie aan houden. En dat is nogal smerig.quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:44 schreef probeer het volgende:
[..]
Ga je nou serieus lopen doen alsof het CDA het eigenlijk helemaal niet eens is met de bezuinigingen op de gehandicaptenzorg? Omdat ze zogenaamd binnen 5 dagen tot inkeer zijn gekomen?
En Jetten heeft ook heus vast geen enkel gesprek met Boris gehad over precies dit onderwerp.
Nee, ze hebben 3 maanden naar dat akkoord toegewerkt. En nadat de sector er nu tegen is (wat letterlijk iedereen aan had kunnen zien komen) doen ze leuk een 'ow maar zo hadden we het heus niet bedoeld'?
Ik mag hopen van niet nee. Ik hoop dat zij wel voet bij stuk houden op dit onderwerp.quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dus dat betekent helemaal niet dat Bikker, Dijk en Klaver in stemmen met 'in het midden uit komen'.
Dat is niet wat ik geschreven heb. Maar jij drukt Bikker (en Dijk en Klaver) gelijk in de hoek 'die spelen spelletjes over de rug van gehandicapten'.quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:46 schreef probeer het volgende:
[..]
Blijf jij toch lekker denken dat de coalitie het allemaal niet echt meent, en dat ze nu louter het water aan het testen zijn. En dat allemaal omdat Henri instemmend knikt. Ipv het plan wat ze op tafel gelegd hebben op diens inhoud beoordelen.
Ow dan was ik blijkbaar niet duidelijk. Dat verwijt ik Bontenbal. Niet Bikker en co.quote:Op woensdag 4 februari 2026 23:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik geschreven heb. Maar jij drukt Bikker (en Dijk en Klaver) gelijk in de hoek 'die spelen spelletjes over de rug van gehandicapten'.
En excuses voor deze aanname.quote:Blijf jij toch lekker denken dat de coalitie het allemaal niet echt meent, en dat ze nu louter het water aan het testen zijn. En dat allemaal omdat Henri instemmend knikt. Ipv het plan wat ze op tafel gelegd hebben op diens inhoud beoordelen.
Misschien een wat filosofische vraag zo laat op de avond, maar wat vind je dat politiek is? Kan dat zonder wat jij 'spelletjes' noemt?quote:Op woensdag 4 februari 2026 23:03 schreef probeer het volgende:
[..]
Ow dan was ik blijkbaar niet duidelijk. Dat verwijt ik Bontenbal. Niet Bikker en co.
Als die bezuinigingen een compromis worden, dan is dat niet omdat Bikker en co. het wel best vinden. Dan is dat omdat dat het beste is wat ze er uit konden slepen.
Mijn verwijt is aan de coalitie; expres erg hard inzetten om dan genoegen te kunnen nemen met een beetje minder. Politieke spelletjes over de rug van.
Goede vraag. Ik bewaar hem even tot morgen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 23:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Misschien een wat filosofische vraag zo laat op de avond, maar wat vind je dat politiek is? Kan dat zonder wat jij 'spelletjes' noemt?
Gemeenteraden en provincies door het hele land bewijzen dat dat kan. Daar gebeuren ook wel eens spelletjes, maar er gaan ook vaak genoeg 4 jaar voorbij waarin oppositie en coalitie alleen bezig zijn om samen het beste te zoeken voor hun burgers en waar naar elkaar wordt geluisterd.quote:Op woensdag 4 februari 2026 23:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Misschien een wat filosofische vraag zo laat op de avond, maar wat vind je dat politiek is? Kan dat zonder wat jij 'spelletjes' noemt?
Mijn opmerking over het geknik was alleen bedoeld als 'blijkbaar heeft Bikker dit overlegd met de aanstaande coalitie'.quote:Op woensdag 4 februari 2026 23:03 schreef probeer het volgende:
[..]
Ow dan was ik blijkbaar niet duidelijk. Dat verwijt ik Bontenbal. Niet Bikker en co.
Als die bezuinigingen een compromis worden, dan is dat niet omdat Bikker en co. het wel best vinden. Dan is dat omdat dat het beste is wat ze er uit konden slepen.
Mijn verwijt is aan de coalitie; expres erg hard inzetten om dan genoegen te kunnen nemen met een beetje minder. Politieke spelletjes over de rug van.
[..]
En excuses voor deze aanname.
Even een rectificatie mijnerzijds, in het regeerakkoord staat ook dat ze gaan kijken waar flex momenteel te flex is.quote:Op woensdag 4 februari 2026 09:10 schreef KaheemSaid het volgende:
Mathijs Bouman schreef vandaag in het FD een stukje geschiedenis over de WW.
[ code verwijderd ]
Hij had het hierbij ook over de evaluatie van de vorige twee inkortingen. Ja mensen vonden sneller werk, maar het werk was meestal wel flexibeler en tegen een lager loon (bron: 1, 2)
Nu vraag ik mij altijd af waarom ze zulke beleidswijzigingen niet aan elkaar koppelen?
Bedrijven vinden twee jaar WW een groot risico en hier willen we wat aan doen, prima maar dan gaan we ook wat doen aan de bedrijven haar oplossing voor dit probleem, de (soms permanente) flexibele schil die toch vooral de zwakkeren in de maatschappij treft.
Is dit een rare gedachte?
Ja, maar volgens mij ook waar vast te vast is, meen ik te hebben gelezen.quote:Op donderdag 5 februari 2026 07:15 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Even een rectificatie mijnerzijds, in het regeerakkoord staat ook dat ze gaan kijken waar flex momenteel te flex is.
Correct, de bekende zin uit “in wat voor land willen wij werken?” van commissie Borstlap.quote:Op donderdag 5 februari 2026 07:19 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ja, maar volgens mij ook waar vast te vast is, meen ik te hebben gelezen.
Twee jaar WW drukt op zich niet (zo hard) op werkgevers, anders dan in de premies, die sowieso al gedifferentieerd zijn (of eigenrisicodragerschap, maar dat is een keuze).quote:Op woensdag 4 februari 2026 09:10 schreef KaheemSaid het volgende:
Bedrijven vinden twee jaar WW een groot risico en hier willen we wat aan doen, prima maar dan gaan we ook wat doen aan de bedrijven haar oplossing voor dit probleem, de (soms permanente) flexibele schil die toch vooral de zwakkeren in de maatschappij treft.
Klopt, ze zeggen alleen in “aan de slag” dat het kabinet gaat werken aan voorstellen om dit werkbaarder te maken.quote:Op donderdag 5 februari 2026 08:46 schreef nostra het volgende:
[..]
Twee jaar WW drukt op zich niet (zo hard) op werkgevers, anders dan in de premies, die sowieso al gedifferentieerd zijn (of eigenrisicodragerschap, maar dat is een keuze).
Waar ik niets meer over gelezen heb (maar dat kan aan mij liggen) is het doorbetalen van twee jaar ziekte. Dat is nu écht een belemmering voor met name kleinere bedrijven. Ik meen dat het idee was dat de overheid het tweede jaar op zich zou nemen voor kleine bedrijven (weliswaar via een fonds dat weer door bedrijven gefund wordt), maar ik heb dat nog niet concreet zien worden.
Tja, daar heb je niet zoveel aan. PS: je inbox zit vol, ik kan je PM dus niet beantwoorden.quote:Op donderdag 5 februari 2026 08:52 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Klopt, ze zeggen alleen in “aan de slag” dat het kabinet gaat werken aan voorstellen om dit werkbaarder te maken.
Aan de slag gaat blijkbaar toch meer over de burgers dan over de ministers...quote:Op donderdag 5 februari 2026 08:52 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Klopt, ze zeggen alleen in “aan de slag” dat het kabinet gaat werken aan voorstellen om dit werkbaarder te maken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |