abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220002212
quote:
9s.gif Op zondag 1 februari 2026 08:27 schreef Perrin het volgende:

[..]
Als de regering daar ergens in de uitgaven probeert te snijden dan leggen de Fransen het land stil. Daarom zitten ze nu totaal klem.

Het lijkt wel alsof het electoraat in het westen chronisch weigert om volwassen naar de realiteit te kijken.
Daar kunnen de ruggengraatloze Nederlanders een voorbeeld aan nemen.

De Fransen laten niet met zich sollen. Dat is bij de Nederlanders wel anders.
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 15:53:45 #202
236264 crew  capricia
pi_220002220
WW halveren, ook de opbouw, ziektewet halveren, transitievergoeding eruit, dat zijn wel allemaal cadeautjes voor werkgevers.
Ga het daar maar halen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_220002228
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:51 schreef Redlipslayd het volgende:

[..]

De situatie in Frankrijk is onhoudbaar. De oudere generatie gijzelt feitelijk gewoon de jongere populatie.

Maar toch is het wel vreemd, als je werkgever je zo’n kunstje flikt kan je je beroepen op zaken als verworven rechten en betrouwbare verwachting (je kon er van uit gaan dat je aanspraak kon maken op regeling x). De overheid daarentegen kan gewoon halverwege het spel de regels aanpassen.
pi_220002233
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:51 schreef Redlipslayd het volgende:

[..]

De Fransen slopen daarmee dan wel hun economie en democratie, blij dat het hier niet zo werkt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Forum Admin woensdag 4 februari 2026 @ 15:55:50 #205
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220002235
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:53 schreef capricia het volgende:
WW halveren, ook de opbouw, ziektewet halveren, transitievergoeding eruit, dat zijn wel allemaal cadeautjes voor werkgevers.
Ga het daar maar halen.
Die versobering op gebied van het opbouwen van ww is in combinatie met het rücksichtslos verhogen van de ww leeftijd echt te asociaal voor woorden.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220002236
quote:
Ga het daar maar halen.
Ik denk dat ze bij VNO-NCW de straalkachtjelam de polonaise lopen op basis van dit akkoord ja.
pi_220002243
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
De Fransen slopen daarmee dan wel hun economie en democratie, blij dat het hier niet zo werkt.
Hier lijkt het oudere electoraat ook de AOW te gijzelen? Verlagen van de huidige uitkeringen uberhaupt bespreken is bijna politieke zelfmoord. En dat geldt in mindere mate ook voor de HRA en het erfrecht.
"Pools are perfect for holding water"
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 15:57:39 #208
236264 crew  capricia
pi_220002247
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:55 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik denk dat ze bij VNO-NCW de straalkachtjelam de polonaise lopen op basis van dit akkoord ja.
Oh en die 1/3e vrijheidsbelasting moeten ze nog bij Gods gratie bespreken met de werkgevers. :')

Vind het echt een bizar akkoord.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_220002249
quote:
Ga het daar maar halen.
Gewoon een aanslag op verworven werknemersrechten waar letterlijk eeuwenlang voor gevochten is.
pi_220002256
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:57 schreef probeer het volgende:

[..]
Hier lijkt het oudere electoraat ook de AOW te gijzelen? Verlagen van de huidige uitkeringen uberhaupt bespreken is bijna politieke zelfmoord. En dat geldt in mindere mate ook voor de HRA en het erfrecht.
Ik denk dat voor die laatste 2 gewoon een meerderheid is obv de partijprogramma’s alleen de VVD heeft een veto uitgesproken en zijn zin gekegen. BOR en soortgelijke regelingen idem dito.
  Forum Admin woensdag 4 februari 2026 @ 15:59:20 #211
pi_220002259
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:57 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Gewoon een aanslag op verworven werknemersrechten waar letterlijk eeuwenlang voor gevochten is.
Gewoon harder werken
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 15:59:31 #212
236264 crew  capricia
pi_220002260
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:55 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Die versobering op gebied van het opbouwen van ww is in combinatie met het rücksichtslos verhogen van de ww leeftijd echt te asociaal voor woorden.
Ja.
Heb nou niet de indruk dat de lastenverzwaring netjes evenredig verdeeld wordt.
Alles op het conto van de werknemer, en verlichting voor de werkgevers. :')
Asociaal dit.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_220002264
Opzich is er wel een behoorlijke concensus hier, zie ik.
pi_220002269
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:59 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik denk dat voor die laatste 2 gewoon een meerderheid is obv de partijprogramma’s alleen de VVD heeft een veto uitgesproken en zijn zin gekegen. BOR en soortgelijke regelingen idem dito.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ve-agenda-rob-jetten

OK, daar lijkt het idd wel op ja, mbt de HRA
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 16:01:23 #215
236264 crew  capricia
pi_220002270
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:59 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Gewoon harder werken
En langer.
En daarna gaan we de aow fiscalisten. Zodat je alsnog allemaal hetzelfde krijgt.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Forum Admin woensdag 4 februari 2026 @ 16:01:36 #216
pi_220002272
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja.
Asociaal dit.
Ik las ook(maar kan dat nu niet meer vinden :')) dat de lage en lage middeninkomens die "vrijheidsbijdrage" het zwaarst gaan voelen.

Het vorige kabinet was incompetent. Tot nu toe krijg ik het gevoel dat het aankomende kabinet vooral asociaal gaat zijn.
pi_220002274
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja.
Asociaal dit.
Trickle down economics. Schaamteloze zelfverrijking.
  Forum Admin woensdag 4 februari 2026 @ 16:02:11 #218
pi_220002277
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:01 schreef capricia het volgende:

[..]
En langer.
En daarna gaan we de aow fiscalisten. Zodat je alsnog allemaal hetzelfde krijgt.
Breng ze nou niet op ideeën.
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 16:02:34 #219
236264 crew  capricia
pi_220002281
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:01 schreef probeer het volgende:

[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ve-agenda-rob-jetten

OK, daar lijkt het idd wel op ja, mbt de HRA
Rustig de HRA afbouwen had echt iedereen wel begrepen. Zelfs ik dacht dat ze dat wel zouden doen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_220002292
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Rustig de HRA afbouwen had echt iedereen wel begrepen. Zelfs ik dacht dat ze dat wel zouden doen.
Dat was ook zo’n VVD-frame. Dat het dan per direct afgeschaft zou worden. Links komt u bestelen dit dat.

Alle voorstanders zijn voor geleidelijke afbouw volgens mij zelfs de SP en PvdD.
  Forum Admin woensdag 4 februari 2026 @ 16:09:09 #221
pi_220002303
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:05 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dat was ook zo’n VVD-frame. Dat het dan per direct afgeschaft zou worden. Links komt u bestelen dit dat.

Alle voorstanders zijn voor geleidelijke afbouw volgens mij zelfs de SP en PvdD.
Het was toch ook overduidelijk waar vvd op inspeelde? De egoïstische graaiers en de mensen die denken dat ze een egoïstische graaier zijn.

Dat gezwam over "rust in de portemonnee" was naast het populistische geblaat van Yesilgoz genoeg reden om die partij te negeren, maar blijkbaar hebben we hier in Nederland genoeg electoraat dat hier steeds maar weer ™ in blijft trappen.

Om moedeloos van te worden.
pi_220002304
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:48 schreef probeer het volgende:

[..]
Maar de AOW-ers van nu dienen toch echt ontzien te worden hoor. Want die stemmen nu.
Ja dat is al sinds 1990 het geval. Ik ben niet eens perse tegen verhoging van de AOW leeftijd maar er zijn grenzen net zoals er grenzen zijn aan wat ik nog aan belasting en pensioenpremie wil betalen.

Vanmiddag dit ingevuld:
https://www.nibud.nl/tools/werkurenberekenaar/

Als ik van 36 uur per week naar 32 ga dan scheelt dat mij maar ¤160 netto per maand. Oftewel ik ontvang maar ¤9,98 per uur over de laatste 4 uur. Ik laat de loonadministratie ook nog een proefberekening maken want ik vind het onwerkelijk en vooral de pensioenafdrachten dalen echt onevenredig hard. Maar feitelijk sta ik dus voor een happy meal per uur te werken.

En van dat pensioen zie ik straks toch maar weinig want ook die pot wordt nog een keer leeggehaald door de boomers.

Hoe gaan ze mensen verleiden meer uren te maken? Want ik zit er al goed bij met mijn 2x modaal en heb dat geld niet nodig. Net een nieuwbouw huis wat af is en een andere auto dus mijn toekomstige kosten zijn zeer behapbaar.

[ Bericht 7% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 04-02-2026 16:18:37 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220002318
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Niet na al dat roepen van Dilan.
pi_220002323
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ja dat is al sinds 1990 het geval. Ik ben niet eens perse tegen verhoging van de AOW leeftijd maar er zijn grenzen net zoals er grenzen zijn aan wat ik nog aan belasting en pensioenpremie wil betalen.

Vanmiddag dit ingevuld:
https://www.nibud.nl/tools/werkurenberekenaar/

Als ik van 36 uur per week naar 32 ga dan scheelt dat mij maar ¤160 netto per maand. Oftewel ik ontvang maar ¤9,98 per uur over de laatste 4 uur. Ik laat de loonadministratie ook nog een proefberekening maken want ik vind het onwerkelijk en vooral de pensioenafdrachten dalen echt onevenredig hard. Maar feitelijk sta ik dus voor een happy meal per uur te werken.

En van dat pensioen zie ik straks toch maar weinig want ook die pot wordt nog een keer leeggehaald door de boomers.
Op zichzelf al absurd dat er een hele generatie is die dit al als gegeven beschouwt. Waaronder ik.
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 16:14:14 #225
236264 crew  capricia
pi_220002325
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:01 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik las ook(maar kan dat nu niet meer vinden :')) dat de lage en lage middeninkomens die "vrijheidsbijdrage" het zwaarst gaan voelen.

Het vorige kabinet was incompetent. Tot nu toe krijg ik het gevoel dat het aankomende kabinet vooral asociaal gaat zijn.
Ja. 2/3e voor de rekening van de werknemers dmv de belastingschijven die niet mee stijgen met de inflatie (dat raakt het midden en de onderkant het meest). En dan 1/3 hopen ze bij de werkgevers op te halen. Maar dat moeten ze nog bespreken. Dus dat is een open uitnodiging om gewoon Nee te zeggen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_220002329
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:14 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. 2/3e voor de rekening van de werknemers dmv de belastingschijven die niet mee stijgen met de inflatie (dat raakt het midden en de onderkant het meest). En dan 1/3 hopen ze bij de werkgevers op te halen. Maar dat moeten ze nog bespreken. Dus dat is een open uitnodiging om gewoon Nee te zeggen.
Als we straks allemaal arm zijn gaan we gewoon bij de POL mods wonen
pi_220002332
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:13 schreef probeer het volgende:

[..]
Op zichzelf al absurd dat er een hele generatie is die dit al als gegeven beschouwt. Waaronder ik.
Ja en die premie is de afgelopen 10 jaar alleen maar verhoogd.

Wat dat betreft zie ik wel weer meer in het potjes systeem van het nieuwe systeem maar ook de compensatie daarvan wordt niet gehaald bij de mensen met de gouden eindregeling maar bij de (oudere) jongeren.

Singapore heeft iets soortgelijks en dat geld verdwijnt ook niet.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_220002346
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:09 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Het was toch ook overduidelijk waar vvd op inspeelde? De egoïstische graaiers en de mensen die denken dat ze een egoïstische graaier zijn.

Dat gezwam over "rust in de portemonnee" was naast het populistische geblaat van Yesilgoz genoeg reden om die partij te negeren, maar blijkbaar hebben we hier in Nederland genoeg electoraat dat hier steeds maar weer ™ in blijft trappen.

Om moedeloos van te worden.
De VVD is verworden tot een soort big tent, catch all achtige club zonder enige visie of idealen. Zo veel mogelijk stemmen harken als doel op zich. Ja, tenzij “alles is voor Bassie” een ideaal is natuurlijk :')
pi_220002359
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:14 schreef capricia het volgende:

[..]
belastingschijven die niet mee stijgen met de inflatie
Daar hebben ze met accijnzen en dergelijke dan ineens weer niet zo’n moeite mee :')

Als enige land in Europa :') :')
pi_220002364
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:13 schreef probeer het volgende:

[..]
Het nieuwe systeem zou dat echt moeten oplossen (en een latere AOW leeftijd betekent natuurlijk normaal ook minder pensioenuitgaven, aangezien die datums meestal gekoppeld zijn).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Forum Admin woensdag 4 februari 2026 @ 16:24:40 #231
pi_220002374
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:23 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Daar hebben ze met accijnzen en dergelijke dan ineens weer niet zo’n moeite mee :')

Als enige land in Europa :') :')
Vrijwel de duurste brandstof ter wereld en als het zo doorgaat ook de hoogste pensioenleeftijd.
pi_220002384
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:44 schreef Elan het volgende:
Vermogen gaat zwaarder belast worden EN de onderkant van de samenleving is weer de sjaak. Kan me niet voorstellen dat iemand blij is met deze clowns.
Ik hoop dat heel MAGA en de republikeinse partij zeer binnenkort klapt en dat Nederland er van links tot rechts genoeg over meekrijgt.

Dan kan links in elk geval iets fatsoenlijkers eisen dan wat er nu ligt. En als het kabinet door de minderheidsvorm een keer klapt, dat we iig verkiezingen hebben zonder dat we "Maga-Nederland" aan radicale zijde op de loer hebben liggen.

Nederland heeft meer de Californië / New York houding nodig (niet letterlijk)

Maar laten we eens weer op de tijd vooruitlopen en de mens weer centraal zetten ipv dat we eerst het dieptepunt opzoeken met een "Anglo-Amerikaanse-koers" onder het mom dat we nog niet gecrashed zijn op deze koers.
pi_220002412
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:27 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik hoop dat heel MAGA en de republikeinse partij zeer binnenkort klapt en dat Nederland er van links tot rechts genoeg over meekrijgt.

Dan kan links in elk geval iets fatsoenlijkers eisen dan wat er nu ligt. En als het kabinet door de minderheidsvorm een keer klapt, dat we iig verkiezingen hebben zonder dat we "Maga-Nederland" aan radicale zijde op de loer hebben liggen.

Nederland heeft meer de Californië / New York houding nodig (niet letterlijk)

Maar laten we eens weer op de tijd vooruitlopen en de mens weer centraal zetten ipv dat we eerst het dieptepunt opzoeken met een "Anglo-Amerikaanse-koers" onder het mom dat we nog niet gecrashed zijn op deze koers.
Hoe ik het zie is dat ze geld nodig hebben voor vergrijzing en en met name defensie, al zouden mensen door politieke bewegingen in US hier meer links gaan stemmen zou dat niet anders zijn. Al zouden linkse partijen wellicht het begrotingstekort wat meer op laten lopen de verschraling en versobering van de verzorgingsstaat gaat niet gestopt worden.

Het probleem is dat er nu overwegend partijen zitten waarvan het electoraat bovenmodaal is. Ook D'66 is een soort VVD geworden met hooguit wat meer oog voor klimaat en Europa
blablablabla
  woensdag 4 februari 2026 @ 16:33:22 #234
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_220002417
Ik heb even wat cijfers over de WW bekeken. Er wordt jaarlijks circa 10 miljard aan premie opgehaald. Let op; dit is dus geen belasting maar een premie die wordt betaald door iedereen die in loondienst is in Nederland om je te VERZEKEREN tegen werkloosheid. Werk je niet of ben je ZZP'er dan hoef je de premie ook niet te betalen.

Volgens het UWV is er in 2024 in totaal 3,4 miljard aan premie uitgekeerd. De schatting is dat er in 2025 zo'n 4 miljard is uitgekeerd.

De premie die NIET wordt uitgekeerd komt terecht in het Algemeen Werkloosheidsfonds (AWf) en vloeit dus niet de staatskas in. Met andere woorden; het geld kan niet gebruikt worden om extra uitgaven bij defensie te betalen. Het is ook niet nodig om de premiepot bij te vullen met belastinggeld, zoals bij de Aow wel nodig is.

Met andere woorden; ik mis nog compleet de onderbouwing waarom de WW terug moet van 2 jaar naar 1 jaar. Het geld is er gewoon, er hoeft geen algemeen belastinggeld bij en het teveel aan betaalde premie kan niet ineens worden doorgesluist naar bijvoorbeeld Defensie. Dus waarom?
Blaf me vol
pi_220002418
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zelf vind ik de AOW trouwens ook wel een erg pijnlijke. Ik denk dat als je mensen laat kiezen tussen een iets hogere AOW opbouw, een iets lagere AOW of later de AOW-leeftijd, dat ze dat laatste het ergste vinden.

Ik snap het, de AOW is gegroeid van 8% naar 11% van de begroting en wordt nu voor het eerst meer dan 50% niet uit premies, maar uit belastingen betaald. Maar hoeveel lager zou je AOW nou uitpakken als iedereen 2 jaar eerder AOW kreeg? Niet dat ik dat een ideale dekking vind, maar denk wel minder pijnlijk.
Nou nee, de AOW uitkering korten leidt tot veel meer ophef met tal van verhalen van mensen die alleen maar AOW hebben en dan hun lasten niet kunnen betalen.

Meer premie komt weer bij de werkenden en jeugd terecht, vinden ouderen vastneen optie, maar mijn generatie niet, en bovendien die blijft die premie dan oplopen want het verhaal wordt niet beter qua verhouding werkenden en gepensioneerden de komende jaren.

Fiscaliseren was wel een goede optie geweest. Maar ik begrijp deze ook omdat 2 jaar later AOW meer scheelt dan je denkt; het zit namelijk niet enkel aan de kostenkant maar ook 2 jaar extra belastingopbrengsten en helpt bovendien ook iets bij een personeelstekort.
pi_220002419
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:24 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Vrijwel de duurste brandstof ter wereld en als het zo doorgaat ook de hoogste pensioenleeftijd.
Voor alles de hoofdprijs betalen en werken tot je dood, waarna je kinderen ook nog even mogen afrekenen over de erfenis.
pi_220002423
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het nieuwe systeem zou dat echt moeten oplossen (en een latere AOW leeftijd betekent natuurlijk normaal ook minder pensioenuitgaven, aangezien die datums meestal gekoppeld zijn).
Dat gaat straks in CAO nog losgekoppeld worden of er komen meer mogelijkheden voor flexpensioen.
Echt geen hond gaat tot zijn 70ste werken.
pi_220002437
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:33 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Voor alles de hoofdprijs betalen en werken tot je dood, waarna je kinderen ook nog even mogen afrekenen over de erfenis.
Nederland is echt een kutland aan het worden vraag me af hoeveel mensen hier nog graag blijven vertoeven als de welvaart en sociale voorzingen zo ernstig interen.

Die Box 3 regels zijn ook van de achterlijke en je kunt er donder op zeggen dat als ze hier mee wegkomen ze nog veel verder gaan verschralen op van alles en nog wat.
blablablabla
pi_220002457
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:37 schreef Elan het volgende:

[..]
Nederland is echt een kutland aan het worden vraag me af hoeveel mensen hier nog graag blijven vertoeven als de welvaart en sociale voorzingen zo ernstig interen.

Die Box 3 regels zijn ook van de achterlijke en je kunt er donder op zeggen dat als ze hier mee wegkomen ze nog veel verder gaan verschralen op van alles en nog wat.
Ik verdien ruim 1,5x modaal, dus ik heb op zich weinig te klagen. Dat ik belasting moet betalen heb ik ook geen moeite mee. Wat wel begint te schuren is dat ik overal de hoofdprijs voor mag betalen maar tegelijkertijd nergens aanspraak op kan maken. Terwijl de lage inkomens worden gesubsidieerd en de bedrijven en grote jongens zich verrijken met pandjes, fiscale rulings, BV’tjes en andere loopholes. Maar dat heet dan eufemistisch “een gunstig ondernemersklimaat” of “banen scheppen”.

Ik werk feitelijk om armen en rijkelui te faciliteren maar zelf kan ik gewoon de bek afvegen. Gaaf land.
pi_220002602
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:40 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik verdien ruim 1,5x modaal, dus ik heb op zich weinig te klagen. Dat ik belasting moet betalen heb ik ook geen moeite mee. Wat wel begint te schuren is dat ik overal de hoofdprijs voor mag betalen maar tegelijkertijd nergens aanspraak op kan maken. Terwijl de lage inkomens worden gesubsidieerd en de bedrijven en grote jongens zich verrijken met pandjes, fiscale rulings, BV’tjes en andere loopholes. Maar dat heet dan eufemistisch “een gunstig ondernemersklimaat” of “banen scheppen”.

Ik werk feitelijk om armen en rijkelui te faciliteren maar zelf kan ik gewoon de bek afvegen. Gaaf land.
Ze hadden beter dat hele Toeslagenstelsel eens flink op de schop kunnen gooien daar gaat zo krankzinnig veel geld in om, maar goed dit is natuurlijk makkelijker. Armen faciliteren heb ik geen moeite mee vanuit een solidariteitsbeginsel. Je bent niet voor je plezier arm.
blablablabla
pi_220002605
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:33 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
Ik heb even wat cijfers over de WW bekeken. Er wordt jaarlijks circa 10 miljard aan premie opgehaald. Let op; dit is dus geen belasting maar een premie die wordt betaald door iedereen die in loondienst is in Nederland om je te VERZEKEREN tegen werkloosheid. Werk je niet of ben je ZZP'er dan hoef je de premie ook niet te betalen.

Volgens het UWV is er in 2024 in totaal 3,4 miljard aan premie uitgekeerd. De schatting is dat er in 2025 zo'n 4 miljard is uitgekeerd.

De premie die NIET wordt uitgekeerd komt terecht in het Algemeen Werkloosheidsfonds (AWf) en vloeit dus niet de staatskas in. Met andere woorden; het geld kan niet gebruikt worden om extra uitgaven bij defensie te betalen. Het is ook niet nodig om de premiepot bij te vullen met belastinggeld, zoals bij de Aow wel nodig is.

Met andere woorden; ik mis nog compleet de onderbouwing waarom de WW terug moet van 2 jaar naar 1 jaar. Het geld is er gewoon, er hoeft geen algemeen belastinggeld bij en het teveel aan betaalde premie kan niet ineens worden doorgesluist naar bijvoorbeeld Defensie. Dus waarom?
Het argument is altijd hetzelfde: Dan gaan werkgevers hopelijk meer vaste contracten aanbieden.

En sinds een paar jaar worden de premies alleen door de werkgever betaalt. Al verandert dat niets aan je punt.
pi_220002623
Ik zat het allemaal nog evens allemaal op me in te laten werken en toen bedacht ik me dat het feit dat de VVD zoveel punten heeft binnengesleept tijdens de onderhandelingen ook betekent dat ze nu niet zo makkelijk de stekker uit het kabinet zullen trekken.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_220002625
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:33 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Nou nee, de AOW uitkering korten leidt tot veel meer ophef met tal van verhalen van mensen die alleen maar AOW hebben en dan hun lasten niet kunnen betalen.

Meer premie komt weer bij de werkenden en jeugd terecht, vinden ouderen vastneen optie, maar mijn generatie niet, en bovendien die blijft die premie dan oplopen want het verhaal wordt niet beter qua verhouding werkenden en gepensioneerden de komende jaren.

Fiscaliseren was wel een goede optie geweest. Maar ik begrijp deze ook omdat 2 jaar later AOW meer scheelt dan je denkt; het zit namelijk niet enkel aan de kostenkant maar ook 2 jaar extra belastingopbrengsten en helpt bovendien ook iets bij een personeelstekort.
Vanzelfsprekend zou dat dan inkomens en/of vermogensafhankelijk gebeuren? Desnoods ook nog muv het eigen huis. Om te voorkomen dat de ouderen die nu in een (bijna) afbetaald huis zitten niet hoeven te verhuizen naar een vaak per maand duurdere woning om maar niet gekort te worden.

Jammerdebammer dat sommige ouderen dan 'net zo goed minder eigen pensioen hadden kunnen sparen'. Dan mogen zij eens klagen over het achteraf aanpassen van de spelregels. Opgebouwde rechten hebben voor jongere generaties al decennia lang een dikke vette asterisk.

[ Bericht 2% gewijzigd door probeer op 04-02-2026 17:06:08 ]
  woensdag 4 februari 2026 @ 17:05:51 #244
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220002654
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:40 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

Ik verdien ook bovenmodaal en je gevoel klopt. Maar het is tegelijk ook bijna onvermijdelijk. Het systeem beschermt minima en stimuleert werkgevers, waardoor wie in het midden zit vaak het meeste betaalt en het minst direct terugziet.

Het voelt oneerlijk en dat is het deels ook. Tegelijkertijd zijn de opties beperkt: slimmer omgaan met je geld, investeren waar mogelijk of accepteren dat je bijdrage onderdeel is van het grotere geheel.

Soms is accepteren hoe het werkt de meest rustgevende houding.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 4 februari 2026 @ 17:06:22 #245
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_220002658
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:58 schreef probeer het volgende:

[..]
Het argument is altijd hetzelfde: Dan gaan werkgevers hopelijk meer vaste contracten aanbieden.

En sinds een paar jaar worden de premies alleen door de werkgever betaalt. Al verandert dat niets aan je punt.
I stand corrected, daar heb je gelijk in qua premiebetaling.

Hoe kan een verkorting van de duur van de WW leiden tot meer vaste contracten?
Blaf me vol
pi_220002661
Die enge kut Jetten wil ook alleen maar premier worden, en is bereid daar alle partijprincipes voor aan de kant te zetten :r smerige kut narcist.
blablablabla
  woensdag 4 februari 2026 @ 17:07:34 #247
38496 Perrin
pi_220002668
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:33 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Klagen lucht op, maar hoe zou je het liever zien?
pi_220002686
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 17:07 schreef Perrin het volgende:

[..]
Klagen lucht op, maar hoe zou je het liever zien?
Dat vraag je nu steeds en je krijgt steeds dezelfde antwoorden, volgens mij...

De meesten hadden meer de doorrekening van D66 gewild, ipv die van JA21.
pi_220002687
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:58 schreef Elan het volgende:

[..]
Ze hadden beter dat hele Toeslagenstelsel eens flink op de schop kunnen gooien daar gaat zo krankzinnig veel geld in om, maar goed dit is natuurlijk makkelijker. Armen faciliteren heb ik geen moeite mee vanuit een solidariteitsbeginsel. Je bent niet voor je plezier arm.
Waar het mis gaat met armelui is dat de echt schrijnende gevallen de dupe zijn van allerlei volk dat te lui is om te werken. Als je al die beroepswerklozen verplicht aan het werk zet blijft er veel meer geld over voor een fatsoenlijk vangnet en een menselijke aanpak voor hen die dat echt nodig hebben.

Ik denk ook niet dat iemand daar tegen kan zijn.
pi_220002688
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 17:06 schreef Irmak_Spermabak het volgende:

[..]

Ow damn, sorry, daar haal ik WW en loondoorbetaling ziekte door elkaar.

Bij de WW is het argument simpelweg dat men denkt dat die werkelozen dan sneller aan het werk gaan. Aldus demissionair minister Paul in een of andere evaluatie van vorig jaar.

https://www.ad.nl/economi(...)n-het-werk~a8f838cb/

Edit: https://open.overheid.nl/(...)6e-aa0163f593b0/file gevonden. Maar nu geen zin om te lezen :D

[ Bericht 8% gewijzigd door probeer op 04-02-2026 17:18:43 ]
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 17:13:02 #251
375570 crew  Cyan9
pi_220002695
quote:
17s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:15 schreef probeer het volgende:

[..]
Als we straks allemaal arm zijn gaan we gewoon bij de POL mods wonen
Ik heb slechts een simpel huurflatje. :P
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_220002708
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 17:11 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Waar het mis gaat met armelui is dat de echt schrijnende gevallen de dupe zijn van allerlei volk dat te lui is om te werken. Als je al die beroepswerklozen verplicht aan het werk zet blijft er veel meer geld over voor een fatsoenlijk vangnet en een menselijke aanpak voor hen die dat echt nodig hebben.

Dat horen we allemaal ook vaker ja. Maar zonder cijfermatige onderbouwing klinkt dat me ook allemaal net even iets te populistisch hoor.

Daarbij .. wil jij die luie gevallen op de werkvloer? Mensen die actief hun best doen om niet te werken (én alle maatregelen uit de participatiewet te ontwijken)? Ik niet. Lijkt me een ramp voor de productiviteit.

Een groep mensen valt helaas nou eenmaal in de 'meer kwaads dan goeds' categorie. (En nee, ook ik kan niet hard maken hoe groot die groep is.) En zelfs voor die groep mensen, is het voor het collectief beter als we ze toch enigszins blijven onderhouden. Omdat we er nog meer last van hebben wanneer we dat niet doen.
pi_220002711
quote:

[..]

Het valt reuze mee met de hoeveelheid beroepswerkelozen in Nederland. Sowieso is dat historisch laag en hoop mensen vallen tussen wal en schip qua uitkeringen. Die zitten bijvoorbeeld in De Bijstand terwijl er overduidelijk wat mis is met ze. Wat mij meer stoort is dat mensen met Toeslagen meer krijgen dan als ze 6 uur meer gaan werken in de week waardoor teveel mensen part time blijven werken. Dat werkt twee kanten op namelijk tekorten op de arbeidsmarkt EN gratis geld dat ze uitdelen.

Je moet eens kijken wat er naar Kindgebonden budget gaat, of zorg en huurtoeslag en hoeveel mensen hun uren afstemmen op die Toeslagen. Dat is ronduit problematisch.
blablablabla
pi_220002715
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ze moeten meer geld halen bij de rijkere ouderen daar zit tegenwoordig veel van het inkomen en het vermogen.
Dus fiscaliseer die AOW.
Ze moeten vooral minder geld uitgeven.
pi_220002718
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 17:05 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ik verdien ook bovenmodaal en je gevoel klopt. Maar het is tegelijk ook bijna onvermijdelijk. Het systeem beschermt minima en stimuleert werkgevers, waardoor wie in het midden zit vaak het meeste betaalt en het minst direct terugziet.

Het voelt oneerlijk en dat is het deels ook. Tegelijkertijd zijn de opties beperkt: slimmer omgaan met je geld, investeren waar mogelijk of accepteren dat je bijdrage onderdeel is van het grotere geheel.

Soms is accepteren hoe het werkt de meest rustgevende houding.
Ik word hier een beetje moe van. Het is niet zo dat het huidige fiscale stelsel een natuurwet is, het is het gevolg van politieke keuzes. Het is een keuze om arbeid zwaar te belasten en vermogen niet. Het is een keuze om huurinkomsten onbelast te laten. Het is ook een keuze om passief inkomen amper te belasten in vergelijking met inkomen uit arbeid.

En het is ook een politieke keuze om ouderen, armen en zwakkeren de goot in te trappen terwijl je bedrijven en vermogende particulieren bijna volledig ontziet.
pi_220002722
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:58 schreef Elan het volgende:

[..]
Toeslagenstelsel op de schop kan alleen bij een stelselherziening. Nou kan dat halverwege deze kabinetsperiode, dus daar zouden ze het wel over moeten hebben, maar dat lijkt me typisch iets voor de Kamer en niet voor een minister en dus niet voor een regeerakkoord. Het ministerie levert bouwstenen (en die zijn er al), de Kamer beslist. Zo is box 3 ook aangepakt.

En met de sfeer van dit akkoord ben ik blij dat ze het niet over een stelselherziening hebben gehad, dan waren box 2 en 3 verdwenen, met vervolgens een vlaktax zodat de rijken minder betalen, zonder verder enige compensatie voor hen die de toeslagen zien verdwijnen. En de HRA is wel heilig, zodat huiseigenaren minder betalen dan huurders. Zoiets. Dat ademt dit akkoord in elk geval uit.
pi_220002724
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 17:15 schreef probeer het volgende:

[..]
Dat horen we allemaal ook vaker ja. Maar zonder cijfermatige onderbouwing klinkt dat me ook allemaal net even iets te populistisch hoor.

Daarbij .. wil jij die luie gevallen op de werkvloer? Mensen die actief hun best doen om niet te werken (én alle maatregelen uit de participatiewet te ontwijken)? Ik niet. Lijkt me een ramp voor de productiviteit.

Een groep mensen valt helaas nou eenmaal in de 'meer kwaads dan goeds' categorie. (En nee, ook ik kan niet hard maken hoe groot die groep is.) En zelfs voor die groep mensen, is het voor het collectief beter als we ze toch enigszins blijven onderhouden. Omdat we er nog meer last van hebben wanneer we dat niet doen.
Lui is ook relatief. De productiviteit van 55+ is bijvoorbeeld vaak een stuk lager dan van dertigers veertigers. Kunnen ook moeilijk mee in de hele digitalisering. Valt me op dat jongeren (dus de generatie die net van school komt) daar ook weer opvallend veel moeite mee lijkt te hebben. Kampen ook met een hoger ziekteverzuim.
blablablabla
  woensdag 4 februari 2026 @ 17:19:08 #258
38496 Perrin
pi_220002728
quote:

[..]

Er schijnen weer wat vacatures in het leger te komen.
pi_220002732
quote:
11s.gif Op woensdag 4 februari 2026 17:19 schreef Perrin het volgende:

[..]
Er schijnen weer wat vacatures in het leger te komen.
Dat is beter dan blikjes rapen of in een winkelcentrum rondhangen iig
pi_220002745
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 17:06 schreef Irmak_Spermabak het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 17:11 schreef probeer het volgende:

[..]
Ow damn, sorry, daar haal ik WW en loondoorbetaling ziekte door elkaar.

Bij de WW is het argument simpelweg dat men denkt dat die werkelozen dan sneller aan het werk gaan. Aldus demissionair minister Paul in een of andere evaluatie van vorig jaar.

https://www.ad.nl/economi(...)n-het-werk~a8f838cb/

Edit: https://open.overheid.nl/(...)6e-aa0163f593b0/file gevonden. Maar nu geen zin om te lezen :D
https://open.overheid.nl/(...)6e-aa0163f593b0/file

De samenvatting op pagina 3:

Volgens dit onderzoek neemt 'de kans op nieuw werk binnen 6 maanden' toe met 0,7% per gekorte maand WW duur.

Let ook op de disclaimer: In een gunstige conjunctuur gemeten.

En men is blijkbaar ook niet bang voor een weglekeffect naar de bijstand. Dus gaat er van uit dat ze dan gewoon allemaal binnen 1 ipv 2 jaar een baan vinden. :')

Dus volgens Paul gaat een verkorting tot 1 jaar er toe leiden dat (ipv nu 53%) straks 61,4% binnen 6 maanden een baan vindt. En dat er geen weglekeffect naar de bijstand plaatsvindt.

Maw, 100% van de mensen die nu tussen het 1e en het 2e jaar een baan vindt, zal dat straks netjes binnen 1 jaar gaan doen.

De kanttekening 'binnen een gunstige conjunctuur' draagt hier volgens mij dat gehele onderzoek.

[ Bericht 3% gewijzigd door probeer op 04-02-2026 17:35:30 ]
  woensdag 4 februari 2026 @ 17:24:04 #261
38496 Perrin
pi_220002754
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 17:17 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik word hier een beetje moe van. Het is niet zo dat het huidige fiscale stelsel een natuurwet is, het is het gevolg van politieke keuzes. Het is een keuze om arbeid zwaar te belasten en vermogen niet. Het is een keuze om huurinkomsten onbelast te laten. Het is ook een keuze om passief inkomen amper te belasten in vergelijking met inkomen uit arbeid.

En het is ook een politieke keuze om ouderen, armen en zwakkeren de goot in te trappen terwijl je bedrijven en vermogende particulieren bijna volledig ontziet.
Het nadeel is dat degenen die van dit stelsel het meest profiteren extreem goed georganiseerd en invloedrijk zijn. Ze kunnen hun vermogen verplaatsen, fiscaal optimaliseren en lobbyen effectief.

Wij mopperen alleen op de foks. En betalen netjes de bonnetjes van BV Nederland.
pi_220002767
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 16:05 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

PvdaL/Gl wil het afbouwen in 4-8 jaar en daarbij niks compenseren voor huizenbezitters.
pi_220002833
quote:
9s.gif Op woensdag 4 februari 2026 17:24 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het nadeel is dat degenen die van dit stelsel het meest profiteren extreem goed georganiseerd en invloedrijk zijn. Ze kunnen hun vermogen verplaatsen, fiscaal optimaliseren en lobbyen effectief.

Wij mopperen alleen op de foks. En betalen netjes de bonnetjes van BV Nederland.
Noem mij maar zeer pessimistisch. Maar als die voorgestelde box 3 wijzigingen (belasten van ongerealiseerde winst) door gaan, zullen er naar mijn verwachting erg veel Kamerleden een spaar BV oprichten. Zichzelf ¤0 loon uitbetalen onder het argument dat het beheren van eigen investeringen niet als arbeid gezien wordt, en dan 19% over de winst. Want zo rollen ze dan weer wel.

Vanaf een bepaald vermogen wordt dat lucratief, en daar zal een Kamerlid volgens mij toch al snel aan zitten.
pi_220002910
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 17:39 schreef probeer het volgende:

[..]
Noem mij maar zeer pessimistisch. Maar als die voorgestelde box 3 wijzigingen (belasten van ongerealiseerde winst) door gaan, zullen er naar mijn verwachting erg veel Kamerleden een spaar BV oprichten. Zichzelf ¤0 loon uitbetalen onder het argument dat het beheren van eigen investeringen niet als arbeid gezien wordt, en dan 19% over de winst. Want zo rollen ze dan weer wel.

Vanaf een bepaald vermogen wordt dat lucratief, en daar zal een Kamerlid volgens mij toch al snel aan zitten.
https://nos.nl/artikel/26(...)t-gaat-er-veranderen

Hier stond het wel begrijpelijk uitgelegd.
Gevoelsmatig is straks de spaarder de sjaak omdat die wel ongerealiseerde vermogensbelasting gaat betalen maar over aandelen etc zijn er straks legio trucjes mogelijk om het niet te betalen.

Aan de andere kant lijkt me het belasten van iets wat je niet contant hebt gemaakt me nog veel erger.
pi_220003041
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 17:57 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)t-gaat-er-veranderen

Hier stond het wel begrijpelijk uitgelegd.
Gevoelsmatig is straks de spaarder de sjaak omdat die wel ongerealiseerde vermogensbelasting gaat betalen maar over aandelen etc zijn er straks legio trucjes mogelijk om het niet te betalen.

Aan de andere kant lijkt me het belasten van iets wat je niet contant hebt gemaakt me nog veel erger.

Nee, over spaargeld betaal je geen belasting over gestegen vermogen, maar alleen over de daadwerkelijk gekregen rente (met nog een vrijstelling van de eerste 1800 euro).

Zie deze, inclusief rekenvoorbeelden: https://www.rijksoverheid(...)lijk-rendement-box-3
pi_220003333
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 17:15 schreef probeer het volgende:

[..]
In de meeste grotere organisaties lopen ook wel wat van die lijntrekkers rond die iedereen liever ziet gaan dan komen.

Maar om dat van overheidswege mogelijk te maken voelt voor de meesten, inclusief ondergetekende, toch verkeerd. Hoe irritant er mee moeten werken ook moge zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')