abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220000719
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die uitleg had dan van Jetten moeten komen gister. En die uitleg was er niet, dus is er ook gewoon niet.
-O-
Dan hoop ik toch dat mensen het nu wel gaan zien. Waar velen zelf voor gestemd hebben.
En hopelijk een andere, socialere, keuze maken straks bij nieuwe verkiezingen voor de eerste kamer.
pi_220000726
Ik ben gewoon bang dat dit het populisme nog meer in de kaart gaat spelen.
  woensdag 4 februari 2026 @ 12:20:57 #104
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_220000728
maaree, gaan we nu eindelijk is als een blok staan als burger en gewoon is nee zeggen tegen de overheid? of gaan we weer met zijn allen lopen zeiken en met de reet omhoog staan?
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  woensdag 4 februari 2026 @ 12:23:33 #105
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_220000750
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
politieke deadlock waar iedereen elkaar persoonlijk aanvalt en niks voor elkaar krijgt, nog meer fragmentatie in de politieke partijen, etc etc
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 12:24:50 #106
5428 crew  miss_sly
pi_220000759
quote:
14s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:20 schreef cherrycoke het volgende:
maaree, gaan we nu eindelijk is als een blok staan als burger en gewoon is nee zeggen tegen de overheid? of gaan we weer met zijn allen lopen zeiken en met de reet omhoog staan?
We gaan de volgend keer nog populistischer rechts stemmen, want zij zullen het echt allemaal wel goed oplossen naar onze zin.

Zie ook de geweldige plannen van Wilders met zijn motie gisteren om per direct een asielstop in te stellen en de grenzen te sluiten :')
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220000763
Wat ik zelf vooral teleurstellend vind is dat er niets wordt gedaan aan de HRA en hoge vermogens worden ontzien, terwijl de inkomstenbelasting (naar ik begrijp) wel wordt verhoogd. Erfbelasting blijft eveneens onaangeroerd.

De rekening wordt weer eens bij de middenklasse neergelegd. Het is meer van hetzelfde, en het akkoord getuigt van weinig lef. De huidige versie kleurt vooral VVD-blauw. Dat is op zichzelf bijzonder, aangezien de VVD al dik 16 jaar de toon zet en daar ook veel over wordt geklaagd.

Maar goed, voordeel van de twijfel. Kabinet zal veel water bij de wijn moeten doen om meerderheden te halen. Hopelijk haalt dat de scherpe kantjes eraf en zorgt de oppositie voor wat broodnodige toevoegingen en aanpassingen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_220000774
quote:
maaree, gaan we nu eindelijk is als een blok staan als burger en gewoon is nee zeggen tegen de overheid?
Hoe wil je nee zeggen tegen de verkorting van de WW of een verhoging van de AOW leeftijd? Een "kan me niet schelen dat jullie me geen AOW geven, ik stop toch met werken en eis geld"?

[ Bericht 4% gewijzigd door Hanca op 04-02-2026 12:32:57 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  woensdag 4 februari 2026 @ 12:27:11 #109
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_220000777
quote:
7s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:24 schreef miss_sly het volgende:

[..]
We gaan de volgend keer nog populistischer rechts stemmen, want zij zullen het echt allemaal wel goed oplossen naar onze zin.

Zie ook de geweldige plannen van Wilders met zijn motie gisteren om per direct een asielstop in te stellen en de grenzen te sluiten :')
Maak die wilders dan is premier, laat hem het dan maar doen, dan iemand als ( :') ) schoof naar voren schuiven.

met zo een minderheidskabinet dat is al gedoemd om te falen.
  woensdag 4 februari 2026 @ 12:30:20 #110
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_220000814
Het mooiste aan kabinet Jetten is dat D66 daarna weer terugzakt naar 3 zeteltjes.

90% van het regeerakkoord deugt, helaas zit er in de laatste 10% erg veel vergif.
pi_220000876
Voorlopig schopt de oppositie wel het harst tegen de plannen die de VVD naar voren schuift.

Veel kleinere plannetjes wat betreft wonen en duurzaamheid zullen een stuk makkelijker erdoor komen.
  woensdag 4 februari 2026 @ 12:38:40 #112
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220000903
quote:
Op naar het Malieveld!

And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 12:42:39 #113
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220000935
Het is in ieder geval te hopen dat de mensen die op de VVD hebben gestemd omdat anders GLPVDA en asielzoekers en moslims, blij zijn met dit kabinet. En graag hoor ik deze mensen ook niet klagen over het gure VVD-beleid.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  woensdag 4 februari 2026 @ 12:44:19 #114
38496 Perrin
pi_220000950
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Ja een overheid die lastige keuzes durft te maken, dat kun je natuurlijk niet accepteren.

We moeten snel weer terug naar een kabinet van BBB en PVV lui die jarenlang plucheplakken zonder zinnig beleid.

Zijn er geen volwassenen meer in de zaal?
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 12:45:07 #115
236264 crew  capricia
pi_220000954
quote:
14s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:42 schreef xpompompomx het volgende:
Het is in ieder geval te hopen dat de mensen die op de VVD hebben gestemd omdat anders GLPVDA en asielzoekers en moslims, blij zijn met dit kabinet. En graag hoor ik deze mensen ook niet klagen over het gure VVD-beleid.
Zijn er al staatjes van dan welke achterban van welke partij het minste of het meeste tevreden is?

Want misschien vinden veel VVDers dit wel prima, en zit er pijn bij andere coalitiepartijen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 4 februari 2026 @ 12:46:35 #116
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_220000964
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:35 schreef Nebelwerfer het volgende:
Voorlopig schopt de oppositie wel het harst tegen de plannen die de VVD naar voren schuift.

Veel kleinere plannetjes wat betreft wonen en duurzaamheid zullen een stuk makkelijker erdoor komen.
Het is dan juist ook schokkend dat ze niet juist op die algemeen geaccepteerde dingen wat proberen te bereiken. Maar dat is natuurlijk allemaal te moeilijk en risicovol.
pi_220000982
quote:
14s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:42 schreef xpompompomx het volgende:
Vvd stemmers zijn vooral bang voor hun eigen centen.
pi_220000992
quote:
9s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:44 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ja een overheid die lastige keuzes durft te maken, dat kun je natuurlijk niet accepteren.

We moeten snel weer terug naar een kabinet van BBB en PVV lui die jarenlang plucheplakken zonder zinnig beleid.

Lastige keuzes? Die hebben ze juist voorkomen. Lastig voor hen was het verhogen van vermogensbelasting, het intrekken van een hoop aftrekposten voor bedrijven, het verhogen van de VPB, het afbouwen van de HRA.

Die keuzes hebben ze geen van allen gemaakt. Ze zijn voor het makkelijke: 'we pakken mensen aan die onze achterban niet zijn' gegaan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 12:52:00 #119
236264 crew  capricia
pi_220000997
Is er ook een kans dat de oppositie partijen over hun schaduw heen stappen en gezamelijk een lijn trekken tegen deze plannen?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_220000998
quote:
Nou dit dus ja. }:|
(stroopt de mouwen alvast op)
pi_220001020
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:52 schreef capricia het volgende:
Is er ook een kans dat de oppositie partijen over hun schaduw heen stappen en gezamelijk een lijn trekken tegen deze plannen?
Tegen de AOW leeftijd waarschijnlijk wel. Misschien ook wel tegen de WW verkorting.
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 12:59:23 #122
236264 crew  capricia
pi_220001048
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tegen de AOW leeftijd waarschijnlijk wel. Misschien ook wel tegen de WW verkorting.
Ik hoop dat echt. Wat mij betreft trekken Wilders, Klaver (en de BBB voor de EK) gezamelijk op.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 4 februari 2026 @ 13:04:33 #123
38496 Perrin
pi_220001076
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Lastige keuzes? Die hebben ze juist voorkomen. Lastig voor hen was het verhogen van vermogensbelasting, het intrekken van een hoop aftrekposten voor bedrijven, het verhogen van de VPB, het afbouwen van de HRA.

Die keuzes hebben ze geen van allen gemaakt. Ze zijn voor het makkelijke: 'we pakken mensen aan die onze achterban niet zijn' gegaan.
Het klopt dat dit kabinet geen radicale vermogensbelasting invoert, de hypotheekrenteaftrek laat bestaan en de vennootschapsbelasting niet fors verhoogt. Maar dat betekent niet dat het moeilijke keuzes uit de weg is gegaan. Het betekent vooral dat er andere afwegingen zijn gemaakt dan jij zelf zou maken.

Moeilijke keuzes zijn niet per definitie de maatregelen die jij als rechtvaardig ziet. Ook het verhogen van lasten voor een brede groep, het doorvoeren van impopulaire bezuinigingen of het invoeren van nieuwe heffingen met onzekere effecten vergt politieke moed juist omdat zulke keuzes niemand sparen.

De suggestie dat vooral 'niet de eigen achterban' wordt geraakt, is onterecht. De beleidsmaatregelen raken ook mensen die op deze partijen stemmen. De achterban van de regeringspartijen bestaat niet alleen uit vermogenden of werkgevers, maar ook uit middeninkomens, huiseigenaren en werknemers die de gevolgen van de voorgestelde maatregelen direct voelen.

We leven helaas niet langer in een tijd van onbegrensde beloften. We zijn beland in een fase waarin offers onvermijdelijk zijn. Dat vraagt een zekere mate van realisme en volwassenheid van ons allemaal.
pi_220001094
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 13:04 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het klopt dat dit kabinet geen radicale vermogensbelasting invoert, de hypotheekrenteaftrek laat bestaan en de vennootschapsbelasting niet fors verhoogt. Maar dat betekent niet dat het moeilijke keuzes uit de weg is gegaan. Het betekent vooral dat er andere afwegingen zijn gemaakt dan jij zelf zou maken.

Moeilijke keuzes zijn niet per definitie de maatregelen die jij als rechtvaardig ziet. Ook het verhogen van lasten voor een brede groep, het doorvoeren van impopulaire bezuinigingen of het invoeren van nieuwe heffingen met onzekere effecten vergt politieke moed juist omdat zulke keuzes niemand sparen.

De suggestie dat vooral 'niet de eigen achterban' wordt geraakt, is onterecht. De beleidsmaatregelen raken ook mensen die op deze partijen stemmen. De achterban van de regeringspartijen bestaat niet alleen uit vermogenden of werkgevers, maar ook uit middeninkomens, huiseigenaren en werknemers die de gevolgen van de voorgestelde maatregelen direct voelen.

We leven helaas niet langer in een tijd van onbegrensde beloften. We zijn beland in een fase waarin offers onvermijdelijk zijn. Dat vraagt een zeker mate van realisme en volwassenheid van ons allemaal.
De keuze is gewoon gemaakt om essentiële zaken uit het sociale stelsel te gooien, omdat ze niet konden kiezen welke belasting op vermogen of bedrijven ze wilden verhogen. Je weet wel, uit de doorrekening van D66.

Dat is simpelweg het ontwijken van lastige keuzes, niet het maken er van.
pi_220001128
quote:

We leven helaas niet langer in een tijd van onbegrensde beloften. We zijn beland in een fase waarin offers onvermijdelijk zijn. Dat vraagt een zekere mate van realisme en volwassenheid van ons allemaal.
Nou, van ons allemaal… vooral van de ‘kwetsbaarsten’ in onze samenleving dan.

Het zou pas van volwassenheid en evenwichtigheid getuigen als die rekening niet zo eenzijdig zou worden neergelegd bij de onderkant van de samenleving maar als de bovenkant ook hun fair share hierin zou dragen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  woensdag 4 februari 2026 @ 13:22:52 #126
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220001225
quote:

[..]

In plaats van 'aan de slag' hadden ze het regeeraccoord idd ook 'het recht van de sterkste' kunnen noemen.

Maar dat verkoopt niet lekker.
pi_220001295
quote:

[..]

Welke offers worden er precies gevraagd van bedrijven en vermogende particulieren?
pi_220001303
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 13:22 schreef Eightyone het volgende:

[..]
In plaats van 'aan de slag' hadden ze het regeeraccoord idd ook 'het recht van de sterkste' kunnen noemen.

Het is een aanvulzin:

Aan de slag...
- ...of u nou kunt of niet
- ...of creperen
- ...tot uw dood
- ...zonder vangnet

Zoiets?
  woensdag 4 februari 2026 @ 13:34:57 #129
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_220001350
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 13:22 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Als de bevolking geen ruggengraat toont, krijg je deze slappe hap inderdaad.
  woensdag 4 februari 2026 @ 13:35:56 #130
38496 Perrin
pi_220001356
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 13:28 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Welke offers worden er precies gevraagd van bedrijven en vermogende particulieren?
De vrijheidsbijdrage is een voorbeeld. Maar het klopt dat de politieke keuze is om de pijn grotendeels niet bij bedrijven of vermogenden te leggen.
pi_220001365
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 13:35 schreef Perrin het volgende:

[..]
De vrijheidsbijdrage is een voorbeeld. Maar het klopt dat de politieke keuze is om de pijn grotendeels niet bij bedrijven of vermogenden te leggen.
En dat is dus het vermijden van de moeilijke keuzes.
  woensdag 4 februari 2026 @ 13:37:35 #132
38496 Perrin
pi_220001373
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 13:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
En dat is dus het vermijden van de moeilijke keuzes.
Deze keuze is ook niet makkelijk. Het is een keuze die niet leuk is voor velen. Politici maken niet graag keuzes die niet leuk zijn voor velen. Het is comfortabeler kadootjes uit te delen dan mensen vragen de broekriem aan te halen.
pi_220001383
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 13:37 schreef Perrin het volgende:

[..]
Deze keuze is ook niet makkelijk. Het is een keuze die niet leuk is voor velen. Politici maken niet graag keuzes die niet leuk zijn voor velen.
VVD zou graag het sociale stelsel veel verder afbreken, dit is voor hun een stap richting hun ideaal, geen moeilijke keus.
pi_220001385
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 09:27 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Is de visie niet “Rijnlands naar Angelsaksisch ten behoeve van economische groei”, oftewel “Rapport Wennink”, oftewel “vooral oog voor de consequenties als we het niet doen, niet voor die als we het wel doen.”?
Als bepaalde groepen van de bevolking zich meer in politiek zouden verdiepen zouden ze net als velen jeuk krijgen van dat hele 'Angelsaksische' qua model boven ons oude Rijnlandse.

Meer richting hoe Amerika vervallen is. Fantastisch.
  woensdag 4 februari 2026 @ 13:39:40 #135
38496 Perrin
pi_220001387
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 13:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
VVD zou graag het sociale stelsel veel verder afbreken, dit is voor hun een stap richting hun ideaal, geen moeilijke keus.
Ja het zijn allemaal kwaadaardige mensen daar. Komop Hanca, je bent verstandiger dan deze onderbuikpraat.
pi_220001398
Ik geloof absoluut niet in complottheorieën, en dit is ook echt niet vantevoren bedacht, maar het clubje ondernemers die de campagne voor een vvd,cda,vvd kabinet hebben bedacht , en waaruit ook de Wijers uitspraken naar buiten zijn gekomen, hebben wel precies hun zin gekregen met dit regeerakkoord.

Er zijn wel veel micro afslagen genomen, die tot dit resultaat hebben geleid.
pi_220001402
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 13:35 schreef Perrin het volgende:

[..]
De vrijheidsbijdrage waar het bedrijfsleven slechts voor 1/3de opdraait inderdaad, en waar bovendien bij vermeld is dat ze nog in overleg gaan met betrokken partijen / VNO NCW over de precieze uitwerking daarvan.

Ik zie de verdere afzwakking dus ook al aankomen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_220001416
quote:

[..]

Ik zou de bezuiniging op de zorg geen makkelijke keuze noemen en stikstof ook niet. De AOW is, wat je er inhoudelijk ook van vindt, de keuze die waarschijnlijk het meeste weerstand organiseert van alle maatrefelen die je als kabinet kunt treffen.

Er zijn niet overal moedige keuzes gemaakt en jij noemt er terecht een paar, maar alleen maar moeilijke keuzes doet geen enkel kabinet. De VVD heeft het fiscaal goedddeels weten te bevriezen.
pi_220001425
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 13:39 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ja het zijn allemaal kwaadaardige mensen daar. Komop Hanca, je bent verstandiger dan deze onderbuikpraat.
Dat is geen kwaadaardigheid, de VVD hun ideaal is vrij libertarisch met een extreem klein sociaal stelsel. En ze komen dichter bij dat ideaal.

Dit is gewoon waar de VVD voor staat, ook als er niet hoeft te worden bezuinigd snijden ze graag in het sociale stelsel (je weet wel, onder het mom van kleine overheid, hun stopwoord).
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 13:54:20 #140
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220001451
quote:

[..]
Een klein sociaal stelsel is wel waar de VVD voor staat.

Tevens is de VVD, zoals je weet, niet flauw van het bekende rechts populisme (hun hele campagne bestond er zelfs uit) en weet daarmee al jaren volk aan zich te binden dat eigenlijk niks bij die partij te zoeken heeft.

En uiteraard gaan juist deze stemmers boos zijn dat D66 niks voor ze doet.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_220001485
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:46 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Het is dan juist ook schokkend dat ze niet juist op die algemeen geaccepteerde dingen wat proberen te bereiken. Maar dat is natuurlijk allemaal te moeilijk en risicovol.
Zoals welk?

Ik vind juist dat bepaalde stappen wel genomen worden. Pas als ze de BBB de stikstofplannen weten laten afzwakken of van hun migratielijn afstappen voor gl/pvda verkloten ze wat mij betreft de progressie.

Wat veiligheid en wonen betreft laten ze merken vooruit te willen. Grootste pijnpunt zit hem vooral in het bezuinigen en waar dat moet gebeuren.
pi_220001502
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:00 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Grootste pijnpunt zit hem vooral in het bezuinigen en waar dat moet gebeuren.
En vooral ook dat ze alleen maar willen bezuinigen. Lasten op vermogen of bedrijven verhogen was ook een dekking geweest. Maar hier wint het 'we willen een kleine overheid' van VVD en ook wel D66 het van de verzorgingsstaat waar het CDA voor zou moeten staan als christendemocratische partij.
pi_220001511
quote:
7s.gif Op woensdag 4 februari 2026 10:39 schreef Isdatzo het volgende:
Gaan we nu allemaal heel verbaasd doen dat dit is wat je krijgt wanneer de VVD een sleutelrol heeft in de formatie?
Blijkbaar toch weer iets waar men keer op keer achter moet komen.

Ipv ze al ruim meer dan een decennia zien voor het immorele tuig wat ze zijn.
"Pools are perfect for holding water"
pi_220001527
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die uitleg had dan van Jetten moeten komen gister. En die uitleg was er niet, dus is er ook gewoon niet.
Die uitleg is simpel, en totaal onbewezen. Is hetzelfde waar ze al jarenlang mee aan komen wanneer ze arbeidsrechten slopen.

"We hopen dan dat de werkgevers meer bereid zijn om vaste contracten uit te delen."
pi_220001535
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wat ik zelf vooral teleurstellend vind is dat er niets wordt gedaan aan de HRA en hoge vermogens worden ontzien, terwijl de inkomstenbelasting (naar ik begrijp) wel wordt verhoogd. Erfbelasting blijft eveneens onaangeroerd.

De rekening wordt weer eens bij de middenklasse neergelegd. Het is meer van hetzelfde, en het akkoord getuigt van weinig lef. De huidige versie kleurt vooral VVD-blauw. Dat is op zichzelf bijzonder, aangezien de VVD al dik 16 jaar de toon zet en daar ook veel over wordt geklaagd.

Maar goed, voordeel van de twijfel. Kabinet zal veel water bij de wijn moeten doen om meerderheden te halen. Hopelijk haalt dat de scherpe kantjes eraf en zorgt de oppositie voor wat broodnodige toevoegingen en aanpassingen.
Zo zo .. dat houd je lang vol. Wanneer is bij jou dat voordeel van de twijfel eens op?
pi_220001538
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hoe wil je nee zeggen tegen de verkorting van de WW of een verhoging van de AOW leeftijd? Een "kan me niet schelen dat jullie me geen AOW geven, ik stop toch met werken en eis geld"?
Binnenhof slopen.
pi_220001551
quote:
9s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:44 schreef Perrin het volgende:

[..]

Lol. Lastige keuzes? Gesproken als een echte D66-er :')

AOW uitkeringen inkomen en/of vermogensafhankelijk maken. HRA verlagen. vennootschap en winstbelasting verhogen. Dát zijn de lastige keuzes.

AOW leeftijd verhogen en de rekening bij de middenklasse leggen zijn juist de makkelijke onzin waar ze keer op keer mee komen.
pi_220001560
quote:

[..]

Ik had even door moeten scrollen voordat ik de reactie hierboven maakte. Ja, precies dit dus.
pi_220001571
quote:

[..]
Kwaadaardig? Eh, up for discussion. Totaal uit het oog verloren wat het is om niet 140k per jaar te verdienen, levend tussen mensen met eenzelfde welvaartsniveau? De levens van miljoenen mensen reduceren tot cijfers? Absoluut.

Maar hej .. als D66 stemmer ... stuur eens een berichtje naar die oud-collega van je die een jaar geleden diens baan verloor. Of naar de collega die met een langdurige ziekte kampt. Vraag eens hoe het met ze gaat en wat zij van deze plannen vinden en waarschijnlijk gaan merken.

Zoek die menselijke maat weer eens op.

Edit: En als je écht ballen hebt, laat eens vallen dat jij er voor bent dat die oud-collega straks in de bijstand belandt. Dat je er voor bent dat de langdurig zieke een heel stuk eerder in de UWV molen komt, incluis nog grotere terugval in inkomen (dan eerst al het geval). "Ik heb gestemd voor de extra ellende waar jij straks in terecht komt."

Draag in je persoonlijke leven eens uit waar je voor zegt te staan. Wees eens eerlijk. Ipv eens in de 4 jaar je echte overtuigingen in het stemhokje laten horen, om vervolgens alles maar 'heel vervelend voor de getroffen mensen' te vinden.

Daarna praten we verder.

[ Bericht 3% gewijzigd door probeer op 04-02-2026 14:28:08 ]
pi_220001607
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
En vooral ook dat ze alleen maar willen bezuinigen. Lasten op vermogen of bedrijven verhogen was ook een dekking geweest. Maar hier wint het 'we willen een kleine overheid' van VVD en ook wel D66 het van de verzorgingsstaat waar het CDA voor zou moeten staan als christendemocratische partij.
Hoezo alleen bezuinigen? Potje voor de boeren en het leger optuigen zijn alleen al enorme investeringen.
pi_220001612
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:18 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Hoezo alleen bezuinigen? Potje voor de boeren en het leger optuigen zijn alleen al enorme investeringen.
Potje voor de boeren is eerder een terugdraaiing van een bezuiniging.
pi_220001626
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat valt echt enorm mee. Economie is wereldwijd en heeft China inmiddels meer invloed. Zie bijvoorbeeld dat we een beter dan verwachtte economie hebben gehad in 2025, ondanks Trump.

En op onze cultuur heeft de tv wellicht invloed, maar Trump zelf maar mager. Weinig mensen in Nederland die ooit een toespraak van hem hebben gezien, de meeste zullen niet eens weten wat er in Minneapolis gebeurt.

Onze veiligheid alleen als de VS de EU aan zou vallen, maar die kans is rond de 0%.
Dus als de VS Groenland aanvalt heeft dit geen gevolgen voor Nederland
Dus als de VS stopt met het leveren van (door ons gekochte) wapens aan Oekraïne heeft dit geen gevolgen voor Nederland.
Dus als de VS zegt dat ASML niet meer mag leveren aan China heeft dit geen gevolgen voor Nederland.
Dus als de VS een extra heffing oplegt omdat wij 1 soldaat naar Groenland stuurden heeft dit geen gevolgen voor Nederland.
Dus dat iedereen zo druk doet in de EU op dit moment dat is echt gebaseerd op onzin!
pi_220001640
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:18 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Ik bedoelde "alleen willen bezuinigen als dekking". Zie de tweede zin. Belasting verhogen als dekking van een investering is ook een optie.
pi_220001650
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:21 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dus als de VS Groenland aanvalt heeft dit geen gevolgen voor Nederland
Dus als de VS stopt met het leveren van (door ons gekochte) wapens aan Oekraïne heeft dit geen gevolgen voor Nederland.
Dus als de VS zegt dat ASML niet meer mag leveren aan China heeft dit geen gevolgen voor Nederland.
Dus als de VS een extra heffing oplegt omdat wij 1 soldaat naar Groenland stuurden heeft dit geen gevolgen voor Nederland.
Dus dat iedereen zo druk doet in de EU op dit moment dat is echt gebaseerd op onzin!
Het heeft op de meeste burgers in Nederland inderdaad allemaal weinig invloed, minder dan alles wat er gister wel werd besproken in het debat.
pi_220001672
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:19 schreef probeer het volgende:

[..]
Potje voor de boeren is eerder een terugdraaiing van een bezuiniging.
Dat geld moet wel opnieuw gevonden worden.
pi_220001686
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:27 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Dat geld moet wel opnieuw gevonden worden.
Dat is eenmalig geld, dat wordt lang niet altijd gedekt. Hier ook niet echt. Dekking is vooral nodig voor structurelere uitgaven, zoals defensie. Maar zoals gezegd: dat kun je ook door een belasting op vermogen of voor bedrijven te verhogen (of aftrekposten aan te pakken).
pi_220001689
quote:

[..]
Lastige keuzes? Die hebben ze juist voorkomen.
Nou ja, er zijn eigenlijk vrij weinig lastige keuzes op dit moment. Stikstof is een kafkaesk papieren probleem maar moet wel opgelost worden, dus dat gaan ze nu proberen met flinke zakken geld. Migratie gaat aangepakt worden omdat dat ook moet. Elektriciteitsnet opkrikken, meer geld voor kernenergie en wind op zee etc. Allemaal noodzakelijk, dus de keuze is eigenlijk niet zo lastig tenzij je in lala-land leeft zoals PVV/BBB/SP/PvdD.

Het lastige is dat het allemaal flink veel geld kost en je moet toch wat doen om dat geld daadwerkelijk in het laatje te krijgen.

De lastige keuze is om dat te doen zonder het tekort nog verder te laten exploderen, daar zijn ze in ieder geval van bewust. Sneller afbouwen van de HRA levert wel wat geld op maar bij lange na niet genoeg en is een ordinaire belastingverhoging voor de middeninkomens. Er is nog steeds geen goede manier om vermogen direct te belasten zonder fictief vermogen te belasten en dan fluit de rechter je weer terug, dus dat levert ook niets op om nu iets mee te doen. Aftrekposten afschaffen is een druppel op een gloeiende plaat, bovendien zijn dat soort verkapte subsidies juist het gevolg van direct overheidsbeleid op het gebied van duurzaamheid etc. Dan moet je dat ook opgeven. Verhogen van de VPB levert misschien een paar miljard op, als je het gelijktrekt met Duitsland misschien. Maar of dat een 'lastige keuze' is weet ik niet, qua VPB zit Nederland al aan de hoge kant in Europa.

De écht lastige keuzes worden niet gemaakt. Afschaffen toeslagen, sanering Belastingdienst (een derde van de ambtenaren weg), één BTW-tarief (met eventueel uitzondering van BTW voor treinreizen ofzo), stopzetten en sanering van het tweede toeslagenschandaal (de zogenaamde 'hersteloperatie'). Oh en de woningmarkt hervormen door af te stappen van al die onzinregulering en ontwikkelaars en investeerders gewoon te laten bouwen waar de markt het meest om vraagt. Als je die dingen doet levert het op de lange termijn honderden miljarden op aan lagere overheidsuitgaven en kom je uit op een begrotingsoverschot. Dan kan je altijd nog weer wat cadeautjes uitdelen aan populistisch links.

[ Bericht 2% gewijzigd door MoreDakka op 04-02-2026 15:18:21 ]
pi_220001698
En als je dat toch allemaal te direct is, leg het eerst hier eens uit hoe of waarom jij het prima vindt dat 20% van de mensen die hun baan verliezen de bijstand in moeten, ipv dat tweede jaar WW krijgen (wat voor een groot deel uiteindelijk genoeg is om wel weer een baan te vinden). Iets waar ze zelf overigens al lang en breed premie voor betaald hebben. Want de mensen die nu recht hebben op een tweede jaar, hebben dat recht opgebouwd in een tijd dat de WW premies ook nog bij werknemers vandaan kwamen.

Dito voor de loondoorbetaling bij ziekte (die ze ook willen gaan uitkleden, aldus het coalitieakkoord). Vertel ons eens waarom jij het eerlijk vindt dat de langdurig zieke (meer dan een jaar) bij het UWV aan mag gaan kloppen. Let wel; dat zijn vaak mensen met een burn-out, en laat de werkgever daar nou vaak een aardig grote hand in hebben (tov andere aandoeningen waardoor mensen er even uit liggen).
pi_220001700
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik bedoelde "alleen willen bezuinigen als dekking". Zie de tweede zin. Belasting verhogen als dekking van een investering is ook een optie.
Okee, wel logisch als je de “echte” achterban van de VVD nagaat. Die zijn echt als de dood voor gl/pvda beleid waar de rekening bij hen komt te liggen.

In mijn ogen kortzichtig omdat de rekening best gedeeld kan worden. Alles bij de rijken neerleggen is natuurlijk ook geen echte optie.

Mijn gok zou zijn dat het begrotingstekort nog wel richting de 3 gaat. Aow en ww zal men wat op kunnen winnen.
Als men vervolgens echt eens stappen gaat maken met degelijker beleid is dat denk ik wel prima.
pi_220001708
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:32 schreef probeer het volgende:
En als je dat toch allemaal te direct is, leg het eerst hier eens uit hoe of waarom jij het prima vindt dat 20% van de mensen die hun baan verliezen de bijstand in moeten, ipv dat tweede jaar WW krijgen (wat voor een groot deel uiteindelijk genoeg is om wel weer een baan te vinden).

Dito voor de loondoorbetaling bij ziekte (die ze ook willen gaan uitkleden, aldus het coalitieakkoord). Vertel ons eens waarom jij het eerlijk vindt dat de langdurig zieke (meer dan een jaar) bij het UWV aan mag gaan kloppen. Let wel; dat zijn vaak mensen met een burn-out, en laat de werkgever daar nou vaak een grote hand in hebben (tov andere aandoeningen waardoor mensen er even uit liggen).
Wie zegt dat ik het 'prima' vindt? Dit soort impopulaire maar noodzakelijke keuzes zijn nooit leuk of prima, maar het vergt wel enige lef om de keuze te maken en al die shit over je heen te krijgen.
pi_220001721
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:34 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Wie zegt dat ik het 'prima' vindt? Dit soort impopulaire maar noodzakelijke keuzes zijn nooit leuk of prima, maar het vergt wel enige lef om de keuze te maken en al die shit over je heen te krijgen.
Ok, verander prima naar 'ik vind dat te verkiezen over andere maatregelen'.
pi_220001762
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:35 schreef probeer het volgende:

[..]
Ok, verander prima naar 'ik vind dat te verkiezen over andere maatregelen'.
Ik neem ook mee dat de kans heel groot is dat dit soort dingen als wisselgeld ingezet gaan worden. Ik heb er nihil vertrouwen in dat dat plan van maximaal 2% tekort ook daadwerkelijk gehaald gaat worden Dus ja.
pi_220001772
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is eenmalig geld, dat wordt lang niet altijd gedekt. Hier ook niet echt. Dekking is vooral nodig voor structurelere uitgaven, zoals defensie. Maar zoals gezegd: dat kun je ook door een belasting op vermogen of voor bedrijven te verhogen (of aftrekposten aan te pakken).
Was wat mij het eerst te binnen schoot. Zal ik hem inruilen voor de energietransitie?

Je kan nu eenmaal niet zeggen dat ze niet of nauwelijks investeren.
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 14:42:38 #164
236264 crew  capricia
pi_220001792
Meer bedrijven die dit doen.
twitter

quote:
De Belastingdienst geeft zijn ongeveer 27.000 medewerkers ruim baan om reservist te worden. De overheidsorganisatie wil bijdragen aan de nationale veiligheid, weerbaarheid en veerkracht van de rechtsstaat. Daarom hebben de Belastingdienst en Defensie gisteren een convenant gesloten.

Voor reservisten die bij de Belastingdienst werken, geldt een aantal voordelen. Zo krijgen ze betaald verlof tijdens het volgen van de opleiding bij Defensie. De Belastingdienst geeft reservisten verder altijd vrijaf als ze worden ingezet.

Crisisbeheersing
De Belastingdienst ziet met de reservistendeal ook voordelen voor de eigen organisatie. Medewerkers doen ervaring op met opereren onder druk, werken in multidisciplinaire teams en doen aan crisisbeheersing. Ze doen bovendien in complexe omstandigheden leiderschapservaring op.

Defensie heeft inmiddels afspraken met meerdere bedrijven die reservisten willen leveren. Zo werden al overeenkomsten gesloten met ABP, Accenture, Atos, Heijmans, KPMG, Nationale Nederlanden, Rabobank en Randstad.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_220001796
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:39 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ik neem ook mee dat de kans heel groot is dat dit soort dingen als wisselgeld ingezet gaan worden. Ik heb er nihil vertrouwen in dat dat plan van maximaal 2% tekort ook daadwerkelijk gehaald gaat worden Dus ja.
Zeg dat tegen de mensen in je sociale cirkel die al langer dan een jaar met werkeloosheid of ziekte tijdens een arbeidsovereenkomst kampen.

Maar he, net als de PVV/JA21/FVD-er die mooi weer speelt tegen zijn allochtone buurman, zal je dat natuurlijk niet doen.
pi_220001811
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:43 schreef probeer het volgende:

[..]
Zeg dat tegen de mensen in je sociale cirkel die al langer dan een jaar met werkeloosheid of ziekte tijdens een arbeidsovereenkomst kampen.

Maar he, net als de PVV-er die mooi weer speelt tegen zijn allochtone buurman, zal je dat natuurlijk niet doen.
Misschien moet je er geen hobby van maken om politiek te volgen als je niet een beetje uit kunt zoomen naar het grotere plaatje.
pi_220001819
Vermogen gaat zwaarder belast worden EN de onderkant van de samenleving is weer de sjaak. Kan me niet voorstellen dat iemand blij is met deze clowns.
blablablabla
pi_220001844
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:44 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Misschien moet je er geen hobby van maken om politiek te volgen als je niet een beetje uit kunt zoomen naar het grotere plaatje.
Misschien moet je je eens beseffen dat politiek van grote en directe invloed is op mensenlevens en je daar naar te gedragen, ipv er louter een intellectuele oefening op een forum van te maken en je constant te verbergen achter het grotere plaatje.
pi_220001851
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:44 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Welk grote plaatje precies?
blablablabla
pi_220001860
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:47 schreef probeer het volgende:

[..]
Misschien moet je je eens beseffen dat politiek van grote en directe invloed is op mensenlevens en je daar naar te gedragen, ipv er louter een intellectuele oefening op een forum van te maken en je constant te verbergen achter het grotere plaatje.
Nee bedankt, ik ben geen hersenloze populist. Stem maar PVV als je puur en alleen voor eigenbelang wil stemmen met een na ons de zondvloed mentaliteit.
pi_220001871
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:44 schreef Elan het volgende:
Vermogen gaat zwaarder belast worden EN de onderkant van de samenleving is weer de sjaak. Kan me niet voorstellen dat iemand blij is met deze clowns.
Alleen voor de klein vermogenden. De grote jongens kopen gewoon weer wat advies in om die shit te ontwijken. Wat gesteggel met box 2 vs 3, en hoppa het scheelt weer een flinke duit.
pi_220001893
Oh ja, nog vergeten te vermelden dat de Eerste Kamer zsm afgeschaft moet worden, of zms hervormd moet worden tot een direct gekozen orgaan.
pi_220001905
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:48 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Nee bedankt, ik ben geen hersenloze populist. Stem maar PVV als je puur en alleen voor eigenbelang wil stemmen met een na ons de zondvloed mentaliteit.
Ik verdien aardig bovenmodaal en stem mijn hele leven lang al SP. En blijf dat ook doen.

En zowel je populisme als zondvloed opmerkingen slaan als een tang op een varken. De HRA als heilig huisje, en dan een ander van eigenbelang beschuldigen. Je zal het lef maar hebben. En die na ons de zondvloed mag je ook veranderen naar 'voor een ander wat eerder de zondvloed, zodat ik langer droog zit'.
pi_220001919
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:52 schreef probeer het volgende:

[..]
Ik verdien aardig bovenmodaal en stem mijn hele leven lang al SP. En blijf dat ook doen.
Dat verklaart een hoop :)
pi_220001926
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:43 schreef probeer het volgende:

[..]

Maar he, net als de PVV/JA21/FVD-er die mooi weer speelt tegen zijn allochtone buurman, zal je dat natuurlijk niet doen.
Waar ik me in kan vergissen, maar wat me wel opvalt, is dat de oppositie het vooral heeft over de aow.

Zijn vast meer redenen voor, maar ik kan me niet aan het idee onttrekken dat daar de meeste kiezers zitten en niet bij de korting vd WW of de verhoging van de eigen bijdrage.
pi_220001937
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:53 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat verklaart een hoop :)
Ik stem inderdaad niet met mijn eigen portemonnee.

Heb gewoon het fatsoen om voor je eigenbelang uit te komen, ipv dit doorzichtige spelletje. Die eerlijkheid zou je iig nog iets van respect op kunnen leveren.
pi_220001955
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:55 schreef probeer het volgende:

[..]

Heb gewoon het fatsoen om voor je eigenbelang uit te komen, ipv dit doorzichtige spelletje. Die eerlijkheid zou je iig nog iets van respect op kunnen leveren.
Nogmaals bedankt, ik ga niet mee in je persoonlijke aanvallen. Je hebt geen idee van mijn eigenbelang dus je lult maar wat. :)
pi_220001961
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het heeft op de meeste burgers in Nederland inderdaad allemaal weinig invloed, minder dan alles wat er gister wel werd besproken in het debat.
Dus we zijn bezig met een investeringopgave van momenteel 30 miljard jaarlijks (van 2% naar 5% navo norm) voor 2035, maar de suikertax van 400 miljoen heeft veel meer invloed.
pi_220001968
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:56 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Nogmaals bedankt, ik ga niet mee in je persoonlijke aanvallen.
Ik kaats daar precies dezelfde bal terug die jij opgooide. Jij begon over eigenbelang.

quote:
Je hebt geen idee van mijn eigenbelang dus je lult maar wat. :)
Je zit arbeidsongeschikt / werkeloos thuis maar stemt heus voor 'het grotere plaatje' (wat dat dan ook mag zijn). Uhuh. Houd een ander voor de gek.
pi_220001979
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:55 schreef probeer het volgende:

[..]

Ik sta hetzelfde jn het leven. 1 keer een uitstapje naar NSC omdat ik wel vertrouwen had in Omtzigt.... :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220001983
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:56 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dus we zijn bezig met een investeringopgave van momenteel 30 miljard jaarlijks (van 2% naar 5% navo norm) voor 2035, maar de suikertax van 400 miljoen heeft veel meer invloed.
De investeringen voor defensie zijn uitgebreid aan bod gekomen gister.
pi_220001987
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:59 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ik sta hetzelfde jn het leven. 1 keer een uitstapje naar NSC omdat ik wel vertrouwen had in Omtzigt.... :)
Deze democratisch socialist / sociaaldemocraat (ja, ik ben daarin soms zwevend) vergeeft het je.
pi_220001990
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:40 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Was wat mij het eerst te binnen schoot. Zal ik hem inruilen voor de energietransitie?

Je kan nu eenmaal niet zeggen dat ze niet of nauwelijks investeren.
En dat is dus ook niet wat ik zei. Ik zei dat ze vooral de dekking uit bezuinigingen ipv belastingverhogingen halen.
pi_220001991
Ik stem heus niet voor mezelf, zei de bovengemiddeld welvarende neoliberaal.

:') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :')
pi_220002009
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
En dat is dus ook niet wat ik zei. Ik zei dat ze vooral de dekking uit bezuinigingen ipv belastingverhogingen halen.
Ah, okee.
pi_220002011
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:54 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Waar ik me in kan vergissen, maar wat me wel opvalt, is dat de oppositie het vooral heeft over de aow.

Zijn vast meer redenen voor, maar ik kan me niet aan het idee onttrekken dat daar de meeste kiezers zitten en niet bij de korting vd WW of de verhoging van de eigen bijdrage.
De WW en het eigen risico zijn dingen die je met een minister uit gaat vechten (en ik denk dat eigen risico met 6,25 per maand verhogen wel een meerderheid gaat krijgen), maar die AOW is het breken van een belofte, het openbreken van het pensioenakkoord. Een pensioenakkoord waar CDA, VVD en D66 voor hebben gestemd, waar de handtekening van de fracties zelf onder staan. Dat is niet iets voor een minister, hier breken de fracties zelf een net gesloten en nog niet eens volledig uitgerold akkoord open.

Zelf vind ik de AOW trouwens ook wel een erg pijnlijke. Ik denk dat als je mensen laat kiezen tussen een iets hogere AOW opbouw, een iets lagere AOW of later de AOW-leeftijd, dat ze dat laatste het ergste vinden.

Ik snap het, de AOW is gegroeid van 8% naar 11% van de begroting en wordt nu voor het eerst meer dan 50% niet uit premies, maar uit belastingen betaald. Maar hoeveel lager zou je AOW nou uitpakken als iedereen 2 jaar eerder AOW kreeg? Niet dat ik dat een ideale dekking vind, maar denk wel minder pijnlijk.

Of laat mensen kiezen: als je AOW in gaat bij 65 krijg je zoveel AOW, bij 67 zoveel, bij 70 zoveel. Waarmee je het gat tussen 65 en 70 meteen via een regeling kunt opvangen voor de zware beroepen die geen keus hebben.

[ Bericht 8% gewijzigd door Hanca op 04-02-2026 15:14:56 ]
pi_220002017
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:07 schreef probeer het volgende:

[..]
Zo zo .. dat houd je lang vol. Wanneer is bij jou dat voordeel van de twijfel eens op?
Dat valt toch wel mee? Kabinet heeft er nog geen dag gezeten.
pi_220002037
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:09 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Dat valt toch wel mee? Kabinet heeft er nog geen dag gezeten.
De manier waarop de kosten verdeeld worden, door veelal steeds dezelfde partijen, is verre van nieuw.

Dus, hoe blijven dezelfde neoliberale partijen toch nog steeds dat voordeel van de twijfel krijgen?
  woensdag 4 februari 2026 @ 15:16:23 #189
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_220002058
quote:
Ik ben best bereid offers te maken. Maar dan wel als van iedereen die offers gevraagd worden en niet de groep die het makkelijkste die offers kan maken in het geheel geen offers hoeft te maken.

Maar misschien ben ik dan niet volwassen, zou kunnen.
pi_220002079
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
De WW en het eigen risico zijn dingen die je met een minister uit gaat vechten (en ik denk dat eigen risico met 6,25 per maand verhogen wel een meerderheid gaat krijgen), maar die AOW is het breken van een belofte, het openbreken van het pensioenakkoord. Een pensioenakkoord waar CDA, VVD en D66 voor hebben gestemd, waar de handtekening van de fracties zelf onder staan. Dat is niet iets voor een minister, hier breken de fracties zelf een net gesloten en nog niet eens volledig uitgerold akkoord open.

Zelf vind ik de AOW trouwens ook wel een erg pijnlijke. Ik denk dat als je mensen laat kiezen tussen een iets hogere AOW opbouw, een iets lagere AOW of later de AOW-leeftijd, dat ze dat laatste het ergste vinden.

Ik snap het, de AOW is gegroeid van 8% naar 11% van de begroting en wordt nu voor het eerst meer dan 50% niet uit premies, maar uit belastingen betaald. Maar hoeveel lager zou je AOW nou uitpakken als iedereen 2 jaar eerder AOW kreeg? Niet dat ik dat een ideale dekking vind, maar denk wel minder pijnlijk.

Of laat mensen kiezen: als je AOW in gaat bij 65 krijg je zoveel AOW, bij 67 zoveel, bij 70 zoveel. Waarmee je het gat tussen 65 en 70 meteen via een regeling kunt opvangen voor de zware beroepen die geen keus hebben.
Snap ik allemaal. Protesteren zal ook makkelijker gaan.

Maar AOW kan ik dan op bepaalde vlakken wel weer rijmen en de WW minder. WW raak je kwetsbaren mee en ga je problemen vergroten.

In mijn optiek zouden de meer socialere partijen beiden in een adem moeten noemen
pi_220002080
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:16 schreef Zelva het volgende:

[..]
Ik ben best bereid offers te maken. Maar dan wel als van iedereen die offers gevraagd worden en niet de groep die het makkelijkste die offers kan maken in het geheel geen offers hoeft te maken.

Maar misschien ben ik dan niet volwassen, zou kunnen.
Het gaat veel mensen ook nog niet eens om zichzelf.

Als ik naar mezelf kijk ga ik er denk ik op vooruit dit akkoord: zorg heb ik niet, geen uitkering en de kans dat degene die het geld verdient hier in huis langer dan een jaar werkloos is, lijkt me nihil. Intussen gaan gezinnen er wel op vooruit, de kinderbijslag/kindgebonden budget combinatie zal wel stijgen. Denk dat dat de verdere tegenvallers wel gaat compenseren, als ik dat zo lees.

Maar dat interesseert me eigenlijk allemaal weinig, ik ben niet zo geïnteresseerd in mensen zoals ik die het prima draaiende kunnen houden. Ben meer geïnteresseerd in die mensen in de beschimmelde huizen die ik tegen kom bij een wijkbezoek, of die mensen bij de voedselbank.
pi_220002085
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:21 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Snap ik allemaal. Protesteren zal ook makkelijker gaan.

Maar AOW kan ik dan op bepaalde vlakken wel weer rijmen en de WW minder. WW raak je kwetsbaren mee en ga je problemen vergroten.

In mijn optiek zouden de meer socialere partijen beiden in een adem moeten noemen
WW is straks voor met de minister. Mensen als Bikker en Klaver noemen trouwens ook steeds die combinatie in de pers. Maar het breken van een zwaarbevochten akkoord, dat had gister gewoon van tafel gemoeten.
pi_220002111
Ik vind een hoop voorgestelde bezuinigingen ook van zo’n kortzichtigheid getuigen, zo’n penny wise, pound foolish mentaliteit.

Ze gaan er volledig aan voorbij dat goede en toegankelijke gezondheidszorg de samenleving ook geld oplevert (mensen kunnen beter blijven meedoen en zijn sneller weer geactiveerd).

Wat betreft een veel kortere WW duur is dat ook gewoon slecht voor de economie. Mensen zullen meer gaan oppotten en een grotere buffer moeten aanleggen voor het geval dat… in plaats van dat ze meer uitgeven.

Zomaar 2 voorbeelden.
pi_220002125
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:12 schreef probeer het volgende:

[..]
De manier waarop de kosten verdeeld worden, door veelal steeds dezelfde partijen, is verre van nieuw.

Dus, hoe blijven dezelfde neoliberale partijen toch nog steeds dat voordeel van de twijfel krijgen?
Vooropgesteld: je hebt in feite gewoon gelijk. Ik snak zelf ook naar fundamentele veranderingen, die de neoliberale inrichting van onze maatschappij op de schop gooien.

Dat is de voornaamste reden dat ik in oktober koos voor GL-PvdA.

Dus om antwoord te geven op je vraag: ik weet eigenlijk niet waarom ik deze coalitie het voordeel van de twijfel geef. Denk dat het lat nogal laag ligt na het rampenkabinet van Schoof. Maar dat is natuurlijk amper een argument.
pi_220002141
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:31 schreef Tomatenboer het volgende:
Wat betreft een veel kortere WW duur is dat ook gewoon slecht voor de economie. Mensen zullen meer gaan oppotten en een grotere buffer moeten aanleggen voor het geval dat… in plaats van dat ze meer uitgeven.
Is dat zo? Kun je dit staven met cijfers?
pi_220002158
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
WW is straks voor met de minister. Mensen als Bikker en Klaver noemen trouwens ook steeds die combinatie in de pers. Maar het breken van een zwaarbevochten akkoord, dat had gister gewoon van tafel gemoeten.
Dat laatste geeft het misschien ook wel meer gewicht. Wat ik al zei, ik kan me er in vergissen.
Ik ging me wel afvragen in hoeverre partijen nog kijken naar de stemmen die het oplevert als men moet kiezen tussen beide punten.
pi_220002170
quote:

[..]

Misschien kan jij dit me dan uitleggen, want ik zie die huidige baten niet zo, qua verhogen van de AOW leeftijd.

Als ik het allemaal goed begrijp is het idee dat vanaf 2033 de AOW leeftijd stapsgewijs wat sneller gaat stijgen dan nu al het idee is. Met de piek vd vergrijzing (en dus AOW kosten) rond 2040.

Dan gaat het verhogen van de versnelling van de AOW leeftijd, de komende 7 jaar toch nog helemaal niets doen aan de hoogte van de kosten van de AOW? En dan vanaf 2033 7 jaar lang wel. En dan vanaf 2040 gaan de kosten sowieso dalen door de demografie?

En toch rept Jetten-1 al over een besparing van 2,7 miljard per jaar? Huh? Hoe dan? Wat mis ik hier?

De kosten beginnen nú al de pan uit te rijzen, daar willen ze dan over 7 jaar wat aan gaan doen, en dat zou nu al een besparing opleveren? Is dit een 'over 7 jaar komt er jaarlijks wat meer in de pot en hoeft er wat minder uit, dus met dat geld gaan we ons nu alvast rijker rekenen'-ding? Dus in feite de rekening van nu, 7+ jaar vooruit schuiven?

ELI5 (explain like im 5)
pi_220002189
quote:

[..]

Ze moeten meer geld halen bij de rijkere ouderen daar zit tegenwoordig veel van het inkomen en het vermogen.
Dus fiscaliseer die AOW.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220002194
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ze moeten meer geld halen bij de rijkere ouderen daar zit tegenwoordig veel van het inkomen en het vermogen.
Dus fiscaliseer die AOW.
Maar de AOW-ers van nu dienen toch echt ontzien te worden hoor. Want die stemmen nu.
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 15:50:57 #200
236264 crew  capricia
pi_220002206
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dus fiscaliseer die AOW.
Wordt wel lastig om mensen dan nog te overtuigen om flink eigen pensioen op te bouwen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_220002212
quote:
9s.gif Op zondag 1 februari 2026 08:27 schreef Perrin het volgende:

[..]
Als de regering daar ergens in de uitgaven probeert te snijden dan leggen de Fransen het land stil. Daarom zitten ze nu totaal klem.

Het lijkt wel alsof het electoraat in het westen chronisch weigert om volwassen naar de realiteit te kijken.
Daar kunnen de ruggengraatloze Nederlanders een voorbeeld aan nemen.

De Fransen laten niet met zich sollen. Dat is bij de Nederlanders wel anders.
  Moderator woensdag 4 februari 2026 @ 15:53:45 #202
236264 crew  capricia
pi_220002220
WW halveren, ook de opbouw, ziektewet halveren, transitievergoeding eruit, dat zijn wel allemaal cadeautjes voor werkgevers.
Ga het daar maar halen.
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')